|
TÉMA NOVIN STAVEBNÍ ZÁKON - NOVELA |
STAVEBNÍ ZÁKON PO NOVELE ZÁKONA O POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
1. Změna stavebního zákona
Zvláštní pozornosti zaslouží (již čtrnáctá) novelizace stavebního zákona:
[zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007 Sb., zákona č. 191/2008 Sb., zákona č. 223/2009 Sb., zákona č. 227/2009 Sb., zákona č. 281/2009 Sb., zákona č. 345/2009 Sb., zákona č. 379/2009 Sb., zákona č. 424/2010 Sb., zákona č. 420/2011 Sb., zákona č. 142/2012 Sb., zákona č. 167/2012 Sb., zákona č. 350/2012 Sb. a zákona č. 257/2013 Sb.]
Výzva Komise ke stavu právní úpravy posuzování vlivů na životní prostředí svými důsledky dopadala na úseku stavebního práva zejména na úpravu týkající se pořizování a schvalování (vydávání) regulačního plánu a na řízení navazující na proces EIA, která jsou vedena podle stavebního zákona, to jest zejména územní a stavební řízení.
Komise vytýkala zejména tyto skutečnosti:
záměr, který je povolen konečným meritorním rozhodnutím (územním rozhodnutím, stavebním povolením), se může lišit od podoby, v jaké byl projednáván v postupu podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, předcházejícím povolovacím řízením podle stavebního zákona;
stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí není závazným stanoviskem ve smyslu § 149 správního řádu, nýbrž je „pouze“ prostým stanoviskem, to jest správním úkonem jakožto neopominutelným podkladem pro meritorní řízení – závěr komise z toho plynoucí je, že není dostatečně zaručeno, že bude v navazujících řízeních respektováno dostatečně a že se k němu v odpovídajícím rozsahu přihlédne;
české právo nezajišťuje dotčené veřejnosti dostatečně přístup k soudní ochraně, neboť ten je vázán na splnění podmínek, které tento přístup podle názoru Komise nepřiměřeně omezuje;
není zajištěna účast dotčené veřejnosti v územním a stavebním řízení.
Aby byly shora uvedené požadavky dostatečně jištěny a aby byly zabezpečeny podmínky pro řádné projednání záměru vyžadujícího vydání stanoviska k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí, byla u těchto záměrů nově stanovena příslušnost obecného stavebního úřadu (§ 13) k jeho projednání v navazujících řízeních (v územním a stavebním řízení, popřípadě ke změně stavby před jejím dokončením). K vedení těchto řízení bude nadále příslušný obecní úřad obce s rozšířenou působností; příslušnost speciálních, vojenských a jiných stavebních úřadů tím není dotčena.
Novelizace doznala některá ustanovení územně plánovací části (§ 36, § 37, § 39 až § 50, § 63 až § 71). Jedná se o vypuštění možnosti, aby regulační plán nahrazoval územní rozhodnutí pro záměr ve smyslu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí.
Dosavadní ustanovení § 61 odst. 3 a 4 stavebního zákona upravovala společný postup pořízení regulačního plánu, který nahrazuje územní rozhodnutí pro záměr posuzovaný z hlediska vlivů na životní prostředí v rozsahu nahrazovaného územního rozhodnutí pro záměr. Protože však je regulační plán projednáván a vydáván jako opatření obecné povahy (§ 171 an. správního řádu), nastává v případě regulačního plánu kolize s požadavky a náležitostmi efektivní účasti dotčené veřejnosti v procesu projednávání a zejména v možnosti soudního přezkumu vydaného opatření obecné povahy. Pokud by měla právní úprava regulačního plánu adaptována na tyto nové instituty, musela by být provedena řada odchylek od obecné úpravy opatření obecné povahy, která by zásadně změnila jeho charakter a učinila úpravu regulačního plánu nepřehlednou. Z uvedených důvodů byla proto stávající právní úprava uvedená v § 61 odst. 3 a 4 vypuštěna, resp. nahrazena zněním novým.
Z obdobných důvodů bylo bez náhrady vypuštěno též ustanovení § 91 stavebního zákona, které bylo pokusem (byť ne příliš zdařilým – ostatně jako celý stavební zákon 2006) o spojení správních procesů podle různých právních předpisů do procesu jediného – a to zcela v souladu se základními zásadami správního procesu (§ 2 až § 8 správního řádu, v tomto případě ještě v souběhu s ustanovením § 4 stavebního zákona). Dosavadní ustanovení § 91 stavebního zákona upravovalo vzájemný vztah a koordinaci postupů v územním řízení s postupy v řízení o posouzení vlivů na životní prostředí. V jeho rámci byly do určité míry zjednodušeny některé kroky procesu posuzování vlivů na životní prostředí. Novelou zákona o posuzování vlivů na životní prostředí byla tak tato tendence opět opuštěna ve prospěch násobených a souběžných, v mnoha ohledech předmětem identických procesů. Bude na zcela nové právní úpravě zákona o posuzování vlivů, jakož i na důslednější novele stavebního zákona (nejlépe na novém stavebním zákonu), dosáhnout dříve deklarovaného cíle – úspory nákladů a zjednodušení povolovacích řízení.
Novelizací byla rovněž dotčena ustanovení § 87 odst. 1 a § 94a odst. 2 a 6, a to změnou způsobu doručování v rámci územního řízení, které je vedeno jako řízení s velkým počtem účastníků. Novela sleduje v tomto ohledu novelu zákona o posuzování vlivů na životní prostředí: v případě, že je pro určitý záměr vydáno stanovisko EIA, je navazující řízení vždy považováno za řízení s velkým počtem účastníků (§ 9b odst. 3 zákona o posuzování vlivů na životní prostředí) a rozhodnutí vydané v navazujícím řízení je doručováno postupem podle § 144 správního řádu. Bylo by proto zbytečně a matoucí, aby stavební zákon pro ostatní řízení s velkým počtem účastníků upravoval složitější a náročnější způsob doručování.
Z důvodů změny koncepce závěrů zjišťovacího řízení podle zákona o posuzování vlivů je ze stavebního zákona (§ 87 odst. 2 a 94a odst. 3) vypuštěna možnost konání veřejného ústního jednání u záměrů, které byly posouzeny ve zjišťovacím řízení. Možnost nařízení veřejného ústního jednání zůstává ve stavebním zákoně zachována pouze pro záměry, pro které bylo vydáno stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí. V případech projednávání záměru, který je umisťován na území obce, která nemá územní plán, zůstává povinnost nařízení veřejného ústního jednání, a to z důvodů, že není jednoznačně územním plánem stanoveno (funkční) využití a (prostorové) uspořádání jednotlivých pozemků. V takovém případě je žádoucí zajistit možnost účasti veřejnosti na rozhodování o umístění jednotlivých záměrů na území takové obce. S odkazem na ustanovení § 49 odst. 2 správního řádu může stavební úřad nařídit veřejné ústní jednání i v rámci stavebního řízení. Z tohoto ustanovení totiž vyplývá, že ústní jednání je neveřejné, pokud zákon nestanoví nebo správní orgán neurčí, že jednání nebo jeho část jsou veřejné.
Novely doznalo rovněž ustanovení § 94 odst. 5, týkající se vydání nového územního rozhodnutí v případě, že původní územní rozhodnutí bylo po povolení stavby zrušeno. Princip v tomto ustanovení uplatněný neplatí pro případ zrušení územního rozhodnutí, kterým byl umístěn záměr, pro který bylo vydáno stanovisko EIA. Nadále bude tudíž možné opětovně posuzovat umístění záměru, pro který bylo vydáno stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí, a to v případě, že bylo územní rozhodnutí zrušeno po povolení stavby (a v některých případech i po kolaudaci takové stavby). Vzhledem k významným důsledkům změny této oblasti jsou součástí návrhu novely stavebního zákona také přechodná ustanovení k aplikaci tohoto ustanovení.
Stejně jako i u dalších povolovacích režimů, kromě stavebního řízení, je i v případě záměrů, které podléhají ohlášení (§ 104), vyloučen tento postup u záměrů, pro které bylo vydáno stanovisko EIA. Obdobně je vyloučena možnost uzavření veřejnoprávní smlouvy nahrazující stavební povolení u záměrů, pro které bylo vydáno stanovisko EIA (§ 116), resp. v případě posouzení projektové dokumentace ze strany autorizovaného inspektora – i zde je tento postup vyloučen v případech záměrů, pro které bylo vydáno stanovisko EIA (§ 117). Ve vazbě na úpravu provedenou v § 117 odst. 1 stavebního zákona, tj. vyloučení možnosti oznámit stavební záměr s certifikátem autorizovaného inspektora, byla v § 118 odst. 5 vyloučena také možnost, aby změnu stavby před jejím dokončením „certifikoval“ autorizovaný inspektor v případě záměrů, pro které bylo vydáno stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí.
Dílčí změny, resp. upřesnění doznalo ustanovení § 114, jímž se stanovuje obsah námitek, které mohou podávat účastníci řízení ve smyslu § 109 písm. g) stavebního zákona, tj. nevládní organizace. Tímto dochází ke sjednocení pravidel pro podávání námitek pro všechny účastníky stavebního řízení.
Vzhledem k důsledkům nové úpravy pro běžící správní řízení bylo nutno vydat jak pro procesy vedené podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, tak pro procesy vedené podle stavebního zákona řadu přechodných ustanovení.
Přechodná ustanovení pro novelizovaný stavební zákon se týkají následujícího:
„1. Územní řízení vedená podle § 91 stavebního zákona, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, neukončená pravomocným územním rozhodnutím přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se přerušují dnem nabytí účinnosti tohoto zákona. Žádost podaná podle § 91 odst. 4 stavebního zákona, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona se považuje za oznámení podle § 6 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, a stavební úřad ji postoupí příslušnému úřadu spolu s dokumentací vlivu záměru na životní prostředí; v územním řízení lze pokračovat po vydání stanoviska podle § 9a odst. 1 zákona č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Postupy, které nejsou správním řízením, zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona a oznámení, ohlášení nebo žádosti podané přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, dokončí stavební úřad podle dosavadních právních předpisů.
3. Pokud bylo vydáno stanovisko příslušného úřadu podle § 65 odst. 5 stavebního zákona, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, regulační plán se pořídí a vydá podle dosavadních právních předpisů.
4. Správní řízení neukončená rozhodnutím, k jejichž vedení je příslušný podle § 13 odst. 8 stavebního zákona, ve znění účinném po dni nabytí účinnosti tohoto zákona, obecní úřad obce s rozšířenou působností, se přerušují dnem nabytí účinnosti tohoto zákona a stavební úřad příslušný podle stavebního zákona, účinného přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, bezodkladně postoupí celý spis příslušnému stavebnímu úřadu podle § 13 odst. 8 stavebního zákona, ve znění účinném po dni nabytí účinnosti tohoto zákona.
5. U záměrů, pro které bylo vydáno stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se územní rozhodnutí znovu nevydává, pokud bylo územní rozhodnutí zrušeno přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.“
V této souvislosti je nutno z přechodných ustanovení zákona o posuzování vlivů na životní prostředí upozornit především na následnou kontrolu dodržování podmínek spojených s ochranou životního prostředí, to jest dopad na ně. Základem tohoto pojetí je vydávání tzv. „coherence stamp“ (potvrzujícího, resp. verifikačního stanoviska), které bude vydáváno pro záměry, pro které již bylo vydáno stanovisko EIA, avšak jejichž povolovací proces zatím nebyl ukončen. Prostřednictvím „coherence stamp“ příslušný orgán ověří soulad záměru, který byl posouzen orgánem EIA, se záměrem, který je předmětem navazujícího řízení. V případě záměrů, ke kterým bylo stanovisko EIA vydáno před účinností nové právní úpravy, bude na základě přechodných ustanovení zároveň nutné ověřit, že stanovisko EIA vydané před účinností nové právní úpravy splňuje požadavky EIA směrnice. Obě tyto činnosti (vydávání verifikačního stanoviska coherence stamp a závazného stanoviska k ověření souladu s EIA směrnicí) budou prováděny orgány EIA, které k danému záměru vydaly stanovisko EIA (ministerstvo, krajské úřady). V případě, že budou v dané fázi povolovacího řízení vydávána obě tato stanoviska, příslušný úřad bude moci tyto postupy spojit a vydat jediné stanovisko.
Závěrečná poznámka
Jen na okraj připomínám, že se připravuje další velmi rozsáhlá novela stavebního zákona, dotýkající se:
pojmů,
vymezení působnosti orgánů veřejné moc obecně i v územním plánování a stavebním řádu,
územního plánování (například zkráceného postupu aktualizace, resp. změn územně plánovacích dokumentací),
velmi rozsáhle územního řízení, zejména spojení územního řízení s posouzením vlivu na životní
prostředí a tzv. koordinovaného povolení (náhradou za spojené územní a stavební řízení),
stavebního řízení i ohlášení stavby,
návratu ke kolaudačnímu řízení,
rozsahu působnosti autorizovaných inspektorů,
mimořádných postupů,
správních deliktů,
a řady dalších oblastí.
Tyto opakující se rozsáhlé novelizace jenom znovu a znovu dosvědčují nepřipravenost koncepce stavebního zákona z roku 2006, jehož chyby, omyly a nedomyšlenosti jsou opravovány záplatami, přičemž v řadě případů jsou aplikovány již záplaty přes dřívější a starší záplaty. V současnosti je návrh novely připraven pro meziresortní připomínkové řízení.
(Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčníku Poradce 12-13/2015)
|
|
|
Název krajiny
|
Název měny
|
Měna
|
2.6.
|
3.6.
|
4.6.
|
5.6.
|
8.6.
|
9.6.
|
10.6.
|
11.6.
|
12.6.
|
15.6.
|
16.6.
|
17.6.
|
Austrálie |
dolar
|
AUD
|
19,136
|
19,136
|
19,187
|
18,788
|
18,852
|
18,761
|
18,727
|
18,75
|
18,789
|
18,747
|
18,857
|
18,822
|
Brazílie |
real
|
BRL
|
7,827
|
7,901
|
7,876
|
7,736
|
7,781
|
7,833
|
7,847
|
7,86
|
7,701
|
7,868
|
7,767
|
7,76
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
14,031
|
14,03
|
14,048
|
14,041
|
14,009
|
14,017
|
13,988
|
13,969
|
13,966
|
13,954
|
13,949
|
13,934
|
Čína |
renminbi
|
CNY
|
4,046
|
4,015
|
3,986
|
3,913
|
3,938
|
3,958
|
3,921
|
3,903
|
3,92
|
3,919
|
3,917
|
3,915
|
Dánsko |
koruna
|
DKK
|
3,679
|
3,679
|
3,681
|
3,682
|
3,672
|
3,676
|
3,667
|
3,662
|
3,661
|
3,659
|
3,657
|
3,655
|
EMU |
euro
|
EUR
|
27,44
|
27,44
|
27,46
|
27,465
|
27,395
|
27,43
|
27,36
|
27,32
|
27,315
|
27,3
|
27,28
|
27,255
|
Filipíny |
peso
|
PHP
|
56,297
|
55,686
|
55,168
|
54,051
|
54,238
|
54,265
|
53,9
|
53,75
|
53,675
|
53,776
|
53,768
|
53,757
|
Hongkong |
dolar
|
HKD
|
3,233
|
3,208
|
3,186
|
3,13
|
3,15
|
3,168
|
3,138
|
3,124
|
3,138
|
3,138
|
3,137
|
3,135
|
Chorvatsko |
kuna
|
HRK
|
3,624
|
3,626
|
3,634
|
3,633
|
3,625
|
3,632
|
3,623
|
3,623
|
3,611
|
3,61
|
3,601
|
3,599
|
Indie |
rupie
|
INR
|
39,369
|
38,98
|
38,65
|
37,906
|
38,297
|
38,322
|
38,022
|
37,916
|
38,03
|
37,966
|
37,945
|
37,8
|
Indonesie |
rupie
|
IDR
|
1,897
|
1,882
|
1,869
|
1,827
|
1,84
|
1,836
|
1,829
|
1,819
|
1,827
|
1,825
|
1,824
|
1,82
|
Japonsko |
jen
|
JPY
|
20,207
|
19,954
|
19,844
|
19,548
|
19,573
|
19,605
|
19,61
|
19,697
|
19,66
|
19,671
|
19,692
|
19,694
|
Jihoafrická rep. |
rand
|
ZAR
|
2,046
|
2,03
|
2,014
|
1,967
|
1,969
|
1,952
|
1,957
|
1,958
|
1,958
|
1,96
|
1,957
|
1,953
|
Jižní Korea |
won
|
KRW
|
2,254
|
2,233
|
2,23
|
2,184
|
2,193
|
2,19
|
2,174
|
2,177
|
2,182
|
2,181
|
2,177
|
2,171
|
Kanada |
dolar
|
CAD
|
20,072
|
19,908
|
19,832
|
19,493
|
19,538
|
19,752
|
19,704
|
19,787
|
19,741
|
19,776
|
19,706
|
19,693
|
Maďarsko |
forint
|
HUF
|
8,877
|
8,873
|
8,817
|
8,795
|
8,801
|
8,737
|
8,763
|
8,749
|
8,747
|
8,746
|
8,706
|
8,74
|
Malajsie |
ringgit
|
MYR
|
6,808
|
6,728
|
6,702
|
6,564
|
6,569
|
6,519
|
6,488
|
6,485
|
6,494
|
6,471
|
6,467
|
6,481
|
Mexiko |
peso
|
MXN
|
1,626
|
1,611
|
1,596
|
1,563
|
1,571
|
1,566
|
1,56
|
1,567
|
1,569
|
1,577
|
1,574
|
1,573
|
MMF |
SDR
|
XDR
|
34,817
|
34,643
|
34,519
|
34,195
|
34,232
|
34,299
|
34,15
|
34,093
|
34,211
|
34,131
|
34,154
|
34,198
|
Norsko |
koruna
|
NOK
|
3,152
|
3,163
|
3,151
|
3,14
|
3,11
|
3,106
|
3,116
|
3,141
|
3,109
|
3,14
|
3,132
|
3,123
|
Nový Zéland |
dolar
|
NZD
|
17,854
|
17,721
|
17,633
|
17,345
|
17,437
|
17,38
|
17,406
|
17,414
|
17,023
|
16,974
|
16,994
|
16,975
|
Polsko |
zlotý
|
PLN
|
6,639
|
6,647
|
6,655
|
6,587
|
6,611
|
6,602
|
6,567
|
6,583
|
6,599
|
6,579
|
6,562
|
6,575
|
Rumunsko |
nové leu
|
RON
|
6,177
|
6,179
|
6,198
|
6,203
|
6,15
|
6,144
|
6,12
|
6,116
|
6,114
|
6,105
|
6,079
|
6,077
|
Rusko |
rubl
|
RUB
|
47,125
|
46,844
|
45,955
|
44,175
|
43,645
|
43,999
|
43,508
|
44,431
|
44,476
|
44,149
|
44,084
|
44,765
|
Singapur |
dolar
|
SGD
|
18,55
|
18,363
|
18,319
|
18,039
|
18,121
|
18,078
|
18,007
|
18,013
|
18,057
|
18,047
|
18,057
|
18,057
|
Švédsko |
koruna
|
SEK
|
2,929
|
2,925
|
2,925
|
2,94
|
2,933
|
2,928
|
2,925
|
2,918
|
2,951
|
2,966
|
2,972
|
2,964
|
Švýcarsko |
frank
|
CHF
|
26,56
|
26,401
|
26,333
|
26,023
|
26,144
|
26,192
|
26,154
|
26,046
|
25,968
|
26,067
|
25,956
|
26,046
|
Thajsko |
baht
|
THB
|
74,392
|
73,663
|
73,393
|
71,936
|
72,437
|
72,749
|
72,124
|
71,997
|
72,049
|
72,169
|
72,123
|
72,133
|
Turecko |
nová lira
|
TRY
|
9,366
|
9,287
|
9,221
|
9,044
|
9,169
|
8,889
|
8,896
|
8,83
|
8,899
|
8,963
|
8,879
|
8,879
|
USA |
dolar
|
USD
|
25,078
|
24,883
|
24,704
|
24,263
|
24,426
|
24,56
|
24,328
|
24,22
|
24,331
|
24,328
|
24,319
|
24,309
|
Velká Británie |
libra
|
GBP
|
38,148
|
37,883
|
37,768
|
37,339
|
37,441
|
37,463
|
37,214
|
37,501
|
37,6
|
37,675
|
37,714
|
37,957
|
Izrael |
šekel
|
ILS
|
6,48
|
6,446
|
6,407
|
6,325
|
6,355
|
6,353
|
6,348
|
6,325
|
6,346
|
6,321
|
6,33
|
6,332
|
|
|