Em@ilové noviny

 

č. 11/2023

15.6.2023

 

 
 
 Horká témata 
 Téma novin 
 P6 aktual 
 Chybovat znamená platit 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Kontakty 

Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 

Vážení čtenáři!

Internetový obchod (e-shop, online obchod) se velmi často využívá v praxi. Jak postupovat při prodeji zboží na dálku z hlediska DPH? Odpovědi najdete v rubrice Témata novin v příspěvku Prodej zboží na dálku a podrobné, komplexní informace již najdete v měsíčníku DaÚ 2/2023.

Občanský zákoník komplexně a systematicky upravuje hmotné soukromé právo státu. Naposledy jsme vydali Občanský zákoník s komentářem v roce 2019. Od té doby byl vícekrát novelizován, novela, která nabyla účinnosti začátkem roku 2023, byla rozsáhlá. Proto jsme připravili novelizovaný komentář k Občanskému zákoníku v Poradci 1/2024 a v Poradci 2/2024, které právě vycházejí a můžete si je objednat prostřednictvím zákaznického servisu.
Příspěvek k problematice Občanský zákoník s komentářem najdete v rubrice Témata novin.

Jaký je obsah nejnovějších tematických balíčků? Občanský zákoník po novelách, Platební neschopnost zaměstnavatele - novela, Odpady, obaly, životní prostředí; Obchodní, občanské a trestní právo, BOZP, Rodinné podnikání.

V měsíčnících č. 8, které právě vycházejí, najdete fakturu na předplatné DaÚ, PaM a DÚVaP ročník 2024. Nezapomeňte si předplatit měsíčníky DaÚ, PaM a DÚVaP ročník 2024, čeká na Vás kvalitní odborná literatura na aktuální témata i mnohé předplatitelské výhody.

Děkujeme Vám za Vaši přízeň a těšíme se na opětovné setkávání nad stránkami našich publikací.

Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
poradce@i-poradce.cz


Z aktuální nabídky vybíráme:

Poradce
Poradce
DaÚ
PaM
1000 řešení
DÚVaP
Aktualizace
Aktualizace














TÉMATA ČÍSLA:

 

 


 
HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích:

 

1. PLATEBNÍ NESCHOPNOST ZAMĚSTNAVATELE - NOVELA

 

Vláda schválila novelu zákona o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele. Kromě jiného je definováno rozhodné období, nově se definuje platební neschopnost zaměstnavatele, pojem nadnárodní zaměstnavatel i zaměstnanec, jehož peněžní nároky v insolvenci řeší zákon. Jaké další změny novela přináší a jaký budou mít dopad na praxi?

Dočtete se v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, manažerům, mzdovým účetním …

 

 

1. Aktualizace III/2 – Zákon o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele, zákon o zaměstnanosti – úplná znění zákonů /A5, str. 88/

 

2. Příručka mzdové účetní 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 320/

 

3. Poradce 6/2023 – Insolvenční zákon s komentářem – komentář /A5, str. 384/

 

4. Pomocník mzdové účetní 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 48/

 

 

 

Cena balíčku je 792 Kč

Cena balíčku s 50 % slevou je 396 Kč.

Ušetříte 396 Kč.

 

Poštovné a balné je 121 Kč.

 

 

 

2. ODPADY, OBALY, ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

 

Potřebujete ke své práci aktuální znění zákonů po posledních novelách? Nabízíme vám úplná znění zákonů, které vám pomohou při vaši činnosti. Máte jedinečnou možnost získat je za zvýhodněnou cenu.

Zákony a Aktualizace jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, pracovníkům veřejné správy, obecním úřadům, městům, živnostníkům, ekonomům, manažerům, stavebníkům …

 

 

1. Zákony VI/2023 – Zákon o odpadech, zákon o obalech ... – úplná znění zákonů /A5, str. 640/

 

2. Aktualizace VI/1 – Energetický zákon – úplné znění zákona /A5, str. 128/

 

3. Aktualizace VI/2 – Nařízení vlády o stanovení cen elektřiny a plynu v mimořádné tržní situaci – úplné znění nařízení /A5, str. 32/

 

 

Cena balíčku je 398 Kč.

Cena balíčku s 50 % slevou je 199 Kč.

Ušetříte 199 Kč.

 

Poštovné a balné je 121 Kč.

 

 

3. OBCHODNÍ, OBČANSKÉ A TRESTNÍ PRÁVO

 

Potřebujete ke své práci aktuální znění zákonů týkajících se obchodního, občanského a trestního práva po posledních novelách? Nabízíme vám úplná znění zákonů, které vám pomohou při vaši činnosti.

Publikace jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, orgánům činným v trestním řízení, ekonomům, manažerům, živnostníkům, auditorům, exekutorům …

 

 

1. Zákony IIA/2023 – Občanský zákoník, Zákon o obchodních korporacích ... – úplná znění zákonů /A5, str. 640/

 

2. Zákony IIB/2023 – Trestní zákoník, Trestní řád ... – úplná znění zákonů /A5, str. 592/

 

 

Cena balíčku je 462 Kč.

Cena balíčku s 10 % slevou je 400 Kč.

Ušetříte 62 Kč.

 

Poštovné a balné je 121 Kč.

 

 

 

4. BOZP

 

Základní povinnosti zaměstnavatele v oblasti BOZP stanoví zákoník práce. Další požadavky v oblasti zajištění BOZP stanoví zákon o BOZP a jeho prováděcí předpisy. Zákon reaguje na potřebu častých změn právní úpravy BOZP, reagujících na technický pokrok, ale též na pokrok v oblasti lékařských věd. Úprava zákona o BOZP dopadá i na situace, kdy mohou být reálné pochybnosti o tom, zda práce byla u zaměstnavatele vykonávána legálně. Jaká jsou aktuálně platná pravidla?

Dočtete se v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, personalistům, manažerům, mzdovým účetním …

 

 

1. Poradce 13/2023 – Zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci s komentářem – komentář /A5, str. 240/

 

2. Příručka mzdové účetní 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 320/

 

3. 100 otázek a odpovědí Zaměstnávání, Automobil v podnikání – odborná tematická publikace /A5, str. 96/

 

 

 

Cena balíčku je 834 Kč

Cena balíčku se 20 % slevou je 671 Kč.

Ušetříte 163 Kč.

 

Poštovné a balné je 121 Kč.

 

 

 

5. RODINNÉ PODNIKÁNÍ

 

Rodinným podnikem je rodinná obchodní korporace nebo rodinná živnost. Jak správně postupovat při rodinném podnikání z hlediska daní, účetnictví, zákoníku práce? Jaké jsou nejčastější chyby, které provázejí tuto formu podnikání a jak se jim vyhnout?

Dočtete se v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům, živnostníkům ...

 

 

1. DÚVaP 7-8/2023 – Rodinné podnikání – příspěvek /A5, str. 224/

 

2. Příručka mzdové účetní – odborná tematická publikace /A5, str. 320/

 

3. PaM 6-7/2023 – Rodinné podnikání formou rodinného podniku – příspěvek /A4, str. 112/

 

4. Poradce 10/2023 – Zákon o sociálním pojištění s komentářem – komentář /A5, str. 224/

 

 

 

Cena balíčku je 1328 Kč.

Cena balíčku s 50 % slevou je 664 Kč.

Ušetříte 664 Kč.

 

Poštovné a balné je 121 Kč.

 

 

Cena balíčků je včetně DPH. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.

 

TÉMATA NOVIN

 
PRODEJ ZBOŽÍ NA DÁLKU

V rámci podnikání fyzických osob dochází velmi často k tomu, že tyto osoby nepodnikají samy, ale zapojují ke svému podnikání další členy rodiny. Hovoříme pak o tzv. rodinném podnikání.

 

Může přitom dojít k následujícím variantám rodinného podnikání:

·         podniká pouze jeden z manželů nebo oba manželé, přičemž v rámci podnikání s manželem spolupracuje druhý manžel popř. členové rodiny,

·         manželé nebo další členové rodiny vytvoří tzv. rodinný závod (rodinný podnik),

·         podniká pouze jeden z manželů a k podnikání využívá majetek zahrnutý ve společném jmění manželů,

·         k podnikání je využit hmotný majetek ve spoluvlastnictví rodinných příslušníků,

·         podniká současně manžel i manželka v různých předmětech podnikání s využitím majetku zahrnutém ve společném jmění manželů,

·         podnikající člen rodiny zaměstnává další členy rodiny v rámci pracovněprávních vztahů,

·         manžel podniká za účasti vkladu tichého společníka z členů rodiny,

·         manžel založí společnost s r.o., v níž zaměstná manželku resp. další členy rodiny,

·         manželé založí jako společníci obchodní společnost (nejčastěji společnost s r.o.), v níž jsou zaměstnáni případně i další členové rodiny,

·         manželé nebo členové rodiny se sdruží v rámci společnosti a vyvíjejí společné podnikatelské aktivity v rámci této společnosti,

·         k podnikání je využit tzv. svěřenský fond

 

V jednotlivých kapitolách se následně zabýváme vybranými oblastmi rodinného podnikání, a to jak z pohledu občanského zákoníku, zákona o obchodních korporacích, zákoníku práce, živnostenského zákona, zákona o účetnictví, a především z pohledu zákona o daních z příjmů. Pozornost zaměříme i na oblast daňového řešení zaměstnávání členů rodiny a na důsledky úmrtí člena rodiny – podnikatele a pokračování dědice v podnikání.

Příspěvek vychází z legislativně právních předpisů ke dni 30. 4. 2023.

 

1. Podnikání a vedení účetnictví

 

1.1. Podnikatel ve smyslu občanského zákoníku

Občanský zákoník (zákon č. 89/2012 Sb.) nedefinuje pojem podnikání a výslovně vymezuje pouze podnikatele a to v § 420 až § 435 ObčZ. V § 420 odst. 1 ObčZ se uvádí, že kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku, je považován se zřetelem k této činnosti za podnikatele.

 

Z této definice podnikatele vyplývá, že podnikatelem je ten, kdo provozuje výdělečnou činnost:

·         samostatně

·         na svůj účet a odpovědnost

·         živnostenským či jiným obdobným způsobem

·         se záměrem činit tak soustavně

·         a za účelem dosažení zisku

 

Podle znění § 420 odst. 2 ObčZ pro účely ochrany spotřebitele a pro účely § 1963 ObčZ se za podnikatele považuje také:

·         každá osoba, která uzavírá smlouvy související s vlastní obchodní, výrobní nebo obdobnou činností či při samostatném výkonu svého povolání,

·         popřípadě osoba, která jedná jménem nebo na účet podnikatele.

 

V § 421 ObčZ se uvádí, že za podnikatele se považuje osoba zapsaná v obchodním rejstříku (ať je zapsaná povinně, nebo dobrovolně). Podnikatelem je osoba, která má k podnikání živnostenské nebo jiné oprávnění podle jiného zákona.

Podnikatel, který nemá obchodní firmu, právně jedná při svém podnikání pod vlastním jménem. Tento podnikatel může připojit k vlastnímu jménu dodatky charakterizující blíže jeho osobu nebo obchodní závod, které však nesmí být klamavé.

Právní úprava obchodní firmy je vymezena v § 423 ObčZ. Obchodní firma je jméno, pod kterým je podnikatel zapsán do obchodního rejstříku, přičemž podnikatel nesmí mít víc obchodních firem. Ochrana práv k obchodní firmě náleží tomu, kdo ji po právu použil poprvé. Kdo byl dotčen ve svém právu k obchodní firmě, má stejná práva jako při ochraně před nekalou soutěží. Obchodní firma nesmí být zaměnitelná s jinou obchodní firmou ani nesmí působit klamavě.

 

V § 425 ObčZ se uvádí, že člověk se zapíše do obchodního rejstříku pod obchodní firmou tvořenou zpravidla jeho jménem. Změní-li se jeho jméno, může používat v obchodní firmě i nadále své dřívější jméno; změnu jména však uveřejní. Zapíše-li se člověk do obchodního rejstříku pod jinou obchodní firmou než pod svým jménem, musí být zřejmé, že nejde o obchodní firmu právnické osoby.

 

V § 429 odst. 1 ObčZ se rozlišuje sídlo podnikatele a to podle toho, zda je či není podnikatel zapsán ve veřejném rejstříku. Uvádí se zde, že sídlo podnikatele se určí adresou zapsanou ve veřejném rejstříku. Nezapisuje-li se fyzická osoba jako podnikatel do veřejného rejstříku, je jeho sídlem místo, kde má hlavní obchodní závod, popřípadě kde má bydliště. Uvádí-li podnikatel jako své sídlo jiné místo než své sídlo skutečné, může se každý dovolat i jeho skutečného sídla. Proti tomu, kdo se dovolá sídla podnikatele zapsaného ve veřejném rejstříku, nemůže podnikatel namítat, že má skutečné sídlo v jiném místě.

 

Dle znění § 435 odst. 1 ObčZ musí každý podnikatel uvádět na obchodních listinách a v rámci informací zpřístupňovaných veřejnosti prostřednictvím dálkového přístupu své jméno a sídlo. Podnikatel zapsaný v obchodním rejstříku uvede na obchodní listině též údaj o tomto zápisu včetně oddílu a vložky; podnikatel zapsaný v jiném veřejném rejstříku uvede údaj o svém zápisu do tohoto rejstříku; podnikatel nezapsaný ve veřejném rejstříku uvede údaj o svém zápisu do jiné evidence. Byl-li podnikateli přidělen identifikující údaj, uvede i ten.

 

1.2. Zákon č. 90/2012 Sb. o obchodních korporacích

 

Obchodními korporacemi jsou obchodní společnosti a družstva. Obchodními společnostmi jsou:

  • osobní společnost – veřejná obchodní společnost a komanditní společnost
  • kapitálová společnost – společnost s ručením omezeným a akciové společnosti (systém dualistický a monistický)
  • evropská společnost a evropské hospodářské zájmové sdružení

 

Zákon o obchodních korporacích stanoví: postup založení obchodní korporace, orgány obchodní korporace, práva a povinnosti společníků (členů), vklady, zrušení a zánik obchodní korporace, jak z hlediska společných ustanovení vztahující se na všechny obchodní korporace, tak z hlediska rozčlenění na jednotlivé druhy obchodních společností a družstvo.

 

1.3. Formy podnikání fyzické osoby

Pro fyzickou osobu přichází v úvahu následující formy podnikání:

  • Podnikání jako osoba samostatně výdělečná činná s příjmy ze samostatné činnosti ve smyslu § 7 zákona o daních z příjmů. Příjmem ze samostatné činnosti, pokud nepatří do příjmů uvedených v § 6, je:

a)             příjem ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství,

b)            příjem ze živnostenského podnikání,

c)             příjem z jiného podnikání neuvedeného v písmenech a) a b), ke kterému je potřeba podnikatelské oprávnění,

d)            podíl společníka veřejné obchodní společnosti a komplementáře komanditní společnosti na zisku.

 

Příjmem ze samostatné činnosti, pokud nepatří do příjmů uvedených v § 6, je dále 

a)       příjem z užití nebo poskytnutí práv z průmyslového vlastnictví, autorských práv včetně práv příbuzných právu autorskému, a to včetně příjmů z vydávání, rozmnožování a rozšiřování literárních a jiných děl vlastním nákladem,

b)      příjem z nájmu majetku zařazeného v obchodním majetku,

c)       c)příjem z výkonu nezávislého povolání

 

·         Podnikání ve formě založení obchodní společnosti, nejčastěji založení společnosti s r.o., ale může dojít i k založení jiné obchodní společnosti.

·         Účast na podnikání formou tichého společníka na základě uzavření smlouvy o tiché společnosti, vymezené v § 2747 až § 2755 ObčZ.

·         Podnikání formou sdružení společníků ve společnosti (dříve jako sdružení osob bez právní subjektivity) na základě smlouvy uzavřené dle § 2716 až § 2746 ObčZ.

·         Podnikání formou rodinného závodu vymezeného v § 700 až § 707 ObčZ.

·         Podnikání prostřednictvím svěřenského fondu vymezeného v § 1448 až § 1474 ObčZ – svěřenský fond je institut zřízený zakladatelem, který ze svého majetku vyčlení určitou část a prostřednictvím statutu svěřenského fondu svěří tento majetek svěřenskému správci, přičemž účel svěřenského fondu může být veřejně prospěšný anebo soukromý.

 

1.4. Vymezení účetních jednotek v ZoÚ

Zákon o účetnictví v § 1 odst. 2 vymezuje, kdo je účetní jednotkou a kdo z toho důvodu vede účetnictví. Jedná se např. o právnické osoby, které mají sídlo na území České republiky; zahraniční právnické osoby a zahraniční jednotky, které jsou podle právního řádu, podle kterého jsou založeny nebo zřízeny, účetní jednotkou nebo jsou povinny vést účetnictví, pokud na území ČR podnikají nebo provozují jinou činnost podle zvláštních předpisů; organizační složky státu; svěřenské fondy zřízené podle ObčZ; fondy obhospodařované penzijní společností; investiční fondy bez právní osobnosti.

Fyzické osoby, které jsou účetní jednotkou a na které se vztahuje zákon o účetnictví, jsou vymezeny v § 1 odst. 2 písm. d) až h) ZoÚ:

písm. d) fyzické osoby, které jsou jako podnikatelé zapsány v obchodním rejstříku – tyto účetní jednotky jsou dle § 4 odst. 2 ZoÚ povinny vést účetnictví ode dne zápisu do obchodního rejstříku až do dne výmazu z obchodního rejstříku. Podle znění § 45 odst. 1 zákona č. 304/2013 Sb., o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob, se fyzická osoba, která je podnikatelem, podnikajícím na území ČR, zapíše do obchodního rejstříku vždy, jestliže výše jejích výnosů nebo příjmů snížených o DPH, je-li součástí výnosů nebo příjmů, dosáhla nebo přesáhla za dvě po sobě bezprostředně následující účetní období v průměru částku 120 milionů Kč. V případě, že fyzická osoba, která je podnikatelem a má bydliště v ČR, nesplní výši pro povinný zápis do obchodního rejstříku, může být zapsána do obchodního rejstříku, pokud o zápis požádá;

písm. e) ostatní fyzické osoby, které jsou podnikateli, pokud jejich obrat podle zákona o DPH vč. plnění osvobozených od této daně, jež nejsou součástí obratu, v rámci jejich podnikatelské činnosti přesáhl za bezprostředně předcházející kalendářní rok částku 25 mil. Kč, a to od prvního dne kalendářního roku.

Tyto účetní jednotky jsou dle § 4 odst. 3 ZoÚ povinny vést účetnictví od prvního dne účetního období následujícího po kalendářním roce, ve kterém se staly účetní jednotkou, až do posledního dne účetního období, ve kterém přestaly být účetní jednotkou, nevznikla-li jim povinnost vést účetnictví podle § 1 odst. 2 písm. d), g) nebo h) ZoÚ.

 

Obratem podle § 4a odst. 1 zákona o DPH se rozumí souhrn úplat bez daně, které osobě povinné k dani náleží za uskutečněná plnění s místem plnění v tuzemsku, jde-li o úplaty za:

a)       zdanitelné plnění,

b)      plnění osvobozené od daně s nárokem na odpočet daně, nebo

c)       plnění osvobozené od daně bez nároku na odpočet daně podle § 54 až 56a ZDPH, jestliže nejsou doplňkovou činností uskutečňovanou příležitostně.

 

Do obratu se dle § 4a odst. 2 ZDPH nezahrnuje úplata za dodání nebo poskytnutí dlouhodobého majetku, není-li toto uskutečněné plnění nedílnou součástí obvyklé ekonomické činnosti osoby povinné k dani.

písm. f) ostatní fyzické osoby, které vedou účetnictví na základě svého dobrovolného rozhodnutí.

Tyto účetní jednotky jsou dle § 4 odst. 4 ZoÚ povinny vést účetnictví od prvního dne účetního období následujícího po období, ve kterém se rozhodly vést účetnictví, nerozhodnou-li se vést účetnictví již ode dne zahájení podnikání nebo jiné samostatné výdělečné činnosti, až do dne ukončení uvedených činností nebo do posledního dne účetního období, ve kterém se rozhodly vedení účetnictví ukončit, a nevznikla-li jim povinnost vést účetnictví podle § 1 odst. 2 písm. d), e), g) nebo h) ZoÚ.

písm. g) ostatní fyzické osoby, které jsou podnikateli a jsou společníky sdruženými ve společnosti, pokud alespoň jeden ze společníků sdružených v této společnosti je účetní jednotkou podle § 1 odst. 2 písm. a) až f) nebo h) až l) ZoÚ;

Tyto účetní jednotky jsou dle § 4 odst. 5 ZoÚ povinny vést účetnictví od prvního dne účetního období následujícího po období, ve kterém se staly společníky sdruženými ve společnosti, nebo se některý ze společníků sdružených ve společnosti stal účetní jednotkou, a to až do posledního dne účetního období, ve kterém přestaly být společníky sdruženými ve společnosti, nevznikla-li jim povinnost vést účetnictví podle § 1 odst. 2 písm. d), e) nebo h) ZoÚ.

písm. h) ostatní fyzické osoby, kterým povinnost vedení účetnictví ukládá zvláštní právní předpis.

S výjimkou ukončení činnosti mohou účetní jednotky podle § 1 odst. 2 písm. d) až h) ukončit vedení účetnictví v souladu se zněním § 4 odst. 7 ZoÚ nejdříve po uplynutí 5 po sobě jdoucích účetních období, ve kterých vedly účetnictví.

 

1.5. Kategorie účetních jednotek dle ZoÚ

Účetní jednotky jsou dle § 1b ZoÚ rozděleny do čtyř kategorií: mikro účetní jednotka, malá účetní jednotka, střední účetní jednotka, velká účetní jednotka. Rozdělení do kategorií účetních jednotek je podle tří stanovených kritérií k rozvahovému dni. Těmito kritérii jsou:

·                     aktiva – rozumí se jimi aktiva celkem, tj. úhrn aktiv zjištěný z rozvahy,

·                     roční úhrn čistého obratu – rozumí se jím výše výnosů snížená o prodejní slevy, dělená počtem započatých měsíců, po které trvalo účetní období, a vynásobená dvanácti,

·                     průměrný počet zaměstnanců – rozumí se průměrný přepočtený evidenční počet zaměstnanců podle metodiky Českého statistického úřadu.

 

Do příslušné kategorie je účetní jednotka zařazena, pokud dosáhne (překročí) alespoň dvě z těchto tří kritérií. Z § 1e odst. 2 ZoÚ vyplývá, že pokud ve dvou po sobě následujících rozvahových dnech řádných účetních závěrek účetní jednotka (nebo skupina účetních jednotek) překročí nebo přestane překračovat dvě hraniční hodnoty kritérií, změní od počátku bezprostředně následujícího účetního období kategorii účetní jednotky (nebo skupinu účetní jednotky).

 

Hodnotová kritéria jednotlivých kategorií účetních jednotek

  • Mikro účetní jednotka je účetní jednotka, která k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň dvě z těchto tří kritérií:

-        aktiva celkem 9 000 000 Kč,

-        roční úhrn čistého obratu 18 000 000 Kč,

-        průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 10.

 

  • Malá účetní jednotka je účetní jednotka, která není mikro účetní jednotkou a k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň dvě z těchto tří kritérií:

-        aktiva celkem 100 000 000 Kč,

-        roční úhrn čistého obratu 200 000 000 Kč,

-        průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 50.

 

  • Střední účetní jednotka je účetní jednotka, která není mikro ani malou účetní jednotkou a k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň dvě z těchto tří kritérií:

-        aktiva celkem 500 000 000 Kč,

-        roční úhrn čistého obratu 1 000 000 000 Kč,

-        průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 250.

 

  • Velká účetní jednotka je účetní jednotka, která k rozvahovému dni překračuje alespoň dvě z těchto tří kritérií:

-        aktiva celkem 500 000 000 Kč,

-        roční úhrn čistého obratu 1 000 000 000 Kč,

-        průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 250.

 

Za velkou účetní jednotku se však vždy považuje subjekt veřejného zájmu a vybraná účetní jednotka. Vymezení subjektů veřejného zájmu nalezneme v § 1a ZoÚ.

 

V § 1c ZoÚ naleznme hodnotová kritéria pro vymezení malé, střední a velké skupiny účetních jednotek.

 

1.6. Vedení účetnictví

Zákon o účetnictví rozeznává v rámci vedení účetnictví dva rozsahy vedení tohoto účetnictví:

·           základním účetnictvím je účetnictví v plném rozsahu (klasické podvojné účetnictví)

·           účetnictví ve zjednodušeném rozsahu, kdy účetní jednotky sestavují účtový rozvrh, v němž mohou uvést pouze účtové skupiny, mohou spojit účtování v deníku s účtováním v hlavní knize a dále postupovat dle jednotlivých úlev specifikovaných v § 13a ZoÚ.

 

Kdo může vést účetnictví ve zjednodušeném rozsahu, je stanoveno v § 9 odst. 3 ZoÚ – jde např. o malé účetní jednotky nebo mikro účetní jednotky, které nemají povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem.

 

V § 1f ZoÚ jsou stanoveny podmínky pro vedení jednoduchého účetnictví účetními jednotkami vymezenými v § 1 odst. 2 písm. a) a b) ZoÚ (jedná se např. o spolek, odborovou organizaci, organizaci zaměstnavatelů, církev ad., které nejsou plátcem DPH, celkové příjmy za poslední účetní období nepřesáhnou 3 000 000 Kč a hodnota majetku nepřesáhne 3 000 000 Kč). Náplň jednoduchého účetnictví je stanovena v § 13b ZoÚ.

 

1.7. Povinnost ověření účetní závěrky auditorem

Podle znění § 20 odst. 1 ZoÚ jsou povinny mít řádnou nebo mimořádnou účetní závěrku ověřenu auditorem, účetní jednotky, kterým tuto povinnost stanoví zvláštní právní předpis, a dále:

a) velké účetní jednotky s výjimkou vybraných účetních jednotek, které nejsou subjekty veřejného zájmu,

b) střední účetní jednotky,

c) malé účetní jednotky, pokud jsou akciovými společnostmi nebo svěřenskými fondy podle občanského zákoníku a k rozvahovému dni účetního období, za nějž se účetní závěrka ověřuje, a účetního období bezprostředně předcházejícího, překročily nebo již dosáhly alespoň jednu z uvedených hodnot

1. aktiva celkem 40 000 000 Kč,

2. roční úhrn čistého obratu 80 000 000 Kč,

3. průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 50

d) ostatní malé účetní jednotky, pokud k rozvahovému dni účetního období, za nějž se účetní závěrka ověřuje, a účetního období bezprostředně předcházejícího, překročily nebo již dosáhly alespoň 2 hodnoty uvedené v písmeni c) bodech 1 až 3.

 

Podrobně rozebranou problematiku najdete v měsíčníku Daně, účetnictví, vzory a případy 7-8/2023.

 



OBČANSKÝ ZÁKONÍK PO NOVELÁCH

Občanský zákoník komplexně a systematicky upravuje hmotné soukromé právo. Občanský zákoník zahrnuje i rodinné, spolkové, pojišťovací právo a další právní oblasti, navíc v sobě sjednotil závazkové právo. Rozsáhlá novela občanského zákoníku nabyla účinnosti 6. ledna 2023. Jaké změny přinesly poslední novely občanského zákoníku?

 

 

Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník je základem právní úpravy soukromého práva. Občanský zákoník má celkem 3081 paragrafů a dělí se do pěti částí:

-        Obecná část (§ 1 až 654)

-        Rodinné právo (§ 655 až 975)

-        Absolutní majetková práva (§ 976 až 1720, zahrnuje věcná právadědické právo)

-        Relativní majetková práva (§ 1721 až 2990, zahrnuje závazkové právo)

-        Ustanovení společná, přechodná a závěrečná (§ 2991 až 3081)

 

Část první občanského zákoníku označená jako obecná část vymezuje zejména jednotlivé pojmy, které dále občanský zákoník používá v dalších ustanoveních. V této části se občanský zákoník věnuje postavení člověka jako jednotlivce. Zde jsou rovněž definovány oblasti, jako jsou právo soukromé a veřejné, fyzické a právnické osoby, neplatnost právních jednání a podnikání.

 

Obecná část se dále dělí na pět hlav, a to:

-        Hlava I – Předmět úpravy a její základní zásady

-        Hlava II – Osoby

-        Hlava III – Zastoupení

-        Hlava IV – Věci a jejich rozdělení

-        Hlava V – Právní skutečnosti.

 

§ 1

(1) Ustanovení právního řádu upravující vzájemná práva a povinnosti osob vytvářejí ve svém souhrnu soukromé právo. Uplatňování soukromého práva je nezávislé na uplatňování práva veřejného.

(2) Nezakazuje-li to zákon výslovně, mohou si osoby ujednat práva a povinnosti odchylně od zákona; zakázána jsou ujednání porušující dobré mravy, veřejný pořádek nebo právo týkající se postavení osob, včetně práva na ochranu osobnosti.

 

Komentář k § 1

V odstavci 1 je zjednodušeně definováno soukromé právo. Soukromé právo vytváří ustanovení právního řádu upravující vzájemná práva a povinnosti osob. Praktický význam tohoto ustanovení není velký. Nejedná se o vědeckou definici a pouze je odkazováno na základní rysy soukromého práva. Dále dle věty druhé odstavce 1 je uplatňování soukromého práva nezávislé na uplatňování práva veřejného. Formulováním této zásady, že uplatňování soukromého práva je na uplatňování veřejného práva nezávislé, je vyjádřena dualita soukromého a veřejného práva.

Dle důvodové zprávy k občanskému zákoníku uvedené ustanovení § 1 formuluje dvě základní pravidla, která jsou pro soukromé právo klíčová, a to nejprve poukaz na pojem soukromého práva, dále stanovení základní směrnice pro rozlišení právních pravidel podle míry závaznosti.

 

V odstavci 2 je upravena tzv. dispozitivnost a kogentnost občanského zákoníku. Tímto je vymezeno kritérium pro odlišení ustanovení, která nebrání, aby si osoby uspořádaly soukromá práva a povinnosti odchylně od zákonné úpravy (dispozitivní právní normy) od ustanovení donucující povahy (kogentní právní normy), od nichž se odchýlit nelze.

 

Kogentní právní norma je taková právní norma, u níž není možné se odchýlit. Dispozitivní právní norma je taková norma, která dovoluje odchýlit se od svého znění, pokud se subjekty, kterých se týká, dohodnou jinak. Úprava kogentnosti a dispozitivnosti jednotlivých ustanovení občanského zákoníku má velký význam pro jeho interpretaci. Dle tohoto ustanovení v případě, že to zákon výslovně nezakazuje, mohou si osoby ujednat práva a povinnosti odchylně od zákona. Důraz je tedy kladen na dispozitivitu ustanovení, zatímco kogentní ustanovení jsou výjimečná. Občanský zákoník upřednostňuje dispozitivní ustanovení, kogentní ustanovení jsou méně častá. O kogentní ustanovení se v občanském zákoníku jedná v případech, že je výslovně v ustanovení uveden zákaz, například „zakazuje se“, „nelze“, „nesmí“ apod.

Použití dispozitivních ustanovení při konkrétní úpravě soukromoprávních vztahů je ponecháno na vůli jejich účastníků. Použití dispozitivních ustanovení je možné tudíž vyloučit projevem souhlasné vůle účastníků například v ustanovení mezi nimi uzavřené smlouvy. V takovém případě mají smluvní ujednání přednost před dispozitivními ustanoveními zákona, která upravují daný soukromoprávní vztah. I tato smluvní ujednání mají ovšem určitá omezení, jak vyplývá z věty druhé § 1 odst. 2. Zakázána jsou ujednání porušující dobré mravy, veřejný pořádek nebo právo týkající se postavení osob, včetně práva na ochranu osobnosti.

 

Z uvedeného vyplývá, že odchylná úprava projevem vůle účastníků není možná v těchto případech:

-        zákon to výslovně zakazuje

-        odchylná úprava porušuje dobré mravy

-        odchylná úprava porušuje veřejný pořádek

-        odchylná úprava porušuje právo týkající se postavení osob, včetně práva na ochranu osobnosti.

Pojem dobré mravy není nikde přímo definován. Jedná se o mimoprávní pravidla. Obvykle se využívá definice použité Nejvyšší soudem ČR, dle které dobré mravy představují „souhrn společenských, mravních a kulturních norem, jež v historickém vývoji osvědčují určitou neměnnost, vystihují podstatné historické tendence, jsou sdíleny rozhodující částí společnosti a mají povahu norem základních“. Někdy tak bývají dobré mravy definovány odkazem na morálku, tj. že se jedná o souhrn zásad, které vyjadřují obecně platná pravidla morálky.

 

Autonomie vůle účastníků soukromoprávních vztahů je dále omezena veřejným pořádkem. Také tento pojem není v občanském zákoníku definován. Obvykle je odkazováno na to, že veřejný pořádek označuje souhrn pravidel nebo zásad chování na veřejnosti, určité zásady, na kterých celá společnost trvá. Pojem veřejného pořádku bývá vymezován jako okruh kogentních norem. Kogentní jsou právě proto, že upravují veřejný zájem, nikoli jenom zájem soukromý.

Ne zcela jasné je to, co rozumět tím, že zakázána jsou ujednání porušující „právo týkající se postavení osob, včetně práva na ochranu osobnosti“. Zřejmě se bude jednat kromě výslovně zmíněných práv na ochranu osobnosti také ustanovení, která právní osobnost vymezují, určují její rozsah. V oblasti právnických osob pak zřejmě i ustanovení určující vnitřní právní uspořádání jednotlivých forem právnických osob.

 

§ 2

(1) Každé ustanovení soukromého práva lze vykládat jenom ve shodě s Listinou základních práv a svobod a ústavním pořádkem vůbec, se zásadami, na nichž spočívá tento zákon, jakož i s trvalým zřetelem k hodnotám, které se tím chrání. Rozejde-li se výklad jednotlivého ustanovení pouze podle jeho slov s tímto příkazem, musí mu ustoupit.

(2) Zákonnému ustanovení nelze přikládat jiný význam, než jaký plyne z vlastního smyslu slov v jejich vzájemné souvislosti a z jasného úmyslu zákonodárce; nikdo se však nesmí dovolávat slov právního předpisu proti jeho smyslu.

(3) Výklad a použití právního předpisu nesmí být v rozporu s dobrými mravy a nesmí vést ke krutosti nebo bezohlednosti urážející obyčejné lidské cítění.

 

Komentář k § 2

Pravidla pro výklad

Ustanovení stanoví zásady pro výklad občanského zákoníku. Dle důvodové zprávy ustanovení formuluje výslovné pravidlo, že výklad zákona může být správný, jen jde-li o výklad vykazující ústavní konformitu a respektující obecné právní principy plynoucí z ústavního pořádku, jakož i obecné zásady soukromého práva. Každé ustanovení soukromého práva lze vykládat jenom ve shodě s Listinou základních práv a svobod a ústavním pořádkem. Při výkladu je nutné čelit přehnanému právnímu formalismu, ale také možné libovůli při výkladu zákona, a to právě nařízením, že zákonným ustanovením nelze přikládat jiný smysl, než jaký odpovídá jejich slovům a jasnému zákonodárcově úmyslu.

 

Dle odstavce 2 zákon nelze vykládat jen z jeho slov, ale je nutno přihlížet především k jeho smyslu. Zákonodárce si musí být vědom, že slova zákona nemusí vždy dokonale vyjádřit jeho úmysl, a proto ukládá soudci, aby tato slova zvažoval, poměřoval je právními principy a zásadami, nespokojil se jen s gramatickým výkladem a hledal skutečný obsah zákona.

Navazující odstavec 3 stanoví určité meze výkladu, a to, že výklad a použití právního předpisu nesmí odporovat dobrým mravům a vést ke krutosti nebo bezohlednosti.

 

§ 3

(1) Soukromé právo chrání důstojnost a svobodu člověka i jeho přirozené právo brát se o vlastní štěstí a štěstí jeho rodiny nebo lidí jemu blízkých takovým způsobem, jenž nepůsobí bezdůvodně újmu druhým.

(2) Soukromé právo spočívá zejména na zásadách, že

a) každý má právo na ochranu svého života a zdraví, jakož i svobody, cti, důstojnosti a soukromí,

b) rodina, rodičovství a manželství požívají zvláštní zákonné ochrany,

c) nikdo nesmí pro nedostatek věku, rozumu nebo pro závislost svého postavení utrpět nedůvodnou újmu; nikdo však také nesmí bezdůvodně těžit z vlastní neschopnosti k újmě druhých,

d) daný slib zavazuje a smlouvy mají být splněny,

e) vlastnické právo je chráněno zákonem a jen zákon může stanovit, jak vlastnické právo vzniká a zaniká, a

f) nikomu nelze odepřít, co mu po právu náleží.

(3) Soukromé právo vyvěrá také z dalších obecně uznaných zásad spravedlnosti a práva.

 

Komentář k § 3

Zásady soukromého práva

V odstavci 1 je obsažen výčet toho, co chrání soukromé právo. Soukromé právo chrání důstojnost a svobodu člověka i jeho přirozené právo brát se o vlastní štěstí a štěstí jeho rodiny nebo lidí jemu blízkých. Zároveň ovšem nesmí při svém jednání působit bezdůvodně újmu druhým.

Odstavec 2 obsahuje výčet zásad, na kterých spočívá soukromé právo. Zároveň to ovšem neznamená, že soukromé právo nevychází i z dalších zásad. Výčet zásad v komentovaném ustanovení je označen slovem "zejména", což vyjadřuje, že výčet není úplný a existují i další zásady. To potvrzuje i odstavec 3, dle kterého soukromé právo se zakládá i na dalších obecně uznaných zásadách spravedlnosti a práva.

 

§ 4

(1) Má se za to, že každá svéprávná osoba má rozum průměrného člověka i schopnost užívat jej s běžnou péčí a opatrností a že to každý od ní může v právním styku důvodně očekávat.

(2) Činí-li právní řád určitý následek závislým na něčí vědomosti, má se na mysli vědomost, jakou si důvodně osvojí osoba případu znalá při zvážení okolností, které jí musely být v jejím postavení zřejmé. To platí obdobně, pokud právní řád spojuje určitý následek s existencí pochybnosti.

 

Komentář k § 4

Domněnka rozumnosti

V soukromém právu je nezbytná ochrana třetích osob. V právním styku každý může ve styku s jinou svéprávnou osobou důvodně předpokládat, že se jedná o osobu průměrné inteligence, která jedná s běžnou pečlivostí a opatrností. V některých situacích může osoba namítat, že určité schopnosti neměla a mělo být k tomuto přihlíženo. Druhá strana ovšem může poukazovat na to, že důvodně předpokládala, že druhá osoba má rozum průměrného člověka i schopnost užívat jej s běžnou péčí a opatrností a není možné vyvozovat nepříznivé důsledky ze skutečnosti, že schopnost druhé strany průměru nedosáhla.

Odstavec 2 počítá se situací, kdy dle zákona má být určitý následek závislý na něčí vědomosti. V takovém případě má se na mysli vědomost, jakou si důvodně osvojí osoba případu znalá při zvážení okolností, které jí musely být v jejím postavení zřejmé.

 

§ 5

(1) Kdo se veřejně nebo ve styku s jinou osobou přihlásí k odbornému výkonu jako příslušník určitého povolání nebo stavu, dává tím najevo, že je schopen jednat se znalostí a pečlivostí, která je s jeho povoláním nebo stavem spojena. Jedná-li bez této odborné péče, jde to k jeho tíži.

(2) Proti vůli dotčené strany nelze zpochybnit povahu nebo platnost právního jednání jen proto, že jednal ten, kdo nemá ke své činnosti potřebné oprávnění, nebo komu je činnost zakázána.

 

Komentář k § 5

Komentované ustanovení poukazuje na osoby, které se veřejně přihlašují k určitému povolání nebo stavu. Po osobě, která se takto chová, lze důvodně požadovat, aby také jednala s využitím těch nadprůměrných znalostí a dovedností a s takovou neobvyklou pečlivostí, jaké vyžaduje ona profese nebo onen stav. Osoba, která se veřejně nebo ve styku s jinou osobou přihlásí k odbornému výkonu jako příslušník určitého povolání nebo stavu, tím dává najevo, že je schopna jednat se znalostí a pečlivostí, která je s takovým povoláním nebo stavem spojena. Pokud osoba jedná bez takové odborné péče, jde to k její tíži. V daném případě není podstatné, zda osoba skutečně má příslušné podnikatelské oprávnění, ale to, jak takovou osobu v důsledku jednání takové osoby vnímají třetí osoby (klienti).

 

Důležité!

V případě, že by šlo jen o předstírání určitého zvláštního postavení, nemůže nikdo zpochybnit platnost právních jednání při té příležitosti učiněných, vyjma případu, kdy se toho dovolá oklamaná strana.

 

§ 6

(1) Každý má povinnost jednat v právním styku poctivě.

(2) Nikdo nesmí těžit ze svého nepoctivého nebo protiprávního činu. Nikdo nesmí těžit ani z protiprávního stavu, který vyvolal nebo nad kterým má kontrolu.

 

Komentář k § 6

Poctivost

Komentované ustanovení zakotvuje povinnost jednat v právním styku poctivě. Nikdo nesmí získat nějaké výhody ze svého nepoctivého nebo protiprávního činu, ani z protiprávního stavu, který vyvolal nebo nad kterým má kontrolu.

 

Úplné znění Občanského zákoníku s komentářem najdete v měsíčnících Poradce 1/2024 a Poradce 2/2024, které právě vycházejí.

 



 

 
 
P6 V LEGISLATIVĚ




Částka 83, rozeslaná dne 15. června 2023
162. Vyhláška o stanovení činností, které může vykonávat lékař bez odborného dohledu po získání certifikátu o absolvování základního kmene pediatrického
163. Sdělení Ministerstva financí, jímž se určují emisní podmínky pro Státní dluhopis České republiky, 2023–2031, 6,20 %
164. Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí
165. Sdělení Energetického regulačního úřadu o celkovém počtu odběrných míst zákazníků odebírajících elektřinu a o celkovém množství plynu spotřebovaném v České republice v roce 2022

Částka 82, rozeslaná dne 15. června 2023
161. Vyhláška o poplatkovém přiznání k poplatku za ukládání oxidu uhličitého do přírodních horninových struktur

Částka 81, rozeslaná dne 15. června 2023
160. Nález Ústavního soudu ze dne 9. května 2023 sp. zn. Pl. ÚS 22/22 ve věci návrhu za zrušení některých ustanovení zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, a nařízení vlády č. 318/2017 Sb., o výši odměn členů zastupitelstev územních samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů

Částka 80, rozeslaná dne 13. června 2023
159. Nařízení vlády o stanovení geodetických referenčních systémů závazných na celém území České republiky, databází geodetických a geografických údajů a státních mapových děl vytvářených pro celé území České republiky a zásadách jejich používání

Částka 79, rozeslaná dne 9. června 2023
157. Vyhláška o vydání pamětní stříbrné pětisetkoruny s vloženým prvkem „Osobní automobil Tatra 603“
158. Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí

Částka 78, rozeslaná dne 9. června 2023
156. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 31/1995 Sb., kterou se provádí zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví a o změně a doplnění některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění pozdějších předpisů

Částka 77, rozeslaná dne 9. června 2023
155. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 211/2018 Sb., o technických prohlídkách vozidel, ve znění pozdějších předpisů

Částka 76, rozeslaná dne 9. června 2023
154. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 343/2014 Sb., o registraci vozidel, ve znění pozdějších předpisů

Částka 75, rozeslaná dne 9. června 2023
153. Vyhláška o schvalování technické způsobilosti vozidel a technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích

Částka 74, rozeslaná dne 5. června 2023
152. Zákon, kterým se mění zákon č. 283/2021 Sb., stavební zákon, ve znění zákona č. 195/2022 Sb., a některé další související zákony

Částka 73, rozeslaná dne 5. června 2023
148. Zákon o jednotném environmentálním stanovisku
149. Zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o jednotném environmentálním stanovisku
150. Zákon, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 220/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 257/2000 Sb., o Probační a mediační službě a o změně zákona č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy České republiky, ve znění pozdějších předpisů, zákona č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů a zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí (zákon o Probační a mediační službě), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
151. Zákon, kterým se mění zákon č. 251/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony




 

 
 
CHYBIT ZNAMENÁ PLATIT



KALENDÁŘ Červen 2023

 

1. červen Čtvrtek

Sociální pojištění – OSVČ

Podání Přehledu o příjmech a výdajích správě sociálního zabezpečení za rok 2022 OSVČ podávající daňové přiznání elektronicky bez poradce ve lhůtě do 2. 5. 2023, kromě osob, jejichž daň z příjmů za rok 2022 je rovna paušální dani; pozn.: podle oficiální metodiky ČSSZ se pojistná lhůta 1 měsíc počítá od 1. 5., kdy končí daňová lhůta pro podání přiznání, jehož odklad na 2. 5. se totiž týká pouze daně

(§ 15 odst. 1, § 23 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

2. červen Pátek

Zdravotní pojištění – OSVČ

Podání Přehledu o příjmech a výdajích zdravotní pojišťovně za rok 2022 OSVČ podávající daňové přiznání elektronicky bez poradce ve lhůtě do 2. 5. 2023, kromě osob, jejichž daň z příjmů za rok 2022 je rovna paušální dani; pozn.: zdravotní pojišťovny počítají měsíční pojistnou lhůtu od posledního dne podání přiznání 2. 5.

(§ 24 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

8. červen Čtvrtek

Zdravotní pojištění – OSVČ

Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za květen 2023, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu

(§ 7 odst. 2, § 7a zák. č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

9. červen Pátek

Sociální pojištění – OSVČ

Doplacení pojistného na sociální pojištění za rok 2022, pokud uplynula lhůta pro podání daňové přiznání 2. 5. 2023 a OSVČ podal pojistný Přehled o příjmech a výdajích až poslední den lhůty 1. 6. 2023; jinak do 8 dnů od jeho dřívějšího podání

(§ 14a odst. 3 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

12. červen Pondělí (za sobotu 10. 6.)

Zdravotní pojištění – OSVČ

Doplacení pojistného na zdravotní pojištění za rok 2022, pokud uplynula lhůta pro podání daňové přiznání 2. 5. 2023 a OSVČ podal pojistný Přehled o příjmech a výdajích až poslední den lhůty 2. 6. 2023; jinak do 8 dnů od jeho dřívějšího podání

(§ 8 odst. 5 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

15. červen Čtvrtek

Daně z příjmů - poplatník

Odvod 1. pololetní zálohy na rok 2023 ve výši 40 % daně za rok 2022, pokud přesáhla 30 000 Kč, ale ne 150 000 Kč, je-li zdaňovacím obdobím kalendářní rok

(§ 38a odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Odvod 2. čtvrtletní zálohy na rok 2023 ve výši 25 % daně za rok 2022, pokud přesáhla 150 000 Kč, je-li zdaňovacím obdobím kalendářní rok

(§ 38a odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

20. červen Úterý

Daň z příjmů – zaměstnav.

Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za květen 2023

(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Daň z příjmů – OSVČ

Zaplacení paušální zálohy na červen 2023 poplatníka v paušálním režimu; zahrnuje zálohy: na daň z příjmů, na sociální a zdravotní pojistné

(§ 38lk odst. 2 a 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Sociální pojištění – zaměstnavatel

Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za květen 2023

(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za květen 2023

(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Zdravotní pojištění – zaměstnavatel

Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za květen 2023

(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za květen 2023

(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

30. červen Pátek

Daně z příjmů - plátce

Odvod „srážkové“ daně ve smyslu § 36 sražené v květnu 2023

(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Oznámení příjmu plynoucího v květnu 2023 z ČR nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou podle § 36 (kromě odměn za závislou činnost § 6 odst. 4)

(§ 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Odvod zajištění daně sraženého v květnu 2023 ze stanovených druhů příjmů nerezidentů EU nebo EHP ze zdroje na území ČR a hlášení plátce o zajištění daně

(§ 38e odst. 1, 2 a 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Sociální pojištění – OSVČ

Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za červen 2023, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu

(§ 13a odst. 9, § 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za červen 2023

(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

 

 

 

 
 

 


 
 
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE

 

Poradce č. 1/2024 (VI/2023)

·         Občanský zákoník po novelách s komentářem

 

Poradce č. 2/2024 (VI/2023)

·         Občanský zákoník po novelách s komentářem

 

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále(PaM) – měsíčník, č. 8/2023 (VI/2023)

·         Zákon o zaměstnanosti - novela

·         Zdravotní pojištění a studenti nejen jako brigádníci

·         Pomoc zaměstnancům zaměstnavatele v insolvenci – změny od 1. 7. 2023

·         Vyšší náhrada za ztrátu na výdělku

·         Občanský zákoník v personální praxi zaměstnavatelů

·         Zastřený pracovněprávní vztah nebo práce načerno?

·         Příspěvek na rekreaci jako zaměstnanecký bendit

·         Pravomoci krajů a MŠMT

·         Místní daně a poplatky

 

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 8/2023 (VI/2023)

·         Rodinný podnik

·         Letní problémy na pracovišti

·         Ukončení studia na střední škole a zdravotní pojištění

·         Nedobytné pohledávky ze zápůjček – úroky

·         Kdy zdanit příjmy z nájmu

·         Poskytovatelé leasingu – zdanění příjmů

 

Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 7-8/2023 (VI/2023)

·         Rodinné podnikání v podmínkách roku 2023

·         Finanční deriváty v účetnictví

·         Finanční a operativní leasing v účetnictví a daních

 

1000 řešení – měsíčník č. 7-8/2023 (VI/2023)

·         Rodinné podnikání

·         Daně v praxi

·         Účetnictví

·         Zaměstnávání

·         Mzdy

·         Veřejná správa

 

 

 

ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKACE, KTERÉ VÁM POMOHOU V PODNIKÁNÍ

 

1. Souvztažnosti pro podnikatele 2022(přehled základních účetních souvztažností pro podnikatelské subjekty a to dle ČÚS a syntetických účtů)

2. Živnostenský zákon s komentářem (živnostenský zákon s komentářem v rámci všech změn a novinek)

3. Daňové a nedaňové výdaje A-Z 2022 (výdaje, které lze uplatnit do daňových výdajů a výdaje nedaňové v abecedním pořadí)

4. 100 otázek a odpovědí Nemovitosti, Lex Ukrajina (praktická řešení na témata nemovitosti v podnikání z daňového a účetního hlediska a ukrajinští zaměstnanci a uprchlíci; přidaná nová kapitola Zákony, právní předpisy)

5. 100 otázek a odpovědí Zaměstnávání, DPH v praxi (problematika zaměstnávání a DPH řešena prostřednictvím dotazů a odpovědí; aktualizované zákony, vyhlášky a nařízení)

6. Vzory smluv, žalob a podání 2022 (aktualizované nejvíce používané vzory smluv, žalob a podání z oblasti občanského a obchodního práva, pracovněprávních vztahů, daňového a správního řízení, trestního práva, exekucí, soudních sporů a stavebního práva, součástí publikace je editovatelné CD)

7. 100 otázek a odpovědí Vnitropodnikové směrnice (vnitropodnikové směrnice z oblasti cestovních náhrad, inventarizace, používání služebních motorových vozidel, pracovněprávních nároků zaměstnanců, pracovního řádu, výdajů hrazených zaměstnavatelem zaměstnanci paušální částkou, základních informací pro zpracování účetních agend)

8. Účetní závěrka podnikatelů za rok 2022 (dopady ekonomických, epidemiologických a geopolitických událostí roku z pohledu zpracování účetnictví uvádíme průběžně v textu a příkladech. Rok 2022 je také předposledním rokem, kdy se sestavuje účetní závěrka podle stávajících účetních předpisů; s účinností od 1. ledna 2024 Ministerstvo financí ČR připravuje nový zákon o účetnictví a novou prováděcí vyhlášku pro podnikatele. Na některé změny nového zákona o účetnictví v textu upozorníme)

9. Daňová přiznání FO a PO za rok 2022 (kdo podává daňové přiznání, kdy a jak ho podat, kdy a jak zaplatit daň. Upozorňujeme také na změny týkající se daňového přiznání, které nastaly v průběhu roku. Dále rozebíráme roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2022 - výhody ročního zúčtování, daňové přiznání zaměstnance, nezdanitelné části základu daně, žádost o roční zúčtování…)

10. Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2023 (přehled sazeb, parametrů, vzorových výpočtů z oblasti mezd a platů a jejich zdanění. Přinášíme i aktuální přehled odvodů na zdravotní a sociální pojištění, pracovního práva, dávek nemocenského pojištění, důchodů, sociálních dávek a souvisejících oblastí…)

11. Příručka mzdové účetní pro rok 2023 (odměňování podle zákoníku práce, zdravotní a sociální pojištění, daň z příjmů ze závislé činnosti, daňové zvýhodnění, slevu na dani, nejčastější a složité problémové okruhy pracovněprávních vztahů, včetně pracovněprávních novinek)

12. Optimalizace daně bez chyb, pokut a penále 2023 (při optimalizační činnosti je důležité využít všech ustanovení zákona z příjmů umožňující legálně dosáhnout optimální daně z příjmů, a přitom se nedopouštět sankcionovaných daňových úniků)

13. 100 otázek a odpovědí ZDP po novele, Cestovní náhrady (publikace přináší aktualizované právní předpisy, ve druhé kapitole řeší formou praktických příkladů změny v novele ZDP ohledně paušálního režimu, mimořádných odpisů, osvobození od daně, slev na dani a další; třetí kapitola se věnuje cestovním náhradám, stravnému a pracovním cestám)

14. Daňové a nedaňové výdaje 2023 (publikace rozebírá každý druh výdaje z hlediska právního minima, daní z příjmů, DPH a účetního hlediska)

15. 100 otázek a odpovědí Zaměstnávání, Automobil v podnikání (publikace přináší v první kapitole aktualizované právní předpisy, ve druhé kapitole řeší formou praktických příkladů pracovněprávní problematiku týkající se zaměstnaneckých benefitů, dovolené, odměňování, náhrady škody a ve třetí kapitole automobil z hlediska odpisů, daňových výdajů, technického zhodnocení a účtování)

 

 

NOVINKY

 

Aktualizace III/2 (VI/2023)

·         Zákon o zaměstnanosti

·         Zákon o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele

 

Aktualizace III/1 (IV/2023)

·         Zákon o zaměstnanosti

 

Aktualizace V/1 (III/2023)

·         Zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek

 

Aktualizace VI/2 (II/2023)

·         Nařízení vlády o stanovení cen elektřiny a plynu v mimořádné tržní situaci

 

Aktualizace VI/1 (I/2023)

·         Energetický zákon

 

ZÁKONY 2023

 

 

ZÁKONY IA (daňové)

·         Správa daní

·         Daně z příjmů

·         Daň z přidané hodnoty

·         Silniční daň

·         Spotřební daně

·         Daň z nemovitosti

·         Rozpočtová pravidla

 

ZÁKONY IB (účetní)

·         Účetnictví

·         Související předpisy

·         Mezinárodní správa daní

 

ZÁKONY IIA (občanské, obchodní)

·         Občanský zákoník

·         Obchodní korporace

·         Občanský soudní řád

·         Živnostenské podnikání

 

ZÁKONY IIB (trestní právo, správní právo)

·         Trestní právo

·         Exekuce

·         Insolvenční řízení

·         Správní právo

 

ZÁKONY III (pracovněprávní, pojištění, sociální služby)

·         Zákoník práce

·         Mzdové a platové předpisy

·         Předpisy k zaměstnanosti

·         Sociální zabezpečení, důchodové a nemocenské pojištění

·         Zdravotní pojištění

 

 

ZÁKONY IV (stavební, katastrální)

·         Stavební zákon

·         Katastr nemovitosti

·         Bydlení

·         Požární bezpečnost

·         Pozemkové úpravy

·         Související předpisy

 

 

ZÁKONY V (veřejná správa, školství)

·         Územní celky a členění státu

·         Organizace veřejné správy

·         Veřejná správa ve vztahu k občanům

·         Školy a školská zařízení

 

 

ZÁKONY VI (životní prostředí, odpady, energie)

·         Životní prostředí

·         Ochrana ovzduší, půdy, rostlin, vod

·         Odpady, obaly

·         Energie

 

 

 

 

 




Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu.

RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.

Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
  • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
  • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

 

 
 
Poradce
Poradce


KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page