Em@ilové noviny

 

č. 13/2018

23.8.2018

 

 
 
 Téma novin 
 Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají 
 P6 aktual 
 Chybovat znamená platit 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 

Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 
Vážení čtenáři,
blíží se začátek školního roku a s ním nastane účinnost změn, které přinesla novela školského zákona. Mění se hlavně oblast financování škol a školských zařízení zřizovaných kraji, obcemi a svazky obcí. Jaké změny ve školství nastanou? Dočtete se v rubrice Témata novin pod názvem Změny ve školském zákoně k 1. září 2018 a také v našich měsíčnících PaM 9/18, 1000 ř. 9/18, PVS 8-9/18 a v odborné tematické publikaci Zákony do kapsy (A6 formát) Školský zákon a související vyhlášky.

O flexibilních formách práce se v poslední době hovoří velice často. Jaké jsou nejčastější typy flexibilních forem práce? Dočtete se rubrice Témata novin pod názvem Flexibilní formy práce a také v našich měsíčnících v měsíčnících DaÚ 7-8/18, 1000 řešení 7-8/18, PaM 6/18.

Dornova metoda je jemná manuální terapie, s jejíž pomocí jsou klouby a obratle bezpečně a přesně uváděny zpět do svých původních, správných poloh. Více se dočtete v rubrice Být dobrý nestačí, v příspěvku
Dornova metoda – jemná manuální technika.

Jaká je nabídka aktuálních tematických balíčků? Školský balíček – po novelách, Občanský zákoník po novele, Novela zákona o sociálním zabezpečení, Zákoník práce po novelách.

Přeji Vám ničím nerušené čtení a těším se na brzké setkání.
Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
poradce@poradce.cz


TÉMATA ČÍSLA:

 

 
 
TÉMATA NOVIN

 
ZMĚNY VE ŠKOLSKÉM ZÁKONĚ K 1. ZÁŘÍ 2018

Novela školského zákona měla rozčleněnou účinnost do čtyř termínů – dnem vyhlášení ve Sbírce zákonů, dnem 1. září 2017, dnem 1. září 2018 a dnem 1. září 2020. Převážná část všech změn však nastane letos 1. září 2018. Jaké změny ve školství nastanou letos?

Předmětem změn, které přináší novela školského zákona
provedená zákonem č. 101/2017 Sb., je oblast financování škol a školských zařízení zřizovaných kraji, obcemi a svazky obcí (dále regionální školství územních samosprávných celku z prostředků státního rozpočtu. Financování soukromých a církevních škol není navrženými změnami financování dotčeno. Důvodem této novelizace školského zákona byla podle předkladatele nutnost vytvoření právního základu pro realizaci změn v systému financování regionálního školství územně samosprávných celků.

HLAVNÍ ZMĚNY lze charakterizovat asi následujícím způsobem:
  • Stávající systém financování regionálního školství územně samosprávných celků prostřednictvím republikových a krajských normativů zůstane zachován pouze pro financování vzdělávání a školských služeb poskytovaných školskými zařízeními s výjimkou školních družin. Dojde však ke změně struktury republikových normativů a k regulaci výše krajských normativů bude moci MŠMT stanovit personální standardy pro zajištění činností školských zařízení.
  • Pro komplexní financování základních uměleckých škol, pro financování „pedagogické práce“ (tj. mzdových výdajů pro pedagogické pracovníky) a pro financování ostatních neinvestičních výdajů ve vyšších odborných školách a pro financování ostatních neinvestičních nákladů v mateřských školách, základních školách a ve středních školách a konzervatořích bude zachován stávající systém normativního financování „na žáka“, normativy však již nebudou stanovovat jednotlivé krajské úřady, ale bude je centrálně stanovovat MŠMT.
  • Pro financování „nepedagogické práce“ (tj. mzdových výdajů pro nepedagogické zaměstnance) v mateřských školách, základních školách a středních školách bude systém normativních financování „na žáka“ nahrazen normativním systémem financování kombinací normativů „na školu“, „na pracoviště“ a „na třídu“, (resp. u středních škol „na třídu v oboru vzdělání“). Normativy bude centrálně stanovovat MŠMT.
  • Pro financování „nepedagogické práce“ v konzervatoři a ve vyšší odborné škole bude systém normativních financování „na žáka“ nahrazen normativním systémem financování kombinací normativů „na školu“, „na pracoviště“ a „na žáka“, (resp. u konzervatoří „na žáka v oboru vzdělání“ a u vyšších odborných škol „na studenta v akreditovaném vzdělávacím programu“). Normativy bude centrálně stanovovat MŠMT.
  • Změny ve financování nepedagogické práce ve školách podle předchozích bodů umožňují – podle navrhovatele - lepší zohlednění potřeby škol na zajištění obslužného personálu (administrativní činnosti, provozní činnosti, úklidové činnosti i činnosti např. IT specialistů). V případě mateřských a základních škol pak navržené změny umožňují i podporu spolupráce obcí při zajišťování dostupnosti základních a mateřských škol zohledněním vyšší provozně administrativní náročnosti škol zřizovaných svazky obcí.
  • Naprosto zásadní změnu pak v navrhovaném řešení představuje zavedení zcela odlišného systému financování pedagogické práce v mateřských školách, základních školách, ve středních školách a v konzervatořích a ve školních družinách. Pro obory vzdělání v těchto druzích škol a pro školní družinu bude závazným právním předpisem stanoven maximální rozsah vzdělávání, nebo maximální rozsah přímé pedagogické činnosti hrazený ze státního rozpočtu. Tento maximální rozsah bude stanoven pro základní školy, střední školy a konzervatoře nařízením vlády v podobě maximálního počtu hodin výuky (včetně nezbytného dělení) ve třídě (oddělení) v oboru vzdělání, v závislosti na počtu žáků ve třídě (oddělení) a pro mateřské školy a školní družiny prováděcím právním předpisem MŠMT v podobě maximálního počtu hodin přímé pedagogické činnosti v závislosti na organizační struktuře mateřské školy a školní družiny. Stanovené maximum bude vyjadřovat stav, umožňující poskytování vzdělávání v potřebné kvalitě a jeho další zvýšení již k růstu kvality nepřispívá natolik významným způsobem, aby to odůvodnilo zvýšenou potřebu výdajů státního rozpočtu.


  • Financování škol a školských zařízení ze státního rozpočtu
    V části čtrnácté školského zákona dochází v souvislosti se změnami financování škol a školských zařízení ze státního rozpočtu k řadě změn. Stávající ustanovení této části (§ 160 až § 162 ŠZ) se novelizují a za ustanovení § 161 se vkládají celkem tři nová ustanovení (§ 161a až § 161c ŠZ) a za ustanovení § 162 se vkládá nové ustanovení § 162a ŠZ. Stávající ustanovení § 160 ŠZ je bez názvu a upravuje financování škol a školských zařízení ze státního rozpočtu. Zvýrazňuje se princip normativního přidělování prostředků poskytovaných ze státního rozpočtu. Věcný princip poskytování prostředků státního rozpočtu se však oproti zavedené praxi nemění.

    Letošní novela provádí celkem tři změny. Předně se rozšiřuje okruh výdajů, na které se poskytují finanční prostředky státního rozpočtu o výdaje na nezbytné zvýšení nákladů spojených s výukou všech dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. Stávající právní úprava umožňuje poskytnutí finančních prostředků státního rozpočtu na nezbytné zvýšení nákladů spojených pouze s výukou dětí, žáků a studentů s mentálním, tělesným, zrakovým nebo sluchovým postižením, závažnými vadami řeči, závažnými vývojovými poruchami učení, závažnými vývojovými poruchami chování, souběžným postižením více vadami nebo autismem.

    Dále pak, vzhledem k tomu, že MŠMT poskytuje finanční prostředky ze státního rozpočtu i poskytovatelům vzdělávání v zahraničí, byl okruh těchto poskytovatelů vzdělávání zařazen do výčtu škol, kterým se poskytují finanční prostředky ze státního rozpočtu.

    Nakonec se ruší odstavec 5. V tomto ustanovení se dosud uvádělo zejména, že finanční prostředky ze státního rozpočtu se poskytují podle skutečného počtu dětí, žáků nebo studentů ve školách nebo školských zařízeních. Vzhledem k tomu, že v novém systému financování regionálního školství již nebude ve všech případech rozhodující počet jednotek výkonu, nýbrž systém bude u některých škol a školských zařízení fungovat na tzv. normativech na pedagoga, dochází ke zrušení uvedeného odstavce.

    Původní ustanovení § 161 ŠZ neslo dosud název „Financování škol a školských zařízení zřizovaných územními samosprávnými celky“. Od letošního roku ponese název „Financování mateřských škol, základních škol, středních škol, konzervatoří, vyšších odborných škol, základních uměleckých škol a školních družin zřizovaných územně samosprávnými celky nebo svazky obcí“. Ustanovení se touto novelou změní od základu. Obsahově se v něm i nadále upravuje financování vybraných škol a školských zařízení zřizovaných územními samosprávnými celky.

    Předně se ukládá povinnost MŠMT pro vybrané školy a školská zařízení stanovit normativy, jejichž prostřednictvím budou školy a školská zařízení financována včetně stanovení jednotek, na které příslušné normativy připadají. Za jednotku je tak třeba považovat dítě, žáka, studenta, pracovní poměr pedagogického pracovníka, učitele v adaptačním období, třídu, právnickou osobu vykonávající činnost školy. V dalších odstavcích se již používá pouze výraz „jednotek“, kterým se vždy rozumí ty jednotky, na které příslušný normativ připadá. Do budoucna pak bude mít vláda povinnost stanovit svým nařízením maximální počet hodin výuky, který bude stát financovat ze státního rozpočtu. Ministerstvo stanoví pro jednotlivé právnické osoby vykonávající činnost školy nebo školského zařízení výši finančních prostředků na kalendářní rok. Zákon uvádí novou metodu, podle které MŠMT bude tuto výši finančních prostředků vypočítávat. Dále se stanoví, že finanční prostředky na tarifní platy a další složky platů pedagogických pracovníků škol a školských zařízení uvedených se neposkytnou vždy podle skutečného počtu pedagogických pracovníků, ale pouze do počtu pedagogických pracovníků odpovídajících stanoveným maximům počtu hodin výuky, nebo rozsahu přímé pedagogické činnosti.

    Nově bude platit, že krajský úřad rozepisuje a poskytuje jednotlivým školám finanční prostředky ve výši stanovené pro ně ministerstvem a pokud při kontrole nezjistí rozdíly v údajích rozhodných pro rozpis finančních prostředků.

    V neposlední řadě se stanoví povinnost krajského úřadu provést v průběhu rozpisu finančních prostředků ověření údajů rozhodných pro výši rozepisovaných prostředků, tzn. zejména údajů o počtech pedagogických pracovníků a jejich platovém zařazení a údajů o počtu jednotek, na které připadají jednotlivé normativy, a zároveň se zmocňuje krajský úřad provést rozpis odchylně od rozsahu vymezeného ministerstvem v případě zjištění rozdílů. Dále se zde stanoví povinnost obecních úřadů obcí s rozšířenou působností spolupracovat na tomto ověření s krajským úřadem za oblast škol a školských zařízení zřizovaných obcí nebo svazkem obcí. Důvodem tohoto ustanovení bylo zajistit, aby byla ze státního rozpočtu financována skutečně aktuální situace, tzn., aby byly postižitelné změny, ke kterým mohlo u právnických osob vykonávajících činnost škol a školských zařízení dojít v období od poskytnutí údajů rozhodných pro financování do rozpisu prostředků z úrovně krajského úřadu.

    Nové ustanovení § 161a
    ŠZ upravuje financování školských zařízení pro výkon ústavní výchovy nebo ochranné výchovy, školských zařízení pro preventivně výchovnou péči, a školských výchovných a ubytovacích zařízení, které zřizují územní samosprávné celky. Finanční prostředky pro tato školská zařízení budou do rozpočtů krajů poskytována pomocí tzv. republikových normativů, jejichž výše se odvíjí od výše výdajů státního rozpočtu na jednu rodinnou skupinu, jedno lůžko či jednoho ubytovaného. Také jsou zde konkretizovány jednotky výkonu republikových normativů pro jednotlivé druhy školských zařízení. Pro jednotlivé typy školských zařízení daného druhu může být stanovena rozdílná výše republikového normativu na danou jednotku výkonu. Jednotlivým školským zařízením pak finanční prostředky rozepíše krajský úřad prostřednictvím jím stanovených krajských normativů.

    Další nové ustanovení § 161b
    ŠZ upravuje financování ostatních školských zařízení, pro něž není v § 161 a § 161a ŠZ zvláštní úprava (např. školní kluby, jídelny, školská poradenská zařízení). Opět se však jedná o školská zařízení, která zřizuje kraj, svazek obcí či obce samotné. Finanční prostředky pro tato školská zařízení budou do rozpočtů krajů poskytována pomocí republikových normativů, jejichž výše se odvíjí od celkové výše výdajů státního rozpočtu na uvedená školská zařízení přepočtené na jednoho žáka/dítě/studenta v krajských a obecních mateřských, základních, středních a vyšších odborných školách na území kraje.

    Třetí nové ustanovení § 161c
    ŠZ pak obsahuje společná ustanovení, ve kterých se upravuje problematika příplatků pro podpůrná opatření poskytovaná žákům se speciálními vzdělávacími potřebami a problematika opravných koeficientů k normativům, které bude stanovovat ministerstvo. Opravné koeficienty budou založeny na funkční závislosti, mohou se tedy projevit v každé jednotlivé škole jinak.

    (Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčnících PaM 9/18, 1000 ř. 9/18, PVS 8-9/18 a v odborné tematické publikaci Zákony do kapsy (A6 formát) Školský zákon)

    FLEXIBILNÍ FORMY PRÁCE

    O flexibilních formách práce se v poslední době hovoří velice často, zejména v souvislosti se slaďováním pracovního a rodinného života. Jaké jsou nejčastější typy flexibilních forem práce? Co víme o práci na dálku neboli homeworkingu nebo teleworkingu? Jak je to s kratší pracovní dobou a pružnou pracovní dobou a co je konto pracovní doby?

    V teorii pracovního práva se lze setkat s různými definicemi slaďování pracovního a rodinného života. Uveďme si na ukázku alespoň některé:

    - Slaďování práce a rodiny představuje míru, ve které jsou jednotlivci srovnatelně zapojení i spokojení se svými pracovními i rodinnými rolemi.
    - Ke slaďování pracovního a rodinného života dochází tehdy, když se pracovní zdroje setkávají s potřebami rodiny a rodinné zdroje se setkávají s nároky práce takovým způsobem, který je efektivní v obou oblastech.
    - Slaďování pracovního a rodinného života představuje míru, ve které je efektivita a spokojenost jednotlivce v pracovních a rodinných rolích v souladu s individuálními životními prioritami.
    - Slaďování pracovního a rodinného života znamená dosažení rolových očekávání, která jsou dojednána a sdílena mezi jednotlivcem a jeho/jejími partnery v rodinné a pracovní doméně.
    - Slaďování osobního a pracovního života je označení postojů a v návaznosti na tuto oblast i právních předpisů, které zohledňují požadavky zaměstnanců a zaměstnankyň udržet si profesní růst a zároveň se věnovat výchově dětí, péči o blízké osoby, osobním zájmům apod.

    Podmínky pro slaďování rodinného života pro zaměstnankyně matky
    (ale i zaměstnance otce), jsou ve členských státech EU rozdílné (například délka mateřské a rodičovské dovolené), a odlišná je i ochota vlád situaci měnit. V drtivé většině studií, které se tomuto fenoménu věnují, se nicméně dočteme, že úspěšné vybalancování rodinného života s profesním obecně vede k větší spokojenosti, vyšší pracovní efektivitě, ale také k větší loajalitě vůči zaměstnavateli.
    K opatřením podporujícím slaďování pracovního a rodinného života nejčastější patří flexibilní pracovní režimy, udržování kontaktu s rodiči na mateřské a rodičovské dovolené, ošetření návratů rodičů po mateřské a rodičovské dovolené zpět do zaměstnání, poskytování benefitů v souvislosti s hlídáním dětí apod.
    Jak vhodně skloubit rodinný život s prací, aby jedno nebylo na úkor druhého, neřeší jen zaměstnané-matky, ale také osoby, které mají rodinu či jiným způsobem o někoho pečují. Dále také bezdětní zaměstnanci či zaměstnankyně nebo zaměstnaní v seniorském věku.

    Oproti České republice jsou v zemích Evropy flexibilní metody práce upraveny velmi podrobně. Jedná se především o tzv. práci na dálku neboli teleworking. Řada zemí Evropské unie má dokonce i samostatné zákony o práci na dálku. Sociální partneři na evropské úrovni dokonce uzavřeli Rámcovou dohodu o práci na dálku (teleworkingu) a členské organizace UNICE, UEAMPE, CEEP a EOK mají povinnost transposice, což se v řadě zemí děje formou kolektivních smluv. Práce na dálku v pojetí této Dohody je činnost patřící do předmětu činnosti zaměstnavatele, která je vykonávána pomocí informační technologie a informatických nástrojů a jejíž výsledky předává zaměstnanec zaměstnavateli elektronickým způsobem.

    Zaměstnanec pracující na dálku je zaměstnanec, který na základě pracovní smlouvy vykonává v pracovní době, kterou si sám rozvrhuje, pravidelně práci na dálku na místě, které si sám zvolil a toto místo je odloučené od pracovišť zaměstnavatele.

    Další možností z velké řady flexibilních forem práce je ujednání o místu výkonu práce. Již starý zákoník práce umožňoval práci domáckých pracovníků. Dnes plně záleží na dohodě účastníků pracovněprávního vztahu, jaké si dohodnou místo výkonu práce. Vzhledem k tomu, že je možno využít informační technologie a informatických nástrojů (zejména telefony, počítače) není u řady zaměstnanců nezbytně třeba, aby zaměstnanec strávil určitý čas na pracovišti zaměstnavatele. Práce v kanceláři se tak často kombinuje s prací doma a s prací na pracovních cestách.
    Další velice často využívanou flexibilní formou práce je sjednání kratší nebo jiné vhodné úpravy pracovní doby. Sjednání kratší pracovní doby vyhovuje především ženám s malými dětmi a ženám s povinnostmi k rodině vůbec. Umožňuje jim tak lepší sladění rodinného a pracovního života. Za flexibilní formu práce je třeba považovat i pružnou pracovní dobu.
    Nyní platný zákoník práce přinesl ještě jednu novinku, a to tzv. konto pracovní doby. Konto pracovní doby je určitý způsob nerovnoměrně rozvržené pracovní doby, kdy zaměstnavatel určuje zaměstnanci pracovní dobu podle svých zakázek a podle poptávky po zboží. Zaměstnanci pracující v kontech pracovní doby tak některé týdny pracují nad stanovenou týdenní pracovní dobu a některé týdny pracují zase méně nebo dokonce vůbec nepracují.

    K flexibilním formám práce obecně
    Obecně, za flexibilní formy práce bývají označovány takové pracovněprávní vztahy, které umožňují na straně zaměstnavatele pružně (myšleno v čase) reagovat na výkyvy výroby a odbytu a v souladu s tím je mu dána možnost „disponovat“ svými zaměstnanci v rámci pracovněprávního vztahu, a na straně zaměstnance umožňují reagovat na jeho osobní potřeby, zejména pokud jde o povinnosti k rodině. V tomto smyslu se pak také hovoří o slaďování pracovního a rodinného života.
    Všechny flexibilní formy práce jsou pouze malou změnou pracovní smlouvy, někdy pokud se týká místa výkonu práce, v některých případech pokud se týká pracovní doby. Je třeba mít na paměti, že jde o ujednání zaměstnavatele a zaměstnance, ujednání vyjadřující jejich společnou vůli. Zaměstnavatel proto nemusí mít obavy z toho, že zaměstnanec pracující např. doma bude pracovat méně než zaměstnanci na jeho pracovišti, že nebude dodržovat pracovní dobu. To vše záleží na tom, jaké sjedná se zaměstnancem pracovní podmínky v pracovní smlouvě a jak dohodne např. kontrolu práce zaměstnance, kontrolu pracovní doby apod. To vše je výsostné právo zaměstnavatele, to si musí zaměstnavatel určit sám. Když toto funguje, pak funguje ke spokojenosti obou stran (zaměstnavatele i zaměstnance) i konkrétní flexibilní forma práce. Flexibilní formy práce vyžadují značný stupeň vzájemné důvěry mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem.
    K požadavku flexibility v pracovněprávních vztazích se nutně druží zájmy ekonomické. Na straně zaměstnavatelů jde především o snižování nákladů na mzdy (zejména pokud jde o přípatky za přesčasovou práci a za práci ve dnech pracovního klidu či ve svátek, snižování nákladů na vyplácení náhrad mezd při placených překážkách v práci na straně zaměstnance aj.), na straně zaměstnanců jde o zachování dosažených standardů, zejména pokud jde o výši mzdy.

    Od flexibilních forem zaměstnání, které mají uspokojovat zájmy zaměstnavatelů i zaměstnanců, je třeba odlišovat „dumpingová“ zaměstnání. Jsou to takové typy zaměstnání, které v sobě obsahují jeden nebo více prvků, které přinášejí zaměstnavatelům určité výhody (úspory), tím se zaměstnavatelům podbízejí, a proto jsou pro ně „zajímavé“. Tyto formy mohou být často nelegální.
    Nelegální formou je výkon závislé práce (zaměstnávání) mimo pracovněprávní vztahy (sem je třeba řadit „švarcsystém“), tedy zastírání výkonu závislé práce, tj. výkon práce na základě jiných, především občanskoprávních či obchodních vztahů.
    Pokud jsou však zájmy zaměstnavatelů a zaměstnanců vzájemné a ve svém naplnění vyrovnané, jsou flexibilní formy zaměstnávání obecně přijatelné a jejich stále většímu prosazování není účelné bránit.

    Práce na dálku neboli teleworking a domácká práce
    Pojem teleworking (někdy v literatuře užívaný pojem e-working nebo homeworking) i v našem prostředí již zdomácněl, je třeba připomenout úvodem, že jde o práci na dálku, tedy zvláštní způsob organizace práce, kdy je omezena nutnost dojíždět na pracoviště zaměstnavatele a pracovat v době předem zaměstnavatelem rozvržené pracovní době. Většinu pracovních úkolů plní zaměstnanec neboli teleworker z domácího prostředí za využití informačních a komunikačních technologií (počítač, internet, telefon, mobil apod.). Teleworking představuje alternativní možnost zaměstnání, která často umožňuje pracovat i lidem, kteří nemohou docházet do práce z různých důvodů – např. pro tělesné postižení, z důvodu péče o malé děti apod. Rozdíl mezi teleworkerem a homeworkerem je v tom, že teleworker pracuje na dálku jeden až čtyři dny v týdnu (většinou se využívá zlatá střední cesta tři pracovní dny) a homeworker pracuje výhradně doma (např. invalidé apod.).

    Rámcová dohoda o práci na dálku
    (teleworking) není určena k přímé transposici do národní legislativy. Z toho důvodu ji také náš zákoník práce netransponoval. Nicméně přesto můžeme v zákoníku práce najít liberální právní úpravu, která do jisté míry předpokládá flexibilní formy práce, zejména např. teleworking a umožňuje zaměstnavatelům a zaměstnancům je využívat.
    Prvním předpokladem teleworkingu je samozřejmě pracovní smlouva nebo jiná dohoda zaměstnavatele se zaměstnancem. Zákoník práce zdůrazňuje, že v pracovní smlouvě se musí mimo jiné sjednat místo nebo místa výkonu práce, ve kterých má být sjednaný druh práce vykonáván. Z uvedeného je patrno, že zde došlo k podstatné změně. Zákonodárce totiž dnes již presumuje, že může být sjednáno více míst výkonu práce, čili přímo nabízí sjednat hned při uzavírání pracovního poměru, že zaměstnanec má dvě místa výkonu práce, podle dohody se zaměstnavatelem bude např. pravidelně v pondělí a ve středu pracovat na pracovišti zaměstnavatele a ve zbývající dny doma. Ve světle teleworkingu to znamená, že v pracovní smlouvě může být uvedeno i jako pravidelné pracoviště teleworkera jeho trvalé bydliště.

    (Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčnících DaÚ 7-8/18, 1000 řešení 7-8/18, PaM 6/18)


     

     
     
    P6 V LEGISLATIVĚ



    Částka 088/2018 Sb. rozeslána 16. srpna 2018
    182/2018 Sb. Účinnost od: 1. října 2018
    Zákon, kterým se mění zákon č. 374/2015 Sb., o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu, ve znění zákona č. 183/2017 Sb., a další související zákony
    181/2018 Sb. Účinnost od: 1. října 2018
    Zákon, kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
    180/2018 Sb. Účinnost od: 16. srpna 2018
    Zákon, kterým se mění zákon č. 340/2006 Sb., o činnosti institucí zaměstnaneckého penzijního pojištění, ve znění pozdějších předpisů
    179/2018 Sb. Účinnost od: 16. srpna 2018
    Zákon o poskytnutí státní záruky České republiky na zajištění zápůjčky České národní banky pro Mezinárodní měnový fond
    178/2018 Sb. Účinnost od: 16. srpna 2018
    Zákon, kterým se mění zákon č. 104/2013 Sb., o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech trestních, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
    177/2018 Sb. Účinnost od: 1. září 2018
    Zákon, kterým se mění zákon č. 311/2013 Sb., o převodu vlastnického práva k jednotkám a skupinovým rodinným domům některých bytových družstev a o změně některých zákonů
    176/2018 Sb. Účinnost od: 1. listopadu 2018
    Zákon, kterým se mění zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů
    175/2018 Sb. Účinnost od: 31. srpna 2018
    Zákon, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů
    174/2018 Sb. Účinnost od: 1. ledna 2019
    Zákon, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů
    173/2018 Sb. Účinnost od: 1. prosince 2018
    Zákon, kterým se mění zákon č. 182/1993 Sb., o Ústavním soudu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich
    172/2018 Sb. Účinnost od: 1. září 2018 s výjimkou
    Zákon, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů

    Částka 087/2018 Sb. rozeslána 16. srpna 2018
    171/2018 Sb. Účinnost od: 1. prosince 2018
    Zákon, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o distribuci pojištění a zajištění
    170/2018 Sb. Účinnost od: 1. prosince 2018
    Zákon o distribuci pojištění a zajištění

    Částka 086/2018 Sb. rozeslána 16. srpna 2018
    169/2018 Sb. Účinnost od: 31. srpna 2018 s výjimkou
    Zákon, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
    168/2018 Sb. Účinnost od: 31. srpna 2018
    Zákon, kterým se mění zákon č. 137/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, ve znění zákona č. 303/2017 Sb.
    167/2018 Sb. Účinnost od: 1. září 2018 s výjimkou
    Zákon, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů

    Částka 085/2018 Sb. rozeslána 14. srpna 2018
    166/2018 Sb. Účinnost od: 1. září 2018
    Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 449/2006 Sb., o stanovení metodik zkoušek odlišnosti, uniformity, stálosti a užitné hodnoty odrůd, ve znění pozdějších předpisů
    165/2018 Sb. Účinnost od: 1. září 2019
    Vyhláška o obsahu a rozsahu kurzů komunikačních systémů neslyšících a hluchoslepých osob
    164/2018 Sb. Účinnost od: 1. září 2018
    Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 31/2010 Sb., o oborech specializačního vzdělávání a označení odbornosti zdravotnických pracovníků se specializovanou způsobilostí

    Částka 084/2018 Sb. rozeslána 9. srpna 2018
    163/2018 Sb. Účinnost od: 1. září 2018
    Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 74/2005 Sb., o zájmovém vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů

    Částka 083/2018 Sb. rozeslána 9. srpna 2018
    162/2018 Sb. Účinnost od: 1. září 2018
    Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol a školských zařízení a školní matriky a o předávání údajů z dokumentace škol a školských zařízení a ze školní matriky (vyhláška o dokumentaci škol a školských zařízení), ve znění pozdějších předpisů
    161/2018 Sb. Účinnost od: 1. září 2018
    Vyhláška o předkládání údajů o předpokládaných počtech pedagogických pracovníků a jejich platovém zařazení
    160/2018 Sb. Účinnost od: 1. září 2018
    Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 282/2016 Sb., o požadavcích na potraviny, pro které je přípustná reklama a které lze nabízet k prodeji a prodávat ve školách a školských zařízeních

    Částka 082/2018 Sb. rozeslána 9. srpna 2018
    159/2018 Sb. Účinnost od: 1. září 2018
    Sdělení Českého statistického úřadu o zavedení Klasifikace hospitalizovaných pacientů CZ-DRG
    158/2018 Sb. Účinnost od: 24. srpna 2018
    Vyhláška o stanovení vzorů žádostí o započtení odborné praxe, popřípadě její části

    Částka 081/2018 Sb. rozeslána 9. srpna 2018
    157/2018 Sb. Účinnost od: 5. září 2018
    Vyhláška o vydání bankovek po 200 Kč vzoru 2018
    156/2018 Sb. Účinnost od: 5. září 2018
    Vyhláška o vydání bankovek po 100 Kč vzoru 2018
    155/2018 Sb. Účinnost od: 1. září 2018
    Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 105/2008 Sb., o naturálních a peněžních náležitostech žáků vojenských středních škol, ve znění pozdějších předpisů

    Částka 080/2018 Sb. rozeslána 3. srpna 2018
    154/2018 Sb. Účinnost od: 1. ledna 2019
    Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 404/2016 Sb., o náležitostech a členění výkazů nezbytných pro zpracování zpráv o provozu soustav v energetických odvětvích, včetně termínů, rozsahu a pravidel pro sestavování výkazů (statistická vyhláška)
    153/2018 Sb. Účinnost od: 18. srpna 2018
    Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 185/2009 Sb., o oborech specializačního vzdělávání lékařů, zubních lékařů a farmaceutů a oborech certifikovaných kurzů, ve znění pozdějších předpisů
    152/2018 Sb. Účinnost od: 18. srpna 2018
    Vyhláška o nástavbových oborech vzdělávání lékařů a zubních lékařů

    Částka 079/2018 Sb. rozeslána 3. srpna 2018
    151/2018 Sb. Účinnost od: 1. září 2018 s výjimkou
    Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 280/2016 Sb., kterou se mění vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, a některé další vyhlášky

    Částka 078/2018 Sb. rozeslána 2. srpna 2018
    150/2018 Sb. Účinnost od: 2. srpna 2018
    Sdělení Ministerstva zdravotnictví, kterým se mění sdělení Ministerstva zdravotnictví č. 455/2017 Sb., o antigenním složení očkovacích látek pro pravidelná, zvláštní a mimořádná očkování pro rok 2018
    149/2018 Sb. Účinnost od: 2. srpna 2018
    Sdělení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy o vyhlášení aktualizovaného seznamu výzkumných organizací schválených pro přijímání výzkumných pracovníků ze třetích zemí

    Částka 077/2018 Sb. rozeslána 26. července 2018
    148/2018 Sb. Účinnost od: 26. července 2018
    Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o uložení Dodatku č. 1 ke Kolektivní smlouvě vyššího stupně
    147/2018 Sb. Účinnost od: 1. srpna 2018
    Nařízení vlády o stanovení bližších podmínek při provádění opatření společné organizace trhů se zemědělskými produkty v oblasti vinohradnictví a vinařství pro období 2019 – 2023

    Částka 076/2018 Sb. rozeslána 26. července 2018
    146/2018 Sb. Účinnost od: 5. září 2018
    Vyhláška o vydání pamětní stříbrné dvousetkoruny k 200. výročí založení Národního muzea
    145/2018 Sb. Účinnost od: 1. září 2018
    Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění pozdějších předpisů
    144/2018 Sb. Účinnost od: 10. srpna 2018
    Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů

    Částka 075/2018 Sb. rozeslána 26. července 2018
    143/2018 Sb. Účinnost od: 1. srpna 2018
    Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 134/1998 Sb., kterou se vydává seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami, ve znění pozdějších předpisů

    Částka 074/2018 Sb. rozeslána 12. července 2018
    142/2018 Sb. Účinnost od: 1. srpna 2018
    Vyhláška o náležitostech posouzení vlivu záměru a koncepce na evropsky významné lokality a ptačí oblasti a o náležitostech hodnocení vlivu závažného zásahu na zájmy ochrany přírody a krajiny

    Částka 073/2018 Sb. rozeslána 12. července 2018
    141/2018 Sb. Účinnost od: 1. srpna 2018
    Vyhláška o hlášení závažných bezpečnostních a provozních incidentů osobami oprávněnými poskytovat platební služby
    140/2018 Sb. Účinnost od: 1. září 2018
    Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů

    Částka 072/2018 Sb. rozeslána 12. července 2018
    139/2018 Sb. Účinnost od: 6 měsíců ode dne zveřejnění oznámení Komise v Úředním věstníku
    Vyhláška o správné klinické praxi a bližších podmínkách klinického hodnocení veterinárních léčivých přípravků
    138/2018 Sb. Účinnost od: 1. září 2018
    Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 154/2005 Sb., o stanovení výše a způsobu výpočtu poplatků za využívání rádiových kmitočtů a čísel, ve znění pozdějších předpisů

    Částka 071/2018 Sb. rozeslána 9. července 2018
    137/2018 Sb. Účinnost od: 24. července 2018 s výjimkou
    Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 98/2012 Sb., o zdravotnické dokumentaci, ve znění pozdějších předpisů

    Částka 070/2018 Sb. rozeslána 9. července 2018
    136/2018 Sb. Účinnost od: 15. srpna 2018
    Nařízení vlády o podmínkách použití peněžních prostředků Státního fondu rozvoje bydlení formou úvěru poskytovaného na modernizaci nebo pořízení obydlí

    Částka 069/2018 Sb. rozeslána 29. června 2018
    135/2018 Sb. Účinnost od: 1. července 2018
    Nález Ústavního soudu ze dne 19. června 2018 sp. zn. Pl. ÚS 35/17 ve věci návrhu na zrušení části čl. IV a čl. V zákona č. 185/2016 Sb., kterým se mění zákon č. 503/2012 Sb., o Státním pozemkovém úřadu a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

    Částka 068/2018 Sb. rozeslána 28. června 2018
    134/2018 Sb. Účinnost od: 1. července 2018
    Vyhláška o stanovení formátu a struktury datové zprávy, jejímž prostřednictvím sportovní organizace a žadatelé o podporu zapisují údaje do rejstříku, který slouží k vedení údajů o sportovních organizacích, sportovcích, trenérech a sportovních zařízeních
    133/2018 Sb. Účinnost od: 28. června 2018
    Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 145/2016 Sb., o vykazování elektřiny a tepla z podporovaných zdrojů a k provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojích energie (vyhláška o vykazování energie z podporovaných zdrojů)

    Částka 067/2018 Sb. rozeslána 28. června 2018
    132/2018 Sb. Účinnost od: 13. července 2018 s výjimkou
    Vyhláška o přípravcích a pomocných prostředcích na ochranu rostlin

    Částka 066/2018 Sb. rozeslána 28. června 2018
    131/2018 Sb. Účinnost od: 1. září 2018
    Vyhláška o předkládání informací o úvěrech a úvěrovém riziku České národní bance
    130/2018 Sb. Účinnost od: 13. července 2018
    Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 143/2008 Sb., o stanovení bližších požadavků pro zajištění jakosti a bezpečnosti lidské krve a jejích složek (vyhláška o lidské krvi), ve znění pozdějších předpisů
    129/2018 Sb. Účinnost od: 1. července 2018
    Nařízení vlády o povolání vojáků v činné službě k plnění úkolů Policie České republiky v období do 31. prosince 2018
    128/2018 Sb. Účinnost od: 1. července 2018
    Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 74/2017 Sb., o stanovení některých podmínek pro poskytování podpory na dodávky ovoce, zeleniny, mléka a výrobků z nich do škol a o změně některých souvisejících nařízení vlády

    Částka 065/2018 Sb. rozeslána 28. června 2018
    127/2018 Sb. Účinnost od: 1. ledna 2019 s výjimkou
    Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 419/2013 Sb., k provedení zákonného opatření Senátu o dani z nabytí nemovitých věcí

    Částka 064/2018 Sb. rozeslána 22. června 2018
    126/2018 Sb. Účinnost od: 1. července 2018 s výjimkou
    Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 48/2017 Sb., o stanovení požadavků podle aktů a standardů dobrého zemědělského a environmentálního stavu pro oblasti pravidel podmíněnosti a důsledků jejich porušení pro poskytování některých zemědělských podpor

    Částka 063/2018 Sb. rozeslána 22. června 2018
    125/2018 Sb. Účinnost od: 29. června 2018
    Vyhláška o informacích uváděných ve zdravotně pojistném plánu a výhledu a o způsobu jejich předkládání zdravotními pojišťovnami

    Částka 062/2018 Sb. rozeslána 22. června 2018
    124/2018 Sb. Účinnost od: 1. srpna 2018
    Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 162/2015 Sb., o podrobnostech úřednické zkoušky

    Částka 061/2018 Sb. rozeslána 21. června 2018
    123/2018 Sb. Účinnost od: 1. září 2018
    Nařízení vlády o stanovení maximálního počtu hodin výuky financovaného ze státního rozpočtu pro základní školu, střední školu a konzervatoř zřizovanou krajem, obcí nebo svazkem obcí

    Částka 060/2018 Sb. rozeslána 21. června 2018
    122/2018 Sb. Účinnost od: 1. července 2018
    Vyhláška o vzorech formulářů pro jednotlivé typy zájezdů a spojených cestovních služeb

    Částka 059/2018 Sb. rozeslána 21. června 2018
    121/2018 Sb. Účinnost od: 1. července 2018
    Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva spravedlnosti č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif), ve znění pozdějších předpisů
    120/2018 Sb. Účinnost od: 1. července 2018
    Vyhláška o stanovení formulářů žádosti o určení advokáta a formuláře podnětu k poskytnutí jednorázové právní porady
    119/2018 Sb. Účinnost od: 1. července 2018
    Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 390/2017 Sb., o použití peněžních prostředků Státního fondu rozvoje bydlení na regeneraci veřejných prostranství na sídlištích

    Částka 058/2018 Sb. rozeslána 21. června 2018
    118/2018 Sb. Účinnost od: 21. června 2018
    Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 188/2009 Sb., o atestační zkoušce, aprobační zkoušce a závěrečné zkoušce certifikovaného kurzu a o postupu ověření znalosti českého jazyka pohovorem lékařů, zubních lékařů a farmaceutů (o zkouškách lékařů, zubních lékařů a farmaceutů)
    117/2018 Sb. Účinnost od: 21. června 2018 s výjimkou
    Vyhláška o zkušebním řádu aprobační zkoušky

    Částka 057/2018 Sb. rozeslána 21. června 2018
    116/2018 Sb. Účinnost od: 21. června 2018
    Nález Ústavního soudu ze dne 16. května 2018 sp. zn. Pl. ÚS 15/16 ve věci návrhu na zrušení § 10 odst. 3 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, a na vyslovení protiústavnosti § 125f odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění účinném do 30. června 2017
    115/2018 Sb. Účinnost od: 21. června 2018
    Sdělení Energetického regulačního úřadu o celkovém počtu odběrných míst zákazníků odebírajících elektřinu a o celkovém množství plynu spotřebovaném v České republice v roce 2017
    114/2018 Sb. Účinnost od: 1. července 2018
    Sdělení Českého statistického úřadu o aktualizaci Číselníku měn a fondů (ČMF)



     

     
     
    CHYBIT ZNAMENÁ PLATIT



    10. 9.

    Pondělí (za sobotu 8. 9.)

    Zdravotní pojištění – OSVČ

    Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za srpen 2018

    (§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

    17. 9.

    Pondělí (za sobotu 15. 9.)

    Daně z příjmů

    Odvod čtvrtletní zálohy na rok 2018 (á 25 %), přesáhla-li daň za rok 2017 150.000 Kč a zdaňovacím obdobím poplatníka je kalendářní rok

    (§ 38a odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

     

     

     

    20. 9.

    Čtvrtek

    Daně z příjmů – plátce

    Odvod sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti z mezd za srpen 2018

    (§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

    Sociální pojištění - OSVČ

    Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za srpen 2018

    (§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

    Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za srpen 2018

    (§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

    Sociální pojištění –  zaměstnavatel

    Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za srpen 2018

    (§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

    Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za srpen 2018

    (§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

    Zdravotní pojištění – zaměstnavatel

    Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za srpen 2018

    (§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

    Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za srpen 2018

    (§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

     

    25. 9.

    Úterý

     

    DPH

    Podání přiznání k DPH a její zaplacení za srpen 2018 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím

    (§ 99, § 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

    (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

    Podání kontrolního hlášení DPH plátce za srpen 2018 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen pokud mají měsíční zdaňovací období

    (§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

    Podání souhrnného hlášení plátce za srpen 2018, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a poskytnutí služby (kterou má zdanit příjemce)

    (§ 102 odst. 1, 3 až 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

    Podání přiznání k DPH identifikované osoby za srpen 2018, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení

    (§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

    (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

    Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za srpen 2018, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce

    (§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

     

    30. 9.

    Neděle

    Daně z příjmů - plátce

    Daňové povinnosti se přesouvají na pondělí 1. října 2018.

    DPH

    Daňová práva se přesouvají na pondělí 1. října 2018.

     


     




     

     
     
    BÝT DOBRÝ NESTAČÍ

     
    DORNOVA METODA - JEMNÁ MANUÁLNÍ TECHNIKA


    Dornova metoda je jemná manuální terapie, s jejíž pomocí jsou klouby a obratle bezpečně a přesně uváděny zpět do svých původních, správných poloh. Tato metoda je pojmenována po svém objeviteli Dieteru Dornovi, majiteli pily ve městečku Lautrach v Německu.


    SÁM DIETER DORN SI POŠKODIL PÁTEŘ při nadzvedávání těžkého kmene a nemohl se narovnat. Od těchto potíží a bolesti mu pomohl starý sedlák, o kterém se dozvěděl, že umí pomáhat lidem, kteří mají problémy s páteří. Dorn byl touto rychlou pomocí a jejím účinkem ohromen a chtěl se to sám naučit. Po smrti sedláka se pokoušel podobně pomáhat lidem a díky svým úspěchům dále intuitivně rozvíjel svou metodu. Postupně se tuto metodu naučilo více než tisíc terapeutů přímo od něj nebo od jeho žáků. Pomohli tak mnoha pacientům a tato metoda se dnes rozšířila dokonce až v Africe.

    PŘÍČINOU NESPRÁVNÉ POLOHY OBRATLŮ mohou být fyzické potíže jako např. výrony způsobené nehodami nebo při sportu, rozdílná délka končetin, zkrácení svalů anebo i citové problémy člověka. Protože při léčení člověka Dornovou metodou se uvolňují fyzické i psychické bloky, můžeme ji považovat za celostní metodu, jež léčí nejen příznaky, ale i samotné příčiny onemocnění.

    Dornova metoda je druhem jemné manuální terapie, při níž se klouby a obratle pacienta na milimetr přesně uvedou do správné polohy. Současně se tím otevřou brány energie, které mohou v člověku lépe proudit. To všechno se děje volným a přirozeným pohybem ošetřovaného za jeho účasti a pomocí jemného tlaku palců terapeuta. Přitom terapeut nikdy nepřekročí práh bolesti a díky tomu, že pohyb není vykonáván trhnutím, je tato metoda bezpečná.

    Například při napravování nesprávných poloh obratlů se pohybem obchází svalová ochrana a jemným tlakem tak může být obratel přiveden do správné polohy bez nežádoucích vedlejších účinků. V praxi se většinou vykonává při prvních dvou návštěvách komplexní vyšetření a ošetření kloubů a páteře pacienta. Náprava obratlů je vždy vykonávána aktivním pohybem pacienta. Terapeut zjistí, na kterou stranu je obratel vychýlen a pacient volným kyvadlovým pohybem houpe protilehlou rukou nebo nohou dopředu a dozadu. Terapeut vytvoří jemný protitlak na příslušný obratel, jenž tak sám dosedne na správné místo. Po ošetření obratle nebo kloubu terapeut ošetřované místo jemně hladí oběma rukama směrem ke konci končetin nebo ke kostrči. Tím je podpořen volný pohyb uvolněné energie v těle. Po ošetření se celá terapie může doplnit tzv. Breussovou masáží, a tím prohloubit uvolnění celého těla. Breussova masáž je jemná energetická masáž akupresurních bodů a páteře, jež uvolňuje tlak na ploténky. Někdy se vykonává ještě před samotným napravováním páteře, aby došlo k uvolnění napjatého svalstva. Frekvence ošetřování je individuální a již po dvou ošetřeních by se měla dostavit úleva. Optimální je ošetření 1-2krát týdně, ve zdlouhavých a těžších případech může léčení trvat i několik měsíců. Důležitá je i spolupráce pacienta, jenž by měl doma samostatně vykonávat cvičení a vyvarovat se škodlivých návyků, jako je například křížení nohou při sedu (tzv. noha přes nohu) apod. Současně je nutné během léčby a po ošetření dostatečně pít, aby se uvolněné nečistoty a usazeniny z kloubů a vazů mohly dobře vylučovat. Tělo se také snadněji zbavuje všech svých jedů. Za dostatečné množství tekutin je považována tělesná hmotnost vynásobená 0,03 l (pokud ošetřující lékař nedoporučí jinak).

    DORNOVOU METODOU MOHOU BÝT OŠETŘENY TÉMĚŘ VŠICHNI LIDÉ, pokud jsou jen trochu mobilní. Dornova metoda vyrovnává statiku těla, může pomoci při různých obtížích a bolestech pohybového aparátu, jako jsou bolesti zad, beder, kolen, tenisový loket, skolióza, rozdílná délka dolních končetin (pokud se nejedná o vrozenou vadu), při potížích s čelistmi, polykáním. Dále může pomoci při bolestech hlavy, krátkozrakosti, střevních potížích, křečových žilách, srdeční arytmii, problémech se soustředěním u dětí, šumění v uších, vysokém krevním tlaku, závratích, znecitlivění v rukách a žaludečních potížích. Dornova metoda je jednoduchou a efektivní možností, jak pomoci lidem s nerůznějšími problémy. Důležitá je však spolupráce a pomoc pacienta, jenž si musí být vědom své spoluodpovědnosti za svůj zdravotní stav. K dosažení trvalých výsledků je také třeba, aby člověk poznal a změnil své existující pohybové návyky a vzorce.

    MEZI KONTRAINDIKACE DORNOVY METODY PATŘÍ:
    - osteoporóza v pokročilém stadiu
    - akutní záněty
    - stavy po operacích páteře a po úrazech (zlomeniny apod.)
    - endoprotéza
    - artróza v pokročilém stadiu
    - Bechtěrevova choroba
    - revmatoidní artritida
    - vyhřeznutá nebo operovaná meziobratlová ploténka
    - těhotenství
    - rakovina.

    3 KAUZISTIKY DORNOVY METODY:

    Blokáda krční páteře
    Paní Lence byla po akutní blokádě krční páteře provedena operace. Po operaci se stav pacientky celkově zhoršil. Byla provedena reoperace na jiné klinice a stav se opět zhoršil. Lenku odkázali na centrum bolesti, byly stanoveny příčiny psychosomatického původu. Lenka byla pro velké bolesti na infuzích a morfiových náplastech a už se vzdávala naděje, že jí bude pomoci.
    Pro Dornovu metodu se rozhodla na doporučení kamarádky. Po srovnání končetin, srovnání pánve a následně křížové kosti byla vyšetřena kostrč. Ta byla ostře zalomená doleva. Při nápravě se ozvalo hlasité lupnutí a paní Lenka cítila úlevu. Kostrč se podařilo vrátit do původní osy, poté byla ještě aplikována kraniosakrální terapie k doladění psychiky, která je pro tyto složitější případy vhodná. Po měsíci je paní Lenka bez infuzí, morfiových náplastí a stav se značně zlepšil, stejně jako kvalita života, ve kterou již nedoufala.

    Problém s otěhotněním
    Problém neplodnosti či neschopnosti donosit dítě je bohužel stále častějším jevem. Kromě lékařské péče existují i alternativní možnosti, jak otěhotnět úplně přirozenou cestou. Jednou z cest je náprava pohybového aparátu pomocí Dornovy metody.
    Paní Iveta, Jana, Lenka, Dagmar a Ilona přišly se shodným problémem. Neschopnost přirozeně otěhotnět, opakované potraty po umělém oplodnění, bolesti v oblasti pánve. Po vyšetření byla u všech nalezena vychýlená kostrč, kost křížová a nestejná délka končetin. Všechny shodně potvrdily úraz v oblasti kostrče v dětství či v dospívání.
    Po srovnání délky končetin se pomocí Dornovy terapie vrátila kostrč do původní polohy, uvolnila se kost křížová a pánev se srovnala. Všechny maminky do 1 měsíce otěhotněly. Těhotenství probíhá bez komplikací.

    Vyhřezlé meziobratlové ploténky
    Moje jméno je Martin, je mi 33 let, pocházím z Teplic a rád bych se tímto s vámi podělil o svou zkušenost s léčbou vyhřezlých meziobratlových plotének. První bolesti se začaly projevovat v červenci minulého roku. Začalo to pomalu, nejprve párkrát za den nepříjemné píchnutí ve spodní části zad, později již byla bolest nepřetržitá a rozšiřovala se do celé pravé nohy. Po vyšetření magnetickou rezonancí byla určena jako diagnóza hernie dvou meziobratlových plotének, a to 7 mm a 5 mm. Po konzultaci s lékařem jsme se rozhodli pro obstřik výstupku pod CT. Po tomto zákroku se mi ulevilo asi na jeden měsíc, po němž se bolesti opět vrátily, a všechno nasvědčovalo tomu, že budu muset podstoupit operaci. V té době mě kontaktoval kamarád, že měl stejné problémy a že pomohla Dornova metoda.
    S odstupem času mohu říci, že to byla moje poslední naděje před rozhodnutím podstoupit chirurgický
    zákrok. Začal jsem se o tuto metodu více zajímat a hned se objednal. První konzultace ve studiu, kde praktikovali Dornovu terapii, proběhla 21. 9. 2012 a hned po prvních minutách rozhovoru s paní Hodanovou mi bylo jasné, že jsem ve správných rukou. Byl to první člověk, který mi názorně vysvětlil, co to vlastně ploténka je, jak funguje a co všechno mohlo být příčinou hernie. Byly mi ukázány cviky Dornovy metody, které jsem začal od toho dne pravidelně cvičit, a na kontrolu do studia jsem přicházel ze začátku po 14 dnech (neboť bolesti byly dost neúnosné). Od 1. 12. jsme začali praktikovat SM SYSTÉM - jedná se o metodu, která umožňuje léčit poruchy páteře pomocí cviků. Začal jsem tedy s tímto cvičením. Ze začátku jsem vykonával 4 základní cviky s tím, že cvičení jsem prováděl alespoň 20 minut denně, později jsme přidali další cvičení, která mi měla pomoci ke správnému držení těla a tělesné stabilitě. Protože jsem měl opravdu velké bolesti, věnoval jsem se tomuto cvičení opravdu poctivě a někdy i víckrát za den. Pořídil jsem si také autotrakční lehátko. Lehátko, na kterém jsem se vždy před spaním vyvěsil na 15-20 minut. V té době jsem již cítil menší úlevu a hlavně brnění a bolest nohy začaly pomalu ustávat. Do studia jsem docházel již jen 1krát měsíčně. Mezitím jsem doma pravidelně cvičil a 1krát za 14 dní zašel na masáž a baňkování v místě mého bydliště. Koncem února 2013 bolest zcela odezněla a po 8 měsících jsem si nechal udělat kontrolní vyšetření magnetickou rezonancí. Z výsledků byl překvapen i lékař, když viděl, že se ploténky vrátily na své místo. Dnes je tomu rok, co jsem začal s Dornovou metodou a později se SM systémem a musím říci, že se cítím zase dobře a nejsem nijak limitován bolestí. Opět jsem začal sportovat (běh, fotbal, plavání...). Nicméně s cvičením jsem nepřestal a alespoň 3-4krát týdně si udělám čas 20 minut na cvičení SMS a alespoň 1krát za dva měsíce chodím na masáž. Dnes jsem rád, že jsem se vyhnul operaci.

    MUDr. Matej Fülöp


     
     
    PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE

     


    Poradce, měsíčník č. 1/2019 (VIII/2018)
        • Zákon o pojistném na sociální zabezpečení s komentářem -
    JUDr. Tomáš Hejkal
        •
    Daň z příjmů - příklady problematických okruhů - Ing. Dalimila Mirčevská
        •
    Dluhy z hlediska daně z příjmů - Ing. Eva Sedláková
        •
    DPH u stavebních oprav nemovitých věcí a u nové výstavby - Ing. Zdeněk Kuneš
        •
    Novela občanského zákoníku - JUDr. Jana Drexlerová

    Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále - (DaÚ) - měsíčník, č. 9/2018 (VIII/2018)
        •
    Zákon o sociálním zabezpečení - poslední novela - JUDr. Eva Dandová
        •
    Daňový řád - sankce - Ing. Soňa Kelnerová
        •
    Paušální výdaje v daňových souvislostech - Ing. Ivan Macháček
        •
    Zajištění DPH - Ing. Václav Benda
        • Vnitřní účetní předpisy - Ing. Zdenka Cardová
        • Vyřazení automobilu z obchodního majetku -
    Ing. Vladimír Hruška
        •
    Ukončení podnikání OSVČ - Ing. Ivan Macháček

    Daně, účetnictví, vzory a případy - (DÚVaP) - měsíčník, č. 9/2018 (VIII/2018)
        • DPH u zboží a služeb v roce 2018 - Ing. Václav Benda
        •
    Mzdy v daních a účetnictví - Ing. Martin Děrgel
        •
    Dohody a zdravotní pojištění - Ing. Antonín Daněk

    Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále - (PaM) - měsíčník, č. 9/2018 (VIII/2018) •
    Ochrana osobnosti zaměstnance - GDPR a NOZ - JUDr. Ladislav Jouza
        •
    Dopady nařízení GDPR do zdravotního pojištění - Ing. Antonín Daněk
        •
    Změny ve školském zákoně k 1. září 2018 - JUDr. Eva Dandová
        • Poskytování motivačního příspěvku žákovi nebo studentovi -
    Ing. Ivan Macháček
        • Zápočtový list zaměstnance -
    JUDr. Ladislav Jouza
        • Výdaje spojené s provozováním automobilu -
    Ing. Eva Sedláková
        •
    Začátek školního roku a bezpečnost žáků - JUDr. Eva Dandová
        • Fondy příspěvkové organizace -
    Ing. Zdeněk Morávek

    1000 řešení - měsíčník č. 9/2018 (VIII/2018)
        • Pojistné na sociální zabezpečení - JUDr. Eva Dandová
        •
    Změny ve školství od září - JUDr. Eva Dandová
        •
    Daň z příjmů
        •
    Daň z přidané hodnoty
        • Účetnictví
        • Zákoník práce

    ODBORNÉ PUBLIKACE:

        • Pomocník mzdové účetní 2018 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z oblasti mezd a platů)
        • Daňové a nedaňové výdaje (2018) - (uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových
        • Vzory smluv dle NOZ II. - (komentované vzory smluv)
        • Ekonomický a personalistický slovník - (ekonomické pojmy a výrazy, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách)
        • Smluvní vztahy nejen pro mzdovou účtárnu (komentované vzory smluv)
        • Příručka mzdové účetní 2018 (souhrn pravidel pro mzdovou účetní, výpočet mezd, srážek z mezd a odvodů)
        • Povinnosti zaměstnavatele 2018 - (práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele)
        • Podnikáme bezpečně a ekonomicky bez chyb, pokut a penále (komplexní pohled na bezpečnost na pracovišti)
        • Kontrola podnikatele bez chyb, pokut a penále (daňová kontrola, mzdová kontrola, povinnosti zaměstnavatele)
       • Pracovněprávní výkladový slovník (cca 2 000 pojmů a odborných výrazů souvisejících se zákoníkem práce a dalšími pracovněprávními předpisy)
        • Stavíme bez chyb, pokut a penále (stavební zákon a související vyhlášky)

        • Výkladový slovník pro veřejný sektor (cca 2 000 pojmů a odborných výrazů týkajících se veřejného sektoru)
        • Zákon o provozu na pozemních komunikacích, Prováděcí vyhláška (úplné znění zákona a vyhlášky ve formátu A6 z edice Zák§ny do kapsy)
        • Školský zákon a související vyhlášky, Zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek (úplná znění zákonů po novelách ve formátu A6 z edice Zák§ny do kapsy)



    PŘIPRAVUJEME


    Poradce, měsíčník č. 2/2019 (IX/2018)
        • Zákon o pojistném na veřejné zdravotní pojištění s komentářem -
    Ing. Antonín Daněk
        • Založení kapitálové společnosti - daňový a účetní pohled - Ing. Dalimila Mirčevská
        • Řádné, opravné a dodatečné daňové přiznání - související sankce - Ing. Ivan Macháček
        • Novela daňového řádu a exekučního řádu - Mgr. Petr Taranda

    Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále - (DaÚ) - měsíčník, č. 10/2018 (IX/2018)
        • Jak zrušit rezervní fond s.r.o. - Ing. Martin Děrgel
        • Promlčení přeplatku ve zdravotním pojištění - Ing. Antonín Daněk
        • Odpočet daně při registraci plátce - Ing. Václav Benda
        • Náhrady mzdy (platu) při pracovní neschopnosti - JUDr. Eva Dandová

    Daně, účetnictví, vzory a případy - (DÚVaP) - měsíčník, č. 10/2018 (IX/2018)
        • Průkaznost účetnictví a rekonstrukce účetnictví - Ing. Vladimír Hruška

    Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále - (PaM) - měsíčník, č. 10/2018 (IX/2018)
        • Povinnosti zaměstnance - jak zajistit jejich splnění - JUDr. Ladislav Jouza
        • Úřednická zkouška - změny -
    JUDr. Ladislav Jouza
        • Zdaňování podnikového stipendia -
    Ing. Eva Sedláková
        • Rekvalifikací k novému zaměstnání -
    JUDr. Zdeněk Budovec
        • Účtování fondů u příspěvkových organizací -
    Ing. Zdeněk Morávek
        • Otazníky kolem platu úředníků ÚSC - JUDr. Ladislav Jouza

    1000 řešení - měsíčník č. 10/2018 (IX/2018)
        • Společnost s.r.o. - Ing. Martin Děrgel
        • Specifické otázky daňových odpisů - Ing. Ivan Macháček
        • Daň z příjmů
        •
    Daň z přidané hodnoty
        • Účetnictví
        • Zákoník práce

     

     
     
    HORKÁ TÉMATA

     
    Školský balíček – po novelách
    Předmětem změn, které přináší novela školského zákona je oblast financování škol a školských zařízení zřizovaných kraji, obcemi a svazky obcí. Převážná část změn novely školského zákona nastane letos 1. září 2018. Jaké změny ve školství nastanou?
    Balíček je určen pracovníkům a ředitelům předškolních, základních, středních, vyšších odborných škol, obcím a krajům, ale i zaměstnavatelům, personalistům, zaměstnancům …
    • 1. PaM 9/18 - Změny ve školství od 1. 9. - příspěvek - JUDr. Eva Dandová
      /A4, str. 80/
    • 2. 1000 řešení 9/18 - Školský zákon - novela - dotazy a řešení z praxe - JUDr. Eva Dandová
      /A5, str. 120/
    • 3. Školský zákon a vyhlášky ke školskému zákonu po novelách, Zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek - Zákony do kapsy - úplné znění zákona a vyhlášek
      /A6, str. 256/
    • 4. PVS 8-9/2018 - Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, Vyhláška o podrobnostech úřednické zkoušky - úplná znění vyhlášek po novelách
      /A5, str. 120/
    • 5. Slovník pro veřejný sektor - 2000 odborných pojmů týkajících se nejen školství
      /A5, str. 256/

    Cena balíčku je 727 Kč.
    Cena balíčku s 55 % slevou je 330 Kč.
    Ušetříte 397 Kč.

    Balíček Občanský zákoník po novele
    Nový občanský zákoník (NOZ) ovlivňuje mnohé oblasti našeho života. Přinášíme komplexní komentář k občanskému zákoníku, který vám může být kdykoli nápomocný. Poslední novela občanského zákoníku se týká cestovních služeb. Jaké další změny nastaly v oblasti cestovního ruchu? Najdete v našem balíčku, který je určen podnikatelům, ekonomům, manažerům, auditorům, zaměstnavatelům, živnostníkům, všem občanům …

    • 1. Občanský zákoník I. - odborná tematická publikace - úplné znění zákona s komentářem - JUDr. Jiří Nesnídal
      /A5, str. 320/
    • 2. Občanský zákoník II. - odborná tematická publikace - úplné znění zákona s komentářem - JUDr. Zbyněk Pražák
      /A5, str. 320/
    • 3. Aktualizace II/1 2018 - Občanský zákoník - úplné znění zákona po novele
      /A5, str. 232/
    • 4. Vzory smluv dle NOZ II. + CD - komentované vzory smluv (35 smluv) - Doc. František Klimeš
      /A5, str. 160/
    • 5. PaM 3-4/2018 - Správa společné věci a obrana minoritního spoluvlastníka podle NOZ - Richard W. Fetter
      /A4, str. 120/

    Cena balíčku je 940 Kč.
    Cena balíčku s 60 % slevou je 376 Kč.
    Ušetříte 564 Kč.

    Novela zákona o sociálním zabezpečení
    Placením pojistného na sociální zabezpečení jsou zajištěny prostředky pro důchodové pojištění, nemocenské pojištění, státní politiku zaměstnanosti. Pro OSVČ by přijaté změny měly představovat zjednodušený systém placení pojistných sociálních odvodů, a to zejména placení pojistného na nemocenské pojištění a pojistného na důchodové pojištění včetně záloh na toto pojistné. Jaké změny nastanou od 1. ledna 2019?
    Balíček je určen všem OSVČ, zaměstnavatelům, podnikatelům, mzdovým účetním, personalistům, zaměstnancům, živnostníkům, ekonomům, manažerům …

    • 1. Poradce 1/2019 - Zákoník o pojistném na sociální zabezpečení s komentářem - úplné znění zákona s komentářem - JUDr. Tomáš Hejkal
      /A5, str. 496/
    • 2. 1000 řešení 9/2018 - Sociální zabezpečení - praktická řešení - Ing. Ivan Macháček
      /A5, str. 112/
    • 3. DaÚ 9/2018 - Zákon o sociálním zabezpečení - poslední novela - příspěvek - JUDr. Eva Dandová
      /A4, str. 80/
    • 4. PaM 7-8/18 - Specifika zdravotního a sociálního pojištění - příspěvek - Ing. Antonín Daněk
      /A4, str. 120/
    • 5. Aktualizace III/1 - Zákon o pojistném na sociální zabezpečení - aktuální znění zákona
      /A5, str. 160/

    Cena balíčku je 852 Kč.
    Cena balíčku s 50 % slevou je 426 Kč.
    Ušetříte 426 Kč.

    Zákoník práce po novele
    Zákoník práce upravuje právní vztahy vznikající při výkonu závislé práce mezi zaměstnanci a zaměstnavateli. Jaké je aktuální znění zákoníku práce? Najdete v našich publikacích, ve kterých najdete také nejčastěji používané vzory smluv dle ZP, pracovněprávní slovník; povinnosti, které nesmí zaměstnavatelé opomenout …
    Balíček je určen všem zaměstnavatelům, podnikatelům, mzdovým účetním, personalistům, zaměstnancům, živnostníkům, ekonomům, manažerům …

    • 1. Poradce 8-9/2018 - Zákoník práce s komentářem - úplné znění zákona s komentářem - JUDr. Ladislav Jouza
      /A5, str. 496/
    • 2. Povinnosti zaměstnavatele - odborná tematická publikace - Ing. Luděk Pelcl
      /A5, str. 56/
    • 4. Příručka mzdové účetní s příklady - odborná tematická publikace - JUDr. Ladislav Jouza
      /A5, str. 296/
    • 4. 1000 řešení 5/2018Pohledávky a rezervypraktické příklady – Ing. Helena Machová
      /A5, str. 120/

    Cena balíčku je 720 Kč.
    Cena balíčku s 50 % slevou je 360 Kč.
    Ušetříte 360 Kč.



    Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)

    Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku. Čekáme na Vaše náměty a připomínky.

    RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E- MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.

    Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

    E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
    • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
    • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

     

     
     
    KONTAKTY

     
    Adresa:   E-mail:
    MK Media, s.r.o.
    Martina Rázusa 1140
    010 01 Žilina
    Slovenská republika
      objednavky@exicon.eu
     
    IČO: 36419176
    DIČ: 2021832285
    IČ DPH: SK2021832285
     
       
     
    Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.

     

     


    V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
    s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

    Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
    Untitled Page