P O R A D C E |
e-m@ilové noviny |
č. 14/2008 |
22. 9. 2008 |
|
Vážení čtenáři! Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, byly novelizovány zákonem č. 36/2008 Sb. Přesto, že je známou skutečností, že reklama je založena na nadsázce, zveličování, a přehánění, nemůže být reklamní činnost ani v těchto charakteristikách bezbřehá a rozpínaná, neboť obdobně jako jiné aktivity také reklama musí být určitým způsobem usměrňována a regulována. Důležité změny o ochraně spotřebitele v oblasti reklamy se můžete dočíst v našich publikacích Poradce 12/2008 a DaÚ 8/2008. Samozřejmě nechybí ani další oblíbené rubriky e-novin: Co nového v legislativě, Zajímavosti ze světa podnikání, Řekli moudří, Chybovat znamená platit atd. Za celý kolektiv redakce se loučí a na další setkání se těší Jozefa Obertová
odpovědná redaktorka poradce@i-poradce.cz V tomto čísle najdete:
|
|||
OCHRANA SPOTŘEBITELE V OBLASTI REKLAMY …Dnem 12. 2. 2008 nabyl účinnosti zákon č. 36/2008 Sb., měnící zákon o ochraně spotřebitele, zákon o regulaci reklamy, obchodní zákoník, zákon o České obchodní inspekci, zákon o ověřování střelných zbraní, střeliva a pyrotechnických předmětů a zákon o České národní bance. Pro oblast reklamy je nový zákon důležitý zejména pro změny, které se promítají do původních právních předpisů. Jedná se o předpisy, které jsou s reklamní činností velmi úzce spjaty, upravují ji a lze je z toho důvodu oprávněně považovat za hlavní "právní" pilíře. V této souvislosti hovoříme zejména o zákonu o ochraně spotřebitele, zákonu o regulaci reklamy a obchodním zákoníku…. …Na úseku reklamy se jedná o úpravu regulace reklamy, která je "nekalou obchodní praktikou", úpravu "srovnávací" reklamy, úpravu reklamy na "tabákové výrobky", úpravu reklamy na "humánní léčivé přípravky", úpravu reklamy na "veterinární léčivé přípravky" a úpravu reklamy na "potraviny a na počáteční a pokračovací kojeneckou výživu"; spadá sem také úprava obecných požadavků na reklamu, její šíření, a to včetně postihů za porušení povinností stanovených zákonem o regulaci reklamy, vymezení orgánů dozoru a regulace reklamy na "alkoholické nápoje", na "přípravky na ochranu rostlin", na "střelné zbraně a střelivo" a na činnosti "v pohřebnictví". Pro zajištění ochrany spotřebitele v oblasti reklamy mají stěžejní význam zejména dva zákony, a to zákon o ochraně spotřebitele (zákon č. 634/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a zákon o regulaci reklamy (zákon č. 40/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů), které ač byly novelizovány teprve nedávno zákonem č. 36/2008 Sb., přinášejí již první zkušenosti plynoucí z praktické aplikace… …Podle nové právní úpravy zákona o regulaci reklamy se správního deliktu šíření reklamy, která je nekalou obchodní praktikou, dopustí také šiřitel [§ 8a odst. 1 písm. r) zákona], na něhož rovněž zákon pamatuje uložením sankce (za tento správní delikt se uloží pokuta až do 5 mil. Kč). Šiřitelem reklamy může být např. vydavatel denního tisku, a to v případě, že je zde reklama, která je nekalou obchodní praktikou - zveřejněna a šířena (orgánem dozoru, který ukládá sankci, jsou krajské živnostenské úřady). Šiřitelem však může být také distributor, u kterého si obchodní společnost objednala šíření letáků do poštovních schránek občanů (příslušné k dozoru a k uložení postihu jsou krajské živnostenské úřady). Vzhledem k tomu, že reklamu šíří ve svých prodejnách obchodní společnost (obchodní řetězec), je také tento subjekt šiřitelem reklamy; orgánem dozoru jsou krajské živnostenské úřady… …Spotřebitelé se často dostávající s prodejci do sporů, které jsou zdlouhavé a nepříjemné při soudním řešení, a to pro obě strany. Spotřebitelské spory jsou skutečně zdlouhavé, neboť v případě, že vedené reklamační řízení není úspěšné, nastupuje řešení prostřednictvím soudu. Soudní jednání jsou nejen často časově náročná, ale i nákladná finančně. Z toho důvodu byly hledány jednodušší způsoby řešení, a to nejen v České republice, ale také v dalších zemích. Nový způsob se snaží vycházet se stávající právní úpravy a z existujících institucí, kterými např. jsou Hospodářská komora České republiky, Agrární komora České republiky, spotřebitelská sdružení, příslušná ministerstva (Ministerstvo průmyslu a obchodu, Ministerstvo financí, Ministerstvo spravedlnosti), atd. Tyto instituce jsou zapojeny do systému tzv. mimosoudního řešení… (JUDr. Irena Fleischmanová - Poradce č. 12/2008)
REGULACE REKLAMY V ROCE 2008 …Reklama je tím nezastupitelným fenoménem, který podněcuje obě strany "obchodního hřiště" k nebývalé aktivitě, což v praxi znamená, že výrobce i obchodník se snaží reklamou upozornit na své výrobky či služby tak, aby zájemce - spotřebitel jejich prezentaci nepřehlédl a nabízený sortiment si koupil. Stále zvyšující se tempo současného životního stylu vyžaduje reklamu, která pokud možno okamžitě zaujme… …Dne 30. ledna 2008 podepsal prezident republiky zákon, kterým se mění zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník, ve znění pozdějších předpisů. V návaznosti na tento akt nabyl dnem 12. února 2008 účinnosti nový zákon č. 36/2008 Sb., který je publikován v částce 11 Sbírky zákonů České republiky. Citovaný právní předpis byl přijat jako reakce na požadavek zakotvený v čl. 19 směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/29/ES ze dne 11. května 2005 o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu a o změně směrnice Rady 84/450/EHS, směrnic Evropského parlamentu a Rady 97/7/ES, 98/27/ES, 2002/65/ES a nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 2006/2004 (směrnice o nekalých obchodních praktikách), sledující to, aby právní předpis, do něhož je zmíněná směrnice promítnuta, na tuto směrnici odkazoval. Mimo tuto směrnici zákon odkazuje na další předpisy Evropského společenství, které byly do zákona "vtěleny" dřívějšími novelami. V této souvislosti lze uvést směrnici Rady 69/493/EHS o sbližování právních předpisů členských států týkajících se křišťálového skla, směrnici Evropského parlamentu a Rady 94/11/ES o sbližování právních a správních předpisů členských států, týkajících se označování materiálů používaných v hlavních částech obuvi prodávané spotřebiteli, směrnici Rady 87/357/EHS o sbližování právních předpisů členských států, týkajících se výrobků, jejichž skutečná povaha není rozpoznatelná, a které proto ohrožují zdraví nebo bezpečnost spotřebitelů, a směrnici Evropského parlamentu a Rady 96/74/ES o názvech textilií. Uvedené směrnice se promítají do národní právní úpravy. Implementace evropských předpisů o nekalých obchodních praktikách se proto odráží v novelách jednotlivých zákonů, a to zákona o ochraně spotřebitele, zákona o regulaci reklamy a obchodního zákoníku… …Zákon č. 36/2008 Sb. pozměňuje také další právní předpisy. Obchodní zákoník je upraven tímto zákonem v oblasti srovnávací reklamy (§ 50a odst. 2), a to návazně na novelu směrnice o klamavé reklamě článkem 14 směrnice 2005/29/ES o nekalých obchodních praktikách tak, že srovnávací reklama je přípustná, jen pokud není klamavá nebo neužívá klamavé obchodní praktiky podle zvláštního právního předpisu. Novela obchodního zákoníku zpřesňuje mj. další podmínky přípustnosti srovnávací reklamy, a to mj. tak, že objektivně srovnává jeden nebo více základních znaků daného zboží nebo služeb, které jsou pro ně důležité, ověřitelné a charakteristické, mezi nimiž může být i cena. Zákon č. 36/2008 Sb. mění v oblasti legislativně technických úprav rovněž zákon o České obchodní inspekci… …Změna nastala také v zákoně o ověřování střelných zbraní, střeliva a pyrotechnických předmětů, kdy Český úřad pro zkoušení zbraní a střeliva provádí v případě přeshraniční spolupráce dozor a postupuje přitom podle nařízení Evropského parlamentu a Rady o spolupráci v oblasti ochrany spotřebitele. Další změna se týká zákona o České národní bance, kdy se zákon č. 36/2008 Sb. promítá v povinnosti banky vykonávat dohled nad dodržováním zákazu nekalých obchodních praktik… (JUDr. Irena Fleischmanová - DaÚ 8/2008)
OCHRANA SPOTŘEBITELE - ZMĚNY ...Právní úprava zákona se nevztahuje na praktiky, které poškozují zájmy soutěžitelů, obchodníků nebo které se týkají "obchodování mezi obchodníky". "Nabídka" ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele je případ, kdy informace o službách nebo zboží směřuje ke konkrétnímu (identifikovatelnému) okruhu osob… …Katalogy (nebo letáky) obsahují informace o službách (nebo zboží), jsou umístěny přímo v provozovně, ve výloze provozovny či v provozovně, kde pracuje obsluha zajišťující další informace v případě zájmu tazatelů. Katalogy nebo letáky mohou být umístěny také na stojanech před provozovnou. "Nabídkou" se rovněž rozumí vhazování letáků do poštovních schránek konkrétním adresátům, kteří jsou uvedeni na obálkách. Pokud jsou rozdávány letáky (nebo katalogy) na prodejních veletrzích (nebo obdobných akcích), kde zájemce může získat další informace o produktu či si může tento produkt přímo zakoupit, jedná se o nabídku… ...Zákon o ochraně spotřebitele obecně zakazuje "nekalé obchodní praktiky", které jsou nově definovány v § 4. Pro posouzení jednání podnikatele vůči spotřebiteli, a to jako "nekalé obchodní praktiky", jsou rozhodné tyto okolnosti: praktika je v rozporu s požadavky odborné péče, je způsobilá podstatně ovlivnit rozhodování spotřebitele a výsledek rozhodování je v neprospěch spotřebitele. Zákaz těchto praktik zahrnuje všechny subjekty, které působí na vnitřním trhu při nabízení a prodeji výrobků a při nabízení a poskytování služeb a práv. Zákaz nekalých obchodních praktik se vztahuje také na nabízení a poskytování finančních služeb a jejich produktů (viz cenné papíry, pojištění, atd.); patří sem i závazky, které jsou podnikatelem nabízeny (např. závazky, které se týkají prodloužené záruční lhůty na tři, pět a více let, závazky k "pozáručnímu" servisu, závazky k dodání originálních náhradních dílů po dobu deseti let, apod.)... ...Kodex chování V návaznosti na směrnici je namístě se zmínit o Kodexu chování, který představuje dohodu (soubor pravidel), která není obsahem právních předpisů členských států; držitelé kodexu jsou subjekty (obchodníci nebo skupina obchodníků), kteří odpovídají za vypracování a revizi tohoto kodexu chování, nebo dohlížejí na jeho dodržování těmi, kteří se zavázali kodexem řídit. Nekalé obchodní praktiky jsou zákonem o ochraně spotřebitele obecně zakázány (viz § § 4, 5, 5a zákona) a jejich zákaz "postihuje" všechny subjekty, které působí na vnitřním trhu... ...Označení produktu V § 10 je uvedeno, že prodávající musí zajistit, aby jím prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny názvem výrobku, označením výrobce, údaji o hmotnosti, údaji o užití, o složení materiálu a dalšími údaji potřebnými podle povahy výrobku. Toto označování produktů je velmi důležité, neboť v praxi se stále objevují nedostatky, a to zejména v této oblasti. Výrobky jsou opatřeny potřebnými údaji, tyto údaje jsou však často v textu, který je vytištěn drobným písmem nebo na nevhodném barevném podkladě. Na druhé straně z téhož zákonného ustanovení je ve vztahu k označování prodávaných výrobků vypuštěn údaj o datu minimální trvanlivosti, jde-li o potravinářské výrobky, popř. údaj o datu použitelnosti, jde-li o potravinářské výrobky podléhající rychlé zkáze. Důvodem této úpravy je skutečnost, že zmíněná povinnost je duplicitní s právní úpravou obsaženou v zákoně č. 110/1997 Sb., o potravinách a tabákových výrobcích a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů... ...Prodávající" (tzn. prodávající podnikatel, který spotřebiteli prodává výrobky nebo poskytuje služby), má zákonem o ochraně spotřebitele uloženu informační povinnost. Musí zajistit, aby informace uvedené v příslušných ustanoveních tohoto zákona (viz § § 9, 10, 13 a 19), jsou-li poskytovány v písemné formě, byly poskytnuty v českém jazyce. Neoprávněné používání ekoznačky je zakázáno... ...Dozor nad ochranou spotřebitele je další důležitou oblastí, která je zapracována v zákoně o ochraně spotřebitele. Změny v zákonné úpravě ochrany spotřebitele se odrážejí v nových ustanoveních a ve zmocnění příslušných orgánů dozoru. V návaznosti na skutečnost, že směrnice Evropského parlamentu a Rady 2005/29/ES o nekalých obchodních praktikách vůči spotřebitelům na vnitřním trhu řadí mezi produkty také "služby finančního charakteru", kde orgánem dohledu na úseku finančních služeb je podle příslušné právní úpravy (viz § 44 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů) Česká národní banka, je tento orgán také zařazen mezi orgány dozoru. Dozorové kompetence České národní banky spočívají zejména v dohledu zaměřeném na dodržování zákazu nekalých obchodních praktik v oblasti finančních služeb (viz např. zákaz diskriminace spotřebitele, zákaz informací o cenách podávaných v rozporu s cenovými předpisy, § § 6, 12 zákona o ochraně spotřebitele)... (JUDr. Irena Fleischmanová - DaÚ č.8/2008)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
POSTIHY ZA ŠÍŘENÍ REKLAMY Občané-spotřebitelé jsou často klamáni reklamou různých obchodních společností, která je upozorňuje na nejrůznější zboží "v akci". Tato reklama je šířena v provozovnách obchodních řetězců, ale nejenom šiřitel má podíl na klamavém působení reklamy ve vztahu ke spotřebitelům. Kdo postihuje další osoby zapojené do reklamní činnosti, kterými jsou např. zadavatel nebo zpracovatel reklamy? * Reklamní tiskovina s nabídkou výrobků "v akci" je reklamou ve smyslu zákona o regulaci reklamy, tzn. je reklamou, jíž se rozumí prezentace šířená mj. plakáty a letáky, mající za cíl podporu podnikatelské činnosti, zejména podporu spotřeby nebo prodeje zboží. Tato reklama bývá zadávána a zpracována většinou přímo obchodní společností, která je proto současně "zadavatelem" i "zpracovatelem" reklamy. Orgánem příslušným k dozoru za správní delikt znamenající zadání (nebo zpracování) reklamy, která je nekalou obchodní praktikou, by měl být orgán (krajský živnostenský úřad), příslušný podle sídla zadavatele (zpracovatele) reklamy (viz § 11 odst. 1 správního řádu). Mimo zadavatele a zpracovatele je nyní postihován za správní delikt šíření reklamy, která je nekalou obchodní praktikou, také šiřitel reklamy [viz § 8a odst. 1 písm. r) zákona o regulaci reklamy]. Tímto šiřitelem je obchodní řetězec šířící reklamu ve svých prodejnách. Vzhledem k tomu, že místem činnosti šiřitele jsou všechny provozovny, orgánem dozoru by zde měly být krajské živnostenské úřady, příslušné podle umístění prodejen, ve kterých dochází k šíření reklamy, která je nekalou obchodní praktikou. (JUDr. Irena Fleischmanová - Poradce 12/2008)
NABÍDKA VÝHODNÉ SLUŽBY SPOTŘEBITELŮM ZA SNÍŽENOU CENU Firma nabízela spotřebitelům výhodné služby za sníženou cenu. Na webových stránkách ale neuvedla, že výhoda slevy je spojena s odběrem další služby, a to méně lukrativní. Pisatelka tento stav označila jako "reklamní trik" neboli klamavou reklamu společnosti a obrátila se s podnětem na orgán dozoru, a to počátkem letošního roku. Dozorový orgán zahájil se společností správní řízení, které zastavil po účinnosti nové právní úpravy zákona o regulaci reklamy. Je tento postup správný? * Obsah podnětu byl řešen v době před účinností nové právní úpravy regulace reklamy, tj. před 12. 2. 2008, a to jako "klamavá reklama" [§ 2 odst. 1 písm. c) zákona]. Tato reklama jako zakázaná byla s účinností novely (viz zákon č. 36/2008 Sb.) nahrazena zákazem "reklamy, která je nekalou obchodní praktikou". Vzhledem k tomu, že současná nová právní úprava zákona o regulaci reklamy neobsahuje přechodná ustanovení, nebylo možné případ dořešit jako případ "klamavé reklamy". Z toho důvodu nezbylo orgánu dozoru, než v zahájeném řízení nepokračovat a zastavit jej (pro neexistenci přechodných ustanovení ho nebylo možno řešit podle dřívějšího právního stavu). Pokud by u společnosti za nové právní úpravy byla prokazatelně zjištěna reklama, která je nekalou obchodní praktikou podle zvláštního právního předpisu (zákona o ochraně spotřebitele), orgán dozoru případ řeší jako nový samostatný případ na podkladě skutečností svědčících o porušení zákona o regulaci reklamy, ve znění zákona č. 36/2008 Sb. v § 2 odst. 1 písm. c). (JUDr. Irena Fleischmanová - Poradce 12/2008)
PORUŠENÍ ZÁKONA O REGULACI REKLAMY PŘI REKLAMNÍ ČINNOSTI Obchodní společnost porušila při reklamní činnosti zákon o regulaci reklamy, neboť při prezentaci produktu použila, a to podle pisatele podnětu, reklamu, která je nekalou obchodní praktikou podle zákona o ochraně spotřebitele. Orgánem dozoru, který podnět řešil, byl podnikatel vyzván, aby předložil důkazy o opaku, což on však neučinil. Výsledkem následně zahájeného řízení bylo uložení pokuty obchodní společnosti. Umožňuje současná právní úprava takový postup orgánu dozoru? * V případě, že orgán dozoru posuzuje, zda se v konkrétním případě jedná nebo nejedná o reklamu, která je nekalou obchodní praktikou, je oprávněn požadovat na zadavateli reklamy důkazy o správnosti údajů použitých v reklamě. Uvedený požadavek musí být adekvátní okolnostem případu, orgán dozoru zohledňuje rovněž oprávněné zájmy nejen zadavatele reklamy, ale i další osoby. Pokud není dozorovému orgánu předložen požadovaný důkaz, a to v určené lhůtě a v potřebném rozsahu, může orgán dozoru považovat údaje v reklamě za nesprávné (tj. nikoliv v souladu se zákonem) a podle tohoto závěru může případ řešit podle uvážení a s přihlédnutím ke všem souvisejícím okolnostem a výsledkům svých dalších případných zjištění. (JUDr. Irena Fleischmanová - Poradce 12/2008)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* Reklama musí být viditelná a sugestivní, aby upoutala pozornost. * Reklama musí vyprovokovat zákazníka k akci - nákupu. * Reklama musí být pravdivá, nesmí splňovat nesplnitelné. * Reklama nesmí pomlouvat konkurenci, i kdyby mluvila pravdu. (Zrnka moudrosti )
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZE SBÍRKY ZÁKONŮ ČR VYBÍRÁME: Částka 108, rozeslaná dne 8. září 2008 329. Vyhláška o centrální evidenci exekucí 330. Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva spravedlnosti č. 330/2001 Sb., o odměně a náhradách soudního exekutora, o odměně a náhradě hotových výdajů správce podniku a o podmínkách pojištění odpovědnosti za škody způsobené exekutorem, ve znění pozdějších předpisů 331. Úplné znění zákona č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a některých příslušníků jiných států a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace), jak vyplývá z pozdějších změn 332. Úplné znění zákona č. 166/1999 Sb., o veterinární péči a o změně některých souvisejících zákonů (veterinární zákon), jak vyplývá z pozdějších změn Částka 109, rozeslaná dne 10. září 2008 333. Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy č. 224/1995 Sb., o způsobilosti osob k vedení a obsluze plavidel, ve znění vyhlášky č. 295/2005 Sb. 334. Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva obrany č. 266/1999 Sb., o způsobu zabezpečování bezplatného stravování, výstrojních a přepravních náležitostí a o zabezpečení ubytování vojáků z povolání, ve znění pozdějších předpisů 335. Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva obrany č. 268/1999 Sb., kterou se pro účely výsluhových náležitostí stanoví, kdo je považován za výkonného letce a která služba je službou zvláštní povahy nebo zvláštního stupně nebezpečnosti, a postup při výplatě výsluhových náležitostí, ve znění vyhlášky č. 458/2002 Sb. 336. Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva obrany č. 279/1999 Sb., kterou se stanoví kategorie vojenského leteckého personálu, jejich kvalifikace a rozsah odborných znalostí a vzor průkazu vojenského leteckého personálu 337. Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva obrany č. 282/1999 Sb., o posuzování zdravotní způsobilosti vojenského leteckého personálu 338. Úplné znění zákona č. 95/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání odborné způsobilosti a specializované způsobilosti k výkonu zdravotnického povolání lékaře, zubního lékaře a farmaceuta, jak vyplývá z pozdějších změn 339. Úplné znění zákona č. 96/2004 Sb., o podmínkách získávání a uznávání způsobilosti k výkonu nelékařských zdravotnických povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o nelékařských zdravotnických povoláních), jak vyplývá z pozdějších změn Částka 110, rozeslána dne 12. září 2008 340. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 19/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na hračky 341. Vyhláška o podrobnostech nakládání s biologicky rozložitelnými odpady a o změně vyhlášky č. 294/2005 Sb., o podmínkách ukládání odpadů na skládky a jejich využívání na povrchu terénu a změně vyhlášky č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, (vyhláška o podrobnostech nakládání s biologicky rozložitelnými odpady) 342. Nález Ústavního soudu ze dne 2. července 2008 ve věci návrhu na zrušení § 64 odst. 2 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, a o návrhu na vyslovení protiústavnosti § 37a odst. 1 věty první zákona č. 588/1992 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, a § 105 odst. 1 věty třetí zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů Částka 111, rozeslána dne 12. září 2008 343. Vyhláška, kterou se stanoví vzor žádosti o vydání záruky původu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie a vzor záruky původu elektřiny z obnovitelných zdrojů energie 344. Vyhláška o používání, předepisování a výdeji léčivých přípravků při poskytování veterinární péče 345. Úplné znění zákona č. 340/2006 Sb., o činnosti institucí zaměstnaneckého penzijního pojištění z členských států Evropské unie na území České republiky a o změně zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, jak vyplývá ze změn provedených zákonem č. 248/2008 Sb. Částka 112, rozeslána dne 19. září 2008 346. Úplné znění zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, jak vyplývá z pozdějších změn Částka 113 Rozeslána dne 19. září 2008 347. Nařízení vlády o úpravě náhrady nákladů na výživu pozůstalých po příslušnících bezpečnostních sborů 348. Vyhláška o výuce a zkouškách znalosti českého jazyka pro účely získání povolení k trvalému pobytu na území České republiky 349. Sdělení Energetického regulačního úřadu o vydání cenového rozhodnutí (Zdroj: Sbírka zákonů ČR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
22. 9. Pondělí (za sobotu 20. 9.)
25. 9. Čtvrtek
30. 9. Úterý
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ČEZ převálcoval i sám sebe Skupina ČEZ si upevnila pozici nejziskovější firmy v |Česku. V prvním pololetí zvýšila meziročně čistý zisk o 38 procent na 29 miliard korun. Předvedla tak za půl roku lepší výsledky než za celý rok. Polostátní firma těžila hlavně z růstu cen elektřiny, která meziročně podražila o téměř osmnáct procent. Vedle toho ČEZ ušetřil na provozních nákladech a polepšil si i kvůli vyššímu podílu výroby energie z jádra. Jiné než uhelné zdroje se ČEZ chystá využívat stále více kvůli drahým emisním povolenkám CO2. ČEZ sebedůvěra neopouští. Zvýšil prognózu celoročních čistých zisků o dvě miliardy na 48,6 miliardy korun. Pro ČEZ výhodná cena elektřiny jde ruku v ruce s rekordně drahými komoditami včetně ropy a uhlí. Vydělají na tom i těžaři z NWR, kteří pololetní výsledky teprve zveřejní. Dražší ropa na druhé straně srazila do kolen |Unipetrol. Před téměř osmdesátiprocentním poklesem čistých zisků holding nezachránily ani dobré provozní výsledky. Ceny petrochemických výrobků jsou navíc i na domácím trhu stanovovány v eurech, takže Unipetrol doplatil i na silnou korunu. (Ekonom č. 34/2008)
Jednoty se s novými terminály vrhají na finanční služby Dobíjení mobilních telefonů, výběr hotových peněz na pokladně při nákupu a placení složenek. Ve velkých městech běžná věc, na vesnici stále značný problém. Všechny tyto služby se ale už letos spustí i ve většině družstevních prodejen, které fungují především v obcích a začínají vystupovat pod jménem COOP. Jde o další krok v jejich plánu posílit současnou pozici na trhu na úkor hypermarketů. Zavedení nových finančních služeb umožní dohoda o nákupu 1897 multifunkčních platebních terminálů. Placení složenek v COOP prodejnách bude levnější než u konkurence a navíc v některých místech nahradí zrušené pošty. Síť více než tří tisíc družstevních prodejen, vystupujících donedávna pod názvy Jednota a Konzum, už má první krok v projektu, kterým chce začít zatápět konkurenci, za sebou. Skoro 70 procent prodejen už získalo jednotnou tvář, přejmenovalo se na COOP, aby se v nich lidé lépe orientovali. Už teď jsou družstevní prodejny významným hráčem na trhu. Vloni u nich zákazníci utratili 27 miliard korun. (Hospodářské noviny č. 174/2008)
Stát zvýšil ceny pro mléčné výrobky dodávané do škol MF vydalo nový cenový výměr pro mléko a jogurty dodávané do základních škol. Kvůli nevyjasněným cenám několik mlékáren minulý týden zastavilo dodávky dotovaných mléčných výrobků do škol a obnovit je přislíbilo až po stanovení nových maximálních cen, protože stát na mléko od nového školního roku nepřispívá. Nové stanovené ceny jsou ve srovnání s loňskem vyšší až o několik korun. Vláda 20. srpna zrušila poskytování národních dotací na školní mléko. Program je tak nyní dotován pouze z prostředků EU. Národní podpora představovala v průměru 32 procent z celkových nákladů výrobku, její zrušení předpokládá roční úsporu zhruba 60 milionů korun. EU bude nadále dotovat školní mléko v ČR osmi až 15 procenty z ceny výrobku. Z nového výměru například vyplývá, že zatímco loni byla maximální cena 250mililitrového balení ochuceného mléka firmy Ekomilk Frýdek-Místek stanovena na 3,5 koruny, tak nyní podle nového výměru činí 6,3 koruny. Mléko a jogurty kvůli chybějícímu cenovému výměru přestala do škol dodávat například Mlékárna Kunín . (Hospodářské noviny č. 177/2008)
Čtvrtina českých firem zvažuje odchod Výroba v Česku je drahá. Dokonce už i v Americe by nás stála stejně, říká Ronald Adams, šéf společnosti Tatra. Podle průzkumu Hospodářské komory dokonce kvůli silné koruně čtvrtina firem zvažuje přesun části výroby do jiných zemí. Podle průzkumu HK, kterého se zúčastnilo 426 podniků z oblasti výroby, služeb, logistiky, ale i nemovitostí, láká stěhování nejrůznější hráče napříč všemi obory. Více než polovině firem totiž v posledním roce silná koruna srazila prodeje o deset milionů korun. Silná koruna má totiž výrazný dopad na hospodářské výsledky společnosti. Více než polovina firem dokonce uvádí, že jim silná koruna letos sníží zisky, či dokonce prohloubí ztráty o více než pět procent. V cizině už nyní vyrábějí desítky českých firem. To, že se stěhováním směrem na východ dá opravdu ušetřit, potvrzují i firmy, které už Česko opustily. Firmy si proto najímají speciální týmy lidí, které mají za úkol "prozkoumat" celý svět a zjistit, kde je vhodná výrobní kapacita, technologie či technika a na koho se český podnik může spolehnout. (Hospodářské noviny č. 179/2008)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále - (PaM) č. 9/2008 (IX / 2008)
Poradce - formát A 5 měsíčník nejen pro podnikatele č. 1-2/2009 (IX / 2008) - 412 strán
Daně účetnictví - vzory a případy (DÚVaP) č. 9/2008 (IX / 2008)
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále - (DaÚ) formát A 4 měsíčník č. 9/2008 (IX / 2008)
Poradce Veřejné Správy - (PVS) č. 9-10/2008 (IX-X / 2008)
1 000 řešení č. 5/2008 (IX / 2008)
PŘIPRAVUJEME Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále - (PaM) č. 10-11/2008 (X-XI / 2008)
Poradce - formát A 5 měsíčník nejen pro podnikatele č. 3/2009 (X / 2008)
Daně účetnictví - vzory a případy (DÚVaP) č. 10/2008 (X / 2008)
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále - (DaÚ) formát A 4 měsíčník č. 10/2008 (X/ 2008)
Poradce Veřejné Správy - (PVS) č. 11/2008 (XI / 2008)
1 000 řešení č. 6/2008 ( XI / 2008)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnění objednávky
(ceny jsou uvedeny bez DPH a distribučních nákladů) Při objednávce nad 10 ks poskytujeme slevu 20% E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Když jste s našimi službami spokojení, dejte to vědět Vašim známým, přátelům, kolegům! Když jste s našimi službami nespokojení, máte připomínky nebo námitky, napište nám, zatelefonujte, faxujte!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zaslání e-mailových novin. V případě, že jste si noviny osobně nevyžádali(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT na adresu novin@i-poradce.cz. Následně budete vyřazený(á) z databáze příjemců e-mailových novin.
Kníhkupectví ve kterých najdete naše publikace:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradce s.r.o., 2002 - 2008 |