Em@ilové noviny

 

č. 14/2018

14.9.2018

 

 
 
 Téma novin 
 P6 aktual 
 Chybovat znamená platit 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 

Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 
Vážení čtenáři,
placením pojistného na sociální zabezpečení jsou zajištěny prostředky pro důchodové pojištění, nemocenské pojištění, státní politiku zaměstnanosti. Jaké změny nastanou od roku 2019? Čtěte v rubrice Témata novin pod názvem Sociální zabezpečení - novela a také v našich měsíčnících Poradce 1/2019, 1000 řešení 9/18, DaÚ 9/18, PaM 7-8/18 a úplné znění zákona najdete v Aktualizaci III/1.

Zákoník práce upravuje právní vztahy vznikající při výkonu závislé práce mezi zaměstnanci a zaměstnavateli. Jaké je aktuální znění zákoníku práce? Dočtete se v rubrice Témata novin pod názvem Zákoník práce po novelách a také v měsíčníku Poradce 8-9/18 a odborných tematických publikacích Povinnosti zaměstnavatele, Vzory smluv dle ZP - zaměstnávání, Příručka mzdové účetní s příklady.

Peníze jsou jen jedním z faktorů spokojenosti zaměstnance, je ale dost podstatný a jeho význam se nevyplatí bagatelizovat. Jak výše platu motivuje zaměstnance? Dočtete se v rubrice Být dobrý nestačí, v příspěvku Význam platu v motivaci zaměstnanců.

Aktuální nabídka tematických balíčku je kromě jiného následující: Školský balíček - po novelách, Občanský zákoník po novele, Novela zákona o sociálním zabezpečení, Zákoník práce po novelách.

Těším se na brzké setkání.
Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
poradce@i-poradce.cz


TÉMATA ČÍSLA:

 

 
 
TÉMATA NOVIN

 
ZÁKON O POJISTNÉM NA SOCIÁLNÍ ZABEZPEČENÍ S KOMENTÁŘEM

Zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "ZPSZ") byl od doby jeho účinnosti v roce 1993 novelizován již více jak šedesátkrát. V důsledku toho se může platná právní úprava mnohým jevit jako ne zcela přehledná anebo minimálně méně srozumitelná. Proto považuji za vhodné v tuto chvíli uvést pár poznámek k tomuto zákonu s důrazem na nejvýznamnější změny a doplnění, a to i ve vazbě na další právní předpisy v aktuálně účinném znění s přihlédnutím ke znění účinnému od 1. ledna 2019. Zejména pro osoby samostatně výdělečně činné by přijaté změny měly představovat zjednodušený systém placení pojistných sociálních odvodů, a to zejména placení pojistného na nemocenské pojištění a pojistného na důchodové pojištění včetně záloh na toto pojistné.

Některé změny v číselných údajích pro rok 2019 však v termínu zpracování nebyly ještě známy, neboť budou vycházet z nařízení vlády o výši všeobecného vyměřovacího základu za rok 2017, přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2017, redukčních hranic pro stanovení výpočtového základu pro rok 2019 a základní výměry důchodu stanovené pro rok 2019 a o zvýšení důchodů v roce 2019, které vláda přijme do konce září 2018. Upozorníme na ně proto v některém z dalších čísel formou článku.

Komentář k § 3
V odstavci prvním je uvedeno základní rozlišení poplatníků pojistného, kteří jsou za podmínek stanovených tímto zákonem povinni platit pojistné.
Jsou jimi zaměstnavatelé, kteří jsou zároveň plátci pojistného, a zaměstnanci.

Přitom podstatnou novinkou u zaměstnavatelů je skutečnost, že pro vzájemné rozlišení jednotlivých subjektů, ať už se jedná o právnické nebo fyzické osoby, které zaměstnávají alespoň jednoho zaměstnance, není již rozhodující celkový počet zaměstnanců. A proto se stalo rovněž bezpředmětným a zaniklo jejich rozdělování na tzv. organizace nebo malé organizace.

Počet zaměstnanců je pro zaměstnavatele ve vztahu k orgánům nemocenského pojištění a sociálního zabezpečení nyní důležitý v zásadě pouze pro účely provádění kontroly plnění povinností v nemocenském pojištění, kde orgány nemocenského pojištění mohou vyzvat takového zaměstnavatele, který zaměstnává méně než 26 zaměstnanců účastných nemocenského pojištění, aby se dostavil v určeném termínu na okresní správu sociálního zabezpečení, popřípadě na místo určené touto správou, a to za účelem provedení kontroly plnění povinností v pojištění, včetně placení pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Pro tyto účely se vychází z počtu zaměstnanců, které zaměstnavatel zaměstnává ke dni, ve kterém okresní správa tuto výzvu vyhotovila. Vyplývá to z ustanovení § 89 odst. 1, písm. d) ZNP.

Poplatníky pojistného, kteří jsou povinni platit pojistné prakticky vždy, jsou rovněž zaměstnanci. Těmi se pro účely tohoto zákona rozumějí vedle zaměstnanců v pracovním poměru i další osoby vykonávající činnosti uvedené v právních vztazích uvedených v odst. 1 písmeno b) pod bodem 1 - 20, jestliže jsou účastni nemocenského pojištění podle předpisů o nemocenském pojištění a pokud jim v souvislosti se zaměstnáním plynou nebo by mohly plynout příjmy ze závislé činnosti, které jsou nebo by byly, pokud by podléhaly zdanění v České republice, předmětem daně z příjmu podle zákona upravujícího daně z příjmů a nejsou od této daně osvobozeny (viz dále).

Uvedení zaměstnanci jsou účastni nemocenského pojištění za podmínek, že:
  • vykonávají zaměstnání

  • 1. na území České republiky, za což se považuje i přechodný výkon práce mimo území České republiky, jestliže místo výkonu práce je trvale v České republice, nebo
    2. v cizině pro zaměstnavatele se sídlem na území České republiky, pokud místo výkonu práce je trvale v cizině a nejsou povinně účastni důchodového pojištění podle předpisů státu, ve kterém trvale vykonávají zaměstnání, a mají trvalý pobyt na území České republiky nebo jiného členského státu Evropské unie,
  • sjednaná částka započitatelného příjmu z tohoto zaměstnání za kalendářní měsíc činí aspoň částku rozhodného příjmu.

  • Přitom podmínka sjednání částky započitatelného příjmu ze zaměstnání za kalendářní měsíc ve výši částky rozhodného příjmu je rozhodující také pro posouzení, že se nejedná pouze o tzv. zaměstnání malého rozsahu. Takovým je zaměstnání, ve kterém podmínky sjednání započitatelného příjmu není splněna, protože započitatelný příjem buď je sjednán v nižší částce, než kolik činí rozhodná částka příjmu, anebo není započitatelný příjem sjednán vůbec. U zaměstnanců činí rozhodný příjem 2 500 Kč za kalendářní měsíc. V této výši částka rozhodného příjmu platila řadu let, protože ke zvýšení částky rozhodného příjmu může dojít teprve od 1. ledna takového kalendářního roku, ve kterém jedna desetina součinu všeobecného vyměřovacího základu stanoveného podle zákona o důchodovém pojištění, který o dva roky předchází tomuto kalendářnímu roku, a přepočítacího koeficientu pro úpravu tohoto všeobecného vyměřovacího základu (tedy průměrné mzdy) bude po zaokrouhlení na celou pětisetkorunu směrem dolů vyšší než dosud platná částka rozhodného příjmu. Což znamená, že průměrná mzda bude muset nejprve dosáhnout nebo překročit 30 000 Kč. Rozhodný příjem se pak stanoví ve výši zmíněné desetiny z této částky po tomto zaokrouhlení. Protože průměrná mzda v roce 2018 činí 29 979 Kč je zcela zřejmé, že od 1. ledna 2019 se rozhodný příjem zvýší na částku 3 000 Kč měsíčně.

    Pouze u zaměstnanců, kteří jsou činní na základě dohody o provedení práce, platí, že jsou účastni nemocenského pojištění, jestliže splňují podmínku místa výkonu zaměstnání a jestliže jim byl zúčtován započitatelný příjem v částce vyšší než 10 000 Kč, tj. od částky 10 001 Kč a vyšší.

    Zaměstnanci jsou účastni nemocenského pojištění při splnění podmínek účasti na nemocenském pojištění bez ohledu na to, po jakou dobu jejich zaměstnání trvalo nebo mělo trvat. Pokud zaměstnanec nemá sjednanou částku započitatelného příjmu aspoň v částce rozhodného příjmu, bude účasten nemocenského pojištění v každém kalendářním měsíci po dobu trvání takového zaměstnání, ve kterém dosáhl částky započitatelného příjmu z tohoto zaměstnání aspoň ve výši rozhodného příjmu. Takové zaměstnání se pro účely nemocenského pojištění označuje za zaměstnání malého rozsahu.
    Účast na pojištění vznikne zaměstnanci rovněž tehdy, když v kalendářním měsíci u téhož zaměstnavatele má více zaměstnání malého rozsahu a v kalendářním měsíci dosáhl na započitatelných příjmech z těchto zaměstnání v úhrnu aspoň částku rozhodného příjmu. Účasten nemocenského pojištění je však nejvýše po dobu trvání takových zaměstnání v tomto kalendářním měsíci. Za téhož zaměstnavatele se přitom považuje též právní nástupce zaměstnavatele.
    Z hlediska hodnocení účasti na nemocenském pojištění a tím i placení pojistného na sociální zabezpečení je významné také to, když započitatelný příjem byl zaměstnanci zúčtován až po skončení zaměstnání malého rozsahu, neboť takto zúčtovaný příjem se považuje pro účely nemocenského pojištění za příjem zúčtovaný do kalendářního měsíce, v němž toto zaměstnání skončilo.

    To, co bylo řečeno u zaměstnání malého rozsahu, platí v podstatě obdobně i pro zaměstnání na základě dohody o provedení práce s tím rozdílem, že u tohoto zaměstnání je rozhodným příjmem částka vyšší než 10 000 Kč. Také tento zaměstnanec činný na základě dohody o provedení práce je účasten pojištění též, jestliže vykonával v kalendářním měsíci u téhož zaměstnavatele více dohod o provedení práce a úhrn započitatelných příjmů z těchto dohod v kalendářním měsíci dosáhl aspoň částku 10 001 Kč. I zde je zaměstnanec účasten nemocenského pojištění nejvýše po dobu trvání takovýchto dohod v kalendářním měsíci a za zaměstnání u téhož zaměstnavatele se přitom považuje rovněž takovéto zaměstnání u právního nástupce zaměstnavatele.

    Při posuzování účasti na nemocenském pojištění jsme byli v minulosti zvyklí, že se výše uvedené podmínky zkoumaly pouze u právních vztahů výslovně vyjmenovaných v ZNP, resp. v ZPSZ jako například u zaměstnanců v pracovním poměru, u soudců, poslanců, členů vlády, u prezidenta, viceprezidenta a členů Nejvyššího kontrolního úřadu, členů Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, u předsedy Energetického regulačního úřadu a u všech dalších vyjmenovaných právních vztahů, resp. činností a funkcí. Prostě a jednoduše, kdo v tomto seznamu nebyl, účasti na nemocenském pojištění podléhat nemohl. Pokud byla v jednotlivých letech vytvořena nová činnost nebo bylo rozhodnuto, že by výkon některé z již existujících činností měl účasti na nemocenském pojištění podléhat, musely být tyto právní vztahy do příslušných zákonů výslovně doplněny.

    V souvislosti s rekodifikací soukromého práva a v návaznosti na zahájení přípravných prací na vytvoření Jednoho inkasního místa bylo rozhodnuto zjednodušit podmínky placení pojistného na sociální zabezpečení i na veřejné zdravotní pojištění a v maximální možné míře je přizpůsobit podmínkám placení daně z příjmu. I když k vytvoření Jednoho inkasního místa nakonec nedošlo, tato úprava zůstala v platnosti. Proto byly již s účinností od 1. ledna 2014 zařazeny do okruhu osob účastných nemocenského pojištění také všechny fyzické osoby neuvedené v jednotlivých bodech vyjmenovávajících konkrétní právní vztahy. Může se tedy jednat fakticky o jakoukoliv činnost ve vztazích upravených jakoukoliv smlouvou, jestliže je splněna níže uvedená obecná podmínka. Výjimku z tohoto okruhu osob mají pouze členové zastupitelstev územních samosprávných celků a zastupitelstev městských částí nebo městských obvodů územně členěných statutárních měst a hlavního města Prahy zvolení do funkcí, jež zastupitelstvo neurčilo jako funkce, pro které budou členové zastupitelstva uvolněni (v minulosti se označovali, že nejsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni nebo že nevykonávají funkci ve stejném rozsahu jako dlouhodobě uvolnění členové zastupitelstva).

    Obecná podmínka, která nyní platí pro všechny osoby považované za zaměstnance, spočívá v tom, že v době zaměstnání (činnosti pro zaměstnavatele) jednotlivým zaměstnancům v souvislosti s jejich zaměstnáním jim plynou nebo by mohly plynout příjmy ze závislé činnosti, které jsou nebo by byly, pokud by podléhaly zdanění v České republice, předmětem daně z příjmu podle zákona upravujícího daně z příjmů a nejsou od této daně osvobozeny. Podle "Pokynu č. D - 285 k aplikaci § 6 odst. 1 a 2 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a vymezení tzv. závislé činnosti", č.j.: 53/79 983/2005 - 532 ze dne 10. srpna 2005, zveřejněném ve Finančním zpravodaji 9/1/2005, je "podstatným a základním rysem závislé činnosti skutečnost, že není vykonávána zcela nezávisle, tzn. pod vlastním jménem, na vlastní účet a s vlastní odpovědností poplatníka, ale naopak podle pokynů toho, kdo odměnu za vykonanou práci vyplácí (plátce). Vymezení pojmu "závislá činnost" však nemůže být redukováno pouze na činnost vykonávanou podle příslušných příkazů a pokynů, nýbrž se musí jednat o činnost skutečně závislou na osobě plátce. Prakticky to znamená, že definiční prvek závislosti při závislé činnosti tak bude dán především povahou vykonávané činnosti, znaky a okolnostmi, za kterých je práce vykonávána a zda na uzavření pracovně-právního vztahu je dán zájem obou smluvních stran."

    Na první pohled se tedy jeví, že výčet jednotlivých právních vztahů uvedených v bodech 1. až 19. tohoto ustanovení je vcelku bezpředmětný, neboť i právní vztahy v nich vyjmenované se "vejdou" do ustanovení bodu 20., je však třeba uvést, že jejich vypuštění by způsobilo spíše zmatek a nepřehlednost právní úpravy, a proto k němu zákonodárci nepřistoupili. V nemocenském pojištění je vyjádření těchto vztahů potřebné zejména pro bližší specifikaci otázky určení dne vzniku a zániku pojištění pro jednotlivé specifické právní vztahy a současně pro vyjádření některých odlišností při čerpání dávek nemocenského pojištění.

    Tak je tomu například u ošetřovného, u kterého je stanoveno, že nárok na něj nemají:
    a) příslušníci,
    b) zaměstnanci činní na základě dohody o pracovní činnosti a zaměstnanci činní na základě dohody o provedení práce,
    c) domáčtí zaměstnanci,
    d) dobrovolní pracovníci pečovatelské služby,
    e) odsouzení ve výkonu trestu odnětí svobody zařazení do práce a osoby ve výkonu zabezpečovací detence zařazené do práce,
    f) pojištěnci, kteří jsou žáky nebo studenty, ze zaměstnání, které spadá výlučně do období školních prázdnin nebo prázdnin,
    g) zaměstnanci účastni pojištění z důvodu výkonu zaměstnání malého rozsahu,
    h) zahraniční zaměstnanci,
    i) členové kolektivních orgánů právnických osob, neuvedených v jiných bodech ZNP.

    Účast na nemocenském pojištění a tím i účast na důchodovém pojištění a současně povinnost platit pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti vzniká zaměstnanci dnem, ve kterém začal vykonávat práci pro zaměstnavatele, a zaniká dnem skončení doby zaměstnání, pokud se v zákoně nestanoví jinak. A jinak se stanoví například u zaměstnance v pracovním poměru, u kterého se za den, ve kterém tento zaměstnanec začal vykonávat práci, považuje též den přede dnem započetí výkonu práce, za který příslušela náhrada mzdy nebo platu nebo za který se mu mzda nebo plat nekrátí.

    Příklad
    Zaměstnanec uzavřel pracovní poměr na dobu neurčitou od 1. ledna s měsíčním platem 25 000 Kč a do zaměstnání nastoupil dne 2. ledna.
    Účast na nemocenském pojištění mu vznikla dnem 1. ledna, neboť za svátek 1. ledna se mu měsíční plat nekrátil.

    (Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčnících Poradce 1/2019, 1000 řešení 9/18, DaÚ 9/18, PaM 7-8/18 a úplné znění zákona najdete v Aktualizaci III/1)


    ZÁKONÍK PRÁCE PO NOVELÁCH

    Od posledního vydání komentáře k zákoníku práce v Poradci (č. 3-4/2016) byla přijata řada novel zákonů, které zásadním způsobem přímo i nepřímo zasahují do pracovněprávních vztahů, zejména zákoníku práce. Jedná se o přímé novely zákoníku práce, o změny v zákoně o zaměstnanosti, v oblasti nemocenského pojištění, ochrany osobních údajů apod. Po počátečních rozpacích se v daleko větší míře začal již 4 roky uplatňovat v pracovněprávních vztazích občanský zákoník. Významné změny nastaly i v zákoně o zaměstnanosti, zejména v oblasti zaměstnávání zdravotně postižených osob, v poskytování pracovního volna (otcovská dovolená, pracovní volno k péči o dlouhodobě nemocné), v ochraně osobních údajů podle nařízení EU apod.

    Komentář k § 32
    Mezi nejdůležitější právní předpisy, které upravují oblast pracovnělékařské péče a stanovují povinnosti zaměstnavatelům, patří:
    - zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách (dále jen "zákon"),
    - zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 79/2013 Sb. o pracovnělékařských službách a některých formách posudkové péče (dále jen "vyhláška").
    Zásadní změny přinesl zákon č. 202/2017 Sb. ze dne 12. 7. 2017, který novelizuje právní úpravu pracovnělékařských služeb v § 53 a násl. zákona č. 373/2011 Sb. Nabyl účinnosti 1. listopadu 2017. Stanovuje řadu nových povinností zaměstnavatelům v této oblasti, zejména ve vztahu k smluvním lékařům, kteří rozhodují o zdravotní způsobilosti zaměstnanců k práci, a definuje lékařské prohlídky, které jsou nutné nebo možné v průběhu pracovněprávního vztahu.

    Hodnocení zdravotního stavu
    Obsahem pracovnělékařských služeb je zejména hodnocení zdravotního stavu zaměstnanců nebo osob ucházejících se o zaměstnání. Do toho lze zahrnout zjišťování vlivu pracovní činnosti, pracovního prostředí a pracovních podmínek na zdravotní stav zaměstnanců, hodnocení výsledků sledování zátěže organizmu zaměstnanců působením rizikových faktorů pracovního prostředí, zpracování rozborů vzniku a příčin pracovních úrazů, výskytu nemocí z povolání nebo ohrožení touto nemocí.
    Mezi úkoly, které smluvní lékař plní při hodnocení zdravotního stavu patří dále sledování vlivů rizikových faktorů pracovních podmínek, které se mohou projevit nepříznivě i po delší době na zdraví zaměstnanců. Nezanedbatelné je hodnocení údajů o vlivu pracovní činnosti, pracovního prostředí a podmínek na zdraví zaměstnanců a s tím související nemocnosti.

    Smlouva mezi lékařem a zaměstnavatelem
    Zákon i vyhláška při vymezování povinností v pracovnělékařských službách uvádějí pojem "smluvní lékař". Každý zaměstnavatel, který nemá vlastní závodní zdravotnické zařízení, musí mít uzavřenu smlouvu s příslušným poskytovatelem těchto služeb. Dříve tuto povinnost obsahoval poměrně "letitý" a zastaralý zákon č. 20/1966 Sb., který byl od 1. dubna 2012 zrušen. Nyní je povinnost k uzavření písemné smlouvy s lékařem stanovena v zákoně v § 54 odstavec 2 písm. a). Smlouva by měla obsahovat podrobně rozpracované závazky a formy spolupráce. Uzavírá se podle § 1746 odst. 2 občanského zákoníku (nepojmenovaná - inominátní smlouva). Dříve uzavřené smlouvy např. podle obchodního zákoníku zůstávají však i po účinnosti nového občanského zákoníku č. 89/2012 Sb., v platnosti.
    Pracovnělékařské služby může provádět lékař i v pracovněprávním vztahu v podobě pracovní smlouvy nebo dohody konané mimo pracovní poměr.
    V závazcích pro zaměstnavatele má největší význam obsahová náplň činností poskytovaných prostřednictvím závodní preventivní péče, v čem tato činnost bude spočívat, komu a kdy bude poskytována.
    Vyhláška umožňuje, aby zaměstnavatel uzavřel písemnou smlouvu o poskytování pracovnělékařských služeb s více poskytovateli těchto služeb (lékaři). Předpokladem je, že je to vzhledem k počtu zaměstnanců nebo umístění jednotlivých pracovišť účelné.

    Povinnosti lékaře
    Mezi závazky lékaře by měly být v písemné smlouvě (dohodě) např. uvedeny povinnosti, které jsou konkretizovány ve vyhlášce (viz shora) a dále v obecném pojetí:
    - odborná poradenská činnost pro zaměstnavatele a zástupce zaměstnanců v otázkách fyziologie a ergonomie práce, toxikologie, při úpravách pracovních míst, projektování a rekonstrukci pracovišť apod.,
    - dohled nad pracovními podmínkami za účelem ověřování zdravotní náročnosti práce, vyhledávání nesprávně upravených pracovních míst apod.,
    - dohled nad zdravím zaměstnanců, zejména provádění lékařských preventivních vstupních, periodických i řadových prohlídek, posuzování zdravotní způsobilosti k práci v konkrétních pracovních podmínkách,
    - pravidelné kontroly pracovišť, podíl na zajišťování a organizování poskytování první pomoci, spoluúčast na rozborech pracovní úrazovosti,
    - vést dokumentaci o pracovnělékařských službách prováděných pro zaměstnavatele apod.
    Tomu odpovídají povinnosti zaměstnance. Je povinen podrobit se lékařským prohlídkám, očkování, vyšetření a diagnostickým zkouškám stanoveným zvláštními, zejména zdravotnickými právními předpisy. Jde např. o posuzování zdravotní způsobilosti k práci, vstupní, periodické, mimořádné a výstupní prohlídky apod.

    Povinnosti zaměstnavatele
    Základní povinnosti zaměstnavatelů v souvislosti se zdravotním stavem zaměstnanců jsou uvedeny v § 103 odstavec 1 písm. a) zákoníku práce (dále ZP). Nesmí připustit, aby zaměstnanci vykonávali zakázané práce a práce, jejichž náročnost by neodpovídala jejich schopnostem a zdravotní způsobilosti. Naproti tomu zaměstnanec může odmítnout výkon práce, o níž má důvodně za to, že bezprostředně a závažným způsobem ohrožuje jeho život nebo zdraví. Odmítnutí není možné posuzovat jako nesplnění povinnosti zaměstnance a nejde tedy o porušení pracovní kázně.

    Zaměstnavatel je povinen
    - umožnit pověřeným zaměstnancům poskytovatele pracovnělékařských služeb vstup na každé své pracoviště a sdělit jim informace potřebné k hodnocení a prevenci rizik možného ohrožení života nebo zdraví na pracovišti,
    - při zařazování zaměstnanců k práci postupovat podle závěrů lékařských posudků,
    - při odesílání zaměstnance k pracovnělékařské prohlídce vybavit jej žádostí obsahující údaje o druhu práce, režimu práce a pracovních podmínkách, ke kterým je posouzení zaměstnance požadováno,
    - odeslat zaměstnance na mimořádnou pracovnělékařskou prohlídku, pokud o to zaměstnanec požádal.
    Praxe pociťovala jako nedostatek, že zaměstnavatel nemohl vyslat zaměstnance k lékařské prohlídce při jeho možné zdravotní nezpůsobilosti k práci. Tento problém zákon v § 55 odstavec 5 odstraňuje. Zaměstnavatel má právo vyslat zaměstnance na mimořádnou pracovnělékařskou prohlídku, má-li pochybnosti o jeho zdravotní způsobilosti k práci.

    Povinnosti zaměstnance
    Zákon stanoví významné povinnosti zaměstnancům. Jsou povinni se podrobit pracovnělékařským prohlídkám a posuzování zdravotní způsobilosti k práci u poskytovatele služby, s nímž má zaměstnavatel uzavřenu písemnou smlouvu a sdělit všechny známé skutečnosti související s ochranou při práci. Musí se rovněž podrobit pracovnělékařským službám nařízeným podle jiného právního předpisu.

    Pracovnělékařské prohlídky
    V systému lékařských prohlídek v souvislosti se zaměstnáním nebyl přehled. Jejich druhy byly uváděny v řadě předpisů nebo Směrnic ministerstva zdravotnictví (č. 49/1967 Sb.), takže personální praxe nebyla jednotná. (Poznámka: Tyto směrnice byly od 3. dubna 2013 zrušeny).
    Vyhláška v § 9 uvádí, že pracovnělékařskými prohlídkami jsou
    - vstupní prohlídka, prohlídka periodická a prohlídka mimořádná, které se provádějí za účelem posouzení zdravotní způsobilosti ve vztahu k práci,
    - výstupní lékařská prohlídka (není povinná),
    - lékařská prohlídka po skončení rizikové práce (následná prohlídka).

    Vstupní prohlídka
    se provádí pro zjištění, zda osoba ucházející se o zaměstnání je zdravotně způsobilá vykonávat zvolenou práci. Vyžaduje se též před převedením zaměstnance na jinou práci, která bude vykonávána za odlišných podmínek, než ke kterým byla posouzena jeho zdravotní způsobilost. Odlišnými podmínkami se rozumí zejména navýšení rizikových faktorů nejméně o jeden.
    Problémy se vyskytovaly při řešení otázek, zda je vstupní prohlídka povinná i při uzavírání dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce. Zákon č. 47/2013 Sb., s účinností od 1. dubna 2013 novelizoval zákon č. 373/2011 Sb., v části týkající se vstupních lékařských prohlídek občanů, kteří budou pracovat u zaměstnavatele podle dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce.
    Zaměstnavatel zajistí vstupní lékařskou prohlídku v těchto případech, a zaměstnanec je povinen ji absolvovat, jestliže by měla být budoucí práce podle zákona o ochraně veřejného zdraví (zákon č. 258/2000 Sb.) prací rizikovou nebo je součástí této práce činnost, pro jejíž výkon jsou podmínky zdravotní způsobilosti stanoveny jinými právními předpisy. Zaměstnavatel může vstupní lékařskou prohlídku vyžadovat též, má-li pochybnosti o zdravotní způsobilosti osoby ucházející se o práci, která není prací rizikovou a která má být vykonávána na základě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti.

    Rizikovost prací
    Podle § 39 odstavec 1 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví se za rizikovou práci považuje práce, při níž nebezpečí vzniku nemoci z povolání nebo jiné nemoci související s prací, je práce zařazena do kategorie třetí a čtvrté a dále práce zařazená do kategorie druhé, o níž takto rozhodne příslušný orgán ochrany veřejného zdraví (Krajská hygienická stanice) nebo tak stanoví zvláštní právní předpis.
    Povinnost kategorizovat práci zákon č. 258/2000 Sb., ukládá všem zaměstnavatelům. Podle vyhlášky Ministerstva zdravotnictví č. 432/2003 Sb., kterou se stanoví podmínky pro zařazování prací do kategorií podle rizika práce, se za práce první kategorie považují práce, při nichž podle současného poznání není pravděpodobný nepříznivý vliv na zdraví. Za práce kategorie druhé se považují práce, při nichž lze očekávat nepříznivý vliv na zdraví jen výjimečně, zejména u vnímavých jedinců. Jde o práce, při nichž nejsou překračovány hygienické limity faktorů, které jsou stanoveny zvláštními právními předpisy, a práce naplňující další kritéria pro jejich zařazení do kategorie druhé třídy podle přílohy k vyhlášce č. 432/2003 Sb. Rizika prací, které jsou zařazeny do třetí a čtvrté kategorie, uvádí příloha k této vyhlášce. Jde o rizikové faktory, které mohou soustavněji ovlivnit zdraví zaměstnanců.

    Úhrada vstupní prohlídky
    Vstupní lékařskou prohlídku hradí osoba ucházející se o zaměstnání. Zaměstnavatel hradí vstupní lékařskou prohlídku, pokud uzavře s uchazečem o zaměstnání pracovněprávní nebo obdobný vztah. Může se však dohodnout, že prohlídku uhradí zaměstnanec. Uhradí-li prohlídku zaměstnavatel, je možné výdaj za ní zahrnout do nákladů zaměstnavatele podle § 24 odstavec 2 zákona o daních z příjmů (zákon č. 586/1992 Sb., § 24 odst. 2 bod 2). Bylo by však v rozporu se zákonem, kdyby zaměstnavatel stanovil ve svém vlastním opatření (např. ve vnitřním předpise) nebo sjednal se zaměstnancem, že lékařskou prohlídku bude hradit až po uplynutí zkušební doby po jeho nástupu do pracovního poměru. Může např. stanovit ve vnitřním předpise nebo sjednat v kolektivní smlouvě, že bude vstupní prohlídku hradit ve všech případech. I když by nebyl uzavřen pracovněprávní vztah.

    Periodické prohlídky
    musí zaměstnanec absolvovat v případech, kdy je to odůvodněno zjištěním včasné změny jeho zdravotního stavu vzniklé v souvislosti se zdravotní náročností vykonávané práce nebo stárnutím organizmu.
    Četnost periodických prohlídek je závislá na tom, do jaké kategorie podle rizikovosti je zařazena práce, kterou zaměstnanec vykonává.
    V kategorii první se provádí jednou za 6 let nebo jednou za 4 roky, jde-li o zaměstnance, který dovršil 50 let věku. U všech zaměstnanců v kategorii druhé se provádí jednou za 5 let nebo jednou za 3 roky u zaměstnance staršího 50 let. V druhé a třetí rizikové kategorii se provádí jednou za 2 roky a v kategorii čtvrté jednou za 1 rok.
    V některých případech se periodické prohlídky provádějí i u dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr. Je to tehdy, jestliže práce podle těchto dohod je u zaměstnavatele prováděna opakovaně a doba, na kterou je práce opakovaně sjednávána, je delší než lhůta pro provedení periodické prohlídky. Např. u prací ve čtvrté kategorii se tato prohlídka provádí, jestliže práce je v těchto dohodách sjednána (třeba i opakovaně) na dobu delší než 1 rok.

    Mimořádná prohlídka
    se provádí za účelem zjištění zdravotního stavu posuzovaného zaměstnance za předpokladu, že došlo ke ztrátě nebo změně zdravotní způsobilosti k práci nebo pokud dojde ke zvýšení rizika, které již bylo dříve zohledněno při posuzování vlivu pracovních podmínek.
    Tato prohlídka se dále provádí, pokud ji nařídil orgán ochrany veřejného zdraví, nebo došlo-li ke zhoršení pracovních podmínek při zvýšení míry rizika nebo jestliže to v daném období vyžaduje zdravotní náročnost konkrétních pracovních podmínek.
    O provedení mimořádné prohlídky může požádat též zaměstnavatel nebo zaměstnanec. Prohlídku provede smluvní lékař rovněž tehdy, jestliže získá informace od ošetřujícího lékaře zaměstnance, že je důvodné podezření pro změnu zdravotního stavu a tím že došlo ke změně zdravotní způsobilosti. Např. ošetřující lékař zjistil oční vadu u zaměstnance, který je řidičem z povolání a pro zhoršení zdravotního stavu nemůže tuto práci nadále vykonávat.

    (Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčníku Poradce 8-9/18 a odborných tematických publikacích Povinnosti zaměstnavatele, Vzory smluv dle ZP - zaměstnávání, Příručka mzdové účetní s příklady)


     

     
     
    P6 V LEGISLATIVĚ





    Částka 98, rozeslaná dne 12. září 2018
    197. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 43/2018 Sb., o podmínkách poskytování plateb pro horské oblasti a jiné oblasti s přírodními nebo jinými zvláštními omezeními a o změně některých souvisejících nařízení vlády
    198. Vyhláška o vydání zlaté mince "Hrad Rabí" po 5 000 Kč

    Částka 97, rozeslaná dne 12. září 2018
    196. Vyhláška o žádostech podle zákona o distribuci pojištění a zajištění

    Částka 96, rozeslaná dne 5. září 2018
    194. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 286/2012 Sb., o vnějším označení, odznacích, služebních stejnokrojích a zvláštním barevném provedení a označení služebních vozidel celní správy, ve znění pozdějších předpisů
    195. Vyhláška o odborné způsobilosti pro distribuci pojištění

    Částka 95, rozeslaná dne 5. září 2018
    193. Zákon, kterým se mění zákon č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a o změně zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla), ve znění zákona č. 307/1999 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony

    Částka 94, rozeslaná dne 31. srpna 2018
    192. Vyhláška o procentním podílu jednotlivých obcí na částech celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty a daní z příjmů

    Částka 93, rozeslaná dne 31. srpna 2018
    191. Zákon, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů

    Částka 92, rozeslaná dne 29. srpna 2018
    189. Nařízení vlády o kritériích udržitelnosti biopaliv a snižování emisí skleníkových plynů z pohonných hmot
    190. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 415/2012 Sb., o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů

    Částka 91, rozeslaná dne 29. srpna 2018
    187. Nařízení vlády o vyhlášení evropsky významných lokalit zařazených do evropského seznamu
    188. Vyhláška o výši ročního příspěvku cestovní kanceláře do garančního fondu pro rok 2019

    Částka 90, rozeslaná dne 23. srpna 2018
    184. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 425/2016 Sb., o seznamu informací zveřejňovaných jako otevřená data
    185. Vyhláška, kterou se mění vyhlášky provádějící volební zákony
    186. Nález Ústavního soudu ze dne 10. července 2018 sp. zn. Pl. ÚS 3/16 ve věci návrhu na zrušení § 3 odst. 4 věty druhé zákona č. 87/1995 Sb., o spořitelních a úvěrních družstvech a některých opatřeních s tím souvisejících a o doplnění zákona České národní rady č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů

    Částka 89, rozeslaná dne 23. srpna 2018
    183. Vyhláška o náležitostech rozhodnutí a dalších opatření vodoprávního úřadu a o dokladech předkládaných vodoprávnímu úřadu


     

     
     
    CHYBIT ZNAMENÁ PLATIT



    10. 9.

    Pondělí (za sobotu 8. 9.)

    Zdravotní pojištění – OSVČ

    Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za srpen 2018

    (§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

    17. 9.

    Pondělí (za sobotu 15. 9.)

    Daně z příjmů

    Odvod čtvrtletní zálohy na rok 2018 (á 25 %), přesáhla-li daň za rok 2017 150.000 Kč a zdaňovacím obdobím poplatníka je kalendářní rok

    (§ 38a odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

     

     

     

    20. 9.

    Čtvrtek

    Daně z příjmů – plátce

    Odvod sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti z mezd za srpen 2018

    (§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

    Sociální pojištění - OSVČ

    Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za srpen 2018

    (§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

    Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za srpen 2018

    (§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

    Sociální pojištění –  zaměstnavatel

    Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za srpen 2018

    (§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

    Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za srpen 2018

    (§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

    Zdravotní pojištění – zaměstnavatel

    Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za srpen 2018

    (§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

    Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za srpen 2018

    (§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

     

    25. 9.

    Úterý

     

    DPH

    Podání přiznání k DPH a její zaplacení za srpen 2018 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím

    (§ 99, § 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

    (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

    Podání kontrolního hlášení DPH plátce za srpen 2018 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen pokud mají měsíční zdaňovací období

    (§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

    Podání souhrnného hlášení plátce za srpen 2018, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a poskytnutí služby (kterou má zdanit příjemce)

    (§ 102 odst. 1, 3 až 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

    Podání přiznání k DPH identifikované osoby za srpen 2018, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení

    (§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

    (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

    Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za srpen 2018, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce

    (§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

     

    30. 9.

    Neděle

    Daně z příjmů - plátce

    Daňové povinnosti se přesouvají na pondělí 1. října 2018.

    DPH

    Daňová práva se přesouvají na pondělí 1. října 2018.

     


     




     

     
     
    BÝT DOBRÝ NESTAČÍ

     
    VÝZNAM PLATU V MOTIVACI ZAMĚSTNANCŮ


    Mgr. Monika Jakubíková, Ph. D.

    Pracovali byste od zítřka lépe, pokud by vám zvýšili plat? Chodili byste do práce raději? O kolik by se musel zvýšit, aby vás to více motivovalo? A co vaši podřízení? Věříte, že je výška jejich platu motivuje k výkonu? Myslíte si, že je plat nástrojem, kterým je možné lidi motivovat, nebo ne?

    Peníze jsou faktorem, ke kterému si od malička vytváříme určitý typ vztahu. Jsou rodiny, kde se o penězích nemluví vůbec, rodiny, kde se o nich naopak hovoří příliš, například i tak, že každý, kdo má více peněz, musel k nim přijít nečestným způsobem, že peníze kazí charakter, že chudoba cti netratí, a mnoho jiných výroků, které existují v naší společnosti o penězích, se přenáší napříč generacemi.

    V mnoha manažerských příručkách najdeme zásadní prohlášení "peníze nemotivují", přece například podle Herzbergovy motivační teorie jsou jen hygienickým faktorem, tedy takovým, který zabrání nespokojenosti, ale nevyvolá spokojenost. Podle těchto názorů si na jakkoliv vysoký plat či odměny člověk zvykne a dlouhodobě na jeho motivaci nepůsobí. Není to tedy motivační nástroj a není třeba se na něj zaměřovat.

    Problémem motivace zaměstnanců je fakt, že skutečné motivy lidí jsou velmi různorodé, často se liší od toho, co člověk prezentuje navenek, někdy si ani on sám skutečné motivy neuvědomuje a navíc, motivace se může v průběhu času měnit. To, co člověka v práci motivuje, když je mu dvacet, už za deset let neplatí.

    Jsme přesvědčeni, že plat je výrazným motivačním prvkem, i když si to mnozí nemyslí. Není nejdůležitějším, když je zaměstnanec s odměnou spokojen. Pokud je však nespokojen, jiné motivátory nemají velký účinek. Podívejme se na klasické teorie motivace, kde vidí jeho postavení různě. Samotný princip vnější motivace už v současné době ve vyspělých firmách nefunguje, zaměstnanci očekávají od svého zaměstnání více, změnilo se to, jak vnímají svou práci a celkovou roli, jakou hraje zaměstnání v jejich životě. Přístup "cukru a biče" (odměním tě, když pracuješ dobře, a potrestám, když pracuješ špatně) je základním přístupem, když chceme člověka motivovat zvenku - nazývá se též stimulací. Někteří manažeři se spoléhají výhradně na ni. Jenže dnešní (zejména znalostní) zaměstnanci očekávají, že jim práce bude dávat smysl, že se do ní budou těšit, že se v ní budou realizovat a kariérně růst, a zároveň, že budou mít dostatek času na svůj soukromý život, a to všechno za velmi slušný plat. Velkým problémem motivace je také to, že neexistují univerzální pravidla a doporučení - to, co motivuje jednoho člověka, druhého nemusí vůbec zajímat.

    TEORIE MOTIVACE - Nejznámější teorií motivace je zřejmě Maslowova teorie hierarchie potřeb. Lidské potřeby znázornil do pěti vzestupně uspořádaných skupin - tzv. Maslowovy pyramidy, kterou tvoří odspodu: fyziologické potřeby, potřeba bezpečí, sociální potřeby, potřeba úcty a uznání a na vrcholu je potřeba seberealizace. V oblasti zaměstnávání můžeme podle Tureckiové (2004) Maslowovu pyramidu vnímat následovně:
    - Fyziologické potřeby umožňuje zaměstnancům zajistit plat a odpovídající pracovní podmínky.
    - Potřeby jistoty a bezpečí pomáhá uspokojit vhodná bezpečnost a ochrana zdraví na pracovišti a také jistota pracovního místa.
    - Sociální potřeby uspokojuje sociální kontakt se spolupracovníky, příslušnost k určité skupině, dobré vztahy na pracovišti.
    - Uspokojení potřeb uznání přináší uspokojení z práce, pracovní postavení, pozitivní hodnocení pracovního výkonu, prostředky nehmotného odměňování.
    - Potřebu seberealizace/sebeaktualizace uspokojuje možnost vzdělávání a rozvoje, možnost samostatně rozhodovat, kariérní postup.

    První čtyři poschodí pyramidy nazývá Maslow deficitními potřebami - motivují jen tehdy, když nejsou naplněny a uspokojeny. Nejvyšší poschodí pyramidy - potřebu seberealizace - vnímá Maslow jako růstovou potřebu. Ta nás motivuje ve chvíli, kdy je naplněna, a to tak, že ji chceme ještě víc. Pokud jsou u zaměstnance naplněny deficitní potřeby a dostane se k naplňování růstové potřeby seberealizace (např. dostane pravomoc rozhodovat), bude ji chtít v budoucnu ještě víc. A zde můžeme ve firmě někdy narazit - zaměstnanec někdy narazí ve firmě na limity, a pokud nedostává stále více prostoru inovovat, rozhodovat a seberealizovat se, stává se nespokojeným a často odchází.

    Další známou teorií je dvoufaktorová teorie F. Herzberga. Ten popisuje dvě skupiny faktorů: jedny, které podporují pracovní spokojenost (motivátory), druhé, které slouží jako prevence pracovní nespokojenosti a jejich motivační potenciál je omezený (hygienické faktory). Motivátory, které zajišťují spokojenost v práci, jsou například: uznání, zodpovědnost, výkon, osobnostní rozvoj, kariérní růst. Satisfaktory, které působí jako prevence pracovní nespokojenosti, jsou například: mzda, jistota pracovního místa, firemní politika, pracovní prostředí.

    Z této teorie tedy vyplývá, že nárůst mzdy nepřinese dramatický nárůst motivace zaměstnance. Mzda je spíše faktor, který nás může činit nespokojenými, když není na námi očekávané úrovni, nezvyšuje se s naším zvyšujícím se výkonem nebo kariérní křivkou. Další využívanou teorií je Vroomova expektační teorie, která vychází z předpokladu, že síla motivu, která vede k vynaložení určitého úsilí, které je třeba k dosažení cíle, je ovlivněna velikostí očekávání, že dosažení cíle je reálné, a přitažlivostí cíle pro jednotlivce (jeho subjektivní hodnota). Tedy čím je pravděpodobnější, že snaha pracovníka povede k žádoucím cílům, tím usilovněji bude pracovník pracovat. Žádoucími výsledky přitom mohou být například vyšší plat, kariérní postup, uspokojení z práce, seberealizace, cokoliv, co má pro zaměstnance pozitivní hodnotu. Úroveň motivace (M) je tedy závislá na valenci (V) - subjektivní hodnotě výsledku činnosti - a E (expektance) - subjektivní pravděpodobnosti, že chování povede k očekávanému výsledku: M = f (V x E). Tuto teorii vidíme v praxi například v situaci, kdy lidé očekávají, že pokud budou celý rok dobře pracovat a plnit stanovené standardy na přesun na vyšší pozici a potom je zaměstnavatel nepovýší ("Nepotřebujeme ve firmě tolik seniorů, nemůžeme si to dovolit."), zaměstnanci jsou značně demotivování a přestanou se snažit. I když byl cíl atraktivní, nebyla splněna jejich očekávání, přestávají věřit, že snaha může přinést výsledek a motivace se snižuje.

    Teorie spravedlnosti J. S. Adamse hovoří o tom, že jednotlivý zaměstnanec se jako člen určité pracovní skupiny srovnává s ostatními pracovníky. Posuzuje vlastní vynaložený čas, námahu, využité schopnosti potřebné ke splnění úkolu se ziskem plynoucím z tohoto úsilí a porovnává je s vklady a zisky ostatních. Výsledkem je subjektivní pocit spravedlnosti nebo nespravedlnosti. Pokud se srovnáváme s kolegou, který podle nás pracuje méně a vydělává více, přivádí nás to do stavu velké nespokojenosti.

    DŮLEŽITOST PLATU - Kolikrát jste slyšeli výrok: "Peníze nejsou důležité." Obvykle ho slýcháme od lidí, kteří mají peněz málo a snaží se tak racionalizovat svoji situaci, aby se necítili špatně, nebo naopak od lidí, kteří jich mají hodně - už jsou v situaci, kdy se na ně nepotřebují soustředit. Management mnoha firem rád rozšiřuje myšlenku, že penězi není možné lidi motivovat právě proto, aby zaměstnancům zdůvodnili, proč je pořádně nezaplatí. Tímto argumentem ukončí každou diskusi o výšce platu a mají od zaměstnanců pokoj, protože peníze přece motivují jen dočasně a na co by jim tedy přidávali na platu? Peníze jsou pro lidi prostředkem výměny, za který si každý může koupit věci, které uspokojují jeho potřeby. Kdo má dost peněz, může udělat pro svět mnoho dobrého. Peníze vyvolávají v lidech emoce, snaží se je získat nebo zabránit jejich ztrátě. Peníze také představují svobodu vybírat si mezi různými alternativami.

    Jak uvádí Kirchner (2016), peníze silně ovlivňují motivační centra našeho myšlenkového aparátu a díky svému emocionálnímu působení odpovídajícím způsobem aktivují naše chování. Pomocí vizuálních postupů už bylo v mnoha neuro-ekonomických experimentech prokázáno, že už samotná naděje na finanční zisk aktivuje v mozku centrum odměny - stejně jako dobré jídlo, pochvala nebo atraktivní tvář. Dalo by se to zjednodušeně formulovat i tak, že náš mozek vysloveně touží po penězích. V očekávání zisku produkuje neurotransmiter dopamin, který přináší člověku pocit štěstí.

    Peníze svou emocionální hodnotu získávají až tím, že je člověk použije k naplnění svých potřeb. Lidé, kteří jsou orientováni na pomoc druhým, je například využijí pro jiné a vyvolá to v nich velké uspokojení. Pokud chcete pracovat pro charitu, peníze budete potřebovat i tam. A čím víc jich máte, tím víc můžete pomáhat. Lidé, kteří jsou motivováni úspěchem, jej prostřednictvím peněz mohou demonstrovat různými symboly statusu (velký dům, auto, hodinky, drahé dovolené). Kdo má peníze, má v naší společnosti více možností, jak řešit svou (jakoukoliv) situaci. Říká se, že za peníze si zdraví člověk nekoupí, ale když má peníze, má dostupné lepší možnosti léčby, lepší léky, lepší péči, lepší možnosti stravování, které mohou život prodloužit ve většině situací souvisejících se zdravím.

    Každého člověka peníze motivují jiným způsobem - v závislosti na jeho vnitřním nastavení, systému hodnot a potřeb. Každý zaměstnanec je jiný. Ve firmě by měla být dosažena dobrá rovnováha mezi materiálním odměňováním a sociálním odměňováním jako pochvalou, uznáním. V současnosti jsou v popředí v motivačních teoriích nefinanční motivy: autonomie, smysl, mistrovství, které hovoří o tom, že je třeba poskytnout lidem svobodu, určitou volnost v tom, jakým způsobem dosáhnout výsledku, naplnit jejich potřebu se v něčem zlepšovat, zadávat jim úkoly o trošku náročnější, než je úroveň, kde už jsou, aby se mohli posouvat a být motivováni vlastními výsledky. Lidé, kteří vidí smysl své práce, dosahují vyšších výkonů a věnují jí více energie. Pokud jsou tyto potřeby naplněny, je člověk ochoten pracovat i za nižší plat než jinde, ale také má nějakou hranici, kdy navzdory naplnění těchto potřeb nemá dostatek peněz na upokojení jiných potřeb závislých na penězích a může se dané práce vzdát ve prospěch vyššího platu a možná méně podnětného prostředí. V souvislosti s výše uvedenou teorií spravedlnosti je nutné si připomenout, že pro lidi není ani tak často podstatná suma, jakou vydělávají, ale to, kolik vydělávají ve srovnání se svým nejbližším okolím. Soutěživí lidé jsou velmi motivováni, pokud vydělávají víc než ostatní a získají vyšší postavení. Jsou ale zaměstnanci, kterým je jedno, kolik kdo vydělává, a řeší jen sebe a pokrytí svých potřeb. Peníze tedy motivují - ale skutečně každého zaměstnance jinak. Neplatí, že čím vyšší plat, tím vyšší motivace. Zaměstnanec musí vnímat, že existuje rovnováha mezi jeho příspěvkem firmě a jeho odměnou. Při úvahách o mzdě lidé neberou v úvahu jen absolutní výšku mzdy a srovnatelnou úroveň ve srovnání s ostatními, ale také srovnání s existující vlastní platovou křivkou, s budoucími očekáváními a vlastním hodnocením sebe sama. Peníze symbolizují také společenské postavení, úspěch, nezávislost, jsou prvkem, který se často mezi lidmi porovnává.

    Dobrý mzdový systém ve firmě je vnitřně spravedlivý a navenek konkurenceschopný. Pokud je jeho součástí variabilní složka, měla by být navázána na faktory, které může zaměstnanec reálně svou snahou ovlivnit. Jako manažery by nás mělo zajímat nejen to, zda bylo cílů dosaženo, ale také jakým způsobem, tím přispíváme k budování firemní kultury. Kromě mzdy jsou pro udržení si motivovaných zaměstnanců klíčové zájem, pochvala, úspěch, zpětná vazba od zaměstnavatele, dobré vztahy na pracovišti, přímý nadřízený a jeho způsob řízení, možnost růstu, vyšší zodpovědnost, vnímaný smysl práce, firemní kultura.

    I vnitřně velmi motivované lidi může nevhodné prostředí a přístup ve firmě demotivovat. Pokud člověk nemá zajištěny své potřeby, na něž potřebuje peníze, pochvala ho často nebude až tak motivovat. Také ho neudržíme ve firmě, pokud svůj plat vnímá jako nespravedlivý. Ať už vnitřně (ve srovnání s kolegy), nebo navenek (ve srovnání s jinými firmami).

    BENEFITNÍ PROGRAM SPOLEČNOSTI je přidruženým faktorem u mzdy. V mysli zaměstnanců ale obvykle nedokáže kompenzovat nevyhovující plat. Nabídka benefitů by měla odpovídat potřebám zaměstnanců, benefitní program by neměl být o tom, co si majitel firmy myslí, že je motivující, ale o tom, co si myslí zaměstnanci, jichž se daný program týká a využívají ho. Benefity patří především mezi stabilizující prvky, jsou především výrazem toho, že společnost o své zaměstnance projevuje zájem. Málokterý zaměstnanec si ale uvědomuje celkovou hodnotu benefitů, které dostává. Je třeba se zamyslet, zda je hodnota toho, co firma zaměstnancům poskytuje, v souladu s tím, jakou hodnotu oni vnímají. Tady vyznívá lépe systém kafetérie, kdy si zaměstnanec uvědomuje, že hospodaří s omezeným rozpočtem, vybírá si z nabídky benefitů podle svých preferencí a zároveň vidí celkovou výši rozpočtu.

    Závěr
    Peníze pro většinu lidí nejsou vnitřním motivem (hodnotou, potřebou) samy o sobě, ale jsou prostředkem k uspokojení jiných potřeb. Umožňují např. účastnit se společenského života, lepší vzdělávání, zlepšení materiálních podmínek člověka. Lidé často neposuzují mzdu v absolutních číslech, ale ve srovnání se svými kolegy. Je možné podporovat motivaci zaměstnanců finančními odměnami, ale skutečné emocionální pouto k firmě si za peníze nekoupíte. Peníze jsou jen jedním z faktorů spokojenosti zaměstnance, je ale dost podstatný a jeho význam se nevyplatí bagatelizovat.

    Použitá literatura:
    Kirchner, S. Motivační lži. Brno: Jota, 2016.
    Tureckiová, M. Řízení a rozvoj lidí ve firmách. Praha: Grada, 2004.



     
     
    PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE

     

    Poradce, měsíčník č. 2/2019 (IX/2018)
    • Zákon o pojistném na veřejné zdravotní pojištění s komentářem - Ing. Antonín Daněk
    • Založení kapitálové společnosti - daňový a účetní pohled - Ing. Dalimila Mirčevská
    • Řádné, opravné a dodatečné daňové přiznání - související sankce - Ing. Ivan Macháček
    • Novela daňového řádu a exekučního řádu - Mgr. Petr Taranda

    Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále - (DaÚ) - měsíčník, č. 10/2018 (IX/2018)
    • Jak zrušit rezervní fond s.r.o. - Ing. Martin Děrgel
    • Promlčení přeplatku ve zdravotním pojištění - Ing. Antonín Daněk
    • Odpočet daně při registraci plátce - Ing. Václav Benda
    • Výdaje a příjem z pojištění z hlediska daně z příjmů - Ing. Eva Sedláková
    • Oprava základu daně a připravované změny -
    Ing. Václav Benda
    • Daňová evidence a nemovité věci - Ing. Helena Machová
    • Náhrady mzdy (platu) při pracovní neschopnosti - JUDr. Eva Dandová

    Daně, účetnictví, vzory a případy - (DÚVaP) - měsíčník, č. 10/2018 (IX/2018)
    • Průkaznost účetnictví a rekonstrukce účetnictví - Ing. Vladimír Hruška

    Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále - (PaM) - měsíčník, č. 10/2018 (IX/2018)
    • Povinnosti zaměstnance - jak zajistit jejich splnění - JUDr. Ladislav Jouza
    • Úřednická zkouška - změny -
    JUDr. Ladislav Jouza
    • Zdaňování podnikového stipendia -
    Ing. Eva Sedláková
    • Rekvalifikací k novému zaměstnání -
    JUDr. Zdeněk Budovec
    • Účtování fondů u příspěvkových organizací -
    Ing. Zdeněk Morávek
    • Otazníky kolem platu úředníků ÚSC - JUDr. Ladislav Jouza

    1000 řešení - měsíčník č. 10/2018 (IX/2018)
    • Společnost s.r.o. - Ing. Martin Děrgel
    • Specifické otázky daňových odpisů - Ing. Ivan Macháček
    • Daň z příjmů
    • Daň z přidané hodnoty
    • Účetnictví
    • Zákoník práce

    ODBORNÉ PUBLIKACE:

        • Pomocník mzdové účetní 2018 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z oblasti mezd a platů)
        • Daňové a nedaňové výdaje (2018) - (uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových
        • Vzory smluv dle NOZ II. - (komentované vzory smluv)
        • Ekonomický a personalistický slovník - (ekonomické pojmy a výrazy, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách)
        • Smluvní vztahy nejen pro mzdovou účtárnu (komentované vzory smluv)
        • Příručka mzdové účetní 2018 (souhrn pravidel pro mzdovou účetní, výpočet mezd, srážek z mezd a odvodů)
        • Povinnosti zaměstnavatele 2018 - (práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele)
        • Podnikáme bezpečně a ekonomicky bez chyb, pokut a penále (komplexní pohled na bezpečnost na pracovišti)
        • Kontrola podnikatele bez chyb, pokut a penále (daňová kontrola, mzdová kontrola, povinnosti zaměstnavatele)
       • Pracovněprávní výkladový slovník (cca 2 000 pojmů a odborných výrazů souvisejících se zákoníkem práce a dalšími pracovněprávními předpisy)
        • Stavíme bez chyb, pokut a penále (stavební zákon a související vyhlášky)

        • Výkladový slovník pro veřejný sektor (cca 2 000 pojmů a odborných výrazů týkajících se veřejného sektoru)
        • Zákon o provozu na pozemních komunikacích, Prováděcí vyhláška (úplné znění zákona a vyhlášky ve formátu A6 z edice Zák§ny do kapsy)
        • Školský zákon a související vyhlášky, Zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek (úplná znění zákonů po novelách ve formátu A6 z edice Zák§ny do kapsy)



    PŘIPRAVUJEME


    Poradce, měsíčník č. 3/2019 (X/2018)
    • Zákon o důchodovém pojištění s komentářem - JUDr. Tomáš Hejkal
    Vhodné řešení daňových odpisů vedoucí k optimalizaci za rok 2018 - Ing. Ivan Macháček
    Příjmy z nájmu a ubytovacích služeb - Ing. Václav Benda
    • Silniční daň v praxi - předmět daně a osoba poplatníka -
    Ing. Jan Šmolík
    Elektronické důkazní prostředky - JUDr. Jana Drexlerová

    Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále - (DaÚ) - měsíčník, č. 11/2018 (X/2018)
    Konec roku v účetnictví - Ing. Zdenka Cardová
    • Konec roku v daňové evidenci -
    Ing. Helena Machová
    Změny v důchodovém pojištění - JUDr. Eva Dandová
    Společnost s.r.o. v účetnictví a daních - Ing. Martin Děrgel

    Daně, účetnictví, vzory a případy - (DÚVaP) - měsíčník, č. 11/2018 (X/2018)
    Společnost s ručením omezeným v daních a účetnictví - Ing. Martin Děrgel

    Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále - (PaM) - měsíčník, č. 11/2018 (X/2018)
    Důchodové pojištění - změny - JUDr. Eva Dandová
    • Propadné lhůty v ZP nově -
    Richard W. Fetter
    • Zaměstnávání osob zdravotně znevýhodněných -
    JUDr. Eva Dandová
    • Odvolání a vzdání se funkce vedoucího zaměstnance -
    JUDr. Jana Drexlerová
    Sousedské spory- jejich řešení v praxi ÚSC - JUDr. Ladislav Jouza
    Novela vyhlášky o zájmovém vzdělávání - JUDr. Eva Dandová
    Cestovní náhrady u neziskových subjektů - Ing. Zdeněk Morávek

    1000 řešení - měsíčník č. 11/2018 (X/2018)
    Důchodové pojištění - změny - JUDr. Eva Dandová
    Daň z příjmů
    Daň z přidané hodnoty
    • Účetnictví
    • Odvody
    • Zákoník práce

     

     
     
    HORKÁ TÉMATA

     
    Školský balíček – po novelách
    Předmětem změn, které přináší novela školského zákona je oblast financování škol a školských zařízení zřizovaných kraji, obcemi a svazky obcí. Převážná část změn novely školského zákona nastane letos 1. září 2018. Jaké změny ve školství nastanou?
    Balíček je určen pracovníkům a ředitelům předškolních, základních, středních, vyšších odborných škol, obcím a krajům, ale i zaměstnavatelům, personalistům, zaměstnancům …
    • 1. PaM 9/18 - Změny ve školství od 1. 9. - příspěvek - JUDr. Eva Dandová
      /A4, str. 80/
    • 2. 1000 řešení 9/18 - Školský zákon - novela - dotazy a řešení z praxe - JUDr. Eva Dandová
      /A5, str. 120/
    • 3. Školský zákon a vyhlášky ke školskému zákonu po novelách, Zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek - Zákony do kapsy - úplné znění zákona a vyhlášek
      /A6, str. 256/
    • 4. PVS 8-9/2018 - Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, Vyhláška o podrobnostech úřednické zkoušky - úplná znění vyhlášek po novelách
      /A5, str. 120/
    • 5. Slovník pro veřejný sektor - 2000 odborných pojmů týkajících se nejen školství
      /A5, str. 256/

    Cena balíčku je 727 Kč.
    Cena balíčku s 55 % slevou je 330 Kč.
    Ušetříte 397 Kč.

    Balíček Občanský zákoník po novele
    Nový občanský zákoník (NOZ) ovlivňuje mnohé oblasti našeho života. Přinášíme komplexní komentář k občanskému zákoníku, který vám může být kdykoli nápomocný. Poslední novela občanského zákoníku se týká cestovních služeb. Jaké další změny nastaly v oblasti cestovního ruchu? Najdete v našem balíčku, který je určen podnikatelům, ekonomům, manažerům, auditorům, zaměstnavatelům, živnostníkům, všem občanům …

    • 1. Občanský zákoník I. - odborná tematická publikace - úplné znění zákona s komentářem - JUDr. Jiří Nesnídal
      /A5, str. 320/
    • 2. Občanský zákoník II. - odborná tematická publikace - úplné znění zákona s komentářem - JUDr. Zbyněk Pražák
      /A5, str. 320/
    • 3. Aktualizace II/1 2018 - Občanský zákoník - úplné znění zákona po novele
      /A5, str. 232/
    • 4. Vzory smluv dle NOZ II. + CD - komentované vzory smluv (35 smluv) - Doc. František Klimeš
      /A5, str. 160/
    • 5. PaM 3-4/2018 - Správa společné věci a obrana minoritního spoluvlastníka podle NOZ - Richard W. Fetter
      /A4, str. 120/

    Cena balíčku je 940 Kč.
    Cena balíčku s 60 % slevou je 376 Kč.
    Ušetříte 564 Kč.

    Novela zákona o sociálním zabezpečení
    Placením pojistného na sociální zabezpečení jsou zajištěny prostředky pro důchodové pojištění, nemocenské pojištění, státní politiku zaměstnanosti. Pro OSVČ by přijaté změny měly představovat zjednodušený systém placení pojistných sociálních odvodů, a to zejména placení pojistného na nemocenské pojištění a pojistného na důchodové pojištění včetně záloh na toto pojistné. Jaké změny nastanou od 1. ledna 2019?
    Balíček je určen všem OSVČ, zaměstnavatelům, podnikatelům, mzdovým účetním, personalistům, zaměstnancům, živnostníkům, ekonomům, manažerům …

    • 1. Poradce 1/2019 - Zákoník o pojistném na sociální zabezpečení s komentářem - úplné znění zákona s komentářem - JUDr. Tomáš Hejkal
      /A5, str. 496/
    • 2. 1000 řešení 9/2018 - Sociální zabezpečení - praktická řešení - Ing. Ivan Macháček
      /A5, str. 112/
    • 3. DaÚ 9/2018 - Zákon o sociálním zabezpečení - poslední novela - příspěvek - JUDr. Eva Dandová
      /A4, str. 80/
    • 4. PaM 7-8/18 - Specifika zdravotního a sociálního pojištění - příspěvek - Ing. Antonín Daněk
      /A4, str. 120/
    • 5. Aktualizace III/1 - Zákon o pojistném na sociální zabezpečení - aktuální znění zákona
      /A5, str. 160/

    Cena balíčku je 852 Kč.
    Cena balíčku s 50 % slevou je 426 Kč.
    Ušetříte 426 Kč.

    Zákoník práce po novele
    Zákoník práce upravuje právní vztahy vznikající při výkonu závislé práce mezi zaměstnanci a zaměstnavateli. Jaké je aktuální znění zákoníku práce? Najdete v našich publikacích, ve kterých najdete také nejčastěji používané vzory smluv dle ZP, pracovněprávní slovník; povinnosti, které nesmí zaměstnavatelé opomenout …
    Balíček je určen všem zaměstnavatelům, podnikatelům, mzdovým účetním, personalistům, zaměstnancům, živnostníkům, ekonomům, manažerům …

    • 1. Poradce 8-9/2018 - Zákoník práce s komentářem - úplné znění zákona s komentářem - JUDr. Ladislav Jouza
      /A5, str. 496/
    • 2. Povinnosti zaměstnavatele - odborná tematická publikace - Ing. Luděk Pelcl
      /A5, str. 56/
    • 4. Příručka mzdové účetní s příklady - odborná tematická publikace - JUDr. Ladislav Jouza
      /A5, str. 296/
    • 4. 1000 řešení 5/2018Pohledávky a rezervypraktické příklady – Ing. Helena Machová
      /A5, str. 120/

    Cena balíčku je 720 Kč.
    Cena balíčku s 50 % slevou je 360 Kč.
    Ušetříte 360 Kč.



    Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)

    Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku. Čekáme na Vaše náměty a připomínky.

    RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E- MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.

    Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

    E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
    • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
    • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

     

     
     
    KONTAKTY

     
    Adresa:   E-mail:
    MK Media, s.r.o.
    Martina Rázusa 1140
    010 01 Žilina
    Slovenská republika
      objednavky@exicon.eu
     
    IČO: 36419176
    DIČ: 2021832285
    IČ DPH: SK2021832285
     
       
     
    Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.

     

     


    V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
    s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

    Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
    Untitled Page