|
ŠKOLNÍ ÚRAZY V PRAXI
Velkým problémem všech škol jsou úrazy detí,
žáku a studentu. S ohledem na vek detí a žáku prinášejí
s sebou neodcinitelné následky z hlediska psychiky detí, rodicu
a samozrejme i ucitelu školy. Jaká je právní úprava BOZ detí a žáku
ve školách? Jak správne postupovat pri zajištení první pomoci a zjištování
prícin úrazu? Jak se úrazy evidují a kde je nutno zaslat hlášení o úrazu?
Základem právní
úpravy BOZ detí a žáku ve školách
je § 29 ŠZ, toto ustanovení je pro praktické
použití znacne obecné. Jedna z posledních novel zákona do nej vložila
zmocnení pro MŠMT, že stanoví vyhláškou opatrení k zajištení
BOZ detí, žáku a studentu. Vyhláška se údajne již pripravuje, MŠMT
dokonce na již pred 3 roky slibovalo, že bude vydána, ale zatím je pouze
odkládána.
Školský zákon
stanoví, že školy a školská zarízení jsou povinny vést evidenci úrazu
detí, žáku a studentu, k nimž došlo pri cinnostech vzdelávání
a s ním prímo souvisejících cinnostech a pri poskytování
školských služeb, vyhotovit a zaslat záznam o úrazu stanoveným
orgánum a institucím. Ustanovení obsahuje také zmocnení pro MŠMT, aby
stanovilo vyhláškou zpusob evidence úrazu, hlášení a zasílání záznamu
o úrazu, vzor záznamu o úrazu a okruh orgánu a institucí,
jimž se záznam o úrazu zasílá. Tou je známá vyhláška c. 64/2005 Sb.,
o evidenci úrazu detí, žáku a studentu, ve znení vyhlášky
c. 57/2010 Sb., kterou si dále podrobne probereme.
Podle § 30
ŠZ má reditel školy povinnost vydat školní rád a reditel školského
zarízení vnitrní rád. Ve školním rádu pak musí reditel školy upravit zejména
provoz a vnitrní režim školy a podmínky zajištení BOZ detí.
Pokud je treba upravit další
podrobnosti, je možno k tomu úcelu vydat ješte ve vnitrní smernici školy.
V praxi by ale dobrý školní rád mel stacit.
Z pohledu
základních a materských škol
jsou ješte duležité
tri predpisy:
- Pro materské
školy je prvoradá vyhláška c. 14/2005 Sb., o predškolním
vzdelávání, ve znení pozdejších predpisu. Tato vyhláška upravuje nekterá specifika pro
materské školy a mimo jiné obsahuje zvláštní úpravu dohledu nad detmi
v materské škole (dále jen „vyhláška c. 14/2005 Sb.).
- Pro základní
školy je základem zase vyhláška c. 48/2005 Sb., o základním
vzdelávání a nekterých náležitostech plnení povinné školní docházky (dále jen vyhláška
c. 48/2005 Sb.).
- Dalším predpisem
– již spolecným materským i základním školám – je vyhláška
c. 263/2007 Sb.,
kterou se stanoví pracovní rád pro zamestnance škol a školských
zarízení zrízených MŠMT, krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí (dále
jen Pracovní rád škol). Tato vyhláška upravuje v § 6 zásady
dohledu nad žáky a je nesporné, že toto ustanovení je základem pro
prípadnou odpovednost ucitelu.
Tretí predpis je také
všem typum škol spolecný. Jedná se o Metodický pokyn k zajištení BOZ detí, žáku
a studentu ve školách a školských zarízeních zrizovaných MŠMT ze dne 22.
prosince 2005 c. j. 37 014/2005-25 (dále jen „Metodický pokyn BOZ“).
Tento predpis není obecne závazný. Je závazný
pouze pro školy a školská zarízení prímo zrízená MŠMT. Ostatní školy
a školská zarízení jej mohou používat pouze podpurne pri zpracování svých
školních rádu nebo vnitrních rádu. Doporucuje se, aby reditelé škol neprebírali
Metodický pokyn do svých školních rádu automaticky a aby mechanicky
nestanovili, že pro jejich školy též platí, ale aby zvážili, která konkrétní
ustanovení se pro jejich školu hodí a která by mely upravit podle místních
podmínek školy. V tom je smysl podpurného použití Metodického pokynu
BOZ pro ostatní samostatné školské právnické osoby. Metodický pokyn
BOZ bude platit samozrejme pouze do vydání vyhlášky o BOZ detí,
žáku a studentu. Zatím je však treba s ním pracovat a pri
zpracování školního rádu na nej odkazovat.
DEFINICE POJMU
„ŠKOLNÍ ÚRAZ“ zatím není v
žádném obecne závazném právním predpisu stanovena. Školský zákon používá
termínu „úrazy detí, žáku a studentu“ v podstate jako
synonymum pro bežne v praxi užívaný pojem „školní úraz“, ale ani tento
pojem a ani pojem školní úraz nedefinuje. K provedení § 29
ŠZ byla vydána vyhláška c. 64/2005 Sb., o evidenci úrazu
detí, žáku a studentu (dále jen „vyhláška c. 64/2005 Sb.“).
Ani tato vyhláška však neobsahuje tolik pro praxi potrebnou definici pojmu
„školní úraz“. Vyhláška pouze uvádí, že záznam o úrazu se vyhotovuje
u úrazu, jehož dusledkem byla neprítomnost dítete, žáka nebo studenta ve
škole nebo školském zarízení. Tuto zásadu však nemužeme považovat za definici.
Nedostatek definice pojmu školní úraz do jisté míry
napravuje Metodický pokyn BOZ, když v clánku 21 stanoví, že „Úrazem žáku je úraz, který se stal
žákum pri vzdelávání nebo s ním prímo souvisejících cinnostech a pri
poskytování školských služeb. Jedná se tedy zejména o úrazy žáku na
vycházkách, výletech, zájezdech, putováních, exkurzích, pri koupání, pri výuce
plavání a lyžarském výcviku, sportovních a turistických kurzech,
zahranicních výletech, pri úcasti na soutežích a prehlídkách. Úrazem žáku
není úraz, který se žákum stane na ceste do školy a zpet, nebo na ceste na
místo nebo cestou zpet, jež bylo urceno jako shromaždište mimo prostory školy
pri akcích konaných mimo školu.“ Jak jsme uvedli výše, tento Metodický
pokyn BOZ však není obecne závazný právní predpis. Je závazný pouze pro školy a školská zarízení prímo
zrízená MŠMT. Ostatní školy a školská zarízení jej mohou používat pouze
podpurne pri zpracování svých školních rádu nebo vnitrních rádu podle ustanovení
§ 30 ŠZ. Za této právní
situace je v soucasné dobe treba, aby napr. školní rád materské školy
obsahoval ustanovení tohoto typu „Úrazem dítete v materské škole je
úraz, který se stal detem pri predškolním vzdelávání nebo s ním prímo
souvisejících cinnostech a pri poskytování školských služeb. Materská
škola vykonává dohled nad dítetem od doby, kdy je pedagogický pracovník
prevezme od jeho zákonného zástupce nebo jím poverené osoby, až do doby, kdy je
pedagogický pracovník predá jeho zákonnému zástupci nebo jím poverené osobe.
Úrazem dítete není úraz, který se stal díteti na ceste do materské školy
a zpet.“
U detí
materských škol prichází v úvahu zejména úrazy z duvodu uklouznutí, zakopnutí, úrazy pri
potyckách detí a v neposlední rade i úrazy pri cinnostech, kdy
se díte bojí a má strach, že cinnost nezvládne (napr. plavání apod.) Casté
jsou úrazy pri vycházkách a výletech mimo materskou školu
a také pri plavání. Plavání je pro deti materské školy znacne rizikovou
záležitostí. Pro materskou školu tedy platí, že pri výuce plavání musí být
zajišten dohled jedné ucitelky nejvýše na deset detí, nebot deti materské školy
nutno považovat za neplavce.
Základní škola
musí pak postupovat obdobne,
pro ni je školním úrazem úraz,
který se stal žákum pri vzdelávání nebo s ním prímo souvisejících
cinnostech a pri poskytování školských služeb. Z obsahu pojmu úraz detí, žáku
a studentu je výslovne vyloucen pouze úraz, ke kterému došlo na ceste do
školy a ze školy. Zde je videt zrejmá paralela školských
a pracovneprávních predpisu, ta je však zpusobená historickým vývojem.
I v prípade zjištování prícin úrazu detí
je treba úvodem konstatovat, že žádný obecne závazný
predpis nedává reditelum škol návod, jak mají v praxi postupovat. Bližší podrobnosti ohledne vlastního zjištování
prícin úrazu nestanoví ani sama vyhláška c. 64/2005 Sb. Proto si
musíme zduraznit, že prvoradou povinností reditele každé školy je zajistit,
aby byly objektivne zjišteny a prípadne odstraneny všechny príciny úrazu.
Pri zjištování prícin školního úrazu je treba postupovat obdobne jako pri
zjištování a objasnování prícin pracovního úrazu zamestnance. To predevším
znamená, že se musí odhalit všechny zjevné i skryté príciny a další
okolnosti, jež vedly k jeho vzniku, aby se všichni – ucitelé
a predevším žáci – z této mnohdy i tragické situace poucili, aby
ze stejné príciny nedošlo k dalšímu úrazu. V tomto smeru odkazujeme
na metody vyšetrování pracovních úrazu, protože jsou pro praxi reditelu škol
bežné a známé a pro náš úcel využitelné. Každá škola je povinna
ihned po ohlášení školního úrazu a po zajištení první pomoci
a lékarského ošetrení žáka zahájit odpovedné a spolehlivé zjištování
prícin úrazu. Prícina se musí objasnit prímo na míste, a to proto,
že se podmínky mohou rychle zmenit, at již povetrnostními, nebo jinými vlivy,
nebo nakonec i úmyslným zásahem osoby, která úraz zavinila. Pokud je
toho postižené díte (žák) schopno, musí být vyslechnuto. V každém prípade
však musí být vyslechnuti svedci úrazu, eventuelne další deti (žáci),
které mohou podat radu informací.
Je treba zjistit:
- co bylo na míste
úrazu v nesprávném a nebezpecném stavu,
- co zranené díte
(žák) delalo nesprávným a nebezpecným zpusobem a který
bezpecnostní predpis nebo pokyn svým jednáním porušilo,
- který predpis byl
porušen školou ci školským zarízením,
- zda byl úraz
zpusoben nebo ovlivnen jiným dítetem (žákem) nebo jinou osobou,
- zda vznikl
následkem spolupusobení prírodních živlu nebo zvírat,
- jakou škodu zranené
díte (žák) utrpelo na vecech.
Stejne tak je možno,
až po zvážení všech techto zjištených skutecností rozhodnout o tom, která
opatrení mohou riziko úrazu omezit a jaký kontrolní systém bude nad jejich
plnením zaveden. Urcí se jaká výchovná, organizacní, eventuelne technická
opatrení budou prijata. Opatrení musí být konkrétní a snadno
kontrolovatelná.
I v prípade zajištení první pomoci
v prípade vzniku úrazu detí (žáku) je treba
konstatovat, že žádný obecne závazný predpis nedává rediteli školy ani
sebemenší návod, jak má v praxi postupovat. Jediným predpisem pro nás použitelným je
§ 102 odst. 6 ZP, který stanoví povinnost zamestnavatele zajistit
a urcit podle druhu cinnosti a velikosti pracovište potrebný pocet
zamestnancu, kterí organizují poskytnutí první pomoci a narízení vlády
c. 101/2005 Sb., kterým o podrobnejších požadavcích na
pracovište a pracovní prostredí, které stanoví, že prostredky
a zarízení pro poskytování první pomoci musí být umísteny na dostupném
míste a musí být oznaceny znackami. Ovšem zákoník práce je samostatný
právní predpis, a není v žádném ohledu školským predpisum nadrazen.
Používáme ho pouze proto, že škola je také zamestnavatel a má své
zamestnance, pro které základním pracovneprávním predpisem a je tedy
využitelný i pro žáky.
Každý reditel školy si proto musí (pri této absenci
obecne závazných právních predpisu) upravit ve školním ráde tuto otázku
a seznámit s obsahem školního rádu rodice a zákonné zástupce
detí. Pripomínáme, že jde
predevším o to, aby reditel školy chránil také sebe a ostatní
pedagogy pred prípadnou trestní odpovedností.
PODKLADEM PRO EVIDOVÁNÍ ŠKOLNÍCH ÚRAZU detí materských škol je kniha úrazu a záznam
o úrazu. Podrobnosti
ohledne sepisování knihy úrazu a záznamu o úrazu obsahuje vyhláška
c. 64/2005 Sb., o evidenci úrazu detí, žáku a studentu, ve
znení vyhlášky c. 57/2010 Sb.
Dalšími podklady muže
být potvrzení ošetrujícího lékare o ošetrení dítete ci žáka; lékar
na tiskopise „Potvrzení o ošetrení zraneného dítete – žáka – studenta pro
školní úraz“ uvede oznacení úrazu a predpokládanou délku školní absence
zraneného, ostatní údaje vyplní škola nebo pri méne závažných úrazech žáka
nevyžadujících nezbytne lékarské ošetrení a zpusobujících absenci kratšího
trvání, potvrzení rodicu (zákonných zástupcu) o tom, že se žák pro
následky úrazu nemohl úcastnit školní cinnosti (na omluvném listu, v žákovské
knížce).
Kniha
školních úrazu
Podle ustanovení § 1 vyhlášky
c. 64/2005 Sb. platí, že v knize úrazu se evidují všechny úrazy
detí, žáku a studentu (dále jen „úraz“), ke kterým došlo pri cinnostech
uvedených v § 29 odst. 2 ŠZ, a to nejpozdeji do 24 hodin od
okamžiku, kdy se škola nebo školské zarízení o úrazu dozví.
Vyhláška
c. 64/2005 Sb. v taxativním výctu stanoví povinné údaje, které
se musí v knize školních úrazu uvést.
Je treba zduraznit, že zápisy obsažené
v knize úrazu se nehlásí školní inspekci, nebudou mít tedy vliv na
údaje ve statistice školních úrazu. Mají však dva hlavní úkoly. Jednak
zaevidovanou prvotní informaci o každém – byt sebemenším – školním úrazu,
která bude dostatecným podkladem pro odškodnení o úrazu, zejména
v takových situacích, kdy z na první pohled zanedbatelného úrazu
(napr. krvácení dítete z nosu) se casem vyvine dlouhodobá neprítomnost ve
škole. Druhým úkolem knihy školních úrazu je pak objektivní informace pro
reditele školy, k jakým úrazum ve škole dochází, jak casto, co je
jejich prícinou a v cem je tedy hlavní rizikovost, aby v souladu
mohla prijímat opatrení k prevenci rizik.
Vyhláška
c. 64/2005 Sb. nestanoví ani, zda má mít škola pouze jednu knihu
školních úrazu nebo více. I to je vec, kterou si musí posoudit reditel
školy sám zejména s ohledem na velikost školy a pocet jejich tríd.
Vyhláška nestanoví ani, jestli má být kniha školních úrazu vedena
v papírové podobe nebo zda je možno ji vést elektronicky. I to je
vec, kterou si musí posoudit reditel školy sám. Je bežné, že v prípadech,
kdy deti nebo žáci školy jedou na školu v prírode, má vedoucí ucitelka
zájezdu s sebou knihu školních úrazu v papírové podobe.
To znamená, že nyní je treba evidovat všechny
úrazy detí, žáku a studentu bez ohledu na to, jak dlouhou absenci dítete
nebo žáka na vyucování zpusobily nebo zdali zpusobily vubec nejakou absenci. Upozornujeme
tedy – každý úraz dítete nebo žáka školy je treba minimálne evidovat
v knize úrazu.
Záznam
o školním úrazu
je také velice
duležitým dokladem, protože se jím prokazuje vznik úrazu a okolnosti, za
kterých k nemu došlo. Slouží
pro stanovení nápravných a preventivních opatrení a pro jejich
kontrolu. Je podkladem pro evidenci, statistiku a rozbory školní
úrazovosti i pro preventivní opatrení širšího rozsahu. Je rovnež závažným
vodítkem pro posouzení míry odpovednosti za vzniklou škodu ze strany dítete
nebo žáka. Z jeho obsahu se vychází i pri projednávání trestní
odpovednosti v prípadech zanedbání náležitého dohledu, zejména tam, kde
školní úraz zanechá trvalé následky na zdravotním stavu dítete nebo žáka.
Proto je též jedním z duležitých dukazu pro ucitele nebo príslušného
pedagogického pracovníka, povereného dohledem nad žáky v dobe úrazu. Podle
záznamu o úrazech je možno posoudit, do jaké míry mohla ucitelka nebo
dohled vykonávající pedagog nebezpecné situaci celit. S ohledem na tyto
okolnosti má být záznam o úrazu sepsán po rádném a objektivním
vyšetrení prícin, pokud možno bezprostredne po úrazu.
Ustanovení § 2
vyhlášky c. 64/2005 Sb. stanoví ohledne záznamu o úrazu
predevším, že záznam o úrazu vyhotovuje škola nebo školské zarízení
v techto prípadech:
- jde o úraz,
jehož dusledkem byla neprítomnost
dítete, žáka nebo studenta ve škole nebo školském zarízení zasahující
alespon do 2 po sobe jdoucích vyucovacích dnu, nebo
- jde o smrtelný
úraz,
- kdy se sice nejedná
o výše uvedený úraz, ale vyhotovení si vyžádal zákonný zástupce
dítete nebo žáka, zletilý žák nebo orgán, kterému se záznamy podle
§ 4 vyhlášky zasílají,
- v prípadech, kdy se
sice nejedná o výše uvedený úraz, ale je pravdepodobné, že díteti,
žáku nebo studentu bude poskytnuta náhrada za bolest a ztížení
spolecenského uplatnení zpusobené úrazem.
Novinkou právní
úpravy je, že záznam o úrazu se sepisuje i u úrazu, kde
nedošlo k neprítomnosti žáka ve škole, ale je pravdepodobné, že žák nebo
jeho zákonní zástupci budou požadovat náhradu za bolest nebo ztížení
spolecenského uplatnení, nebo na žádost zákonného zástupce žáka nebo zletilého
žáka i pri sebemenším drobném úrazu.
Z toho je tedy
patrno, že záznam o školním úrazu ve škole se musí vyhotovit zpravidla
vždy. Školská právní úprava je zde prísnejší pracovneprávní úpravy, když
podle zákoníku práce platí, že záznam o úrazu se vyhotovuje až
u pracovních úrazu, kdy pracovní neschopnost poškozeného zamestnance trvala
3 a více kalendárních dnu. Zákonodárce tak ucinil proto, aby školy
a školská zarízení více chránil a aby eliminoval možné spory zejména
mezi zákonnými zástupci nezletilých detí a žáku a školou ohledne
prícin a okolností úrazu.
Platí zásada, že jedno vyhotovení záznamu o úrazu predá
škola nebo školské zarízení zletilému žákovi, v prípade nezletilého žáka
jeho zákonnému zástupci. Záznam o školním úrazu musí být rádne
vyplnen. Všechny údaje, prípadne
odpovedi musí být citelné ve všech vyhotoveních a musí odpovídat
predtištenému textu príslušné rubriky.
Pro praxi je
duležité, že škola nebo školské
zarízení bez zbytecného odkladu aktualizuje záznam o úrazu:
- pokud byla
poskytnuta náhrada za bolest nebo náhrada za ztížení spolecenského
uplatnení zpusobené úrazem, nebo
- v prípade
smrtelného úrazu, pokud k úmrtí došlo po vyhotovení záznamu
o úrazu.
Tato zmena byla
provedena na základe poznatku z praxe. Je zrejmé, že skutecnosti, které
ovlivnují povahu úrazu z hlediska evidence úrazu a záznamu
o úrazech, casto nastávají až s urcitým casovým odstupem po úrazu
a po odeslání záznamu o úrazu. V takovém prípade musí být záznam
o úrazu doplnen, to však z puvodního znení nevyplývalo a praxe
se spokojila s pouhým prvotním sepsáním záznamu o úrazu. Z toho
duvodu byla do vyhlášky novelou zapracována i povinnost ve výše uvedených
prípadech aktualizace záznamu o úrazu.
HLÁŠENÍ ŠKOLNÍCH
ÚRAZU - Zásadne platí, že ohlásit
školní úraz a smrtelný školní úraz musí škola bez zbytecného odkladu. Vyhláška
c. 64/2005 Sb. ani školský zákon nestanoví presnou lhutu, nebot to
není ani praktické. Je však v zájmu všech, tj. predevším školy
a zákonných zástupcu detí a nezletilých žáku, aby úraz byl oznámen
všem ve vyhlášce vyjmenovaným orgánum a institucím urychlene a to
predevším z duvodu vcasného a rychlého vyšetrení prícin
a odškodnení pracovního úrazu. Nakonec
není ani školským zákonem ani vyhláškou stanoven zpusob ohlášení, tj. telefon,
fax, e-mail apod. Je dáno na volbe reditelky materské školy, který zpusob bude
považovat za vhodný. Predpokládáme, že v praxi se bude nejvíce používat
elektronická pošta.
Podle
ustanovení § 3 vyhlášky platí, že o úrazu žáka podá škola hlášení:
·
zákonnému
zástupci, v prípade, že jde o úraz dítete nebo nezletilého žáka
·
místne
príslušnému útvaru Policie Ceské republiky, v prípade, že nasvedcují zjištené skutecnosti tomu, že
v souvislosti s úrazem byl spáchán trestný cin nebo prestupek, nebo
jedná-li se o smrtelný úraz,
- pojištovne,
u které je škola nebo školské zarízení pojišteno pro prípad své
odpovednosti za škodu vzniklou na živote a zdraví žáku, pokud škola
nebo školské zarízení má takové pojištení sjednáno,
·
príslušnému oblastnímu
inspektorátu práce, poprípade príslušnému obvodnímu bánskému úradu, pokud
k úrazu došlo pri praktickém vyucování žáku stredních škol nebo praktické
príprave studentu vyšších odborných škol.
Hlášení úrazu ve
smyslu tohoto ustanovení ješte není predávání a zasílání záznamu
o úrazech. Hlášení se
musí podat bezprostredne, zejména když se úraz sdeluje rodicum dítete, žáka
nebo studenta, tak se musí volit nejrychlejší komunikacní prostredky.
V praxi se nejbežneji v této souvislosti používá telefon nebo mobilní
telefon. V této souvislosti je treba zduraznit, že MŠMT zverejnilo již
pred nekolika lety na svých webových stránkách zprávu nazvanou „Informace
MŠMT školám ve veci odpovednosti právnické osoby vykonávající cinnost školy
nebo školského zarízení za škodu zpusobenou detem, žákum ci studentum vcetne
zpusobu pojištení této odpovednosti“. V této informaci se pripomíná,
že se doporucuje nepodcenovat odpovednost právnických osob vykonávajících
cinnost školy nebo školského zarízení za škodu zpusobenou detem, žákum ci
studentum a uzavírat pojištení této odpovednosti. Školy a školská
zarízení ostatních zrizovatelu (obecní, krajské, soukromé, církevní)
v možnosti uzavírat pojištení limitovány nejsou – tj. pojistit se mohou,
ale nemusí. Je to však velice praktické.
(Více se nejen o
tomto tématu doctete v mesícníku PaM 9/19, Aktualizace V/1, odborné tematické publikaci Školský
zákon, zamestnávání - komentár, Zákony V/19)
INSOLVENČNÍ ZÁKON PO NOVELE
Zákon
c. 182/2006 Sb., o úpadku a zpusobech jeho rešení (dále jen
„insolvencní zákon“ nebo „zákon“, popr. „IZ“) nabyl úcinnosti k 1. 1. 2008
a od této doby byl již mnohokráte novelizován. Dosud poslední významnejší
novela tohoto zákona byla provedena zákonem c. 31/2019 Sb., pricemž
prevážná cást této novela nabyla úcinnosti k 1. 6. 2019. Tato novela si
krome jiného kladla za cíl pomoci predluženým osobám z tzv. dluhové pasti
za predpokladu, že by tyto osoby pri vynaložení jistého úsilí mohly najít
východisko z tíživé financní situace, která by prerostla v úpadek,
formou oddlužení. Nakolik se to zákonodárci v praxi skutecne povedlo,
resp. do jaké míry byla tato jeho snaha nakonec korunována úspechem, ukáže
teprve cas a získané zkušenosti. Každopádne hlavní snahou tvurcu této
novely zákona bylo zprístupnit možnost úspešného oddlužení širšímu okruhu osob,
než tomu bylo doposud.
Úvodem
Insolvencní
zákon nyní doznává významných zmen, a to zejména v oblasti oddlužení.
Novela insolvencního zákona c. 31/2019 Sb., jejíž prevážná cást nabyla
úcinnosti dne 1. 6. 2019, má za cíl predevším zprístupnit možnost oddlužení
širšímu spektru dlužníku, vcetne tech, kterí by drívejším podmínkám oddlužení
nemohli vyhovet. Novelou je nyní do insolvencního zákona zaclenen nový
§ 412a, pojednávající o splnení oddlužení obšírneji. Tímto
ustanovením jsou v podstate konstruovány nové odlišné „režimy“
oddlužení. Další významnou zmenu novela prinesla pro veritele a to –
redukci možných zpusobu oddlužení za trí na dva – zákonodárce ponechal oddlužení zpenežením majetkové podstaty a oddlužení plnením splátkového kalendáre se zpenežením majetkové podstaty. Možnost
oddlužení pro FO – podnikatele sice byla výslovne pripuštena již v dosavadní úprave insolvencního zákona, novelou je
však doplnena
speciální úprava splátkového kalendáre FO – podnikatele. Ta podrobne urcuje postup pri urcení výše splátek pri oddlužení této skupiny dlužníku. Jak to je postup vám vysvetlíme.
Pri oddlužení plnením
splátkového kalendáre se zpenežením majetkové podstaty je dlužník, který je
fyzickou osobou – podnikatelem, povinen do doby podání písemné zprávy
o splnení oddlužení mesícne splácet nezajišteným veritelum ze svých príjmu
cástku, která se urcí podle zákona.
V rozhodnutí
o schválení oddlužení plnením splátkového kalendáre se zpenežením
majetkové podstaty uloží insolvencní soud dlužníkovi povinnost mesícne splácet
nezajišteným veritelum z jeho príjmu z podnikání minimální nevratnou
cástku a zákon jí oznacuje jako „zálohovou splátku“.
Dlužník – podnikající
fyzická osoba je povinen na konci každého zdanovacího období predložit
insolvencnímu správci úcetnictví ci danovou evidenci, priznání k dani
z príjmu a výpisy z úctu, poprípade další listiny osvedcující
jeho príjmy a výdaje. Tuto povinnost dlužník nemá po podání zprávy
insolvencního správce o splnení oddlužení, na základe které vezme
insolvencní soud na vedomí splnení oddlužení.
§ 103
(1) Insolvencní návrh musí krome
obecných náležitostí podání20) obsahovat oznacení insolvencního
navrhovatele a oznacení dlužníka, kterého se týká, poprípade oznacení
jejich zástupcu. Fyzická osoba musí být oznacena jménem, príjmením
a bydlištem (sídlem) a v prípade, že jde o podnikatele, též
identifikacním císlem. Právnická osoba musí být oznacena obchodní firmou nebo
názvem, sídlem a identifikacním císlem. Je-li navrhovatelem stát, musí
insolvencní návrh obsahovat oznacení príslušné organizacní složky státu, která
za stát pred insolvencním soudem vystupuje.
(2) V insolvencním návrhu
musí být dále uvedeny rozhodující skutecnosti, které osvedcují úpadek dlužníka
nebo jeho hrozící úpadek, skutecnosti, ze kterých vyplývá oprávnení podat
návrh, není-li insolvencním navrhovatelem dlužník, oznaceny dukazy, kterých se
insolvencní navrhovatel dovolává, a musí z nej být patrno, ceho se
jím insolvencní navrhovatel domáhá.
(3) Insolvencní návrh je nutné
predložit s potrebným poctem stejnopisu tak, aby jeden stejnopis zustal
u insolvencního soudu a aby každý, komu se dorucuje, dostal jeden
stejnopis. Insolvencní navrhovatel je povinen k insolvencnímu návrhu
pripojit predepsané prílohy a listinné dukazy, kterých se dovolává;
prílohy a listiny však nejsou soucástí insolvencního návrhu.
(4) Stejnopis insolvencního návrhu
veritele se dorucuje pouze dlužníku, a to do vlastních rukou. Insolvencní
návrh dlužníka se nedorucuje.
§ 104
(1) Podá-li insolvencní návrh dlužník, je
povinen k nemu pripojit
a) seznam svého majetku vcetne svých
pohledávek s uvedením svých dlužníku (dále jen „seznam majetku“),
b) seznam svých závazku
s uvedením svých veritelu (dále jen „seznam závazku“), nespojil-li
s insolvencním návrhem návrh na povolení oddlužení,
c) seznam svých zamestnancu,
d) listiny, které dokládají úpadek
nebo hrozící úpadek.
(2) V seznamu majetku je dlužník
povinen oznacit jednotlive svuj majetek, vcetne pohledávek. U pohledávek
strucne uvede skutecnosti, na kterých se zakládají, a uvede jejich výši;
výslovne se dále vyjádrí k jejich dobytnosti. U majetku, vcetne pohledávek,
o kteých probíhá soudní nebo jiné rízení, nebo ohledne nichž již bylo
príslušným orgánem rozhodnuto, dlužník tato rízení (rozhodnutí) oznací.
(3) V seznamu závazku je dlužník
povinen jako své veritele oznacit všechny osoby, o kterých je mu známo, že
vuci nemu mají pohledávky nebo jiná majetková práva, nebo které vuci nemu
pohledávky nebo jiná majetková práva uplatnují. Jsou-li veriteli dlužníka osoby
dlužníkovi blízké nebo osoby, které tvorí s dlužníkem koncern21),
musí dlužník tyto skutecnosti výslovne uvést. Dlužník v seznamu závazku
uvede údaj o výši a splatnosti jednotlivých závazku a strucne
uvede, které z pohledávek svých veritelu popírá co do duvodu nebo co do
výše a proc. Má-li dlužník veritele, o kterých je mu známo, že proti
nemu mají právo na uspokojení ze zajištení, nebo kterí toto právo proti nemu
uplatnují, uvede je oddelene. U pohledávek techto veritelu dále oznací
veci, práva, pohledávky nebo jiné majetkové hodnoty, u kterých se
uplatnuje uspokojení ze zajištení, vcetne údaje o tom, které movité veci
se nacházejí v držení veritele nebo tretí osoby, dále oznacení druhu
zajištení a duvodu jeho vzniku. Dále dlužník uvede, zda
a v jakém rozsahu právo na uspokojení ze zajištení popírá
a proc.
(4) Nemá-li dlužník žádné zamestnance nebo
žádné dlužníky, uvede to v seznamech výslovne. Pro oznacení osob
v seznamech platí § 103 odst. 1 obdobne. Predložené seznamy musí
dlužník podepsat a výslovne v nich uvést, že jsou správné
a úplné.
§ 105
(1) Podá-li insolvencní návrh
veritel, je povinen doložit, že má proti dlužníkovi splatnou pohledávku,
a k návrhu pripojit její prihlášku; je-li dlužníkem právnická osoba,
je insolvencní navrhovatel, který vede úcetnictví nebo danovou evidenci podle
zvláštního zákona65), povinen doložit pohledávku uznáním dlužníka
s overeným podpisem nebo vykonatelným rozhodnutím nebo notárským zápisem
se svolením k vykonatelnosti nebo exekutorským zápisem se svolením
k vykonatelnosti nebo potvrzením auditora podle zvláštního zákona66),
soudního znalce nebo danového poradce, že navrhovatel o pohledávce úctuje.
Jde-li v prípade pohledávky podle vety první o pohledávku, která se
do insolvencního rízení jinak neprihlašuje, považuje se po rozhodnutí
o úpadku za uplatnenou podle § 203.
(2) Je-li insolvencním
navrhovatelem podle odstavce 1 veta první za stredníkem zahranicní
právnická osoba nebo fyzická osoba, která nemá bydlište nebo sídlo na území
Ceské republiky, lze pohledávku doložit také dokladem overeným nebo vydaným
cizím státem, který je podle cizího právního rádu srovnatelný s uznáním
pohledávky dlužníkem s jeho overeným podpisem, vykonatelným rozhodnutím
nebo notárským zápisem se svolením k vykonatelnosti, nebo dokladem
o tom, že o pohledávce úctuje podle úcetních, danových nebo jiných
obdobných predpisu cizího státu, který je podle cizího právního rádu
srovnatelný s potvrzením auditora, soudního znalce nebo danového poradce
podle odstavce 1.
(3) Nesplní-li veritel, který podal
insolvencní návrh, povinnost podle § 177 odst. 2 až 4, platí, že
pohledávku vuci dlužníkovi neosvedcil, ledaže jde o prípad podle
§ 177 odst. 5 nebo 7.
§ 106
(1) Dlužník, který hodlá rešit svuj úpadek nebo
hrozící úpadek oddlužením, musí s insolvencním návrhem spojit
i návrh na povolení oddlužení. S insolvencním návrhem je rovnež možné
spojit návrh na povolení reorganizace. V techto prípadech musí insolvencní
návrh obsahovat i náležitosti predepsané pro tyto návrhy a musí
k nemu být priloženy další pro ne požadované prílohy.
(2) I když s insolvencním návrhem nejsou
spojeny návrhy podle odstavce 1, muže v nem být uvedeno, jak má být
podle insolvencního navrhovatele rešen úpadek dlužníka.
Komentár k § 103 až 106
Novela IZ provedená zákonem c. 31/2019 Sb.
v prípade príloh k dlužnickému insolvencnímu návrhu spojenému
s návrhem na povolení oddlužení prináší zmenu ohledne povinnosti pripojit
seznam závazku k insolvencnímu návrhu. K tomu viz rovnež
zmenu v § 392 odst. 1 písm. a) IZ ve vztahu
k predložení seznamu závazku k návrhu na povolení oddlužení.
Mezi ostatními skutecnostmi je povinen dlužník
k insolvencnímu návrhu pripojit seznam svého majetku a svých
pohledávek, pricemž dlužníkova subjektivní predstava, že urcitý majetek, který
je obecne vnímán jako majetek hodnotný, má nulovou hodnotu, se muže promítnout
v seznamu majetku v údaji o dlužníkem odhadované hodnote
majetku, nikoli však tak, že dlužník tento majetek v seznamu majetku
neuvede. K tomu viz usnesení Nejvyššího soudu ze dne 30. dubna 2013, sen.
zn. 29 NSCR 45/2010, uverejnené pod císlem 86/2013 Sbírky soudních rozhodnutí
a stanovisek (R 86/2013).
Veritelský insolvencní návrh musí
v souladu s § 103 odst. 2 IZ obsahovat jako soucást
vylícení okolností, které osvedcují úpadek dlužníka, konkrétní údaje
o dalších veritelích dlužníka a rovnež konkrétní údaje
o pohledávkách techto veritelu, konkrétních údaju o splatnosti techto
pohledávek a to v míre, která v prípade, že tato tvrzení budou
shledána pravdivými, dovolí insolvencnímu soudu uzavrít, že dlužník je
v úpadku. Takový
požadavek nesplnuje insolvencní návrh, ve kterém konkrétní údaje
o pohledávkách takových veritelu a o jejich splatnosti jsou
nahrazovány obecným tvrzením, že dlužník má penežité závazky, které jsou po
dobu delší 30 dnu po lhute splatnosti, respektive neplní své penežité závazky
po dobu delší 3 mesícu po lhute splatnosti. K tomu viz napr. Usnesení Nejvyššího
soudu CR ze dne 31. 5. 2018, sen. zn. 29 NSCR 221/2016, sp. zn. KSBR 47 INS
1632/2016. Požadavek, aby veritelský insolvencní návrh obsahoval jako
soucást vylícení okolností osvedcující úpadek dlužníka, rovnež konkrétní údaje
o pohledávkách dalších veritelu dlužníka, neznamená, že by byl insolvencní
navrhovatel povinen uvést, na základe jakého smluvního nebo jiného ujednání ci
porušení smluvní nebo zákonné povinnosti tyto pohledávky vznikly a zda
jsou predmetem soudního sporu nebo exekucního rízení. Viz usnesení
Nejvyššího soudu CR ze dne 31. 5. 2017, sen. zn. 29 NSCR 66/2017, sp. zn. KSBR
52 INS 9985/2016.
Nové znení ust. § 105 IZ prinesla novela
c. 64/2017 Sb. Duvodová zpráva k této novele uvádí, že „potvrzení
o tom, že insolvencní navrhovatel o pohledávce úctuje nebo že ji vede
v danové evidenci, predstavuje z hlediska sledovaného úcelu
rovnocennou alternativu k jiným dokladum, jimiž lze podle § 105
doložit pohledávku.
Duvodem je predpoklad, že na zaúctovanou pohledávku lze hledet s vetší
duverou ohledne její pravosti, nebot by její fiktivní vytvorení s sebou
neslo pro veritele urcité negativní dusledky (napr. vznik zvláštní danové
povinnosti vuci státu nebo riziku trestneprávního postihu).“
Ust. § 105 odst. 1 IZ predstavuje prvek
ochrany dlužníka pred šikanózními insolvencnímu návrhy ex ante a predvídá
nutnost kvalifikovaného doložení splatné pohledávky ze strany veritele. Kvalifikované
doložení je možné nekolik zpusoby, kdy z jejich povahy vyplývá, že
pohledávka skutecne existuje a není pouze úcelove vykonstruována, pricemž
splatnou pohledávku lze doložit uznáním dlužníka s overeným podpisem,
vykonatelným rozhodnutím, notárským zápisem se svolením k vykonatelnosti
nebo exekutorským zápisem se svolením k vykonatelnosti, potvrzením auditora,
soudního znalce nebo danového poradce, že navrhovatel o pohledávce úctuje.
Jde toliko k tíži insolvencního navrhovatele (veritele) zvážit pred
podáním insolvencního návrhu, zda i bez dukazních prostredku, jejichž
provádením by insolvencní soud s prihlédnutím k míre sporných
skutecností v insolvencním rízení nahrazoval nalézací rízení
o pohledávce, bude schopen doložit po skutkové stránce svou pohledávku
vuci dlužníku v insolvencním rízení.
(Více se nejen o tomto tématu doctete v mesícnících Poradce 1/2020,
1000 rešení 6-8/19, DaÚ 6/19, DÚVaP 6-7/19, Zákony IIA/19
|
|
|
Cástka 95, rozeslaná dne 30. srpna 2019
221.
Narízení vlády o provedení nekterých ustanovení zákona o investicních pobídkách
222.
Narízení vlády, kterým se mení narízení vlády c. 86/2011 Sb., o technických požadavcích na hracky, ve znení pozdejších predpisu
Cástka 94, rozeslaná dne 30. srpna 2019
220.
Narízení vlády o maximálním poctu žádostí o vízum k pobytu nad 90 dnu za úcelem podnikání, žádostí o povolení k dlouhodobému pobytu za úcelem investování a žádostí o zamestnaneckou kartu, které lze podat na zastupitelském úradu
Cástka 93, rozeslaná dne 30. srpna 2019
219.
Vyhláška o procentním podílu jednotlivých obcí na cástech celostátního hrubého výnosu dane z pridané hodnoty a daní z príjmu
Cástka 92, rozeslaná dne 30. srpna 2019
217.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 16/2005 Sb., o organizaci školního roku, ve znení pozdejších predpisu
218.
Vyhláška o výctu metodik zkoušek odlišnosti, uniformity, stálosti a užitné hodnoty odrud
Cástka 91, rozeslaná dne 30. srpna 2019
216.
Vyhláška, kterou se mení vyhláška c. 415/2012 Sb., o prípustné úrovni znecištování a jejím zjištování a o provedení nekterých dalších ustanovení zákona o ochrane ovzduší, ve znení pozdejších predpisu
Cástka 90, rozeslaná dne 30. srpna 2019
213.
Vyhláška o náležitostech generátoru pridelování zajištujících pridelování insolvencních vecí náhodným výberem, zpusobu provozování generátoru pridelování a obsahu rozvrhu práce a zpusobu jeho sestavení za úcelem použití generátoru pridelování (vyhláška o generátoru pridelování)
214.
Sdelení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
215.
Sdelení Ministerstva vnitra o vyhlášení opakovaných voleb do zastupitelstva mesta
Cástka 89, rozeslaná dne 30. srpna 2019
212.
Nález Ústavního soudu ze dne 2. cervence 2019 sp. zn. Pl. ÚS 39/17 ve veci návrhu na zrušení § 26 zákona c. 186/2013 Sb., o státním obcanství Ceské republiky a o zmene nekterých zákonu (zákon o státním obcanství Ceské republiky)
Cástka 88, rozeslaná dne 22. srpna 2019
211.
Vyhláška o zpusobu provádení klasifikace jatecne upravených tel jatecných zvírat a podmínkách vydávání osvedcení o odborné zpusobilosti fyzických osob k této cinnosti
Cástka 87, rozeslaná dne 22. srpna 2019
204.
Zákon, kterým se mení nekteré zákony v souvislosti s podporou výkonu práv akcionáru
205.
Zákon, kterým se mení zákon c. 153/1994 Sb., o zpravodajských službách Ceské republiky, ve znení pozdejších predpisu, zákon c. 154/1994 Sb., o Bezpecnostní informacní službe, ve znení pozdejších predpisu, a zákon c. 289/2005 Sb., o Vojenském zpravodajství, ve znení pozdejších predpisu
206.
Zákon, kterým se mení zákon c. 226/2013 Sb., o uvádení dreva a drevarských výrobku na trh, ve znení zákona c. 183/2017 Sb., a zákon c. 17/2012 Sb., o Celní správe Ceské republiky, ve znení pozdejších predpisu
207.
Zákon, kterým se mení zákon c. 186/2013 Sb., o státním obcanství Ceské republiky a o zmene nekterých zákonu (zákon o státním obcanství Ceské republiky)
208.
Zákon, kterým se mení zákon c. 252/1997 Sb., o zemedelství, ve znení pozdejších predpisu, a zákon c. 256/2000 Sb., o Státním zemedelském intervencním fondu a o zmene nekterých dalších zákonu (zákon o Státním zemedelském intervencním fondu), ve znení pozdejších predpisu
209.
Zákon, kterým se mení zákon c. 91/1996 Sb., o krmivech, ve znení pozdejších predpisu, a zákon c. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znení pozdejších predpisu
210.
Zákon, kterým se mení zákon c. 72/2000 Sb., o investicních pobídkách a o zmene nekterých zákonu (zákon o investicních pobídkách), ve znení pozdejších predpisu, a zákon c. 435/2004 Sb., o zamestnanosti, ve znení pozdejších predpisu
|
|
|
Daňový kalendář - DUBEN 2003
Termíny pro
praxi v září 2019
Termín zákonné povinnosti
|
Charakteristika zákonné
povinnosti
|
Povinná osoba a zákon
v platném znění
|
Sankce za nesplnění
povinnosti
|
2. září
Pondělí
(za sobotu 31. 8.)
|
Úhrada první ze dvou splátek (á 50
%) daně na rok 2019, pokud daň přesáhla 5 000 Kč, poplatník provozuje
zemědělskou výrobu nebo chov ryb, a nechce daň zaplatit najednou
|
Poplatník daně z nemovitých
věcí
§ 15 odst. 1 písm. b) zákona č. 338/1992 Sb., o dani
z nemovitých věcí
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod „srážkové“ daně sražené v červenci 2019
|
Plátce daně z příjmů vybírané
srážkou
§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Oznámení plátce daně o příjmu
plynoucího v červenci 2019 ze zdroje na území ČR daňovému nerezidentovi,
ze kterého je daň vybírána srážkou (i když je příjem osvobozen od daně nebo nepodléhá
zdanění v ČR, ale s výjimkou příjmů podle § 6 odst. 4, nebo osvobozených či
nezdaňovaných do částky 100 000 Kč)
|
Plátce příjmu plynoucího do
zahraničí
§ 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do výše
500 000 Kč.
|
Odvod zajištění daně sraženého v červenci 2019 ze stanovených druhů
příjmů nerezidentů EU/EHP ze zdroje na území ČR a hlášení plátce daně o zajištění
daně
|
Plátce zajišťující daň z příjmů
§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za srpen 2019
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 14 odst. 6, § 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb.,
o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ
za srpen 2019
|
Osoba samostatně výdělečně
činná
§ 14c
odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
9. září
Pondělí (za neděli 8. 9.)
|
Odvod zálohy na zdravotní pojištění
OSVČ za
srpen 2019
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 7 odst. 2, § 26b zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
16. září
Pondělí
(za neděli 15. 9.)
|
Odvod čtvrtletní zálohy na rok
2019 (á 25 %), přesáhla-li daň za rok 2018 150.000 Kč a zdaňovacím
obdobím je kalendářní rok
|
Poplatník daně z příjmů
§ 38a odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
20. září
Pátek
|
Odvod úhrnu sražených záloh na daň
z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za srpen 2019
|
Zaměstnavatel
§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod pojistného na sociální pojištění za
zaměstnance za
srpen 2019
|
Zaměstnavatel
§ 9
odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Předložení měsíčního
přehledu pro
účely sociálního pojištění za srpen 2019
|
Zaměstnavatel
§ 9
odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Pokuta až 50 000 Kč za nepředložení
předepsaného tiskopisu přehledu příslušné okresní správě sociálního
zabezpečení ve stanovené lhůtě.
|
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za
zaměstnance za srpen 2019
|
Zaměstnavatel
§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního
pojištění za srpen 2019
|
Zaměstnavatel
§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění
|
Za včasné nepředložení předepsaného tiskopisu
přehledu může zdravotní pojišťovna uložit pokutu až 50 000 Kč.
|
25. září
Středa
|
Podání přiznání k DPH a její
zaplacení za srpen 2019 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
|
Plátce DPH
§ 99, § 99a, § 101 odst. 1 až 3 zákona č. 235/2004
Sb., o dani z přidané hodnoty
§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení
(přiznání) daně činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového
odpočtu za každý následující den prodlení.
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Podání kontrolního hlášení plátce za
srpen 2019 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen pokud mají
měsíční zdaňovací období
|
Plátce DPH
§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty
|
Pokuta od 1 000 Kč do 500 000 Kč závisí na
závažnosti provinění.
|
Podání souhrnného hlášení plátce za
srpen 2019, o intrakomunitárních
plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou
třístranného obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a poskytnutí služby podle
§ 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
|
Plátce DPH
§ 102 odst. 1, 3 až 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
|
Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do výše
500 000 Kč.
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za
srpen 2019, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
|
Identifikovaná osoba (ve smyslu
DPH)
§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o
dani z přidané hodnoty
§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení
(přiznání) daně činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového
odpočtu za každý následující den prodlení.
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Podání souhrnného hlášení
identifikované osoby za srpen 2019, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby
podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
|
Identifikovaná osoba (ve smyslu
DPH)
§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
|
Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do výše
500 000 Kč.
|
30. září
Pondělí
|
Odvod „srážkové“ daně sražené v srpnu 2019
|
Plátce daně z příjmů vybírané
srážkou
§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Oznámení plátce daně, který je
plátcem příjmu plynoucího v srpnu 2019 ze zdroje na území ČR
daňovému nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou (i když je příjem osvobozen
od daně nebo nepodléhá zdanění v ČR, ale s výjimkou příjmů uvedených v § 6
odst. 4, nebo osvobozených či nezdaňovaných do částky 100 000 Kč)
|
Plátce příjmu plynoucího do
zahraničí
§ 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do výše
500 000 Kč.
|
Odvod zajištění daně sraženého v srpnu 2019 ze stanovených druhů
příjmů nerezidentů EU/EHP ze zdroje na území ČR a hlášení plátce daně o zajištění
daně
|
Plátce zajišťující daň z příjmů
§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za září 2019
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 14 odst. 6, § 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb.,
o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ
za září 2019
|
Osoba samostatně výdělečně
činná
§ 14c
odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Podání žádosti plátce o vrácení DPH
z jiného státu EU za rok 2018
|
Plátce DPH
§ 82
odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
|
Zánik nároku na vrácení DPH.
|
Podání žádosti osoby registrované
k dani v jiném státě EU o vrácení DPH v Česku za rok 2018
|
Osoba registrovaná
k dani v jiném státě EU
§ 82a
odst. 4 a 10 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
|
Zánik nároku na vrácení DPH.
|
* * *
|
|
|
DOMÁCÍ TĚLOCVIČNA NEBO VEŘEJNÁ POSILOVNA?
Ne každý se dobre cítí v málo atraktivním
hlucném prostredí bez (aspon) relativní intimity, v obležení zpocených tel
spolu cvicících a casto se pohrdlive tvárících exhibicionisticky funících
„vazounu“.
Radeji cvicit doma
Tento pocit nezrídka umocnuje nevkusne se vnucující
hudební doprovod, nepríliš melodický a kompatibilní s úmyslem nejen
se hýbat v adekvátním rytmu, ale i „bezbreze“ relaxovat. Proto stále
víc narustá pocet tech, kterí se pokoušejí radeji cvicit doma, i když
nemusí vždy vedet jak na to a s cím… Ne
každý však bydlí v takovém prostoru bytu ci domu, aby si mohl dovolit obetovat
mnoho ctverecních metru obytné plochy na zarízení domácí „telocvicny“,
cvicebnice. Proto musí
zacínat s tím, co dává obydlí aktuálne k dispozici. Skromnejší typy
si vystací s kusy nábytku a dalšími vecmi, které jsou v jejich
domácnosti bežne prítomné. Základem muže být klasická židlicka, která má
nekonecné možnosti ruznorodého využití. Dají se na ní nebo s její pomocí
cvicit kliky posilující bicepsy i tricepsy dolních i horních
koncetin, nebo procvicovat zádové, prsní, brišní i ramenní svaly. Lehcí váhy
jednorucních cinek dokážou nahradit plastové lahve naplnené vodou, se kterými
mužeme vykonávat prakticky všechny príslušné a potrebné cviky.
Nástroje ke cvicení
„Cinkovat“ se dá ale i s dostatecne pevnou
taškou naloženou urcitou hmotností, nejlépe knihami. Dlouhá rucka smetáku umí aspon provizorne nahradit tyc
v posilovne, se kterou procvicujeme specifické svalové
skupiny – napríklad šikmé brišní svaly. Když se pozorne ve své domácnosti
rozhlédneme, dokážeme najít i další inspirativní nástroje ke cvicení.
Pokud chceme prekrocit „amatérský práh“ domácnosti
a zvažujeme koupi skutecných cvicebních posilovacích pomucek, které by
v byte zabraly co nejméne místa, nedelaly hluk, nenicily podlahu
a byl z nich velký a hlavne efektivní užitek pro telo i pro
duši, vychází nám jako jeden z ideálu nakládací jednorucní cinka
s dostatecnou maximální hmotností. Smestná se do šuplíku ve skríni
i na polici ci do spíže, a když nám nevypadne z rukou, neznicí
podlahu ani nevzbudí deti, partnera ci sousedy.
A navíc – je též perspektivne dobrým
a skladným vánocním dárkem, spolu se souvisejícími predsevzetími
o zdravém životním stylu, na které se „prísahá“ skoro vždycky
v záveru roku.
Podobný smysl mají pásy se závažím, které se omotávají
a fixují kolem zápestí horních koncetin nebo kotníku dolních koncetin.
Vhodné jsou i posilovací a cvicební pružné
gumové pásy a malé gumové balancní polokoule (balance step) pripnuté na
podrážku sportovní obuvi pomocí suchých zipu. Napínají a procvicují svalstvo udržující
stabilitu, pomáhají zpevnovat postavu v oblasti bricha a zad,
posilují svaly dolních i horních koncetin behem domácích prací. Dobré
jsou i vetší balancní podložky ve tvaru polovicního míce, které máme
položené na podlaze. Když na nich správne cvicíme, naucíme se udržovat rovnováhu,
koordinovat pohyb a posílit svaly celého tela, o kterých „ani nevíme,
že je máme“.
A nezapomínejme, že fit míc, urcený na pružné
sezení, slouží také i na procvicování celé pohybové soustavy. Jen vedet
jak. Takovými záležitostmi se ale všecko vyrešit nedá – hlavne když chceme
dostat do dobré kondice své srdce i plíce a soucasne spalovat tuky
pro perspektivne novou figuru…
Sada flowin
Existuje ale nová pomucka, velmi dobre skladná sada
pružných podložek (plošek), která po složení zabere menší místo než pouzdro se
sadou golfových holí – flowin.
S její pomocí dokážeme trénovat pružnost, pohyblivost, sílu, výkon,
vytrvalost i regeneraci vláken svalu a jejich úponu jednoduchými
zpusoby, trením, klouzáním a proudením.
Metoda využívá takzvanou frikci – pohyb mezi tvrdším
hladkým a relativne poddajným drsnejším povrchem. Když musí svaly aktivne
na tomto rozhraní vykonávat ci brzdit pohyb, vzniká intenzivní svalová práce,
zahrnující všechny aktivní anatomické a fyziologické položky
a soucasne vytrvalostne trénuje srdce i plíce. Každý sval kostry
potrebuje denní dávku aspon dve ste podnetu k tomu, aby zustal jakž takž
fit, a dalších tri sta, aby zvyšoval svoji kvalitu. Na stavu
svalstva závisí i korzet kostry tela a též stav kloubu a celého
pohybového systému.
Pri cvicení flowin není v popredí preference
velkých svalových objemu, ale spíš jde o pružnost a štíhlost
svalového aparátu a sílu i kvalitu jeho úponu ve spojení
s dobrou kondicí srdce a plic. Duležité je správné pochopení
principu cvicení nejen podle predpokládaných tréninkových plánu, ale
i aktuálního zdravotního stavu jedince. To je zakotveno do systému
cvicení, které by ale melo být konzultováno se zkušeným fyzioterapeutem,
trenérem, rehabilitacním a telovýchovným lékarem. Krome pozitivních úcinku
má totiž frikcní pohyb i své limity u osob s urcitými
zdravotními komplikacemi, jako napr. poúrazový nebo chronický zánet kloubu,
šlach nebo vaziv, nedolécená svalová zranení, problémy s páterí (blokády,
poškození plotének, výrustky), prekonané žilové trombózy, zánety žil, žlucové
kameny, cukrovka a ješte nezhojená pooperacní zjizvení nebo akutní
infekcní onemocnení.
Trenažér ci rotoped
Obvykle žijeme v nadmerném fyzickém
i psychickém zatížení ruzných forem a ne v relaxacní pohode.
Proto se ve výberu vhodného stroje – zátežového trenažéru ci rotopedu pro naši
domácí posilovnu, musíme v úvahách posunout
o nejaký ten kousek dál než obvykle. Duležitý je ale
i zdravotní stav perspektivního uživatele, jeho vek a antropologické
charakteristiky velikosti tela – výška i hmotnost (váha). Napríklad u bežeckého trenažéru by si
mely vysoké osoby kvuli rozmachu kroku zvolit delší pás. Délka a tvar
kroku rozhoduje i u crossového trenažéru, který procvicí celé telo.
Cím delší a plošší – „nevyskakující“ krok, tím lépe. Napríklad délka kroku
48 centimetru znamená prirozený a ergonomický prubeh pohybu, který snižuje
rizika záteže kloubového aparátu kotníku, kolen i pánve.
Pri instalaci cvicebních prístroju je duležité znát
materiály, které byly pri stavbe domu nebo v interiéru bytu použity. Do sádrokartonových sten nebo stropu se
nedoporucuje montovat ribstoly nebo hrazdy, do zárubní dverí také není možné
instalovat hrazdu. Když se zatíží plovoucí podlaha padesátikilogramovým
strojem, muže se víc trást a „propadávat“. Jiným podlahám by nemely
cvicební stroje vadit, ale s výjimkou dlažby je vždy dobré „pro jistotu“
jako podklad použít gumotextilní koberec. Nekteré pomucky jsou pomerne
skladné a dají se efektivne využívat i v menších prostorech –
posilovací lavicku, bežící pás nebo veslarský trenažér dokážeme složit
a uskladnit u steny místnosti nebo pod postelí.
Výber „mašiny“ by se mel odvíjet jednoznacne
i od vkusu a prostorových možností
budoucího majitele, aby ho potom cvicení neobtežovalo,
ale bavilo a skutecne u neho požadovaný cas i vydržel. Proto
je vhodné strojové zarízení pred nákupem porádne vyzkoušet i premerit,
zjistit, jestli vyhovuje svým tvarem a ovládáním, udelat si predstavu
o jeho skutecných rozmerech a hladine hlucnosti. Menší rotoped
muže vážit kolem 20 kilogramu a zabírat 60 centimetru na délku,
cyklotrenažéry mají hmotnost i více než 50 kg a jsou vždy delší než
metr. V jejich výbave oceníme kolecka na posouvání. Crossové trenažéry
jsou ješte robustnejší – až sedmdesátikilogramová hmotnost a délka 165 cm
s pohybovým rozptylem predstavují pri presunech, ale i pri lokalizaci
v menších bytech znacné problémy.
Pod posilovací zarízení je optimální použít podložku,
aby se nepoškodila podlaha a nerezonovala. Stacit muže i obycejný koberec nebo speciální
gumotextilní podložka, která se dá koupit ve fitness centrech. Stroje se mohou
dost výrazne lišit hlucností, pricemž nejhlasitejší jsou bežící pásy. Moderní
technologie vývoje však snižují hlucnost na minimum. Záleží to ale i na
stárí stroje – když je nový, je prijatelne tichý skoro vždy. Nepríjemná
hlucnost se projeví hlavne u tech méne kvalitních až po nekolika mesících,
kdy se opotrebují plastová pouzdra. Hluk ovlivnují i další prvky.
Napríklad u rotopedu existují ctyri brzdové systémy. Páskové
a celistové brzdy jsou mnohem hlasitejší než ty magnetické
a indukcní. To se dá zjistit i podle ceny – stroje s tišší
indukcní brzdou patrí mezi nejdražší.
Krome úvah o výbave, plošných a prostorových
možnostech a cenách perspektivních zarízení do bytu je vubec
nejduležitejší rozhodnutí neprerušit kvuli klimatickým podmínkám dosavadní
pohybovou aktivitu venku a pokracovat v ní prijatelným zpusobem
i doma. Nic lepšího pro své zdraví a udržování fyzické
a psychické výkonnosti a z toho plynoucí celkové pohody nemužeme
udelat.
MUDr. Pavel Malovic
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, mesícník c. 1/2020 (VIII/2019)
·
Insolvencní zákon po novele s komentárem – Mgr.
Hana Boulová, Mgr. Petr Taranda
Dane a úcetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ)
– mesícník, c. 9/2019 (VIII/2019)
- Minerální oleje
pro výrobu tepla (vrácení spotrební dane) – Ing. Jan Šmolík
- Výpocet a
zaokrouhlování dane po novelizaci zákona o DPH - Ing. Václav Benda
- Oznamovací
povinnost o osvobozených príjmech – Ing. Eva Sedláková
- Jak ovlivnují
paušální výdaje solidární zdanení – Ing. Ivan Machácek
|
- Lze snížit
zálohy na dan z príjmu u poplatníka? Ing. Ivan Machácek
- Úctování záloh
na zboží a služby –
Ing. Martin Dergel
Dane, úcetnictví, vzory a prípady – (DÚVaP) – mesícník,
c. 9-10/2019 (VIII/2019)
- Zálohy a
závdavky v úcetnictví a daních – Ing. Martin Dergel
- Praktický
pruvodce úctováním podnikatelských subjektu – Ing. Vladimír Hruška
- Problémy se
zamestnanci a jejich rešení – JUDr. Eva Dandová
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále –
(PaM) – mesícník, c. 9/2019 (VIII/2019)
·
eNeschopenka: novela
zákona o nemocenském pojištení - JUDr. Eva Dandová
·
Co je sick days
a jeho zdanení – Ing.
Ivan Machácek
·
Obchodní korporace –
navrhované zmeny – JUDr.
Eva Dandová
·
Úmluvy MOP
v ceském právu – JUDr.
Eva Dandová
·
Navýšení práv nad
zákoník práce – JUDr.
Ladislav Jouza
·
Danový balícek u
verejne prospešných poplatníku
– Ing. Zdenek Morávek
·
Pracovní pomeru na dobu
urcitou ve VS – JUDr.
Ladislav Jouza
·
Školní úrazy
v praxi – jak jim predcházet – JUDr. Eva Dandová
1000 rešení – mesícník c. 9-10/2019 (VIII/2019)
·
Zálohy a závdavky – Ing. Helena
Machová
·
Zdanení FO a PO po novele – Ing. Drahomíra
Martincová, Ing. Ivan Machácek
·
Zdravotní pojištení – specifika – Ing. Antonín Danek
·
Dan z príjmu
·
Dan z pridané hodnoty
·
Úcetnictví
·
Odvody
·
Zákoník práce
Verejná správa –
Poradce verejné správy c. 9-10 (VIII/2019)
·
Zákon o pobytu cizincu na území Ceské republiky
a o zmene nekterých zákonu
ODBORNÉ PUBLIKACE
– NOVINKY:
- Zákoník práce s komentárem – zamestnávání (aktuální znení zákoníku práce s
komentárem, platy ve verejné správe)
- Školský zákon s komentárem – zamestnávání (aktuální znení školského zákona
s komentárem, zákon o ochrane zdraví pred škodlivými úcinky
návykových látek, vyhlášky ke školskému zákonu)
- Ústava CR,
Listina základních práv a svobod, Zákon o volbe prezidenta
republiky – aktuální znení
- Danové a
nedanové výdaje (2019) –
(uplatnování skutecne vynaložených výdaju do výdaju danových)
- Zákoník práce, Zákon o zamestnanosti (úplná znení zákonu ve formátu A6
z edice Zák§ny do kapsy)
- Zákon o DPH, Danový rád (úplná znení zákonu ve formátu A6
z edice Zák§ny do kapsy)
- GDPR – narízení, Zákon o zpracování osobních
údaju (úplná
znení zákonu ve formátu A6 z edice Zák§ny do kapsy)
- Optimalizace
dane (postupy, jak
vykázat optimální danovou povinnost, tj. danovou povinnost primerenou
výšce obratu a ziskovosti odvetví podnikání)
- 100 otázek a
odpovedí – GDPR a zákoník práce (rešení na otázky zamerené na oblastí ochrany osobních údaju,
vybrané rešení prípadu z praxe podle zákoníku práce, odmenování a cestovní
náhrady)
- 100 otázek ZDP a
DPH po novele (rešení na
otázky zamerené na dan z príjmu fyzických a právnických osob a dan
z pridané hodnoty po novele)
PŘIPRAVUJEME
Poradce, mesícník c. 2/2020 (IX/2019)
·
Zákon o inspekci práce s komentárem – JUDr.
Ladislav Jouza
·
Zdanení dohod - zmeny v roce 2019 – Ing. Ivan
Machácek
·
Vlastní zdroje v rozvaze – Ing. Zdenka
Cardová
·
Úprava pravidel pro odpocet DPH pri registraci a zrušení
registrace plátce – Ing. Václav Benda
Dane a úcetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ)
– mesícník, c. 10/2019 (IX/2019)
·
Zákon o nemocenském pojištení – novela – Mgr. Olga
Bicáková
·
Zákon o zamestnávání – novela – JUDr. Eva Dandová
·
OSVC – jak pri prerušení podnikání – Ing.
Antonín Danek
·
Specifika záloh poplatníku na dan z príjmu – Ing.
Martin Dergel
·
Technické zhodnocení a opravy majetku – Ing.
Helena Machová
·
Zákoník práce v souvislostech zdravotního pojištení – Ing. Antonín
Danek
Dane, úcetnictví, vzory a prípady – (DÚVaP) – mesícník,
c. 11-12/2019 (X/2019)
·
Majetek a závazky – úcetne a danove – Ing.
Ludek Pelcl
·
Reklama a propagace z úcetního a danového hlediska – Ing.
Vladimír Hruška
·
Pohledávky v úcetnictví a opravné položky
Práce a mzdy,
odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – mesícník, c. 10/2019
(IX/2019)
·
Zmeny
v zamestnávání cizincu – JUDr. Ladislav Jouza
·
Kontrola inspektorátu
práce – JUDr. Jana
Drexlerová
·
Odpovednost vedoucího
za neplatnou výpoved z pracovního pomeru – JUDr. Ladislav Jouza
·
Muže zamestnavatel
sledovat zamestnance? – JUDr.
Ladislav Jouza
·
Která školení musí
absolvovat ridici motorových vozidel? – Tomáš Neugebauer
·
Školkovné x danové
zvýhodnení - dve slevy na malé díte – Ing. Ivan Machácek
·
Dokumentace škol – JUDr. Eva Dandová
·
Danové a úcetní odpisy
u neziskových subjektu – vybrané problémy – Ing. Zdenek Morávek
1000 rešení – mesícník c. 11-12/2019 (X/2019)
·
Konec roku v úcetnictví
·
Optimalizace dane
·
Dan z príjmu
·
Dan z pridané hodnoty
·
Úcetnictví
·
Odvody
·
Zákoník práce
|
|
|
HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích |
Nemocenské a sociální pojištění - novela
Novela zákona o nemocenském pojištění přinesla kromě jiného zavedení eNeschopenky. Novela je platná od začátku příštího roku, ale vzhledem k tomu, že je již schválená, přinášíme Vám informace, jaké změny Vás čekají. Cílem nové právní úpravy eNeschopenky je usnadnit práci lékařů a ulehčit život zaměstnavatelům i nemocným zaměstnancům. Jaké výhody přináší neschopenka? Jaký bude postup při jejím vyplňování?
Najdete v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, personalistům, zaměstnavatelům, podnikatelům, živnostníkům, zaměstnancům …
1. PaM 9/2019 - eNeschopenka - novela zákona o nemocenském pojištění - příspěvek - JUDr. Eva Dandová
/A4, str. 80/
2. Aktualizace III/3 - Zákon o nemocenském pojištění, zákon o organizaci a provádění sociálního zabezpečení ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 208/
3. 100 otázek a odpovědí GDPR a zákoník práce - praktické příklady
/A5, str. 120/
4. Poradce 1/2019 - Zákon o pojistném na sociální zabezpečení s komentářem - komentář - JUDr. Tomáš Hejkal
/A5, str. 272/
5. Zákony IIIB/ 2019 - Zákon o pojistném na sociální zabezpečení, zákon o důchodovém pojištění ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 352/
6. PVS 7/2018 - Zaměstnanecké benefity - příspěvek - ZDARMA
/A5, str. 64/
Cena balíčku je 740 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 370 Kč.
Ušetříte 370 Kč.
Optimalizace základu daně
Cílem daňové optimalizace není vykázat nulovou daňovou povinnost, ale vykázat optimální daňovou povinnost, tj. daňovou povinnost přiměřenou výšce obratu, ziskovosti odvětví podnikání a celkovému podnikatelskému prostředí … Jak správně postupovat? Najdete je v našich publikacích, které využijí podnikatelé, účetní, daňoví poradci, živnostníci, zaměstnavatelé, auditoři, ekonomové, manažéři …
1. Optimalizace daně bez chyb, pokut a penále - odborná tematická publikace
(A5, 256 str.)
2. Daňové a mzdové zákony 2019 - odborná tematická publikace
(A5, 576 str.)
3. Účtování - zákony a předpisy - odborná tematická publikace
(A5, 282 str.)
4. 100 otázek - účetnictví - odborná tematická publikace
(A5, 120 str.)
5. DaÚ 3/2019 - Zdaňování příjmů ve vazbě na rezidentství - příspěvek - Ing. Dalimila Mirčevská
(A4, 80 str.)
6. 1000 řešení 1/2019 - Daňová optimalizace - praktická řešení - Ing. Ivan Macháček
(A5, 96 str.)
Cena balíčku je 1 241 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 496 Kč.
Ušetříte 745 Kč.
Mzdy a personalistka komplexně
Mzdová agenda je součástí personální práce. Pravidla pro její realizaci obsahuje zejména zákoník práce a řada nařízení vlády. Také ve vnitropodnikových směrnicích lze stanovit pravidla. Vše potřebné ohledně mezd a personalistiky najdete v našich publikacích.
V každodenní praxi ocení balíček jako dobrou pomůcku mzdové účetní, personalisté, zaměstnavatelé, podnikatelé, živnostníci, ekonomové …
1. PaM 6/2019 - Srážky ze mzdy - novela - příspěvek - Richard W. Fetter
/A4, str. 80/
2. Zákony IIIA/2019 - Zákoník práce, zákon o zaměstnanosti … - úplná znění zákonů
/A5, str. 320/
3. Zákoník práce, zákon o zaměstnanosti - úplná znění zákonů, Edice Zák§ny do kapsy
/A6, str. 272/
4. Povinnosti zaměstnavatele 2019 - odborná tematická publikace - Ing. Luděk Pelcl
/A5, str. 96/
5. Aktualizace III/1 - Zákoník práce, ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 224/
6. 100 otázek GDPR, ZP - odborná tematická publikace
/A5, str. 120/
7. PaM 9/2018 - GDPR a NOZ - příspěvek - ZDARMA
/A4, str. 80/
Cena balíčku je 880 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 440 Kč.
Ušetříte 440 Kč.
Školství a veřejná správa
Čas prázdnin se skončil a také pedagogičtí pracovníci si potřebují oživit své znalosti. Přinášíme komplexní informace v našich publikacích určených pro školy a veřejnou správu.
Balíček je určen pedagogickým pracovníkům a ředitelům předškolních, základních, středních, vyšších odborných škol, obcím a krajům, ale i zaměstnavatelům, personalistům …
1. PaM 9/2019 - Školní úrazy v praxi - jak jim předcházet - příspěvek - JUDr. Eva Dandová
/A4, str. 80/
2. Aktualizace V/1 - Školský zákon, Zákon o vysokých školách ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 208/
3. Zákoník práce, zákon o zaměstnanosti - úplná znění zákonů, edice Zák§ny do kapsy
/A6, str. 272/
4. Školský zákon - zaměstnávání - Školský zákon s komentářem, aktuální znění vyhlášek pro školy - komentář - JUDr. Eva Dandová
/A5, str. 208/
5. Zákon o zpracování osobních údajů, GDPR - edice Zák§ny do kapsy - úplné znění zákona a vyhlášek
/A6, str. 256/
6. Zákony V/2019 - Školský zákon, Vyhlášky ke školskému zákonu ... - úplná znění zákonů a vyhlášek
/A5, str. 560/
7. PVS 5/2019 - Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných - úplné znění vyhlášky - ZDARMA
/A5, str. 64/
Cena balíčku je 870 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 435 Kč.
Ušetříte 435 Kč.
Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku. Čekáme na Vaše náměty a připomínky.
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E-
MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |