P O R A D C E |
e-m@ilové noviny |
č. 19/2008 |
4. 12. 2008 |
|
Vážení čtenáři! Setkáváme se u dalších e-novin, kterých nosným tématem je Základ daně z příjmů u fyzických osob - jeho zjištění a úprava. Pro stanovení daně z příjmů fyzických osob je rozhodující správně stanovit základ daně. Podrobněji se o tom dočtete v publikaci DÚVaP 11/2008 i z pohledu § 5 zákona o daních z příjmů v publikaci DaÚ 10/2008. Úryvky z příspěvků na toto téma uveřejňujeme v našich novinách. Ani dnes jsme nevynechali stálé rubriky e-novin. Můžete si pročíst zprávy ze světa podnikání, poslední uveřejněné částky ze Sbírky zákonů ČR a přehled aktuálních témat v publikacích, které naposledy vyšly i které pro Vás chystáme. Co řekli moudří o penězích se dočtete v další naší rubrice. V příštích e-mailových novinách se budeme zabývat významnou novelou zákona o zaměstnanosti, která nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2009. Za celý kolektiv redakce Vás srdečně zdraví Denisa Orlická
V tomto čísle najdete:
odpovědná redaktorka poradce@i-poradce.cz
|
|||||||||||||
ZÁKLAD DANĚ Z PŘÍJMŮ - JEHO ZJIŠTĚNÍ A ÚPRAVA U FO Pro správné stanovení daně z příjmů fyzických osob je velmi důležité správné stanovení základu daně. Tento je tvořen součtem dílčích základů daně. Rozeznáváme pět dílčích základů daně, které může dosahovat poplatník daně z příjmů fyzických osob: - dílčí základ daně z příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků podle § 6 ZDP
- dílčí základ daně z příjmů z kapitálového majetku podle § 8 ZDP, - dílčí základ daně z příjmů z pronájmu podle § 9 ZDP, - dílčí základ daně z ostatních příjmů podle § 10 ZDP. (Ing. Ivan Macháček - DUVaP 11/2008)
ZÁKLAD DANĚ Z PŘÍJMŮ FO - ÚPRAVA PODLE § 5 ZÁKONA Právně zaniklý závazek Zákon o daních z příjmů v § 5 odst. 10 písm. a) stanoví, že rozdíl mezi příjmy a výdaji se zvyšuje o částku závazku, který zanikl jinak než:
- započtením, - splynutím práva s povinností u jedné osoby, - dohodou mezi věřitelem a dlužníkem, kterou se dosavadní závazek nahrazuje závazkem novým, a - narovnáním podle zvláštního právního předpisu. stanoví zákon (z hlediska daně z příjmů je třeba zejména pamatovat na občanský zákoník, obchodní zákoník, insolvenční zákon). Občanský zákoník pojednává o zániku závazků v § 559 a násl. Důvodem zániku závazku je jeho řádné a včasné splnění, občanský zákoník však upravuje i další způsoby zániku závazku. Jedná se o dohodu - § 570 a násl. občanského zákoníku, nemožnost plnění - § 575 a násl. občanského zákoníku, uplynutí doby - § 578 občanského zákoníku, smrt dlužníka nebo věřitele - § 579 občanského zákoníku, započtení - § 580 a násl. občanského zákoníku, výpověď - § 582 občanského zákoníku, neuplatnění práva - § 583 občanského zákoníku, splynutí - § 584 občanského zákoníku, narovnání - § 585 a násl. občanského zákoníku. Promine-li např. věřitel dlužníkovi dluh - závazek, pak tento závazek právně zaniká a dlužník zaúčtuje zaniklý závazek do výnosů. Tím bude ovlivněn výsledek hospodaření v účetnictví a tím i základ daně z příjmů. Z hlediska daně z příjmů se jedná o nepeněžní příjem poplatníka, který zvyšuje základ daně, pokud zákon o daních z příjmů nestanoví jinak. Obchodní zákoník pojednává o zániku závazku v § 324 a násl.. Právní zánik závazků upravuje i zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů. Ten v § 356 stanoví mimo jiné, že není-li tímto zákonem nebo reorganizačním plánem stanoveno jinak, zanikají účinností tohoto plánu práva všech věřitelů vůči dlužníkovi. Dále pak v § 414 stanoví, že jestliže dlužník splní řádně a včas všechny povinnosti podle schváleného způsobu oddlužení, vydá insolvenční soud po slyšení dlužníka usnesení, jímž dlužníka osvobodí od placení pohledávek, zahrnutých do oddlužení, v rozsahu, v němž dosud nebyly uspokojeny. Učiní tak jen na návrh dlužníka. V daném případě se jedná o právně zaniklé závazky. Na straně dlužníka se jedná z hlediska daně z příjmů o nepeněžní příjem, který je vzhledem k ustanovení § 4 odst. 1 písm. x) zákona o daních z příjmů, od daně z příjmů osvobozený. V této souvislosti je třeba upozornit, že právně zaniklým není závazek, který se vztahuje k promlčené pohledávce. Výše uvedené ustanovení § 5 odst. 10 písm. a) zákona se nevztahuje na závazky ze:
- úroků z prodlení, - poplatků z prodlení a - jiných sankcí. (Ing. Eva Sedláková - DaÚ 10/2008)
MAXIMÁLNÍ VYMĚŘOVACÍ ZÁKLAD A DAŇ Z PŘÍJMŮ Maximální vyměřovací základ v r. 2008 Do konce roku 2007 byl stanoven maximální vyměřovací základ pro výpočet pojistného na sociální a zdravotní pojištění pouze pro osoby samostatně výdělečně činné, a to ve výši 486 000 Kč, který byl snižován o 1/12 za každý měsíc, kdy podnikatel nepodnikal. Počínaje lednem 2008 je stanoven maximální vyměřovací základ i pro zaměstnance. V novém § 15a zákona č. 589/1992 Sb. a v novém § 3 odst. 15 zákona č. 592/1992 Sb. je stanoven maximální vyměřovací základ pro výpočet pojistného na sociální pojištění a na všeobecné zdravotní pojištění. Maximálním vyměřovacím základem zaměstnance pro placení pojistného je částka ve výši čtyřicetiosminásobku průměrné mzdy. Rozhodným obdobím, z něhož se zjišťuje maximální vyměřovací základ zaměstnance, je kalendářní rok. Za průměrnou mzdu se považuje částka, která se vypočte jako součin všeobecného vyměřovacího základu pro účely důchodového pojištění za kalendářní rok, který o dva roky předchází kalendářnímu roku, pro který se průměrná mzda zjišťuje, a přepočítacího koeficientu pro úpravu tohoto všeobecného vyměřovacího základu. Maximálním vyměřovacím základem osoby samostatně výdělečně činné je rovněž nově částka ve výši čtyřicetiosminásobku průměrné mzdy. Nařízení vlády č. 257/2007 ze dne 24. 9. 2007 stanoví všeobecný vyměřovací základ za rok 2006 ve výši 20 050 Kč a výši přepočítacího koeficientu pro úpravu tohoto všeobecného vyměřovacího základu 1,0753. Na základě těchto údajů činí v roce 2008 průměrná mzda 21 560 Kč a maximální vyměřovací základ: 48 x 21 560 Kč = 1 034 880 Kč (Ing. Ivan Macháček - DaU 11/2008)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PRONAJÍMÁNÍ BYTU BEZ ŽIVNOSTENSKÉHO LISTU FO koupila byt za účelem pronájmu do osobního užívání. FO nemá živnostenský list na pronájem. Chce uplatňovat odpis majetku po dobu 30 let, 5. odpisová skupina, přičemž byt není zařazen v majetku firmy. Může se byt odepisovat z ceny, která je uvedena na kupní smlouvě? Při prodeji bytu se musí cena zdanit? Fyzická osoba může pronajímat byt i bez živnostenského listu na pronájem. Má-li poplatník - fyzická osoba, příjmy z pronájmu bytu, který neprovozuje na základě živnostenského oprávnění, jde z hlediska daně z příjmů o příjem podle § 9 zákona o daních z příjmů. Jako daňový výdaj může pronajímatel uplatnit výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů podle § 24 zákona, tj. mimo jiné i odpisy pronajímaného bytu. Vstupní cenu pronajímaného bytu je třeba stanovit v souladu s § 29 zákona o daních z příjmů. V případě, že poplatník byt koupil s tím, že do 5 let od jeho pořízení zahájil pronájem, bude vstupní cenou kupní cena, tj. pořizovací cena podle § 29 odst. 1 písm. a) zákona. Pokud jde o příjem z prodeje bytu, ve kterém poplatník před prodejem nebydlel, je nutno postupovat podle § 4 odst. 1 písm. b) zákona. Příjem z prodeje uvedeného bytu bude osvobozen od daňové povinnosti, pokud k prodeji dojde až po 5 letech od nabytí. Došlo-li by k prodeji do 5 let od pořízení bytu, jednalo by se o zdanitelný příjem podle § 10 zákona o daních z příjmů. Jako daňový výdaj by mohl prodávající uplatnit zůstatkovou cenu bytu. (odpověděl Ing. Václav Benda - 1000 řešení 5/2008) PROMINUTÍ SMLUVNÍ POKUTY A ÚROKU Z PRODLENÍ Věřitel prominul podnikateli s příjmy podle § 7 zákona smluvní pokutu a úrok z prodlení. Jak bude podnikatel - dlužník postupovat z hlediska daně z příjmů? Na straně dlužníka se základ daně zvyšovat nebude, zákon tak výslovně stanoví. Smluvní pokuta a úrok z prodlení jsou zdanitelným příjmem v okamžiku jejich přijetí (inkasa) a daňovým výdajem v okamžiku jejich zaplacení. PLATBA NÁJEMNÉHO NA ZÁKLADĚ SMLOUVY DVA ROKY DOPŘEDU Podnikatel fyzická osoba, vedoucí daňovou evidenci, je současně jediným společníkem společnosti s ručením omezeným. Podnikatel zaplatil v prosinci společnosti nájemné za dílnu na příští dva roky dopředu na základě nájemní smlouvy (platba nájemného je sjednána v nájemní smlouvě předem), a to ve výši 200 000 Kč. Bude tato platba daňovým výdajem podnikatele v roce, kdy nájemné zaplatil? Zákon č. 116/1990 Sb., o nájmu a podnájmu nebytových prostor, ve znění pozdějších předpisů, stanoví mimo jiné, že nájem vzniká na základě písemné nájemní smlouvy, kterou pronajímatel přenechává nájemci za nájemné nebytový prostor do užívání. Dále § 7 odst. 2 tohoto zákona stanoví, že není-li dohodnuto jinak, nájemné spolu s úhradou za plnění poskytovaná v souvislosti s užíváním nebytového prostoru se platí v měsíčních splátkách předem vždy k prvnímu dni příslušného kalendářního měsíce. Nájemné, hrazené v souladu s nájemní smlouvou dopředu, je daňovým výdajem podnikatele vedoucího daňovou evidenci, v tom zdaňovacím období, kdy ho uhradí. ZÚČTOVÁNÍ ZÁLOH NA ZDRAVOTNÍ A SOCIÁLNÍ POJIŠTĚNÍ V NÁSLEDUJÍCÍM ROCE Podnikatel s příjmy podle § 7 platí měsíčně zálohy na sociální a zdravotní pojištění s tím, že k zúčtování dojde až po podání příslušného přehledu pojišťovnám v následujícím roce. Byly v r. 2007 tyto zálohy výdajem daňovým a jako takové snížily základ daně? V daném případě nelze na podnikatele a příslušné pojišťovny pohlížet jako na osoby spojené ve smyslu § 23 odst. 7 zákona. Zálohy zaplacené podnikatelem vedoucím daňovou evidenci, na sociální a zdravotní pojištění do konce r. 2007, byly výdajem daňovým v okamžiku zaplacení, pokud podnikatel dodržel podmínky dané § 24 odst. 2 písm. f) zákona (tj. hradil zálohy na pojištění do výše maximálního vyměřovacího základu). PROMINUTÍ ČÁSTI DLUHU Podnikatel fyzická osoba s příjmy podle § 7 zákona má nezaplacený závazek z titulu půjčky, za kterou si nakoupil zásoby a osobní automobil do začátku podnikání. Věřitel mu zbývající dluh ve výši 80 000 Kč prominul. Otázkou je, jak bude podnikatel - dlužník postupovat z hlediska daně z příjmů. Na straně dlužníka - podnikatele s příjmy podle § 7 zákona se jedná o nepeněžní příjem. O částku 80 000 Kč dlužník zvýší dílčí základ daně podle § 7 zákona. (odpověděla Ing. Eva Sedláková - DaU 10/2008) ZAKOUPENÉ PŘEDMĚTY PRO PODNIKÁNÍ V LOŇSKÉM ROCE Fyzická osoba získá v roce 2008 živnostenské oprávnění k provozování zámečnictví a zahájí podnikatelskou činnost. V roce 2007 poplatník zakoupil dopředu nezbytné nástroje a dále zakoupil soustruh s vybavením v ceně 52 000 Kč. Poplatník může na základě paragonů o úhradě zakoupených nástrojů v r. 2007 o tyto výdaje snížit dosažený základ daně z podnikání v r. 2008. Soustruh zakoupený v r. 2007 zahrne v r. 2008 do svého obchodního majetku a bude jej odpisovat rovnoměrným nebo zrychleným způsobem ze vstupní ceny 52 000 Kč [§ 29 odst. 1 písm. a) ZDP]. MOŽNOST PŘECHODU NA DAŇOVOU EVIDENCI Podnikatel podnikající s nemovitostmi dosáhl za rok 2005 obratu 18 540 000 Kč. V letech 2006 a 2007 nepřesáhla výše jeho obratu hranici 20 mil. Kč. Podnikatel, který vedl v r. 2005 daňovou evidenci, stal se od 1. 1. 2006 účetní jednotkou, ale mohl ještě v r. 2006 vést daňovou evidenci. Od 1. 1. 2007 měl zákonnou povinnost přejít z daňové evidence na vedení účetnictví. PŘECHOD Z DE NA VÚ A PRODEJ ZÁSOB Podnikatel se stal z důvodu dosažení obratu za r. 2006 ve výši 25 800 000 Kč počínaje 1. 1. 2007 účetní jednotkou a od 1. 1. 2008 povinně přechází z vedení daňové evidence na vedení účetnictví. Ke dni 31. 12. 2007 má v záznamech daňové evidence zásoby ve výši 200 000 Kč. Podnikatel se rozhodne využít znění § 23 odst. 14 ZDP a v daňovém přiznání za kalendářní rok 2008 zvýší základ daně o částku 50 000 Kč, za kalendářní rok 2009 rovněž o částku 50 000 Kč. Zbývající úpravu základu daně z titulu "dodanění zásob" hodlá postupně provést ve zdaňovacích obdobích dosažení obratu za r. 2006 ve výši 25 800 000 Kč počínaje 1. 1. 2007 účetní jednotkou a od 1. 1. 2008 povinně přechází z vedení daňové evidence na vedení účetnictví. Ke dni 31. 12. 2007 má v záznamech daňové evidence zásoby ve výši 200 000 Kč. Podnikatel se rozhodne využít znění § 23 odst. 14 ZDP a v daňovém přiznání za kalendářní rok 2008 zvýší základ daně o částku 50 000 Kč, za kalendářní rok 2009 rovněž o částku 50 000 Kč. Zbývající úpravu základu daně z titulu "dodanění zásob" hodlá postupně provést ve zdaňovacích obdobích 2010 - 2012. Podnikatel však v r. 2009 veškeré převzaté zásoby z daňové evidence prodá. Prodej zásob v r. 2009 nebrání postupu postupného dodanění zásob převzatých z daňové evidence do vedení účetnictví od 1. 1. 2008. Záměr podnikatele může zůstat v platnosti, tj. může uplatnit zvýšení základu daně z titulu dodanění zásob za r. 2008 o částku 50 tis. Kč a za r. 2009 o částku 50 tis. Kč a zbývající výši 100 tis. Kč dodanit v letech 2010-2012, přestože podnikatel zásoby v r. 2009 prodá. TVORBA REZERV NA OPRAVY A POKRAČOVÁNÍ V PODNIKÁNÍ Fyzická osoba provozovala svou podnikatelskou činnost v nemovitosti, kterou měla vloženu ve svém obchodním majetku. Daňový subjekt vedl daňovou evidenci. Podnikatel vytvářel v letech 2006 a 2007 rezervu na opravu střechy a v daňových přiznáních uplatnil za tato zdaňovací období celkovou rezervu ve výši 120 000 Kč. Opravu hodlal provést v r. 2009. Fyzická osoba v dubnu 2008 zemřela. Jedinou dědičkou je manželka, která se rozhodla pokračovat v předmětu podnikání manžela. Hodlá i pokračovat v tvorbě rezervy na opravu střechy budovy v alikvotní výši 60 000 Kč za rok 2008. Postup manželky není správný. Smrt daňového subjektu je považována za ukončení podnikatelské činnosti poplatníka, a proto v daňovém přiznání k dani z příjmů fyzických osob za období od 1. 1. 2008 do dne smrti zůstavitele, které je povinen podat za zemřelý daňový subjekt dědic v termínu do šesti měsíců po jeho úmrtí, je nutno podle § 23 odst. 8 písm. b) bod 2 ZDP zvýšit základ daně o zůstatek vytvořených rezerv na opravy hmotného majetku ve výši 120 000 Kč. Manželka, která pokračuje v podnikání svého zemřelého manžela, je novým daňovým subjektem a může zahájit nově tvorbu rezervy na opravu nemovitosti v souladu se zákonem o rezervách, pokud zděděnou nemovitost zahrne do svého obchodního majetku. Počínaje zdaňovacím obdobím r. 2008 ji může vytvářet nejméně po dvě zdaňovací období a opravu střechy tak uvažovat až v r. 2010. UKONČENÍ FINANČNÍHO LEASINGU PŘI PŘECHODU NA PAUŠÁLNÍ VÝDAJE V r. 2008 podnikatel odkoupí po skončení leasingové smlouvy osobní automobil za kupní cenu 1 000 Kč. Celková výše leasingových splátek činí 580 000 Kč, přičemž do konce r. 2007 uplatnil podnikatel do daňových výdajů celkem 499 444 Kč rovnoměrné výše nájemného a v r. 2008 zaplatí ještě 80 556 Kč na zbývajících splátkách nájemného. Od r. 2008 přešel podnikatel z vedení daňové evidence na uplatnění paušálních výdajů. Pokud u podnikatele končí leasingová smlouva na finanční pronájem s následnou koupí najatého hmotného majetku ve zdaňovacím období, kdy již uplatňuje výdaje procentem z příjmů, není u něho splněna podmínka pro daňovou uznatelnost nájemného stanovená v § 24 odst. 4 písm. c) ZDP. Fyzická osoba totiž nemůže po ukončení finančního pronájmu zahrnout odkoupený hmotný majetek do svého obchodního majetku, protože při uplatňování výdajů procentem z příjmů obchodní majetek fyzická osoba nemá. Podnikatel musí za r. 2008 zvýšit základ daně o částku, kterou v předchozích zdaňovacích obdobích uplatnil jako daňový výdaj, tedy o částku 499 444 Kč. PRONAJÍMATEL ODPISUJE TECHNICKÉ ZHODNOCENÍ PROVEDENÉ NÁJEMCEM Fyzická osoba má pronajaty nebytové prostory za účelem provozování svého podnikání. Nájemce provede po dohodě s pronajímatelem v pronajatém nebytovém prostoru technické zhodnocení v částce 54 000 Kč. Technické zhodnocení uhradil nájemce v r. 2008 nad rámec nájemného. Pronajímatel nedal souhlas s jeho odepisováním s tím, že odpisuje objekt zrychleným způsobem. Technické zhodnocení provedl nájemce nad rámec sjednaného nájemného, a nebylo uhrazeno pronajímatelem, a proto jsou výdaje na toto technické zhodnocení u nájemce daňově neuznatelné. Na straně pronajímatele se považuje plná výše výdajů vynaložených nájemcem na technické zhodnocení za nepeněžní příjem, a to ve zdaňovacím období, ve kterém bylo technické zhodnocení uvedeno do používání. V r. 2008 zvýší pronajímatel o provedené technické zhodnocení vstupní cenu objektu a pokračuje v jeho odpisování zrychleným způsobem. (Ing. Ivan Macháček - DUVaP 11/2008)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* Mnohým chybějí peníze na to, aby byli čestní. (C. Dossi) * Hlas svědomí a cti je velmi slabý, když člověku kručí v břiše. (Diderot) * Peníze špiní ruce, když je jich málo. Když je jich hodně, umývají je. (S. Dino) * Peníze daruj, ale nepůjčuj. Darováním získáš přítele, půjčkou nepřítele. (F. Vymazal) (Murphyho železné zákony)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZE SBÍRKY ZÁKONŮ ČR VYBÍRÁME: Částka 131, rozeslaná dne 18. listopadu 2008 403. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 508/2004 Sb., kterým se stanoví vzory hodnostního označení příslušníků bezpečnostních sborů, ve znění pozdějších předpisů 404. Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 328/2000 Sb., o způsobu zhotovení některých druhů hotově baleného zboží, jehož množství se vyjadřuje v jednotkách hmotnosti nebo objemu 405. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 54/2008 Sb., o způsobu předepisování léčivých přípravků, údajích uváděných na lékařském předpisu a o pravidlech používání lékařských předpisů 406. Nález, Ústavního soudu ze dne 5. srpna 2008 ve věci návrhu na zrušení obecně závazné vyhlášky města Budyně nad Ohří č. 2/2005 o stanovení podmínek pro spalování tuhých paliv v obci Částka 132, rozeslaná dne 20. listopadu 2008 407. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 393/2006 Sb., o zdravotní způsobilosti Částka 133, rozeslaná dne 21. listopadu 2008 408. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 488/2006 Sb., kterou se stanoví typy přístrojů k zhotovování rozmnoženin, typy nenahraných nosičů záznamů a výše paušálních odměn 409. Úplné znění zákona, č. 246/1992 Sb., na ochranu zvířat proti týrání, jak vyplývá z pozdějších změn 410. Sdělení, Ministerstva práce a sociálních věcí o uložení kolektivní smlouvy vyššího stupně (Zdroj: Sbírka zákonů ČR)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. 12. Pondělí (za neděli 30. 11.)
8. 12. Pondělí
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Problémy se zplodinami Polsko nemá žádnou jadernou elektrárnu a 95 procent elektřiny vyrábí z uhlí. Není divu, že na minulém zasedání Rady EU se Varšava postavila společně s Itálií do čela skupiny zemí, které odmítají unijní plán na snížení emisí od roku 2013. Po tomto datu budou muset státy vykupovat sto procent povolení na emise oxidu uhličitého. Pro zastaralé polské elektrárny je to výzva, která přesahuje jejich současné možnosti. Polsko by ročně muselo nakoupit povolení za téměř šest miliard eur. Premiér Donald Tusk proto žádá měkčí podmínky a pomalejší přechod k limitům. Jestliže Brusel nevyjde Varšavě vstříc, polská delegace může blokovat rozhodnutí summitu, které musí být jednomyslné. Vláda premiéra Tuska ale nechce vypadat jako zlobivé dítě Evropy. Snaží se proto přijít s vlastními východisky (zdroj: Ekonom, č. 44/2008)
Test předlužení Převyšují vaše závazky hodnotu vašeho majetku? Pak je nutné vyhlásit úpadek. Přicházející recese začíná zasahovat české firmy, které jsou závislé především na úvěrovém financování svého podnikání či na exportu svých produktů do zahraničí. Podnikatelé budou proto mnohem častěji než kdykoliv v minulosti zvažovat, zda jejich podnik má dostatečný majetek na to, aby byl schopen pokrýt veškeré závazky, a klást si otázku, není-li na místě vyhlásit úpadek. Víte, kdy vzniká vaší firmě povinnost podat insolvenční návrh pro předlužení? Zákon požaduje poměření hodnoty majetku dlužníka se všemi jeho závazky. Zkuste ale vyčíslit reálnou, nikoli účetní hodnotu svého majetku. Úpadek a jeho řešení
- Dlužník je v platební neschopnosti, jestliže má více věřitelů (alespoň dva), jeho peněžité závazky jsou alespoň 30 dnů po lhůtě splatnosti a tyto závazky není schopen plnit. - Předlužením se rozumí situace, kdy má dlužník více věřitelů a souhrn jeho závazků převyšuje hodnotu jeho majetku. - Insolvenční zákon dále rozlišuje hrozící úpadek, který nastává v situaci, kdy lze se zřetelem ke všem okolnostem důvodně předpokládat, že dlužník nebude schopen řádně a včas splnit podstatnou část svých peněžitých závazků. - Jednatel nebo představenstvo společnosti, která je v úpadku, má povinnost podat návrh na zahájení insolvenčního řízení bez zbytečného odkladu. - Jestliže odpovědné osoby svoji povinnost podat návrh nesplní, odpovídají věřitelům za škodu nebo jinou újmu, která jim tím vznikne. - V první fázi insolvenčního řízení rozhodne soud, zda jsou splněny podmínky pro řešení majetkových problémů dlužníka tím, že rozhodne o úpadku a o termínu, kdy nastávají účinky tohoto rozhodnutí o úpadku. - Moratorium poskytne dlužníkovi možnost, aby se s věřiteli vyrovnal ještě před proběhnutím celého insolvenčního řízení, a to tím, že po dobu jeho trvání nelze vydat rozhodnutí o úpadku. - Návrh na vyhlášení moratoria může dlužník podat do sedmi dnů od podání insolvenčního návrhu. - V druhé fázi následně soud rozhodne o způsobu řešení úpadku. Účetní údaje často pracují s hodnotami, které postrádají vazbu na reálnou tržní hodnotu vašeho majetku. (zdroj: Ekonom, č. 44/2008)
Vyplacení z výpovědní doby V budoucnu budete možná moci propustit zaměstnance, aniž byste se museli držet ospravedlnitelných důvodů uvedených v zákoníku práce. Kompenzací ale bude vyplacení vysokého odstupného. Stejně bude možné nahradit výpovědní dobu odstupným. Experti uvažují také o zkrácení základní výpovědní doby na jeden měsíc spolu s vyplacením odstupného podle délky zaměstnání. Alternativní variantou je odstupňování délky výpovědní doby podle délky pracovního vztahu. To jsou některé z návrhů, které zveřejnilo na svých webových stránkách Ministerstvo práce a sociálních věcí, v souvislosti s přípravou novely zákoníku práce. Veřejnost se k němu může vyjádřit do konce října. Jaké další novinky se mohou v novele objevit? S důchodci, studenty nebo ženami v domácnosti se budete moci dohodnut na takzvané práci na zavolanou alespoň v rozsahu poloviny stanovené týdenní pracovní doby. Podmínkou však budou vážné provozní důvody. Ministerstvo práce a sociálních věcí zvažuje také prodloužení maximální délky zkušební doby ze tří na čtyři měsíce. U vedoucích pracovníků ministerstvo dokonce navrhuje její prodloužení na šest měsíců. (zdroj: Ekonom, č. 44/2008)
Vstup nových zemí do EU byl pozitivní pro trh práce, tvrdí EK Obavy, že po rozšíření Evropské unie zaplaví staré členské země zástupy lidí z nových členských států, se nenaplnily. Vstup nováčků do unie, mezi nimiž byly v roce 2004 i Česko a Slovensko, nevedl a zřejmě už ani nepovede k vážnějšímu narušení trhu práce. Jeho dopad byl naopak pozitivní, ukazuje zpráva, kterou dnes přijala Evropská komise. Česko a další země bojující o úplné uvolnění pracovního trhu v EU tak získávají další a silný argument pro své úsilí. Většina států EU už omezení pro Čechy a Slováky zrušila, ne však Německo, Rakousko, Belgie a Dánsko, kde stále nemají přístup na pracovní trh. Po 30. dubnu 2011 všechny překážky v přístupu na pracovní trhy v EU pro Čechy a Slováky musí padnout. Kromě toho 15 zemí (ČR, Slovensko mezi nimi nejsou) svůj trh neotevřelo lidem z Bulharska a Rumunska, které se k EU přidaly zatím poslední v lednu 2007. Pro ně musí restrikce padnout nejpozději na konci roku 2013. Pokud budou chtít zmiňované čtyři státy svůj pracovní trh před lidmi ze zemí z rozšíření roku 2004 dál omezovat i po květnu příštího roku, mohou, ale budou muset komisi do konce dubna informovat o vážném narušení pracovního trhu nebo jeho hrozbě. O tom, zda tyto země budou chtít prodloužit přechodná omezení chránící jejich pracovní trh i na poslední možné dvouleté období, se pak bude rozhodovat asi až počátkem příštího roku. Právě na prvních šest měsíců roku 2009 pak připadá české předsednictví EU, pro něž má být uvolnění trhu jednou z priorit. (zdroj: www.novinky.cz, ČTK)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále - (PaM) - měsíčník č. 10-11/2008 (X-XI / 2008)
Poradce - měsíčník nejen pro podnikatele č. 4/2009
Daně, účetnictví - vzory a případy (DÚVaP) - měsíčník č. 12/2008
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále - (DaÚ) formát A 4 měsíčník č. 11/2008
Poradce Veřejné Správy - (PVS) - formát A 4 měsíčník č. 12-13/2008 Obce a daň z přidané hodnoty po 1. 1. 2009
PŘIPRAVUJEME Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále - (PaM) č. 12/2008 (XI / 2008)
Poradce č. 5/2009 (XII/2008)
Daně, účetnictví - vzory a případy (DÚVaP) č. 1/2009 (XII / 2008)
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále - (DaÚ) č. 12/2008 (XI / 2008)
Poradce Veřejné Správy - (PVS) č. 1/2009 (XII / 2008)
1 000 řešení č. 6/2008 ( XI / 2008) - téma čísla: DPH po novele, Změny v důchodovém pojištění, Účetní závěrka, Změny obchodního zákoníku
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnění objednávky
(ceny jsou uvedeny bez DPH a distribučních nákladů) Při objednávce nad 10 ks poskytujeme slevu 20% E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Když jste s našimi službami spokojení, dejte to vědět Vašim známým, přátelům, kolegům! Když jste s našimi službami nespokojení, máte připomínky nebo námitky, napište nám, zatelefonujte, faxujte!
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zaslání e-mailových novin. V případě, že jste si noviny osobně nevyžádali(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT na adresu novin@i-poradce.cz.
Následně budete vyřazený(á) z databáze příjemců e-mailových novin. KNÍHKUPECTVÍ, VE KTERÝCH NAJDETE NAŠE PUBLIKACE:
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradce s.r.o., 2002 - 2008 |