|
[Téma novin] ZÁKON O DŮCHODOVÉM POJIŠTĚNÍ |
ZÁKON O DŮCHODOVÉM POJIŠTĚNÍ - NOVELA
Přes ostrý nesouhlas opozice i odborů a také přes vrácení návrhu zákona Senátem schválila Poslanecká sněmovna ČR hlasy 105 koaličních poslanců v červnu tolik diskutovanou novelu zákona o důchodovém pojištění, nesprávně označovanou jako malou důchodovou reformu. I když ji prezident republiky odmítl podepsat, přislíbil, že zákon nebude vetovat.
NOVELA ZÁKONA O DŮCHODOVÉM POJIŠTĚNÍ by tak měla nabýt účinnosti, pokud jde o změny ve výpočtu důchodu a další zvyšování důchodového věku, od 30. 9. 2011, a pokud jde o některé další změny, od 1. 1. 2012. Změnou výpočtu důchodu bylo reagováno na loňské rozhodnutí Ústavního soudu zajistit přiměřenější poměr mezi odvody na důchody a výší přiznávaných důchodů osobám s vyššími příjmy. Z dalších přijatých změn lze za nejvýznamnější označit již zmíněné další zvyšování důchodového věku až k 70. letům a nestanovení v zákoně horní hranice jeho zvyšování.
Pozměňovací návrhy Senátu, které požadovaly vypuštění tohoto problematického ustanovení, Sněmovna nepřijala a "přehlasovala" Senát. V 70 letech tak budou do důchodu, pokud se do té doby předpisy nezmění, odcházet například mladí lidé, kterým je dnes 16 let. Další zvyšování důchodového věku se má týkat žen narozených po roce 1955 a mužů narozených po roce 1965. Letošní čtyřicátníci by měli odcházet do důchodu v 66 letech a lidé narození v roce 1977 v 67 letech. Sjednotit by se měl tento věk - bez ohledu na to, zda jde o muže nebo o ženy a bez ohledu na to, zda jde o bezdětné ženy nebo o ženy s jedním dítětem či s více dětmi - v roce 2041. Všechny osoby narozené v roce 1975 by měly mít v tomto roce důchodový věk 66 let a osm měsíců. U žen tohoto ročníku a mladších ročníků tedy již nebude mít na stanovení jejich důchodového věku žádný vliv počet jimi vychovaných dětí. Těmto a dalším změnám v důchodovém pojištění je věnována tato informace. Změny se přitom týkají jak zaměstnanců, tak osob samostatně výdělečně činných (OSVČ), neboť u obou kategorií těchto výdělečně činných osob se důchody v zásadě vypočítávají stejně. Za roční příjem za jednotlivé roky se pro výpočet důchodu u OSVČ nadále považuje roční vyměřovací základ, ze kterého bylo za daný kalendářní rok zaplaceno pojistné na důchodové pojištění.
NOVÝ VÝPOČET DŮCHODŮ spočívající v nové definici výpočtového základu, kterou Ústavní soud ČR zrušil, má posílit zásluhovost na úkor solidarity v důchodovém systému zvýšením základu, z něhož se důchody vypočítávají u pojištěnců s vyšším příjmem, kteří odvádějí do důchodového systému vyšší pojistné. Další novinkou je vázání výše důchodů na průměrnou mzdu.
Podle stávající právní úpravy platné do 30. 9. 2011 se v roce 2011 vypočítávají důchody "po staru" a podle nové právní úpravy s novou definicí výpočtového základu "po novu" od 30. 9. 2011.
"Po staru" je výpočtový základ pro výpočet důchodu dán veličinami obsaženými v nařízení vlády č. 283/2010 Sb., které nabylo účinnosti dnem 1. 1. 2011. Jím se pro účely důchodového pojištění stanoví výše všeobecného vyměřovacího základu (průměrné mzdy) za rok 2009 ve výši 24 091 Kč, a výše přepočítacího koeficientu pro jeho úpravu ve výši 1,0269, a upravují redukční hranice pro stanovení výpočtového základu pro výpočet důchodů přiznávaných před 30. 9. 2011 na částky 11 000 Kč a 28 200 Kč.
Pokud jde o důchody přiznávané od 30. 9. 2011 a později, musíme již použít novou definici výpočtového základu. Podle odst. 1 § 15 zákona č.155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, nová první redukční hranice pro výpočet výše důchodu v období od 30. 9. 2011 do 31. 12. 2014 činí 44 % průměrné mzdy, druhá 116 % průměrné mzdy a třetí 400 % průměrné mzdy. Podle odst. 2 § 15 zákona v období po roce 2014 činí v kalendářním roce první redukční hranice 44 % průměrné mzdy a druhá 400 % průměrné mzdy.
Při výpočtu konkrétní výše redukčních hranic pro výpočet důchodu přiznávaného od 30. 9. 2011 musíme vycházet z již zmíněné průměrné mzdy za rok 2009 ve výši 24 091 Kč a z přepočítacího koeficientu 1,0269. Tzn., že:
první redukční hranice = 24 091 Kč × 1,0269 = 24 739,04 =24 740 Kč.
24 740 × 0,44 = 10 885,6= 10 886 Kč.
Druhá redukční hranice = 24 091 Kč × 1,0269 = 24 739,04 = 24 740 Kč. 24 740 Kč × 0,116 = 28 698,4 = 28 699 Kč.
Třetí redukční hranice = 24 Kč × 1,0269 = 24 739,04 = 24 740 Kč.
24 740 Kč × 0,400 = 98 960 Kč.
Nyní použijeme podle přijaté novely zákona o důchodovém pojištění nový způsob redukce osobního vyměřovacího základu (OVZ) pro výpočet důchodů přiznávaných od 30. 9. 2011 s novými redukčními hranicemi.
A to v období od 30. 9. 2011 do 31. 12. 2014 se výpočtový základ stanoví tak, že do částky první redukční hranice (pro rok 2011 je to 10 886 Kč) se bude počítat 100 %, z částky nad první redukční hranici 10 886 Kč do druhé redukční hranice (28 699 Kč) se v období od 30. 9. 2011 do 31. 12. 2011 započte 29 %, v roce 2012 jen 28 %, v roce 2013 jen 27 % a v roce 2014 jen 26 %, z částky nad druhou redukční hranici (28 699 Kč) do třetí redukční hranice (pro rok 2011 částka 98 960 Kč) se v období od 30. 9. 2011 do 31. 12. 2011 počítá 13 %, v roce 2012 jen 16 %, v roce 2013 se počítá 19 % a v roce 2014 se počítá 22 %, z částky nad třetí redukční hranici (98 960 Kč) se v období od 30. 9. 2011 do 31. 12. 2011 počítá 10 %, v roce 2012 pak 8 %, v roce 2013 se počítá 6 % a v roce 2014 se počítají 3 %.
Podle odst. 2 § 15 zákona v období po roce 2014 se výpočtový základ má stanovit z osobního vyměřovacího základu tak, že se započte do částky první redukční hranice 100 %, z částky nad první redukční hranici do druhé redukční hranice 26 %, a k částce nad druhou redukční hranici se nebude přihlížet.
Pokud jde o základní výměru důchodu, má se nově její výše odvozovat stejně jako redukční hranice od průměrné mzdy v národním hospodářství. Od 30. 9. 2011 tak činí 9 % z průměrné mzdy za rok 2009 po její úpravě přepočítacím koeficientem (24 091 Kč × 1,0269 = 24 739,04= 24 740 Kč. 24 740 Kč × 0,09 = 2 226,6 Kč = 2 230 Kč).
Pro rok 2011 tedy zůstává základní výměra i po této změně ve stejné výši, když byla nařízením vlády o zvýšení důchodů v roce 2011 zvýšena o 60 Kč z 2170 Kč na 2 230 Kč měsíčně.
ZPŘÍSNĚNÍ PŘEDČASNÝCH STAROBNÍCH DŮCHODŮ - Nově schválená právní úprava důchodového pojištění také znamená další zpřísnění předčasných starobních důchodů. Podle současné právní úpravy se výše procentní výměry starobního důchodu, na který vznikl nárok podle § 31 před dovršením důchodového věku, stanoví tak, že:
se výše procentní výměry důchodu snižuje za každých i započatých 90 kalendářních dnů z doby ode dne, od kterého se přiznává předčasný starobní důchod, do dosažení důchodového věku o 0,9 % výpočtového základu za období prvních 720 kalendářních dnů a o 1,5 % za období od 721. kalendářního dne.
Nyní se krácení mění tak, že se bude krátit procentní výměra starobního důchodu za každých i započatých 90 kalendářních dnů o 0,9 % výpočtového základu za období prvních 360 kalendářních dnů, o 1,2 % výpočtového základu za období od 361. kalendářního dne do 720. kalendářního dne, a o 1,5 % výpočtového základu za období od 721. kalendářního dne.
(Víc se o tomto tématu dočtete v měsíčníku PaM 9/2011)
ZMĚNY V DŮCHODOVÉM POJIŠTĚNÍ - POVINNOSTI MZDOVÉ ÚČETNÍ
ZAMĚSTNAVATEL JE POVINEN VÉST POTŘEBNÉ ZÁZNAMY
o skutečnostech rozhodných pro nárok na dávky důchodového pojištění, jejich výši a výplatu a předkládat je příslušným orgánům sociálního zabezpečení, především okresní správě sociálního zabezpečení. Změny ve skutečnostech rozhodných pro trvání nároku na dávku, její výši a výplatu je povinen písemně hlásit do osmi dnů. Na výzvu okresní správy sociálního zabezpečení jsou zaměstnavatelé povinni podat hlášení a předložit záznamy ve lhůtě určené tímto orgánem, a není-li lhůta určena, do osmi dnů od doručení výzvy. (§ 35a zák.č. 582/1991 Sb.)
ÚKOLY V DŮCHODOVÉM POJIŠTĚNÍ PLNÍ
např. u
- zaměstnanců v pracovním poměru zaměstnavatel, k němuž je zaměstnanec v pracovním poměru,
- osob ve služebním poměru příslušné útvary, v nichž tyto osoby konají službu,
- členů družstev, kteří nejsou v pracovněprávním vztahu k družstvu, ale vykonávají pro družstvo práci, za kterou jsou jím odměňováni, toto družstvo,
- společníků a jednatelů společnosti s ručením omezeným a komanditistů komanditní společnosti, kteří nejsou v pracovněprávním vztahu k této společnosti, ale vykonávají pro ni práci, za kterou jsou touto společností odměňováni, tato společnost,
- osob samostatně výdělečně činných příslušná okresní správa sociálního zabezpečení (jde o soukromé podnikatele, kteří nikoho nezaměstnávají),
- zaměstnanců činných na základě dohody o pracovní činnosti zaměstnavatel, který uzavřel se zaměstnancem tuto dohodu,
- členů zastupitelstev územních samosprávných celků a zastupitelstev městských částí nebo městských obvodů, kteří jsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni, útvar, který vyřizuje pracovní záležitosti zaměstnanců těchto územních samosprávných celků,
- osob, které se soustavně připravují na budoucí povolání studiem na střední nebo vysoké škole v České republice, tato škola,
- osob vedených v evidenci úřadu práce jako uchazeči o zaměstnání, úřad práce,
- osob dobrovolně účastných důchodového pojištění příslušná okresní správa sociálního zabezpečení.
VEDENÍ A PŘEDKLÁDÁNÍ ZÁZNAMŮ
Evidence, kterou zaměstnavatel vede o občanech pro účely důchodového zabezpečení, musí obsahovat tyto údaje:
- příjmení (včetně všech dřívějších příjmení), jméno, datum a místo narození, stav a místo trvalého pobytu,
- rodné číslo,
- vznik a skončení pracovního poměru nebo jiného vztahu k zaměstnavateli, který zakládá účast na nemocenském pojištění,
- vyměřovací základ pro stanovení pojistného na sociální zabezpečení za příslušná rozhodná období podle zvláštního zákona (zákon č. 589 /1992 Sb.),
- záznam, zda občan pobírá starobní, plný invalidní nebo částečný invalidní důchod a kdo jej vyplácí.
Příklad
Co se zapisuje do evidence?
Do evidence se zapíše např. údaj o tom, kdy dohoda o pracovní činnosti zakládala účast na důchodovém pojištění, kdy měl zaměstnanec např. odměnu za práci v částce 2 000 Kč.
ZAMĚSTNAVATEL DÁLE VEDE EVIDENCI
- o náhradách za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti náležející za pracovní úraz (nemoc z povolání), které vyplácí a vystavuje občanům potvrzení o době a důvodu poskytování těchto náhrad a o výši těchto náhrad vyplacených v jednotlivých kalendářních letech,
- o zvláštním příspěvku horníkům, který vyplácela před rokem 1996 a vystavuje potvrzení občanům o době poskytování příspěvku a o výši příspěvku vyplaceného v jednotlivých kalendářních letech.
Tato potvrzení předkládají občané v souvislosti se žádostí o přiznání důchodu.
JDE-LI O OSVČ,
vede příslušná okresní správa sociálního zabezpečení v evidenci údaje potřebné pro provádění důchodového zabezpečení. Okresní správa je na žádost osoby samostatně výdělečně činné a osoby dobrovolně účastné důchodového pojištění povinna vydat jí potvrzení o době trvání účasti na důchodovém zabezpečení a o vyměřovacím základu pro pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti, a to nejpozději do jednoho měsíce ode dne, kdy jí žádost této osoby byla doručena. Okresní správa sociálního zabezpečení zasílá plátci důchodu potvrzení o výši vyměřovacího základu pro stanovení pojistného na důchodové pojištění a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti za kalendářní rok, který bezprostředně předchází roku přiznání důchodu osobě samostatně výdělečně činné.
SPRÁVNÁ EVIDENCE LISTŮ DŮCHODOVÉHO POJIŠTĚNÍ
má značný význam pro správné rozhodování v důchodovém pojištění a přiznávání důchodů občanům. Zaměstnavatelé jsou povinni vést evidenční list důchodového pojištění po celou dobu, po kterou pojištění trvá. Evidenční list zakládá zaměstnavatel při vzniku účasti občana na důchodovém pojištění, většinou při vzniku pracovního poměru nebo jiného vztahu, který zakládá účast na důchodovém pojištění (např. dohoda o pracovní činnosti.)
Do evidenčního listu se zapisují za každý kalendářní rok po účetní závěrce (závěrce mzdových listů), nejpozději však do 30. dubna následujícího kalendářního roku:
- identifikační údaje zaměstnavatele,
- jméno, příjmení, datum a místo narození, rodné číslo občana,
- doba trvání důchodového pojištění,
- vyměřovací základ pro pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti,
- doby, které se při stanovení osobního vyměřovacího základu vylučují (např. doba pracovní neschopnosti.)
Tyto údaje se vedou na tiskopisech, které vydávají orgány sociálního zabezpečení. Zaměstnavatel je povinen předkládat každoročně zaměstnanci evidenční list k podpisu.
EVIDENČNÍ LISTY PŘEDKLÁDÁ ZAMĚSTNAVATEL
České správě sociálního zabezpečení prostřednictvím okresní správy sociálního zabezpečení, v jejímž obvodu je útvar zaměstnavatele, ve kterém je vedena evidence mezd. Jsou-li evidenční listy vedeny elektronicky a zasílány formou datové zprávy, předkládají se přímo České správě sociálního zabezpečení prostřednictvím její elektronické podatelny. Zaměstnavatel je povinen předložit evidenční list do 30 dnů ode dne zápisu údajů do evidenčního listu nebo při zrušení zaměstnavatele. Významná povinnost se týká uschovávání evidenčních listů. Stejnopisy těchto listů vyhotovených v kalendářním roce, kterého se týkají, nebo v bezprostředně následujícím kalendářním roce po dobu 3 kalendářních roků po roce, kterého se týkají.
Příklad
Mzdová účetní vyhotoví evidenční list v roce 2011
Musí být uschován u zaměstnavatele ještě do konce roku 2014.
Mzdové listy nebo účetní záznamy o údajích potřebných pro účely důchodového pojištění (např. délka zaměstnání, dosažená mzda nebo plat, vyloučené doby apod), musí zaměstnavatel uschovávat po dobu 30 kalendářních roků následujcícíh po roce, kterého se týkají.
Příklad
Zde je nutno poukázat na význam uschovávání mzdových listů nebo účetních záznamů pro účely důchodového pojištění na rozdíl od nároků podle zákoníku práce. Podle pracovněprávních předpisů může být uplatněno promlčení.
Promlčení v pracovněprávních vztazích se podle zákoníku práce řídí předpisy občanského zákoníku. Podobně tomu je i pokud jde o běh promlčecí doby a počítání času. Právo se promlčí, pokud nebylo vykonáno v době zákonem stanovené.
K promlčení soud přihlédne jen pokud dlužník promlčení namítne. Pokud se takto dlužník dovolá promlčení, nelze promlčené právo věřiteli přiznat. Promlčují se všechna práva majetková s výjimkou práva vlastnického. Pokud není stanoveno něco jiného, tak promlčecí doba je tříletá a běží ode dne, kdy právo mohlo být vykonáno poprvé.
Pro účely zákoníku práce by měla mzdová účetní uschovávat např. mzdové listy jen po dobu 3 let, v níž by mohl např. zaměstnanec uplatňovat mzdový nárok (např. nevyplacený příplatek za přesčasy). Ovšem pro účely důchodového pojištění tato doba neplatí, a je nutno je uschovávat 30 let.
(Víc se o tomto tématu dočtete v měsíčníku DaÚ 10/2011)
|
|
|
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ |
REDUKČNÍ HRANICE
Manželka splní podmínky nároku na starobní důchod letos v březnu a manžel až za dva roky, oba měli a stále mají vcelku dobré výdělky, protože pořád ještě pracují.
Budou redukční hranice platné po 30. září tohoto roku neměnné? Jak manželé zjistí, co by pro ně bylo nejvýhodnější? Podle které právní úpravy by byl výpočet výhodnější?
S účinností od 30. září 2011 se mění nejen samotné redukční hranice ale zároveň také jednotlivé procentní částky, které se v rámci těchto redukčních hranic započítávají pro účely stanovení výpočtového základu. Jednotlivé změny však jsou rozloženy do postupných kroků tak, aby se cílového stavu dosáhlo nejpozději do 5 let. Nově budou redukční hranice stanoveny vyhláškou MPSV tak, že až do roku 2014 budou zachovány tři redukční hranice, kdy první redukční hranice bude činit 44 % průměrné mzdy, druhá redukční hranice 116 % průměrné mzdy a třetí redukční hranice 400 % průměrné mzdy. V období po roce 2014 potom budou určovány již jen dvě redukční hranice, kdy první redukční hranice bude činit 44 % průměrné mzdy a druhá redukční hranice bude činit 400 % průměrné mzdy. Zůstává zachováno, že průměrnou mzdou se rozumí částka, která se vypočte jako součin všeobecného vyměřovacího základu za kalendářní rok, který o dva roky předchází kalendářnímu roku, pro který se průměrná mzda zjišťuje, a přepočítacího koeficientu pro úpravu tohoto všeobecného vyměřovacího základu s tím, že vypočtená částka se zaokrouhluje na celé koruny směrem nahoru. Přitom však takto stanovená průměrná mzda pro kalendářní rok nesmí být nižší než průměrná mzda stanovená pro bezprostředně předcházející kalendářní rok.
Poprvé byly takto nově upraveny redukční hranice vyhláškou MPSV č. 226/2011 Sb., o výši redukčních hranic pro stanovení výpočtového základu pro období od 30. září 2011 do 31. prosince 2011, činí v souladu s výše uvedenými"sazbami" průměrné mzdy:
- v první redukční hranici 10 886 Kč,
- ve druhé redukční hranici 28 699 Kč a
- ve třetí redukční hranici 98 960 Kč.
Pokud jde o výpočtový základ, ten se bude v jednotlivých letech také postupně měnit.
V období do 31. prosince 2014, kdy budou ještě platit tři redukční hranice, se výpočtový základ bude z osobního vyměřovacího základu stanovovat tak, že z částky
- do první redukční hranice se vždy započítá 100 %,
- nad první redukční hranici do druhé redukční hranice se v období od 30. září 2011 do 31. prosince 2011 započítá 29 %, poté se bude tento zápočet postupně snižovat, a to tak, že v roce 2012 se započítá 28 %, v roce 2013 se započítá 27 % a v roce 2014 se započítá již jen 26 %,
- nad druhou redukční hranici do třetí redukční hranice se v období od 30. září 2011 do 31. prosince 2011 započítá 13 %, poté se bude tento zápočet postupně naopak zvyšovat, a to tak, že v roce 2012 se započítá 16 %, v roce 2013 se započítá 19 % a v roce 2014 se započítá 22 %,
- nad třetí redukční hranici se v období od 30. září 2011 do 31. prosince 2011 započítá 10 %, poté se bude tento zápočet opět postupně snižovat, a to tak, že v roce 2012 se započítá 8 %, v roce 2013 se započítá 6 % a v roce 2014 se započítají již jen 3 %.
Tímto způsobem se tak postupně dostaneme do období po roce 2014, kdy budou existovat již jen dvě redukční hranice a kdy se výpočtový základ bude z osobního vyměřovacího základu stanovovat tak, že do částky první redukční hranice se započítá 100 % a z částky nad první redukční hranici do druhé redukční hranice se započítá 26 %. K částce, která převýší druhou redukční hranici, se již přihlížet nebude. Každý žadatel o důchod si tedy musí být vědom skutečnosti, že pro to, jaká bude použita redukční hranice, je rozhodující vždy rok přiznání důchodu. Pouze v průběhu roku 2011 bude rozhodující také den, od něhož se důchod přiznává. Použití nových redukčních hranic přichází v úvahu tehdy, když den přiznání důchodu připadne do období od 30. září 2011 do 31. prosince 2011. Pro úplnost je třeba zdůraznit, že přitom není rozhodující, od kterého dne bude přiznána výplata důchodu, neboť ta vždy navazuje až na podání žádosti o důchod. Žena, která splnila podmínky nároku na starobní důchod v březnu 2011, tedy přede dnem 30. září 2011 a tento důchod jí dosud nebyl přiznán, má možnost ovlivnit způsob redukce volbou data přiznání starobního důchodu. Pokud požádá o přiznání důchodu k datu spadajícímu před 30. září 2011, vypočte se jí důchod s použitím redukce "postaru". Jestliže však požádá o přiznání důchodu až od data spadajícího do období po 29. září 2011, provede se redukce podle nové právní úpravy. Dokonce pro případ, že by jí starobní důchod byl přiznán, ale ona zjistila, že se ve své volbě data přiznání důchodu zmýlila, měla by podle § 86 odst. 4 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, možnost požádat o změnu data přiznání důchodu. Avšak musela by tak učinit písemně nejpozději do 30 dnů ode dne oznámení rozhodnutí orgánu sociálního zabezpečení o důchodu. Na základě takovéto žádosti by potom orgán sociálního zabezpečení vydal nové rozhodnutí a současně zrušil předchozí rozhodnutí. Muž, který splní podmínky nároku "za dva roky", tedy jednoznačně až po 29. září 2011, již takto rozsáhlou volbu mít nebude, při výpočtu jeho starobního důchodu bude totiž použita redukce zásadně podle nové právní úpravy. Přesto mu však zůstane zachována možnost ovlivnit způsob, jakým mu bude vypočten důchod, a to tím, do jakého roku bude spadat datum, od kterého bude požadovat přiznání starobního důchodu. Volba data přiznání starobního důchodu je pro oba důležitá také s ohledem na skutečnost, že oba pracují. To je v tuto chvíli ještě významnější především pro ženu, protože ta si dalším zaměstnání po vzniku nároku na starobní důchod bez pobírání tohoto důchodu své důchodové nároky zvyšuje. To je skutečnost, kterou je třeba při rozhodování vzít rovněž do úvahy.
Je pravda, že pro správné rozhodnutí by bylo ideální, aby každý měl možnost si vypočítat alespoň informativně výši svého důchodu ke konkrétnímu datu před nebo po nové právní úpravě. Tomu však nic nebrání, protože taková možnost tu je. Na webových stránkách MPSV (viz.: http://www.mpsv.cz/cs/2435) je k dispozici důchodová kalkulačka, která umožňuje provést informativní výpočet výše důchodu podle dosavadní i nové právní úpravy. Jediné, co k tomu osoba potřebuje znát, jsou doby jejího důchodového pojištění a jaké vyměřovací základy a vyloučené doby jim odpovídají. Ačkoli to vypadá na první pohled složitě, není problém požádat ČSSZ o vyhotovení tzv. informativního osobního listu důchodového pojištění. Žádost se podává písemně přímo na adresu ČSSZ, Křížová 25, 225 08 Praha 5. V žádosti musí být uvedeno rodné číslo žadatele a adresa, na kterou mu má být informativní list nejpozději do 90 dnů od podání žádosti zaslán. Údaje z tohoto informativního listu se potom lehce dosadí přímo do důchodové kalkulačky a provede se příslušná varianta výpočtu důchodu, jakou si klient zvolil. Porovnáním jednotlivých variant se potom může každý rozhodnout, co pro něj bude výhodnější.
PŘIZNANÝ STAROBNÍ DŮCHOD I
Neredukovaný osobní vyměřovací základ (nered. OVZ) pojištěnce, který ke vzniku nároku na starobní důchod získal celkem 47 roků doby pojištění, činí 24 000 Kč. Procentní výměra = 47 x 1,5 % = 70,5 % výpočtového základu.
O kolik Kč bude přiznaný starobní důchod pro pojištěnce výhodnější?
a) Výpočet podle právní úpravy před 30. 9. 2011
Redukce: 11 000 Kč se započte plně 100 %. 24 000 Kč - 11 000 Kč = 13 000 Kč. 13 000 Kč x 0,30 = 3 900 Kč.
Redukovaný OVZ (výpočtový základ) = 11 000 Kč + 3 900 Kč = 14 900 Kč.
Procentní výměra = 14 900 Kč x 0,705 = 10 504,5 Kč = 10 505 Kč.
Starobní důchod = základní výměra 2 230 Kč + procentní výměra 10 505 Kč = 12 735 Kč.
b) Výpočet podle právní úpravy od 30. 9. 2011
Redukce: 10 886 Kč se započte plně 100 %. 24 000 Kč - 10 886 Kč = 13 114 Kč. 13 114 Kč x 0,29 = 3 803,06 Kč.
Redukovaný OVZ (výpočtový základ) = 10 886 Kč + 3 803,06 Kč = 14 689,06 Kč = 14 690 Kč.
Procentní výměra = 14 690 Kč x 0,705 = 10 356,45 Kč = 10 357 Kč.
Starobní důchod = základní výměra 2 230 Kč + procentní výměra 10 357 Kč = 12 587 Kč.
12 735 Kč - 12 587 Kč = 148 Kč. Starobní důchod přiznaný podle právní úpravy platné před 30. 9. 2011 by byl pro pojištěnce výhodnější o 148 Kč měsíčně.
PŘIZNANÝ STAROBNÍ DŮCHOD II
Neredukovaný osobní vyměřovací základ (nered. OVZ) pojištěnce, který ke vzniku nároku na starobní důchod získal celkem 47 roků doby pojištění, činí 35 000 Kč. Procentní výměra = 47 x 1,5 % = 70,5 % výpočtového základu.
O kolik Kč bude přiznaný starobní důchod pro pojištěnce výhodnější?
a) Výpočet podle právní úpravy před 30. 9. 2011
Redukce: 11 000 Kč se započte plně 100 %. 28 200 Kč - 11 000 Kč = 17 200 Kč. 17 200 Kč x 0,30 = 5 160 Kč. 35 000 Kč - 28 200 Kč = 6 800 Kč. 6 800 Kč x 0,10 = 680 Kč.
Redukovaný OVZ (výpočtový základ) = 1 000 Kč + 5 160 Kč + 680 Kč = 16 840 Kč.
Procentní výměra = 16 840 Kč x 0,705 = 11 872,2 Kč = 11 873 Kč.
Starobní důchod = základní výměra 2 230 Kč + procentní výměra 11 873 Kč = 14 103 Kč.
b) Výpočet podle právní úpravy od 30. 9. 2011
Redukce: 10 886 Kč se započte plně 100 %. 28 699 Kč - 10 886 Kč = 17 813 Kč. 17 813 Kč x 0,29 = 5 165,77 Kč. 35 000 Kč - 28 699 Kč = 6 301 Kč. 6 301 Kč x 0,13 = 819,13 Kč.
Redukovaný OVZ (výpočtový základ) = 10 886 Kč + 5 165,77 Kč + 819,13 = 16 870,9 Kč = 16 871 Kč.
Procentní výměra = 16 871 Kč x 0,705 = 11 894,05 Kč = 11 895 Kč.
Starobní důchod = základní výměra 2 230 Kč + procentní výměra 11 895 Kč = 14 125 Kč.
4 125 Kč - 14 103 Kč = 22 Kč. Starobní důchod přiznaný podle právní úpravy platné od 30. 9. 2011 by byl pro pojištěnce výhodnější o 22 Kč měsíčně.
(Víc otázek a odpovědí nejenom na toto téma najdete v dvouměsíčníku 1000 řešení)
|
|
|
ZE SBÍRKY ZÁKONŮ ČR VYBÍRÁME:
Částka číslo 86/2011 ze dne 24.8.2011 237/2011 Nařízení vlády o stanovení rezervy státních pozemků pro uskutečňování rozvojových programů státu
Částka číslo 87/2011 ze dne 25.8.2011 238/2011 Vyhláška o stanovení hygienických požadavků na koupaliště, sauny a hygienické limity písku v pískovištích venkovních hracích ploch 239/2011 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce 240/2011 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce 241/2011 Sdělení Českého statistického úřadu o aktualizaci Klasifikace územních statistických jednotek (CZ-NUTS) 242/2011 Sdělení Ústavního soudu o přijetí rozhodnutí ze dne 9. srpna 2011 č. Org. 40/11 o atrahování působnosti
Částka číslo 88/2011 ze dne 25.8.2011 243/2011 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 484/2006 Sb., o výši časových poplatků a o výši sazeb mýtného za užívání určených pozemních komunikací, ve znění pozdějších předpisů 244/2011 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 438/2006 Sb., kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních
Částka číslo 89/2011 ze dne 30.8.2011 245/2011 Zákon, kterým se mění zákon č. 326/2004 Sb., o rostlinolékařské péči a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony 246/2011 Zákon, kterým se mění zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů 247/2011 Zákon, kterým se mění zákon č. 229/1992 Sb., o komoditních burzách, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 222/2009 Sb., o volném pohybu služeb 248/2011 Zákon, kterým se mění zákon č. 38/1994 Sb., o zahraničním obchodu s vojenským materiálem a o doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů 249/2011 Zákon, kterým se mění zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů 250/2011 Zákon, kterým se mění zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jaderné energie a ionizujícího záření (atomový zákon) a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů 251/2011 Zákon, kterým se mění zákon č. 256/2000 Sb., o Státním zemědělském intervenčním fondu a o změně některých dalších zákonů (zákon o Státním zemědělském intervenčním fondu), ve znění pozdějších předpisů 252/2011 Zákon, kterým se mění zákon č. 185/2004 Sb., o Celní správě České republiky, ve znění pozdějších předpisů 253/2011 Zákon, kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů 254/2011 Zákon, kterým se mění zákon č. 229/1991 Sb., o úpravě vlastnických vztahů k půdě a jinému zemědělskému majetku, ve znění pozdějších předpisů 255/2011 Zákon, kterým se mění zákon č. 412/2005 Sb., o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů 256/2011 Zákon, kterým se mění zákon č. 321/2004 Sb., o vinohradnictví a vinařství a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o vinohradnictví a vinařství), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 452/2001 Sb., o ochraně označení původu a zeměpisných označení a o změně zákona o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů 257/2011 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 337/2010 Sb., o emisních limitech a dalších podmínkách provozu ostatních stacionárních zdrojů znečišťování ovzduší emitujících a užívajících těkavé organické látky a o způsobu nakládání s výrobky obsahujícími těkavé organické látky
Částka číslo 90/2011 ze dne 30.8.2011 258/2011 Zákon, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů
Částka číslo 91/2011 ze dne 31.8.2011 259/2011 Vyhláška o podílu jednotlivých obcí na stanovených procentních částech celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty a daní z příjmů
Částka číslo 92/2011 ze dne 31.8.2011 260/2011 Zákon, kterým se mění zákon č. 340/2006 Sb., o činnosti institucí zaměstnaneckého penzijního pojištění z členských států Evropské unie nebo jiných států, které jsou smluvní stranou Dohody o Evropském hospodářském prostoru, na území České republiky a o změně zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů 261/2011 Zákon, kterým se mění zákon č. 61/2000 Sb., o námořní plavbě, ve znění pozdějších předpisů 262/2011 Zákon o účastnících odboje a odporu proti komunismu 263/2011 Zákon, kterým se mění zákon č. 365/2000 Sb., o informačních systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony 264/2011 Zákon, kterým se mění zákon č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Částka číslo 93/2011 ze dne 6.9.2011 265/2011 Zákon, kterým se mění zákon č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny, ve znění pozdějších předpisů 266/2011 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí
Částka číslo 94/2011 ze dne 12.9.2011 267/2011 Nález Ústavního soudu ze dne 2. srpna 2011 sp. zn. Pl. ÚS 16/11 ve věci návrhu na zrušení některých ustanovení zákona č. 425/2010 Sb., kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 201/1997 Sb., o platu a některých dalších náležitostech státních zástupců a o změně a doplnění zákona č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost v rozpočtových a v některých dalších organizacích a orgánech, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, resp. na zrušení některých ustanovení zákona č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů
Částka číslo 95/2011 ze dne 12.9.2011 268/2011 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 23/2008 Sb., o technických podmínkách požární ochrany staveb 269/2011 Nález Ústavního soudu ze dne 3. srpna 2011 sp. zn. Pl. ÚS 38/09 ve věci návrhu na zrušení přechodných ustanovení k části první, čl. II bodů 3, 4, 5, 6 a 7 zákona č. 183/2009 Sb., kterým se mění zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 121/2008 Sb., o vyšších soudních úřednících a vyšších úřednících státního zastupitelství a o změně souvisejících zákonů, ve znění zákona č. 7/2009 Sb.
|
|
|
PŘEHLED NOVÝCH PŘEDPISŮ A ZMĚN V LEGISLATIVĚ OD ČÁSTKY 60/2011 DO ČÁSTKY 78/2011, VE VÝBĚRU PRO PODNIKATELSKOU SFÉRU
FINANCE
Novela zákona o finančním arbitrovi
Zákon č. 180/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 229/2002 Sb., o finančním arbitrovi, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Částka 65/2011 Sb. Účinnost 1. 7. 2011
Změny souvisejících zákonů se týkají:
- zákona č. 260/2006 Sb., zákoník práce,
- zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení,
- zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění
(uvedené zákony ve znění pozdějších předpisů).
Novela zákona o kolektivním investování
Zákon č. 188/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 189/2004 Sb., o kolektivním investování, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Částka 69/2011 Sb. Účinnost 15. 7. 2011
Změny souvisejících zákonů se týkají zejména:
- zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu,
- zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád,
- zákona č. 513/1991 Sb., obchodní zákoník,
- zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví,
- zákona č. 21/1992 Sb., o bankách,
- zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
- zákona č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem,
- zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku,
- zákona č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačním fondu,
- zákona č. 15/1998 Sb., o dohledu v oblasti kapitálového trhu,
- zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže,
- zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích,
- zákona č. 182/2006 Sb., insolvenční zákon,
- zákona č. 104/2008 Sb., o nabídkách převzetí,
- zákona č. 227/2009 Sb., o pojišťovnictví
(uvedené zákony ve znění pozdějších předpisů).
Nařízení vlády - investiční cenné papíry
Nařízení vlády č. 190/2011 Sb., kterým se stanoví limity některých částek v eurech, pokud jde o úpravu veřejné nabídky investičních cenných papírů, prospektu cenného papíru a informační povinnosti emitenta některých investičních cenných papírů a dalších osob
Částka 70/2011 Sb. Účinnost 15. 7. 2011
Podstata úpravy: K provedení § 199 odst. 4 zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění zákona č. 188/2011 Sb.
Novelizace vyhlášky - žádosti a schvalování při kolektivním investování
Vyhláška č. 192/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 233/2009 Sb., o žádostech, schvalování osob a způsobu prokazovázení odborné způsobilosti, důvěryhodnosti a zkušenosti osob a o minimální výši finančních zdrojů poskytovaných pobočce zahraniční banky
Částka 70/2011 Sb. Účinnost 15. 7. 2011
Zrušuje vyhlášku č. 269/2004 Sb., o náležitostech a přílohách žádosti podle zákona č. 189/2004 Sb., o kolektivním investování, ve znění vyhlášky č. 224/2010 Sb.
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 21/1992 Sb., o bankách, zákona č. 189/2004 Sb., o kolektivním investování, a zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu
(uvedené zákony ve znění pozdějších předpisů).
Nařízení vlády - speciální fond kolektivního investování
Nařízení vlády č. 189/2011 Sb., o sdělení klíčových informací speciálního fondu kolektivního investování
Částka 70/2011 Sb. Účinnost 15. 7. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 189/2004 Sb., o kolektivním investování, ve znění zákona č. 188/2011 Sb.
Vyhlášky - kolektivní investování
Vyhláška č. 191/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 234/2009 Sb., o ochraně proti zneužívání trhu a transparenci
Vyhláška č. 193/2011 Sb., o minimálních náležitostech statutu fondu kolektivního investování a podmínkách pro užívání označení krátkodobý fond peněžního trhu a fond peněžního trhu
Vyhláška č. 194/2011 Sb., o podrobnější úpravě některých pravidel v kolektivním investování
Vyhláška č. 195/2011 Sb., o činnosti depozitáře fondu kolektivního investování a ujednáních depozitářské smlouvy standardního fondu
Částka 70/2011 Sb. Účinnost 15. 7. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 189/2004 Sb., o kolektivním investování, ve znění zákona č. 188/2011 Sb.
Vyhláška - číslo účtu v platebním styku
Vyhláška č. 169/2011 Sb., o stanovení pravidel tvorby čísla účtu v platebním styku
Částka 61/2011 Sb. Účinnost 28. 6. 2011
Zrušuje vyhlášku č. 62/2004 Sb., kterou se stanoví způsob provádění platebního styku mezi bankami, zúčtování na účtech u bank a technické postupy bank při opravném zúčtování.
Podstata úpravy: K provedení § 38 odst. 3 zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění zákona č. 139/2011 Sb., stanoví pravidla tvorby čísla účtu v souladu s pravidly mezinárodní standardizace (IBAN) obsaženými v normě ISO 13616.
PODNIKÁNÍ
Vyhláška - technické podmínky veřejných zakázek
Vyhláška č. 162/2011 Sb. o způsobu stanovení zvláštních technických podmínek pro účely zákona o veřejných zakázkách
Částka 60/2011 Sb. Účinnost 6. 7. 2011
Podstata úpravy: K provedení § 46a zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona č. 179/2010 Sb., upravuje způsob stanovení zvláštních technických podmínek, které zohledňují energetické a ekologické provozní dopady v případě veřejných zakázek na dodávky, jejichž předmětem jsou vozidla kategorie N1, N2, N3, M1, M2 a M3.
OCHRANA SPOTŘEBITELE
Novela zákona o ochraně duševního vlastnictví
Zákon č. 219/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 191/1999 Sb., o opatřeních týkajících se dovozu, vývozu a zpětného vývozu zboží porušujícího některá práva duševního vlastnictví a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 64/1988 Sb., o České obchodní inspekci, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele, ve znění pozdějších předpisů
Částka 78/2011 Sb. Účinnost 1. 8. 2011
Zrušení vyhlášky - atestační řízení pro elektronické nástroje
Vyhláška č. 172/2011 Sb., kterou se zrušuje vyhláška č. 326/2006 Sb., o podrobnostech atestačního řízení pro elektronické nástroje, náležitostech žádosti o atest a o výši poplatku za podání žádosti o atesty (vyhláška o atestačním řízení pro elektronické nástroje)
Částka 62/2011 Sb. Účinnost 29. 6. 2011
Novelizace nařízení vlády - technické požadavky na strojní zařízení
Nařízení vlády č. 170/2011 Sb. kterým se mění nařízení vlády č. 176/2008 Sb., o technických požadavcích na strojní zařízení
Částka 62/2011 Sb. Účinnost 15. 12. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
BEZPEČNOST
Nařízení vlády - některé pyrotechnické výrobky
Nařízení vlády č. 178/2011 Sb., o stanovení některých pyrotechnických výrobků, podmínek, za nichž lze uskutečnit jejich dovoz, a vzoru žádosti o udělení povolení
Částka 64/2011 Sb. Účinnost 1. 8. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 228/2005 Sb., o kontrole obchodu s výrobky, jejichž držení se v ČR omezuje z bezpečnostních důvodů.
PRÁCE A MZDY
Novela zákoníku práce
Zákon č. 185/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů
Částka 68/2011 Sb. Účinnost 8. 7. 2011
PRÁVNÍ POMOC
Zákon o součinnosti při řízení před mezinárodními soudy
Zákon č. 186/2011 Sb., o poskytování součinnosti pro účely řízení před některými mezinárodními soudy a jinými mezinárodními kontrolními orgány a o změně zákona č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů
Částka 68/2011 Sb. Účinnost 23. 7. 2011
CELNÍ SPRÁVA
Vyhláška - vnější označení celníků
Vyhláška č. 179/2011 Sb., o způsobu vnějšího značení a odznacích Celní správy ČR, vzorech služebních stejnokrojů a zvláštním barevném provedení a označení služebních vozidel Celní správy ČR
Částka 64/2011 Sb. Účinnost 1. 7. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění zákona č. 113/1997 Sb. a č. 104/2011 Sb.
Vyhláška - celní řízení
Vyhláška č. 171/2011 Sb. kterou se provádějí některá ustanovení celního zákona
Částka 62/2011 Sb. Účinnost 1. 7. 2011
Zrušuje vyhlášku č. 199/2004 Sb., č. 200/2005 Sb., č. 411/2006 Sb. a č. 84/2009 Sb., kterými se provádějí některá ustanovení celního zákona a kterými se zrušují některé vyhlášky upravující osvobození od dovozního cla a nepreferenční původ zboží.
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších předpisů.
Stanoví zejména:
- Způsob provádění osobní prohlídky.
- Podmínky řízení o přidělení celně schváleného určení prováděného mimo celní prostor a výše nákladů za provedení tohoto řízení.
- Doplňující náležitosti celního prohlášení pro celní a daňové účely.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Novela zákona o ochraně ovzduší
Zákon č. 221/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší a o změně některých zákonů (zákon o ochraně ovzduší), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů
Částka 78/2011 Sb. Účinnost 22. 7. 2011
Novelizace vyhlášky - správa přírody a krajiny
Vyhláška č. 163/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 46/2010 Sb., o příslušnosti správ národních parků a správ chráněných krajinných oblastí k výkonu státní správy ve správních obvodech tvořených národními přírodními rezervacemi, národními přírodními památkami a jejich ochrannými pásmy
Částka 60/2011 Sb. Účinnost 21. 6. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění zákona č. 218/2004 Sb. a č. 349/2009 Sb.
Novelizace vyhlášky - ochrana vod před následky havárií
Vyhláška č. 175/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 450/2005 Sb., o náležitostech nakládání se závadnými látkami a náležitostech havarijního plánu, způsobu a rozsahu hlášení havárií, jejich zneškodňování a odstraňování jejich škodlivých následků
Částka 63/2011 Sb. Účinnost 15. 7. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 254/2001 Sb., vodní zákon, ve znění zákona č. 150/2010 Sb.
DOPRAVA
Novelizace vyhlášky - technické podmínky provozu vozidel
Vyhláška č. 182/2011 Sb., kterou se mění vyhláška č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů
Částka 67/2011 Sb. Účinnost 19. 7. 2011
Podstata úpravy: K provedení zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů.
ENERGIE
Novela energetického zákona
Zákon č. 211/2011 Sb., kterým se mění zákon č. 468/2000 Sb., o podmínkách podnikání a výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
Částka 75/2011 Sb. Účinnost 18. 8. 2011
Změny souvisejících zákonů se týkají:
- zákona č. 34/1982 Sb., o ochraně spotřebitele,
- zákona č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů ČR v oblasti cen
(uvedené zákony ve znění pozdějších předpisů).
|
|
|
15. 9.
Čtvrtek
|
Daně z příjmů
|
Odvod čtvrtletní zálohy na
rok 2011 (á 25 %), přesáhla-li daň za rok 2010 150.000 Kč a
zdaňovacím obdobím je kalendářní rok
(§ 38a odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
20. 9.
Úterý
|
Daně z příjmů – plátce
|
Odvod úhrnu sražených
záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti sražených
z mezd za srpen 2011
(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění - OSVČ
|
Odvod zálohy na sociální
pojištění OSVČ za srpen 2011
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení)
|
Odvod
pojistného na
dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za
srpen 2011
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení)
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel
|
Odvod
pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za srpen
2011
(§
9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na soc. zabezpečení)
|
Předložení
měsíčního přehledu pro
účely sociálního pojištění za srpen 2011
(§ 9
odst. 3 a 4 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální
zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel
|
Odvod pojistného na zdravotní
pojištění za zaměstnance za srpen 2011
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na
zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu
pro účely zdravotního pojištění za srpen 2011
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/92 Sb., o pojistném na
všeobecné zdravotní pojištění)
|
26. 9.
Pondělí (za neděli 25. 9.)
|
DPH
|
Podání přiznání k DPH a
její zaplacení za srpen 2011 u plátců s měsíčním
zdaňovacím obdobím
(§ 101 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
E-podání souhrnného hlášení za
srpen 2011, pokud plátce dodal zboží jinam do EU, poskytl
službu osobě registrované k DPH jinde v EU, přemístil do
jiného státu EU obchodní majetek nebo byl „prostřední
osobou“ v třístranném obchodu
(§ 102 odst. 4, 5 a 6 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
|
|
|
Název krajiny
|
Název měny
|
Měna
|
22.8.
|
23.8.
|
24.8.
|
25.8.
|
26.8.
|
29.8.
|
30.8.
|
31.8.
|
Austrálie |
dolar
|
AUD
|
17,769
|
17,737
|
17,788
|
17,627
|
17,603
|
17,671
|
17,798
|
17,813
|
Brazílie |
real
|
BRL
|
10,655
|
10,573
|
10,595
|
10,419
|
10,422
|
10,43
|
10,475
|
10,42
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
12,521
|
12,485
|
12,524
|
12,39
|
12,356
|
12,329
|
12,321
|
12,332
|
Čína |
renminbi
|
CNY
|
2,654
|
2,639
|
2,656
|
2,629
|
2,627
|
2,609
|
2,62
|
2,616
|
Dánsko |
koruna
|
DKK
|
3,288
|
3,278
|
3,288
|
3,253
|
3,243
|
3,237
|
3,234
|
3,236
|
EMU |
euro
|
EUR
|
24,49
|
24,42
|
24,495
|
24,235
|
24,165
|
24,12
|
24,095
|
24,11
|
Filipíny |
peso
|
PHP
|
40,015
|
39,887
|
39,953
|
39,514
|
39,542
|
39,141
|
39,416
|
39,356
|
Hongkong |
dolar
|
HKD
|
2,178
|
2,165
|
2,177
|
2,155
|
2,152
|
2,135
|
2,144
|
2,141
|
Chorvatsko |
kuna
|
HRK
|
3,273
|
3,268
|
3,281
|
3,241
|
3,229
|
3,228
|
3,222
|
3,22
|
Indie |
rupie
|
INR
|
37,207
|
36,994
|
36,879
|
36,489
|
36,347
|
36,149
|
36,292
|
36,379
|
Indonesie |
rupie
|
IDR
|
1,989
|
1,977
|
1,985
|
1,958
|
1,966
|
1,948
|
1,958
|
1,956
|
Japonsko |
jen
|
JPY
|
22,13
|
22,044
|
22,162
|
21,77
|
21,885
|
21,716
|
21,779
|
21,806
|
Jihoafrická rep. |
rand
|
ZAR
|
2,361
|
2,352
|
2,352
|
2,33
|
2,331
|
2,357
|
2,362
|
2,369
|
Jižní Korea |
won
|
KRW
|
1,574
|
1,567
|
1,568
|
1,55
|
1,551
|
1,549
|
1,557
|
1,567
|
Kanada |
dolar
|
CAD
|
17,254
|
17,123
|
17,167
|
17,045
|
16,97
|
17,04
|
17,074
|
17,049
|
Litva |
litas
|
LTL
|
7,093
|
7,072
|
7,094
|
7,019
|
6,999
|
6,986
|
6,978
|
6,983
|
Lotyšsko |
lat
|
LVL
|
34,517
|
34,419
|
34,534
|
34,153
|
34,054
|
34,005
|
33,97
|
33,991
|
Maďarsko |
forint
|
HUF
|
8,976
|
8,986
|
9,004
|
8,897
|
8,861
|
8,848
|
8,841
|
8,851
|
Malajsie |
ringgit
|
MYR
|
5,729
|
5,692
|
5,701
|
5,622
|
5,618
|
5,58
|
5,608
|
5,616
|
Mexiko |
peso
|
MXN
|
1,388
|
1,374
|
1,365
|
1,351
|
1,338
|
1,34
|
1,336
|
1,338
|
MMF |
SDR
|
XDR
|
27,368
|
27,19
|
27,364
|
27,039
|
26,996
|
26,785
|
26,956
|
26,855
|
Norsko |
koruna
|
NOK
|
3,125
|
3,127
|
3,122
|
3,111
|
3,108
|
3,103
|
3,1
|
3,114
|
Nový Zéland |
dolar
|
NZD
|
14,034
|
14,07
|
14,067
|
13,978
|
13,998
|
14,056
|
14,179
|
14,241
|
Polsko |
zlotý
|
PLN
|
5,855
|
5,884
|
5,895
|
5,836
|
5,786
|
5,805
|
5,797
|
5,812
|
Rumunsko |
nové leu
|
RON
|
5,744
|
5,735
|
5,755
|
5,7
|
5,693
|
5,692
|
5,714
|
5,697
|
Rusko |
rubl
|
RUB
|
58,43
|
58,386
|
58,672
|
58,259
|
58,001
|
57,752
|
57,637
|
57,675
|
Singapur |
dolar
|
SGD
|
14,088
|
14,014
|
14,078
|
13,904
|
13,903
|
13,793
|
13,838
|
13,876
|
Švédsko |
koruna
|
SEK
|
2,679
|
2,682
|
2,685
|
2,66
|
2,653
|
2,646
|
2,621
|
2,631
|
Švýcarsko |
frank
|
CHF
|
21,596
|
21,399
|
21,485
|
21,132
|
21,087
|
20,404
|
20,337
|
20,661
|
Thajsko |
baht
|
THB
|
56,953
|
56,589
|
56,702
|
56,028
|
55,931
|
55,516
|
55,671
|
55,739
|
Turecko |
nová lira
|
TRY
|
9,502
|
9,467
|
9,543
|
9,546
|
9,56
|
9,567
|
9,616
|
9,695
|
USA |
dolar
|
USD
|
16,99
|
16,88
|
16,968
|
16,801
|
16,778
|
16,647
|
16,712
|
16,687
|
Velká Británie |
libra
|
GBP
|
28,035
|
27,878
|
27,922
|
27,509
|
27,287
|
27,263
|
27,254
|
27,23
|
Izrael |
šekel
|
ILS
|
4,747
|
4,712
|
4,707
|
4,659
|
4,644
|
4,62
|
4,672
|
4,691
|
Název krajiny
|
Název měny
|
Měna
|
1.9.
|
2.9.
|
5.9.
|
6.9.
|
7.9.
|
8.9.
|
9.9.
|
12.9.
|
Austrálie |
dolar
|
AUD
|
18,093
|
18,237
|
18,293
|
18,307
|
18,484
|
18,481
|
18,612
|
18,537
|
Brazílie |
real
|
BRL
|
10,567
|
10,499
|
10,488
|
10,534
|
10,528
|
10,524
|
10,599
|
10,642
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
12,348
|
12,433
|
12,504
|
12,502
|
12,501
|
12,482
|
12,489
|
12,539
|
Čína |
renminbi
|
CNY
|
2,65
|
2,672
|
2,712
|
2,714
|
2,724
|
2,724
|
2,768
|
2,812
|
Dánsko |
koruna
|
DKK
|
3,242
|
3,263
|
3,284
|
3,282
|
3,283
|
3,278
|
3,281
|
3,293
|
EMU |
euro
|
EUR
|
24,15
|
24,31
|
24,46
|
24,45
|
24,45
|
24,415
|
24,43
|
24,52
|
Filipíny |
peso
|
PHP
|
39,914
|
40,453
|
40,895
|
40,898
|
41,206
|
40,935
|
41,606
|
41,942
|
Hongkong |
dolar
|
HKD
|
2,172
|
2,19
|
2,223
|
2,226
|
2,234
|
2,23
|
2,268
|
2,302
|
Chorvatsko |
kuna
|
HRK
|
3,227
|
3,247
|
3,263
|
3,266
|
3,263
|
3,26
|
3,261
|
3,274
|
Indie |
rupie
|
INR
|
37,021
|
37,246
|
37,647
|
37,636
|
37,795
|
37,639
|
37,953
|
38,04
|
Indonesie |
rupie
|
IDR
|
1,981
|
2
|
2,028
|
2,028
|
2,036
|
2,029
|
2,063
|
2,089
|
Japonsko |
jen
|
JPY
|
21,939
|
22,186
|
22,529
|
22,424
|
22,552
|
22,523
|
22,727
|
23,299
|
Jihoafrická rep. |
rand
|
ZAR
|
2,41
|
2,438
|
2,436
|
2,43
|
2,437
|
2,425
|
2,442
|
2,444
|
Jižní Korea |
won
|
KRW
|
1,59
|
1,607
|
1,619
|
1,614
|
1,625
|
1,617
|
1,641
|
1,667
|
Kanada |
dolar
|
CAD
|
17,307
|
17,434
|
17,511
|
17,477
|
17,619
|
17,656
|
17,806
|
17,948
|
Litva |
litas
|
LTL
|
6,994
|
7,041
|
7,084
|
7,081
|
7,081
|
7,071
|
7,075
|
7,101
|
Lotyšsko |
lat
|
LVL
|
34,048
|
34,273
|
34,485
|
34,471
|
34,48
|
34,431
|
34,438
|
34,579
|
Maďarsko |
forint
|
HUF
|
8,843
|
8,824
|
8,811
|
8,82
|
8,844
|
8,82
|
8,722
|
8,68
|
Malajsie |
ringgit
|
MYR
|
5,658
|
5,753
|
5,817
|
5,817
|
5,837
|
5,812
|
5,878
|
5,929
|
Mexiko |
peso
|
MXN
|
1,369
|
1,382
|
1,38
|
1,384
|
1,399
|
1,393
|
1,402
|
1,407
|
MMF |
SDR
|
XDR
|
27,07
|
27,294
|
27,713
|
27,671
|
27,784
|
27,613
|
27,873
|
28,321
|
Norsko |
koruna
|
NOK
|
3,142
|
3,165
|
3,188
|
3,218
|
3,241
|
3,229
|
3,243
|
3,23
|
Nový Zéland |
dolar
|
NZD
|
14,382
|
14,523
|
14,491
|
14,405
|
14,454
|
14,525
|
14,659
|
14,717
|
Polsko |
zlotý
|
PLN
|
5,826
|
5,813
|
5,816
|
5,777
|
5,796
|
5,762
|
5,678
|
5,67
|
Rumunsko |
nové leu
|
RON
|
5,706
|
5,736
|
5,76
|
5,75
|
5,773
|
5,743
|
5,736
|
5,727
|
Rusko |
rubl
|
RUB
|
58,319
|
58,641
|
58,797
|
58,619
|
58,951
|
58,81
|
59,303
|
59,304
|
Singapur |
dolar
|
SGD
|
14,035
|
14,168
|
14,348
|
14,353
|
14,396
|
14,357
|
14,437
|
14,558
|
Švédsko |
koruna
|
SEK
|
2,655
|
2,665
|
2,689
|
2,69
|
2,726
|
2,727
|
2,746
|
2,725
|
Švýcarsko |
frank
|
CHF
|
21,157
|
21,838
|
22,01
|
20,309
|
20,282
|
20,116
|
20,079
|
20,341
|
Thajsko |
baht
|
THB
|
56,406
|
56,985
|
57,861
|
57,975
|
58,082
|
57,902
|
58,762
|
59,607
|
Turecko |
nová lira
|
TRY
|
9,819
|
9,779
|
9,827
|
9,802
|
9,926
|
9,839
|
9,946
|
10,018
|
USA |
dolar
|
USD
|
16,908
|
17,053
|
17,315
|
17,345
|
17,416
|
17,385
|
17,679
|
17,963
|
Velká Británie |
libra
|
GBP
|
27,406
|
27,655
|
27,948
|
27,878
|
27,843
|
27,843
|
28,215
|
28,511
|
Izrael |
šekel
|
ILS
|
4,728
|
4,734
|
4,767
|
4,725
|
4,738
|
4,711
|
4,794
|
4,81
|
|
|
|
NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník nejenom pro podnikatele, č. 1/2011
- Zákon o platebním styku s komentářem
Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 9/2011
- Cizí měny v účetnictví
- Přechod z daňové evidence na účetnictví
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č.9/2011
- Platební styk
- Novela zákona o daních z příjmů
- Pohoštění obchodních partnerů
- Nemovitost a společné jmění manželů
- Opravné položky
- Technické zhodnocení automobilu
- Euronovela zákoníku práce
- Jak se rozhodovat strategicky
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 9/2011
- Zákon o daních z příjmů - novela
- Insolvenční zákon – novela
- Zákon o důchodovém pojištění
- Pracovní rehabilitace zdravotně postižených osob
- Vliv neomluvené absence na práva zaměstnanců
- Stravování zaměstnanců
- Odpočet úroků z úvěru na bydlení
- Poskytování cestovních náhrad – různé pohledy
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 9/2011
- Pedagogičtí pracovníci – jejich postavení
- Zákon o účetnictví
- Oprava základu daně a výše daně
- Zahraniční pracovní cesta
- Právní předpisy
- Školy a vystavování potvrzení o výši příjmu
- Změna stanov, jak postupovat?
- Spor zaměstnavatele a zaměstnance
1000 řešení – dvouměsíčník, nadstavba měsíčníků Poradce, DaÚ, PaM a DÚVaP, č. 4/2011
- Čerpání dovolené
- Pracovní právo
- Daně
- Účetnictví
Zisk – měsíčník, č. 7-8/2011
- Zvyšování efektivity pracovní komunikace
- Ambice žen prý vyžadují oběti
- Chceš být šťastný? Tak nebuď nešťastný!
- Proč kancelář není ideálním místem pro práci
- Benchmarking a zvyšování výkonnosti firmy
- Štíhlá výroba – principy aplikace
- Jak znásobit vaši marketingovou komunikaci
- Kde budete za 5 roků
PŘIPRAVUJEME
Poradce č. 2/2012 (IX/2011)
- Zákon o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění s komentářem
- Účetní versus daňové doklady
Daně, účetnictví – vzory a případy – (DÚVaP) č. 10/2011 (IX/2011)
- Nemovitosti – daňové řešení
- Automobil v podnikání – firemní a najatý
- Kniha jízd a paušální výdaje
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) č. 10/2011 (IX/2011)
- Převod a nájem nemovitosti -úprava odpočtu daně
- Doba trvání finančního leasingu
- Zdaňování ostatních příjmů FO
- Jak na cizí měny v DPH
- Oceňování majetku a závazků
- Důchodové pojištění – novela zákona
- Budování týmů – výběr pracovníků
Práce, mzdy a odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) č. 10/2011 (IX/2011)
- Cestovní náhrady – připravované změny od roku 2012
- Přehledy ve zdravotním pojištění
- Daňové výhody zdravotně postižených zaměstnanců
- Právní význam zápočtového listu
- Pracovní cesta a dopravní prostředky
- Doručování písemností ve zdravotním pojištění
- Zaměstnanec na školení
- Úprava pracovní doby - dohoda
Poradce veřejné správy – (PVS) č. 10/2011 (IX/2011)
- Přístup k národním informacím – novela ZP
- Zaměstnávání cizinců
- DPH v oblasti kultury a sportu
- Terminovaný pracovní poměr – od 1. ledna 2012
- Komunikace na území obce
- Vzdělávejte se pro růst
- Daňové náklady u neziskových poplatníků
1000 řešení č. 5/2011 (IX/2011)
- Důchodové pojištění - novela
- ZDP, DPH
- Účetnictví, DE
- Zákoník práce
- Občanská sdružení
|
|
|
BALÍČEK PRO ŠKOLY
Čas prázdnin se nezadržitelně blíží ke konci a pedagogičtí zaměstnanci už začínají "zařezávat" ve své práci, kde se musí mimo jiné zorientovat v legislativních změnách, které nabývají platnost. Pro snadnější orientaci v problematice přicházíme s nabídkou příspěvků a aktualizovaných zákonů.
- Pedagogičtí zaměstnanci - právní postavení - příspěvek
měsíčník PVS 9/2011 (A4, 80 str.)
- Překážky v práci pracovní dopady - náhrada mzdy, karenční doba, rozvrh směn, pracovní neschopnost ...
měsíčník DÚVaP 7-8/2011 (A5, 288 str.)
- Školský zákon - úplné znění zákonů
Zákony V/2011 (A5, 352 str.)
BALÍČEK PRO ŠKOLY se slevou 40 % obsahuje: PVS 9/2011 + DÚVaP 7-8/2011 + Zákony V/2011
cena: 218 Kč
Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627, faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz
BALÍČEK DAŇ Z PŘÍJMŮ
Novela ZDP nabyla účinnosti dnem 15.července 2011, s tím, že některá ustanovení se použijí již za celé zdaňovací období 2011. Změněna byla ustanovení týkající se osvobození příjmů od daně, základu daně, sazby daně, nedaňových výdajů, daně vybírané zvláštní sazbou daně, daňového přiznání, daňové ztráty. Jaké změny novela přinesla se dozvíte z našich publikací.
- Novela zákona o daních z příjmů - příspěvek
měsíčník DaÚ 9/2011 (A4, 80 str.)
- Zákon o daních z příjmů - novela - příspěvek
měsíčník PaM 9/2011 (A4, 80 str.)
- Zákon o daních z příjmů - úplné znění zákonů
Aktualizace I/5 2011 (A5, 216 str.)
BALÍČEK DAŇ Z PŘÍJMŮ se slevou 40 % obsahuje: DaÚ 9/2011 + PaM 9/2011 + Aktualizace I/5 2011
cena: 292 Kč
Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627, faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH
OBJEDNÁVKY VYSTAVUJEME DO 48 HODIN
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) ExiCon, s. r. o., 2011 |