|
KONEC ROKU V ÚČETNICTVÍ – HARMONOGRAM ÚČETNÍ ZÁVĚRKY
1. Přípravné práce na účetní závěrku
Zahájení prací, jejichž cílem je sestavení účetní závěrky je účetní analýza, která se prolíná s inventarizací veškerého majetku a závazků. Po ukončení těchto prací je možné provést daňovou analýzu, sestavit přiznání k dani z příjmů a zjistit daňovou povinnost splatnou a odloženou. Po zúčtování těchto daní je možné sestavit účetní závěrku.
1.1 Účetní analýza a inventarizace – obecně
Cílem účetní analýzy je zjištění výsledku hospodaření před zdaněním, které na základě výsledků inventarizace zahrnuje zejména časové rozlišení, kursové přepočty, tvorbu a zúčtování opravných položek k majetku, tvorbu a zúčtování rezerv a celou řadu dalších činností.
Podstatou inventarizace je
– zjištění skutečného stavu veškerého majetku a závazků,
– ověření, zda zjištěný skutečný stav odpovídá stavu majetku a závazků v účetnictví, a
– ověření, zda nejsou dány důvody pro účtování o rezervách, opravných položkách a odpisech majetku.
Povinnost inventarizovat majetek a závazky, tj. ověřit věcnou správnost účetnictví, ukládá zákon o účetnictví (č. 563/1991 Sb., ve znění pozdějších předpisů) v § 6:
„Účetní jednotky jsou povinny inventarizovat majetek a závazky podle § 29 a 30.“
V ustanovení § 8 dále zákon o účetnictví vysvětluje:
„Účetní jednotky jsou povinny vést účetnictví správné, úplné, průkazné, srozumitelné, přehledné a způsobem zaručujícím trvalost účetních záznamů.“
„Účetnictví účetní jednotky je správné, jestliže účetní jednotka vede účetnictví tak, že to neodporuje tomuto zákonu a ostatním právním předpisům ani neobchází jejich účel.
Účetnictví účetní jednotky je úplné, jestliže účetní jednotka zaúčtovala v účetním období v účetních knihách všechny účetní případy, které v něm měla zaúčtovat podle § 3, a nejpozději do konce tohoto období za jemu bezprostředně předcházející účetní období sestavila účetní závěrku, popřípadě i konsolidovanou účetní závěrku, vyhotovila výroční zprávu, popřípadě i konsolidovanou výroční zprávu, zveřejnila informace podle § 21a a má o těchto skutečnostech veškeré účetní záznamy, a to přehledně uspořádané.
Účetnictví účetní jednotky je průkazné, jestliže všechny účetní záznamy tohoto účetnictví jsou průkazné (§ 33a) a účetní jednotka provedla inventarizaci.“
Zákon o účetnictví rozlišuje v § 29:
– periodickou inventarizaci (provádí se k okamžiku, ke kterému se sestavuje účetní závěrka),
– průběžnou inventarizaci (provádí se v průběhu účetního období).
Průběžnou inventarizaci mohou provádět účetní jednotky pouze u majetku vyjmenovaného, tj. u určitých druhů zásob a dlouhodobého majetku, který je v soustavném pohybu; termín určí sama účetní jednotka za podmínky, že každý druh majetku musí být inventarizován alespoň jednou za účetní období.
Zákonem je uložena povinnost archivace provedené inventarizace po dobu 5 let po jejím provedení.
U vybraných účetních jednotek, které zjišťují účetní záznamy pro potřeby státu, jsou bližší podmínky inventarizace stanoveny vyhláškou (č. 270/¬2010 Sb., o inventarizaci majetku a závazků, ve znění pozdějších předpisů), ostatní účetní jednotky vymezí organizační zajištění a způsob provedení inventarizace vnitřním předpisem.
Součástí inventarizace je zjištění skutečného stavu majetku a závazků, tj. provedení inventur v souladu se zákonem o účetnictví v § 30.
Skutečné stavy se zjišťují:
– fyzickou inventurou u majetku, u kterého lze vizuálně zjistit jeho fyzickou existenci, nebo
– dokladovou inventurou u závazků a majetku, u kterého nelze vizuálně zjistit jeho fyzickou existenci.
Skutečné stavy se zjišťují i u jiných aktiv, jiných pasiv a skutečností účtovaných v knize podrozvahových účtů.
Při fyzické inventuře je možno zjišťovat skutečný stav majetku počítáním, měřením, vážením a dalšími obdobnými způsoby, případně využívat účetní záznamy, které prokazují jeho fyzickou existenci.
Při dokladové inventuře se zjišťuje skutečný stav zpravidla na základě odsouhlasovacích dopisů s externími partnery, dále například na základě uzavřených smluv, výpisů z účtů peněžních prostředků, daňových přiznání apod.
Výsledkem inventury jsou inventurní soupisy, které minimálně obsahují:
– skutečnosti, které umožní jednoznačně určit majetek a závazky,
– podpisový záznam osoby odpovědné za jednoznačné určení majetku a závazků a podpisový záznam osoby odpovědné za provedení inventury,
– způsob zjišťování skutečných stavů,
– ocenění majetku a závazků při periodické inventarizaci k rozvahovému dni nebo i k rozhodnému dni, pokud jej účetní jednotka stanovila,
– ocenění majetku a závazků při průběžné inventarizaci ke dni ukončení inventury nebo i k rozhodnému dni, pokud jej účetní jednotka stanovila,
– okamžik, ke kterému se sestavuje účetní závěrka,
– rozhodný den, pokud jej účetní jednotka stanovila,
– okamžik zahájení a okamžik ukončení inventury.
Rozhodný den předchází rozvahovému dni, jde o den zjištění skutečných stavů majetku a závazků; dokončení zjišťování skutečného stavu k rozvahovému dni je potom podle účetních záznamů, které prokazují přírůstky a úbytky majetku a závazků, které nastaly mezi tímto dnem a rozvahovým dnem.
Inventuru fyzickou i dokladovou při periodické inventarizaci je možno
– zahájit nejdříve čtyři měsíce před rozvahovým dnem a
– ukončit nejpozději dva měsíce po rozvahovém dni.
Inventarizační rozdíly (rozdíly mezi skutečnými stavy a stavy v účetnictví), tj. manka, schodky, přebytky se vyúčtují do období, za které se inventarizace provádí (tedy i v případě, že inventura a následná inventarizace je ukončena až v následujícím období).
Český účetní standard pro podnikatele (ČÚS) č. 007 stanoví základní postupy účtování o inventarizačních rozdílech a ztrátách v rámci norem přirozených úbytků zásob.
Vnitřní předpis k inventarizaci majetku a závazků vymezuje zejména:
– termíny inventarizace,
– termíny fyzických a dokladových inventur,
– osoby odpovědné osob za provedení inventur a následně inventarizací.
Jednotlivé položky jsou zpravidla uvedeny podrobněji například zásoby podle skladů (analytických účtů) apod.
Mezi další body vnitřního předpisu o inventarizaci patří:
– stanovení postupu provádění inventur a inventarizací,
– rozhodnutí o formě inventurních soupisů (zákonem jsou uloženy minimální požadavky),
– stanovení norem přirozených úbytků zásob,
– stanovení závazných postupů oceňování na základě výsledků inventarizace, tj. stanovení zásad tvorby a používání opravných položek, rezerv a odpisů majetku,
– zabezpečení dalších souvislostí a informací, které může inventarizace zajišťovat, například přehled zabezpečení majetku apod.,
– zabezpečení uložení dokumentace provedených inventarizací.
Jedním z předpokladů řádně provedené inventarizace veškerého majetku a závazků je zpracování vnitřního předpisu o inventarizaci se stanovením odpovědných osob, termínů, postupů, atd. a proškolení zaměstnanců, kteří budou účastni inventur a následně inventarizací a svými podpisy potvrdí svou odpovědnost za jejich řádné provedení. Stanovení odpovědných osob za provedení inventur a inventarizací i jejich profesní skladby je plně v kompetenci účetní jednotky.
Inventarizace majetku a závazků je základním prvkem průkaznosti účetnictví. Inventarizací se ověřuje, zda stav a ocenění majetku a závazků v účetnictví odpovídá skutečnosti. Tuto skutečnost je třeba doložit ke každému rozvahovému i podrozvahovému účtu inventurním soupisem. Inventarizace však může plnit i řadu dalších funkcí, například:
– je předpokladem bezproblémové daňové kontroly, neboť správně provedená inventarizace je základem správně vyčíslené daňové povinnosti,
– slouží majiteli firmy k ochraně majetku a vymezení odpovědnosti za ochranu majetku,
– umožňuje přehled o využití majetku,
– získávání poznatků pro zkvalitnění evidence a přípravy na další inventarizaci.
Dále se změříme na konkrétní položky majetku a závazků, u kterých uvedeme základní postupy při jejich účetní analýze a inventarizaci.
(Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčníku DÚVaP 11/2016, DaÚ 1/2017, 1000 řešení 12/2016, Poradce 5/2017)
UKONČENÍ ROKU Z POHLEDU PLÁTCE DPH
Jak mají plátci postupovat při uplatňování nároku na odpočet daně ve zkrácené výši a výpočet ročního koeficientu včetně ročního vypořádání na konci roku 2016? Jaká pravidla platí pro případnou opravu odpočtu daně v poměrné výši a pro úpravu odpočtu daně? Jaká jsou pravidla pro změnu zdaňovacího období?
Zdaňovacím obdobím
podle zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o DPH), není sice kalendářní rok, ale kalendářní měsíc, případně kalendářní čtvrtletí, ale přesto ze zákona o DPH vyplývá plátců za splnění stanovených podmínek řada povinností. Tyto povinnosti souvisí zejména s uplatňováním nároku na odpočet daně. Dlouhodobě je uloženo plátcům daně, kteří mají povinnost krátit nárok na odpočet daně podle § 76 zákona o DPH, vypočítat v daňovém přiznání za poslední zdaňovací období kalendářního roku roční koeficient a s jeho využitím provést roční vypořádání nároku na odpočet daně u krácených plnění. Obdobně mají plátci, kteří uplatnili v průběhu kalendářního roku nárok na odpočet daně v poměrné výši podle § 75 zákona o DPH a poměrný koeficient stanovili kvalifikovaným odhadem, povinnost v daňovém přiznání za poslední zdaňovací období kalendářního roku provést případnou opravu odpočtu daně. V daňovém přiznání za poslední zdaňovací období kalendářního roku provádějí plátci také případnou úpravu odpočtu daně u dlouhodobého majetku, pokud v průběhu kalendářního roku došlo ke změně účelu použití dlouhodobého majetku zakládající zákonný důvod k úpravě odpočtu. V daňovém přiznání za poslední zdaňovací období kalendářního roku se provádí případná změna zdaňovací období pro příští kalendářní rok.
Roční vypořádání kráceného nároku na odpočet daně
Podle § 72 odst. 1 zákona o DPH oprávněn uplatnit odpočet daně pouze plátce, a to u přijatého zdanitelného plnění, které v rámci svých ekonomických činností použije pro vyjmenované účely, tj. zejména pro uskutečňování svých zdanitelných plnění, osvobozených plnění s nárokem na odpočet daně, pro plnění s místem plnění mimo tuzemsko, u nichž by měl plátce nárok na odpočet, pokud by se uskutečnila v tuzemsku a pro další vyjmenované účely.
Z § 72 odst. 5 zákona o DPH vyplývá zásada, podle níž má plátce má nárok na odpočet daně v plné výši u přijatého zdanitelného plnění, které použije výhradně pro vyjmenovaná plnění, která jsou uvedena v § 72 odst. 1 zákona o DPH, tj. zejména pro uskutečňování zdanitelných plnění, plnění osvobozených od daně s nárokem na odpočet daně a pro další vyjmenované účely. Z toho lze dovozovat, že použije-li plátce přijaté zdanitelné plnění byť v rámci ekonomické činnosti výhradně pro osvobozená plnění bez nároku na odpočet daně uvedená v § 51 zákona o DPH, nárok na odpočet daně u těchto přijatých zdanitelných plnění nemá.
Podle navazujícího § 72 odst. 6 zákona o DPH použije-li plátce přijaté zdanitelné plnění jak pro účely, které zakládají nárok na odpočet daně, tak pro jiné účely, je oprávněn uplatnit nárok na odpočet daně jen v částečné výši. Prakticky to znamená, že pojem „odpočet daně v částečné výši“ zahrnuje jak „poměrný nárok na odpočet daně“ podle § 75 zákona o DPH, tak i „zkrácený nárok na odpočet daně“ podle § 76 zákona o DPH.
Postup při krácení nároku na odpočet daně vyplývá z § 76 zákona o DPH. Pokud podle § 76 odst. 1 plátce přijatá zdanitelná plnění v rámci svých ekonomických činností jak pro svá plnění, u kterých má nárok na odpočet daně např. pro zdanitelná plnění, tak i pro svá osvobozená plnění, u kterých nemá nárok na odpočet daně, tj. u přijatých plnění podle § 72 odst. 4 zákona o DPH, má nárok na odpočet daně pouze v krácené výši odpovídající rozsahu jejich použití pro plnění s nárokem na odpočet. Výše odpočtu daně v krácené výši se podle § 76 odst. 2 zákona o DPH vypočte logicky jako součin daně na vstupu u přijatého zdanitelného plnění, u kterého má plátce nárok na odpočet daně v krácené výši, a koeficientu.
V přiznání k DPH uvádí plátce nárok na odpočet daně z přijatých zdanitelných plnění, a to v členění na základ daně a odpočet daně v plné a krácené výši v části IV. přiznání k DPH. V řádku 40 se uvádí nárok na odpočet daně z přijatých zdanitelných plnění od jiných plátců daně v základní sazbě daně 21 %. V řádku 41 se uvádí nárok na odpočet daně z přijatých zdanitelných plnění od jiných plátců daně, a to v první i druhé snížené sazbě daně, tj. v přiznání k DPH nejsou rozlišována přijatá zdanitelná plnění v sazbě 15 % a 10 %. Pokud plátce uplatňuje nárok na odpočet v krácené výši podle § 76 zákona o DPH ve sloupci „základ daně“ v řádku 40 nebo 41 přiznání, vykazuje celý základ daně a ve sloupci „krácený odpočet“ vykazuje celou částku daně na vstupu. Krácení odpočtu potom provede plátce sumárně v řádku 52 přiznání.
Vybrané údaje o přijatých zdanitelných plněních ve standardním režimu, z nichž plátce uplatňuje nárok na odpočet daně, je plátce od 1. 1. 2016 povinen vykazovat v příslušných částech kontrolního hlášení. Prakticky se jedná pouze o údaje vykazované v ř. 40 a 41 příslušného daňového přiznání. V případě kráceného nároku na odpočet daně podle § 76 zákona o DPH se do kontrolního hlášení uvádí celá hodnota základu daně a daň uvedená na přijatém daňovém dokladu. U poměrného nároku na odpočet daně podle § 75 zákona o DPH se do kontrolního hlášení uvede pouze poměrná část základu daně a k tomu příslušná daň, ze které má plátce nárok na odpočet daně, který uvádí v přiznání k DPH a ve sloupci 11 kontrolního hlášení se uvede poznámka „ANO“ označující, že byl použit výpočet odpočtu daně v poměrné výši. V případě kráceného nároku na odpočet daně se však v tomto sloupci uvede poznámka „NE“. V kontrolním hlášení se neuvádějí údaje o korekci odpočtů, výpočtu odpočtu daně v krácené výši nebo o úpravě odpočtu, které se vykazují pouze v příslušných řádcích přiznání k DPH.
Podle § 76 odst. 3 zákona o DPH se koeficient pro krácení nároku na odpočet daně stanoví jako procentní podíl, v jehož čitateli je součet částek základů daně nebo hodnot plnění uskutečněných plátcem s nárokem na odpočet daně a ve jmenovateli celkový součet hodnot v čitateli a navíc součet hodnoty uskutečněných plnění osvobozených od daně bez nároku na odpočet daně.
Do čitatele i jmenovatele se započítávají i přijaté úplaty, pokud z těchto přijatých úplat plátci vznikla povinnost přiznat daň podle § 21 odst. 1 zákona o DPH. Koeficient se počítá a zaokrouhluje na celá procenta nahoru a počítá se pouze jednou za kalendářní rok, a to v daňovém přiznání za poslední zdaňovací období kalendářního roku. V procentních bodech se také vykazuje v řádcích 52 a 53 daňového přiznání.
Příklad
Výpočet ročního koeficientu za rok 2016:
Obchodní společnost, která je plátcem daně, vykázala v daňových přiznáních za jednotlivá zdaňovací období roku 2016 tyto údaje:
- základ daně u zdanitelných plnění v 21 % (řádek 1) | 9 890 000 Kč, |
- základ daně u zdanitelných plnění v 15 % (řádek 2) | 600 000 Kč, |
- dodání zboží do jiného členského státu (řádek 20) | 3 900 000 Kč, |
- vývoz zboží (řádek 22) | 1 600 000 Kč |
- osvobozená plnění bez nároku na odpočet daně (řádek 50) | 2 350 000 Kč |
Celková částka uskutečněných plnění s nárokem na odpočet daně bude jako součet řádků 1 + 2 + 20 + 22 činit 15 990 000 Kč. Vypořádací koeficient za rok 2016 se vypočte v posledním daňovém přiznání za rok 2016 jako podíl, v jehož čitateli bude součet výše uvedených řádků (15 990 000 Kč) a ve jmenovateli stejná částka + řádek 50 (18 340 000 Kč). Koeficient tedy bude činit v celých procentech po zaokrouhlení nahoru 15 990 000: 18 340 000 × 100 = 88 %. Tento koeficient bude zároveň pro plátce zálohovým koeficientem pro rok 2017.
Do výpočtu koeficientu se podle § 76 odst. 4 zákona o DPH nezahrnují některá příležitostná plnění, která by mohla zkreslit jeho výši. Jedná se o prodej dlouhodobého majetku, který plátce využíval pro svou ekonomickou činnost. Do výpočtu koeficientu se neuvádějí ani finanční služby včetně finančních činností podle § 54 zákona o DPH, dodání a nájem nemovité věci v případě, že jsou doplňkovou činností plátce uskutečňovanou příležitostně. Prakticky by se mělo jednat o plnění ve smyslu příslušné judikatury Soudního dvora EU, která nejsou prováděna pravidelně, neexistuje ani předpoklad jejich soustavnosti, který je vyjádřen záměrnou opakovaností, na jejich uskutečňování není vyčleněný personál, náklady a úplata přijatá za takovou činnost je v porovnání s celkovým obratem minimální. Plnění, která se neuvádějí podle tohoto odstavce do výpočtu koeficientu, se uvádějí v daňovém přiznání v řádku 51, a to v levém sloupci plnění s nárokem na odpočet daně (např. prodej dlouhodobého majetku) a v pravém sloupci plnění bez nároku (např. finanční činnosti). Z § 76 odst. 5 zákona o DPH vyplývá, že je-li hodnota ve jmenovateli podílu vypočteného podle předchozího odstavce 3 kladné číslo a hodnota v jeho čitateli nula nebo záporné číslo, je koeficient 0 %. Je-li naopak hodnota ve jmenovateli tohoto podílu nula nebo záporné číslo a hodnota v jeho čitateli nula nebo kladné číslo, je koeficient 100 %. Uplatňuje se přitom zásada, podle níž se vypočtený koeficient považuje za roven 100 %, pokud je roven nebo vyšší než 95 %. Podle § 76 odst. 6 zákona o DPH plátce nepočítá koeficient samostatně za každé zdaňovací období, ale pro výpočet nároku na odpočet daně v krácené výši se v jednotlivých zdaňovacích obdobích běžného kalendářního roku použije zálohový koeficient vypočtený z údajů za zdaňovací období předcházejícího kalendářního roku při ročním vypořádání odpočtu daně. Pokud plnění pro výpočet koeficientu za předcházející kalendářní rok neexistují, stanoví výši tohoto koeficientu plátce kvalifikovaným odhadem. Z tohoto obecného pravidla tedy vyplývá, že pro krácení nároku na odpočet daně v jednotlivých zdaňovacích obdobích roku 2016 používal plátce jako zálohový koeficient roční koeficient za rok 2015, který byl plátcem vypočten v posledním zdaňovacím období roku 2015. Postup při krácení nároku na odpočet daně s použitím zálohového koeficientu je vysvětlen v následujícím zjednodušeném příkladu.
Příklad
Krácení nároku na odpočet daně zálohovým koeficientem
Plátce daně, který má měsíční zdaňovací období, uskutečňuje vedle zdanitelných plnění také plnění osvobozená od daně bez nároku na odpočet daně (osvobozený nájem nemovitých věcí a finanční činnosti). Při ročním vypořádání za rok 2015 vyšel plátci roční koeficient ve výši 85 %. Tento roční koeficient za rok 2015 používal plátce jako zálohový koeficient pro rok 2016.
Plátce v srpnu 2016 pořídil počítač za cenu 40 000 Kč bez daně + daň při sazbě 21 % ve výši 8 400 Kč. Počítač plátce používá jak pro zdanitelná plnění, tak i pro osvobozená plnění, a proto mu vznikla povinnost krátit nárok na odpočet daně koeficientem. Pro krácení nároku na odpočet daně v daňovém přiznání za měsíc srpen 2016 plátce použil zálohový koeficient ve výši 85 %. Zkrácený nárok na odpočet daně při pořízení počítače, který plátce zahrnul do řádku 52 daňového přiznání za měsíc srpen 2016, tedy činil 7 140 Kč (85 % z 8 400 Kč).
(Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčníku DaÚ 12/2016, DÚVaP 12/2016)
|
|
|
374/2016 Vyhláška o evidenci a kontrole jaderných materiálů a oznamování údajů o nich
375/2016 Vyhláška o vybraných položkách v jaderné oblasti
376/2016 Vyhláška o položkách dvojího použití v jaderné oblasti
377/2016 Vyhláška o požadavcích na bezpečné nakládání s radioaktivním odpadem a o vyřazování z provozu jaderného zařízení nebo pracoviště III. nebo IV. kategorie
378/2016 Vyhláška o umístění jaderného zařízení
379/2016 Vyhláška o schválení typu některých výrobků v oblasti mírového využívání jaderné energie a ionizujícího záření a přepravě radioaktivní nebo štěpné látky
380/2016 Rozhodnutí prezidenta republiky o vyhlášení opakovaných voleb do Senátu Parlamentu České republiky
381/2016 Vyhláška o žádostech, oznámeních a předkládání výkazů podle zákona o spotřebitelském úvěru
382/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 141/2011 Sb., o výkonu činnosti platebních institucí, institucí elektronických peněz, poskytovatelů platebních služeb malého rozsahu a vydavatelů elektronických peněz malého rozsahu, ve znění pozdějších předpisů
383/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 306/2015 Sb., o užívání pozemních komunikací zpoplatněných časovým poplatkem
384/2016 Vyhláška o odborné způsobilosti pro distribuci spotřebitelského úvěru
385/2016 Ministerstvo vnitra
386/2016 Sdělení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy o vyhlášení aktualizovaného seznamu výzkumných organizací schválených pro přijímání výzkumných pracovníků ze třetích zemí
|
|
|
Termíny pro praxi v listopadu 2015
1. 12.
Čtvrtek
|
Evidence tržeb |
Zahájen ostrý provoz první vlny elektronické evidence tržeb – hotely a restaurace
(§ 37 odst. 1 písm. a) zákona č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb)
|
8. 12.
Čtvrtek
|
Zdravotní pojištění – OSVČ |
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za listopad 2016
(§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
15. 12.
Čtvrtek
|
Daně z příjmů - poplatník |
Odvod pololetní zálohy na rok 2016 (40 %), pokud daň za rok 2015 přesáhla 30.000 Kč, ale nepřesáhla 150.000 Kč (je-li zdaňovacím obdobím kalendářní rok)
(§ 38a odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod čtvrtletní zálohy na rok 2016 (25 %), pokud daň za rok 2015 přesáhla 150.000 Kč (je-li zdaňovacím obdobím kalendářní rok)
(§ 38a odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Daň silniční |
Zaplacení „čtvrtletní“ zálohy na daň silniční za říjen a listopad 2016
(§ 10 odst. 1 a 4 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční)
|
Zaplacení „roční“ zálohy 70 % daně silniční na rok 2016 za nákladní vozidlo, tahač, přívěs, návěs s hmotností od 12 tun využívající sazbu daně sníženou o 48 %
(§ 6 odst. 9 a 10, § 10 odst. 6 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční)
|
20. 12.
Úterý
|
Daně z příjmů – plátce |
Odvod sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti z mezd za listopad 2016
(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění - OSVČ |
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za listopad 2016
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za listopad 2016
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za listopad 2016
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za listopad 2016
(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za listopad 2016
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za listopad 2016
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
|
27. 12.
Úterý
(za svátek
25. 12.)
|
DPH |
Podání přiznání k DPH a její zaplacení za listopad 2016 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
(§ 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání kontrolního hlášení DPH plátce za listopad 2016 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen pokud mají měsíční zdaňovací období
(§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
Podání souhrnného hlášení plátce za listopad 2016, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li prostřední osobou) a poskytnutí služby s místem plnění podle § 9 odst. 1 (kterou má zdanit příjemce)
(§ 102 odst. 1, 3 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za listopad 2016, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za listopad 2016, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
31. 12.
Sobota
|
Daně z příjmů- plátce |
Daňové povinnosti se přesouvají na pondělí 2. ledna 2017.
|
Účetnictví |
Účetní povinnosti se přesouvají na pondělí 2. ledna 2017
|
|
|
|
TRÉNINK PAMĚTI
Rodíme se s dispozicí zapamatovat si téměř všechno okolo nás. Schopnost rychle si vzpomenout však u každého přirozeně klesá s přibývajícím věkem. S pamětí je to stejné jako se svaly – když ji člověk přestane trénovat, ochabne. Pro snadnější zapamatování pomáhá využívání tvořivosti, představivosti a asociací. Čím více smyslů při tom zapojujeme, tím větší je pravděpodobnost zapamatování. Množství zapamatovaných informací, mimo jiné, zpětně posiluje kreativitu.
PAMĚŤ VS. ZAPOMÍNÁNÍ – Paměť je možné definovat různým způsobem. Obecně je to proces zapamatovávání, uchovávání informací, se kterými člověk přichází do kontaktu, a jejich pozdější vybavování. Jde o schopnost udržení informace o podnětu, události, představě apod. na dobu, kdy původní podnět už není přítomný. Paměť je nevyhnutelnou podmínkou při shromažďování zkušeností. Kdyby se v našem vědomí neuchovávalo to, co jsme zažili, všechno by bylo pro nás stále neznámé a nové.
Překvapivé je, že paměť směřuje spíš k budoucnosti než k minulosti. Plní ochrannou funkci. Jejím úkolem je připravovat náš organismus na nastávající děje tím, že na základě prožitého a zapamatovaného jsme schopni se později vyhnout tomu, co by nás mohlo ohrozit.
Pokud se vám zdá, že si už nepamatujete tolik jako kdysi, může to být tím, že mozková kapacita se lidem snižuje každý rok o přibližně půl procenta. Souvisí to nejen s věkem, ale také se stresem, obezitou, nedostatkem vitamínů a mnoha dalšími faktory.
KOLIK SI ZAPAMATUJEME? Zapamatování představuje vytvoření paměťové stopy, která proběhne prostřednictvím syntézy bílkovin. Může být úmyslné nebo neúmyslné. Při neúmyslném si zapamatujeme něco bez toho, že bychom si to vytýčili za cíl, a to bez jakéhokoli úsilí. Např. si zapamatujeme mnoho podrobností, které jsme viděli na ulici – jak byl kdo oblečený apod. Při úmyslném zapamatování si klademe za cíl danou věc si zapamatovat. Typickým příkladem je učení.
Opakem uchovávání informací je zapomínání. Zapomínání je nejintenzivnější v rozpětí 1 hodiny od paměťového vstupu, kdy si zapamatujeme asi 44 % z původně osvojeného materiálu. Je však těžké určit, zda jde o trvalou nebo dočasnou ztrátu. Zapomínání má i pozitivní charakter a je nevyhnutelné pro udržení zdravé psychické regulace organismu. Je součástí obranného mechanismu, který nám umožňuje vytěsnit z paměti negativní emoce, události, zkušenosti a současně umožňuje, aby se náš organismus zbytečně nezatěžoval nadbytečným množstvím nepotřebných informací. Proces zapomínání znázorňuje tzv. Ebbingausova křivka zapomínání, kde na její svislé ose je procento zapamatovaného a na vodorovné ose čas, který uplynul od naučení.
(Viz zdroj: http://www.jakstudovat.cz/?p=126)
PŘI ZAPAMATOVÁVÁNÍ MÁ VELKÝ VÝZNAM KONTEXT A EMOCIONÁLNÍ NALADĚNÍ - Vycházejíce z teorie Edgara Dalea (1946), si údajně zapamatujeme:
- 10 % z toho, co slyšíme,
- 15 % z toho, co vidíme,
- 20 % z toho, co současně vidíme i slyšíme,
- 40 % z toho, o čem diskutujeme,
- 80 % z toho, co přímo zažijeme nebo děláme,
- 90 % z toho, co se pokoušíme naučit druhé.
Každý z nás má talent na něco jiného, a proto si i lépe zapamatovává jiné typy vjemů. Podle posledních výzkumů se v některých ohledech mozek zlepšuje s věkem. Vychází se přitom z předpokladu, že zatímco mozek mladých dokáže rychleji zpracovávat data, mozek starších dokáže v rámci už existujících vědomostí, dovedností a zkušeností vytvářet účinnější zkratky.
TŘI DRUHY PAMĚTI – Rozlišujeme tři druhy paměti: ultrakrátkodobou (senzorická paměť), krátkodobou (pracovní) a dlouhodobou paměť.
- Senzorická paměť uchovává smyslové vjemy (tedy to, co slyšíme, vidíme, cítíme hmatem a chutí) během jedné čtvrtiny až dvou sekund. Funguje jako síto, přefiltruje důležité, nové a neznámé informace. To, co je pro nás potřebné, přejde do krátkodobé paměti.
- Pracovní paměť dočasně uchovává informace ve vědomí během vykonávání činnosti. Typickým příkladem je zapamatování telefonního čísla, které potřebujeme zadat do telefonu. Ve chvíli, kdy dotyčná osoba telefon zvedne, číslo zapomínáme, protože už ho nepotřebujeme. U kapacity krátkodobé paměti se uvádí, že jsme schopni si zapamatovat 7 položek (± 2) položek, tedy číslic, jmen apod.
- Dlouhodobá paměť uchovává informace, které jsou pro nás natolik důležité, že si je potřebujeme pamatovat na delší dobu. Ukládají se do šedé kůry mozkové. Dlouhodobá paměť má více složek. Jednak jsou v ní uložené osobní zkušenosti a zážitky (epizodická paměť), základní poznatky a vědomosti, jako pojmy, definice, normy (sémantická paměť) a senzomotorické dovednosti, dynamické stereotypy a myšlenkové postupy (procedurální paměť).
CO PROSPÍVÁ PAMĚTI? Kolikrát se vám stalo, že jste si ani po několika minutách rozhovoru neuměli vzpomenout na jméno osoby, která vás oslovila na ulici? Anebo jste někam odložili klíče a nevíte kam? Na druhou stranu si možná bez jakékoli námahy umíte vybavit přesné znění fyzikálních zákonů či jména všech bývalých spolužáků. To, zda má někdo dobrou paměť, je podmíněno genetickou (dědičnou) predispozicí, životním stylem i tréninkem paměti.
Paměti prospívá:
1. Trénink
Paměťový trénink je především tréninkem vizualizace, díky němu se zkvalitňuje paměťová, koncentrační schopnost a také kreativita.
Neztrácejte čas strávený například čekáním u lékaře či každodenním cestováním. Namísto toho potrapte svoji paměť tím, že budete aktivně vzpomínat. Jak se jmenovali vaši učitelé na střední škole? Co jste měli oblečené minulý týden od pondělí do neděle? Mnoho jednoduchých cvičení a paměťových her je dostupných i na internetu.
2. Více smíchu na úkor stresu
Stres je jednou z největších příčin zapomínání. Často zapomínáme proto, že si nechceme pamatovat věci, které jsou nám nepříjemné. Zapomínáme také proto, že nemáme čas – na to, abychom si něco zapamatovali, se musí v mozku vytvořit paměťová stopa. Tento proces si žádá dostatek času. Pokud jdou informace příliš rychle za sebou, mozek si nestíhá zapamatovávat. Když jste pozitivně naladění, jste schopni lépe si nahrávat paměťové stopy. Je potvrzeno, že i hudba pomáhá zpracovávat nové informace hlouběji. V okamžiku, když slyšíte chytlavou melodii, váš mozek začne uvolňovat látku dopamin, který napomáhá uchovávat vzpomínky.
3. Zdravé jídlo a pití
Vyvážená strava obsahující dostatek cukrů, bílkovin, tuků, minerálů a vitamínů pomáhá udržet paměť fit. Současně platí druhá důležitá zásada: nepřejídat se. S prázdným žaludkem se přemýšlí lépe.
Bylo zjištěno, že na tomto jevu se výrazně podílí hormon ghrelin, který se zvýšeně produkuje v žaludku při hladovění. Tento hormon podporuje chuť k jídlu, ale také aktivizuje hipokampus – část mozku zodpovědnou za intelektové funkce a ukládání informací do paměti.
4. Dostatek spánku
Při nedostatku spánku se v hipokampu potlačuje tvorba nových neuronů. Dostatečné množství spánku je u každého individuální, proto si tuto dobu musíte určit sami na základě vlastní potřeby a následně ji i řádně dodržovat.
5. Fyzická námaha
Pokud se věnujete jakémukoli sportu déle než 30 minut denně, dochází k lepšímu okysličování mozku, protože lépe dýcháte. Libovolná fyzická činnost zlepšuje průtok krve do části mozku, která ovlivňuje schopnost učit se, a také i tvorbu nových mozkových buněk.
Nikdy není pozdě začít. Jedna ze studií provedených v této oblasti uvádí, že seniorům, kteří 3krát týdně absolvovali rychlou 40minutovou procházku, narostl jejich hipokampus o dvě procenta. Navíc lidé, kteří pravidelně cvičí, mají prokazatelně nižší výskyt stařecké demence, včetně Alzheimerovy choroby.
6. Organizace myšlenek
Organizujte si materiál, který si chcete zapamatovat – přijímané údaje selektujte, vnímejte, které jsou důležité, a zbavte se nepodstatných. Ty, které si chcete zapamatovat na delší dobu, důsledně zpracujte a pochopte. Nezapomeňte si je opakovat. Pokud jste si zatím neobstarali diář, začněte jej používat.
7. Vzdělávání
Sice není pravidlem, že vzdělaní lidé mají zákonitě lepší paměť, ale jejich paměť je výkonnější, protože ji nutí více pracovat. Intelektuální prostředí je důležitým faktorem příznivě působícím na paměť. Lidé s vysokoškolským vzděláním a osoby s bohatými intelektuálními a společenskými aktivitami mají méně zdravotních problémů a lepší paměť. Stejně tak se prokázalo, že zvířata žijící v obohaceném prostředí jsou učenlivější.
TRÉNOVAT PAMĚŤ SE DÁ I POHODLNĚ DOMA - V první řadě je třeba si uvědomit, že si chcete něco zapamatovat. Mnoho věcí totiž zapomínáme proto, že je děláme nevědomky. Snažte se zaktivovat svůj mozek ve chvíli, když vykonáváte rutinní činnost. Pokud si chcete např. zapamatovat, kde jste nechali klíče, ve chvíli, kdy je odkládáte, řekněte nahlas, kam je dáváte. Odborníci doporučují říci i něco „ulítlého“ anebo vydat neobvyklý zvuk (když si např. dupnete či tlesknete, mozek si snadněji vytvoří asociaci, kterou nezapomenete). Jednoduchým tréninkem je i čtení novin a zopakování si toho, co jste se dozvěděli. Případně, když si s někým povídáte, zkuste si zopakovat, o čem jste hovořili. Pokud si chcete dobře zapamatovat nějaký text, čtěte ho nahlas. Při takovémto čtení si informace ukládáte rovněž do sluchové paměti, což zvyšuje pravděpodobnost zapamatování si dané informace. Ještě více může pomoci, pokud čtete rytmicky. Abyste si zapamatovali jméno osoby, která vám byla představena, soustřeďte se v momentě, kdy je jméno vysloveno a následně ho nahlas zopakujte. Zároveň si ověříte, zda jste ho správně zachytili. Do paměti si jméno nejlépe zapíšete tak, že danou osobu představíte někomu dalšímu.
Pro lepší zapamatování tváře dané osoby pomáhá, pokud si dotyčného vizualizujete. Přiřaďte si k osobě např. nějaké zvíře podle výrazných rysů její tváře. Pomáhá i to, když vám dotyčný někoho připomíná – ať už člena rodiny, nebo známou osobnost. Důležitou pomůckou je spojit si člověka se situací. Snadněji si pamatujeme konkrétní věci než abstraktní. Jméno je abstraktní, zatímco situace je konkrétní.
Pro zlepšení zapamatování se v praxi taktéž využívají různé techniky a tzv. mnemotechnické pomůcky.
TECHNIKA ČLENĚNÍ se používá u čísel na ulehčení jejich zapamatování. Pokud si potřebujete zapamatovat číslo bankovního účtu nebo telefonní číslo, rozčleňte ho na skupiny dvou nebo tří číslic. Tak si nemusíte pamatovat jedno dlouhé deseticiferné číslo, ale jen např. pět čísel. Potom můžete zkusit k jednotlivým dvojicím či trojicím číslic přiřadit známou informaci – číslo domu nebo datum narození.
MNEMOTECHNIKA je technika zakládající se na různých sdružených, pomocných představách – tzv. mnemotechnických pomůckách. Základní mnemotechnické pomůcky se používají už při vyučování na školách a mnozí je využíváme intuitivně. Příkladem je zapamatování si římských číslic použitím věty: „Ivan Vedl Xénii Lesní Cestou Do Města“, kde I = 1, V = 5, X = 10, L = 50, C = 100, D = 500, M = 1000. Nepotřebujete se učit, který znak vyjadřuje jakou číslovku. Postačí, pokud víte, jaké hodnoty mohou římské číslice mít, a znáte tuto jednoduchou větu. Existuje mnoho dalších pomocných vět, básniček či obrázků, které pomáhají naučit se vybraná slova, vzorce anebo chemické prvky. Můžete si však vytvářet i vaše vlastní mnemotechnické pomůcky, které vám ulehčí práci.
METODA LOCI, jinak nazývaná též paměťové paláce či paměťové cesty, je odvozena z angl. locus – místo. Její podstatou je vytvoření tzv. mentální cesty, což je řada za sebou logicky zvolených objektů ve známém prostředí. K těmto objektům si pomocí vizualizace připojíte informaci, kterou si chcete zapamatovat. Jinými slovy, když si chcete něco zapamatovat, „uložte“ si informaci na konkrétní místo, nejlépe takové, které velmi dobře znáte a které se nemění, například prostor vašeho pokoje či kanceláře. Metodu můžete využít např. na zapamatování nákupního seznamu. Pokud potřebujete koupit vajíčka, cukr a chléb, představte si, jak jste u vchodu do své kanceláře stoupli na vajíčko, které se vám nalepilo na podrážku, na pracovním stole máte rozsypaný cukr a v zásuvce starý chleba, který jste si kdysi připravili na svačinu. Při vstoupení do obchodu vám postačí, když si vybavíte obraz svojí kanceláře a jednotlivé položky nákupu se vám ihned vybaví v mysli.
Paměťové paláce jsou věcí kreativity, představivosti, fantazie a smyslu pro humor. Čím bláznivější představu si vytvoříte, tím lépe a snadněji si ji zapamatujete. Představujte a sestavujte si takto různé cesty, kterými chodíváte do práce či na procházky a které si umíte vybavit co nejpodrobněji – v oddělených záchytných bodech. Paláce jsou nástroj na velmi rychlé uložení si věcí do paměti. Je ale velmi malá pravděpodobnost, že se tam ty věci udrží dva roky bez toho, abyste si je občas vybavili.
Závěr
Pokud paměť nenamáháme, ochabuje podobně jako svaly. Proto je třeba ji trénovat. Ocení to i váš zaměstnavatel, neboť paměť má velký význam pro tvořivost. Naši pozornost každou minutu rozptyluje mnoho věcí, což velmi škodí procesu pamatování. Prvním kokem k tréninku paměti je proto koncentrace. Ve chvíli, kdy přijímáte důležitou informaci, soustřeďte se na to, abyste ji nezachytili povrchně nebo nesprávně.
Ing. Jana Jarošová, Ph. D.
Použitá literatura: • CARTEROVÁ, R. Prečo si človek pamätá a čo prispieva k inteligencii? 2010. Dostupné z: http://mozgovna.pravda.sk/clovek/clanok/19327-preco-si-clovek-pamaeta-a-co-prispieva-k-inteligencii/; • DANIEL, J. et al. Základy všeobecnej psychológie. Univerzita Konštantína Filozofa. Nitra, 2000. ISBN 80-8050-375-3; • GOUDREAU, J. 7 tipů, jak snadno zlepšit svou paměť. Říjen 2014. Dostupné z: http://www.forbes.cz/jak-trenovat-pamet-2/; • KUBÍK, O. Investigatívna psychológia. Bratislava: Eurokódex, 2012. ISBN 978-80-89447-75-6; • THALHEIMER, W. People Remember 10 Percent of What They Read. Březen 2015. Dostupné z: .
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 5/2017 (XI/2016)
- Zákon o zadávání veřejných zakázek s komentářem - JUDr. Jiří Nesnídal
- Zvýšení minimální mzdy od 1. 1. 2017 - Mg. Olga Bičáková
- Dohled nad dodržováním zákona o spotřebitelském úvěru - JUDr. Jana Drexlerová
- Změna v působnosti orgánů Celní správy ČR - Ing. Jan Šmolík
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 12/2016 (XI/2016)
- Novela zákona o daních z příjmů – Ing. Eva Sedláková
- Daňová optimalizace – Ing. Ivan Macháček
- Ukončení roku z pohledu plátce DPHa – Ing. Václav Benda
- Sleva na dani v souvislosti se zaváděním evidence tržeb – Ing. Ivan Macháček
- Zálohy v daňové evidenci – Ing. Martin Děrgel
- Schválení minimální mzdy – JUDr. Eva Dandová
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 12/2016 (XI/2016)
- Povinnosti plátce DPH – Ing. Václav Benda
- Pracovní smlouvy – JUDr. Eva Dandová
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 12/2016 (XI/2016)
- Vyšší minimální mzda – důsledky v mzdové účtárně - JUDr. Ladislav Jouza
- Odměňování pedagogických pracovníků - JUDr. Eva Dandová
- Správní delikty při zpracování osobních údajů - Ing. Karel Janda
- Dohoda o provedení práce, dohoda o pracovní činnosti a daň z příjmů - Ing. Helena Machová
- Vliv zvýšení minimální mzdy ve zdravotním pojištění - Ing. Antonín Daněk
- Zdravotně postižený zaměstnanec v daních - Ing. Martin Děrgel
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 12-13/2016 (XI/2016)
- Smlouvy a dohody v pracovněprávních vztazích dle NOZ - JUDr. Ladislav Jouza
- Zdravotní pojištění a neplacené volno ve specifických situacích – Ing. Antonín Daněk
1000 řešení – měsíčník č. 12/2016 (IX/2016)
- Ukončení roku z daňového a účetního pohledu – Ing. Martin Děrgel
- Změny ve zdravotním pojištění od roku 2017 – Ing. Antonín Daněk
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
ODBORNÉ PUBLIKACE:
Povinnosti zaměstnavatele – (práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele)
Vzory smluv dle NOZ II. – (komentované vzory smluv)
Ekonomický a personalistický slovník – (ekonomické pojmy a výrazy, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách)
Stavíme bez chyb, pokut a penále – (legislativní část, změny a novinky, slovník stavebních pojmů)
Daňové výdaje z účetního a daňového hlediska bez chyb, pokut a penále – (které výdaje uplatnit do daňových výdajů a jak správně účtovat)
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník č. 6/2017 (XII/2016)
- Zákon o rezervách s komentářem – Mgr. Petr Taranda
- Změny ve zdravotním pojištění 2016/2017 – Ing. Antonín Daněk
- Jak správně vypočítat rentu – JUDr. Eva Dandová
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 1/2017 (XII/2016)
- Konec roku v účetnictví – Ing. Zdenka Cardová
- Inventerizace – Ing. Karel Janda
- Přiznání k dani silniční – Ing. Karel Janda
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 1/2017 (XII/2016)
- Nejčastější problémy při zdanění FO v daňovém přiznání za rok 2016 – Ing. Ivan Macháček
- Daňové přiznání k dani z nemovitých věcí – Ing. Karel Janda
- Daňové přiznání k dani silniční – Ing. Karel Janda
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 1/2017 (XII/2016)
- Minimální mzda z pohledu daně z příjmů fyzických osob pro r. 2017 – Ing. Eva Sedláková
- Valorizace náhrad za ztrátu na výdělku v r. 2017 – JUDr. Eva Dandová
- Změny v dohodách o práci – JUDr. Ladislav Jouza
- Výkon rozhodnutí srážkami ze mzdy – JUDr. Jana Drexlerová
- Zdanění důchodů za rok 2016 – Ing. Helena Machová
- Nevyčerpaná dovolená 2016 - převod do r. 2017 – pravidla – Richard W. Fetter
1000 řešení – měsíčník č. 1/2017 (XII/2016)
- Silniční daň – Ing. Karel Janda
- Daňová optimalizace – Ing. Martin Děrgel
- Daň z příjmů
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
Sborníky zákonů:
zákon o daních z příjmů, zákon o dani z přidané hodnoty, zákon o účetnictví … (I/2017)
Zákony IIA – občanský zákoník, zákon o obchodních korporacích, občanský soudní řád … (IIA/2017)
Zákony IIB – trestní zákoník, trestní řád, zákon o přestupcích … (IIB/2017)
Zákony III – zákoník práce, zákon o nemocenském pojištění, zákon o důchodovém pojištění … (III/2017)
Zákony IV – stavební zákon, katastrální zákon, zákon o zadávání veřejných zakázek … (IV/2017)
Zákony V – zákon o obcích, zákon o krajích, školský zákon …. (V/2017)
Zákony VI – zákon o odpadech, zákon o životním prostředí, vodní zákon … (VI/2017)
ODBORNÉ PUBLIKACE:
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2016 (sestavování účetní závěrky podnikatelů)
Daňová přiznání k daním z příjmů FO a PO za rok 2016 (aktuální informace pro zpracování daňových přiznání)
Pomocník mzdové účetní 2017 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z oblasti mezd a platů)
Daňové a nedaňové výdaje (2017) – (uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových)
|
|
|
Uzavření roku z pohledu plátce DPH
Jak mají plátci postupovat při uplatňování nároku na odpočet daně ve zkrácené výši a výpočet ročního koeficientu včetně ročního vypořádání na konci roku 2016? Jaká pravidla platí pro případnou opravu odpočtu daně v poměrné výši a pro úpravu odpočtu daně? Jaká jsou pravidla pro změnu zdaňovacího období?
Dočtete se v našich publikacích, které jsou určeny plátcům DPH, účetním, podnikatelům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, daňovým poradcům …
- 1. DÚVaP 12/2016 - Povinnosti plátce DPH - příspěvek - Ing. Václav Benda
/A5, str. 176/
- 2. DaÚ 12/2016 - Ukončení roku z pohledu plátce DPH -
/A4, str. 80/
- 3. 1000 řešení 12/2016 - Konec roku z pohledu plátce DPH - praktické příklady – Ing. Martin Děrgel
/A5, str. 80/
- 4. Aktualizace I/4 - Zákon o dani z přidané hodnoty - úplné znění zákona
/A5, str. 80/
Cena balíčku je 330 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 330 Kč.
Ušetříte Kč.
Konec roku v účetnictví
Dříve než je možné sestavit účetní závěrku za období roku 2016, která doznala značných změn oproti minulým obdobím, je třeba provést celou řadu transakcí, které se zpravidla běžně neúčtují. Jaké jsou základní souvislosti v účetní závěrce pro podnikatelské subjekty? Jak postupovat při zpracování značného objemu prací, aby bylo zajištěno její včasné a úplné zpracování?
Pravidla pro sestavení účetní závěrky najdete v našich publikacích, které jsou určeny především účetním, ale i podnikatelům, živnostníkům, fyzickým osobám, daňovým poradcům, ekonomům, auditorům …
- 1. DÚVaP 11/2016 - Harmonogram a pravidla účetní závěrky - příspěvek – Ing. Zdenka Cardová
/A5, str. 176/
- 2. DaÚ 1/2017 - Konec roku v účetnictví - příspěvek – Ing. Zdenka Cardová
/A4, str. 80/
- 3. 1000 řešení 12/2016 - Ukončení roku 2016 v účetnictví - praktické příklady – Ing. Zdenka Cardová
/A5, str. 272/
- 4. Daňové výdaje z účetního a daňového hlediska bez chyb, pokut a penále - příspěvek – Ing. Dalimila Mirčevská
/A5, str. 72/
Cena balíčku je 454 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 318 Kč.
Ušetříte 136 Kč.
Spotřebitelský úvěr - nově
Spotřebitelský úvěr se stal běžnou součástí života lidí. To vede k tomu, že se lidé více zadlužují, a to i v případech, kdy nejsou fakticky schopni úvěr splácet. S tím souvisí nutnost právní regulace poskytování spotřebitelských úvěrů. Dne 1. 12. 2016 vstupuje v účinnost nový zákon o spotřebitelském úvěru. Které osoby jsou oprávněné poskytovat spotřebitelský úvěr? Jak jsou nově upraveny v zákoně nebankovní poskytovatelé spotřebitelského úvěru? Jaká jsou nově platná pravidla jednání se spotřebiteli?
Nová pravidla najdete v našich publikacích, které jsou určeny všem spotřebitelům, poskytovatelům spotřebitelských úvěrů, podnikatelům, ekonomům…
- 1. PaM 10/2016 - Spotřebitelský úvěr – nově (1.) - příspěvek – Ing. Karel Janda
/A4, str. 80/
- 2. PaM 11/2016 - Spotřebitelský úvěr (2.) - příspěvek – Ing. Karel Janda
/A4, str. 80/
- 3. DaÚ 11/2016 - Nová právní regulace poskytování spotřebitelských úvěrů (1.) - příspěvek – JUDr. Jana Drexlerová
/A4, str. 80/
- 4. DaÚ 12/2016 - Nová právní regulace poskytování spotřebitelských úvěrů (2.) - příspěvek – JUDr. Jana Drexlerová
/A4, str. 80/
- 5. Ekonomický a personalistický slovník - cca 3000 ekonomických pojmů a výrazů, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách
/A5, str. 272/
Cena balíčku je 425 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 425 Kč.
Ušetříte Kč.
Zvýšení minimální mzdy
Od 1. ledna 2017 se zvýší minimální mzda. Základní sazba této mzdy je 11 000 Kč za měsíc (dříve 9 900 Kč) nebo 66 Kč za hodinu (dříve 58,70 Kč za hodinu). Tím se zaručuje ochrana zaměstnanců před poskytováním nepřiměřeně nízkých mezd. Jak ovlivní zvýšení minimální mzdy na odměny za práci konanou podle dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce? Co v případě, že průměrný výdělek zaměstnance je nižší než minimální mzda?
V každodenní praxi využijí příspěvky obsažené v balíčku nejen mzdové účetní a personalisté, ale i zaměstnavatelé, zaměstnanci, podnikatelé, živnostníci, ekonomové, auditoři, daňoví poradci …
- 1. PaM 12/2016 - Vyšší minimální mzda – důsledky ve mzdové účtarně - příspěvek – JUDr. Ladislav Jouza
/A4, str. 80/
- 2. Poradce 5/2017 - Zvýšení minimální mzdy od 1. ledna 2017 - příspěvek – Mgr. Olga Bičáková
/A5, str. 272/
- 3. Povinnosti zaměstnavatele - Ing. Luděk Pelcl
/A5, str. 48/
Cena balíčku je 400 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 280 Kč.
Ušetříte 120 Kč.
Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E-
MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |