Konflikt je jev,
který nás provází denně, i když si to většinou neuvědomujeme
a nepřičítáme ho právě konfliktům. Pro většinu lidí je slovo KONFLIKT
nositelem něčeho negativního, zlého, něčeho, čemu se je třeba podle možností
vyhnout. Konflikty na pracovišti jsou jedním z nejčastějších důvodů, proč
lidé své pozice opouštějí. V následujících řádcích se pokusíme ukázat
i jiný pohled, vyzvedneme přínos konfliktů a budeme se věnovat
jednotlivým strategiím jejich řešení. Zaměříme se zejména na pracovní
prostředí, ale myslím si, že styly řešení konfliktů, jsou využitelné
i v soukromém životě.
NAŠE VNÍMÁNÍ
A POSTOJE – Když
lidem dáte úkol, aby řekli své asociace na slovo KONFLIKT, tak asi
v 70 % případů budou negativní. Zřejmě získáte přibližně 20 %
neutrálních a jen 10 % pozitivních odpovědí. Respondenti obvykle
reagují slovy bitva, hádka, napětí, nedorozumění, špatná atmosféra,
nedůvěra, nedodržení slova... Takové je naše nastavení – konflikt
u většiny z nás asociuje něco špatného. Jsme ovlivněni i tím,
jak se v konfliktu chováme a co prožíváme. K tomu všemu na nás
působí i kulturní „danosti“ nebo jisté mýty, které jsou mezi námi
zakořeněny, např.: „Přátelé nemají konflikty“ nebo „konflikty mají jen ti, co
se neumějí kontrolovat“.
Donedávna se
i odborná veřejnost přikláněla spíše k názoru, že konfliktům
bychom se měli vyhýbat. Že je nevhodné, pokud se objevují – pak něco není
v pořádku s námi a okolím. S tímto názorem bych souhlasila
do té míry, že je vhodné vyhýbat se vyhrocenému konfliktu, který již doprovází
násilí (psychické či fyzické). Definic konfliktu je velmi mnoho a také
odborných přístupů k jejich řešení. Doktor Plamínek ve svých knihách
připomíná, že konflikt bývá obvykle vnímán jako „střet něčeho s něčím“.
Pro další práci s ním je snad přínosnější dívat se něj jako na něco, co
do našeho běžného a poklidného života přináší jistou nestabilitu
a nerovnováhu. Řešení konfliktu pak znamená znovu stabilizovat
a dostat do rovnováhy to, co z ní bylo „vyhozené“.
ROVNOVÁHA – STABILITA? Pokud se doma pohádal s partnerem,
narušuje rovnováhu. Na konci hádky může vzniknout nová rovnováha. Pokud však
s partnerem přestanete mluvit, ohrožujete stabilitu. Oslabujeme totiž
mechanismus hledání nové rovnováhy – dohod. Věřím, že konflikt (nebo spor,
neshoda) může být pro zúčastněné strany přínosem. Obvykle přinese – pokud se
dobře zvládne – nové impulsy, vyjasnění názorových rozporů může významně
posunout vztah obou stran. Může být zdrojem změn, uvolňuje napětí.
PRINCIPY PRÁCE
S KONFLIKTEM (podle
A. Bednaříka)
-
je mezi lidmi nezbytný
a přirozený,
-
může mít konstruktivní
nebo destruktivní průběh,
-
není soutěž kdo
z koho!
-
konflikt zahrnuje obsah
a emoce. Strach, agresivita komplikují řešení obsahu.
-
nepřítomnost otevřeného
konfliktu není ukazatelem síly a stability,
-
konflikt řešený
z pozice moci prožívá obvykle dále,
-
v zájmu vyřešení
konfliktu s „maximálním možným ziskem“ by měly obě strany věřit, že druhá
strana sleduje zájem obou.
KONFLIKT NA
PRACOVIŠTI – Ať je
pracoviště jakékoliv – soukromá firma, podnik, státní instituce nebo nevládní
organizace, konflikty mohou narušit vztahy mezi pracovníky, a tím ovlivnit
pracovní prostředí. V konečném důsledku pak mají vliv na pracovní výkon
jednotlivce, účastníků konfliktu, ale i celé pracovní skupiny, která chtě
– nechtě je svědkem probíhajících neshod. V tomto případě vnímám jako
nezbytné pochopit, že každý pracovník je v první řadě živá bytost
– se svými potřebami, názory, prožíváním a osobitým chováním.
Zaměstnanci jsou
rozhodujícím prvkem každého pracoviště a ne např. jeho finanční zdroje
nebo pracovní postupy. Pracovníci rozhodují o tom, zda bude firma úspěšná. Je proto v zájmu managementu, aby
pracovníkům věnovali patřičnou pozornost a aby konflikty na pracovišti
nebyly přehlíženy. Velmi často se totiž stane, že až poté, co pracovník dá
výpověď a ze zaměstnání odejde, se rozpozná skutečná příčina jeho odchodu,
a to konflikty a neshody s kolegy, případně nadřízenými. Firma
možná přišla o kvalitního, vyškoleného a tvořivého zaměstnance jen
kvůli tomu, že on sám o svých problémech nemluvil, nebo jim nikdo
z kompetentních nevěnoval pozornost.
Za největší důvod
stresu a vyhoření manažeři označují ne samotnou pracovní zátěž, ale
dlouhodobé konflikty na pracovišti. Jsou zatěžující, připravují nás
o energii a radost z práce. Přesto mnozí z nás příliš
dlouho otálet, než začnou konflikt brát vážně a hlavně – řešit ho. Váhání
obvykle vede k stupňování konfliktu.
NEJČASTĚJŠÍ
PŘÍČINOU PRACOVNÍCH KONFLIKTŮ bývají nevyslovená, nevyslyšená očekávání a představy (např.
o pracovních postupech, o způsobech řešení zadané úlohy), nedodržení
dohod (např. o odpovědnosti za přidělené úkoly), porušování předpisů
(např. o pracovní době, o způsobu komunikace s klienty), neshody
týkající se odměny nebo obviňování z nečestnosti nebo pomluvy mezi kolegy.
Pokud se problémy nezačnou lidé zabývat, neřeší se a konflikt se
prohlubuje. Pokud chceme, aby konflikt měl na pracovníky pozitivní dopad, měl
by vést k rozvoji činnosti a jejího zkvalitnění.
Může se jednat např.
o prosazování nových pracovních metod, reorganizaci pracoviště nebo výběr
nových dodavatelů, případně rozdělení letní dovolené ve firmě. Pracovníci mohou
mít na daný problém – změnu různé pohledy, proces řešení – přijímání rozhodnutí
nemusí být vůbec krátký ani jednoduchý. Jeho konstruktivní řešení záleží na
schopnostech vedoucího manažera, jakož i na vůli a osobnostních
vlastnostech samotných pracovníků. Takové konflikty jsou obvykle krátkodobé,
žádná ze stran by neměla mít pocit porážky nebo špatného konečného řešení.
DLOUHODOBÉ KONFLIKTY
JSOU NEPRODUKTIVNÍ a obvykle
vedou ke zhoršení vztahů na pracovišti. Také poukazují na rezervy managementu,
který je nedokáže včas a efektivně řešit.
HLAVNÍM PROBLÉMEM při těchto táhnoucích se, neřešených
konflikech je fakt, že překážejí činnosti – jejich účastníci se více zaměřují
na druhou stranu v konfliktu, než na práci samotnou a také obvykle
vedou k nečistým praktikám (pomluva, křivé obviňování). Kromě těchto dvou
důsledků přinášejí s sebou táhnoucí se pracovní konflikty ještě jiné
negativní jevy.
Řadíme mezi ně
zejména tyto:
-
Je to energie
a čas vynaložené zbytečně.
Pokud lidé směřují svou energii na zmaření činnosti „protivníků“, nezbývá jim
čas na tvůrčí a přínosnou práci.
-
Zkreslují úsudek
účastníků konfliktu. Strany
sporu obvykle ve vyhrocených situacích mají malou schopnost reálně
a nepředpojatě posoudit např. přínos nápadů druhé strany.
Psychologické důsledky porážky. Nepříjemným důsledkem je, že někdo
prohrává. Poražení zlehčují fakt prohry nebo se stěhují do sebe a odmítají
spolupracovat.
-
Nedostatky
v koordinaci a kooperaci. Při konfliktu vázne obojí, snaha o pochopení druhé strany
a vstříctnost také nejsou ingredience, které by byly schopné sporné strany
nabídnout.
-
Nezodpovědné chování. "Je mi to jedno". "Už tady na
to kašlu". "Pracuji jen do výše platu".
-
Ovzduší nedůvěry
a podezírání. Jakýkoli
skutek druhé strany je považován za úskočnou lest.
Je třeba si uvědomit,
že i dlouhodobý konflikt byl kdysi celkem malým konfliktem. Tím, že nebyl
řešený hned na začátku, nabalily se na obou stranách příliš silné negativní
emoce a on nabral obrovské rozměry. Mnoho lidí identifikuje konflikty již
v počátečním stadiu, přesto před nimi zavírá oči. Proč?
Doufají, že „se to
poddá“, že to samo od sebe pomine a oni nebudou muset dělat žádné
nepopulární kroky.
-
Nechtějí, aby je ostatní
vnímali jako hádavé či prosazovačné,
-
Nevědí, co mají udělat,
a tak neučiní raději nic.
ÚKOLEM MANAGEMENTU
JE především prevence
konfliktních zdrojů a situací. Jedna cesta k prevenci je taková,
která mezi „protikonfliktní“ opatření řadí např..: Rozmístění pracovníků nejen
podle jejich odborných, ale i charakterových vlastností, eliminace
konfliktních jednotlivců, vytváření vyvážených pracovních skupin, vedených
k sounáležitosti a loajalitě k firmě. Druhá cesta by však měla
směřovat k rozvoji dovedností konflikty řešit. Je to zručnost a dá se
naučit. Vhodným tréninkem, coachovaním, pokud třeba i supervizí.
Dobrým předpokladem
je osobní vklad vedoucího pracovníka, jeho postoj ke konfliktům a jeho
schopnost konflikty otevírat a řešit. Pokud je vedoucí pracovník „pštros“ a při
sebemenším náznaku konfliktu strčí hlavu do písku, zřejmě ani lidé v jeho
týmu nebudou fungovat lépe. Naopak, pokud manažer ovládá techniky řešení
konfliktních situací a efektivně je využívá, je to ta nejlepší škola pro
jeho kolegy a podřízené.
FÁZE ROZVOJE
KONFLIKTU – Už jsem
zmínila, že konflikt nenabude destruktivní ráz v krátkém čase. Vždy jde
o delší proces. Dovolím si nabídnout vám k zamyšlení křivku vývoje
konfliktu, tak jak ji popisuje dr. Labáth. Mluví o tom, jak se
zpravidla konflikt rozvíjí, pokud se neřeší, a o tom, co to dělá
s lidmi v tomto konfliktu. Všechny její fáze se pokusím přiblížit vám
na příkladu sporu dvou stran, z nichž ani jedna nechce ustoupit a nemá
ani ochotu ani dovednosti na to, aby konflikt vyřešila.
STRATEGIE ŘEŠENÍ
KONFLIKTŮ – Způsobů, jak
řešit konflikty, je několik. Ve své podstatě se dělí na autoritativní
a alternativní. Autoritativní se vyznačují tím, že jedna ze stran využije
sílu, aby získala co nejvíce pro sebe, často i na úkor druhé strany. Pokud
je do řešení sporu zapojena třetí strana, ta rozhoduje na základě zákona nebo
na základě vlastní úvahy o tom, která strana je v právu. Do této
skupiny patří rozhodnutí autoritou (nadřízený), prosazení se silou (strany si
měří síly, neřeší podstatu konfliktu), arbitráž, soudní řešení sporu.
Mezi alternativní
způsoby řadíme facilitaci (třetí nezaujatá strana pomáhá vést vyvážený proces
komunikace mezi oběma stranami), mediaci (mediátor jako zprostředkovatel
komunikace mezi oběma stranami komunikuje zvlášť s jednou
i s druhou stranou, pomáhá oběma stranám uvědomit si jejich postoje
a zájmy, pomáhá vést proces vyjednávání), usmíření a vyjednávání.
Při všech typech
alternativních způsobů řešení konfliktů dosahují dohodu obě strany společně!
Moje zkušenost je
taková, že efektivnější řešení sporů přinášejí „měkké“ způsoby, např.
vyjednávání nebo mediace. Tyto procesy trvají delší dobu, ale přinášejí
kvalitnější řešení, s nimiž jsou (by měly být) spokojeny obě strany. To
zajistí (by mělo zajistit), že všichni zúčastnění budou následně dodržovat
úmluvy, mediační dohody a měly by tak přinést zlepšení vztahů.
V následujících
částech budeme hovořit právě o těch strategiích řešení konfliktů.
VYJEDNÁVÁNÍ – Myslím, že to, jak dopadne vyjednávání, do
značné míry ovlivňuje osobní postoj jeho účastníků. Pak výsledkem celého
procesu nemusí být nutně dohoda, ale i nedohoda nebo částečná dohoda.
Postoj ve vyjednávání je silně ovlivněn tím, zda vstupujeme do situace
s postojem soupeřivým nebo spolupracujícím. Tyto dva základní postoje
vycházejí z toho, jak druhou stranu vnímáme – zda jako soupeře, který nás
ohrožuje nebo jako partnera, s nímž řešíme nějaký problém.
Martin Hájek
rozděluje lidi při vyjednávání na dva typy. Na ty, kteří z vyjednávání
mají obavy a na ty, kteří je nemají. Skupinu lidí, kteří strach nemají,
dále dělí na ty, kteří fungují na principu spolupráce (výhra – výhra) a na
ty, kteří soupeří a jde jim jen a jen o JEICH vlastní výhru.
Zároveň Hájek vysvětluje, že první skupina je zvyklá opírat se o vlastní
sílu osobnosti a pevný charakter. Toto je podle mě důležité učit se od
začátku – tedy vést k tomu už i malé děti. Aby do různých situací
nešly se strachem, co se stane, pokud náhodou nevyhrají. Ale aby se učily (postupně
a pomalu), co všechno mohou získat, pokud zároveň získá (je spokojena)
i druhá strana.
ZÁKLADNÍ ROZDÍLY
MEZI SPOLUPRACÍ A SOUPEŘENÍM – Kdybychom se zeptali 10 lidí, zda se považují za soupeřivé nebo
spolupracujících, zřejmě by alespoň 8 z nich odpovědělo, že patří do druhé
skupiny. V realitě bychom pak zjistili, že poměr je přesně opačný, tedy že
naladěni na spolupráci budou možná dva lidé. Dané chování se ne vždy projevuje
v extrémní formě. V běžném mezilidském fungování se projeví různé
odlišnosti, ovlivněny osobnostním založením člověka a jeho aktuální
situací, a také tím, s kým musí vyjednávat. Zřejmě jiná bude situace,
kdy řešíme „konflikt“ s dítětem, a jiná, když žádáme o zvýšení
platu.
SPOLUPRÁCE
|
SOUPEŘENÍ
|
Hledáme podobnosti,
chceme se dohodnout
|
Řešíme odlišnosti,
zdůrazňujeme rozdíly
|
Vnímáme: jsme na
tom stejně, jsme přátelé
|
Vnímáme: ja jsem na
tom hůře, nepřátelství
|
Chci dobro pro nás
oba
|
Chci pouze své
dobro!
|
Komunikuji, dialog,
mám důvěru
|
Nekomunikuje,
nedůvěřuji, podezřívat
|
Udělám ústupek, je
to projev dobré vůle
|
Ústupek je projev
slabosti, je to prohra
|
Zisk z dohody
můžeme mít oba.
|
Zisk chci jen pro
sebe!
|
Myslím, že při
jakémkoliv řešení sporu, je důležité vyslechnout pohled druhé strany. Toho však
lidé často nejsou schopni a dostávají se do bludného kruhu soupeřivých
reakcí. K dohodě pak neumějí dospět. Pouze s pomocí nezávislé třetí
strany si najdou cestičku z onoho bludného kruhu. Navede je na cestu
spolupráce a vzájemného respektu. Toto může nastat například při mediaci.
ZPŮSOBY
VYJEDNÁVÁNÍ – Několik
zdrojů v literatuře, jakož i na internetu, uvádí zejména dva způsoby
ve vyjednávání, a to:
a) poziční
vyjednávání (označované také jako tvrdé – „hard“),
b) vyjednávání
postavené na zájmech (měkké – „soft“).
Příklad
Otec, který ve
sporu dvou svých dcer o čokoládu chtěl být spravedlivý, čokoládu rozřezal
na polovinu a každé dceři dal jeden kousek. K jeho překvapení však
dívky odešly zklamané a rozzlobené, protože jedna chtěla obal
od čokolády do soutěže a druhá potřebovala staniol do jakési koláže.
Je velmi důležité mluvit o tom, proč jisté věci CHCI.
POZICE
A ZÁJMY – Proč je
tedy důležité odlišovat POSTOJE a ZÁJMY (ať už v běžném životě nebo
při samotném vyjednávání)? Jednoduše bychom mohli říci, že:
POSTOJE v konfliktu jsou to, co hlásáme, že
CHCEME.
-
Jde o ultimativní
přání konečného stavu (Chci se dívat na tento film! Chci jít ven! Chci vyšší
plat!),
-
Nebo o ultimativní
přání odstranění stavu, který mi je nepříjemný (Okamžitě vypni ten televizor!
Přestaňte vyprávět!).
Pozice vyjadřuje
postoj všechno nebo nic, nedává druhé straně žádnou možnost.
ZÁJMY hovoří o cílech člověka. Je to
důvod, proč něco chci, proč o to žádám, jaké jsou mé potřeby a motivy
k tomuto přání. V případě, že deklaruje svůj zájem, rozšiřuji
možnosti řešení konfliktní situace. Např. kromě pozice „Okamžitě vypni to
rádio!“ mohu objasnit moje důvody: „Jsem unavená, potřebuji se soustředit,
protože odpoledne odevzdávám projekt a ta hlasitá hudba mě ruší.“ Za
velmi důležité při objasňování zájmů považuji i to, že se vyhnu útočení na
druhou stranu. Mluvím tehdy o vlastních pocitech a důvodech.
POZIČNÍ
VYJEDNÁVÁNÍ A VYJEDNÁVÁNÍ POSTAVENÉ NA ZÁJMECH – Pro poziční vyjednávání je typické hájení
vlastních pozic. Obě strany bývají většinou zaujaté svou pozicí
a nenaslouchají potřebám druhé strany. Předem mají vytvořenou konkrétní
představu o výsledku a připravených mnoho argumentů, proč je právě
jejich požadavek / návrh / řešení ten lepší. Tento typ vyjednávání je velmi
konfrontační a zpravidla se negativně odrazí na mezilidských vztazích
(vzájemná nedůvěra, neochota spolupracovat, snížená vzájemná úcta). Také se
může stát, že druhá strana vycouvá z vyjednávání v přesvědčení, že
příště vám to spočítá i s úroky.
Navzdory zmíněným
negativům tento styl vyjednávání mnoho lidí použije a často se s ním
setkáme například u prodejců, kterým jde o zisk a na vztahu
s druhou stranou jim nezáleží.
Naproti tomu stojí
vyjednávání postavené na zájmech. Jeho koncept je založen na čtyřech základních
bodech:
1. oddělení lidí
od problémů. Sníží se
tak pravděpodobnost chybné komunikace a negativních emocí, které ovlivňují
vyjednávání.
2. zaměření na
zájmy, ne na pozice. Za
vyjádřenými pozicemi jsou rozmanité zájmy a právě ty poskytují větší
prostor pro přijatelné řešení.
3. hledání
možností, které jsou vzájemně prospěšné. Je vhodné, pokud obě strany nabídnou více řešení
a rozmýšlejí i nad uspokojením druhé strany.
4. použití
objektivních nebo vzájemně přijatelných kritérií. Slouží k vyhodnocení přijatelnosti sjednané
dohody.
Vyjednávání postavené
na zájmech se tedy v porovnání s pozičními vyjednáváním ukazuje jako
efektivnější strategie. Namísto přesvědčování o své pravdě se snažíme více
poslouchat, používat objasňující otázky. Prostřednictvím takového vyjednávání
můžeme dosáhnout uspokojivého řešení pro obě strany, které není jen kompromisem
s nutnými ztrátami. Jakkoliv – pomocí vyjednávání bychom měli dospět
k oboustranně výhodnému řešení, v čím jak nejkratší době, za
současného udržení dobrého vztahu s druhou stranou.
Mgr. Mária
Kopčíková
zdroj: www.sxc.hu