|
OCHRANA OSOBNÍCH ÚDAJŮ V PERSONÁLNÍ PRAXI
Nařízení Evropské unie z obecného
pohledu je právním aktem a nejúplnějším
a nejbezprostřednějším opatřením v rámci nástrojů sbližování práva,
který mají orgány EU k dispozici. Má unifikační efekt. Nařízení GDPR
o ochraně osobních údajů nabylo účinnosti pro ČR 25. 5. 2018. Jaký je účel
nařízení a co změní v pracovněprávní praxi?
Nařízení jsou
součástí sekundárních pramenů komunitárního práva EU. Sekundární právo vytváří
akty přijímané orgány EU pouze v případě, že jsou k tomu
zmocněny právem primárním. Nařízení EU jsou pro
členské státy závazná a přímo použitelná. Na rozdíl od směrnic
EU nabývají účinnosti ve vnitrostátním právním řádu bez jejich aplikace
(zapracování) do předpisů členského státu EU. Z tohoto pohledu je
nutno posuzovat i nařízení GDPR o ochraně osobních údajů, které
nabylo účinnosti pro ČR 25. 5. 2018. Bez ohledu na to, kdy bude účinný,
případně novelizovaný nový zákon o ochraně osobních údajů, který nahradí
zákon č. 101/2000 Sb., musíme již v současnosti vycházet z příslušných
článků GDPR (anglicky označované General Data Protection Regulation, dále
„nařízení“).
V ÚVODU GDPR SE STANOVÍ
ZÁKLADNÍ ZÁSADA, že ochrana fyzických osob v souvislosti se
zpracováním osobních údajů je jejich základním právem. Ustanovení čl.
8 odst. 1 Listiny základních práv Evropské unie (dále jen „Listina“)
a čl. 16 odst. 1 Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen
„Smlouva o fungování EU“) přiznávají každému právo na ochranu osobních
údajů, které se jej týkají. Zásady a pravidla ochrany fyzických osob
v souvislosti se zpracováním jejich osobních údajů by bez ohledu na jejich
státní příslušnost nebo bydliště měly respektovat jejich základní práva
a svobody, zejména právo na ochranu osobních údajů. Cílem nařízení
je přispět k dotvoření prostoru svobody, bezpečnosti a práva
a hospodářské unie, k hospodářskému a sociálnímu pokroku,
k posílení a sblížení ekonomik v rámci vnitřního trhu
a k dobrým životním podmínkám fyzických osob. Účelem
směrnice Evropského parlamentu a Rady 95/46/ES je harmonizovat právní
předpisy o ochraně základních práv a svobod fyzických osob
v souvislosti s činnostmi zpracování a zajistit volný pohyb
osobních údajů mezi členskými státy.
Listina základních práv a svobod
stanoví, že ochrana osobnosti
člověka patří mezi základní lidská práva. Zásadní právní úprava je uvedena
v čl. 2 odst. 4 Ústavy České republiky (ústavní zákon
č. 1/1993 Sb.). Podle tohoto ustanovení může každý občan
činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon
neukládá.
Listina základních práv
a svobod (č. 2/1993 Sb.) jde ve vymezení těchto svobod ještě dále
a v čl. 10 uvádí, že každý má právo:
-
aby byla zachována jeho lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst
a chráněno jeho jméno,
-
na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a rodinného života,
-
na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným
zneužíváním údajů o své osobě.
POVINNOSTI SPRÁVCŮ (v pracovněprávních
vztazích „zaměstnavatelé“) a subjektů (zaměstnanců), které jsou v něm
uvedeny, nelze posuzovat izolovaně. Vedle Ústavy a Listiny
základních práv a svobod, které zaručují práva občanů zejména při ochraně
osobnosti, musíme vzít v úvahu i další právní předpisy, které tuto
citlivou oblast právních vztahů upravují. Jde zejména o nový občanský
zákoník č. 89/2012 Sb. (dále NOZ), zákoník práce
č. 262/2006 Sb., (dále ZP) a zákon č. 101/2000 Sb.,
o ochraně osobních údajů, jehož novelizace ve shodě s nařízením je
projednávána v zákonodárných orgánech ČR. Pro pracovněprávní
problematiku je důležitá možnost členského státu zavést konkrétnější podmínky
zpracování osobních údajů. Pokud bude členským státem přijata speciální právní
úprava např. bližší podmínky pro zpracování osobních údajů
na základě souhlasu zaměstnance nebo podmínky pro monitorování
pracoviště, vztah mezi nařízením a přijatou či existující
vnitrostátní právní úpravou bude vztahem obecného a speciálního právního
předpisu a bude aplikován specielní právní předpis. V případě ČR nový
zákon o ochraně osobních údajů.
Správce osobních údajů
Podle čl. 4 nařízení se „osobními
údaji“ rozumí veškeré informace o identifikované nebo
identifikovatelné fyzické osobě (dále jen „subjekt údajů“). Jedná se
o fyzickou osobu, kterou lze přímo či nepřímo identifikovat, zejména
odkazem na určitý identifikátor, například jméno, identifikační číslo, lokační
údaje, síťový identifikátor nebo na jeden či více zvláštních prvků fyzické,
fyziologické, genetické, psychické, ekonomické, kulturní nebo společenské
identity této fyzické osoby.
Zpracování – jakákoliv operace nebo soubor
operací s osobními údaji nebo soubory osobních údajů, který je prováděn
pomocí či bez pomoci automatizovaných postupů, jako je shromáždění,
zaznamenání, uspořádání, strukturování, uložení, přizpůsobení nebo pozměnění,
vyhledání, nahlédnutí, použití, zpřístupnění přenosem, šíření nebo jakékoliv
jiné zpřístupnění, seřazení či zkombinování, omezení, výmaz nebo zničení.
Omezení zpracování – označení uložených osobních
údajů za účelem omezení jejich zpracování v budoucnu.
Profilování – jakákoli forma automatizovaného
zpracování osobních údajů spočívající v jejich použití k hodnocení
některých osobních aspektů vztahujících se k fyzické osobě, zejména
k rozboru nebo odhadu aspektů týkajících se jejího pracovního výkonu,
ekonomické situace, zdravotního stavu, osobních preferencí, zájmů,
spolehlivosti, chování, místa, kde se nachází, nebo pohybu.
Evidence – jakýkoliv strukturovaný soubor
osobních údajů přístupných podle zvláštních kritérií, ať již je centralizovaný,
decentralizovaný, nebo rozdělený podle funkčního či zeměpisného hlediska.
Správce – fyzická nebo právnická osoba,
orgán veřejné moci, agentura nebo jiný subjekt, který sám nebo společně
s jinými určuje účely a prostředky zpracování osobních údajů. Jsou-li
účely a prostředky tohoto zpracování určeny právem Unie či členského
státu, může toto právo určit dotčeného správce nebo zvláštní kritéria pro jeho
určení.
Souhlas subjektu údajů - zaměstnance
Souhlasem subjektu údajů je
jakýkoli svobodný, konkrétní, informovaný a jednoznačný projev vůle,
kterým subjekt údajů dává prohlášením či jiným zjevným potvrzením své svolení
ke zpracování svých osobních údajů. Souhlas může být udělen jak písemným
prohlášením, tak elektronicky nebo ústně, ovšem musí se jednat
o jednoznačné potvrzení. Za souhlas nelze považovat zejména mlčení, předem
zaškrtnuté políčko nebo nečinnost subjektu údajů. Podmínky vyjádření souhlasu
blíže upravuje ust. čl. 7 nařízení, v jehož odst. 1 je stanoveno,
že správce je povinen prokázat, že subjekt údajů udělil souhlas
se zpracováním svých osobních údajů. Ústně vyjádřený souhlas
subjektu údajů, byť ústní forma souhlasu je nařízením výslovně připuštěna,
nebude prakticky realizovatelný, neboť správce by v takovém případě nemohl
dostát své povinnosti doložit udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů ze
strany subjektu údajů. Je však třeba souhlas zaměstnance jakožto právní
titul ke zpracování osobních údajů využívat obezřetně a spíše jen
sporadicky, při vědomí specifik základních pracovněprávních
vztahů a v rámci nich působící ochranné funkce pracovního
práva
a z ní vyplývající zásady
zvláštní zákonné ochrany postavení zaměstnance. Souhlas zaměstnance nemusí
zaměstnavatel vyžadovat např. při vstupní lékařské prohlídce uchazeče
o práci, kdy si podle zákona o specifických zdravotních službách
(zákon č. 373/2011 Sb.) ověřuje zdravotní stav zaměstnance. Stejně je to
např. i při lékařské prohlídce před výkonem noční práce, zaměstnávání
mladistvého apod., neboť splnění těchto povinností zaměstnavatelem i zaměstnancem
je stanoveno zákonem (viz čl. 9 odst. 1 nařízení). Např.
zjišťování a zpracování údajů o zdravotním stavu zaměstnance bude probíhat
ve smyslu čl. 9 odst. 2 písm. b) nařízení. Např. tehdy,
dojde-li k pracovnímu úrazu zaměstnance a je nutno zjistit jeho
zdravotní stav nebo zjištění zdravotního stavu u zaměstnance, který bude
pracovat v noci, nebo možnost vykonávat určitou práci těhotnou ženou apod.
Odvolání souhlasu
Oproti stávající právní úpravě
obsažené ve směrnici a zákoně na ochranu osobních údajů se v nařízení
výslovně stanoví, že subjekt údajů má právo svůj souhlas kdykoliv
odvolat, přičemž odvolání souhlasu musí být stejně jednoduché jako jeho
poskytnutí.
ÚDAJE O ZAMĚSTNANCI - Zaměstnavatel zpracovává údaje
nejčastěji shromažďováním. Tím se rozumí získávání údajů např. o budoucím
zaměstnanci, který se uchází o zaměstnání. Jde např. o jeho jméno,
rodné číslo, kvalifikaci, zdravotní stav apod. Tyto údaje může zaměstnavatel
shromažďovat (získávat) jen se souhlasem zaměstnance.
Jednou z hlavních zásad zpracovávání
osobních údajů je minimalizace, která znamená povinnost zpracovávat osobní
údaje pouze přiměřené a omezené na nezbytný rozsah ve vztahu ke
stanovenému účelu. Tato zásada se uplatňuje i jako bezpečnostní prvek,
neboť čím méně se údajů zpracovává, tím je menší riziko pro správce pro případ
jejich úniků.
Zásada minimalizace je zdůrazněna
v pracovněprávních vztazích zejména v § 30 odst. 2
ZP. Zaměstnavatel smí v souvislosti s jednáním před vznikem
pracovního poměru nebo před uzavřením dohody o provedení práce nebo dohody
o pracovní činnosti vyžadovat od fyzické osoby, která se u něho
uchází o zaměstnání nebo od jiných osob jen ty údaje, které bezprostředně
souvisejí s přijetím do zaměstnání. V souladu se zákonem se
tak ještě před vznikem pracovněprávního vztahu u zaměstnavatele zamezuje
nadbytečnému shromažďování údajů o budoucím zaměstnanci a tím
i jejich možnému zneužití.
Zpracováním osobních údajů
se podle čl. 4 nařízení
rozumí jakákoliv operace nebo soubor operací, která je prováděna
s osobními údaji nebo soubory osobních údajů. Je to zejména
shromažďování, zaznamenání (ukládání na nosiče informací), uspořádání, uložení,
použití, šíření údajů apod. Jde o jakoukoliv manipulaci s údaji, tedy
také správa údajů, nakládání s údaji apod. Zpracování se může uskutečňovat
nejen technickými prostředky (např. výpočetní technika), ale také manuálně,
např. evidence, zakládání dat apod. (Definice osobního údaje viz čl.
4 odst. 1 nařízení). Typickým zpracováním je např. personální
agenda, různé evidenční rejstříky (uchazečů o zaměstnání) apod. Za osobní
údaj nelze považovat jen obecně známé identifikační data, jako např. jméno,
příjmení, datum narození, adresa apod. Patří mezi ně však i údaje, které
jsou o určité osobě shromažďovány a zpracovávány. V této
souvislosti je nutno považovat za osobní i údaj o mzdě (platu) nebo
odměnách zaměstnance. K jeho identifikaci nemusí být uváděno ani
jeho jméno, stačí třeba jen označení jeho pracovní pozice. Nejvhodnějším
právním titulem pro zpracování osobních údajů je nezbytnost pro plnění pracovní
smlouvy – čl. 6 odst. 1 písm. b), nařízení a nezbytnost pro
plnění pracovních povinností [čl. 6 odst. 1 písm. c) nařízení],
oprávněný zájem správce [čl. 6 odst. 1 písm. c) nařízení]. Celá řada
povinností v oblasti daňové, sociálního zabezpečení, kdy se uplatní druhý
titul pro zpracování.
Právní důvody pro zpracování
uvádí čl. 6 odst. 1 nařízení.
Musí být splněna některá z podmínek uvedených v tomto článku. Např.:
-
subjekt údajů
udělil souhlas se zpracováním svých osobních údajů pro jeden nebo více účelů,
-
zpracování je
nezbytné: pro splnění smlouvy, pro splnění právní povinnosti, pro ochranu
životně důležitých zájmů subjektu nebo jiné fyzické osoby, pro splnění úkolu
prováděného ve veřejném zájmu, při výkonu veřejné moci, kterým je pověřen
správce pro účely oprávněných zájmů příslušného správce nebo třetí osoby.
V těchto případech
zaměstnavatel souhlas zaměstnance nepotřebuje, neboť zjištění osobních údajů
umožňuje právní předpis (ZP). V pracovněprávních vztazích se setkáváme např.
s dovětkem, že „ zaměstnanec souhlasí se zpracováním osobních údajů pro
pracovněprávní účely.“ Takový souhlas je neplatný a vyvolává
u zaměstnance dojem, že jej může kdykoliv odvolat. Přitom důvod ke
zpracování těchto údajů je pokryt právním důvodem plnění smlouvy nebo zákonem
a jeho uvádění v pracovní smlouvě je nadbytečné. Má-li zaměstnavatel
takové pracovní smlouvy již uzavřeny, neznamená to jejich neplatnost či
nemožnost zpracovávat osobní údaje, neboť má k tomu právní důvod. Souhlas
by však byl nutný např. při využívání služebního vozidla k soukromým
jízdám nebo k uveřejnění fotografie zaměstnance apod.
(Více se o tomto
tématu sedočtete v měsíčnících PaM 7-8/2018, PaM 9/2018, 1000 řešení 7-8/2018,
Poradce 10/2019)
ZVÝŠENÍ MINIMÁLNÍ MZDY - PRÁVNÍ DŮSLEDKY
Vláda od 1.
ledna 2019 zvýšila minimální mzdu. Základní sazba této mzdy je
13 350 Kč za měsíc nebo 79,80 Kč za hodinu. Tím se zaručuje ochrana
zaměstnanců před poskytováním nepřiměřeně nízkých mezd a vymezuje se nárok
na mzdu ve stanovené nejnižší úrovni. Nová výše minimální mzdy se projevuje
nejen v přímých částkách, které zaměstnanec dostane ve výplatě, ale má
odraz v řadě dalších pracovněprávních předpisů. Jak se změnila výše
jednotlivých příspěvků a příplatků?
Právní úprava
minimální mzdy
je provedena
v § 111 zákoníku práce (dále ZP) a v nařízení vlády
č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě. Zvýšení minimální mzdy bylo
provedeno v nařízení vlády. Pokud by si zaměstnanec vydělal méně po
odečtení mzdy nebo platu za práci přesčas, příplatku za práci ve svátek, za
noční práci, za práci ve zdraví ztíženém prostředí a za práci
v sobotu a v neděli, zaměstnavatel mu rozdíl doplatí.
Minimální mzda je stanovena pro týdenní pracovní dobu 40 hodin. Při jiné délce
se výše mzdy upraví.
Stejnou mzdovou
úroveň má minimální mzda zaměstnanců, kteří jsou zdravotně postižení (např.
poživatelé invalidních důchodů). Pro tyto osoby platí rovněž měsíční
i hodinová minimální mzda. Toto opatření má za cíl stabilizovat postavení
této specifické skupiny zaměstnanců na trhu práce a odstranit možné
příčiny nerovnosti v odměňování v závislosti na zdravotním stavu
zaměstnance. Obdobný postup byl již pro rok 2018.
Ke mzdě přísluší
zaměstnanci doplatek ve výši rozdílu mezi mzdou dosaženou v kalendářním
měsíci a příslušnou minimální měsíční mzdou, nebo ve výši rozdílu mezi
mzdou připadající na jednu odpracovanou hodinu a příslušnou minimální
hodinovou mzdou. Možnost volby doplatku do hodinové nebo měsíční minimální mzdy
podmiňuje ZP sjednáním, stanovením nebo určením formy doplatku před započetím
práce. V opačném případě je zaměstnavatel povinen použít doplatku do
minimální hodinové mzdy.
Jak
v Evropské unii
Od roku 2007 do
současnosti jde teprve o čtvrté a nejvýraznější zvýšení minimální
mzdy. Skutečnost, že v letech 2007 až 2014 nebyla minimální mzda
zvyšována, přispěla k tomu, že byly výrazně oslabeny základní funkce
minimální mzdy a významně poklesla kupní síla zaměstnanců pracujících za
minimální mzdu. Stagnace minimální mzdy dále přispěla k tomu, že výše
čisté minimální mzdy byla postačující na pokrytí výživy a ostatních
základních osobních potřeb, nestačila však například k zabezpečení
rostoucích nákladů na bydlení. V současnosti, kdy ekonomika České
republiky patří k nejvýkonnějším v EU, je zvýšení minimální mzdy plně
opodstatněné.
Úlohu minimální mzdy
v ČR zvýrazňuje skutečnost, že z 28 členských států EU má zákonem danou minimální mzdu 22 zemí. Jedná se např.
o Belgii, Nizozemsko, Lucembursko, Francii, Německo, Španělsko,
Portugalsko. Minimální mzda není zákonem stanovena např. ve Švédsku, Finsku,
Dánsku, Itálii, Rakousku a na Kypru. V těchto zemích se minimální
mzda většinou upravuje v kolektivních smlouvách, které stanoví jednu
minimální mzdu nebo více jejich úrovní v členění podle odvětví, oborů,
kvalifikačních, případně profesních struktur. Je to způsobeno tím, že
v těchto zemích je – na rozdíl od České republiky – vysoká míra odborové
organizovanosti a kolektivní smlouvy tam mají významnou úlohu
v personální činnosti.
Minimální odměna v dohodách
Ochrana
prostřednictvím minimální mzdy je pro všechny zaměstnance a typy odměn za
práci podle ZP. Vztahuje se i na
odměny za práci konanou podle dohody o pracovní činnosti nebo dohody
o provedení práce. Odměna za práce podle dohod není limitována, uplatňuje se smluvní
volnost a přihlíží se k charakteru práce. Zaměstnavatel by však při jejím sjednávání měl dodržovat
rovnost v pracovněprávních vztazích. Sjednaná odměna by měla odpovídat charakteru práce,
pracoviště nebo vykonané práci a měla by být přiměřená. Pokud by odměna
z dohody připadající na jednu hodinu nebyla ve výši minimální hodinové
mzdy 79,80 Kč na hodinu, je zaměstnavatel povinen poskytnout doplatek.
Příklad
Zaměstnanec, který bude pracovat
v dohodě o provedení práce, musí dostat odměnu za 300 hodin minimálně
23 940 Kč (dříve 21 960 Kč) a v dohodě o pracovní
činnosti 1 596 (dříve 1 464 Kč) za 20 hodin za týden.
PRŮMĚRNÝ VÝDĚLEK - Jestliže průměrný
výdělek zaměstnance je nižší než minimální mzda, upraví se podle § 357
odst. 1 ZP na částku odpovídající minimální mzdě. Stejně se
postupuje i při uplatnění pravděpodobného výdělku. Pro výpočet průměrného
výdělku je rozhodující hrubá mzda, která byla zaměstnanci zúčtována
v předchozím kalendářním čtvrtletí. Při rozhodování, které částky patří do
základu pro výpočet průměrného výdělku, je nutné si uvědomit, co se rozumí
mzdou. Do základu pro výpočet se započítávají jen částky, které jsou
poskytovány za vykonanou práci. Za odpracovanou dobu, kterou se dělí příslušná
hrubá mzda, se považuje doba skutečného výkonu práce, za níž přísluší mzda
(plat). Jde např. o práci přesčas, doba účasti na školení či studiu
k prohloubení kvalifikace apod. Do odpracované doby se nezapočítávají
zejména překážky v práci, ať již jde o pracovní volno s náhradou
mzdy nebo neplacené, dovolená, neomluvená nepřítomnost v práci, náhradní
volno za práci přesčas nebo ve svátek, přestávky v práci na jídlo
a oddech, studijní volno apod. Do hrubého výdělku se zahrnuje mzda,
zúčtovaná k výplatě v rozhodném období, bez ohledu na to, zda byla
vyplacena až po jeho skončení. Do hrubé mzdy se však nezahrnuje plnění,
která nemají povahu mzdy nebo platu, protože nejsou poskytovaná za práci.
Většinou jde o plnění v souvislosti se zaměstnáním, jako např.
náhrady mzdy, odstupné, cestovní náhrady, náhrady za opotřebení vlastního nářadí,
zařízení a předmětů potřebných pro výkon práce, odměna za pracovní
pohotovost, výnosy z kapitálových podílů, plnění věrnostní
a stabilizační povahy poskytovaná k pracovním a životním
výročím, případně při odchodu do důchodu. Rovněž se do hrubého výdělku
nezahrnují částky, které nevyjadřují pracovní výsledky či výkonnost
zaměstnance.
Příklad
Průměrný výdělek se zjišťuje
v prosinci 2018. Vychází se ze 3. kalendářního čtvrtletí v roce
2018.
Pokud si např..
zaměstnanec v prosinci 2018 vybírat část dovolené z roku 2017, bude
mu náhrada mzdy za ni vypočtena z hrubého výdělku za třetí čtvrtletí roku
2018 a nikoliv v průměru roku 2017.
Vyšší příspěvek na
zapracování
má zabezpečit,
aby uchazečům o zaměstnání, kterým úřad práce věnuje zvýšenou péči
(§ 33 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti – dále ZOZ), byla tato
péče venována i u zaměstnavatelů v počátcích jejich začlenění na trhu
práce. Zejména se jedná osoby, které nastupují do pracovního procesu
bezprostředně po absolvování školy. Mohou to však být i jiní zaměstnanci,
kteří nastupují do pracovněprávního vztahu bez potřebných znalostí
a dovedností a zaměstnavatel jim umožní zapracování, případně
zaškolení podle § 228 ZP. Přitom i nadále platí povinnost
zaměstnavatele, že musí zaučit zaměstnance, který vstupuje do zaměstnání bez
kvalifikace.
Příspěvek se
poskytuje jednorázově zpětně na základě dohody mezi úřadem práce
a zaměstnavatelem po dobu maximálně tří měsíců. Měsíční příspěvek na
jednoho zaměstnance pověřeného zapracováním může činit nejvýše polovinu minimální
mzdy, tedy 6 675 Kč (dříve 6 100 Kč). Celková částka může
být 20 025 Kč (dříve18 300 Kč).
Zaměstnavateli, který přechází na
nový podnikatelský program
a z toho důvodu nemůže
zabezpečit pro své zaměstnance práci v rozsahu stanovené týdenní pracovní
doby, může úřad práce poskytnout příspěvek k částečné úhradě náhrady mzdy
poskytované zaměstnancům podle pracovněprávních předpisů. Příspěvek se
poskytuje na základě dohody mezi zaměstnavatelem a úřadem práce podle
§ 117 ZOZ.
Příspěvek lze poskytovat maximálně po
dobu šesti měsíců. Měsíční příspěvek na jednoho zaměstnance může činit
maximálně polovinu minimální mzdy (od 1. ledna 2019 6 675 Kč).
U jednoho zaměstnance se tedy jedná o maximální částku
40 050 Kč (dříve 36 600 Kč).
Pojem „nový podnikatelský
program“
může působit v personální praxi potíže. Je to změna výroby, služeb nebo
jiné obdobné činnosti, zajišťované právnickou nebo fyzickou osobou, při které
dochází v podniku nebo jeho části k zásadním technologickým změnám.
Důvodem může být celková situace a modernizace stávající výroby, služeb
nebo jiné obdobné činnosti nebo změna předmětu podnikání zapsaného
v obchodním rejstříku nebo v živnostenském oprávnění.
Přechodem na nový podnikatelský program
se rozumí období od ukončení nebo omezení stávající provozní činnosti
s bezprostředně navazující etapou výměny technologického zařízení do doby
zahájení nové provozní činnosti.
Pro období přechodu na nový podnikatelský program jsou
charakteristické vedle technologických změn i organizační změny
v oblasti pracovních sil.
Příspěvek však nemůže dostat firma, která omezila provozní činnost pro nezájem
o její výrobky odběrateli nebo pro nasycenost trhu, kdy na přechodné
období dojde k zastavení výroby, aby posléze – až se „změní okolnosti“
nebo situace u odběratelů a zákazníků -byla opět zahájena výroba
téhož výrobku. S příspěvkem nemůže počítat ani zaměstnavatel, který
zastaví výrobu, služby nebo jinou obdobnou činnost pro povětrnostní vlivy,
finanční potíže apod.
Minimální mzda vyslaného zaměstnance
Je-li zaměstnanec zaměstnavatele z jiného
členského státu Evropské unie vyslán k výkonu práce v rámci
nadnárodního poskytování služeb na území ČR, vztahuje se na něj, je–li to pro
zaměstnance výhodnější, minimální mzda platná v ČR. Odměňování minimální
mzdou platnou v ČR vyslaných pracovníků se nepoužije v případě,
jestliže doba vyslání zaměstnance v rámci mezinárodního poskytování služeb
v ČR nepřesáhne celkově dobu 30 dnů v kalendářním roce. Jestliže je
zaměstnanec vyslán k výkonu práce agenturou práce, výjimka 30 dnů, po
kterou nemusí být dodržena minimální mzda úplatná v ČR, se na tyto
zaměstnance nevztahuje.
ZTÍŽENÝM PRACOVNÍM
PROSTŘEDÍM pro účely
poskytování příplatku ke mzdě se rozumí prostředí, ve kterém je výkon práce
spojen s mimořádnými obtížemi vyplývajícími z vystavení účinkům
ztěžujícího vlivu a z opatření k jejich snížení nebo odstranění.
Jednotlivé druhy škodlivin
zhoršující pracovní prostředí uvádí nařízení vlády č. 567/2006 Sb.
Jsou to např. chemické škodliviny, koncentrace prachu, vibrace, ionizující
záření, elektromagnetické záření, infračervené záření, působení laserů,
infekční nákazy, chemické karcinogeny, zvýšený tlak vzduchu a jejich
nejvyšší přípustná koncentrace.
Výše příplatku
ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí je za každý ztěžující vliv nejméně
10 % základní sazby hodinové minimální mzdy. Jedná se
o zaměstnavatele, kteří odměňují mzdou (tzv. podnikatelské subjekty). Tato
částka je od 1. ledna 2019 79,80 Kč, takže za 1 hodinu práce ve ztíženém
pracovním prostředí poskytne zaměstnavatel příplatek nejméně ve výši
7,98 Kč (dříve 7,32 Kč). Pokud by ztěžujících vlivů bylo několik,
např. prach a vibrace, a zaměstnanec za těchto podmínek pracoval,
příplatek se násobí. Budou–li ztěžující vlivy např. dva, je příplatek za hodinu
2x 7,98 Kč.
Nesprávná
podnikatelská praxe se vyskytuje v případě nezapočítávání haléřových
částek do hodinové sazby s odůvodněním, že jde o nevýrazné hodnoty.
Opak se však projeví, jestliže je tento příplatek poskytován po dobu několika
hodin nebo jestliže je více škodlivých vlivů na pracovišti.
U nepodnikatelských
subjektů
není příplatek
za práci ve ztíženém pracovním prostředí přesně stanoven. V § 128 ZP
je uvedena pouze jeho minimální výše, která je nejméně 5 % částky
minimální mzdy. Od 1. ledna 2019 tedy částka nejméně 667 Kč (dříve
610 Kč) za měsíc. Zaměstnavatel při stanovení této částky musí
zohlednit míru rizika, intenzitu a dobu působení ztěžujících vlivů, kterým
je zaměstnanec vystaven. V rámci stanoveného rozpětí zhodnotí
zaměstnavatel rovněž současné působení více ztěžujících vlivů a to na
rozdíl od příplatku poskytovaného ke mzdě (v podnikatelských subjektech), který
je za každý ztěžující vliv uvedený v § 6 odst. 2 nařízení vlády
č. 567/2006 Sb.
Nevyplacená mzda
Mnohdy se stává,
že zaměstnavatel se dostane do platební neschopnosti, která mnohdy končí
insolvenčním řízením. Z toho pak vznikají nepříznivé důsledky nejen pro
zaměstnavatele, ale i pro zaměstnance. Zaměstnavatel není schopen jim
vyplatit za vykonanou práci mzdu. „Pomocí“ může být zákon
č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti
zaměstnavatele, který v řadě ustanovení používá pojem „minimální mzda“.
Zaměstnanci mohou žádat o vyplacení mzdy úřad práce. V případě,
že zaměstnanec uplatňuje nárok na mzdu, úřad práce zjistí, zda na
zaměstnavatele, který mzdu neposkytl, byl podán návrh na zahájení insolvenčního
řízení. V opačném případě zaměstnanec musí podat návrh na zahájení tohoto
řízení. Má-li zaměstnanec k disposici doklady nebo důkazy, kterými může
být prokázána výše jeho uplatňovaných nároků, může je přiložit k žádosti.
Jde např. o pracovní smlouvu, mzdové vyúčtování, mzdový výměr, zápočtový
list, potvrzení zaměstnavatele apod. Tento postup může urychlit rozhodování
úřadu práce a přinést zaměstnanci dřívější poskytnutí mzdy. Souhlasí–li
výše uplatňovaných mzdových nároků s údaji, které úřadu práce poskytuje
zaměstnavatel, dostane zaměstnanec mzdu v požadované výši. Nelze–li výši
mzdového nároku prokázat, úřad práce přizná mzdový nárok ve výši
odpovídající minimální mzdě platné ke dni podání insolvenčního návrhu.
Pokud se zaměstnanci podaří nesporně prokázat výši požadovaných mzdových nároků
později, poskytne mu úřad práce mzdu ve výši rozdílu mezi minimální mzdou
a prokázanou částkou.
(Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčnících
PaM 3/2019, PaM 2/2019, DaÚ 3/2019, Pomocník mzdové účetní)
|
|
|
Cástka 10, rozeslaná dne 29. ledna 2019
22.
Vyhláška o vydání pametní stríbrné dvousetkoruny ke 100. výrocí založení Ceskoslovenského cerveného kríže
23.
Sdelení Státní volební komise o vyhlášení a uverejnení výsledku dodatecných voleb do zastupitelstev obcí konaných dne 26. ledna 2019
24.
Sdelení Státní volební komise o vyhlášení a uverejnení výsledku opakovaného hlasování do zastupitelstev obcí konaného dne 26. ledna 2019
Cástka 9, rozeslaná dne 24. ledna 2019
20.
Vyhláška o vydání pametní bankovky po 100 Kc vzoru 2019 ke 100. výrocí budování ceskoslovenské meny
21.
Vyhláška o vydání zlaté 100 000 000 Kc mince ke 100 letum cesko-slovenské koruny
Cástka 8, rozeslaná dne 24. ledna 2019
17.
Sdelení Ministerstva financí, jímž se urcují emisní podmínky pro Reinvesticní státní dluhopis Ceské republiky, 2019–2025 II, FIX %
18.
Sdelení Energetického regulacního úradu o vydání cenového rozhodnutí
19.
Nález Ústavního soudu ze dne 11. prosince 2018 sp. zn. Pl. ÚS 42/18 ve veci návrhu na zrušení nekterých ustanovení obecne závazné vyhlášky statutárního mesta Mostu c. 6/2015, o zabezpecení místních záležitostí verejného porádku, o ochrane verejné zelene a o zlepšení vzhledu mesta
Cástka 7, rozeslaná dne 21. ledna 2019
16.
Nález Ústavního soudu ze dne 27. listopadu 2018 sp. zn. Pl. ÚS 41/17 ve veci návrhu na zrušení nekterých ustanovení zákona c. 325/1999 Sb., o azylu, ve znení pozdejších predpisu, a zákona c. 326/1999 Sb., o pobytu cizincu na území Ceské republiky a o zmene nekterých zákonu, ve znení pozdejších predpisu
Cástka 6, rozeslaná dne 18. ledna 2019
11.
Vyhláška o vydání bankovek po 100 Kc vzoru 2018 s prítiskem
12.
Vyhláška o vydání mincí po 20 Kc vzoru 2019 I
13.
Vyhláška o vydání mincí po 20 Kc vzoru 2019 II
14.
Vyhláška o vydání mincí po 20 Kc vzoru 2019 III
15.
Sdelení Ministerstva zdravotnictví o vydání Cenového predpisu 1/2019/DZP o regulaci cen poskytovaných zdravotních služeb, stanovení maximálních cen zdravotních služeb poskytovaných zubními lékari hrazených z verejného zdravotního pojištení a specifických zdravotních výkonu
Cástka 5, rozeslaná dne 18. ledna 2019
10.
Vyhláška o zpusobu oznamování a zasílání informací a prenosu dat provozovatelem hazardních her, rozsahu prenášených dat a jiných technických parametrech prenosu dat
Cástka 4, rozeslaná dne 17. ledna 2019
9.
Rozhodnutí prezidenta republiky o vyhlášení voleb do Evropského parlamentu
Cástka 3, rozeslaná dne 17. ledna 2019
6.
Zákon, kterým se mení zákon c. 235/2004 Sb., o dani z pridané hodnoty, ve znení pozdejších predpisu
7.
Zákon, kterým se mení zákon c. 358/1992 Sb., o notárích a jejich cinnosti (notárský rád), ve znení pozdejších predpisu
8.
Sdelení Ministerstva zdravotnictví o vydání Cenového predpisu 1/2019/FAR o regulaci cen lécivých prípravku a potravin pro zvláštní lékarské úcely a Cenového rozhodnutí 1/19-FAR, kterým se stanoví seznam ATC skupin, které v uvedené lékové forme nepodléhají cenové regulaci stanovením maximální ceny
|
|
|
Termíny pro praxi v únoru 2019
8. února
Pátek
|
Zdravotní
pojištění – OSVČ
|
Odvod zálohy na zdravotní
pojištění OSVČ za leden 2019
(§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
15. února
Pátek
|
Daně
z příjmů
– zaměstnanec
|
Podpis prohlášení poplatníka
ke snížení záloh na daň z mezd za rok 2018 a na rok 2019
(§ 38k odst. 4 a 7 zákona č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů)
|
Žádost o
roční zúčtování záloh na daň z příjmů a daňového
zvýhodnění za rok 2018
(§ 35d odst. 6 až 9, § 38ch, § 38k odst.
5 a 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
„Invalidní daň“
|
Zaměstnavatel s více než 25
zaměstnanci oznámí Úřadu práce plnění povinného
podílu (4 %) zaměstnání osob se zdravotním postižením za rok
2018, příp. i zaplatí náhradní odvod
(§ 81 až § 83 zákona č. 435/2004 Sb., o
zaměstnanosti)
|
20. února
Středa
|
Daň
z příjmů
– zaměstnavatel
|
Odvod úhrnu sražených
záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (mezd) za leden
2019
(§ 38h odst. 10 zákona č. č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění
– zaměstnavatel
|
Odvod pojistného na
sociální pojištění za zaměstnance za leden 2019
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o
pojistném na sociální zabezpečení)
|
Předložení měsíčního přehledu pro
účely sociálního pojištění za leden 2019
(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o
pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní
pojištění – zaměstnavatel
|
Odvod pojistného na zdravotní
pojištění za zaměstnance za leden 2019
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro
účely zdravotního pojištění za leden 2019
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
25. února
Pondělí
|
DPH
|
Podání přiznání
k DPH plátce s měsíčním zdaň. obdobím za leden 2019 a
její zaplacení
(§ 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004
Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č.
280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání kontrolního
hlášení za leden 2019 u všech plátců z řad právnických osob, zatímco
u plátců z řad osob fyzických, pouze pokud jejich zdaňovacím obdobím je
kalendářní měsíc
(§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání souhrnného
hlášení plátce za leden 2019 o intrakomunitárních plněních: dodání
zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného
obchodu prostřední osobou a poskytnutí služby s místem plnění podle § 9
odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 1, 3 až 5 zákona č.
235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání přiznání
k DPH identifikované osoby za leden 2019, pokud jí
vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č.
235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č.
280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání souhrnného
hlášení identifikované osoby za leden 2019 o
intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby s místem plnění podle § 9
odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004
Sb., o DPH)
|
28. února
Čtvrtek
|
Sociální
pojištění – OSVČ
|
Odvod zálohy na
sociální pojištění OSVČ za únor 2019
Pozor, věcná změna! Zálohy jsou splatné
nově již do konce měsíce, na který se platí, nikoli až 20. dne následujícího
měsíce. Únorová platba proto bude posouzena jako záloha za únor.
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o
pojistném na sociální zabezpečení)
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské
pojištění OSVČ za únor 2019
Pozor, věcná změna! Pojistné je splatné
nově již do konce měsíce, na který se platí, nikoli až 20. dne následujícího
měsíce. Únorová platba proto bude posouzena jako pojistné za únor.
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o
pojistném na sociální zabezpečení)
|
Daně z příjmů
– plátce
|
Odvod „srážkové“ daně
sražené v lednu 2019 a oznámení plátce o této dani
sražené zahraničním poplatníkům (kromě příjmů 2 500/10 000 Kč ze závislé
činnosti dle § 6 odst. 4)
(§ 6 odst. 4, § 38d odst. 3 zákona č. 586/1992
Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění daně
sraženého v lednu 2019 ze stanovených druhů příjmů
nerezidentů EU nebo EHP ze zdrojů na území ČR a hlášení plátce
daně o provedeném zajištění daně
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů)
|
|
|
|
JAK SPRÁVNĚ DELEGOVAT
Jednou
z kompetencí, která rozhoduje o efektivitě každého manažera, je jeho
schopnost efektivně delegovat úkoly na své podřízené, tedy přenést na ně
zodpovědnost za vykonání úkolů a zároveň potřebné pravomoci.
SPRÁVNÉ DELEGOVÁNÍ
ÚKOLŮ uvolňuje manažerům ruce
k vykonávání jiných důležitých úkolů, které mohou vykonávat jen oni sami,
a zároveň rozvíjí zaměstnance, zvyšuje jejich zodpovědnost za dokončení
úkolu a také je motivuje. Manažer při delegování musí zajistit, aby
zaměstnanci měli k dispozici potřebné podmínky a zdroje k tomu,
aby mohli zadané úkoly plnit. V průběhu procesu pak už nemusí zasahovat do
provádění úkolu s výjimkou situací, kdy zaměstnanec svůj úkol neplní, nebo
jej plní špatně. Mnoho manažerů se neumí vzdát zodpovědnosti a chtějí
vědět o každém detailu, který se udá v práci jejich podřízených,
neustále je kontrolují, usměrňují, zasahují do jejich činnosti, čímž
zaměstnanci ztrácejí zodpovědnost za svůj výkon, protože vědí, že manažer je jim
neustále v patách a je připraven udělat úkol za ně, kdyby nastal
jakýkoli problém. Manažeři tím brzdí jejich rozvoj, demotivují je
a nedosahují ani nejlepších výsledků, protože věnují značnou část času
činnostem, za které má být zodpovědný někdo jiný, takže jim nezbývá čas na
vlastní práci.
Delegování
předpokládá důvěru –
zaměstnanec ví, jaké je zadání, má k dispozici potřebné zdroje, respektive
ví, kde je dokáže získat, má důvěru manažera, že úkol zvládne, i když má
vždy otevřené dveře, pokud bude během vykonávání úkolu potřebovat poradit.
POSTUP DELEGOVÁNÍ – pro správné delegování je třeba dodržovat
následující pravidla:
·
Úkol
musí být jasně zadán.
Zaměstnanec musí vědět, jaký má být výstup a do kdy má být úkol hotov.
·
Manažer
by měl podřízenému vysvětlit širší kontext úkolu. Proč je třeba jej udělat, jaký
má význam pro celkový výsledek týmu nebo firmy a jaké případné komplikace
mohou v průběhu jeho vykonávání nastat.
·
Stanovení
hodnotících kritérií.
Zaměstnanec by měl vědět, jak a na základě čeho bude hodnocena úspěšnost
splnění úkolu.
·
Předání
potřebných pravomocí.
Zaměstnanci jsou předány potřebné pravomoci pro vykonání úkolu a jsou mu
poskytnuty adekvátní zdroje (finanční zdroje, rady, trénink, lidské zdroje
apod.).
·
Ověření
porozumění a motivace.
Manažer by se měl ujistit, že zaměstnanec pochopil zadání a je motivován
ke splnění úkolu.
CO JE VHODNÉ
DELEGOVAT – samozřejmě, že
delegovat se dá jakýkoli úkol. Při efektivním delegování ale manažer některé
úkoly deleguje vždy a jiné si ponechává pro sebe, protože spadají do
náplně manažerské funkce a jejich delegování by nebylo vhodné. Při
delegování je třeba posoudit schopnosti zaměstnanců a svěřit jim adekvátní
úkoly, případně mírně náročnější, pokud manažer posoudí, že mají na to, aby
je zvládli, a chce je rozvíjet.
Manažer by měl
delegovat vždy:
·
Shromažďování
informací
– sběr potřebných informací může pro manažera vykonávat efektivně jiný
zaměstnanec a uvolnit mu tím prostor k jejich analýze
a navrhování různých potřebných řešení.
·
Opakované
úkoly –
manažerský čas je příliš vzácný na opakované psaní rutinních zpráv či
porovnávání výdajů s rozpočtem. Po zaškolení to zvládne některý
z podřízených.
·
Detailní
práce –
vyhledávání chyb v dokumentech, ověřování údajů, to všechno jsou činnosti,
které manažerovi zabírají nepřiměřeně vysoký podíl času a měl by se jimi
zabývat co nejméně.
·
Zastupování
–
manažer nemůže být všude a je vhodné, když dokáže efektivně využít své
pověřené zaměstnance, aby za něj šli na méně důležité schůzky či konferenční
hovory a následně mu shrnuli jen jejich hlavní závěry.
·
Rozvojové
úkoly –
manažer by měl trénovat a připravovat zaměstnance s potencionálem
k jejich budoucím funkcím a rozvíjet je tím, že jim přiděluje
náročnější úkoly, které budou muset pravidelně vykonávat v budoucnosti.
CO NEDELEGOVAT – některé činnosti by měly zůstat
v rukou manažera, protože patří k hlavním úkolům jeho funkce:
·
Dlouhodobé
cíle –
pro formování dlouhodobé vize společnosti a jejích cílů může manažer
využít rad a názorů zaměstnanců, ale finální podoba musí být v jeho
rukách.
·
Kontrola
a hodnocení výkonnosti zaměstnanců, řízení pracovní disciplíny – posuzovat výsledky
práce podřízených nebo vést disciplinární pohovory by měl vždy manažer
a neměl by tuto činnost předávat někomu jinému kvůli nedostatku času.
·
Důvěrné
a politicky citlivé úkoly
– při některých úkolech se zachází s důvěrnými informacemi, například
o platech nebo o nových obchodních záměrech firmy. Ty by se při
vykonávání úkolů bez vážných důvodů neměly dostat z rukou manažera, stejně
jako úkoly, které mu předal jeho nadřízený s pokynem, že chce, aby se
vykonal manažer osobně.
BARIÉRY PŘI
DELEGOVÁNÍ – manažeři často
delegují úkoly neefektivně, případně téměř vůbec, protože nevědí, jak to
správně udělat, nemají na efektivní delegování čas nebo se obávají ztráty své
pozice. Příčinou mohou být jejich mylné názory jako:
·
Na
zaměstnance se nelze spolehnout.
·
Delegováním
ztratí manažer kontrolu nad
pracovním úkolem a jeho výsledkem.
·
Manažer
je jediný, kdo má všechny informace a je pro něj zdlouhavé je zaměstnanci předávat.
·
Manažer
umí úkol vykonat rychleji.
·
Delegování
sníží jeho pravomoci a autoritu.
DELEGOVÁNÍ SMĚREM
NAHORU – delegování znamená
předávání úkolu zaměstnanci v souladu s jeho schopnostmi společně
s pravomocemi potřebnými k dokončení úkolu. Často však dochází
k tomu, že zaměstnanci vracejí úkol manažerovi dokončen jen zčásti,
neučiní potřebná rozhodnutí a spoléhají se, že nadřízený za ně rozhodne,
úkol zkontroluje a případně i dokončí. Pokud manažer takové chování
toleruje, dochází k tomu, že zaměstnanci si na to zvyknou a kvůli
tomu pracovně nerostou a nepřebírají zodpovědnost, navíc manažer vykonává
práci za někoho jiného. Jediným řešením je vrátit jim úkol zpět a přinutit
je, aby se zamysleli, jak pokračovat, co navrhují dále a jaké řešení už
vyzkoušeli. Pokud manažera žádají o rozhodnutí, měl by se jich zeptat,
jaké rozhodnutí by oni považovali za nejvhodnější, a když neudělají
zásadní chyby, nechat je v úkolu pokračovat a nedokončovat jej za ně.
ZPLNOMOCŇOVÁNÍ
ZAMĚSTNANCŮ –
V současnosti skutečně nestačí, když si zaměstnanec pouze plní povinnosti,
firmy potřebují lidi, kteří za sebe přebírají zodpovědnost. Stále více jsou
třeba lidé, kteří jsou schopni vytvořit sami sobě zadání a sehnat si
informace potřebné ke své práci. Mají cíle, znají a sdílejí hodnoty
a vize firmy a konkrétní úkoly si už mohou vytýčit sami. Aby byla
firma schopna přesně a rychle reagovat na to, co se děje na trhu,
potřebuje snížit těžiště rozhodování. V minulých letech lidé spíše
přijímali zadání a v tom nejlepším případě je byli schopni bez chyb
a rychle splnit. Dnes v nepřehledném a dynamickém prostředí,
které vyžaduje rychlou odpověď, není možné, aby se informace prodíraly celou
hierarchií až na samý vrchol a odtud ve formě zadání zase nazpět dolů
k lidem. Rozhodnutí musí vznikat co nejblíže k situaci, problému.
To vede k jiným nárokům na lidi.
Podmínky
fungujícího zplnomocňování:
·
jasně
definovaná zodpovědnost za výsledky,
·
neustálý
přístup k aktuálním výsledkům (permanentní zpětná vazba),
·
rozhodovací
pravomoc u klíčových proměnných ovlivňujících výkonnost,
·
jasně
definované spojení mezi výsledky, odměnami a uznáním.
Proč
zplnomocňování selhává:
·
neochota
ztratit moc nad procesem,
·
prostředí
nedůvěry a strachu,
·
„chtěl
jsi to, tak si poraď sám“,
·
organizační
bariéry (byrokracie, hierarchie apod.)
·
pocit
zneužívání u zaměstnanců.
Závěr – Pokud jsou podřízení zvyklí chodit
s každou drobností za manažerem a nechávat na něm všechna rozhodnutí,
je to obvykle proto, že je to tak naučil nebo nemají potřebné pravomoci, aby
úkol dokončili. Je proto důležité, aby se manažer zamyslel, jak může co nejvíc
operativní agendy efektivně předat svému týmu, a získat tak pro sebe čas
na své strategické úkoly.
Mgr. Monika
Rolková
Použitá literatura:
1. Hroník, F.
Empowerment aneb Proměny rozvoje lidských zdrojů. Business Brunch 4/2009.
2. Hroník, F.
Manažerská integrita. Brno: Motiv Press, 2008. ISBN 978-80-904133-0-6.
3. Urban, J. Řízení
lidí v organizaci. Praha: ASPI Publishing, 2003. ISBN 80-86395-46-4.
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 8-9/2019 (I/2019)
·
Zákon o daních z příjmů s komentářem – Ing.
Eva Sedláková
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ)
– měsíčník, č. 3/2019 (I/2019)
- Zákon o dani z příjmů po novele - Ing. Eva Sedláková
- Zdaňování příjmů
ve vazbě na rezidentství - Ing. Dalimila Mirčevská
- Nemocenské pojištění v r. 2019 - Ing. Antonín Daněk
- Opravné a dodatečné daňové přiznání - Ing. Martin Děrgel
- Otazníky kolem pracovní cesty – JUDr. Eva Dandová
- Několik poznámek k náhradě za ztrátu
na výdělku po skončení pracovní neschopnosti – JUDr. Eva Dandová
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník,
č. 3/2019 (I/2019)
·
Finanční leasing v daních a účetnictví - Ing.
Martin Děrgel
·
Cestovní náhrady v podnikání - nově – JUDr.
Eva Dandová
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále –
(PaM) – měsíčník, č. 3/2019 (I/2019)
·
Právní důsledky vyšší minimální mzdy – JUDr. Ladislav Jouza
·
Vyšší příspěvky zaměstnavatelům - JUDr. Ladislav Jouza
·
Významné hodnoty zdravotního pojištění od 1. 1. 2019
v číslech a datech – Ing. Antonín
Daněk
·
Právní řád poskytuje ochranu nízkokvalifikovaným pracovníkům
– Mgr. Olga Bičáková
·
Vyšší příspěvky za poškozené zdraví – JUDr. Ladislav Jouza
·
Nekolidující zaměstnání v r. 2019 s novými
výdělkovými možnostmi – Richard W. Fetter
·
Daňové odpisy u neziskových organizací – Ing. Zdeněk Morávek
·
Právní postavení starostů – JUDr.
Ladislav Jouza
1000 řešení
– měsíčník č. 2-3/2019 (I/2019)
·
Daňové přiznání FO – Ing.
Eva Sedláková
·
Daňové přiznání PO – Ing.
Martin Děrgel
·
Daň z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Účetnictví
·
Odvody
·
Zákoník práce
ODBORNÉ PUBLIKACE:
- Vzory smluv dle
NOZ II. –
(komentované vzory smluv)
- Ekonomický a
personalistický slovník –
(ekonomické pojmy a výrazy, se kterými se setkávají nejen podnikatelé,
ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách)
·
Podnikáme
bezpečně a ekonomicky bez chyb, pokut a penále (komplexní
pohled na bezpečnost na pracovišti)
·
Kontrola
podnikatele bez chyb, pokut a penále (daňová
kontrola, mzdová kontrola, povinnosti zaměstnavatele)
·
Pracovněprávní
výkladový slovník (cca 2 000 pojmů
a odborných výrazů souvisejících se zákoníkem práce a dalšími
pracovněprávními předpisy)
·
Stavíme
bez chyb, pokut a penále (stavební zákon a související vyhlášky)
·
Výkladový slovník pro veřejný sektor
(cca 2 000 pojmů a odborných výrazů týkajících se veřejného sektoru)
·
Zákon o provozu na pozemních komunikacích, Prováděcí vyhláška (úplné znění zákona a vyhlášky ve formátu A6 z edice
Zák§ny do kapsy)
·
Školský zákon a související vyhlášky, Zákon o ochraně zdraví
před škodlivými účinky návykových látek (úplná
znění zákonů po novelách ve formátu A6 z edice Zák§ny do kapsy)
·
100 otázek a odpovědí – daň z příjmů FO a PO – (řešení problémů podnikatelské praxe z pohledů zákona o
daních z příjmů)
·
100 otázek a odpovědí – účetnictví – (řešení problémů podnikatelské praxe z pohledů účetnictví)
·
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2018 (postupy při zpracovávání účetní závěrky za rok 2018 a
praktické příklady)
·
Daňová přiznání, roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění
za rok 2018 (aktuální informace pro zpracování daňových přiznání
a ročního zúčtování)
·
Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2019 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z oblasti mezd
a platů)
·
Povinnosti zaměstnavatele 2019 (práva
a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele)
·
Daňové a mzdové zákony 2019 (aktuální
znění zákonů po novele pro účetní a personální praxi)
·
Zákoník práce s komentářem – zaměstnávání (aktuální znění zákoníku práce s komentářem, platy ve veřejné
správě)
·
Školský zákon s komentářem – zaměstnávání (aktuální znění školského zákona s komentářem, zákon o
ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek, vyhlášky ke školskému
zákonu)
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník č. 10/2019 (III/2019)
·
Zákon o místních daních s komentářem – Mgr.
Petr Taranda
·
Přeměny obchodních korporací – Ing. Dalimila
Mirčevská
- Dlouhodobé a
krátkodobé pohledávky v rozvaze – Ing. Zdenka Cardová
- Zdaňování příjmů
ze závislé a samostatné činnosti srážkou – Ing. Eva Sedláková
- Příplatky ke
mzdě a platu v roce 2019 – JUDr. Ladislav Jouza
- GDPR z pohledu
mezd a personalistiky – JUDr.
Eva Dandová
Daně a účetnictví
bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 4-5/2019
(II/2019)
- Zákon
o spotřebních daních – novela – Ing. Jan Šmolík
- Poskytování
digitálních služeb po 1. 1. 2019
- DPH u přepravy osob
v roce 2019 – Ing.
Václav Benda
- Paušální výdaje
a základ daně – Ing.
Eva Sedláková
- Zvýšení
minimální mzdy k 1. 1. 2019 ve zdravotním pojištění – Ing. Antonín Daněk
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník,
č. 4-5/2019 (II/2019)
·
Obchodování s EU a zahraničím v DPH – Ing. Václav Benda
·
Rodinné podnikání – Ing.
Ivan Macháček
·
Zaměstnavatelé ve zdravotním pojištění v právních
podmínkách roku 2019 – Ing. Antonín Daněk
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále –
(PaM) – měsíčník, č. 4-5/2019 (II/2019)
·
Srážky ze mzdy - změny v roce 2019 – JUDr. Ladislav Jouza
·
Meze ochrany soukromí zaměstnance – JUDr. Eva Dandová
·
Pracovněprávní souvislosti s insolvenčním zákonem – JUDr. Ladislav Jouza
·
Výpověď pro porušování léčebného režimu zaměstnance – JUDr. Jana Drexlerová
·
Aktuální judikatura k firemním i osobním financím a
peněžitým nárokům – Richard W. Fetter
·
Kombinované úvazky ve školství – JUDr.
Eva Dandová
·
Odpočitatelná položka u veřejně prospěšných poplatníků – JUDr. Zdeněk Morávek
1000 řešení – měsíčník č. 4-5/2019 (III/2019)
·
Daňové výdaje – Ing. Eva Sedláková
·
Daň z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Účetnictví
·
Odvody
·
Zákoník práce
|
|
|
Daňové a nedaňové výdaje
Které výdaje lze uplatnit do daňových výdajů? Jakým způsobem je možné tyto výdaje uplatnit? Jaké jsou omezující podmínky při jejich uplatňování? Přinášíme komplexní informace ohledně daňových a nedaňových výdajů pro rok 2019 a praktické příklady.
Balíček využijí čtenáři, kteří provozují podnikatelskou činnost, jinou samostatnou výdělečnou činnost, zemědělští podnikatelé, fyzické osoby, účetní, daňoví poradci, živnostníci, auditoři …
1. Daňové a nedaňové výdaje 2019 - odborná tematická publikace - Ing. Eva Sedláková
/A5, str. 312/
2. Poradce 4/2019 - Odpisy majetku - účetní versus daňové - příspěvek - Ing. Ivan Zdenka Cardová
/A5, str. 288/
3. DÚVaP 1/2019 - Daň z příjmů komplexně pro praxi - příspěvek - Ing. Eva Sedláková
/A5, str. 160/
4. 1000 řešení 1/2019 - Daňová optimalizace - praktické příklady
/A5, str. 96/
Cena balíčku je 770 Kč.
Cena balíčku s 40 % slevou je 488 Kč.
Ušetříte 282 Kč.
ZDP po novele
Zákon o daních z příjmů je jedním z nejvíce používaných zákonů v praxi. Upravuje daň z příjmů fyzických osob, daň z příjmů právnických osob. Zapracovává příslušné předpisy Evropské unie. Jaké změny nastaly v zákoně v tomto roce?
Čtěte v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, účetním, mzdovým účetním, živnostníkům, daňovým poradcům, ekonomům, auditorům, managerům …
1. Poradce 8-9/2019 - Zákon o daních z příjmů s komentářem - komentář - Ing. Eva Sedláková
/A5, str. 464/
2. DaÚ 3/2019 - Daň z příjmů po novele - příspěvek - Ing. Eva Sedláková
/A4, str. 80/
3. 1000 řešení 2-3/2019 - Daně z příjmů - praktické příklady
/A5, str. 128/
4. Ekonomický a personalistický slovník - cca 3 000 ekonomických pojmů a výrazů, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách
/A5, str. 272/
CD listopad 2018
Cena balíčku je 859 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 429 Kč.
Ušetříte 430 Kč.
Zdravotní pojištění po novelách
Zvýšení minimální mzdy se projevilo i ve zdravotním pojištění. Ve kterých situacích hraje u zaměstnance roli zvýšený minimální vyměřovací základ? Kdy se k minimu nepřihlíží? Jaké jsou právní podmínky platné ve zdravotním pojištění od počátku roku? Čtěte v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, podnikatelům, zaměstnavatelům, živnostníkům, daňovým poradcům, ekonomům, auditorům …
1. Poradce 2/2019 - Zákon o pojistném na veřejném zdravotním pojištění s komentářem - komentář - Ing. Antonín Daněk
/A5, str. 296/
2. PaM 2/2019 - Zdravotní pojištění a zvýšení minimální mzdy - příspěvek - Ing. Antonín Daněk
/A4, str. 80/
3. DaÚ 2/2019 - Hrubý příjem a zdravotní pojištění - příspěvek - Ing. Antonín Daněk
/A4, str. 80/
4. 1000 řešení 2-3/2019 - Zdravotní pojištění po novelách - praktické příklady - Ing. Antonín Daněk
/A5, str. 124/
Cena balíčku je 680 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 340 Kč.
Ušetříte 340 Kč.
Sociální a důchodové pojištění po novelách
Sociální zabezpečení a důchodové pojištění se v průběhu minulého a počátkem tohoto roku měnilo vícero novelami. Jaké změny novely přinesly?
Najdete v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, podnikatelům, zaměstnavatelům, živnostníkům, daňovým poradcům, ekonomům, auditorům, managerům …
1. Poradce 1/2019 - Zákon o pojistném na sociální zabezpečení s komentářem - komentář - JUDr. Tomáš Hejkal
/A5, str. 272/
2. Poradce 3/2019 - Zákon o důchodovém pojištění s komentářem - komentář - JUDr. Tomáš Hejkal
/A5, str. 288/
3. PaM 3/2019 - Vyšší náhrady za poškozené zdraví - příspěvek - JUDr. Ladislav Jouza
/A4, str. 80/
4. 1000 řešení 1/2019 - Sociální a důchodové pojištění - praktické příklady
/A5, str. 96/
Cena balíčku je 730 Kč.
Cena balíčku s 40 % slevou je 438 Kč.
Ušetříte 292 Kč.
Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku. Čekáme na Vaše náměty a připomínky.
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E-
MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |