Podle zákona
o nemocenském pojištění se z nemocenského pojištění poskytují tyto
dávky: nemocenské, peněžitá pomoc v mateřství, otcovská, ošetřovné,
dlouhodobé ošetřovné a vyrovnávací příspěvek v těhotenství
a mateřství. Na
základě Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí
č. 270/2019 Sb., kterým se vyhlašuje pro účely nemocenského pojištění
výše redukčních hranic pro úpravu denního vyměřovacího základu, došlo k 1.
lednu 2020 ke změnám ve výpočtu uvedených dávek. O jaké konkrétní změny se
jednalo?
Obecné podmínky
vzniku nároku na dávky a jejich výplatu
jsou upraveny
v § 14 až § 17 zákona o NP. Obecnou podmínkou nároku na
dávky nemocenského pojištění, platnou pro všech šest dávek (nemocenské
peněžitá pomoc v mateřství, otcovská, ošetřovné, dlouhodobé ošetřovné
a vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství) je účast
na nemocenském pojištění nebo trvání ochranné lhůty v tom dnu, v němž
vznikla sociální událost. Sociální události podle definice tohoto pojmu se
rozumí události, s níž tento zákon spojuje vznik nároku na dávku, vznik
dočasné pracovní neschopnosti, nařízení karantény, vznik potřeby ošetřování
nebo péče o člena domácnosti, nástup na peněžitou pomoc v mateřství
a převedení zaměstnankyně na jinou práci, státní zaměstnankyně na jiné
služební místo nebo ustanovení příslušnice na jiné služební místo. Pro
jednotlivé dávky jsou stanoveny další podmínky nároku na dávku. Je třeba
rozlišovat podmínky nároku na dávku a podmínky pro poskytování (výplatu)
dávky. Pro výpočet všech dávek je rozhodnou veličinou denní vyměřovací základ
pojištěnce.
DENNÍ VYMĚŘOVACÍ
ZÁKLAD se stanoví tak, že se vyměřovací základ zjištěný
z rozhodného období vydělí počtem kalendářních dnů připadajících na
rozhodné období, pokud se dále nestanoví jinak; jsou-li v rozhodném období
vyloučené dny, snižuje se o ně počet kalendářních dnů připadajících na
rozhodné období. Denní vyměřovací základ se stanoví s přesností na 2
platná desetinná místa. Vyměřovacím základem zaměstnance je úhrn vyměřovacích
základů pro pojistné na důchodové pojištění za jednotlivé kalendářní měsíce
v rozhodném období. Vyměřovacím základem osoby samostatně výdělečně
činné je úhrn měsíčních základů v rozhodném období, z nichž tato
osoba zaplatila pojistné na pojištění. Do úhrnu vyměřovacích základů pro
pojistné na důchodové pojištění zaměstnance se zahrnují i ty vyměřovací
základy, z nichž nebylo odvedeno pojistné z důvodu překročení
maximálního vyměřovacího základu; do úhrnu měsíčních vyměřovacích základů osoby
samostatně výdělečně činné se zahrnují jen ty měsíční vyměřovací základy,
z nichž bylo odvedeno pojistné. Rozhodným obdobím je období 12
kalendářních měsíců před kalendářním měsícem, ve kterém vznikla sociální
událost, pokud se dále nestanoví jinak. Jestliže sociální událost
u zaměstnance vznikla v období, kdy od vzniku pojištění zaměstnance
do konce kalendářního měsíce, který předchází kalendářnímu měsíci, v němž
sociální událost vznikla, neuplynulo 12 kalendářních měsíců, je rozhodným
obdobím období od vzniku pojištění zaměstnance do konce kalendářního měsíce,
který předchází kalendářnímu měsíci, v němž sociální událost vznikla.
Jestliže sociální událost u zaměstnance vznikla v kalendářním měsíci,
v němž vzniklo pojištění zaměstnance, je rozhodným obdobím období od
vzniku pojištění zaměstnance do konce tohoto kalendářního měsíce.
Nemá-li zaměstnanec
v rozhodném období 12 kalendářních měsíců před kalendářním měsícem, ve
kterém vznikla sociální událost vyměřovací základ nebo jsou-li v tomto
rozhodném období jen vyloučené dny, je rozhodným obdobím první předchozí
kalendářní rok, v němž byl dosažen započitatelný příjem a je
v něm alespoň 30 kalendářních dnů, jimiž se dělí vyměřovací základ.
Rozhodné období začíná nejdříve dnem vzniku pojištění zaměstnance. První předchozí
kalendářní rok se zjišťuje postupně od roku, v němž vznikla sociální
událost.
Vyloučenými dny
jsou:
·
kalendářní dny omluvené
nepřítomnosti zaměstnance v práci nebo ve službě, za které zaměstnanci
nenáleží náhrada příjmu nebo za které mu nebyl poskytnut služební příjem nebo
služební plat, s výjimkou kalendářních dnů dočasné pracovní neschopnosti,
za které zaměstnanci nevznikl nárok na nemocenské z důvodu uvedeného
v § 25
písm. a) a c)
zákona o NP, a kalendářních dnů dočasné pracovní neschopnosti po
ukončení podpůrčí doby podle § 28
odst. 4 zákona o NP,
·
kalendářní dny dočasné
pracovní neschopnosti nebo karantény, v nichž náleží zaměstnanci náhrada
mzdy, platu nebo odměny v období prvních 14 kalendářních dní dočasné
pracovní neschopnosti (karantény) nebo snížený plat (snížená měsíční odměna)
v období prvních 14 kalendářních dní dočasné pracovní neschopnosti
(karantény),
·
kalendářní dny, za které
bylo zaměstnanci vypláceno nemocenské, peněžitá pomoc v mateřství nebo
ošetřovné,
·
kalendářní dny připadající
na kalendářní měsíce, za které osoba samostatně výdělečně činná podle
zvláštního právního předpisu neplatí
pojistné na pojištění,
·
kalendářní dny připadající
na kalendářní měsíce, v nichž osoba samostatně výdělečně činná nebyla
účastna pojištění.
Denní vyměřovací
základ vypočítává OSSZ z podkladů, které obdrží od zaměstnavatele.
Zaměstnavatel musí nejdříve stanovit rozhodné období, z něhož se budou
zjišťovat údaje pro výpočet dávky tj. započitatelný příjem a vyloučené
dny. Rozhodné období musí jednoznačně stanovit „od – do“.
Zaměstnavatel
tedy musí určit, který ze 4 způsobů stanovení rozhodného období platí
u zaměstnance, který uplatnil nárok na dávku:
·
rozhodné období je 12
kalendářních měsíců před vznikem sociální události,
·
rozhodné období je období
od vstupu do zaměstnání do konce kalendářního měsíce před vznikem sociální
události,
·
rozhodné období je období
od vstupu do zaměstnání do konce kalendářního měsíce, v němž došlo
k nástupu do zaměstnání, pokud sociální událost vznikla v měsíci,
v němž zaměstnanec vstoupil do zaměstnání,
·
rozhodné období je první
předcházející kalendářní rok s aspoň 30 započitatelnými dny, není-li
v rozhodném období 12 kalendářních měsíců alespoň 7 započitatelných dnů,
nebo v něm není žádný započitatelný příjem
Denní vyměřovací
základ se vypočte tak, že úhrn příjmů v rozhodném období se dělí počtem
započitatelných dnů. Za příjem se považují vyměřovací základy, které spadají do
rozhodného období a z nichž bylo nebo mělo být odvedeno pojistné na
sociální zabezpečení. Započitatelnými dny jsou kalendářní dny spadající do
rozhodného období, od nichž byly odečteny tzv. vyloučené dny.
Platí zásada, že od
kalendářních dnů rozhodného období se odečítají dny omluvené nepřítomnosti
v práci s výjimkou následujících dnů, které jsou tzv. vyloučenými dny
– jsou to dny, které se od dnů rozhodného období neodpočítávají, i když
nepřítomnost zaměstnance v práci byla zaměstnavatelem omluvena:
·
dny, za které náleží náhrady
mzdy (platu nebo odměny), tj. například dny dovolené nebo dny důležitých
osobních překážek v práci (např. návštěva lékaře, úmrtí v rodině)
a překážek – jiných úkonů v obecném zájmu (např. dárcovství krve)
·
dny pracovní neschopnosti,
kterou si zaměstnanec způsobil úmyslně
Dny pracovní
neschopnosti jsou vyloučenými dny, i když:
·
za ně nenáleží náhrada
mzdy nebo nemocenské,
·
v nich zaměstnanec po
část dne pracoval a měl nárok za odpracovanou dobu na náhradu mzdy nebo
plat,
·
byl zaměstnanec uznán
práce neschopným v době neplaceného volna, a proto náhrada mzdy
a nemocenské za dny pracovní neschopnosti nebyly vypláceny.
Za vznik pojištění
pro stanovení rozhodného období se od r. 2012 nepovažuje den, v němž byl
zaměstnanec uznán invalidním.
U dohod
o provedení práce začíná
rozhodné období dnem nástupu do zaměstnání, i když v kalendářním
měsíci, v němž zaměstnanec začal pracovat, nebyl účasten nemocenského
pojištění. U dohod o provedení práce se proto postupuje stejně jako
u zaměstnání malého rozsahu. U zaměstnání malého rozsahu se do
rozhodného období zahrnují od vstupu do zaměstnání všechny kalendářní měsíce
a všechny příjmy do nich zúčtované, i když z nich nebylo
odvedeno pojistné proto, že zaměstnanec nebyl v kalendářním měsíci účasten
nemocenského pojištění.
PRAVDĚPODOBNÝ
PŘÍJEM – Od r. 2012
došlo také ke změně výpočtu pravděpodobného příjmu. Denní vyměřovací základ se
nevypočítává z příjmů zúčtovaných do rozhodného období
a započitatelných dnů připadajících na rozhodné období, ale vypočítává se
z pravděpodobné výše příjmu v těchto případech:
·
není-li v rozhodném
období započitatelný příjem nebo
·
není-li v rozhodném
období alespoň 7 započitatelných dnů (do r. 2011 to bylo 5 započitatelných
dnů),
·
není-li v rozhodném
období, kterým je první kalendářní rok před vznikem sociální události
s alespoň 30 započitatelnými dny, žádný kalendářní rok s 30
započitatelnými dny.
Pravděpodobný
příjem činí 1/30 z pravděpodobné výše příjmu, kterou by zaměstnanec dosáhl
v kalendářním měsíci, v němž vznikla sociální událost, kdyby v tomto
měsíci pracoval po celý měsíc v rozsahu pracovní doby, kterou má
sjednanou. Nemůže-li
OSSZ zjistit vyměřovací základy zaměstnance za jednotlivé kalendářní
měsíce rozhodného období, považuje se za vyměřovací základ zaměstnance za
jednotlivý kalendářní měsíc minimální mzda platná v kalendářním měsíci.
Tento vyměřovací základ se nazývá fiktivní vyměřovací základ. To neplatí
u zaměstnání malého rozsahu
Denní vyměřovací
základ se stanoví
tak, že se
vyměřovací základ zjištěný z rozhodného období vydělí počtem kalendářních
dnů připadajících na rozhodné období, pokud se dále nestanoví jinak; jsou-li
v rozhodném období vyloučené dny, snižuje se o ně počet kalendářních
dnů připadajících na rozhodné období. Denní vyměřovací základ se stanoví
s přesností na 2 platná desetinná místa. Rozhodným obdobím je období 12
kalendářních měsíců před kalendářním měsícem, ve kterém vznikla sociální
událost, pokud se dále nestanoví jinak.
Denní vyměřovací
základ stanovený postupem uvedeným výše se upraví pro výpočet:
·
nemocenského, ošetřovného
a dlouhodobého ošetřovného tak, že do částky první redukční hranice se
počítá 90 %, z částky nad první redukční hranici do druhé redukční
hranice se počítá 60 %, z částky nad druhou redukční hranici do třetí
redukční hranice se počítá 30 % a k částce nad třetí redukční
hranici se nepřihlíží,
·
peněžité pomoci
v mateřství, otcovské a vyrovnávacího příspěvku v těhotenství
a mateřství tak, že do částky první redukční hranice se počítá 100 %,
z částky nad první redukční hranici do druhé redukční hranice se počítá
60 %, z částky nad druhou redukční hranici do třetí redukční hranice
se počítá 30 % a k částce nad třetí redukční hranici se
nepřihlíží.
Výše uvedené částky
denního vyměřovacího základu v pásmech do první redukční hranice, nad
první redukční hranici do druhé redukční hranice a nad druhou redukční
hranici do třetí redukční hranice se zaokrouhlují s přesností na 2 platná
desetinná místa.
REDUKČNÍ HRANICE nejsou stanoveny v zákoně o NP
pevnými částkami, nýbrž zákon stanoví princip jejich výpočtu prostřednictvím
parametrů používaných v důchodovém pojištění a ministerstvo práce
a sociálních věcí je pak vyhlašuje Sdělením ve Sbírce zákonů.
V kalendářním roce činí první redukční hranice jednu třicetinu součinu
všeobecného vyměřovacího základu stanoveného podle zákona o důchodovém
pojištění za kalendářní rok, který o dva roky předchází kalendářnímu roku,
pro který se výše redukční hranice stanoví a přepočítacího koeficientu,
stanoveného podle zákona o důchodovém pojištění, pro úpravu tohoto
vyměřovacího základu. Proto pro redukční hranice platné v roce 2020 je
rozhodný všeobecný vyměřovací základ pro rok 2018.
Podle nařízení vlády
č. 260/2019 Sb., o výši všeobecného vyměřovacího základu za rok
2018, přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za
rok 2018, redukčních hranic pro stanovení výpočtového základu pro rok 2020
a základní výměry důchodu stanovené pro rok 2020 a o zvýšení
důchodů v roce 2020 platí následující:
- Výše všeobecného vyměřovacího základu za rok 2018
činí 32 510 Kč.
- Výše přepočítacího
koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2018 činí
1,0715.
Pro rok 2020 činí
výše:
- první
redukční hranice pro stanovení výpočtového základu činí 15 328 Kč,
- druhé redukční
hranice pro stanovení výpočtového základu činí 139 340 Kč.
Z těchto
hodnot se odvozují redukční hranice nemocenského pojištění neboli denní
hranice. První redukční hranice činí jednu třicetinu výše uvedených hodnot.
Druhá redukční hranice činí 1,5 násobek částky první redukční hrance
a třetí redukční hranice 3násobek částky první redukční hranice. Částky
redukčních hranic se zaokrouhlují na celé koruny směrem nahoru, a to až po
výpočtu jednotlivých redukčních hranic.
Srovnání
redukčních hranic platných pro r. 2017 až 2020
Redukční
hranice
|
Kalendářní
rok 2017
|
Kalendářní
rok 2018
|
Kalendářní
rok 2019
|
Kalendářní
rok 2020
|
I. redukční
hranice
|
942 Kč
|
1 000 Kč
|
1 090 Kč
|
1 162 Kč
|
II. redukční
hranice
|
1 412 Kč
|
1 499 Kč
|
1 635 Kč
|
1 742 Kč
|
III. redukční
hranice
|
2 514 Kč
|
2 998 Kč
|
3 270 Kč
|
3 484 Kč
|
nepřihlíží se
k částce
|
nad 2 514 Kč
|
nad 2 998 Kč
|
nad 3 270 Kč
|
nad 3484 Kč
|
Pro výpočet
nemocenského, ošetřovného a dlouhodobého ošetřovného se denní vyměřovací základ upraví tak, že do
částky první redukční hranice se počítá 90 %, z částky nad první redukční
hranici do druhé redukční hranice se počítá 60 %, z částky nad druhou
redukční hranicí do třetí redukční hranice se počítá 30 % a k částce
nad třetí redukční hranici se nepřihlíží.
Pro výpočet
peněžité pomoci v mateřství, otcovské a vyrovnávacího příspěvku
v těhotenství a mateřství se denní vyměřovací základ upraví tak, že do částky první redukční
hranice se počítá 100 %, z částky nad první redukční hranici do druhé
redukční hranice se počítá 60 %, z částky nad druhou redukční hranici
do třetí redukční hranice se počítá 30 % a k částce nad třetí
redukční hranici se nepřihlíží.
Způsob redukce
denního vyměřovacího základu (RDVZ) je znázorněn v následujících tabulkách
(VDVZ znamená vypočtený denní vyměřovací základ)
Redukce denního
vyměřovacího základu pro výpočet nemocenského, ošetřovného a dlouhodobého
ošetřovného
VDVZ v Kč
|
RDVZ v Kč
|
do 1 162
|
90 % z VDVZ
|
nad 1 162 do 1 742
|
799,20 + 60 %
z rozdílu VDVZ a 888
|
nad 1 742 do 3 484
|
1 065,00 a 30 %
z rozdílu VZDZ a 1 331
|
nad 3 484
|
1 464,30
|
Redukce denního
vyměřovacího základu pro výpočet peněžité pomoci v mateřství, otcovské
a vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a mateřství
VDVZ v Kč
|
RDVZ v Kč
|
do 1 162
|
100 % z VDVZ
|
nad 1 162 do 1 742
|
1 162 a 60 %
z rozdílu VDVZ a 1 162
|
nad 1 742 do 3484
|
1510 a 30 %
z rozdílu VDVZ a 1742
|
nad 3 484
|
1 832,60
|
Částky denního
vyměřovacího základu vypočtené podle uvedených pravidel se v pásmech do
první redukční hranice, nad první redukční hranici do druhé redukční hranice,
a nad druhou redukční hranici do třetí redukční hranice zaokrouhlují
s přesností na dvě desetinná místa. Výsledná částka denního vyměřovacího
základu se zaokrouhluje na celé koruny nahoru.
(Více již najdete
v měsíčnících PaM 3/20 a odborných tematických publikacích Povinnosti
zaměstnavatele a Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2020)
Každý právní předpis používá určité pojmy, kterým
přikládá určitý specifický význam. Nejinak je tomu v případě zákona
č. 262/2006 Sb., zákoník práce. Mezi zaměstnancem
a zaměstnavatelem vznikají při výkonu závislé práce určité právní vztahy,
které jsou ve smyslu zákoníku práce považovány za vztahy pracovněprávní.
Pracovněprávní vztah se řídí zákoníkem práce. Pokud však nelze v daném
konkrétním případě použít zákoník práce, řídí se tento vztah občanským
zákoníkem, avšak i v tomto případě platí zásada, že musí být dosaženo
souladu se základními zásadami pracovněprávních vztahů.
Závislou
prací je práce, která je vykonávána za předpokladu splnění následujících
podmínek:
–
mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem je právní vztah, ve kterém je
zaměstnanec podřízen zaměstnavateli (anebo obráceně řečeno, zaměstnavatel je
v nadřízeném vztahu k zaměstnanci),
–
práce je vykonávána jménem zaměstnavatele, podle pokynů zaměstnavatele,
–
zaměstnanec vykonává práci osobně,
–
závislá práce je vykonávána za mzdu, plat nebo odměnu za práci, a to na
náklady a odpovědnost zaměstnavatele,
–
závislá práce může být vykonávána výlučně v základním pracovněprávním
vztahu (toto však neplatí, pokud je upravena zvláštními právními předpisy viz
například zákon č. 234/2014 Sb., zákon o státní službě),
–
zaměstnancem je fyzická osoba, která se zavázala k výkonu závislé práce
v základním pracovněprávním vztahu,
–
zaměstnavatelem je osoba, pro kterou se fyzická osoba zavázala k výkonu
závislé práce v základním pracovněprávním vztahu.
Základními
pracovněprávními vztahy jsou:
–
pracovní poměr,
–
právní vztahy založené dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr.
Pracovní poměr se zakládá pracovní
smlouvou mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem (tato zásada neplatí v případě,
pokud zákoník práce stanoví jinak, například v případě jmenování, blíže
viz § 33 zákoníku práce). Bližší informace, týkající se vzniku, změny nebo
skončení pracovního poměru lze nalézt v části druhé zákoníku práce,
v ustanoveních § § 30 až 73a.
1. Mzda a plat
1.1 Odměňování podle zákoníku práce
Zákoník
práce rozlišuje při odměňování zaměstnanců následující základní složky:
•
Mzda. Mzda přísluší v zásadě za vykonanou práci. Mzdu lze
poskytovat jako peněžité plnění, případně jako naturální mzdu (naturální mzdou
se rozumí plnění peněžité hodnoty). Jako naturální mzdu lze poskytovat
například výrobky s výjimkou lihovin, tabákových výrobků nebo jiných
návykových látek, popřípadě výkony, práce nebo služby.
•
Náhrada mzdy. Stručně popsáno a vysvětleno, náhrada mzdy se
poskytuje v případech, kdy zaměstnanec nevykonává v příslušném období
práci, avšak přesto je zaměstnavatelem finančně odměňován, a to tím
způsobem, že je mu poskytována náhrada mzdy. Typickým příkladem takové situace
je období, ve kterém zaměstnanec čerpá dovolenou. I když na příslušné
časové období připadá pracovní doba, zaměstnanec práci nevykonává, je však ze
strany zaměstnavatele odpovídajícím způsobem finančně odměňován. Z hlediska
pracovněprávního je však finanční plnění, které zaměstnanec dostává za toto
období, náhradou mzdy, a nikoli mzdou, neboť není poskytováno za výkon
práce. Z pohledu zákoníku práce je pak velmi pečlivě a detailně
rozlišováno, za jakých podmínek má zaměstnanec má nárok na mzdu a kdy má
naopak nárok na náhradu mzdy.
Pozor
Z pohledu daně z příjmů se však
uvedené pracovněprávní hledisko, zda jde o příjem za „vykonávání či
nevykonávání práce“, nepoužívá. Zákon o daních z příjmů používá pojem
„příjem ze závislé činnosti“, pro který pak používá široce pojatou legislativní
zkratku „mzda“ (viz § 38h odst. 7 ZDP). Po praktické stránce to
znamená, že pojem mzda v tom smyslu, jak je definován z pohledu
pracovněprávních předpisů, není totožný s pojmem „mzda“, jak je používán
pro účely daně z příjmů fyzických osob. To znamená, že identické označení
ještě neznamená, že má tento pojem shodný obsah pro účely různých právních
předpisů. Příslušný pojem je proto nutné posuzovat v kontextu příslušného
právního předpisu (zákoníku práce, zákona o daních z příjmů).
•
Doplatek ke mzdě. Doplatek ke mzdě má souvislost například s minimální
mzdou a zaručenou mzdou.
–
Doplatek k minimální mzdě. Zákoník práce obsahuje mimo jiné
definici „minimální mzdy“. Účel minimální mzdy spočívá v tom, že v případě,
pokud by mzda zaměstnance nedosahovala minimální mzdy, je zaměstnavatel povinen
zaměstnanci poskytnout doplatek ke mzdě, a to v příslušné částce (§ 111
odst. 3 zákoníku práce). Tento princip odměňování závislé práce však platí
nejenom pro mzdu, ale rovněž i pro případ odměny z dohod o pracích
konaných mimo pracovní poměr.
–
Doplatek k zaručené mzdě. Kromě minimální mzdy zákoník práce též
používá další důležitý pojem, kterým je „zaručená mzda“. Zaměstnanci přísluší
doplatek do výše zaručené mzdy tehdy, pokud jeho mzda nedosáhne příslušné
nejnižší úrovně zaručené mzdy (§ 112 odst. 3 zákoníku práce).
Podrobněji k zaručené mzdě viz text uvedený dále, v samostatné
kapitole s názvem „zaručená mzda“.
•
Příplatek ke mzdě. Zákoník práce definuje několik druhů povinných
příplatků. Jedná se zejména o:
–
Příplatek za práci přesčas.
–
Příplatek za práci ve svátek.
–
Příplatek za práci v noci.
–
Příplatek za práci ve ztíženém prostředí.
–
Příplatek za práci v sobotu a v neděli.
•
Odměna za pracovní pohotovost. Za dobu pracovní pohotovosti přísluší
zaměstnanci odměna nejméně ve výši uvedené v § 140 zákoníku práce.
Ovšem pozor, ve smyslu zákoníku práce se nejedná o mzdu. Pracovní
pohotovost je definována v ustanovení § 78 odst. 1 písm. h)
zákoníku práce jako „doba, v níž je zaměstnanec připraven k případnému
výkonu práce podle pracovní smlouvy, která musí být v případě naléhavé
potřeby vykonána nad rámec jeho rozvrhu pracovních směn“. Nárok na mzdu
zaměstnanci vznikne za výkon práce v době pracovní pohotovosti, pak mu ale
nepřísluší odměna za pracovní pohotovost.
•
Doplatek do průměrného výdělku. Přísluší v případě, pokud byl
zaměstnanec převeden na jinou práci, než byla sjednána, za níž však přísluší
nižší mzda. Doplatek do průměrného výdělku přísluší v případech a za
podmínek uvedených v § 139 zákoníku práce.
•
Cestovní výdaje. Komplexně je tato problematika popsána v části
sedmé zákoníku práce, v ustanoveních § § 151 až 189. Je možno
dodat, že právo zaměstnance na náhradu cestovních výdajů lze sjednat
i v případě dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (§ 155).
Cestovní výdaje jsou, zjednodušeně řečeno, příjmem, který nepodléhá dani
z příjmů ze závislé činnosti (zjednodušeně řečeno, nepodléhá dani ze
mzdy). Pokud jsou však překročeny určité stanovené limity, vyplývající z možností,
které dává zákoník práce, pak částka překračující tento limit je
připočitatelnou položkou ke mzdě, na druhé straně však zůstává daňově
uznatelným nákladem na straně zaměstnavatele.
•
Odměna z dohod. Jedná se o případy, kdy zaměstnanec pobírá
odměnu z dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní
činnosti. Zde je nutné opět pečlivě rozlišovat, neboť z pohledu zákoníku
práce, i když je toto plnění poskytován za práci, nejedná se přesně řečeno
již o mzdu, nýbrž o „odměnu z dohod“ (§ 109 odst. 5).
Odměna z dohody je peněžité plnění poskytované za práci vykonanou na
základě dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti. Na
rozdíl od mzdy lze odměnu z dohody zásadně poskytovat pouze jako peněžité
plnění, není možné využít pro odměňování „naturální mzdu“. Ovšem pozor, pro
účely výpočtu průměrného výdělku se i odměna z dohody považuje za
mzdu (§ 362).
•
Plat. Pro úplnost lze ještě zmínit, že zákoník práce striktně rozlišuje
mezi mzdou a platem. Pro podnikatele je však pojem „plat“ v tomto
textu pouze informativní záležitostí, neboť plat se týká zaměstnanců z tzv.
„veřejnoprávní sféry“ (to je například v případě, pokud je zaměstnavatelem
stát, kraj, obec, příspěvková organizace). Blíže k vymezení pojmu „plat“
viz § 109 odst. 3 zákoníku práce. Platí zásada, která striktně
stanoví, že plat lze poskytovat, na rozdíl od mzdy, pouze jako peněžité plnění.
V této kapitole však nebude věnována pozornost problematice platů, z důvodu,
že je zaměřena především na podnikatelskou sféru, ve které je zaměstnanec
odměňován za závislou práci mzdou, a nikoliv platem.
Rozdělení
plnění poskytovaných zaměstnancům:
Plnění,
která jsou poskytována zaměstnanci podle zákoníku práce, lze také rozdělit
takto:
a)
plnění, která jsou poskytována za práci, např. mzda, odměna z dohod
(§ 109),
b)
plnění (mzdová zvýhodnění), které zohledňují pracovní podmínky
(příplatky za práci v noci, ve svátek, za přesčas, za práci ve ztíženém
prostředí atd.),
c)
plnění, která zohledňují pracovní výkonnost a výsledky práce (např.
osobní hodnocení, periodické prémie, cílové prémie),
d)
plnění, která jsou poskytována v souvislosti se zaměstnáním (např.
náhrady mzdy, odstupné, cestovní náhrady, odměna za pracovní pohotovost,
poskytnutí firemního automobilu s možností jeho používání též pro soukromé
účely, poskytnutí bezúročné či nízko úročené půjčky zaměstnanci, příspěvky
zaměstnavatele na penzijní připojištění a soukromé životní pojištění
zaměstnanců, přechodné ubytování, náhrada škody poskytnutá zaměstnavatelem
zaměstnanci v určitých případech atd.).
Plnění
poskytovaná zaměstnancům lze také rozdělit:
a)
na plnění peněžitá,
b)
na plnění nepeněžitá (naturální mzda, viz například možnost používání
firemního automobilu zaměstnancem též pro soukromé účely, poskytnutí slevy
z běžné ceny poskytované zaměstnavatelem zaměstnancům u vybraných
služeb nebo při prodeji zboží nebo výrobků atd.).
Pro účely odměňování platí zásada, která
stanoví, že za stejnou práci nebo práci stejné hodnoty přísluší všem
zaměstnancům u zaměstnavatele stejná mzda nebo odměna z dohody (§ 110).
Stejnou
prací nebo prací stejné hodnoty se rozumí:
–
práce stejné nebo srovnatelné složitosti, odpovědnosti a namáhavosti,
–
která se koná ve stejných nebo srovnatelných pracovních podmínkách,
–
při stejné nebo srovnatelné pracovní výkonnosti a výsledcích práce.
Výše
mzdy může být určována v podnikatelské sféře mnoha způsoby.
Konkrétní způsoby při stanovování zásad pro odměňování zaměstnanců jsou pak
závislé na mnoha faktorech. Lze se tudíž setkat s rozličnými mzdovými
systémy. Mezi základní mzdové formy lze zařadit:
–
časovou mzdu,
–
podílovou mzdu,
–
úkolovou mzdu,
–
mzdu smíšenou.
Časová
mzda je obvykle používána v případech, kdy pracovní výkon nelze hodnotit
na základě jiného kritéria než je doba výkonu práce. Nevýhodou časové
mzdy je poměrně malá motivační složka, neboť pouhé časové určení výše mzdy
nemusí poskytovat zaměstnanci výrazný stimul pro větší výkonnost. Proto bývá
časová mzda kombinována s dalšími doplňkovými mzdovými složkami, jako jsou
tzv. „prémie“ „výkonnostní odměny“, „osobní hodnocení“, „jednorázové odměny“.
Jedná se pak v podstatě o mzdu smíšenou.
Naproti
tomu podílová mzda je v porovnání s ryze časovou mzdou již více
motivující pro zaměstnance k vyššímu pracovnímu výkonu, neboť výše jeho
mzdy je závislá na výši tržeb za určité období. S podílovou mzdou je možné
se setkat například ve službách či v obchodní činnosti.
Úkolová
mzda je mzda, jejíž výše se odvíjí od počtu výrobků či výkonů, které
zaměstnanec odvede (realizuje). Úkolová mzda je vhodná zejména ve výrobním
podniku, kdy lze přesně určit, jaký počet výrobků musí zaměstnanec vyrobit či
jaký musí provést výkon za příslušný časový úsek.
1.2 Postup při sjednání, popřípadě stanovení mzdy
Zákoník
práce v zásadě stanovuje následující možnosti pro určení výše mzdy. Mzda
může být:
1) sjednána ve smlouvě (například pracovní
smlouvě, kolektivní smlouvě, jiné individuální smlouvě),
2) stanovena zaměstnavatelem, a to ve
vnitřním předpise (§ 305),
3) určena mzdovým výměrem (§ 113 odst. 4).
Jedná
se o úplný výčet všech možností, které vyplývají z § 113 odst. 1
zákoníku práce, nelze se tedy odchýlit. Zákoník práce připouští určitou
odchylku v případě, kdy jde o zaměstnance, který je statutárním
orgánem zaměstnavatele. Zde mzdu sjednává nebo určuje ten, kdo ho na pracovní
místo ustanovil, nestanoví-li zvláštní právní předpis jinak.
Platí
zásada, že mzda musí být sjednána, stanovena nebo určena před začátkem výkonu
práce, za kterou má tato mzda příslušet.
Lze
konstatovat, že práva zaměstnanců, týkající se mzdových otázek, se sjednávají
v kolektivní smlouvě. Postup při uzavírání kolektivních smluv pak
upravuje zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání. Právo
uzavřít kolektivní smlouvu za zaměstnance má pouze odborová organizace. Blíže
k problematice kolektivních smluv viz též § § 22 až 29 zákoníku
práce.
Jinou
možností pro sjednání výše mzdy je postup, kdy výše mzdy je sjednána přímo
v pracovní smlouvě. Nutno však dodat, že ujednání o výši mzdy
není povinnou součástí pracovní smlouvy (povinné náležitosti pracovní smlouvy
jsou vyjmenovány v § 34). Na druhou stranu nutno upozornit, že již
v den nástupu práce musí zaměstnanec obdržet písemný mzdový výměr,
který obsahuje (§ 113 odst. 4):
•
údaje o způsobu odměňování,
•
údaje o termínu a místě výplaty mzdy,
a to
za předpokladu, že tyto údaje neobsahuje smlouva nebo vnitřní předpis.
Paralelně
k tomu stanovuje zákoník práce v § 37 povinnost zaměstnavatele
informovat zaměstnance nejpozději do 1 měsíce od vzniku pracovního
poměru, pokud tyto informace neobsahuje pracovní smlouva, mimo jiné o:
•
výši mzdy a způsobu odměňování,
•
splatnosti mzdy,
•
termínu výplaty mzdy,
•
místu a způsobu vyplácení mzdy.
Vnitřní
předpis zaměstnavatele:
•
Jinou možností pro řešení mzdových otázek, která však v porovnání s kolektivní
smlouvou, již není založena na vyjednávání, je stanovení mzdových práv
zaměstnanců ve vnitřním předpise zaměstnavatele (§ 305). Vnitřní
předpis nahrazuje kolektivní smlouvu v případech, kdy u zaměstnavatele
nepůsobí žádná odborová organizace.
•
Zaměstnavatel může vnitřním předpisem stanovit práva v pracovněprávních
vztazích, z nichž je oprávněn zaměstnanec, výhodněji, než stanoví zákoník
práce. Přitom se zakazuje, aby vnitřní předpis ukládal zaměstnanci povinnosti
nebo zkracoval jeho práva stanovená zákoníkem práce. V případě, pokud se
zaměstnavatel odchýlí od tohoto zákazu, nepřihlíží se k tomu.
•
Vnitřní předpis musí být vydán zásadně písemně, nesmí být v rozporu
s právními předpisy ani být vydán se zpětnou účinností, jinak je zcela
nebo v dotčené části neplatný.
•
V případě, pokud se nejedná o pracovní řád (§ 306), vydává se
vnitřní předpis zpravidla na dobu určitou, nejméně však na dobu 1 roku. Vnitřní
předpis týkající se odměňování může být vydán i na kratší dobu.
•
Vnitřní předpis je závazný pro zaměstnavatele a pro všechny jeho
zaměstnance.
•
Vnitřní předpis nabývá účinnosti dnem, který je v něm stanoven, nejdříve
však dnem, kdy byl u zaměstnavatele vyhlášen.
•
Zaměstnavatel je povinen zaměstnance seznámit s vydáním, změnou nebo
zrušením vnitřního předpisu nejpozději do 15 dnů.
•
Vnitřní předpis musí být všem zaměstnancům zaměstnavatele přístupný.
•
Zaměstnavatel je povinen uchovat vnitřní předpis po dobu 10 let ode dne
ukončení doby jeho platnosti.
•
V případě, pokud zaměstnanci vzniklo na základě vnitřního předpisu právo
ze základního pracovněprávního vztahu (§ 3), zejména mzdové nebo ostatní
právo v pracovněprávních vztazích, nemá zrušení vnitřního předpisu vliv na
trvání a uspokojení tohoto práva.
•
V případě, pokud smlouva nebo vnitřní předpis obsahuje úpravu mzdových
a ostatních práv v pracovněprávních vztazích, podle kterých má
zaměstnanci příslušet více stejných práv, přísluší mu jen jedno takové právo,
a sice to, které zaměstnanec určí (§ 307).
Další
zásady:
•
V případě, pokud zaměstnanec vykonává práci u téhož zaměstnavatele ve
více základních pracovněprávních vztazích uvedených v § 3 nebo ve
více základních pracovních vztazích, posuzuje se mzda, plat nebo odměna v každém
základním pracovněprávním vztahu uvedeném v § 3 nebo pracovním
vztahu, odděleně, pro účely zjištění průměrného výdělku (§ 362).
•
Naturální mzdu může zaměstnavatel poskytovat jen se souhlasem zaměstnance
a za podmínek s ním dohodnutých, a to v rozsahu přiměřeném
jeho potřebám.
1.3 Minimální mzda a minimální výše odměny z dohod
Základní
zásady:
•
Zákoník práce zcela striktně stanoví, že mzda nebo odměna z dohody nesmí
být nižší než minimální mzda (§ 111).
•
Minimální mzda se vztahuje na všechny zaměstnance v pracovním poměru nebo
v právním vztahu založeném dohodami o pracích konaných mimo pracovní
poměr (dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti).
•
Nerozlišuje se, zda jde:
–
o pracovní poměr na dobu určitou nebo neurčitou nebo
–
o souběžné pracovní poměry.
•
Nárok na minimální mzdu se vztahuje i na zaměstnance, kteří pobírají
starobní důchod.
•
V případě, pokud je poskytována též naturální mzda, je zaměstnavatel
povinen zaměstnanci vyplatit v penězích mzdu nejméně ve výši příslušné
sazby minimální mzdy (§ 119).
V případě
mzdy je tento požadavek poměrně pochopitelný, avšak v případě odměny
z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr si nelze nepovšimnout,
že naráží na některé praktické problémy (například ve vazbě na sledování počtu
odpracovaných hodin u dohody o provedení práce).
Odchylky
pro stanovení výše minimální mzdy platí (§ 5 nařízení vlády
č. 567/2006 Sb.):
•
Pro případ, kdy je se zaměstnancem sjednána kratší pracovní doba podle § 80
zákoníku práce. V takovém případě se sazba minimální mzdy úměrně snižuje.
•
Obdobně to platí v případě zaměstnance, který neodpracoval v kalendářním
měsíci příslušnou pracovní dobu.
(Více již najdete
v odborných tematických publikacích Příručka mzdové účetní 2020, Daňové a
mzdové zákony 2020, Povinnosti zaměstnavatele 2020 a měsíčníku DÚVaP 2-3/2020)