|
TÉMA NOVIN REGULACE REKLAMY |
ZÁKON O REGULACI REKLAMY S KOMENTÁŘEM
Čl. I
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
(1) Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1) upravující regulaci reklamy, která je nekalou obchodní praktikou, reklamy srovnávací, reklamy na tabákové výrobky, na humánní léčivé přípravky, na veterinární léčivé přípravky, na potraviny a na počáteční a pokračovací kojeneckou výživu, a upravuje obecné požadavky na reklamu a její šíření včetně postihů za porušení povinností podle tohoto zákona a stanovení orgánů dozoru. Dále upravuje regulaci reklamy na alkoholické nápoje, na přípravky na ochranu rostlin, na střelné zbraně a střelivo a na činnosti v pohřebnictví.
(2) Reklamou se rozumí oznámení, předvedení či jiná prezentace šířené zejména komunikačními médii, mající za cíl podporu podnikatelské činnosti, zejména podporu spotřeby nebo prodeje zboží, výstavby, pronájmu nebo prodeje nemovitostí, prodeje nebo využití práv nebo závazků, podporu poskytování služeb, pokud propagaci ochranné známky,1a) pokud není dále stanoveno jinak.
(3) Komunikačními médii, kterými je reklama šířena, se rozumí prostředky umožňující přenášení reklamy, zejména periodický tisk2) a neperiodické publikace,3) rozhlasové a televizní vysílání3a), audiovizuální mediální služby na vyžádání3b), audiovizuální produkce,4) počítačové sítě, nosiče audiovizuálních děl, plakáty a letáky.
(4) Sponzorováním se rozumí příspěvek poskytnutý s cílem podporovat výrobu nebo prodej zboží, poskytování služeb nebo jiné výkony sponzora. Sponzorem se rozumí právnická nebo fyzická osoba, která takový příspěvek k tomuto účelu poskytne.
(5) Zadavatelem reklamy (dále jen „zadavatel“) je pro účely tohoto zákona právnická nebo fyzická osoba, která objednala u jiné právnické nebo fyzické osoby reklamu.
(6) Zpracovatelem reklamy (dále jen „zpracovatel“) je pro účely tohoto zákona právnická nebo fyzická osoba, která pro sebe nebo pro jinou právnickou nebo fyzickou osobu zpracovala reklamu.
(7) Šiřitelem reklamy (dále jen „šiřitel“) je pro účely tohoto zákona právnická nebo fyzická osoba, která reklamu veřejně šíří.
(8) Ustanovení tohoto zákona se vztahují na sponzorování, pokud není dále stanoveno jinak.
Z obsahu § 1 vyplývá, že jsou do zákona o regulaci reklamy zapracovány příslušné předpisy Evropské unie, z nichž zákon vychází. Jedná se o předpisy upravující regulaci reklamy, která je nekalou obchodní praktikou, reklamy srovnávací, reklamy na tabákové výrobky, na humánní léčivé přípravky, na potraviny,
na počáteční a pokračovací kojeneckou výživu. Právní úprava se zabývá nejen obecnými požadavky na reklamu, ale také požadavky na její šíření, a to včetně postihů za porušení zákonných povinností. Stanoví rovněž orgány dozoru a reguluje reklamu na alkoholické nápoje, reklamu na přípravky na ochranu rostlin, reklamu na střelné zbraně a střelivo a reklamu prezentující poskytování pohřebních služeb.
není v zákoně specifikována pouze jako přesvědčovací proces, který sleduje hledání uživatelů zboží, služeb a výkonů, prostřednictvím komunikačních médií, nýbrž reklamou jsou všechny formy oznámení, nebo jiné prezentace, mající za cíl podporu podnikatelské činnosti tak, jak ji v § 2 odst. 1 vymezuje obchodní zákoník. Do rámce reklamy tak nespadají např. inzeráty nadací a nadačních fondů k podpoře jejich vlastních cílů, propagace politických stran a hnutí ani veřejnoprávní regulace předvolebních kampaní. Vzhledem k tomu, že základním pojmovým znakem reklamy je podpora podnikatelské činnosti, není reklamou např. označení sídla či provozovny podnikatele, nebo toto označení má pouze informační charakter obdobně jako identifikace výrobce na obalech zboží nebo letáky nabízející zájemcům možnosti zaměstnání.
Definice reklamy, kterou obsahuje zákon, je určujícím hlediskem při posuzování každého jednotlivého případu, a to jedná-li se např. o „reklamu“ nebo „nabídku“ zboží a služeb. O „nabídku“ ve smyslu zákona o ochraně spotřebitele a nikoli o „reklamu“ ve smyslu zákona o regulaci reklamy se např. jedná tehdy, je-li nabídka hotelových služeb cestovní kanceláře směřována ke konkrétnímu klientovi, který již v minulosti těchto služeb využil na základě smluvního vztahu. O „reklamě“ hovoříme např. tehdy, když jsou informace o zboží či službách šířeny prostřednictvím letáků mezi širokou veřejností, resp. v okruhu neznámých osob.
„Reklama“ na výrobky a služby je definována pozitivně. Bez reklamy prezentující výrobky, služby či myšlenky, a to prostřednictvím komunikačních médií, avšak s rozumnou nadsázkou, nelze v podstatě vyvíjet žádnou podnikatelskou činnost. Nelze proto reklamu omezovat tak, aby se stala nemožnou, resp. nadsázka je v reklamě dovolená a pro tzv. superlativní reklamu (uváděnou zpravidla adjektivy jako např. „nejlevnější“, „nejlepší“, „největší“, „milionkrát ověřeno“, apod.); takové reklamní přehánění je typické.
V ustanovení § 1 jsou definovány pojmy, které jsou spojeny s reklamou. „Reklama“ je vymezena jako jakákoli prezentace, a to v podobě oznámení, předvedení či v jiné formě, sledující podporu podnikatelské činnosti. Tato prezentace je realizována nejenom bezprostředním šířením různých oznámení, a to komunikačními médii (např. tiskem, rozhlasem, televizí, předvedením výrobků a služeb na nejrůznějších veletrzích a výstavách, v průběhu spotřebitelských soutěží, atd.), nýbrž také dalšími prostředky, které přenos reklamy umožňují (patří mezi ně např. počítačové sítě, audiovizuální mediální služby na vyžádání, nosiče audiovizuálních děl, letáky, plakáty). Jsou-li všechny zmíněné akce zaměřeny k podpoře podnikatelských aktivit, resp. k podpoře spotřeby zboží a k podpoře jeho prodeje, k podpoře poskytování služeb, nebo pokud sledují propagaci ochranné známky, jde o reklamu.
Jak již bylo řečeno, komunikačním médiem je jakýkoli prostředek, umožňující přenos reklamy, kterými jsou nejen již jmenovaná „klasická“ média – tisk, rozhlas, televize, letáky, ale také další „nosiče“ reklamních sdělení (audiovizuální nahrávky, upomínkové reklamní a dárkové předměty, např. diáře, tužky, tašky, apod.). Zákon o regulaci reklamy specifikuje jednotlivá komunikační média v podobě „neuzavřeného“ výčtu. Jejich dalším vysvětlením se zabývají příslušné právní předpisy, resp. zvláštní právní úprava (např. periodický tisk, kterým jsou noviny, časopisy, atd., je charakterizován v tiskovém zákoně, viz zákon č. 46/2000 Sb., ve znění pozdějších předpisů; rozmnoženiny literárních, vědeckých a uměleckých děl, tj. neperiodické publikace, jsou upraveny zákonem č. 37/1995 Sb., o neperiodických publikacích, ve znění pozdějších předpisů, atd.). Za komunikační média však mohou být považovány také další média jako nosiče reklamy (např. lidské bytosti a jejich hlas, automobily, nemovitosti), přenášejí-li informace s reklamním záměrem.
- Rámec „dovolených“ reklamních informací
S ohledem na vliv reklamy propagující některé výrobky či služby (týká se např. reklamy na alkohol a tabákový sortiment či reklamy na služby v nočních klubech, apod.), a to ve vazbě na vybrané, resp. ohrožené skupiny obyvatel (např. z důvodu nízkého věku se týká nezletilé mládeže, dětí), zákon o regulaci reklamy vymezuje rámec „dovolených“ reklamních informací.
- Zadavatel, zpracovatel a šiřitel reklamy
Vzhledem k tomu, že zadání, zpracování a šíření reklamy může být považováno za porušení platné právní úpravy regulace reklamy, jsou v zákoně definovány osoby „zadavatele“, „zpracovatele“ a „šiřitele“ reklamních sdělení neboli „reklamy“. Specifikace těchto subjektů je spojena s jejich odpovědností za porušení právních povinností v reklamní oblasti. Zákon o regulaci reklamy hovoří o tzv. „dělené odpovědnosti subjektů, které jsou zapojeny do procesu vzniku a použití reklamy“.
Osoba, která si objednala zpracování neboli vytvoření reklamy v určité podobě, je považována za „zadavatele“ této reklamy. Při řešení konkrétních případů, kdy jsou zjištěny „nedovolené“ reklamní prezentace v rozporu s platnou právní úpravou, se tento zadavatel reklamy může vyvinit z porušení právních povinností, předloží-li např. příslušnou objednávku zpracování reklamy.
„Zpracovatelem“ reklamy je subjekt, který reklamu vytvořil, resp. zpracoval návrh a konečnou podobu reklamy. Reklamu rozšiřuje osoba „šiřitele“ např. prostřednictvím tiskovin v časopisech a novinách. Všechny jmenované osoby mohou při realizaci reklamy působit samostatně, ale také společně.
V případě, že si např. „zadavatel“ reklamu současně zpracuje, dostává se do postavení „zpracovatele“, resp. „zpracovatel“ reklamy je současně také „zadavatelem“. Ve smyslu zákona není „šiřitelem“ reklamy kamelot rozdávající noviny, nýbrž jejich vydavatel. V případě použití internetu, který zprostředkovává šíření reklamy, není „šiřitelem“ osoba, která provozuje internetovou kavárnu poskytující služby elektronických komunikací v rámci pronájmu počítačů, ale většinou provozovatel serveru.
Zákon o regulaci reklamy definuje „sponzorování“, a to jako příspěvek poskytnutý za účelem podpory výroby nebo prodeje zboží, poskytování služeb či jiných výkonů sponzora; osobou „sponzora“ je pak ten, kdo poskytne zmíněný příspěvek, nicméně rovněž sponzorování je v zákoně upraveno přiměřeně tak, že např. sponzorský příspěvek nesmí podporovat prodej nedovolených artiklů zboží, jako jsou již jmenované tabákové produkty či alkohol, atd.
Správní delikty
§ 8
(1) Fyzická osoba se jako šiřitel dopustí přestupku tím, že
a) neoznámí osobě, která prokáže oprávněný zájem podle § 6b odst. 2, kdo je zadavatelem nebo zpracovatelem,
b) šíří reklamu, která je podle § 2 odst. 1 písm. a) nebo f) zakázána,
c) neoddělí nebo zřetelně nerozliší reklamu šířenou společně s jiným sdělením od ostatního sdělení
d) poruší povinnost odlišit způsob šíření informace o výrobku nebo službě od způsobu šíření informace o tabákovém výrobku podle § 3 odst. 3 nebo šíří reklamu na tabákové výrobky jinak, než je uvedeno v § 3 odst. 4,
e) poruší zákaz bezplatného dodávání vzorků široké veřejnosti u tabákových výrobků podle § 3 odst. 7 nebo u humánních léčivých přípravků podle § 5a odst. 4,
f) šíří reklamu na přípravky na ochranu rostlin v rozporu s § 5g,
g) šíří vůči veřejnosti reklamu na veterinární léčivé přípravky, která je v rozporu s § 5h,
h) šíří reklamu na střelné zbraně a střelivo v rozporu s § 6,
i) šíří reklamu činností v pohřebnictví v rozporu s § 6a odst. 2 nebo 3,
j) šíří nevyžádanou reklamu, pokud takto šířená reklama vede k výdajům adresáta nebo
pokud adresáta obtěžuje,
k) poruší zákaz reklamy založené na podprahovém vnímání,
l) v rozporu s § 5b odst. 1 šíří prostřednictvím komunikačních prostředků reklamu na humánní léčivé přípravky, která je zaměřena na odborníky, aniž by tyto prostředky byly určeny jen pro odborníky, jichž se reklama na humánní léčivé přípravky týká,
m) poruší zákaz nabízet, slibovat nebo poskytovat dary nebo jiný prospěch podle § 5b odst. 4,
n) poruší povinnost stanovenou pro šíření reklamy na počáteční kojeneckou výživu podle § 5e odst. 1, nebo
o) šíří reklamu podporující darování lidských tkání a buněk, která je podle § 5c zakázána.
(2) Fyzická osoba jako zadavatel reklamy se dopustí přestupku tím, že
a) zadá reklamu, která je podle § 2 odst. 1 písm. a) nebo b) nebo § 3 odst. 1 zakázána
nebo je v rozporu s § 3 odst. 5
b) poruší podmínky stanovené pro obsah reklamy v § 2 odst. 3 nebo 4, § 2c, § 3 odst. 6, § 4, § 5 odst. 3, 4 nebo 5, § 5a odst. 1, 2, 5, 6, 7 nebo 8, § 5b odst. 2 nebo 8, § 5d, § 5e odst. 1, § 5f, § 5g odst. 1, § 5h, § 5i nebo § 6a odst. 1,
c) poruší podmínky stanovené pro srovnávací reklamu uvedené v § 2 odst. 2 nebo § 2a, nebo
d) neuchová ukázku (kopii) každé reklamy podle § 7a odst. 1 nebo bezplatně nezapůjčí kopii reklamy orgánům dozoru na dobu nezbytně nutnou.
(3) Odborník se dopustí přestupku tím, že vyžaduje nebo přijímá výhody, které jsou podle § 5b odst. 4 zakázané nebo které jsou v rozporu s § 5b odst. 5.
(4) Za přestupek podle odstavce 1 písm. a), o a odstavce 2 písm. d) lze uložit pokutu do 500 000 Kč, za přestupek podle odstavce 1 písm. m) a odstavce 3 pokutu do 100 000 Kč, za přestupek podle odstavce 1 písm. b) až j),
l), n) a odstavce 2 písm. a) až c) pokutu do 2 000 000 Kč a za přestupek podle odstavce 1 písm. k) pokutu do 5 000 000 Kč. Za přestupek podle odstavců 1 až 3 lze v blokovém řízení uložit pokutu do 5 000 Kč.
Komentář k § 8
Způsob posuzování protiprávního jednání a následné správní trestání sice vychází ze zákonných hledisek, spáchání správního deliktu se však mohou dopustit subjekty, které mají poněkud odlišné postavení. Jsou to jednak fyzické osoby, které nejsou podnikateli; tyto osoby, jako šiřitelé, určitým v zákoně specifikovaným jednáním, buď porušují stanovenou povinnost při šíření reklamy, nebo šíří reklamu, kterou zákon zakazuje. Tato fyzická osoba se jako šiřitel dopustí přestupku. Pro protiprávní jednání fyzických a právnických osob, které jsou podnikateli, platí obdobné principy jako u první
skupiny (viz dále § 8a), uvedení podnikatelé se jako šiřitelé reklamy dopustí správního deliktu
(např. tím, že neoddělí či zřetelně nerozliší reklamu šířenou společně s jiným sdělením od ostatního sdělení).
V případě, že zákonnou povinnost poruší fyzická osoba, která není podnikatelem, může být delikt řešen uložením pokuty za podpůrného využití správního řádu tak, jak to umožňuje zákon o přestupcích (§ 51 zákona č. 200/1990 Sb., ve znění pozdějších předpisů). Místní příslušnost živnostenských úřadů není v zákoně o regulaci reklamy určena, řídí se právní úpravou správního řádu (§ 11 zákona č. 500/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů).
Přestupku se dopustí odborník tím, že vyžaduje nebo přijímá výhody, které jsou zakázány (např. přijme dar v souvislosti s reklamou na humánní léčivé přípravky zaměřenou na odborníky). Pokuty za přestupky lze uložit v různém rozmezí (např. až do 500 000 Kč, pokud zadavatel – fyzická osoba bezplatně nezapůjčí kopii reklamy orgánům dozoru na dobu nezbytně nutnou; v zákoně o regulaci reklamy jsou uvedeny další přestupky s možností uložení pokut do 100 000 Kč, ale také pokut do dvou a do pěti mil. Kč). Některé přestupky lze řešit v blokovém řízení pokutou do 5 000 Kč.
(Víc se o tomto tématu dočtete v měsíčníku Poradce 2/2013)
|
|
|
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ |
REKLAMA NA DOČASNÉ UŽÍVÁNÍ UBYTOVACÍHO ZAŘÍZENÍ
Platná právní úprava regulace reklamy je doplňována o úpravy dalších druhů reklamy, což platí také pro užívání ubytovacích zařízení.
Co je považováno za reklamu na dočasné užívání ubytovacího zařízení a s tím spojené služby? Patří sem např. prodejní akce?
Za reklamu na dočasné užívání ubytovacího zařízení, dlouhodobý rekreační produkt, další prodej nebo výměnu, se považuje také nabídková nebo prodejní akce, v jejímž rámci je možné sjednat smlouvu, ve které se sjednává dočasné užívání ubytovacího zařízení, dlouhodobý rekreační produkt, další prodej nebo výměna. Z těchto skutečností vyplývá, že za reklamu na produkt, podle ustanovení § 5i odst. 1 zákona o regulaci reklamy, se považují také „nabídkové“ nebo „prodejní“ akce, v rámci kterých lze sjednat smlouvu na některý produkt uvedený v citovaném ustanovení zákona o regulaci reklamy. To znamená, že v rámci nabídkových či prodejních akcí musí být poskytovány stejné informace, jako v reklamě samotné, resp. musí být poskytnuty informace o tom, že spotřebitel má právo získat určité informace před uzavřením smlouvy nebo před tím, než je návrhem na uzavření smlouvy vázán; rovněž musí být informován o pramenu zmíněných informací (tzn. o tom, kde je získá) a o způsobu získání (tzn. jak je získá).
„LÉK“ A „NELÉK“
Fyzické osoby mají problém rozlišit některé druhy zboží, např. léčiva a potraviny (doplňky stravy).
V čem spočívá rozdíl mezi lékem a tzv. „nelékem“? Musí být v reklamě na potraviny vyznačeno, že se jedná o potravinu a nikoliv o lék přesto, že se výrobek prodává v lékárně?
Rozdíl mezi lékem a „nelékem“ spočívá např. v tom, že u léku je nutné uvést indikaci (tzn. údaj o tom, k čemu je lék určen), přesné složení přípravku na obalu a v příbalovém letáku, léky jsou povinně vybaveny „příbalovým“ letákem, který m.j. uvádí datum poslední revize textu (schválení Státním ústavem pro kontrolu léčiv). Seznam registrovaných léčivých přípravků je uveden na internetových stránkách Státního ústavu pro kontrolu léčiv, který je orgánem příslušným k výkonu dozoru nad dodržováním zákona o regulaci reklamy, a to pro reklamu na humánní léčivé přípravky a sponzorování v této oblasti (vyjma televizní reklamy). „Doplněk stravy“, tzn. „nelék“, nýbrž potravina, musí mít na obalu a na všech reklamních prezentacích uveden údaj „doplněk stravy“.
PROBLEMATIKA NEVYŽÁDANÝCH TELEFONÁTŮ
Fyzické osoby jsou obtěžovány nejenom nevyžádanou tištěnou reklamou v podobě letáků, ale často jsou jim prostřednictvím telefonu nabízeny služby či zboží; tyto telefonáty je rovněž obtěžují a nemají o ně zájem.
Který orgán je pověřen dozorem v případě uvedených telefonických nabídek?
Zde jde o složitější situaci, neboť např. každý případ nevyžádaných telefonických nabídek je jiný a proto je třeba jej posuzovat samostatně. Tuto skutečnost nakonec dokazuje to, že řešení této skutečnosti neupravuje jediný právní předpis. V této souvislosti lze jmenovat např. zákon o elektronických komunikacích, mezi které hlasové telefonické služby patří; uvedený zákon m.j. zakazuje prostřednictvím sítí či služeb elektronických komunikací nabídku zboží nebo služeb těm, kteří ve veřejném seznamu uvedli, že si nepřejí takto být kontaktováni. Další úpravu představuje zákon o některých službách informační společnosti, a to pokud je telefonát zaznamenán např. do hlasové schránky. Může dojít také ke zneužití telefonního čísla ve vazbě na údaje o fyzické osobě; ochrana osobních údajů je také zajištěna v podobě příslušného právního předpisu (zákon č. 101/2000 Sb., ve znění p.p.).
SKRYTÁ REKLAMA
Jedním z druhů reklamy je také „skrytá“ reklama.
O jaký typ reklamy se jedná a v čem spočívá její případná klamavost ve vztahu ke spotřebitelům?
Podle platné právní úpravy se tzv. „skrytou“ reklamou rozumí reklama, u které lze obtížně rozlišit, že se jedná o reklamu. Důvodem tohoto stavu je zejména skutečnost, že tato reklama není jako „reklama“ označena. Spotřebitelé jsou často vystaveni takovéto reklamě, aniž to tuší. Působení skryté reklamy je např. „schováno“ do novinového nebo časopiseckého článku, ve kterém je použit některý z reklamních
postupů sledující reklamní účinek (např. zmínka o jednom jediném produktu určité značky, ač na trhu prokazatelně existuje podobných a srovnatelných produktů několik). Je totiž známou skutečností, že např. redakčnímu článku věnuje čtenář větší pozornost než „reklamě“ jako takové, neboť u ní předpokládá určitou nadsázku a míru přehánění. „Skrytá“ reklama není zákonem povolena.
ODPOVĚDNOST ZADAVATELE A ZPRACOVATELE REKLAMY
V reklamě na internetových stránkách bylo nabízeno jízdní kolo určité značky a ve snížené ceně. Zákazník si však toto kolo nekoupil, neboť se dozvěděl, že je v prodeji za plnou cenu a „sleva“ se týká jiné značky jízdního kola.
Kdo je odpovědný za klamání spotřebitele uvedenou reklamní prezentací na internetových stránkách?
Za tuto reklamu, která je nekalou obchodní praktikou, neboť uvádí nepravdivý údaj, je odpovědný „zadavatel“ a „zpracovatel“ reklamy, a to společně a nerozdílně, pokud byla tato reklama zpracována pro jinou osobu. Osoba, která reklamu v rozporu se zákonem zadala (objednala) ke zpracování, se odpovědnosti za obsah šíření reklamy zprostí, pokud doloží např. objednávku, že zpracovatel reklamy (např. grafik) nedodržel při zpracování reklamy jeho pokyny, a proto reklama porušuje právní předpis.
(Víc na toto téma najdete v měsíčníku 1000 řešení 10/2012)
|
|
|
Částka číslo 108/2012 ze dne 19.9.2012 305/2012 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 323/2004 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o vinohradnictví a vinařství, ve znění pozdějších předpisů
Částka číslo 109/2012 ze dne 24.9.2012 306/2012 Vyhláška o podmínkách předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a o hygienických požadavcích na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče
Částka číslo 110/2012 ze dne 24.9.2012 307/2012 Nařízení vlády o místní a časové dostupnosti zdravotních služeb
Částka číslo 111/2012 ze dne 24.9.2012 308/2012 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 244/2004 Sb., o stanovení bližších podmínek pro uplatňování dávky v odvětví mléka a mléčných výrobků v rámci společné organizace trhu s mlékem a mléčnými výrobky, ve znění pozdějších předpisů 309/2012 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 318/2008 Sb., o provádění některých opatření společné organizace trhu s ovocem a zeleninou, ve znění nařízení vlády č. 215/2010 Sb.
Částka číslo 112/2012 ze dne 21.9.2012 310/2012 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 149/2006 Sb., kterou se provádí zákon č. 676/2004 Sb., o povinném značení lihu a o změně zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, ve znění zákona č. 545/2005 Sb. 311/2012 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o uložení Kolektivní smlouvy vyššího stupně
Částka číslo 113/2012 ze dne 26.9.2012 312/2012 Vyhláška o stanovení požadavků na kvalitu paliv používaných pro vnitrozemská a námořní plavidla z hlediska ochrany ovzduší
Částka číslo 114/2012 ze dne 27.9.2012 313/2012 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 343/2011 Sb., o seznamu účinných látek
Částka číslo 115/2012 ze dne 27.9.2012 314/2012 Zákon, kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů 315/2012 Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů 316/2012 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 344/2003 Sb., kterou se stanoví požadavky na tabákové výrobky
Částka číslo 116/2012 ze dne 27.9.2012 317/2012 Nařízení vlády, kterým se stanoví formulář dokladu o původu některých druhů lihu, destilátu a některých druhů lihovin
|
|
|
JAK MYSLET KRITICKY
Není myšlení jako myšlení
To, co se nejvíc cení, má nálepku „kritické myšlení“. Přívlastek kritické tu nenaznačuje odmítnutí, zesměšnění, nebo zadupání někoho pod zem. V tomto případě znamená spíš nevěřit všemu, co se člověku dostane do uší. Nejčastěji se popisuje jako schopnost rozhodnout, jestli tvrzení, které je nám předkládáno, je pravda, polopravda nebo lež. Jinými slovy je to schopnost nenechat se vodit za nos. Jakmile se zjistilo, že na informacích se dá vydělat, roztrhl se s nimi pytel. Informace vyskakují odevšad – nejen z tzv. tradičních masových médií, ale i z internetu, mobilu, CD, DVD, MP3 atd. a navíc přeskakují z člověka na člověka přes mail, chat, sociální sítě. Proto nestačí informace jednoduše ignorovat. Trendy je zkusit ovládnout umění kritického myšlení. Protože tady jde skutečně o umění. Teoreticky se může kdokoliv naučit mechanicky analyzovat informace, hledat skryté souvislosti, hodnotit argumenty pro i proti a dělat z toho závěry. Ale jen umělec tomu dá punc unikátního díla.
Kritické myšlení potřebujeme prakticky na každém kroku. Pomáhá člověku protloukat se životem s minimem modřin a úrazů.
Kriticky myslící člověk
Na rozdíl od zmíněného tuctového smrtelníka dává přednost:
- Tomu, co říkají důkazy, před tím, jak se věci jeví na první pohled.
- Osvědčeným postupům tvorby úsudku před okamžitou inspirací.
- Promyšlenému projevu před „střílením od boku“.
Podvědomě hodnotí věrohodnost, významnost, přesnost, vyváženost a výpovědní hodnotu všeho, co svými smysly vnímá.
Musíme se naučit:
- Rozpoznat existenci problému dřív než ostatní a posoudit, jak se dá řešit.
-
Uspořádat si problémy podle jejich důležitosti.
-
Identifikovat možné důsledky a na první pohled neviditelné souvislosti.
-
Získat všechny informace, potřebné pro řešení problému.
-
Pomocí vyhodnocení informací najít nejlepší řešení.
-
Komunikovat řešení způsobem, přijatelným pro ostatní.
Alfou a omegou kritického myšlení je formulace správných otázek a hledání správných odpovědí na ně. To samo o sobě stačí na to, abychom se správně orientovali, ale není to dost na to, abychom o své
pravdě přesvědčili i ostatní. K tomu je třeba nejen naučit se mluvit, ale i přesvědčovat a dnes i manipulovat lidi. To se v poslední době trénuje pomocí nástroje označovaného termínem „mapa argumentů“. Pravděpodobně každý, koho bychom se zeptali, jestli myslí kriticky, by odpověděl „ano“. Ve skutečnosti je naše myšlení nekritické.
Naučme se efektivně využívat promarněný čas
Nikdo není stroj, aby skutečně efektivně využil každou minutu času, který je mu dán. Ale tím, že o něco
zkrátíme nikam nevedoucí jalové debaty, sledování druhořadých programů v televizi, sledování skandálů
tzv. celebrit apod., si vytvoříme prostor pro trénink kritického myšlení.
1) Prostor, využijme – (každý den určíme jeden problém a pokusíme se ho řešit pomocí techniky kritického myšlení).
2) Určený problém obracejme z každé strany, abychom se procvičili v posuzování věrohodnosti, přesnosti, relevance, jasnosti atd.
3) Vyhlašme válku svému egu (každý se cítí být lepší, hezčí, bystřejší atd., než ve skutečnosti je).
4) Nastavujme zrcadlo výsledkům.
5) Učme se novému pohledu na svět - „není všechno zlato, co se třpytí“.
6) Učme se ovládat své emoce, hlavně při komunikaci s jinými.
7) Učme se podporovat svá tvrzení fakty (s ničím se nebojuje tak těžko, jako s čísly a logickými argumenty).
Závěr
Je dobré vždy pamatovat na Sokratova slova: „Život, nad kterým se nezamýšlíme, nestojí za to, abychom ho žili.“ Bohužel, jen málokdo se už narodí jako kriticky myslící člověk. My ostatní se tomu musíme učit.
Ing. Milan Konvit
|
|
|
1. 10.
Pondělí
(za neděli
30. 9.) |
Daně z příjmů- plátce |
Odvod „srážkové“ daně sražené v srpnu 2012 a hlášení plátce daně o této dani sražené zahraničním poplatníkům (vyjma příjmů ze zaměstnání do 5 000 Kč)
(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
Odvod zajištění daně sražené v srpnu 2012 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce daně o tomto zajištění daně
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
DPH |
Podání žádosti plátce o vrácení DPH z jiného státu EU za rok 2011 (jen přes http://adisspr.mfcr.cz, aplikace je dostupná po prvotním podání Žádosti o přístup)
(§ 82 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH) |
Podání žádosti osoby registrované k dani v jiném státě EU o vrácení DPH v Česku za rok 2011 (jen přes e-portál ve státě usazení dotyčné osoby jinde v EU)
(§ 82a odst. 4 a 10 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH) |
8. 10.
Pondělí |
Zdr. poj. – OSVČ |
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za září 2012
(§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění) |
15. 10.
Pondělí |
Daň silniční |
Zaplacení zálohy na daň silniční za III. čtvrtletí 2012
|
|
|
|
Název krajiny
|
Název měny
|
Měna
|
21.9.
|
24.9.
|
25.9.
|
26.9.
|
27.9.
|
28.9.
|
Austrálie |
dolar
|
AUD
|
20,058
|
20,086
|
20,104
|
20,115
|
20,122
|
20,122
|
Brazílie |
real
|
BRL
|
9,436
|
9,528
|
9,516
|
9,567
|
9,516
|
9,516
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
12,679
|
12,75
|
12,739
|
12,773
|
12,714
|
12,714
|
Čína |
renminbi
|
CNY
|
3,028
|
3,061
|
3,055
|
3,087
|
3,065
|
3,065
|
Dánsko |
koruna
|
DKK
|
3,326
|
3,345
|
3,341
|
3,351
|
3,335
|
3,335
|
EMU |
euro
|
EUR
|
24,8
|
24,94
|
24,915
|
24,985
|
24,865
|
24,865
|
Filipíny |
peso
|
PHP
|
45,805
|
46,184
|
46,15
|
46,309
|
46,127
|
46,127
|
Hongkong |
dolar
|
HKD
|
2,463
|
2,491
|
2,485
|
2,509
|
2,491
|
2,491
|
Chorvatsko |
kuna
|
HRK
|
3,354
|
3,359
|
3,346
|
3,351
|
3,335
|
3,335
|
Indie |
rupie
|
INR
|
35,78
|
36,109
|
36,101
|
36,349
|
36,434
|
36,434
|
Indonesie |
rupie
|
IDR
|
2
|
2,019
|
2,012
|
2,029
|
2,017
|
2,017
|
Japonsko |
jen
|
JPY
|
24,415
|
24,745
|
24,771
|
25,033
|
24,866
|
24,866
|
Jihoafrická rep. |
rand
|
ZAR
|
2,311
|
2,327
|
2,354
|
2,365
|
2,357
|
2,357
|
Jižní Korea |
won
|
KRW
|
1,706
|
1,723
|
1,722
|
1,737
|
1,73
|
1,73
|
Kanada |
dolar
|
CAD
|
19,595
|
19,688
|
19,654
|
19,777
|
19,645
|
19,645
|
Litva |
litas
|
LTL
|
7,183
|
7,223
|
7,216
|
7,236
|
7,201
|
7,201
|
Lotyšsko |
lat
|
LVL
|
35,622
|
35,818
|
35,787
|
35,888
|
35,71
|
35,71
|
Maďarsko |
forint
|
HUF
|
8,787
|
8,803
|
8,793
|
8,742
|
8,728
|
8,728
|
Malajsie |
ringgit
|
MYR
|
6,259
|
6,288
|
6,273
|
6,311
|
6,278
|
6,278
|
Mexiko |
peso
|
MXN
|
1,489
|
1,496
|
1,5
|
1,505
|
1,504
|
1,504
|
MMF |
SDR
|
XDR
|
29,51
|
29,751
|
29,698
|
29,944
|
29,742
|
29,742
|
Norsko |
koruna
|
NOK
|
3,342
|
3,354
|
3,367
|
3,375
|
3,369
|
3,369
|
Nový Zéland |
dolar
|
NZD
|
15,899
|
15,844
|
15,885
|
15,937
|
16,003
|
16,003
|
Polsko |
zlotý
|
PLN
|
6,005
|
6,004
|
6,021
|
6,019
|
6
|
6
|
Rumunsko |
nové leu
|
RON
|
5,49
|
5,52
|
5,525
|
5,53
|
5,503
|
5,503
|
Rusko |
rubl
|
RUB
|
61,589
|
61,841
|
62,118
|
62,176
|
62,1
|
62,1
|
Singapur |
dolar
|
SGD
|
15,603
|
15,714
|
15,708
|
15,767
|
15,724
|
15,724
|
Švédsko |
koruna
|
SEK
|
2,919
|
2,937
|
2,941
|
2,94
|
2,942
|
2,942
|
Švýcarsko |
frank
|
CHF
|
20,479
|
20,62
|
20,61
|
20,668
|
20,576
|
20,576
|
Thajsko |
baht
|
THB
|
61,982
|
62,429
|
62,302
|
62,753
|
62,389
|
62,389
|
Turecko |
nová lira
|
TRY
|
10,637
|
10,716
|
10,742
|
10,837
|
10,788
|
10,788
|
USA |
dolar
|
USD
|
19,094
|
19,309
|
19,265
|
19,452
|
19,316
|
19,316
|
Velká Británie |
libra
|
GBP
|
31,047
|
31,298
|
31,283
|
31,434
|
31,32
|
31,32
|
Izrael |
šekel
|
ILS
|
4,908
|
4,929
|
4,928
|
4,977
|
4,932
|
4,932
|
|
|
|
NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE |
Poradce č. 2/2012 (Poradce) - měsíčník nejen pro podnikatele, zákony s komentáři, účetnictví, odvody, ekonomika, daně
- Zákon o regulaci reklamy s komentářem
- DPH u mank, škod a reklamací
- Ochranná lhůta v nemocenském pojištění
Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) č. 9/2012 – řešení problematiky daní, účetnictví a odvodů pomocí vzorů, případů, příkladů….
- Nájem nemovitostí z hlediska daně z příjmů
- Obchodní majetek a daň z příjmů
- Hromadné propouštění – hromadné výpovědi
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále (DaÚ) č. 10/2012 - daňová, účetní a mzdová problematika skloubená s citáty aktuálních zákonů
- Prodej nemovitostí – účetnictví a daň z příjmů
- Změny v zákonu o DPH v roce 2012
- Finanční leasing
- Prodej pozemků
- Zvířata v daňové evidenci
- Nelegální práce (švarcsystém) a pokuty
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále (PaM) č. 10/2012 - problematika pracovního práva, mezd, BOZP, odvodů a citace aktuálních zákonů
- Zaměstnanec s ostatními příjmy dle § 10 ZDP
- Povinnosti zaměstnavatele při hromadném propouštění
- Neplacené volno a neomluvená absence
- Mzdové nároky zaměstnanců
- Stravování a daňové řešení stravenek
Poradce Veřejné Správy (PVS) č. 10/2012 - informace i rady a citace zákonů z daňové, účetní, legislativní oblasti
- Spisová služba - nově
- Zajištění podmínek BOZP – novela zákona
- Vystavování daňových dokladů – připravované změny
- DPH u občanských sdružení
- Školní jídelny z pohledu práva
1 000 řešení – (1 000 řešení) č. 10/2012 – měsíčník - problémy z ekonomické, daňové, účetní a mzdové praxe a jejich řešení
- Regulace reklamy
- Nemovitosti v daních
- Účetnictví
- Daňová evidence
- Zákoník práce
- Daň z přidané hodnoty
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník nejenom pro podnikatele, č. 3/2012 (X/2012)
- Zákon o živnostenském podnikání s komentářem
- Zděděný a darovaný hmotný majetek z daňového pohledu
- Účtování a vykazování (ostatních) daní
Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 11/2012 (X/2012)
- Obchodování se zahraničím a DPH
- Vlastní a cizí kapitál společnosti
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 11/2012 (X/2012)
- Daňově lze uplatnit jen některé dary
- Podnikání doma
- Osvobození od daně a připravované změny
- Zúčtovací vztahy – Časové rozlišování aktiv
- Rozdělení zisku a zdanění podílu na zisku
- Vklad automobilu do obchodní společnosti
- Sankce podle daňového řádu
- Zaměstnanecké benefity
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 11/2012 (X/2012)
- Stížnosti na poskytovanou zdravotní péči
- Práce na živnostenský list a pracovní úraz
- Co je zaměstnání malého rozsahu?
- Penzijní a životní pojištění
- Problémy s doručováním písemností
- Zdaňování důchodů a penzí pracujícího důchodce počínaje r. 2013
- Personální agenda v roce 2013
- Použití nového občanského zákoníku v praxi
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 11/2012 (X/2012)
- Absolventi škol a mladiství na trhu práce (2.)
- Zaměstnanecké benefity (2.)
- Minimální vyměřovací základ zaměstnance ve zdravotním pojištění
- Kontrolní řád
1 000 řešení – (1 000 řešení) 10/2012 – měsíčník, č. 11/2012 (X/2012)
- Zaměstnanecké benefity
- Účtování a vykazování daní
- Účetnictví
- Daňová evidence
- Zákoník práce
- Daň z přidané hodnoty
|
|
|
NOVELA ZÁKONA O ÚČETNICTVÍ
Od září dochází v účetnictví k několika významným změnám. Zásadní změny přinesla novela do právní úpravy inventarizace majetku a závazků. K jakým změnám dochází v účetnictví od 1. září 2012? Více nabízíme v balíčku Novela zákona o účetnictví za výhodnou cenu.
-
Novela zákona o účetnictví - příspěvek
měsíčník DaÚ 9/2012, (A4, 80 str.)
- Novela zákona o účetnictví - příspěvek
měsíčník Poradce 1/2013, (A5, 224 str.)
- Zákon o účetnictví – uplné znění zákona
Aktualizace I/4, (A5, 24 str.)
BALÍČEK NOVELA ZÁKONA O ÚČETNICTVÍ obsahuje: DaÚ 9/2012 - příspěvek + Poradce 1/2013 - příspěvek + Aktualizace I/4 - uplné znění zákona
Cena balíčku je 373 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 261 Kč.
Ušetříte 112 Kč.
SPOLEČNOST S R.O. V DANÍCH
Na straně dlužníka existuje řada protispekulativních podmínek daňové účinnosti úroku, které jsou v daném případě navíc hrazeny ,,spojené osobě“. Půjčky mezi společníky a jejich s.r.o. jsou v praxi časté a to v obou směrech. Jaké jsou daňové výhody a rizika půjček úročených i bezúročných?
- Obchodní podíl v s.r.o - příspěvek
měsíčník PaM 9/2012, (A4, 80 str.)
- Půjčky mezi s.r.o. a společníky - příspěvek
měsíčník DaÚ 9/2012, (A4, 80str.)
- S.r.o. v daních – příklady a řešení
měsíčník 1000 řešení 9/2012, (A5, 96 str.)
- Obchodní zákoník – uplné znění zákona
zborník Zákony II/2012, (A5, 752 str.)
BALÍČEK BALÍČEK SPOLEČNOST S R.O. V DANÍCH obsahuje: PaM 9/2012 - příspěvek + DaÚ 9/2012 - příspěvek + 1000 řešení 9/2012 – příklady a řešení + Zákony II/2012 – uplné znění zákona
Cena balíčku je 631 Kč.
Cena balíčku se 40 % slevou je 348 Kč.
Ušetříte 283 Kč.
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů.
Jen do vyprodání zásob.
Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH a E-MAILOVÉ ADRESE. OBJEDNÁVKY VYŘIZUJEME DO 48 HODIN.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011 |