|
TÉMA NOVIN NOVELA ZÁKONA O DPH |
ZMĚNY ZÁKONA O DPH OD 1. 10. 2014 a 1. 1. 2015
Od 1. ledna 2015 se zavádí nové pravidlo pro stanovení místa plnění u telekomunikačních služeb, služeb rozhlasového a televizního vysílání a elektronicky poskytovaných služeb, jsou-li poskytovány osobě nepovinné k dani. Dochází také ke sjednocení pravidel a tyto služby se zdaňují vždy ve státě příjemce služby. Zavádí se i zvláštní režim jednoho správního místa. Možnost přihlásit se do tohoto zvláštního režimu, který bude platit od 1. 1. 2015, mají plátci a identifikované osoby již od 1. 10. 2014.
Zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty,
ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o DPH), byl od data své účinnosti, které nabyl k 1. 5. 2004 již více než třicetkrát novelizován. V prvním pololetí 2014 připravilo Ministerstva financí jeho novelizaci v souvislosti s implementací změny vyplývajících s předpisů Evropské unie (EU). Vládní návrh této tzv. implementační novely zákona o DPH byl projednán a schválen Poslaneckou sněmovnou jako tisk č. 214 v červenci 2014, v srpnu 2014 byla novela schválena Senátem. Začátkem září 2014 novelu podepsal prezident a ve Sbírce zákonů byla zveřejněna jako zákon č. 196/2014 Sb. Uvedenou novelou se do zákona o DPH promítají nové směrnice EU, které mění směrnici Rady 2006/112/ES o společném systému DPH (dále jen směrnice o DPH) a navazující prováděcí nařízení.
Touto novelou se provádějí změny v pravidlech pro stanovení místa plnění u služeb ve smyslu čl. 5 směrnice Rady 2008/8/ES, kterou se mění s účinností od 1. ledna 2015 směrnice o DPH. Od tohoto data se zavádí nové pravidlo pro stanovení místa plnění u telekomunikačních služeb, služeb rozhlasového a televizního vysílání a elektronicky poskytovaných služeb, jsou-li poskytovány osobě nepovinné k dani. Od 1. ledna 2015 dochází ke sjednocení pravidel a tyto služby se zdaňují vždy ve státě příjemce služby.
V návaznosti na změnu pravidel pro stanovení místa plnění u poskytování telekomunikačních služeb, služeb rozhlasového a televizního vysílání a elektronicky poskytovaných služeb osobě nepovinné k dani se od 1. ledna 2015 v souladu s předpisy EU rozšiřují zvláštní režimy pro neusazené osoby. Dosavadní zvláštní režim platný pro osoby povinné k dani ze třetích zemí poskytující elektronické služby osobám nepovinným k dani v EU, který byl upraven v dosavadním znění § 88 zákona o DPH, se rozšiřuje také na telekomunikační služby a služby rozhlasového a televizního vysílání, tj. „režim mimo Evropskou unii“. Současně se také v souladu s předpisy EU zavádí obdobný režim pro osoby povinné k dani, které jsou usazené v EU, ale ne v členském státě konečného zákazníka, tj. režim Evropské unie. Pro tyto zvláštní režimy se zavádí novelou zákona o DPH nový pojem „zvláštní režim jednoho správního místa“, jemuž prakticky odpovídá pojem „Mini One Stop Shop“ používaný v anglickém jazyce. Možnost přihlásit se do tohoto zvláštního režimu, který bude platit od 1. 1. 2015, mají podle implementační novely zákona plátci a identifikované osoby již od 1. 10. 2014. Metodická informace k tomuto zvláštnímu režimu byla Generálním finančním ředitelství zveřejněna již v srpnu 2014 na webových stránkách finanční správy (viz http://www.financnisprava.cz/assets/cs/prilohy/ms-mezinarodni-spoluprace-a-dph/MOSS_info.pdf.)
Implementační novelou jsou provedeny i některé další navazující změny, jak je vysvětleno v dalším textu. Tyto změny se týkají např. vymezení pojmů, registrace daňových subjektů a vracení daně. Vedle této implementační novely by měly být do konce roku projednány a schváleny ještě dvě další novely zákona o DPH, které se budou týkat zejména sazeb DPH a přinesou i některé další metodické změny. V následujícím textu jsou shrnuty a vysvětleny pouze změny, které už byly schváleny a které jsou součástí tzv. implementační novely.
Vymezení pojmů
Ve vazbě na předpisy Evropské unie se v § 3 odst. 1 písm. b) zákona o DPH v souladu se směrnicí o DPH upřesňuje, že území, na která se nevztahují Smlouva o Evropské unii a Smlouva o fungování Evropské unie, nejsou pro účely DPH považována za území členského státu. Na toto ustanovení navazuje novelizované znění § 3 odst. 2 zákona o DPH, v němž jsou vymezena území, která se nepovažují za území členského státu. V § 3 odst. 1 písm. c) zákona o DPH se upřesňuje, že jiným členským státem se rozumí členský stát s výjimkou „tuzemska“, kterým se podle § 3 odst. 1 písm. a) zákona o DPH rozumí území České republiky. V návaznosti na § 3 odst. 1 písm. b) zákona o DPH se v novelizovaném § 3 odst. 1 písm. e) zákona o DPH stanoví, že pro účely DPH se rozumí územím Evropské unie souhrn území členských států. Z toho je dovozováno, že za území Evropské unie se nepovažují ani území uvedená v § 3 odst. 2 zákona o DPH.
Novelou zákona se z důvodů zjednodušení textu slučují dosavadní odstavce 2 a 3, do novelizovaného § 3 odst. 2 zákona o DPH. V tomto odstavci je uveden výčet území, které se nepovažují za území členského státu Evropské unie a v návaznosti na to tedy ani za území Evropské unie pro účely DPH. Tato území se tedy pro účely DPH považují prakticky za třetí zemi. Mezi tato území nadále patří např. Kanárské ostrovy, Normanské ostrovy, Ceuta a Melilla. Novelou zákona se návaznosti na směrnici 2013/61/EU, kterou se mění směrnice o DPH a směrnice 2008/118/ES, pokud jde o francouzské nejvzdálenější regiony, a zejména Mayotte, upřesňuje, že za třetí zemi se považují také francouzská území, které jsou uvedeny v čl. 349 Smlouvy o fungování Evropské unie, tj. prakticky francouzské zámořské departmenty.
Novelou zákona se v § 4 odst. 1 písm. i) zákona o DPH upřesňuje v návaznosti na předpisy EU pojem „místo pobytu“ u fyzické osoby. Místem pobytu u fyzické osoby může být bydliště nebo místo, kde se obvykle zdržuje. Bydlištěm se přitom rozumí adresa vedená v základním registru obyvatel nebo v jiné obdobné evidenci, anebo adresa, kterou fyzická osoba uvedla správci daně, pokud neexistuje důkaz, že tato adresa neodpovídá skutečnosti. Místem, kde se obvykle zdržuje je místo, kde fyzická osoba obvykle žije z důvodu osobních nebo profesních vazeb. Má-li tato přitom tato osoba profesní vazby v jiné zemi, než ve které má své osobní vazby, je místo, kde se fyzická osoba obvykle zdržuje, určeno osobními vazbami. Toto vymezení přesně odpovídá prováděcímu nařízení Rady č. 282/2011 a je významná zejména pro účely stanovení místa plnění při poskytnutí vyjmenovaných služeb osobě nepovinné k dani, jak je vysvětleno v dalším textu.
Základní vymezení osob povinných k dani
se s účinností od 1. 1. 2015 nezmění.
Od tohoto data se nezmění vymezení obratu a zřejmě ani limit pro povinnou registraci ve výši 1 000 000 Kč za nejvýše 12 bezprostředně předcházejících po sobě jdoucích kalendářních měsíců. V roce 2012 sice bylo s účinností od 1. 1. 2015 v souvislosti se zřízením jednoho inkasního místa schváleno snížení limitu obratu na 750 000 Kč, ale novelou zákona o DPH, která byla začátkem září 2014 předložena Poslanecké sněmovně je navrženo s účinností od 31. 12. 2014 zrušení tohoto původně schváleného snížení limitu obratu.
Implementační novelou jsou v pravidlech pro registraci plátců a identifikovaných osob provedeny s účinností od 1. 1. 2015 dílčí změny v souvislosti se zavedením režimu jednoho správního místa u vybraných služeb. V § 6c odst. 2 zákona o DPH, v němž jsou stanovena pravidla pro registraci osob povinných k dani, které nemají sídlo v tuzemsku, jako plátců daně se novelou doplňuje, že jim nevznikne po 1. 1. 2015 registrační povinnost, pokud uskuteční v tuzemsku plnění, na která se použije zvláštní režim jednoho správního místa.
Novelou zákona se dále doplňuje nový § 6j zákona o DPH, podle něhož může osoba povinná k dani, která není plátcem a která má sídlo nebo provozovnou v tuzemsku, požádat o dobrovolnou registraci jako identifikovaná osoba, pokud bude poskytovat vybrané služby v rámci zvláštního režimu jednoho správního místa. Identifikovanou osobou se stane ode dne následujícího po dni oznámení rozhodnutí, kterým bude tato osoba registrována. Podle navazujícího nového § 97a zákona o DPH může osoba povinná k dani podat přihlášku k registraci jako identifikovaná osoba, pokud má sídlo nebo provozovnu v tuzemsku, není plátcem a bude poskytovat vybrané služby v rámci zvláštního režimu jednoho správního místa. V návaznosti nato, se novelou zákona doplňuje ještě § 107a zákona o DPH, v němž jsou stanovena pravidla pro zrušení registrace identifikované osoby na žádost. Novelou se prakticky doplňuje, že identifikovaná osoba nesmí požádat o zrušení registrace, pokud je tuzemsku registrovaná k dani ve zvláštním režimu jednoho správního místa.
Změny v pravidlech pro stanovení místa plnění u služeb
S účinností od 1. 1. 2015 se základní pravidlo pro stanovení místa plnění při poskytnutí služby nezmění. Místem plnění při poskytnutí služby osobě povinné k dani bude nadále podle § 9 odst. 1 zákona o DPH obecně místo, kde má tato osoba své sídlo. Pokud bude služba poskytnuta provozovně osoby povinné k dani, nacházející se v jiném místě, než kde je její sídlo, bude místem plnění místo, kde je tato provozovna umístěna. Podle § 9 odst. 2 zákona o DPH bude při poskytnutí služby osobě nepovinné k dani obecně místem plnění místo, kde má osoba poskytující službu sídlo. Pokud bude služba poskytnuta prostřednictvím provozovny osoby povinné k dani, nacházející se v jiném místě, než kde je její sídlo, bude místem plnění místo, kde je tato provozovna umístěna. Uvedené základní pravidlo pro stanovení místa plnění při poskytnutí služby podle § 9 odst. 1 a 2 zákona o DPH se použije, pokud zákon o DPH v dalších ustanoveních nestanoví jinak.
Novelou zákona se za dosavadní § 9 zákona o DPH doplňuje nový § 9a zákona o DPH, do něhož se prakticky přesouvají pravidla upravené do konce roku 2014 v § 10k zákona o DPH, který se s účinností od 1. 1. 2015 zrušuje. Podle § 9a zákona o DPH se za místo plnění při poskytnutí služby osobě povinné k dani, která má sídlo nebo provozovnu ve třetí zemi a která je plátcem, s výjimkou poskytnutí služby osvobozeného od daně, považuje tuzemsko, pokud je místo plnění stanoveno podle § 9 odst. 1 ve třetí zemi a ke skutečnému užití nebo spotřebě služby přitom dochází v tuzemsku.
(Více se o tomto tématu dočtete v měsíčníku DaÚ 11/2014)
ZÁKON O DPH - NOVELA
1. Nové vymezení území členského státu Evropské unie
§ 3 odst. 1 písm. b)
Upravuje se, že se pro účely zákona o DPH členským státem rozumí území členského státu Evropské unie s výjimkou jeho území, na které se nevztahuje Smlouva o Evropské unii a Smlouva o fungování Evropské unie.
Odstavec 2
Zjednodušuje se výčet území, které se nepovažují za území členského státu Evropské unie, a tedy se nepovažují za území Evropské unie. Jedná se o horu Athos, Kanárské ostrovy, francouzská území uvedená v čl. 349 Smlouvy o fungování Evropské unie, Alandy, Normanské ostrovy, ostrov Helgoland, území Büsingen, Ceuta, Melilla, Livigno, Campione d' Italia a italské vody jezera Lugano.
Touto změnou došlo k tomu, že se za území Evropské unie považuje zámořský departement Francie v Indickém oceánu Mayotte, který je jedním z nejvzdálenějších francouzských regionů.
2. Změny v pravidlech pro stanovení místa plnění při poskytnutí telekomunikační služby, služby rozhlasového a televizního vysílání a elektronicky poskytované služby
Z důvodu těchto změn se zpřesňují a sjednocují formulace těch ustanovení, která mají návaznost na ustanovení, která se týkají zvláštních pravidel pro stanovení místa plnění.
§ 4 odst. 1 písm. i)
U fyzické osoby se definuje pojem „bydliště“ a „místo, kde se fyzická osoba obvykle zdržuje“. Důvodem je skutečnost, že občanský zákoník definuje pojem „bydliště“ odlišně od právních předpisů EU. Občanský zákoník tento pojem definuje jako místo, kde se člověk zdržuje s úmyslem žít tam s výhradou změny okolností trvale. Předpisy EU v oblasti DPH vymezují pojem „bydliště“ podle úředně vedeného stavu jako adresu vedenou v evidenci obyvatelstva nebo u správce daně.
Při definování pojmu „místo, kde se obvykle zdržuje“ vycházejí právní předpisy EU z faktického stavu, tedy definují ho jako místo, kde fyzická osoba obvykle žije.
U fyzické osoby se tak bydlištěm rozumí adresa vedená v základním registru obyvatel nebo v jiné obdobné evidenci, nebo adresa, kterou fyzická osoba uvedla správci daně.
Místem, kde se fyzická osoba obvykle zdržuje, se rozumí místo, kde fyzická osoba obvykle žije z důvodu osobních nebo profesních vazeb. Pokud má tato osoba profesní vazby v jiné zemi, než ve které má osobní vazby, je místo, kde se fyzická osoba obvykle zdržuje určeno osobními vazbami.
Z důvodu lepší čitelnosti a srozumitelnosti se v zákonu o DPH používá pojem „místo pobytu“.
Místem pobytu se u fyzické osoby rozumí bydliště nebo místo, kde se obvykle zdržuje.
§ 6c odst. 2
Toto ustanovení nově zní tak, že se plátcem stává osoba povinná k dani, která nemá sídlo v tuzemsku a která uskutečňuje zdanitelné plnění dodání zboží nebo poskytnutí služby s místem plnění v tuzemsku, s výjimkou plnění, u kterých je povinna přiznat daň osoba, které jsou tato plnění poskytována, nebo plnění, na která se použije režim jednoho správního místa. Tato osoba se stává plátcem ode dne uskutečnění tohoto zdanitelného plnění. Touto úpravou je vyloučena povinnost registrace za plátce osoby povinné k dani, která neuskutečňuje v tuzemsku jiná plnění než ta, která spadají pod zvláštní režim správy daně, ke kterému je tato osoba v tuzemsku nebo v jiném členském státě registrována.
To znamená, že tato osoba, která nemá v tuzemsku sídlo ani provozovnu plní své daňové povinnosti prostřednictvím státu, ve kterém se do režimu přihlásila.
§ 6j
Zavádí se další registrace identifikované osoby. Jedná se o dobrovolnou registraci osoby povinné k dani, která má sídlo nebo provozovnu v tuzemsku a která není plátcem. Tato osoba je identifikovanou osobou ode dne následujícího po dni oznámení rozhodnutí, kterým je registrována.
Jedná se o to, že pokud bude osoba povinná k dani se sídlem nebo provozovnou v tuzemsku poskytovat vybrané služby v rámci zvláštního režimu jednoho správního místa, má možnost registrovat se za identifikovanou osobu. Pro ostatní plnění se na ni zákon o DPH nebude vztahovat.
§ 9a
Do nového § 9a se přesouvá pravidlo pro stanovení místa plnění při poskytnutí služby osobě povinné k dani, která má sídlo nebo provozovnu ve třetí zemi a ke skutečnému užití nebo spotřebě této služby dochází v tuzemsku, které je v současné době v zákonu o DPH uvedeno v § 10k. Nedochází k žádné věcné změně.
Pokud je poskytnuta služba osobě povinné k dani, která má sídlo nebo provozovnu ve třetí zemi a která je plátcem, tak je místem plnění tuzemsko, za předpokladu, že je místo plnění stanoveno podle § 9 odst. 1 ve třetí zemi a ke skutečnému užití nebo spotřebě dochází v tuzemsku. Toto pravidlo se nevztahuje na služby osvobozené od daně.
§ 10d odst. 2
Zpřesňuje se znění ustanovení, ve kterém jsou uvedena pravidla pro stanovení místa plnění u dlouhodobého nájmu dopravního prostředku. Podle nového textu je při poskytnutí dlouhodobého nájmu dopravního prostředku osobě nepovinné k dani místem plnění místo příjemce služby určené podle přímo použitelného předpisu Evropské unie, kterým se stanoví prováděcí opatření ke směrnici o společném systému daně z přidané hodnoty. Jedná se o prováděcí nařízení č. 282/2011 ve znění prováděcího nařízení Rady (EU) č. 1042/2013 s účinností od 1. 1. 2015. Tento odkaz je pro zjednodušení, protože v prováděcím nařízení jsou uvedena podrobná opatření pro vymezení místa příjemce služby, a to jak pro fyzické osoby nepovinné k dani, tak pro právnické osoby nepovinné k dani.
V případě poskytnutí dlouhodobého nájmu dopravního prostředku fyzické osobě nepovinné k dani zavádí prováděcí nařízení hierarchii kritérií. Pokud má fyzická osoba nepovinná k dani bydliště v jedné zemi a obvykle se zdržuje v jiné zemi, má pro účely stanovení místa plnění přednost místo, kde se obvykle zdržuje.
Pokud však existuje důkaz, že je poskytnutá služba využívána v místě bydliště této osoby, je místem plnění její bydliště. Při poskytnutí dlouhodobého nájmu dopravního prostředku právnické osobě nepovinné k dani se pro stanovení místa plnění postupuje obdobně jako při stanovení místa plnění při poskytnutí služby právnické osobě povinné k dani podle § 9 odst. 1 zákona o DPH.
Místem plnění je v tomto případě místo, kde má příjemce služby sídlo. Pokud je služba poskytnuta provozovně, která se nachází v jiném místě, než kde je sídlo příjemce služby, je místem plnění místo, kde je tato provozovna umístěna.
§ 10e
V § 10e je řešeno stanovení místa plnění při poskytnutí služby zprostředkovatelem osobě nepovinné k dani. Text se upravuje proto, aby bylo jasné, že se toto zvláštní pravidlo vztahuje také na poskytnutí služby zprostředkovatelem, který jedná jménem a na účet poskytovatele zprostředkovatelských služeb.
§ 10h odst. 1 úvodní část
V § 10h jsou řešeny specifické případy stanovení místa plnění při poskytnutí služby zahraniční osobě nepovinné k dani. Obdobně jako v § 10d se do nového textu přenáší doslovný obsah nových prováděcích nařízení.
Upravuje se, že místem plnění při poskytnutí služby osobě nepovinné k dani je místo příjemce služby určené podle přímo použitelného předpisu Evropské unie, kterým se stanoví prováděcí opatření ke směrnici o společném systému daně z přidané hodnoty, pokud je toto místo ve třetí zemi.
Jedná se o prováděcí nařízení č. 282/2011 ve znění prováděcího nařízení Rady (EU) č. 1042/2013 s účinností od 1. 1. 2015. Podrobnější opatření jsou uvedena v čl. 24 tohoto nařízení.
Při poskytnutí služby fyzické osobě nepovinné k dani, je místem plnění místo, kde se tato osoba obvykle zdržuje. Místo jejího bydliště je místem plnění pouze tehdy, pokud existuje důkaz, že v tomto místě dochází k využití služby. Při poskytnutí služby právnické osobě nepovinné k dani, se pro stanovení místa plnění postupuje obdobně jako při stanovení místa plnění při poskytnutí služby právnické osobě povinné k dani podle § 9 odst. 1 zákona o DPH.
Místem plnění je v tomto případě místo, kde má příjemce služby sídlo. Pokud je služba poskytnuta provozovně, která se nachází v jiném místě, než kde je sídlo příjemce služby, je místem plnění místo, kde je tato provozovna umístěna.
§ 10h odst. 1 písm. h) až j) ,b>
Z výčtu služeb, na které se vztahuje zvláštní pravidlo podle § 10h zákona o DPH, se vyjímají telekomunikační služby, služby rozhlasového a televizního vysílání a elektronicky poskytované služby. Důvodem je, že s účinností od 1. ledna 2015 dochází při stanovení místa plnění ke sjednocení pravidel a tyto služby se zdaňují ve státě příjemce služby, bez ohledu na to, zda je příjemce služby je v Evropské unii nebo ve třetí zemi. Pokud jsou tyto služby poskytovány osobě nepovinné k dani do zahraničí, tak nedochází k žádné věcné změně.
§ 10h odst. 2
Vzhledem k tomu, že se z 10h vypouští služby uvedené pod písmeny h) až j), zrušují se také definice elektronicky poskytované služby a telekomunikační služby.
§ 10i
V novém § 10i je řešeno místo plnění při poskytnutí telekomunikační služby, služby rozhlasového a televizního vysílání a elektronicky poskytované služby osobě nepovinné k dani. Obdobně jako v předchozích ustanoveních se do pravidel pro stanovení místa plnění u telekomunikačních služeb, služeb rozhlasového a televizního vysílání a elektronicky poskytovaných služeb provádí změny směrnice o dani z přidané hodnoty.
Odstavec 1
V odstavci 1 se zavádí nové zvláštní pravidlo, kterým se sjednocuje stanovení místa plnění při poskytnutí služby osobě nepovinné k dani, pokud jde o telekomunikační službu, službu rozhlasového a televizního vysílání a elektronicky poskytovanou službu. Místem plnění při poskytnutí těchto služeb osobě nepovinné k dani je místo příjemce služby. Toto místo je určené podle přímo použitelného předpisu Evropské unie, kterým se stanoví prováděcí opatření ke směrnici o dani z přidané hodnoty.
Zásadní změna je při stanovení místa plnění při poskytnutí těchto služeb poskytovaných operátory z Evropské unie osobám nepovinným k dani v Evropské unii. Podle zákona platného do konce roku 2014 při poskytnutí těchto služeb stanovilo místo plnění podle § 9 odst. 2 zákona o DPH, tedy podle sídla poskytovatele služby, případně podle umístění provozovny, pokud byly tyto služby poskytovány provozovnou. Nově se při poskytnutí těchto služeb stanoví místo plnění podle příjemce této služby.
Místem plnění při poskytnutí telekomunikační služby, služby rozhlasového a televizního vysílání a elektronicky poskytovaných služeb osobě nepovinné k dani je místo příjemce služby. Místo příjemce služby se určí podle přímo použitelného prováděcího nařízení.
K pravidlu pro stanovení místa plnění u těchto služeb se v prováděcím nařízení vztahují nová podrobnější opatření, a to v článku 24. Podle těchto opatření je u fyzické osoby nepovinné k dani místem plnění místo, kde se tato osoba obvykle zdržuje, pouze v případě, že existuje důkaz, že k využití služby dochází v jejím bydlišti, je místem plnění bydliště této fyzické osoby. Při poskytnutí těchto služeb právnické osobě nepovinné k dani se místo plnění stanoví podle základního pravidla § 9 odst. 1 zákona o DPH. Pro specifické případy, kdy je prakticky nemožné s jistotou určit skutečné místo, kde má příjemce sídlo, provozovnu, místo kde se obvykle zdržuje, nebo bydliště, jsou v prováděcím nařízení uvedeny domněnky o místě příjemce podle čl. 24a a 24b. Prvním případem je poskytování těchto služeb na určitém místě, kdy je pro poskytnutí této služby nutná fyzická přítomnost příjemce této služby. Jedná se o případy, kdy je nutná například telefonní budka, nebo místo k připojení k internetu.
V těchto případech se stanoví místo plnění podle domněnky tak, že je tímto místem plnění to dané místo. Pokud však tyto služby poskytovány na palubě lodi, letadla nebo ve vlaku během přepravy osob na území Evropské unie, je místem plnění místo zahájení přepravy osob. Druhým případem je poskytování těchto služeb prostřednictvím určitého zařízení, například prostřednictvím pevné linky, mobilních sítí nebo při použití dekodéru. V těchto případech je místem plnění místo instalace pevné linky nebo místo určené podle mezinárodního směrového kódu země SIM karty použité při příjmu služby poskytnuté prostřednictvím mobilních sítí. Kromě těchto dvou případů uvádí prováděcí nařízení také různé kombinace podmínek.
(Více se o tomto tématu dočtete v měsíčníku PVS 11/2014)
|
|
|
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ |
ZVLÁŠTNÍ REŽIM JEDNOHO SPRÁVNÍHO MÍSTA
Firma se sídlem v tuzemsku je plátcem daně.
Bude se muset firma se sídlem v tuzemsku, která je plátcem daně, registrovat do zvláštního režimu jednoho správního místa, pokud poskytuje softwarové aplikace firmám z tuzemska i z jiných členských států?
S účinností od 1. 1. 2015 se základní pravidlo pro stanovení místa plnění při poskytnutí služby nezmění. Místem plnění při poskytnutí služby osobě povinné k dani bude nadále podle § 9 odst. 1 zákona o DPH obecně místo, kde má tato osoba své sídlo. Pokud bude služba poskytnuta provozovně osoby povinné k dani, nacházející se v jiném místě, než kde je její sídlo, bude místem plnění místo, kde je tato provozovna umístěna. Pokud tedy plátce se sídlem v tuzemsku poskytne elektronicky poskytovanou službu firmě se sídlem v tuzemsku, místo plnění bude v tuzemsku a plátci vznikne z takové služby povinnost standardně přiznat daň v tuzemsku v základní sazbě daně. Povinnost registrovat se do zvláštního režimu jednoho správního místa plátci v této souvislosti nevznikne.
Pokud plátce se sídlem v tuzemsku poskytne elektronicky poskytovanou službu firmě se sídlem v jiném členském státě, která je osobou povinnou k dani, místo plnění se určí také podle § 9 odst. 1 zákona o DPH, tj. podle sídla příjemce bude v jiném členském státě. V tomto případě nevznikne povinnost přiznat daň české firmě, ale příjemci služby v zemi, kde má sídlo. Plátci v této souvislosti také nevznikne povinnost registrovat se do zvláštního režimu jednoho správního místa. Hodnotu poskytnuté služby bude muset plátce nadále vykázat v ř. 21 přiznání k DPH a v souhrnném hlášení s kódem 3.
ELEKTRONICKY POSKYTOVANÁ SLUŽBA
Firma, která je plátcem daně se sídlem v tuzemsku, provozuje internetový obchod a na základě objednávek přes internet rozesílá zboží zákazníkům, kteří jsou osobami nepovinnými k dani z tuzemska i z jiných členských států.
Jedná se o elektronicky poskytovanou službu a vznikne této firmě povinnost registrovat se do zvláštního režimu jednoho správního místa?
Elektronicky poskytovanou službou se podle § 10i odst. 2 písm. c) novelizovaného znění zákona o DPH rozumí služba poskytovaná prostřednictvím veřejné datové sítě nebo elektronické sítě, s výjimkou pouze samotné komunikace prostřednictvím elektronické adresy, a to zejména hostitelství internetových stránek, poskytnutí programového vybavení a jeho aktualizace, poskytnutí obrázků, textů nebo informací anebo zpřístupňování databází, poskytnutí hudby, filmů nebo her, poskytnutí politických, kulturních, uměleckých, sportovních, vědeckých nebo zábavních pořadů nebo událostí, s výjimkou programů, které jsou službou rozhlasového a televizního vysílání, nebo poskytnutí služby výuky na dálku. Podle metodické informace GFŘ se elektronicky poskytovanou službou rozumí prakticky zejména prezentace na elektronické síti (webové stránky), stahování softwarových aplikací, stahování hudby, filmů a počítačových her, dále přístup k online počítačovým hrám a online aukce. Jako elektronicky poskytovanou službu je třeba chápat i elektronické knížky a poskytnutí textu, dat či databází v elektronické podobě. Z výše uvedeného vymezení vyplývá, že jako elektronicky poskytovanou službu nelze chápat dodání zboží, je-li objednávka a její zpracování provedeno elektronicky. Znamená to, že pro dodání zboží, které bylo objednáno přes internet, platí pravidla, která vyplývají ze zákona o DPH pro dodání zboží. Jestliže se jedná o dodání zboží v tuzemsku, platí pro něj standardní pravidla vyplývající ze zákona o DPH bez zvláštních specifik. Jestliže je zboží dodáváno do jiného členského státu osobám nepovinným k dani, jedná se o tzv. zasílání zboží, jehož pravidla jsou upravena v § 8 zákona o DPH. Zasíláním zboží se podle § 8 odst. 4 zákona o DPH rozumí dodání zboží mezi členskými státy, je-li zboží odesláno nebo přepraveno z členského státu odlišného od členského státu ukončení jeho odeslání nebo přepravy, a to osobou povinnou k dani, která zboží dodává, nebo jí zmocněnou třetí osobou (např. přepravcem) a předmětné zboží je dodáno osobě, pro kterou pořízení zboží v členském státě ukončení odeslání nebo přepravy zboží není předmětem daně (např. občanovi jako osobě nepovinné k dani). Při zasílání zboží je podle § 8 odst. 1 zákona o DPH obecně místo plnění v členském státu, kde se zboží nachází po ukončení jeho odeslání nebo přepravy. Povinnost přiznat daň má přitom v této zemi prodávající, který zboží zasílá z jiného členského státu. Při zasílání jiného zboží než zboží, které je předmětem spotřební daně, se podle § 8 odst. 2 zákona o DPH místo plnění stanoví ve vazbě na hodnotu dodaného zboží. Při nepřekročení limitu, který si stanoví každý členský stát podle čl. 34 směrnice k DPH ve výši 35 000 nebo 100 000 EUR, případně ekvivalentu v národní měně, za kalendářní rok, je místem plnění členský stát, kde se zboží nachází v době, kdy jeho odeslání nebo přeprava začíná. Pokud tedy firma, která je plátcem daně se sídlem v tuzemsku, uskutečňuje zasílání zboží, u něhož je podle § 8 zákona o DPH místo plnění v jiném členském státě, musí se v této zemi registrovat k DPH, podle pravidel platných v této zemi a nebude možné, aby se v této souvislosti registrovala v tuzemsku do zvláštního režimu jednoho správního místa.
SOFTWAROVÉ APLIKACE
Firma, která je plátcem se sídlem v tuzemsku, má provozovnu a registraci k DPH na Slovensku. Firma poskytuje softwarové aplikace zákazníkům z tuzemska i ze Slovenské republiky.
Pokud bude poskytovat softwarové aplikace občanům ze Slovenska, může z nich přiznávat daň v tuzemsku ve zvláštním režimu jednoho správního místa?
Zvláštní režim jednoho správního místa může od 1. 1. 2015 podle § 110a odst. 2 novelizovaného znění zákona o DPH v tuzemsku použít osoba povinná k dani, která poskytuje vybranou službu a splňuje v tuzemsku podmínky pro použití zvláštního režimu jednoho správního místa. Do režimu EU se v tuzemsku může podle § 110h zákona o DPH registrovat osoba povinná k dani, která splňuje tyto podmínky:
- má v tuzemsku sídlo nebo nemá-li sídlo v tuzemsku ani v jiném členském státě, má v tuzemsku provozovnu,
- je v tuzemsku registrována jako plátce nebo jako identifikovaná osoba,
- není registrována k zvláštnímu režimu jednoho správního místa v jiném členském státě.
Režim EU se přitom v tuzemsku použije na všechny vybrané služby poskytnuté osobou, která používá tento režim, s výjimkou vybraných služeb poskytnutých s místem plnění v členském státě, ve kterém má sídlo nebo provozovnu.
Z toho vyplývá, že u softwarových aplikací jako u elektronicky poskytované služby s místem plnění na Slovensku podle místa příjemce, který je osobou nepovinnou k dani, nebude možno přiznávat daň v tuzemsku ve zvláštním režimu jednoho správního místa, pokud má plátce jako poskytovatel této služby provozovnu na Slovensku. Z takovéto služby bude plátce povinen přiznat daň na Slovensku, kde je umístěna provozovna, a to standardním způsobem.
(Více na toto téma najdete v měsíčníku PVS 11/2014)
|
|
|
Částka číslo 90/2014 ze dne 10.10.2014
213/2014 Vyhláška o vydání zlaté mince „Železobetonový most v Karviné-Darkově“ po 5 000 Kč
214/2014 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí, kterým se vyhlašuje pro účely nemocenského pojištění výše redukčních hranic pro úpravu denního vyměřovacího základu platných v roce 2015
Částka číslo 91/2014 ze dne 14.10.2014
215/2014 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 314/2013 Sb., o předkládání výkazů České národní bance osobami, které náleží do sektoru finančních institucí
216/2014 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 346/2013 Sb., o předkládání výkazů bankami a pobočkami zahraničních bank České národní bance
Částka číslo 92/2014 ze dne 14.10.2014
217/2014 Sdělení Státní volební komise o vyhlášení a uveřejnění celkových výsledků voleb do zastupitelstev obcí konaných ve dnech 10. a 11. října 2014
|
|
|
SROVNÁVEJTE SE S LEPŠÍMI
Chcete-li být ve své práci úspěšní a tím i vnitřně spokojení, nemůžete se nikdy srovnávat s těmi slabšími a méně schopnými. Naopak, třeba se snažit dostat na úroveň těch (nej)lepších a případně je i předstihnout. Jak na to?
Jedním z „módních“ trendů současnosti
je poukazovat při řešení vlastních těžkostí a problémů na druhé s jakousi úlevou, že ti jsou na tom ještě (mnohem) hůře, a to jak třeba z pohledu globálního, tak na úrovních podstatně nižších včetně srovnávání stejnorodě orientovaných skupin či jednotlivců. Příliš se neřeší například klíčová otázka zadlužení státu, ve zlomových momentech si odpovědní vystačí s analýzou celoevropského kontextu, který pro nás stále ještě vychází relativně dobře. Nezpochybnitelným faktem je však skutečnost, že dramatický růst zadlužování se i přes dosti tvrdá opatření v podstatě jen nepatrně zpomaluje. Obdobně i z pozice měst nebo regionů, v neposlední řadě pak rodin anebo jednotlivců. Zadlužení se stalo novodobým fenoménem, ve kterém se všichni navzájem uklidňujeme, že situace je vlastně v jakémsi normálu, protože se všichni chovají stejně, neboli nevybočují z nastavené normy. Přitom je soudně uvažujícím jasné, že zadlužovat se nejde donekonečna, nebo snad ano?
Reflektujte okolí
Chcete-li být ve své práci úspěšní a tím i vnitřně spokojení, nemůžete se nikdy srovnávat s těmi slabšími a méně schopnými, ale naopak byste se měli s maximální vehemencí snažit dostat na úroveň těch (nej)lepších a případně je i předstihnout. Tato filosofie platí nejen pro vedoucí pracovníky, ale univerzálně pro každého.
Pokud tak nečiníte, počínáte si zcela bezdůvodně alibisticky, sami sebe tak omlouváte a pojídáte pomyslná těšínská jablíčka. Není přece nic špatného na tom, když budete ve své profesi první či nejlepší nebo alespoň velmi dobrý. I o tom je přece smysl života. A proč se nesnažit být ve svém oboru, v tom, co děláte, třeba úplně nejlepší – ve firmě, v regionu, v resortu nebo i ve státě? Vaše okolí vám průběžně ukazuje – pokud jej dokážete citlivě vnímat - na jaké úrovni se momentálně nacházíte. Proto projevy okolí a reálný stav, jako vám nastavované zrcadlo, nikdy nepodceňujte, ale čerpejte z nich.
Závist musíte brát i v těchto souvislostech v úvahu, ale velkoryse - až s pohrdáním - ji ve vašem vlastním zájmu přehlížejte, protože někteří budou závidět vše a za všech okolností. Tu vaši kráčející karavanu štěkot takových psů nesmí vzrušovat.
Posměšky na vaše „hujerství“ nebo „šprťounství“ nejsou ničím jiným, než projevem neschopnosti a nízkosti a přece víte, že úspěch se (nejen v Čechách) neodpouští. Mimochodem, všimli jste, že ti, kteří o závisti často hovoří v tom smyslu, že nezávidí, mají tuto vlastnost sami v sobě hojně vyvinutou?
Pouze malý člověk má malé cíle
Kdo chce zůstat, řečeno slovy klasika, malým, ať jím zůstane. Je to svobodné rozhodnutí jako důsledek jeho naturelu. Jsou typy, kterým takový stav maximálně vyhovuje, a měnit jej nebudou, protože nechtějí. Jsem však přesvědčen o tom, že postoj většiny vedoucích pracovníků je diametrálně odlišný, neboť člověk, kterému vystačí velmi málo a který má před sebou nezřetelnou vizi, nemůže za běžných okolností dlouho ve vedoucí funkci vydržet.
Pokuste se být již od samotného začátku na sebe nároční, až tvrdí. Máte-li určitou míru ctižádosti, pak je to vaše velké plus. Markantně to můžeme vidět například ve sportu, kde mohou být úspěšní jen ti nejvytrvalejší, kteří tvrdou každodenní prací dokážou patřičně zhodnotit vrozené dispozice. Bez pracovitosti a trpělivosti není úspěchu. Musíte se snažit, zadarmo dostanete velmi málo, nanejvýš to, co je vám někdo jiný ochoten v rámci pracovní či kamarádské výpomoci poskytnout. Važte si těchto pomocí a buďte za ně vděční, vždy vás posunují vpřed, v takových případech s minimálně vynaloženým úsilím. Není mnoho krásnějších pocitů, než když se dílo daří ke cti a slávě jeho tvůrce a ku prospěchu těch, kteří jeho výtvorů, ať už jsou v jakékoli podobě, užívají.
Po stupíncích ke slávě
Úspěch nepřijde ze dne na den a často ani z roku na rok, povětšinou je to celoživotní dílo, má-li mít život dojít v tomto směru naplnění. Vždyť i úspěšné osobnosti často zdůrazňují, že pozice, kterou si vybudovaly, je výsledkem zpravidla soustavné velmi tvrdé práce. Ani dobrý nápad sám o sobě nestačí, musí se uvést v život. Je v podstatě povinností každého, aby dělal svoji práci odpovědně, aby zastával svěřenou funkci jako službu všem. K tomuto životnímu postoji by měl vedoucí vést nejen sebe, ale i své podřízené – v zájmu svém i jejich. Korunou celoživotního úsilí pak skutečně může být průběžné nebo konečné uznání okolí na straně jedné a hřejivý pocit vnitřního uspokojení na straně druhé.
Nespí nejen čerti, ale ani konkurence. Ve svém vývoji byste se neměli – trochu nadneseně pojato - snad ani na okamžik zastavit, protože okolí, se kterým fakticky na dálku soupeříte, trpělivě čeká na váš poklesek či pád se záměrem okamžitě nastoupit na vámi uvolněný post. Proto byste se měli trvale snažit být o ten pověstný krůček vepředu.
Vaše ochranná známka
Firmy mají svoje loga nebo slogany, kterými v rámci tržních pravidel působí na veřejnost jako na potencionální zákazníky. Aniž si to uvědomujete, nacházíte se jako osobnost v obdobné situaci, třebaže v trochu jiné rovině a v jiném úhlu pohledu, nicméně na principu se nic nemění. Svým životem si systematicky budujete něco ve stylu vaší osobní ochranné známky. Co umíte, v čem jste dobrý nebo vynikající, je výsledkem dlouholetého úsilí, vaším osobním vlastnictvím či „know how“, které můžete postupně rozšiřovat (anebo také zmenšovat) zcela přesně podle toho, jak se chováte. Okolí na vás vždy bude nahlížet výhradně podle dosažených výsledků. Zvolené cesty, metody či prostředky, jejichž prostřednictvím jste úspěchu dosáhli, jsou přímým důsledkem projevu vaší svobodné vůle. Touto identifikací si vytváříte jméno, renomé, pověst, které vás provázejí celým životem a v myslích ostatních zůstanou i po jeho skončení. I renomé se mění a moudrý člověk by měl vždy usilovat o to, aby se časem zdokonalovalo, jak se říká o vínu, čím starší, tím lepší. Tento postoj však vyžaduje neustálou bdělost a vytrvalost, které však člověka na druhé straně posilují jako osobnost. Váš pracovní i osobní život by neměl mít charakter vlnící se sinusoidy, ale správně nakloněnou rovinu lineárního vzestupu.
(Ne)řešte problémy jiných
S velkou mírou citu (vyciťování) musí vedoucí přistupovat k osobním záležitostem lidí, které řídí. Nutká-li vás vaše cítění, že byste se měl kultivovaně s patřičnou mírou úcty a vážnosti vložit do řešení osobních problémů někoho jiného, pak tak velmi opatrně učiňte a vyčkejte na reakci, která vám zřetelně ukáže, zda máte v takto započatém pokračovat či nikoli. Pokud pracovník projeví zájem, resp. bude evidentně rád, že se o jeho potíže či starosti zajímáte se záměrem mu v rámci možností pomoci, pak nastalou situaci řešte. Někdo je opravdu zjevně potěšen, když se o něj druhý (míněno vedoucí) zajímá. Jestliže však zjistíte, že kosa narazila na kámen v tom smyslu, že si dotyčný nepřeje, abyste se mu míchali do jeho soukromých záležitostí, pak rychle vycouvejte a již se k tématu více nevracejte. Ctěte soukromí a pamatujte si.
Pokud se vás záležitosti vašich podřízených či kolegů vůbec netýkají, pak je neřešte, nejlépe o nich nevidět, neslyšet, třeba se jim i cíleně vyhýbejte. Ze zbytečných řečí a informací mohou vzniknout naprosto zbytečné problémy, které dokážou až neskutečně zkomplikovat život. Stejně tak nepřemýšlejte, co by se mohlo stát, kdyby k určité situaci došlo. I přes veškeré plánování a prognózování má dnešek dost svých starostí a nespekulujte o věcech, které nenastaly a možná ani vůbec nenastanou. A pokud skutečně přijdou, pak v danou chvíli nadešel čas na jejich řešení.
Ing. Antonín Daněk
|
|
|
Termíny pro praxi v říjnu 2014
8. 10.
Středa |
Zdr. poj. – OSVČ |
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za září 2014
(§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
|
15. 10.
Středa |
Daň silniční |
Zaplacení zálohy na daň silniční za III. čtvrtletí 2014
(§ 10 odst. 1 a 4 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční) |
20. 10.
Pondělí |
Daně z příjmů – plátce |
Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti sražených z mezd za září 2014
(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění - OSVČ |
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za září 2014
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za září 2014
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za září 2014
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za září 2014
(§ 9 odst. 3 a 4 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za září 2014
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za září 2014
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/92 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
|
Důchodové spoření – zaměstnavatel |
Odvod záloh na důchodové spoření za účastnící se zaměstnance za září 2014
(§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření)
(§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání hlášení k záloze na pojistné na důchodové spoření za září 2014
(§ 19 zákona č. 397/2012 Sb., o pojistném na důchodové spoření)
(§ 137 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
27. 10.
Pondělí
(za sobotu
25. 10.)
|
DPH |
Podání přiznání k DPH a její zaplacení za září 2014 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím (§ 101 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání přiznání k DPH a její zaplacení za 3. čtvrtletí 2014 u plátců se čtvrtletním zdaňovacím obdobím
(§ 101 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Předložení výpisu z evidence za září, resp. za 3. čtvrtletí 2014 u plátce, který uskutečnil nebo přijal zdanitelné plnění v režimu přenesení daňové povinnosti
(§ 92a odst. 3, 4 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání souhrnného hlášení plátce za září, případně za 3. čtvrtletí 2014, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li prostřední osobou) a poskytnutí služby s místem plnění podle § 9 odst. 1 (kterou má zdanit příjemce)
(§ 102 odst. 1, 3 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za září 2014, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 101 odst. 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání souhrnného hlášení (elektronicky) identifikované osoby za září 2014, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
31. 10.
Pátek |
Daně z příjmů- plátce |
Odvod „srážkové“ daně sražené v září 2014 a hlášení plátce daně o této dani sražené zahraničním poplatníkům (vyjma dohod o provedení práce do 10 000 Kč)
(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění daně sraženého v září 2014 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce daně o provedeném zajištění daně
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Zákonné pojištění úrazu |
Odvod pojistného zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání za IV. čtvrtletí 2014
(§ 365 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce)
(§ 12 odst. 3 vyhlášky č. 125/1993 Sb., o pojištění odpovědnosti zaměstnavatele)
|
DPH |
Podání přihlášky k registraci skupiny, která chce být registrována k DPH od 1. 1. 2015, anebo podání žádosti o zrušení nebo změnu skupinové registrace
(§ 95a odst. 2 a 3, § 106e, § 106f zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
|
|
|
Název krajiny
|
Název měny
|
Měna
|
7.10.
|
8.10.
|
9.10.
|
10.10.
|
13.10.
|
14.10.
|
15.10.
|
Austrálie |
dolar
|
AUD
|
19,106
|
19,172
|
19,067
|
19,069
|
18,952
|
19,022
|
19,031
|
Brazílie |
real
|
BRL
|
9,161
|
8,993
|
9,091
|
9,091
|
8,992
|
9,091
|
9,077
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
14,049
|
14,044
|
14,05
|
14,045
|
14,06
|
14,084
|
14,083
|
Čína |
renminbi
|
CNY
|
3,563
|
3,55
|
3,54
|
3,511
|
3,549
|
3,547
|
3,555
|
Dánsko |
koruna
|
DKK
|
3,692
|
3,69
|
3,691
|
3,69
|
3,694
|
3,7
|
3,7
|
EMU |
euro
|
EUR
|
27,48
|
27,47
|
27,48
|
27,47
|
27,5
|
27,545
|
27,545
|
Filipíny |
peso
|
PHP
|
48,805
|
48,657
|
48,486
|
48,159
|
48,536
|
48,567
|
48,534
|
Hongkong |
dolar
|
HKD
|
2,819
|
2,81
|
2,802
|
2,775
|
2,804
|
2,8
|
2,808
|
Chorvatsko |
kuna
|
HRK
|
3,597
|
3,594
|
3,595
|
3,593
|
3,596
|
3,6
|
3,598
|
Indie |
rupie
|
INR
|
35,534
|
35,486
|
35,418
|
35,314
|
35,464
|
35,606
|
35,445
|
Indonesie |
rupie
|
IDR
|
1,791
|
1,786
|
1,776
|
1,766
|
1,781
|
1,778
|
1,784
|
Japonsko |
jen
|
JPY
|
20,022
|
20,064
|
20,061
|
19,998
|
20,18
|
20,26
|
20,36
|
Jihoafrická rep. |
rand
|
ZAR
|
1,943
|
1,942
|
1,938
|
1,954
|
1,956
|
1,966
|
1,967
|
Jižní Korea |
won
|
KRW
|
2,046
|
2,037
|
2,019
|
2,025
|
2,024
|
2,038
|
2,044
|
Kanada |
dolar
|
CAD
|
19,518
|
19,537
|
19,449
|
19,369
|
19,436
|
19,375
|
19,364
|
Litva |
litas
|
LTL
|
7,959
|
7,956
|
7,959
|
7,956
|
7,965
|
7,978
|
7,978
|
Maďarsko |
forint
|
HUF
|
8,915
|
8,921
|
8,925
|
8,97
|
8,962
|
9,016
|
8,981
|
Malajsie |
ringgit
|
MYR
|
6,714
|
6,686
|
6,641
|
6,642
|
6,68
|
6,66
|
6,667
|
Mexiko |
peso
|
MXN
|
1,635
|
1,625
|
1,613
|
1,615
|
1,616
|
1,617
|
1,621
|
MMF |
SDR
|
XDR
|
32,345
|
32,299
|
32,289
|
32,116
|
32,343
|
32,29
|
32,35
|
Norsko |
koruna
|
NOK
|
3,369
|
3,364
|
3,353
|
3,353
|
3,33
|
3,347
|
3,322
|
Nový Zéland |
dolar
|
NZD
|
17,066
|
17,062
|
16,95
|
17,081
|
17,012
|
17,1
|
17,125
|
Polsko |
zlotý
|
PLN
|
6,568
|
6,565
|
6,556
|
6,578
|
6,573
|
6,572
|
6,553
|
Rumunsko |
nové leu
|
RON
|
6,232
|
6,234
|
6,23
|
6,238
|
6,242
|
6,258
|
6,242
|
Rusko |
rubl
|
RUB
|
54,909
|
54,542
|
54,307
|
53,864
|
53,811
|
53,688
|
53,36
|
Singapur |
dolar
|
SGD
|
17,119
|
17,056
|
16,992
|
16,972
|
17,076
|
17,094
|
17,086
|
Švédsko |
koruna
|
SEK
|
3,028
|
3,03
|
3,009
|
3,009
|
3,005
|
3,024
|
3,007
|
Švýcarsko |
frank
|
CHF
|
22,674
|
22,674
|
22,647
|
22,688
|
22,745
|
22,809
|
22,803
|
Thajsko |
baht
|
THB
|
67,043
|
66,795
|
66,634
|
66,468
|
67,033
|
66,995
|
66,986
|
Turecko |
nová lira
|
TRY
|
9,614
|
9,588
|
9,476
|
9,532
|
9,522
|
9,557
|
9,556
|
USA |
dolar
|
USD
|
21,869
|
21,789
|
21,733
|
21,522
|
21,759
|
21,723
|
21,777
|
Velká Británie |
libra
|
GBP
|
34,971
|
35,038
|
34,918
|
34,882
|
34,893
|
34,959
|
34,669
|
Izrael |
šekel
|
ILS
|
5,96
|
5,875
|
5,826
|
5,826
|
5,84
|
5,813
|
5,824
|
|
|
|
NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 3/2015 (IX/2014)
- Prováděcí vyhláška k zákonu o účetnictví – Ing. Zdenka Cardová
- Smlouvy dle zákona o obchodních korporacích – Ing. Vladimír Hruška
- Vzory smluv dle ZOK – JUDr. Jana Drexlerová
- Živnostenský zákon – novela – JUDr. Irena Fleischmanová
- Zákon o zaměstnanosti – novela – JUDr. Ladislav Jouza
- Postavení a povinnosti prodávajícího podle nové právní úpravy – JUDr. Jiří Nesnídal
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 11/2014 (X/2014)
- Změny zákona o DPH od 1. 10. 2014 a 1. 1. 2015 – Ing. Václav Benda
- Zvýšení minimální mzdy od 1. ledna 2015 – Mgr. Olga Bičáková
- Příjmy a výdaje ze služebnosti - Ing. Eva Sedláková
- Drobný HM, účetnictví a daň z příjmů - Ing. Helena Machová
- DPH při prodeji knih, novin a časopisů - Ing. Václav Benda
- Exekuce pozastavením řidičského průkazu - JUDr. Jana Drexlerová
- Jak dále v úrazovém pojištění - JUDr. Eva Dandová
Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 11/2014 (X/2014)
- DPH a obchodování se zbožím – Ing. Václav Benda
- Fúze obchodních korporací – účetně a daňově – Ing. Luděk Pelcl
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 11/2014 (X/2014)
- Zvýšení minimální mzdy od 1. ledna 2015 - JUDr. Ladislav Jouza
- Firemní pracovní řád - JUDr. Ladislav Jouza
- Smlouva o smlouvě budoucí - JUDr. Jana Drexlerová
- Právní důsledky nelegální práce - JUDr. Jana Drexlerová
- Cestovní náhrady - JUDr. Eva Dandová
- Svěřenský fond – vymezení a zdanění - Ing. Ivan Macháček
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 11/2014 (X/2014)
- Novela zákona o DPH – zavedení režimu jednotného správního místa - Ing. Zdeněk Kuneš
- Antidiskriminační zákon v praxi veřejné správy - JUDr. Ladislav Jouza
- Výběrové řízení úředníků ve VS – JUDr. Zdeněk Budovec
- Společenství vlastníků v podmínkách NOZ – Ing. Karel Janda
- Postavení ombudsmana – JUDr. Jana Drexlerová
1000 řešení – měsíčník č. 10-11/2014 (X/2014)
- Novela zákona o DPH – Ing. Václav Benda
- Daně z příjmů
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
Monotematika:
Vzory smluv dle NOZ (IX/2014)
- Komentované vzory smluv podle nového občanského zákoníku – Lukáš a Vladimír Hruškovi
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník č. 4/2014 (XI/2015)
- Zákon o zaměstnanosti s komentářem – JUDr. Ladislav Jouza
- Novela zákona o DPH – Ing. Václav Benda
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 12/2014 (XI/2014)
- Daňové zvýhodnění na děti včetně navrhovaných změn pro r. 2015 - Ing. Eva Sedláková
- Nový systém opravných položek - Ing. Martin Děrgel
- Daňová optimalizace - Ing. Ivan Macháček
- Inventarizace - Ing. Vladimír Hruška
- Metoda ocenění souboru majetku - Ing. Zdenka Cardová
- Počítačová kriminalita - JUDr. Jana Drexlerová
Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 12/2014 (XI/2014)
- Vedení účetnictví pro podnikatele - Ing. Zdenka Cardová
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 12/2014 (XI/2014)
- Zákon o důchodovém pojištění - novela - Ing. Antonín Daněk
- Nová daňová podpora péče o dítě zaměstnance – novela - Ing. Martin Děrgel
- Personální agendy v roce 2015 - JUDr. Ladislav Jouza
- Neplacené volno a neomluvená absence - JUDr. Eva Dandová
- Průměrný výdělek – stále aktuální problém - JUDr. Eva Dandová
- Zkušební doby z pohledu NOZ - JUDr. Ladislav Jouza
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 12/2014 (XI/2014)
- Pracovnělékařské služby - JUDr. Ladislav Jouza
- Okamžité zrušení pracovního poměru - JUDr. Eva Dandová
- Postavení ombudsmana – JUDr. Jana Drexlerová
- Nemoci z povolání – změny – JUDr. Eva Dandová
1000 řešení – měsíčník č. 12/2014 (XI/2014)
- Inventarizace - Ing. Martin Děrgel
- Účetní závěrka za r. 2014 – Karel Starý
- Daně z příjmů
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
Monotematika:
Vzory smluv dle zákoníku práce (XI/2014)
- Komentované vzory smluv podle zákoníku práce – JUDr. Ladislav Jouza
|
|
|
Příjmy u malých podnikatelů - OSVČ
OSVČ se musí orientovat ve spleti změn a novel týkajících se problematiky příjmů. Jakéjsou výhody a jaké nevýhody uplatnění paušálních výdajů? Jak lze odečíst daňovou ztrátu, která vznikla a byla vyměřena za předchozí zdaňovací období? Kdy můžete uplatnit hospodářský rok?
Cenné rady najdete v našich příspěvcích, které jsou určeny pro OSVČ, daňové poradce, podnikatele, živnostníky, účetní ....
-
DÚVaP 8/2014 - Příjmy ze samostatné činnosti a jejich zdanění - příspěvek
/A5, str. 192/
- PaM 7- 8/2014 - Příjmy poplatníka ze závislé činnosti a z prodeje nemovité věci - příspěvek
/A4, str. 120/
- DaÚ 5/2014 - Změny v osvobození od DPFO - příspěvek
/A4, str. 80/
Cena balíčku je 660 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 330 Kč.
Ušetříte 330 Kč.
Zvýšení minimální mzdy
Minimální mzda je významným prvkem systému odměňování zaměstnanců za práci v základních pracovněprávních vztazích. Podle čeho jsou odstupňovány nejnižší úrovně zaručené mzdy pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin? Jak zvyšuje nová právní úprava základní sazbu minimální mzdy a základní hodinovou sazbu? Jak se zvýšení minimální mzdy projeví ve zdravotním pojištění?
Informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny pro mzdové účetní, účetní, daňové poradce, zaměstnavatele, zaměstnance, ekonomy ....
-
PaM 11/2014 - Vyšší minimální mzda – důsledky pro personální činnost - příspěvek
/A4, str. 80/
- DaÚ 11/2014 - Zvýšení minimální mzdy - příspěvek
/A4, str. 80/
- DÚVaP 11/2014 - Zvýšení minimální mzdy a zdravotní pojištění od 1. 1. 2015 - příspěvek
/A4, str. 152/
Cena balíčku je 524 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 262 Kč.
Ušetříte 262 Kč.
Trestní zákoník po novele
Trestní zákoník je součástí veřejného práva a upravuje trestní právo hmotné. Trestní zákoník prodělal za krátkou dobu své účinnosti celou řadu změn. Změny nastaly i od počátku tohoto roku. V našich publikacích najdete i aktuální výkladová stanoviska Nejvyššího soudu, která jsou určena všem fyzickým osobám, policistům, lékařům, podnikatelům, auditorům, odsouzeným ...
- PVS 1/2014 - Lichva – půjčka na vysoký úrok - příspěvek
/A4, str. 80/
- Poradce 5/2014 - Trestní zákoník s komentářem - komentář
/A5, str. 288/
- Zákony II/2014 - občanské, správní, trestní - úplná znění zákonů
/A5, str. 816/
Cena balíčku je 500 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 250 Kč.
Ušetříte 250 Kč.
Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E-
MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 51548/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) Exicon s.r.o., 2011 |