P O R A D C E |
e-m@ilové noviny |
č. 21/2008 |
30. 12. 2008 |
|
Vážení čtenáři! V předposledních letošních e-mailových novinách Vám nabízíme nahlédnutí do změn v zákoně o důchodovém pojištění. Zákon má dělenou účinnost, to znamená, že některé změny nabudou platnost v roce 2009, avšak většina opatření až od 1. 1. 2010. V téhle novele jsou změny v dávkovém systému, zejména - pro vznik nároku na důchod starobní, předčasný starobní důchod, částečně i plně invalidního, vdovského a vdoveckého důchodu. Nechybí ani pravidelné rubriky, které od příštího roku rozšíříme o rubriku věnovanou pokutám, sankcím a penále i o rubriku s informacemi o zásadách správné komunikace. V rubrice PŘIPRAVUJEME nepřehlédněte monotematické publikace, které vycházejí každým rokem v lednu. Pomohlo by nám, kdybyste nám napsali, co Vám chybí v e-novinách, o čem chcete být informováni, případně jaké rubriky byste uvítali. Pokud nám zašlete svoji zasílací adresu, odměníme každý návrh, nápad, námět i připomínku knižným dárkem. Těšíme se na setkání u posledních, silvestrovských e-mailových novin 31. 12. 2008. Za celý kolektiv redakce Vás srdečně zdraví Denisa Orlická
odpovědná redaktorka poradce@i-poradce.cz V tomto čísle najdete:
- Výplata starobního důchodu má náležet v souběhu s výdělečnou činností …
|
|||
ZÁKON O DŮCHODOVÉM POJIŠTĚNÍ Všeobecně o novele Zákon o důchodovém pojištění při svém schválení v roce 1995 přinesl některé zásadní změny oproti předchozímu zákonu o důchodovém zabezpečení, a to je především v otázkách určitého posílení pojistných principů se zohledněním obecného mzdového nárůstu při výpočtu důchodů spolu se zavedením postupného zvyšování věkových hranic stanovených pro nárok na starobní důchod, a odstartoval částečné sbližování podmínek pro důchodové pojištění u mužů a žen podle principu rovného zacházení. V průběhu doby se však zanedlouho ukázalo, že zásady, které obsahuje, neodpovídají zcela tomu, kam se ubírá ekonomický, sociální a demografický vývoj naší společnosti v novém století. Přes veškeré snahy a řadu dílčích novelizací se však ukázalo, že přijatá opatření z hlediska potřeby zajištění dlouhodobé stability systému základního důchodového pojištění nejsou dostatečná a že bude nutné přijmout zásadní systémové změny v rámci důchodové reformy. Protože otázky důchodového pojištění vyžadují z hlediska dlouhodobé stability většinovou podporu napříč celým politickým spektrem, dohodly se na jaře roku 2004 všechny politické strany zastoupené v Parlamentu ČR, že ze svých zástupců vytvoří "Tým expertů", který provede analýzu současného základního důchodového pojištění, vytipuje, jak by jej bylo možno případně upravit, a vyjádří se rovněž k jednotlivým návrhům a představám o možné reformě důchodového pojištění, které předložily zmíněné parlamentní politické strany. Na základě tohoto zadání vypracoval tento tým Závěrečnou zprávu, kterou publikoval v červnu 2005. Ta byla předmětem pokračujících politických jednání, ze kterých byl koncem roku 2005 formulován návrh "Dohody politických stran", jejíž přijetí mělo zajistit další pokračování důchodové reformy. Ačkoliv zmíněná dohoda dosud nebyla podepsána, rozhodla se vláda ČR v návaznosti na závěry obsažené v Závěrečné zprávě a na návrh Dohody politických stran vypracovat a předložit návrh zákona, jehož přijetí představuje fakticky zahájení první etapy důchodové reformy. Jedná se o zákon č. 306/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony. Jednotlivá opatření, která jsou obsažena v tomto zákoně, by podle důvodové zprávy k němu měla přispět k lepší finanční udržitelnosti základního důchodového pojištění a k odstranění některých mikroekonomických neefektivností a zajistit tak jeho lepší dlouhodobou stabilitu. Většina opatření v rámci zmíněné první etapy důchodové reformy sice nabývá účinnosti až od 1. ledna 2010, přesto považuji, s ohledem na jejich význam, na jejich existenci u jednotlivých ustanovení v komentáři pro rok 2009 alespoň ve stručnosti upozornit. Dříve však, než se naznačené parametrické změny začnou realizovat v plném rozsahu, vstoupí dnem 1. ledna 2009 v účinnost nový zákon o nemocenském pojištění, který s sebou přináší řadu změn a doplňků vztahujících se i k řešení otázek důchodového pojištění. A těm je třeba se věnovat především. ÚVODNÍ USTANOVENÍ § 1 Rozsah působnosti (1) Tento zákon upravuje důchodové pojištění (dále jen "pojištění") pro případ stáří, invalidity a úmrtí živitele [§ 4 odst. 1 písm. d) a e)]. (2) Organizaci a provádění pojištění, povinnosti pojištěných osob, příjemců dávek a zaměstnavatelů a jejich odpovědnost v pojištění a pojistné na pojištění (dále jen "pojistné") upravují zvláštní zákony.1) (3) Tento zákon se použije na právní vztahy, které nejsou upraveny přímo použitelným předpisem Evropských společenství v oblasti pojištění. Komentář k § 1 Každý zákon upravuje ve svém úvodním ustanovení věcný rozsah své působnosti. Sociálním pojištěním si "pojištěnci" obecně zajišťují, že jim ze strany státu, a to prostřednictvím jeho orgánů nebo organizací jako nositelů pojištění, bude poskytováno náležité hmotné zabezpečení (ve formě dávek nemocenského a důchodového pojištění), jestliže se v důsledku určité sociální události uznávané státem (resp. nositelem pojištění) nemohou účastnit pracovní činnosti. Nebo se jí sice mohou účastnit, ale jen v omezeném rozsahu, a proto odměna či jiný příjem z této činnosti nestačí krýt mimořádné výdaje spojené s takovou sociální událostí. Nebo se jedná o takovou sociální událost, která sama o sobě vyžaduje pomoc státu. Tento zákon vymezuje základní obsah důchodového pojištění tak, že pokrývá riziko možnosti ztráty nebo výrazného snížení příjmů s ohledem na věk, dlouhodobý zdravotní stav anebo ztrátu živitele. V otázce organizačně technického zajištění a provádění důchodového pojištění se odkazuje na související zvláštní právní úpravu, ve které jsou potom podrobněji popsány povinnosti pojištěnců a dalších subjektů, které se podílejí na důchodovém pojištění. Současně se zdůrazňuje přímá použitelnost předpisů Evropského společenství v oblasti pojištění, například Nařízení Rady (EHS) č. 1408/71 o uplatňování systémů sociálního zabezpečení na zaměstnané osoby, osoby samostatně výdělečně činné a jejich rodinné příslušníky pohybující se v rámci Společenství a Nařízení Rady (ES) č. 859/2003, kterým se rozšiřují ustanovení Nařízení (EHS) č. 1408/71 s tím, že zákon o důchodovém pojištění se použije na oblasti, které v těchto předpisech upraveny nejsou. Viz též
- povinnosti v oblasti pojistného na sociální zabezpečení zákon ČNR č. 589/1992 Sb., v platném znění. (JUDr. Tomáš Hejkal - Poradce 4/2009) DŮCHODOVÝ SYSTÉM - PARAMETRICKÉ ZMĚNY PŘEDČASNÝ STAROBNÍ DŮCHOD - Pokud důchodový věk pojištěnce bude nižší než 63 let, může odejít do důchodu nejdříve 3 roky před dovršením důchodového věku. Pokud ale jeho důchodový věk bude alespoň 63 let, bude moci odejít do předčasného starobního důchodu již v 60 letech. Z toho vyplývá, že pojištěnec s důchodovým věkem 63 let bude mít nárok na předčasný starobní důchod také o 3 roky dříve, ale s důchodovým věkem 64 let již o celé 4 roky dříve a s důchodovým věkem 65 let až o 5 roků dříve. Současně se však mají zvýšit sankce za předčasný odchod. Při odchodu do důchodu o 5 let dříve se sníží procentní výměra starobního důchodu téměř o 27 % výpočtového základu. To představuje snížení výše procentní výměry důchodu za každých i započatých 90 kalendářních dnů od jeho přiznání do dosažení důchodového věku o 0,9 % za prvních 720 kalendářních dnů (2 roky) a o 1,5 % za období od 721. kalendářního dne (od 3. roku). VÝPLATA STAROBNÍHO DŮCHODU MÁ NÁLEŽET V SOUBĚHU S VÝDĚLEČNOU ČINNOSTÍ nadále nejen v plné výši, ale i ve výši poloviny starobního důchodu. Polovinou starobního důchodu se rozumí polovina základní výměry a polovina procentní výměry. Výše procentní výměry starobního důchodu se při tomto souběhu výdělečné činnosti s polovinou starobního důchodu bude zvyšovat za každých 180 kalendářních dnů této výdělečné činnosti o 1,5 % výpočtového základu. Pokud jde o souběh výdělečné činnosti s pobíráním starobního důchodu (v plné, nikoliv poloviční výši) po vzniku nároku na starobní důchod, jak je již dnes upraven zákonem, má být nově umožněn po uplynutí 2 let výdělečné činnosti nebo po jejím skončení přepočet výše starobního důchodu. A to tak, že za každých 360 kalendářních dnů této výdělečné činnosti se zvýší procentní výměra starobního důchodu o 0,4 % výpočtového základu. Také se ruší podmínka sjednání pracovněprávního vztahu na dobu určitou, nejdéle na dobu 1 roku. Vedle těchto nových možností výdělečné činnosti po vzniku nároku na starobní důchod, které mají motivovat poživatele starobního důchodu k další výdělečné činnosti, zůstává zachována možnost být po vzniku nároku na starobní důchod výdělečně činný bez pobírání starobního nebo invalidního důchodu (podle stávající právní úpravy plného invalidního důchodu) a zvyšovat si tak procentní výměru důchodu za každých 90 kalendářních dnů o 1,5 % výpočtového základu. (JUDr. Zdeněk Hájek - PaM 9/2008) POVINNOSTI ZAMĚSTNAVATELE V DŮCHODOVÉM POJIŠTĚNÍ Článek 12 Evropské sociální charty - úvod Úkoly zaměstnavatelů při provádění důchodového pojištění vymezuje zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o organizaci a provádění sociálního zabezpečení). Tento zákon byl v poslední době několikrát novelizován, nicméně je možno hned úvodem podotknout, že jednou z nejvýznamnějších novel byla novela provedená zákonem č. 189/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o nemocenském pojištění, a dále pak letošní tzv. technická novela zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, provedená zákonem č. 305/2008 Sb., kterým se mění zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony. Vzhledem k tomu, že dne 1. ledna 2009 nabývá účinnosti zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o nemocenském pojištění"), dochází také k tomuto datu k významným změnám v povinnostech zaměstnavatelů v důchodovém pojištění. Ihned úvodem je třeba zdůraznit, že povinnost zaměstnavatelů sepisovat žádost o důchod byla zrušena s účinností od 1. ledna 2007 a od tohoto data platí zásada, že žádosti o přiznání dávky důchodového pojištění sepisuje s občany výhradně příslušná okresní správa sociálního zabezpečení a v Praze žádost o důchod, nicméně mají i nadále na úseku důchodového pojištění řadu významných úkolů. K hlavním povinnostem zaměstnavatelů při provádění důchodového pojištění patří Pražská správa sociálního zabezpečení. Zaměstnavatelé tedy od tohoto data se zaměstnanci nesepisují podle zákona o organizaci sociálního zabezpečení především povinnost vést potřebné záznamy o skutečnostech rozhodných pro nárok na dávky důchodového pojištění, jejich výši a výplatu, předkládat je orgánům sociálního zabezpečení a písemně hlásit zpravidla do osmi dnů změny v těchto rozhodných skutečnostech. Základem pro včasné a správné plnění těchto a dalších úkolů zaměstnavatelů je kvalitně vedená podkladová evidence obsahující údaje potřebné pro účely důchodového pojištění a pro posouzení nároku na dávky podle zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákon o důchodovém pojištění"). Vzhledem k tomu, že i v plnění povinnosti zaměstnavatelů v důchodovém pojištění dochází k 1. lednu 2009 k podstatným změnám, připomeneme si je v tomto článku. V druhé části článku si pak zodpovíme několik dotazů týkajících se sepisování žádosti o důchod. Přehled základních povinností zaměstnavatelů v důchodovém pojištění
- vyhotovování a předkládání evidenčních listů důchodového pojištění - součinnost zaměstnavatele v důchodovém řízení - plnění ohlašovací a oznamovací povinnosti (JUDr. Eva Dandová - DUVaP 1/2009)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
PRŮBĚH DOBY DŮCHODOVÉHO POJIŠTĚNÍ Zaměstnankyně často střídala své zaměstnavatele a není si jista, zda ji všichni její zaměstnavatelé skutečně přihlásili k důchodovému pojištění. Má proto obavy, že jí jednou, až bude chtít odejít do důchodu, mohou nějaké doby pojištění chybět, a že se jí potom již zaměstnavatele nepodaří dohledat Dá se zjistit ještě před důchodem, jaké doby důchodového pojištění mají orgány důchodového pojištění ve své evidenci? K tomu, aby se občan dozvěděl, jaké údaje o něm mají orgány sociálního zabezpečení ve své evidenci pro účely důchodového pojištění, slouží tzv. informativní osobní list důchodového pojištění. Každý občan má právo na zaslání tohoto informativního listu jednou za kalendářní rok, a to na základě jeho písemné žádosti adresované příslušnému orgánu důchodového pojištění, kterým je, pokud jde o zaměstnance, Česká správa sociálního zabezpečení. Informativní list obsahuje přehled všech dob důchodového pojištění, které jsou v evidenci u žadatele, a za dobu od roku 1986 je tam uveden i přehled vyměřovacích základů a vyloučených dob, které jsou v evidenci příslušného orgánu sociálního zabezpečení. Informativní list zašle příslušný orgán sociálního zabezpečení občanovi do 90 dnů ode dne doručení jeho písemné žádosti. Jestliže občan zjistí, že mu tam některé doby chybí, může se obrátit na své bývalé zaměstnavatele se žádostí o vystavení příslušného potvrzení o době nemocenského nebo důchodového pojištění. Jím pak může občan prokázat dobu účasti na důchodovém pojištění nebo dobu zaměstnání před 1. lednem 1996 a vyměřovací základy nebo vyloučené doby v období po roce 1985. Jestliže občan prokáže některou z uvedených dob, anebo popřípadě též dobu studia před 1. lednem 1996, může se obrátit na příslušný orgán sociálního zabezpečení s novou písemnou žádostí o vyhotovení nového informativního listu. Orgán sociálního zabezpečení mu jej zašle opět ve lhůtě do 90 dnů ode dne doručení této nové žádosti a nový informativní list bude vystaven již se zohledněním nově prokázaných údajů. To však neplatí, vztahují-li se nově prokazované doby k období kalendářního roku, v němž byl původní informativní list vyhotoven a k bezprostředně předcházejícímu kalendářnímu roku. Může se však také stát, že orgán sociálního zabezpečení nepovažuje doby a další údaje za dostatečně prokázané, a proto nový informativní list nevyhotoví. V takovém případě je však povinen do 90 dnů ode dne doručení žádosti zaslat občanu písemné sdělení se zdůvodněním, že doby a další údaje nejsou dostatečně prokázány a že o těchto dobách a dalších údajích bude rozhodnuto v řízení o přiznání dávky důchodového pojištění. Současně občanu vrátí jím předložené doklady, a to do vlastních rukou. Každý občan má na základě písemné žádosti adresované příslušnému orgánu důchodového pojištění právo na zaslání informativního listu důchodového pojištění, a to jednou za kalendářní rok. Získá tak přehled všech svých dob důchodového pojištění a za dobu od roku 1986 i přehled vyměřovacích základů a vyloučených dob, které jsou v evidenci příslušného orgánu sociálního zabezpečení OČEKÁVANÉ ZVÝŠENÍ DŮCHODŮ V ROCE 2009 Poživatelka plného invalidního důchodu má pocit, že částky, o které se jí v průběhu roku 2008 zvýšil její plný invalidní důchod, neodpovídají tomu, co se o tom psalo v novinách. O jaké částky se měly důchody zvýšit v roce 2008? Jak často a o kolik se musí zvýšit v průběhu roku 2009? V souvislosti se zvyšováním důchodů je vhodné připomenout, že důchody sestávají ze dvou základních částí, a to ze základní výměry, která je stanovena pevnou částkou, a z procentní výměry, která vyjadřuje vztah k délce pojištění a výši dosahovaných příjmů. Pokud se v hromadných sdělovacích prostředcích uvádějí informace o zvýšení procentní výměry důchodů, tak se zpravidla zveřejňují průměrné hodnoty tohoto zvýšení. Ty pochopitelně nemohou vystihnout přesné částky zvýšení, které se přiznávají konkrétním jedincům. První zvýšení důchodů v roce 2008 se uskutečnilo podle nařízení vlády č. 256/2007 Sb., o zvýšení důchodů v roce 2008, kterým byly důchody starobní, plné invalidní, částečné invalidní, vdovské, vdovecké a sirotčí přiznané před 1. lednem 2008 zvýšeny v základní výměře důchodu o 130 Kč měsíčně, čím se tato základní výměra důchodu zvýšila na 1 700 Kč a v procentní výměře důchodu se důchody zvýšily o 3 % té procentní výměry důchodu, která poživateli důchodu náležela ke dni, od něhož se procentní výměra zvyšovala. Toto zvýšení náleželo od první splátky důchodu splatné po 31. prosinci 2007. Podruhé byly důchody v uvedeném roce zvýšeny podle nařízení vlády č. 211/2008 Sb., o druhém zvýšení důchodů v roce 2008, jímž se opětovně zvýšily základní výměry důchodů přiznaných před 1. srpnem 2008 o 470 Kč měsíčně, a to od jejich srpnové splátky. Tím se základní výměry důchodů zvýšily na 2 170 Kč měsíčně. Postup při valorizaci důchodů a důvody, které opravňují vládu ČR k takovému kroku, byl naznačen v odpovědi na předchozí dotaz. Proto také byly v pravidelném režimu valorizací nařízení vlády č. 363/2008 Sb., o zvýšení důchodů v roce 2009, zvýšeny důchody starobní, plné invalidní, částečné invalidní, vdovské, vdovecké a sirotčí přiznané před 1. lednem 2009, a to od splátky důchodu splatné po 31. prosinci 2008 tak, že procentní výměra důchodu se zvýšila o 4,4 % procentní výměry důchodu, která náležela ke dni, od něhož se procentní výměra zvyšuje. Avšak jen stěží lze odhadnout ekonomický vývoj a jeho dopad především na růst cen v průběhu roku 2009, proto z toho současně vyplývá, že v žádném případě nelze odhadnout, kdy a v jaké výši bude vláda opět valorizovat důchody v tomto roce. Valorizace důchodů proběhla v průběhu roku 2008 dvakrát, pro rok 2009 byla provedena valorizace důchodů v pravidelném režimu od lednové splátky důchodů a nelze odhadnout, zda budou v průběhu roku 2009 splněny podmínky pro další valorizaci důchodů v mimořádném termínu. EVIDENČNÍ LISTY DŮCHODOVÉHO POJIŠTĚNÍ Umělecký kovář získal velkou zakázku při rekonstrukci starého zámku, a proto se rozhodl zaměstnat v pracovním poměru ještě dva pomocníky, aby zakázku stačil včas zhotovit. Účetnictví si nechává zpracovávat dodavatelsky a účetní ho upozornila, že by smlouvu měl rozšířit i na zpracování evidenčních listů pro každého pracovníka, nebo je musí vést sám jako zaměstnavatel. Musí každý zaměstnavatel vést evidenční list pro své zaměstnance, i když zaměstnává jen dvě osoby? Vedení a předkládání evidenčních listů důchodového pojištění je upraveno zákonem č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů. Evidenční list je dokumentem zajišťujícím každému občanovi, že se k orgánům důchodového pojištění dostanou řádně a včas veškeré potřebné údaje a informace potřebné pro posouzení jeho důchodových nároků a pro přiznání příslušného důchodu, jako jsou údaje o dobách jeho účasti na důchodovém pojištění, o výši příjmů atd. Proto jsou zaměstnavatelé a orgány, které plní úkoly v důchodovém pojištění, povinni vést evidenční list pro každého občana, který je účasten důchodového pojištění. Zaměstnavatelem se pro účely důchodového pojištění rozumí především právnická nebo fyzická osoba, která zaměstnává jiné fyzické osoby nebo k níž jsou fyzické osoby ve vztahu, který zakládá účast na důchodovém pojištění. Zaměstnavatelem se tedy pro tyto účely stává, jakmile zaměstná alespoň jednoho zaměstnance, jehož činnost mu zakládá účast na důchodovém pojištění. Evidenční list musí zaměstnavatel vést za všechny své zaměstnance vždy nově za každý jednotlivý kalendářní rok, a to i když zaměstnanci trvala účast na důchodovém pojištění u téhož zaměstnavatele v předchozím kalendářním roce. S vedením evidenčního listu se začíná vždy od 1. ledna kalendářního roku nebo ode dne vzniku účasti občana na důchodovém pojištění, jestliže mu tato účast vznikla až po 1. lednu kalendářního roku. Evidenční list se ukončuje vždy dnem 31. prosince kalendářního roku nebo dnem skončení účasti na pojištění, jestliže skončila před 31. prosincem kalendářního roku. Každý evidenční list musí obsahovat tyto údaje:
Zaměstnavatel musí vést evidenční list za každého zaměstnance pro každý jednotlivý kalendářní rok a vypisovat do něj stanovený okruh údajů, a to po účetní závěrce (závěrce mzdových listů), nejpozději však zpravidla do 30. dubna následujícího kalendářního roku. Zaměstnavatel vypracuje evidenční list ve trojím vyhotovení, jedno uloží na tři roky do své evidence, druhý jeho stejnopis předá zaměstnanci a třetí odešle příslušnému orgánu sociálního zabezpečení. (odpověděl JUDr. Tomáš Hejkal - 1000 řešení 6/2008)
ROZDÍL MEZI OMLUVENÝMI A VYLOUČENÝMI DOBAMI PRO ÚČELY DŮCHODOVÉHO POJIŠTĚNÍ Prosím vysvětlete, jaký je rozdíl mezi omluvenými dobami a vyloučenými dobami pro účely důchodového pojištění? Omluvená absence, tj. omluvená nepřítomnost zaměstnance v zaměstnání z důvodů překážek v práci na straně zaměstnance je upravena zákoníkem práce a nařízením vlády č. 590/2006 Sb., kterým se stanoví okruh a rozsah jiných důležitých osobních překážek v práci. Takovou dobou je např. doba dočasné pracovní neschopnosti, doba ošetřování dítěte mladšího než 10 let, nebo jiného člena domácnosti, doba mateřské nebo rodičovské dovolené, ale také doba potřebná na lékařské vyšetření nebo ošetření, nebo volno poskytnuté v souvislosti s přestěhováním, s uzavřením sňatku, z důvodu úmrtí v rodině atd. Vyloučené doby upravuje zákon o důchodovém pojištění. Vyloučenými dobami jsou např. doby pobírání dávek nemocenského pojištění nahrazujících příjem z výdělečné činnosti, doba pobírání plného invalidního důchodu, doba studia osob, které se soustavně připravují na budoucí povolání, doba, po kterou je uchazeč o zaměstnání v evidenci úřadu práce a po kterou náleží podpora v nezaměstnanosti, nebo podpora při rekvalifikaci, atd. Za vyloučené doby nelze považovat doby, které se kryjí s dobou pojištění, v nichž měl pojištěnec příjmy, které se zahrnují do vyměřovacího základu pro stanovení pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, anebo s dobou, za kterou náležela náhrada za ztrátu na výdělku po skončení dočasné pracovní neschopnosti náležející za pracovní úraz (nemoc z povolání) podle ustanovení zákoníku práce. PŘEDČASNÝ STAROBNÍ DŮCHOD A PRACOVNÍ POMĚR Pán zvažuje odchod do předčasného starobního důchodu. Mohl by přitom vykonávat dále zaměstnání s tím, že by byl pracovní poměr uzavřen na dobu určitou? Zásadně ne. Účelem předčasného starobního důchodu je finanční zabezpečení těch důchodců, kteří již nemají žádné příjmy z výdělečné činnosti, a dosáhli alespoň věku o 3 roky nižšího, než činí důchodový věk. Z tohoto důvodu se předčasný starobní důchod po dobu výdělečné činnosti vykonávané před dosažením důchodového věku neposkytuje. Po dosažení důchodového věku se výplata předčasného starobního důchodu poskytuje za stejných podmínek jako výplata starobního důchodu přiznaného ode dne dosažení důchodového věku. VZNIK PRACOVNÍHO POMĚRU A VZNIK POJISTNÉHO POMĚRU V roce 2006 jsem od 1. 1. 2006 uzavírala nový pracovní poměr, nicméně do práce jsem fakticky nastoupila až 25. 1. 2006, protože jsem byla první dny měsíce ledna v pracovní neschopnosti. Je nějaký rozdíl mezi vznikem pracovního poměru a vznikem pojištění? Obecně platí, že pracovní poměr vzniká dnem, který byl sjednán v pracovní smlouvě jako den nástupu do práce, popřípadě dnem, který byl uveden jako den jmenování na pracovní místo vedoucího zaměstnance. Pojistný poměr u zaměstnanců v pracovním poměru vzniká až dnem skutečného vstupu do zaměstnání. Od 1. 1. 2008 se za den vstupu do zaměstnání u zaměstnanců v pracovním poměru považuje též den před vstupem do zaměstnání, za který příslušela náhrada mzdy, nebo platu nebo za který se mzda nebo plat nekrátí. Vzhledem k tomu, že vznik pracovního poměru nemusí být vždy totožný se vznikem pojistného poměru, pro prokázání chybějící doby pojištění nestačí pouhé doložení pracovní smlouvy a dokladu o ukončení pracovního poměru. Pro hodnocení doby pro účely důchodového pojištění je nutné prokázat, zda uvedená doba byla dobou důchodového pojištění ve smyslu zákona o důchodovém pojištění. (odpověděla JUDr. Eva Dandová - PaM 1/2009)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* Moudrost a odvaha získávají cenu jen štěstím. Goethe
* Štěstí nespočívá v tom, že můžeš udělat to, co chceš, ale v tom, že vždy chceš to, co děláš.Tolstoj
* Štěstí je vždy tam, kde nejsme.Kafka
* Štěstí nemá žádnou trvanlivost, šťastní jsme jen dotud, dokud ho hledáme.Gogarten
* Pozitivní štěstí na světě neexistuje. Pozemské štěstí znamená jen to, že neštěstí nás nenavštěvuje pravidelně.Gutzkov
* Ve štěstí se nevyvyšuj, ale když se dostaneš do těžkostí, neponižuje se.Kleobulos
* Štěstí nám nedávají věci samotné, ale jen naše představy o nich.Epiktetos
* Velkým štěstím je mít to, co chceme mít, ale ještě větším je chtít jen to, co už máme.Menedemos
* Každý je šťastný, když v sobě objeví sílu, již by u sebe sám nehledal.Mermann
(Zdroj: Zrnka štěstí)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZE SBÍRKY ZÁKONŮ ČR VYBÍRÁME: Částka 142, rozeslaná dne 23. prosince 2008 439. Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 134/1998 Sb., kterou se vydává seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami, ve znění pozdějších předpisů Částka 143, rozeslaná dne 23. prosince 2008 440. Úplné znění zákona č. 356/2003 Sb., o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně některých zákonů, jak vyplývá z pozdějších změn Částka 144, rozeslaná dne 23. prosince 2008 441. Vyhláška o způsobu vnějšího označení inspektora, vzoru služebního průkazu inspekce, vzoru označení vozidel inspekce a způsobu prokazování příslušnosti k inspekci 442. Vyhláška o podrobnostech evidence letadel provozovaných Policií České republiky 443. Vyhláška, kterou se stanoví názvy, sídla a územní obvody krajských ředitelství Policie České republiky 444. Vyhláška o zdravotní způsobilosti uchazeče o zaměstnání strážníka, čekatele a strážníka obecní policie 445. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 388/2002 Sb., o stanovení správních obvodů obcí s pověřeným obecním úřadem a správních obvodů obcí s rozšířenou působností, ve znění pozdějších předpisů, vyhláška č. 564/2002 Sb., o stanovení území okresů České republiky a území obvodů hlavního města Prahy, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 207/2001 Sb., kterou se provádí zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách, jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů Částka 145, rozeslaná dne 23. prosince 2008 446. Nález Ústavního soudu ze dne 26. listopadu 2008 ve věci návrhu na posouzení souladu Lisabonské smlouvy pozměňující Smlouvu o Evropské unii a Smlouvu o založení Evropského společenství s ústavním pořádkem Částka 146, rozeslána dne 29. prosince 2008 447. Nařízení vlády o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání, o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti nebo při invaliditě a o úpravě náhrady nákladů na výživu pozůstalých (úprava náhrady) 448. Nařízení vlády o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti nebo při invaliditě vzniklé služebním úrazem nebo nemocí z povolání vojáků při výkonu vojenské základní nebo náhradní služby a výkonu vojenských cvičení a o úpravě náhrady za ztrátu na platu po skončení neschopnosti výkonu služby nebo při invaliditě vzniklé služebním úrazem nebo nemocí z povolání vojáků z povolání (úprava náhrady za ztrátu na výdělku vojáků) 449. Nařízení vlády, kterým se pro účely příspěvku na bydlení ze státní sociální podpory pro rok 2009 stanoví výše nákladů srovnatelných s nájemným, částky, které se započítávají za pevná paliva, a částky normativních nákladů na bydlení 450. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 104/2005 Sb., kterým se stanoví katalog činností v bezpečnostních sborech, ve znění nařízení vlády č. 517/2005 Sb. 451. Vyhláška, kterou se pro účely poskytování cestovních náhrad mění sazba základní náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravné a stanoví průměrná cena pohonných hmot 452. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 518/2004 Sb., kterou se provádí zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění vyhlášky č. 507/2005 Sb. 453. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 482/2005 Sb., o stanovení druhů, způsobů využití a parametrů biomasy při podpoře výroby elektřiny z biomasy, ve znění vyhlášky č. 5/2007 Sb. 454. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 541/2005 Sb., o Pravidlech trhu s elektřinou, zásadách tvorby cen za činnosti operátora trhu s elektřinou a provedení některých dalších ustanovení energetického zákona, ve znění pozdějších předpisů Částka 147, rozeslána dne 29. prosince 2008 455. Vyhláška o rozsahu, struktuře a termínech pro předkládání údajů o stavu pohledávek z poskytnutých návratných finančních výpomocí, majetkových účastí a cenných papírů, jejichž majitelem je stát a se kterými jsou příslušní hospodařit správci kapitol 456. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 3/2008 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, (oceňovací vyhláška) Částka 148, rozeslána dne 29. prosince 2008 457. Zákon, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů 458. Zákon, kterým se mění zákon č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), ve znění pozdějších předpisů 459. Sdělení Energetického regulačního úřadu o vydání cenových rozhodnutí Částka 149, rozeslána dne 29. prosince 2008 460. Vyhláška o způsobu vnějšího označení, služebních stejnokrojích a zvláštním barevném provedení a označení služebních vozidel, plavidel a letadel Policie České republiky a o prokazování příslušnosti k Policii České republiky 461. Vyhláška, kterou se stanoví seznam zemí, jejichž státní příslušníci jsou oprávněni požádat o vydání zelené karty 462. Vyhláška, kterou se stanoví seznam zemí, jejichž státní příslušníci jsou oprávněni požádat o udělení víza, vydání povolení k dlouhodobému nebo trvalému pobytu pouze na zastupitelském úřadu ve státě, jehož je cizinec občanem, popřípadě jenž vydal cestovní doklad, jehož je cizinec držitelem, nebo ve státě, ve kterém má cizinec povolen dlouhodobý nebo trvalý pobyt 463. Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí Částka 150, rozeslána dne 30. prosince 2008 Vyhláška o stanovení hodnot bodu, výše úhrad zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění a regulačních omezení objemu poskytnuté zdravotní péče hrazené z veřejného zdravotního pojištění pro rok 2009 Částka 151, rozeslána dne 30. prosince 2008 465. Nařízení vlády o povolání vojáků Armády České republiky k plnění úkolů Policie České republiky při radiačních haváriích na jaderných elektrárnách 466. Nařízení vlády o úpravě náhrady za ztrátu na služebním příjmu po skončení neschopnosti ke službě vzniklé služebním úrazem nebo nemocí z povolání a o úpravě náhrady nákladů na výživu pozůstalých 467. Nařízení vlády, kterým se stanoví stupnice základních tarifů pro příslušníky bezpečnostních sborů na rok 2009 468. Nařízení vlády o zajišťování bezpečnosti určených ústavních činitelů České republiky 469. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného účetnictví, ve znění pozdějších předpisů 470. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 501/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou bankami a jinými finančními institucemi, ve znění pozdějších předpisů 471. Vyháška, kterou se mění vyhláška č. 504/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, u kterých hlavním předmětem činnosti není podnikání, pokud účtují v soustavě podvojného účetnictví, ve znění pozdějších předpisů 472. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 505/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro účetní jednotky, které jsou územními samosprávnými celky, příspěvkovými organizacemi, státními fondy a organizačními složkami státu, ve znění pozdějších předpisů 473. Vyhláška o systému epidemiologické bdělosti pro vybrané infekce 474. Vyhláška o vydání pamětních stříbrných dvousetkorun u příležitosti předsednictví České republiky v Radě Evropské unie Částka 152, rozeslána dne 31. prosince 2008 475. Zákon o státním rozpočtu České republiky na rok 2009 Částka 153, rozeslána dne 31. prosince 2008 476. Zákon, kterým se mění zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, ve znění pozdějších předpisů 477. Zákon, kterým se mění zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony 478. Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva životního prostředí č. 383/2001 Sb., o podrobnostech nakládání s odpady, ve znění pozdějších předpisů Částka 154, rozeslána dne 31. prosince 2008 479. Zákon, kterým se mění zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony 480. Zákon, kterým se mění zákon č. 274/2008 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Policii České republiky, zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů 481. Zákon, kterým se mění zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 505/1990 Sb., o metrologii, ve znění pozdějších předpisů 482. Zákon, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (Zdroj: Sbírka zákonů ČR)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Odpočinek v první řadě Nedostatek spánku neohrožuje jen vztahy a zdraví, ale také kariéru. Kdo si myslí, že zvládne spoustu úkolů tím, že si prodlouží den nočním bděním na úkor spánku, je sám proti sobě. Brzy zjistí, že jeho výkonnost klesá. Že se mu snižuje práh dráždivosti, roste nervozita, snižuje se schopnost konstruktivní komunikace, zhoršuje paměť a množí se špatná rozhodnutí. To jsou jen některé symptomy, kterými se hlásí nedostatek spánku. Odborníci dokážou snést více důkazů pro to, že kdo málo spí, snižuje svou výkonnost, trpí častěji poruchami oběhového systému organismu, má větší sklon k depresím. Michael Perlos, ředitel neurofyziologické laboratoře univerzity v Rochesteru, dodává: "Málo se ví, že kdo trpí nedostatkem spánku, převrátí hormonální hospodářství svého těla vzhůru nohama. Tělo potřebuje nejméně čtyři hodiny nerušeného spánku denně, aby vyprodukovalo důležité hormony. Důsledkem je nejen syndrom trvalé únavy, ale dochází také k oslabení imunitního systému, zrychluje se proces stárnutí a člověk snadněji nabírá nadbytečná kila." A nejen to. Nedostatek spánku je zabijákem kariéry. Profesor managementu na Floridské univerzitě Timothy Judge si vzal právě tuto okolnost na mušku ve studii zaměřené na spánkové návyky a jejich dopad na spokojenost se zaměstnáním. Výsledek nebyl zase tolik překvapivý. Lidé, kteří špatně spí, jsou frustrovaní, zatěžují klima na pracovišti, mají sklon rušit týmovou práci, tudíž jsou špatnými kandidáty pro kariérní postup. Charles Czeisler, profesor na Harvard Medical School a jeden z nejrenomovanějších výzkumníků na poli spánku a jeho vlivu na organismus, to shrnul slovy: "Kdo tvrdí, že vystačí jen se dvěma či čtyřmi hodinami spánku, jedná proti zásadám inteligentního managementu." Podnikům Czeisler doporučuje, aby svým zaměstnancům umožnili třeba i krátké zdřímnutí v pracovní době. Zdánlivě ztracený čas se jim vrátí ve výrazně vyšším výkonu po zbývající čas. Ovšem takové zdřímnutí na pracovišti by nemělo trvat déle než deset, maximálně třicet minut. Když člověk upadne do hlubšího spánku a "nedospí" ho, procitá malátný. (zdroj: www.ekonom.ihned.cz)
Dobrý skutek a daně S blížícím se koncem roku možná i vy zvažujete, že pomůžete dětskému domovu, hospicu nebo útulku pro opuštěná zvířata ve vašem okolí. Ať už darováním finanční částky nebo věcného daru. Zákon nabízí možnost odepsat si dary z daní, musíte ale dodržet předepsané podmínky. Podívejme se proto, co a komu lze darovat i jak při tom budete postupovat v rámci vaší společnosti s ručením omezeným nebo akciovky. Sponzor není dárce Nejprve je nutné si připomenout, že nelze směšovat sponzorství a dárcovství. V případě sponzorství očekáváme od druhé strany určité protiplnění, například kupujeme službu v podobě propagace či reklamy. Naproti tomu od obdarovaného žádné protiplnění obvykle neočekáváme. Pravidla pro darování stanoví zákon o daních z příjmů. Do daňových nákladů lze zařadit položky, které slouží k dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů. Je ale zřejmé, že dar k dosažení a udržení zdanitelných příjmů neslouží, proto jde o daňově neuznatelný náklad, který vám zvýší základ daně. Nicméně při dodržení určitých pravidel lze hodnotu daru uplatnit jako položku snižující základ daně. Dárcovská pravidla Komu můžete dar věnovat
- kraji - fyzické osobě provozující školská a zdravotnická zařízení, zařízení na ochranu opuštěných zvířat - právnické osobě se sídlem na území ČR - organizační složce státu - ministerstvům a jiným správním úřadům státu, soudům, státnímu zastupitelství, Nejvyššímu kontrolnímu úřadu, Kanceláři prezidenta republiky, Úřadu vlády České republiky, Akademii věd České republiky, Úřadu pro ochranu osobních údajů, Úřadu pro zahraniční styky a informace, okresním a školským úřadům atd.
- výzkumu a vývoje, kultury - školství, na podporu a ochranu mládeže - sociálních účelů - zdravotnických účelů - ekologických účelů - charitativních účelů - tělovýchovných či sportovních účelů
- u darů vysokým školám a veřejným výzkumným institucím odečtete dalších pět procent základu daně (zdroj: Ekonom, č. 50/2008)
Co se změní v roce 2009Na nepojištěné motoristy čekají sankce. Na dovozce a vývozce nové formuláře a nová pravidla. Dobrá zpráva na začátek: Češi ušetří na odvodech. Sazba daně z příjmu u fyzických osob sice zůstává v roce 2009 na patnácti procentech, ale zaměstnanci budou navíc odvádět pouze pojistné na důchodové pojištění ve výši 6,5 procenta. U osob samostatně výdělečně činných se snižuje sazba pojistného na státní politiku zaměstnanosti z 1,6 procenta na 1,2 procenta. Sazba pojistného na nemocenské pojištění se snižuje z 4,4 na 1,4 procenta. Jaké další legislativní novinky nás čekají ? Příspěvek za nepojištěná auta Od ledna příštího roku čekají sankce neplatiče povinného ručení. Vlastníci a provozovatelé vozidel, kteří nemají sjednáno pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (povinné ručení), budou muset uhradit zákonný příspěvek do Garančního fondu České kanceláře pojistitelů - ČKP. Tento zákonný příspěvek je stanoven denní sazbou podle druhu vozidla v rozpětí 20 až 300 korun za každý den, kdy není sjednáno povinné ručení. Česká kancelář pojistitelů sdružuje členské pojišťovny, které jí poskytují informace o vozidlech a jejich povinném ručení. Zjistí-li tedy, že provozujete vozidlo bez zákonného pojištění, zašle vám výzvu k uhrazení zákonného příspěvku. Na jeho uhrazení zákon vymezil lhůtu třiceti dnů včetně případných dalších nákladů na jeho vymáhání. Majitelé a provozovatelé nepojištěného vozidla proto musejí nově počítat také s tím, že když způsobí nepojištěným autem škodu, bude Česká kancelář pojistitelů vymáhat nejen částku vyplacenou poškozenému z Garančního fondu, ale i příspěvek za celé období, kdy vozidlo nebylo pojištěno. (zdroj: www.ekonom.ihned.cz)
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále - (PaM) - měsíčník č. 1/2009
Poradce - měsíčník nejen pro podnikatele č. 5/2009
Daně účetnictví - vzory a případy (DÚVaP) - měsíčník č. 1/2009
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále - (DaÚ) formát A 4 měsíčník č. 12/2009
Poradce Veřejné Správy - (PVS) - formát A 4 měsíčník č. 1/2009
1 000 řešení č. 6/2008 ( XI / 2008)
PŘIPRAVUJEME Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále - (PaM) č. /2008 (I / 2009)
Poradce č. 6/2009 (I/2009)
Daně účetnictví - vzory a případy (DÚVaP) č. 2/2009 (I / 2009)
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále - (DaÚ) č. 1/2009 (I / 2009)
Poradce Veřejné Správy - (PVS) č. 2/2009 (I/ 2009)
1 000 řešení č. 1/2009 (I / 2009)
PŘIPRAVUJEME MONOTEMATIKY
Pomocník mzdové účetní
Roční zúčtování příjmů za rok 2008
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnění objednávky
(ceny jsou uvedeny bez DPH a distribučních nákladů) Při objednávce nad 10 ks poskytujeme slevu 20% E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Když jste s našimi službami spokojení, dejte to vědět Vašim známým, přátelům, kolegům! Když jste s našimi službami nespokojení, máte připomínky nebo námitky, napište nám, zatelefonujte, faxujte! Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zaslání e-mailových novin. V případě, že jste si noviny osobně nevyžádali(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT na adresu novin@i-poradce.cz. Následně budete vyřazený(á) z databáze příjemců e-mailových novin. KNÍHKUPECTVÍ, VE KTERÝCH NAJDETE NAŠE PUBLIKACE:
|
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradce s.r.o., 2002 - 2008 |