P O R A D C E |
e-m@ilové noviny |
č. 3/2008 |
12. 03. 2008 |
Služby, které najdete jen u nás:
|
Vážení čtenáři! Jak je to s účetnictvím občanských sdružení a některých jiných neziskových organizací po 1. 1. 2008, je i nadále možné vedení jednoduchého účetnictví? Jedněmi z rozšířených typů nevýdělečných právnických osob jsou nadace a nadační fondy. Jejich právní postavení včetně zásad pro jejich hospodaření jsou upraveny v zákonu č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech. Nadace i nadační fond jsou právnickými osobami. Podrobněji k těmto tématům si můžete přečíst v PVS 4/2008. V PVS 3/2008 upozorňujeme zejména pracovníky finančních úřadů, kteří kontrolují dodržování zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v případě nevládních nevýdělečných organizací, a ty pracovníky veřejné správy, kteří implementují dotace z veřejných rozpočtů těmto právnickým osobám, na změnu provedenou v zákonu č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve vztahu k možnosti vedení jednoduchého účetnictví pro vybrané účetní jednotky dle § 38a v novém znění, účinném od 1. 1. 2008. V průběhu pracovní cesty, při cestě mimo pravidelné pracoviště a při cestě v souvislosti s mimořádným výkonem práce mimo řádný rozvrh směn vznikají zaměstnanci výdaje související s výkonem činnosti, která je účelem příslušné cesty, a při některých cestách i výdaje spojené se zajištěním základních a doplňkových životních potřeb. Blíže k této problematice v příspěvku Neprokázané výdaje při pracovní cestě. S přáním pěkného čtení vás zdraví za celý kolektiv redakce Tereza Valeriánová
V tomto čísle najdete:
odpovědná redaktorka poradce@i-poradce.cz
- Účetnictví občanských sdružení v roce 2008 - Účetnictví nadací a nadačních fondů - Novela zákona o účetnictví - jednoduché účetnictví PO - Účtování o náhradě mzdy za nevyčerpanou dovolenou - Rekonstrukce majetku města - Vedení jednoduchého účetnictví - Účetnictví a dotace ze státního rozpočtu - Cestovní náhrady - změny od 1. 1. 2008 - Neprokázané výdaje při pracovní cestě - Připravujeme - Objednávkový formulář publikací vydavatelství Poradce, s.r.o.
|
||
ÚČETNICTVÍ OBČANSKÝCH SDRUŽENÍ V ROCE 2008 Na konci roku byl novelizován zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví. Touto novelou bylo umožněno některým organizacím (právnickým osobám) vedení jednoduchého účetnictví i po 1. 1. 2008. Znamená to tedy, že v souladu se zákonem č. 348/2007 Sb. ze dne 5. prosince 2007, který je poslední novelou zákona o účetnictví, mohou v soustavě jednoduchého účetnictví i po 1. 1. 2008 účtovat občanská sdružení, jejich organizační jednotky, které mají právní subjektivitu, církve a náboženské společnosti nebo církevní instituce, které jsou církevní právnickou osobou, a honební společenstva. Tyto organizace mohou vést účetnictví podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění zákona č. 117/1994 Sb., zákona č. 227/1997 Sb., zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 353/2001 Sb. a zákona č. 437/2003 Sb., pokud jejich celkové příjmy za poslední uzavřené účetní období nepřesáhnou 3 000 000 Kč; přitom se na ně vztahují ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, a jeho prováděcích právních předpisů, která upravují účtování v soustavě jednoduchého účetnictví, ve znění účinném k 31. prosinci 2003. Po 1. 1. 2008 mohou tedy organizace, kterým to umožňuje zákon, vést účetnictví jednoduché, nebo účetnictví ve zjednodušeném, popřípadě v plném rozsahu, to je tzv. "podvojné". V jednoduchém účetnictví účtujeme pouze o "penězích" v peněžním deníku, tzn. o příjmech a výdajích v pokladně a na bankovních účtech. Neúčtujeme o majetku, závazcích a pohledávkách. V jednoduchém účetnictví majetek evidujeme. Přesto ale i jednoduché účetnictví musí být vedeno přehledně, průkazně jak je uloženo zákonem, vyhláškou. Výstupy z jednoduchého účetnictví musí sloužit jako informace pro daňové účely a dále pro potřeby organizace. Přesto, že o majetku, závazcích a pohledávkách není účtováno, jsou veškeré pomocné evidence, jako je kniha závazků a pohledávek, inventurní soupisy majetku, kniha cenin apod. nedílnou součástí jednoduchého účetnictví. Jednoduché účetnictví musí stejně jako účetnictví "podvojné" být správné, přehledné, úplné, průkazné, srozumitelné a trvalé, tak jak to stanovuje zákon o účetnictví např. v ustanovení § 8 zákona č. 563/1991 Sb o účetnictví. Dále musí být vedeno způsobem zaručujícím trvalost účetních záznamů. Správné je účetnictví, pokud účtujeme v souladu se zákonem, nikoliv v rozporu s ním. Přehledné je tehdy, pokud je uspořádáno tak např. chronologicky, číselně nebo druhově a to včetně případných oprav. Úplné znamená, že účtujeme o veškerých účetních případech v účetních knihách, sestavujeme přehled o majetku a závazcích a o příjmech a výdajích. Průkazné je účetnictví, jestliže veškeré doklady jsou průkazné stejně jako účetní záznamy a stejně tak i provedená inventarizace. Srozumitelné je účetnictví tehdy, jestliže lze určit obsah účetních případů a účetních záznamů. Trvalé znamená, že účetnictví je vedeno způsobem zajišťujícím trvalost účetních záznamů a jestliže účetní jednotka je schopna splnit povinnosti spojené s jejich úschovou, a to v souladu se zákonem o účetnictví, ale si v souladu se zákonem o archivnictví. Účetnictví vede účetní jednotka vždy jako celek. Účetní období je dvanáct nepřetržitě po sobě jdoucích měsíců. Obvykle je to kalendářní rok. Účetní období se tedy buď shoduje s kalendářním rokem nebo je hospodářským rokem. Hospodářským rokem je účetní období, které může začínat pouze prvním dnem jiného měsíce, než je leden. Účetní jednotky, které nejsou organizační složkou státu, územním samosprávným celkem nebo účetní jednotkou vzniklou nebo zřízenou zvláštním zákonem, což je například zákon o vysokých školách, mohou uplatnit hospodářský rok. Uplatnit hospodářský rok lze pouze po oznámení záměru změny účetního období místně příslušnému správci daně z příjmů nejméně 3 měsíce před plánovanou změnou účetního období, jinak účetní období zůstává nezměněno. Obdobně postupují účetní jednotky i při přechodu z hospodářského roku na kalendářní rok. V případě organizací, které vedou jednoduché účetnictví, je obvyklé, aby účetním obdobím byl kalendářní rok. ……… Účetní jednotky nesmí provádět účetní zápisy o peněžním hospodaření mimo peněžní deník. Obdobně nesmí činit účetní zápisy mimo ostatní knihy. Peněžní deník v JÚ je účetní knihou určenou pro účtování a obsahuje nejméně informace o:
- příjmech a výdajích peněžních prostředků na účtech u finančních institucí a jejich zůstatcích, - průběžných položkách účtovaných na základě účetních dokladů o převodech peněžních prostředků v hotovosti na účet a z účtu a mezi účty u finančních institucí, - informace o úhrnech příjmů a výdajů a jejich rozdílech od počátku účetního období nejméně ke konci každého kalendářního měsíce a při uzavírání peněžního deníku, - pokud má organizace např. valutovou pokladnu, popřípadě devizový účet, tak zde účtujeme i o kursových rozdílech a to jako o nepeněžní operaci. O pohybu peněžních prostředků na bankovních účtech se účtuje zásadně podle výpisů banky. Účetní jednotka organizuje zápisy v deníku tak, aby zajistila návaznost na zůstatky jednotlivých bankovních účtů, popř. jednotlivých pokladen. Kniha pohledávek a závazků je druhou povinnou knihou v soustavě jednoduchého účetnictví. Pohledávky a závazky může vést v jedné knize nebo podle potřeby v několika knihách podle činností účetní jednotky, ale i v rámci činností podle dlužníků (pohledávky) a věřitelů (závazky). Pomocné knihy o ostatních složkách majetku obsahují podle stavu zjištěného při uzavírání těchto knih úhrny ocenění majetku. Tyto informace se pak uvádějí v přehledu o majetku a závazcích. Další pomocnou knihou je pomocná kniha o závazcích z pracovněprávních vztahů, která obsahuje informace nezbytné pro plnění povinností účetní jednotky, které pro ni vyplývají z pracovněprávních vztahů na základě zvláštních právních předpisů.……… (Jindřiška Plesníková - PVS 4/2008)
ÚČETNICTVÍ NADACÍ A NADAČNÍCH FONDŮ Jedněmi z rozšířených typů nevýdělečných právnických osob jsou nadace a nadační fondy. Jejich právní postavení včetně zásad pro jejich hospodaření jsou upraveny v zákonu č. 227/1997 Sb., o nadacích a nadačních fondech (dále "zákon o nadacích"). Nadace i nadační fond jsou právnickými osobami. V úvodu uvádím základní rozdíly mezi nadací a nadačním fondem v hlediska zákona o nadacích a dále z hlediska zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen "zákon o účetnictví"). Základní rozdíly stanovené v zákonu o nadacích:
Nadace i nadační fondy, i přesto, že nebudou mít ověřenu účetní závěrku auditorem, jsou však povinny zpracovat výroční zprávu ve smyslu zákona o nadacích. Tato výroční zpráva nemusí již být ověřena auditorem, jelikož tato povinnost nevyplývá přímo ze zákona o nadacích. Povinnost ke zpracování výroční zprávy pro nadace a nadační fondy vyplývá z § 25 zákona o nadacích, ve kterém je stanovena i struktura této výroční zprávy: "Výroční zpráva obsahuje přehled o veškeré činnosti nadace nebo nadačního fondu za hodnocené období a zhodnocení této činnosti, a to zejména
b) u jednotlivých nadačních darů poskytnutých nadaci nebo nadačnímu fondu v hodnotě nad 10 000 Kč přehled o osobách, které je poskytly; pokud dárce požaduje zachování anonymity, musí být jeho anonymita zachována, c) přehled o použití majetku nadace nebo nadačního fondu, d) přehled o osobách, jimž byly poskytnuty nadační příspěvky k účelu, pro který byly nadace nebo nadační fond zřízeny, v hodnotě vyšší než 10 000 Kč, a zhodnocení, zda a jakým způsobem byly nadační příspěvky použity; pokud byl nadační příspěvek poskytnut fyzické osobě ke zdravotním nebo jiným humanitárním účelům a tato fyzická osoba požaduje zachování anonymity, musí být její anonymita zachována, e) zhodnocení, zda nadace nebo nadační fond při svém hospodaření dodržuje pravidlo stanovené pro omezení nákladů souvisejících s jejich správou (§ 22), f) zhodnocení základních údajů obsažených v roční účetní závěrce a výrok auditora doplněný o závažnější informace ze zprávy auditora; roční účetní závěrka je přílohou výroční zprávy."……… Náklady a výnosy V § 2 zákona o účetnictví je stanoveno, že předmětem účetnictví je stav a pohyb majetku a jiných aktiv, závazků a jiných pasiv, náklady a výnosy a výsledek hospodaření. V § 3 je pak stanoveno, že účetní jednotky účtují podvojnými zápisy o skutečnostech, které jsou předmětem účetnictví, do období, s nímž tyto skutečnosti časově a věcně souvisí, není-li možno tuto zásadu dodržet, mohou účtovat i v účetním období, v němž zjistily uvedené skutečnosti. O veškerých nákladech a výnosech účetní jednotky účtují bez ohledu na okamžik jejich zaplacení nebo přijetí. Skutečnosti týkající se nákladů a výnosů jsou upraveny v § 26 v § 27 vyhlášky a v ČÚS 401 a 412. V následujícím přehledu jsou uvedeny významné rozdíly proti ostatním účetním jednotkám:
a) Nevýdělečné organizace používají účtovou skupinu 58 - poskytnuté příspěvky pro účtování poskytnutých příspěvků právnickým osobám, pokud je nevýdělečná organizace nepovinným členem těchto právnických osob. b) Nevýdělečné organizace používají účtovou skupinu 68 - přijaté příspěvky. Zde se účtují přijaté příspěvky a dary od právnických a fyzických osob na provozní činnost účetní jednotky. V této účtové skupině se rovněž sledují přijaté příspěvky osob s nepovinným členstvím. c) Přijaté dary a vklady do nadačního jmění se u nadací nevykazují na výnosovém účtu v účtové skupině 68, ale v účtové skupině 90 - vlastní jmění. ……… (Ing. Jiří Turoň - PVS 4/2008)
NOVELA ZÁKONA O ÚČETNICTVÍ - JEDNODUCHÉ ÚČETNICTVÍ PO Upozorňujeme zejména pracovníky finančních úřadů, kteří kontrolují dodržování zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v případě nevládních nevýdělečných organizací, a ty pracovníky veřejné správy, kteří implementují dotace z veřejných rozpočtů těmto právnickým osobám, na změnu provedenou v zákonu č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve vztahu k možnosti vedení jednoduchého účetnictví pro vybrané účetní jednotky dle § 38a v novém znění, účinném od 1. 1. 2008.……… Z důvodové zprávy navrhovatelů změny zákona Podle původního znění § 38a zákona o účetnictví měla výjimka, tj. možnost vést jednoduché účetnictví pro některé v zákoně uvedené účetní jednotky - právnické osoby skončit již k 31. prosinci 2006, zákonem č. 264/2006 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákoníku práce, však byla o rok prodloužena (tj. do 31. 12. 2007). Navrhovaná změna zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, má umožnit vyjmenovaným právnickým osobám, které nejsou založeny za účelem podnikání, i nadále po 1. lednu 2008 účtovat v soustavě jednoduchého účetnictví podle ustanovení zákona o účetnictví a jeho prováděcích právních předpisů upravujících účtování v soustavě jednoduchého účetnictví, ve znění účinném k 31. prosinci 2003. *) Podle navrhovatelů změny zákona s ohledem na skutečnost, že možnost účtovat v soustavě jednoduchého účetnictví lépe vyhovuje specifickému společenskému charakteru a podmínkám činnosti vyjmenovaných "neziskových" právnických osob, je těmito právnickými osobami vítána a nepůsobí v praxi žádné obtíže. Novela současně legislativně zpřesnila znění § 38a s ohledem na platnou právní úpravu. Výhody a nevýhody právní úpravy jednoduchého účetnictví Při současném stavu právní úpravy jednoduchého účetnictví, tj. povinnosti účetních jednotek účtujících v jednoduchém účetnictví řídit se a) pro ostatní účetní jednotky již neplatným ustanovením § 15 zákona o účetnictví ve znění platném do 31. 12. 2003, b) ustanovením vyhlášky č. 507/2002 Sb., která se ve vztahu k některým účetním metodám (zejména metodám oceňování majetku) odvolává na vyhlášku č. 500/2002 Sb., pro podnikatele účtující v podvojném účetnictví, a c) současně mohou přiměřeně postupovat podle některých ustanovení shora jmenovaného ……… (Blažena Petrlíková - PVS 3/2008)
[S uvedenými tématy souvisí úplné znění zákona o účetnictví, které najdete ve Sborníku ZÁKONY I/2008]
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ÚČTOVÁNÍ O NÁHRADĚ MZDY ZA NEVYČERPANOU DOVOLENOU Příspěvková organizace je zřízená ÚSC. Na konci roku účtují dohadné položky. Účetní neví jak zaúčtovat nevyčerpanou dovolenou za rok 2007. Bude mít zaúčtování souvislost s dotací na úhradu přímých výdajů na vzdělávání (hrubá mzda, odvody, 2 % do FKSP)? * O náhradě mzdy za nevyčerpanou dovolenou za rok 2007 doporučuji účtovat na dohadných účtech 389 v rámci účetní závěrky za rok 2007 pouze v případě, že zaměstnanec nebude nevyčerpanou dovolenou čerpat, ale že se mu náhrada za nevyčerpanou dovolenou v příštím roce vyplatí v penězích. Tuto skutečnost však ke dni sestavení účetní závěrky za rok 2007 zřejmě nedokážete odhadnout. V odstavci 3.7.6 ČÚS 516 je uvedeno, že na účtu 389 se účtují i náhrady za nevybranou dovolenou, která může být proplacena v příštím roce v souladu s ustanovením zákoníku práce. V § 222 zákoníku práce je uvedeno: "Zaměstnanci přísluší náhrada mzdy nebo platu za 4 týdny nevyčerpané dovolené pouze v případě skončení pracovního poměru. Náhrada mzdy nebo platu za tu část nevyčerpané dovolené, která přesahuje 4 týdny, přísluší zaměstnanci nejen v případě skončení pracovního poměru, ale i v případě, že zaměstnanec nemohl tuto dovolenou vyčerpat do konce příštího kalendářního roku." Pokud budou tedy zaměstnanci dovolenou čerpat v příštím roce, sníží se příspěvkové organizaci objem prostředků vyplacených na platy a zvýší se objem prostředků vyplacených na náhradu mzdy za čerpanou dovolenou. Takto však budou minimálně ovlivněny náklady roku 2008 a nikoliv náklady roku 2007. V tomto případě nedojde k žádnému vyššímu objemu čerpání finančních prostředků, kromě minimálního rozdílu vzniklého používaným průměrem pro náhradu mzdy, který bude v roce 2008 rozdílný oproti roku 2007. Pokud tedy organizace předpokládá, že zaměstnanci si nevyčerpanou dovolenou za rok 2007 vyčerpají v roce 2008 a tato jim tedy nebude proplacena ve smyslu § 222 zákoníku práce o žádném dohadném nákladu v tomto případě účtovat nebudete. Pokud náklady na nevyčerpanou dovolenou nezachytíte v nákladech roku 2007, nebude mít tento náklad žádné další dopady na vyúčtování dotace, odvody sociálního a zdravotního pojištění a příděl do FKSP. Pokud náklady na proplacenou nevyčerpanou dovolenou organizace zachytí v nákladech roku 2007, nebude již účtovat žádné další náklady, jelikož tato povinnost nevyplývá přímo z ČÚS 516. Tvorba FKSP se provádí ze zúčtovaných prostředků na platy a náhrady dle vyhlášky č. 114/2002 Sb.. Odvody sociálního a zdravotního pojištění se provádí rovněž ze zúčtovaných vyměřovacích základů zaměstnanců. Rovněž se domnívám, že poskytovatelé dotací příspěvkové organizaci neuznají pro vyúčtování dotace takto proúčtovaný náklad. (Ing. Jiří Turoň - 1 000 řešení II/2008)
REKONSTRUKCE MAJETKU MĚSTA Rekonstrukce majetku města bude spolufinancována z dotace krajského úřadu a vlastních zdrojů hospodářské činnosti. Je nutné převést vlastní zdroje do rozpočtu města zálohově z hospodářské činnosti? Jak se má postupovat při účtování o takových účetních případech? * V paragrafu § 6 odst. 3 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, je uvedeno, že podnikatelské činnosti územního samosprávného celku se sledují účetně mimo rozpočtové příjmy a výdaje a dále, že jejich hospodářské výsledky se promítají do rozpočtu vždy nejpozději ke konci kalendářního roku, tak, aby byly součástí závěrečného účtu územního samosprávného celku. Z uvedené formulace vyplývá, že tato podnikatelská činnost je provozována za účelem posílení rozpočtového hospodaření o další vlastní zdroje, tj. finanční prostředky, vyprodukované touto doplňkovou činností. Příjmy rozpočtu obce z výsledku vlastní hospodářské činnosti jsou uvedeny v § 7 odst. 1 písm. b) zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech ÚSC. Tyto příjmy tvoří vlastní zdroje a do rozpočtu se převedou na základě výpisu z účtu v bance města účetním zápisem ve prospěch účtu 241
- Běžný účet a na vrub účtu 931
Tento zápis vyjadřuje jakýsi způsob "předplatného" z výsledku hospodaření podnikatelské činnosti do rozpočtového hospodaření. Konečný výsledek hospodaření ve schvalovacím řízení - vyprodukovaný zisk z hospodářské, resp. podnikatelské činnosti bude krácen o částky, o které byl již navýšen (+) výsledek hospodaření vykazovaný na straně MD účtu 931. Tímto způsobem dojde k vypořádání mezi dosaženým výsledkem z hosp. resp. podnikatelské činnosti a rozpočtovým hospodařením.- Výsledek ve schvalovacím řízení. Souběžně s tímto zápisem se účtuje o přijetí potřebné finanční částky do rozpočtového hospodaření na spolufinancování investice, na základě bankovního výpisu z účtu v bance základního běžného účtu města účetním zápisem na vrub účtu 231 - Základní běžný účet s položkou rozpočtové skladby 4131? - Převody z vlastních fondů hospodářské (podnikatelské) činnosti a ve prospěch účtu 217 - Zúčtování příjmů územních samosprávných celků. (Blažena Petrlíková - PVS 3/2008)
VEDENÍ JEDNODUCHÉHO ÚČETNICTVÍ Paní byla poskytnuta informace, že po 1. 1. 2008 bude možné u některých organizací vedení jednoduchého účetnictví. Je tato informace pravdivá? * Je to pravda. Koncem roku 2007 byl schválen zákon č. 348/2007 Sb. (vyšel ve Sbírce zákonů v částce 108), který novelizuje zákona o účetnictví, a to tak, že i nadále je možné, aby účetní jednotky vymezené zákonem a za podmínek daných zákonem vedly účetnictví v jednoduchém rozsahu. Jednoduché účetnictví je upraveno zákonem č. 563/1991 Sb., vyhláškou č. 507/2002 Sb. dále pak opatřením MF ČR č.j. 281, 283/77 411/2000 ze dne 10. listopadu 2002, které bylo změněno a doplněno opatřením 281/33 494/2001 ze dne 11. dubna 2001 a 281. 283/1997 410/2001 ze dne 3. prosince 2001. Nově od 1. 1. 2008 tedy v souladu se zákonem 348 /2007 Sb. ze dne 5. prosince 2007 který je poslední novelou zákona o účetnictví mohou v soustavě jednoduchého účetnictví i po 1. 1. 2008 účtovat občanská sdružení, jejich organizační jednotky,které mají právní subjektivitu, církve a náboženské společnosti nebo církevní instituce, které jsou církevní právnickou osobou, a honební společenstva. Tyto organizace mohou vést účetnictví podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění zákona č. 117/1994 Sb., zákona č. 227/1997 Sb., zákona č. 492/2000 Sb., zákona č. 353/2001 Sb. a zákona č. 437/2003 Sb., pokud jejich celkové příjmy za poslední uzavřené účetní období nepřesáhnou 3 000 000 Kč; přitom se na ně vztahují ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, a jeho prováděcích právních předpisů, která upravují účtování v soustavě jednoduchého účetnictví, ve znění účinném k 31. prosinci 2003. Při vedení jednoduchého účetnictví se řídíme kromě zákona vyhláškou, která stanovuje mimo jiné obsahové vymezení účetních knih v soustavě jednoduchého účetnictví k zajištění sestavení přehledů v souladu se zákonem. Působnost této vyhlášky se vztahuje na účetní jednotky, které mohou podle zákona účtovat v soustavě jednoduchého účetnictví. Účetní jednotky které účtují v jednoduchém účetnictví vedou:
a) peněžní deník,
Pomocné evidence samozřejmě vedou organizace za předpokladu, že pro ně mají využití. Pokud organizace nevyplácí mzdy, popřípadě odměny, tak je logické, že mzdovou agendu nevedou. Je tedy pravdou, že i nadále organizace vymezené zákonem mohou vést jednoduché účetnictví, ale i toto účetnictví musí být vedeno řádně v souladu s předpisy vztahujícími se k vedení jednoduchého účetnictví.
b) knihu pohledávek a závazků, c) účetní záznamy o ostatních složkách majetku a o závazcích z pracovněprávních vztahů, pokud pro ně mají použití; jedná se zejména o
- knihu (karty) dlouhodobého nehmotného majetku, - knihu (karty) dlouhodobého hmotného majetku, - knihu finančního majetku, - knihu (karty) zásob, - knihu pro sledování cenin, - knihu pro sledování nepřímých daní u plátců daně (knihu pro sledování daně z přidané hodnoty a knihu pro sledování spotřebních daní), pokud nejsou součástí knihy pohledávek a závazků, - karty opravných položek k úplatně nabytému majetku (v návaznosti na zákon o daních z příjmů), - ostatní záznamy vyplývající ze zvláštních právních předpisů, zejména, - mzdovou agendu (mzdové listy, rekapitulace mezd apod.), - karty zákonných rezerv dle zvláštního právního předpisu, - karty zákonných opravných položek dle zvláštního právního předpisu, - karty časového rozlišení výdajů (v návaznosti na zákon o daních z příjmů). (Jindřiška Plesníková - PVS 3/2008)
ÚČETNICTVÍ A DOTACE ZE STÁTNÍHO ROZPOČTU Pořizovací hodnota dlouhodobého majetku činila 10 mil. Kč. Poskytnutá dotace ze státního rozpočtu činila 6 mil. Kč. Majetek byl dokončen k 30. 6. 2007. Roční odpisová sazba činí 2 % při stanovené životnosti stavby 50 let. Jak je to z pohledu účetnictví? * V následující tabulce jsou zachyceny jednotlivé účetní případy:
Situace bude ještě komplikovanější v případě, že tento majetek bude plně používán k příjmům, které jsou předmětem daně z příjmů a nadace bude chtít uplatnit výdaje na dosažení, zajištění a udržení příjmů. V tomto případě si příklad doplníme o další údaje: Jedná se o majetek zahrnutý do 6. odpisové skupiny a nadace zvolila rovnoměrné odepisování. (Ing. Jiří Turoň - PVS 4/2008)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
CESTOVNÍ NÁHRADY - ZMĚNY OD 1. 1. 2008 Zákoník práce přesto, že původní znění tj. zákon č. 262/2006 Sb. (vydán ve Sbírce zákonů částka 84 z 7. 6. 2006) nabylo účinnosti dnem 1. ledna 2007, byl do 31. 12. 2007 již celkem 5 krát novelizován. Ne všechny změny se týkaly ustanovení souvisejících s pracovními cestami zaměstnanců. Pro informaci uvádíme alespoň stručný přehled provedených změn právního předpisu……. Změny v souvislosti s pracovními cestami V části šesté nadpisu hlavy I, IV a VII se slovo "DOHOD" nahrazuje slovem "DOHODY". V nadpisu § 109, v § 109 odst. 1, v § 145 odst. 2 písm. a) a v § 348 odst. 2 se slovo "dohod" nahrazuje slovem "dohody". V § 109 odst. 3 se doplňuje pod písmenem f) veřejné neziskové ústavní zdravotnické zařízení. Tím došlo k rozšíření počtu právnických osob, které v případě pracovních cest zaměstnanců postupují podle Hlavy III § 175 a násl. zákoníku práce. Zpřesněn byl § 170 odst. 3, týkající se poskytování zahraničního stravného při zahraniční cestě pracovníka. Zaměstnavatel poskytne zaměstnanci zahraniční stravné ve výši základní sazby podle příslušného prováděcího právního předpisu (viz zmocnění pro Ministerstvo financí v ustanovení § 189 odst. 4 zákoníku práce). Pokud trvá doba strávená v zahraničí při pracovní cestě déle než 6 hodin, nejvýše však 12 hodin, poskytne zaměstnavatel zaměstnanci zahraniční stravné v poloviční výši stanovené sazby zahraničního stravného, a ve čtvrtinové výši této sazby zahraničního stravného, trvá-li doba strávená mimo území České republiky 6 hodin a méně, avšak alespoň 1 hodinu. Trvá-li doba strávená mimo území České republiky méně než 1 hodinu, zahraniční stravné se neposkytuje. K drobnému upřesnění též došlo v ustanovení § 170 odst. 5 a to v souvislosti s krácením nároku zaměstnance na stravné v případech, kdy bylo zaměstnanci během zahraniční pracovní cesty poskytnuto jídlo, které má charakter snídaně, oběda nebo večeře, na které zaměstnanec finančně nepřispíval. V části sedmé se v nadpisu Hlavy II (§ 156 a násl.) došlo k vypuštění zdlouhavého výčtu právnických osob, na které se ustanovení vztahují, a byl nahrazen slovy "KTERÝ NENÍ UVEDEN V § 109 odst.. 3". V nadpisu Hlavy III (§ 173 a násl.) došlo k vypuštění zdlouhavého výčtu právnických osob, na které se ustanovení vztahují, a byl nahrazen slovy "KTERÝ JE UVEDEN V § 109 odst. 3". V ustanovení § 183 odst. 4 se slovo "nároky" nahrazuje slovem "právo". Zaměstnanec má právo na poskytnutí náhrad do výše stanovené příslušným právním předpisem. V § 187 se doplňuje výčet osob, které jsou považovány pro účely poskytování cestovních náhrad za člena rodiny, o partnera (pojem je vymezen v zákonu č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství a o změně některých zákonů). Zaměstnanec má podle nové právní úpravy mj. také nárok na cestovní náhrady ve smyslu § 161 zákoníku práce, tj. na náhrady jízdních výdajů k návštěvě partnera v registrovaném partnerství, neboť ten je považován za člena rodiny.…………… Změny provedené vyhláškou č. 357/2007 Sb. Na základě zmocnění dle § 189 odst. 1 písm. a) a c) zákoníku práce vydalo Ministerstvo práce a sociálních věcí s účinností od 1. ledna 2008 nové sazby základních náhrad za používání silničních motorových vozidel, které nejsou ve vlastnictví nebo v pronájmu u zaměstnavatele. Použije-li zaměstnanec na žádost zaměstnavatele namísto prostředků hromadné dálkové přepravy silniční motorové vozidlo (nikoliv vozidlo poskytnuté zaměstnavatelem), má právo na základní náhradu za každý ujetý km a náhradu výdajů za spotřebovanou pohonnou hmotu. Od 1. ledna 2008 podle § 1 vyhlášky č. 357/2007 Sb., náleží zaměstnanci základní náhrada za každý ujetý km u jednostopých vozidel a tříkolek 1,10 Kč, u osobních silničních motorových vozidel 4,10 Kč. V této souvislosti připomínáme ustanovení § 183 odst. 5 zákoníku práce, podle něhož částka, kterou má zaměstnavatel zaměstnanci poskytnout v české měně, se zaokrouhlí na celé koruny směrem nahoru. Ustanovení o náhradách při použití přívěsu k silničnímu motorovému vozidlu změněno nebylo. Při použití přívěsu k silničnímu motorovému vozidlu zaměstnavatel sazbu základní náhrady za 1 km jízdy zvýší nejméně o 15 %. …………….. Změny provedené vyhláškou č. 338/2007 Sb. Ministerstvo financí na základě zmocnění v § 189 odst. 4 zákoníku práce vydalo s účinností od 1. ledna 2008 Vyhlášku č. 338/2007 Sb., o stanovení výše základních sazeb zahraničního stravného pro rok 2008. Základní sazby stravného v cizí měně jsou stanoveny pro vybrané státy v Příloze této vyhlášky. Uvádíme částečný výčet sazeb:
- Belgie 45 EUR
Ustanovení § 2 vyhlášky č. 338/2007 Sb. zrušilo platnost vyhlášky č. 549/2006 Sb., rozhodné pro základní sazby stravného v zahraniční měně pro rok 2007.
- Francie 45 EUR - Japonsko 60 USD - Maďarsko 35 EUR - Nizozemsko 45 EUR - Rakousko 45 EUR - Spojené státy americké 50 USD - Slovensko 650 SKK - Španělsko 40 EUR - Švýcarsko 75 CHF - Velká Británie 40 GBP (Blažena Petrlíková - PVS 4/2008)
NEPROKÁZANÉ VÝDAJE PŘI PRACOVNÍ CESTĚ V průběhu pracovní cesty, při cestě mimo pravidelné pracoviště a při cestě v souvislosti s mimořádným výkonem práce mimo řádný rozvrh směn vznikají zaměstnanci výdaje související s výkonem činnosti, která je účelem příslušné cesty, a při některých cestách i výdaje spojené se zajištěním základních a doplňkových životních potřeb. Některé z těchto výdajů mají soukromý, osobní charakter, většina z nich je vynaložena na zajištění pobytu v místě pracovní cesty a v souvislosti s činností vykonávanou po dobu příslušné cesty. Pracovní cesta zaměstnance i další uvedené cesty jsou vykonávány v zájmu zaměstnavatele a v souvislosti s jeho ekonomickou či jinou činností. Zaměstnanci proto vzniká nárok na náhradu nutně a účelně vynaložených výdajů při těchto cestách. Nároky zaměstnance na náhradu výdajů po dobu pracovní cesty, při cestě mimo pravidelné pracoviště a při cestě vykonané v souvislosti s mimořádným výkonem práce mimo rozvrh směn upravují ustanovení hlavy I až hlavy IV části sedmé zákoníku práce. Formou cestovních náhrad zaměstnavatel hradí zaměstnanci jeho výdaje, jejichž vynaložení bylo potřebné pro splnění účelu příslušné cesty. Zákoník práce závazně stanovuje druhy výdajů, které jsou předmětem cestovních náhrad. U některých určuje i maximální nebo minimální limity jejich výše, případně i podmínky pro vznik nároku na jejich uhrazení zaměstnavatelem. Obecnou podmínkou u většiny cestovních náhrad je prokázání vynaložení výdajů, které jsou předmětem cestovní náhrady. Součástí cestovních náhrad jsou:
- úhrada výdajů vynaložených zaměstnancem v průběhu příslušné cesty a v souvislosti s ní, které souvisejí s jejím účelem (jízdní výdaje, výdaje za ubytování, nutné vedlejší výdaje), - příspěvek na úhradu zvýšených stravovacích výdajů (stravné), - příspěvek na úhradu zvýšených výdajů na osobní potřeby a zájmy zaměstnance při zahraniční pracovní cestě (kapesné). Pracovní cestou je časově omezené vyslání zaměstnance zaměstnavatelem k výkonu práce mimo místo sjednané v pracovní smlouvě, případně v dohodě o pracovní činnosti nebo v dohodě o provedení práce (§ 42 odst. 1 zákoníku práce). Vysílání zaměstnance na pracovní cestu je vázáno na jeho souhlas. V tomto článku je pojem "pracovní cesta" používán též jako legislativní zkratka pro všechny druhy cest, při nichž může zaměstnanci vzniknout nárok na cestovní náhrady (§ 152 zákoníku práce):
- pracovní cesta, - cesta mimo pravidelné pracoviště, - cesta v souvislosti s mimořádným výkonem práce mimo rozvrh směn v místě výkonu práce nebo pravidelného pracoviště. Zaměstnanec prokazuje nárok na cestovní náhrady Nárok na cestovní náhrady uplatňuje zaměstnanec předložením vyúčtování pracovní cesty. V něm nárok na některé druhy cestovních náhrad prokazuje originálními doklady v písemné, případně v elektronické podobě. Příslušnými doklady se prokazuje nárok zejména na tyto druhy cestovních náhrad:
- jízdní výdaje za použití veřejné hromadné dálkové přepravy (§ 157 odst. 1 zákoníku práce),
Doklady se prokazuje též cena pohonné hmoty při použití vozidla zaměstnance pro pracovní cestu (§ 158 odst. 3 zákoníku práce). Doklad použitý pro doložení nároku musí být průkazný.- jízdní výdaje za použití veřejné hromadné místní přepravy (§ 159 odst. 1 zákoníku práce), - jízdní výdaje za použití taxislužby (§ 157 odst. 1 zákoníku práce), - výdaje za ubytování (§ 162 odst. 1 zákoníku práce), - nutné vedlejší výdaje (§ 164 zákoníku práce). ……… Uskutečnění výdajů v průběhu pracovní cesty prokazuje zaměstnanec různými druhy dokladů, nejčastěji doklady vystavenými osobou, která zaměstnanci poskytla službu nebo prodala věc. Nárok na některé cestovní náhrady prokazuje zaměstnanec doklady, které sám vystavil. Podle ustanovení § 157 zákoníku práce náleží zaměstnanci náhrada prokázaných jízdních výdajů. Způsob jejich prokázání závisí na druhu použité přepravy při pracovní cestě. Při použití pozemních hromadných dopravních prostředků se jízdní výdaje prokazují jízdenkou, při cestě letadlem letenkou, při použití taxislužby účtenkou a při použití motorového vozidla zaměstnance záznamem v knize evidence jízd nebo jiným průkazným záznamem ujeté vzdálenosti. ……… Nárok na stravné a jeho konkrétní výši vzniká v závislosti na době trvání pracovní cesty Jeho využití k úhradě části výdajů za stravovací služby a za potraviny zaměstnanec neprokazuje. Neprokazuje se ani využití kapesného na úhradu výdajů na osobní potřeby v průběhu zahraniční pracovní cesty. Tato zásada naznačuje, že způsob i rozsah využití stravného a kapesného v průběhu pracovní cesty jsou plně v rozhodovací pravomoci zaměstnance. Stravné není náhradou uskutečněných výdajů ani v tom případě, kdy se poskytne až po ukončení pracovní cesty na základě jejího vyúčtování. Poskytování obou těchto cestovních náhrad vychází z předpokladu, že účast na pracovní cestě vede zákonitě ke zvýšení výdajů na stravování i ke zvýšení výdajů na úhradu běžných osobních potřeb v zahraničí. Zaměstnanec není schopen výdaje prokázat - tato situace může zpravidla nastat při ztrátě dokladů, jejich zničení nebo odcizení. Pokud k takovým událostem dojde, je v zájmu zaměstnance pokusit se získat potvrzení policie nebo státního či místního správního orgánu, kterým vznik této situace prokáže. Tím může dosáhnout vyšší průkaznosti a důvěryhodnosti svého následného sdělení zaměstnavateli. K neschopnosti prokázat vynaložené výdaje však mohou vést i jiné důvody. Při využití některých služeb nelze získat doklad o jejich úhradě, např. při telefonování z veřejného telefonního přístroje nebo z vlastního mobilního telefonu. Při zahraniční pracovní cestě nelze v některých státech, zejména mimoevropských, u některých služeb získat doklad o jejich ceně, např. při použití taxislužby. Zaměstnanec se v takových situacích ocitá ve stavu silné důkazní nouze. Není schopen prokázat své vynaložené výdaje. Nemůže dokladově doložit svůj nárok na jejich náhradu. Ztrácí tak právo na cestovní náhrady, jejichž poskytnutí závisí na prokázání výdajů [§ 156 odst. 1 písm. a), b), c) a e) zákoníku práce]. ……… Absence potřebných dokladů K prokázání nároku na cestovní náhrady zaměstnanec sdělí tuto skutečnost zaměstnavateli bez zbytečného odkladu. Zákoník práce nepředpisuje formu tohoto sdělení. Je proto možné využít různé způsoby informování zaměstnavatele o nastalé situaci. Pro sdělení, že nemá potřebné doklady, zaměstnanec může použít nejen písemnou formu, ale může tak učinit i ústně, telefonicky, faxem, elektronickou poštou. Je v jeho zájmu, aby při svém rozhodování zvolil takovou formu sdělení, která je výhodná i pro zaměstnavatele. Zaměstnavatel se může dostat do situace, kdy nese důkazní břemeno doložit, proč zaměstnanci bez prokázání příslušnými doklady po skytl cestovní náhradu, jestliže její přiznání je prokázáním podmíněno. Postup zaměstnavatele Ustanovení § 185 zákoníku práce umožňuje poskytnutí cestovních náhrad i bez prokázání vynaložených výdajů. Uvedené ustanovení nestanoví zaměstnavateli povinnost takto postupovat. Zaměstnanci tímto ustanovením nevzniká žádný zákonný nárok. Nemůže svůj požadavek soudně uplatnit. Zaměstnavatel se může samostatně a svobodně rozhodnout, zda tuto možnost využije či nikoliv. Sám rozhodne, zda a v jaké výši poskytne ty cestovní náhrady, k jejichž poskytnutí je zapotřebí prokázání nároku příslušnými doklady. ……. (Ing. Karel Janda - PVS 4/2008)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
* Po těch suchých letech a po jednom dni na cestách všichni doufají v dobré počasí. * Doma smíš být chudý, avšak na cestách musíš být bohatý. * Na daleké cestě není lehkých břemen. * Kdo hodně procestoval, musel polknout mnoho hořkosti. * Cesta, kterou je nutno se ubírat, leží utajená v ústech. (Zrnka čínské moudrosti)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ZE SBÍRKY ZÁKONŮ ČR: Částka 17, rozeslaná dne 26. února 2008 56. Úplné znění zákona č. 182/2006 Sb., o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon), jak vyplývá z pozdějších změn Částka 18, rozeslaná dne 26. února 2008 57. Zákon, kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů 58. Zákon, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů 59. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 376/2003 Sb., o veterinárních kontrolách dovozu a tranzitu produktů ze třetích zemí, ve znění pozdějších předpisů 60. Vyhláška o plánech péče, označování a evidenci území chráněných podle zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, a o změně vyhlášky č. 395/1992 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, (vyhláška o plánech péče, označování a evidenci chráněných území) Částka 19, rozeslaná dne 26. února 2008 61. Úplné znění zákona č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, jak vyplývá z pozdějších změn Částka 20, rozeslaná dne 28. února 2008 62. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 207/1995 Sb., kterou se stanoví stupně zdravotního postižení a způsob jejich posuzování pro účely dávek státní sociální podpory, ve znění vyhlášky č. 156/1997 Sb. 63. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 223/2005 Sb., o některých dokladech o vzdělání, ve znění vyhlášky č. 489/2006 Sb. 64. Vyhláška o formě uveřejňování informací souvisejících s výkonem veřejné správy prostřednictvím webových stránek pro osoby se zdravotním postižením (vyhláška o přístupnosti) Částka 21, rozeslaná dne 29. února 2008 65. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 642/2004 Sb., kterou se provádí zákon o občanských průkazech a zákon o cestovních dokladech, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 417/2006 Sb., kterou se mění vyhláška č. 642/2004 Sb., kterou se provádí zákon o občanských průkazech a zákon o cestovních dokladech, ve znění vyhlášky č. 299/2006 Sb. Částka 22, rozeslaná dne 29. února 2008 66. Zákon, kterým se mění zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů 67. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 462/2002 Sb., o institucionální podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o hodnocení výzkumných záměrů, ve znění nařízení vlády č. 28/2003 Sb. 68. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 515/2004 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a hmotné podpoře rekvalifikace nebo školení zaměstnanců v rámci investičních pobídek, ve znění pozdějších předpisů 69. Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva obrany č. 266/1999 Sb., o způsobu zabezpečování bezplatného stravování, výstrojních a přepravních náležitostí a o zabezpečování ubytování vojáků z povolání, ve znění vyhlášky č. 456/2002 Sb. 70. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 191/2005 Sb., o zdravotním postižení vylučujícím přijetí do domova péče o válečné veterány, úhradě nákladů za pobyt v domově péče o válečné veterány a případech, kdy se úhrada nákladů za pobyt v domově péče o válečné veterány nepožaduje 71. Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 332/2000 Sb., kterou se stanoví některé postupy při schvalování typu a ověřování stanovených měřidel označovaných značkou EHS, ve znění pozdějších předpisů 72. Vyhláška o vyhlášení Národní přírodní rezervace Drbákov - Albertovy skály a stanovení jejích bližších ochranných podmínek 73. Vyhláška o vyhlášení Národní přírodní rezervace Habrůvecká bučina a stanovení jejích bližších ochranných podmínek 74. Vyhláška o vyhlášení Národní přírodní rezervace Hádecká planinka a stanovení jejích bližších ochranných podmínek 75. Vyhláška kterou se mění vyhláška Ministerstva životního prostředí č. 395/1992 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů Částka 23, rozeslaná dne 29. února 2008 76. Zákon, kterým se mění zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona č. 110/2007 Sb. 77. Nařízení vlády o stanovení finančních limitů pro účely zákona o veřejných zakázkách, o vymezení zboží pořizovaného Českou republikou - Ministerstvem obrany, pro které platí zvláštní finanční limit, a o přepočtech částek stanovených v zákoně o veřejných zakázkách v eurech na českou měnu 78. Nařízení vlády, kterým se stanoví finanční limity pro účely koncesního zákona 79. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, ve znění pozdějších předpisů Částka 24, rozeslaná dne 5. března 2008 80. Nařízení vlády o Národním alokačním plánu pro obchodovací období roků 2008 - 2012 81. Sdělení Ministerstva životního prostředí o evropsky významných lokalitách, které byly zařazeny do evropského seznamu 82. Sdělení Ministerstva životního prostředí o evropsky významných lokalitách, které nebyly zařazeny do evropského seznamu Částka 25, rozeslaná dne 11. března 2008 83. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 461/2002 Sb., o účelové podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji, a nařízení vlády č. 462/2002 Sb., o institucionální podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o hodnocení výzkumných záměrů, ve znění nařízení vlády č. 28/2003 Sb. 84. Vyhláška o správné lékárenské praxi, bližších podmínkách zacházení s léčivy v lékárnách, zdravotnických zařízeních a u dalších provozovatelů a zařízení vydávajících léčivé přípravky 85. Vyhláška o stanovení seznamu léčivých látek a pomocných látek, které lze použít pro přípravu léčivých přípravků 86. Vyhláška o stanovení zásad správné laboratorní praxe v oblasti léčiv 87. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 579/2006 Sb., kterou se stanoví způsob volby a volební řád pro volby do správních rad a dozorčích rad resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťoven Částka 26, rozeslaná dne 12. března 2008 88. Nález Ústavního soudu ze dne 31. ledna 2008 ve věci návrhu na zru?ení některých částí zákona č. 261/2007 Sb., o stabilizaci veřejných rozpočtů, a na zru?ení některých ustanovení zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozděj?ích předpisů 89. Úplné znění zákona č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zji?tění základu daně z příjmů, jak vyplývá z pozděj?ích změn Částka 27, rozeslaná dne 12. března 2008 90. Nález Ústavního soudu ze dne 29. ledna 2008 ve věci návrhu na zru?ení § 400 odst. 1 a § 398 odst. 6 zákona č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozděj?ích předpisů 91. Sdělení Národního bezpečnostního úřadu o vyhlá?ení převodních tabulek stupňů utajení podle mezinárodních smluv, kterými je Česká republika vázána (Zdroj: Sbírka zákonů ČR)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den stanovený zaměstnavatelem pro výplatu platů, resp. mezd
- odvod pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti za zaměstnance za měsíc únor 2008 (§ 9 odst. 2 a § 10 zákona ČNR č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů). - odvod pojistného na veřejné zdravotní pojištění za zaměstnance za měsíc únor 2008 (§ 5 odst. 2 zákona ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, mezd ve znění pozdějších předpisů). Po 10.3. 2008
- odvod pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti za zaměstnance za měsíc únor 2008 - pokud není pevně stanovený den výplaty platů, příp. mezd (§ 9 odst. 2 a § 10 zákona ČNR č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů). - předložení měsíčního přehledu pro účely pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti za měsíc únor 2008 (§ 9 odst.3 a § 10 zákona ČNR č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů). - odvod pojistného na veřejné zdravotní pojištění za zaměstnance za měsíc únor 2008 - pokud není pevně stanovený den výplaty platů, příp. mezd (§ 5 odst. 2 zákona ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů). - předložení měsíčního přehledu pro účely pojistného na veřejné zdravotní pojištění za měsíc únor 2008 (§ 25 odst.3 zákona ČNR č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů). Čt. 20. 3. 2008
- odvod sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti za měsíc únor 2008 (§ 38h odst. 9 zákona ČNR č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů). Út. 25. 3. 2008
- podání přiznání k dani z přidané hodnoty za měsíc únor 2008 a její zaplacení (§ 101 odst. 1 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů). Po. 31. 3. 2008
- odvod daně podle zvláštní sazby daně sražené v únoru 2008
(§ 38d odst. 3 zákona ČNR č. 586/1992 Sb., o dani z příjmů, ve znění pozdějších předpisů). - podání přiznání k dani z příjmů právnických osob za zdaňovací období ukončené 31. prosince 2007 a její zaplacení (§ 40 odst. 1 a odst. 3 zákona ČNR č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů).
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále - (PaM) formát A 4 měsíčník č. 3/2008 (III / 2008)
Poradce - formát A 5 měsíčník nejen pro podnikatele č. 7/2008 (VII / 2008)
Daně účetnictví - vzory a případy - (DÚVaP) formát A 5 měsíčník, ve kterém přinášíme metodický rozbor nejčastěji se vyskytujících problémů podnikatelské praxe z pohledu daní, účetnictví a pracovního práva. Jednotlivé specifické problémy jsou zpracovány prostřednictvím názorných příkladů. č. 3/2008 (III / 2008)
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále - (DaÚ) formát A 4 měsíčník Odborný dvoubarevný časopis pro daňovou, účetní a mzdovou praxi. Články jsou doplněné citacemi zákonů v barevném poli. č. 2-3/2008 (II, III / 2008)
Poradce Veřejné Správy - (PVS) - dvoubarevný měsíčník ve formátu A 4. Přináší nové informace, rady, přehledy z daňové, legislativní, účetní, personální a mzdové oblasti. Je určený školám, úřadům, obcím, zdravotníkům a zdravotním zařízením, rozpočtovým, příspěvkovým a neziskovým organizacím. Obsahuje termíny daní, odvodů a pojištění. č. 4/2008 (III / 2008)
1 000 řešení č. 2/2008
PŘIPRAVUJEME Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále - (PaM) č. 4/2008 (IV / 2008)
Poradce - formát A 5 měsíčník nejen pro podnikatele č. 8/2008 (VIII / 2008)
Daně účetnictví - vzory a případy (DÚVaP) č. 4-5/2008 (IV, V / 2008)
Poradce Veřejné Správy - (PVS) č. 5-6/2008 (IV, V / 2008)
1 000 řešení č. 3/2008 (III / 2008)
Sborníky - ZÁKONY 2008 Zákony I - daňové, účetní ...
Zákony II - obchodné, občanské ...
Zákony III - sociální, zdravotní ...
Zákony IV - stavební, pozemkové ...
Zákony V - státní správa, veřejná správa ...
Zákony VI - životné prostředí, odpady ...
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stručný návod na vyplnění objednávky
(ceny jsou uvedeny bez DPH a distribučních nákladů) Při objednávce nad 10 ks poskytujeme slevu 20% E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Když jste s našimi službami spokojení, dejte to vědět Vašim známým, přátelům, kolegům! Když jste s našimi službami nespokojení, máte připomínky nebo námitky, napište nám, zatelefonujte, faxujte!
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zaslání e-mailových novin. V případě, že jste si noviny osobně nevyžádali(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT na adresu novin@i-poradce.cz. Následně budete vyžádaný(á) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Copyright (c) Poradce s.r.o., 2002 - 2008 |