Em@ilové noviny

 

č. 3/2011

15. 2. 2011

 

 
 
 Téma novin 
 Čtenáři se ptají, odborníci odpovídají 
 P6 aktual v legislativě 
 Ze Sbírky zákonů v kostce 
 Chybovat znamená platit 
 Ekonomika 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 


Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 

Vážení čtenáři!

     Jako v minulosti i tento rok je potřebné podat Daňové přiznání. Když je povinnost podat přiznání, jsou nějaké změny? V jakých tiskovinách? Blíže uvedou dnešní em@ilové noviny.
     Co a kdy zaplatit už tradičně přináší rubrika Chybovat znamená platit a v Ze Sbírky zákonů v kostce se víc dočtete o legislativních změnách v měsíci říjen - listopad 2010 v části II.. Též Horká témata přicházejí s aktuálními nabídkami pro toto období.
     Na shledanou u dalších em@ilových novin, do kterých připravujeme další změny v legislativě.

Denisa Orlická
odpovědná redaktorka
V tomto čísle najdete:

 

 
 
DAŇOVÁ PŘIZNÁNÍ ZA ROK 2010 - téma novin

 
PŘIZNÁNÍ K DANI Z PŘÍJMŮ FYZICKÝCH OSOB ZA ZDAŇOVACÍ OBDOBÍ ROKU 2010

ZÁSADNÍ ZMĚNY ZÁKONŮ

Změny zákona o daních z příjmů
V této kapitole jsou souhrnně uvedeny zásadní změny týkající se zdaňování příjmů fyzických osob platné pro zdaňovací období 2010. Zákon č. 362/2009 Sb., upravil od 1. 1. 2010 výši výdajů stanovených procentem z příjmů dle § 7 odst. 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů (dále jen ZDP). Podle zmíněného ustanovení může poplatník (pokud neuplatní skutečné výdaje podle § 24 ZDP) uplatnit výdaje podle druhu činnosti, který vykonává, např. ve výši 80 % z příjmů ze zemědělské výroby nebo z příjmů ze živností řemeslných, 60 % z příjmů ze živností, které nejsou řemeslnými živnostmi, a 40 % příjmy z jiného podnikání podle zvláštních předpisů. V níže uvedené tabulce je uveden přehled paušálních výdajů od roku 2008 do roku 2010 s rozčleněním na jednotlivé druhy činností:

Činnost

výdajový paušálrok 2008

výdajový paušálrok 2009

výdajový paušálrok 2010

§ 7 odst. 1 písm. a)
příjmy ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství

80 %

80 %

80 %

§ 7 odst. 1 písm. b)
příjmy ze živností řemeslných

60 %

80 %

80 %

§ 7 odst. 1 písm. b)
příjmy ze živnosti kromě živností řemeslných

50 %

60 %

60 %

§ 7 odst. 1 písm. c)příjmy z jiného podnikání podle zvláštních předpisů

40 %

60 %

40 %

§ 7 odst. 2 písm. a)příjmy z užití nebo poskytnutí práv z průmyslového nebo jiného duševního vlastnictví, autorských práv včetně práv příbuzných právu autorskému, a to včetně příjmů z vydávání, rozmnožování a rozšiřování literárních a jiných děl vlastním nákladem s výjimkou příjmů zdaněných srážkovou daní podle § 7 odst. 6

40 %

60 %

40 %

§ 7 odst. 2 písm. b)příjmy z výkonu nezávislého povolání, které není živností ani podnikáním podle zvláštních předpisů

40 %

60 %

40 %

§ 7 odst. 2 písm. c)příjmy znalce, tlumočníka, zprostředkovatele kolektivních sporů, zprostředkovatele kolektivních a hromadných smluv podle autorského zákona, rozhodce za činnost podle zvláštních právních předpisů

40 %

60 %

40 %

§ 7 odst. 2 písm. d)příjmy z činnosti insolvenčního správce, které nejsou živností ani podnikáním podle zvláštního právního předpisu

40 %

60 %

40 %

§ 9
příjmy z pronájmu


30 %


30 %


30 %

§ 10
příjmy ze zemědělské výroby, která není provozována zemědělským podnikatelem


80 %


80 %


80 %


Zákonem č. 346/2010 Sb., byl novelován ZDP, nově upravil dary v § 15 odst. 1 ZDP. Od základu daně lze odečíst hodnotu darů poskytnutých obcím, krajům, organizačním složkám státu, právnickým osobám se sídlem na území České republiky, jakož i právnickým osobám, které jsou pořadateli veřejných sbírek podle zvláštního zákona, a to na financování vědy a vzdělání, výzkumných a vývojových účelů, kultury, školství, na policii, na požární ochranu, na podporu a ochranu mládeže, na ochranu zvířat a jejich zdraví, na účely sociální, zdravotnické a ekologické, humanitární, charitativní, náboženské pro registrované církve a náboženské společnosti, tělovýchovné a sportovní, a politickým stranám a politickým hnutím na jejich činnost, dále fyzickým osobám s bydlištěm na území České republiky provozujícím školská a zdravotnická zařízení a zařízení na ochranu opuštěných zvířat nebo ohrožených druhů zvířat, na financování těchto zařízení, dále fyzickým osobám s bydlištěm na území České republiky, které jsou poživateli invalidního důchodu nebo byly poživateli invalidního důchodu ke dni přiznání starobního důchodu, nebo jsou nezletilými dětmi závislými na péči jiné osoby podle zvláštního právního předpisu, na zdravotnické prostředky nejvýše do částky nehrazené zdravotními pojišťovnami nebo na rehabilitační a kompenzační pomůcky uvedené ve zvláštním právním předpise nejvýše do částky nehrazené příspěvkem ze státního rozpočtu, a na majetek usnadňující těmto osobám vzdělání a zařazení do zaměstnání, pokud úhrnná hodnota darů ve zdaňovacím období přesáhne 2 % ze základu daně anebo činí alespoň 1000 Kč. Obdobně se postupuje u darů na financování odstraňování následků živelní pohromy, ke které došlo na území České republiky nebo členského státu Evropské unie, Norska nebo Islandu. V úhrnu lze odečíst nejvýše 10 % ze základu daně. Jako dar na zdravotnické účely se hodnota jednoho odběru krve bezpříspěvkového dárce oceňuje částkou 2 000 Kč. Ustanovení tohoto odstavce se použije i pro dary poskytnuté právnickým nebo fyzickým osobám se sídlem nebo bydlištěm na území jiného členského státu Evropské unie, Norska nebo Islandu, pokud příjemce daru a účel daru splňují podmínky stanovené ZDP. Toto ustanovení se použije již za zdaňovací období 2010.
Další změna se týká slevy na dani podle § 35ba odst. 1 písm. c) a d) ZDP. Od 1. 1. 2010 zanikla koncepce rozlišující dva druhy invalidních důchodů – plný a částečný a je nahrazena jedinou dávkou invalidity závislou na stupni, resp. rozsahu poklesu pracovní schopnosti, tj.:
  • invaliditou prvního stupně (pokles pracovní schopnosti v rozsahu 35 až 49 %),
  • invaliditou druhého stupně (pokles pracovní schopnosti v rozsahu 50 až 69 %) a
  • invaliditou třetího stupně (pokles pracovní schopnosti nejméně v rozsahu 70 %).
Nová úprava důchodového systému mj. mírně zpřísňuje podmínky pro získání tzv. potřebné doby (nutné doby účasti v systému) pro vznik nároku na invalidní důchod. Dále došlo také ke zpřísnění podmínek kalkulace dopočtené doby pouze v takovém poměru, v jakém je součet dnů české doby pojištění získaných v období od dosažení 18 let věku do vzniku nároku na invalidní důchod vůči celkovému počtu dnů v tomto období.
Do daňové oblasti má výše zmíněná změna následující dopady. Podle § 35ba odst. 1 písm. c) ZDP mohou poplatníci uplatnit slevu na dani ve výši 2 520 Kč ročně (210 Kč měsíčně), pobírají-li invalidní důchod pro invaliditu prvního nebo druhého stupně z důchodového pojištění podle zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění (dále jen zákon o důchodovém pojištění) nebo zanikl-li nárok na částečný invalidní důchod z důvodu souběhu nároku na výplatu tohoto invalidního důchodu a starobního důchodu.
Podle § 35ba odst. 1 písm. d) ZDP lze daň snížit o 5 040 Kč ročně (420 Kč měsíčně), pobírá-li poplatník invalidní důchod pro invaliditu třetího stupně nebo jiný důchod z důchodového pojištění podle zákona o důchodovém pojištění, u něhož jednou z podmínek přiznání je, že je invalidní ve třetím stupni, zanikl-li nárok na plný invalidní důchod z důvodu souběhu nároku na výplatu invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně a starobního důchodu nebo je poplatník podle zvláštních předpisů plně invalidní, avšak jeho žádost o plný invalidní důchod byla zamítnuta z jiných důvodů než proto, že není plně invalidní. V § 35c odst. 6 písm. b) ZDP je nově upraven pojem vyživované dítě, podle tohoto ustanovení se jedná o dítě vlastní, osvojené, dítě v péči, která nahrazuje péči rodičů, dítě druhého z manželů a vnuk (vnučka), pokud jeho (její) rodiče nemají příjmy, z nichž by mohli daňové zvýhodnění uplatnit, pokud je zletilým dítětem až do dovršení věku 26 let, jestliže nepobírá invalidní důchod pro invaliditu třetího stupně a
  1. soustavně se připravuje na budoucí povolání; příprava na budoucí povolání se posuzuje podle zákona o státní sociální podpoře,
  2. nemůže se soustavně připravovat na budoucí povolání nebo vykonávat výdělečnou činnost pro nemoc nebo úraz, nebo
  3. z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu je neschopno vykonávat soustavnou výdělečnou činnost.
Zákonem č. 326/2009 Sb., o podpoře hospodářského růstu a sociální stability, bylo novelizováno ustanovení § 35c odst. 1 ZDP. Daňové zvýhodnění na vyživované dítě žijící s poplatníkem ve společné domácnosti bylo zvýšeno z částky 10 680 Kč na částku 11 604 Kč platnou pro zdaňovací období 2010.
Daňový řád (zásadní změny oproti zákonu o správě daní a poplatků)
Z předchozí kapitoly je patrné, že v roce 2010 nebyl ZDP tolikrát novelizován, jako tomu bylo v předchozím roce 2009, kdy byly provedeny změny v celkem 11 novelách ZDP. Nejzásadnější změna, která se ale dotkne všech, a to jak poplatníků, tak i správců daně, se týká zákona č. 280/2009 Sb., daňového řádu (dále jen „daňový řád“), který je účinný od 1. 1. 2011. Stávající zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků (dále jen „ZSDP“), který byl dosud více jak padesátkrát novelizován, tak bude nahrazen novým daňovým řádem, který je součástí připravované reformy daňového systému. Tento zákon nově upravuje postup správců daní, práva a povinnosti daňových subjektů a třetích osob, které jim vznikají při správě daní. Jeho očekávaným přínosem je především větší přehlednost a systematická uspořádanost a především jasné a jednotné vymezení pojmů. Dalším přínosem daňového řádu je například zavedení požadavku odůvodňovat každé rozhodnutí a stanovení jednoznačných pravidel pro opakování daňových kontrol a jejich omezení. Nové pojetí daňové exekuce zavádí pravidlo, podle něhož je nutné při volbě způsobu vymáhání dbát toho, aby náklady spojené s vymáháním nebyly neúměrné k výši vymáhaného nedoplatku, veškeré pravomoci správce daně vystupujícího v pozici soudu jsou zakotveny v daňovém řádu.
Daní se pro účely daňového řádu rozumí
  • peněžité plnění, které zákon označuje jako daň, clo nebo poplatek,
  • peněžité plnění, pokud zákon stanoví, že se při jeho správě postupuje podle daňového řádu,
  • peněžité plnění v rámci dělené správy
  • daňová ztráta nebo
  • jiný způsob zdanění (daňový bonus)
  • příslušenství daně.
Příslušenstvím daně se rozumějí úroky, penále, pokuty a náklady řízení, jsou-li ukládány nebo vznikají-li podle daňového zákona. Úroky, penále a pokuta za opožděné tvrzení daně sledují osud daně.
Nová terminologie
Daňový řád zavádí úplně novou terminologii. Pro podání daňového přiznání, hlášení nebo vyúčtování je zaveden zkrácený pojem řádné daňové tvrzení a pro dodatečné daňové přiznání, dodatečné vyúčtování nebo následné hlášení pojem dodatečné daňové tvrzení. Poplatníci tak budou od 1. 1. 2011 podávat řádná nebo dodatečná daňová tvrzení.
Prominutí daně nebo příslušenství daně
Zásadní změna, kterou daňový řád přinese, spočívá v tom, že promíjení daně nebo jejího příslušenství bude obecně pouze v pravomoci ministra financí. Individuální žádost o prominutí daně nebo příslušenství může daňový subjekt podat pouze v případě, pokud to umožní zvláštní zákon. Takovou možnost stanovuje např. zákon o dani dědické, darovací a dani z převodu nemovitostí, ZDP takovou úpravu v sobě nezahrnuje.
Ministr financí z moci úřední, pokud jde o daně, které spravují jím řízené správní orgány, může zcela nebo částečně prominout daň nebo příslušenství daně pouze z důvodu nesrovnalostí vyplývajících z uplatňování daňových zákonů, nebo při mimořádných, zejména živelních událostech. Rozhodnutím ministra se plošně daň nebo příslušenství promíjí všem daňovým subjektům, jichž se důvod prominutí týká, a toto rozhodnutí se oznamuje zveřejněním ve Finančním zpravodaji.
Lhůta pro stanovení daně
V § 148 daňového řádu je základní lhůta pro stanovení daně tříletá. Nově tato lhůta začíná běžet nikoliv posledním dnem zdaňovacího období, v němž vznikla daňová povinnost, ale dnem, v němž uplynula lhůta pro podání řádného daňového přiznání nebo v němž se stala splatnou daň, u které povinnost podat daňové přiznání nevzniká. Například lhůta pro podání daňového přiznání rok 2010 skončí 1. 4. 2011, potom lhůta pro stanovení daně za zdaňovací období 2010 skončí dnem 1. 4. 2014. Daňový řád rovněž přesně určuje úkony, které mohou lhůtu pro stanovení daně prodloužit.
Základní lhůta pro stanovení daně se prodlužuje o 1 rok, pokud v posledních 12 měsících před uplynutím dosavadní lhůty došlo k:
  1. podání dodatečného daňového tvrzení nebo oznámení výzvy k podání dodatečného daňového tvrzení, pokud tato výzva vedla k doměření daně,
  2. oznámení rozhodnutí o stanovení daně,
  3. zahájení řízení o mimořádném opravném nebo dozorčím prostředku,
  4. oznámení rozhodnutí ve věci opravného nebo dozorčího prostředku, nebo
  5. oznámení rozhodnutí o prohlášení nicotnosti rozhodnutí o stanovení daně.
Při učinění těchto úkonů v posledních 12 měsících před koncem původní lhůty trvá lhůta pro stanovení daně nikoliv tři, ale čtyři roky.
Rozšířené možnosti zastupování
Změnou daňového řádu oproti dosud platnému zákonu o správě daní a poplatků je zrušení ustanovení, podle něhož mohou osoby jiné než daňoví poradci, advokáti či společní zástupci zastupovat u jednoho správce daně pouze jeden daňový subjekt. Po účinnosti daňového řádu mohou být zaměstnanci daňového subjektu (např. účetní), nebo jiné fyzické osoby, které vykonávají činnost pro tento daňový subjekt (např. externí účetní) pověřeni k tomu, aby jednali jménem daňového subjektu. Dále platí, že každá osoba může zastupovat více daňových subjektů. Některá specifická práva však nadále zůstávají jen v rukou daňových poradců. Jde např. o možnost odkladu podání daňového tvrzení daně z příjmů spojeného s platbou daně o 3 měsíce, možnost následného pověření dalšího zástupce nebo nemožnost vyloučení ze zastupování.
Rozsah zmocnění a současná generální plná moc
Podle ZSDP platí zásada, že pokud rozsah plné moci není správně a úplně vymezen, má se za to, že se jedná o plnou moc generální a zmocněnec je oprávněn zastupovat daňový subjekt ve všech jeho daňových záležitostech. Tato zásada přestane s příchodem daňového řádu platit. Pokud nebude rozsah plné moci vymezen, nebo nebude vymezen přesně, bude daňový subjekt – zmocnitel vyzván finančním úřadem k úpravě plné moci a bude mu stanovena lhůta, ve které musí být vady odstraněny. Plná moc se stane účinnou až po odstranění vad. Přechodná ustanovení ohledně plných mocí stanoví, že plné moci uplatněné před 1. 1. 2011 budou považovány za platné, avšak jejich účinky již budou posuzovány podle nového daňového řádu. V případě pochybností o rozsahu dříve udělené plné moci finanční úřad vyzve zmocnitele k doplnění plné moci nebo předložení nové plné moci. Vyzván však bude pouze zmocnitel (daňový subjekt) a nikoliv zmocněnec (např. daňový poradce). Pokud by na výzvu zmocnitel ve stanovené lhůtě nereagoval, mohlo by to pro něj mít fatální následky.
Pokuta za opožděné tvrzení daně Do konce roku 2009 mohl správce daně poplatníkovi uložit sankci podle § 68 ZSDP v podobě tzv. zvýšení daně, maximálně do částky odpovídající 10 % daňové povinnosti. Tuto sankci mohl, ale v odůvodněných případech nemusel správce daně uložit za opožděné podání daňového přiznání.
Nově však toto již neplatí. Podle daňového řádu vzniká daňovému subjektu povinnost uhradit pokutu za opožděné tvrzení daně, nepodá-li daňové přiznání nebo dodatečné daňové přiznání, ačkoliv měl tuto povinnost, nebo učiní-li tak po stanovené lhůtě, a toto zpoždění je delší než 5 pracovních dnů, ve výši
  • 0,05 % stanovené daně (resp. daňového bonusu) za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanovené daně, nebo
  • 0,01 % stanovené daňové ztráty za každý následující den prodlení, nejvýše však 5 % stanovené daňové ztráty.
Výše pokuty bude podle ustanovení § 250 daňového řádu činit minimálně 500 Kč, nesmí být však vyšší než 300 000 Kč. O povinnosti platit pokutu rozhodne správce daně platebním výměrem, takto stanovená pokuta je splatná do 30 dnů ode dne doručení tohoto platebního výměru.

DAŇOVÁ PŘIZNÁNÍ K DPPO ZA ROK 2010

KDO PODÁVÁ PŘIZNÁNÍ

Podle § 135 odst. 1 zákona č. 280/2008 Sb., daňový řád (dále jen „DŘ“), který s účinností od 1. ledna 2011 nahradil dosavadní zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění p.p. (dále jen „ZSDP“) je řádné daňové přiznání (resp. tzv. řádné daňové tvrzení, což je obecnější pojem zahrnující kromě daňového přiznání také hlášení a vyúčtování daně) obecně povinen podat každý daňový subjekt:
  • kterému to zákon ukládá nebo
  • který je k tomu správcem daně vyzván.
Povinnost podat daňové přiznání tedy může stanovit jakýkoli – zákon - nejen o DŘ, ale i hmotně-právní daňové normy, jako je např. zákon o DPH apod. Pro nás je podstatné, že co se týče daně z příjmů právnických osob („DPPO“), tak povinnost podat daňové přiznání stanoví:
  • jednak § 38m zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění p.p. („ZDP“), ovšem pouze pro méně obvyklé případy přiznání za tzv. části zdaňovacího období týkající se zejména přeměn obchodních společností,
  • a jednak § 136 DŘ, kde je stanovena ta nejdůležitější povinnost podání přiznání za celé běžné zdaňovací období trvající 12 měsíců (ať už odpovídá kalendářnímu roku nebo se jedná o tzv. hospodářský rok).
Podle § 38m ZDP právnické osoby musejí podávat daňové přiznání k DPPO i v případě, kdy vykazují základ daně ve výši nula nebo daňovou ztrátu. Nicméně existují subjekty, které tuto povinnost nemají:
  • veřejná obchodní společnost
    • daňovou povinnost za v.o.s. vypořádají až její společníci, a to tak, že si podle podílů na ní rozdělí její základ daně a zdaní v rámci svých daňových povinností,
  • v některých případech ani tzv. neziskové organizace (neboli poplatníci, kteří nejsou založeni nebo zřízeni za účelem podnikání, ve smyslu § 18 odst. 3 ZDP), konkrétně tehdy, pokud:
    • nemají příjmy, které jsou předmětem daně [nejčastěji půjde o případy, kdy nezisková organizace prováděla jen tzv. hlavní činnost, kde vykázala nižší příjmy než výdaje, § 18 odst. 4 písm. a) ZDP] nebo
    • mají pouze příjmy od daně osvobozené (§ 19 ZDP) a příjmy zdaněné srážkou podle § 36 odst. 2 ZDP,
nemají povinnost „dodanit“ v minulosti využitý speciální daňový odpočet neziskových organizací ve smyslu § 20 odst. 7 ZDP nevyužitý na předepsané účely [viz § 23 odst. 3 písm. a) bodu 9 ZDP].Třebaže se v tomto příspěvku zabýváme pouze přiznáním k DPPO za zdaňovací období (započaté v roce 2010), připomeňme si, že povinnost podat přiznání k DPPP stíhá právnické osoby taktéž v celé řadě dalších situací v souladu s § 240 a § 244 DŘ a § 38m ZDP. Např. při vstupu do likvidace, při přeměnách společností, z důvodu insolvenčního řízení, kvůli změně účetního období z kalendářního roku na rok hospodářský anebo naopak, atd.

KDY PODAT PŘIZNÁNÍ

Přiznání k DPPO za uplynulé zdaňovací období je nutno podat věcně i místně příslušnému správci daně, konkrétně finančnímu úřadu, v jehož územní působnosti je sídlo dotyčné právnické osoby [viz § 13 odst. 1 písm. b) DŘ]. U poplatníků z řad nerezidentů, kteří v Česku nemají sídlo, je v souladu s § 3 odst. 1 zákona č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech, ve znění p.p. místně příslušný Finanční úřad pro Prahu 1, a to v těchto lhůtách:
  • Zákonná základní lhůta:
    • Do tří měsíců po uplynutí zdaňovacího období.
  • Zákonná prodloužená lhůta ve speciálních případech:
    • Do šesti měsíců po uplynutí zdaňovacího období, jedná-li se o poplatníka, který má povinnost na základě zákona (např. ZÚ) mít účetní závěrku ověřenou auditorem (nestačí dobrovolný audit!).
    • Do šesti měsíců po uplynutí zdaňovacího období, jedná-li se o poplatníka, jehož daňové přiznání zpracovává a podává poradce (tj. daňový poradce nebo advokát). To ovšem platí jen v případě, je-li příslušná plná moc k zastupování uplatněna u správce daně před uplynutím neprodloužené (základní) lhůty.
  • Správcovská prodloužená lhůta (§ § 36 odst. 4 DŘ):
    • Správce daně může na žádost daňového subjektu nebo z vlastního podnětu prodloužit lhůtu pro podání řádného daňového přiznání (resp. tvrzení) až o tři měsíce.
    • Pokud předmět daně tvoří i příjmy, které jsou předmětem daně v zahraničí, může správce daně na žádost daňového subjektu v odůvodněných případech prodloužit lhůtu pro podání daňového přiznání až na deset měsíců po uplynutí zdaňovacího období.
Protože český národ obvykle nechává vše až na poslední chvíli, je vhodné vědět, jak se v daních správně počítají časové lhůty, což řeší § 33 DŘ:
  • Lhůta stanovená podle týdnů, měsíců nebo let počíná běžet dnem, který následuje po dni, kdy došlo ke skutečnosti určující počátek běhu lhůty, a končí uplynutím toho dne, který se svým pojmenováním nebo číselným označením shoduje se dnem, kdy započal běh lhůty.
  • Není-li takový den v měsíci, připadne poslední den lhůty na jeho poslední den.
  • Připadne-li poslední den lhůty na sobotu, neděli nebo svátek (podle zákona č. 245/2000 Sb., o státních svátcích, o ostatních svátcích, o významných dnech a o dnech pracovního klidu), je posledním dnem lhůty nejblíže následující pracovní den.
Výkladově se praxe (i názor Ministerstva financí) ujednotila na tom, že za „svátek“ se kromě státních svátků považují i tzv. ostatní svátky (např. Velikonoční pondělí), které jsou spolu se státními svátky označeny jako dny pracovního klidu v § 3 citovaného zákona 245/2000 Sb. Pozor na to, že Silvestr žádným svátkem není, takže nepřipadne-li na sobotu nebo neděli, tak lhůtu neodkládá. Podle přechodného ustanovení § 264 odst. 3 DŘ přitom platí, že pokud lhůta započala (a neskončila) podle ZSDP, tak se počínaje 1. 1. 2011 postupuje podle DŘ, ovšem lhůta neskončí dříve, než by tomu bylo podle ZSDP. Lhůta je zachována, je-li nejpozději posledního dne lhůty:
  • učiněn úkon u věcně a místně příslušného správce daně (viz výše)
  • podána u provozovatele poštovních služeb poštovní zásilka obsahující takovéto daňové podání (stěžejní je datum držitele poštovní licence na zásilce),
  • podána datová zpráva, která je opatřena zaručeným, resp. uznávaným elektronickým podpisem na technické zařízení správce daně,
  • podána datová zpráva do datové schránky věcně a místně příslušného správce daně.
Podání lze platně učinit i prostřednictvím datové zprávy bez zaručeného elektronického podpisu, pak je ovšem nutné jej do 5 dnů potvrdit nebo opakovat některým z výše uvedených čtyř postupů.

(Víc se o tomto tématu dočtete v publikaci Daňová přiznání za rok 2010)

 

 
 
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ

 
ZAMĚSTNANEC S JEDINÝM ZAMĚSTNAVATELEM

Paní N.V. byla až do října 2010 evidovaná na úřadu práce, od něhož dostávala podporu v nezaměstnanosti, což je příjem osvobozený od daně. Od listopadu nastoupila do zaměstnání za sjednanou mzdu 20 000 Kč měsíčně. Prohlášení k dani podle § 38k odst. 4 ZDP u tohoto zaměstnavatele ovšem nepodepsala.
Má zaměstnankyně povinnost podat daňové přiznání?
Zaměstnankyně sice v roce 2010 měla příjem ze závislé činnosti zdaněný zálohou na daň pouze od jednoho zaměstnavatele, ale protože u něj neměla podepsáno prohlášení k dani, má povinnost podat DAP. Jestliže ale paní N.V. u tohoto zaměstnavatele do 15. 2. 2011 požádá o roční zúčtování záloh za rok 2010 a dodatečně u něj podepíše prohlášení k dani na kalendářní měsíce listopad a prosinec (což umožňuje § 38k odst. 7 ZDP), tak se povinnosti podat přiznání k dani zprostí.
V obou případech se dotyčná poplatnice může těšit na vrácení přeplatku na dani, protože i když měla zdanitelné příjmy pouze po malou část roku (listopad a prosinec), tak může uplatnit – a už v DAP nebo v rámci RZZ – celou roční slevu na poplatníka ve výši 24 840 Kč, což bohatě převyšuje její vypočtenou roční DPFO.

PŘÍJMY ZE ZAMĚSTNÁNÍ NA SLOVENSKU

Pan J.R. je český rezident, v roce 2010 měl výhradně příjmy ze zaměstnání vykonávaného na Slovensku pro tamního podnikatele.
Musí poplatník podat v ČR daňové přiznání?
Podle smlouvy uzavřené mezi ČR a SR o zamezení dvojího zdanění v oboru daní z příjmu a z majetku, publikovanou ve Sbírce mezinárodních smluv pod číslem 100/2003 Sb.m.s. je pro vyloučení dvojího zdanění v Česku u příjmů českého rezidenta ze zaměstnání na Slovensku stanovena metoda tzv. prostého zápočtu slovenské daně na českou daň.
To znamená, že tyto příjmy v ČR nejsou vyňaty ze zdanění podle mezinárodní daňové smlouvy, ovšem za podmínek § 38f odst. 4 ZDP se přesto vyjímají ze zdanění v ČR.. Těmito podmínkami jsou:
  • jedná se o příjmy ze závislé činnosti vykonávané ve státě, s nímž ČR uzavřela smlouvu o zamezení dvojího zdanění,
  • příjem plyne od zaměstnavatele, který je daňovým rezidentem státu, kde je taková činnost vykonávána, nebo tyto příjmy jdou k tíži stálé provozovny umístěné ve státě, s nímž ČR uzavřela smlouvu o zamezení dvojího zdanění,
  • tyto příjmy byly ve státě zdroje zdaněny.
Protože v daném případě byly všechny tyto podmínky naplněny, jsou příjmy pana J.R. ze zaměstnání na Slovensku vyňaty ze zdanění v ČR. Jelikož dotyčný poplatník nemá jiné zdanitelné příjmy (vyjma příjmů osvobozených a zdaněných srážkovou daní podle § 36 ZDP), nemusí v Česku podávat daňové přiznání. Problémem by nebyl ani případný další příjem ze závislé činnosti v jiném smluvním státě, například ze zaměstnání v Rakousku. Za obdobných podmínek by i tento příjem totiž byl vyňat ze zdanění v Česku. Jestliže by ovšem pan J.R. měl vedle těchto příjmů ze zaměstnání v zahraničí také například ještě příjem ze zaměstnání v Česku – byť pouze u jednoho zaměstnavatele a s podepsaným prohlášením k dani – tak by nesplnil podmínku, že má pouze (!) příjmy ze zaměstnání v zahraničí vyňaté ze zdanění v ČR, a musel by zde podat DAP.

PŘÍJEM Z PRODEJE BYTU

Poplatník prodal v roce 2010 byt, ve kterém měl bydliště bezprostředně před prodejem po dobu kratší dvou let a získané prostředky použil na nákup nového bytu jen z části. Nedošlo k jejich proinvestování v plné výši.
Bude příjem z prodeje bytu osvobozen od daně?

Definice bytových potřeb je uvedena v ustanovení § 15 odst. 3 ZDP. Bytovou potřebou se rozumí mimo jiné i koupě bytu [§ 15 odst. 3 písm. c) ZDP]. Pokud tedy prodávající měl v předmětném bytě bydliště po dobu kratší dvou let bezprostředně před prodejem a použil nebo použije takto získané prostředky k uspokojení bytové potřeby (např. koupě bytu), pak bude postupovat podle ustanovení § 4 odst. 1 písm. u) ZDP. Podle tohoto ustanovení je nutné prostředky proinvestovat do bytové potřeby nejpozději do jednoho roku následujícího po roce, v němž byl příjem obdržen. Příjem z prodeje bytu je však od daně z příjmů osvobozen i tehdy, pokud poplatník částku odpovídající příjmu vynaložil na obstarání bytové potřeby v době jednoho roku před jeho obdržením. Pokud dojde k proinvestování pouze části finančních prostředků získaných prodejem bytu, potom je třeba vzít v úvahu ustanovení § 25 odst. 1 písm. i) ZDP, podle kterého nelze za výdaje uznat výdaje vynaložené na příjmy, které jsou od daně osvobozeny. V praxi to znamená, že příjem z prodeje bytu od daně z příjmů je osvobozen pouze ve vztahu k částce, kterou poplatník použil na bytovou potřebu. Zbývající část příjmu je zdanitelným příjmem podle ustanovení § 10 odst. 1 písm. b) ZDP. Výdajem je dle § 10 odst. 5 ZDP zejména cena, za kterou poplatník byt nabyl, popřípadě doložené zhodnocení bytu, ale s odkazem na ustanovení § 25 odst. 1 písm. i) ZDP je výdajem pouze poměrná část výdajů připadající na příjmy, které nejsou od daně osvobozeny. Přijetí příjmu z prodeje bytu je poplatník povinen oznámit správci daně do konce zdaňovacího období (pro fyzické osoby je zdaňovacím obdobím kalendářní rok), ve kterém k přijetí příjmu došlo. Pokud poplatník nesplní podmínky pro osvobození příjmu z prodeje bytu podle shora uvedených paragrafů, pak je za určitých podmínek možné příjem z prodeje bytu osvobodit podle ustanovení § 4 odst. 1 písm. b) ZDP, a to za předpokladu, že doba mezi nabytím a prodejem bytu přesáhla dobu pěti let. Pokud není příjem z prodeje bytu od daně z příjmů osvobozen, je zdanitelným příjmem podle ustanovení § 10 odst. 1 písm. b) ZDP. Výdajem je dle ustanovení § 10 odst. 5 ZDP zejména cena, za kterou poplatník byt nabyl.

ZAPOČTENÍ ZÁLOH NA ÚHRADU DANĚ Z PŘÍJMŮ PO

Za zdaňovací období kalendářního roku 2009 podávalo s.r.o. přiznání k DPPO v základní lhůtě 31. 3. 2010. Protože daňová povinnost vyšla 2 miliony Kč, platila firma čtvrtletní zálohy á 500 000 Kč. První uhradila 12. 6. 2010, druhou 14. 9. 2010 a třetí zálohu splatnou 15. 12. 2010 uhradila pro dočasnou insolvenci opožděně až 10. 1. 2011. A poslední, čtvrtou zálohu má zaplatit do 15. 3. 2011. Za rok 2010 firmě vznikla povinnost mít účetní závěrku ověřenu auditorem. Protože rok 2010 dopadl hůř, bude podávat přiznání k DPPO na daňovou povinnost cca 1 milion Kč již v únoru 2011.
Jaké zálohy si může firma započíst na daňovou povinnost za rok 2010? A když podala DAP dříve, již v únoru 2011, musí platit 4. zálohu (vycházející ještě z daně za rok 2009) ve výši 500 000 Kč do 15. 3. 2011?
Zálohy na daň se platí v průběhu tzv. zálohového období, což je období od prvního dne následujícího po uplynutí posledního dne lhůty pro podání daňového přiznání („DAP“) za minulé zdaňovací období do posledního dne lhůty pro podání DAP v následujícím zdaňovacím období. Poplatníci si často pletou výše uvedený „poslední den lhůty pro podání DAP“ se skutečným dnem podání přiznání, což může mít fatální následky. Protože za zdaňovací období roku 2009 firma podávala přiznání ještě v základní lhůtě (do 31. 3. 2010), začalo její zálohové období v roce 2010 prvním následujícím dnem, tj. 1. 4. 2010. Za rok 2010 ovšem s.r.o. již podléhá povinnému auditu, a proto bude jeho lhůta pro podání přiznání za tento rok končit až 30. 6. 2011 – a už podá přiznání kdykoli. Tzn., že až tímto dnem skončí zálohové období, které tak potrvá od 1. 4. 2010 do 30. 6. 2011. Což má samozřejmě vliv na režim placení záloh v takto dlouhém zálohovém období, který bude pro dotyčného poplatníka nevýhodný, protože jeho nová daňová povinnost (za rok 2010) má být nižší. Navíc čtvrtletní zálohu ve „staré“ výši (500 000 Kč podle DPPO za rok 2009) bude muset platit nejen počtvrté (do 15. 3. 2011), ale ještě i popáté (do 15. 6. 2011). Ledaže by z důvodu horších výsledků roku 2011 (nikoli roku 2010 !) firma požádala správce daně o snížení záloh, a to např. již pro zálohu splatnou 15. 3. 2011. V souladu s § 38a odst. 1 ZDP se po skončení zdaňovacího období na úhradu skutečné výše daně započítávají zaplacené zálohy na daň splatné v jeho průběhu. Ze záloh, u nichž došlo k prodlení s placením, se na úhradu daně započítají pouze zálohy zaplacené do lhůty pro podání DAP. Z čehož pro dotyčnou společnost vyplývá, že na úhradu daně 1 milion za rok 2010 si započte:
  • první zálohu 500 000 Kč splatnou 15. 6. 2010, která byla uhrazena v roce 2010,
  • druhou zálohu 500 000 Kč splatnou 15. 9. 2010, která byla uhrazena také v roce 2010, a
  • třetí zálohu 500 000 Kč splatnou 15. 12. 2010, třebaže byla uhrazena až v roce 2011, protože k úhradě došlo před koncem zákonné lhůty pro podání přiznání za rok 2010, tedy před 30. 6. 2011.
Takže v DAP za rok 2010 podaném již v únoru 2011 firma vykáže v V. oddílu na řádku 4 přeplatek + 500 000 Kč. Který jí ovšem správce daně vrátí (nemá-li poplatník žádné daňové nedoplatky) až v červenci 2011, protože k vyměření daně za rok 2010, a tedy i ke zjištění případného přeplatku na dani, dojde až k poslednímu dni zákonné lhůty pro DAP (tj. k 30. 6. 2011). Zbývající čtvrtou a pátou zálohu zkoumaného zálohového období, ve výši á 500 000 Kč (nebo na žádost poplatníka snížené, případně zcela prominuté rozhodnutím správce daně) splatné v roce 2011 (do 15. 3. a 15. 6.) si poplatník započte na úhradu daně až za zdaňovací období kalendářního roku 2011. A to opět za podmínky, že je uhradí nejpozději do termínu podání přiznání za rok 2011! Z nově vypočtené daňové povinnosti za rok 2010 ve výši 1 milion Kč bude s.r.o. muset platit opět čtvrtletní zálohy na daň ve výši á 250 000 Kč v zálohovém období počínajícím 1. 7. 2011.

DOKDY PODAT PŘIZNÁNÍ K DANI Z PŘÍJMŮ PO ZA ROK 2010

Pro nejčastější případ, kdy poplatník – PO – má jako účetní období kalendářní rok, vycházejí shora udané hlavní termíny pro podání přiznání za zdaňovací období roku 2010 takto:
  • Základní lhůta:
    • 3 měsíce po skončení zdaňovacího období – končí ve čtvrtek 31. 3. 2011.
  • Prodloužené lhůty:
    • 6 měsíců po skončení zdaňovacího období – končí ve čtvrtek 30. 6. 2011,
    • 10 měsíců po skončení zdaňovacího období – končí v pondělí 31. 10. 2011.
  • Dokdy má PO podat přiznání k DPPO za rok 2010?
Pokud správce daně na žádost povolí poplatníkovi odklad termínu podání přiznání k DPPO za zdaňovací období odpovídající kalendářnímu roku 2010, např. do 25. 4. 2011 – což je svátek (Velikonoční pondělí) – skončí lhůta pro podání tohoto přiznání DPPO až první následující pracovní den, tj. v daném případě v úterý 26. 4. 2011.

OPOŽDĚNÁ ÚHRADA DANĚ Z PŘÍJMŮ ZA R. 2009

S.r.o. opožděně uhradila daň z příjmů za rok 2009, pročež jí správce daně vyměřil úrok z prodlení 10 000 Kč, který ovšem s. r. o. neuhradila. Nic se neděje, neboť úrok se již dále nezvyšuje a u relativně nízké částky patrně ani nehrozí, že by správce daně ihned přistoupil k vymáhání.
Bude muset s. r. o. platit sankční úrok z prodlení?
Za rok 2010 vznikla s.r.o. povinnost na DPPO 100 000 Kč, které uhradilo již 10. 3. 2011, přičemž přiznání k DPPO za rok 2010 podalo v dostatečném předstihu již v lednu 2011. Jednatel se domníval, že s ohledem na uvedenou prioritu úhrad započte správce daně platbu přednostně na běžnou platbu DPPO za rok 2010 a dlužný úrok z prodlení zůstane dál neuhrazen. Ovšem chyba lávky. Ke dni platby – 10. 3. – ještě správce daně nemohl mít vyměřenu daň z příjmů za rok 2010, k tomu v souladu s § 140 DŘ dojde až ke dni 31. 3. 2011 (nezahájí- li tzv. vytýkací řízení alias postup k odstranění pochybností). Ke dni platby – 10. 3. – proto správce daně eviduje u poplatníka na dani z příjmů jediný nedoplatek, a to dlužný úrok z prodlení 10 000 Kč, proto přirozeně započte část platby ihned na tento starý daňový dluh. Důsledkem tak je, že ke dni vyměření daně z příjmů za rok 2010 – k 31. 3. 2011 – vznikne tomuto s.r.o. nedoplatek na DPPO za rok 2010 ve výši 10 000 Kč. Z čehož bude počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti daně ze zákona povinně opět nabíhat sankční úrok z prodlení. Takže nastane situace obdobná tomu, jako by se neuhrazený úrok z prodlení přeci jen s narůstajícím časem postupně zvyšoval.


(Víc otázek a odpovědí na toto téma najdete v publikaci 1000 řešení 2/2011)

 

 
 
P6 AKTUAL V LEGISLATIVĚ

 
ZE SBÍRKY ZÁKONŮ ČR VYBÍRÁME:

Částka číslo 4/2011 ze dne 20.1.2011
9/2011 Vyhláška, kterou se stanoví podrobnější podmínky týkající se elektronických nástrojů a úkonů učiněných elektronicky při zadávání veřejných zakázek a podrobnosti týkající se certifikátu shody
10/2011 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí

Částka číslo 5/2011 ze dne 31.1.2011
11/2011 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 492/2005 Sb., o krajských normativech, ve znění pozdějších předpisů
12/2011 Vyhláška o stanovení ochranných pásem přírodních léčivých zdrojů minerální vody v Karviné a vymezení konkrétních ochranných opatření

Částka číslo 6/2011 ze dne 4.2.2011
13/2011 Vyhláška o vyhlášení Národní přírodní památky Hadce u Želivky a stanovení jejích bližších ochranných podmínek
14/2011 Vyhláška o vyhlášení Národní přírodní památky Hrabanovská černava a stanovení jejích bližších ochranných podmínek
15/2011 Vyhláška o vyhlášení Národní přírodní památky Žehuňský rybník a stanovení jejích bližších ochranných podmínek
16/2011 Vyhláška, kterou se zrušují některé právní předpisy o vyhlášení zvláště chráněných území
17/2011 Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva životního prostředí České republiky č. 395/1992 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů
18/2011 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí
19/2011 Sdělení Ministerstva zdravotnictví o vydání cenového předpisu 1/2011/DZP o regulaci cen zdravotní péče, stanovení maximálních cen zdravotní péče zubních lékařů hrazené z veřejného zdravotního pojištění, stomatologických výrobků plně hrazených z veřejného zdravotního pojištění a specifických zdravotních výkonů

Částka číslo 7/2011 ze dne 11.2.2011
20/2011 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 501/2006 Sb., o obecných požadavcích na využívání území, ve znění pozdějších předpisů
21/2011 Vyhláška o ukončení platnosti bankovek po 50 Kč vzoru 1994 a vzoru 1997 a o změně vyhlášky č. 2/2007 Sb., o ukončení platnosti bankovek po 50 Kč vzoru 1993, bankovek po 100 Kč vzoru 1993, bankovek po 200 Kč vzoru 1993 a bankovek po 500 Kč vzoru 1993
22/2011 Vyhláška o způsobu stanovení pokrytí signálem zemského rozhlasového vysílání šířeného ve vybraných kmitočtových pásmech

Částka číslo 8/2011 ze dne 17.2.2011
23/2011 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 61/2003 Sb., o ukazatelích a hodnotách přípustného znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech, ve znění nařízení vlády č. 229/2007 Sb.

Částka číslo 9/2011 ze dne 17.2.2011
24/2011 Vyhláška o plánech povodí a plánech pro zvládání povodňových rizik


MEZINÁRODNÍ SMLOUVY:

Částka 4, rozeslána dne 14. února 2011
7. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí, kterým se vyhlašuje konsolidovaný text Úmluvy o Mezinárodní družicové organizaci pro pohyblivé služby (IMSO)

Částka 3, rozeslána dne 14. února 2011
8. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí, kterým se vyhlašuje konsolidovaný text Dohody o mezinárodních přepravách zkazitelných potravin a o specializovaných prostředcích určených pro tyto přepravy(ATP)
9. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o přijetí Českou republikou změny Přílohy I Rámcové Úmluvy Organizace spojených národů o změně klimatu
10. Sdělení Ministerstva zahraničních věcí, kterým se vyhlašuje oprava českého překladu Evropské úmluvy o osvojení dětí, vyhlášené pod č. 132/2000 Sb. m. s.

(Zdroj: Sbírka zákonů ČR)

 

 
 
ZE SBÍRKY ZÁKONŮ V KOSTCE

 
ŘÍJEN - LISTOPAD 2010 II.

přehled nových předpisů a změn v legislativě od částky 106/2010 do částky 116/2010, ve výběru pro podnikatelskou sféru

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ

Novelizace vyhlášky – nakládání s elektroodpady

Vyhláška č. 285/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 352/2005 Sb., o podrobnostech nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady a o bližších podmínkách financování nakládání s nimi (vyhláška o nakládání s elektrozařízeními a elektroodpady), ve znění vyhlášky č. 65/2010 Sb.
Částka 106/2010 Sb.          Účinnost 1. 12. 2010

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech, ve znění zákona č. 7/2005 Sb.

Vyhláška – emise skleníkových plynů

Vyhláška č. 287/2010 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v oblasti letectví
Částka 107/2010 Sb.          Účinnost 1. 11. 2010

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 695/2004 Sb., o podmínkách obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů, ve znění zákona č. 164/2010 Sb.

DOPRAVA

Novelizace nařízení vlády – propojenost evropského železničního systému

Nařízení vlády č. 289/2010 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 133/2005 Sb., o technických požadavcích na provozní a technickou propojenost evropského železničního systému, ve znění nařízení vlády č. 371/2007 Sb.
Částka 108/2010 Sb.          Účinnost 1. 11. 2010

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky, ve znění zákona č. 71/2000 Sb. a č. 205/2002 Sb.

Nařízení vlády a vyhlášky – veřejné služby v přepravě cestujících

Nařízení vlády č. 295/2010 Sb., o stanovení požadavků a postupů pro zajištění propojitelnosti elektronických systémů plateb a odbavení cestujících
Částka 110/2010 Sb.          Účinnost 1. 11. 2010

Podstata úpravy: K provedení § 7 odst. 2 zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících.
Stanoví požadavky a postupy pro zajištění technické a provozní propojitelnosti systémů plateb a odbavení cestujících a jejich zařízení a technologií při zajišťování dopravní obslužnosti, provozovaných státem, krajem, obcí nebo jimi pověřenou osobou.

Vyhláška č. 296/2010 Sb., o postupech pro sestavení finančního modelu a určení maximální výše kompenzace
Částka 110/2010 Sb.          Účinnost 1. 11. 2010

Podstata úpravy: K provedení § 23 odst. 7 zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících.

Vyhláška č. 297/2010 Sb., o stanovení vzoru formuláře pro uveřejnění oznámení o zahájení nabídkového řízení pro výběr dopravce k uzavření smlouvy o veřejných službách v přepravě cestujících
Částka 110/2010 Sb.          Účinnost 1. 11. 2010

Podstata úpravy: K provedení § 10 odst. 6 zákona č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících.

Novelizace vyhlášky – civilní letectví

Vyhláška č. 314/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 108/1997 Sb., kterou se provádí zákon č. 49/1997 Sb., o civilním letectví a o změně a doplnění zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů
Částka 116/2010 Sb.          Účinnost 7. 12. 2010

Změna se týká vymezení pojmu „ultralehký letoun“.

ENERGIE

Novelizace vyhlášky – podpora obnovitelných zdrojů elektřiny

Vyhláška č. 300/2010 Sb., kterou se mění vyhláška č. 475/2005 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o podpoře využívání obnovitelných zdrojů, ve znění pozdějších předpisů
Částka 110/2010 Sb.          Účinnost 1. 11. 2010

Podstata úpravy: K provedení § 6 odst. 1 písm. b) bodu 1 zákona č. 180/2005 Sb., o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie (zákon o podpoře využívání obnovitelných zdrojů).

Sdělení – ceny tepelné energie

Sdělení Energetického regulačního úřadu č. 311/2010 Sb., o vydání cenového rozhodnutí
Částka 113/2010 Sb.          Účinnost cenového rozhodnutí 1. 1. 2011

Podstata úpravy: K provedení zákona č. 526/1990 Sb., o cenách, ve znění pozdějších předpisů, a zákona č. 458/2000 Sb., energetický zákon, ve znění pozdějších předpisů, bylo vydáno cenové rozhodnutí č. 1/2010 ze dne 11. 10. 2010 k cenám tepelné energie. Cenové rozhodnutí bylo uveřejněno v Energetickém regulačním věstníku v částce 7/2010.

 

 
 
CHYBOVAT ZNAMENÁ PLATIT

 



15. února Úterý


Daně z příjmů – zaměstnanec

Podepsání prohlášení poplatníka ke snížení daňových záloh za rok 2010 a na rok 2011.

(38k odst. 4 a 7 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Lhůta pro podání žádosti u posledního plátce daně v roce 2010 o provedení ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění na daň z příjmů ze závislé činnosti za rok 2010

(38ch odst. 1 až 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)


Invalidní daň“

Zaměstnavatel s více než 25 zaměstnanci oznámí úřadu práce plnění povinného podílu (4 %) zaměstnání osob se zdravotním postižením (OZP) za rok 2010, příp. i zaplatí náhradní odvod úřadu práce á 2,5 x průměrná mzda za 1. až 3. Q 2010, která činila 23 324 Kč.

(§ 81 až 83 zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, a také sdělení MPSV č. 390/2010 Sb.)



21. února

Pondělí

(za neděli 20. 2.)

Daň z příjmů – plátce

Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů z mezd za leden 2011

(38h odst. 9 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Soc. pojištění – OSVČ

Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za leden 2011

(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Sociální pojištění – zaměstnavatel

Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za leden 2011

(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na soc. zabezpečení)

Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za leden 2011

(§ 9 odst. 5 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)


Zdravotní pojištění – zaměstnavatel

Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za leden 2011

(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)

Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za leden 2011

(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)

 

 
 
EKONOMIKA

 
  země     měna     množství     kód     3.2.2011     4.2.2011     7.2.2011     8.2.2011     9.2.2011     10.2.2011  
  Austrálie     dolar     1     AUD     17,740     17,910     18,019     17,856     17,920     17,885  
  Brazílie     real     1     BRL     10,512     10,576     10,606     10,511     10,635     10,681  
  Bulharsko     lev     1     BGN     12,317     12,276     12,308     12,281     12,377     12,396  
  Čína     renminbi     1     CNY     2,674     2,687     2,706     2,689     2,691     2,706  
  Dánsko     koruna     1     DKK     3,232     3,221     3,229     3,222     3,247     3,252  
  EMU     euro     1     EUR     24,095     24,010     24,070     24,020     24,210     24,245  
  Filipíny     peso     100     PHP     39,950     40,235     40,695     40,580     40,715     40,794  
  Hongkong     dolar     1     HKD     2,252     2,262     2,281     2,264     2,278     2,288  
  Chorvatsko     kuna     1     HRK     3,247     3,238     3,247     3,240     3,265     3,271  
  Indie     rupie     100     INR     38,443     38,616     39,037     38,900     39,044     38,948  
  Indonesie     rupie     1000     IDR     1,943     1,959     1,983     1,974     1,987     1,996  
  Izrael     šekel     1     ILS     4,750     4,735     4,817     4,788     4,842     4,823  
  Japonsko     jen     100     JPY     21,419     21,549     21,581     21,428     21,488     21,508  
  Jihoafrická rep.     rand     1     ZAR     2,435     2,417     2,442     2,427     2,462     2,447  
  Jižní Korea     won     100     KRW     1,574     1,581     1,607     1,595     1,598     1,590  
  Kanada     dolar     1     CAD     17,719     17,854     17,986     17,785     17,843     17,864  
  Litva     litas     1     LTL     6,978     6,954     6,971     6,957     7,012     7,022  
  Lotyšsko     lat     1     LVL     34,343     34,227     34,312     34,207     34,414     34,424  
  Maďarsko     forint     100     HUF     8,931     8,881     8,944     8,921     8,915     8,872  
  Malajsie     ringgit     1     MYR     5,759     5,788     5,845     5,807     5,838     5,851  
  Mexiko     peso     1     MXN     1,456     1,468     1,483     1,466     1,471     1,468  
  MMF     SDR     1     XDR     27,522     27,541     27,670     27,558     27,702     27,829  
  Norsko     koruna     1     NOK     3,066     3,075     3,069     3,056     3,077     3,057  
  Nový Zéland     dolar     1     NZD     13,518     13,577     13,687     13,655     13,690     13,673  
  Polsko     zlotý     1     PLN     6,155     6,155     6,214     6,182     6,217     6,163  
  Rumunsko     nové leu     1     RON     5,650     5,632     5,653     5,645     5,688     5,685  
  Rusko     rubl     100     RUB     59,671     60,021     60,462     60,108     60,513     60,787  
  Singapur     dolar     1     SGD     13,772     13,829     13,923     13,845     13,911     13,931  
  Švédsko     koruna     1     SEK     2,714     2,723     2,734     2,738     2,756     2,748  
  Švýcarsko     frank     1     CHF     18,555     18,531     18,582     18,434     18,407     18,497  
  Thajsko     baht     100     THB     56,790     57,159     57,765     57,357     57,736     57,850  
  Turecko     nová lira     1     TRY     11,017     11,047     11,258     11,163     11,185     11,148  
  USA     dolar     1     USD     17,528     17,615     17,754     17,616     17,740     17,821  
  Velká Británie     libra     1     GBP     28,389     28,342     28,640     28,304     28,483     28,593  


  země     měna     množství     kód     11.2.2011     14.2.2011     15.2.2011  
  Austrálie     dolar     1     AUD     17,916     18,048     17,977  
  Brazílie     real     1     BRL     10,742     10,814     10,791  
  Bulharsko     lev     1     BGN     12,401     12,392     12,419  
  Čína     renminbi     1     CNY     2,720     2,734     2,729  
  Dánsko     koruna     1     DKK     3,253     3,250     3,257  
  EMU     euro     1     EUR     24,255     24,235     24,290  
  Filipíny     peso     100     PHP     40,936     41,315     41,136  
  Hongkong     dolar     1     HKD     2,301     2,314     2,307  
  Chorvatsko     kuna     1     HRK     3,273     3,271     3,279  
  Indie     rupie     100     INR     39,269     39,635     39,537  
  Indonesie     rupie     1000     IDR     2,007     2,023     2,017  
  Izrael     šekel     1     ILS     4,862     4,911     4,930  
  Japonsko     jen     100     JPY     21,461     21,612     21,456  
  Jihoafrická rep.     rand     1     ZAR     2,453     2,466     2,466  
  Jižní Korea     won     100     KRW     1,589     1,602     1,604  
  Kanada     dolar     1     CAD     18,010     18,252     18,241  
  Litva     litas     1     LTL     7,025     7,019     7,035  
  Lotyšsko     lat     1     LVL     34,453     34,337     34,410  
  Maďarsko     forint     100     HUF     8,930     8,897     8,960  
  Malajsie     ringgit     1     MYR     5,874     5,906     5,888  
  Mexiko     peso     1     MXN     1,483     1,497     1,493  
  MMF     SDR     1     XDR     27,869     27,983     27,979  
  Norsko     koruna     1     NOK     3,058     3,077     3,100  
  Nový Zéland     dolar     1     NZD     13,577     13,625     13,549  
  Polsko     zlotý     1     PLN     6,189     6,146     6,183  
  Rumunsko     nové leu     1     RON     5,696     5,703     5,713  
  Rusko     rubl     100     RUB     61,103     61,548     61,375  
  Singapur     dolar     1     SGD     13,966     14,065     14,049  
  Švédsko     koruna     1     SEK     2,756     2,769     2,783  
  Švýcarsko     frank     1     CHF     18,425     18,550     18,503  
  Thajsko     baht     100     THB     58,136     58,580     58,574  
  Turecko     nová lira     1     TRY     11,243     11,300     11,296  
  USA     dolar     1     USD     17,932     18,034     17,979  
  Velká Británie     libra     1     GBP     28,678     28,855     29,006  

 

 
 
NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE

 
Poradce, měsíčník nejenom pro podnikatele, č. 6-7/2011
  • Zákon o daních z příjmů – úplné znění s komentářem

Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 2/2011
  • Zákon o daních z příjmů novely od 1. 1. 2011
  • Účetní závěrka – práce nekončí
  • Zákoník práce novela od 1. 1. 2011
  • Zákon o zaměstnanosti - novelizace

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 2/2011
  • Novela zákona o daních z příjmů
  • Novela zákona o účetnictví
  • Odpočet darů v daňovém přiznání FO a PO za rok 2010
  • Roční zúčtování příjmů
  • Slevy na dani
  • Přiznání k DPH v roce 2011
  • DPH při využití služebního automobilu pro soukromou potřebu
  • Povinnost auditu
  • Povinnost vypracovat vnitropodnikové směrnice
  • Odborný konzultant v daňovém řízení
  • Novela zákona o zaměstnanosti

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 2/2011
  • Zdravotní pojištění po 1. lednu 2011
  • Změny zákoníku práce
  • Stravné v roce 2011
  • Rodičovská dovolená
  • Novela zákona o daních z příjmů
  • Sjednání nebo stanovení výše mzdy
  • Zálohy OSVČ ve zdravotním pojištění
  • Práce na černo, co s ní?
  • Vyšší příspěvek na bydlení

Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 2/2011
  • Státní rozpočet na rok 2011
  • Stravné v roce 2011 – nové sazby
  • Správa DPH a změny pro rok 2011
  • Valorizace náhrady – ztráta na výdělku
  • Úprava základu daně -. jednoduché účetnictví
  • Zákon o zaměstnanosti – pronajímání pracovních sil
  • Bytová politika – oprava , rekonstrukce, nová výstavba
  • Zaměstnavatelé a úřady práce

1 000 řešení – dvouměsíčník, nadstavba měsíčníků Poradce, DaÚ, PaM a DÚVaP, č. 2/2011
  • Daňová přiznání FO a PO za rok 2010
  • DPH, ZDP
  • Zákoník práce
  • Účetnictví

Zisk – měsíčník, č. 1/2011
  • Cena, která přinese zisk – jak ji stanovit
  • Hodíte se pro podnikání?
  • Udělali jste chybu, a co teď?
  • Zkušenostní marketing – jak jej neznáme
  • Trendy v online marketingu
  • Průzkum jako kompas podnikání
  • Jak motivovat zaměstnance ve firmě


MONOTEMATIKY

Pomocník mzdové účetní
  • nemocenské pojištění
  • přídavek na dítě
  • cestovní náhrady
  • mzdy a platy

Účetní závěrka podnikatelů za rok 2010
  • účetní zásady
  • účetní knihy
  • inventarizace
  • proces účetní závěrky
  • účetní závěrka
  • výroční zpráva

Daňová přiznání za rok 2010
  • fyzické osoby
  • právnické osoby
  • vzory podání
  • vyplněné tiskopisy

PŘIPRAVUJEME

Poradce č. 8/2011 (II/2011)
  • Zákon o DPH – úplné znění s komentářem

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) č. 3/2011 (II/2011)
  • Novela zákona o daních z příjmů
  • Mimořádné odpisy v daňovém přiznání
  • Pořízení, využití, pronájem a prodej bytu (rodiného domu)
  • Spolupracující osoby
  • Zdaňování příjmů ve vazbě na rezidentství
  • Osvobození od daně při dovozu zboží a změny v r. 2011
  • Podávání souhrnného hlášení
  • Vklady do vlastního kapitálu mimo základní kapitál
  • Zjednodušený obsah účetnictví
  • Nemocenské pojištění – novela
  • Daň z nemovitosti v roce 2011

Poradce veřejné správy – (PVS) č. 3/2011 (II/2011)
  • Státní sociální podpora v roce 2011 – změny
  • Změna náhrad cestovních výdajů
  • Nemovitosti a DPH
  • Vyšší náhrady za poškozené zdraví
  • Doručování ve správě daní
  • Účetnictví v občanských sdruženích v roce 2011
  • Vyplatí se předčasný starobní důchod?
  • Exekuční srážky z platu zaměstnance

 

 
 
HORKÁ TÉMATA

 
DAŇOVÁ PŘIZNÁNÍ 2010
Podnikatelé, živnostníci !
V tomto období většina z Vás určitě intenzívně myslí na daně, protože termín pro podání daňového přiznání se blíží.
Pokud chcete vědět víc o tom , kdy vzniká daňová povinnost, jak postupovat při mezinárodním zdaňování nebo jaký typ daňového přiznání potřebujete, nabízíme Vám sérii knih věnovanou daňové problematice za velmi výhodnou cenu.

  • Daňová přiznání za rok 2010 - jak postupovat při zpracování daňového přiznáni, obsahuje příklady a vzory vyplněných tiskopisů FO a PO
    (monotematika - A5, 104 str.)
     
  • Mezinárodní zdanění příjmů - jak v Česku zdanit příjmy rezidentů plynoucí z ciziny a naopak v příkladech a vzorech
    (měsíčník DÚVaP 7-8/2010, A5, 280 str.)
     
  • Daňové zvýhodnění na děti - příspěvek
    (měsíčník DaÚ 10/2010, A4, 80 str.)
     
  • CD Poradce - prosinec
     

BALÍČEK DAŇOVÁ PŘIZNÁNÍ, se slevou 30 % obsahuje: Daňová přiznání za rok 2010 + DÚVaP 7-8/2010 + DaÚ 10/2010 – zdarma + CD Poradce prosinec
cena: 300 Kč


SOUVZTAŽNOSTI PRO PODNIKATELE
Podnikatelské účetní souvztažnosti pro rok 2011 jsou aktualizované znění Účetních souvztažností. Účtová osnova je sestavená na úrovni účtových skupin. Podrobnější členění v této publikaci vychází ze vzorového účtového rozvrhu pro podnikatele. Balíček souvztažnosti nabízíme spolu s kompletním zněním zákona o účetnictví všem účetním, auditorům, daňovým poradcům a ekonomům.

  • Zákony I., daňové, účetní ... - Daň z přidané hodnoty, Daň z nemovitostí, Silniční daň, Zákon o účetnictví, Živnostenský zákon 2010
    (sborník Zákony I. - A5, 592 str.)
     
  • Souvztažnosti pro podnikatele - publikace věnovaná účetním souvztažnostem pro podnikatele
    (monotematika – A5, 400 str.)
     
  • Zákon o účetnictví - novela
    (měsíčník DaÚ 2/2011, A4, 80 str.)
     

BALÍČEK SOUVZTAŽNOSTI PRO PODNIKATELE se slevou 30 % obsahuje: Zákony I. – zdarma + Souvztažnosti pro podnikatele + DaÚ 2/2011
cena: 390 Kč

KONEC ROKU V ÚČETNICTVÍ
Rok 2011 teprve začal, ale přináší sebou povinnost ročního zúčtování příjmů ze závislé činnosti, sestavení účetní závěrky....
Jaké jsou povinnosti účetní jednotky? To Vám přinášíme v našich příspěvcích a publikacích: Účetní závěrka podnikatelů za rok 2010, Roční zúčtování příjmů ze závislé činnosti...

  • Účetní závěrka podnikatelů za rok 2010
    (monotematika - A5, 176 str.)
     
  • Účetní závěrka to nekončí - příspěvek
    (DÚVaP 2/2011 – A5, 192 str.)
     
  • Roční zúčtování příjmů ze závislé činnosti za rok 2010
    (monotematika, A5, cca 128 str.)
     
  • Daňová příznání za rok 2010
    (monotematika, A5, 104 str.)
     

BALÍČEK KONEC ROKU V ÚČETNICTVÍ, se slevou cca 50 % obsahuje: Účetní závěrka podnikatelů za rok 2010 – zdarma + DÚVaP 2/2011 + DaÚ 1/2011 + Roční zúčtování příjmů ze závislé činnosti za rok 2010 – zdarma + Daňová přiznání za rok 2010
cena: 363 Kč


BALÍČEK PRO PERSONALISTY
Od 1. 1. 2011 došlo ve srovnání s rokem 2010 ke změnám v oblasti mezd, pracovního práva, dávek nemocenského pojištění, důchodu a sociálních dávek.
Nabízíme užitečnou pomůcku pro mzdové účetní, personalisty, ale i zaměstnance a zaměstnavatele, příjemce dávek nemocenského pojištění, např. pro kontrolu jejich oprávněných nároků...

  • Roční zúčtování příjmů ze závislé činnosti za rok 2010
    (monotematika - A5, cca 188 str.) publikace určená odborné veřejnosti, kterou zajímá způsob vypořádaní daňové povinnosti, obsahuje: roční zúčtování příjmu ze závislé činnosti, z funkčních požitků, roční zúčtování záloh
     
  • Pomocník mzdové účení
    (monotematika – A5, 23 str.) přehled parametrů, sazeb, konstant, vzorových výpočtů a dalších údajů z oblasti mezd a platu
     
  • Roční zúčtování příjmů ze závislé činnosti za rok 2010
    (monotematika, A5, cca 128 str.)
     
  • Agenturní zaměstnávání – změny od 1. ledna 2011 – praktické řešení
    (měsíčník PaM 1/2011, A4, 80 str.)
     
  • Měsíčník Zisk
    (A4, 72 str.) Z obsahu vybíráme: Jak si udržet dobrého zákazníka, Tvořivost - výzva pro podnikatele, 10 způsobů, jak snížit náklady o 20%.
     

BALÍČEK PRO PERSONALISTY, se slevou 30 % obsahuje: Roční zúčtování příjmů ze závislé činnosti + Pomocník mzdové účetní + PaM 1/2011 + Zisk - zdarma
cena: 270 Kč


BALÍČEK ZÁKONY 2011
Přicházíme s možností získat sborníky Zákonů 2011 se slevou. Sborníky obsahují úplná znění zákonů a související předpisy platné od 1.1.2011. Balíček č. 1 obsahuje daňové,účetní, obchodní, občanské, sociální a zdravotní zákony. Balíček č. 2 obsahuje stavební, katastrální zákon, zákon o státní a veřejné správě, zákon o životním prostředí..

Balíček č.1

  • Zákony I – daňové, účetní...
    daň z přidané hodnoty, daň z nemovitostí, silniční daň, zákon o účetnictví, živnostenský zákon (A5, 592 str.)
     
  • Zákony II – obchodní, občanské...
    obchodní zákoník, občanský zákoník, občanský soudní řád, exekuční řád, trestní právo, správní právo, ochrana spotřebitele (A5, 720 str.)
     
  • Zákony III – sociální, zdravotní...
    zákoník práce, mzdové a platové předpisy, sociální zabezpečení, nemocenské pojištění, důchodové pojištění, zdravotní pojištění (A5, 464 str.)
     
  • Pomocník mzdové účetní
    přehled parametrů, sazeb, konstant, vzorových výpočtů a dalších údajů z oblasti mezd a platu (A5, 23 str.)
     

BALÍČEK ZÁKONY Č. 1 se slevou 20 % obsahuje: Zákony I/2011 + Zákony II/2011 + Zákony III/2011 + Pomocník mzdové účetní – zdarma
cena: 290 Kč


Balíček č.2

  • Zákony IV– stavební, katastrální zákon...
    stavební zákon, katastrální zákon, nájem bytů, vlastnictví bytů, pozemkové úřady (A5, 352 str.)
     
  • Zákony V – státní správa, veřejná správa...
    zákon o obcích, zákon o krajích, zákon o matrikách, zákon o ochraně osobních údajů, školský zákon (A5, 352 str.)
     
  • Zákony VI – životní prostředí, odpady...
    životní prostředí, ochrana ovzduší, vodní zákon, lesní zákon, zákon o odpadech, zákon o obalech, energetický zákon (A5, 472 str.)
     
  • Státní rozpočet na rok 2011 -příspěvek
    (měsíčník PVS 2/2011 A5, 23 str.)
     

BALÍČEK ZÁKONY Č. 2 se slevou 20 % obsahuje: Zákony IV/2011 + Zákony V/2011 + Zákony VI/2011 + PVS 2/2011 – zdarma
cena: 290 Kč
Balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627, faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz


RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH
OBJEDNÁVKY VYSTAVUJEME DO 48 HODIN

Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
  • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
  • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
  •  

 
 
KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
ExiCon, s. r. o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 44853530
DIČ: 2022854900
IČ DPH: SK2022854900
 
   
 
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 51548/L.

 

 


V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

Copyright (c) ExiCon, s. r. o., 2011
Untitled Page