|
TÉMA NOVIN VEŘEJNÉ ZAKÁZKY |
VEŘEJNÉ ZAKÁZKY ZADÁVANÉ OBCI
Problematika veřejných zakázek je v současnosti mediálně i odborně často diskutované téma. Prostřednictvím veřejných zakázek dochází k nakládání s veřejnými finančními prostředky. Veřejná zakázka představuje primárně ekonomický nástroj k racionálnímu využití veřejných prostředků. Veřejné zakázky jsou významným nástrojem, prostřednictvím kterého obce jako veřejní zadavatelé realizují veřejné projekty a tak přispívají k celkovému ekonomickému i sociálnímu rozvoji daného území. Co je veřejná zakázka? Jak se dělí veřejné zakázky?
Základní principy hospodaření obce
vycházejí z Ústavy České republiky. Dle článku 101 odst. 3 Ústavy České republiky územní samosprávné celky jsou veřejnoprávními korporacemi, které mohou mít vlastní majetek a hospodaří podle vlastního rozpočtu. Obce mají právo hospodařit s majetkem samostatně. Dle článku 101 odst. 4 Ústavy České republiky stát může zasahovat do činnosti územních samosprávných celků, jen vyžaduje-li to ochrana zákona, a jen způsobem stanoveným zákonem. Při hospodaření a nakládání s majetkem obce se obec řídí zejména zákonem č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení).
Dle zákona o obcích je obec veřejnoprávní korporací, která má vlastní majetek. Obec vystupuje v právních vztazích svým jménem a nese odpovědnost z těchto vztahů vyplývající. Obec pečuje o všestranný rozvoj svého území a o potřeby svých občanů a při plnění svých úkolů chrání též veřejný zájem. Mezi majetek obce lze zařadit majetek hmotný, nehmotný, nemovité věci, movité věci, peněžní prostředky, cenné papíry. Dle ust. § 38 odst. 1 zákona o obcích majetek obce musí být využíván účelně a hospodárně v souladu s jejími zájmy a úkoly vyplývajícími ze zákonem vymezené působnosti.
Obec je povinna pečovat o zachování a rozvoj svého majetku. V ust. § 38 zákona o obcích majetek jsou vymezena některá obecná pravidla hospodaření. Obec má povinnost:
pečovat o zachování a rozvoj svého majetku,
vést účetnictví,
chránit svůj majetek před zničením, poškozením, odcizením nebo zneužitím,
naložit s nepotřebným majetkem způsoby a za podmínek stanovených zvláštními předpisy, pokud obecní zřízení nestanoví jinak,
chránit svůj majetek před neoprávněnými zásahy a včas uplatňovat právo na náhradu škody a právo na vydání bezdůvodného obohacení,
trvale sledovat, zda dlužníci včas a řádně plní své závazky, a zabezpečit, aby nedošlo k promlčení nebo zániku z nich vyplývajících práv.
Obec má také právo se svým majetkem různě disponovat, a to prodávat, nakupovat, pronajímat, darovat, poskytovat vklady do základních obchodních korporací, svěřovat jej příspěvkovým organizacím, jejichž je zřizovatelem. Obec je rovněž oprávněna vytvářet majetek novou výstavbou a vlastní činností.
S hospodařením obce souvisí
právě také veřejné zakázky. Obec může být zadavatelem veřejné zakázky ve smyslu zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Smyslem zadání veřejné zakázky je zajistit statek, který zadavatel skutečně potřebuje pro zajištění plnění svých úkolů tak, aby uspokojil jeho potřebu (účelnost) za co nejnižší cenu (hospodárnost), respektive za nejnižší cenu připadající na jednotku užitečnosti (efektivnost). Ve své podstatě se jedná o to, aby zadavatel se svěřenými prostředky ekonomicky a smysluplně nakládal. Jedná se tedy o dodržování takzvaných zásad 3E při nakládání s veřejnými prostředky – účelnost, efektivnost, ekonomičnost. Primárním cílem při zadávání veřejných zakázek dle zákona o veřejných zakázkách je zabezpečení účelnosti, efektivnosti a hospodárnosti v souvislosti s hospodařením s veřejnými zdroji.
Právní úprava postupu při zadávání veřejných zakázek
je obsažena v zákoně č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Veřejná zakázka představuje dle ust. § 7 odst. 1 zákona o veřejných zakázkách úplatný smluvní vztah vzniklý na základě písemné smlouvy mezi zadavatelem a vybraným dodavatelem nebo dodavateli, jehož předmětem plnění jsou dodávky, poskytnutí služeb či provádění stavební činnosti. Zákon o veřejných zakázkách zapracovává příslušné předpisy Evropské unie. Dne 28. března 2014 byly v Úředním věstníku Evropské unie publikovány směrnice, které regulují oblast veřejných zakázek v členských státech EU, konkrétně se jedná o Směrnici o zadávání veřejných zakázek (nahrazující Směrnici 2004/18/ES), Směrnici o zadávání veřejných zakázek subjekty působícími v odvětví vodního hospodářství, energetiky, dopravy a poštovních služeb (nahrazující Směrnici 2004/17) a nově i Směrnici o udělování koncesí. Směrnice vstupují v platnost dvacátým dnem po jejich vyhlášení v Úředním věstníku EU, tj. od 17. dubna 2014. Členské státy jsou pak povinny převzít nová pravidla do vnitrostátního právního řádu. Členské státy uvedou v účinnost právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s uvedenými směrnicemi do 18. dubna 2016. V této souvislosti je připravován nový zákon o veřejných zakázkách – zákon o zadávání veřejných zakázek.
Návrh nového zákona o zadávání veřejných zakázek
Ministerstvo pro místní rozvoj předložilo návrh zákona o zadávání veřejných zakázek. Návrh zákona nově upravuje zejména pravidla pro zadávání veřejných zakázek a s tím související povinnosti dodavatelů, zvláštní důvody pro ukončení smluv na veřejné zakázky, zvláštní podmínky fakturace u smluv na veřejné zakázky a dále pak výkon státní správy v oblasti zadávání veřejných zakázek a informační systém o veřejných zakázkách. Dle ministryně pro místní rozvoj Karly Šlechtové „Nový zákon je výraznou změnou oproti dosavadní úpravě a posunuje zadávání veřejných zakázek v celoevropském modernizačním trendu. Je důležité, že nová pravidla jsou jasná. Chceme tak mimo jiné zabránit soustavnému novelizování, což je velkým problémem u současného zákona. Ministerstvo pro místní rozvoj zároveň připraví podrobný návod pro zadavatele a dodavatele formou široké metodické podpory, neboť dostatečné povědomí o postupech je nejlepší prevencí před pochybeními v zadávacích řízeních.“.
Dle ministerstva pro místní rozvoj nový zákon o zadávání veřejných zakázek řeší kromě dalšího následující okruhy:
Zadavatel nemůže dnes vyloučit dodavatele, který se v minulosti neosvědčil, to nový zákon
umožní.
Zadavatel není dnes schopen určit, co je mimořádně nízká a tedy i podezřelá cena. V novém
zákoně bude moci zadavatel dopředu v zadávacích podmínkách stanovit:
- konkrétní cenu nebo náklady, které bude považovat za mimořádně nízkou nabídkovou cenu, nebo
- vzorec určení mimořádně nízké nabídkové ceny.
Zadavatel musí nyní kontrolovat všechny nabídky bez ohledu na splnění podmínek zadání,
což je často velmi náročný proces, zejména u velkých zakázek, kde se přihlásilo hodně zájemců. Nově zadavatel bude moci kontrolovat jen tu nejvýhodnější.
Zadavatel musí nyní vyloučit nejvýhodnější nabídku kvůli chybějícímu dokladu nebo překlepu
ve výkazu výměr, to se změní, bude možné dožádat chybějící doklad, to však nesmí mít dopad na naplnění hodnotících kritérií.
Zadavatel musí stále i na banální zakázku svolávat hodnotící komisi a pozvat členy 5 dnů
dopředu, nově budou hodnotící komise dobrovolné, odpovědnost ponese zadavatel.
Zadavatel není v současnosti schopen řádně zadat veřejnou zakázku na sociální služby, nově
bude možné využít zjednodušený režim, který je přímo nastaven na takové služby.
Zadavatel je dnes při chybě u spolufinancovaných zakázek trestán dvakrát, jde-li o zakázku
dotovanou z EU. Dostane pokutu a ještě přijde o dotaci. Nově bude trest jen jednou – od dotačního orgánu.
Problém dodatečných prací, který se často opakuje a omezuje velmi zadavatele. Nově bude
šířeji řešena možnost měnit smlouvy, a to až do výše 50 % za splnění přísných podmínek.
Dne 05. 10. 2015 vláda schválila návrh zákona o zadávání veřejných zakázek,
uložila ministryni pro místní rozvoj vypracovat konečné znění vládního návrhu zákona a pověřila předsedu vlády předložit vládní návrh zákona předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky k dalšímu projednání s upozorněním, že se tento vládní návrh zákona týká členství České republiky v Evropské unii.
Předmětem úpravy vládního návrhu zákona o zadávání veřejných zakázek je úprava:
a) pravidel pro zadávání veřejných zakázek, včetně zvláštních postupů předcházejících jejich zadání,
b) povinností dodavatelů při zadávání veřejných zakázek a při zvláštních postupech předcházejících jejich zadání,
c) uveřejňování informací o veřejných zakázkách,
d) zvláštních podmínek fakturace za plnění veřejných zakázek,
e) zvláštních důvodů pro ukončení závazků ze smluv na veřejné zakázky,
f) informačního systému o veřejných zakázkách,
g) systému kvalifikovaných dodavatelů,
h) systému certifikovaných dodavatelů,
i) dozoru nad dodržováním tohoto zákona.
Zadavatel veřejné zakázky
Ustanovení § 2 odst. 1 zákona o veřejných zakázkách vyjmenovává zadavatele veřejné zakázky. Za zadavatele veřejné zakázky se považuje veřejný, dotovaný a sektorový zadavatel.
Veřejným zadavatelem je:
a) Česká republika,
b) státní příspěvková organizace,
c) územní samosprávný celek nebo příspěvková organizace, u níž funkci zřizovatele vykonává územní samosprávný celek,
d) jiná právnická osoba, pokud
1. byla založena či zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu, a
2. je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu.
Hlavním rozlišujícím kritériem, zda daný subjekt je veřejným zadavatelem, je povaha jeho činností, tj. zda vykonává činnost za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu. Obec jako územní samosprávný celek je veřejným zadavatelem. I návrh nového zákona užívá shodný pojem a řadí obec jako územní samosprávný celek mezi veřejné zadavatele.
Dodavatel, uchazeč, zájemce
Mezi další základní subjekty veřejných zakázek patří dodavatel, uchazeč, zájemce. Tyto pojmy definuje ust. § 17 zákona o veřejných zakázkách. Dodavatelem se rozumí fyzická nebo právnická osoba, která dodává zboží, poskytuje služby nebo provádí stavební práce, pokud má sídlo, místo podnikání či místo trvalého pobytu na území České republiky, nebo zahraniční dodavatel. Uchazečem je dodavatel, který podal nabídku v zadávacím řízení. Zájemcem je dodavatel, který podal ve stanovené době žádost o účast v užším řízení, v jednacím řízení s uveřejněním nebo v soutěžním dialogu, nebo dodavatel, který byl zadavatelem vyzván k jednání v jednacím řízení bez uveřejnění, k podání předběžné nabídky v dynamickém nákupním systému, k podání nabídky ve zjednodušeném podlimitním řízení, k podání nabídky v řízení na základě rámcové smlouvy, nebo k potvrzení zájmu o účast v případě zadávacího řízení zahájeného uveřejněním pravidelného předběžného oznámení.
Veřejná zakázka
Dle ust. § 7 odst. 1 zákona o veřejných zakázkách veřejnou zakázkou je zakázka realizovaná na základě smlouvy mezi zadavatelem a jedním či více dodavateli, jejímž předmětem je úplatné poskytnutí dodávek či služeb nebo úplatné provedení stavebních prací. Veřejná zakázka, kterou je zadavatel povinen zadat podle zákona o veřejných zakázkách, musí být realizována na základě písemné smlouvy. Určujícím kritérium, dle kterého můžeme daný smluvní vztah považovat za veřejnou zakázku, je pouze naplnění skutkových znaků stanovených ve větě první ust. § 7 odst. 1 zákona o veřejných zakázkách. To, zda zadavatel nemusí zadávat veřejnou zakázku dle zákona o veřejných zakázkách, neznamená, že se o veřejnou zakázku nejedná. Pouze z dané výjimky vyplývá absence povinnosti zadavatele zadávat zakázku dle zákona o veřejných zakázkách.
Aby se jednalo o veřejnou zakázku, musí být současně splněny následující podmínky:
zakázka musí být zadávána osobou, která je zadavatelem veřejných zakázek,
zakázka musí zahrnovat prvek úplaty na straně zadavatele (byť i jen potenciální),
musí se jednat o zakázku na dodávky, služby nebo stavební práce.
Charakteristikou veřejné zakázky
je úplatnost, tedy zadavatel platí za poskytnuté plnění, přičemž úplata nemusí probíhat jen prostřednictvím peněz, může být realizována jinou formou, například zadavatel platí tím, že se vzdává potenciálních příjmů nebo dochází k zápočtům plnění obou smluvních stran. Rozhodující je také skutečnost, že platí zadavatel. V případě, že zadavatel poskytuje plnění (prodává, pronajímá) a sám je příjemcem úhrady, není uzavření takové smlouvy již zadáním veřejné zakázky. Další charakteristikou je povinnost na straně dodavatele spočívající v poskytnutí plnění.
Návrh nového zákona vymezuje pojem zadání veřejné zakázky, kterým rozumí uzavření úplatné smlouvy mezi zadavatelem a dodavatelem, z níž vyplývá povinnost dodavatele poskytnout dodávky, služby či stavební práce.
Návrh nového zákona výslovně také uvádí, že za zadání veřejné zakázky se nepovažuje uzavření smlouvy, kterou se zakládá pracovněprávní nebo jiný obdobný vztah (pracovní smlouvy, dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr nebo smlouvy o výkonu funkce), nebo smlouvy upravující spolupráci zadavatelů.
Veřejné zakázky lze dělit dle charakteru plnění na 3 druhy veřejných zakázek,
a to na:
veřejnou zakázku na dodávky,
veřejnou zakázku na služby,
veřejnou zakázku na stavební práce.
Zákon o veřejných zakázkách dále blíže v ust. § 8 až § 10 definuje, co je myšleno veřejnou zakázkou na dodávky, na služby nebo na stavební práce. Veřejnou zakázkou na dodávky je taková veřejná zakázka, jejíž předmět spočívá v pořízení věci, a to zejména formou koupě, koupě zboží na splátky, nájmu zboží nebo nájmu zboží s právem následné koupě (typicky leasing). Veřejná zakázka na stavební práce se vyznačuje tím, že jde o veřejnou zakázku, jejímž předmětem je provedení stavebních prací, které se týkají některé z činností uvedených v příloze č. 3 zákona o veřejných zakázkách a s nimi související projektová nebo inženýrská činnost, nebo zhotovení stavby, která je výsledkem stavebních nebo montážních prací, případně i související projektové či inženýrské činnosti, a která je jako celek schopna plnit samostatnou ekonomickou nebo technickou funkci. Veřejná zakázka na služby je ta veřejná zakázka, která není veřejnou zakázkou na dodávky nebo veřejnou zakázkou na stavební práce.
Veřejné zakázky se dále dělí dle výše předpokládané hodnoty, a to na:
nadlimitní veřejné zakázky,
podlimitní veřejné zakázky,
veřejné zakázky malého rozsahu.
Jednou z klíčových fází zadávacího řízení je určování předpokládané hodnoty příslušné veřejné zakázky, a to prostřednictvím postupů uvedených v ust. § 13 až 16 zákona o veřejných zakázkách. Předpokládanou hodnotou veřejné zakázky se pro účely tohoto zákona rozumí zadavatelem předpokládaná výše peněžitého závazku vyplývající z plnění veřejné zakázky, který je zadavatel povinen stanovit pro účely postupu v zadávacím řízení před jeho zahájením. Při stanovení předpokládané hodnoty je vždy rozhodná cena bez daně z přidané hodnoty. Stanovení předpokládané hodnoty a následná identifikace veřejné zakázky (podlimitní, nadlimitní nebo veřejná zakázka malého rozsahu) je klíčová z hlediska dalšího postupu zadavatele podle zákona o veřejných zakázkách, zejména z hlediska určení druhu zadávacího řízení nebo případné aplikace zákonných výjimek. Předpokládaná hodnota musí být stanovena před zadávacím řízením. Obecně platí, že předpokládaná hodnota veřejné zakázky musí pokrývat všechna plnění, která budou ze smlouvy na tuto veřejnou zakázku vyplývat. Do předpokládané hodnoty je nutné zahrnout také změny závazku, které si zadavatel vyhrazuje v zadávacích podmínkách, které mohou rozšiřovat předmět zakázky (např. tzv. opce, klauzule o automatické změně smlouvy na dobu určitou na smlouvu na dobu neurčitou). Návrh nového zákona zachovává shodné dělení veřejných zakázek dle charakteru plnění a dle výše předpokládané hodnoty.
Rozdělení veřejné zakázky
S určením předpokládané hodnoty veřejné zakázky souvisí také v ust. § 13 zákona o veřejných zakázkách stanovený zákaz zadavateli. Zadavatel nesmí rozdělit předmět veřejné zakázky tak, aby tím došlo ke snížení předpokládané hodnoty pod finanční limity stanovené v zákoně o veřejných zakázkách. Pokud je veřejná zakázka rozdělena na části, je pro stanovení předpokládané hodnoty rozhodující součet předpokládaných hodnot všech částí veřejné zakázky.
V praxi ovšem bývá obtížné určit, zda jde o více předmětů veřejných zakázek (a jde tak o více veřejných zakázek) nebo jde o více částí téhož předmětu veřejné zakázky. Je zde nutné vycházet z totožnosti nebo obdobnosti plnění, jež má být ve prospěch zadavatele podle předmětu veřejné zakázky uskutečňováno. Při posouzení je třeba vzít v úvahu zejména věcné, případně funkční souvislosti jednotlivých plnění a za určitých okolností rovněž jejich souvislosti místní a časové. Významnou úlohu hraje rovněž předvídatelnost /věcně související plnění, jehož potřeba vznikne nepředpokládané, je možné považovat za samostatnou zakázku/ a přítomnost jednotného záměru zadavatele /tj. co a jakým způsobem zadavatel hodlá zadat. Pokud jsou jinak samostatná plnění součástí jednoho projektu, bude se zpravidla jednat o jednu veřejnou zakázku/. Také pluralita zadavatelů neznamená ovšem vždy pluralitu veřejných zakázek.
(Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčníku PVS 2/2016)
|
|
|
ČTENÁŘI SE PTAJÍ, ODBORNÍCI ODPOVÍDAJÍ |
VEŘEJNÝ ZADAVATEL
Jediným akcionářem a.s. je město. Je a.s., jejímž jediným akcionářem je město, veřejným zadavatelem ve smyslu zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách?
Dle ust. § 2 odst. 2 písm. d) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách je veřejným zadavatelem jiná právnická osoba, pokud
– 1. byla založena či zřízena za účelem uspokojování potřeb veřejného zájmu, které nemají průmyslovou nebo obchodní povahu, a
– 2. je financována převážně státem či jiným veřejným zadavatelem nebo je státem či jiným veřejným zadavatelem ovládána nebo stát či jiný veřejný zadavatel jmenuje či volí více než polovinu členů v jejím statutárním, správním, dozorčím či kontrolním orgánu.
V daném případě je tedy nutné posoudit naplnění uvedených podmínek. K potřebám veřejného zájmu výše dle bodu 1. lze podřadit především takové potřeby, které se z důvodů spojených s obecným zájmem rozhodne veřejný zadavatel uspokojovat sám nebo si nad jejich uspokojováním hodlá ponechat rozhodující vliv. Při posuzování, zda existuje potřeba v obecném zájmu nemající průmyslový ani obchodní charakter, musí být vzaty v úvahu všechny relevantní okolnosti převládající v době, kdy byl dotyčný subjekt zřizován a podmínky, za kterých vykonává svoji činnost. Nutné je vzít v úvahu skutečnost, zda primárním cílem takové právnické osoby je či není vytváření zisku, zda plně nese ekonomická rizika spojená s výkonem své činnosti a zda je její činnost financována z veřejných zdrojů. K podmínce uvedené výše v bodě 2. lze uvést, že společnost je převážně státem či jiným veřejným zadavatelem financována v okamžiku, kdy je více než polovina jejích nákladů hrazena z veřejných zdrojů.
VEŘEJNÉ ZAKÁZKY
Dle ustanovení o veřejných zakázkách je veřejným zadavatelem příspěvková organizace. Musí příspěvková organizace zřizovaná obcí zadávat veřejné zakázky?
Dle ust. § 2 odst. 2 písm. c) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách je veřejným zadavatelem příspěvková organizace, u níž funkci zřizovatele vykonává územní samosprávný celek. Na takovou příspěvkovou organizaci se tedy vztahují povinnosti dle zákona o veřejných zakázkách. Jako každý veřejný zadavatel je tak před zahájením zadávacího řízení povinna příspěvková organizace stanovit předpokládanou hodnotu veřejné zakázky. Ta se dle ust. § 13 odst. 2 zákona o veřejných zakázkách stanoví na základě údajů a informací o zakázkách stejného či podobného předmětu plnění; nemá-li k dispozici takové údaje, stanoví předpokládanou hodnotu na základě údajů a informací získaných průzkumem trhu s požadovaným plněním, popřípadě na základě údajů a informací získaných jiným vhodným způsobem. Pokud veřejná zakázka s ohledem na výši předpokládané hodnoty spadá do kategorie veřejných zakázek malého rozsahu (její předpokládaná hodnota nedosáhne v případě veřejné zakázky na dodávky nebo veřejné zakázky na služby 2 000 000 Kč bez DPH nebo v případě veřejné zakázky na stavební práce 6 000 000 Kč bez DPH), není veřejný zadavatel povinen použít zadávací řízení dle zákona o veřejných zakázkách, ale je však při výběru dodavatele povinen dodržet zásady dle ust. § 6 odst. 1 zákona o veřejných zakázkách, tedy zásady transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace.
BEZÚPLATNÁ VEŘEJNÁ ZAKÁZKA
O veřejnou zakázku se jedná, pokud jsou současně splněny podmínky. Může být veřejná zakázka bezúplatná, resp. realizována formou zápočtu?
O veřejnou zakázku se jedná, pokud jsou současně splněny následující podmínky:
zakázka je zadávána osobou, která je zadavatelem veřejných zakázek,
zakázka zahrnuje prvek úplaty na straně zadavatele,
jedná se o zakázku na dodávky, služby nebo stavební práce.
Charakteristikou veřejné zakázky je úplatnost, tedy zadavatel platí za poskytnuté plnění, přičemž úplata nemusí probíhat jen prostřednictvím peněz, může být realizována jinou formou, například zadavatel platí tím, že se vzdává potenciálních příjmů nebo dochází k zápočtům plnění obou smluvních stran. Rozhodující je také skutečnost, že platí zadavatel. V případě, že zadavatel poskytuje plnění (prodává, pronajímá) a sám je příjemcem úhrady, není uzavření takové smlouvy již zadáním veřejné zakázky.
ZADÁNÍ VEŘEJNÉ ZAKÁZKY
Zadávání pořízení vybavení počítači zahájí zadavatel v roce 2015, ale faktické dodání proběhne začátkem roku 2016. Který okamžik procesu zadání veřejné zakázky je rozhodující pro určení, že ji zadavatel hodlá pořídit v průběhu (konkrétního) účetního období? Má zadavatel sčítat veřejné zakázky v roce 2015 nebo 2016?
Dané problematiky se týká ust. § 13 odst. 8 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, dle kterého při stanovení předpokládané hodnoty je zadavatel povinen sečíst předpokládané hodnoty obdobných, spolu souvisejících dodávek či služeb, které hodlá pořídit v průběhu účetního období. Dle uvedeného ustanovení se sčítají předpokládané hodnoty obdobných, spolu souvisejících dodávek či služeb v průběhu účetního období, tedy těch, které hodlá zadavatel pořídit v průběhu účetního období. V případu uvedeném v dotaze zadavatel sečte předpokládané hodnoty počítačového vybavení, které hodlá pořídit v roce 2015 bez ohledu na to, kdy proběhne jeho faktické dodání.
ZATEPLENÍ
Zateplení by mělo proběhnout ve stejném období. Žádost o dotaci byla podána na každou budovu zvlášť, jsou samostatné projekty i rozpočty. Jak postupovat v případě výběrového řízení na dodavatele stavby, jehož předmětem bude realizace zateplení 2 budov v jedné obci? Bude se jednat o jednu veřejnou zakázku?
Pro posouzení toho, zda se jedná o jednu nebo více veřejných zakázek, je rozhodující posouzení celkového charakteru předmětu plnění těchto zakázek. Dle ustálené judikatury pro určení, zda konkrétní plnění ve prospěch zadavatele je jedinou veřejnou zakázkou nebo několika jednotlivými veřejnými zakázkami, je rozhodující věcný charakter takového plnění. Poptává-li zadavatel plnění svým charakterem totožné či obdobné (např. plnění stejného nebo srovnatelného druhu uskutečňované pro téhož zadavatele v témže časovém období a za týchž podmínek co do charakteru plnění), pak takové plnění musí zadávat jako jedinou veřejnou zakázku podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách. Zadáním jedné veřejné zakázky, spočívající v plnění stejného nebo srovnatelného druhu, je nutno rozumět i souhrn jednotlivých zadání určitých relativně samostatných plnění, týkají-li se tato zadání plnění spolu úzce souvisejících zejména z hledisek místních, urbanistických, funkčních, časových nebo technologických. Vzhledem k tomu, že z dotazu vyplývá, že je v daném případě zřejmá souvislost časová, věcná i geografická, měly by být předpokládané hodnoty obou plánovaných zakázek sečteny a zadány v příslušném zadávacím řízení jako jedna veřejná zakázka. Zadavatel může ale také dle ust. § 98 zákona o veřejných zakázkách rozdělit veřejnou zakázku na části, tedy umožnit předmět jedné veřejné zakázky plnit několika dodavatelům za předpokladu, že jednotlivé části budou zadávány v režimu odpovídajícímu součtu předpokládaných hodnot všech těchto částí dané veřejné zakázky.
VÝMĚNA VÝTAHŮ
Jak správně posuzovat veřejnou zakázku na výměnu výtahů – jako stavební práce nebo dodávku včetně montáže?
Dle ust. § 8 odst. 2 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách veřejnou zakázkou na dodávky je mimo jiné i je veřejná zakázka, jejímž předmětem je kromě pořízení zboží rovněž poskytnutí služeb nebo stavebních prací spočívajících v umístění, montáži či uvedení takového zboží do provozu. Tyto doprovodné činnosti nesmí být základním účelem veřejné zakázky – jsou pouze nezbytné ke splnění veřejné zakázky na dodávky. Dále platí, že se nesmí jednat o zhotovení stavby. Z dotazu vyplývá, že základním účelem veřejné zakázky je pořízení nového výtahu. Provedení stavebních prací bude spočívat v umístění tohoto výtahu a nepřeváží nad základním účelem této veřejné zakázky. Bude se tedy jednat o veřejnou zakázku na dodávky.
PROJEKTOVÁ DOKUMENTACE
Ve veřejné zakázce na službu zpracoval dodavatel projektovou dokumentaci pro stavební povolení, pro výběr dodavatele. Následně zadavatel zahájil zadávací řízení na stavební práce. Zpracovatel projektové dokumentace podal nabídku v navazujícím zadávacím řízení na stavební práce. Je postup v souladu se zákonem o veřejných zakázkách nebo má být zadavatelem daný dodavatel vyloučen?
Skutečnost, že nabídku na veřejnou zakázku podala také osoba, která se podílela na zpracování zadávací dokumentace, sama o sobě nenasvědčuje tomu, že došlo k porušení zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, i když daná osoba má zřejmě více informací, než ostatní zájemci. Úkolem zadavatele je ale zpracovat zadávací dokumentaci do takových podrobností, která uchazečům umožní vypracovat porovnatelné nabídky. Zadavatel by měl tedy zajistit, aby všechny informace získané v souvislosti se zpracováním projektové dokumentace byly uvedeny do zadávací dokumentace, která bude k dispozici každému zájemci o účast v zadávacím řízení. Pokud dodavatel připravoval projektovou dokumentaci k veřejné zakázce na základě dřívější veřejné zakázky daného zadavatele, není naplněn vztah uvedený ust. v § 68 odst. 3 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve kterém jde o pracovněprávní, funkční či obdobný vztah mezi statutárním orgánem či členem statutárního orgánu dodavatele a zadavatelem.
(Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčníku PVS 2/2016)
|
|
|
Částka číslo 15/2016 ze dne 3.2.2016
38/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 304/2012 Sb., o uznání rovnocennosti vzdělání úředníků územních samosprávných celků
39/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 512/2002 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti úředníků územních samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů
40/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 537/2006 Sb., o očkování proti infekčním nemocem, ve znění pozdějších předpisů
41/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška Ministerstva zdravotnictví č. 490/2000 Sb., o rozsahu znalostí a dalších podmínkách k získání odborné způsobilosti v některých oborech ochrany veřejného zdraví, ve znění vyhlášky č. 472/2006 Sb.
42/2016 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o uložení Kolektivní dohody vyššího stupně na rok 2016
Částka číslo 16/2015 ze dne 3.2.2016
43/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 75/2010 Sb., o opatřeních k zabezpečení ochrany proti zavlékání a šíření háďátka bramborového a háďátka nažloutlého a o změně vyhlášky č. 332/2004 Sb., o opatřeních k zabezpečení ochrany proti zavlékání a šíření původce rakoviny bramboru, háďátka bramborového a háďátka nažloutlého
44/2016 Nález Ústavního soudu ze dne 19. listopadu 2015 sp. zn. Pl. ÚS 10/15 ve věci návrhu na vyslovení protiústavnosti § 72 odst. 1 věty první zákona č. 94/1963 Sb., o rodině
Částka číslo 17/2016 ze dne 5.2.2016
45/2016 Zákon o službě vojáků v záloze
46/2016 Zákon, kterým se mění zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, ve znění pozdějších předpisů
47/2016 Zákon, kterým se mění zákon č. 585/2004 Sb., o branné povinnosti a jejím zajišťování (branný zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
48/2016 Zákon, kterým se mění zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 247/2000 Sb., o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů
49/2016 Zákon, kterým se mění zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění), ve znění pozdějších předpisů
50/2016 Zákon, kterým se mění zákon č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů a jejím zneužití
Částka číslo 18/2016 ze dne 8.2.2016
51/2016 Zákon, kterým se mění zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
52/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 244/2013 Sb., o bližší úpravě některých pravidel zákona o investičních společnostech a investičních fondech
Částka číslo 19/2016 ze dne 12.2.2016
53/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 441/2013 Sb., k provedení zákona o oceňování majetku (oceňovací vyhláška), ve znění pozdějších předpisů
54/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 274/2009 Sb., o školských zařízeních, u nichž se nejvyšší povolené počty dětí, žáků a studentů nebo jiných obdobných jednotek vedených v rejstříku škol a školských zařízení neuvádějí
55/2016 Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí
Částka číslo 20/2016 ze dne 15.2.2016
56/2016 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 323/2002 Sb., o rozpočtové skladbě, ve znění pozdějších předpisů
|
|
|
VEDOUCÍ PRACOVNÍK – JAK NA NEZDARY?
Omyly či chyby v různých podobách jsou neodmyslitelnou součástí života běhu a bývají našimi ne zrovna nepostradatelnými průvodci. I když jdete do úkolu se sebelepším úmyslem, nemusí jeho splnění vyjít podle vašich představ, třebaže to v určitých situacích nemusí být vašim zaviněním. Někdy se totiž znenáhla objeví nepředvídané okolnosti, které ani netušíte, což na druhou stranu můžete později spolehlivě využít jako elegantní výmluvu.
Nezdary jsou nenápadnými pomocníky na vaší cestě vpřed. Prostřednictvím vašich počinů jsou zřejmými důsledky vašich pochybených šlápnutí a současně varující výstrahou, kterou nesmíte v budoucnu v žádném případě podcenit, nechcete-li si ublížit.
Rozvahu především
Vedoucí pracovník musí vždy a za všech okolností pracovat s určitou (raději větší) mírou rozvahy a průběžně analyzovat jevy provázející jeho rozhodovací proces. Skoky střemhlav nebývají nejlepší volbou a zdaleka nemusejí mít požadovaný účinek, nehledě na často navazující nutnost přehodnocování již přijatého řešení. Rozvážným přístupem získává vedoucí jednak tolik potřebný čas k zaujetí správného stanoviska, jednak zpravidla nevystávají nutnosti dalších korekcí.
Ne vše musí vyjít najevo
Během jen jednoho jediného pracovního dne přijímá vedoucí třeba i desítky více či méně závažných rozhodnutí. Důsledkem každého rozhodnutí je změna stavu, neboli nastavení určitého východiska pro další vývoj. Dopady přijatých rozhodnutí mohou být buď zjevné a ve svých následcích tedy nezpochybnitelné a nezměnitelné, nebo naopak nenápadné až bezvýznamné. Pokud se vám něco nepodaří ideálně podle vašich představ nebo dopustíte-li se chyby, pak je zásadní rozsah tohoto pochybení. Jestliže usoudíte, že vaše ne zrovna dobré počínání nikdo nemusí ani zaregistrovat, pak z více důvodů není účelné se o něm zmiňovat, natož je ještě z vašeho pohledu rádoby zajímavě rozmazávat. Nemějte obavy, tak jako tak stejně dříve či později uděláte chybu, která vám způsobí vrásky na čele, zákonitosti vývoje ani v tomto nezměníte. Proto nechte onu nežádoucí událost tiše vyšumět, jako by ani nebyla. V dnešním chvatu a překotném běhu událostí jedno rozhodnutí střídá druhé, po obědě matně vzpomínáme, co bylo dopoledne a včerejší prožitky se již často obrazně ocitají pod příkrovem vrstvy prachu. Ovšem „ututlat“ nepovedené rozhodnutí můžete jedině a pouze takříkajíc ve vší počestnosti za podmínky, že dopady vašeho počínání jsou minimální až mizivé s reálným předpokladem, že se o něm nikdo nedozví. V opačném případě přemýšlejte, jak se z maléru dostat s co nejmenšími ztrátami, netaktický postoj může v takovém případě skončit až (větší nebo menší) ostudou.
Chyba a míra její závažnosti
Každá chyba je tak významná, jak významné jsou její následky. Ještě předtím, než jako vedoucí začnete prošetřovat, kdeže se ta nešťastná věc vlastně přihodila a kdo za ni může, předtím, než začnete více či méně agresivně útočit na viníky (někdy určitá míra agrese není na škodu, obzvláště v záležitostech závažnější povahy), pokuste se nejprve hledat u sebe. Můžete třeba dospět k závěru, že chybu způsobilo vaše nepříliš promyšlené rozhodnutí, nebo třeba i to, že jste uložený úkol vysvětlil jen povrchně. Na tuto analýzu časem příliš nešetřete a teprve tehdy, až si budete skálopevně jisti, že jste nepochybili, pak nadchází prostor na řešení chyby s ostatními, tedy s těmi, co úkol nezvládli a tedy nesou přímou osobní odpovědnost. Přesto, pokud vycítíte, že jste udělal zjevnou chybu, pak její „zatloukání“ většinou působí směšně až trapně, nemluvě o rapidním poklesu vaší autority, kterou pak budete dlouho a s velkými obtížemi dostávat na odpovídající úroveň. V takovém případě je rozhodně lepší chybu přiznat, jako když před léty pověstný doktor Sova v Nemocnici na kraji města řekl: „Měl jste pravdu, pane kolego“. Takový postoj podřízení ocení, ovšem s jedinou podmínkou, totiž, že k takové situaci dojde, řečeno slovy klasika, maximálně jednou za deset let. Proto vždy a za všech okolností velmi důkladně zvažujte každé rozhodnutí, především ta zásadová. V tomto směru si berte práci i domů a přemýšlejte i ve svém volném čase, nejde-li jinak. Vaše rodina to však nesmí pocítit.
Chcete-li předejít zbytečným chybám v řídící práci, pak velmi bedlivě sledujte chování všech kolem, tedy jak vašich nadřízených nebo podřízených, tak i jiných vedoucích na vaší úrovni. Snadno a zadarmo si o každém učiníte svůj vlastní úsudek, především pak poznáte spolupracovníky ve vypjatých chvílích, kdy se projevují charaktery.
Pak si lehce uvědomíte, jak byste mohli nebo chtěli vystupovat, a kterých projevů se máte naopak důsledně stranit. Nesnažte se však někoho napodobovat, pouze převezměte to dobré, ale zůstaňte sami sebou. Málokterý problém se vyřeší sám, a pokud ano, pak je na místě otázka, zda je to tak správně. Mírou vyciťování musíte poznat, zda již nadešel čas na řešení problému, který se na pracovišti objevil, anebo ještě můžete určitou dobu počkat. Někdy postačí jedna vhodně (jakoby mimochodem) pronesená věta, replika či poznámka, nad kterou se dotyčný(í) zamyslí. Na tyto a jiné složitosti vám spolehlivý recept nedá žádná škola z jednoho prostého důvodu – předem totiž nelze odhadnout lidskou povahu a její mnohdy nejneočekávanější projevy. Život sám je tou nejlepší školou, ve které se budete učit pořád, budete-li o rozšiřování vašeho vědění usilovat. Ať chybu zavinil ten či onen, je třeba ji a její důsledky vyřešit a více se k ní nevracet. Jako vedoucí zatněte zuby a pusťte se se vší vervou do nápravy chybného stavu. Strhnete tím kolektiv a výsledky se dostaví. Prostředím pak bude proudit svěží vítr a ve vás osobně převládne pocit uspokojení nad tím, že se dílo daří.
Mezi čtyřma očima
Pokud váš pracovník zjevně pochybil, musíte jeho provinění projednat a zpravidla přijmout adekvátní závěr. Takové situace řešte zásadně „mezi čtyřma očima“. Zažil jsem v praxi nemálo naprosto nevhodných postupů, snižujících ve svých důsledcích až lidskou důstojnost, kdy byl konkrétní nedostatek vytýkán provinivší se osobě před kolegy nebo dokonce před klienty, což je už absolutně nepřípustná varianta. To špinavé prádlo mají opravdu prát jenom ti, kterých se tato činnost bezprostředně dotýká, přítomnost jiných je z více důvodů nadbytečná.
Výmluvy podřízení neberou
Vedoucí rozhoduje a také zodpovídá, proto by si měl za svým pevně stát a důkladně by měl zvažovat použití výmluvy jako prvku či faktoru, který chce postavit na svoji stranu.
Někdy je vhodné, dokonce nutné, poukázat na jevy a okolnosti související tak, aby měli podřízení určitý komplexní pohled, v jehož rámci mohou pochopit, že manévrovací prostor jejich vedoucího je určitým způsobem limitován. Avšak bez ohledu na objektivně stanovená omezení a další existující vlivy se od vedoucího vždy očekává patřičné rozhodnutí, vycházející z jeho kompetencí. V této fázi již výmluvy nemají své místo a vedoucí musí konat. Musí dokázat, že je na jemu svěřeném místě tou správnou osobou.
Nenechte se otrávit – hlavně okolím
Lidé dokážou být nepříjemní, nezdravě útoční, závistiví, pomlouvační. Ve vaší rozhodovací a řídící praxi je obrovskou výhodou, stojí-li váš nadřízený plně za vámi, případně je velmi vhodné si jej k tomuto postoji vychovat. Jak jej přesvědčit o tom, že to, co děláte, se snažíte dělat dobře? Musíte se prostě ukázat, projevit snahu, vyvinout velké úsilí – je to dobré nejen pro vašeho šéfa, ale pro vás především. Podle velikosti kolektivu se v jeho rámci zpravidla utvářejí menší skupinky, vznikající na základě určitých vzájemných sympatií, něco na způsob přitažlivosti stejnorodého. Tyto skupinky mohou nenápadně začít zevnitř rozkládat kolektiv a rozbít je není jednoduché. Úkolem vedoucího je však dosáhnout stavu, kdy budou všichni táhnout za jeden provaz. Jednou z cest, jak nastalý stav zvládnout, je zachovat si čistý štít a určitý morální postoj bez ohledu na některé jedince a jejich osobní ambice. S těmi, kteří váš postoj reflektují, můžete počítat. U těch ostatních se zamyslete, zda je (částečně) převychováte k obrazu svému nebo budete uvažovat o jiném řešení.
Děj přítomnosti a čisté pozitivní myšlení
Již starověké národy znaly a cítily sílu myšlenek. Převedeno do dnešní doby, pouze zarytý odpůrce zpochybňuje telepatii a jiné projevy myšlenkových forem. Chcete-li si vnitřně připravit vaši psychiku pro řešení náročných úkolů vedoucího pracovníka, soustřeďte se na čistotu a pozitivní směr vašeho myšlení. Zkuste odsunout vše rušivé, rozkladné a deprimující, to ve své mysli zaměňte za tvůrčí a budující. Je to nesmírně náročný úkol, se kterým budete bojovat léta. A i kdybyste definitivně nezvítězili, povznese vás ve vašem duchovním životě měrou až nepředstavitelnou, budete-li chtít to vycítit. Protože vzájemná propojenost fyzického a duchovního (duševního) je pro váš žádoucí osobní rozvoj podmínkou nutnou, medicínsky pojato – v zdravém těle zdravý duch. A z nemoci ducha onemocní i tělo. Leč nemoc nepřijde, pokud si ji sami nepřivoláte…
Žijte přítomností, do minulosti se vracejte jen pro poučení, do budoucnosti vzhlížejte s nadějí a především pamatujte, že pouze hloupý člověk dělá stejné chyby. A to platí nejen v zaměstnání, ale i ve vší pestrosti každodenního života.
Ing. Antonín Daněk
|
|
|
Termíny pro praxi v Březnu 2015
1. března Úterý |
Daně z příjmů – zaměstnavatel |
Listinné podání vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti zálohově sražené z mezd za kalendářní rok 2015 včetně příloh (elektronické podání stačí až do 20. 3.)
(§ 38j odst. 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
8. března Úterý |
Zdravotní poj. – OSVČ |
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za únor 2016
(§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění) |
15. března Úterý |
Daně z příjmů – poplatník |
Odvod čtvrtletní zálohy na daň z příjmů na rok 2016, pokud poslední známá daňová povinnost poplatníka za zdaňovací období kalendářního roku 2015 přesáhla 150.000 Kč
(§ 38a odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Daně z příjmů – platební zpro-středkovatel |
Oznámení platebního zprostředkovatele o výplatách příjmů úrokového charakteru zejména občanům jiných státu EU, resp. EHP za rok 2015
(§ 38fa odst. 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
21. března
Pondělí
(za neděli 20. 3.)
|
Daň z příjmů – zaměstnavatel |
Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů z mezd za únor 2016
(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Elektronické podání vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti zálohově sražené z mezd za rok 2015 včetně příloh (listinné podání bylo nutné podat už do 1. 3.)
(§ 38j odst. 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění – OSVČ |
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za únor 2016
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za únor 2016
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za únor 2016
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za únor 2016
(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za únor 2016
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za únor 2016
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
|
25. března
Pátek
|
DPH |
Podání přiznání k DPH plátce s měsíčním zdaňovacím obdobím za únor 2016 a její zaplacení
(§ 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání kontrolního hlášení za únor 2016 u všech plátců z řad právnických osob, zatímco u plátců z řad osob fyzických, pouze pokud jejich zdaňovacím obdobím je kalendářní měsíc
(§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání souhrnného hlášení plátce za únor 2016, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a poskytnutí služby (kterou zdaní příjemce)
(§ 102 odst. 1, 3 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za únor 2016, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za únor 2016, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o DPH)
|
31. března
Čtvrtek
|
Daně z příjmů - plátce |
Odvod „srážkové“ daně sražené v únoru 2016 a hlášení plátce daně o dani sražené zahraničním poplatníkům (s výjimkou příjmů z dohod o provedení práce do 10 000 Kč)
(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění daně sraženého v únoru 2016 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce daně o provedeném zajištění daně
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Daň z příjmů – zaměstnavatel |
Provedení ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2015
(§ 38ch odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Zdravotní pojištění – OSVČ |
Oznámení OSVČ účtující v hospodářském roce zdravotní pojišťovně, ke kterému datu bude podávat daňové přiznání za rok 2015, pokud tak učiní později než k 31. 3.
(§ 24 odst. 1 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění)
|
|
|
|
Název krajiny
|
Název měny
|
Měna
|
1.2.
|
2.2.
|
3.2.
|
4.2.
|
5.2.
|
8.2.
|
9.2.
|
10.2.
|
11.2.
|
12.2.
|
15.2.
|
Austrálie |
dolar
|
AUD
|
17,567
|
17,574
|
17,462
|
17,462
|
17,381
|
17,351
|
17,205
|
16,838
|
17,053
|
16,902
|
17,028
|
Brazílie |
real
|
BRL
|
6,107
|
6,214
|
6,204
|
6,246
|
6,216
|
6,222
|
6,257
|
6,191
|
6,181
|
6,041
|
6,005
|
Bulharsko |
lev
|
BGN
|
13,818
|
13,815
|
13,817
|
13,818
|
13,817
|
13,822
|
13,834
|
13,836
|
13,819
|
13,837
|
13,838
|
Čína |
renminbi
|
CNY
|
3,766
|
3,773
|
3,762
|
3,758
|
3,667
|
3,673
|
3,71
|
3,666
|
3,653
|
3,631
|
3,653
|
Dánsko |
koruna
|
DKK
|
3,621
|
3,621
|
3,621
|
3,621
|
3,621
|
3,622
|
3,626
|
3,626
|
3,622
|
3,627
|
3,626
|
EMU |
euro
|
EUR
|
27,025
|
27,02
|
27,025
|
27,02
|
27,02
|
27,035
|
27,06
|
27,06
|
27,03
|
27,07
|
27,065
|
Filipíny |
peso
|
PHP
|
51,918
|
52,023
|
51,711
|
51,615
|
50,637
|
50,728
|
51,006
|
50,457
|
50,626
|
50,186
|
50,53
|
Hongkong |
dolar
|
HKD
|
3,177
|
3,19
|
3,179
|
3,17
|
3,096
|
3,099
|
3,13
|
3,09
|
3,082
|
3,062
|
3,082
|
Chorvatsko |
kuna
|
HRK
|
3,528
|
3,527
|
3,525
|
3,525
|
3,529
|
3,532
|
3,541
|
3,542
|
3,539
|
3,544
|
3,548
|
Indie |
rupie
|
INR
|
36,486
|
36,553
|
36,406
|
36,333
|
35,616
|
35,734
|
35,837
|
35,4
|
35,383
|
34,868
|
35,178
|
Indonesie |
rupie
|
IDR
|
1,797
|
1,82
|
1,808
|
1,796
|
1,768
|
1,771
|
1,789
|
1,771
|
1,783
|
1,772
|
1,779
|
Japonsko |
jen
|
JPY
|
20,441
|
20,47
|
20,499
|
20,695
|
20,548
|
20,684
|
20,954
|
20,964
|
20,888
|
21,259
|
21,297
|
Jihoafrická rep. |
rand
|
ZAR
|
1,546
|
1,544
|
1,537
|
1,529
|
1,52
|
1,522
|
1,504
|
1,488
|
1,515
|
1,505
|
1,51
|
Jižní Korea |
won
|
KRW
|
2,05
|
2,062
|
2,043
|
2,032
|
2,021
|
2,026
|
2,014
|
1,995
|
2,016
|
1,986
|
1,99
|
Kanada |
dolar
|
CAD
|
17,6
|
17,719
|
17,674
|
17,743
|
17,584
|
17,556
|
17,47
|
17,318
|
17,328
|
17,09
|
17,244
|
Maďarsko |
forint
|
HUF
|
8,661
|
8,666
|
8,673
|
8,702
|
8,702
|
8,723
|
8,709
|
8,681
|
8,677
|
8,676
|
8,727
|
Malajsie |
ringgit
|
MYR
|
5,959
|
5,974
|
5,882
|
5,856
|
5,812
|
5,801
|
5,86
|
5,791
|
5,823
|
5,762
|
5,757
|
Mexiko |
peso
|
MXN
|
1,352
|
1,359
|
1,349
|
1,344
|
1,33
|
1,325
|
1,306
|
1,278
|
1,283
|
1,253
|
1,249
|
MMF |
SDR
|
XDR
|
34,18
|
34,202
|
34,209
|
34,218
|
33,691
|
33,749
|
33,992
|
33,717
|
33,674
|
33,599
|
33,746
|
Norsko |
koruna
|
NOK
|
2,851
|
2,87
|
2,838
|
2,839
|
2,833
|
2,824
|
2,82
|
2,799
|
2,81
|
2,788
|
2,797
|
Nový Zéland |
dolar
|
NZD
|
16,106
|
16,068
|
16,048
|
16,33
|
16,199
|
16,236
|
16,105
|
15,845
|
15,975
|
15,948
|
15,957
|
Polsko |
zlotý
|
PLN
|
6,087
|
6,153
|
6,135
|
6,145
|
6,121
|
6,128
|
6,1
|
6,078
|
6,104
|
6,084
|
6,136
|
Rumunsko |
nové leu
|
RON
|
5,959
|
5,97
|
5,989
|
5,992
|
5,993
|
6,004
|
6,041
|
6,021
|
6,029
|
6,045
|
6,049
|
Rusko |
rubl
|
RUB
|
32,655
|
32,574
|
31,294
|
31,438
|
31,353
|
31,438
|
31,523
|
30,599
|
30,513
|
29,77
|
30,221
|
Singapur |
dolar
|
SGD
|
17,385
|
17,434
|
17,34
|
17,288
|
17,189
|
17,291
|
17,298
|
17,166
|
17,243
|
17,158
|
17,179
|
Švédsko |
koruna
|
SEK
|
2,891
|
2,91
|
2,892
|
2,887
|
2,873
|
2,866
|
2,869
|
2,845
|
2,84
|
2,843
|
2,863
|
Švýcarsko |
frank
|
CHF
|
24,256
|
24,34
|
24,244
|
24,314
|
24,206
|
24,345
|
24,484
|
24,623
|
24,665
|
24,542
|
24,62
|
Thajsko |
baht
|
THB
|
69,354
|
69,728
|
69,187
|
68,957
|
67,644
|
67,945
|
68,578
|
67,954
|
67,911
|
67,717
|
67,428
|
Turecko |
nová lira
|
TRY
|
8,36
|
8,375
|
8,385
|
8,411
|
8,32
|
8,322
|
8,272
|
8,167
|
8,206
|
8,156
|
8,201
|
USA |
dolar
|
USD
|
24,76
|
24,823
|
24,748
|
24,72
|
24,11
|
24,134
|
24,379
|
24,09
|
24,006
|
23,857
|
24,004
|
Velká Británie |
libra
|
GBP
|
35,383
|
35,505
|
35,624
|
35,887
|
35,273
|
35,124
|
35,013
|
34,725
|
34,95
|
34,383
|
34,82
|
Izrael |
šekel
|
ILS
|
6,274
|
6,283
|
6,261
|
6,239
|
6,17
|
6,228
|
6,262
|
6,2
|
6,2
|
6,131
|
6,189
|
|
|
|
NEJVÍCE ČTENÁ TÉMATA A PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 7-8/2016 (I/2016)
- Zákon o účetnictví s komentářem – Ing. Zdenka Cardová
- Prováděcí vyhláška k zákonu o účetnictví s komentářem – Ing. Zdenka Cardová
- Daňové přiznání FO a PO za rok 2015 – Ing. Eva Sedláková
- Opravy chyb v katastru nemovitostí – JUDr. Jana Drexlerová
- Vyšší příspěvky zaměstnavatelům od úřadů práce – JUDr. Ladislav Jouza
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 2/2016 (I/2016)
- Sleva na dani v DP - Ing. Ivan Macháček
- Dary a jejich zdanění - Ing. Karel Janda
- Příloha v účetní závěrce - novela - Ing. Vladimír Hruška
- Opravy při chybné účtování časového rozlišení - Ing. Zdenka Cardová
- Vydržení dle NOZ - JUDr. Jana Drexlerová
Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 2/2016 (I/2016)
- Inventarizace a účetní závěrka – Ing. Vladimír Hruška
- Bezúplatné příjmy – Ing. Eva Sedláková
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 2/2016 (I/2016)
- Cestovní náhrady zaměstnanců v roce 2016 - Ing. Martin Děrgel
- Pracovní volno z důvodu obecného zájmu - JUDr. Ladislav Jouza
- Nová výše náhrady za ztrátu na výdělků v r. 2016 - JUDr. Eva Dandová
- Plátci pojistného a rok 2016 ve zdravotním pojištění - Ing. Antonín Daněk
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 2/2016 (I/2016)
- Volitelný způsob zdanění při dodání nemovité věci od 1. 1. 2016 - Ing. Václav Benda
- Neoznámení změny zdravotní pojišťovny zaměstnancem - Ing. Antonín Daněk
- Odstupné ve splátkách a zdravotní pojištění - Ing. Antonín Daněk
- Dovolená za rok 2015 – JUDr. Ladislav Jouza
1000 řešení – měsíčník č. 2/2016 (I/2016)
- Zdravotní pojištění od 1. 1. 2016 - Ing. Antonín Daněk
- Státní služba - Ing. Karel Janda
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
Monotematiky:
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2015 (sestavování účetní závěrky podnikatelů)
Daňová přiznání FO a PO za rok 2015 (aktuální informace pro zpracování daňových přiznání)
Roční zúčtování příjmů za rok 2015 (postup ročního zúčtování ze závislé činnosti)
Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2016 (přehled parametrů, sazeb, konstant, vzorových výpočtů ... z oblasti mezd a platů)
Daňové a nedaňové výdaje (2016) – (uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových)
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník č. 9/2016 (II/2016)
- Energetický zákon s komentářem – Mgr. Martina Bartová
- Daňová ztráta z pohledu optimalizace v DP za rok 2015 – Ing. Ivan Macháček
- Insolvence z hlediska ZDP – Ing. Eva Sedláková
- Kratší pracovní úvazek - výhody a nevýhody – JUDr. Eva Dandová
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 3-4/2016 (II/2016)
- Novela zákona o daních z příjmů – Ing. Eva Sedláková
- Smluvní sankce a daň z příjmů - Ing. Helena Machová
- Účty a zásady účtování na účtech aneb ČÚS č. 001 – Ing. Vladimír Hruška
- DPH při prodeji pozemků v roce 2016 – Ing. Václav Benda
- Oprava při neúčtování kursových rozdílů v předchozím období – Ing. Zdenka Cardová
- Pracovní volno při překážkách v práci – JUDr. Ladislav Jouza
Daně účetnictví – vzory a případy (DÚVaP) – měsíčník, č. 3/2016 (II/2016)
- Kontrolní hlášení a další změny zákona o DPH od 1. 1. 2016 – Ing. Václav Benda
- Úvěry a zápůjčky v daních a účetnictví – Ing. Karel Janda
- Spol. s.r.o. v daních a účetnictví – Ing. Martin Děrgel
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 3-4/2016 (II/2016)
- Prodej akcií – nově - Ing. Ivan Macháček
- Vyšší podpora v nezaměstnanosti – aktuálně - Ing. Olga Bičáková
- Mateřská a rodičovská dovolená - Ing. Antonín Daněk
- OSVČ ve zdravotním pojištění v roce 2016 - Ing. Antonín Daněk
- Správní delikty podnikatelů a zaměstnavatelů - Ing. Olga Bičáková
- Průměrný výdělek v kostce - JUDr. Eva Dandová
Poradce Veřejné Správy – (PVS) – měsíčník, č. 3-4/2016 (II/2016)
- Právní předpisy u neziskových subjektů – změny (2.) - Ing. Zdeněk Morávek
- Veřejné zakázky zadávané obcí (2.) - JUDr. Jana Drexlerová
- Pohledávky – opravné položky (2.) - Ing. Karel Janda
1000 řešení – měsíčník č. 3-4/2016 (II/2016)
- ČÚS pro podnikatele - novela - Ing. Martin Děrgel
- Veřejné zakázky - JUDr. Jana Drexlerová
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
|
|
|
Příručka mzdové účetní
Mzdové účetnictví představuje účetnickou agendu, která souvisí se zaměstnáváním pracovníků účetní jednotky. Práce mzdových účetních je náročná na přesnost při výpočtu mezd, srážek z mezd a odvodů. Novely zákonů a různé změny v předpisech musí být do práce mzdové účetní vždy včas zakomponovány.
Jak správně vypočítat jednotlivé složky mzdy zaměstnanců a celkovou mzdu? Jak správně uzavřít podklady pro výpočet mezd? Vše potřebné ohledně mezd, zdravotního pojištění, sociálního pojištění, důchodového pojištění, daně z příjmů ze závislé činnosti najdete v našich publikacích.
V každodenní praxi využijí balíček nejen mzdové účetní a personalisté, ale i zaměstnavatelé, zaměstnanci, podnikatelé, živnostníci, ekonomové, auditoři, daňoví poradci ...
- 1.Příručka mzdové účetní - monotematika
monotematika
- 2. Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2016 - monotematika
/A5, str. 24/
- 3. Poradce 3-4/2016 - Zákoník práce s komentářem - úplné znění zákona s komentářem
/A5, str. 446/
- 4. DaÚ 2/2016 - Mzdová agenda – nejčastější problémy - příspěvek – JUDr. Ladislav Jouza
/A4, str. 80/
Cena balíčku je 658 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 329 Kč.
Ušetříte 329 Kč.
Zaměstnavatelům a zaměstnancům - balíček
Jste zaměstnavatelem nebo zaměstnancem a potřebujete mít jasno v otázkách zákoníku práce? Velká novela zákoníku práce nabyla účinnosti 1. října 2015. Dotýká se rovněž některých úprav podle novely zákona o zaměstnanosti a dalších pracovněprávních předpisů. Zákoník práce i nadále po 2 letech účinnosti ovlivňuje nový občanský zákoník. Důležitá je zásada, že nový občanský zákoník se použije v pracovněprávních vztazích, jestliže problematika není upravena zákoníkem práce.
Více se již dočtete v publikacích, které jsou určeny především zaměstnavatelům, zaměstnancům, ale i mzdovým účetním, OSVČ, živnostníkům, podnikatelům, fyzickým osobám, auditorům, pracovníkům úřadů práce ...
- Poradce 3-4/2016 - Zákoník práce s komentářem - komentář
/A5, str. 446/
- DÚVaP 12/2015 - Změny v zákoníku práce a v zákonu o zaměstnanosti - příspěvek
/A5, str. 160/
- Aktualizace III/6 2015 - Zákoník práce - úplné znění zákona
/A5, str. 168/
- PaM 12/2015 - Zákoník práce - novela - příspěvek
/A4, str. 80/
- Povinnosti zaměstnavatele (monotematika) - Na co všechno musí myslet zaměstnavatelé? - příspěvek
/A5, str. 48/
Cena balíčku je 588 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 294 Kč.
Ušetříte 294 Kč.
Energetický zákon – novela
Energetický zákon byl podstatně změněn. Novela nabyla účinnosti 1. ledna 2016. Novela reaguje na skutečný vývoj trhu s elektřinou a s plynem a na rozvoj teplárenství v České republice. Novela usnadnila aplikovatelnost, kontrolu a vymahatelnost práv a povinností v jednotlivých energetických odvětvích i ve vazbě na pravomoci orgánů státní správy a jejich kompetence. Jaké změny nastaly?
Dozvíte se v našich publikacích, které jsou určeny pracovníkům státní správy, OSVČ, živnostníkům, fyzickým osobám, právnickým osobám ...
- Poradce 9/2016 - Energetický s komentářem - komentář
/A5, str. 272/
- 1000 řešení 8/2015 - Energetický zákon - novela - praktické příklady
/A5, str. 88/
- Aktualizace VI/3 2015 - Energetický zákon, Zákon o hospodaření energií - úplná znění zákonů
/A5, str. 152/
- PVS 8/2015 - Novela energetického zákona - příspěvek
/A4, str. 80/
Cena balíčku je 470 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 235 Kč.
Ušetříte 235 Kč.
Daňové a nedaňové výdaje v kostce
Zákon o daních z příjmů uvádí přehled nejdůležitějších daňových výdajů. Jakým způsobem je možné tyto výdaje uplatnit, včetně omezujících podmínek? Daňové výdaje poplatník vykazuje několika způsoby. Které výdaje mohou poplatníci daně z příjmů v praxi uplatnit do daňových výdajů? Komplexní informace ohledně daňových a nedaňových výdajů a také praktické příklady najdete v našich publikacích.
Balíček využijí čtenáři, kteří provozují podnikatelskou činnost, jinou samostatnou výdělečnou činnost, zemědělští podnikatelé, fyzické osoby, účetní, daňoví poradci, živnostníci, auditoři, ale i pracovníci daňových úřadů …
- 1.Daňové a nedaňové výdaje od A- Z - monotematika
/A5, str. 272/
- 2. Poradce 6/2016 - Daňové a nedaňové opravné položky a rezervy - příspěvek – Ing. Martin Děrgel
/A5, str. 272/
- 3. 1000 řešení 11/2015 - Automobil – daňové výdaje - praktické příklady – Ing. Zdeněk Morávek
/A5, str. 96/
Cena balíčku je 437 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 305 Kč.
Ušetříte 132 Kč.
Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E-
MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |