HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích:
|
1. OPTIMALIZACE
DANĚ 2023
Snahou každého
poplatníka daně z příjmů je v daňovém přiznání minimalizovat svůj základ daně a
tím i minimalizovat svou daňovou povinnost. Při této optimalizační činnosti je
přitom důležité využít všech ustanovení zákona z příjmů umožňující legálně
dosáhnout optimální daně z příjmů, a přitom se nedopouštět sankcionovaných
daňových úniků. Jak správně postupovat při optimalizaci daně?
Dočtete se
v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým
poradcům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Optimalizace daně 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 120/
2.
Daňové a nedaňové výdaje 2023 – odborná tematická publikace /A5, cca str.
560/
3.
Zákony IA/2023 – Zákon o daních z příjmů, Zákon o DPH ... – úplná znění
zákonů /A5, str. 576/
4.
100 otázek a odpovědí ZDP po novele, Cestovní náhrady – odborná
tematická publikace /A5, str. 96/
Cena balíčku je 1177 Kč.
Cena balíčku s 10 % slevou je 1060 Kč.
Ušetříte 117 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
2. BALÍČEK
MZDOVÝM ÚČETNÍM
Pracujete jako
mzdová účetní a potřebujete mít po ruce aktuální informace ohledně
posledních novel pracovněprávních a sociálních zákonů? V našich
publikacích najdete odborné texty doplněné názornými příklady z praxe.
Objednejte si naše publikace, které jsou určeny
mzdovým účetním, podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, živnostníkům,
manažerům …
1.
Poradce 11-12/2022 – Zákoník práce s komentářem – komentář /A5, str. 528/
2.
DÚVaP 3-4/2023 – Povinnosti zaměstnance k náhradě škody – příspěvek /A5,
str. 192/
3.
100 otázek a odpovědí Vnitropodnikové směrnice – odborná
tematická publikace /A5, str. 96/
4.
PaM 3-4/2023 – Průměrná mzda zvyšuje v roce 2023 práva a nároky zaměstnanců – příspěvek /A4,
str. 112/
Cena balíčku je 1310 Kč
Cena balíčku se 30 % slevou je 917 Kč.
Ušetříte 393 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
3. DAŇOVÝ
BALÍČEK
Přinášíme Vám
komplexní pohled na daně, od zpracování účetní závěrky a daňových přiznání
až po novinky v zákoně o daních z příjmů po posledních novelách.
Potřebujete komplexní, podrobné informace?
Objednejte si naše
publikace, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům,
živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Poradce 8-9/2023 – Zákon o daních z příjmů s komentářem – komentář /A5, str. 560/
2.
Daňová přiznání FO a PO za rok 2022 – odborná tematická
publikace /A5, str. 224/
3.
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2022 – odborná tematická
publikace /A5, str. 128/
4.
DaÚ 2/2023 – Daňové limity – příspěvek /A4, str. 80/
5.
1000 řešení 1-2/2023 – Konec roku v
účetnictví – praktické příklady /A5, str. 96/
Cena balíčku je 1262 Kč.
Cena balíčku s 20 % slevou je 1009 Kč.
Ušetříte 253 Kč.
Poštovné a balné je zdarma.
|
4. DPH
BALÍČEK
Novelou zákona
o DPH byl od 1. ledna 2023 zvýšen limit obratu pro povinnou registraci
plátce daně, upřesněna pravidla pro určení místa plnění při prodeji zboží na
dálku a provedeny dílčí změny v ustanoveních, která upravují podávání
kontrolních hlášení ... a další změny. Potřebujete podrobné, komplexní
informace?
Čtěte naše
publikace, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům,
živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Poradce 7/2023 – Zákon o DPH s komentářem – komentář /A5, str. 328/
2.
1000 řešení 3-4/2023 – DPH po novele– praktické příklady /A5,
str. 96/
3.
Zákony IA/2023 – Zákon o DPH, Daňový řád ... – úplná znění zákonů /A5, str. 576/
4.
Zákony IB/2023 – Zákon o účetnictví, ČÚS ... – úplná znění zákonů /A5, str. 554/
5.
DÚVaP 1-2/2023 – Povinnosti plátce DPH – příspěvek /A5, str. 144/
Cena balíčku je 1239 Kč.
Cena balíčku s 20 % slevou je 990 Kč.
Ušetříte 249 Kč.
Poštovné a balné je zdarma.
|
5. MZDOVÝ BALÍČEK
Přinášíme Vám ucelené pracovněprávní informace ohledně
zákoníku práce, zvýšení minimální mzdy, změny cestovních náhrad až po změněné
odvodové povinnosti od roku 2023. Potřebujete komplexní, podrobné informace?
Objednejte si naše publikace, které jsou určeny
mzdovým účetním, podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, živnostníkům,
manažerům …
1.
Zákony III/2023 – Zákoník práce, mzdové a platové předpisy ... – úplná znění
zákonů /A5,
str. 800/
2.
Příručka mzdové účetní 2023 – odborná tematická publikace /A5, str.
320/
3.
Pomocník mzdové účetní 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 48/
4.
PaM 2/2023 – Zvýšení minimální mzdy a pracovněprávní nároky zaměstnanců – příspěvek /A4,
str. 80/
5.
100 otázek a odpovědí ZDP po novele, Cestovní náhrady – odborná
tematická publikace /A5, str. 80/
Cena balíčku je 1198 Kč
Cena balíčku se 20 % slevou je 958 Kč.
Ušetříte 240 Kč.
Poštovné a balné je zdarma.
|
6. DAŇOVÉ
PŘIZNÁNÍ A UKONČENÍ ROKU
Kdo podává daňové
přiznání, kdy a jak ho podat, kdy a jak zaplatit daň? Jaké změny týkající se
daňového přiznání a účetní závěrky nastaly v průběhu roku? Jaké jsou
výhody a nevýhody ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění?
Potřebujete vyplněné vzory a tiskopisy pro daňová přiznání za rok 2022,
názorné příklady, vysvětlení pojmů?
Vše potřebné se
dozvíte v našich publikacích, které jsou určeny účetním, podnikatelům, daňovým
poradcům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Daňová přiznání FO a PO za rok 2022 – odborná tematická
publikace /A5,
str. 224/
2.
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2022 – odborná tematická
publikace /A5, str. 128/
3.
Daňové a nedaňové výdaje 2022 – odborná tematická
publikace /A5, str. 560/
4.
DÚVaP 1-2/2023 - Od účetní závěrky 2022 k daňovému přiznání PO – příspěvek /A5, str. 192/
5.
1000 řešení 1-2/2023 – Konec roku v
účetnictví – praktické příklady /A5, str. 96/
Cena balíčku je 1 452 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 1016 Kč.
Ušetříte 436 Kč.
Poštovné a balné je zdarma.
|
Cena balíčků je
včetně DPH. Uvedená
nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit
vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
DAŇOVÁ PŘIZNÁNÍ K DANI Z PŘÍJMŮ FO
V této kapitole
jsou heslovitě souhrnně uvedeny zásadní změny zákona o daních z příjmů,
týkající se zdaňování příjmů fyzických osob platné pro zdaňovací období 2022.
Daňové přiznání podle § 38g ZDP je povinen podat každý, jehož roční příjmy,
které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob, přesáhly 15 000 Kč, pokud se
nejedná o příjmy od daně osvobozené nebo o příjmy, z nichž je daň vybírána
srážkou podle zvláštní sazby daně. Daňové přiznání je povinen podat i ten,
jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob,
nepřesáhly 15 000 Kč, ale vykazuje daňovou ztrátu. Problematiku pomáhají vysvětlit
také mnohé praktické příklady.
1. Zásadní změny
zákonů
1.1 Přehled změn týkajících se zákona
o daních z příjmu
V této
kapitole jsou heslovitě souhrnně uvedeny zásadní změny zákona
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „ZDP“)
týkající se zdaňování příjmů fyzických osob platné pro zdaňovací období 2022.
Zákonem č. 609/2020 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti
daní a některé další zákony, u zákona č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů byly přijaty následující vybrané zásadní
změny:
·
V § 6
odst. 9 písm. b) ZDP se slovo „závodního“ zrušuje
a na konci textu písmene se doplňují slova „nebo peněžitý příspěvek
poskytovaný zaměstnavatelem zaměstnanci na stravování za jednu směnu podle
zákoníku práce do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout
zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin“.
Zavádí se peněžitý příspěvek (takzvaný „stravenkový paušál“)
poskytovaný zaměstnavatelem zaměstnanci na stravování za jednu směnu
podle zákona č. 262/2006 Sb.,
zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník
práce“) do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout
zaměstnancům odměňovaným platem (§ 109
odst. 3 zákoníku práce), při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin.
Limit stravného je upraven v § 176
odst. 1 písm. a) zákoníku práce a v každoročně vydávané
vyhlášce Ministerstva práce a sociálních věcí o změně sazby základní
náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného
a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování
cestovních náhrad.
Pro rok 2022 činí na základě vyhlášky č.
237/2022, o změně sazby základní náhrady za používání silničních
motorových vozidel a stravného a o stanovení průměrné ceny
pohonných hmot pro účely poskytování cestovních náhrad, ve znění pozdějších
předpisů, horní limit stravného při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin 118 Kč.
Došlo tak ke zvýšení částky peněžitého příspěvku zaměstnavatele, který je
při splnění zákonných podmínek osvobozen od daně. Osvobozený příspěvek
od daně může být maximálně do výše 70 % ze 118 Kč.
To znamená, že nově se zvyšuje na částku 82,60 Kč (v
roce 2021 to bylo 75,60 Kč).
Do výše uvedeného limitu je tento peněžitý příspěvek na stravování
osvobozen od daně z příjmů a nepodléhá tak ani zdravotnímu
a sociálnímu pojištění. Část peněžitého příspěvku nad výše uvedený limit
příspěvku na stravování se u zaměstnance zdaní jako příjem ze závislé činnosti
a rovněž podléhá odvodu pojistného na zdravotní a sociální pojištění.
·
Zrušení
„superhrubé“ mzdy
– úprava v § 6 odst. 12 ZDP kde nově základem daně
(dílčím základem daně) jsou příjmy ze závislé činnosti.
·
Zavedení
progresivní sazby daně § 16 odst. 1 ZDP – nově sazba daně
činí:
a) 15 % pro
část základu daně do 48násobku průměrné mzdy a
b) 23 % pro
část základu daně přesahující 48násobek průměrné mzdy.
Podle § 16
odst. 2 ZDP se daň vypočte ze základu daně sníženého
o nezdanitelné části základu daně a o odčitatelné položky od
základu daně a zaokrouhleného na celá sta Kč dolů, a to jako
součet součinů příslušné části takového základu daně a sazby pro tuto část
základu daně. Sazba daně 23 % tak nově nahrazuje původní solidární zvýšení
daně ve výši 7 % z kladného rozdílu mezi součtem příjmů zahrnovaných
do dílčího základu daně podle § 6 ZDP a dílčího základu daně podle § 7
ZDP a osmačtyřicetinásobkem průměrné mzdy.
Tyto příjmy podléhají nově
zdanění druhou sazbou daně ve výši 23 %. Pokud mají
poplatníci příjmy pouze od jednoho zaměstnavatele (či více
zaměstnavatelů postupně) a učinili u nich prohlášení
k dani (tj. podepsali tzv. růžový formulář), pak daňové přiznání
podávat již sami nemusí a mohou požádat o roční
zúčtování jako ostatní zaměstnanci.
·
V § 35ba
odst. 1 písm. a) ZDP – základní sleva na poplatníka se částka 24
840 Kč nahrazuje částkou 27 840 Kč. Po 13 letech byla daňová sleva na
poplatníka zvýšena, a to ve dvou krocích, pro zdaňovací období 2021 bylo
možno uplatnit slevu ve výši 27 840 Kč, v roce 2022 ve výši
30 840 Kč.
POZOR
Z přechodných ustanovení zákona však vyplývá, že zrušení limitu pro měsíční
daňový bonus se
použije poprvé při výpočtu zálohy na daň za měsíc leden 2022 pro
zdaňovací období roku 2022. Maximální
limit pro měsíční daňový bonus 5 025 Kč byl zachován pro celý rok 2021
a až od roku 2022 je zrušen.
Účinnost od 28. 7. 2021
Zákon č. 121/2021 Sb., o mimořádném příspěvku zaměstnanci při
nařízené karanténě, jedná se o nepřímou novelu ZDP, kde podle § 8
odst. 1 zákona č. 121/2021 Sb. je mimořádný příspěvek
zaměstnanci při nařízené karanténě osvobozen od daně z příjmů fyzických
osob.
·
§ 3 odst. 1 –
Zaměstnanci přísluší za každý kalendářní den, nejdéle však po dobu prvních 14
kalendářních dnů trvání nařízené karantény příspěvek ve výši 370,– Kč.
·
§ 4 odst. 1 –
Příspěvek vyplácí zaměstnanci zaměstnavatel společně s náhradou příjmu za
příslušné období.
·
§ 8 odst. 1 – Příspěvek je osvobozen od daně
z příjmů fyzických osob (není řešeno v zákoně o daních
z příjmů).
·
§ 8 odst. 2 – Zjišťuje-li
se pro účely jiných právních předpisů výše příjmu, k příspěvku se
nepřihlíží.
Účinnost od 5. 3. 2021
Zákon č. 284/2021 Sb., kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím stavebního zákona, upravil pojmosloví. Novela
v § 38l ZDP upravuje způsob prokazování nároku na odečet
nezdanitelné části základu daně, slevy na dani podle § 35 odst. 4
a § 35ba a daňového zvýhodnění z příjmů fyzických osob ze
závislé činnosti u plátce daně následujícím způsobem
·
text
„stavebním povolením, společným povolením, kterým se stavba umisťuje
a povoluje, nebo ohlášením stavby“ se nahrazuje slovy „povolením podle
stavebního zákona“,
·
odst. 1
písm. c) v případě úvěru poskytnutého na účely uvedené
v § 4b odst. 1 písm. a) povolením podle stavebního
zákona,
·
odst. 1
písm. d) v případě úvěru poskytnutého na účely uvedené
v § 4b odst. 1 písm. b) a c) výpisem z listu
vlastnictví a v případě úvěru poskytnutého na úplatné nabytí pozemku
po uplynutí 4 let od okamžiku nabytí pozemku povolením podle stavebního
zákona.
Účinnost novely ZDP část 11 čl. XX od 1. 7. 2023
Zákon č. 286/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb.,
občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti
(exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších
předpisů, a některé další zákony, přidal další novou slevu na dani.
V § 35 ZDP se za odstavec 3 vkládá nový odstavec
4, který zní:
„Daň poplatníka vypočtená za zdaňovací období nebo období, za které se
podává daňové přiznání, se snižuje o slevu za zastavenou exekuci,
jejíž výše odpovídá výši náhrady, kterou oprávněnému v daném zdaňovacím
období nebo období, za které se podává daňové přiznání, přizná exekutor při
zastavení exekuce, jejímž předmětem:
- byla pohledávka nepřevyšující částku 1
500 Kč bez příslušenství,
- a která probíhala po dobu alespoň tří let přede
dnem nabytí účinnosti zákona č. 286/2021 Sb.,
- z důvodu, že v těchto třech letech nebyla
tato pohledávka vymožena ani z části.“.
Výše slevy odpovídá přiznané náhradě v usnesení
o zastavení exekuce (30 % vymáhané pohledávky bez
příslušenství – usnesení slouží jako doklad pro uplatnění slevy). To, že se
jedná o pohledávku nepřevyšující výši 1 500 Kč, toto označení
slouží pouze pro specifikaci řízení, za jehož zastavení náleží náhrada
a na které se uplatňuje sleva na dani.
Z přechodného ustanovení vyplývá, že sleva na dani má sloužit jako
forma poskytnutí náhrady za každé takové zastavení v případě nevymožení
pohledávky, tj. pokud nedošlo ke spojení řízení, je nutné poskytnout slevu za
každé takové zastavené řízení.
V tiskopisech daňového přiznání pro zdaňovací období 2022 bude
sleva na dani uvedena na nových řádcích ř. 62a (ř. 35) Sleva za
zastavenou exekuci podle § 35 odst. 4 zákona – na zmíněné řádky
uvede poplatník výši náhrady, kterou mu ve zdaňovacím období nebo období,
za které se podává daňové přiznání, přiznal exekutor při zastavení exekuce,
jejímž předmětem byla pohledávka nepřevyšující částku 1 500 Kč bez
příslušenství, a která probíhala po dobu alespoň tří let přede dnem nabytí
účinnosti zákona č. 286/2021 Sb., z důvodu, že v těchto
třech letech nebyla tato pohledávka vymožena ani z části.
Účinnost od 01. 01. 2022
Zákon č. 297/2021 Sb., o poskytnutí jednorázové peněžní částky osobám
sterilizovaným v rozporu s právem a o změně některých
souvisejících zákonů, došlo k rozšíření osvobozených částek, kdy:
·
v
§ 4 odst. 1 písm. g) ZDP nový bod 5, se od daně osvobozuje příjem
v podobě jednorázové peněžní částky vyplacené státem osobě
sterilizované v rozporu s právem.
·
Oprávněnou
osobou je fyzická osoba, která se podrobila v období od 1. července 1966
do 31. března 2012 (dále jen "rozhodné období") ve zdravotnickém
zařízení na území, které je součástí území České republiky, sterilizaci
v rozporu s právem.
·
Nárok
je třeba uplatnit u Ministerstva zdravotnictví nejpozději do tří let od
účinnosti tohoto zákona, jinak zaniká.
·
Pokud
bude nárok prokázán, jednorázová peněžitá částka činí 300 000 korun.
Účinnost od 01. 01. 2022
Zákon č. 324/2021 Sb., o jednorázovém odškodnění subjektů
dotčených mimořádnou událostí v areálu muničních skladů
Vlachovice-Vrbětice a o změně některých zákonů, došlo k rozšíření osvobozených částek, kdy
·
v § 4 odst. 1
písm. g) bod 6 ZDP, nově
od daně osvobozuje jednorázové odškodnění vyplaceného státem osobě
v souvislosti s mimořádnou událostí v areálu muničních skladů
Vlachovice-Vrbětice.
Účinnost od 1. 1. 2022
Zákonem 353/2021 Sb. novela zákona o bankách navrátila do ZDP
v pozměněné podobě osvobození pro daňové nerezidenty výnosů
z dluhopisů emitovaných v zahraničí českými subjekty,
·
v § 4 odst. 1 ZDP se za písmeno zk) vkládá nové písmeno zl): Od daně se osvobozuje výnos dluhopisu podle zákona
upravujícího dluhopisy a příjem plynoucí z práva na splacení
dluhopisu vydaných v zahraničí poplatníkem se sídlem v České
republice, pokud plynou daňovému nerezidentovi, který není kapitálově spojenou
osobou s emitentem dluhopisu, ani s ním nevytvořil právní vztah
převážně za účelem snížení základu daně nebo zvýšení daňové ztráty,
•
ustanovení se použije na
dluhopisy s datem emise ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, tj. již od
1. 10. 2021.
Zákon č. 66/2022 Sb., nejedná se o novelu ZDP, jedná se
o zákon o opatřeních v oblasti zaměstnanosti a oblasti soc.
zabezpečení v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny
vyvolaným invazí vojsk Ruské federace.
•
Podle § 8
odst. 1 se fyzické osobě, která bezplatně poskytla ubytování cizinci
s dočasnou ochranou, poskytuje příspěvek na solidární domácnost. Příjem je osvobozený podle § 4 odst. 1
písm. i ZDP. Podmínkou
pro poskytování je, že se nejedná o ubytování v ubytovacím zařízení.
•
Jestliže je příspěvek pro
solidární domácnost dle § 8 na straně poplatníka příjmem osvobozeným od
daně, pak se uplatní ustanovení § 25 odst. 1 písm. i ZDP, podle
kterého výdaje hrazené z prostředků, které jsou na straně poplatníka
příjmy osvobozenými od daně, nejsou daňově uznatelnými výdaji.
•
Pokud se daný výdaj
vztahuje k příjmu od daně osvobozenému pouze částečně, je daňově
neuznatelný pouze v poměrné části.
Zákon č. 128/2022 Sb., o opatřeních v oblasti daní
v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným
invazí vojsk Ruské federace, je účinný od 25. května 2022.
•
Za zdaňovací období roku
2022 lze podle § 15
odst. 1 ZDP od základu
daně odečíst hodnotu bezúplatného plnění v úhrnu nejvýše 30 % ze základu daně.
•
Ustanovení § 15
odst. 1 ZDP se použije i na bezúplatné plnění poskytnuté v roce
2022
a) za účelem podpory obranného úsilí Ukrajiny, pokud příjemce
bezúplatného plnění splňuje podmínky, za kterých lze od základu daně odečíst
hodnotu bezúplatného plnění, nebo
b) Ukrajině, jejím územně správním celkům nebo právnickým nebo fyzickým
osobám se sídlem nebo bydlištěm na území Ukrajiny, pokud příjemce bezúplatného
plnění a účel bezúplatného plnění splňují podmínky, za kterých lze od
základu daně odečíst hodnotu bezúplatného plnění.
•
Výše uvedené může uplatnit
i daňový rezident Ukrajiny podle § 15 odst. 9 ZDP.
•
Výdajem vynaloženým na
dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů podle ZDP je výdaj na
bezúplatné nepeněžité plnění poskytnuté v roce 2022 na pomoc Ukrajině,
jejím územně správním celkům nebo právnickým nebo fyzickým osobám se sídlem
nebo bydlištěm na území Ukrajiny v souvislosti s ozbrojeným
konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace na účely,
pro které lze od základu daně odečíst hodnotu bezúplatného plnění.
•
Pokud poplatník daně
z příjmů výše uvedený výdaj uplatní jako výdaj vynaložený na dosažení,
zajištění a udržení zdanitelných příjmů, nelze související bezúplatné
nepeněžité plnění uplatnit jako nezdanitelnou část základu daně ani jako
položku snižující základ daně.
•
Výdaj lze uplatnit pouze
ve zdaňovacím období, ve kterém byl vynaložen.
S účinností od 1. 7. 2022 byl
zákon o daních z příjmů (ZDP) novelizován novelou č.
142/2022 Sb. – tato novela se týká daňové podpory
nízkoemisních vozidel. Novela 142/2022 Sb. přeřadila do 2. odpisové
skupiny dobíjecí stanice elektromobilů a plug-in hybridních vozidel
a snížila hodnotu nepeněžního příjmu zaměstnance, který může využívat
nízkoemisní vozidlo i pro soukromé účely z 1 % vstupní ceny na 0,5 %
vstupní ceny.
Zákonem č. 244/2022 Sb.
byla zatím poslední platná změna zákona o daních z příjmů (ZDP)
provedena k 1. 10. 2022. – jedná se o změnu navazující na zcela nový
předpis, kterým je zákon o omezení dopadu vybraných plastových
výrobků na životní prostředí (zákon č. 243/2022 Sb.); zákon
č. 244/2022 Sb. je doprovodným zákonem k zákonu 243/2022 Sb.
V ZDP bylo osvobození od daně z příjmů právnických osob dle
§ 19 odst. 1 písm. zc) ZDP, pokud jde o příspěvky do
kolektivních systémů od provozovatelů solárních elektráren, výrobců
podle zákona upravujícího výrobky s ukončenou životností a osob uvádějících
na trh obaly, od 1. 10. 2022 rozšířeno i o příspěvky do
kolektivního systému od výrobců plastových výrobků.
Zákon č. 366/2022 Sb.,
kterým se mění zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony pro
období roku 2022 přináší především možnost uplatnění mimořádných odpisů
i pro majetek pořízený (uvedený do užívání) v průběhu roku 2022.
Další změny daní z příjmů použitelné již pro rok 2022 se týkají odpisu
nemovité kulturní památky či odpočtu na podporu pořízení majetku na
odborné vzdělávání podle § 34g ZDP.
Dále došlo k novele následujících
ustanovení:
V § 4a písm. q)
ZDP se od daně osvobozuje bezúplatný příjem z nabytí spoluvlastnického
podílu na nemovité věci od obce nebo od poplatníka, jehož je obec členem nebo
zřizovatelem, pokud
1. na výstavbu této nemovité věci byla
v období od roku 1995 do roku 2007 získána dotace ze státního rozpočtu
prostřednictvím programu podporujícího výstavbu nájemních bytů a technické
infrastruktury nebo ze Státního fondu rozvoje bydlení podle nařízení vlády
č. 481/2000 Sb., o použití prostředků Státního fondu rozvoje
bydlení formou dotace ke krytí části nákladů spojených s výstavbou bytů,
ve znění pozdějších předpisů, a
2. převod této nemovité věci na jinou
osobu byl po stanovenou dobu zakázán podmínkami poskytnutí dotace podle bodu 1
a jedná se o první převod po uplynutí této doby s tím, že tento
převod slouží k tomu, aby tato nemovitá věc byla ve vlastnictví fyzické
osoby.
•
Vypuštění
poslední věty v § 23 odst. 8 ZDP. Týká se úprav při
přechodu z paušální daně na vedení účetnictví nebo na uplatnění
výdajů % z příjmů. Podle novely bude možné použít i na zdaňovací
období roku 2022.
•
Změna
ustanovení § 30a odst. 1 a 2 ZDP. Aplikace mimořádných
odpisů u hmotného majetku zařazeného v odpisových skupinách 1
a 2 se prodlužuje i na tento majetek pořízený až do 31. prosince
2023. Dle přechodných ustanovení lze výše uvedené použít i na majetek
pořízený v roce 2022.
•
Změna
v § 38b ZDP daň nebo penále se nepředepíše a neplatí
pokud celkové zdanitelné příjmy nečiní u fyzické osoby více než 50 000 Kč
se použije až pro zdaňovací období 2023.
•
Změna
v § 38g odst. 1 ZDP – daňové přiznání je povinen podat
každý, jehož roční příjmy, které jsou předmětem daně, přesáhly 50 000 Kč
…… použije se až pro zdaňovací období 2023.
•
Změna
v § 38godst. 2 ZDP – daňové přiznání není povinen
podat poplatník, který má příjmy ze závislé činnosti podle § 6 pouze
od……., a vyjma příjmů od daně osvobozených a příjmů, z nichž je
vybírána daň podle § 36, nemá jiné příjmy podle § 7 až 10 ZDP vyšší
než 20 000 Kč, použije se až pro zdaňovací období 2023.
•
POZOR
částka u § 10 odst. 3 písm. a ZDP se nemění.
•
Další
podrobné informace, související s rozsáhlými změnami týkajícími se
institutu paušální daně jsou uvedeny v kapitole 1.4) Paušální daň.
Výdaje
u motorových vozidel
Pro počátek roku 2022 byla platná
vyhláška č. 511/2021 Sb. ze dne 15. 12. 2021, pro rok 2022 tak byla
stanovena sazba základní náhrady u osobních vozidel ve výši 4,70 Kč,
bylo možno použít průměrnou cenu elektřiny ve výši 4,10 Kč/kWh
a průměrnou cenu pohonných hmot
a) 37,10 Kč za 1 litr benzinu
automobilového 95 oktanů,
b) 40,50 Kč za 1 litr benzinu
automobilového 98 oktanů,
c) 36,10 Kč za 1 litr motorové
nafty.
POZOR na následující změny, které nastaly
v průběhu roku 2022.
Od 12. 3. 2022
se měnila průměrná cena elektřiny (vyhláška č. 47/2022) ze
4,10 Kč/kWh na 6,00 Kč/kWh.
Od 14. 5. 2022
se měnila cena za 1 litr benzinu automobilového 95 oktanů (vyhláška č.
116/2022) na 44,50 Kč a cena za 1 litr nafty na 47,10 Kč.
Od 20. 8. 2022
se měnila cena za 1 litr benzinu automobilového 98 oktanů (vyhláška č.
237/2022) na 51,40 Kč.
Více o této
problematice najdete v odborné tematické publikaci Daňová přiznání FO a
PO za rok 2022.
DAŇOVÁ PŘIZNÁNÍ K DANI Z PŘÍJMŮ PO
Aby se správce
daně dozvěděl stěžejní údaje o daňovém subjektu, zejména jestli správně
stanovil svou daňovou povinnost, musí se nějakým legálním způsobem dostat
k relevantním informacím. Protože není reálné ani žádoucí, aby za každé
zdaňovací období prováděl u všech poplatníků a plátců daně kontrolu,
bylo zvoleno nejjednodušší možné řešení. Daňovým subjektům (ale ne vždy
a ne všem) je přímo ze zákona nařízeno sepsat všechny potřebné údaje do
standardizované formy tiskopisu – daňového přiznání – a předat je správci
daně. Prověření daňových subjektů pak nemusí být plošné, ale přesně cílené
například z důvodu podezřelých údajů v přiznání. A pokud by se
někdo opovážil přiznání nepodat nebo uvedl nepravdivé údaje, bude přísně
potrestán.
V tomto
příspěvku se konkrétně zaměříme na daňové přiznání k dani z příjmů
právnických osob – dále také jen „DPPO“ – za zdaňovací období započaté
v kalendářním roce 2022.
A to zejména u poplatníků z řad podnikatelských subjektů, kde
zcela převažují právní formy s.r.o. a a.s. Třebaže je u nich
zpravidla zdaňovacím obdobím kalendářní rok, jak uvidíme, nejedná se
o jedinou možnost, kromě alternativního hospodářského roku je někdy nutno
podat přiznání samostatně i za speciálně vymezenou část zdaňovacího
období. Při výpočtu DPPO a sestavování daňového přiznání se neobejdeme bez
účetnictví, a naopak se ani účetnictví neobejde bez vypočtené daně, která
je obvykle úplně posledním účetním případem uzavíraného účetního a zároveň
zdaňovacího období.
Hlavní právní
předpisy, jejich poslední zohledněné novely a použité zkratky
·
Zákon
č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění zákona
č. 251/2021 Sb. (dále také jen „ZÚ“)
·
Zákon
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění zákona
č. 366/2022 Sb. (dále také jen „ZDP“)
·
Zákon
č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění zákona
č. 366/2022 Sb. (dále také jen „DŘ“)
·
Vyhláška
č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona
č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro
účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícímu v soustavě podvojného
účetnictví, ve znění vyhlášky č. 441/2017 Sb. (dále také jen „VÚ“)
·
Pokyn Generálního
finančního ředitelství č. GFŘ D – 22 k jednotnému postupu při uplatňování některých
ustanovení ZDP (vyšel ve Finančním zpravodaji č. 3/2015, dostupný také na
webu www.FinancniSprava.cz)
1.
Kdo
podává daňové přiznání
Podle § 135
odst. 1 zákona č. 280/2008 Sb., daňový řád, ve znění p.p. (dále
jen „DŘ“) je řádné
daňové přiznání – respektive řádné daňové tvrzení, což je v souladu
s § 1 odst. 3 DŘ obecnější, širší pojem zahrnující kromě
daňového přiznání dále také hlášení a vyúčtování daně – obecně povinen
podat každý daňový subjekt:
·
kterému
to zákon ukládá nebo
·
který
je k tomu správcem daně vyzván.
Povinnost podat
daňové přiznání tedy může stanovit jakýkoli zákon, nejen procesní DŘ, ale
i hmotně-právní, jako je zákon o DPH nebo zákon o dani
z nemovitých věcí apod. Co se týče konkrétně předmětu našeho zájmu – daně
z příjmů právnických osob – tak v souladu s očekáváním najdeme
pokyny pro její přiznávání v zákoně o daních z příjmů. Ovšem
celou řadu dalších důvodů podávání daňového přiznání k DPPO stanoví
pro speciální případy rovněž § 238 až § 245 DŘ.
Z nichž se právnických osob týká především vstup do likvidace, přeměny
obchodních korporací, zahájení a ukončení insolvenčního řízení poplatníka.
Tyto speciality nás zajímat ale nebudou, neboť jak bylo předesláno, našim
zájmem bude v praxi zdaleka nejčastější typ přiznání k DPPO za
právě uplynulé zdaňovací období, kterým je v naprosté většině případů
aktuálně minulý kalendářní rok 2022.
Pro naše účely je
podstatné, že tuto v zásadě daňově-procesní povinnost poplatníkům
DPPO stanovuje zákon č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZDP“)
v části čtvrté nazvané „Zvláštní ustanovení pro vybírání daně
z příjmů“, a to konkrétně v následujících ustanoveních:
·
§ 38m, který ukládá
obecnou povinnost podat daňové přiznání k DPPO za zdaňovací období
všem poplatníkům (i při nulovém základu daně nebo při ztrátě), s výjimkami
uvedenými v § 38mb ZDP (viz dále):
-
„Poplatník je
povinen podat daňové přiznání k dani z příjmů právnických osob.“
·
§ 38ma stanovujícím povinnost podat daňové přiznání
k DPPO za období, které sice není (celým) zdaňovacím obdobím,
ale přesto je nutno ve vyjmenovaných případech za takovéto období přiznání
podat.
-
V praxi jde o méně
obvyklé situace týkající se zejména přeměn obchodních korporací nebo změn
vymezení účetního období, např. při přechodu na účtování
v hospodářském roce. Důvodem povinnosti podat daňové přiznání za tyto
speciálně určené části zdaňovacího období je, že jinak by zůstaly příjmy
(výnosy) plynoucí poplatníkovi v takovémto období mimo povinnost přiznání
daně a tedy nezdaněny.
Jak jsme avizovali,
§ 38mb ZDP vyjímá z povinnosti podat daňové přiznání
následující poplatníky:
Příklad 1
Podání přiznání
při ztrátě s.r.o.
Hospoda, s.r.o.
za rok 2022 vykáže účetní i daňovou ztrátu, kterou již ale nevyužije jako
odpočet, neboť v roce 2023 likvidací ukončit činnost a ztrátové byly
i předešlé dva roky. Musí podat přiznání k DPPO za 2022?
Ano, obchodní
korporace musejí podat daňové přiznání k dani z příjmů vždy, tedy
i v případě, že vykazují daňovou ztrátu. Není přitom podstatné,
jestli ji někdy využijí jako odčitatelnou položku od základu daně nebo nikoliv.
Povinnost podat přiznání mají, i když vykážou nulový základ daně nebo
vychází-li jim nulová daň.
Kdy podat daňové
přiznání
Po reformě Finanční správy ale již nestačí určit jen místně příslušný
finanční úřad – kterých je 14 podle krajů – ale podrobněji jeho územní
pracoviště, kde je umístěn spis daňového subjektu k dani z příjmů.
Pravidla určení správného územního pracoviště stanoví Pokyn Generálního
finančního ředitelství GFŘ-D-57, který má dvě přílohy. Nejrychlejší cestou
je obvykle vyhledávač na internetové stránce www.FinancniSprava.cz
·
Lhůta
stanovená podle týdnů, měsíců nebo let počíná běžet dnem, který
následuje po dni, kdy došlo ke skutečnosti určující počátek běhu lhůty,
a končí uplynutím toho dne, který se svým pojmenováním nebo číselným
označením shoduje se dnem, kdy započal běh lhůty.
·
Není-li
takový den v měsíci, připadne poslední den lhůty na jeho poslední den.
·
Připadne-li
poslední den lhůty na sobotu, neděli nebo svátek – pozn.: ve smyslu
zvláštního zákona č. 245/2000 Sb., o státních svátcích,
o ostatních svátcích, o významných dnech a o dnech
pracovního klidu, ve znění p.p. – je posledním dnem lhůty nejblíže
následující pracovní den.
Výkladově se správní
praxe ujednotila na tom, že za „svátek“ se pro účely daňových lhůt kromě
státních svátků (1. 1., 8. 5., 5. a 6. 7., 28. 9., 28. 10. a 17. 11.)
považují i ostatní svátky (1. 1., Velký pátek, Velikonoční pondělí, 1. 5.,
24. až 26. 12.). Naproti tomu Silvestr či Den žen nejsou svátky, takže daňovou
lhůtu neodkládají.
Lhůta je
zachována, je-li nejpozději v poslední den lhůty:
·
učiněn
úkon u věcně a místně příslušného správce daně (viz výše),
·
podána
u provozovatele poštovních služeb poštovní zásilka obsahující podání
adresovaná věcně a místně příslušnému správci daně (stěžejní je datum
vyznačené držitelem poštovní licence na poštovní zásilce),
·
podána
datová zpráva adresovaná věcně a místně příslušnému správci daně na jeho
technické zařízení,
·
podána
datová zpráva do datové schránky věcně a místně příslušného správce daně.
Příklad 2
Do kdy podat
přiznání k DPPO za kalendářní rok 2022
·
Zákonná
základní lhůta:
-
3 měsíce
po skončení zdaňovacího období – končí v pondělí 3. dubna 2023; tříměsíční
lhůta se začala počítat ode dne následujícího po skončení roku 2022, tedy od
1. 1. 2023 (nevadí, že jde o státní svátek), takže skončila 1. dubna
2023, což je ovšem sobota, takže se konec lhůty odsouvá na první pracovní den.
·
Zákonná
prodloužená lhůta:
-
4 měsíců
po skončení zdaňovacího období – končí v úterý 2. května 2023; 4měsíční
lhůta se začala počítat ode dne následujícího po skončení roku 2022, tedy od
1. 1. 2023 (nevadí, že jde o státní svátek, tato skutečnost má význam
jen u konce lhůty a nikoli na jejím počátku), proto skončila 1. 5.
2023, což je ovšem státní svátek, proto se definitivní konec lhůty odsouvá na
nejblíže následující první pracovní den;
-
6 měsíců
po skončení zdaňovacího období – končí v pondělí 3. července 2023; šestiměsíční
lhůta se začala počítat ode dne následujícího po skončení roku 2022, tedy od
1. 1. 2023 (nevadí, že jde o státní svátek, tato skutečnost má totiž
význam jen u konce lhůty nikoli na jejím počátku), takže skončila 1.
července 2023, což je ovšem sobota, takže se konec lhůty odsouvá na nejbližší
následující pracovní den.
Notorické opozdilce
můžeme potěšit tím, že jim žádná sankce nehrozí, ani když podají
přiznání k DPPO se zpožděním nepřesahujícím 5 pracovních dnů.
Tuto dobu hájení stanovuje § 250 DŘ. Ovšem ještě více opožděné podání již
bude „odměněno“ pokutou za opožděné tvrzení daně ve výši 0,05 %
daně, resp. 0,01 % ztráty za každý další den prodlení (nejvýše 5 %
daně/ztráty), přesáhne-li sankce 1 000 Kč. Jestliže prodlení nepřesáhne 30
dnů a daňový subjekt v daném roce jiné tvrzení pozdě nepodal, sníží
se mu pokuta na polovinu.
2.
Jak
podat daňového přiznání
Aby se daňové
přiznání k DPPO od poplatníka, anebo jeho zmocněnce dostalo platně
a účinně do sféry poznání správce daně, nemůže samozřejmě zůstat ležet na
stole poplatníka nebo v jeho počítači. Je zapotřebí jej přesunout na stůl,
resp. do počítače správce daně. Tomuto procesu se obecně říká – podání –
které definuje § 70 DŘ jako úkon osoby zúčastněné na správě daní směřující
vůči správci daně. Opačné sdělování se provádí formou doručení, které velmi
podrobně vymezuje § 39 a následující DŘ. Tuto procesní otázku není
radno podceňovat, neboť pokud není přiznání podáno stanoveným způsobem, bude se
v tom lepším případě jednat o vadu podání, kterou je případně možno
napravit, v horším případě se podání považuje za neúčinné a tedy
„nebylo podáno“.
Daňový řád přitom
předepisuje nejen základní nezbytné náležitosti podání – kdo jej činí, čeho se
týká a co se navrhuje – ale i jakou formou jej lze učinit. Asi
nepřekvapí, že smůlu mají ti, kdo chtěli využít k podání daňového přiznání
poštovního holuba, kouřových signálů indiánů, telepatie, lodní vlajkové
signalizace, tamtamů. Horší je, že si už nemůžeme být jisti ani osvědčeným
papírem. Naštěstí (zatím) pro podání přiznání k DPPO neplatí až tak
přísná právní regulace, jako pro DPH, kde už prakticky papírové přiznání není
možné učinit, resp. je a priori považováno za neúčinné. I když je
u obchodních korporací papírové přiznání k DPPO de facto rovněž
zakázáno – jak si za chvíli upřesníme – a za toto pochybení (vadu), které
není odstraněno ani po výzvě správce daně následuje „výchovný trest“ paušální
pokutou 1 000 Kč, tak alespoň zůstává i takové podání právně
účinné.
V souladu
s § 71 odst. 1 DŘ lze obecně podání správci daně platně učinit
devíti možnými způsoby:
1)
Písemně
– v listinné podobě předložením osobně na podatelně finančního úřadu,
2)
Písemně
– v listinné podobě odesláním klasickou papírovou poštou,
3)
Ústně do protokolu –
úředníkovi to prostě svými slovy „do očí“ povíme,
4)
Datovou zprávou –
jako přílohu e-mailu odeslaného na adresu elektronické podatelny finančního
úřadu podepsanou uznávaným alias zaručeným elektronickým podpisem,
5)
Datovou zprávou – odeslanou
prostřednictvím datové schránky,
6)
Datovou zprávou –
s ověřenou identitou podatele způsobem, kterým se přihlašuje do datové
schránky,
7)
Datovou zprávou –
s využitím přístupu se zaručenou identitou – novinka roku 2021 navazující na zákon
č. 250/2017 Sb., o elektronické identifikaci, ve znění p.p., jde
o to, že daňový subjekt je elektronickým klíčem identifikován
prostřednictvím Portálu národního bodu nebo bankovní identity, www.e-identita.cz,
8)
Datovou zprávou – prostřednictvím
daňové informační schránky
(DIS+) – neplést s datovou schránkou!, podrobnosti tohoto podání uvádí
§ 69 DŘ, přičemž daňová informační schránka nabízí stále se rozšiřující
servis finanční správy ku prospěchu daňových subjektů, usnadňuje vyplňování jejich
tvrzení (doplní automaticky řadu údajů), individualizovaný daňový kalendář
připomene blížící se termíny apod.,
9)
Kombinovaně – odeslání
datové zprávy bez uznávaného (zaručeného) elektronického podpisu nebo za
použití jiných přenosových technik (od roku 2015 již ale není možné odeslání
faxem), kdy je ale ještě poté nutno tento úkon do 5 dnů, potvrdit nebo
opakovat některým z výše uvedených 8 „identifikujících“ způsobů.
Ovšem zejména pro
obchodní korporace stanoví pro „formulářová podání“ – kam patří mimo jiné
rovněž řádné/opravné/dodatečné daňové přiznání k DPPO – významné
omezení § 72 odst. 6 DŘ:
·
„Má-li
daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu
datovou schránku, která se zřizuje ze zákona, nebo zákonem uloženou
povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, je povinen formulářová
podání učinit pouze elektronicky s využitím dálkového přístupu
ve formátu a struktuře zveřejněné správcem daně, a to datovou
zprávou odeslanou způsobem uvedeným v § 71 odst. 1 (poznámka:
má tedy na výběr jen pět tučně zvýrazněných možností 4 až 8 výše);...“
K tomu je třeba dodat, že podle
§ 5 zákona č. 300/2008 Sb., o elektronických úkonech
a autorizované konverzi dokumentů, ve znění p.p. je všem
právnickým osobám zapsaných do obchodního rejstříku – což jsou hlavně
všechny obchodní korporace – automaticky ze zákona zdarma zřízena datová
schránka. Přičemž tato je zpřístupněna prvním přihlášením oprávněné
osoby do zřízené datové schránky, nejpozději však patnáctým dnem po dni
doručení přístupových údajů těmto osobám Ministerstvem vnitra.
Pro splněné povinnosti činit „formulářová podání“ – včetně daňového
přiznání k DPPO – elektronicky podle § 72 odst. 6 DŘ je
nutné, aby podání daňovou zprávou bylo vždy učiněno výhradně některým
z oněch pěti uvedených způsobů stanovených v § 71 odst. 1
DŘ. Není přitom možné zde uplatnit kombinovaný způsob ad 9 ve smyslu
§ 71 odst. 3 DŘ, tedy elektronické podání „nezaručenou“ datovou
zprávou uskutečněnou například prostřednictvím Daňového portálu (www.DaneElektronicky.cz), která do 5
dnů potvrzena jednostránkovým „e-tiskopisem“ v papírové podobě předloženým
s vlastnoručním podpisem na podatelně finančního úřadu. Pokud by daňové
přiznání k DPPO poplatník přeci jen podal zmíněným kombinovaným
způsobem, bude správce daně na takové podání hledět jako na podání vadné, jehož
vada spočívá v nedostatku předepsaného způsobu podání. V souladu
s § 74 DŘ správce daně nejprve vyzve podatele, aby vadný způsob
podání odstranil, pokud to neučiní – jde-li o jedinou vadu podání – pak
jej sice přijme, bude tedy platně podáno, ale daňový subjekt bude potrestán.
A to již zmíněnou paušální pokutou 1 000 Kč za nedodržený
předepsaný způsob daňového podání, obdobně je tomu v případě nedodržení
předepsaného formátu nebo struktury podání datovou zprávou, viz § 247a DŘ.
Od účinnosti zákona č. 298/2016 Sb., kterým se mění
některé zákony související s přijetím zákona o službách vytvářejících
důvěru pro elektronické transakce – 19. 9. 2016 – již nenajdeme přímo
v § 71 odst. 1 DŘ výslovně napsány možné způsoby podání datové
zprávy uvedené pod body 4 a 5 výše, místo nich se tam píše o:
·
Datové zprávě
podepsané způsobem, se kterým jiný právní předpis spojuje účinky vlastnoručního
podpisu.
Věcně sice ke změně nedošlo, ale znepřehlednilo se dohledání oněch dvou
povolených způsobů podání datové zprávy, které splňují právě citovanou
zastřešující obecnější podmínku identifikovaného e-podání:
·
Datová zpráva – podání
e-mailem podepsaným uznávaným alias zaručeným elektronickým podpisem,
·
Datová zpráva – podání odeslané
prostřednictvím datové schránky.
Důvodem tohoto znepřehlednění možností elektronických daňových podání
bylo nařízení
Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 910/2014 o elektronické
identifikaci a službách vytvářejících důvěru
pro elektronické transakce na vnitřním trhu („nařízení
eIDAS“), resp. jeho
implementace (začlenění) do českého právního řádu. Díky čemuž již tedy nestačí
§ 71 DŘ, ale daňový poplatník musí pátrat dále. Překvapivě nepomůže ani
§ 6 odst. 1 speciálního zákona č. 297/2016 Sb.,
o službách vytvářejících důvěru
pro elektronické transakce, kde se dovíme jen: „K podepisování elektronickým podpisem lze použít
pouze uznávaný elektronický podpis, podepisuje-li se elektronický dokument, kterým se
právně jedná vůči veřejnoprávnímu podepisujícímu nebo jiné osobě
v souvislosti s výkonem jejich působnosti.“ Nejprve
je totiž nutné vyhledat zmíněné nařízení eIDAS, v jehož článku 25
odst. 2 se dočteme, že: „Kvalifikovaný
elektronický podpis má právní účinek rovnocenný vlastnoručnímu podpisu.“. Dále musí daňový subjekt pátrající po
legálních možnostech e-podání najít v článku 3 tohoto dalšího
z bezpočtu unijních předpisů mezi definicemi, že „kvalifikovaným
elektronickým podpisem“ se míní zaručený elektronický podpis, a ještě: „zaručeným
elektronickým podpisem“ se rozumí elektronický podpis splňující
požadavky stanovené v čl. 26 nařízení eIDAS. Až pak se z § 6 odst. 2 zmíněného zákona
č. 297/2016 Sb. konečně
dozvíme podstatné: „Uznávaným elektronickým podpisem se rozumí zaručený
elektronický podpis založený na kvalifikovaném certifikátu pro
elektronický podpis nebo kvalifikovaný elektronický podpis.“.
Čímž jsme prozatím odhalili, že datovou zprávou „podepsanou způsobem,
se kterým jiný právní předpis spojuje účinky vlastnoručního podpisu“ se rozumí
datová zpráva „podepsaná uznávaným elektronickým podpisem“. Kde se ovšem
vytratila možnost odeslání prostřednictvím
datové schránky? Podle Důvodové zprávy k příslušné novele DŘ bylo její
uvedení nevhodné, protože daňový předpis má uvádět pouze přípustné formy
elektronických (datových) podání, ale již nikoli způsoby (kanály), jakým jej
mohou daňové subjekty realizovat. Takže samozřejmě i nadále platí, že
daňové podání – například právě přiznání k DPPO – lze platně učinit
datovou zprávou odeslanou prostřednictvím datové schránky. Jen se to již
nedozvíme přehledně z DŘ, ale až ještě z dalšího zvláštního právního
předpisu – konkrétně z § 18 odst. 2 zákona
č. 300/2008 Sb., o elektronických
úkonech a autorizované konverzi dokumentů: „Úkon učiněný …
prostřednictvím datové schránky má stejné účinky jako úkon učiněný písemně
a podepsaný, ledaže …“. Inu to je asi zjednodušení podnikání po
úřednicku.
Více o této
problematice najdete v odborné tematické publikaci Daňová přiznání FO a
PO za rok 2022.
c
|