E-noviny
Em@ilové noviny
č. 5/2054
14.3.2025

Vážení čtenáři!


Od 1. ledna 2025 došlo v zákoně o daních z příjmů k některým změnám, zejména ohledně zdaňování nepeněžních benefitů a jiných plnění poskytovaných zaměstnavateli zaměstnancům. O jaké změny se jedná? Čtěte rubriku Témata novin, kde je uveřejněn příspěvek Zdanění zaměstnaneckých benefitů – změny a více již najdete v měsíčníku DaU 4/2025.

Obsahem novely zákona o důchodovém pojištění je kromě jiného i sleva na pojistném pro pracující důchodce. Jak pro zaměstnance, tak i pro OSVČ. Tato sleva je účinná od 1. ledna 2025. Jak je to se zohledněním slevy na důchodovém pojištění pro pracující důchodce – OSVČ při platbách záloh? Čtěte rubriku Témata novin, kde je uveřejněn příspěvek Snížení záloh na důchodové pojištění u pracujících důchodců – OSVČ a více informací již najdete v měsíčníku PaM 4/2025.

Zaujaly Vás tematické balíčky ZDP po novele, Daňová přiznání FO a PO za rok 2024, Balíček Mzdové účetní, DPH po novele, Balíček živnostníkům, Účetní závěrka za rok 2024? Pokud ano, můžete si je objednat prostřednictvím zákaznického servisu, telefonicky nebo e-mailem.

Právě připravujeme i oblíbenou odbornou publikaci Daňové a nedaňové výdaje 2025.
ZÁKONY 2025
, Účetní závěrku za rok 2024, Daňová přiznání FO a PO za rok 2024, Pomocníka mzdové účetní 2025 máme k dispozici a můžete si je objednat prostřednictvím zákaznického servisu i přes e-shop. Doručíme Vám je poštou nebo kurýrem.

Věříme, že Vám informace z našich publikací pomohou v praxi a těšíme se na brzké setkání.

Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
redakce@i-poradce.cz

Z aktuální nabídky vybíráme:

Poradce
Poradce
Poradce
Poradce
Poradce
Poradce
Poradce
Poradce
Poradce
Poradce
Poradce
DUO
PaM
DUVaP
Aktualizace
Aktualizace
Aktualizace

HORKÁ TÉMATA

– najdete v tematických balíčcích:

  

1. ZDP PO NOVELE

 

Změny v zákoně o daních z příjmů se týkají dani z příjmů právnických osob, dani z příjmů fyzických osob, osvobození nepeněžních benefitů, zvýšení daňového zvýhodnění pro přispívání zaměstnavatele na stravné, nových limitů pro osvobození příjmů z prodeje cenných papírů a podílů, osvobození příjmů z prodeje kryptoaktiv, paušální daně, progresivní daně ... a dalších oblastí. Jaké jsou další změny a jak se přenesou do praxe?

Dozvíte se v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...

Publikace Vám budou doručeny začátkem března.

 

1. Poradce 7-8/2025 – Zákon o daních z příjmů po novele s komentářem – komentář /A5, cca str. 560/

 

2. Zákony IA/2025 – Zákon o daních z příjmů, Daňový řád ... – úplná znění zákonů /A5, str. 416/

 

3. DaÚ 2-3/2025 – Odpočet daně – úprava pravidel příspěvek /A4, str. 112/

 

4. 1000 řešení 3-4/2005 – ZDP po novele – praktická řešení /A5, str. 128/

 

 

 

Cena balíčku je 1616 Kč.

Cena balíčku s 30 % slevou je 1131 Kč.

Ušetříte 485 Kč.

 

Poštovné a balné je 112 Kč.

 

 

 

 

2. DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ FO A PO ZA ROK 2024

 

Kdo podává daňové přiznání za rok 2024, kdy a jak ho podat, kdy a jak zaplatit daň? Jaké změny týkající se daňového přiznání nastaly v průběhu roku? Jaké slevy je možné uplatnit? Jaké jsou výhody ročního zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2024?

Podrobné informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, zaměstnavatelům, daňovým poradcům, ekonomům, manažerům …

 

 

1. Daňová přiznání FO a PO za rok 2024 – odborná tematická publikace /A5, str. 224/

 

2. Daňové a nedaňové výdaje 2024 – odborná tematická publikace /A5, str. 544/

 

3. Poradce 10-11/2024 – Zákon o daních z příjmů s komentářem – komentář /A5, str. 560/

 

4. DaÚ 11-12/2024 – Sleva na dani z příjmů na manžela – příspěvek /A4, str. 112/

 

5. Aktualizace I/3 – Zákon o cenách, zákon o rozpočtových pravidlech – úplná znění zákonů /A5, str. 72/

 

 

Cena balíčku je 1820 Kč.

Cena balíčku s 50 % slevou je 910 Kč.

Ušetříte 910 Kč.

 

Poštovné a balné je 112 Kč

 

 

 

3. BALÍČEK MZDOVÉ ÚČETNÍ

 

Od 1. ledna 2025 se zvýšila minimální mzda, nastaly změny v zákoně o nemocenském pojištění, důchodovém pojištění, zdravotním pojištění a dalších právních přepisech. Na jaké změny se musí v praxi připravit nejen mzdové účetní?

Nové informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, personalistům, podnikatelům, zaměstnavatelům, manažerům ...

 

 

1. 1000 řešení 1-2/2025 – Pomocník mzdové účetní, Vnitropodnikové směrnice – příspěvek a praktické příklady /A5, cca str. 152/

 

2. Zákony III/2025 – Zákoník práce, zákon o zaměstnanosti … - úplná znění zákonů /A5, str. 784/

 

3. DÚVaP 1-2/2025 – Dohody o pracovní činnosti, dohody o provedení práce – příspěvek /A5, str. 192/

 

4. PaM 1/2025 – Důchodové pojištění – změny – příspěvek /A4, str. 80/

 

 

Cena balíčku s 35 % slevou je 935 Kč.

 

Poštovné a balné je 112 Kč.

 

 

 

 

 

Cena balíčku je 1 438 Kč

Cena balíčku s 50 % slevou je 935 Kč.

Ušetříte 503 Kč.

 

Poštovné a balné je 112 Kč.

 

 

 

4. DPH PO NOVELE

 

Jste plátci DPH? Změny zákona o DPH sice budou nabíhat postupně, největší balík změn ale je účinný již od 1. ledna 2025. Mění se podmínky pro registraci plátců k DPH, pravidla pro opravu základu daně a pravidla pro uplatnění nároku na odpočet. K 1. červenci 2025 pak nastanou změny v uplatňování DPH u nemovitých věcí. Jaké další změny nastanou a jak je aplikovat v praxi?

Dozvíte se v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...

 

 

1. Poradce 5-6/2025 – Zákon o DPH po novele s komentářem – komentář /A5, cca str. 328/

 

2. Zákony IA/2025 – Zákon o DPH, Daňový řád ... – úplná znění zákonů /A5, str. 400/

 

3. DaÚ 2-3/2025 – DPH po novele – příspěvek /A4, str. 112/

 

4. DÚVaP 11-12/2024 – Společnost s.r.o. v daních a účetnictví – příspěvek /A5, str. 184/

 

 

Cena balíčku je 1 793 Kč.

Cena balíčku s 35 % slevou je 1165 Kč.

Ušetříte 628 Kč.

 

Poštovné a balné je 112 Kč.

 

 

TÉMATA NOVIN

ZDANĚNÍ ZAMĚSTNANECKÝCH BENEFITŮ - ZMĚNY

 

S účinností od 1. 1. 2025 došlo v zákoně č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění p.p. k některým změnám, zejména ohledně zdaňování nepeněžních benefitů a jiných plnění poskytovaných zaměstnavateli zaměstnancům. K jakým změnám došlo (nejen) novelou ZDP na příjmové straně u zaměstnanců a na výdajové straně u zaměstnavatelů u vybraných benefitů?

 

Změny benefitů od 1. 1. 2024

[§ 6 odst. 9 písm. d) ZDP]

Už od roku 2024 došlo k omezení výše příjmů z titulu těchto benefitů, které mohou být osvobozeny, a to zavedením limitu úhrnné hodnoty plnění poskytnutých konkrétním zaměstnavatelem zaměstnanci za zdaňovací období (tj. kalendářní rok). V roce 2024 se aplikoval jediný souhrnný limit na všechny nepeněžní benefity uvedené v ustanovení § 6 odst. 9 písm. d) ZDP. Osvobození bylo do výše ½ průměrné mzdy, tj. do výše 21 983,50 Kč. Stalo se tak novelou ZDP zveřejněnou ve Sbírce zákonů dne 12. 12. 2023, a to zákonem č. 349/2023 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s konsolidací veřejných rozpočtů.

 

Nepeněžní plnění poskytované od roku 2024 ve formě podle § 6 odst. 9 písm. d) ZDP jako benefit pro rodinné příslušníky zaměstnance se považuje za příjem zaměstnance. Tato skutečnost je důležitá nejen pro přiznání osvobození u plnění využitých rodinnými příslušníky, ale zejména v návaznosti na celkový roční limit pro osvobození dle § 6 odst. 9 písm. d) ZDP, do jehož výpočtu u konkrétního zaměstnance vstupují i plnění poskytnutá jeho rodinným příslušníkům.

 

Za zdanitelný příjem zaměstnance ve smyslu § 6 odst. 1 písm. d) ZDP je považována částka, která by za zdaňovací období přesahovala stanovený limit pro osvobození včetně hodnoty předmětných plnění poskytnutých rodinným příslušníkům zaměstnance.

 

Změny benefitů od 1. 1. 2025

[§ 6 odst. 9 písm. d) ZDP]

 

V roce 2025 se tituly k osvobození nezměnily, ale rozdělily se do dvou skupin, které představují:

-        Nákup zboží a služeb zdravotního, léčebného, hygienického a obdobného charakteru od zdravotnických zařízení (např. lékárna, lékař, rehabilitace či psychologické poradenství)

-        Nákup zdravotnických prostředků na lékařský předpis (např. vitamíny, očkování apod.)

-        Vzdělávací a rekreační zařízení, rekreace, zájezdy (např. kurzy, školné, zájezdy)

-        Zařízení péče o děti předškolního věku (např. školka)

-        Knihovna zaměstnavatele

-        Tělovýchovná a sportovní zařízení (např. posilovna, spinning)

-        Kulturní a sportovní akce (např. divadlo, kino, koncert, sportovní utkání)

-        Tištěné knihy (bez převahy reklamy)

 

Každá z výše uvedených skupin má u zaměstnance jiný úhrnný limit pro osvobození od daně z příjmů:

·         U „zdravotních“ benefitů je příjem v podobě uvedeného pořízení zboží nebo služeb zdravotního, léčebného, hygienického a obdobného charakteru od zdravotnických zařízení a pořízení zdravotnických prostředků na lékařský předpis v úhrnu osvobozen do výše průměrné mzdy, tj. do výše 46 557 Kč. Celé to znamená, že zaměstnanci budou moci oproti r. 2024 čerpat vyšší benefity bez daňového zatížení. Tyto zdravotní benefity se nebudou započítávat do limitu pro ostatní benefity obsažené v § 6 odst. 9 písm. d) bod 2. ZDP – viz níže.

·         U „volnočasových“ benefitů je příjem např. v podobě uvedené rekreace a zájezdů, kultury, sportu, knihy apod. v úhrnu osvobozen do výše ½ průměrné mzdy, tj. do výše 23 278,50 Kč.

 

Tyto změny v ZDP v r. 2025 byly přijaty v rámci zákona č. 470/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění p.p., a některé další zákony.

 

Zvýšení limitu pro osvobození u příspěvku na stravování 

S účinnosti od 1. 1. 2024 bylo upraveno znění § 6 odst. 9 písm. b) ZDP a byl zaveden jednotný limit osvobození příspěvku na stravování poskytnutého zaměstnavatelem zaměstnanci. Limit osvobození příspěvku na stravování je odvozen od 70 % horní hranice stravného při pracovní cestě 5 až 12 hodin pro zaměstnance odměňované platem. Tato horní hranice stravného pro zaměstnance odměňované platem je zároveň maximálním limitem pro osvobození peněžního i nepeněžního příspěvku na stravování. Od roku 2025 došlo ke zvýšení limitu osvobození příspěvku na stravování z 116,20 Kč, který platil pro rok 2024, a to na částku 123,90 Kč.

 

Sazby tuzemských cestovních náhrad uplatňované od 1. 1. 2025 jsou stanoveny vyhláškou Ministerstva práce a sociálních věcí ČR, tj. vyhláškou č. 475/2024 Sb., která stanoví výši tuzemských cestovních náhrad a stravného pro rok 2025. Jedná se o prováděcí vyhlášku zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce (dále jen „ZP“), kdy Ministerstvo práce a sociálních věcí mění v souladu s ustanovením § 189 odst. 1 ZP stravné stanovené v § 163 odst. 1 a § 176 odst. 1 ZP. Horní hranice stravného podle § 176 odst. 1 ZP za každý kalendářní den pracovní cesty činí 148 Kč až 177 Kč, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin (177 Kč x 0,70 = 123,90 Kč).

 

Výše uvedené osvobození příspěvku na stravování je počítáno z úhrnu stravování poskytnutého zaměstnavatelem zaměstnanci za směnu trvající alespoň 3 hodiny. Pokud je délka směny v úhrnu s přestávkou v práci povinně poskytovanou zaměstnavatelem podle jiného právního předpisu delší než 11 hodin, je limit pro osvobození dvojnásobný. Stravování může být poskytnuto formou stravování poskytovaného jako nepeněžní plnění ke spotřebě na pracovišti zaměstnance nebo v rámci stravování zajišťovaného prostřednictvím jiného subjektu než zaměstnavatele nebo formou peněžitého příspěvku na stravování (tzv. stravenkový paušál).

 

Daňová uznatelnost nákladů vynaložených na vybrané
zaměstnanecké benefity z pohledu zaměstnavatele

 

·         Daňová uznatelnost

S problematikou příjmů úzce souvisí rovina výdajová, případně nákladová, a to zejména z pohledu daňové uznatelnosti nákladů zaměstnavatele na poskytnutá plnění. Obecně se při posuzování daňové uznatelnosti nákladů na straně zaměstnavatele uplatní tzv. generální klauzule zakotvená v § 24 odst. 1 ZDP a v případě nákladů vynaložených na pracovní a sociální podmínky, péči o zdraví a zvýšený rozsah doby odpočinku zaměstnanců ustanovení § 24 odst. 2 písm. j) ZDP. Na tom se v roce 2025 ve srovnání s rokem 2024 nic nezměnilo.

 

Není-li tedy v ZDP stanoveno jinak, lze za daňově uznatelné považovat náklady na veškerá práva zaměstnanců na pracovní a sociální podmínky, péči o zdraví a zvýšený rozsah doby odpočinku vyplývající z kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu zaměstnavatele, pracovní nebo jiné smlouvy.

 

·         Daňová neuznatelnost

ZDP stanoví jinak zejména v ustanovení § 25 obsahujícím demonstrativní výčet nákladů, které nelze uznat za vynaložené na dosažení, zajištění a udržení příjmů pro daňové účely. V oblasti zaměstnaneckých benefitů je v tomto ohledu vhodné připomenout obecný přístup zákonodárce opakovaně deklarovaný také v odůvodnění změn ZDP přijatých od 1. 1. 2024. Tento přístup směřuje k určité “vyváženosti“ daňového režimu na straně zaměstnance a zaměstnavatele, proto náklady na plnění osvobozená od zdanění na straně zaměstnance ve většině případů kvalifikuje jako daňově neuznatelné na straně zaměstnavatele. Tento princip je zakotven u vybraných benefitů zejména v § 25 odst. 1 písm. h) ZDP. I tady se v roce 2025 ve srovnání s rokem 2024 nic nezměnilo.

 

Vybrané benefity poskytované zaměstnancům a jejich daňové dopady na straně zaměstnance a zaměstnavatele

 

Benefit

Od 1. 1. 2025 u zaměstnance

Od 1. 1. 2025 u zaměstnavatele

Nepeněžní příspěvek

na rekreaci do 20 000 Kč

Osvobozen dle § 6 odst. 9 písm. d) ZDP

(tj. v souhrnu do limitu ½ průměrné mzdy)

Náklady na plnění představující příjmy osvobozené u zaměstnance jsou nedaňové dle § 25 odst. 1 písm. h) bod 1. ZDP, ve výši převyšující tuto částku jde o daňový náklad dle § 24 odst. 2 písm. j) bod 4. ZDP

Nepeněžní příspěvek

na rekreaci v částce 30 000 Kč

Osvobozen do limitu dle § 6 odst. 9 písm. d) ZDP
(tj. v souhrnu do výše ½ průměrné mzdy)

Nad stanovený úhrnný limit – příjem dle § 6 odst. 1 písm. d) ZDP

Peněžní příspěvek na rekreaci

Příjem dle § 6 odst. 1 písm. d) ZDP

Daňový náklad dle

§ 24 odst. 2 písm. j) bod 4. ZDP

Nepeněžní příspěvek na sportovní
a kulturní vyžití

Osvobozen do limitu dle § 6 odst. 9 písm. d) ZDP
(tj. v souhrnu do výše ½ průměrné mzdy)

Do výše osvobozené u zaměstnance jde
o nedaňový náklad dle § 25 odst. 1 písm. h) bod 1.ZDP, ve výši převyšující tuto částku jde o daňový náklad dle § 24 odst. 2 písm. j) bod 4. ZDP

Peněžní příspěvek na sportovní
a kulturní vyžití

Příjem dle § 6 odst. 1 písm. d) ZDP

Daňový náklad dle

§ 24 odst. 2 písm. j) bod 4. ZDP

Cvičení na pracovišti

Není předmětem daně § 6 odst. 7 písm. e) ZDP

Daňový náklad dle § 24 odst. 1 ZDP,
resp. § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP

Lekce jógy s instruktorem

Osvobozen do limitu dle § 6 odst. 9 písm. d) ZDP (tj. v souhrnu do výše ½ průměrné mzdy)

Do výše osvobozené u zaměstnance jde o 
nedaňový náklad dle § 25 odst. 1 písm. h) bod 2. ZDP, ve výši převyšující tuto částku jde o daňový náklad dle § 24 odst. 2 písm. j) bod 4. ZDP

Společenské, kulturní a sportovní akce
pořádaná zaměstnavatelem
(vánoční večírky, výročí firmy apod.)

Osvobozeno dle § 6 odst. 9 písm. g) ZDP

Nedaňový náklad dle § 25 odst. 1 písm. h) bod 1. ZDP (pohoštění a občerstvení dle § 25 odst. 1 písm. t) ZDP (reprezentace))

 

Benefity poskytované zaměstnancům

 

·         v podobě stravování, jídla či nápojů a jejich daňové dopady na straně zaměstnance

 

č.

Plnění zaměstnavatele

Zdanění
u zaměstnance

Zahrnutí do vyměřovacího základu poj. u zaměstnance a zaměstnavatele

Ustanovení ZDP ke zdanění plnění zaměstnance

Ustanovení ZDP
k osvobození od daně
z příjmů

1

Nepeněžní příspěvek na stravování
– stravenka – do limitu

NE

NE

 

§ 6 odst. 9 písm. b)

ZDP

2

Peněžní příspěvek na stravování
–stravenkový paušál – do limitu

NE

NE

 

§ 6 odst. 9 písm. b)

ZDP

3

Nepeněžní příspěvek na stravování
– stravenka – nad limit

ANO

ANO

 § 6 odst. 3

 

4

Peněžní příspěvek na stravování
– stravenkou paušál – nad limit

ANO

ANO

§ 6 odst. 3

 

5

Příspěvek na stravování při vzniku
nároku na stravné dle ZP (na „diety“)

ANO

ANO

§ 6 odst. 1
písm. d)

 

6

Společná snídaně formou bufetu
pro zaměstnance

NE – do limitu

NE – do limitu

 

Osvobozeno do limitu 70 % dle § 6 odst. 9 písm. b) ZDP v úhrnu za všechny formy stravování)

7

Ovoce, jídlo v kuchyňce,
jídlo na poradách atd.

NE

NE

 

Není předmětem
daně § 6 odst. 7
písm. e) ZDP

8

Organizovaný oběd zaměstnavatelem (např. rautem, objednáním jídla atd.)

NE – do limitu

NE – do limitu

 

Osvobozeno do limitu 70 % dle § 6 odst. 9 písm. b) ZDP v úhrnu za všechny formy stravování)

9

Poskytnutí nealko nápojů (káva, čaj, minerální voda, limonády, džusy …)

NE

NE

 

dle § 6 odst. 9 písm. 
c) ZDP

10

Poskytnutí pitné vody na pracovišti

NE

NE

 

Není předmětem
daně dle § 6 odst. 7
písm. e) ZDP

 

·         v podobě stravování, jídla či nápojů a jejich daňové dopady na straně zaměstnavatele

 

č.

Plnění zaměstnavatele

Daňový

Náklad zaměstnavatele

Ustanovení ZDP k daňovým nákladům

1

Nepeněžní příspěvek na stravování
– stravenka – do limitu

ANO

§ 24 odst. 2 písm. j) bod 4ZDP

2

Peněžní příspěvek na stravování
– stravenkou paušál – do limitu

ANO

§ 24 odst. 2 písm. j) bod 4ZDP

3

Nepeněžní příspěvek na stravování
– stravenka – nad limit

ANO

§ 24 odst. 2 písm. j) bod 4ZDP

4

Peněžní příspěvek na stravování
– stravenkou paušál – nad limit

ANO

§ 24 odst. 2 písm. j) bod 4ZDP

5

Příspěvek na stravování při vzniku
nároku na stravné dle ZP (na „diety“)

ANO

podmínka sjednání se zaměstnancem
dle § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP

6

Společná snídaně formou bufetu
pro zaměstnance

ANO

Pokud je takto deklarována, snídaně či oběd pro zaměstnance
mohou mít povahu příspěvku na stravování, potom:
Daňový náklad při naplnění podmínek dle § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP (jinak nedaňový náklad dle § 25 odst. 1 písm. t) ZDP)

7

Ovoce, jídlo v kuchyňce,
jídlo na poradách atd.

ANO

Pokud je takto deklarována, snídaně či oběd pro zaměstnance
mohou mít povahu příspěvku na stravování, potom:
Daňový náklad při naplnění podmínek dle § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP (jinak nedaňový náklad dle § 25 odst. 1 písm. t) ZDP)

8

Organizovaný oběd zaměstnavatelem
(např. rautem, objednáním jídla atd.)

ANO

Pokud je takto deklarována, snídaně či oběd pro zaměstnance
mohou mít povahu příspěvku na stravování, potom:
Daňový náklad při naplnění podmínek dle § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP (jinak nedaňový náklad dle § 25 odst. 1 písm. t) ZDP)

9

Poskytnutí nealko nápojů (káva, čaj,
minerální voda, limonády, džusy …)

NE

Nedaňový náklad dle § 25 odst. 1 písm. zm) ZDP

10

Poskytnutípitné vody na pracovišti

ANO

Daňový náklad dle § 24 odst. 1 ZDP, resp. § 24 odst. 2 písm. p) ZDP

 

Příklad 1

Zaměstnavatel poskytuje zaměstnancům v r. 2025 příspěvek na dovolenou v nepeněžní podobě. Žádné jiné nepeněžní benefity neposkytuje. Rád by přispíval částkou vyšší než 23 278,50 Kč za rok. Část příspěvku přesahující limitní částku 23 278,50 Kč zaměstnavatel zaměstnanci zdaní a odvede z ní i zdravotní a sociální pojištění. Je možné u zaměstnavatele zakotvit ve vnitřním předpisu, že zaměstnanec má na nadlimitní příspěvek nárok v souladu § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP, a to proto, aby nadlimitní příspěvek představoval u zaměstnavatele daňový náklad? Mohl by zaměstnavatel v případě poskytnutí nepeněžního příspěvku na rekreaci ve výši 30 000 Kč účtovat 23 287,50 Kč nedaňově a zbývajících 6 712,50 Kč daňově?

Ano, je to možné. Ustanovení § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP uvádí, že daňově uznatelné jsou výdaje (náklady) na pracovní a sociální podmínky, péči o zdraví a zvýšený rozsah doby odpočinku zaměstnanců vynaložené na práva zaměstnanců vyplývající z kolektivní smlouvy, vnitřního předpisu zaměstnavatele, pracovní nebo jiné smlouvy, pokud tento nebo zvláštní zákon nestanoví jinak.ZDP v ustanovení § 25 odst. 1 písm. h) uvádí, že daňově neuznatelné jsou mimo jiné i nepeněžní plnění poskytovaná zaměstnavatelem zaměstnanci ve formě příspěvku na zájezdy, pokud je toto plnění u zaměstnance osvobozeno od daně. Plnění, která nejsou osvobozena u zaměstnance (příspěvek ve výši zbývajících 6 712,50 Kč) mohou být daňově uznatelné).

 

Příklad 2

Zaměstnavatel poskytuje bývalému zaměstnanci, který už je v důchodu, a který pracuje nyní pro bývalého zaměstnavatele pracuje už jen na DPP, peněžitý příspěvek na stravování (stravenkový paušál) ve výši 123 Kč. Zároveň mu poskytuje závodní stravování – oběd, který si odnese s sebou domů. Je tento nepeněžní příjem bývalého zaměstnance osvobozen od daně z příjmů dle § 6 odst. 9 písm. t) ZDP?

V roce 2025 je osvobozený příjem bývalého zaměstnance ve formě stravování poskytovaného jako nepeněžní plnění v úhrnu do 123,90 Kč snížené o výši příjmu poskytnutého tímto zaměstnavatelem osvobozeného podle § 6 odst. 9 písmene b) ZDP. Protože zaměstnavatel už bývalému zaměstnanci poskytuje stravenkový paušál, nemůže být hodnota obědu, který si odnese s sebou domů osvobozena od daně z příjmů dle § 6 odst. 9 písm. t) ZDP.

 

 

Více se již dočtete v měsíčníku DaÚ 4/2025.

 

 

 


SNÍŽENÍ ZÁLOH NA DŮCHODOVÉ POJIŠTĚNÍ U PRACUJÍCICH DŮCHODCŮ - OSVČ

 

Ve Sbírce zákonů byl vyhlášen dne 18. prosince 2024 zákon č. 417/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Obsahem zákona (důchodové reformy) není jen změna pravidel pro odchody přiznávané v budoucnu, ale třeba sleva na pojistném pro pracující důchodce. Jak pro zaměstnance, tak i pro OSVČ. Tato sleva je účinná od 1. ledna 2025. Jak je to se zohledněním slevy na důchodovém pojištění pro pracující důchodce – OSVČ při platbách záloh?

 

Zálohy a vedlejší SVČ

 

Povinnost platit zálohy má OSVČ vykonávající vedlejší SVČ:

 

Pokud chce být OSVČ pro účely placení záloh považována za OSVČ vykonávající vedlejší SVČ, je nutné, aby příslušné správě sociálního zabezpečení oznámila a doložila, že nastal některý z důvodů pro výkon vedlejší činnosti. SVČ se považuje za vedlejší v těch kalendářních měsících, v nichž aspoň po část měsíce byla činnost vykonávána, a v době tohoto výkonu SVČ aspoň po část této doby trval některý důvod pro výkon vedlejší činnosti (např. že byl OSVČ přiznán starobní důchod).

Důvody výkonu vedlejší SVČ určují ustanovení § 9 odst. 6 písm. a) – f) zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění.

 

Oznámení důvodu pro výkon vedlejší činnosti musí mít písemnou formu. Oznámení je nutné učinit nejpozději na přehledu za kalendářní rok, ve kterém chce být OSVČ považována za OSVČ vykonávající vedlejší činnost, a doložení povinně dokládaných skutečností musí být uskutečněno nejpozději do konce kalendářního měsíce následujícího po měsíci, ve kterém byl podán přehled. Doložení důvodu pro výkon vedlejší činnosti nebude vyžadováno, má-li ČSSZ údaj o tomto důvodu ve své evidenci nebo má možnost si jej opatřit dálkovým přístupem.

 

Pokud OSVČ zahájí/znovuzahájí SVČ po 31. 12. 2024 a v předchozích 5 kalendářních letech před tímto zahájením nevykonávala tuto činnost, je povinnosti platit zálohy na pojistném v prvních dvou kalendářních letech činnosti zproštěna, tj. v roce zahájení činnosti a bezprostředně v následujícím kalendářním roce (do konce kalendářního roku). Jedná se však pouze o zproštění povinnosti pravidelného placení záloh, které se ale nevztahuje na úhradu pojistného po podání Přehledu o příjmech a výdajích OSVČ formou doplatku, bude-li u vedlejší SVČ stanoveno.

 

Příklad 1

Je třeba hlásit ČSSZ jako důvod výkonu vedlejší samostatné výdělečné činnosti přiznání starobního důchodu? Pokud ano, tak v jakých případech?

Ne, není třeba hlásit, je-li vyplácejícím starobní důchod orgán sociálního zabezpečení ČSSZ. Dokládání nároku na výplatu/přiznání důchodu se vyžaduje pouze v tom případě, že orgánem sociálního zabezpečení je Ministerstvo vnitra, Ministerstvo spravedlnosti nebo Ministerstvo obrany. A také u poživatele starobního nebo invalidního důchodu přiznaného podle cizích právních předpisů, jestliže jsou tyto důchody přiznány resp. vypláceny podle právních předpisů státu, s nímž má ČR uzavřenu mezinárodní smlouvu o sociálním zabezpečení nebo státu aplikujícího koordinační nařízení.

 

Zálohy na důchodové pojištění OSVČ plynoucí z Přehledu za rok 2023

 

Standardně se záloha platí sazbou 29,2 procenta z měsíčního vyměřovacího základu, který OSVČ uvedla v „Přehledu o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2023“ na řádku 35. Připomeňme si, že tento přehled OSVČ podávala nejpozději do:

•    2. 5. 2024 pokud bylo daňové přiznání podáno OSVČ nebo daňovým poradcem ve lhůtě 3 měsíců od uplynutí zdaňovacího období, bez ohledu na to, zda bylo podáno elektronicky či v papírové podobě,

•    3. 6. 2024 (prodloužená lhůta) pokud OSVČ podala daňové přiznání elektronicky po 1. 4. 2024,

•    1. 8. 2024 pokud daňové přiznání podal daňový poradce po 1. 4. 2024.

 

OSVČ, která vykonávala vedlejší SVČ, měla v roce 2024 povinnost platit zálohy na důchodové pojištění, jestliže se přihlásila k důchodovému pojištění na rok 2024 nebo její daňový základ v roce 2023 dosáhl aspoň rozhodné částky (§ 10 odst. 2 zákona č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů). Rozhodná částka byla stanovena pro rok 2023 ve výši 96 777 Kč při výkonu činnosti po dobu 12 kalendářních měsíců. Tato částka se snižovala o částku 8 065 Kč (jedna dvanáctina) za každý kalendářní měsíc, v němž nebyla vykonávána vedlejší SVČ nebo např. mimo jiné za každý kalendářní měsíc, v němž po celý měsíc měla OSVČ, vykonávající vedlejší SVČ, nárok na výplatu nemocenského nebo dlouhodobého ošetřovného jako OSVČ. Při dosažení rozhodné částky měla OSVČ vykonávající vedlejší SVČ povinnost platit zálohy na důchodové pojištění v roce 2024 ve výši 29,2 procenta z měsíčního vyměřovacího základu platného pro rok 2023, a to od měsíce, který následuje po měsíci, ve kterém byl (měl být) podán přehled za rok 2023.

 

Jestliže za rok 2023 OSVČ nedosáhla v řádku č. 20 (údaj o daňovém základu) v Přehledu o příjmech a výdajích OSVČ rozhodné částky, uvedla OSVČ minimální zálohu na důchodové pojištění v řádku č. 36 ve výši 0 Kč. Nová výše měsíčního vyměřovacího základu OSVČ platí až do kalendářního měsíce, ve kterém bude (měl by být) podán přehled za rok 2024 (§ 14 odst. 6 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, ve znění ve znění pozdějších předpisů).

 

TERMÍNY PRO PODÁNÍ PŘEHLEDU O PŘÍJMECH A VÝDAJÍCH OSVČ ZA ROK 2024 - Má-li OSVČ zpřístupněnu datovou schránku, která se zřizuje ze zákona, je povinna činit podání nebo jiný úkon, ke kterému je předepsán tiskopis, pouze elektronicky, přičemž k podání v papírové formě se nepřihlíží.

 

OSVČ je povinna předložit přehled nejpozději do:

•    2. 5. 2025 pokud bylo daňové přiznání podáno OSVČ nebo daňovým poradcem ve lhůtě 3 měsíců od uplynutí zdaňovacího období, bez ohledu na to, zda bylo podáno elektronicky či v papírové podobě,

•    2. 6. 2025 (prodloužená lhůta) pokud OSVČ podala daňové přiznání elektronicky po 1. 4. 2025,

•    1. 8. 2025 pokud daňové přiznání podal daňový poradce po 1. 4. 2025.

 

Pokud za OSVČ daňové přiznání podává daňový poradce, je povinna tuto skutečnost oznámit OSSZ nejpozději na přehledu (řádek č. 41). Jestliže OSVČ byla finančním úřadem prodloužena lhůta pro podání daňového přiznání, je povinna podat přehled za rok 2024 do jednoho měsíce po uplynutí této lhůty. OSVČ, která v roce 2024 vykonávala SVČ a není povinna podávat daňové přiznání, předkládá tento přehled nejpozději do 31. 7. 2025.

 

SLEVA NA POJISTNÉM NA DŮCHODOVÉ POJIŠTĚNÍ OD 1. 1. 2025

 

Ve Sbírce zákonů byl vyhlášen dne 18. prosince 2024 zákon č. 417/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Obsahem zákona (důchodové reformy) není jen změna pravidel pro odchody přiznávané v budoucnu, ale třeba sleva na pojistném pro pracující důchodce. Jak pro zaměstnance, tak i pro OSVČ. Tato sleva je účinná od 1. ledna 2025.

 

K 31. 12. 2024 skončil u pracujících důchodců nárok na zvýšení důchodu o 0,4 % za odpracovaných 360 dnů. Do konce roku 2024 platilo, že když důchodce získal 360 kalendářních dnů pojištění (výdělečné činnosti) souběžně s pobíráním starobního důchodu v plné výši, měl nárok na zvýšení starobního důchodu o 0,4 % výpočtového základu. Tento benefit bylo možné získat podle předchozí právní úpravy, pouze pokud byla splněna podmínka získání 360 dnů pojištění nejpozději do 31. 12. 2024 včetně. Žádost o toto zvýšení může OSVČ podat ještě až 5 let zpětně. V případě, že pracující důchodce získal do 31. 12. 2024 jen část z 360 dnů (např. 300 dnů), nárok na zvýšení starobního důchodu již nevzniknul, a to ani poměrně.

 

Od 1. 1. 2025 si tedy může poživatel starobního důchodu, kterému je důchod vyplácen v plné výši, v kalendářním měsíci, v němž po celý kalendářní měsíc splňoval výše uvedené podmínky, uplatnit slevu na pojistném, která bude stanovena ve výši 6,5 % z vyměřovacího základu. Za kalendářní měsíc, od kterého byl důchod přiznán, bude náležet sleva na pojistném tedy jen v případě, že byl důchod přiznán od prvního dne měsíce. Dojde-li na základě žádosti v průběhu kalendářního měsíce k zastavení výplaty starobního důchodu anebo ke snížení starobního důchodu na polovinu, nárok na slevu na pojistném v takovém kalendářním měsíci nebude náležet. Nižší sazbu pojistného si bude moci OSVČ uplatnit poprvé na přehledu o příjmech a výdajích za rok 2025. Pro stanovení záloh na pojistné si může od 1. 1. 2025 požádat o sníženou sazbu ve výši 22,7 %.

 

Pojištěnci, kteří od roku 2025 vykonávají výdělečnou činnost souběžně s pobíráním starobního důchodu v plné výši – namísto trvalého zvýšení starobního důchodu o několik desetikorun mají okamžitý nárok na slevu na pojistném na důchodové pojištění ve výši 6,5 % z vyměřovacího základu.

 

Sleva na pojistném ve výši 6,5 % u pracujících důchodců:

 

Zákon č. 417/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony – ČÁST TŘETÍ – Změna zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti:

 Čl. V

15. Za § 14ba se vkládá nový § 14bb.

 

Čl. VI

Přechodná ustanovení

1. Nárok na slevu na pojistném na důchodové pojištění z důvodu pobírání starobního důchodu v plné výši podle zákona č. 589/1992 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, má zaměstnanec poprvé za leden 2025.

2. Pojistné na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti se za období přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona stanoví podle zákona č. 589/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.

 

Příklad 2

Má pracující slovenský starobní důchodce – OSVČ, který podniká v ČR nárok na slevu na pojistném od 1. ledna 2025? A za jakých podmínek?

Ano, jedná se o poživatele starobního důchodu, kterému byl přiznán starobní důchod podle předpisů jiného státu EU. V takovém případě má nárok na slevu na pojistném za stejných podmínek jako občan ČR, jemuž byl přiznán starobní důchod podle tuzemských předpisů. Pro slevu za daný měsíc musí doložit, že mu byl přiznán starobní důchod a že ho pobírá v plné výši a po celý kalendářní měsíc.

 

ZÁLOHY NA DŮCHODOVÉ POJIŠTĚNÍ OSVČ PLYNOUCÍ Z PŘEHLEDU ZA ROK 2024 - Jak už bylo uvedeno, standardně se záloha platí sazbou 29,2 procenta z měsíčního vyměřovacího základu, který OSVČ uvedla nebo teprve uvede v „Přehledu o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2024“ na řádku 35.

 

Minimální výše zálohy se v roce 2025 stanoví z vyměřovacího základu, který činí 55 % průměrného daňového základu dosaženého v předchozím kalendářním roce. Úhrn předpisů záloh v kalendářním roce nemůže být vyšší, než maximální vyměřovací základ stanovený pro tento rok. Maximální roční vyměřovací základ pro rok 2025 činí 2 234 736 Kč. Minimální měsíční vyměřovací základ pro zálohu v roce 2025 u OSVČ vykonávající vedlejší SVČ činí 5 122 Kč, minimální záloha (bez slevy 6,5 %) činí 1 496 Kč.

 

Po podání Přehledu o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2024 od dalšího měsíce platí OSVČ zálohy už z vyměřovacího základu, který uvedla na řádku 35. Může pracující důchodce – OSVČ oznámit ČSSZ nárokování slevy 6,5 % na zálohách na důchodové pojištění pro rok 2025 už prostřednictvím Přehledu o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2024? Odpověď je, že bohužel Přehled o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2024 nějakou možnost „zaškrtnout“ či zadat v něm sníženou sazbu pro platbu záloh pro pracující důchodce (22,7 % z vyměřovacího základu) neobsahuje. Standardně je proveden ve formuláři výpočet zálohy pro všechny pojištěnce sazbou 29,2 procenta z měsíčního vyměřovacího základu. Zálohu vypočtenou sazbou ve výši 22,7 % je tedy možné do Přehledu o příjmech a výdajích OSVČ za rok 2024 zadat pouze ručně. Před zadáním do formuláře je třeba si zálohu mimo formulář vypočítat.

 

JAK NAHLÁSIT ČSSZ SNÍŽENÍ ZÁLOH NA DŮCHODOVÉ POJIŠTĚNÍ?

 

Na portálu ČSSZ (e-Portál) v sekci: Pro OSVČ – Všechny tiskopisy – je uveden mimo jiné formulář „Oznámení o změně údajů nezbytných pro provádění sociálního zabezpečení“. Oznámení o změně údajů nezbytných pro provádění sociálního zabezpečení podávají osoby samostatně výdělečně činné, aby poskytly informace, které jsou důležité pro provádění jejich důchodového, případně nemocenského, pojištění.

 

OSVČ, která dosáhla důchodového věku a má nárok na výplatu starobního důchodu v plné výši, má nárok na sníženou sazbu pojistného 22,7 % (29,2 % – 6,5 %) pro stanovení záloh na pojistné za kalendářní měsíc. Uplatnění slevy na pojistném pro účely placení záloh je možné prostřednictvím podání výše zmíněného tiskopisu. Stačí vyplnit od roku 2025 „novou“ sekci C tiskopisu a oznámení je hotové.

Podmínkou pro vznik nároku je pobírání starobního důchodu v plné výši po celý kalendářní měsíc. Stanovit výši zálohy na pojistné sazbou 22,7 % je však možné nejdříve od kalendářního měsíce, v němž obdržela OSVČ rozhodnutí o přiznání starobního důchodu. K oznámení o uplatnění slevy na pojistném pro účely placení záloh na pojistné se přihlíží, pokud bylo učiněno nejpozději v Přehledu o příjmech a výdajích za příslušný kalendářní rok (za rok 2025). Uplatnění slevy na pojistném pro účely placení záloh je možné tedy také prostřednictvím podání Přehledu o příjmech a výdajích za rok 2025, kde OSVČ oznámení zpětně uvede (dá se očekávat změna v tiskopisu Přehledu).

Toto oznámení přitom platí i pro další kalendářní roky, pokud jsou splněny bez přerušení podmínky pro nárok na slevu na pojistném na důchodové pojištění a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Podmínky musí být splněny po celý kalendářní měsíc, za který se uplatňuje sazba 22,7 %.

Pokud si OSVČ neuplatní sníženou sazbu, předpis bude stanoven ve standardní výši (29,2 % měsíčního vyměřovacího základu). Dále je zde jistota, že bude OSVČ za placení nižšího pojistného než předepsaného penalizována.

 

Příklad 3

OSVČ, jež vykonává samostatnou výdělečnou činnost od 1. 11. 2018, je od 15. 3. 2025 poživatelem starobního důchodu, který je jí vyplácen v plné výši. Starobní důchod bude v plné výši pobírat po celý zbytek kalendářního roku 2025 a stále bude vykonávat i samostatnou výdělečnou činnost. V roce 2026, kdy bude podávat přehled za kalendářní rok 2025, uplatní prostřednictvím tohoto přehledu slevu na pojistném. Za kolik a které měsíce roku 2025 může OSVČ uplatnit slevu na pojistném?

Pokud má OSVČ nárok na výplatu starobního důchodu pouze v některých měsících roku (nárok na výplatu důchodu vznikl v průběhu roku), má nárok na slevu na pojistném pouze z poměrné části vyměřovacího základu (ročního), tzn. podle počtu měsíců, ve kterých vykonávala samostatnou výdělečnou činnost a splňovala podmínky pro nárok na slevu. Protože podmínky pro slevu na pojistném byly splněny pro kalendářní měsíce duben až prosinec, náleží sleva pouze z poměrné části vyměřovacího základu stanoveného za rok 2025, a to za 9 měsíců výkonu samostatné výdělečné činnosti v roce 2025.

 

Více se již dočtete v měsíčníku PaM 4/2025.

 

P6 V LEGISLATIVĚ



42/2025 Sb.
Zákon, kterým se mění zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony 01.03.2025

43/2025 Sb.
Vyhláška o stanovení hygienických limitů chemických, fyzikálních a biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností některých staveb 01.03.2025

44/2025 Sb.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 158/2024 Sb., o stanovení seznamu států, u jejichž občanů se nevyžaduje k zaměstnání nebo výkonu práce povolení k zaměstnání, zaměstnanecká karta, karta vnitropodnikově převedeného zaměstnance nebo modrá karta 01.03.2025

45/2025 Sb.
Nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 18/24 ve věci návrhu na zrušení § 13 odst. 1 písm. a) zákona č. 427/2011 Sb., o doplňkovém penzijním spoření, ve znění zákona č. 462/2023 Sb., a § 29 zákona č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem a o změnách některých zákonů souvisejících s jeho zavedením, ve znění zákona č. 462/2023 Sb. 26.02.2025

46/2025 Sb.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů 01.03.2025

47/2025 Sb.
Nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 26/24 ve věci návrhu na zrušení § 135 a § 2894 odst. 2 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník 26.02.2025

48/2025 Sb.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 505/2006 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů 01.03.2025

49/2025 Sb.
Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o změně limitů odpovědnosti, které byly přijaty v souladu s článkem 24 odst. 2 Úmluvy o sjednocení některých pravidel o mezinárodní letecké přepravě, přijaté v Montrealu dne 28. května 1999 28.12.2024

50/2025 Sb.
Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Dohody mezi Českou republikou a Rwandskou republikou o letecké dopravě 14.07.2024

51/2025 Sb.
Sdělení Ministerstva pro místní rozvoj o schválení Změny č. 9 Politiky územního rozvoje České republiky

52/2025 Sb.
Zákon, kterým se mění zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony 01.03.2025

53/2025 Sb.
Vyhláška o vydání pamětní stříbrné stokoruny s motivem Nejvyššího soudu 26.03.2025

54/2025 Sb.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 132/2015 Sb., o sazebníku náhrad nákladů za rozbory prováděné laboratořemi Státní zemědělské a potravinářské inspekce pro účely kontroly, ve znění pozdějších předpisů 01.01.2026

55/2025 Sb.
Nařízení vlády o Chráněné krajinné oblasti Soutok 01.07.2025

56/2025 Sb.
Vyhláška o vymezení zón ochrany přírody Chráněné krajinné oblasti Soutok 01.07.2025

57/2025 Sb.
Zákon, kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony 07.03.2025

58/2025 Sb.
Usnesení Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky o setrvání na zákonu, kterým se mění zákon č. 236/1995 Sb., o platu a dalších náležitostech spojených s výkonem funkce představitelů státní moci a některých státních orgánů a soudců a poslanců Evropského parlamentu, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony

59/2025 Sb.
Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí

60/2025 Sb.
Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o uložení kolektivních smluv vyššího stupně

61/2025 Sb.
Sdělení Ministerstva zahraničních věcí o sjednání Protokolu mezi vládou České republiky a vládou Spojených států mexických o změně Dohody mezi vládou České a Slovenské Federativní Republiky a vládou Spojených států mexických o letecké dopravě, podepsané v Mexiku D. F. 14. srpna 1990

CHYBIT ZNAMENÁ PLATIT

KALENDÁŘ Březen 2025

 

3. březen Pondělí (za sobotu 1. 3.)

Daně z příjmů – zaměstnavatel

Listinné podání vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti zálohově sražené z mezd za kalendářní rok 2024 včetně příloh (elektronické podání stačí učinit až do 20. 3.)

(§ 38j odst. 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

10. březen Pondělí (za sobotu 8. 3.)

Zdravotní pojištění – OSVČ

Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za únor 2025, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu

(§ 7 odst. 2, § 7a zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

17. březen Pondělí (za sobotu 15. 3.)

Daně z příjmů – poplatník

Odvod čtvrtletní zálohy na daň z příjmů na rok 2025, pokud poslední známá daňová povinnost poplatníka za zdaňovací období kalendářního roku 2023 přesáhla 150.000 Kč (daň za rok 2024 bude určující pro placení záloh až od vyměření 1. 4., resp. 1. 7. 2025)

(§ 38a odst. 1 a 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

20. březen

Čtvrtek

Daň z příjmů – zaměstnavatel

Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (mezd) za únor 2025 (§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Elektronické podání vyúčtování daně z příjmů ze závislé činnosti zálohově sražené z mezd za rok 2024 včetně příloh (listinné podání bylo nutné učinit již do 1., resp. 3. 3.)

(§ 38j odst. 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Daň z příjmů – OSVČ

Zaplacení paušální zálohy za březen 2025 u poplatníka v paušálním režimu, zahrnuje zálohy na: daň z příjmů, sociální a zdravotní pojistné

(§ 38lk odst. 1, 2 a 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Sociální pojištění – zaměstnavatel

Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za únor 2025

(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za únor 2025

(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Předložení měsíčního přehledu o dohodách o provedení práce za únor 2025

(§ 9a zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Zdravotní pojištění – zaměstnavatel

Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za únor 2025

(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za únor 2025

(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

25. březen

Úterý

DPH

Podání přiznání a zaplacení DPH plátce s měsíčním zdaňovacím obdobím za únor 2025

(§ 99, § 101, § 101a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

Podání kontrolního hlášení za únor 2025 u všech plátců z řad právnických osob, zatímco u osob fyzických, pouze pokud jejich zdaňovacím obdobím je kalendářní měsíc

(§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

Podání souhrnného hlášení plátce za únor 2025, o plněních v rámci EU: dodání nebo přemístění zboží z ČR, dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu, poskytnutí služby jinde v EU podle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemce, a přemístění zboží v režimu skladu prodávajícím z ČR

(§ 102 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

Podání přiznání a zaplacení DPH identifikované osoby za únor 2025, pokud jí vznikla daňová povinnost

(§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za únor 2025, o plněních v rámci EU: poskytnutí služby jinde v EU podle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemce a dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu

(§ 102 odst. 3 až 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

31. březen

Pondělí

Daně z příjmů – plátce

Odvod „srážkové“ daně ve smyslu § 36 sražené v únoru 2025

(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Oznámení příjmu plynoucího v únoru 2025 z ČR nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou podle § 36 (s výjimkou odměn za závislou činnost)

(§ 38da odst. 1 a 2 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Odvod zajištění daně sraženého v únoru 2025 ze stanovených druhů příjmů nerezidentů států EU nebo EHP ze zdroje na území ČR, a hlášení plátce o provedeném zajištění daně

(§ 38e odst. 1, 2 a 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Daň z příjmů – zaměstnavatel

Provedení ročního zúčtování záloh na daň a daňového zvýhodnění za rok 2024

(§ 38ch odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Sociální pojištění – OSVČ

Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za březen 2025, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu

(§ 13a odst. 9, § 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za březen 2025

(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Zdravotní pojištění – OSVČ

Oznámení OSVČ účtující v hospodářském roce zdravotní pojišťovně, kdy bude podávat daňové přiznání za rok 2024, pokud tak učiní později než k 31. 3.

(§ 24 odst. 1 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

DPH

Podání přiznání a zaplacení DPH za únor 2025 uživatele registrovaného k dani v ČR ve zvláštním režimu jednoho správního místa „OSS – dovozní režim“

(§ 110zb, § 110zc zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

(§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

 

PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE

Poradce 7-8/2025 – měsíčník (III/2025)

·         Zákon o daních z příjmů po novele s komentářem

 

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále(PaM) – měsíčník, č. 4/2025 (III/2025)

·         Zákon o zaměstnanosti v číslech roku 2025

·         Snížení záloh na důchodové pojištění u pracujících důchodců – OSVČ

·         Minimum zaměstnance a zaměstnavatele ve zdravotním pojištění v r. 2025

·         Příspěvek na podporu zaměstnávání osob se zdravotním postižením

·         Bezpečností přestávky – změny od 15. 2. 2025

·         Uplatnění progresivní daně u zaměstnance v roce 2025

·         Obec a sociální fond

·         Vznik pracovního poměru jmenováním do funkce

 

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 4/2025 (III/2025)

·         Zdanění zaměstnaneckých benefitů – změny

·         DPP a minimum zaměstnance ve ZP

·         Optimalizace v DaP podnikatele – odpisy

·         Jazykové vzdělávání zaměstnanců - daňové řešení

·         Nucený prodej obchodního majetku plátce a DPH

·         Audit účetní závěrky

·         Výkon funkce a postupy zaměstnavatele ve ZP

 

Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 5-6/2025 (III/2025)

·         Zdaňování zaměstnaneckých benefitů

·         Automobil v podnikání

·         Daňové a nedaňové výdaje

 

1000 řešení – měsíčník č. 3-4/2025 (III/2025)

·         Daňové výdaje

·         ZDP po novele

·         Rozhodné částky příjmu u dohod ve ZP

 

Daňové a nedaňové výdaje 2025 (III/2025)

Každý druh výdaje bude probírán ve 4 kapitolách:

·         Právní minimum

·         Z pohledu daní z příjmů (ZDP)

·         Z pohledu DPH

·         Z účetního hlediska (PÚ)

 

ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKACE, KTERÉ VÁM POMOHOU V PODNIKÁNÍ

1. Souvztažnosti pro podnikatele 2022 (přehled základních účetních souvztažností pro podnikatelské subjekty a to dle ČÚS a syntetických účtů)

2. Živnostenský zákon s komentářem (živnostenský zákon s komentářem v rámci všech změn a novinek)

3. Vzory smluv, žalob a podání 2022 (aktualizované nejvíce používané vzory smluv, žalob a podání z oblasti občanského a obchodního práva, pracovněprávních vztahů, daňového a správního řízení, trestního práva, exekucí, soudních sporů a stavebního práva, součástí publikace je editovatelné CD)

4. 100 otázek a odpovědí Vnitropodnikové směrnice (vnitropodnikové směrnice z oblasti cestovních náhrad, inventarizace, používání služebních motorových vozidel, pracovněprávních nároků zaměstnanců, pracovního řádu, výdajů hrazených zaměstnavatelem zaměstnanci paušální částkou, základních informací pro zpracování účetních agend)

5. Příručka mzdové účetní pro rok 2023 (odměňování podle zákoníku práce, zdravotní a sociální pojištění, daň z příjmů ze závislé činnosti, daňové zvýhodnění, slevu na dani, nejčastější a složité problémové okruhy pracovněprávních vztahů, včetně pracovněprávních novinek)

6. Optimalizace daně bez chyb, pokut a penále 2023 (při optimalizační činnosti je důležité využít všech ustanovení zákona z příjmů umožňující legálně dosáhnout optimální daně z příjmů, a přitom se nedopouštět sankcionovaných daňových úniků)

7. Ústava České republiky 2023 (Ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky, Zákon č. 275/2012 Sb., o volbě prezidenta republiky a o změně některých zákonů, Zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákon – úplná znění zákonů)

8. Životní prostředí po novelách (úplná znění zákonů po novelách účinných od 1. 1. 2024, týkající se životního prostředí, ochrany přírody a krajiny, ochrany ovzduší a vod, odpadů, obalů, energií)

9. Daňové a nedaňové výdaje 2024 (publikace rozebírá každý druh výdaje z hlediska právního minima, daní z příjmů, DPH a účetního hlediska po rozsáhlých novelách)

10. Daňová přiznání FO a PO za rok 2024 (kdo podává daňové přiznání, kdy a jak ho podat, kdy a jak zaplatit daň. Upozorňujeme také na změny týkající se daňového přiznání, které nastaly v průběhu roku. Dále rozebíráme roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2024 - výhody ročního zúčtování, daňové přiznání zaměstnance, nezdanitelné části základu daně, žádost o roční zúčtování…)

11. Daňové a nedaňové výdaje 2025 (publikace rozebírá každý druh výdaje z hlediska právního minima, daní z příjmů, DPH a účetního hlediska po rozsáhlých novelách a upozorňuje na změny)

 

 

<

PŘIPRAVUJEME


Poradce 9/2025 – měsíčník (IV/2025)

 

Poradce 10-11/2025 – měsíčník (IV/2025)

 

-->

NOVINKY

Aktualizace I/1 (III/2025)

·         Zákon o platebním styku

 

Aktualizace III/1 (III/2025)

 

Aktualizace II/1 (III/2025)

 

ZÁKONY 2025

 

ZÁKONY IA (daňové)

·         Správa daní

·         Daně z příjmů

·         Daň z přidané hodnoty

·         Silniční daň

·         Daň z nemovitosti

 

ZÁKONY IB (účetní)

·         Účetnictví

·         Související předpisy

·         Rozpočtová pravidla

·         Finanční správa ČR

 

ZÁKONY IIA (občanské, obchodní)

·         Občanský zákoník

·         Obchodní korporace

·         Občanský soudní řád

·         Živnostenské podnikání

 

ZÁKONY IIB (trestní právo, správní právo)

·         Trestní právo

·         Exekuce

·         Insolvenční řízení

·         Správní právo

 

ZÁKONY III (pracovněprávní, pojištění, sociální služby)

·         Zákoník práce

·         Mzdové a platové předpisy

·         Předpisy k zaměstnanosti

·         Sociální zabezpečení, důchodové a nemocenské pojištění

·         Zdravotní pojištění

 

 

ZÁKONY IV (stavební, katastrální)

·         Stavební zákon

·         Katastr nemovitosti

·         Bydlení

·         Požární bezpečnost

·         Pozemkové úpravy

·         Související předpisy

 

 

ZÁKONY V (veřejná správa, školství)

·         Územní celky a členění státu

·         Organizace veřejné správy

·         Veřejná správa ve vztahu k občanům

·         Školy a školská zařízení

 

 

 

Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu.

RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.

Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.


E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

Kontakty

Adresa:

MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika

E-mail:

objednavky@exicon.eu

IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285

Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.

V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

Copyright (c) 2023

^ Hore
Untitled Page