Em@ilové noviny

 

č. 6/2020

31.3.2020

 

 
 
 Téma novin 
 P6 aktual 
 Chybovat znamená platit 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 

Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 
Vážení čtenáři,
I v tomto náročném období záleží pracovníkům vydavatelství Poradce na tom, abychom přinesli naše aktuální informace k Vám co nejrychleji a mohli jste se na ně spolehnout.

Chceme Vás ubezpečit, že Vás budeme o změnách v legislativě průběžně informovat i v období, kdy celou společnost paralyzuje pandemie koronaviru.

V případě dotazů nás kontaktujte na zákaznickém servisu tel. č. 558 731 125-128, 732 479 069,
732 708 627 v čase od 8,00 - 14,00 Po-Pá.
Všechny nepřijaté telefonáty evidujeme a zpětně vyřizujeme v nejbližším možném termínu. Kontaktovat nás můžete i elektronicky na abo@i-poradce.cz nebo prostřednictvím www.i-poradce.cz

Aktuální nabídku našich publikací najdete na www.i-poradce.cz, můžete si je zakoupit prostřednictvím e-shopu.

Přejeme Vám pevné zdraví.

pracovníci vydavatelství Poradce

Z aktuální nabídky vybíráme:

Podnikaní a koronavírus
Práce, mzdy, odvody - bez chyb, pokut a penále č. 6
Daně a účetnictví - bez chyb, pokut a penále č. 6
Poradce veřejné správy č. 6















Jaké úlevy připravuje stát a banky firmám a OSVČ v souvislosti s koronavirem? Šíření koronaviru SARS-CoV-2, který způsobuje onemocnění COVID-19 se dotýká rovněž pracovněprávních vztahů. Více čtěte v rubrice Témata novin pod názvem Částečná nezaměstnanost (kurzerbeit) - řešení pro firmy a podrobné informace najdete v připravované odborné tematické publikaci Podnikání a koronavirus.

Jaké možnosti dává zaměstnancům v době pandemie zákon o nemocenském pojištění? Jedná se o dávky nemocenské v době pracovní neschopnosti a karantény a dále zejména o ošetřovné. Čtěte v rubrice Témata novin pod názvem Dávky nemocenského v období pandemie a také v připravované odborné tematické publikaci Podnikání a koronavirus.

Slovo virus pochází z latiny a v překladu znamená "jed". Viry se dokážou množit pouze uvnitř živých buněk, parazitují na nich, protože nemají vlastní aparát k syntéze bílkovin. V rubrice Být dobrý nestačí najdete v příspěvku po názvem Jak bojovat s viry? cenné rady, jak se bránit virovým onemocněním.

Panický záchvat neohrožuje život a většinou po čtvrthodině odezní, ale může negativně ovlivnit další hodiny a dny nejen osoby s panikou, ale i její blízké okolí. Jak kontrolovat panický záchvat? Čtěte v rubrice Být dobrý nestačí v příspěvku Mám paniku, co s tím?

Jakým problematikám se věnujeme v aktuálních tematických balíčcích? Program ochrany zaměstnanosti Antivirus, ZDP pro rok 2020, Cestovní náhrady nově, Stavební zákon po novele, Informační systémy a veřejná správa, Rodinný podnik, Smlouvy bez chyb, pokut a penále.

Přejeme Vám ničím nerušené a obohacující čtení.

Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
poradce@i-poradce.cz


TÉMATA ČÍSLA:

 

 
 
TÉMATA NOVIN

 
OPATŘENÍ VLÁDY ČR v souvislosti s koronavirem

6. 3. 2020

·         Vyhlášení nouzového stavu - co aktuálně platí

Vláda v souladu s čl. 5 a 6 ústavního zákona č. 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky, vyhlašuje pro území České republiky z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru (označovaný jako SARS CoV-2) na území České republiky nouzový stav na dobu od 14.00 hodin dne 12.

 

26. 3. 2020

·         Žadatelé o dávky nebudou muset na úřady, navrhuje vláda. Schválila i dotační program na ošetřovné pro OSVČ

Vláda Andreje Babiše ve čtvrtek 26. března projednala formou videokonference další opatření proti šíření koronaviru SARS-CoV-2 a na pomoc postiženým pandemií. Ministři odsouhlasili například mimořádné zrušení povinnosti doložit úřadům dokumenty potřebné na výplatu dávek, finanční pomoc pro lesníky a zemědělce či finanční prostředky na repatriaci Čechů ze zahraničí.

 

25. 3. 2020

·        Za účelem ochrany veřejného zdraví nařídilo Ministerstvo zdravotnictví pobývat na veřejně dostupných místech nejvýše v počtu dvou osob

Na základě jednání vlády vydalo Ministerstvo zdravotnictví mimořádné opatření, kterým se prodlužuje zákaz volného pohybu osob na území ČR s výjimkou například cest do zaměstnání či obstarávání základních životních potřeb, jako je například nákup potravin. Současně se nařizuje omezit pohyb na veřejně dostupných místech a omezit kontakty s jinými osobami na nezbytně nutnou míru. Pobývat na veřejně dostupných místech se umožňuje nejvýše v počtu dvou osob, s výjimkou členů domácnosti, výkonu povolání, podnikatelské nebo jiné obdobné činnosti či účasti na pohřbu.

 

24. 3. 2020

·         Podpora a úlevy pro podnikatele a zaměstnance

·        Novela zákona o ČNB umožní lepší koordinaci měnové a fiskální politiky

Vláda Andreje Babiše na jednání v úterý 24. března 2020 schválila novelu zákona o České národní bance, která centrální bance uvolňuje stávající omezení v obchodech na volném trhu.

 

23. 3. 2020

Vláda souhlasila s prodloužením omezení pohybu na veřejnosti až do 1. dubna, schválila také další kroky na podporu zaměstnavatelů.

 

23. 3. 2020

Ministerstvo školství chce kvůli epidemii odložit maturity a přijímací zkoušky až do zrušení krizového opatření.

 

 

Zdroj: https://www.vlada.cz/

 

Stát a banky uleví firmám a OSVČ v souvislosti s koronavirem. Přinášíme komplexní přehled opatření a jejich podrobný popis.

 

  • V souvislosti se šířením viru SARS-CoV-2 se ministryně financí rozhodla využít své pravomoci a za účelem zmírnění zvýšených dopadů této mimořádné události na podnikatele i další daňové subjekty přistoupit ve stanoveném rozsahu k hromadnému prominutí příslušenství daně a správního poplatku.

-        Tímto rozhodnutím daňovému subjektu na základě individuální žádosti alespoň částečně prominut úrok z prodlení, automaticky dojde i k prominutí pokuty za opožděné tvrzení daně, u níž zákon individuální prominutí nepřipouští.

  • Stejně tak dojde k automatickému prominutí pokuty za opožděné tvrzení daně

daňovému subjektu na základě individuální žádosti povoleno posečkání úhrady daně nebo rozložení její úhrady na splátky.

  • Dále se ministryně financí rozhodla prominout daňovým subjektům příslušenství daně spojené s pozdním podáním daňového tvrzení k dani z příjmů za zdaňovací období roku 2019, vyjma daně z příjmů ze závislé činnosti odváděné plátcem, a s pozdní úhradou této daně, dojde-li ke splnění uvedených povinností nejpozději dne 1. 7. 2020.
  • Plátcům DPH bude z důvodu předmětné mimořádné události prominuta též pokuta za nepodání kontrolního hlášení podle zákona o dani z přidané hodnoty, u níž vznikne povinnost k úhradě v období od 1. 3. 2020 do 31. 7. 2020 (první pokuta za nepodání kontrolního hlášení v daném roce dle § 101j zákona o dani z přidané hodnoty nevzniká).
  • Dojde k prominutí správního poplatku spojeného s přijetím žádosti o prominutí úroku z prodlení nebo úroku z posečkané částky a žádosti o prominutí pokuty za nepodání kontrolního hlášení a k prominutí správního poplatku spojeného s přijetím žádosti o povolení posečkání.

 

 

ČÁSTEČNÁ NEZAMĚSTNANOST (KURZERBEIT) – ŘEŠENÍ PRO FIRMY

 

V důsledku virové pandemie řada zaměstnavatelů přistupuje ke zkrácení pracovní doby, např. jen na čtyři dny v týdnu, nebo zkracuje počet pracovních hodin v jednotlivých směnách. Jedná se o částečnou nezaměstnanost, tzv. kurzarbeit. Je to nejen současná situace, ale i případy, kdy se firmy potýkají s různými výrobními problémy, jako je např. nedostatek zakázek, druhotná platební neschopnost, provozní důvody, apod.

 

Těmito hospodářskými problémy s důsledky na zaměstnaneckou oblast, k nimž se ještě přidružují přírodní katastrofy, se několikráte zabývala vláda již od závěru roku 2014. Výsledkem bylo zpracování legislativního návrhu na úpravy v zákoně o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb. (dále ZOZ). Novela ZOZ byla vyhlášena ve Sbírce zákonů dne 17. 8. 2015 pod č. 203/2015 Sb. Tato legislativní výhoda nabyla účinnosti vyhlášením novely ve Sbírce zákonů, tedy od 17. 8. 2015. Po pěti letech se doplnění ZOZ stává velmi aktuální v současné době.

 

Příspěvek může Úřad práce poskytnout podle § 115 ZOZ zaměstnavateli na základě dohody uzavřené s ním po předchozím souhlasu vlády, pokud na jeho straně nastane překážka v práci z důvodu uvedeného v § 209 odst. 1 ZP nebo z důvodu přerušení práce způsobené živelní událostí podle § 207 písm. b) ZP spočívající v přírodní pohromě. Příspěvek nemohou dostat zaměstnavatelé uvedení v § 109 odst. 3 ZP, tzv., nepodnikatelské subjekty. Jsou to např. územní samosprávné celky, orgány státu, příspěvkové organizace, jejichž náklady jsou plně zabezpečovány z příspěvku na provoz poskytovaného z rozpočtu zřizovatele nebo z úhrad podle zvláštních právních předpisů apod.

 

Důvody pro příspěvek

uvádí zákoník práce (dále ZP) v § 209 odst. 1 a v § 207 písm. b). Podle § 209 odst. 1 ZP se jedná o jinou překážku v práci tehdy, kdy zaměstnavatel nemůže přidělovat zaměstnanci práci v rozsahu týdenní pracovní doby z důvodu dočasného omezení odbytu jeho výrobků nebo omezení poptávky po jim poskytovaných službách. Zaměstnanci v těchto případech náleží náhrada mzdy nejméně 60 % průměrného výdělku. Zaměstnavatel se o tom musí dohodnout s odborovou organizací. Pokud u něj odborová organizace nepůsobí, může být dohoda nahrazena vnitřním předpisem.

 

Příklad

Zaměstnavatel v důsledku ztráty zakázek a omezení výroby snižuje rozsah týdenní pracovní doby ze 40 hodin na 30 hodin.

Vzhledem k tomu, že se jedná o jinou překážku v práci na jeho straně (částečná nezaměstnanost), je povinen poskytovat zaměstnancům, kterým byl snížen rozsah týdenní pracovní doby, i za tuto dobu náhradu mzdy ve výši průměrného výdělku. Uzavře–li dohodu s odborovou organizací, bude poskytovat zaměstnancům náhradu mzdy  nejméně 60 %  průměrného výdělku, náhrada může však být i vyšší. Nepůsobí–li u něj odborová organizace, může podat návrh k úřadu práce, aby rozhodl o výši náhrady mzdy. V tomto případě může náhradu mzdy poskytovat ve výši 60 %, nikoliv vyšší.

 

Ustanovení § 207 písm. b) ZP řeší situace, kdy v důsledku přerušení práce způsobené nepříznivými povětrnostními vlivy nebo živelní událostí nemohl zaměstnanec pracovat po plně stanovenou týdenní pracovní dobu a zaměstnavatel ho nepřevedl na jinou práci. ZP umožňuje, aby zaměstnanec obdržel od zaměstnavatele za „zkrácení“ pracovní doby z uvedeného důvodu náhradu mzdy ve výši nejméně 60 % průměrného výdělku

 

Podmínky pro příspěvek

Jsou stanoveny v § 115 ZOZ. Jedná se o situace, kdy zaměstnavatel:

-        nemůže zaměstnanci přidělovat práci v rozsahu nejméně 20 % stanovené týdenní pracovní doby, což je ve většině zaměstnavatelů tzv. podnikatelského typu snížení týdenní pracovní doby ze 40 hodin na 32 hodin,

-        již zaměstnanci poskytuje pro některou z uvedených překážek v práci náhradu mzdy za podmínek a ve výši podle § 207 písm. b) nebo podle § 209 odst. 2 ZP (viz výše) a od uzavření dohody o poskytnutí příspěvku s Úřadem práce bude poskytovat zaměstnanci tuto náhradu mzdy ve výši nejméně 70 % průměrného výdělku; zaměstnavatel bude hradit 50 %, stát (Úřad práce) 20 %,

-        se v dohodě o poskytnutí příspěvku zaváže, že v době sjednané pro poskytování příspěvku se zaměstnancem, na kterého bude příspěvek poskytován, nerozváže pracovní poměr z důvodů uvedených v § 52 písm. a) až c) ZP. Jedná se o organizační důvody, např. nadbytečnost zaměstnance.

 

Žádost o příspěvek

Musí obsahovat náležitosti uvedené v § 115 a 118 odst. 2 ZOZ. Je to např. dohoda s odborovou organizací o výši poskytované náhrady mzdy podle § 209 odst. 2 ZP a v případě překážky v práci podle § 209 odst. 1 ZP. Nepůsobí-li u zaměstnavatele odborová organizace, může být dohoda nahrazena vnitřním předpisem. Dále by měl zaměstnavatel uvést podrobný popis důvodů, na základě kterých zaměstnavatel žádá o příspěvek a opatření, která již k řešení situace zavedl. Zejména se jedná o opatření v oblasti pracovní doby (např. nerovnoměrný rozvrh, úprava pracovní doby), využití konta pracovní doby nebo čerpání dovolené apod. V žádosti nesmí chybět seznam provozoven zaměstnavatele, jichž se žádost týká, včetně počtu dotčených zaměstnanců a popis výhledu překonání částečné nezaměstnanosti nebo živelní události.

 

Výše příspěvku činí 20 % průměrného výdělku zaměstnance, nejvýše však 0,125 násobek průměrné mzdy v národním hospodářství za 1. až 3. čtvrtletí kalendářního roku předcházejícího kalendářnímu roku, ve kterém byla uzavřena dohoda o poskytnutí příspěvku. Právní úprava je provedena v § 115 odst. 3 ZOZ a je možné ji změnit jen zákonem, nikoliv nařízením vlády.

Podle sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí je průměrná mzda v národním hospodářství za 1. - 3. čtvrtletí 2019 částka 33 429 Kč. Příspěvek tedy může pro zaměstnance být maximálně ve výši 20 % jeho průměrného výdělku. Při vyšším průměrném měsíčním výdělku zaměstnance je příspěvek limitován částkou 6 685 Kč.

 

Příspěvek může být poskytován pouze v době trvání překážky v práci z důvodu částečné nezaměstnanosti nebo živelní události, a to nejdéle po dobu 6 měsíců s možností jednoho opakování o stejnou dobu. Vláda může v odůvodněných případech stanovit delší dobu poskytování příspěvku. Může v nařízení rovněž uvést podrobnosti pro poskytování příspěvku, jako např. začátek a konec období, ve kterém lze o příspěvek požádat, některé další podmínky apod.

 

Více již najdete v odborné tematické publikaci Podnikání a koronavirus. Publikaci si můžete objednat již teď, hned po vydání Vám ji zašleme poštou.

 



DÁVKY NEMOCENSKÉHO V ODBDOBÍ PANDEMIE

Jaké možnosti dává zaměstnancům v době pandemie zákon o nemocenském pojištění? Jedná se o dávky nemocenské v době pracovní neschopnosti a karantény a dále zejména o ošetřovné.

 

 

Obecné podmínky vzniku nároku na dávky

jejich výplatu jsou upraveny v § 14 až § 17 zákona č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění (dále jen „zákon o NP). Obecnou podmínkou nároku na dávky nemocenského pojištění, platnou pro všech šest dávek (nemocenské peněžitá pomoc v mateřství, otcovská, ošetřovné, dlouhodobé ošetřovné a vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství) je účast na nemocenském pojištění nebo trvání ochranné lhůty v tom dnu, v němž vznikla sociální událost. Sociální události podle definice tohoto pojmu se rozumí události, s níž tento zákon spojuje vznik nároku na dávku, vznik dočasné pracovní neschopnosti, nařízení karantény, vznik potřeby ošetřování nebo péče o člena domácnosti, nástup na peněžitou pomoc v mateřství a převedení zaměstnankyně na jinou práci, státní zaměstnankyně na jiné služební místo nebo ustanovení příslušnice na jiné služební místo. Pro jednotlivé dávky jsou stanoveny další podmínky nároku na dávku. Je třeba rozlišovat podmínky nároku na dávku a podmínky pro poskytování (výplatu) dávky. Pro výpočet všech dávek je rozhodnou veličinou denní vyměřovací základ pojištěnce.

 

NÁHRADA MZDY PŘI PRACOVNÍ NESCHOPNOSTI V KARANTÉNĚ - Dočasnou pracovní neschopností se podle § 55 zákona o NP rozumí stav, který pro poruchu zdraví (nebo jiné důvody uvedené v zákoně o nemocenském pojištění) neumožňuje pojištěnci vykonávat dosavadní pojištěnou činnost, a trvá-li porucha zdraví déle než 180 kalendářních dní, i jinou pojištěnou činnost. Dočasnou pracovní neschopností pojištěnce, který vykonává několik pojištěných činností, posuzuje ošetřující lékař pro každou pojištěnou činnost samostatně. O vzniku dočasné pracovní neschopnosti rozhoduje ošetřující lékař podle § 57 zákona o NP. Karanténou se dle § 2 odst. 6 písm. a) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví rozumí oddělení zdravé fyzické osoby, která byla během inkubační doby ve styku s infekčním onemocněním nebo pobývala v ohnisku nákazy, od ostatních fyzických osob a lékařské vyšetřování takové fyzické osoby s cílem zabránit přenosu infekčního onemocnění v období, kdy by se toto onemocnění mohlo šířit. Nad rámec této definice karantény se pro účely zákoníku práce dále rozumí též izolace a mimořádná opatření při epidemii a nebezpečí jejího vzniku podle zákona o ochraně veřejného zdraví, jde-li o zákaz nebo omezení styku skupin fyzických osob podezřelých z nákazy s ostatními fyzickými osobami a o zákaz nebo nařízení další určité činnosti k likvidaci epidemie nebo nebezpečí jejího vzniku [§ 69 odst. 1 písm. b) a h) zákona o ochraně veřejného zdraví], brání-li tyto zákazy, omezení nebo nařízení zaměstnanci ve výkonu práce. Pojem izolace je dle § 2 odst. 5 zákona o ochraně veřejného zdraví definován jako oddělení fyzické osoby, která onemocněla infekční nemocí nebo jeví příznaky tohoto onemocnění, od ostatních fyzických osob. Karanténou se tak pro účely zákoníku práce rozumí karanténa, jak je definována v § 2 odst. 6 písm. a) zákona o ochraně veřejného zdraví, a současně též izolace, jak je definována v § 2 odst. 5 zákona o ochraně veřejného zdraví, a mimořádná opatření uvedená v odstavci 4. Z pohledu zákoníku práce je karanténa považována za důležitou osobní překážku na straně zaměstnance stejně jako pracovní neschopnost a při obou překážkách přísluší zaměstnancům náhrada mzdy/platu stejně jako v případě pracovní neschopnosti podle § 192 ZP.

 

Dále platí, aby zaměstnanci vzniklo právo na náhradu mzdy (platu)nebo odměny z dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr podle zákoníku práce musí být splněny následující 4 podmínky:

·         zaměstnanec v pracovněprávním vztahu nemůže z objektivních důvodů (nemoci) pracovat,

·         zaměstnanec nebyl vzat do vazby ani nenastoupil výkon trestu odnětí svobody,

·         zaměstnanec nečerpá neplacené volno,

·         zaměstnanec není účastníkem stávky.

 

Vzhledem k tomu, že se jedná o náhradu mzdy, poskytuje se pouze za pracovní dny. Pro náhradu mzdy při dočasné pracovní neschopnosti a karanténě je nezbytně nutný rozvrh směn. Rozvrh směn nelze ničím nahradit. Podle § 84 ZP je zaměstnavatel povinen vypracovat písemný rozvrh týdenní pracovní doby a seznámit s ním zaměstnance nejpozději 2 týdny a v případě konta pracovní doby 1 týden před začátkem období, na něž je pracovní doba nerovnoměrně rozvržena, pokud se nedohodne se zaměstnancem na jiné době seznámení. To nelze ničím nahradit, jde o zákonnou povinnost zaměstnavatele, za jejíž nesplnění může být zaměstnavateli uložena pokuta. Na správně sestaveném rozvrhu směn záleží správné poskytování náhrady mzdy.

 

Náhrada mzdy při pracovní neschopnosti a karanténě totiž přísluší zaměstnanci, který splňuje podmínku nároku na výplatu nemocenského v rámci prvních 14 kalendářních dnů za dny, na které byly rozvrženy směna a dále za svátky, na které by připadla směna nebo za které by příslušela náhrada mzdy nebo za který by se mzda nekrátila.

 

DÁVKY NEMOCENSKÉHO - V případě pracovní neschopnosti nebo karantény má na nemocenské (dávka vyplácená státem) nárok zaměstnanec, který byl uznán dočasně práceneschopným (nebo mu byla nařízena karanténa) a dočasná pracovní neschopnost (nebo nařízená karanténa) trvá déle než 14 kalendářních dnů. Za prvních 14 dnů dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény – jak jsme uvedli výše – dostává zaměstnanec od svého zaměstnavatele náhradu mzdy (tzv. karenční doba, tzn. nevyplácení náhrady mzdy během prvních tří pracovních dnů dočasné pracovní neschopnosti, byla zrušena s účinností od 1. července 2019).

O vzniku dočasné pracovní neschopnosti rozhoduje ošetřující lékař, a to vystavením Rozhodnutí o dočasné pracovní neschopnosti (tzv. neschopenky).

V případě, že dočasná pracovní neschopnost je delší než 14 dnů, předá dále zaměstnanec svému zaměstnavateli díl Žádost o nemocenské (další z dílů tzv. neschopenky). Zaměstnavatel pak tento díl předá příslušné OSSZ, čímž je podána žádost o nemocenské od 15. dne trvání dočasné pracovní neschopnosti. OSVČ předají tento podklad přímo příslušné OSSZ.

Vyplacení nemocenského za určité období (zpravidla v situaci, kdy nemoc trvá déle než jeden měsíc), je možné pouze, pokud lékař vystaví „Potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény“ (tzv. lístek na peníze). Tento tiskopis předá dále zaměstnanec svému zaměstnavateli. Zaměstnavatel ho pak předá příslušné OSSZ.

V případě nařízené karantény se uplatní nárok na nemocenské tiskopisem Potvrzení o nařízení karantény“, který vystaví ošetřující lékař nebo hygienik, a to tak, že zaměstnanec svému zaměstnavateli předloží „Oznámení o nařízení karantény“. Tímto potvrzením se současně uplatní u zaměstnavatele nárok na náhradu mzdy od 1. do 14. dne trvání karantény.

Pokud je karanténa delší 14 kalendářních dnů, předá zaměstnanec zaměstnavateli „Potvrzení o nařízení karantény pro uplatnění nároku na nemocenské“. Zaměstnavatel postoupí doklad příslušné OSSZ. OSVČ předají tento podklad přímo příslušné OSSZ.

Vyplacení nemocenského za určité období (zpravidla v situaci, kdy karanténa trvá déle než jeden měsíc), je možné pouze, pokud lékař vystaví „Potvrzení o trvání dočasné pracovní neschopnosti nebo karantény“ (tzv. lístek na peníze). Tento tiskopis předá dále zaměstnanec svému zaměstnavateli. Zaměstnavatel ho pak předá příslušné OSSZ. OSVČ předají tento podklad přímo příslušné OSSZ.

 

OPATŘENÍ V SOUVISLOSTI S KARANTÉNOU V DOBĚ PANDEMIE - S ohledem na aktuální krizovou situaci a na základě závěrů z krizového štábu MPSV umožnila Česká správa sociálního zabezpečení poskytovatelům zdravotních služeb vystavovat namísto papírového tiskopisu o nařízení karantény eNeschopenku. Tento postup lze využít i při aplikaci mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví ČR (aktuálně u občanů ČR vracejících se z Itálie). Smyslem a účelem tohoto mimořádného opatření je napomoci technickým řešením eNeschopenky k tomu, aby kontakt lékařů a potenciálně nakažených pojištěnců byl minimalizován (eNeschopenku je možno vystavit i distančně, např. na základě telefonického rozhovoru).

 

Nadále je však třeba, aby zaměstnanci o své situaci informovali též zaměstnavatele, především jej upozornili, že se v jejich případě nejedná o „běžnou“ dočasnou pracovní neschopnost ale o nařízenou karanténu. Je pouze třeba, aby vystavující lékař dodržel stanovené podmínky (vyplnění statistické značky nemoci Z209 a uvedení pojmu „karanténa“ do kolonky „profese“). Zaměstnavatelé následně obdrží elektronické notifikace úplně stejně jako v případě eNeschopenky. 

 

Ošetřovné úvodem

Zaměstnavatel je povinen omluvit nepřítomnost zaměstnance v práci po dobu ošetřování dítěte mladšího než 10 let nebo jiného člena domácnosti v případech podle § 39 zákona o nemocenském pojištění a po dobu péče o dítě mladší než 10 let z důvodů stanovených v § 39 zákona o NP. Jde o jednu z důležitých osobních překážek v práci na straně zaměstnance.

 

Podle § 39 zákona o NP vzniká při splnění podmínek účasti zaměstnance v nemocenském pojištění nárok na ošetřovné (a současně povinnost zaměstnavatele omluvit nepřítomnost zaměstnance v práci) mimo jiné při:

  • ošetřování dítěte mladšího 10 let, pokud toto dítě onemocnělo nebo utrpělo úraz,
  • ošetřování jiného člena domácnosti, jehož zdravotní stav z důvodu nemoci nebo úrazu vyžaduje nezbytně ošetřování jinou fyzickou osobou,
  • péči o dítě mladší 10 let, protože školské zařízení nebo zvláštní dětské zařízení, popřípadě jiné obdobné zařízení pro děti, v jehož denní nebo týdenní péči dítě jinak je, nebo škola, jejímž je žákem, jsou uzavřeny z nařízení příslušného orgánu z důvodu havárie, mimořádného opatření při epidemii nebo jiné nepředvídané události.

 

Podmínkou nároku na ošetřovné je, že osoba, která potřebuje ošetřování či péči, žije se zaměstnancem v domácnosti. Splnění této podmínky se nevyžaduje v případě ošetřování nebo péče o dítě mladší 10 let rodičem. Pokud v důsledku zákazu přítomnosti dítěte ve škole musí zaměstnanec o dítě pečovat, jde o překážku v práci, kdy je zaměstnavatel povinen omluvit jeho nepřítomnost v práci. Překážku v práci musí zaměstnanec zaměstnavateli bez zbytečného průtahu oznámit.

 

Podpůrčí doba, tj. maximální doba, po kterou lze vyplácet ošetřovné, činí:

  • 9 kalendářních dnů,
  • 16 kalendářních dnů, jde-li o osamělého zaměstnance, který má v trvalé péči aspoň jedno dítě ve věku do 16 let, které neukončilo povinnou školní docházku.

 

Výše ošetřovného činí za kalendářní den 60 % denního vyměřovacího základu. Překážka v práci z důvodu ošetřování člena rodiny trvá i po uplynutí podpůrčí doby. V případě trvající potřeby pečovat o dítě je tedy zaměstnavatel i po uplynutí 9, resp. 16 kalendářních dnů i nadále povinen omluvit nepřítomnost zaměstnance v práci. Zaměstnanci už ovšem nepřísluší ošetřovné.

 

Opatření v době pandemie

V souvislosti s nepříznivým vývojem epidemiologické situace ve výskytu onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem s označením SARS-CoV-2 v České republice byla dne 10. března 2020 přijata na základě zákona o ochraně veřejného zdraví Ministerstvem zdravotnictví mimořádná opatření při epidemii. Obsahem tohoto mimořádného opatření je zákaz osobní přítomnosti žáků a studentů na všech typech škol pro potřebu ochrany před výskytem a šířením onemocnění COVID-19. Opatření Ministerstva zdravotnictví spočívající v zákazu výuky na všech typech škol bylo následně potvrzeno vládou prostřednictvím krizového opatření vydaného po vyhlášení nouzového stavu (usnesení vlády ze dne 12. března 2020 č. 201 vyhlášené ve Sbírce zákonů pod č. 74/2020 Sb.).

Uvedené opatření má přímé dopady do oblasti sociálního zabezpečení, zejména dopadá na hmotné zajištění rodičů při péči o menší nezaopatřené děti. Stávající právní úprava sice pamatuje na hmotné zajištění rodičů (zaměstnanců) při péči o děti mladší 10 let v případě uzavření škol z důvodu opatření při epidemii prostřednictvím ošetřovného jako dávky nemocenského pojištění, avšak tato dávka je časově limitovaná a z hlediska své konstrukce není určena k řešení tak závažné situace, jaká nyní v České republice nastala v souvislosti s koronavirem. Vláda proto navrhla přijmout v sociálním zabezpečení urychleně opatření, která mají u zaměstnanců bezprostředně zmírnit některé negativní finanční dopady tohoto mimořádného opatření při epidemii.

Návrh zákona o některých úpravách v sociálním zabezpečení v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020 předložila vláda Parlamentu, který ji má na mimořádné schůzi Poslanecké sněmovny projednal dne 23. března 2020. Zákon byl dne 24. března 2020 projednán Senátem. Pan prezident již avizoval, že takový zákon podepíše 26. Března 2020. Podle tohoto budou po dobu platnosti uvedených mimořádných opatření při epidemii upraveny podmínky provést po dobu platnosti uvedených mimořádných opatření při epidemii úpravu podmínek pro poskytování ošetřovného poskytovaného podle zákona o nemocenském pojištění z důvodu uzavření dětských zařízení a prodloužena doba výplaty ošetřovného po celou dobu trvání těchto opatření. Toto řešení má za cíl prodloužit výplatu ošetřovného po dobu trvání mimořádného, resp. krizového opatření, včetně rozšíření okruhu rodičů s možným nárokem na ošetřovné upřesněním podmínek pro poskytování ošetřovného při péči o rizikové skupiny dětí. Jedná se o mimořádnou právní úpravu, která bude platná pouze po dobu opatření přijatých v souvislosti se vznikem a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem s označením SARS-CoV-2.

 

Návrh zákona

Podle zákona o některých úpravách v sociálním zabezpečení v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020 se mimořádným opatřením při epidemii pro účely tohoto zákona rozumí krizové opatření přijaté vládou České republiky v době nouzového stavu v roce 2020 z důvodu ohrožení zdraví v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru (označovaný jako SARS CoV-2) a mimořádné opatření vydané v roce 2020 Ministerstvem zdravotnictví na základě § 69 odst. 1 písm. i), § 69 odst. 2 a § 80 odst. 1 písm. g) zákona o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů k ochraně obyvatelstva a prevenci nebezpečí vzniku a rozšíření onemocnění COVID-19 způsobené novým koronavirem, která se týkají zákazu osobní přítomnosti dětí, žáků a studentů v zařízeních a školách, jejichž uzavření je důvodem vzniku nároku na ošetřovné.

Nároky podle tohoto zákona vznikají jen v době platnosti mimořádného opatření při epidemii.

Toto ustanovení přesně specifikuje, která opatření při epidemii vydaná v roce 2020 se rozumí mimořádnými opatřeními pro účely tohoto zákona, a váže nároky vzniklé podle tohoto zákona pouze na dobu platnosti těchto opatření.

Východiskem všech úprav jsou ustanovení § 2 a § 3 zákona.

Podle ustanovení § 2 se za nařízení příslušného orgánu o uzavření zařízení určeného pro děti předškolního věku se podle § 39 odst. 1 písm. b) bodu 1 zákona o NP se považuje též rozhodnutí zřizovatele zařízení o uzavření tohoto zařízení, pokud bylo učiněno v přímé souvislosti s mimořádným opatřením při epidemii.

Dětským zařízením podle § 39 odst. 1 písm. b) bodů 1 a 2 zákona o NP se rozumí též zařízení určené pro péči o děti, které jsou závislé na pomoci jiné osoby aspoň ve stupni I (lehká závislost) podle zákona o sociálních službách.

Nárok na ošetřovné má též zaměstnanec, který nemůže vykonávat v zaměstnání práci z důvodu péče o nezaopatřené dítě ve věku od 10 let, které je umístěno v zařízení určeném pro péči o děti, pokud toto zařízení bylo uzavřeno na základě mimořádného opatření při epidemii. Nezaopatřenost dítěte se posuzuje podle zákona o důchodovém pojištění.

Pro nárok na ošetřovné platí jinak zákon o nemocenském pojištění.

Uvedená ustanovení upřesňují výčet školských zařízení uvedených v ustanovení § 39 odst. 1 písm. b) v bodu 1 a bodu 2 zákona o NP, a doplňuje je o předškolní zařízení a zařízení určené pro péči o děti alespoň v I. stupni závislosti, a to i tehdy, jestliže byla uzavřena zřizovatelem v souvislosti s přijetím opatření při epidemii vydanými v roce 2020. Současně se stanoví, aby se tato mimořádná opatření vztahovala i na nezaopatřené děti starší 10 let věku, jestliže jsou závislé na péči jiné osoby alespoň v I. stupni závislosti, neboť v jejich případech se hranice 10 let v celoplošném měřítku považuje za limitující a nevystihující potřebu zvýšené péče o tyto děti vzhledem k jejich zdravotnímu stavu. Tím budou podmínky pro vznik nároku na ošetřovné přizpůsobeny současné situaci vzniklé v důsledku mimořádných opatření při epidemii.

 

Podpůrčí doba u ošetřovného

se prodlužuje o dobu, po kterou trvalo uzavření zařízení nebo školy z důvodu mimořádného opatření při epidemii. To platí i v případě, že podpůrčí doba uplynula přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.

 

Při výplatě ošetřovného za dobu podpůrčí doby prodloužené o dobu, po kterou trvalo uzavření zařízení nebo školy z důvodu mimořádného opatření při epidemii se postupuje obdobně podle § 110 odst. 3 zákona o NP.

 

Toto ustanovení v zájmu zabezpečení rodin s dětmi stanoví, že podpůrčí doba podle § 40 odst. 1 zákona o nemocenském pojištění se při vyhlášení mimořádných opatření prodlužuje o tolik kalendářních dnů, po které trvá platnost těchto mimořádných opatření. Umožňuje se přitom, aby ošetřovné v tomto rozsahu mohlo být přiznáno i zpětně před účinností tohoto zákona, neboť dosavadní podpůrčí doba v řadě případů již uplynula. Zároveň se stanoví, že orgány nemocenského pojištění budou při poskytování ošetřovného postupovat obdobným způsobem, jak postupovaly dosud při poskytování ošetřovného, tj. podle ustanovení § 110 odst. 3 ZNP. Tento zákon nabývá účinnosti dnem jeho vyhlášení.

 

 

Více již najdete v měsíčníku Práce a mzdy 6/2020 a v odborné tematické publikaci Podnikání a koronavirus. Publikace si můžete objednat již teď, hned po vydání Vám je zašleme poštou.

 



 

 
 
P6 V LEGISLATIVĚ




Částka 51, rozeslaná dne 30. března 2020
140. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
141. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
142. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření

Částka 50, rozeslaná dne 30. března 2020
139. Vyhláška o poskytnutí služebního volna vojákům z povolání v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020

Částka 49, rozeslaná dne 30. března 2020
138. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 96/2018 Sb., o množitelských porostech a rozmnožovacím materiálu ovocných rodů a druhů a jeho uvádění do oběhu

Částka 48, rozeslaná dne 27. března 2020
133. Zákon o některých úpravách v sociálním zabezpečení v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020
134. Zákon, kterým se mění zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, ve znění pozdějších předpisů
135. Zákon o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020
136. Zákon o některých úpravách v oblasti pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a důchodového pojištění v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020
137. Zákon o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu

Částka 47, rozeslaná dne 26. března 2020
130. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
131. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
132. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření

Částka 46, rozeslaná dne 26. března 2020
129. Zákon, kterým se mění zákon č. 355/2019 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2020

Částka 43, rozeslaná dne 24. března 2020
113. Zákon, kterým se mění zákon č. 211/2000 Sb., o Státním fondu rozvoje bydlení a o změně zákona č. 171/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky ve věcech převodů majetku státu na jiné osoby a o Fondu národního majetku České republiky, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
114. Zákon, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
115. Zákon, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
116. Zákon o náhradě újmy způsobené povinným očkováním
117. Zákon, kterým se mění zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
118. Zákon, kterým se mění zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem, ve znění pozdějších předpisů
119. Zákon, kterým se mění některé zákony v oblasti regulace podnikání na finančním trhu

Částka 45, rozeslaná dne 23. března 2020
122. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
123. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
124. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
125. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
126. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
127. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
128. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření

Částka 44, rozeslaná dne 23. března 2020
120. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 199/2018 Sb., o Technickém plánu přechodu zemského digitálního televizního vysílání ze standardu DVB-T na standard DVB-T2 (nařízení vlády o Technickém plánu přechodu na standard DVB-T2)
121. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 481/2012 Sb., o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů

Částka 42, rozeslaná dne 19. března 2020
109. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
110. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
111. Usnesení vlády České republiky o zrušení usnesení vlády ze dne 18. března 2020 č. 249, o přijetí krizového opatření, vyhlášeného pod č. 108/2020 Sb.
112. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření

Částka 41, rozeslaná dne 18. března 2020
106. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
107. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
108. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření Sdělení Ministerstva vnitra o opravě tiskové chyby v sdělení Ministerstva vnitra o opravě tiskových chyb uveřejněném v částce 37/2020 Sb.

Částka 39, rozeslaná dne 18. března 2020
103. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 282/2013 Sb., o stanovení seznamu stanovených výrobků, podmínek, za nichž lze uskutečnit jejich dovoz nebo přepravu, o stanovení některých podmínek pro určené výrobky, za nichž lze uskutečnit jejich vývoz, a o stanovení náležitostí a vzorů žádostí o udělení povolení a povolení k vývozu

Částka 38, rozeslaná dne 18. března 2020
100. Sdělení Ministerstva financí, jímž se určují emisní podmínky pro Reinvestiční státní dluhopis České republiky, 2020–2026 III, FIX %
101. Sdělení Ministerstva financí, jímž se určují emisní podmínky pro Proti-inflační státní dluhopis České republiky, 2020–2026 III, CPI %
102. Sdělení Ministerstva financí, jímž se určují emisní podmínky pro Fixní státní dluhopis České republiky, 2020–2026 III, 1,30 %

Částka 40, rozeslaná dne 17. března 2020
104. Nařízení vlády o zákazu distribuce léčiv v souvislosti s epidemií viru SARS-CoV-2
105. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření

Částka 36, rozeslaná dne 17. března 2020
91. Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o uložení kolektivních smluv vyššího stupně
92. Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
93. Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
94. Sdělení Ministerstva zdravotnictví o vydání cenového předpisu č. 4/2020/CAU, o regulaci cen individuálně připravovaných léčivých přípravků s obsahem konopí pro léčebné použití, a cenového rozhodnutí č. 5/2020/CAU, kterým se stanoví seznam ATC skupin s příslušnou cestou podání, jejichž cena původce nepodléhá cenové regulaci
95. Sdělení Státní volební komise o vyhlášení a uveřejnění celkových výsledků nových voleb do zastupitelstev obcí konaných dne 14. března 2020

Částka 37, rozeslaná dne 16. března 2020
96. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
97. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
98. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
99. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření Sdělení Ministerstva vnitra o opravě tiskových chyb v usnesení vlády ze dne 15. března 2020 č. 214, vyhlášeném pod č. 84/2020 Sb., a v usnesení vlády ze dne 15. března 2020 č. 220, vyhlášeném pod č. 90/2020 Sb.

Částka 35, rozeslaná dne 15. března 2020
84. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
85. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
86. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
87. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
88. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
89. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
90. Usnesení vlády České republiky k zajištění poskytování zdravotních služeb poskytovateli zdravotních služeb a k zajištění činnosti orgánů ochrany veřejného zdraví po dobu trvání nouzového stavu

Částka 34, rozeslaná dne 15. března 2020
83. Nařízení vlády o povolání vojáků v činné službě a příslušníků Celní správy České republiky k plnění úkolů Policie České republiky v souvislosti s epidemií viru SARS-CoV-2

Částka 33, rozeslaná dne 14. března 2020
82. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření

Částka 32, rozeslaná dne 13. března 2020
75. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 453/2009 Sb., kterým se pro účely trestního zákoníku stanoví, co se považuje za nakažlivé lidské nemoci, nakažlivé nemoci zvířat, nakažlivé nemoci rostlin a škůdce užitkových rostlin
76. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
77. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
78. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
79. Usnesení vlády České republiky o zajištění poskytování péče v zařízeních sociálních služeb po dobu trvání nouzového stavu
80. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
81. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření




 

 
 
CHYBIT ZNAMENÁ PLATIT



Termíny pro praxi v dubnu 2020


Termín zákonné povinnosti

Charakteristika zákonné povinnosti

Povinná osoba a zákon v platném znění

Sankce za nesplnění povinnosti

1. duben

Středa

Podání daňového přiznání k dani z příjmů za zdaňovací období kalendářní rok 2019, pokud poplatník nemá povinně auditovanou účetní závěrku ani za něj přiznání nezpracovává a nepodává „poradce“

Poplatník daně z příjmů

§ 29 odst. 2, § 33 odst. 1, § 136 odst. 1 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád

Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné přiznání daně činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně, resp. 0,01 % (nejvýše 5 %) stanovené daňové ztráty za každý následující den prodlení.

Splatnost daně z příjmů (doplatku) za zdaňovací období kalendářní rok 2019, pokud poplatník nemá povinně auditovanou účetní závěrku ani za něj přiznání nezpracovává a nepodává „poradce“

Poplatník daně z příjmů

§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád

 

Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Uplatnění plné moci k zastupování „poradcem“, který za poplatníka zpracuje a předloží daňové přiznání k dani z příjmů za rok 2019, a to až v prodlouženém termínu do 1. 7.

Poplatník daně z příjmů

§ 29 odst. 2, § 33 odst. 1, § 136 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád

Pro poplatníka zůstává v platnosti základní (neprodloužená) lhůta 3 měsíce.

Sdělení poplatníka registrovaného k dani z příjmů, že mu ve zdaňovacím období kalendářního roku 2019 nevznikla daňová povinnost (vyjma „neziskovek“)

Poplatník daně z příjmů

§ 136 odst. 5 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád

§ 38mc zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

Pokuta za nesplnění oznamovací povinnosti až do výše 500 000 Kč.

Podání vyúčtování „srážkové“ daně z příjmů vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně za rok 2019

Plátce daně z příjmů

§ 38d odst. 9 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

§ 33 odst. 1, § 137 odst. 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád

Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení (vyúčtování) daně činí 0,05 % (nejvýše 0,5 %) z celkové částky daně, kterou byl povinen ve vyúčtování uvést za každý následující den prodlení.

8. duben

Středa

Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za březen 2020

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.

Podání Přehledu OSVČ o příjmech a výdajích zdravotní pojišťovně za rok 2019, pokud nepodává daňové přiznání

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 24 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

Pokuta až 50 000 Kč za nepodání přehledu o příjmech a výdajích na předepsaném tiskopisu příslušné okresní správě sociálního zabezpečení ve stanovené lhůtě.

15. duben

Středa

Zaplacení zálohy na daň silniční za I. čtvrtletí 2020

Poplatník daně silniční

§ 10 odst. 1 a 4 zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční

Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

16. duben

Čtvrtek

Doplacení pojistného na zdravotní pojištění za rok 2019 OSVČ nepodávající daňové přiznání (pokud Přehled o příjmech a výdajích podala až 8. 4., jinak do 8 dnů po podání)

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 8 odst. 5 a § 24 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.

20. duben

Pondělí

 

 

 

Podání přiznání a zaplacení DPH za I. čtvrtletí 2020 uživatele registrovaného k dani v ČR ve zvláštním režimu jednoho správního místa alias „MOSS

Uživatel (ve smyslu DPH)

§ 110q, § 110r odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád

Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za březen 2020

Zaměstnavatel

§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za březen 2020

Zaměstnavatel

§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení

Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.

Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za březen 2020

Zaměstnavatel

§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení

Pokuta až 50 000 Kč za včasné nepředložení tiskopisu přehledu příslušné okresní správě sociálního zabezpečení.

Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za březen 2020

Zaměstnavatel

§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.

Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za březen 2020

Zaměstnavatel

§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

Pokuta až 50 000 Kč za včasné nepředložení tiskopisu přehledu příslušné zdravotní pojišťovně.

 

27. duben

Pondělí

(za sobotu 25. 4.)

Podání daňového přiznání a zaplacení DPH za březen nebo za I. čtvrtletí 2020

Plátce DPH (měsíční zdaňovací období)

§ 99, § 99a, § 101, § 101a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád

Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné daňové přiznání činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového odpočtu za každý následující den prodlení.

Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Podání kontrolního hlášení plátce za březen nebo za I. čtvrtletí 2020

Plátce DPH

§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

Pokuta od 1 000 Kč do 500 000 Kč závisí na druhu, závažnosti a četnosti provinění.

Podání souhrnného hlášení plátce za březen, případně za I. čtvrtletí 2020, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (je-li prostřední osobou) a poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce

Plátce DPH

§ 102 odst. 1, 3 až 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

 

Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení (hlášení) daně činí 0,05 % (nejvýše 0,5 %) z celkové částky daně, kterou byl povinen v hlášení uvést za každý následující den prodlení.

Podání přiznání k DPH za březen 2020, pokud vznikla daňová povinnost, a její zaplacení

Identifikovaná osoba

§ 99, § 101 odst. 1, 2 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád

Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné daňové přiznání činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového odpočtu za každý následující den prodlení.

Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Podání souhrnného hlášení za březen 2020, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce, nebo dodání zboží formou třístranného obchodu (jde-li o prostřední osobu)

Identifikovaná osoba

§ 102 odst. 2, 3 a 4 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení (hlášení) daně činí 0,05 % (nejvýše 0,5 %) z celkové částky daně, kterou byl povinen v hlášení uvést za každý následující den prodlení.

Podání přiznání a zaplacení daně z hazardních her za I. čtvrtletí 2020

Poplatník daně z hazardních her

§ 1, § 6 a § 9 zákona č. 187/2016 Sb., o dani z hazardních her

§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád

Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení (přiznání) daně činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně za každý následující den prodlení.

Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

30. duben

Čtvrtek

Odvod „srážkové“ daně sražené v březnu 2020

Plátce daně z příjmů vybírané srážkou

§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Oznámení plátce příjmu plynoucího v březnu 2020 ze zdroje na území ČR daňovému nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou (i když je příjem osvobozen od daně nebo nepodléhá zdanění v ČR, kromě příjmů uvedených v § 6 odst. 4, nebo osvobozených nebo nezdaňovaných do úhrnu 100 000 Kč)

Plátce daně z příjmů vybírané srážkou

§ 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do výše 500 000 Kč.

Odvod zajištění daně sraženého v březnu 2020 ze stanovených druhů příjmů nerezidentů EU/EHP ze zdroje na území ČR a hlášení plátce daně o provedeném zajištění daně

Plátce zajišťující daň z příjmů

§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů

Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za duben 2020

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 14 odst. 6, § 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení

Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.

Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za duben 2020

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení

Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.

Předložení plné moci k zastupování OSVČ daňovým poradcem zpracovávajícím daňové přiznání k dani z příjmů za rok 2019 příslušné okresní správě sociálního zabezpečení

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 15 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení

Pokuta až 50 000 Kč za nedoložení skutečnosti, že daňové přiznání zpracovává daňový poradce.

Předložení plné moci k zastupování OSVČ daňovým poradcem zpracovávajícím její daňové přiznání k dani z příjmů za rok 2019 příslušné zdravotní pojišťovně

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 24 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

Pokuta až 50 000 Kč za nedoložení skutečnosti, že daňové přiznání zpracovává daňový poradce.

Odvod pojistného zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání za II. čtvrtletí 2020

 

Zaměstnavatel

§ 365 odst. 1 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce

§ 12 odst. 3 vyhlášky č. 125/1993 Sb., kterou se stanoví podmínky a sazby zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání

Nebylo-li pojistné zaplaceno řádně a včas, zvyšuje se o 10 % dlužné částky za každý započatý měsíc.

Povinnost všech zaměstnavatelů uzavřít evidenční listy důchodového pojištění (ELDP) zaměstnanců, kteří byli účastni důchodového pojištění za rok 2019

Zaměstnavatel

§ 38 odst. 4 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení

Pokuta až 300 000 Kč za nevedení a nevyhotovení evidenčního listu stanoveným způsobem.

* * *

 

 
 
BÝT DOBRÝ NESTAČÍ

 
JAK BOJOVAT S VIRY?

Žijeme v prostředí přeplněném mikroorganismy, bakteriemi, viry i parazity a neustále přibývají nové druhy anebo ty, co už známe, zmutují do jiných podob. Styku s nimi se těžko vyhneme, neboť při každém doteku nebo nadechnutí vnikají do našich těl a jsou jich „miliony“. Jak bojovat s viry?

 

Naše přirozené obranné bariéry

(kůže, sliznice) by si s nimi sice měly většinou poradit, ale přece jen se nám jich do organismu dostane až až. V průběhu lidského vývoje se vyvinul imunitní systém, který by měl být v současnosti nejdokonalejším ochranným štítem člověka. Fungující obranná „hráz“ našeho těla patří mezi jeho nejvýkonnější „zařízení“ a musí být neustále v pohotovosti. Pokud máme z jakéhokoli důvodu oslabený imunitní systém, po nějakém čase začne organismus boj s vnějším nepřítelem prohrávat. Dlouhotrvající infekce nebo opakovaná virová onemocnění vyčerpávají obranný mechanismus a jeho funkce je oslabená. Proto si musíme nějak pomoci.

 

SLOVO VIRUS pochází z latiny a v překladu znamená „jed“. Viry se dokážou množit pouze uvnitř živých buněk, parazitují na nich, protože nemají vlastní aparát k syntéze bílkovin. Vedle množení může virus poškodit nebo změnit DNA (deoxyribonukleová kyselina), která je nositelkou genetické informace buňky, řídí její růst, dělení a regeneraci. Zdravé lidské tělo na jeho přítomnost reaguje produkcí antivirových proteinů, které brání přechodu infekce na sousední buňky. Imunitní reakce je přirozená obrana těla před cizorodými částicemi, čili i viry. Proti některým virózám je k dispozici účinné očkování, které imunitu člověka naučí ubránit se konkrétnímu viru.

 

Mezi nejznámější z přibližně čtyř tisíc virů, které vědci dosud rozpoznali, patří chřipka, žloutenka, herpes, bradavice, ebola, zika, HIV, SARS, MERS, koronavirus COVID-19 nebo spalničky. Některé viry mutují neustále, takže tělo není schopno vyvinout si trvalou odolnost. Také se zjistilo, že některé se, jak už bylo řečeno, dokážou do DNA pevně zabudovat, a tak se stanou dědičnými.

 

O existenci virů se vědělo přinejmenším od 19. století. Lidé tušili, že v prostředí se nacházejí jakési mikročástice, které vyvolávají infekci. Když se však vědci snažili dopátrat ke zdroji nákazy, nešlo jim to. První vakcíny proti virovým onemocněním vznikly dokonce dříve, než došlo k objevu virů jako takových. Vědci se snažili původce nákazy odfiltrovat z infikovaných tekutin, ale filtry neúčinkovaly a i výsledný filtrát dokázal nakazit dalšího hostitele. Z pokusů bylo zjevné, že virus bude zřejmě extrémně malý. Nedokázali ho zachytit ani mikroskopem. Až mnohem později bylo zjištěno, že viry (zpravidla) dokážou projít přes jemné filtry, které zachytí většinu bakterií, a že mimo živé buňky nedokážou viry růst a množit se. Komplexní struktury virů se však podařilo zobrazit až díky vynálezu elektronového mikroskopu v roce 1931.

 

Žádné virové onemocnění není možné léčit antibiotiky. Pokud je lékař předepíše, snaží se předejít bakteriální infekci, která může vzniknout v organismu, jenž oslabila virová onemocnění.

 

Nejlepší ochranou je očkování (pokud existuje očkovací látka) a „jednoduché“ typy prevence:

 

Otužování

je jednoduchý a dostupný způsob, jak zvýšit odolnost organismu. Prokrví celé tělo a pomůže zbavit se stresu. Otužovat se můžeme více způsoby. Nejčastěji začínáme sprchováním. Při otužování ve sprše je však důležité dodržet dvě zásady. Tou první je postupnost - začněte teplejší vodou, pokračujte vlažnou a očistu ukončete studenou. Během sprchování je dobré se hýbat. Nemusíte dělat žádné prudké pohyby, stačí, když budete přešlapovat. Druhou zásadou je pravidelnost. I když to někdy nemusí být příjemné, otužování nevynechejte ani jediný den, disciplína se vyplatí.

 

Tělo si na nižší teploty zvykne například i celoročním pravidelným pohybem na čerstvém vzduchu nebo spánkem v nepřetopené místnosti. Protože pohyb zvyšuje odolnost těla vůči nemocem, i v chladném počasí mu věnujte každý den alespoň půl hodiny.

 

Umývání rukou a dotknutých předmětů

Cesta viru či bakterie do těla je jednoduchá. Stačí se chytit například infikovaného nábytku, kliky nebo použitého nádobí. Když se prsty nesoucí virus následně dotknou sliznice úst, nosu nebo očí, dokáže virus proniknout do organismu. Protože lidé mají sklony dotýkat se tváře i víc než desetkrát za minutu, ke vzniku ohnisek nákazy prokazatelně významně přispívá nejen pobyt v blízkosti nemocného, ale i přenos dotekem.

 

Virus může přežívat v oděvu, papíru či kapesníku 8 až 12 hodin, na hladkých površích, jako jsou například dotekové obrazovky, klávesnice počítačů, rukojeti nákupních košíků a vozíků, madla v MHD nebo tlačítka výtahů či tlačítka pro chodce na stojanech semaforů, dokonce 24 až 28 hodin. Kromě poctivé hygieny rukou se proto vyplatí pravidelně umývat a dezinfikovat i plochy, kterých se často dotýkáme a v době výskytu nákaz nosit rukavice.

 

Pravidla umývání rukou

jsou jednoduchá. Důležité je použít mýdlo, nejlépe tekuté v chráněné dávkovací nádobě. Důležité je navlhčit ruce teplou vodou, pořádně je mydlit a nakonec důkladně opláchnout. Celá procedura by měla trvat 40 až 60 sekund. K mechanickému čištění rukou je třeba přistupovat zodpovědně a nevynechat žádnou část dlaně, hřbet rukou, prostor mezi prsty i pod nehty. Nejlepší je po umytí použít jednorázovou utěrku nebo čistý ručník. Ruce je vhodné umývat bez prstenů, náramků či hodinek. Pokud není dostupná čistá tekoucí voda a mýdlo, je třeba použít dezinfekční prostředek na alkoholové bázi. Celá procedura by měla trvat 20 až 30 sekund.

 

Kdy je třeba si umývat ruce:

·         po každém návratu domů (do práce...) z vnějšího prostředí,

·         před a po návštěvě nemocnice, lékaře,

·         po cestě v prostředcích hromadné dopravy,

·         před, během a po přípravě jídla,

·         před konzumací jídla,

·         před a po každém použití toalety,

·         před manipulací s miminkem a po výměně znečištěné plenky,

·         po manipulaci se zvířaty a jejich krmivem,

·         po manipulaci s odpadem a odpadkovým košem,

·         po vyčištění nosu, kašlání a kýchání - při kašli a kýchání si ústa nezakrýváme dlaní, důležité je použít kapesník, který je třeba ihned po použití zahodit do koše,

·         během nemoci,

·         při jakémkoli pocitu nečistých rukou.

 

Jak si správně umývat ruce:

·         navlhčíme si ruce teplou vodou a nabereme si dostatečné množství mýdla,

·         ruce si třeme způsobem dlaň o dlaň, potom pokračujeme přiložením dlaně pravé ruky na hřbet levé ruky s čištěním vnitřních stran prstů a potom opačně,

·         třením si čistíme spojené prsty pravé ruky proti levé ruce a potom opačně, následně si uzavřeme prsty jedné ruky do dlaně a třeme si je proti druhé dlani,

·         následuje čištění levého palce krouživým pohybem pravou rukou a potom opačně,

·         levou dlaň si čistíme krouživým pohybem spojenými prsty pravé ruky a potom opačně,

·         ruce si opláchneme vodou, důkladně si je utřeme jednorázovou utěrkou nebo čistým ručníkem,

·         utěrkou či ručníkem potom zastavíme tok vody.

 

Jak si správně dezinfikovat ruce s použitím dezinfekčního prostředku na bázi alkoholu:

·         naberte plnou dlaň dezinfekčního prostředku a naneste na celý povrch rukou,

·         pokračujte přeložením dlaně pravé ruky na hřbet levé ruky s čištěním vnitřních stran prstů a potom opačně,

·         dále si čistěte třením spojené prsty pravé ruky proti levé ruce a potom opačně,

·         prsty jedné ruky uzavřete do druhé dlaně a třete proti druhé dlani,

·         krouživým pohybem si čistěte levý palec pravou rukou a potom opačně,

·         spojenými prsty pravé ruky čistěte krouživým pohybem levou dlaň a potom opačně,

·         jakmile ruce oschnou, jsou vydezinfikované.

 

Potraviny a nápoje pro dobrou imunitu

Obranyschopnost těla je významně posilována pestrou a zdravou stravou. Za vhodné zdroje potřebných živin považujeme jablka, kysané zelí, řepu, citrusy, křen, česnek, zázvor, papriky, citrony, banány, limetky, pomeranče, para a kešu ořechy, ale i rukolu, cizrnu, dýňová semínka či krůtí a kuřecí maso. I když nebývá pocit žízně tak výrazný jako v horkém počasí, nezapomínejme na pití vody, neslazených nápojů a čajů. Pravidelné pití zdravých nápojů pomáhá zvlhčovat sliznice.

 

MUDr. Pavel Malovič

 

 

MÁM PANIKU, CO S TÍM?

 

Neobvyklé a negativně působící situace často vyvolávají u lidí neobvyklé chování, prožívají dominantní pocity strachu a úzkosti, chovají se neprakticky a jsou nevypočitatelní - panikaří. Jak kontrolovat panický záchvat?

 

Objevuje se strach o život, úzkost z praktických otázek,

jako jsou finance, kdo se postará o rodinu, co budeme jíst, zda nás a naše blízké nezdevastuje nemoc a podobně. Některé nepříjemné projevy strachu, úzkosti a paniky se mohou objevit v různé intenzitě. Objevují se problémy se spánkem, nechutenství, negativní myšlení, problémy se zvládáním ohrožení nemocí, se vztahy. Přítomny bývají fyzické symptomy jako bušení srdce, problémy s dýcháním, pocení, třes, průjem, nevolnost, trnutí končetin, bolesti a napětí svalů, zejména v oblasti krku a ramen, bolesti, píchání a pálení na hrudi.

 

Někdy se může stát, že strach a úzkost přerostou až do panických záchvatů. Panická ataka je masivní záchvat úzkosti spojený s uvedenými velmi intenzivními a stupňovanými tělesnými symptomy. To všechno vyvolá obavy, že jde o vážný zdravotní problém. Lidé tento stav popisují jako nejhorší pocit - mají strach o život a pocit, že zemřou. Může se dostavit i úplně nečekaně nebo během spánku, většinou v prvních hodinách po usnutí.

 

Ve skutečnosti panický záchvat neohrožuje život a většinou po čtvrthodině odezní, ale může negativně ovlivnit další hodiny a dny nejen osoby s panikou, ale i její blízké okolí. Pokud se něco takového stane, je třeba o tom bez obav říct svému lékaři a případně navštívit psychologa. Existuje mnoho způsobů, jak takové panické situaci zabránit. Neznamená to, že se skutečný zdravotní stav zhoršuje, ani to, že hrozí „blázinec“. Je to přirozená reakce těla na vrstvení množství stresových situací za sebou. Dá se to zvládnout, i když nejde vždy o jednoduchý proces a vyžaduje to trénink.

 

A.     Jak kontrolovat panický záchvat svým dlouhodobějším a pravidelným životním stylem či životosprávou?

1.      Zkuste dýchat pravidelně (asi 10 až 12 nadechnutí za minutu). Zkuste dýchat do břicha, ne do hrudníku. Trénujte zklidňující dýchání ve chvílích, kdy jste v pohodě, abyste se tuto techniku naučili dopředu.

2.      Zkuste relaxovat: cvičením, relaxačními a dechovými technikami, hudbou... alespoň hodinu dvakrát denně (ty je třeba se naučit dopředu, abyste je mohli využít, když je vám špatně).

3.      Snažte se své pocity v takové situaci vnímat víc jako pozorovatel a opakujte si formulky, které vás uklidní (například „vyplavuje se jen napětí z mého nitra, nic vážného se mi nestane“).

4.      Pravidelně se stravujte, nejraději více menších porcí během dne. Nezapomínejte na snídani, aby vám neklesla hladina cukru v krvi.

5.      Vyhýbejte se alkoholu, černému čaji, kávě, slazeným nápojům.

6.      Pro ženy: Právě před menstruací se snažte vyhnout stresovým situacím, neboť tehdy je větší pravděpodobnost, že dostanete panický záchvat.

7.      Naučte se být asertivní: to znamená umět říci ne nebo umět požádat o pomoc a umět si vyhradit čas jen pro sebe.

 

B.     Co dělat před nepříjemnou nebo těžkou situací (předtím, než se dostanete do situace, ve které si myslíte, že budete panikařit)?

1.      Pokuste se nespěchat, nestresovat se a udržet se v co nejklidnějším stavu.

2.      Pravidelně si najděte čas jen pro sebe... jezte každé tři hodiny, pijte hodně tekutin a zkuste se vyhnout kofeinu, zacvičte si (rozcvičte si ramena, hlavu, zápěstí).

3.      Zkuste trénovat dechové a relaxační techniky... (i 5 minut na toaletě před léčbou nebo vyšetřením může pomoci).

4.      Pokuste se nemyslet na to, co by mohlo dopadnout špatně... zkuste se něčím rozptýlit - hudbou, myslete na něco pěkného, popovídejte si se známým...

5.      A i když budete myslet na tuto stresující situaci, nevadí, připravte si dopředu víc reálných myšlenek, které vám pomohou zůstat klidnějšími (například: po léčbě nebývá vždycky nevolno, i když mi bude hůř, za chvíli to i tak přejde...).

 

C.     Co dělat během nepříjemné nebo stresující situace?

1.      Postavte se k tomu s klidem a pokuste se zpomalit.

2.      Snažte se nechtít z této situace utéct. To vás může jen více vystresovat.

3.      Odpoutejte svou pozornost k něčemu příjemnějšímu - hudba, knihy, rodina...

4.      I když začnete panikařit, nebojte se, zkuste znovu dostat pod kontrolu své dýchání. Dýchejte přirozeně a pomaleji (10-12krát za minutu, do břicha, ne do hrudníku) - tak, jak jste si to natrénovali, vyhněte se hlubokým nádechům. Můžete si s sebou vzít i papírový sáček a pomalu dýchejte do něj a z něj. Do vaší krve se znovu dostane přirozené množství oxidu uhličitého, který při takovém rychlém dýchání (hyperventilaci) chybí.

5.      Nesnažte se s tímto záchvatem bojovat... to může jen znovu prodloužit a zhoršit vaši reakci na něj.

6.      Pamatujte si, že i ten nejhorší záchvat úzkosti netrvá víc než 15 minut a budete v pořádku.

 

D.     Co dělat po takové stresující situaci?

Po takovém záchvatu se můžete cítit velmi vyčerpaní, naštvaní na sebe sama, že jste to nezvládli lépe, ve stresu, že se něco takového bude znovu opakovat. Co vám může pomoci?

1.      Zkuste si dopřát alespoň hodinku pro sebe... Oddechněte si a relaxujte (tak, jak je vám to osobně příjemné). Prošli jste si nepříjemnou a vyčerpávající situací a potřebujete si vydechnout. Zkuste jakoukoli relaxační techniku, dechovou, představujte si něco příjemného nebo poslouchejte hudbu.

2.      Snažte se popřemýšlet nad tím, co vám v této situaci pomohlo. Když se to stane příště, budete vědět, co vám znovu pomůže. Případně, co ještě byste v takové situaci mohli zkusit, abyste ji lépe zvládli. Pokud získáte víc sebedůvěry, že to zvládnete, zmírníte svůj strach z toho, že to znovu přijde. To může zabránit dalšímu takovému záchvatu, protože ten je často vyvolán právě strachem z toho, že přijde znovu...

3.      Odměňte se. Zasloužíte si to, když jste to zvládli.

4.      Zkušenost, že tento stav VŽDY nakonec odezní, že se vám nic zlého nestane, tedy že je to „jen ve vaší hlavě“, a to, co vám pomohlo záchvat zvládnout, jsou důležité momenty, které vám mohou v budoucnosti pomoci zvládnout záchvat lépe. Pokud se vám nedaří situaci zvládnout vlastními silami, určitě vyhledejte odbornou pomoc! Vždy se poraďte o svých symptomech hned na začátku i s lékařem.

 

MUDr. Pavel Malovič

 



 
 
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE

 

Poradce, měsíčník č. 11/2020 (IV/2020)

·         Stavební zákon s komentářem – JUDr. Jiří Plos

 

Poradce, měsíčník č. 9-10/2020 (III/2020)

·         Zákon o daních z příjmů s komentářem – Ing. Eva Sedláková, Ing. Drahomíra Martincová

 

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 6/2020 (IV/2020)

·         Stavební zákon po novele

  • Epidemie koronavirusu a daňová oblast
  • Samostatný základ daně v daňovém přiznání PO
  • Nájem nemovitých věcí a daň z příjmů 

·         Účetní vnitropodnikové směrnice – aktuální přehled

·         DPH u opravy základu daně v případě nedobytné pohledávky

·         Důvody pro okamžité zrušení pracovního poměru

·         Plátci pojistného a rozhodné období ve ZP

 

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 6/2020 (IV/2020)

·         Kurzarbeit – náhrady mzdy v krizových situacích

·         Koronavirus a pracovněprávní vztahy

·         Pandemie a ošetřovné

·         OSVČ a zdravotní pojištění aktuálně – Přehledy za rok 2019 a zálohy v roce 2020

·         Změny v právní úpravě životního minima

·         Česká republika po Brexitu a zdravotní pojištění

·         EET - pokuty

·         Dny pracovního klidu v pracovněprávních souvislostech

·         Na co má zaměstnanec nárok při skončení pracovního poměru

·         Stravování zaměstnanců veřejné správy

 

Aktualizace III/1 (III/2020)

·         Zákon č. 133/2020 Sb., o některých úpravách v sociálním zabezpečení v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020

·         Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

·         Zákon č. 136/2020 Sb., o některých úpravách v oblasti pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a důchodového pojištění v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020

 

Aktualizace V/2 (III/2020)

  • Zákon č. 135/2020 Sb., o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020

 

 

ODBORNÉ PUBLIKACE – NOVINKY:

·         Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2020 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z oblasti mezd a platů)

·         Povinnosti zaměstnavatele 2020 (práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele)

·         Daňové a mzdové zákony 2020 (daňové a mzdové zákony aktualizované k 1. 1. 2020)

·         Souvztažnosti pro podnikatele 2020 (souvztažnosti – aktuální znění)

 

 

BUDETE PODÁVAT OPOŽDĚNÉ DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ?

 

Určitě využijete naše publikace:

 

PUBLIKACE

PŮVODNÍ CENA

CENA PO SLEVĚ

UŠETŘÍTE

Účtování – zákony a předpisy - odborná tematická publikace

50 Kč

30 Kč

20 Kč

DÚVaP 4-5/2019 - Rodinné podnikání: formy a účetnictví komplexně

275 Kč

125 Kč

150 Kč

DÚVaP 1/2020 – Evidence tržeb, Paušální výdaje

169 Kč

130 Kč

39 Kč

DÚVaP 2-3/2020 – Účetní závěrka za rok 2019

275 Kč

130 Kč

145 Kč

PaM 1/2020 – Konec roku ve mzdové účtárně

176 Kč

100 Kč

76 Kč

1000 řešení 11-12/2019 - Optimalizace daně z příjmů FO

154 Kč

70 Kč

84 Kč

100 otázek a odpovědí Optimalizace daně, Účetnictví  - odborná tematická publikace

150 Kč

75 Kč

75 Kč

Daňová optimalizaceodborná tematická publikace

259 Kč

120 Kč

139 Kč

Daňové a nedaňové výdaje 2019odborná tematická publikace

420 Kč

210 Kč

210 Kč

Daňové a mzdové zákony 2019odborná tematická publikace

290 Kč

100 Kč

190 Kč

DPH a Daňový řád (A6 formát)úplná znění zákonů

150 Kč

75 Kč

75 Kč

100 otázek ZDP, DPHodborná tematická publikace

150 Kč

100 Kč

50 Kč

 

 

 

 
 
HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích

 
STAVEBNÍ ZÁKON - NOVELA

S příchodem jara se rozbíhá stavební činnost. Také stavíte nebo se chystáte rekonstruovat? Stavební zákon byl několikrát novelizován. Jaké změny novely přinesly? Podrobnosti ohledně novely najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, majitelům staveb, živnostníkům, daňovým poradcům, stavebníkům, pronajimatelům staveb, auditorům, ekonomům …

1. Poradce 11/2020 - Stavební zákon s komentářem - komentář - JUDr. Jiří Plos
/A5, str. 288/

2. DaÚ 6/2020 - Stavební zákon - novela - příspěvek
/A4, str. 80/

3. Aktualizace IV/1 - Stavební zákon ... - úplné znění zákona
/A5, str. 80/

4. PVS 4-5/2020 - Nařízení vlády o podmínkách použití finančních prostředků Státního fondu rozvoje bydlení formou úvěru poskytovaného na energetickou modernizaci bytových domů... - úplná znění
/A5, str. 112/

5. Slovník pro veřejnou správu - slovník
/A5, str. 288/
Cena balíčku je 760 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 530 Kč.
Ušetříte 230 Kč.

SMLOUVY BEZ CHYB, POKUT A PENÁLE

Při podnikání se používají různé smlouvy poměrně často. Potřebujete mít správně připravené smlouvy? Vzory smluv Vám ulehčí a urychlí přípravu smluv a dalších dokumentů, zajistí jejich správné a přesné znění, přičemž nevyžadují žádné právní znalosti.
Publikace jsou určeny všem podnikatelům, ekonomům, auditorům, zaměstnavatelům, fyzickým osobám, živnostníkům …

1. Poradce 3-4/2020 - Občanský zákoník I. s komentářem - komentář - JUDr. Jiří Nesnídal
/A5, str. 340/

2. Poradce 5-6/2020 - Občanský zákoník II. s komentářem - komentář - JUDr. Jiří Pražák
/A5, str. 340/

3. Vzory smluv dle NOZ II. - komentované vzory smluv
/A5, str. 160/

4. DÚVaP 4-5/2019 - Obchodování s DPH a EU - příspěvek - Ing. Václav Benda
/A5, str. 208/

5. PVS 1-2/2020 - Zákon o znalcích, znaleckých kancelářích ... , - úplná znění zákonů
/A5, str. 160/


Cena balíčku je 824 Kč.
Cena balíčku s 53 % slevou je 387 Kč.
Ušetříte 437 Kč.



Cena balíčků je konečná, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou - adekvátní k obsahu balíčku.

Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu (ceny jsou konečné).

RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.

Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
  • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
  • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

 

 
 
Aktualizácia V/1 - školský zákon


KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page