|
NOVELA INSOLVENČNÍHO ZÁKONA
Dne 1. 7. 2017 vstoupí v účinnost rozsáhlá novela insolvenčního zákona. Jedná se o zákon č. 64/2017 Sb., kterým se mění insolvenční zákon a některé další zákony. Novela by měla posílit dohled nad insolvenčními správci, nad poskytovateli služeb v oblasti oddlužení a obecně nad průběhem insolvenčního řízení.
1. Cíle novely insolvenčního zákona
Dle důvodové zprávy k novele insolvenčního zákona mezi hlavní cíle novely patří tyto:
1) změna systému přidělování insolvenčních věcí v oblasti oddlužení,
2) posílení dohledu nad výkonem funkce insolvenčního správce,
3) zvýšení transparentnosti insolvenčního řízení, omezení administrativních,
úkonů insolvenčních soudů a posílení doručování dokumentů do datových schránek,
4) regulace subjektů poskytujících služby související s institutem oddlužení,
5) intenzivnější ochrana před šikanózními insolvenčními návrhy.
Ministerstvo spravedlnosti identifikovalo problematické jevy a oblasti, které navrhuje řešit cestou konkrétních legislativních změn. Jsou jimi především:
- obcházení hlavního smyslu a účelu insolvenčního zákona v podobě masivního zřizování fiktivních nebo nefungujících provozoven insolvenčními správci za účelem zvýšení nápadu nových insolvenčních věcí v oblasti oddlužení bez možnosti tomuto negativnímu jevu ze strany Ministerstva spravedlnosti účinně zabránit;
- oblast kompetencí Ministerstva spravedlnosti při výkonu dohledu nad výkonem funkce insolvenčních správců a velmi omezené možnosti je za zjištěná pochybení (často zcela zásadního charakteru) sankcionovat;
- nedostatečná transparentnost insolvenčních řízení, která znesnadňuje efektivně bránit korupčním praktikám v insolvenčním řízení a v souvislosti s ním, přetíženost soudního aparátu insolvenčních soudů agendou oddlužení, jež snižuje možnost uplatňovat odbornost tohoto aparátu ve zvlášť složitých insolvenčních řízeních, v nichž je úpadek dlužníka řešen konkursem či reorganizací, a prodloužení průměrné délky těchto insolvenčních řízení;
- nemožnost regulovat či jakkoli postihovat komerční subjekty, které typicky fyzickým osobám ve velmi tíživé finanční situaci obvykle za zcela nepřiměřenou úplatu přislíbí zpracování insolvenčního návrhu a návrhu na povolení oddlužení (příp. další doplňkové služby), které jsou v řadě případů pro své hrubé nedostatky (neboť bývají sepisovány nekvalifikovanými osobami) insolvenčním soudem odmítnuty, nebo obsahují chybné skutkové okolnosti či informace, které jsou způsobilé tyto osoby přivést do ještě tíživější situace, než v jaké se před započetím spolupráce s těmito komerčními subjekty nacházely; a
- nedostatečná ochrana (ať už skutečných nebo tvrzených) dlužníků před tzv. „šikanózními insolvenčními návrhy“, tj. před podáváním návrhů na zahájení insolvenčního řízení s cílem jiného soutěžícího eliminovat z dalšího konkurenčního boje v daném podnikatelském prostředí.
S ohledem na výše uvedené problémy v praxi v souvislosti s insolvenčním řízením Ministerstvo spravedlnosti předložilo návrh právní úpravy, jehož cílem je především důsledná ochrana práv účastníků insolvenčního řízení, posílení dohledových pravomocí ministerstva nad insolvenčními správci, snížení administrativní zátěže insolvenčních soudů, regulace komerčních subjektů způsobilých negativně ovlivnit konkrétní insolvenční řízení a posílení ochranných prvků zamezujících podávání tzv. „šikanózních insolvenčních návrhů“.
1.1 Změna systému přidělování insolvenčních věcí v oblasti oddlužení
Novela má za cíl změnit systém ustanovování insolvenčních správců do jednotlivých insolvenčních řízení tak, aby insolvenčním správcům insolvenční věci byly přidělovány spravedlivým způsobem. Předchozí novela insolvenčního zákona (zákon č. 294/2013 Sb.) umožnila insolvenčním správcům vykonávat činnost v provozovně. Smyslem bylo přiblížit výkon činnosti insolvenčního správce dlužníkům, zajistit úsporu nákladů obou stran a rovnoměrné rozložení insolvenčních správců podle požadavku trhu. Za tím účelem byla právní úprava seznamů insolvenčních správců založena na teritoriálním principu a principu zrovnoprávnění údaje o zápisu sídla a údaje o zápisu provozovny do seznamu insolvenčních správců, jakožto kritérií nápadu nových insolvenčních věcí jednotlivým insolvenčním správcům.
Novela tak umožnila zakládání nových provozoven insolvenčních správců bez omezení. Bylo zjištěno, že v důsledku došlo k masivnímu nárůstu počtu provozoven za účelem maximalizace nápadu insolvenčních věcí (na některé insolvenční správce připadá i více než 60 provozoven). Dochází proto k velkým rozdílům v počtu ustanovení jednotlivých insolvenčních správců do insolvenčních řízení (insolvenční správci s malým počtem zřízených provozoven x insolvenční správci s velkým počtem zřízených provozoven). Nárůst počtu provozoven obvykle také znamená snížení kvality výkonu funkce insolvenčních správců a obtížnost zajištění výkonu činnosti insolvenčního správce vůči dlužníkům (především z důvodu omezené možnosti komunikace dlužníka přímo s insolvenčním správcem, příp. jím pověřenou kvalifikovanou osobou).
Další v praxi problematickým jevem se ukázala aplikace ust. § 29 insolvenčního zákona při oddlužení. Toto ustanovení umožňuje věřitelům se usnést, že insolvenčním soudem ustanoveného insolvenčního správce odvolávají z funkce a že ustanovují nového insolvenčního správce. Změny insolvenčního správce mohou dosáhnout věřitelé na základě hlasů poloviny věřitelů počítané dle výše jejich pohledávek. Takto je umožněno i jedinému věřiteli s pohledávkou v dostatečné výši ovládnout insolvenční řízení, což se pro oddlužení nejeví vhodné. Toto využívají především bankovní subjekty (tj. věřitelé s největší pohledávkou v daném řízení) ve spolupráci s některými insolvenčními správci a tímto je narušováno pravidelné spravedlivé ustanovování insolvenčních správců. Uvedeným způsobem zvolený insolvenční správce pak nemusí vždy postupovat ve společném zájmu všech věřitelů, ale hájí spíše zájem věřitele, který jej zvolil. V rámci oddlužení navíc nelze počítat s tím, že dlužník je sám schopen kvalifikovaně se takovému postupu bránit, obvykle ani ostatní drobní věřitelé nemají takové schopnosti důsledně do insolvenčního řízení zasahovat a bránit se.
Za účelem řešení shora popsané situace novela insolvenčního zákona mění ustanovování insolvenčních správců do jednotlivých insolvenčních řízení, v nichž je úpadek dlužníka řešen oddlužením.
Dochází ke změně systému vedení seznamů insolvenčních správců pro insolvenční správce odborně zaměřené na řešení úpadku dlužníka oddlužením. Obecná část seznamu insolvenčních správců bude proto nově vedena pouze podle obvodů krajských soudů, a to zvlášť pro insolvenční správce odborně zaměřené na řešení úpadku dlužníka oddlužením, a zvlášť pro insolvenční správce odborně zaměřené na řešení úpadku dlužníka konkursem. Insolvenčnímu správci zůstává zachována možnost zřídit si v obvodu jednoho krajského soudu více provozoven.
Má-li insolvenční správce v obvodu jednoho krajského soudu sídlo a jednu nebo více provozoven, zapisuje se do obecné části seznamu insolvenčních správců vždy pouze sídlo. To platí pro odborné zaměření insolvenčního správce pro konkurs i pro oddlužení. Nemá-li insolvenční správce v obvodu jednoho krajského soudu sídlo, ale má zde jednu nebo více provozoven, zapíše se do obecné části seznamu insolvenčních správců pouze ta provozovna, u které insolvenční správce připojí prohlášení o odborném zaměření na řešení úpadku dlužníka konkursem, resp. oddlužením jako první v pořadí.
Pro systém vedení seznamu insolvenčních správců odborně zaměřených na řešení úpadku konkursem se tak napříště ničeho nemění, neboť v této souvislosti se praktické problémy se zřizováním fiktivních provozoven za účelem umělého navýšení nápadu v zásadě nevyskytovaly.
Změna systému vedení seznamu insolvenčních správců se dotýká pouze obecné části seznamu pro insolvenční správce odborně zaměřené na řešení úpadku dlužníka oddlužením, přičemž pravidla vedení tohoto seznamu se sjednocují s těmi, která platí pro seznamy insolvenčních správců odborně zaměřenými na řešení úpadku dlužníka konkursem. Novela umožňuje insolvenčnímu správci být zapsán v obecném seznamu insolvenčních správců (a to zvlášť pro řešení úpadku konkursem a zvlášť pro řešení úpadku oddlužením) a tedy být ustanovován insolvenčním soudem pro jednotlivá insolvenční řízení v každém obvodu krajského soudu, kde má sídlo nebo provozovnu.
1.2 Posílení dohledu nad výkonem funkce insolvenčního správce
Novela má dále za cíl upravit dohled nad insolvenčními správci. Dohledovou oblast lze rozdělit do tří částí – dohled nad zvláštními insolvenčními správci, dohled nad insolvenčními správci a dohled nad sídlem a provozovnami insolvenčních správců. Insolvenční správce se zvláštním povolením musí splňovat předpoklady pro výkon citlivé činnosti podle zákona o ochraně utajovaných informací a o bezpečnostní způsobilosti.
Bylo zjištěno, že podstatně vzrostl počet sankcí uložených insolvenčními soudy, tj. pořádkových pokut. Rostoucí počet uložených pořádkových pokut poukazuje na zhoršující se kvalitu výkonu funkce insolvenčního správce, a tudíž na potřebu posílení dohledu nad insolvenčními správci. Samotné ministerstvo má dosud omezené možnosti na insolvenční správce dohlížet a sankcionovat je za porušení jejich povinností. Dle ministerstva je za účelem vytvoření transparentního a spravedlivého insolvenčního prostředí v České republice třeba eliminovat nežádoucí a podezřelé praktiky v probíhajících insolvenčních řízeních. Toho lze účinně dosáhnout pouze posílením dohledu nad insolvenčními správci ze strany ministerstva a jeho analytické činnosti, a to včetně dohledu nad řádným výkonem jejich činností stanovených insolvenčním zákonem.
Novela insolvenčního zákona zakotvuje dohledovou pravomoc ministerstva. Ministerstvo vykonává dohled nad poskytováním služeb v oblasti oddlužení z hlediska souladu s insolvenčním zákonem. Dohledový orgán, tj. ministerstvo při výkonu sankční pravomoci sleduje zcela odlišný cíl než insolvenční soud. Povinností ministerstva je totiž zajistit řádný výkon funkce insolvenčního správce v obecné rovině, tj. zajistit, aby insolvenční správce jakožto profesionál plnil povinnosti, které s příslušností k profesi insolvenčního správce zákon spojuje. Vedle pravomoci postihovat insolvenčního správce za správní delikt disponuje ministerstvo i možností zrušit insolvenčnímu správci povolení.
1.3 Zvýšení transparentnosti insolvenčního řízení, omezení administrativních úkonů insolvenčních soudů a posílení doručování dokumentů do datových schránek
V souvislosti s potřebou transparentnosti insolvenčního řízení bylo definováno několik problematickým oblastí:
- zcela neomezená možnost osob spřízněných s dlužníkem hlasovat v insolvenčním řízení a prosazovat zájmy, které jsou v rozporu se společným zájmem věřitelů;
- nedostatečná transparentnost ve vztahu k vlastnické struktuře věřitelů, kteří nenabyli pohledávku přímo z obchodu s dlužníkem, ale postoupením či dokonce pouze převodem směnky;
- neomezená možnost subjektů registrovaných v jurisdikcích, které nezaručují dostatečnou vymahatelnost případných nároků na náhradu škody, vykonávat práva v insolvenčním řízení, a to bez toho, aby je bylo možné za případný výkon takových práv ve zlé víře reálně postihnout.
Uvedené problémy vedou též k tomu, že tyto osoby mohou podávat insolvenční návrhy, často označované jako šikanózní. S oblastí transparentnosti insolvenčního řízení souvisí také problematika nekalých praktik, ke kterým dochází při zpeněžování majetkové podstaty mimo dražbu (tzv. prodej z volné ruky).
Dále bylo při posuzování aktuálního právního stavu před přijetím novely insolvenčního zákona zjištěno, že běžná administrativa úzce spjatá zejména s institutem oddlužení nadměrně zatěžuje soudní aparát, což se ve svém důsledku promítá zejména do kvality a rychlosti insolvenčních řízení, v nichž je úpadek řešen konkursem nebo reorganizací, přičemž navíc často dochází ke zdvojování určitých činností soudy a insolvenčními správci (např. zjišťování splnění předpokladů pro oddlužení je prováděno jak insolvenčním soudem před rozhodnutím o povolení oddlužení, tak následně i insolvenčním správcem před rozhodnutím o schválení oddlužení). Vzhledem k zahlcenosti insolvenčních soudů podáními učiněnými v listinné podobě je zřejmé, že je elektronická komunikace (především ze strany osob činících podání vůči insolvenčnímu soudu) v podobě doručování do datové schránky insolvenčního soudu a elektronická komunikace opatřená uznávaným elektronickým podpisem je stále nedostatečně využívána.
(Více se o tomto tématu se dočtete v měsíčních Poradce 10/2017, DaÚ 6/2017, 1000 řešení 6/2017 a úplné znění zákona najdete v Aktualizaci II/1)
SPOTŘEBITELSKÝ ÚVĚR
Úvodem
V závěrečné zprávě z hodnocení dopadů regulace, která tvoří přílohu k důvodové zprávě k novému zákonu o spotřebitelském úvěru, se upozorňuje na skutečnost, že „u úvěrů na spotřebu existuje povinnost věřitele platební neschopnost klienta testovat předtím, než je případná smlouva o úvěru sjednána. Osobní finanční situace klienta se však přirozeně může v průběhu splácení úvěru vyvíjet, a to i značně negativním směrem (ztráta zaměstnání a následná dlouhodobá nezaměstnanost, rozvod, povinnosti plynoucí s jiných úvěrových smluv apod.). Původně bonitní klient se tak může stát pro poskytovatele úvěrů zdrojem nekvalitní části portfolia“. Pro podnikatelské subjekty nový zákon znamená rozšíření povinností vyplývajících z nutnosti dále posílit ochranu spotřebitelů. V tomto smyslu má nový zákon omezit celospolečenské náklady na řešení sociálních dopadů nezodpovědného půjčování, resp. úvěrování (sociální vyloučení a jeho následky, výplata sociálních dávek atd.). Největší problémy se vyskytovaly na nebankovním trhu, který je příliš široký a značně nesourodý, neboť na něm působí rozdílné typy poskytovatelů, které se liší především druhy poskytovaných úvěrů a rozsahem služeb – velké úvěrové společnosti, drobní poskytovatelé spotřebitelských úvěrů, leasingové společnosti aj. Většina nebankovních poskytovatelů úvěrů menšího rozsahu poskytovaných konečným spotřebitelům (tzv. retailových úvěrů) působila na základě živnostenského oprávnění vydávaného živnostenským úřadem; následný dozor nad plněním zákonných povinností pak vykonávala Česká obchodní inspekce. Z uvedených důvodů bylo přistoupeno k nové úpravě spotřebitelských úvěrů, která podstatně zpřísňuje podmínky pro vstup do podnikání v oblasti poskytování a zprostředkovávání spotřebitelských úvěrů nebankovními subjekty a zavádí účinnější dohled nad jejich činností. V tomto směru se zvyšuje také odpovědnost poskytovatelů a zprostředkovatelů retailových úvěrů při posuzování schopnosti spotřebitele splácet úvěr. Na druhé straně však zároveň stanoví náročnější podmínky pro samotné spotřebitele, jimiž se brání nezodpovědnému přijímání úvěrů. Vedle řešení tuzemských problémů s poskytováním retailových spotřebitelských úvěrů nebankovními subjekty musel nový zákon vyřešit rovněž otázku implementace Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/17/EU o smlouvách o spotřebitelském úvěru na nemovitosti určené k bydlení, neboť úpravu sjednávání spotřebitelských úvěrů na bydlení dosud žádný český právní předpis neprováděl.
Komentář k § 3
- Poskytování spotřebitelského úvěru
Prvním z klíčových pojmů je „poskytování spotřebitelského úvěru“, které zahrnuje nabízení možnosti spotřebitelský úvěr sjednat, předkládání návrhu na jeho sjednání, provádění přípravných prací směřujících ke sjednání spotřebitelského úvěru, vlastní sjednávání spotřebitelského úvěru až po výkon práv a povinností osobou, která spotřebitelský úvěr se spotřebitelem sjednala. Všechny uvedené činnosti se dějí vlastním jménem a na vlastní účet. Výsledkem sjednání spotřebitelského úvěru může být jak smlouva, kterou se zakládá zcela nový závazek, tak i dohoda, kterou se již existující závazek mění nebo nahrazuje závazkem jiným.
Vymezení pojmu „poskytovatel“ (předchozí zákon používal v tomto smyslu pojem „věřitel“) je vázáno na definici pojmu „poskytování spotřebitelského úvěru“. Je nastaven tak, aby zahrnul všechny osoby, které fakticky činnost vykonávají, bez ohledu na to, zda mají příslušné oprávnění, či nikoli. Pojem „věřitel“ v úzkém pojetí předchozího zákona jako ekvivalent pojmu „poskytovatel“ současný zákon nepoužívá. Jde tu především o návaznost na pojmy vymezené občanským zákoníkem, kdy spotřebitel může být ve vztahu ze spotřebitelského úvěru jak dlužníkem, tak věřitelem, stejně jako poskytovatel. Kromě toho, je v zákonu o spotřebitelském úvěru pojem „věřitel“ definován zvlášť v odstavci 2 písmeno a), a to tak, aby zahrnul i osobu, která nabyla pohledávku za spotřebitelem ze smlouvy o spotřebitelském úvěru. Taková širší definice je nezbytná, neboť na věřitele se vztahují některé smluvní podmínky (např. vymáhání dluhu, omezení sankcí).
V definici pojmu „poskytovatel“ se zdůrazňuje, že poskytování spotřebitelského úvěru provádí jako podnikatel. Kdo je podnikatelem, stanoví § 420 občanského zákoníku, a to jak v obecné rovině (odst. 1), tak pro účely ochrany spotřebitele (odst. 2). V dané souvislosti se v důvodové zprávě zdůrazňuje, že „regulace sice nemíní postihovat „přátelské“ půjčování v rámci výpomoci mezi osobami blízkými a přáteli, současně nemíní umožnit obcházení zákona osobami vymlouvajícími se, že nejsou podnikateli nebo neposkytují úvěr v rámci či v souvislosti se svým podnikáním, ač jejich činnost sleduje dosažení zisku. „Přátelskost“ půjčování by se měla posuzovat individuálně mj. na základě podmínek úvěrové smlouvy a vztahu mezi osobou věřitele a dlužníka. Bezúročná půjčka nastavená tak, že v případě sebemenšího prodlení dlužníka dosáhne věřitel zisku ze sankcí, rozhodně nemůže být považována za „přátelskou“, ani za bezúplatnou, a tedy vyňatou z působnosti tohoto zákona. Povinnosti poskytovatele podle tohoto zákona by se pak měly vztahovat na všechny osoby, které naplní zákonné podmínky bez ohledu na to, zda mají příslušné, nebo jakékoli jiné podnikatelské oprávnění. Existence (příslušného) podnikatelského oprávnění by měla mít vliv pouze v oblasti posouzení, zda může být daná osoba trestána za neoprávněné podnikání, nikoli v oblasti posouzení, zda daná osoba má či nemá jednat podle tohoto zákona“.
Pokud jde o provádění přípravných prací směřujících ke sjednání spotřebitelského úvěru, podmínkou je, že ovlivňují proces schvalování spotřebitelského úvěru. Pouhé administrativní a technické úkony (např. pořizování kopií dokumentů) nelze zahrnout do definice poskytování (a také zprostředkování) spotřebitelského úvěru. Provádění přípravných prací směřujících ke sjednání spotřebitelského úvěru zahrnuje i činnost spočívající v poskytování doporučení vedoucího ke sjednání spotřebitelského úvěru.
Poskytování doporučení vedoucího ke sjednání spotřebitelského úvěru je zpravidla neoddělitelnou součástí nabízení spotřebitelského úvěru poskytovatelem nebo jeho pracovníkem. Zároveň je však třeba odlišit poskytování rady podle § 85, s níž souvisí i povinnost poskytovatele nebo jeho pracovníka provést analýzu potřeb spotřebitele a nabízených produktů. K poskytování doporučení dochází rovněž ve fázi jednání předcházejícího uzavření smlouvy či v situaci, která zakládá podstatné změny v již existujícím smluvním vztahu. Jak upozorňuje důvodová zpráva, patří sem jakákoli sdělení typu „pro vás je vhodné“, „doporučuji vám si vybrat“, „tento produkt lépe splňuje vaše potřeby“, apod.
- Zprostředkování spotřebitelského úvěru
Definice dalšího klíčového pojmu „zprostředkování“ zahrnuje výčet činností, který je téměř totožný s výčtem uvedeným v definici pojmu „poskytování“. Rozdíl spočívá v tom, že zatímco poskytovatel jedná svým jménem a na svůj účet, zprostředkovatel zpravidla jedná jménem a na účet poskytovatele nebo spotřebitele. Provádění přípravných prací směřujících ke sjednání spotřebitelského úvěru je – oproti předchozí úpravě – doplněno o činnost spočívající v poskytování doporučení vedoucího, ať už přímo či nepřímo, k uzavření takové smlouvy. Také zde je poskytování doporučení obvykle neoddělitelnou součástí zprostředkování spotřebitelského úvěru; je však nezbytné odlišit poskytování doporučení od poskytování rady podle § 85.
Rovněž vymezení pojmu „zprostředkovatel“ je vázáno na podnikání, jehož předmětem je zprostředkování spotřebitelského úvěru.
- Zastoupený
Vymezení pojmu „zastoupený“ souvisí se zavedením jednotné kategorie vázaného zástupce, tedy zprostředkovatele, který jedná jménem a na účet buď samostatného zprostředkovatele, nebo jménem a na účet poskytovatele. Tyto jmenované osoby jsou pak zastoupeným, obdobně jako je tomu u vázaného zástupce při poskytování investičních služeb podle § 32a zákona č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění pozdějších předpisů.
- Pracovník
Dalším nově vymezeným pojmem je „pracovník“, za něhož se považuje osoba, která je vůči poskytovateli nebo zprostředkovateli spotřebitelského úvěru:
- v pracovněprávním vztahu nebo
- členem statutárního orgánu nebo správní rady nebo
- prokuristou.
Podmínkou však je, že se daná osoba přímo podílí na poskytování nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru, popř. za to zodpovídá.
(Více se o tomto tématu dočtete v měsíčnících Poradce 10/2017, DaÚ 11/2016, DaÚ 12/2016)
|
|
|
Částka 44 Rozeslána dne 20. dubna 2017
123/2017 Zákon, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů
124/2017 Usnesení Poslanecké sněmovny k zákonu, kterým se mění zákon č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny, ve znění pozdějších předpisů, přijatému Parlamentem dne 1. března 2017 a vrácenému prezidentem republiky dne 10. března 2017
125/2017 Nařízení vlády o znehodnocování některých palných zbraní, osvědčení o znehodnocení palné zbraně a společném jednoznačném označení všech částí palné zbraně upravených za účelem jejího znehodnocení
126/2017 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 330/2016 Sb., kterým se stanoví stupnice základních tarifů pro příslušníky bezpečnostních sborů pro rok 2017
Částka 45 Rozeslána dne 24. dubna 2017
127/2017 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 408/2015 Sb., o Pravidlech trhu s elektřinou
Částka 46 Rozeslána dne 26. dubna 2017
128/2017 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 100/1995 Sb., kterou se stanoví podmínky pro provoz, konstrukci a výrobu určených technických zařízení a jejich konkretizace (Řád určených technických zařízení), ve znění pozdějších předpisů
129/2017 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 101/1995 Sb., kterou se vydává Řád pro zdravotní způsobilost osob při provozování dráhy a drážní dopravy, ve znění pozdějších předpisů
130/2017 Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 16/2012 Sb., o odborné způsobilosti osob řídících drážní vozidlo a osob provádějících revize, prohlídky a zkoušky určených technických zařízení a o změně vyhlášky Ministerstva dopravy č. 101/1995 Sb., kterou se vydává Řád pro zdravotní a odbornou způsobilost osob při provozování dráhy a drážní dopravy, ve znění pozdějších předpisů, ve znění vyhlášky č. 160/2015 Sb.
131/2017 Vyhláška o vydání pamětní stříbrné dvousetkoruny k 75. výročí operace Anthropoid
132/2017 Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o výši průměrné hrubé roční mzdy v České republice za rok 2016 pro účely vydávání modrých karet podle zákona č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Částka 47 Rozeslána dne 28. dubna 2017
133/2017 Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 243/2013 Sb., o investování investičních fondů a o technikách k jejich obhospodařování, ve znění nařízení vlády č. 11/2014 Sb.
134/2017 Sdělení Ministerstva financí o vydání výměru MF č. 02/2017, kterým se mění seznam zboží s regulovanými cenami vydaný výměrem MF č. 01/2017
|
|
|
2. května
Úterý (za neděli 30. 4., a svátek 1. 5.)
|
Daně z příjmů- plátce |
Odvod „srážkové“ daně sražené v březnu 2017 a hlášení plátce o dani sražené zahraničním poplatníkům (kromě příjmů z dohod o provedení práce do 10 000 Kč)
(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění daně sraženého v březnu 2017 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce daně o provedeném zajištění daně
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
Zákonné pojištění úrazu |
Odvod pojistného zákonné pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání za II. čtvrtletí 2017
(§ 12 odst. 3 vyhlášky č. 125/1993 Sb., o zákonném pojištění odpovědnosti zam.)
|
Soc. poj. – zaměstnavatel |
Povinnost všech zaměstnavatelů uzavřít evidenční listy důchodového pojištění (ELDP) zaměstnanců, kteří jsou účastni důchodového pojištění za rok 2016
(§ 38 odst. 4 zákona č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociál. zabezpečení)
|
Sociální pojištění – OSVČ |
Podání kopie plné moci k zastupování poradcem zpracovávajícím daňové přiznání, při odkladu termínu podání přiznání za rok 2016 do 3. 7. 2017
(§ 15 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – OSVČ |
Podání kopie plné moci k zastupování poradcem zpracovávajícím daňové přiznání, při odkladu termínu podání přiznání za rok 2016 do 3. 7. 2017>br>
(§ 24 odst. 2 zák. č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
3. května
Středa
|
Sociální pojištění – OSVČ |
Podání Přehledu OSVČ o příjmech a výdajích správě sociálního zabezpečení za rok 2016 u OSVČ podávající daňové přiznání bez poradce ve lhůtě do 3. 4. 2017
(§ 15 odst. 1, § 23 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – OSVČ |
Podání Přehledu OSVČ o příjmech a výdajích zdravotní pojišťovně za rok 2016 u OSVČ podávající daňové přiznání bez poradce ve lhůtě do 3. 4. 2017
(§ 24 odst. 2, § 26b zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění)
|
9. května Úterý (za svátek 8. 5.) |
Zdravotní pojištění – OSVČ |
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za duben 2017
(§ 7 odst. 2, § 26b zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na zdravotní pojištění)
|
11. května Čtvrtek
|
Sociální pojištění – OSVČ |
Doplacení pojistného na sociální pojištění za rok 2016 (pokud daňové přiznání nezpracovává a nepředkládá poradce) u OSVČ podávající Přehled o příjmech a výdajích až poslední den 3. 5. 2017 (jinak do 8 dnů po dřívějším podání Přehledu)
(§ 14a odst. 3 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – OSVČ |
Doplacení pojistného na zdravotní pojištění za rok 2016 (pokud daňové přiznání nezpracovává a nepředkládá poradce) u OSVČ podávající Přehled o příjmech a výdajích až poslední den 3. 5. 2017 (jinak do 8 dnů po dřívějším podání Přehledu)
(§ 8 odst. 5 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
22. května
Pondělí (za sobotu 20. 5.)
|
Daně z příjmů- zaměstnavatel |
Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů z mezd za duben 2017
(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů z mezd za duben 2017
(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za duben 2017
(§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za duben 2017
(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za duben 2017
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za duben 2017
(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za duben 2017
(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za duben 2017
(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
25. května
Čtvrtek
|
DPH |
Podání přiznání k DPH a její zaplacení za duben 2017 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
(§ 101 odst. 1 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání kontrolního hlášení DPH plátce za duben 2017 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen pokud mají měsíční zdaňovací období
(§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
Podání souhrnného hlášení plátce za duben 2017, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a poskytnutí služby (kterou má zdanit příjemce)
(§ 102 odst. 1, 3 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za duben 2017, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za duben 2017, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
(§ 102 odst. 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
31. května
Středa
|
Daně z příjmů- plátce |
Odvod „srážkové“ daně sražené v dubnu 2017 a hlášení plátce o dani sražené zahraničním poplatníkům (vyjma příjmů z dohod o provedení práce do 10 000 Kč)
(§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění daně sraženého v dubnu 2017 ze stanovených příjmů ze zdroje v ČR zahraničního poplatníka a hlášení plátce o provedeném zajištění daně
(§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Daň z nemovitých věcí |
Úhrada daně na rok 2017, pokud roční daň nepřesáhla 5 000 Kč, anebo sice přesáhla, ale poplatník nevyužije splátkování daně
(§ 15 odst. 2 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí)
|
Odvod první ze dvou splátek (á 50 %) daně na rok 2017, pokud daň přesáhla 5 000 Kč, poplatník neprovozuje zemědělskou výrobu a nechce daň zaplatit najednou
(§ 15 odst. 1 písm. b) zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí)
|
|
|
|
BOJ O ZAMĚSTNANCE V PLNÉM PROUDU
V současnosti jsme na trhu práce opět po letech svědky situace, kdy je uchazečů málo, pracovních nabídek mnoho a firmy musí doslova soupeřit o získání kvalitního zaměstnance. Jak si udržet své zaměstnance? Jaké jsou možnosti hledání nových lidí? Čím přilákat lidi z trhu a od konkurence, aby se u vás o práci ucházeli?
Není výjimkou, že na pracovní inzerát nezareaguje nikdo, nebo zareaguje jen pár lidí, kteří jsou úplně mimo požadavky firmy. Druhou fází je pozvání na pohovor – lidé dnes mají tak mnoho pracovních nabídek, že pokud voláte člověku týden po té, co poslal životopis, často řekne, že už přijal jinou pracovní nabídku. Přichází třetí fáze, i když uchazeč o práci přijme pozvání na pohovor, stále častěji se na něj vůbec nedostaví a čekáte ho zbytečně. A pokud i přijde, je pro danou práci vhodný a výběrové řízení vyhraje, v poslední fázi mu dáte pracovní nabídku, na kterou odpoví po pár dnech s tím, že jeho současný zaměstnavatel mu zvýšil plat, a tak neodejde. A váš výběrový proces začne nanovo. Jednoduše přichází doba, kdy šikovní uchazeči o práci tahají za delší konec a mohou si z nabídek vybírat. Některá výběrová řízení využívají aktuálně jen na to, aby si u současného zaměstnavatele zvedli plat, když pohrozí, že odejdou. Firmy si snadno spočítají, kolik je bude stát hledání a zaučení nového člověka, a proto se raději rozhodnou investovat do současného zaměstnance a udržet si ho za každou cenu.
Zaměstnavatelská značka
Co mohou dělat v této situaci firmy, které rostou a neustále potřebují přijímat nové zaměstnance? Ideální je být firmou, do které se lidé sami hlásí, kde chtějí pracovat, která má dobré jméno na trhu práce, známou a preferovanou zaměstnavatelskou značku. Jak ji ale získat?
Je dobré si uvědomit, že zaměstnavatelská značka neznamená to, co o sobě napíšete na firemním webu, ale silnější dopad má to, co říkají vaši zaměstnanci o své práci svým známým. Pár vět utroušených na pivu o tom, jaké je u vás špatné pracovní prostředí, se rozšíří ve městě rychleji, než billboardová kampaň o tom, jakým jste skvělým zaměstnavatelem.
Základem toho, aby u vás lidé chtěli pracovat, je právě to, jak spokojení jsou ti, kteří už u vás pracují. Ti budou šířit vaše dobré jméno v regionu, propagovat volná pracovní místa mezi svými známými a doporučovat vás všude, kde k tomu bude příležitost. Druhým pilířem je správná komunikace směrem navenek. Jednou částí je marketingová komunikace – vytvoření atraktivních webových stránek, představení zaměstnaneckých benefitů, přiblížení života ve firmě prostřednictvím článků, blogů, videí na sociálních sítích tak, aby měl uchazeč o práci pocit, že se chce přidat k vám do kolektivu. Pro mnoho potencionálních zaměstnanců je důležité sdělení obsahu práce – jste jedničkou v oblasti nějakých speciálních technologií, vyvíjíte produkt, který je jedinečný, užitečný, zajímavý? Toto všechno je třeba propagovat navenek. A co vaše platové podmínky? Pokud nejsou srovnatelné s okolními firmami se stejnými pracovními pozicemi, odrazí se to ve finále na počtu odmítnutých pracovních nabídek. Kvalitní uchazeč o práci obvykle navštíví více konkurzů, nechá si předložit pracovní nabídky a rozhoduje se až potom. O to více je důležité přesvědčit lidi jinými zajímavými věcmi, jež jim práce u vás přinese. Ale dobré také bude, abyste platili alespoň na úrovni mediánu vašich nejbližších konkurentů v regionu. Snadněji se vám pak budou prodávat ostatní dobré věci ve vaší firmě – jako způsob řízení, firemní kultura nebo zaměstnanecké benefity.
Zjednodušení výběrového řízení
V aktuální situaci na trhu práce nemohou firmy žádat od lidí doložení desíti různých dokumentů nebo samostatných prací, dělat výběrové řízení s pěti koly, nechat si při ucházení o práci vyplňovat padesátiřádkový dotazník na webových stránkách. Jednoduše, dnes hrají čas a konkurence proti vám a musíte na to myslet. Nemůžete člověka odradit náročností a zdlouhavostí výběrového procesu. Vaše inzeráty musí být poutavé, zaměřené na tu správnou cílovou skupinu. Lidé už dnes často očekávají i zveřejnění mzdy, mezi slovenskými firmami je to však stále výjimkou. Inzerát musíte zveřejnit prostřednictvím vhodných kanálů – takových, kde se pohybuje váš ideální uchazeč. U mladších ročníků se téměř celý personální marketing posouvá do online prostředí anebo do jejich přirozeného prostředí výskytu – do škol, na internáty. Stále jsou však navštěvovány i pracovní veletrhy, je však otázkou, zda tam natrefíte právě na toho svého člověka. Je třeba zvážit, kdo je vaše cílová skupina a zda se na takovou akci opravdu dostaví. V situaci, kdy uchazeče zaujmete a pošle vám svůj životopis, přichází druhá důležitá fáze, kde ho dokážete odradit. Tím, že mu pozdě odepíšete, že ho zavoláte na pohovor za dva měsíce, že budete na pohovoru nepřipravený nebo nepříjemný, že mu nedáte včas vědět výsledek pohovoru. Cest, jak odradit dobrého uchazeče, je množství a je třeba si dávat skutečný pozor na efektivitu celého výběrového procesu.
Pokud se vám podařilo najít toho správného člověka a přijal vaši pracovní nabídku, ještě stále nemáte vyhráno. Od přijetí nabídky ke skutečnému nástupu uplyne nějaká doba, kdy si to člověk stále může rozmyslet, osloví ho nějaká jiná firma a on vám jen zavolá, že svůj příslib ruší. Pokud však nastane den D a zaměstnanec nastoupí k vám do firmy, pozor na první týdny a měsíce. Očekávání lidí se stále zvyšují, a pokud se jim něco nelíbí, často velmi rychle odejdou ještě během zkušební doby – někteří i bez toho, aby vám to oznámili, jednoduše jen nepřijdou druhý den do práce a přestanou zvedat telefon. Stává se to například v situaci, kdy mají pocit, že se jim během zaučování málo věnujete, že je práce příliš náročná, že je vlastně nebaví a podobně. V současné situaci pracovního trhu plného nabídek je pro člověka snadné si zvolit cestu menšího odporu a jednoduše odejít zkusit štěstí někam jinam. Jako velmi málo odolní vůči pracovnímu stresu se ukazují právě absolventi. Pokud cokoliv nejde podle jejich představ nebo mají pocit, že je zaučování náročné, bez toho aby se pokusili to překonat, odejdou a hledají si jednodušší práci. Trh práce plný pracovních nabídek jim k tomu dopomáhá – a také rodiče, jež je ještě několik roků nechávají bydlet pod svými ochrannými křídly bez nutnosti přispívat na chod domácnosti. Ne zřídka se setkáme na pohovoru s lidmi, kteří jsou po škole rok i déle doma nezaměstnaní a jejich vystupování na pohovoru pobíhá v tom duchu, že oni se dát zaměstnat vlastně nepotřebují, protože žijí u rodičů a za málo peněz oni pracovat nepůjdou.
Možnosti hledání nových lidí
Kde však brát nové lidi, když trh uchazečů je už téměř prázdný? Mnohé firmy už sáhly po pracovnících ze zahraničí (Ukrajina, Rumunsko, Srbsko), pracovní síla z něj je však momentálně spíše nízce kvalifikovaná a nemusí být vhodná pro všechny firmy. Existuje možnost využít služeb personálních agentur, z nichž ty lepší umí nabídnout dobrou znalost trhu a kontakty na šikovné lidi v daném segmentu. Je však třeba si připravit dostatečný finanční obnos – tato služba není právě levná, a pokud potřebujete obsadit více pracovních míst, bude vás to něco stát. Můžete se pokusit nabídnout odměnu svým zaměstnancům, když přivedou do firmy nové posily (tzv. bonus za doporučení). Další z cest je si pracovní sílu sami vychovat – spolupracovat se středními školami (duální vzdělávání), podchytit si talenty už na školách. Mnoho firem má už ale také zkušenost, že navzdory tomu, že celou střední školu se studenty pracují a poskytují jim placenou praxi, po škole u nich studenti nezůstávají, velký podíl z nich odchází například do zahraničí. Můžete zkusit rekvalifikovat lidi, již se na trhu práce nedokážou uplatnit s aktuální kvalifikací – už existují i akademie, kde naučí lidi programovat za několik měsíců, zatím však neumíme říci, jaká je kvalita těchto „rychlevzniklých“ programátorů. Některé činnosti ve firmě můžete outsourcovat – čili platit externistům za to, že vám je dodají. Ať už se jedná o služby v oblasti účetnictví, IT, dnešní trh je velký a dokáže pokrýt mnoho potřeb firmy tak, aby nemusela zaměstnávat interní lidi na určité práce. Také můžete zkusit oslovovat lidi sami – takové, co si aktuálně práci nehledají, a proto na inzerci nereagují. Můžete to dělat prostřednictvím portálu LinkedIn, kde mají lidé profesní profily – je tam ovšem pro lepší práci s profily třeba zakoupit si placený náborářský účet, což rovněž není levná záležitost. Také můžete oslovovat lidi na odborných konferencích a zkusit jim nabídnout práci ve vaší firmě. Takové přímé oslovování je však velmi náročné a úspěšnost není vysoká – musíte mít ve firmě něco, co motivuje i člověka, který si práci nehledal, uvažovat nad vaší nabídkou. Čili mít nějakou kariérní příležitost, která je pro něj postupem, pracovat pro známou značku, dělat na zajímavější pozici než doteď anebo ho motivovat vysloveně finančně.
Práce s lidmi jako dlouhodobý proces
Jako firma se musíte zamyslet nad svojí strategií z dlouhodobého hlediska. Jakým způsobem si umíte lidi vychovávat, jak zabezpečíte, aby od vás stávající zaměstnanci neodcházeli, a čím dokážete přilákat lidi z trhu a od konkurence, aby se u vás o práci ucházeli? Nemusíte mít nejvyšší platy v regionu, ale pokud platíte podprůměrně, musíte mít opravdu něco skvělého a přesvědčivého, abyste si talenty udrželi. V tomto procesu hraje významnou roli strategie vedení firmy, oddělení lidských zdrojů a marketingu, jež propagují zaměstnavatelskou značku, ale zároveň jsou prvním styčným bodem pro uchazeče o práci, ale také každý vedoucí zaměstnanec, na jehož přístupu závisí, jak se vaši lidé cítí v práci a co o ní říkají svým známým.
Někteří manažeři tvrdí, že zákazník je na prvním místě, zaměstnanec na druhém. Myslíme si, že to neplatí. Pokud nemáte spokojené zaměstnance, projeví se to na jejich přístupu k zákazníkovi a ve finále i na vašich tržbách. Pokud nemáte ve firmě spokojené lidi, neustále se vám obměňují a ani služby zákazníkům nemohou být na velmi dobré úrovni, protože ti pak komunikují neustále se začátečníky.
Mgr. Monika Jakubíková, Ph. D.
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 9/2017 (IV/2017)
- Školský zákon s komentářem – JUDr. Eva Dandová
- Výzkum a vývoj ve vazbě na daň z příjmů – Ing. Dalimila Mirčevská
- Dodání zboží z EU z pohledu DPH – Ing. Václav Benda
- Limitní údaje v zákonu o daních z příjmů pro FO – Ing. Ivan Macháček
- Kontrolní hlášení k DPH po přezkumu Ústavním soudem – Mgr. Petr Taranda
- Trestní odpovědnost ve zdravotnictví – JUDr. Jana Drexlerová
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 5/2017 (IV/2017)
- Zákon o DPH – novela – Ing. Václav Benda
- Příjem z darování – Ing. Eva Sedláková
- Zdanění příjmů FO z kapitálového majetku – Ing. Martin Děrgel
- DPH u finančního leasingu – Ing. Václav Benda
- Přeměny obch. společností a družstev - účetní pohled – Ing. Dalimila Mirčevská
- Přeměny obch. společností a družstev - právní pohled – Ing. Dalimila Mirčevská
- Zápočet vzájemných pohledávek – Ing. Karel Janda
- Odstupné při převedení na jinou práci – Richard W. Fetter
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 5/2017 (IV/2017)
- Slevy na dani a daňové zvýhodnění – Ing. Eva Sedláková
- Souvztažnosti dle syntetických účtů třída 2 a 3 – Ing. Vladimír Hruška
- BOZP ve stavebnictví – JUDr. Eva Dandová
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 5/2017 (IV/2017)
- Mzdy a platy - JUDr. Eva Dandová
- Mzdy a platy ve školství - JUDr. Eva Dandová
- Příjímání zaměstnanců bez chyb – JUDr. Ladislav Jouza
- Daňové výdaje na zdraví a práva zaměstnanců – Ing. Eva Sedláková
- Kdy je pracovnělékařský posudek závazný? – Richard W. Fetter
- Následky neplatného rozvázání pracovního poměru – JUDr. Jana Drexlerová
- Obec vykonává státní správu – Ing. Karel Janda
- Daňové odpisy u příspěvkových organizací – Ing. Zdeněk Morávek
1000 řešení – měsíčník č. 3-4/2017 (II/2017)
- Občanský zákoník – novela - Ing. Karel Janda
- Daňová povinnost k dani z příjmů za rok 2016 – Ing. Martin Děrgel
- Zákon o účetnictví – malá novela – Ing. Karel Janda
- Daň z příjmů
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
SBORNÍKY ZÁKONŮ:
zákon o daních z příjmů, zákon o dani z přidané hodnoty, zákon o účetnictví … (I/2017)
Zákony IIA – občanský zákoník, zákon o obchodních korporacích, občanský soudní řád … (IIA/2017)
Zákony IIB – trestní zákoník, trestní řád, zákon o přestupcích … (IIB/2017)
Zákony III – zákoník práce, zákon o nemocenském pojištění, zákon o důchodovém pojištění … (III/2017)
Zákony IV – stavební zákon, katastrální zákon, zákon o zadávání veřejných zakázek … (IV/2017)
Zákony V – zákon o obcích, zákon o krajích, školský zákon …. (V/2017)
Zákony VI – zákon o odpadech, zákon o životním prostředí, vodní zákon … (VI/2017)
ODBORNÉ PUBLIKACE:
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2016 (sestavování účetní závěrky podnikatelů)
Daňová přiznání k daním z příjmů FO a PO za rok 2016 (aktuální informace pro zpracování daňových přiznání)
Pomocník mzdové účetní 2017 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z oblasti mezd a platů)
Daňové a nedaňové výdaje (2017) – (uplatňování skutečně vynaložených výdajů do výdajů daňových)
Povinnosti zaměstnavatele – (práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele)
Vzory smluv dle NOZ II. – (komentované vzory smluv)
Ekonomický a personalistický slovník – (ekonomické pojmy a výrazy, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách)
Stavíme bez chyb, pokut a penále – (legislativní část, změny a novinky, slovník stavebních pojmů)
Daňové výdaje z účetního a daňového hlediska bez chyb, pokut a penále – (které výdaje uplatnit do daňových výdajů a jak správně účtovat)
Mzdy a platy bez chyb, pokut a penále – (mzdy a platy aktuálně po novelách)
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník č. 10/2017 (V/2017)
- Zákon o spotřebitelském úvěru s komentářem – JUDr. Jiří Nesnídal
- Nejnovější pracovně-právní judikatura – Richard W. Fetter
- Vybrané zaměstnanecké benefity – Ing. Helena Machová
- Novela insolvenčního zákona – JUDr. Jana Drexlerová
- Novela trestního zákoníku a trestního řádu – JUDr. Jana Drexlerová
- Rozvrh pracovní doby – JUDr. Ladislav Jouza
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 6/2017 (V/2017)
- Oprava odpočtu daně – Ing. Václav Benda
- Novela insolvenčního zákona – Ing. Karel Janda
- Příjmy z kapitálového majetku – Ing. Eva Sedláková
- Tichá společnost a daňové souvislosti – Ing. Ivan Macháček
- DPH u oprav movitých a nemovitých věcí – Ing. Václav Benda
- Zisk a ztráta z účetního pohledu – Ing. Martin Děrgel
- Zaměstnávání cizinců v České republice – Mgr. Olga Bičáková
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 6/2017 (V/2017)
- DPH po novele v příkladech – Ing. Václav Benda
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 6/2017 (V/2017)
- Novela školského zákona – JUDr. Eva Dandová
- Novela zákona o nemocenském pojištění – JUDr. Eva Dandová
- Příspěvky od Úřadu práce pro OSVČ v r. 2017 – Mgr. Olga Bičáková
- Povinnosti zaměstnavatele před vznikem pracovního poměru – JUDr. Ladislav Jouza
- Dohoda o provedení práce (brigáda) – pravidla, zdanění a odvody – Richard W. Fetter
- Obec vykonává státní správu (2.) – Ing. Karel Janda
- Nájem nemovitých věcí z pohledu DPH u neziskových subjektů – Ing. Zdeněk Morávek
1000 řešení – měsíčník č. 5/2017 (V/2017)
- Novela zákona o DPH – Ing. Zdeněk Kuneš
- Novela školského zákona – JUDr. Eva Dandová
- Daňové výdaje – Ing. Ivan Macháček
- Daň z příjmů
- Daň z přidané hodnoty
- Účetnictví
- Zákoník práce
|
|
|
Mzdy a platy po novelách
Jedním z důsledků růstu ekonomiky je zvyšování mezd a platů. Otázky s tím spojené jsou proto v současnosti velmi aktuální. V našich publikacích najdete kromě jiného aktuální komentář pracovněprávních předpisů, které řeší mzdové a platové otázky. V poslední době nastalo v této oblasti několik změn. Jak správně řešit v praxi mzdové a platové otázky na pracovištích? V každodenní praxi využijí balíček nejen mzdové účetní a personalisté, ale i zaměstnavatelé, zaměstnanci, podnikatelé, živnostníci, ekonomové, auditoři, daňoví poradci …
- 1. PaM 5/2017 – Mzdy a platy - příspěvek – JUDr. Eva Dandová
/A4, str. 80/
- 2. DÚVaP 5/2017 – Slevy na dani a daňové zvýhodnění – příspěvek – Ing. Eva Sedláková
/A5, str. 160/
- 3. Vzory smluv dle ZP - komentované vzory smluv – JUDr. Ladislav Jouza
/A5, str. 144/
- 4. Mzdy a platy – monotematika – JUDr. Ladislav Jouza
/A5, str. 120/
Cena balíčku je 708 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 354 Kč.
Ušetříte 354 Kč.
Mzdy a platy – pro podnikatele
Jedním z důsledků růstu ekonomiky je zvyšování mezd a platů. Otázky s tím spojené jsou proto v současnosti velmi aktuální. V našich publikacích najdete kromě jiného aktuální komentář pracovněprávních předpisů, které řeší mzdové a platové otázky. V poslední době nastalo v této oblasti několik změn. Jak správně řešit v praxi mzdové a platové otázky na pracovištích? V každodenní praxi využijí balíček nejen mzdové účetní a personalisté, ale i zaměstnavatelé, zaměstnanci, podnikatelé, živnostníci, ekonomové, auditoři, daňoví poradci …
- 1. Poradce 8/2017 – Mzda a plat – komentář k aktuálním předpisům - komentář – JUDr. Ladislav Jouza
/A5, str. 248/
- 2. PaM 5/2017 – Mzdy a platy – příspěvek – JUDr. Eva Dandová
/A4, str. 80/
- 3. DÚVaP 5/2017 - Slevy na dani a daňové zvýhodnění – příspěvek – Ing. Eva Sedláková
/A5, str. 160/
- 4. Ekonomický a personalistický slovník – cca 3000 ekonomických pojmů a výrazů, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách
/A5, str. 272/
Cena balíčku je 760 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 380 Kč.
Ušetříte 380 Kč.
Mzdy a platy – pro školy
Plat, stejně jako mzda, je peněžitým plněním za práci. V zákoníku práce, v nařízení vlády o platech a katalogu prací a služeb bylo v poslední době dosti změn. Jaké změny nastaly? Balíček nabízí ucelený pohled na mzdovou sféru a je určen pracovníkům a ředitelům předškolních, základních, středních, vyšších odborných škol, obcím a krajům, ale i zaměstnavatelům, personalistům, zaměstnancům …
- 1. Poradce 8/2017 - Mzda a plat – komentář k aktuálním předpisům - komentář – JUDr. Ladislav Jouza
/A5, str. 248/
- 2. PaM 5/2017 - Mzdy a platy pro školy – příspěvek – JUDr. Eva Dandová
/A4, str. 80/
- 3. DÚVaP 5/2017 - Slevy na dani a daňové zvýhodnění – příspěvek – Ing. Eva Sedláková
/A5, str. 160/
- 4. Vzory smluv dle ZP – komentované vzory smluv – JUDr. Ladislav Jouza
/A5, str. 144/
- 5. Ústava ČR - aktuální znění Ústavy ČR a zákona o volbě prezidenta republiky
/A6, str. 88/
- 6. Ekonomický a personalistický slovník - cca 3000 ekonomických pojmů a výrazů, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách
/A5, str. 272/
Cena balíčku je 960 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 480 Kč.
Ušetříte 480 Kč.
Novela školského zákona II.
Důvodem této novelizace školského zákona byla nutnost vytvoření právního základu pro realizaci změn v systému financování regionálního školství územně samosprávných celků. Změny se kromě jiného týkají: financování základních uměleckých škol, financování „nepedagogické práce“, zavedení zcela odlišného systému financování pedagogické práce v mateřských školách, základních školách, ve středních školách a v konzervatořích a ve školních družinách.
Balíček je určen předškolním, základním, středním, vyšším odborným školám, rodičům, zákonným zástupcům žáků, všem pracovníkům ve školství.
- 1.Poradce 9/2017 - Školský zákon po novele s komentářem - komentář – JUDr. Eva Dandováá
/A5, str. 288/
- 2. 1000 řešení 5/2017 - Školský zákon – novela – praktické příklady
/A5, str. 112/
- 3. Murhpyho večné zákony - Murhpy eternal laws – anglicko - slovenské citáty (dárek zdarma)
/A6, str. 224/
- 4. Ústava ČR – aktuální znění Ústavy ČR a zákona o volbě prezidenta republiky
/A6, str. 88/
- 5. Ekonomický a personalistický slovník - cca 3000 ekonomických pojmů a výrazů, se kterými se setkávají nejen podnikatelé, ekonomové, účetní, ale i pracovníci na úřadech a ve školách
/A5, str. 272/
- 6. CD Poradce Únor 2017
Cena balíčku je 540 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 270 Kč.
Ušetříte 270 Kč.
Tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz (ceny jsou konečné)
Ceny balíčků jsou konečné, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
RÁDI ODPOVÍME NA VAŠE OTÁZKY TELEFONICKY NEBO E-
MAILEM DENNĚ V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |