Em@ilové noviny

 

č. 8/2020

30.4.2020

 

 
 
 Téma novin 
 P6 aktual 
 Chybovat znamená platit 
 Nejvíce čtená témata a publikace 
 Horká témata 
 Kontakty 

Služby, které najdete jen u nás:
  • aktuální a rychlé informace
    (změny zákonů a předpisů) z oblastí daní, účetnictví, mezd, odvodů;
  • kvalifikovaný a ochotný personál
    na zákaznickém oddělení;
  • možnost rychlého objednání
    publikací (telefonicky, faxem, e-mailem, poštou);
  • rychlá dodávka (do 48 hodin)
    s minimálními reklamacemi;
  • uvádění nových produktů
    prostřednictvím mailingů a telemarketingu;
  • přibližování se k zákazníkovi
    prostřednictvím bezplatných odpovědí na otázky a e - mailových novin
 

Vážení čtenáři!

Chystáte se nyní na jaře stavět nebo rekonstruovat? Pokud ano, určitě Vám bude dobrým rádcem Poradce 11/2020, kde je uveřejněn Stavební zákon s komentářem. Podstatná část novelizace stavebního zákona představuje digitalizace výkonu veřejné správy, zejména nakládání se soubory dat a jejich standardizací tak, aby byly zpřístupněny nejširšímu okruhu uživatelů. Novelou byl také rozšířen předmět právní úpravy též o vytvoření a správu národního geoportálu. Více již čtěte v rubrice Témata novin pod názvem Zákon o zeměměřictví a stavební zákon po novele a také v měsíčníku DaÚ 6/2020 a Poradce 11/2020.

OSVČ mohou vzhledem k současné situaci podat Přehled zdravotní pojišťovně později, v návaznosti na platnou právní úpravu nejpozději až dne 3. 8. 2020. Čtěte v rubrice Témata novin pod názvem
OSVČ a podání Přehledu zdravotní pojišťovně za rok 2019 - nové lhůty.

Už více let trvá stupňující se obliba ježdění na kolečkových bruslích. Jaké zdravotní benefity může přinést?
Více již čtěte v rubrice Být dobrý nestačí, v příspěvku Pohyb i relax na kolečkách.

Aktuální tematické balíčky: Koronakrize - pracovněprávní a daňová opatření, ZDP pro rok 2020, Cestovní náhrady nově, Stavební zákon po novele, Informační systémy a veřejná správa, Rodinný podnik, Smlouvy bez chyb, pokut a penále.

Přejeme Vám obohacující čtení a těšíme se na brzké setkání.

Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
poradce@i-poradce.cz


Z aktuální nabídky vybíráme:

Poradce č. 11 / 2020 - Stavební zákon s komentářem
Podnikání a koronavirus
Aktualizace II/2 - Občanský zákoník, Zákon o obchodních korporacích
Aktualizace II/3 - Trestní zákoník, Trestní řád














TÉMATA ČÍSLA:

 

 
 

OPATŘENÍ VLÁDY ČR v souvislosti s koronavirem

 

24. 4. 2020

Vláda požádá Poslaneckou sněmovnu o prodloužení nouzového stavu do 25. května

Vláda Andreje Babiše požádá Poslaneckou sněmovnu o prodloužení doby nouzového stavu v České republice až do 25. května. Znění žádosti vláda schválila na mimořádném jednání v pátek 24. dubna 2020.

 

23. 4. 2020

Vláda zrychlila scénář uvolňování mimořádných opatření, od pondělí mohou otevřít větší provozovny

Díky příznivému vývoji epidemiologické situace ve výskytu nemoci covid-19 vláda Andreje Babiše na mimořádném jednání ve čtvrtek 23. dubna 2020 schválila rychlejší scénář uvolňování mimořádných karanténních opatření. Od pátku byla změněna pravidla omezení volného pohybu osob a lidé mohou chodit na veřejnosti či sportovat v až desetičlenných skupinkách. Od pondělí budou moci otevřít i provozovny až do 2 500 metrů plochy s výjimkou těch v nákupních centrech.

 

20. 4. 2020

Vláda navrhuje prodloužit finanční pomoc OSVČ i v květnu, chce zvýšit i platby za státní pojištěnce

Vláda Andreje Babiše se na jednání v pondělí 20. dubna zabývala především dalšími formami pomoci podnikatelům poškozeným důsledky pandemie koronaviru. Poškozené osoby samostatně výdělečně činné by měly dostávat od státu finanční pomoc i po 30. dubnu až do skončení mimořádných opatření. Vláda rovněž navrhne Poslanecké sněmovně další zvýšení schodku státního rozpočtu, a to na 300 miliard korun. Jedním z důvodů je i plánovaný nárůst plateb do systému zdravotního pojištění za státní pojištěnce o necelých 21 miliard korun v letošním roce.

 

17. 4. 2020

Vláda navrhla zvýšení ošetřovného a potvrdila od pondělí částečné uvolnění některých opatření

Ošetřovné pro rodiče dětí mladších 13 let, které v důsledku karanténních opatření nemohou navštěvovat předškolní či školská zařízení, a pro osoby, které pečují o zdravotně hendikepované osoby ve společné domácnosti, se může zvýšit ze současných 60 procent na 80 procent denního vyměřovacího základu. Příslušný návrh novely zákona o některých úpravách v sociálním zabezpečení v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020 schválila na mimořádném jednání v pátek 17. dubna 2020 vláda Andreje Babiše.

 

Zdroj: https://www.vlada.cz/

 

TÉMATA NOVIN

 
ZÁKON O ZEMEMĚŘICTVÍ A STAVEBNÍ ZÁKON PO NOVELE

Jednou z významných tendencí postupné reformy veřejné správy je přechod na digitalizaci, resp. elektronizaci jejího výkonu. Smyslem a účelem je jednak zjednodušit procesní postupy ve sféře veřejné správy, jednak – a původně především – zpřístupnit občanům (veřejnosti) data vytvářená orgány veřejné moci a soukromými subjekty působícími ve veřejné sféře nebo s vlivem na ni. Jinak řečeno: standardizovat data a nakládání daty tak, aby byla zpřístupněna nejširšímu okruhu uživatelů.

 

V duchu této tendence byla již v roce 2007 vydána Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/2/ES ze dne 14. března 2007 o zřízení Infrastruktury pro prostorové informace v Evropském společenství (INSPIRE), provedená Rozhodnutím Komise (2009/442/ES) ze dne 5. června 2009, kterým se provádí směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/2/ES, pokud jde o sledování a podávání zpráv. Tyto právní předpisy byly transponovány do českého právního řádu jednak zákonem č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí, ve znění pozdějších předpisů, jednak prováděcí vyhláškou MŽP č. 103/2010 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o právu na informace o životním prostředí, ve znění vyhlášky č. 257/2015 Sb. Jak je patrno, jednalo se především o zpřístupňování dat o životním prostředí, nicméně záběr směrnice INSPIRE je širší. Jak je výslovně uvedeno v preambuli:„Problémy týkající se dostupnosti, kvality, uspořádání, zpřístupnění a sdílení prostorových informací jsou společné pro celou řadu oblastí politiky a informací a vznikají na různých úrovních orgánů veřejné správy. Pro vyřešení těchto problémů jsou nezbytná opatření pro výměnu, sdílení, přístup a používání interoperabilních prostorových dat a služeb založených na prostorových datech na různých úrovních orgánů veřejné správy a v různých odvětvích. Proto by měla být ve Společenství zřízena infrastruktura pro prostorové informace.“

 

Prostorovými daty se rozumí data v elektronické podobě,

která přímo nebo nepřímo odkazují na určitou polohu nebo zeměpisnou oblast. Metadaty se rozumí informace, které popisují soubory prostorových dat nebo služby založené na prostorových datech a které umožňují jejich vyhledávání, třídění a používání, resp. sdílení. Sdílení dat pak umožnit podle zásad uvedených v prováděcích pravidlech směrnice INSPIRE, zejména:

•    zpřístupnit soubory prostorových dat odpovídajících tématům uvedeným v příloze směrnice jakoukoliv technicky proveditelnou formou jednotlivým právnickým nebo fyzickým osobám, aniž by bylo nutno si o přístup k těmto datům žádat,

•    aktivně zpřístupnit služby založených na prostorových datech, a to bez omezení,

•    zveřejňovat metadata, to jest, informace, které popisují prostorová data nebo služby založené na prostorových datech a které umožňují jejich vyhledávání, třídění a používání,

•    poskytovat služby elektronického obchodu jakožto služby založené na prostorových datech, čímž se rozumí zpracování prostorových dat nebo souvisejících metadat prostřednictvím počítačové aplikace,

•    sdílet efektivně soubory prostorových dat ve veřejné správě,

•    informovat o využívání infrastruktury, přičemž infrastrukturou pro prostorová data se rozumí prostorová data a služby založené na prostorových datech, síťové služby a technologie, metadata, technické požadavky, dohody o sdílení přístupu k prostorovým datům a službám založeným na prostorových datech a jejich využívání, mechanismy, procesy a postupy koordinace, zavedené, provozované nebo zpřístupněné v souladu s tímto zákonem a sledování, využívání prostorových dat a služeb založených na prostorových datech.

 

Technické požadavky musí

obsahovat minimální výkonnostní požadavky na služby

založené na prostorových datech a zajišťovat soudržnost prostorových dat podle pravidel pro vytvoření a aktualizaci metadat, monitorování a podávání zpráv, služby založené na prostorových datech, interoperabilitu a harmonizaci prostorových dat a služeb založených na prostorových datech a pro přístup k prostorovým datům a službám. Podstatnou složkou sběru, zpřístupňování a distribuce dat je interoperabilita, jíž se rozumí možnost kombinace prostorových dat a vzájemné komunikace mezi službami založenými na prostorových datech bez opakovaných ručních zásahů tak, aby bylo dosaženo soudržného výsledku a aby byla zvýšena přidaná hodnota prostorových dat a služeb založených na prostorových datech.

Pro účely uspořádání, třídění, evidence, archivace a distribuce dat se zakládá geoportál jako komplexní internetové rozhraní pro přístup k prostorovým datům. Geoportál tak umožňuje na jednom místě vyhledat informace (metadata) o prostorových datech pořízených z různých zdrojů, umožňuje si tato data prohlédnout, popřípadě sdílet a využívat ve formě souborů či služeb.

 

Základem geoportálu jsou digitální technické mapy jakožto databázové soubory obsahující údaje o dopravní a technické infrastruktuře a vybraných přírodních, stavebních a technických objektech a zařízeních, které zobrazují a popisují jejich skutečný stav.

 

V souvislosti s pokračující transpozicí evropské směrnice INSPIRE do českého právního řádu a s postupným přechodem na digitalizaci/elektronizaci veřejné správy, jakož i s postupným přechodem na digitalizované formy projektové přípravy staveb, jejich provádění a zejména jejich užívání byl zákonem č. 42/2020 Sb. novelizován zákon č. 200/1994 Sb., o zeměměřictví, a v souvislosti s ním zejména zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), zákon č. 360/1992 Sb., o výkonu povolání autorizovaných architektů a o výkonu povolání autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, a zákon č. 111/2009 Sb., o základních registrech.

 

Novelou zákona o zeměměřictví a stavebního zákona

byl v roce 2020 rozšířen předmět právní úpravy též o vytvoření a správu národního geoportálu územního plánování. Do procesu plánování území (i navrhování a projektování staveb) vstupují stále razantněji nové digitální, resp. elektronické (informační) technologie. Jak plyne z výše uvedených zásad, v případě územního plánování se jedná především o zřízení národního geoportálu územního plánování, jehož správcem je Ministerstvo pro místní rozvoj. Základní myšlenka geoportálu jakožto efektivního rozhraní k redistribuci a sdílení dat a metadat je nepochybně smysluplná.

 

Jeho smysl a určení deklaruje nový § 161a stavebního zákona tak, že slouží pro

•    zveřejnění výstupů z územně plánovací činnosti orgánů územního plánování,

•    zabezpečení přístupu k evidenci územně plánovací činnosti,

•    poskytování prostorových dat k tématu plánované využití území,

•    zpřístupňování a poskytování dalších dat, která souvisí s územním plánováním a územním rozvojem, které určí ministerstvo, a

•    další činnosti vyplývající z tohoto zákona nebo jeho prováděcích právních předpisů.

 

Přístup k datům zveřejněným na národním geoportálu územního plánování lze omezit nebo odepřít jen tehdy, je-li to v zájmu veřejné bezpečnosti, zajištění obrany státu nebo ochrany mezinárodních vztahů nebo by tím byla porušena ochrana práv třetích osob plynoucích ze zvláštních právních předpisů. Žádoucím užitím digitálních technologií v územním plánování může být i nastavování modelů regulace území, umožňující mnohem větší aplikační flexibilitu.

 

Základem geoportálu jsou digitální technické mapy, a to

a)  obligatorní digitální technická mapa kraje jako zdroj informací, které slouží zejména pro účely územního plánování, přípravy, umisťování, povolování a provádění staveb, poskytování informací o životním prostředí podle zákona o právu na informace o životním prostředí a poskytování údajů o fyzické infrastruktuře podle zákona o opatřeních ke snížení nákladů na zavádění vysokorychlostních sítí elektronických komunikací; obsah digitální technické mapy kraje tvoří údaje o

-   druzích, umístění, průběhu a vlastnostech objektů a zařízení dopravní a technické infrastruktury včetně údajů o jejich ochranných a bezpečnostních pásmech a údajů o záměrech na provedení změn dopravní a technické infrastruktury v území,

-   umístění, průběhu a vlastnostech vybraných stavebních a technických objektů a zařízení a vybraných přírodních objektů na zemském povrchu, pod ním nebo nad ním, které charakterizují základní prostorové uspořádání území.

-   (5) Součástí údajů podle odstavce 4 jsou i údaje o vlastnících, správcích, provozovatelích a editorech objektů a zařízení. Podrobné vymezení obsahu digitální technické mapy kraje včetně způsobu a rozsahu vedení údajů o vlastnících, správcích, provozovatelích a editorech podle věty první a včetně vymezení objektů, zařízení a záměrů podle odstavce 4 stanoví prováděcí právní předpis;

b)  fakultativní digitální technická mapa obce, kterou obec spravuje v samostatné působnosti; digitální technická mapa obce může obsahovat údaje

-   obdobně jako digitální technická mapa kraje, z níž digitální technické mapy obce také přebírají údaje,

-   o dalších zařízeních a objektech, které nejsou obsahem digitální technické mapy kraje, pokud je to významné pro plnění působnosti obce; podklady pro vedení těchto údajů zajišťuje obec vlastní činností;

obce mohou pro účely vedení digitální technické mapy obce stanovit obecně závaznou vyhláškou obsah digitální technické mapy obce nad rámec obsahu digitální technické mapy kraje;

c)  obligatorní digitální mapa veřejné správy, která je tvořena propojením katastrální mapy, ortofotomapy a digitálních technických map krajů. Informační systém digitální mapy veřejné správy zajišťuje zejména

-   jednotné rozhraní pro zobrazení katastrální mapy, ortofotomapy a digitálních technických map krajů; krajské úřady poskytují k tomu nezbytnou součinnost,

-   jednotné rozhraní pro předávání údajů k aktualizaci digitálních technických map krajů a pro zápis do digitálních technických map krajů,

-   vedení seznamu vlastníků, provozovatelů a správců technické infrastruktury, včetně údajů o tom, v jakém území plní povinnost podle § 161 odst. 1 věty druhé stavebního zákona, a vlastníků, provozovatelů a správců dopravní infrastruktury včetně údajů o tom, v jakém území působí,

-   vedení seznamu editorů digitálních technických map krajů a osob, které za editora plní jeho editační povinnost, včetně rozsahu jejich oprávnění k editaci.

 

Údaje o území je povinen poskyt­nout pořizovateli orgán veřejné správy, jím zřízená právnická osoba a vlastník dopravní a technické infrastruktury v digitální formě bezodkladně po jejich vzniku nebo po jejich zjištění, přitom zodpovídá za jejich správnost, úplnost a aktuálnost. Tato povinnost bude splněna, budou-li údaje o území poskytnuty do digitální technické mapy kraje podle zákona o zeměměřictví.

 

Grafická část bude poskytována ve vektorové formě v souřadnicovém systému Jednotné trigonometrické sítě katastrální. Údaje o území mohou být použity pro činnost orgánů veřejné správy a pro činnost projektanta územně plánovací dokumentace a územní studie. Obdobně využití digitálních/elektronických nástrojů (veřejné) správy může být vhodné zejména tam, kde existují objektivizovatelné regulativy; tyto technologie mohou umožňovat mnohem pružnější reakci na konkrétní individuální podmínky v území i na jejich postupné proměny s tím, jak jsou plánovací dokumentace naplňovány konkrétními záměry v území realizovanými. To, co hrozí, je případná záměna tohoto nástroje za sám cíl regulace.

Na tuto tendenci pak navazuje příprava právního a technického prostředí pro efektivní využívání digitalizace v celém výstavbovém procesu, a to prostřednictvím informačních modelů a informačního managementu, o jehož komplexní zavedení ve veřejné sféře se uvažuje na základě usnesení vlády k 1. lednu 2022 a obecně k roku 2027 [usnesení vlády České republiky č. 682/2017 ze dne 25. září 2017, o koncepci zavádění metody BIM („BuildingInformation Modelling“) v České republice].

Smyslem a sledovaným účelem je provázat proces předprojektové a projektové přípravy stavebních a územních záměrů s jejich prováděním a následnou další existencí v průběhu celého životního cyklu stavby. I novela zákona o zeměměřictví a novelizace ostatních zákonů nabývá účinnosti až 1. července 2023, s výjimkou některých ustanovení, například o geoportálu územního plánování, jehož účinnost je vázána na vydání prováděcího právního předpisu, limitovaného nejpozději třemi lety.

Vedle shora popsaných pozitivních důsledků se však nelze vyhnout ani upozornění na hrozby, které s sebou sběr, archivace a evidence, distribuce zpřístupňováním a sdílením dat, jakož i digitalizace, resp. elektronizace výkonu veřejné správy nese.

 

Glajchšaltování

Velmi svůdné je zneužití dat, jejich sběru, archivace, distribuce a sdílení pro vytváření „jednotných modelů“; na pozadí zkvalitnění distribuce a sdílení dat se uplatní snahy po unifikaci potírající svébytnost a specifičnost. Zcela nejhorším výsledkem pak bude petrifikace takového nástroje vytvořením jednotné předepsané obsahové „legendy“ glajchšaltující právě to, čemu by dobře postavený nástroj měl bránit – individualitu, specifičnost – svébytnost území. Tomuto pokušení je vystaveno například územní plánování a projektování staveb. Důvodnou je v tomto případě obava, která začíná nabývat již dosti zřetelných kontur, že se další úsilí povede směrem k dalšímu glajchšaltování územně plánovací činnosti vymýšlením společných závazných legend a jejich vymáháním, tak jak je tomu dnes s vyhláškou č. 500/2006 Sb. a č. 501/2006 Sb. v platných zněních. Tato hrozba sílí se zmocňovacím ustanovením k vydání zvláštního prováděcího právního předpisu ke stanovení obsahových náležitostí národního geoportálu územního plánování.

 

Vyšší míra rizika a zranitelnosti

Hrozby selhání v případě dlouhodobějších krizí a náhlých výpadků systému. Jinak řečeno: čím vyšší je technologický standard, čím četnější a integrovanější jsou technologicky vyspělé systémy a zařízení, tím jsou jak tyto zařízení jednotlivě, tak systém jako celek zranitelnější a tím vyšší je nebezpečí jejich selhání. Nezbytnou součástí takových systémů pak musí být nutně záložní řešení, umožňující výkon veřejné správy, výkon povolání nebo například i jen prosté užívání vysoce technologicky sofistikovaných staveb v době výpadků a krizí.

 

Více již najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 6/2020 a komentář k stavebnímu zákonu po novele najdete v Poradci 11/2020

 



OSVČ A PODÁNÍ PŘEHLEDU ZDRAVOTNÍ POJIŠŤOVNĚ ZA ROK 2019 - NOVÉ LHŮTY

Kromě pravidelného placení záloh (nejsou-li OSVČ této povinnosti ze zákona zbaveny) je jejich další základní povinností podání Přehledu za rozhodné období předcházejícího kalendářního roku. S ohledem na současnou situaci se záměrem mj. omezit koncentraci osob na úřadech a na poštách umožnila vláda České republiky právnickým i fyzickým osobám podat daňové přiznání bez jakýchkoli sankcí do 1. července 2020.

 

 

Termíny pro podání Přehledu a úhradu doplatku pojistného

Přehled podávají OSVČ bez ohledu na skutečnost, zda je jejich samostatná výdělečná činnost jediným, resp. při souběhu se zaměstnáním hlavním nebo vedlejším zdrojem příjmů. Od nejzazšího termínu pro podání daňového přiznání se návazně odvíjí i nejzazší termín pro podání Přehledu OSVČ zdravotní pojišťovně (případně pojišťovnám v případě změny zdravotní pojišťovny v průběhu kalendářního roku – standardně k 1. 7.). OSVČ má podle zákona povinnost podat Přehled nejpozději do jednoho měsíce ode dne, ve kterém měla podat daňové přiznání za předchozí zdaňovací období.

 

Zdravotní pojišťovny budou tuto skutečnost respektovat a bez jakýchkoli sankcí umožní OSVČ podat

Přehled později, v návaznosti na platnou právní úpravu nejpozději až dne 3. 8. 2020.

 

Od data podání Přehledu se návazně odvíjí termín pro zaplacení případného doplatku pojistného. Rozdíl mezi zaplacenými zálohami a vypočtenou výší pojistného je splatný vždy nejpozději do 8 dnů po dni, ve kterém byl, popřípadě měl být, podán Přehled. To také znamená, že pokud Přehled podáte dříve než v nejzazším možném termínu, musíte provést úhradu doplatku pojistného do osmi dnů ode dne jeho skutečného podání.

 

Dnem úhrady doplatku pojistného (jakož i každé zálohy na pojistné) je datum připsání platby na příslušný příjmový účet zdravotní pojišťovny nebo platba v hotovosti na pokladně zdravotní pojišťovny.

 

Vzniklé penále a žádost o jeho prominutí

Pokud dojde v souvislosti s výskytem koronaviru k opoždění plateb ať už záloh na pojistné nebo doplatku pojistného, a tím ke vzniku penále, může OSVČ v rámci institutu odstranění tvrdosti podat žádost o prominutí vyměřeného penále. Jestliže žadatel odůvodní a doloží, že ke vzniku penále došlo v přímé souvislosti se šířením koronaviru, uplatní zdravotní pojišťovny vstřícný postoj a evidované penále by mělo být v plné výši prominuto. Penále, jehož výše nedosáhne za kalendářní rok v úhrnu 100 Kč, se nepředepisuje a ani se nepřipočítává k případnému penále, vzniklému v dalších letech.

 

NOVÁ VÝŠE ZÁLOHY se platí od měsíce, ve kterém OSVČ podá zdravotní pojišťovně Přehled.

 

To znamená, že pokud OSVČ podá Přehled za rok 2019 například v březnu 2020, platí novou výši zálohy od tohoto měsíce, kdy posledním dnem lhůty pro zaplacení této nové zálohy je 8. duben 2020, a to připsáním platby zálohy na účet zdravotní pojišťovny.

 

Pokud musí OSVČ dodržet ve zdravotním pojištění minimální vyměřovací základ, platí v roce 2020 alespoň minimální zálohy 2 352 Kč, a to každopádně již od ledna 2020. Alespoň minimální zálohy platí ta OSVČ, pro kterou je její samostatná výdělečná činnost jediným (resp. při souběhu se zaměstnáním hlavním) zdrojem příjmů.

 

Přeplatek u OSVČ

 

Při řešení přeplatku, vzniklého při podání Přehledu, jsou v praxi na základě požadavku OSVČ aplikovány tyto dvě varianty:

a) vrácení přeplatku ve lhůtě do jednoho měsíce ode dne, kdy zdravotní pojišťovna přeplatek zjistila (podáním Přehledu), a to buď bezhotovostním převodem na účet nebo poštovní poukázkou

b) použití přeplatku pojistného na úhradu zálohy/záloh na pojistné na další období

 

Za žádost o vrácení přeplatku pojistného se vždy považuje podání Přehledu zdravotní pojišťovně. Přeplatek se vrací za podmínky, že OSVČ nemá vůči zdravotní pojišťovně splatný závazek.

 

PODÁNÍ ŽÁDOSTI O SNÍŽENÍ ZÁLOHY - Pokud OSVČ aktuálně platí v roce 2020 vysoké zálohy, vypočtené buď na základě výsledků roku 2018 (Přehled za rok 2019 dosud nebyl podán) nebo na základě výsledků roku 2019 (tj. po podání Přehledu za tento rok), může od 1. dubna 2020 požádat zdravotní pojišťovnu o snížení výše měsíčně placené zálohy. Základní podmínkou pro vyhovění této žádosti je skutečnost, že průměrný měsíční příjem po odpočtu výdajů připadající na jeden kalendářní měsíc roku 2020 (kdy v tomto roce musejí být pro daný účel vyhodnoceny nejméně tři kalendářní měsíce) je alespoň o jednu třetinu nižší, než takový příjem připadající v průměru na jeden kalendářní měsíc v roce 2019. To znamená, že činil-li průměrný měsíční příjem podnikatele po odpočtu výdajů v roce 2019 např. 60 000 Kč, lze požádat o snížení zálohy tehdy, jestliže průměrný měsíční příjem po odpočtu výdajů činí v roce 2020 nejvýše 40 000 Kč. Sníženou zálohu platí OSVČ taktéž ve stanovených zákonných termínech.

 

V zájmu minimalizace osobního kontaktu

se doporučuje zasílat Přehledy buď elektronicky nebo poštovní zásilkou.

 

Více již najdete v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále 6/2020 a v odborné tematické publikaci Podnikání a koronavirus.

 



 

 
 
P6 V LEGISLATIVĚ




Částka 79, rozeslaná dne 29. dubna 2020
217. Nařízení vlády, kterým se mění některá nařízení vlády v oblasti zemědělství v souvislosti s mimořádnou epidemií v roce 2020

Částka 78, rozeslaná dne 29. dubna 2020
216. Vyhláška o nastavitelných parametrech přerozdělování finančních prostředků veřejného zdravotního pojištění pro rok 2021

Částka 77, rozeslaná dne 29. dubna 2020
214. Zákon, kterým se mění zákon č. 58/1995 Sb., o pojišťování a financování vývozu se státní podporou a o doplnění zákona č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů
215. Nařízení vlády o provedení některých ustanovení zákona o pojišťování a financování vývozu se státní podporou

Částka 76, rozeslaná dne 27. dubna 2020
212. Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 172/2020 Sb., o použití Armády České republiky k záchranným pracím v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru SARS CoV-2
213. Usnesení vlády České republiky o zrušení krizového opatření

Částka 75, rozeslaná dne 27. dubna 2020
211. Vyhláška o hodnocení výsledků vzdělávání žáků ve druhém pololetí školního roku 2019/2020

Částka 74, rozeslaná dne 27. dubna 2020
207. Zákon, kterým se mění zákon č. 23/2017 Sb., o pravidlech rozpočtové odpovědnosti, ve znění zákona č. 277/2019 Sb.
208. Zákon, kterým se mění zákon č. 355/2019 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2020, ve znění zákona č. 129/2020 Sb.
209. Zákon o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru SARS CoV-2 na nájemce prostor sloužících k uspokojování bytové potřeby, na příjemce úvěru poskytnutého Státním fondem rozvoje bydlení a v souvislosti s poskytováním plnění spojených s užíváním bytů a nebytových prostorů v domě s byty
210. Zákon o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru SARS CoV-2 na nájemce prostor sloužících podnikání

Částka 73, rozeslaná dne 27. dubna 2020
205. Zákon, kterým se mění zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
206. Zákon, kterým se mění zákon č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových a dalších zdravotních pojišťovnách, ve znění pozdějších předpisů

Částka 71, rozeslaná dne 27. dubna 2020
199. Vyhláška o žádostech podle zákona o doplňkovém penzijním spoření
200. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 233/2009 Sb., o žádostech, schvalování osob a způsobu prokazování odborné způsobilosti, důvěryhodnosti a zkušenosti osob, ve znění pozdějších předpisů
201. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 247/2013 Sb., o žádostech podle zákona o investičních společnostech a investičních fondech, ve znění vyhlášky č. 344/2014 Sb.

Částka 72, rozeslaná dne 24. dubna 2020
202. Nařízení vlády, kterým se stanoví cenové moratorium nájemného z bytů
203. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
204. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření

Částka 69, rozeslaná dne 24. dubna 2020
185. Zákon o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru označovaného jako SARS CoV-2 na odvětví cestovního ruchu
186. Zákon, kterým se mění zákon č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů
187. Zákon o prodloužení lhůt pro konání doplňovacích voleb do Senátu
188. Zákon o zvláštních pravidlech pro vzdělávání a rozhodování na vysokých školách v roce 2020 a o posuzování doby studia pro účely dalších zákonů
189. Zákon, kterým se mění zákon č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, ve znění pozdějších předpisů
190. Zákon, kterým se mění zákon č. 39/2020 Sb., o realitním zprostředkování a o změně souvisejících zákonů (zákon o realitním zprostředkování)
191. Zákon o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru SARS CoV-2 na osoby účastnící se soudního řízení, poškozené, oběti trestných činů a právnické osoby a o změně insolvenčního zákona a občanského soudního řádu
192. Zákon, kterým se mění zákon č. 6/1993 Sb., o České národní bance, ve znění pozdějších předpisů

Částka 70, rozeslaná dne 23. dubna 2020
193. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
194. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
195. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
196. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
197. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
198. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření

Částka 68, rozeslaná dne 21. dubna 2020
184. Sdělení Ministerstva financí, jímž se určují emisní podmínky pro Státní dluhopis České republiky, 2020–2040, 1,50 %

Částka 67, rozeslaná dne 21. dubna 2020
180. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 341/2014 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích
181. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 289/2007 Sb., o veterinárních a hygienických požadavcích na živočišné produkty, které nejsou upraveny přímo použitelnými předpisy Evropských společenství, ve znění pozdějších předpisů
182. Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
183. Sdělení Národní rozpočtové rady o výši dluhu sektoru veřejných institucí po odečtení rezervy peněžních prostředků při financování státního dluhu

Částka 66, rozeslaná dne 17. dubna 2020
178. Usnesení vlády České republiky o zrušení krizového opatření
179. Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření

Částka 65, rozeslaná dne 17. dubna 2020
177. Zákon o některých opatřeních v oblasti splácení úvěrů v souvislosti s pandemií COVID-19

Částka 64, rozeslaná dne 17. dubna 2020
176. Nález Ústavního soudu ze dne 3. března 2020 sp. zn. Pl. ÚS 26/19 ve věci návrhu na zrušení části § 9 odst. 5 vyhlášky Ministerstva spravedlnosti č. 177/1996 Sb., o odměnách advokátů a náhradách advokátů za poskytování právních služeb (advokátní tarif), ve znění pozdějších předpisů


 

 
 
CHYBIT ZNAMENÁ PLATIT



Termíny pro praxi v květnu 2020

Termín zákonné povinnosti

Charakteristika zákonné povinnosti

Povinná osoba a zákon v platném znění

Sankce za nesplnění povinnosti

4. květen Pondělí
(za svátek 1. 5. a víkend)

Podání Přehledu OSVČ o příjmech a výdajích správě sociálního zabezpečení za rok 2019 u OSVČ podávající daňové přiznání bez poradce ve lhůtě do 1. 4. 2020

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 15 odst. 1, § 23 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení

Pokuta až 50 000 Kč za nepodání
přehledu o příjmech a výdajích.

Podání Přehledu OSVČ o příjmech a výdajích zdravotní pojišťovně za rok 2019 u OSVČ podávající daňové přiznání bez poradce ve lhůtě do 1. 4. 2020

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 24 odst. 2, § 26b zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

Pokuta až 50 000 Kč za nepodání
přehledu o příjmech a výdajích.

11. květen
Pondělí
(za svátek 8. 5. a víkend)

Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ
za duben 2020

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 7 odst. 2, § 26b zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

Penále 0,05 % dlužné částky
za každý kalendářní den prodlení.

12. květen
Úterý

Doplacení pojistného na sociální pojištění za rok 2019 (pokud daňové přiznání nezpracovává a nepředkládá poradce) u OSVČ podávající Přehled o příjmech a výdajích až poslední den 4. 5. 2020 (jinak do 8 dnů po dřívějším podání Přehledu)

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 14a odst. 3 zákona č. 589/1992 Sb.,
o pojistném na sociální zabezpečení

Penále 0,05 % dlužné částky
za každý kalendářní den prodlení.

Doplacení pojistného na zdravotní pojištění za rok 2019 (pokud daňové přiznání nezpracovává a nepředkládá poradce) u OSVČ podávající Přehled o příjmech a výdajích až poslední den 4. 5. 2020 (jinak do 8 dnů po dřívějším podání Přehledu)

Osoba samostatně výdělečně činná

§ 8 odst. 5 zákona č. 592/1992 Sb.,
o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

Penále 0,05 % dlužné částky
za každý kalendářní den prodlení.

20. květen
Středa

Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů
ze závislé činnosti (z mezd)
za duben 2020

Zaměstnavatel

§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů

Úrok z prodlení 16,00 % p.a.
za každý den prodlení, počínaje
5. pracovním dnem po splatnosti.

Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za duben 2020

Zaměstnavatel

§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb.,
o pojistném na sociální zabezpečení

Penále 0,05 % dlužné částky
za každý kalendářní den prodlení.

Předložení měsíčního přehledu pro účely
sociálního pojištění za duben 2020

Zaměstnavatel

§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb.,
o pojistném na sociální zabezpečení

Pokuta až 50 000 Kč za včasné nepředložení tiskopisu přehledu příslušné okresní správě sociálního zabezpečení.

Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za duben 2020

Zaměstnavatel
§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb.,
o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den prodlení.

Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za duben 2020

Zaměstnavatel

§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb.,
o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

Pokuta až 50 000 Kč za včasné
nepředložení tiskopisu přehledu příslušné zdravotní pojišťovně.

25. květen

Pondělí

Podání daňového přiznání
a zaplacení DPH za duben 2020

Plátce DPH (měsíční zdaňovací období)

§ 99, § 99a, § 101, § 101a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád

Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné daňové přiznání činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového odpočtu za každý následující den prodlení. Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Podání kontrolního hlášení plátce za duben 2020

Plátce DPH

§ 101e zákona č. 235/2004 Sb.,
o dani z přidané hodnoty

Pokuta od 1 000 Kč do 500 000 Kč závisí
na druhu, závažnosti a četnosti provinění.

Podání souhrnného hlášení plátce za duben 2020, o intrakomunitárních plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou třístranného obchodu (je-li prostřední osobou) a poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce

Plátce DPH

§ 102 odst. 1, 3 až 6 zákona č. 235/2004 Sb.,
o dani z přidané hodnoty

Pokuta za více než 5 pracovních dnů
opožděné tvrzení (hlášení) daně činí 0,05 % (nejvýše 0,5 %) z celkové částky daně, kterou byl povinen v hlášení uvést za každý následující den prodlení.

Podání přiznání k DPH za duben 2020,
pokud vznikla daňová povinnost, a její zaplacení

Identifikovaná osoba

§ 99, § 101 odst. 1, 2 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty

§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád

Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné daňové přiznání činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového odpočtu za každý následující den prodlení. Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení, počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.

Podání souhrnného hlášení za duben 2020, o intrakomunitárních plněních: poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce, nebo dodání zboží formou třístranného obchodu (jde-li o prostřední osobu)

Identifikovaná osoba

§ 102 odst. 2, 3 a 4 zákona č. 235/2004 Sb.,
o dani z přidané hodnoty

Pokuta za více než 5 pracovních dnů
opožděné tvrzení (hlášení) daně činí 0,05 % (nejvýše 0,5 %) z celkové částky daně, kterou byl povinen v hlášení uvést za každý následující den prodlení.

31. květen

Neděle

Daňové a pojistné povinnosti se přesouvají
na pondělí 1. června 2020

Různé

Různé

 

 

 
 
BÝT DOBRÝ NESTAČÍ

 
POHYB I RELAX NA KOLEČKÁCH

Už více let trvá stupňující se obliba ježdění na kolečkových bruslích. Může přivést lidi ke zdravému životnímu stylu, který se pomalu, ale jistě stává všeobecným kladně přijímaným trendem.

 

POZITIVEM JÍZDY NA DELŠÍ TRATĚ je její vytrvalostní efekt, který se kladně podepisuje na prevenci různých civilizačních onemocnění zlepšováním práce systému srdce a cév i upevňováním aktivní stability pohybového systému. Víkendové nebo dovolenkové výlety dětí spolu s jejich rodiči na kolečkových bruslích podél řek nebo po cyklistických trasách zase přinášejí nové možnosti příměstské rodinné turistiky. Přispívají k potřebnému udržování harmonie rodinné komunity. Mnoho lidí ocení možnost relaxovat v pohybu, který je zábavný, a tímto způsobem si provětrat a „vyčistit“ hlavu. Svépomocný pohyb na kolečcích se tak stává jakousi specifickou akční hygienou duše i těla. Ježdění na kolečkových bruslích patří mezi takzvané aerobní aktivity (aerobní znamená „žijící jen v přítomnosti vzduchu“ nebo „využívající kyslík“). Jde o vytrvalostní pohyb – činnost, která vyžaduje zvýšený přísun kyslíku v průběhu delšího času (víc než 20 minut) a klade na lidský organismus zvýšené nároky, což přináší jeho příznivé změny – optimalizuje se plicní ventilace, zvyšuje celkové množství a kvalita krve a tato životodárná tekutina lépe rozvádí kyslík. Tím se zlepšuje celková odolnost organismu, udržuje stav svěžesti myšlení a pohybu, snižuje riziko poškození centrálního nervového systému a srdečního a cévního aparátu. Překonáváním určitých vzdáleností při jízdě se získává ztracená (porušená) rovnováha organismu a posilují morálně volní vlastnosti. Pokud se rozhodneme pro náročnější ježdění na kolečkových bruslích, nejvýhodnější je upravit dávku podle lékařského doporučení (bere v úvahu výchozí stav naší kondice, aktuální zdraví, věk, pohlaví) na optimální počet kilometrů týdně. Příliš vysoká dávka by mohla zvýšit riziko poškození pohybového aparátu, menší zase nezpůsobí pozitivní změny v organismu.

 

Všeho s mírou a po lžičkách, říká se v lékařském žargonu. U lidí, kteří se nerealizovali v pohybové aktivitě, to platí mnohonásobně.

 

FUNKČNÍ A MORFOLOGICKÉ (TVAROVÉ) ZMĚNY ORGANIZMU podmíněné pravidelnou pohybovou aktivitou na kolečkových bruslích (podle Astranda, upraveno)

 

Vzestup maximální spotřeby kyslíku a srdečního minutového objemu.

Pokles srdeční frekvence při dané spotřebě kyslíku – ekonomizace práce srdce.

Pokles tlaku krve na únosnou míru.

Zlepšení efektivnosti práce srdečního svalu – myokardu.

Zlepšení prokrvení – vaskularizace myokardu.

Zlepšení prokrvení kosterních svalů.

Snížení výskytu a nebezpečnosti kardiovaskulárních onemocnění a náhlých cévních mozkových příhod.

Vzestup aktivity aerobních enzymatických systémů svalů.

Ekonomizace látkové přeměny – metabolismu (pokles produkce laktátu a jiných únavových produktů, zvýšené využití volných mastných kyselin, šetření zásob a jejich správné využívání).

Zlepšení celkové psychické i fyzické vytrvalosti.

Kvalitní boj s obezitou.

Zdravý vzestup poměru HDL/LDL cholesterolu.

Zlepšení struktury a funkce vazů, šlach a chrupavek.

Zlepšení hustoty a síly kostí – prevence osteoporózy.

Zvýšení svalové síly.

Snížení citlivosti k námaze při dané zátěži.

Zlepšení termoregulace organismu.

 

Obvykle se podle způsobu jízdy a použití dělí na tři základní skupiny:

Fitness – jsou nejčastěji používané brusle, určené na rekreační, případně lehké tréninkové ježdění. Základními požadavky pro takový druh bruslí jsou stabilita, snadná ovladatelnost, nízká hmotnost a především pohodlné nošení. Mívají kolečka s větším průměrem 72 – 80 mm (pro děti do 65 mm). Takové brusle jsou vhodné pro delší jízdy, zpravidla po asfaltovém povrchu. Někdy se kombinují s hůlkami (podobně jako chůze s nimi, nordic walking), čímž se na rozdíl od cyklistiky, klasické chůže nebo běhu posiluje celé tělo. Tento druh bruslí používají i pomocníci v obchodních řetězcích a někdy i číšníci v létě na velkých terasách, kdy se rychleji přesunují k hostům.

Speed – jsou brusle určené pro trénink a rychlostní ježdění. Obvykle mají pět koleček s větším průměrem. Umožní dosahovat vysoké rychlosti, ale na úkor ovladatelnosti a s výraznějším rizikem zranění.

Akrobatické (streetové) brusle – jsou vhodné pro agresivní jízdu nebo použití při skocích a tréninku na U rampě. Jsou mnohem robustnější s vyztuženým podvozkem a zpravidla mají větší hmotnost než fitnessové brusle. Velikost koleček se pohybuje mezi 47 a 62 mm. Je třeba je dobře vyzkoušet, protože nepohodlná bota by mohla nadšeného fanouška od tohoto sportu odradit.

Při nákupu bruslí pro začátečníky by se měl výběr zúžit jen na fitness (rekreační) modely.

 

Bota musí být dobře větraná, což bruslař ocení hlavně při delších jízdách. Velmi důležitou součástí výbavy je podvozek, který bývá k botě připevněn šrouby nebo nitěmi. Může být ale i integrovaný, což znamená, že bota i podvozek jsou vyrobeny z jednoho kusu. Pozor je třeba dávat i na kolečka a jejich správný výběr. Podstatnou měrou ovlivňují kvalitu jízdy, rychlost, stabilitu a ovladatelnost, jakož i „tvrdost“ jízdy. Pro komfortní a rychlou jízdu je třeba mít i kvalitní kuličková ložiska. Jinak se jízda změní na neuvěřitelnou a zbytečnou dřinu, která může nadějného jezdce od tohoto sportu odradit. Nepostradatelnou součástí bot, hlavně pro začátečníky, je brzda.

 

RADA!

-        Lidé v zásadě jsou hraví a určité pohybové limity dané pevnou botou s bruslemi jim znemožňují absolutně přirozený pohyb.

-        Při odbrzdění mysli i těla následuje pád, otevřené zranění pokožky, popáleniny, ale i zlomeniny končetin a velké množství úrazů hlavy. Každý se musí napřed naučit bezpečně jezdit, vštípit si do paměti činnosti, které na bruslích dělat nesmí a hlavně – zabezpečit si ochranné pomůcky (přilba, chrániče na kolena, lokty, ramena, dlaně, zápěstí).

-        Jízda může být příjemným a zdravým sportem, ale je třeba umět předcházet rizikům a dokázat si vychutnat pozitiva.

 

MUDr. Pavel Malovič

 

 

* * *

 



 
 
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE

 

Poradce, měsíčník č. 11/2020 (IV/2020)

·         Stavební zákon s komentářem – JUDr. Jiří Plos

 

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále (DaÚ) – měsíčník, č. 6/2020 (IV/2020)

·         Stavební zákon po novele

  • Epidemie koronavirusu a daňová oblast
  • Samostatný základ daně v daňovém přiznání PO
  • Nájem nemovitých věcí a daň z příjmů 

·         Účetní vnitropodnikové směrnice – aktuální přehled

·         DPH u opravy základu daně v případě nedobytné pohledávky

·         Důvody pro okamžité zrušení pracovního poměru

·         Plátci pojistného a rozhodné období ve ZP

 

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále(PaM) – měsíčník, č. 6/2020 (IV/2020)

·         Kurzarbeit – náhrady mzdy v krizových situacích

·         Koronavirus a pracovněprávní vztahy

·         Pandemie a ošetřovné

·         OSVČ a zdravotní pojištění aktuálně – Přehledy za rok 2019 a zálohy v roce 2020

·         Změny v právní úpravě životního minima

·         Česká republika po Brexitu a zdravotní pojištění

·         EET - pokuty

·         Dny pracovního klidu v pracovněprávních souvislostech

·         Na co má zaměstnanec nárok při skončení pracovního poměru

·         Stravování zaměstnanců veřejné správy

 

Aktualizace III/1 (IV/2020)

·         Zákon č. 133/2020 Sb., o některých úpravách v sociálním zabezpečení v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020

·         Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění

·         Zákon č. 136/2020 Sb., o některých úpravách v oblasti pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a důchodového pojištění v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020

 

Aktualizace II/2 (IV/2020)

·         Zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník

·         Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích)

  • Zákon č. 177/2020 Sb., o některých opatřeních v oblasti splácení úvěrů v souvislosti s pandemií COVID-19

 

Aktualizace II/3 (IV/2020)

·         Zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník

·         Zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád)

·         Zákon č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích

 

Poradce Veřejné Správy (PVS) 6/2020 (IV/2020)

  • Zákon č. 135/2020 Sb., o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020

 

 

TAKÉ TYTO ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKACE VÁM POMOHOU V PODNIKÁNÍ V ČASE PANDEMIE

 

         Pomocník mzdové účetní k 1. 1. 2020 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z oblasti mezd a platů)

         Povinnosti zaměstnavatele 2020 (práva a povinnosti zaměstnance a zaměstnavatele)

         Daňové a mzdové zákony 2020 (daňové a mzdové zákony aktualizované k 1. 1. 2020)

         Souvztažnosti pro podnikatele 2020 (souvztažnosti – aktuální znění)

 


PŘIPRAVUJEME


Poradce, měsíčník č. 12-13/2020 (V/2020)

·         Daňový řád s komentářem – Mgr. Petr Taranda

·         Zákon o místních poplatcích s komentářem - Mgr. Petr Taranda

 

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 7-8/2020 (V/2020)

·         Home office z pohledu daní

·         Poskytování OOPP – povinnosti zaměstnavatele

·         Pracovní zapojení po období koronaviru

·         Posečkání daně nebo její úhrady na splátky

·         Směna a daň z příjmů

·         OSVČ a koronavirus – daňové a pojistné úlevy

 

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále(PaM) – měsíčník, č. 7-8/2020 (V/2020)

·         Mzdové nároky zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele

·         Pracovní neschopnost a Covid 19

·         Kdo může získat kompenzační bonus 25 000 Kč?

·         Agentury práce v pracovním zapojení po období koronaviru

·         Hygiena na pracovišti během pandemie

·         Právní ochrana mladistvých

·         Pendleři a zdravotní pojištění

·         Zákon o zvláštních pravidlech pro vzdělávání a rozhodování na VŠ v roce 2020 

·         Daňová opatření - veřejná správa

 

Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 7-8/2020 (V/2020)

·         Zaměstnanecké benefity

·         Cestovní náhrady

·         Státní“ kategorie a dohody ve zdravotním pojištění v r. 2020

·         Nemovitosti z pohledu ZDP

 

1000 řešení – měsíčník č. 6-7/2020 (V/2020)

·         Pandemie koronaviru

·         Daňové výdaje v roku 2020

·         Postupy zaměstnavatele - specifiká

·         Daň z příjmů

·         Daň z přidané hodnoty

·         Účetnictví

·         Odvody

·         Zákoník práce

 

 

BUDETE PODÁVAT OPOŽDĚNÉ DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ?

 

Určitě využijete naše publikace:

 

PUBLIKACE

PŮVODNÍ CENA

CENA PO SLEVĚ

UŠETŘÍTE

Účtování – zákony a předpisy - odborná tematická publikace

50 Kč

30 Kč

20 Kč

DÚVaP 4-5/2019 - Rodinné podnikání: formy a účetnictví komplexně

275 Kč

125 Kč

150 Kč

DÚVaP 1/2020 – Evidence tržeb, Paušální výdaje

169 Kč

130 Kč

39 Kč

DÚVaP 2-3/2020 – Účetní závěrka za rok 2019

275 Kč

130 Kč

145 Kč

PaM 1/2020 – Konec roku ve mzdové účtárně

176 Kč

100 Kč

76 Kč

1000 řešení 11-12/2019 - Optimalizace daně z příjmů FO

154 Kč

70 Kč

84 Kč

100 otázek a odpovědí Optimalizace daně, Účetnictví  - odborná tematická publikace

150 Kč

75 Kč

75 Kč

Daňová optimalizace - odborná tematická publikace

259 Kč

120 Kč

139 Kč

Daňové a nedaňové výdaje 2019 - odborná tematická publikace

420 Kč

210 Kč

210 Kč

Daňové a mzdové zákony 2019 - odborná tematická publikace

290 Kč

100 Kč

190 Kč

DPH a Daňový řád (A6 formát) - úplná znění zákonů

150 Kč

75 Kč

75 Kč

100 otázek ZDP, DPH - odborná tematická publikace

150 Kč

100 Kč

50 Kč

 

 

 
 
HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích

 
Koronakrize - pracovněprávní a daňová opatření

Období koronaviru Covid 19 má mnoho pracovněprávních a daňových důsledků. Do obtížných situací se dostávají zaměstnavatelé i zaměstnanci. Přinášíme komplexní přehled opatření a jejich podrobný popis, které pomůžou zaměstnavatelům a OSVČ překlenout tuto situaci. Jak se budou řešit mzdy a jejich náhrada, odvody, daňová přiznání, bezúročné půjčky? Kdy se prominou pokuty a sankce? Jaké úlevy budou v rámci EET? Jak se bude postupovat v školách?
Publikace jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, živnostníkům, mzdovým účetním, daňovým poradcům, pracovníkům veřejné správy, školám …



1. Podnikání a koronavirus - odoborná tematická publikace
(A5,160 str.)


2. PaM 6/2020 - Dávky nemocenského v čase pandemie - příspěvek
(A4, 80 str.)


3. DaÚ 6/2020 - Epidemie koronaviru - daňová oblast - příspěvek
(A5, 80 str.)


4. Aktualizace III/1 - Zákon o některých úpravách v sociálním zabezpečení v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020, .... - úplná znění zákonů
(A5, 32 str.)


5. PVS 6/2020 -Zákon o pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020, .... - úplná znění zákonů
(A5, 160 str.)

Cena balíčku je 685 Kč.
Cena balíčku s 20 % slevou je 548 Kč.
Ušetříte 137 Kč.

STAVEBNÍ ZÁKON - NOVELA

S příchodem jara se rozbíhá stavební činnost. Také stavíte nebo se chystáte rekonstruovat? Stavební zákon byl několikrát novelizován. Jaké změny novely přinesly? Podrobnosti ohledně novely najdete v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, majitelům staveb, živnostníkům, daňovým poradcům, stavebníkům, pronajimatelům staveb, auditorům, ekonomům …

1. Poradce 11/2020 - Stavební zákon s komentářem - komentář - JUDr. Jiří Plos
/A5, str. 288/

2. DaÚ 6/2020 - Stavební zákon - novela - příspěvek
/A4, str. 80/

3. Aktualizace IV/1 - Stavební zákon ... - úplné znění zákona
/A5, str. 80/

4. PVS 4-5/2020 - Nařízení vlády o podmínkách použití finančních prostředků Státního fondu rozvoje bydlení formou úvěru poskytovaného na energetickou modernizaci bytových domů... - úplná znění
/A5, str. 112/

5. Slovník pro veřejnou správu - slovník
/A5, str. 288/
Cena balíčku je 760 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 530 Kč.
Ušetříte 230 Kč.



Cena balíčků je konečná, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou - adekvátní k obsahu balíčku.

Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu (ceny jsou konečné).

RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.

Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.

E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
  • Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
  • Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

 

 
 


KONTAKTY

 
Adresa:   E-mail:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
  objednavky@exicon.eu
 
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
 
   
 
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.

 

 


V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015
Untitled Page