HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích:
|
1. TRESTNÍ
PRÁVO PO NOVELÁCH
Trestní
zákoník je základním předpisem trestního práva hmotného. Dělí se na dvě části,
kdy v první obecné jsou definovány základy trestní odpovědnosti, sankce za
tresty nebo výklad používaných pojmů. Druhá část (zvláštní část) obsahuje
katalog trestných činů, mezi které patří například trestné činy proti majetku
nebo trestné činy proti pořádku ve věcech veřejných.
Jaké změny
přinesly novely trestního zákoníku? Jaká je aktuální judikatura?
Čtěte naše publikace, které jsou určeny orgánům činným v
trestním řízení, policistům, exekutorům, podnikatelům, auditorům, všem občanům,
odsouzeným ...
1.
Poradce 11-12/2023 – Trestní zákoník s komentářem a judikaturou – komentář /A5, str. 336/
2.
Zákony IIB/2023 – Trestní zákoník, Trestní řád, Zákon o Policii České
republiky ... – úplná znění zákonů /A5, str. 592/
3.
Ústava České republiky, Zákon o volbách do Parlamentu České republiky ... – úplná znění
/A6, str. 208/
4.
Optimalizace daně 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 112/
Cena balíčku je 881 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 616 Kč.
Ušetříte 265 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
2. DAŇOVÉ
VÝDAJE NOVĚ
Za daňové
výdaje lze považovat náklady vynaložené na dosažení, zajištění a udržení
zdanitelných příjmů. No v praxi je někdy těžké posoudit, jestli se jedná o
výdaj daňový nebo nedaňový a při případné daňové kontrole můžou nastat problémy.
Jak správně postupovat při posuzování daňových a nedaňových výdajů?
Dočtete se
v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům,
živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Daňové a nedaňové výdaje 2023 – odborná tematická
publikace /A5,
str. 560/
2.
DÚVaP 3-4/2023 – Výdaje v ZDP a výdaje v účetnictví – příspěvek /A5,
str. 192/
3.
DaÚ 2/2023 – Daňové parametry v ZDP po novele – příspěvek /A4, str. 80/
Cena balíčku je 1182 Kč.
Cena balíčku s 20 % slevou je 946 Kč.
Ušetříte 236 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
3. OPTIMALIZACE
DANĚ 2023
Snahou každého
poplatníka daně z příjmů je v daňovém přiznání minimalizovat svůj základ daně a
tím i minimalizovat svou daňovou povinnost. Při této optimalizační činnosti je
přitom důležité využít všech ustanovení zákona z příjmů umožňující legálně
dosáhnout optimální daně z příjmů, a přitom se nedopouštět sankcionovaných
daňových úniků. Jak správně postupovat při optimalizaci daně?
Dočtete se
v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým
poradcům, živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Optimalizace daně 2023 – odborná tematická publikace /A5, str. 120/
2.
Daňové a nedaňové výdaje 2023 – odborná tematická publikace /A5, cca str.
560/
3.
Zákony IA/2023 – Zákon o daních z příjmů, Zákon o DPH ... – úplná znění
zákonů /A5, str. 576/
4.
100 otázek a odpovědí ZDP po novele, Cestovní náhrady – odborná
tematická publikace /A5, str. 96/
Cena balíčku je 1177 Kč.
Cena balíčku s 10 % slevou je 1060 Kč.
Ušetříte 117 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
4. BALÍČEK
MZDOVÝM ÚČETNÍM
Pracujete jako
mzdová účetní a potřebujete mít po ruce aktuální informace ohledně
posledních novel pracovněprávních a sociálních zákonů? V našich
publikacích najdete odborné texty doplněné názornými příklady z praxe.
Objednejte si naše publikace, které jsou určeny
mzdovým účetním, podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, živnostníkům,
manažerům …
1.
Poradce 11-12/2022 – Zákoník práce s komentářem – komentář /A5, str. 528/
2.
DÚVaP 3-4/2023 – Povinnosti zaměstnance k náhradě škody – příspěvek /A5,
str. 192/
3.
100 otázek a odpovědí Vnitropodnikové směrnice – odborná
tematická publikace /A5, str. 96/
4.
PaM 3-4/2023 – Průměrná mzda zvyšuje v roce 2023 práva a nároky zaměstnanců – příspěvek /A4,
str. 112/
Cena balíčku je 1310 Kč
Cena balíčku se 30 % slevou je 917 Kč.
Ušetříte 393 Kč.
Poštovné a balné je 121 Kč.
|
5. DAŇOVÝ
BALÍČEK
Přinášíme Vám
komplexní pohled na daně, od zpracování účetní závěrky a daňových přiznání
až po novinky v zákoně o daních z příjmů po posledních novelách.
Potřebujete komplexní, podrobné informace?
Objednejte si naše
publikace, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům, živnostníkům,
ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Poradce 8-9/2023 – Zákon o daních z příjmů s komentářem – komentář /A5, str. 560/
2.
Daňová přiznání FO a PO za rok 2022 – odborná tematická
publikace /A5, str. 224/
3.
Účetní závěrka podnikatelů za rok 2022 – odborná tematická
publikace /A5, str. 128/
4.
DaÚ 2/2023 – Daňové limity – příspěvek /A4, str. 80/
5.
1000 řešení 1-2/2023 – Konec roku v
účetnictví – praktické příklady /A5, str. 96/
Cena balíčku je 1262 Kč.
Cena balíčku s 20 % slevou je 1009 Kč.
Ušetříte 253 Kč.
Poštovné a balné je zdarma.
|
6. DPH
BALÍČEK
Novelou zákona
o DPH byl od 1. ledna 2023 zvýšen limit obratu pro povinnou registraci
plátce daně, upřesněna pravidla pro určení místa plnění při prodeji zboží na
dálku a provedeny dílčí změny v ustanoveních, která upravují podávání
kontrolních hlášení ... a další změny. Potřebujete podrobné, komplexní
informace?
Čtěte naše
publikace, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům,
živnostníkům, ekonomům, auditorům, manažerům ...
1.
Poradce 7/2023 – Zákon o DPH s komentářem – komentář /A5, str. 328/
2.
1000 řešení 3-4/2023 – DPH po novele– praktické příklady /A5,
str. 96/
3.
Zákony IA/2023 – Zákon o DPH, Daňový řád ... – úplná znění zákonů /A5, str. 576/
4.
Zákony IB/2023 – Zákon o účetnictví, ČÚS ... – úplná znění zákonů /A5, str. 554/
5.
DÚVaP 1-2/2023 – Povinnosti plátce DPH – příspěvek /A5, str. 144/
Cena balíčku je 1239 Kč.
Cena balíčku s 20 % slevou je 990 Kč.
Ušetříte 249 Kč.
Poštovné a balné je zdarma.
|
Cena balíčků je
včetně DPH. Uvedená
nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit
vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
NOVELA ZÁKONA O OCHRANĚ ZAMĚSTNANCŮ PŘI PLATEBNÍ NESCHOPNOSTI ZAMĚSTNAVATELE
Zákon č. 118/2000 Sb.,
o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele (dále
zákon) patří mezi nejvýznamnější pracovněprávní předpisy. Napomáhá řešit
případy, kdy zaměstnavatelské subjekty neplní vůči zaměstnancům jednu ze
základních povinností právně garantovanou Listinou základních práv
a svobod, zákoníkem práce a dalšími pracovněprávními předpisy:
poskytovat za vykonanou práci mzdu nebo plat. Na tyto skutečnosti reagovala
novela zákona, s jejíž účinností se počítá od 1. července 2023. Dne 19.
dubna 2023 novelu jednomyslně přijal Senát.
1. Platební
neschopnost zaměstnavatele
Insolvenční zákon
č.182/2006 Sb., v § 3 stanoví, kdy je zaměstnavatel (dlužník)
v úpadku. Je to tehdy, jestliže má více věřitelů, má peněžité závazky
po dobu delší 30 dnů po lhůtě splatnosti a tyto závazky není schopen
plnit. Dlužník není schopen plnit své peněžité závazky, jestliže zastavil
platby podstatné části svých peněžitých závazků, nebo je neplní po dobu delší 3
měsíců po lhůtě splatnosti, nebo není možné dosáhnout uspokojení některé ze
splatných peněžitých pohledávek vůči dlužníku výkonem rozhodnutí nebo exekucí.
V pracovněprávních
vztazích se může zaměstnavatel nejčastěji dostat do platební neschopnosti
např., jestliže nevyplatí zaměstnancům mzdu. Je to tehdy, jestliže
zaměstnavatel:
-
zastavil
platby podstatné části svých peněžitých závazků nebo je
-
neplní
po dobu delší 3 měsíců po lhůtě splatnosti.
V prvním
případě by se muselo jednat o neplnění peněžitých závazků v rozsahu,
který s přihlédnutím k ekonomické situaci dlužníka nelze vyhodnotit
jako nepodstatný. Vždy bude nutno tento rozsah posuzovat v konkrétním
insolvenčním řízení s ohledem na charakter podnikatelské činnosti
dlužníka. V případě neplnění závazku po dobu delší než 3 měsíce to
znamená, že teprve po uplynutí této lhůty se může věřitel, např. zaměstnanec,
domáhat úspěšně svým insolvenčním návrhem rozhodnutí soudu o úpadku.
Zaměstnanec, kterému
tento zaměstnavatel dluží mzdu, má možnost přihlásit se o svůj nárok na
úřadu práce podle zákona č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců
při platební neschopnosti zaměstnavatele a současně může podat – třeba
i s ostatními zaměstnanci – návrh na zahájení insolvenčního řízení.
2. Rozhodné
období
Mzdové nároky může
u úřadu práce uplatnit zaměstnanec, který má sjednán se zaměstnavatelem
pracovní poměr nebo dohodu o pracovní činnosti, případně dohodu o provedení
práce, na základě kterých mu vznikly v rozhodném období. Tímto obdobím se
rozumí kalendářní měsíc:
-
ve
kterém bylo vyhlášeno moratorium před zahájením insolvenčního řízení,
-
ve
kterém bylo oznámeno zahájení insolvenčního řízení, nebo
-
od
kterého je nadnárodní zaměstnavatel považován za platebně neschopného v jiném
členském státě Evropské unie.
Za rozhodné období
se podle novely již nepovažuje doba 3 kalendářních měsíců před vyhlášením
moratoria před zahájením insolvenčního řízení nebo ve kterém byl podán
insolvenční návrh a 3 kalendářní měsíce následující po tomto měsíci [změna §
3 písm.a) zákona].
3. Rozhoduje
úřad práce
Podle § 6 zákona může
zaměstnanec výši svých mzdových nároků uplatnit písemně u kteréhokoliv krajské
pobočky ÚP nebo kontaktního pracoviště. Úřad práce mu v tomto směru
poskytne další informace a může projednat poskytnutí finančních prostředků se
svým poradním sborem. Mezi mzdové nároky řadíme i náhradu mzdy při překážkách v
práci nebo odstupné apod. V tomto ustanovení se uvádějí některé náležitosti
žádosti zaměstnance, včetně označení příslušné zdravotní pojišťovny. Součástí
žádosti mohou být i doklady, kterými zaměstnanec může prokázat výši
uplatňovaných mzdových nároků. Hodnocení těchto dokladů a jejich vliv na
výplatu mzdových nároků bude posuzovat příslušný úřad práce. Má-li zaměstnanec
k disposici doklady nebo důkazy, kterými může být prokázána výše jeho
uplatňovaných nároků, může je přiložit k žádosti. Jde např. o pracovní smlouvu,
mzdové vyúčtování, potvrzení zaměstnavatele, mzdový výměr apod. Tento postup
může urychlit rozhodování úřadu práce.
4. Zaměstnanec
může podat návrh
Návrh
na zahájení insolvenčního řízení, může podat i zaměstnanec, například kdy mu
zaměstnavatel nevyplatil mzdu. Návrh musí obsahovat označení insolvenčního
navrhovatele (zaměstnance) a označení dlužníka (zaměstnavatele), kterého se
týká, případně označení jejich zástupců. Právnická osoba (firma) musí být
označena obchodní firmou nebo názvem, sídlem a identifikačním číslem.
V návrhu musí být dále uvedeny rozhodující skutečnosti, které osvědčují
úpadek dlužníka nebo jeho hrozící úpadek, skutečnosti, ze kterých vyplývá
oprávnění podat návrh, není–li navrhovatelem dlužník. Je samozřejmé, že
v návrhu musí být označeny důkazy, kterých se navrhovatel, např. zaměstnanec,
dovolává. Podle § 20 odst. 2 insolvenčního zákona může zaměstnance dlužného
zaměstnavatele zastupovat v insolvenčním řízení a v incidenčních
sporech odborová organizace.
5. Záloha na
náklady
Insolvenční
soud může před rozhodnutím o návrhu uložit navrhovateli, aby složil zálohu
na náklady insolvenčního řízení a to až do částky 50 tisíc korun. Vzhledem k tomu, že zaměstnanci dlužníka jsou
významnými a častými věřiteli, zejména při nevyplacení mezd zaměstnavatelem,
navazuje ustanovení § 108 insolvenčního zákona na zákon č. 118/2000
Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele.
Věřitelé – zaměstnanci, kteří insolvenční návrh podali, jsou proto na rozdíl od
ostatních navrhovatelů zproštěni
povinnosti platit zálohu na náklady insolvenčního řízení.
Je-li
insolvenční řízení zahájeno, mohou věřitelé podávat přihlášky svých pohledávek
u insolvenčního soudu. Přihláška
kromě obecných náležitostí musí obsahovat důvod vzniku a výši přihlašované
pohledávky a věřitel (zaměstnanec) ji vyčíslí v penězích. Zaměstnanec
např. uplatní svou pohledávku, která představuje nevyplacenou mzdu. Přihlášku
může každý věřitel podat jen sám za sebe. Nepřipouštějí se hromadné nebo
skupinové přihlášky, což platí zejména v případě věřitelů – zaměstnanců
dlužníka.
V insolvenčním
řízení se nejprve uspokojí tzv. pohledávky za podstatou. Mezi ně patří
pracovněprávní
pohledávky (např. mzdy) dlužníkových zaměstnanců,
které vznikly v posledních 3 letech před rozhodnutím o úpadku nebo po
něm. Neuplatní-li zaměstnanec svou pohledávku v jiné výši, vychází se pak
z účetnictví dlužníka nebo z jeho evidence. Např. zaměstnanec uplatní
nárok na nevyplacené mzdy v částce 40 tisíc korun, ale dlužníkův účetní
stav prokazuje 30 tisíc korun. Insolvenční soud bude vycházet z částky 40
tisíc korun.
6. Lhůta pro
uplatnění mzdových práv
O mzdových
nárocích rozhoduje úřad práce podle místní příslušnosti, jak je vymezena v § 4
zákona. Důvodem tohoto řešení je požadavek, aby o oprávněnosti mzdových
nároků zaměstnanců rozhodoval a výplatu prováděl jeden úřad práce.
Zaměstnanec může však podat žádost na kterémkoliv úřadu práce. Rozumí se tím kterákoliv krajská pobočka Úřadu
práce nebo kontaktní pracoviště této pobočky. Úřad práce, který je
k rozhodnutí nepříslušný, neprodleně postoupí žádost k rozhodnutí
místně příslušnému úřadu práce. Zákon o organizační struktuře úřadů práce
stanoví, že pod pojmem „úřad práce“ se rozumí Úřad práce České republiky –
krajská pobočka a pobočka pro hlavní město Prahu.
Mzdové
nároky může zaměstnanec uplatnit podle § 4 odst. 5 zákona u kterékoliv
krajské pobočky Úřadu práce nejpozději do 5 měsíců a 15 dnů následujících
ode dne, kdy bylo vyhlášeno moratorium před zahájením insolvenčního řízení nebo
oznámeno zahájení tohoto řízení, nebo u nadnárodního zaměstnavatele ode
dne zveřejnění rozhodnutí o zahájení insolvenčního řízení
u příslušného orgánu v jiném členském státě Evropské unie. Jestliže
v této lhůtě zaniklo moratorium vyhlášené před zahájením insolvenčního
řízení nebo soud rozhodl o návrhu na toto řízení jinak než vydáním rozhodnutí o
úpadku,lhůta končí dnem zániku moratoria nebo dnem právní moci rozhodnutí
soudu. Není-li nárok uplatněn v této lhůtě,zaniká. Zaměstnanec však může
mzdové nároky uplatňovat u soudu.
Příklad 1
Bylo-li vyhlášeno
moratorium před zahájením insolvenčního řízení nebo oznámeno zahájení tohoto
řízení 1. června 2023 má zaměstnanec možnost uplatňovat tyto nároky
u úřadu práce do 15. listopadu 2023.
Zanikne-li
v této lhůtě moratorium vyhlášené před zahájením insolvenčního řízení nebo
soud rozhodl o insolvenčním návrhu jinak než vydáním rozhodnutí
o úpadku, lhůta končí dnem zániku moratoria nebo dnem právní moci
rozhodnutí soudu. Není-li nárok na uspokojení mzdových požadavků uplatněn
v této lhůtě, zaniká. Právo zaměstnance na uplatnění těchto mzdových
nároků u soudu tím však není dotčeno.
Příklad
2
Jestliže
úřad práce zveřejní informace o zahájení insolvenčního řízení např. dne 2. 5.,
může zaměstnanec uplatnit mzdové nároky do 2. 10. Může se však stát, že
insolvenční návrh bude v této lhůtě zamítnut (např. pro nedostatek majetku
dlužníka) nebo odmítnut, zrušen nebo řízení bude zastaveno. Pak lze mzdové
nároky uplatnit nejpozději do dne, kdy soud o tom pravomocně rozhodl.
Pokud tedy soud takto rozhodne např. 10. 7., musí zaměstnanec uplatnit
mzdové nároky nejdéle do tohoto dne.
Zaměstnanec
může uplatnit nárok na vyplacení mzdy v období 1 roku pouze jednou
u téhož zaměstnavatele. Tím se nevylučují případy, kdy bude uplatňovat
mzdu ve stejném časovém období u jiného zaměstnavatele.
7. Na koho se
zákon nevztahuje?
Zákon se nevztahuje
na zaměstnavatele, proti kterému nelze vést insolvenční řízení. Jedná se např.
o územní samosprávný celek, veřejnou vysokou školu a další subjekty uvedené v §
6 insolvenčního zákona.
Rovněž se zákon nevztahuje na zaměstnance, který byl v rozhodném
období zaměstnancem zaměstnavatele, který je v platební neschopnosti, a
současně v tomto rozhodném období byl členem jeho statutárního orgánu nebo
osobou, která má rozhodující vliv na činnost zaměstnavatele a měl u tohoto
zaměstnavatele nejméně 25 % majetkovou účast (dříve procentní polovina
majetkové účasti.). Je to z toho důvodu, že tyto osoby svým jednáním či
vlivem mohly zásadním způsobem ovlivnit finanční situaci zaměstnavatele, ať již
přímo či nepřímo.
8. Povinnost
zaměstnavatele
Ustanovení § 7 zákona vychází ze
skutečnosti, že povinnost zúčtovat
dlužné mzdové nároky má zaměstnavatel. Ve lhůtě 7 dnů by
zaměstnavatel měl sdělit krajské pobočce úřadu práce požadované vykázání
dlužných mzdových nároků současně se sdělením, zda provedl srážky a odvody
podle zvláštních právních předpisů (např. podle zákona o pojistném na
sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti). Porušení této povinnosti se posuzuje jako
porušení pracovněprávních předpisů a zaměstnavateli by mohl příslušný
správní úřad uložit pokutu. Zákon o ochraně zaměstnanců při
platební neschopnosti zaměstnavatele kontrolují úřady práce. Postupuje se podle
zákona č. 435/2004 Sb.
Nevykázání dlužných mzdových nároků fyzickou osobou je
přestupkem a právnickou osobou správním deliktem. Za neplnění těchto povinností může být uložena pokuta
úřadem práce až do 1 milionu korun. Byl-li ustaven předběžný správce nebo
správce, mají plnit stanovené povinnosti uvedené osoby.
9. Důkazy o
mzdě
Nelze
uvést, jakým způsobem mají být mzdové nároky prokázány. V tomto směru je
nutno odkázat na správní řád – zákon č. 500/2004 Sb. § 50
a násl. Úřad práce jako správní orgán je povinen zjistit přesně
a úplně skutečný stav věci a za tím účelem si opatřit potřebné
podklady pro rozhodnutí. Přitom není vázán jen návrhy účastníků řízení.
Podkladem pro rozhodnutí jsou zejména podání, výslechy účastníků, znalecké
vyjádření, svědecké výpovědi, jakož i skutečnosti všeobecně známé nebo
známé správnímu úřadu z jeho úřední činnosti.
Mezi
důkazní prostředky patří zejména výslech svědků, znalecké posudky, listiny apod. Jde např.
o pracovní smlouvy, manažerské smlouvy, potvrzení o zaměstnání,
potvrzení o výši příjmů, výpisy z účtů, mzdové a platové výměry.
Nelze však tvrdit, že předložení např. pracovní smlouvy s údaji o mzdě
je již věrohodným důkazem o výši mzdy, kterou měl zaměstnavatel poskytnout
zaměstnanci. Zaměstnanec mohl být např. v daném období nemocen, měl
překážky v práci apod. Důkazním prostředkem může být i výslech svědka
– spolupracovníka nebo vedoucího, případně personalisty, mzdové účetní apod.
Hodnocení uvedených důkazů je věcí volné úvahy úřadu práce. Ten posuzuje, zda má být nějaká skutečnost považována za
prokázanou, a v rámci této úvahy posuzuje, zda postačují provedené
důkazy či zda bude třeba provést důkazy další nebo zda bude třeba opatřit ještě
jiné podklady pro rozhodnutí. Předmětem tohoto volného hodnocení je vše, co
vyšlo najevo, anebo co se stalo za řízení.
Úřad
práce zhodnotí především výsledky provedených důkazů svědeckých, znaleckých,
listinných apod. Nehodnotí je oddělené, nýbrž ve vzájemné souvislosti. Tyto důkazy však
nehodnotí bez ohledu na ostatní obsah řízení, nýbrž přihlédne
i k přednesu účastníků řízení a k ostatním podkladům, které
jsou významné pro rozhodnutí. Zhodnocení důkazu musí úřad práce vždy řádně
odůvodnit.
Pokud
by úřad práce dospěl po provedeném důkazním řízení k závěru, že mzdový
nárok není věrohodně prokázán, přizná tento mzdový nárok ve výši odpovídající minimální mzdě. V současnosti jde o měsíční částku
17 300 Kč a hodinovou 103,80 Kč.
10. Povinnost
zaměstnavatele k úhradě úřadu práce
Ustanovení § 13
řeší právní důsledky bezdůvodného obohacení zaměstnavatele. Představuje
plnění, které za něj neoprávněně provedl úřad práce. Bezdůvodné obohacení
upravuje občanský zákoník č. 89/2012 Sb. v § 2991 odstavec 2. Uvádí,
že bezdůvodně se obohatí zvláště ten, kdo získá majetkový prospěch plněním bez
právního důvodu, plněním z právního důvodu, který odpadl, protiprávním
užitím cizí hodnoty nebo tím, že za něho bylo plněno, co měl po právu plnit
sám. Proto je zaměstnavatel povinen vrátit úřadu práce poskytnuté finanční
prostředky, které za něj vyplatil ´úřad práce na základě nesplnění povinností
nebo nesprávně uvedených údajů.
Více o této
problematice najdete v měsíčníku Poradce 13/2023.
NEROVNOSTI VE MZDÁCH
Zásadu stejné
odměny pro muže i ženy ukládá členským státům Evropské unie povinnost
uplatnit do svých vnitrostátních právních systémů Směrnice Rady ES č.
75/117/EEC. Stejná mzda za stejnou práci a za práci stejné hodnoty
znamená, že vykonávají-li konkrétní muž a žena u jednoho
zaměstnavatele stejnou práci, to znamená ve všech aspektech této práce (složitost,
odpovědnost, namáhavost, stejná obtížnost pracovních podmínek, pracovní
schopnosti a pracovní způsobilost a pracovní výkonnost
a výsledky práce), musí mít tato žena stejnou výši mzdy jako tento muž.
Podmínky pro
poskytování mzdy musí být stejné pro muže a ženy, jak uvádí zákoník práce
č. 262/2006 Sb. (dále ZP). Zaměstnancům,
kteří vykonávají stejnou práci nebo práci stejné hodnoty, přísluší stejná mzda.
Stejnou prací nebo prací stejné hodnoty se rozumí práce stejné nebo srovnatelné
složitosti, odpovědnosti a namáhavosti, která se koná ve stejných nebo
srovnatelných pracovních podmínkách, při stejných nebo srovnatelných pracovních
schopnostech a pracovní způsobilosti zaměstnance a při stejné nebo
srovnatelné pracovní výkonnosti a výsledcích práce, a to
v pracovním poměru ke stejnému zaměstnavateli.
Složitost,
odpovědnost a namáhavost práce se posuzuje podle stupně vzdělání, rozsahu
dalšího vzdělání a praktických znalostí a dovedností požadovaných pro výkon této práce,
podle složitosti předmětu práce a pracovní činnosti, podle organizační
a řídící náročnosti, podle míry odpovědnosti za škody a za zdraví
a bezpečnost, podle fyzické, smyslové a duševní zátěže
a působení negativních vlivů práce.
Pracovní podmínky
se posuzují podle obtížnosti pracovních režimů vyplývajících z rozvržení pracovní doby,
například do směn, dnů pracovního klidu, na práci v noci nebo práci
přesčas, podle škodlivosti, zdravotní závadnosti nebo obtížnosti práce dané
působením jiných negativních vlivů pracovního prostředí a podle
rizikovosti pracovního prostředí.
Mzda se může lišit podle kvalifikační náročnosti práce dané požadovaným
stupněm vzdělání, rozsahem dalšího vzdělání a praktických znalostí a dovedností
požadovaných pro výkon této práce (podle odborné praxe), podle složitosti
předmětu práce (např. podle složitosti technického, technologického zařízení,
výroby nebo provozu, informačních, obchodních, ekonomických, správních
a jiných systémů) a pracovní činností (např. manipulační
a obslužné práce) apod.
DISKRIMINACE
VE MZDÁCH je nejčastějším případem porušování rovnosti
v pracovněprávních vztazích mezi muži a ženami. Nelze to však ve
všech případech považovat za jejich diskriminaci. Rozdíl ve výši mzdy mezi muži
a ženami může být ovlivněn několika hledisky. Teprve jsou-li ve svých
výsledcích stejná, můžeme mluvit o diskriminaci a o oprávněnosti
žen domáhat se např. mzdového rozdílu soudní cestou. Jinak řečeno:
zaměstnanec nemá nárok na stejnou mzdu při výkonu stejné práce, liší-li se
některé z hledisek uvedené v ZP.
Rozhodují
výsledky práce
Jedním
z hledisek je kvalifikační náročnost práce dané požadovaným stupněm
vzdělání, rozsahem dalšího vzdělání a praktických znalostí
a dovedností požadovaných pro výkon práce, podle složitosti předmětu
práce (např. podle složitosti technologického zařízení, výroby nebo
provozu, obchodních systémů apod.) a pracovní činností (např.
manipulační a obslužné práce) apod. ZP tato hlediska definuje velmi jasně
a pragmaticky: složitost, obtížnost, namáhavost práce, kvalifikace
zaměstnance, rovnocenné pracovní podmínky a prostředí a hlavně
– stejné výsledky práce. Pokud jsou tyto zákonné předpoklady splněny
u muže a ženy, kteří vykonávají stejnou práci, nemělo by docházet ke
mzdové diskriminaci.
Rozdíly ve výši mzdy
mohou dále být:
-
podle odlišných pracovních
podmínek a pracovních režimů (např. směnné provozy), podle negativních
vlivů pracovního prostředí apod.,
-
podle pracovních
schopností a pracovní způsobilosti zaměstnance,
-
podle pracovní výkonnosti
a výsledků práce v závislosti na množství práce, dodržení termínů,
kvality apod.
Jak je vidět, rozdíly
v odměňování mohou vznikat jen při nesplnění některých z uvedených
zákonných hledisek. Jiné důvody a příčiny rozdílů nemohou ve mzdách
existovat.
Odměňování a pracovní výkonnost
Pracovní schopnosti a pracovní způsobilost zaměstnance se posuzují
podle odborné a duševní způsobilosti, smyslových předpokladů, popřípadě
podle tělesné způsobilosti konat danou práci. Pracovní výkonnost se posuzuje
podle intenzity a kvality prováděných prací a výsledky práce se
posuzují podle množství a kvality. Žena, která má nižší výdělek než muž,
který vykonává stejnou práci nebo práci stejné hodnoty, může na základě
ustanovení § 110 ZP uplatnit u soudu nárok na vyrovnání tohoto
neoprávněného rozdílu. Oprávněnost rozdílu výše mzdy mezi mužem a ženou
je povinen prokázat v případě soudního sporu zaměstnavatel. Musel by
pak prokázat, že použil hlediska, která nevedou k výdělkové diskriminaci
podle pohlaví, a že podle těchto hledisek byla poskytnuta odpovídající
výše mzdy bez ohledu na další hlediska. Mzda se může lišit podle
kvalifikační náročnosti práce dané požadovaným stupněm vzdělání, rozsahem
dalšího vzdělání a praktických znalostí a dovedností požadovaných
pro výkon této práce (podle odborné praxe), podle složitosti předmětu práce
(např. podle složitosti technického, technologického zařízení, výroby nebo
provozu, informačních, obchodních, ekonomických, správních a jiných
systémů) a pracovní činností (např. manipulační a obslužné práce)
apod.
Snížení
osobního příplatku
Bylo
by naivní se domnívat, že ke mzdové diskriminaci dochází jen v podnikové
sféře. I zaměstnankyně u nepodnikatelských subjektů, včetně
veřejné správy, se s tím setkávají. Mají sice při splnění zákonných
požadavků (praxe a zařazení práce do třídy) nárok na plat v příslušné
třídě, ale diskriminace se projevuje při poskytování osobních příplatků
a odměn. Velké problémy diskriminačního charakteru jsou při snižování
nebo odebrání osobního příplatku. Zaměstnavatelé v tomto směru stále
znevýhodňují neoprávněně ženy – zaměstnankyně.
Personální a soudní praxe by se měla řídit rozsudkem Nejvyššího
soudu
(sp.zn. Cdo 3488/2006). Rozhodnutí uvádí: „Osobní příplatek, který
zaměstnavatel přiznal zaměstnanci, se stal platovým nárokem zaměstnance, který
je zaměstnavatel povinen zaměstnanci v určené výši poskytovat. Přiznaný
osobní příplatek zaměstnavatel může snížit nebo odejmout jen tehdy, došlo–li
v předpokladech a podmínkách, za nichž byl osobní příplatek
zaměstnanci přiznán, k takové změně, která odůvodňovala jeho další
poskytování v menším rozsahu nebo která vyžadovala jeho odnětí.“
Ve
sporech ohledně osobního příplatku se soudy řídí dalším právním názorem
Nejvyššího soudu (NS 21 Cdo 832/2012): „Příplatek lze snížit jen
v případě zhoršení výsledků pracovní činnosti posuzovaných podle množství
a kvality nebo v případě zmenšení rozsahu pracovních úkolů. Odejmout
příplatek pak lze jen tehdy, přestane–li zaměstnanec dlouhodobě dosahovat velmi
dobrých pracovních výsledků posuzovaných podle množství a kvality nebo
plnit větší rozsah pracovních úkolů než ostatní zaměstnanci.“
Budou–li se
zaměstnavatelé řídit uvedenou judikaturou, budou spory ohledně osobních
příplatků brzy patřit minulosti.
KDY NEJDE O DISKRIMINACI - Zákon č. 198/2009 Sb.,
o rovném zacházení (antidiskriminační zákon) v § 6 uvádí, kdy je
odůvodněno rozdílné zacházení zaměstnavatele se zaměstnanci a přitom nejde
o diskriminaci. V ZP jsou tyto výjimky v § 16 odstavec 3. V souladu
s požadavky praxe ZP vymezuje výjimky z obecného principu rovného
zacházení se všemi zaměstnanci zaměstnavatele, které mohou vyplývat ze ZP nebo
ze zvláštního právního předpisu, nebo z věcného důvodu. Ten může
spočívat v povaze vykonávané práce, kterou má zaměstnanec vykonávat a který
je pro výkon této práce nezbytný. Pouze tímto vymezením může zaměstnavatel
zdůvodnit rozdílné zacházení s jednotlivými zaměstnanci nebo skupinami
zaměstnanců, pokud jde o jejich pracovní podmínky, včetně odměňování za
práci a jiných peněžitých plnění a plnění peněžité hodnoty,
odbornou přípravu a příležitost dosáhnout funkčního nebo jiného postupu
v zaměstnání.
Diskriminací tedy
není rozdílné zacházení na základě diskriminačních znaků uvedených
v zákoně, pokud z povahy pracovních činností nebo souvislostí
vyplývá, že tento důvod představuje podstatný a rozhodující požadavek pro
výkon práce, kterou má zaměstnanec vykonávat a který je pro výkon této
práce nezbytný. Cíl sledovaný takovou výjimkou musí být vždy oprávněný
a požadavek přiměřený. V praxi půjde zejména o výjimky dané
zvláštní povahou sjednané práce, s ohledem na společností obecně uznávané
morální, náboženské či kulturní hodnoty, které jsou pro výkon zcela konkrétní
práce považovány za nezbytné a přiměřené.
Kdo
prokazuje diskriminaci
Občanský
soudní řád (zákon č. 99/1963 Sb. – dále OSŘ) v ustanovení § 133a) řeší
jednu ze stěžejních otázek, kdo prokazuje diskriminaci nebo porušení rovnosti.
Pro pracovní oblast to znamená: Pokud žalobce uvede před soudem skutečnosti, ze
kterých lze dovodit, že ze strany žalovaného došlo k přímé nebo nepřímé
diskriminaci na základě pohlaví, rasového nebo etnického původu, náboženství,
víry, světového názoru, zdravotního postižení, věku nebo sexuální orientace
v oblasti pracovní včetně přístupu k nim, povolání, podnikání nebo
jiné samostatné výdělečné činnosti, je žalovaný povinen prokázat, že nedošlo
k porušení zásady rovného zacházení. Přenesení důkazního břemene ve věcech
pracovních, např. mzdových, na zaměstnavatele však neznamená, že by poškozený
(diskriminovaný) zaměstnanec (žalobce) nebyl bez důkazních povinností. Znevýhodněná
osoba musí v soudním řízení nejen tvrdit, ale i prokázat, že
s ní nebylo zacházeno obvyklým, tedy neznevýhodňujícím způsobem.
Dále musí
znevýhodněná osoba tvrdit, že znevýhodňující zacházení bylo motivováno
diskriminačním znakem. Tuto motivaci ovšem prokazovat nemusí, ta se
v případě důkazu odlišného zacházení předpokládá. Je však vyvratitelná,
prokáže-li se dokazováním opak. Opak vyjde najevo tehdy, jestliže druhý
účastník (např. zaměstnavatel) prokáže, že nedošlo k porušení zásady
stejného zacházení.
Přenesení
důkazního břemene
v těchto
případech na zaměstnavatele ještě neznamená, že v návrhu poškozeného
zaměstnance mohou chybět tvrzené skutečnosti nebo návrhy na provedení důkazů.
Jedná se např. o nepřímé svědky (osoby, jimž poškozený nezákonné jednání
sdělil), listinné nebo znalecké důkazy apod., pokud jsou k dispozici.
Mnohdy nemusí stačit pro soudní rozhodnutí, aby např. poškozená zaměstnankyně
podala návrh k soudu s tím, že zaměstnavatel jí nevyhověl
v požadavku na poskytnutí náhrady škody v částce 100 tisíc za
porušení zásady rovnosti a neuvedla žádné skutečnosti nebo návrhy.
Soudní řízení probíhá
zcela obvykle, jako je tomu v ostatních případech: výslech účastníků,
přednesení důkazů a jejich hodnocení jednotlivě a ve vzájemném
souhrnu. Soud hodnotí důkazy zaměstnavatele prokazující to, že on nebo jeho
zaměstnanec se jednání uvedeného v návrhu nedopustil. Přenesení
důkazního břemene znamená, že zaměstnavatel prokazuje opak tvrzení
a věrohodnost důkazů, které jsou uvedeny v návrhu na zahájení
soudního řízení.
Pokud soud nebude mít
skutečnosti tvrzené žalobcem (zaměstnancem) např. o diskriminaci za
prokázané, může žalobu zamítnout nebo žalobce vyzvat k uvedení nebo
doplnění důkazů. Předseda senátu pak podle § 43 OSŘ vyzve účastníka řízení, aby
návrh v určeném termínu doplnil o potřebné důkazy. Přitom účastníka
řízení poučí o tom, jak by doplnění mělo vypadat. Nedoplní-li účastník
řízení tyto důkazy, nelze pro tento nedostatek v soudním řízení pokračovat
a soud nemůže rozhodnout, usnesením návrh poškozeného na náhradu škody
může zamítnout.
Pozor
na promlčení
Při
uplatňování individuelních nároků, zejména mzdových, je třeba brát ohled na
tzv. promlčení. Promlčecí doba je tříletá a běží ode dne, kdy právo
mohlo být vykonáno poprvé. K promlčení soud přihlédne jen uplatní-li
tuto námitku dlužník nebo smluvní strana, proti níž návrh směřuje (např.
zaměstnavatel). Pak nelze právo uplatňující smluvní straně přiznat. Po dobu
soudního uplatnění promlčecí doba neběží.
Nový občanský zákoník
č. 89/2012 Sb., stanoví v § 629 promlčecí lhůtu tříletou. Smluvní strany
(zaměstnavatel a zaměstnanec) si však mohou ujednat kratší nebo delší
promlčecí lhůtu počítanou ode dne, kdy právo mohlo být uplatněno poprvé, než
jakou stanoví zákon. Tato lhůta musí však být nejméně v trvání jednoho
roku a nejdéle v trvání patnácti let.
Právní
úprava obrany zaměstnanců při diskriminaci
několik
let v našem právním řádu chyběla. Zákon o zákazu diskriminace tento
nedostatek napravil. Byla rozšířena působnost veřejného ochránce práv
(ombudsmana) ve věcech práva na rovné zacházení a ochrany před
diskriminací. Za tím účelem poskytuje pomoc poškozeným diskriminací při
podávání návrhů na zahájení řízení z důvodů diskriminace, provádí výzkum,
zveřejňuje zprávy a vydává doporučení k otázkám souvisejícím
s diskriminací a zajišťuje výměnu dostupných informací
s příslušnými evropskými subjekty.
Dojde-li
k porušení práv a povinností v otázkách diskriminace
a rovnosti má poškozený právo se u soudu domáhat, aby bylo upuštěno
od diskriminace, odstraněny následky diskriminačního zásahu a aby mu bylo
dáno přiměřené zadostiučinění. V určitých případech vznikne poškozené
osobě právo na náhradu nemajetkové újmy v penězích. Jde
o případy, kdy ve značné míře byla snížena její dobrá pověst nebo
důstojnost či vážnost ve společnosti. Výši peněžité náhrady určí soud
s přihlédnutím k závažnosti vzniklé újmy a k okolnostem, za
nichž k porušení práva došlo. V případě nižší mzdy u ženy by to
znamenalo, že by zaměstnavatel musel podle rozhodnutí soudu doplatit
zaměstnankyni mzdový rozdíl ve srovnání s mužem vykonávajícím stejnou
práci.
Jedním
z prvořadých cílů Akčního plánu jsou opatření ke zvýšení informovanosti
odborů i zaměstnanců o výši odměňování žen a mužů. Toho by mělo
být dosaženo např. doplněním ZP o povinnost zaměstnavatele informovat
odborovou organizaci o průměrných mzdách a platech a o tom
každoročně informovat zaměstnance. Tím by se doplnilo ustanovení § 287 odst. 1.
písm. a) ZP o vývoji mezd a platů. Rovněž by se měla zintenzivnit
kontrola inspektorátu práce na pracovištích např. tím, že budou mít
u zaměstnavatele k dispozici vnitřní mzdový předpis, za jehož pomoci
budou kontrolní orgány posuzovat rovnost v odměňování u konkrétního
zaměstnavatele.
Více o této
problematice najdete v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále
6-7/2023.
|