Vážení čtenáři!
Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
redakce@i-poradce.cz
1. ZÁKONÍK PRÁCE PO NOVELE – Z POHLEDU ZAMĚSTNAVATELE
Mezi nejvýznamnější změny flexibilní novely ZP 2025, patří právní úprava zkušební doby. Zejména se jedná o prodloužení doby jejího trvání. Dále nastávají velké změny týkající se rychlejších výpovědi z pracovního poměru, doručování výpovědí, výhod pro pracující matky, úprav práce mladistvých, odstupného, podpory v nezaměstnanosti, rozvrhování pracovní doby, vstupních prohlídek, výplat v cizí měně …
Nové informace najdete v našich publikacích,
které jsou určeny mzdovým účetním, personalistům, podnikatelům,
zaměstnavatelům, manažerům, ekonomům ...
Publikace Vám budou doručeny v průběhu června 2025.
1. Poradce 1-2/2026 – Zákoník práce po novele s komentářem – komentář
/A5, cca str. 512/
2. 1000 řešení 5-6/2025 – Zákoník práce po novele v příkladech … - praktické příklady
/A5, cca str. 128/
3. DaÚ 7/2025 – Zaměstnávání malého rozsahu - změny – příspěvek
/A4, str. 72/
Cena balíčku je 1213 Kč Cena balíčku s 30 % slevou je 849 Kč. Ušetříte 364 Kč.
Poštovné a balné je 112 Kč.
|
2. ZÁKONÍK PRÁCE PO NOVELE – PRO MZDOVÉ ÚČETNÍ
Mezi nejvýznamnější změny flexibilní novely ZP 2025, patří právní úprava zkušební doby. Zejména se jedná o prodloužení doby jejího trvání. Dále nastávají velké změny týkající se rychlejších výpovědi z pracovního poměru, doručování výpovědí, výhod pro pracující matky, úprav práce mladistvých, odstupného, podpory v nezaměstnanosti, rozvrhování pracovní doby, vstupních prohlídek, výplat v cizí měně … V balíčku přinášíme také komplexní pohled na sociální, zdravotní a nemocenské pojištění pro rok 2025.
Nové informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, personalistům, podnikatelům, zaměstnavatelům, manažerům, ekonomům ...
1. Aktualizace III/3 – Zákoník práce, zákon o zaměstnanosti ....– úplná znění zákonů po novele
/A5, cca str. 200/
2. DUVaP 7-8/2025 – Odměňování za práci, srážky ze mzdy - příspěvek
/A5, cca str. 208/
3. PaM 7/2025 – Jaké odstupné při skončení pracovního poměru, Otazníky kolem mezd a platů
- příspěvky
/A4, str. 72/
4. 1000 řešení 1-2/2025 - Pomocník mzdové účetní 2025 – příspěvek a praktické příklady
/A5, str. 144/
Cena balíčku je 1247 Kč Cena balíčku s 30 % slevou je 872 Kč. Ušetříte 375 Kč.
Poštovné a balné je 112 Kč.
|
3. NEMOCENSKÉ POJIŠTĚNÍ PO NOVELE
Novela zákona účinná od 1. ledna 2025 a 1. července 2025 má 208 bodů a týká se kromě jiného zavedení elektronizace dávek nemocenského pojištění; zavedení ošetřovného pro OSVČ, zahraniční zaměstnance a zaměstnance činné na základě dohod, změn při určování místní příslušnosti u zaměstnavatelů nově se přihlašujících do registru zaměstnavatelů … a mnohých dalších oblastí. Potřebujete vědět více?
Informace užitečné pro praxi najdete v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, personalistům, podnikatelům, zaměstnavatelům, manažerům ...
1. Poradce 9-10/2025 – Nemocenské pojištění po novele s komentářem – komentář
/A5, str. 256/
2. PaM 2-3/2025 – Nemocenské pojištění – změny – příspěvek
/A4, str. 112/
3. DÚVaP 3-4/2025 – Sociální, zdravotní a nemocenské pojištění pro rok 2025 - příspěvek
/A5, str. 208/
4. Aktualizace III/2 – Zákon o důchodovém pojištění, zákon o státní sociální podpoře – úplná znění zákonů
/A4, str. 120/
Cena balíčku je 1566 Kč Cena balíčku s 50 % slevou je 783 Kč. Ušetříte 783 Kč.
Poštovné a balné je 112 Kč.
|
4. NOVELA ŠKOLSKÉHO ZÁKONA
Novela přináší celkem 26 změn, ze kterých většina nabývá účinnosti dnem 1. července 2025, některé nabyly účinnosti dne 1. března 2025. Úprava spočívá primárně v zakotvení Informačního systému vzdělávání (ISV). Právní úprava by měla dále reflektovat postupný vznik ISV (připravovaného nejprve v rámci projektu Resortní informační systém ministerstva) jako informačního systému veřejné správy, jehož správcem bude ministerstvo. Školský rejstřík bude součástí Informačního systému vzdělávání. Potřebujete více odborných informací?
Dočtete se v našich publikacích, které jsou určeny ředitelům předškolních, základních, středních, vyšších odborných škol; vysokým školám, pedagogickým pracovníkům ...
1. PaM 5-6/2025 – Novela školského zákona – příspěvek
/A4, str. 104/
2. Aktualizace V/1 – Školský zákon, Zákon o vysokých školách - úplná znění zákonů
/A5, str. 192/
3. Zákony V/2025 – Vyhlášky ke školskému zákonu – úplná znění vyhlášek
/A5, str. 568/
4. Ústava ČR – úplné znění
/A6, str. 208/
Cena balíčku je 1131 Kč Cena balíčku s 30 % slevou je 791 Kč. Ušetříte 340 Kč.
Poštovné a balné je 112 Kč.
|
POMŮŽE DELŠÍ ZKUŠEBNÍ DOBA?
Mezi nejvýznamnější změny flexibilní novely ZP 2025, patří právní úprava zkušební doby. Zejména se jedná o prodloužení doby jejího trvání. Účinnost novely ZP je navrhována druhý měsíc po jejím publikování ve Sbírce zákonů, od 1. června 2025.
Účelem zkušební doby je
ověření vhodnosti nově uzavřeného pracovního vztahu, pracovních schopností zaměstnance i existujících pracovních podmínek u zaměstnavatele. Rovněž umožňuje oběma smluvním stranám (zaměstnavateli i zaměstnanci) rychlé a operativní zrušení pracovního poměru.
Zkušební doba byla podle § 35 zákoníku práce (dále ZP) maximálně po dobu tří měsíců po sobě jdoucích ode dne vzniku pracovního poměru, u vedoucích zaměstnanců až šestiměsíční. Jedná se o zaměstnance, kteří jsou charakterizováni v § 11 ZP. Jsou to zaměstnanci, kteří mají oprávnění na jednotlivých stupních řízení stanovit a ukládat podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat jejich práci a dávat jim k tomu účelu závazné pokyny. Vedoucím zaměstnancem je rovněž vedoucí organizační složky státu.
Zkušební doba nesmí být podle novely § 35 odst. 2 ZP delší než 4 měsíce po sobě jdoucí od vzniku pracovního poměru a 8 měsíců u vedoucího zaměstnance. Platí, že nesmí být delší, než je polovina sjednané doby trvání pracovního poměru. Změněné ustanovení přispěje k tomu, že si zaměstnavatel i zaměstnanec ověří, že jimi uzavřený pracovní poměr vyhovuje a současně bude zachována ochrana zaměstnance jako slabší smluvní strany. V případě, že je zkušební doba sjednávána v pracovním poměru na dobu určitou, nesmí přesáhnout polovinu takto sjednaného pracovního poměru.
Příklad
Je-li s vedoucím zaměstnancem sjednán pracovní poměr na jeden rok, nemůže být zkušební doba delší než 6 měsíců.
Zaměstnavatel potom nemůže využít její maximální délky u vedoucích zaměstnanců 8 měsíců.
Zkušební doba se nejeví jako nepřiměřeně dlouhá doba. Např. směrnice EU 2019/1152 ze dne 20. 6. 2019 o transparentních a předvídatelných pracovních podmínkách v Evropské unii v čl. 8 umožňuje, aby členské státy měly v případě řadového zaměstnance zkušební dobu v délce až 6 měsíců.
VÝZNAMNOU NOVINKOU JE MOŽNOST PRODLOUŽENÍ ZKUŠEBNÍ DOBY nad sjednaný rozsah i v jejím průběhu. Délka by však neměla přesáhnout dobu 4 nebo 8 měsíců. Změny by mohly napomoci k řešení současných situací. Zaměstnavatel sjedná se zaměstnancem pracovní poměr na dobu určitou, např. na šest měsíců, a po uplynutí doby, kdy pracovní poměr automaticky končí, rozhodují o dalším uzavření či neuzavření pracovní smlouvy. Tím se zkušební doba nepřímo „prodlužuje“ a zaměstnanec se dostává do sociální nejistoty. Prokáže-li se úmysl zaměstnavatele o umělém prodlužování zkušební doby, jde vlastně o jednání v rozporu s dobrými mravy.
Příklad
Zkušební doba je sjednána na dobu 2 měsíců.
V jejím průběhu může být po vzájemné dohodě mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem prodloužena, nesmí ovšem přesáhnou 4 měsíce a u vedoucích zaměstnanců – 8 měsíců.
Zkušební doba se prodlužuje o pracovní dny, v nichž zaměstnanec během zkušební doby neodpracoval celou směnu z důvodu překážky v práci, čerpání dovolené nebo neomluveného zameškání práce.
Zkušební doba musí být uzavřena písemně
Kdyby toto právní jednání nebylo učiněno v písemné formě stanovené ZP, bylo by neplatné. Výjimka by byla pouze tehdy, pokud by smluvní strany (zaměstnavatel a zaměstnanec) tuto chybu dodatečně odstranily. Občanský zákoník poskytuje tuto možnost oběma stranám v § 582 odst. 1. Není–li právní jednání učiněno ve formě ujednané stranami nebo stanovené zákonem, je neplatné, ledaže strany vadu dodatečně zhojí.
Tento postup je v souladu s novým § 35 odst. 1 ZP Podle něho může být zkušební doba sjednána nejpozději v den vzniku pracovního poměru a to i v souvislosti se jmenováním na vedoucí pracovní místo podle § 33 odst. 3 ZP.
KDY A V ČEM SJEDNAT ZKUŠEBNÍ DOBU - Objevují se problémy, kdy vlastně sjednat zkušební dobu. Zda je to možné i před nebo až po uzavření pracovní smlouvy, v průběhu pracovního poměru atd. Ustanovení § 35 ZP stanoví, že je možné ji sjednat nejpozději v den vzniku pracovního poměru. ZP nestanoví podmínku, že zkušební dobu lze sjednat jen v pracovní smlouvě. Může to být i v jiné dohodě např. v manažerské smlouvě nebo v jiné smlouvě. Může se sjednávat zejména k vymezení podmínek pro mzdová práva. Je určena vedoucím zaměstnancům u zaměstnavatelů, kteří odměňují vykonanou práci mzdou (dříve tzv. podnikatelské subjekty.) Neuplatní se u zaměstnavatelů, kteří odměňují zaměstnance platem (viz § 109 odstavec 2 a 3 ZP – dříve tzv. nepodnikatelské subjekty).
Příklady
- Pracovní smlouva byla sjednána 14. října s tím, že pracovní poměr vznikne 21. října. Zkušební dobu je tedy možné sjednat ještě 21. října, pokud nebyla do pracovní smlouvy zařazena v období od 14. do 21. října.
- Zaměstnavatel a zaměstnanec sjednali zkušební dobu ústně. Později toto ujednání změnili na písemnou formu a zařadili to do pracovní smlouvy. Ovšem takový postup je podle novely možný pouze do dne, kdy by měl vzniknout pracovní poměr.
- Zaměstnanec nastoupil do práce podle data sjednaného v pracovní smlouvě 1. srpna. Zaměstnavatel měl v úmyslu dodatečně 3. srpna sjednat zkušební dobu. Takové jednání by bylo v rozporu s novým § 35 odst. 1 ZP a tedy neplatné.
Zkušební doba v rozporu s dobrými mravy
K přechodu práv a povinností z pracovněprávních vztahů podle § 338 odst. 2 ZP dochází bez nutnosti rozvázání pracovního poměru a uzavření nové pracovní smlouvy s přejímajícím zaměstnavatelem. Zaměstnanci mají právo přejít k jinému zaměstnavateli. Může ovšem dojít k situaci, že zaměstnanec uzavře z důvodu převodu činnosti zaměstnavatele dohodu o rozvázání pracovního poměru s dosavadním zaměstnavatelem a zároveň pracovní smlouvu s přejímajícím zaměstnavatelem. V takovém případě pracovní poměr mezi zaměstnancem a dosavadním zaměstnavatelem skončí sjednaným dnem a k přechodu práv a povinností nedojde. S novým zaměstnavatelem může pak být sjednána nová pracovní smlouva, třeba i se zkušební dobou.
V soudní praxi byl řešen případ, kdy účelem uvedeného postupu ze strany přejímajícího zaměstnavatele bylo vyhnout se přechodu práv a povinností proto, aby mohl nový zaměstnavatel sjednat se zaměstnancem zkušební dobu a v ní zrušit pracovní poměr. Nejvyšší soud rozhodl, že takové ujednání o zkušební době je neplatné, neboť za těchto okolností bylo v rozporu s dobrými mravy.
Zkušební doba nevzniká automaticky ze zákona
a není spojena se vznikem pracovního poměru. ZP ponechává účastníkům v tomto směru smluvní volnost z toho důvodu, že ujednání zkušební doby může být v některých případech žádoucí, v jiných nikoli. ZP nevylučuje sjednání zkušební doby ani při uzavírání pracovního poměru na dobu určitou. V praxi se však u tohoto typu smluv užívá jen výjimečně, neboť zaměstnanec i zaměstnavatel předpokládají, že pracovní poměr bude existovat po celou dobu, na kterou byl sjednán.
Rovněž může být sjednána se zaměstnanci, kteří jsou jmenováni na vedoucí pracovní místo (§ 33 odst. 3 ZP). V těchto případech nemusí být toto ujednání praktické, neboť vedoucí zaměstnanec může být odvolán z tohoto místa i bez uvedení důvodu. Pracovní poměr tím nekončí.
ZMĚNY V DÉLCE ZKUŠEBNÍ DOBY - Zkušební doba může být podle novely sjednána (kromě vedoucích zaměstnanců) maximálně na 4 měsíce. Pokud by byla sjednána na dobu delší, nejedná se o její celkovou neplatnost. Neplatná je pouze část pracovní smlouvy, ve které byla sjednána zkušební doba přesahující nejvýše přípustnou dobu, to je 4 měsíce. Při řešení této otázky se uplatní § 576 občanského zákoníku. Týká–li se důvod neplatnosti jen takové části právního jednání, kterou lze od ostatního obsahu oddělit, je neplatnou jen tato část. Podmínkou je předpoklad, že by k právnímu jednání došlo i bez neplatné části, rozpoznala by strana neplatnost včas.
V praxi mohou nastat situace, kdy zkušební doba bude sjednána s vedoucím zaměstnancem v délce 8 měsíců. Ten však v průběhu pracovního poměru pozbyde postavení vedoucího podle § 11 ZP. Tato skutečnost nemá vliv na délku zkušební doby, která bude i nadále platit v délce 8 měsíců. Právní jednání (právní úkon) je nutno hodnotit podle doby, kdy byl učiněn a v této době se jednalo o vedoucího zaměstnance.
Může nastat opačný případ. Zkušební doba bude sjednána se „řadovým“ zaměstnancem v délce 4 měsíců, který se později stal vedoucím a splňuje kritéria podle § 11 ZP. Ani v tomto případě nelze zkušební dobu zvyšovat, neboť ji nelze dodatečně prodlužovat.
Omezená doba
Zkušební doba nesmí být ani po novele ZP delší, než je polovina sjednané doby trvání pracovního poměru. Není tedy možné realizovat praxi, kdy se sjedná zkušební doba v kombinaci s kratší pracovní dobou. Jednalo by se o částečnou neplatnost, a zkušební doba by činila polovinu sjednané doby trvání pracovního poměru.
Příklady
- Pracovní poměr u vedoucího zaměstnance byl sjednán na dobu určitou, a to na jeden rok. Zkušební doba může být až šestiměsíční, neboť její délka nepřesahuje polovinu sjednaného pracovního poměru.
- Při sjednání pracovního poměru na 4 měsíce u zaměstnance, který není vedoucím, může být zkušební doba maximálně dvouměsíční. To je polovina doby trvání pracovního poměru.
Jestliže si účastníci písemně sjednali zkušební dobu delší než čtyři měsíce, je právně účinná jen zkušební doba pokud se nejednalo o vedoucí zaměstnance, čtyřměsíční. V témže pracovním poměru ji lze sjednat pouze jednou.
Příklady
- Se zaměstnancem byla uzavřena pracovní smlouva s jednoměsíční zkušební dobou. Jeho pracovní poměr trvá nepřetržitě tři roky a zaměstnavatel ho po této době převede s jeho souhlasem na jiný druh práce. Uzavře s ním novou pracovní smlouvu se zkušební dobou tři měsíce.
- Zaměstnavatel uzavře se zaměstnancem dohodu o změně druhu práce, přitom uvede, že se sjednává zkušební doba v délce tří měsíců.
Sjednání zkušební doby je v těchto případech neplatné. Nejde totiž o uzavření nového pracovního poměru, ale o jeho změnu, která se má promítnout v dohodě o změně obsahu pracovní smlouvy a nikoliv v její nové podobě.
Zrušení zkušební doby
Pracovní poměr může ve zkušební době zrušit jak zaměstnavatel, tak i zaměstnanec (§ 66 ZP). Není třeba uvádět důvody a požaduje se písemná forma (§ 66 odst. 2 ZP). Právní jednání, kterým by zaměstnavatel nebo zaměstnanec ústně zrušil pracovní poměr ve zkušební době, by se posuzovalo jako jednání, k němuž se nepřihlíží. Je to zejména v případech, kdy pracovní poměr zruší ve zkušební době zaměstnanec ústně.
V případě nesouhlasu může zaměstnavatel uplatňovat u soudu podle § 80 občanského soudního řádu (zák. č. 99/1963 Sb.) návrh s tím, že zaměstnanec je nadále povinen plnit povinnosti, které pro něj vyplývají z pracovního poměru (tzv. žaloba na plnění). S tímto soudním návrhem může spojit nárok na uplatnění případné škody, která mu protiprávním jednáním zaměstnance vznikla (ztráta zakázek, zajištění přesčasů apod.).
Zaměstnavatel může takové jednání zaměstnance považovat za zvlášť hrubé porušení povinností vyplývající z právních předpisů vztahujících se k zaměstnancem vykonávané práci (zejména při dlouhodobé neomluvené absenci) a okamžitě s ním zrušit pracovní poměr [§ 55 odst. 1 písm. b) ZP]. Uplatňování nároku na případnou náhradu škody tím není vyloučeno.
Obdobný postup může uplatnit zaměstnanec ve vztahu k zaměstnavateli, pokud by s ním zrušil pracovní poměr ústně ve zkušební době. I v tomto případě by mohl zaměstnanec uplatňovat nárok na náhradu škody, která mu tímto jednáním zaměstnavatele vznikla.
Zákaz zrušení zkušení doby
znamená zákaz zrušení pracovního poměru ve zkušební době zaměstnavatelem v době prvních 14 kalendářních dnů trvání dočasné pracovní neschopnosti (karantény) zaměstnance (§ 66 odst. 1 ZP). Zaměstnanec může však zrušit pracovní poměr ve zkušební době v jakémkoli v termínu, i když je v pracovní neschopnosti. Uplatňuje se zde projev vůle zaměstnance.
Příklad
Zkušební doba byla sjednána od 1. dubna do 30. června. Zaměstnanec měl pracovní neschopnost od 10. dubna do 30. dubna.
Zákaz zrušení pracovního poměru měl zaměstnavatel po dobu prvních 14 kalendářních dnů pracovní neschopnosti, to je od 10. dubna do 24. dubna.
Dodatečná pracovní neschopnost
V praxi se setkáváme se situacemi, kdy zaměstnanci je doručeno zrušení pracovního poměru ve zkušební době a tentýž den zaměstnanec vyhledá lékařské vyšetření, jehož výsledkem je dočasná pracovní neschopnost od tohoto dne. Takové zrušení je neplatné, i když zaměstnavatel ho zaměstnanci doručil před tím, než bylo zaměstnanci vyhotoveno lékařské potvrzení o dočasné pracovní neschopnosti.
Pokud by však zaměstnanec vyhledal lékařské vyšetření s následným potvrzením o dočasné pracovní neschopnosti následující den nebo dny po doručení zrušovacího projevu, bylo by toto zrušení platné. A to i v případě, kdyby lékař vyhotovil potvrzení o pracovní neschopnosti zpětně (až tři dny nazpět), a tato doba by zasáhla do dne, kdy byla zaměstnanci doručena zrušovací písemnost. Podle judikatury platí, že dodatečné vyhotovení pracovní neschopnosti, která zahrnuje i dřívější období, kdy bylo zaměstnanci doručeno zrušení pracovního poměru, je pro toto zrušení bez významu. Vychází se ze zákona o nemocenském pojištění, podle něhož by měl lékař vyhotovit pracovní neschopnost v den, kdy ji zjistil.
Příklad
Zaměstnanci bylo doručeno zrušení pracovního poměru ve zkušební době 1. srpna v ranních hodinách.
Pokud zaměstnanec vyhledal tentýž den lékařské vyšetření a jeho výsledkem byla pracovní neschopnost, je toto zrušení neplatné. Bylo provedeno v první den pracovní neschopnosti. Pokud by však absolvoval lékařské vyšetření až následující den (např. 2. srpna) a lékař by vyhotovil pracovní neschopnost zpětně, tedy od 1. srpna, bylo by toto zrušení platné.
ZP nestanoví lhůtu, ve které by mělo dojít ke zrušení pracovního poměru ve zkušební době.
Sjednají–li si obě strany, že zrušení bude provedeno třetí den po doručení této písemnosti, jde o podmínku, kterou občanský zákoník připouští.
Těhotenství a zkušební doba
Do možností zrušit pracovní poměr ve zkušební době podstatně zasáhlo publikované rozhodnutí Nejvyššího soudu ze dne 16. března 2021, sp.zn. Cdo 2410/2020. Z rozsudku vyplývá, že zrušení pracovního poměru ve zkušební době z důvodu těhotenství zaměstnankyně je neplatné. Podle Nejvyššího soudu takové právní jednání může v konkrétním případě vykazovat znaky diskriminačního jednání a může být v rozporu s principy rovného zacházení. Nejvyšší soud proto již dříve dospěl k závěru, že také zrušení pracovního poměru ve zkušební době je třeba poměřovat z hlediska pravidel zákazu diskriminace a že to, že zaměstnavatel zruší pracovní poměr ve zkušební době i bez udání důvodu, samo o sobě nevylučuje, že jde o diskriminační rozvázání pracovního poměru, uvádí se v rozsudku.
Jestliže však důvod zrušení pracovního poměru ve zkušební době ze strany zaměstnavatele spočívá v těhotenství zaměstnankyně, jde o její nepřípustnou diskriminaci, která má za následek neplatnost tohoto rozvázání pracovního poměru, a možnost, aby se zaměstnankyně domáhala ochrany před touto diskriminací právními prostředky upravenými v antidiskriminačním zákoně č. 198/2009 Sb.
Více se již dočtete v měsíčníku PaM 5-6/2025 a úplné znění Zákoníku práce po novele s komentářem najdete v měsíčníku Poradce 1-2/2026, který vyjde již koncem května 2025.
ZÁKLAD PRO VÝPOČET DPH - ZMĚNY
Pravidla pro stanovení základu daně jsou v souladu se Směrnicí Rady 2006/112/ES o společném systému daně z přidané hodnoty stanovena v § 36 a § 36a a navazující pravidla pro výpočet daně vyplývají z § 37 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění p.p.
Novela zákona o DPH
Od 1. 1. 2025 nabyla účinnosti novela o DPH, která byla provedena zákonem č. 461/2024 Sb. Touto rozsáhlou novelou zákona o DPH byla provedena celá řada dílčích i legislativně technických změn v řadě ustanovení tohoto zákona. V § 36 a § 36a zákona o DPH byly s účinností od 1. 1. 2025 provedeny dílčí změny, zatímco pravidla pro výpočet daně stanovená v § 37 zákona o DPH se nezměnila. Novelou zákona o DPH byl doplněn nový § 41a zákona o DPH, z něho od 1. 1. 2025 v návaznosti na § 24a a § 108a zákona o DPH vyplývá, jak se stanoví hodnota plnění s místem plnění mimo tuzemsko. V článku jsou nejprve vysvětlena základní pravidla pro stanovení základu daně podle § 36 zákona o DPH, která vycházejí z příslušných ustanovení směrnice o DPH a navazující pravidla pro výpočet daně podle § 37 zákona o DPH. V dalším textu jsou s využitím příkladů vysvětleny praktické dopady dílčích změn provedených novelou zákona v § 36 zákona o DPH. V další části jsou vysvětlena specifická pravidla pro stanovení základu daně v úrovni ceny obvyklé podle novelizovaného znění § 36a zákona o DPH. V závěrečné části článku jsou vysvětleny dopady doplnění nového § 41a zákona o DPH.
Základní pravidla pro stanovení
základu daně
Základem daně je podle § 36 odst. 1 zákona o DPH, který se novelou zákona o DPH s účinností od 1. 1. 2025 nezměnil, vše, co jako úplatu obdržel nebo má obdržet plátce za uskutečněné zdanitelné plnění od osoby, pro kterou je zdanitelné plnění uskutečněno, nebo případně od třetí osoby. Tato částka je snížena o daň, tj. z částky bez daně se daň vypočte podle § 37 písm. a) zákona o DPH jako přirážka odpovídající příslušné sazbě daně. Z uvedené formulace vyplývá, že v případě, že plátci není příslušná sjednaná cena za zdanitelné plnění uhrazena, základem daně je částka, kterou měl za zdanitelné plnění obdržet. Uvedené pravidlo je v souladu s čl. 73 směrnice o DPH.
Příklad 1
Výpočet daně ze základu daně
Obchodní společnost, která je plátcem daně, vyrobí a dodá jiné obchodní společnosti, která je také plátcem, materiál za sjednanou cenu ve výši 200 000 Kč bez daně. Nepožaduje žádnou úhradu předem, a proto ji povinnost přiznat daň z tohoto základu daně vzniká podle § 20a odst. 1 zákona o DPH ke dni uskutečnění zdanitelného plnění, tj. ke dni dodání zboží, a to bez ohledu na to, zda bude požadovaná částka včas uhrazena či nikoliv.
V daňovém přiznání za zdaňovací období, kdy se uskutečnilo dodání zboží, tedy vzniká obchodní společnosti jako dodavateli zboží povinnost přiznat daň z částky 200 000 Kč bez daně jako základu daně. Při sazbě 21 % a výpočtu daně podle § 37 písm. a) bude daň činit 42 000 Kč. Příslušnou částku daně přizná dodavatel v ř. 1 daňového přiznání a předepsané údaje o přiznané dani uvede v části A.4 kontrolního hlášení.
Podle čl. 42 nařízení Rady č. 282/ 2011, kterým se stanoví prováděcí opatření ke směrnici o DPH, je při placení platební kartou pro dodavatele zboží nebo poskytovatele služeb finanční částka, kterou jako poplatek hradí bance nebo jinému „provozovateli“ karty při tomto způsobu úhrady, součástí základu daně z dodaného zboží nebo poskytnutých služeb.
V § 36 odst. 2 zákona o DPH, který se novelou zákona s účinností od 1. 1. 2025 také nezměnil, se stanoví postup při stanovení základu daně při přijetí úplaty předem. Pokud plátce, který uskutečňuje zdanitelné plnění, přijme úplatu před uskutečněním zdanitelného plnění, je povinen z takto přijaté částky podle § 20a odst. 2 přiznat daň. Základem daně je v tomto případě částka přijaté úplaty snížená o daň. Z toho vyplývá, že daň je možno vypočítat ve smyslu § 37 zákona o DPH jak z částky bez daně, tak i z částky včetně daně.
Příklad 2
Výpočet daně ze zálohy, která je včetně daně
Pokud by stavební firma, která je plátcem daně, požadovala na dodání stavebních prací při výstavbě rodinného domu jako stavby pro sociální bydlení od osoby, která není plátcem daně, zálohu předem v celkové výši 3 000 000 Kč, vznikla by jí povinnost přiznat daň z takto přijaté zálohy, která je chápána jako částka včetně daně ke dni jejího přijetí.
Daň z částky 3 000 000 Kč včetně daně bude při uplatnění snížené sazby daně ve výši 12 % a při výpočtu podle § 37 písm. b) a předepsaném zaokrouhlení na haléře činit 321 428,57 Kč (3 000 000 – 3 000 000/1,12). Příslušnou částku daně přizná stavební firma v ř. 2 daňového přiznání a předepsané údaje o přiznané dani uvede v části A.5 kontrolního hlášení.
Zahrnování do základu daně
Z § 36 odst. 3 zákona o DPH, v němž bylo novelou s účinností od 1. 1. 2025 upřesněno písm. d) v návaznosti na čl. 78 směrnice o DPH vyplývá, jaké položky musí být zahrnuty do základu daně zahrnuty. Do základu daně musí být zahrnuty jiné daně, poplatky nebo jiná obdobná peněžitá plnění, tj. např. spotřební daň, clo, daň z elektřiny apod. Do základu daně se také zahrnují vedlejší výdaje, které jsou účtovány osobě, pro kterou je uskutečňováno zdanitelné plnění při jeho uskutečnění. Podle navazujícího § 36 odst. 4 zákona o DPH se za vedlejší výdaje pro účely stanovení základu daně považují zejména náklady na balení, přepravu, pojištění a provize. Tyto vedlejší náklady by tedy neměly být plátcem účtovány samostatně, ale měly by být zahrnuty do základu daně dodávaného zboží nebo poskytované služby, a tudíž zdaněny stejnou sazbou nebo s osvobozením od daně jako dodávané zboží nebo poskytovaná služba.
Příklad 3
Zahrnování nákladu na přepravu do základu daně
Obchodní společnosti, která je plátcem daně, vyrábí a dodává hutní materiál podléhající sazbě daně 21 % dvěma základními způsoby, a to bez dopravy či s dopravou, kterou sama pro kupujícího zajišťuje. Při dodání hutního materiálu ze svého skladu bez dopravného účtuje odběrateli částku 50 000 Kč bez daně.
Při sazbě 21 % činí daň 10 500 Kč a cena včetně daně bude tedy 60 500 Kč. Při dodání stejného množství hutního materiálu je také základní cena bez dopravného 50 000 Kč. Objedná-li si zákazník dodání hutního materiálu včetně přepravy a náklady na tuto přepravu budou činit 5 000 Kč v úrovni bez daně, bude cena celková cena hutního materiálu včetně dopravného v úrovni bez daně činit 55 000 Kč. Sazba daně u nákladů na přepravu se tedy bude prakticky řídit sazbou daně platnou pro hutní materiál, tj. uplatní se sazba 21 % z celkové částky bez daně včetně nákladů na přepravu. Při základu daně 55 000 Kč a sazbě 21 % bude daň činit 11 550 Kč a cena včetně daně bude 66 550 Kč.
Do základu daně se zahrnuje při poskytnutí služby i materiál přímo související s poskytovanou službou, např. v případě prací výrobní povahy režijní a spojovací materiál a v případě oprav náhradní díly.
Při poskytnutí stavebních a montážních prací provedených na dokončené stavbě nebo v souvislosti s výstavbou stavby se do základu daně zahrnují i konstrukce, materiál, stroje a zařízení, které se do stavby jako její součást montážními a stavebními pracemi zabudují nebo zamontují. Toto pravidlo se v praxi uplatní také u stavebních a montážních prací, na které se podle § 92e zákona o DPH vztahuje režim přenesení daňové povinnosti na příjemce plnění.
Základ daně při fiktivním dodání zboží či poskytnutí služby
V 36 odst. 6 zákona o DPH, v němž byla s účinností od 1. 1. 2025 provedena řada úprav, je stanoven základ daně pro specifická dodání zboží a poskytnutí služby, kdy nelze stanovit základ daně podle § 36 odst. 1 zákona o DPH, protože za dané plnění nebyla poskytnuta faktická úplata.
Podle § 13 odst. 4 písm. a) zákona o DPH se za dodání zboží za úplatu považuje použití hmotného majetku pro účely nesouvisející s uskutečňováním ekonomických činností plátce. Podle navazujícího § 13 odst. 5 zákona o DPH se použitím hmotného majetku pro účely nesouvisející s uskutečňováním ekonomických činností plátce rozumí trvalé použití obchodního majetku plátcem pro jeho osobní spotřebu nebo jeho zaměstnanců, trvalé použití pro jiné účely než související s uskutečňováním jeho ekonomických činností, a poskytnutí obchodního majetku bez úplaty, pokud byl u tohoto majetku nebo jeho části uplatněn odpočet daně. Základ daně pro tato specifická dodání zboží se stanoví podle novelizovaného písmene a) v § 36 odst. 6 zákona o DPH.
Podle dřívějšího znění § 36 odst. 6 zákona o DPH byla v podstatě umožněna volba způsobu stanovení základu daně, a to mezi cenou zboží a cenou obdobného zboží, za kterou by bylo možné zboží pořídit ke dni uskutečnění zdanitelného plnění. To však podle názoru Ministerstva financí neodpovídalo předpisům EU a judikatuře Soudního dvora EU, a proto bylo novelou zákona stanoveno pořadí kritérií pro stanovení základu daně v případě bezúplatného dodání zboží:
1. pokud plátce zboží nabyl úplatně, základem daně je pořizovací cena zboží snížená o hodnotu jeho opotřebení ke dni uskutečnění zdanitelného plnění bez daně,
2. pokud plátce zboží nabyl bezúplatně nebo ho vyrobil, základem daně je cena obdobného zboží bez daně ke dni uskutečnění zdanitelného plnění, nebo
3. není-li možné základ daně určit podle bodu 1 ani 2, základem daně je výše celkových nákladů bez daně vynaložených na toto dodání zboží ke dni uskutečnění zdanitelného plnění.
Příklad 4
Základ daně při bezúplatném poskytnutí zboží
Podnikatel, který je plátcem daně, poskytne bezúplatně osobní počítač, který je součástí jeho obchodního majetku a při jehož pořízení v roce 2021 uplatnil nárok na odpočet daně.
Vzhledem k tomu, že plátce nabyl tento počítač úplatně, základ daně se stanoví podle bodu 1 § 36 odst. 6 písm. a) zákona o DPH, tj. ve výši pořizovací ceny uvedeného počítače sníženou o jeho opotřebení určenou ke dni jeho darování. Pokud by toto částka činila např. 5 000 Kč v úrovni bez daně, tato částka by byla základem daně pro přiznání daně. Přiznání daně provede plátce v ř. 1 daňového přiznání na základě dokladu o použití a údaje o základu daně a dani z tohoto dokladu uvede v části A.5. kontrolního hlášení.
Za poskytnutí služby za úplatu se považuje podle § 14 odst. 3 písm. a) zákona o DPH poskytnutí služby pro účely nesouvisející s uskutečňováním ekonomických činností plátce. Podle navazujícího § 14 odst. 4 zákona o DPH poskytnutím služby pro účely nesouvisející s uskutečňováním ekonomických činností plátce rozumí dočasné využití obchodního majetku, s výjimkou dlouhodobého majetku, pro osobní spotřebu plátce nebo jeho zaměstnanců, pokud byl u tohoto majetku nebo jeho části uplatněn odpočet daně, nebo poskytnutí služby plátcem bez úplaty pro osobní spotřebu plátce nebo jeho zaměstnanců nebo jiné účely než souvisejících s uskutečňováním jeho ekonomických činností, pokud u přímo souvisejících přijatých plnění byl uplatněn odpočet daně. Základ daně pro tato specifická poskytnutí služby je stanoven v § 36 odst. 6 písm. b) zákona o DPH, podle něhož v těchto případech základem daně výše celkových nákladů bez daně vynaložených na poskytnutí služby ke dni uskutečnění zdanitelného plnění.
Příklad 5
Základ daně při bezúplatném poskytnutí služby
Restaurace, která je plátcem daně, poskytuje bezplatně stravovací služby svým zaměstnancům.
Základem daně budou pro restauraci celkové náklady bez daně, které jí s poskytnutím této stravovací služby vzniknou, a nikoliv obvyklá tržní cena, za kterou poskytuje uvedené služby ostatním zákazníkům.
Podle § 36 odst. 6 písm. c) zákona o DPH je základem daně v případě kdy byla úplata poskytnuta zcela formou nepeněžitého plnění obvyklá cena bez daně, jejíž vymezení vyplývá z § 36 odst. 15, jak je vysvětleno v dalším textu. Základ daně se v tomto případě určí podle hodnoty vlastního uskutečněného plnění, s to ke dni jeho uskutečnění.
Příklad 6
Základ daně při nepeněžitém plnění
Plátce A poskytne zboží jinému plátci B, který za toto zboží neposkytne úplatu v peněžité formě, ale ve formě poskytnutí služby.
Pro plátce A bude základem daně obvyklá cena bez daně poskytnutého zboží a pro plátce B bude základem daně obvyklá cena bez daně poskytnuté služby.
Podle nového § 36 odst. 6 písm. d) zákona o DPH se stanoví základ daně v případě, kdy byla úplata poskytnuta zčásti formou nepeněžitého plnění a zčásti v peněžních prostředcích. V tomto případě je základem daně obvyklá cena bez daně ke dni uskutečnění zdanitelného plnění, pokud je vyšší nebo rovna částce poskytnutých peněžních prostředků, nebo částka poskytnutých peněžních prostředků, pokud je vyšší než obvyklá cena tohoto zdanitelného plnění bez daně ke dni jeho uskutečnění.
Základ daně v případě zdanitelných plnění na dlouhodobé bázi
Novelou zákona se s účinností od 1. 1. 2025 doplnil do § 36 nový odstavec 11, podle něhož se stanoví základ daně u zdanitelného plnění podle § 21 odst. 8 nebo § 24 odst. 4 zákona o DPH. V § 21 odst. 8 zákona o DPH jsou stanovena pravidla pro stanovení dne uskutečnění zdanitelného plnění u tzv. zdanitelných plnění na dlouhodobé bázi, tj. u zdanitelných plnění uskutečňovaných po dobu delší než 12 měsíců. U těchto zdanitelných plnění s místem plnění v tuzemsku se zdanitelné plnění považuje obecně za uskutečněné posledním dnem každého kalendářního roku, tj. k 31. 12. Výjimka platí pro první rok, kdy bylo započato uskutečňování plnění a v některých dalších vymezených případech. V dřívějším znění zákona o DPH nebylo stanoveno, jakým způsobem stanovit návazně základ daně.
Novelou zákona se v § 36 odst. 11 zákona o DPH stanoví, že základ daně připadající na příslušný kalendářní rok stanoví kvalifikovaným odhadem. Toto pravidlo bylo dříve dovozováno výkladově. Obdobné pravidlo se aplikuje při stanovení základu daně podle § 24 odst. 4 zákona o DPH, podle něhož se také v případě poskytnutí služby a dalších zdanitelných plnění, která jsou poskytována osobou neusazenou v tuzemsku po dobu delší než 12 měsíců a během tohoto období nedojde k poskytnutí úplaty, považuje plnění za uskutečněné posledním dnem každého kalendářního roku. Toto pravidlo však neplatí pro kalendářní rok, v němž došlo k uskutečnění zdanitelného plnění nebo přijetí úplaty, ze které vznikla povinnost přiznat daň.
Více se již dočtete v měsíčníku DaÚ 5-6/2025.
2. květen Pátek (za svátek 1. 5.) |
Sociální pojištění – OSVČ |
Podání Přehledu o příjmech a výdajích správě sociálního zabezpečení za rok 2024 OSVČ podávající daňové přiznání bez poradce v základní lhůtě do 1. 4. (§ 15 odst. 1, § 23 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
Zdravotní pojištění – OSVČ |
Podání Přehledu o příjmech a výdajích zdravotní pojišťovně za rok 2024 OSVČ podávající daňové přiznání bez poradce v základní lhůtě do 1. 4. (§ 24 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
|
Daně z příjmů – poplatník |
Elektronické podání přiznání k dani z příjmů poplatníka za zdaňovací období kalendářní rok 2024, pokud nevyužil poradce a nemá povinný audit účetní závěrku (§ 33 odst. 1, § 136 odst. 1 a 2 písm. a) zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád) |
|
Splatnost daně z příjmů (doplatku) za zdaňovací období kalendářní rok 2024, když poplatník podal přiznání elektronicky, nevyužil poradce a nemá povinný audit (§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád) |
||
9. květen Pátek (za svátek 8. 5.) |
Zdravotní pojištění – OSVČ |
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za duben 2025, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu (§ 7 odst. 2, § 7a zák. č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
12. květen Pondělí (za sobotu 10. 5.) |
Sociální pojištění – OSVČ |
Doplacení pojistného na sociální pojištění za rok 2024, pokud OSVČ podala pojistný Přehled o příjmech a výdajích až 2. 5.; jinak do 8 dnů od dřívějšího podání (§ 14a odst. 3 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
Zdravotní pojištění – OSVČ |
Doplacení pojistného na zdravotní pojištění za rok 2024, pokud OSVČ podala pojistný Přehled o příjmech a výdajích až 2. 5.; jinak do 8 dnů od dřívějšího podání (§ 8 odst. 5 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
|
20. květen Úterý
|
Daň z příjmů – zaměstnav. |
Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za duben 2025 (§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
Daň z příjmů – OSVČ |
Zaplacení paušální zálohy na květen 2025 poplatníka v paušálním režimu, zahrnuje zálohy na: daň z příjmů, sociální a zdravotní pojistné (§ 38lk odst. 1, 2 a 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za duben 2025(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za duben 2025(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
||
Předložení měsíčního přehledu o dohodách o provedení práce za duben 2025(§ 9a zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
||
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za duben 2025 (§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za duben 2025 (§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
||
26. květen Pondělí (za neděli 25. 5.) |
DPH |
Podání přiznání a zaplacení DPH za duben 2025 plátce s měsíčním zd. obdobím (§ 99, § 99a, § 101, § 101a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád) |
Podání kontrolního hlášení plátce za duben 2025 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen pokud mají měsíční zdaňovací období (§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) |
||
Podání souhrnného hlášení plátce za duben 2025 o plněních v rámci EU: dodání nebo přemístění zboží z ČR, dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu, poskytnutí služby jinde v EU podle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemcem, a přemístění zboží v režimu skladu prodávajícím z ČR (§ 102 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) |
||
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za duben 2025, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení (§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád) |
||
Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za duben 2025 o plněních v rámci EU: poskytnutí služby jinde v EU podle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemce a dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu (§ 102 odst. 3 až 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) |
||
31. květen Sobota |
DPH |
Podání přiznání a zaplacení DPH za duben 2025 uživatele registrovaného k dani v ČR ve zvláštním režimu jednoho správního místa „OSS – dovozní režim“ Pozor: konec lhůty se neodsouvá na následující pracovní den! (§ 110zb, § 110zc zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) (§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád) |
Různé |
Daňové a pojistné povinnosti se přesouvají na pondělí 2. června 2025. |
Poradce 1-2/2026 – měsíčník (V/2025)
· Zákoník práce po novele s komentářem
Poradce 11-12/2025 – měsíčník (V/2025)
· Zákon o důchodovém pojištění s komentářem
· Zákon o cenách s komentářem
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 7/2025 (V/2025)
· Doručení výpovědi z pracovního poměru - nově
· Výhody pro pracující matky - po novele
· Nová právní úprava práci mladistvých
· Výpověď ze zdravotních důvodů - po novele
· Jaké odstupné při skončení pracovního poměru
· Vyšší podpora v nezaměstnanosti
· Novela zákona o vysokých školách
· Dovolená pedagogických pracovníků
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 7/2025 (V/2025)
· Formulář přiznání k DPH – změny
· Výpočet průměrného výdělku – změny
· Soukromé vozidlo podnikatele z pohledu daně
· Místo plnění u služeb – změna
· Cestovní režim – zvláštní služba
· Vedení daňové evidence – podnikatelem
· Mzdové a platové problémy – po novele ZP
· Zaměstnávání malého rozsahu – po novele ZP
1000 řešení – měsíčník č. 5-6/2025 (V/2025)
· Zákoník práce po novele
· Platby státu a zdravotní pojištění
· ZDP, DPH
· Účetnictví
· Zaměstnávání
· Veřejný sektor
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 7-8/2025 (V/2025)
Daňové a nedaňové výdaje 2025 (III/2025)
Každý druh výdaje bude probírán ve 4 kapitolách:
· Právní minimum
· Z pohledu daní z příjmů (ZDP)
· Z pohledu DPH
· Z účetního hlediska (PÚ)
1. Souvztažnosti pro podnikatele 2022 (přehled základních účetních souvztažností pro podnikatelské subjekty a to dle ČÚS a syntetických účtů)
2. Živnostenský zákon s komentářem (živnostenský zákon s komentářem v rámci všech změn a novinek)
3. Vzory smluv, žalob a podání 2022 (aktualizované nejvíce používané vzory smluv, žalob a podání z oblasti občanského a obchodního práva, pracovněprávních vztahů, daňového a správního řízení, trestního práva, exekucí, soudních sporů a stavebního práva, součástí publikace je editovatelné CD)
4. Příručka mzdové účetní pro rok 2023 (odměňování podle zákoníku práce, zdravotní a sociální pojištění, daň z příjmů ze závislé činnosti, daňové zvýhodnění, slevu na dani, nejčastější a složité problémové okruhy pracovněprávních vztahů, včetně pracovněprávních novinek)
5. Daňová přiznání FO a PO za rok 2024 (kdo podává daňové přiznání, kdy a jak ho podat, kdy a jak zaplatit daň. Upozorňujeme také na změny týkající se daňového přiznání, které nastaly v průběhu roku. Dále rozebíráme roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2024 - výhody ročního zúčtování, daňové přiznání zaměstnance, nezdanitelné části základu daně, žádost o roční zúčtování…)
6. Daňové a nedaňové výdaje 2025 (publikace rozebírá každý druh výdaje z hlediska právního minima, daní z příjmů, DPH a účetního hlediska po rozsáhlých novelách a upozorňuje na změny)
· Zákon o daních z příjmů
· Stavební zákon
· Zákon o zadávání veřejných zakázek
· Zákon o státní sociální podpoře
· Zákon o důchodovém pojištění
· Zákon o platebním styku
ZÁKONY IA (daňové) · Správa daní · Daně z příjmů · Daň z přidané hodnoty · Silniční daň · Daň z nemovitosti
|
ZÁKONY IB (účetní) · Účetnictví · Související předpisy · Rozpočtová pravidla · Finanční správa ČR
|
ZÁKONY IIA (občanské, obchodní) · Občanský zákoník · Obchodní korporace · Občanský soudní řád · Živnostenské podnikání
|
ZÁKONY IIB (trestní právo, správní právo) · Trestní právo · Exekuce · Insolvenční řízení · Správní právo
|
ZÁKONY III (pracovněprávní, pojištění, sociální služby) · Zákoník práce · Mzdové a platové předpisy · Předpisy k zaměstnanosti · Sociální zabezpečení, důchodové a nemocenské pojištění · Zdravotní pojištění
|
|
ZÁKONY IV (stavební, katastrální) · Stavební zákon · Katastr nemovitosti · Bydlení · Požární bezpečnost · Pozemkové úpravy · Související předpisy
|
|
ZÁKONY V (veřejná správa, školství) · Územní celky a členění státu · Organizace veřejné správy · Veřejná správa ve vztahu k občanům · Školy a školská zařízení
|
|
Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu.
RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.cz
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.cz, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
Copyright (c) 2023