Růst ekonomiky EU loni zrychlil na jedno procento z 0,4 procenta o rok dříve
11.03.2025
Hrubý domácí produkt Evropské unie se v loňském roce zvýšil o jedno procento, růst zrychlil z tempa 0,4 procenta v předchozím roce.
Oznámil to statistický úřad Eurostat. V zemích eurozóny hospodářský růst loni podle zpřesněných údajů zrychlil na 0,9 procenta z předloňských 0,4 procenta. Předběžná zpráva loňský růst v eurozóně odhadovala na 0,7 procenta.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Německé automobilky vyzvaly k zavedení šrotovného
24.04.2020
Pandemie koronaviru těžce dopadla na autoprůmysl. V březnu se prodeje nových aut v Evropě propadly o více než polovinu na 853 tisíc. Příští měsíce budou ještě horší. Většina automobilek a dodavatelů, kteří postupně otevírají v březnu zavřené továrny, má čím dál větší obavy, že lidé i firmy začnou šetřit a nová auta přestanou kupovat.
Jen v Německu, na kterém je český autoprůmysl do velké míry závislý, by podle odhadů při takovém scénáři přišlo o práci až 100 tisíc lidí. Trojice tamních automobilek − Volkswagen, BMW a Daimler − proto vyzvala spolkovou vládu, aby oprášila nástroj, díky kterému se už jednou poptávku po autech podařilo nastartovat: šrotovné. Německo ho naposledy zavedlo v roce 2009. Zákazník, který si koupil nový vůz a zbavil se starého, získal od státu příspěvek 2500 eur. Odbyt nových osobních aut v Německu díky němu v roce 2009 prudce stoupl na 3,8 milionu, zatímco předtím to bylo ročně okolo tří milionů.
Prodeje aut v Evropě klesly o více než polovinu
22.04.2020
Pandemie koronaviru zcela proměnila evropský trh s novými auty. Jejich prodeje v březnu poklesly o více než polovinu na 853 tisíc. Itálie, která dlouhodobě patří k pětici zemí, kde se prodává nejvíce aut, se propadla na úroveň menších trhů, jako je například Švédsko.
Podle Evropského sdružení automobilů se tam v březnu nové registrace snížily o 85 procent na 28 tisíc vozů, více aut se tak prodalo i v Polsku či Belgii. Zhruba 70 procent ztratily i další klíčové trhy − Francie a Španělsko. "V dubnu a květnu očekávám, že se prodeje ještě zhorší," komentuje čísla Petr Knap, vedoucí oddělení pro automobilový sektor v poradenské firmě EY. Stejně to vidí i další analytici.
OSVČ by měly dostat příspěvek od státu i za květen
20.04.2020
Živnostníci a podnikatelé, které zasáhla opatření přijatá kvůli koronaviru, budou dostávat jednorázový příspěvek i po 30. dubnu. Měl by jako nyní činit 500 korun za den. Na páteční tiskové konferenci to řekla ministryně financí Alena Schillerová (za ANO).
Schillerová uvedla, že v pondělí vládě předloží návrh zákona, který umožní příspěvek vyplácet až do uvolnění všech opatření omezujících podnikatele. Vláda s nimi počítá do 8. června. Podle Schillerové se v případě prodloužení termínu pro příspěvek podmínky měnit nebudou, ale podnikatelé budou muset předložit nové čestné prohlášení. Zástupci podnikatelů návrh vlády vítají. Vyplývá to z ankety ČTK mezi podnikatelskými svazy. Upozorňují na nutnost nízké administrativní náročnosti.
Koronavirus dál zdržuje dodávky potravin po světě
17.04.2020
Situace kolem přetížených přístavů, které týdny paralyzovaly dodávky potravin po světě, se nelepší. Na některých místech se dokonce zhoršuje. Upozorňuje na to agentura Bloomberg. Například na Filipínách hrozí uzavření přístavu klíčového pro dovoz rýže, kde se hromadí tisíce dopravních kontejnerů, jejichž vyložení komplikuje omezení volného pohybu.
Zákazy vycházení v Guatemale a Hondurasu, tedy v zemích, které se specializují na pěstování kávových bobů, omezují provozní dobu přístavů a zpomalují zásilky. V částech Afriky, které jsou závislé na dovozu potravin, chybí pracovní síla pro vykládku. Paralyzované přístavy jsou zatím posledním příkladem toho, jak nový koronavirus komplikuje produkci a distribuci potravin po světě. Zablokované dopravní uzly, nemocní pracovníci, omezení vývozu a panické skupování - to vše přispělo k tomu, že lidé v obchodech vidí prázdné regály, i když zásob je dostatek. Cesta potravin od producentů na stůl spotřebitelů je spletitá. Problémy v několika přístavech mohou vést k řetězové reakci a způsobit znepokojivé zpomalení dodávek. Například obilí vypěstované v Evropě může putovat do Indie, kde se z něj peče chléb nán, jenž se následně vyváží na americký trh.