Největší revoluce ve vzdělávání za 20 let
16.01.2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) společně s Národním pedagogickým institutem (NPI) dnes představilo finální podobu revidovaných Rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání včetně nezbytné podpory při jejich zavádění do praxe. Tyto dokumenty definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli žáci a děti v jednotlivých stupních vzdělávání získat. Jedná se o největší změnu v rámci regionálního školství v České republice od zavedení rámcových vzdělávacích programů před 20 lety.
„Schválené RVP představuje obecný rámec a společný základ, který se zaměřuje na získání klíčových znalostí, důležitých pro život v 21. století, a jejich propojení s praktickými dovednostmi. Zároveň chceme školám umožnit značnou flexibilitu a dát prostor k přizpůsobení vlastního vzdělávacího obsahu,“ řekl ministr školství, mládeže a tělovýchovy Mikuláš Bek a zároveň poděkoval svým předchůdcům za jejich podíl na přípravě dokumentu, stejně jako všem odborníkům, kteří na něm pracovali.
“Novinkou spojenou s revizí RVP je princip průběžného vyhodnocování zkušeností, a tím vznikající prostor pro možnost úprav. K tomu účelu bude zřízena Národní kurikulární rada tvořená zástupci ministerstva, školských asociací, asociací děkanů fakult připravujících učitele a expertních členů, která bude stálým poradním orgánem ministerstva pro otázky RVP a jejich implementace,” uvádí náměstek ministerstva školství Jiří Nantl.
Do poloviny roku 2026 vyhodnotí Národní kurikulární rada poznatky z pilotního ověřování RVP, do něhož se mohou školy hlásit dobrovolně. Zkušenosti z terénu tak bude možné promítnout do RVP dříve, než se stane závazným od školního roku 2027/28 pro 1. a 6. ročník ZŠ.
• RVP pro předškolní vzdělávání
Nový RVP pro mateřské školy má za cíl zajistit plynulý přechod dětí do základního vzdělávání a současně vytvářet podnětné a respektující prostředí, které je klíčové pro jejich přirozený rozvoj.
• RVP pro základní školy
Díky revidovanému RVP mohou základní školy lépe přizpůsobit vzdělávací obsah svým podmínkám, aniž by se vytratil jednotný rámec a minimální standardy vzdělávání. Pro základní vzdělávání se klade důraz na rozvoj a propojení klíčových kompetencí a základních gramotností s očekávanými výsledky učení pro jednotlivé vzdělávací oblasti. V případě klíčových kompetencí jde o rozvoj kritického myšlení, spolupráce, řešení problémů, schopnosti učit se nebo kreativity. Mezi základní gramotnosti patří čtenářská a pisatelská gramotnost a logicko-matematická gramotnost. Očekávané výsledky učení jsou v novém RVP ZV srozumitelně formulovány pro jednotlivé vzdělávací oblasti tak, aby podporovaly kompetenčně orientované vzdělávání. Obsah vzdělávání bude více propojen s reálným životem a aplikací znalostí v praxi.
Harmonogram pro mateřské školy
• Od září 2025 bude probíhat dobrovolné zapojení mateřských škol do práce s novým RVP PV.
• Od září 2026 bude zavedení nového RVP PV ve všech mateřských školách povinné.
Harmonogram pro základní školy
• Pro zajištění hladkého přechodu škol na nové kurikulum, mohou školy dobrovolně zahájit výuku podle nově upravených ŠVP – od září 2025 v 1. a 6. ročníku. Během dobrovolného období bude probíhat intenzivní spolupráce s těmito školami, aby bylo možné získat zpětnou vazbu a dokument RVP ZV i modelové ŠVP případně upravit.
• Od školního roku 2027/28 bude výuka podle revidovaného RVP ZV povinná, minimálně v 1. a 6. ročníku.
• Od školního roku 2031/32 bude povinnost vzdělávání podle nových RVP pro všechny ročníky.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Česká spořitelna končí s vydáváním nových vkladních knížek
08.04.2024
V Česku zůstává jen jeden jediný finanční dům, který svým klientům nabízí možnost si založit novou vkladní knížku. Je jím ČSOB. Česká spořitelna se rozhodla, že klientům už nebude vydávat nové vkladní knížky. Na rozhodnutí České spořitelny, které vychází najevo z nejnovějšího oznámení o úrokových sazbách, informovala MF Dnes.
Zástupci finančního domu řekli zmíněnému deníku, že zájem o nové vkladní knížky vytrvale klesá. Z celkových 700 tisíc připadá asi polovina na výherní vkladní knížky, u nichž dvakrát do roku, konkrétně v květnu a listopadu, probíhá slosování o milion korun. "Zbylé vkladní knížky představují dětské vkladní knížky, které obvykle založili prarodiče vnukům a vnučkám. Právě zájem o dětské vkladní knížky setrvale klesá," řekl listu mluvčí spořitelny Filip Hrubý s tím, že firma pouze ukončila možnost zakládaní nových vkladních knížek. Klienti, kteří již mají vkladní knížky u spořitelny založené, je mohou nadále využívat. Vybrat uložené prostředky je možné na pobočkách.
S
Termín pro nabídky v jaderném tendru se prodlouží do 30. dubna
08.04.2024
Termín pro podání závazných nabídek na stavbu až čtyř jaderných bloků v Česku se prodlouží o dva týdny, uchazeči tak budou mít čas do 30. dubna.
O prodloužení původního termínu požádala francouzská firma EDF. Dalším uchazečem je korejská společnost KHNP. Společně o tom informovali ČEZ a ministerstvo průmyslu a obchodu. Harmonogram projektu se podle nich i přes posun nemění.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Špatné jídlo může za umírání Čechů víc než cigarety a alkohol
03.04.2024
"Špatná strava je zodpovědná za velký podíl předčasných úmrtí, tedy těch, kterým by bylo možné zabránit. Je to dokonce mnohonásobně významnější faktor než nedostatek pohybu, a dokonce i kouření a alkohol," varuje nutriční epidemioložka Eliška Selinger.
U Čechů jsou problém například uzeniny i moc soli. Jíme ale i podstatně méně ovoce a zeleniny, než je třeba. "My víme, že označování potravin na přední straně obalu je velmi efektivní strategie nejenom v rámci vysoce průmyslově zpracovaných potravin, ale obecně podpory zdravé výživy. Bohužel Česká republika trochu propásla svou příležitost, kdy byla celoevropská diskuse o zavedení takzvaného nutriscore," říká nutriční epidemioložka Eliška Selinger k tomu, jak snadno by se mohli Češi vyznat, jakou stravou prospět svému zdraví.
Selinger varuje, jak velký podíl má strava na předčasných úmrtích, což dokládá i nedávná studie o vysoce průmyslově zpracovaných potravinách, podle které se tyto potraviny pojí s více než třiceti škodlivými účinky na zdraví. "Je ale rozdíl, jestli si koupím skutečně velmi levnou sušenku, která je v podstatě jen směsí naprosto neuvěřitelného množství cukru a levného tuku s trochou mouky, anebo jestli si seženu nějakou kvalitnější pochutinu třeba částečně z celozrnné mouky a menším množstvím cukru," popisuje expertka, že člověk si vždycky může v obchodě vybrat, co má rád, aniž by dlouhodobě poškozoval své zdraví. Musí při tom ovšem dbát na určitá pravidla.
Nutriční terapeutka také vysvětluje, jak by měl vypadat takzvaný zdravý talíř. "Polovina tohoto talíře - skutečně základ - je ovoce a zelenina. Upozorňuji ale, že to neznamená salát, ale třeba i zeleninová omáčka, klidně i svíčková," vysvětluje Selinger. Větší čtvrtina talíře by pak měly být bílkoviny a následně příloha doplněná o zdravý tuk.
A lze podle expertky říci, zda jsou vegetariáni a vegani zdravější? "Nedá. Zázračná strava zkrátka neexistuje a každý dietní systém má svoje výhody a nevýhody. Je to ale o tom, jak si pak člověk sestaví konkrétní jídelníček, aby výhody co nejvíc podpořil a naopak rizika minimalizoval," dodává odbornice.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Děti se diví, jaká práce je za vydělanou stovkou. Chci, aby uměly spořit, říká učitel
27.03.2024
Většina škol se dostatečně nevěnuje výuce o financích, přestože je součástí vzdělávacích plánů, ukazují průzkumy. Podle učitele Davida Lopaura ze Základní školy Svatoplukova v Olomouci dětem často chybí povědomí o hodnotě peněz. "Jsou překvapené, kolik úsilí rodičů je za vydělanou stovkou," říká v rozhovoru pro Aktuálně.cz. Učí děti jak zacházet s penězi nebo spořit. A také jak o úspory nepřijít.
Světový týden peněz každoročně koncem března připomíná důležitost finančního vzdělávání. Vy se tématu věnujete hlavně v občanské výchově. V čem žáci nejvíc tápou?
S kolegy jsme se shodli, že se mezery týkají nejvíce hodnoty peněz. Děti často netuší, kolik se za "každou stovkou" skrývá energie a času, aby si ji pak mohly vzít do ruky a něco si pořídit. Pochopitelně to není jejich čas a energie, ale rodičů. Řekl bych, že zjištění, kolik oni musí do vydělání peněz investovat, by pro děti nebylo úplně od věci. Některé děti dostanou na týden pět set a už druhý den jdou do mekáče a nezbyde jim nic.
Dokážete toto dětem vysvětlit ve škole i v případech, že s nimi rodiče doma finance neřeší?
Máte pravdu, hodně to vychází z prostředí rodiny. Pokud se finanční gramotnost doma neřeší, zprostředkováváme ji ve škole a ideálně na reálných příkladech. Inspirovali jsme se například teď jednou školou a v dubnu se bude celá naše škola po dva týdny v třídnických hodinách věnovat tématu plýtvání jídlem. Abychom dětem ukázali, co se skrývá za kusem jídla na talíři. Je ale samozřejmě pravděpodobné, že části dětí se podobné zjištění i přes naši aktivitu vůbec nedotkne. Ale čím častěji takováto témata budeme zařazovat do výuky, tím vyšší budeme mít dlouhodobou úspěšnost...
B