|
VÝSLEDEK HOSPODAŘENÍ U PODNIKATELSKÝCH SUBJEKTŮ
Podrobné informace k výsledku hospodaření
podnikatelé zjišťují ve výkazu zisku a ztráty. To je asi informace, která
nikoho nepřekvapí. Poněkud v jiném světle se však bude jevit vazba
jednotlivých nákladových či výnosových položek na celkový výsledek,
a především spojitost na další výkaz – rozvahu. V případě, kdy chceme
odvodit vazbu mezi příslušným řádkem (hodnotou) uvedenou ve výsledovce
s příslušným řádkem rozvahy (bilance), dostáváme se při studování výkazu
zisku a ztráty do poněkud náročnější pozice.
Pro pomoc při této úvaze, popřípadě k jiným účelům,
jsme se pokusili propojit jednotlivé řádky výkazu zisku a ztráty
sestavované v plném rozsahu – v druhové členění s výkazem rozvaha
sestavovaná taktéž v plném rozsahu. Prvotně nahlížíme do Výkazu zisku
a ztráty, který rozebíráme po jednotlivých řádcích formou pyramidového či
stromečkového rozkladu. V každém tomto řádku jsme se pokusili uvést
obvykle sem přiřazované syntetické účty (musí vždy vycházet z účtového
rozvrhu účetní jednotky). Ke každému tomuto účtu připojujeme nejčastěji používané
souvztažné účty, s uvedením jejich názvu (je nezbytné vždy posoudit
individuální přístup každé účetní jednotky k možnosti tvorby syntetických
účtů!), významu naznačené účetní operace, a právě vazbu na výkaz rozvaha.
Je samozřejmé, že v případě, kdy výkaz zisku a ztráty má vazbu na
jiný řádek tohoto výkazu, uvádíme i tyto souvztažnosti.
Jak jsme již uvedli, vycházíme v tomto článku z výkazu
zisku a ztráty v plném rozsahu – druhové členění. Výkaz zisků
a ztráty je účetní výkaz, který poskytuje informace o tom, jaký zisk
(popřípadě ztrátu) vykázala účetní jednotka. Výkaz zisku a ztráty
zachycuje výnosy a náklady za účetní období, přičemž:
- náklady jsou obvykle definovány jako peněžně vyjádřené účelné
a účelové vyjádření prostředků a práce v průběhu hospodářské
činnosti dané účetní jednotky,
- výnosy se
dají definovat jako v penězích vyjádřený ekvivalent za předané
a odběratelem uznané výkony.
Rozdíl mezi náklady a výnosy představuje výsledek
hospodaření, který může nabývat kladných hodnot (zisk) nebo hodnot záporných
(ztráta), popřípadě může skončit výsledek hospodaření na nulové hodnotě
(například veřejná obchodní společnost). Výsledek hospodaření z výkazu
zisku a ztráty je přenášen do rozvahy, konkrétně do příslušné položky
vlastního kapitálu. Na rozdíl od rozvahy (sestavujeme ji k určitému datu –
rozvahovému dni), výkaz zisku a ztráty sestavujeme vždy za dané účetní
období.
Pro účtování nákladů a výnosů platí zásady pro jejich
časové rozlišování. Náklady a výnosy zachycují účetní jednotky podle
těchto zásad:
a) náklady a výnosy se účtují zásadně do období,
s nímž časově a věcně souvisejí,
b) náhrady vynaložených nákladů minulých účetních období se
účtují do výnosů běžného roku,
c) náklady a výdaje, které se týkají budoucích období,
je nutno časově rozlišit ve formě nákladů příštích období nebo výdajů příštích
období na příslušných účtech účtové skupiny 38 – Přechodné účty
aktiv a pasiv,
d) výnosy a příjmy, které se týkají budoucích období,
je nutno časově rozlišit ve formě výnosů příštích období nebo příjmů příštích
období na příslušných účtech účtové skupiny 38 – Přechodné účty
aktiv a pasiv.
Možná ještě poslední informaci k tomuto tématu. Časové
rozlišení není nutno používat v případech, jde-li:
a) o nevýznamné částky, kdy jejich ponecháním
v nákladech či výnosech bez časového rozlišení není dotčen účel časového
rozlišení a účetní jednotka tím prokazatelně nesleduje záměrné upravování
výsledku hospodaření,
b) o pravidelně se opakující výdaje, popřípadě příjmy,
za předpokladu, že se výrazněji neovlivní věcná a časová souvislost
nákladů a výnosů.
V celém našem příspěvku čerpáme z vyhlášky
č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona
č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, pro
účetní jednotky, které jsou podnikateli účtujícími v soustavě podvojného
účetnictví (dále jen Vyhláška) a příslušných Českých účetních
standardů pro podnikatele.
Abychom dokázali správně určit, jak má výkaz zisků
a ztrát dané účetní jednotky vypadat, musíme vyjít ze dvou skutečností: je
nezbytné správně zařadit účetní jednotku do příslušné kategorie
a rozhodnout, zda podléhá auditu. První důležité kritérium, které má dopad
na sestavování účetní závěrky, bude nové rozdělení účetních jednotek do
jednotlivých kategorií. Jedná se o tyto kategorie účetních jednotek:
mikro, malé, střední a velké. Podle čeho je rozlišujeme?
Mikro účetní jednotkou je ta, která
k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň 2 z uvedených hraničních
hodnot:
a) aktiva celkem 9 000 000 Kč,
b) roční úhrn čistého obratu 18 000 000 Kč,
c) průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního
období 10.
Poznámka:
Hodnota aktiva celkem se zjišťuje
z rozvahy a jedná se o hodnotu netto. V případě obratu jde
o obrat roční (čistý), popřípadě přepočtený. Počet zaměstnanců se zjišťuje
jako průměrný přepočtený stav během účetního období.
Malou účetní jednotkou je ta, která není mikro účetní
jednotkou a k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň 2 z uvedených
hraničních hodnot:
a) aktiva celkem 100 000 000 Kč,
b) roční úhrn čistého obratu 200 000 000 Kč,
c) průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního
období 50.
Střední účetní jednotkou je ta, která není mikro
účetní jednotkou ani malou účetní jednotkou a k rozvahovému dni
nepřekračuje alespoň 2 z uvedených hraničních hodnot:
a) aktiva celkem 500 000 000 Kč,
b) roční úhrn čistého obratu 1 000 000 000 Kč,
c) průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního
období 250.
Velkou účetní jednotkou je ta, která
k rozvahovému dni překračuje alespoň 2 hraniční hodnoty uvedené
u střední účetní jednotky.
Pro doplnění uveďme, že za velkou účetní jednotku se vždy
považuje:
- subjekt veřejného zájmu – jedná se o účetní jednotky se sídlem
v ČR, které jsou obchodní společnosti s emitovanými investičními
cennými papíry přijatými k obchodování na evropském regulovaném trhu,
banky, spořitelní a úvěrní družstva, pojišťovny a zajišťovny,
penzijní společností a zdravotní pojišťovny a
- vybraná účetní jednotka – jedná se o organizační složky státu, státní
fondy podle rozpočtových pravidel, územní samosprávné celky, dobrovolné svazky
obcí, Regionální rady regionů soudržnosti příspěvkové organizace
a zdravotní pojišťovny.
V případě, kdy vznikne nová účetní jednotka, tak
v prvním účetním období po svém vzniku nebo zahájení činnosti se postupuje
podle právní úpravy pro takovou kategorii účetních jednotek, u níž bylo
možno důvodně předpokládat, že splní její podmínky k rozvahovému dni
prvního účetního období.
Pokud ve dvou po sobě následujících rozvahových dnech
řádných účetních závěrek účetní jednotka překročí nebo přestane překračovat 2
hraniční hodnoty, změní od počátku bezprostředně následujícího účetního období
kategorii účetní jednotky, podle které je stanoven rozsah a způsob
sestavování účetní závěrky.
Vzhledem k náročnosti a komplikovanosti vymezení
kategorií účetních jednotek, jak je výše naznačeno, pokusme se shrnout uvedené
informace do následující tabulky:
Kategorie
účetní jednotky
|
Aktiva v mil. Kč
|
Obrat v mil. Kč
|
Počet zaměstnanců
|
Mikro
|
9
|
18
|
10
|
Nepřekročí
2 z hraničních hodnot, tzn. maximálně lze překročit 1 z uvedené
hraniční hodnoty
|
Malá
|
100
|
200
|
50
|
Účetní
jednotka, která není mikro a nepřekročí 2 z hraničních hodnot, tzn.
maximálně lze překročit 1 z uvedené hraniční hodnoty
|
Střední
|
500
|
1000
|
250
|
Účetní
jednotka, která není mikro nebo malá a nepřekročí 2 z hraničních
hodnot, tzn. maximálně lze překročit 1 z uvedené hraniční hodnoty
|
Velká
|
500
|
1000
|
250
|
- Překročí 2 z hraničních
hodnot.
- Vždy vybraná účetní jednotka
- Vždy subjekt veřejného zájmu
|
Vazba
kategorizace účetních jednotek na audit účetních závěrek
Řádnou nebo mimořádnou účetní závěrku
jsou povinny mít ověřenou auditorem, kterého účetní jednotka určí způsobem
stanoveným v zákoně upravujícím činnost auditorů, účetní jednotky, kterým
tuto povinnost stanoví zvláštní právní předpis (vztahuje se například na banky
pojišťovny, politické strany), a dále:
- velké účetní
jednotky (s výjimkou vybraných účetních jednotek, které nejsou subjekty
veřejného zájmu),
- střední účetní
jednotky,
- malé účetní
jednotky, pokud jsou akciovými společnostmi nebo svěřeneckými fondy podle
občanského zákoníku a k rozvahovému dni účetního období, za nějž se
účetní závěrka ověřuje, a účetního období bezprostředně předcházejícího,
překročily nebo již dosáhly alespoň jednu z uvedených hodnot:
– aktiva celkem 40 mil. Kč,
– roční úhrn čistého obratu 80 mil. Kč,
– průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního
období 50,
- ostatní malé účetní jednotky, pokud k rozvahovému dni účetního
období, za nějž se účetní závěrka ověřuje, a účetního období bezprostředně
předcházejícího, překročily nebo již dosáhly alespoň 2 výše uvedené hodnoty.
Pro správné rozhodnutí, jaký výkaz zisku a ztráty musí
daná účetní jednotka použít, se vychází z výše uvedených informací.
Výkaz zisků a ztráty v plném
rozsahu musí
sestavit:
a) účetní jednotka, která je obchodní společností,
b) velká a střední účetní jednotka a
c) malá a mikro účetní jednotka s povinným
auditem.
Poznámka:
Výkaz zisků a ztráty v plném
rozsahu obsahuje všechny položky podle Přílohy č. 2 (druhové členění) nebo
Přílohy č. 3 Vyhlášky (účelové členění).
Výkaz zisků a ztráty ve zkráceném
rozsahu může
sestavit:
a) účetní jednotka, která není obchodní společností nebo
b) malá a mikro bez povinného auditu.
Poznámka:
Výkaz zisků a ztráty ve zkráceném
rozsahu obsahuje položky označené písmeny, římskými číslicemi a výpočtové
položky podle Přílohy č. 2 nebo 3 Vyhlášky.
A ještě jedna důležitá informace: výkaz zisku
a ztráty uvádí hodnoty ve dvou sloupcích:
- skutečnost v účetním období (ve sledovaném účetním období),
- skutečnost za minulé účetní období.
Tolik několik základních obecných informací k výkazu
zisku a ztráty. V dalším textu budeme probírat jednotlivé položky
výkazu zisku a ztráty a pokusíme se uvést nejdůležitější informace,
které by mohly být v praxi nápomocny pro správné sestavení tohoto výkazu.
Položky
vztahující se k provoznímu výsledku hospodaření
Provozní výsledek hospodaření je sumarizací položek tržeb
z prodeje výrobků a služeb, tržeb za prodej zboží, výkonové spotřeby,
změny stavu zásob vlastní činnosti, aktivace osobních nákladů, úprav hodnot
v provozní oblasti, ostatních provozních výnosů a ostatních
provozních nákladů.
Grafické znázornění výkazu v popisovaných položkách:
I.
|
|
|
Tržby
z prodeje výrobků a služeb
|
II.
|
|
|
Tržby
za prodej zboží
|
A.
|
|
|
Výkonová
spotřeba
|
|
A.1.
|
|
Náklady
vynaložené na prodané zboží
|
|
A.2.
|
|
Spotřeba
materiálu a energie
|
|
A.3.
|
|
Služby
|
B.
|
|
|
Změna
stavu zásob vlastní činnosti
|
C.
|
|
|
Aktivace
|
D.
|
|
|
Osobní
náklady
|
|
D.1.
|
|
Mzdové
náklady
|
|
D.2.
|
|
Náklady
na sociální zabezpečení, zdravotní pojištění a ostatní náklady
|
|
|
D.2.1.
|
Náklady
na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění
|
|
|
D.2.2.
|
Ostatní
náklady
|
E.
|
|
|
Úpravy
hodnot v provozní oblasti
|
|
E.1.
|
|
Úpravy
hodnot dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku
|
|
|
E.1.1.
|
Úpravy
hodnot dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku – trvalé
|
|
|
E.1.2.
|
Úpravy
hodnot dlouhodobého nehmotného a hmotného majetku – dočasné
|
|
E.2.
|
|
Úpravy
hodnot zásob
|
|
E.3.
|
|
Úpravy
hodnot pohledávek
|
III.
|
|
|
Ostatní
provozní výnosy
|
|
III.1.
|
|
Tržby
z prodeje dlouhodobého majetku
|
|
III.2.
|
|
Zůstatková
cena prodaného materiálu
|
|
III.3.
|
|
Jiné
provozní výnosy
|
F.
|
|
|
Ostatní
provozní náklady
|
|
F.1.
|
|
Zůstatková
cena prodaného dlouhodobého majetku
|
|
F.2.
|
|
Zůstatková
cena prodaného materiálu
|
|
F.3.
|
|
Daně
a poplatky
|
|
F.4.
|
|
Rezervy
v provozní oblasti a komplexní náklady příštích období
|
|
F.5.
|
|
Jiné
provozní náklady
|
*
|
|
|
Provozní
výsledek hospodaření (+/–)
|
A nyní k jednotlivým položkám *
Provozního výsledku hospodaření podrobně.
Položka I. Tržby z prodeje výrobků a služeb
Tato položka je obvykle naplňována syntetickými účty 601
a 602.
601
– Tržby za vlastní výrobky
Na tomto účtu se zachycují tržby za prodané výrobky. Tržby
se zachycují narůstajícím způsobem od počátku účetního období. Slevy
a srážky – jsou u dodavatele součástí tržeb, mohou však být pro ně
zřízeny samostatné analytické účty. Za slevy a srážky se považují všechny
položky bez ohledu na to, zda zákazník měl předem na slevu nárok, či zda jde
o slevu dodatečně uznanou, například pro špatnou jakost.
Související
(souvztažné účty) – Rozvaha v plném rozsahu:
Strana
|
Syntetický účet
|
Název
účtu
|
A/P
|
Položka
|
Charakter operace
|
MD
|
211
|
Peněžní
prostředky v pokladně
|
Aktiva
|
C.IV.1.
|
Tržba za vlastní výrobky hrazené
v hotovosti
|
MD
|
311
|
Pohledávky
z obchodních vztahů
|
Aktiva
|
C.II.1.1.,
C.II.2.1.
|
Pohledávka za dodané výrobky
(vyúčtování)
|
MD
|
315
|
Ostatní
pohledávky
|
Aktiva
|
C.II.1.1.,
C.II.2.1.
|
Pohledávka za dodané výrobky
(vyúčtování)
|
MD
|
335
|
Pohledávky
za zaměstnanci
|
Aktiva
|
C.II.1.5.4.,
C.II.2.4.6.
|
Prodej výrobků zaměstnanci
|
MD
|
351
|
Pohledávky
– ovládaná nebo ovládající osoba
|
Aktiva
|
C.II.1.2.,
C.II.2.2.
|
Pohledávka za dodané výrobky
(vyúčtování)
|
MD
|
352
|
Pohledávky
– podstatný vliv
|
Aktiva
|
C.II.1.3.,
C.II.2.3.
|
Pohledávka za dodané výrobky
(vyúčtování)
|
MD
|
355
|
Ostatní
pohledávky za společníky obchodní korporace
|
Aktiva
|
C.II.1.5.1.,
C.II.2.4.1.
|
Prodej výrobků společníkovi obchodní
korporace
|
MD
|
384
|
Výnosy
příštích období
|
Pasiva
|
D.2.
nebo C.III.2.
|
Výnosy příštích období (příjem
v běžném účetním období, který věcně patří do výnosů v příštích
obdobích) – účtování v následujícím účetním období
|
MD
|
385
|
Příjmy
příštích období
|
Aktiva
|
D.3.
nebo C.II.3.3.
|
Příjmy příštích období – částky účetní
jednotkou nepřijaté – neinkasované, které časově a věcně souvisejí
s výnosy běžného účetního období a nejsou zúčtovány přímo na účtech
pohledávek vůči právnickým a fyzickým osobám) – účtování v běžném
účetním období
|
Poznámka:
V tomto přehledu uvádíme vybrané
související (souvztažné) účty, který souvisí s účtem přiřazeným do
popisované položky výkazu zisku a ztráty. Vzhledem k tomu, že každá
účetní jednotka si může zvolit své vlastní syntetické účty, uvádíme námi
zvolené účty s jejich možným názvem. Dále uvádíme význam tohoto účtu
(aktivum či pasivum), položku rozvahy, kde se uvedený účet vykazuje v rámci
rozvahy a krátkou charakteristiku uvedené účetní operace. Obdobným
způsobem postupujeme v rámci celého tohoto příspěvku.
Podrobné
informace již najdete v měsíčníku Daně, účetnictví – vzory a případy č.
9/2022.
TĚŽBA KRYPTOMĚNY - DAŇOVÉ SOUVISLOSTI
Legislativa klade na firmy
i zodpovědné osoby čím dál větší požadavky. Vyznat se ve všech předpisech
a plnit všechny předepsané zákonné povinnosti se stává poměrně složitým
úkolem. Tím spíš, že některé oblasti nejsou upraveny speciálními ustanoveními
legislativy, a proto je nutné vycházet z obecných právních předpisů.
Takovou oblastí je např. oblast kryptoměn, jejichž nejznámějším představitelem
je například bitcoin, ale i další virtuální měny či digitální měny jako
Ethereum, Litecoin, Polygon, apod.
Fenomén kryptoměn je zde už od roku 2009,
ale v poslední době, zejména v roce 2021 dosáhl bitcoin obrovského
zhodnocení, jeho cena se vyšplhala přes částku 65 tis. USD a jeho
kurs je atraktivní dodnes. Není divu, že spousta jedinců i podnikatelských
subjektů se věnují jeho těžbě či obchodování s ním. Výnosy z těžby
i prodeje bitcoinů však podléhají zdanění, a proto je třeba se
s těžbou kryptoměny vypořádat z hlediska účtování či zdanění.
Kryptoměna je
digitální měna která byla vytvořena výhradně elektronickou cestou
v reakci na nedůvěru v emisi
nekrytých peněz centrálními bankami. V roce 2009 byl jako alternativní
digitální decentralizovaná měna vytvořen bitcoin (BTC). Vzhledem ke své
nemateriální podstatě se jedná o nehmotné aktivum, které si vlastník uloží
na elektronické médium nebo vzdálený server. Následně s kryptoměnou
nakládá podle svého uvážení. Ověřování transakcí je postaveno na účetní knize
blockchainu, což představuje technologii ukládání dat, která umožňuje vytvářet
spolehlivé decentralizované databáze. Kryptoměny jsou dostupné pro jednotlivce
prostřednictvím směnáren, burz nebo specializovaných automatů.
V oblasti daní se doposud nedočkaly
bližší právní úpravy. Chybí speciální legislativa, přestože samotný bitcoin
funguje prakticky již od roku 2009. To přináší nejen pro investory řadu otázek
týkajících se tématiky zdaňování zisků z obchodování s kryptoměnami
či z jejich těžby.
Jak nahlížejí na
toto téma státní instituce v ČR?
·
Finanční správa vnímá kryptoměny jako zboží, s nímž se
obchoduje na burze, které se produkuje (těžbou)
a které lze využít i jako prostředek směny na reálném trhu za
obchodovatelné statky.
·
Česká národní banka (dále jen ČNB) dne 10. února 2014
vydala stanovisko, kde je mimo jiné uvedeno, že bitcoiny „nejsou
bezhotovostní peněžní prostředky ani elektronické peníze podle zákona
č. 284/2009 Sb., o platebním styku, ve znění p.p. (dále jen
„ZPS“). Nákup či prodej bitcoinů na vlastní účet nepředstavuje žádnou
z platebních služeb podle § 3 odst. 1 ZPS ani bezhotovostní
obchod s cizí měnou podle § 2 odst. 1 písm. e) ZPS.
Dále ČNB konstatuje, že v případě směny (resp. nákupu) bitcoinů za české
koruny nebo jinou měnu nejsou splněny znaky směnárenského obchodu definované
v § 2 odst. 1 zákona č. 277/2013 Sb.,
o směnárenské činnosti. Podle ČNB bitcoiny nevykazují ani znaky
investičního nástroje definované v § 3 zákona
č. 256/2004 Sb., o podnikání na kapitálovém trhu, ve znění p.p.,
protože nemají povahu cenného papíru ani derivátu.“
Celé stanovisko lze najít na:
https://www.cnb.cz/cs/dohled-financni-trh/legislativni-zakladna/stanoviska-k-regulaci-financniho-trhu/RS2014-02
Z toho jasně vyplývá, že ČNB neuznává
kryptoměny jako oficiální peněžní prostředky, a tudíž je nelze považovat
ani za virtuální peníze, cizí měnu či obdobu cenného papíru. Nakládání
s virtuálními měnami nepředstavuje investiční činnost, což znamená, že
(na rozdíl od vybraných případů držby běžných cenných papírů) související
zisky nelze osvobodit od daně z příjmů.
Živnostenský
úřad má za to, že těžba kryptoměn spadá do živnostenského podnikání, volné
živnosti.
Jak se
k bitcoinu a dalším kryptoměnám chovat z daňového pohledu?
Určitě není pravdou názor, podle kterého se kryptoměny
nemusejí danit, a to i navzdory mínění laické veřejnosti, že při
obchodování s těmito virtuálními měnami je garantována jakási anonymita.
Co
o kryptoměnách říká zákon o daních z příjmů
Ze stávajících výkladů zákona
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen ZDP), a z přístupu dotčených státních institucí
plyne, že kryptoměny, na rozdíl od některých cenných papírů, nepodléhají
v případě jejich danění žádným dodatečným úpravám či výjimkám. Klíčovou
otázkou ve vztahu ke zdanění kryptoměn je určení předmětu daně. ZDP
v souvislosti s kryptoměnami neobsahuje žádné konkrétní ustanovení,
a proto je třeba vycházet z obecných ustanovení a principů.
Aby nedocházelo k různým výkladům
z hlediska ZDP či ZDPH, tak GFŘ vydalo 30. 3. 2022 Informace
k daňovému posouzení transakcí s kryptoměnami (např.
bitcoin). Znění celé Informace lze najít na:
https://www.financnisprava.cz/cs/dane/dane/dan-z-prijmu/informace-stanoviska-a-sdeleni/2022/informace-gfr-k-danovemu-posouzeni
Ziskem z kryptoměn, který podléhá
zdanění, je:
·
v případě
obchodování na burze konečný rozdíl mezi nabývací cenou a cenou, za kterou
došlo k následnému prodeji kryptoměny,
·
v případě jejich
produkce (respektive těžby) se v rámci daně z příjmů právnických osob
uplatní daňový režim jako u vlastní výroby. Při získání
kryptoměny těžbou nedochází ke vzniku zdanitelného příjmu.
Za předpokladu využití kryptoměn jako
prostředku směny je částkou podléhající zdanění identifikovaný rozdíl mezi
náklady na produkci (nabývací cenou) a výnosem získaným ze směny (tj.
kolik jsem získal jako protihodnotu).
Pravidla pro určení předmětu daně jsou pro
všechny daňové subjekty (fyzické i právnické osoby) společná. Pro
konkrétní daňové dopady je ale vždy nutné rozlišit i kdo je poplatníkem
daně, tedy zda je tímto subjektem fyzická, nebo právnická osoba.
V případě
právnických osob jsou realizované výnosy součástí základu daně
konkrétní entity bez ohledu na motivy pro nákup a držbu kryptoměn.
Obchodní korporace si tak od výnosů dosažených z titulu nakládání
s kryptoměnami může odečíst související náklady (typicky nabývací cenu
kryptoměny).
Při těžbě kryptoměn
se v rámci daně z příjmů právnických osob uplatní daňový režim
jako u vlastní výroby, kdy se vytěžené kryptoměny oceňují
vlastními náklady. O výnosech se účtuje až okamžikem zaslání kryptoměn
z těžebního softwaru na vlastní peněženku.
Pro fyzické osoby
platí na
základě § 3 ZDP, že se zdanitelným příjmem rozumí peněžní příjem,
nepeněžní příjem, ale i příjem dosažený směnou. Zdanitelného příjmu pak
fyzická osoba (neúčtující v podvojném účetnictví) dosahuje v momentě,
kdy vytěženou kryptoměnu smění za jinou či dojde ke směně vytěžené kryptoměny
za úplně jiné aktivum (fiat měna, hmotné aktivum apod.). Dané příjmy
z těžení (těžení, popřípadě směna) jsou zdaňovány jako příjmy ze
samostatné činnosti v rámci § 7 ZDP. Tento příjem vyjádřený
v českých korunách (přepočet se provede přes třetí měnu, nejčastěji je to
USD) bude podléhat zdanění. Od příjmů si lze odečíst veškeré výdaje
k zajištění a udržení těchto příjmů nebo paušální výdaje ve výši
60 % (příjem na základě živnostenského listu). Fyzická osoba,
která se soustavně věnuje těžbě bitcoinů či jiné kryptoměny, má samozřejmě
povinnost si k této činnosti opatřit živnostenské oprávnění.
Dá se ale
předpokládat, že v praxi se ve většině případů bude jednat o fyzickou
osobu, která se soustavné těžbě nevěnuje. Kryptoměnu pak pouze nakoupí
a drží ji, případně ji využívá k placení či dalším směnám. Zde se pak
bude z pohledu ZDP jednat (v případě kladného základu daně)
o dosažení takzvaných ostatních příjmů.
Pro takový druh
příjmů však platí určitá specifika. Možnost osvobození se vztahuje pouze na
nahodilé příjmy s celkovou hodnotou do
30 000 Kč. K daným příjmům lze uplatnit jen přímo
přiřaditelné výdaje a v neposlední řadě je zde možnost kompenzace
zisků a ztrát pouze se stejným druhem příjmu (zisk dosažený např.
z jednorázového prodeje automobilu proto nelze kompenzovat se ztrátou
z kryptoměnové transakce).
Kryptoměny
a daň z přidané hodnoty
V souvislosti s touto tématikou
je nasnadě zmínit i vztah kryptoměn a daně z přidané hodnoty.
Podle názoru Evropského soudního dvora se směna kryptoměn považuje za plnění,
které je od DPH osvobozené (§ 54 zákona č. 235/2004 Sb.,
o DPH), bez nároku na odpočet DPH. Z tohoto důvodu není možné
uplatnit DPH ze souvisejících vstupů (což může mít vliv mimo jiné na výpočet
koeficientu).
Obdobný závěr bude platit
i v případě těžby kryptoměn, která je převážně považována za činnost
spadající mimo předmět DPH.
Samotná těžba
kryptoměn není předmětem DPH, nejedná se totiž o dodání zboží nebo
o poskytnutí služby. Obecně se sice u těžby kryptoměny
o poskytnutí služby jedná, chybí zde však nezbytná podmínka pro uplatnění
DPH – tou je poskytnutí služby druhé straně za úplatu, což v případě těžby
pro sebe není splněno. Podle rozsudku soudního dvora EU C 264/14(Skatteverket
v. David Hedqvist) je předmětem daně z přidané hodnoty pouze směna
kryptoměn.
V případě těžby
kryptoměny pro vlastní potřebu nelze DPH nárokovat u vstupů*).
*)
Samotná těžba kryptoměn (pro vlastní potřebu) nespadá do předmětu
DPH. Těžba kryptoměn je totiž poskytování služeb spočívajících
v ověřování transakcí pro třetí osoby, a to za odměnu. Konstantní
judikatura Soudního dvora Evropské unie ale vyžaduje splnění další podmínky,
aby se jednalo o ekonomickou aktivitu spadající do předmětu DPH (poskytnutí
služby za úplatu), o kterou se jedná právě tehdy, pokud
existuje přímá souvislost mezi poskytnutou službou
a protihodnotou, jíž obdržela osoba povinná k dani (rozsudek
SDEU ve spojených věcech C-53/09 a C-55/09 Loyalty
Management UK a Baxi Group, bod 51; rozsudek SDEU ve věci C-283/12 Serebryannay vek, bod 37).
V případě těžby ale v naprosté většině případů dojde
k promarnění poskytovaných služeb, protože k ověření transakce
jednoduše nedojde. Odměna je tak postavena na náhodě a neexistuje
dostatečná (přímá) souvislost mezi konkrétní aktivitou a odměnou. Tento
názor zaujala také anglická finanční správa (HMRC46)), která uvádí,
že příjem obdržený z těžby bitcoinů bude obecně mimo předmět
DPH, jelikož tato činnost nezakládá ekonomickou činnost ve smyslu DPH,
protože je zde nedostatečné spojení mezi službami a obdrženou úplatou.
Tento názor HMRC byl převzat i do obecně nejuznávanějšího komentáře ke
směrnici o společném systému DPH.
Jak se vypořádat
s kryptoměnami v účetnictví
V souvislosti s harmonizací
účtování o těchto komoditách existuje doporučení Ministerstva financí ČR
hovořící o tom, že virtuální měny je třeba účtovat a vykazovat jako
zásoby „svého druhu“. S tím se samozřejmě pojí i logika ocenění
virtuální měny jako zásoby, které je třeba k rozvahovému dni podrobit
testu na snížení hodnoty a v případě nutnosti i vykázat
identifikovanou ztrátu za pomoci tvorby související opravné položky podle
§ 55 vyhlášky č. 500/2002 Sb., kterou se provádějí některá
ustanovení zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění p.p.
Více informací lze nalézt ve Sdělení Ministerstva financí ČR k účtování
a vykazování digitálních měn: https://www.mfcr.cz/assets/cs/media/Ucetnictvi_2018_Sdeleni-MF-k-uctovani-a-vykazovani-digitalnich-men.pdf
Příklad 1
Těžba kryptoměny pro vlastní potřebu
Firma – společnost s r.o. se kromě běžné činnosti
zabývá i těžbou kryptoměny. Pořídila si počítače v hodnotě několika
milionů, které umístila v pronajaté serverovně. Vykazuje měsíční náklady
na IT služby, které obsahují i energie. Firma získá z těžby bitcoiny.
Jak má firma o svých příjmech a těchto transakcích účtovat a jak
je bude řešit daňově?
Firma by měla účtovat o vytěžené kryptoměně při
dodržení výše uvedených zákonů jako o zásobách vlastní výroby. To znamená
vytěžená kryptoměna se ocení vlastními náklady, do kterých se zahrnou náklady
na nájem, náklady na provoz PC vč. odpisů, náklady za elektřinu atd.
Vytěženou kryptoměnu zachytí firma na rozvahovém účtu 123-Výrobky. Změny stavu výrobků se účtují prostřednictvím
výsledkového účtu 583-Změna stavu výrobků. Při získání kryptoměny
těžbou zatím nedochází ke vzniku zdanitelného příjmu. Pokud firma těží
kryptoměny pro vlastní potřebu, nemůže si nárokovat DPH u vstupů.
Plátce tak nemá nárok na odpočet daně na vstupu u přijatého zdanitelného
plnění (např. z pořízení technického vybavení na těžbu kryptoměny,
spotřeby elektrické energie), pokud vytěženou kryptoměnu použije za účelem její
směny.Z hlediska daně z příjmů je nejvýznamnějším souvisejícím
nákladem:
-
elektřina
-
odpisy těžebních zařízení (PC)
-
IT služby a další
související výdaje (např. nájem serverovny)
Ke vzniku zdanitelného příjmu dochází až
v okamžiku prodeje kryptoměny (tj. směny za fiat měnu) nebo směny
kryptoměny za zboží nebo služby, resp. kryptoměny za kryptoměnu.
Příklad 2
Těžba kryptoměny – pronájem
Firma – společnost s r.o. si pořídila počítače v hodnotě
několika milionů, které umístila ve své serverovně a rozhodla se
pronajímat technologické zařízení (výkon počítačů) jiné firmě – tuzemskému
plátci DPH, který bude pro svou potřebu těžit kryptoměnu. Jak má tyto transakce
firma účtovat a jak je bude řešit daňově?
Uvedená
situace je zcela jiná na rozdíl od předchozího příkladu. Jedná se
o situaci, kdy osoba povinná k dani pronajme technologické zařízení
na těžbu kryptoměny (resp. část či celý výkon tohoto zařízení) jinému tuzemskému
plátci DPH za úplatu. Obecně platí, že služba spočívající v nájmu pronájmu
technologického zařízení na těžbu kryptoměny je službou, u níž se při
stanovení místa plnění postupuje v souladu se základním pravidlem podle
§ 9 odst. 1 ZDPH. Dle tohoto pravidla je místem plnění při poskytnutí
služby osobě povinné k dani (plátce, identifikovaná osoba, popř. osoba
povinná k dani, která není registrována jako plátce) místo, kde má tato
osoba (příjemce služby) sídlo. V uvedeném případě je tento
pronájem poskytnutím služby s místem plnění v tuzemsku a plátce
uvádí takové poskytnutí služby v daňovém přiznání k DPH na řádku 1.
Firma
pronajímající PC za účelem těžby kryptoměny si může nárokovat DPH
u vstupů. Plátce tak má nárok na odpočet daně na vstupu u přijatého
zdanitelného plnění (např. z pořízení technického vybavení na těžbu
kryptoměny, popř. spotřeby elektrické energie.
Více již
najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 8/2022.
|
|
|
Částka 71, rozeslaná dne 14. června 2022
152.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 187/2018 Sb., o vyhlášení evropsky významných lokalit zařazených do evropského seznamu
153.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 296/2004 Sb., kterou se provádí zákon o evidenci obyvatel, ve znění pozdějších předpisů
Částka 70, rozeslaná dne 14. června 2022
150.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů a výročních zpráv, ve znění pozdějších předpisů
151.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 1/2022 Sb., o žádostech a oznámeních k výkonu činnosti podle zákona o platebním styku, a vyhláška č. 7/2018 Sb., o některých podmínkách výkonu činnosti platební instituce, správce informací o platebním účtu, poskytovatele platebních služeb malého rozsahu, instituce elektronických peněz a vydavatele elektronických peněz malého rozsahu, ve znění vyhlášky č. 2/2022 Sb.
Částka 69, rozeslaná dne 8. června 2022
147.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 8/2016 Sb., o podrobnostech udělování licencí pro podnikání v energetických odvětvích
148.
Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o uložení kolektivních smluv vyššího stupně
149.
Sdělení Energetického regulačního úřadu o vydání cenových rozhodnutí
Částka 68, rozeslaná dne 8. června 2022
142.
Zákon, kterým se mění zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů
143.
Zákon, kterým se mění zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 382/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů
144.
Nařízení vlády o povolání vojáků v činné službě a příslušníků Celní správy České republiky k plnění úkolů Policie České republiky v souvislosti se zvýšenými bezpečnostními opatřeními v průběhu předsednictví České republiky v Radě EU
145.
Nařízení vlády o stanovení vybraných nepůvodních druhů ryb, k jejichž vysazování v rybářském revíru se nevyžaduje povolení k záměrnému rozšíření nepůvodního druhu do krajiny podle zákona o ochraně přírody a krajiny (nařízení vlády o vybraných nepůvodních druzích ryb)
146.
Sdělení Ministerstva financí o vydání výměru MF č. 04/2022, kterým se mění seznam zboží s regulovanými cenami vydaný výměrem MF č. 01/2022
Částka 67, rozeslaná dne 31. května 2022
136.
Nařízení vlády o třetím zvýšení důchodů v roce 2022
137.
Nařízení vlády o třetím zvýšení příplatků k důchodu v roce 2022
138.
Nařízení vlády o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání a o úpravě náhrady nákladů na výživu pozůstalých podle pracovněprávních předpisů (nařízení o úpravě náhrady)
139.
Nařízení vlády o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti nebo při invaliditě vzniklé služebním úrazem nebo nemocí z povolání vojáků při výkonu vojenské základní nebo náhradní služby a výkonu vojenských cvičení, o úpravě náhrady za ztrátu na platu po skončení neschopnosti výkonu služby nebo při invaliditě vzniklé služebním úrazem nebo nemocí z povolání vojáků z povolání a o úpravě náhrady nákladů na výživu pozůstalých (nařízení o úpravě náhrady poskytované vojákům a pozůstalým)
140.
Nařízení vlády o úpravě náhrady za ztrátu na služebním příjmu po skončení neschopnosti ke službě vzniklé služebním úrazem nebo nemocí z povolání a o úpravě náhrady nákladů na výživu pozůstalých
141.
Sdělení Ústavního soudu o přijetí stanoviska pléna Ústavního soudu ze dne 10. května 2022 sp. zn. Pl. ÚS-st. 56/22 k rozhodování odvolacího (resp. dovolacího) soudu podle § 258 odst. 2 (resp. § 265k odst. 2) trestního řádu
|
|
|
KALENDÁŘ Červenec
2022
1. červenec Pátek
|
Daně z příjmů – poplatník
|
Podání přiznání k dani z příjmů poplatníka za
zdaňovací období - kalendářní rok 2021, pokud jej podává „poradce“,
nebo má povinný audit účetní závěrky
(§ 29 odst. 2, § 33
odst. 1, § 136 odst. 1 a 2 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Splatnost daně z příjmů (doplatku) za
zdaňovací období - kalendářní rok 2021, pokud jej podává „poradce“
nebo má poplatník povinný audit účetní závěrky
(§ 135 odst. 3
zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
8. červenec Pátek
|
Zdravotní pojištění – OSVČ
|
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za červen
2022, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu
§ 7 odst. 2, § 7a
zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění
|
15. červenec Pátek
|
Daň silniční
|
Zaplacení zálohy na daň silniční za II. čtvrtletí 2022,
ale z důvodu mimořádné události (Ukrajina) ministr financí prominul
všechny zálohy splatné v roce 2022
(§ 10 odst. 1 a 4
zákona č. 16/1993 Sb., o dani silniční)
(rozhodnutí č. j.
MF-8118/2022, vyšlo ve Finančním zpravodaji č. 6/2022)
|
20. červenec Středa
|
Daň z příjmů – zaměstnavatel
|
Odvod úhrnu sražených záloh na daň
z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za červen 2022
(§ 38h odst. 10
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Daň z příjmů – OSVČ
|
Zaplacení
paušální zálohy na červenec 2022 poplatníka v paušálním režimu; zahrnuje zálohy: na daň z příjmů,
na sociální a zdravotní pojistné
(§ 38lk odst. 1, 2
a 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel
|
Odvod
pojistného
na sociální pojištění za zaměstnance za červen 2022
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení)
|
Předložení
měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za červen 2022
(§ 9 odst. 2 zákona
č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel
|
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za
červen 2022
(§ 5 odst. 2 zákona
č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za
červen 2022
(§ 25 odst. 3
zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
25. červenec Pondělí
|
DPH
|
Podání přiznání
k DPH a její zaplacení za červen nebo za II. čtvrtletí 2022
(§ 99, § 99a, §
101, § 101a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
(§ 135 odst. 3, §
136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání
kontrolního hlášení plátce za červen nebo za II. čtvrtletí 2022
(§ 101e zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
Podání
souhrnného hlášení plátce za červen nebo II. čtvrtletí 2022, o
plněních v rámci EU: dodání zboží, přemístění zboží z tuzemska, dodání
zboží prostřední osobou v třístranném obchodu, poskytnutí služby jinde
v EU podle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemce, a přemístění zboží
v režimu skladu prodávajícím z ČR
(§ 102 zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
Podání přiznání
k DPH identifikované
osoby za červen 2022, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 99, § 101 odst.
1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
(§ 135 odst. 3, §
136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání
souhrnného hlášení identifikované osoby za červen 2022, o plněních v rámci EU: poskytnutí
služby jinde v EU podle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemce a dodání
zboží prostřední osobou v třístranném obchodu
(§ 102 odst. 3 až 5
zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
Daň z hazardních her
|
Podání přiznání
a zaplacení daně z hazardních her za II. čtvrtletí 2022
(§ 1, § 6 a § 9
zákona č. 187/2016 Sb., o dani z hazardních her)
(§ 135 odst. 3, §
136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
31. červenec Neděle
|
DPH
|
Podání přiznání
a zaplacení DPH za II.
čtvrtletí 2022 uživatele registrovaného k dani v ČR ve zvláštním režimu
jednoho správního místa „OSS – režim mimo EU“ a „OSS - režim EU“ (pozor:
konec lhůty se neodsouvá na pracovní den!)
(§ 110zb, § 110zc
zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
(§ 135 odst. 3
zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání přiznání
a zaplacení DPH za
červen 2022 uživatele registrovaného k dani v ČR ve
zvláštním režimu jednoho správního místa „OSS – dovozní režim“
(pozor: konec lhůty se neodsouvá na pracovní den!)
(§ 110zb, § 110zc
zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
(§ 135 odst. 3
zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Různé
|
Daňové a
pojistné povinnosti se přesouvají na pondělí 1. srpna 2022.
|
|
|
|
NEPLATNÉ VÝPOVĚDI ZAMĚSTNANCŮM
Vedoucí
zaměstnanec se může rozhodnout propustit mnohé ze svých podřízených. Ti však mohou
napadnout platnost rozvázání pracovního poměru žalobou u soudu,
a v případě úspěchu získat nárok na odškodnění v podobě náhrady
mzdy nebo platu. Odpovídá pak šéf zaměstnavateli za tuto peněžitou škodu? Jaké
nároky vznikají zaměstnavateli vůči vedoucímu pracovníkovi?
Omezení náhrady
škody způsobené zaměstnancem zaměstnavateli
z nedbalosti
čtyřapůlnásobkem průměrného měsíčního výdělku v situaci, kdy vedoucí
zaměstnanec uplatnil neplatné výpovědi, a zaměstnavatel tak musel vyplatit
dotčeným zaměstnancům náhradu příjmu za neplatné rozvázání pracovního poměru,
aneb platí limit odpovědnosti zaměstnance za škodu jen pro každý jednotlivý
případ neplatného rozvázání pracovního poměru, nebo pro všechny takové případy
vyplývající z určité vedoucím zaměstnancem iniciované organizační změny
dohromady.
Judikatorní
východiska k potvrzení odpovědnosti vedoucího zaměstnance
Nejvyšší soud ČR již
v rozsudku spis. zn. 21 Cdo 4353/2017, ze dne 14. 12. 2017, zhodnotil že
zaměstnavateli vznikla újma (došlo ke zmenšení jeho majetku) tím, že zaplatil
zaměstnanci náhradu platu poté, co byla výpověď z pracovního poměru,
kterou mu dal, soudem určena neplatnou. Za vzniklou škodu, která vznikla
zaměstnavateli tím, že v důsledku organizačního opatření, o kterém
rozhodl vedoucí zaměstnanec a na jehož základě byly dány zaměstnancům
výpovědi, o nichž posléze soud určil, že jsou neplatné, musel
zaměstnavatel vyplatit těmto zaměstnancům náhradu mzdy (a to ve výši
průměrného výdělku ode dne, kdy oznámili zaměstnavateli, že trvají na dalším zaměstnávání,
až do doby, kdy jim zaměstnavatel umožní pokračovat v práci nebo kdy dojde
k platnému skončení pracovního poměru, ve smyslu § 69 odst. 1
ZP) odpovídá tento vedoucí zaměstnanec.
Na tom, že vyplacená
náhrada platu je skutečnou škodou, nic nemění okolnost, že z pohledu
zaměstnance tato náhrada představuje zákonný nárok podle § 69
odst. 1 ZP. Vedoucí zaměstnanec tím, že dá (uplatní) jménem
zaměstnavatele výpověď z pracovního poměru, aniž by pro dání výpovědi byly
splněny zákonné podmínky, poruší svoji pracovní povinnost dodržovat právní
předpisy vztahující se k práci jím vykonávané. (Činí-li vedoucí
zaměstnanec při výkonu své práce jménem zaměstnavatele pracovněprávní úkony
(právní jednání), musí při tom postupovat v souladu s pracovněprávními
předpisy.)
Příčinná
souvislost mezi porušením pracovní povinnosti vedoucím zaměstnancem [tím, že zaměstnanci dal (jménem
zaměstnavatele) výpověď z pracovního poměru, aniž by pro to byly splněny
zákonné podmínky] a škodou vzniklou zaměstnavateli (tím, že zaplatil
zaměstnanci náhradu platu poté, co byla uvedená výpověď z pracovního
poměru soudem určena neplatnou), je dána, neboť bez tohoto porušení pracovní
povinnosti vedoucím zaměstnancem by uvedená škoda zaměstnanci nevznikla tak,
jak vznikla (nebyla-li by zaměstnanci dána neplatná výpověď, nemusel by
zaměstnavatel vynaložit náklady na náhradu platu).
Okolnost, že ke
vzniku povinnosti zaměstnavatele zaplatit zaměstnanci náhradu platu bylo nutné,
aby zaměstnanec podal žalobu o neplatnost výpovědi a oznámil zaměstnavateli,
že trvá na dalším zaměstnávání (§ 69 odst. 1 a § 72 ZP), na
existenci příčinné souvislosti mezi porušením pracovní povinnosti odpovědného
vedoucího zaměstnance a škodou na straně zaměstnavatele nic
nemění. Pokud jde o zavinění jako další předpoklad odpovědnosti
vedoucího zaměstnance za škodu podle § 250 ZP, postačuje zavinění ve formě
nevědomé nedbalosti, vyložil Nejvyšší soud v rozsudku spis. zn. 21 Cdo
4353/2017, ze dne 14. 12. 2017.
Aktuální
rozhodnutí Ústavního soudu k limitaci odpovědnosti vedoucího pracovníka za
škodu
Zaměstnankyně po
nástupu na vrcholné vedoucí pracovní místo u zaměstnavatele přistoupila
k rozhodnutí o organizační změně a k, z ní vyplývajícímu,
propouštění zaměstnanců (vedoucích zaměstnanců na nižším stupni řízení)
z důvodu jejich nadbytečnosti dle § 52 písm. c) ZP. Někteří
zaměstnanci, s nimiž byl rozvázán pracovní poměr, úspěšně napadli výpověď,
kterou dostali, soudní cestou. Z tohoto důvodu musel zaměstnavatel
neplatně propuštěným zaměstnancům vyplatit náhradu příjmu ve smyslu § 69
odst. 1 ZP. Zaměstnavatel takto vzniklé náklady následně vymáhal po
zaměstnankyni jako náhradu škody (dle § 250 odst. 1 ZP), kterou měla
zaměstnankyně způsobit zaviněným porušením povinností při plnění pracovních
úkolů nebo v přímé souvislosti s ním. Náhradu škody zaměstnavatel
vymáhal po zaměstnankyni vícero samostatnými žalobami vztahujícími se vždy ke
konkrétní výpovědi určitému zaměstnanci. K Ústavnímu soudu se dostal na
základě ústavní stížnosti zaměstnankyně jeden z těchto případů uplatněného
regresu uplatněného zaměstnavatelem vůči zaměstnankyni.
Nižší (obecné)
soudy žalobě zaměstnavatele vyhověly (a Nejvyšší soud dovolání zaměstnankyně svým usnesením ze dne 23.
června 2020, spis. zn. 21 Cdo 4159/2019, odmítl), přičemž konstatovaly, že
zaměstnankyně je za vzniklou škodu odpovědná, neboť tím, že dala neplatnou
výpověď, zaviněně (ve formě vědomé nedbalosti) porušila svou povinnost
dodržovat právní předpisy vztahující se k práci jí vykonávané [§ 301
písm. c) ZP]. Škodní událostí tedy byla shledána samotná výpověď, nikoli
organizační změna, která jí předcházela. V důsledku toho soudy jednak
nepovažovaly za nezbytné spojovat jednotlivé žaloby zaměstnavatele proti
zaměstnankyni ke společnému řízení. A především tato skutečnost měla vliv
na aplikaci § 257 odst. 2 zákoníku práce, podle kterého výše (po
zaměstnanci) požadované náhrady škody způsobené z nedbalosti nesmí
přesáhnout částku rovnající se čtyřapůlnásobku měsíčního výdělku zaměstnance,
který způsobil škodu. Limit omezující povinnost zaměstnance nahradit
zaměstnavateli způsobenou škodu ve výši čtyřapůlnásobku měsíčního výdělku se
tak nevztahoval na veškerou škodu, kterou zaměstnankyně výpověďmi navazujícími
na organizační změnu potenciálně způsobila, ale omezoval pouze výši náhrady
škody požadované ve vztahu ke každé jednotlivé výpovědi čili v každém
jednotlivém případě neplatného rozvázání pracovního poměru, v jehož
důsledku byl zaměstnavatel povinen vyplatit dotčeným zaměstnancům příslušnou
náhradu příjmu dle § 69 odst. 1 ZP. Náhrada škody požadovaná po
zaměstnankyni tak v úhrnu za všechny případy neplatného rozvázání
pracovního poměru může potenciálně překročit uvedený limit čtyřapůlnásobku
průměrného výdělku.
Přístup obecných
soudů
Nejvyšší soud
považoval závěr odvolacího soudu, totiž že nelze všechny případné škody
způsobené všemi neplatnými výpověďmi z pracovního poměru, které dala
zaměstnankyně, sečíst a tyto společně omezit jedním čtyřapůlnásobkem
jejího pravděpodobného výdělku, neboť samostatnou škodou je škoda plynoucí
z každé samostatné události zvlášť, přičemž škodní událostí je neplatná
výpověď, za souladný s ustálenou rozhodovací praxí. Stejně hodnotil
Nejvyšší soud závěr, že nejsou dány žádné důvody hodné zvláštního zřetele pro
moderaci výše požadované náhrady škody.
Podle Nejvyššího
soudu (usnesení ze dne 23. června 2020, spis. zn. 21 Cdo 4159/2019), se mají
posuzovat předpoklady odpovědnosti u každé škodní události zvlášť,
a tedy se u každé musí odděleně uplatnit pravidlo dle § 257
odst. 2 zákoníku práce, na čemž by nic nezměnilo, ani kdyby došlo
k procesnímu spojení řízení, v nichž je řešena odpovědnost
zaměstnankyně za škodu způsobenou výpověďmi navazujícími na organizační změnu.
Výklad obecných
soudů znevýhodnil zaměstnankyni a popřel ochrannou funkci pracovního práva
Ústavní soud ve svém
nálezu spis. zn. II. ÚS 2600/20, ze dne 22. 2. 2022, zhodnotil, že obecné
soudy hodnotily pro účely § 257 odst. 2 ZP každou danou výpověď jako
samostatnou škodní událost, avšak zavinění zaměstnankyně vztáhly ani ne tak k těmto
událostem, jako spíše k organizační změně, která je zastřešovala, když
mimo jiné poukazovaly na její účelovost a zaměstnankyni vyčítaly nedbalost
při její přípravě. Dle názoru Ústavního soudu ovšem soudy musejí být ve svém
výkladu důsledné. Je-li škodní událostí opravdu samotná výpověď, musí se
i posouzení zavinění zaměstnankyně vztahovat k této výpovědi, nikoli
k organizační změně.
Soudy musejí
posoudit, zda odpovědná zaměstnankyně zaviněně porušila nějakou svou pracovní
povinnost propuštěním zaměstnance v situaci, kdy již došlo
k organizační změně, a zaměstnankyně tak musela reagovat na to, že
některá dosud existující pracovní místa v nové struktuře zaměstnavatele
minimálně formálně přestala existovat. Připustí-li soudy naopak, že skutečná
podstata pochybení spočívala v uskutečněné organizační změně,
a protiprávnost dané výpovědi je tak spíše jen důsledkem nedostatků
souvisejících s přípravou a provedením této změny, pak se
zaměstnankyně dopustila jednoho pochybení a je nutné zajistit, aby ji
v plném rozsahu chránilo § 257 odst. 2 ZP. To znamená, že by náhrada
škody způsobené tímto pochybením měla být limitována čtyřapůlnásobkem jejího
měsíčního výdělku.
V napadených
rozhodnutích obecných soudů však soudy zvolily kombinaci těchto dvou přístupů,
a to kombinaci, která zaměstnankyni v maximální možné míře
znevýhodňovala, čímž došlo k obejití ochranných mechanismů pracovního
práva a v konečném důsledku i k porušení práva
zaměstnankyně na soudní ochranu ve spojení s právem na ochranu vlastnictví,
zhodnotil Ústavní soud. V posuzované věci soudy přistoupily k výkladu
relevantních ustanovení zákoníku práce způsobem, který by sice osamoceně, ve
vztahu ke každému z nich, nutně pochybnosti o své ústavnosti
vzbuzovat nemusel, ovšem následná společná aplikace takto vyložených ustanovení
na případ vedoucí zaměstnankyně a jí uplatněné organizační změny
a následných rozvázání pracovního poměru vedla i v důsledku
nedůslednosti, s níž soudy k uplatnění svých teoretických východisek
přistoupily k důsledkům, které zákon nejenže nepředpokládal, ale kterým se
dokonce výslovně snaží předejít.
Jak aplikovat
ochranné ustanovení zákoníku práce limitující odpovědnost zaměstnance?
Ustanovení
§ 257 odst. 2 ZP
bylo sice aplikováno v posuzované věci, avšak jeho ochranná funkce byla
poněkud potlačena tím, že se vztahuje na každou udělenou výpověď zvlášť (neboť
každá výpověď měla představovat samostatnou škodní událost). Soudy zde vyšly
z judikatury Nejvyššího soudu, podle níž v případě objektivní
kumulace více škodních událostí je třeba zkoumat splnění předpokladů
odpovědnosti zaměstnance za škodu v každém škodním případě zvlášť (viz
např. rozsudek Nejvyššího soudu ze dne 13. 8. 2002 spis. zn. 21 Cdo 1111/2001),
čehož důsledkem podle Nejvyššího soudu je, že musí také u každé odděleně
vyčíslené škody uplatnit pravidlo obsažené v § 257 odst. 2 ZP.
Ústavní soud zde poznamenává, že ačkoli je tento důsledek do určité míry
logický, tak zatímco povinnost zkoumat splnění předpokladů odpovědnosti
zaměstnance za škodu v každém škodním případě zvlášť odpovídá smyslu
zákonné úpravy i pracovního práva obecně, neboť chrání zaměstnance před
možnou odpovědností za škodu, kterou nespáchal, tak oddělená aplikace
§ 257 odst. 2 ZP jde naopak zaměstnanci k tíži, a svým
způsobem předmětné ustanovení potlačuje, neboť obchází z něj plynoucí
požadavek, aby zaměstnanec odpovídal za jedno nedbalostní pochybení maximálně
do výše čtyřapůlnásobku svého výdělku.
Je
pravda, že formálně vzato se při kumulaci škodních událostí zaměstnanec
nedopouští jednoho pochybení, ale pochybení více, konstatuje Ústavní soud. Tedy
kdyby např. vedoucí zaměstnankyně dala dvě neplatné výpovědi, v logice
výše uvedeného by se dopustila dvou nedbalostních pochybení, a odpovídala
by tak za každé zvlášť do výše čtyřapůlnásobku svého výdělku. Zároveň ovšem
nelze pominout, že ačkoli by šlo o dvě formálně samostatné škodní
události, měly by obě původ v jedné skutečnosti, resp. v jednom
pochybení v nesprávném posouzení důsledků proběhlé reorganizace
z hlediska možné nadbytečnosti zaměstnanců, jejichž původní pracovní místo
(minimálně formálně) již neexistuje. Takoví zaměstnanci mohou být dva, ale může
jich být také daleko více, přičemž každým z nich by narůstal činitel
násobící čtyřapůlnásobek zakotvený v § 257 odst. 2 ZP. Jinými
slovy, jeden nesprávný výklad zákona by mohl vést k ekonomicky
likvidačním důsledkům, kterým se právě § 257 odst. 2 ZP snaží
zabránit.
Ústavní soud na tomto
místě dodává, že tyto důsledky, potenciálně devastující i pro pracovně
aktivního člověka, mohou s ohledem na délku soudních sporů nastat
i více než deset let po škodní události, tedy např. v době, kdy už
škůdce ani nebude výdělečně činný. Soudy by tyto okolnosti měly mít na paměti
a zejména při posuzování zavinění uvážit, zda k případnému pochybení,
resp. nedbalosti došlo prvotním, zastřešujícím aktem (zde reorganizací), resp.
v jeho důsledku, nebo naopak bylo skutečně bez přímé vazby na reorganizaci
postupováno opakovaně nedbale při podávání každé jednotlivé výpovědi.
Více již
najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 8/2022.
|
|
|
JAK SE SPRÁVNĚ OBOUT?
JAK SE
SPRÁVNĚ OBOUT?
Správná obuv
vám pomáhá žít i trénovat s maximálním komfortem a minimálním
rizikem zranění. Obuv chrání vaše chodidla, která tlumí působení sil, které se
přenášejí přes kotníky, kolena a bedra, když chodidlo naráží na plochu.
Existují dva klíčové faktory, nad nimiž je třeba uvažovat při koupi bot: vybrat si takové, které
mají pevnou konstrukci poskytující potřebnou komplexní oporu; a ujistit
se, že nám bota správně sedí. Bota by se měla přizpůsobovat tvaru vašeho
chodidla, měla by sedět těsně okolo paty bez posouvání směrem dolů
a ponechávat dostatečný prostor pro prsty. Nejprve ale vyzkoušíme
skutečnou kvalitu boty několika hmaty už při koupi: zkroutíme její přední část
doleva a potom doprava, zvedneme špičku a pokoušíme se ji celou
„zdeformovat“. Pokud je příliš poddajná, vyřadíme botu z oběhu.
Zkontrolujeme tvar paty a výšku přední části. Pak zkoušíme, protože žádný
paušální návod na výběr velikosti nemáme:
V průběhu
stárnutí se velikost nohy mírně mění. Když si nejste jisti vaší přesnou
velikostí, mějte změřena obě vaše chodidla na délku i na šířku.
|
Během dne se
chodidla mírně zvětšují a stejná situace nastává, když máte zahřáté nohy
, proto si kupujte boty raději večer, až ke konci dne.
|
Poohlédněte se po
přírodních materiálech, jakými je třeba kůže, která dovoluje vašim chodidlům
dýchat.
|
Vyhýbejte
se špičaté obuvi. Prostor okolo prstů by měl být dostatečně hluboký
(prostorný), aby se prsty mohly v botě volně pohybovat.
|
Vyhýbejte se
nazouvacím botám („mokasínám“). Záležitosti jako tkaničky nebo suchý zip
zabraňují klouzání vašich nohou do stran.
|
Vyhýbejte se botám
na příliš vysokém podpatku. Vyšší podpatky více ovlivňují způsob chůze,
vychylují vaše tělo z rovnovážného postavení a zvyšují riziko vzniku
problémů s koleny a zády.
|
Nový pár
sportovních bot byste si měli kupovat vždy po stu hodinách jejich užívání
-
to je jednou za rok v případě, že chodíte jednou týdně dvě hodiny cvičit.
Abychom
našli správnou botu, je třeba znát tvar nohy, způsob pohybu, váhu, povrchy, na
kterých se bude používat, a typ sportu, který budeme v takovém obutí
vykonávat. Obvykle je lepší nakupovat ve specializovaném obchodě než
v různých supermarketech - zejména, když si nejsme jisti, jaký typ bude
nejlépe vyhovovat našim kráčejícím potřebám.
Existují
pomůcky, které když jsou vloženy do obuvi, zlepšují její funkci a korigují
nesprávné návyky při chůzi. Jedním z nejčastějších typů vložek je střední
(medial post), který je umístěn pod klenbou chodidla k prevenci ploché nohy.
Vložky je možné
použít i ke zlepšení vzpřímeného postoje, odstranění hendikepu
z nestejné délky dolních končetin nebo k tlumení nárazů či lepšímu
přizpůsobení se nerovnostem povrchu.
Pokud cítíte, že by
pro vás mohla být protetická pomoc vhodná, zajděte za podiatrem (ortopedický
protetik, který se specializuje na problémy nohou) a poraďte se s ním
o možnostech nošení speciální obuvi s vložkami.
Pokud
jsme začínající běžci, rada od zkušeného trenéra ve fitness centru,
tělovýchovného lékaře, ortopeda nebo specialisty ve sportovním obchodu se před
výběrem obuvi hodí.
Jaký typ tréninkového obutí potřebuji?
|
|
Typ cvičení
|
Proč je bota
vhodná?
|
Na hry
|
Hry na kurtu, jako
je tenis, squash nebo badminton, které zahrnují náhlé pohyby do stran.
|
Vhodná
obuv na hry má být lehká a komfortní, s pevně držící vnější
podrážkou a vnitřní izolační vrstvou tlumící síly při dopadu na plochu.
Poskytuje dobrou ochranu kloubů kotníku před zraněními, která můžou být
důsledkem náhlých změn rychlosti a směru.
|
Do terénu
|
Obecné aktivity,
jako je lehký aerobik a cvičení v tělocvičně, příležitostná chůze,
nordic walking, běh nebo tenis či badminton.
|
Tyto boty jsou
vhodné k obecnému tréninkovému použití. Poskytují přijatelnou úroveň
stability, komfortu a pohodlí, jsou dobrou volbou pro širokou paletu
aktivit. Ale chybí jim dostatečná pevnost a schopnost ochrany, kterou
nabízí specializovaná sportovní obuv, jaká se používá na aerobik, chůzi nebo
běhání.
|
Na aerobik
|
Běžné aerobické
postupy, zahrnující sled skoků nebo přeskoků.
|
Sportovní boty na
aerobik mají podrážky, které znemožňují podklouznutí, mají dobrou ohebnost
a tlumí nárazy. Mají i silné krytí nohy a stabilizující
tkaničky, čímž se dá předejít klouzání nohy dopředu nebo do stran uvnitř
boty, a vyšší prostor pro prsty na nohách, aby se předešlo tření nehtů
a špiček prstů.
|
Na běhání
|
Pravidelné běhání,
běhy na dlouhé tratě nebo běhání po tvrdých površích.
|
Běžecké boty by
měly být lehké, ale pevné, s velkým množstvím výstelek pohlcujících
nárazy a relativně vysokými podpatky, které můžou být prevencí
nadměrného napětí achilovky a lýtka. Různé typy běžeckého obutí jsou
dostupné pro různé typy běžců.
|
MUDr. Pavel
Malovič
* * *
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 1-2/2023 (VI/2022)
·
Exekuční řád s komentářem
·
Dlouhodobý nehmotný majetek v rozvaze
·
Režim přenesené daňové povinnosti
·
Pohledávky z hlediska daně z příjmů
·
Vyšší náhrada za nevyplacenou mzdu
·
Dotazy z praxe k zaměstnávání Ukrajinců
Práce
a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále
– (PaM) – měsíčník,
č. 8/2022 (VI/2022)
·
Zvýšení životního minima
·
Sezonní práce v souvislostech
·
Změny srážek ze mzdy – podle valorizace životního minima
·
Uvolnění zaměstnanců na dětské tábory a soustředění
·
Právní problémy v personální agendě zaměstnavatele
·
Daňové limity stravování 2022
·
Zaměstnávání studentů a daň z příjmů
·
Poradenské služby ve školách a školských poradenských
zařízeních
·
Zápůjčky z FKSP
Daně
a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 8/2022 (VI/2022)
·
Těžba kryptoměny – daňové souvislosti
·
DPH u digitálních služeb
·
Sociální a zdravotní pojištění – vybrané situace
·
Darování a dědictví – jak řešit daňově
·
Vklad zásob do základního kapitálu s.r.o.
·
Dlouhodobý hmotný majetek – daňový pohled
·
Životní pojištění a porušení podmínek dle ZDP
·
Konsignační sklady a DPH
Daně,
účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 9/2022 (VI/2022)
·
Mzdová účetní a její problémy
·
Výsledek hospodaření u podnikatelských subjektů
1000
řešení – měsíčník č. 8/2022 (VI/2022)
·
Lex Ukrajina
·
Vyúčtování ze zdravotní pojišťovny
·
Změna zdravotní pojišťovny
·
Daň z příjmů, DPH
·
Mzdy, zákoník práce, odvody
·
Veřejná správa
Poradce
veřejné správy – (PVS) – měsíčník, č. 5-6/2022 (VI/2022)
·
Lex Ukrajina
·
Elektronická komunikace
·
Zdroje energie
ODBORNÉ
TEMATICKÉ PUBLIKACE, KTERÉ VÁM POMOHOU V PODNIKÁNÍ V ČASE PANDEMIE
1. Vzory
smluv, žalob a podání (nejvíce
používané vzory smluv, žalob a podání z oblasti občanského a obchodního práva,
pracovněprávních vztahů, daňového a správního řízení, trestního práva, exekucí,
soudních sporů a stavebního práva)
2. Příručka
mzdové účetní 2021 (příručka mzdové účetní s příklady)
3. 100
otázek a odpovědí Optimalizace daně, ZDP po novele (praktická řešení týkající se využití
zákonných možností optimalizace daně a změn, které přinesla rozsáhlá novela
zákona o daních z příjmů)
4. 100
otázek a odpovědí Výdaje, Mzdy (praktická řešení týkající se daňových a nedaňových výdajů a
odměňování)
5. 100
otázek a odpovědí Pandemický zákon s komentářem, OSVČ (komentář k pandemickému zákonu a
související příklad, OSVČ z pohledu daní, odvodů a ukončení podnikání)
6. Ústava
České republiky (úplná znění Ústavy
České republiky a volebních zákonů po posledních novelách)
7. 100 otázek a odpovědí
Cestovní náhrady, Společnost s.r.o. (příklady
z praxe týkající se cestovních náhrad, stravování zaměstnanců, automobilu
v podnikání a vzniku, zániku společnosti s.r.o., využití zisku a řešení
ztráty ve spol. s.r.o.)
8.
100 otázek a odpovědí Kurzarbeit, Odpočet DPH (příklady
z praxe se v první kapitole týkají částečné práce, poskytování
příspěvků, zaměstnávání, příspěvků pro podnikatele a ve druhé kapitole odpočtu
DPH v poměrné a krácené výši)
9.
100 otázek a odpovědí Pracovní volno, Zaměstnávání
(první kapitola obsahuje článek s praktickými příklady, které se týkají různých
typů pracovního volna, například dovolené, překážek v práci, pracovní
volno bez náhrady mzdy a druhá kapitola obsahuje otázky týkající se pracovního
poměru a inspekce práce)
10. Účetní
závěrka podnikatelů za rok 2021 (komplexní
informace potřebné při sestavování účetní závěrky podnikatelů za rok 2021)
11.
100 otázek a odpovědí Účetní závěrka, Zdaňování zahraničních příjmů (první kapitola obsahuje příklady z praxe týkající se sestavování
účetní závěrky a druhá kapitola správné postupy při zdaňování zahraničních
příjmů)
12. Daňová
přiznání FO a PO za rok 2021, Roční zúčtování příjmů a daňového zvýhodnění za
rok 2021 (komplexní
informace potřebné při podávání daňového přiznání a ročního zúčtování příjmů,
včetně změn, které nastaly)
13. Pomocník
mzdové účetní k 1. 1. 2022 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z
oblasti mezd a platů)
14. Daňový
průvodce – Zákony 2022 po novelách
(daň z příjmů, daňový řád, DPH, rezevy, mezinárodní spolupráce při správě
daní, elektronická evidence tržeb)
15. 100
otázek a odpovědí Zdravotní pojištění po novele (zákon
o pojistném na veřejné zdravotní pojištění s komentářem a příklady)
16. Souvztažnosti
pro podnikatele (přehled základních
účetních souvztažností pro podnikatelské subjekty a to dle ČÚS a syntetických
účtů)
17. Živnostenský
zákon s komentářem (živnostenský zákon s
komentářem v rámci všech změn a novinek)
18. Daňové
a nedaňové výdaje A-Z 2022 (výdaje, které lze uplatnit do daňových výdajů a výdaje nedaňové
v abecedním pořadí)
19. 100
otázek a odpovědí Nemovitosti, Lex Ukrajina (praktická řešení na témata nemovitosti
v podnikání z daňového a účetního hlediska a ukrajinští zaměstnanci a
uprchlíci; přidaná nová kapitola Zákony, právní předpisy)
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník
č. 3/2023 (VIII/2022)
·
Zákon o inspekci práce s komentářem - komentář
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 9/2022 (VIII/2022)
·
Valorizace rent
·
Změny v ZP podle směrnic EU
·
Opatření v souvislosti s Ukrajinou - daňový pohled
·
Kategorizace prací
·
Pedagogická činnost – novela
·
Pravidla pro příspěvky z FKSP na kulturu, vzdělávání a sport
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 9/2022 (VIII/2022)
·
Daně v účetnictví
·
Změny v zákoně o DPH
·
Časové rozlišení v účetnictví
·
Daně z příjmů
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 10-11/2022 (VIII/2022)
·
Dědické právo
·
Automobil v podnikání firemní a najatý
·
Dohadné položky – daňový dopad
1000 řešení – měsíčník č. 9/2022 (VI/2022)
·
Daně v praxi
·
Postupy účtování
·
Zaměstnávání
·
Veřejný sektor
NOVINKY
Aktualizace I/3 (VI/2022)
·
Zákon o daních z příjmů
·
Zákon o dani silniční
Aktualizace
V/1 (VI/2022)
·
Zákon o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s
ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
·
Nařízení vlády o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé
výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické
činnosti pedagogických pracovníků
·
Vyhláška o krajských normativech
·
Vyhláška o zájmovém vzdělávání
·
Vyhláška o středním vzdělávání a vzdělávání
v konzervatoři
Aktualizace VI/1 (VI/2022)
·
Zákon o ochraně ovzduší
Aktualizace
I/2 (VI/2022)
·
Zákon č. 370/2017 Sb., o platebním styku
·
Zákon č. 128/2022 Sb. o opatřeních v oblasti daní v souvislosti
s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
·
Aktualizace
II/2 (VI/2022)
·
Trestní zákoník
·
Trestní řád
·
Zákon o Rejstříku trestů
·
Zákon o obětech trestných činů
Aktualizace
II/1 (V/2022)
·
Zákon o správních poplatcích
Aktualizace
I/1 (V/2022)
·
Zákon o DPH
·
Zákon o spotřebních daních
·
Vyhláška o změně sazby základní náhrady za používání
silničních motorových vozidel
ZÁKONY
2022 novelizované zákony k 1. 1. 2022
ZÁKONY IA (daňové)
· Správa daní
· Daně z příjmů
· Daň z přidané hodnoty
· Silniční daň
· Spotřební daně
· Daň z nemovitosti
· Rozpočtová pravidla
|
ZÁKONY IB (účetní)
· Účetnictví
· Související předpisy
|
ZÁKONY IIA (občanské, obchodní)
· Občanský zákoník
· Obchodní korporace
· Občanský soudní řád
· Živnostenské podnikání
|
ZÁKONY IIB (trestní)
· Trestní právo
· Právní pomoc • Policie ČR
· Správní právo• Střelné zbraně
|
ZÁKONY IIC (exekuce, ochrana
spotřebitele)
· Exekuce
· Insolvenční řízení
· Ochrana spotřebitele
· Notářský řád • Advokacie
|
|
ZÁKONY IIIA (pracovněprávní)
· Zákoník práce
· Mzdové a platové předpisy
· Předpisy k zaměstnanosti
· Požární ochrana a BOZP
|
ZÁKONY IIIB (odvody)
· Sociální zabezpečení
· Důchodové a nemocenské pojištění
· Zdravotní pojištění
|
ZÁKONY IV (stavební, katastrální)
· Stavební zákon • Katastr nemovitostí
· Požární bezpečnost
· Pozemkové úpravy
|
ZÁKONY V (veřejná správa,
školství)
· Územní celky a členění státu
· Organizace veřejné správy
· Veřejná správa ve vztahu k občanům
· Školy a školská zařízení
|
ZÁKONY VIA (životní prostředí)
· Životní prostředí • znečištění
· Ochrana přírody a krajiny
· Ochrana ovzduší a vod
· Integrovaná prevence
· Ekologické zemědělství
· Ochrana půdy a rostlin
|
ZÁKONY VIB (odpady, obaly)
· Odpady a obaly • hospodaření
· Energetická náročnost budov
· Podnikání v energetice
· Podporované zdroje energie
· Průmyslové havárie
|
|
|
1. LEX UKRAJINA
V rámci pracovněprávních vztahů v ČR válečný konflikt na Ukrajině ovlivňuje dvě oblasti, a to jednak zaměstnance z Ukrajiny pracující v ČR již před vypuknutím válečného konfliktu a dále nově příchozí uprchlíky, kteří se snaží vstoupit na český trh práce. Jak mají čeští zaměstnavatelé postupovat? Na jaké příspěvky mají nárok občané, kteří ubytovávají uprchlíky?
Více se dozvíte v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, daňovým poradcům, účetním, ekonomům, všem občanům …
1. 100 otázek a odpovědí Nemovitosti, Lex Ukrajina - odborná tematická publikace /A5, str. 96/
2. PaM 6-7/2022 - Válečný konflikt na Ukrajině - pracovněprávní souvislosti - příspěvek /A4, str. 112/
3. 1000 řešení 8/2022 - Lex Ukrajina - praktické příklady /A5, str. 96/
4. PVS 5-6/2022 - Lex Ukrajina, Elektronické komunikace ... - úplná znění právních předpisů /A5, str.96/
Cena balíčku je 656 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 456 Kč.
Ušetříte 200 Kč.
Poštovné a balné je 70 Kč
2. ZÁKONY 2022 PO NOVELÁCH - JARNÍ AKCE
Potřebujete ke své práci aktuální znění zákonů po posledních novelách? Nabízíme vám úplná znění zákonů, které vám pomohou při vaší činnosti. Máte jedinečnou možnost získat je se slevou.
Úplná znění zákonů po novelách jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, živnostníkům, účetním, mzdovým účetním, fyzickým osobám, daňovým poplatníkům, daňovým poradcům, ekonomům, orgánům činným v trestním řízení, auditorům, exekutorům …
1. Zákony IA/2022 - Zákon o daních z příjmů, zákon o DPH ... - úplná znění zákonů /A5, str. 576/
2. Zákony IB/2022 - Zákon o účetnictví, ČÚS ... - úplná znění zákonů /A5, str. 528/
3. Zákony IIA/2022 - Občanský zákoník, občanský soudní řád, živnostenský zákon .... - úplná znění zákonů /A5, str. 688/
4. Zákony IIB/2022 - Trestní zákoník, trestní řád, zákon o Policii ČR ... - úplná znění zákonů /A5, str. 640/
5. Zákony IIC/2022 - Exekuční řád, insolvenční zákon, zákon o ochraně spotřebitele … - úplná znění zákonů /A5, str. 560/
6. Zákony IIIA/2022 - Zákoník práce, zákon o zaměstnanosti, zákon o inspekci práce ... - úplná znění zákonů /A5, str. 512/
7. Zákony IIIB/2022 - Zákon o nemocenském pojištění, zákon o zdravotním pojištění ... - úplná znění zákonů /A5, str. 576/
8. Aktualizace III/1 - Zákon o státní sociální podpoře ... - úplná znění zákona /A5, str. 48/
Cena balíčku je 1400 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 980 Kč.
Ušetříte 420 Kč.
Poštovné a balné je 70 Kč
3. ZAMĚSTNÁVÁNÍ PO NOVELE
Zákon o nemocenském pojištění a zákon o zdravotním pojištění přináší v praxi řadu dotazů zaměstnanců i zaměstnavatelů. Jaké změny nastaly počátkem a v průběhu roku 2022 a jak je aplikovat v praxi?
Podrobné informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, zaměstnavatelům, podnikatelům, personalistům …
1. Poradce 13/2022 - Nemocenské pojištění po novele s komentářem - komentář /A5, str. 240/
2. Poradce 2-3/2022 - Zákon o zaměstnanosti s komentářem - komentář /A5, str. 320/
3. DÚVaP 5-6/2022 - Nemocenské pojištění komplexně pro praxi, Zdravotní pojištění po novelách - příspěvky /A5, str. 192/
4. 100 otázek a odpovědí Zdravotní pojištění po novele s komentářem - odborná tematická publikace /A5, str. 96/
5. Aktualizace III/1 - Zákon o státní sociální podpoře - úplné znění zákona /A5, str. 48/
Cena balíčku je 888 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 444 Kč.
Ušetříte 444 Kč.
Poštovné a balné je 70 Kč
4. ZÁKONÍK PRÁCE PO NOVELE S KOMENTÁŘEM
Zákoník práce patří mezi nejdůležitější právní předpisy. Kromě jiného upravuje vznik, změnu a skončení pracovního poměru, dovolenou zaměstnance, pracovní dobu, kvalifikaci, pracovní podmínky apod. Jaké změny přinesly novely zákoníku práce, které nabyly účinnosti od roku 2022?
Podrobné informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny zaměstnavatelům, podnikatelům, personalistům, mzdovým účetním …
1. Poradce 11-12/2022 - Zákoník práce po novele s komentářem - komentář /A5, str. 496/
2. 100 otázek a odpovědí Zdravotní pojištění po novele s komentářem - odborná tematická publikace /A5, str. 96/
3. 100 otázek a odpovědí Kurzarbeit, Odpočet DPH - odborná tematická publikace /A5, str. 80/
4. PaM 2/2022 - Minimální mzda zvýší pracovněprávní nároky zaměstnanců - příspěvek /A4, str. 80/
5. Pracovněprávní slovník - slovník odborných pojmů /A5, str. 304/
Cena balíčku je 828 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 414 Kč.
Ušetříte 414 Kč.
Poštovné a balné je 70 Kč
Cena balíčků je včetně DPH. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou - adekvátní k obsahu balíčku.
Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu.
RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |