|
OPATŘENÍ VLÁDY
ČR v souvislosti s koronavirem
Po
skončení nouzového stavu, jenž byl ukončen k 17. květnu 2020, platí na území
České republiky mimořádná opatření vyhlášená v souvislosti s epidemií
koronaviru.
Mimořádná opatření
Vláda upravila scénář uvolňování mimořádných opatření, aktuální
přehled naplánovaných postupných kroků naleznete na http://www.vlada.cz/cz/harmonogram-rozuvolnovani-180969/.
Zdroj: https://www.vlada.cz/
ZAMĚSTNÁVÁNÍ V OBDOBÍ PANDEMIE
ZAVEDENÍ KOMPENZAČNÍHO BONUSU PRO OSVČ
Zákonem č. 159/2020 Sb. došlo
k zavedení kompenzačního bonusu na měsíce březen a duben 2020. Aby
však mohl být tento bonus za předem stanovených podmínek poskytován
i v tzv. druhém bonusovém období, tj. od 1. 5. do 8. 6.
2020, musel být tento zákon novelizován zákonem č. 234/2020 Sb.
S ohledem na nemožnost zcela najisto predikovat, zda nebude nutné
ponechat část omezujících krizových opatření v platnosti i po tomto
datu, bylo tímto zákonem upraveno též fakultativně tzv. třetí bonusové období,
v jehož případě bude jeho stanovení, resp. určení délky ponecháno na
úpravě nařízením vlády. Zákon současně v tomto ohledu stanoví časový limit
od 9. 6. do 31. 8. 2020, který nemůže být vládou při určení délky
třetího bonusového období překročen. Současně je takto zakotvena koncepce,
která vychází z toho, že třetí bonusové období bude moci zahrnovat pouze
ty dny, kdy trvají krizová opatření ve smyslu § 1 zákona omezující zcela
nebo zčásti výkon samostatné výdělečné činnosti.
Nadále platí stávající princip, že v rámci bonusového období se
splnění podmínek pro vznik nároku na kompenzační bonus de iure testuje ke
každému dni bonusového období, přičemž některé podmínky se i fakticky
testují za jednotlivé dny (např. status OSVČ) a některé pro celý
kalendářní měsíc (např. status zaměstnance účastného na nemocenském pojištění
podle příslušného zákona – v těchto případech je fakticky podmínka splněna
či nesplněna vždy pro všechny dny v daném měsíci).
Předmětem kompenzačního bonusu je výkon samostatné
výdělečné činnosti, tudíž
jej nelze nárokovat za ty dny bonusového období, ve kterých nebyla samostatná
výdělečná činnost vykonávána, resp. byl její výkon přerušen. Co se týká
materiální podmínky, že subjekt kompenzačního bonusu nemohl samostatnou
výdělečnou činnost zcela nebo z části vykonávat nad míru obvyklou
v důsledku ohrožení zdraví nebo krizových opatření, tak ta se posuzuje ve
vztahu ke kalendářnímu měsíci (což výslovně zmiňuje i § 3
odst. 1 zákona, který v souvislosti s vymezením předmětu
kompenzačního bonusu hovoří o „výkonu samostatné výdělečné činnosti
v kalendářním měsíci“). Nemožnost provozovat činnost nad míru obvyklou,
stejně tak omezení výkonu činnosti nad míru obvyklou, se tedy fakticky neposuzuje
k jednotlivému kalendářnímu dni, ale ke kalendářnímu měsíci jako celku.
Pokud tedy k uvedenému omezení došlo během daného kalendářního měsíce, je
podmínka takto splněna pro všechny dny, které do tohoto měsíce spadají.
S ohledem na rozšíření počtu bonusových období bylo výslovně
stanoveno, že žádost o kompenzační bonus se podává za jednotlivé bonusové
období. Podal-li žadatel žádost za první bonusové období, bude chtít
kompenzační bonus i za druhé bonusové období, pak je nezbytné, aby podal další
žádost a čestným prohlášením osvědčil, že splňuje podmínky pro vznik
nároku na kompenzační bonus i v tomto bonusovém období. Obdobně bude
postupováno i v případě třetího bonusového období, bude-li nařízením
vlády realizováno. V kontextu s již uvedeným je proto explicitně
stanoveno, že ke stanovení kompenzačního bonusu dochází za jednotlivá bonusová
období. Platí to jak pro vyměření kompenzačního bonusu, tak i pro jeho
případné doměření. Rozdělí-li žadatel žádost na menší díly, než je bonusové
období (např. odděleně za jednotlivé kalendářní měsíce), nestanou se tyto díly
předmětem samostatného stanovení kompenzačního bonusu, ale tento bonus bude
stanoven za celé bonusové období s tím, že případně další žádost týkající
se stejného bonusového období bude posouzena jako změna té předchozí, resp.
její doplnění.
Bude-li podána žádost týkající se dvou bonusových
období, posoudí se jako de iure dvě žádosti obsažené v jednom podání.
Taktéž ke stanovení kompenzačního bonusu dojde pro každé bonusové období
samostatně, tj. budou vyměřeny dva kompenzační bonusy. Současně s tím
platí, že prekluzivní lhůta pro podání žádosti se bude pro každé bonusové
období posuzovat zvláštˇ.
Vláda též předložila návrh, kterým měl být zaveden kompenzační bonus
taktéž pro malé s.r.o. Stalo se tak prostřednictvím sněmovního tisku
č. 850, který prošel ve zrychleném legislativním procesu Poslaneckou
sněmovnou, avšak byl 13. 5. 2020 vrácen Senátem s pozměňovacími návrhy
zpět do Poslanecké sněmovny. Senátu se nelíbil především způsob financování
tohoto bonusu a požadovali, aby byl financován přímo ze státního rozpočtu.
O dalším osudu této předlohy by měla Poslanecká sněmovna rozhodnout na své
další schůzi od 26. 5. 2020 (z důvodu redakční uzávěrky není výsledek
jednání Poslanecké sněmovny promítnut v tomto textu). Dle tohoto
návrhu by subjektem bonusu měla být fyzická osoba, která je společníkem s.r.o.
založené za účelem dosažení zisku. Tato s.r.o. má nejvýše 2 společníky, kteří
jsou fyzickými osobami, nebo má pouze společníky, kteří jsou členy jedné rodiny
(příbuzný v řadě přímé, sourozenec a manžel nebo partner podle zákona
upravujícího registrované partnerství). Vychází se z toho, že podíly
společníků nesmí být představovány kmenovými listy. Společník dále nesmí
vykonávat činnost, v jejímž důsledku je účasten nemocenského pojištění
jako zaměstnanec, s výjimkou zaměstnání ve společnosti s ručením
omezeným, které je společníkem. Společník musel být k 12. 3. 2020
daňovým rezidentem ČR nebo nerezidentem ČR, který předpokládá, že splní všechny
podmínky pro uplatnění snížení daně za zdaňovací období roku 2020 dle
§ 35ba odst. 2 zákona o daních z příjmů. Podmínkou je, že
s.r.o. nesmí být v bonusovém období v úpadku, v likvidaci, nesmí
být nespolehlivým plátcem, s.r.o. musí za předchozí zdaňovací období dosáhnout
obratu vyššího než 180 000 Kč. Nebyla-li s.r.o. ke dni 12. 3. 2020
daňovým rezidentem, ale byla daňovým rezidentem jiného členského státu
EU nebo EHP, musí dosáhnout většiny svých příjmů za předchozí skončení
zdaňovacího období na území ČR. Pokud je fyzická osoba společníkem více s.r.o.,
posuzuje se splnění podmínek uvedených v tomto návrhu zákona ve vztahu ke
každé společnosti s ručením omezeným samostatně. Bonus může být
vyplacen tehdy, jestliže s.r.o. nemohla výdělečnou činnost zcela nebo
z části vykonávat v důsledku ohrožení zdraví souvisejícím
s výskytem KORONAVIRU nebo krizových opatření vlády. Nárok na
kompenzační bonus nevzniká za kalendářní dny, ve kterých s.r.o. obdržela
z důvodu zaměstnání společníka podporu poskytovanou zaměstnavatelům
v souvislosti s ohrožením zdraví nebo krizovými opatřeními
(Antivirus). Společníkovi s.r.o. může nárok na bonus vzniknout za kalendářní
den jen jednou v případě, že je společníkem více s.r.o. Společník s.r.o.
nemůže zároveň čerpat kompenzační bonus jako OSVČ. V ostatním platí stejné
parametry jako v případě kompenzačního bonusu OSVČ, tj. co se týče
maximální výše bonusu za uvedené kompenzační období.
REKVALIFIKACE
ZAMĚSTNANCŮ
Restartování
ekonomiky po období koronaviru bude pro zaměstnavatele znamenat vyšší nároky na
pracovní síly, včetně získání nových zaměstnanců. Mnohdy změna druhu práce si
vyžádá zaškolení zaměstnanců nebo získání nové kvalifikace. Zřejmě bude
zapotřebí změnit strukturu pracovních míst, získat zaměstnance na nová pracovní
místa, změnit jejich kvalifikační úroveň apod. Jednou z cest může být
zvýšení nebo prohloubení kvalifikace nebo získání nové.
Co je
rekvalifikace
Každá, byť
i elementární změna kvalifikace může být považována za rekvalifikaci,
jestliže umožní další nebo nové pracovní uplatnění. Při určování
a rozsahu teoretické nebo praktické přípravy, která je základem
rekvalifikace, se vychází z dosavadní kvalifikace uchazeče nebo zájemce
o zaměstnání. Nejedná se jen o uchazeče o zaměstnání, kteří
touto formou mohou získat jinou nebo další kvalifikaci, ale právní úprava je
výhodná i pro zaměstnavatele. Mohou pořádat rekvalifikační kurzy pro
zaměstnance, kteří práci mají, ale lze předpokládat, že i u nich může
dojít v důsledku organizačních opatření k určitým profesním změnám.
V souvislosti s uplatněním těchto osob na trhu práce je potřebné
jejich znalosti obnovit. Za rekvalifikaci se považuje
i získání kvalifikace pro pracovní uplatnění fyzické osoby, která dosud
žádnou kvalifikaci nezískala. Rekvalifikace se vztahuje nejen na uchazeče
o zaměstnání a zájemce o zaměstnání, ale i na všechny
osoby, které si např. zajišťují rekvalifikaci samy nebo ji pro ně zajišťuje
zaměstnavatel.
Příklad
Zaměstnanec má
kvalifikaci v oboru počítačové techniky. V průběhu koronaviru byly do
tohoto oboru zařazeny další „novinky“ a poznatky, s nimiž není
zaměstnanec seznámen.
Obnovení nebo
získání těchto nových poznatků v určité školící formě, aby je mohl
uplatnit v práci, bude na pracovišti považováno za rekvalifikaci.
Od rekvalifikace
zaměstnanců uskutečňované zaměstnavatelem je nutno rozlišovat
- prohlubování
kvalifikace, které může
zaměstnavatel svému zaměstnanci nařídit v zájmu udržení
a obnovování získané kvalifikace k tomu, aby zaměstnanec řádně
vykonával práce sjednané v pracovní smlouvě,
- zvyšování
kvalifikace z vlastního popudu a zájmu zaměstnance, kdy si zaměstnanec zvyšuje
kvalifikaci za tím účelem, aby v budoucnu splňoval předpoklady pro
výkon kvalifikovanější práce, než dosud zastává. Účast zaměstnance na
takovém vzdělávání není pro zaměstnavatele nezbytná z hlediska
dalšího pracovního zařazení zaměstnance v rámci zaměstnavatele,
a proto zaměstnavatel zpravidla nedává ke zvyšování kvalifikace
tohoto druhu podnět.
Za rekvalifikaci se
rovněž nepovažuje zaškolení a zaučení, neboť zaměstnanci, který vstupuje do
pracovního poměru bez kvalifikace, musí zaměstnavatel zabezpečit její získání
zaškolením nebo zaučením. Tuto povinnost má zaměstnavatel k zaměstnancům,
kteří vstupují do pracovního poměru bez kvalifikace, dále k zaměstnancům,
kteří přecházejí na nová pracoviště nebo na nové druhy a způsoby práce,
pokud je to třeba např. při změnách v organizaci práce nebo jiných
racionalizačních opatřeních. O zaškolení nebo zaučení se tedy může jednat
zpravidla při nástupu do zaměstnání nebo krátce po vzniku pracovního poměru. Bude-li
zaškolení nebo zaučení prováděno v průběhu pracovního poměru, pak jde
o získání kvalifikace. Potřeba zaškolení nebo zaučení může však
vzniknout i v průběhu pracovního poměru (např. psychologické testy,
ověřovací zkoušky apod.) Pak má toto zaškolení nebo zaučení charakter získání
předpokladu pro výkon dosavadní práce.
Subjekty
rekvalifikace
V ZOZ (§ 108
odstavec 2) se uvádějí instituce, které mohou provádět rekvalifikaci.
Rekvalifikaci může
provádět pouze:
- zařízení
s akreditovaným vzdělávacím programem podle ZOZ,
- zařízení
s akreditovaným vzdělávacím programem podle zvláštního právního
předpisu,(např. zákon č. 96/2004 Sb., o podmínkách
získávání a uznávání způsobilosti výkonu nelékařských zdravotnických
povolání a k výkonu činností souvisejících s poskytováním
zdravotní péče a o změně některých souvisejících zákonů),
- škola v rámci
oboru vzdělání, který má zapsaný v rejstříku škol a školských
zařízení (zákon č. 561/2004 Sb.), a vysoká škola
s akreditovaným studijním programem podle zvláštního právního
předpisu (zákon č. 111/1998 Sb.),
- zařízení
se vzdělávacím programem podle zvláštního právního předpisu (např.
vyhláška č. 50/1978 Sb., o odborné způsobilosti
v elektrotechnice, ve znění vyhlášky č. 98/1982 Sb.,
vyhláška č. 77/1965 Sb., o výcviku, způsobilosti
a registraci obsluh stavebních strojů).
Rekvalifikaci mohou
provádět např. vzdělávací zařízení, státní a soukromé školy, státní
rekvalifikační střediska, soukromí podnikatelé v podobě různých
zprostředkovatelských nebo vzdělávacích zařízení apod. Mohou to být
i zahraniční právnické nebo fyzické osoby, tedy i zahraniční soukromé
vzdělávací agentury či firmy. Podmínkou je, že tento subjekt má akreditované
vzdělávací programy. Pokud by „rekvalifikaci“ prováděl subjekt, který
k rekvalifikaci není akreditován, nemůže se jednat o rekvalifikaci
podle ZOZ.
Za celou dobu
rekvalifikace proto zaměstnanci přísluší náhrada mzdy ve výši průměrného
výdělku (§ 232 zákoníku
práce). To je zásadní rozdíl od rekvalifikace, kterou provádí úřad
práce pro uchazeče o zaměstnání. V ní má uchazeč nárok na podporu
„jen“ ve výši 60 % čistého průměrného výdělku nebo u OSVČ
vyměřovacího základu. Mimo pracovní dobu rekvalifikaci uskutečňuje
zaměstnavatel jen tehdy, pokud je to nezbytné vzhledem ke způsobu jejího
zabezpečení.
V zájmu dalšího
pracovního uplatnění zaměstnanců může úřad práce na základě písemné dohody se
zaměstnavatelem, který uskutečňuje rekvalifikaci, uhradit plně nebo
částečně náklady spojené s touto činností. Jedná se
např. o potřebnou výbavu účastníků rekvalifikace (nutné školní potřeby
a učebnice) maximálně však do výše 2 000 Kč na jednoho
účastníka, náklady na ochranné pracovní prostředky, mycí, čistící
a dezinfekční prostředky, ochranné nápoje, pojištění odpovědnosti za škodu
na zdraví účastníků rekvalifikace. Pod pojmem „náklady spojené s touto
činností“ však nelze rozumět náhradu mzdy ve výši průměrného výdělku, která
přísluší zaměstnanci po dobu jeho rekvalifikace v pracovní době. Náklady
spojené s touto činností dále zahrnují účastnický poplatek vzdělávacímu
zařízení, činnost vzdělávacího zařízení ve vztahu k zajišťování
rekvalifikace apod. Do nákladů spojených s rekvalifikací prováděnou
u zaměstnavatelů mohou být zahrnuty také mzdy a odměny lektorů. Ustanovení
§ 110 ZOZ, které upravuje podmínky pro uzavírání dohod
o rekvalifikaci, se vztahuje jak na případy, kdy rekvalifikaci zajišťuje
zaměstnavatel, tak i na případy, kdy je rekvalifikace prováděna na základě
dohody s úřadem práce.
Co je vzdělávací
program
Obsah vzdělávacího
programu a postup při získávání akreditace je upraven v § 108
odstavec 3 ZOZ.
Vzdělávacím programem akreditovaným se rozumí program, kterému byla na
základě potřeb trhu práce rozhodnutím Ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy ČR udělena akreditace. Akreditace se uděluje na
základě písemné žádosti, jejíž součástí je vymezení obsahu a rozsahu
vzdělávání, forem a metod výuky a způsobů ověřování výsledků
vzdělávání v rekvalifikaci. Vzdělávací program musí být v souladu
s cíli a obsahem vzdělávání podle zvláštních právních předpisů. (Je
to např. zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním,
středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ve znění
p.p., zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání
výsledků dalšího vzdělávání a o změně některých zákonů (zákon
o uznávání výsledků dalšího vzdělávání), zákon č. 111/1998 Sb.,
o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů
(zákon o vysokých školách), ve znění p.p., zákon č. 18/2004 Sb.,
o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních
příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých zákonů
(zákon o uznávání odborné kvalifikace), ve znění p.p.). O udělení akreditace je Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy ČR povinno rozhodnout nejpozději do 90 dnů
ode dne doručení žádosti o akreditaci. K posouzení žádosti
o akreditaci si Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy může
zřídit akreditační komisi jako svůj poradní orgán a může si vyžádat
stanovisko ministerstva práce a sociálních věcí k situaci na trhu
práce. Akreditace se uděluje na dobu 3 let ode dne právní moci
rozhodnutí o jejím udělení.
Ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy rozhodne o odejmutí akreditace,
jestliže rekvalifikační zařízení nedodržuje akreditovaný vzdělávací program,
není schopno zabezpečit odpovídající úroveň vzdělávání nebo požádá
o odejmutí akreditace. Rekvalifikační zařízení je oprávněno vydávat
osvědčení o rekvalifikaci s celostátní platností.
Do rekvalifikace
mohou být zařazeni zejména uchazeči o zaměstnání,
tj. občané, kteří
nejsou v pracovním nebo obdobném vztahu, ani nevykonávají samostatnou výdělečnou
činnost a kteří se u úřadu práce ucházejí na základě písemné
žádosti o zprostředkování vhodného zaměstnání. I absolventi středních
a vysokých škol, kteří budou evidováni úřadem práce jako uchazeči
o zaměstnání a nebudou na trhu práce nacházet uplatnění se svojí
kvalifikací, mohou být účastníky rekvalifikace, jestliže vhodné zaměstnání ji
bude vyžadovat. Do rekvalifikace mohou být zařazeni i zájemci
o zaměstnání, tedy např. občané, kteří jsou v pracovním poměru. Tato
úprava se ukazuje v praxi zaměstnavatelů jako účinná. Mezi formy
rekvalifikace patří teoretická a praktická příprava k výkonu určitých
činností, ale vždy s ohledem na předpoklady a požadavky pro výkon
práce (pracovní uplatnění). Naproti tomu nelze mezi formy rekvalifikace zařadit
zaučení ve smyslu § 228 odst. 1 zákoníku práce, podle kterého
zaměstnavatel zabezpečuje získání kvalifikace zaměstnanci, který vstupuje do
pracovního poměru bez kvalifikace, formou zaškolení nebo zaučení. Plnění kvalifikačních
předpokladů pro výkon práce včetně požadavků pro výkon práce posuzuje
zaměstnavatel.
Rekvalifikace
u zaměstnavatele
Úřady práce mohou na
základě dohody se zaměstnavatelem přispívat i na rekvalifikaci jeho
zaměstnanců, kterým se tak vytvoří podmínky pro jejich další pracovní
uplatnění. Pokud pro zaměstnavatele zabezpečuje rekvalifikaci jeho zaměstnanců
akreditované zařízení, stává se toto akreditované zařízení účastníkem dohody
a tím je úřadu práce dána možnost sjednat v dohodě poskytování úhrady
nákladů na rekvalifikaci přímo akreditovanému zařízení. Rekvalifikace zaměstnanců zaměstnavatelem se uskutečňuje v zájmu
dalšího pracovního uplatnění zaměstnanců, nejčastěji
v situaci, kdy by jinak museli být tito zaměstnanci uvolněni z důvodů
racionalizačních opatření nebo strukturálních, popřípadě organizačních změn.
V případě, že dochází k rozsáhlým organizačním změnám, které by měly
za následek uvolnění velkého počtu zaměstnanců, mohou být zaměstnavateli na
základě písemné dohody s úřadem práce plně nebo částečně hrazeny náklady
spojené s rekvalifikací.
Rekvalifikaci
vlastních zaměstnanců
může provádět
zaměstnavatel sám nebo za pomoci jiného subjektu, např. vzdělávacího střediska,
soukromé agentury apod. Tato rekvalifikace je určena zaměstnancům,
u nichž zaměstnavatel předpokládá, že je zaměstná na jiném pracovním místě
a budou k tomu potřebovat odbornou kvalifikaci, kterou zatím nemají. Nejčastěji
v situaci, kdy by museli být tito zaměstnanci uvolněni z důvodů
racionalizačních opatření, strukturálních, popřípadě organizačních změn,
z důvodu nadbytečnosti apod. Rekvalifikace uskutečňovaná zaměstnavatelem
se zabezpečuje na základě písemné dohody zaměstnavatele se zaměstnancem.
Uskutečňuje se zpravidla v pracovní době a je překážkou v práci
na straně zaměstnance. Za celou dobu rekvalifikace proto zaměstnanci přísluší
náhrada mzdy ve výši průměrného výdělku. Mimo pracovní dobu se rekvalifikace
uskutečňuje jen tehdy, pokud je to nezbytné vzhledem ke způsobu jejího
zabezpečení. Na získání nebo obnovení kvalifikace svých zaměstnanců mohou
zaměstnavatelé požádat příslušný úřad práce. Po posouzení a na základě
písemné dohody jim úřad poskytne příspěvek na realizaci kurzu.
Více již najdete
v odborné tematické publikaci Zaměstnávání v období pandemie.
s.r.o. PRŮVODCE
Třebaže by se
mohlo zdát, že pro nové firmy již není na trhu místo – čemuž by ty stávající
byly jistě rády – neustále přicházejí noví nebo staronoví odvážlivci
a snaží se naplnit své podnikatelské představy. Přičemž v české
kotlině zcela dominují pouze dvě varianty právní formy podnikání: a) samostatně
podnikající fyzická osoba neboli osoba samostatně výdělečně činná (dále jen
„OSVČ“), b) společnost s ručením omezeným (dále také jen „s.r.o.“).
1.1 Právně
1.
zakladatelé jsou dva
a více, zakládá se s.r.o. společenskou smlouvu,
2.
zakladatelem je pouze
jediná (fyzická či právnická) osoba, jde o zakladatelskou listinu.
Oba dokumenty musejí
mít formu veřejné listiny, čímž se dle § 776 odst. 2 ZOK rozumí
notářský zápis.
Příklad – Pozor na společné a nerozdílné ručení
Tři společníci – A, B a C – založili ABC, s.r.o.,
přičemž se každý zavázal k peněžitému vkladu á 100 000 Kč.
Podmínkou zápisu s.r.o. do obchodního rejstříku je splacení nejméně 30 %
každého peněžitého vkladu, a zbytku nejpozději do 5 let, čehož plně využil
společník C, ostatní své vklady zcela splatili již před vznikem firmy.
Po roce se ABC, s.r.o. dostala do platební
neschopnosti, a tak se její věřitel (např. dodavatel výrobního materiálu)
po marné písemné výzvě obrátil s žádostí o úhradu přímo na movitého
společníka A. Tento sice argumentoval tím, že svůj peněžitý vklad přece plně
splatil, tak ať se věřitel domáhá úhrady po společníkovi C. To ale společníkovi
A nebylo právně nic platné, protože ze zákona všichni společníci s.r.o.
ručí za dluhy jejich společnosti dohromady jako „jeden muž“ – společně a nerozdílně
– takže se věřitel může obrátit na kteréhokoli z nich. Toto jejich
společné ručení je ale omezeno na doposud neuhrazenou část jejich vkladové
povinnosti, zde tedy na 70 000 Kč, které ještě nesplatil ze svého
peněžitého vkladu například méně solventní společník C.
Dodejme, že za své dluhy věřitelům majetkové odpovídá
pochopitelně především samotná s.r.o. coby přímý dlužník, což v naprosté
většině případů dostačuje. Nehraje vůbec roli, že účetně je firma třeba
dlouhodobě ve ztrátě nebo vykazuje záporný vlastní kapitál. Nějaký ten majetek
totiž obvykle i tak má, horší to však může být s jeho rychlým a efektivním
zpeněžením. Zmíněné ručení společníků za dluhy jejich s.r.o. tak přichází na
pořad dne jen výjimečně, a navíc je omezeno výší jejich dosud nesplacené
části upsaných vkladů, nikoli plných vkladů.
Zatímco před rokem 2014 požadoval ObchZ základní kapitál s.r.o.
alespoň 200 000 Kč a každý vklad společníka musel být nejméně
20 000 Kč, tak ZOK požaduje pouze symbolickou 1 Kč – při
jediném zakladateli, jinak násobek jejich počtu. Tuto hodně viditelnou změnu
dostatečně prezentovala média. Co ale již tak hlasitě nedopověděla, že základní
kapitál již dávno ztratil svůj význam při ochraně věřitelů. Jde totiž
o to, že peníze odpovídající výši základního kapitálu nemusí s.r.o. držet,
společníci je klidně mohou vyvést z firmy.
Nejistá garance základním kapitálem byla nově nahrazena v praxi efektivnější
ochranou věřitelů přes insolvenční zákon, testem insolvence (§ 40
ZOK), vydáním prospěchu a ručením jednatele při úpadku (§ 62
a § 68 ZOK), pravidly tzv. podnikatelského úsudku (§ 51
ZOK), správou „dobrého hospodáře“ (§ 159 ZOK) a střetu zájmů (§ 54
ZOK), zákazem konkurence (§ 199 ZOK) a regulací podnikatelských
seskupení (§ 71 ZOK). Takže nevěřte tomu, že podvody pod pláštíkem s.r.o.
neznamenají risk pro jeho nekalé společníky a jednatele.
·
Trvale zapsané údaje:
-
firma společnosti (podle § 423 OZ jde o jméno,
pod kterým bude zapsána do obchodního rejstříku; musí jí odlišovat, může
obsahovat jméno člověka, k němuž má s.r.o. zvláštní vztah, nesmí být
klamavá; její součástí je vždy dodatek označující právní formu – s.r.o., spol.
s r.o. nebo plně rozepsaný název),
-
sídlo (stanoví § 123 OZ, postačí uvést název
obce, úplná adresa se zapíše až do obchodního rejstříku),
-
předmět podnikání (lze doporučit přesně opsat ze živnostenského
listu) nebo jiné činnosti společnosti,
-
určení společníků uvedením jména a bydliště (jde-li
o fyzické osoby) nebo sídla (u právnických osob),
-
určení druhů podílů každého společníka a práv a povinností
s nimi spojených, dovoluje-li společenská smlouva vznik různých druhů
podílů (jeden druh tvoří podíly se stejnými právy a povinnostmi),
-
výši vkladu nebo vkladů připadajících na podíl nebo
podíly (každý společník může mít jiný vklad),
-
výši základního
kapitálu (jedná se o souhrn
všech vkladů, a to peněžitých i nepeněžitých) a
-
počet jednatelů a způsob jejich jednání za společnost
(způsob jednání je důležitý, je-li jednatelů více).
·
Údaje, které lze po vzniku
společnosti a po splnění vkladové povinnosti ze společenské smlouvy
vypustit:
-
vkladová povinnost
zakladatelů, včetně lhůty pro její splnění (před vznikem s.r.o. je nutno
splatit plně nepeněžité vklady, z peněžitých alespoň 30 % a zbytek
do 5 let, nestanoví-li smlouva kratší dobu),
-
údaj o tom, koho
zakladatelé určují jednatelem nebo jednateli (zpravidla jde o společníky),
popřípadě členy jiných orgánů společnosti, kteří mají být podle tohoto zákona
voleni valnou hromadou,
-
určení správce vkladů
(přijímá a spravuje předměty vnesené do s.r.o. před vznikem, § 18 až
27 ZOK) a
-
u nepeněžitého vkladu (je
nutné je splatit před vznikem s.r.o.) jeho popis a ocenění (nutný posudek
znalce), částku, kterou se započítává na emisní kurs, a určení osoby
znalce, který provede ocenění.
Zatímco nepeněžité
vklady je nutno plně splatit (vnést) do s.r.o. před jejím vznikem, tak vklady
peněžité musejí být před podáním návrhu na zápis společnosti do OR splaceny
jednotlivě alespoň z 30 % – zbytek je nutno doplatit ve lhůtě
stanovení společenskou smlouvou, nejpozději ovšem do 5 let od vzniku s.r.o.
S nepeněžitými
vklady ovšem v praxi bývá potíž. V našem případě jde o tzv. prvotní vklady, které je
nutno vždy nechat ocenit znalcem, jehož cenový verdikt je maximální částkou
započitatelnou nepeněžitým vkladem na hodnotu vkladu společníka, resp. na
emisní kurs. Případný přesah znalecké hodnoty nad výší vkladu společníka lze
buď ponechat v kapitálu s.r.o. (jako vkladové ážio, či rezervní fond) nebo
vyplatit vkladateli zpět.
Příklad – Vklady versus podíly
v s.r.o. a hlasy na valné hromadě
Obchodní společnost Novákovi,
s.r.o. založili čtyři členové rodinky Nováků – Táta, Máma, Syn a Dcera –
peněžitými vklady, a to jednotlivě ve výši: 100 000 Kč,
50 000 Kč, 30 000 Kč a 20 000 Kč. Celkový
základní kapitál rodinné firmičky proto činí 200 000 Kč, na kterém se
tito čtyři společníci podílejí z: 50, 25, 15 a 10 %.
Reálný vliv konkrétního
společníka coby míra jeho práv a povinnosti z účasti v tomto
společenstvu (s.r.o.) právně představuje jeho podíl v s.r.o. Podle
obecného pravidla § 133 ZOK se podíl společníka určuje podle poměru
jeho vkladu připadající k výši základního kapitálu (což je úhrn všech
vkladů). A tak tomu v praxi obvykle vždycky bývá, že podíly
společníků odpovídají jejich poměrům vkladů do s.r.o. V tom případě by ve
firmě Novákovi, s.r.o. činily podíly jednotlivých Nováků: Táty 50 %, Mámy
25 %, Syna 15 % a Dcery 10 %. Jenže na konci citovaného
ustanovení se dočteme o alternativní možnosti: „ledaže společenská smlouva
určí jinak“.
A právě toho se naše
rodinka chytila a bez ohledu na aktuálně nerovnoměrné finanční možnosti
jejich členů společenská smlouva každému z nich přisoudila stejný podíl
v s.r.o. v jednotné výši á 25 %. Díky tomuto jejich přístupu se
proto například každý ze společníků může těšit na stejnou část podílu na zisku
(jednu čtvrtinu).
Nicméně jelikož oba potomci nyní
budou ještě pár let studovat a nebudou mít tedy příliš času na práci
v s.r.o., bylo opět ve společenské smlouvě dohodnuto speciálně také jiné
rozložení tzv. hlasů, jimiž společníci reálně prosazují svůj vliv na jednání
valné hromady s.r.o. o stěžejních provozních i existenčních otázkách.
Obecné pravidlo stanovené v § 169 odst. 2 ZOK: „Každý společník
má jeden hlas na každou 1 Kč vkladu, …“ je opět zpravidla v praxi
plně akceptováno. Jenže Novákovým přišel vhod dovětek výše naznačený třemi
tečkami: „ledaže společenská smlouva určí jinak“. A díky tomu si čistě pro
své praktické potřeby efektivního řízení s.r.o. přidělili hlasy tak, aby
prostou nadpoloviční většinu (přes 50 %) dali dohromady rodičové, z nichž
každý bude mít hlasů stejně, a hlasy dětí aby byly třeba jen pro zásadní
rozhodnutí, u nichž zákon požaduje kvalifikovanou většinu (nejméně 2/3)
všech hlasů společníků, kterých chtějí mít dohromady hezky kulatě rovných 100.
Proto si společenskou smlouvou rozdělili mezi sebou hlasy v s.r.o.
následovně: Táta 30, Máma 30, Syn 20 a Dcera 20.
1.2 Účetně
Nejčastěji zakládají
s.r.o. fyzické osoby, které již za sebou mají delší nebo kratší podnikatelskou
historii OSVČ. Což je na straně jedné pochopitelně velmi výhodné, protože už se
v byznyse vyznají a nemusejí vymýšlet a řešit „prkotiny“. Na
straně druhé je to ovšem také určitou přítěží, jelikož lidské myšlení má velkou
setrvačnost a zatímco daně z příjmů u OSVČ více méně
odpovídají tzv. selské logice – zdaní se pouze zisk, který zůstal podnikateli
v kapse – tak zdanění s.r.o. primárně vychází z účetnictví, kde platí
i velmi odlišná pravidla.
Podvojné účetnictví –
pro s.r.o. je povinné – vzniklo z praktické potřeby podnikatelů mít přehled
o stavu a pohybu majetku a závazků. Důkladnější pohled na
hospodaření je ale nutně vykoupen vyšší pracností, vyžaduje pečlivější
administraci a zvládnutí náročnějších postupů. S daňovou evidencí
příjmů a výdajů dle § 7b ZDP („DE“) si dokáže většina OSVČ
poradit sama. Naproti tomu do vedení účetnictví se pustí jen málokterý
společník, resp. jednatel s.r.o., nejen že jde o složitější
výkaznictví – to se dá naučit – ale je i časová náročné.
Účetnictví
představuje při srovnání s tzv. selským přístupem (kterému více méně
odpovídá DE) zásadní změnu jak co do náročnosti, hloubky a šíře
vykazovaných údajů, tak co do souvisejících daňových dopadů. Principiální rozdíly
mezi účetnictvím a DE spočívají hlavně v těchto šesti okruzích
odlišně nahlížených situací:
1)
zásoby – zatímco v daňové evidenci jsou daňovým
výdajem ihned při pořízení (zaplacením), v účetnictví ovlivňují náklady
(daňově účinné) teprve až v okamžiku spotřeby (např. při prodeji), tedy
obecně později;
2)
závazkové vztahy – podle DE pohledávky a závazky
neovlivňují daň již při vzniku, ale až při úhradě, naproti tomu v účetnictví
i v dani z příjmů účetní jednotky rozhoduje obvykle již vznik
závazkového vztahu;
3)
zálohy – pro DE jde vesměs o daňově relevantní
položky ovlivňující základ daně, účetně jde o zúčtovací vztah, který se
promítne do účetního výsledku a daňového základu až při vzniku závazkového
vztahu;
4)
časové rozlišení – zatímco DE zná jediný případ, a to
finanční leasing, tak účetnictví je zásadou časového rozlišení zcela ovládáno
(do nákladů/výnosů účetního období patří jen to, co s ním časově a věcně
souvisí);
5)
princip opatrnosti – v DE se na případná rizika a ztráty
nijak nehledí, nejsou daňově významné, snad jen s okrajovou výjimkou
možnosti tvořit rezervy na budoucí výdaje (opravy), v účetnictví je
princip opatrnosti pojat podstatně šířeji tvorbou rezerv, opravných položek,
vyjádřením tzv. reálné hodnoty majetku/závazků;
6)
přepočet cizoměnových
položek – v DE se
například přijatá či vydaná faktura v eurech přepočte na Kč jen
jednou – při platbě, zatímco v účetnictví nejméně dvakrát: poprvé k datu
vzniku a podruhé při úhradě, a dále případně k datu účetní
závěrky, pokud v mezidobí došlo ke změně měnového kursu, vznikne kursový
rozdíl.
Příklad –
Daňový rozdíl při daňové evidenci OSVČ versus účtování s.r.o.
Porovnejme daňové dopady daňové evidence OSVČ
a účetnictví na malém příkladu výrobce dřevěných skříní. V prvém
případě jde o živnostníka pana Nováka a ve druhém o firmu Novák,
s.r.o., oba provedli totéž:
1.
V roce 2020 za
hotovost 30 000 Kč koupili materiál na výrobu tří stejných skříní.
2.
V roce 2020
z materiálu vyrobí tři stejné skříně (jednotkové výrobní náklady á
10 000 Kč).
3.
V roce 2020
byla za peněžní hotovost 20 000 Kč zákazníkovi prodána první skříň.
4.
V roce 2020
byla prodána i druhá skříň, ale peníze výrobce dostane až v roce
2021.
5.
V roce 2021
podnikatel konečně prodá za peněžní hotovost 20 000 Kč také třetí
skříň.
Z obecného ekonomického hlediska
podnikatel zaplatil 30 000 Kč a dostal 60 000 Kč =
zisk 30 000 Kč.
Pro pana Nováka s DE je nákup materiálu
ihned daňovým výdajem (30 000 Kč) a zdanitelným příjmem v daném
roce je až příjem z prodeje. V roce 2020 tak má jen 20 000 Kč
příjmů, ale 30 000 Kč výdajů = daňová ztráta 10 000 Kč.
Zatímco za rok 2021 vykáže 40 000 Kč příjmů a žádné výdaje =
zdanitelný zisk 40 000 Kč.
Novák, s.r.o. v roce 2020 zaúčtuje nákup
materiálu pouze jako zvýšení hodnoty zásob 30 000 Kč (MD 112 / D 211)
bez vlivu na náklady. Výrobní proces sice pohne náklady, ovšem spotřeba
materiálu za 30 000 Kč náklady zvýší (MD 501 / D 112), ale návazně
vznik výrobků je zase sníží (MD 123 / D 583). Teprve prodej dvou skříní
definitivně zvýší náklady o 2/3 výrobních nákladu, tj. 20 000 Kč
(MD 583 / D 123). Současně z obou prodejů uskutečněných v roce 2020
vzejde zdanitelný výnos 2 x 20 000 Kč (MD 311 / D 601), a to bez
ohledu na pozdější úhradu za druhou skříň. Účetní výsledek i základ daně
z příjmů za rok 2020 = 40 000 Kč – 30 000 Kč +
30 000 Kč – 20 000 Kč = + 20 000 Kč. Zatímco
v roce 2021 vznikne účetní jednotce zdanitelný výnos už jen z tržby
za 3. skříň 20 000 Kč (MD 211 / D 601), proti čemuž uplatní její
výrobní náklady 10 000 Kč (MD 583 / D 123). Účetní výsledek i základ
daně z příjmů Novák, s.r.o. za rok 2021 = 20 000 Kč –
10 000 Kč = + 10 000 Kč.
S.r.o. se sídlem
na území České republiky je českou účetní jednotkou, pročež je návazně v souladu
s § 4 odst. 1 ZÚ jeho povinností vést podvojné účetnictví ode
dne svého vzniku až do dne zániku. První účetní den je tedy určen § 126
odst. 1 OZ dnem, k němuž byla s.r.o. zapsána do veřejného
rejstříku, konkrétně do obchodního rejstříku podle zákona č. 304/2013 Sb.,
o veřejných rejstřících právnických a fyzických osob. S čímž
souvisí první účetní povinnost stanovená § 17 odst. 1 písm. a)
ZÚ – otevření účetních knih, kterými jsou:
- deník, v němž
se všechny účetní zápisy uspořádají z hlediska času (chronologicky),
- hlavní kniha, kde
jsou účetní zápisy uspořádány z hlediska věcného (systematicky),
- knihy analytických
účtů, které podrobněji rozvádějí účetní zápisy hlavní knihy a
- knihy
podrozvahových účtů sloužící pro účetní zápisy neevidované v deníku
a hlavní knize.
- Tomuto otevření
účetních knih ale těsně předchází „startovací“ listina sumarizující
s čím – s jakými aktivy a pasivy – nová obchodní společnost
svou účetní pouť začíná. Jedná se o zahajovací rozvahu, jak
stanoví § 19 odst. 1 ZÚ. Zpravidla jde o velmi jednoduchou
záležitost, která rekapituluje pouze dvě položky:
- na straně aktiv
splacené vklady, případně pohledávky z titulu nesplacených částí
vkladů,
- na straně pasiv
zapsaný základní kapitál v obchodním rejstříku.
Více již najdete v
odborné tematické publikaci s.r.o. – PRŮVODCE bez chyb, pokut a penále.
|
|
|
Částka 102, rozeslaná dne 11. června 2020
270.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 75/2015 Sb., o podmínkách provádění agroenvironmentálně-klimatických opatření a o změně nařízení vlády č. 79/2007 Sb., o podmínkách provádění agroenvironmentálních opatření, ve znění pozdějších předpisů, ve znění pozdějších předpisů
271.
Sdělení Českého statistického úřadu o aktualizaci Klasifikace zaměstnání (CZ-ISCO)
272.
Sdělení Českého statistického úřadu o aktualizaci Klasifikace územních statistických jednotek (CZ-NUTS)
Částka 101, rozeslaná dne 11. června 2020
269.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 177/1995 Sb., kterou se vydává stavební a technický řád drah, ve znění pozdějších předpisů
Částka 100, rozeslaná dne 5. června 2020
268.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 199/2018 Sb., o Technickém plánu přechodu zemského digitálního televizního vysílání ze standardu DVB-T na standard DVB-T2 (nařízení vlády o Technickém plánu přechodu na standard DVB-T2), ve znění nařízení vlády č. 120/2020 Sb.
Částka 98, rozeslaná dne 5. června 2020
264.
Vyhláška o energetické náročnosti budov
Částka 99, rozeslaná dne 4. června 2020
265.
Nařízení vlády, kterým se zrušuje nařízení vlády č. 202/2020 Sb., kterým se stanoví cenové moratorium nájemného z bytů
266.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 139/2020 Sb., o poskytnutí služebního volna vojákům z povolání v souvislosti s mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020
267.
Vyhláška o oznamování údajů obhospodařovatelem a administrátorem investičního fondu a zahraničního investičního fondu České národní bance
Částka 97, rozeslaná dne 2. června 2020
261.
Zákon, kterým se mění zákon č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů
262.
Zákon, kterým se mění zákon č. 159/2020 Sb., o kompenzačním bonusu v souvislosti s krizovými opatřeními v souvislosti s výskytem koronaviru SARS CoV-2
263.
Zákon, kterým se mění zákon č. 137/2020 Sb., o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu
Částka 96, rozeslaná dne 2. června 2020
258.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 60/2015 Sb., o stanovení seznamu činností pro jednotlivé vojenské hodnosti, ve znění pozdějších předpisů
259.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 134/1998 Sb., kterou se vydává seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami, ve znění pozdějších předpisů, a vyhláška č. 70/2012 Sb., o preventivních prohlídkách, ve znění vyhlášky č. 317/2016 Sb.
260.
Vyhláška o vydání pamětní stříbrné dvousetkoruny ke 100. výročí založení Střední uměleckoprůmyslové školy sklářské v Železném Brodě
Částka 95, rozeslaná dne 2. června 2020
257.
Vyhláška o vymezení zón ochrany přírody Krkonošského národního parku
|
|
|
Daňový kalendář - DUBEN 2003
Termíny pro
praxi v červnu 2020
Termín zákonné povinnosti
|
Charakteristika zákonné
povinnosti
|
Povinná osoba a zákon
v platném znění
|
Sankce za nesplnění
povinnosti
|
1. červen
Pondělí
(za neděli 31. 5.)
|
Odvod „srážkové“ daně sražené v dubnu 2020
|
Plátce daně z příjmů vybírané
srážkou
§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Oznámení plátce příjmu plynoucího
v dubnu 2020 ze zdroje na území ČR daňovému nerezidentovi, ze kterého je daň
vybírána srážkou (i když je příjem osvobozen od daně nebo nepodléhá
zdanění v ČR, kromě příjmů uvedených v § 6 odst. 4, nebo osvobozených nebo
nezdaňovaných do úhrnu 100 000 Kč)
|
Plátce daně z příjmů vybírané
srážkou
§ 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do výše
500 000 Kč.
|
Odvod zajištění daně sraženého v dubnu 2020 ze stanovených druhů
příjmů nerezidentů EU/EHP ze zdroje na území ČR a hlášení plátce daně o provedeném zajištění
daně
|
Plátce zajišťující daň z příjmů
§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za květen 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 14a odst. 1, § 23 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném
na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ
za květen 2020
|
Osoba samostatně výdělečně
činná
§ 14c
odst. 2, § 23 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Úhrada daně na rok 2020, pokud
roční daň nepřesáhla 5 000 Kč, anebo sice přesáhla, ale poplatník nevyužije
možnost úhrady daně ve splátkách
|
Poplatník daně z nemovitých
věcí
§ 15 odst. 2 zákona č. 338/1992 Sb., o dani
z nemovitých věcí
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Úhrada první ze dvou splátek (á 50
%) daně na rok 2020, pokud daň přesáhla 5 000 Kč, poplatník
neprovozuje zemědělskou výrobu ani chov ryb a nechce daň zaplatit najednou
|
Poplatník daně z nemovitých
věcí
§ 15 odst. 1 písm. b) zákona č. 338/1992 Sb., o dani
z nemovitých věcí
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
8. červen
Pondělí
|
Odvod zálohy na zdravotní pojištění
OSVČ za
květen 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 7 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné
zdravotní pojištění
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
15. červen
Pondělí
|
Odvod 1. pololetní zálohy na daň
z příjmů na rok 2020 (ve výši 40 %), pokud daň za rok 2019 byla mezi 30 000 Kč
a 150 000 Kč; je-li zdaňovacím obdobím kalendářní rok
|
Poplatník daně z příjmů
§ 38a odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod 2. čtvrtletní zálohy na daň
z příjmů na rok 2020 (ve výši 25 %), pokud daň za rok 2019 byla vyšší než 150
000 Kč; je-li zdaňovacím obdobím kalendářní rok
|
Poplatník daně z příjmů
§ 38a odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
22. červen
Pondělí
(za sobotu 20. 6.)
|
Odvod úhrnu sražených záloh na daň
z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za květen 2020
|
Zaměstnavatel
§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod pojistného na sociální pojištění za
zaměstnance za
květen 2020
|
Zaměstnavatel
§ 9
odst. 1, § 23 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Předložení měsíčního
přehledu pro
účely sociálního pojištění za květen 2020
|
Zaměstnavatel
§ 9
odst. 2, § 23 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Pokuta až 50 000 Kč za včasné nepředložení
tiskopisu přehledu příslušné okresní správě sociálního zabezpečení.
|
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za
zaměstnance za květen 2020
|
Zaměstnavatel
§ 5 odst. 2, § 26b zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního
pojištění za květen 2020
|
Zaměstnavatel
§ 25 odst. 3, § 26b zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění
|
Pokuta až 50 000 Kč za včasné nepředložení tiskopisu
přehledu příslušné zdravotní pojišťovně.
|
25. červen
Čtvrtek
|
Podání přiznání k DPH a její
zaplacení za květen 2020 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
|
Plátce DPH
§ 99, § 99a, § 101, § 101a zákona č. 235/2004 Sb., o
dani z přidané hodnoty
§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení
(přiznání) daně činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového
odpočtu za každý následující den prodlení.
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Podání kontrolního hlášení plátce za
květen 2020 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen pokud mají
měsíční zdaňovací období
|
Plátce DPH
§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty
|
Pokuta od 1 000 Kč do 500 000 Kč závisí na
druhu, závažnosti a četnosti provinění.
|
Podání souhrnného hlášení plátce za
květen 2020, o intrakomunitárních
plněních: dodání zboží, přemístění obchodního majetku, dodání zboží formou
třístranného obchodu (byl-li plátce prostřední osobou) a poskytnutí služby podle
§ 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce
|
Plátce DPH
§ 102 odst. 1, 3 až 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení
(hlášení) daně činí 0,05 % (nejvýše 0,5 %) z celkové částky daně, kterou
byl povinen v hlášení uvést za každý následující den prodlení.
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za
květen 2020, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
|
Identifikovaná osoba
§ 99, § 101 odst. 1, 2 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o
dani z přidané hodnoty
§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení
(přiznání) daně činí 0,05 % (nejvýše 5 %) stanovené daně nebo daňového
odpočtu za každý následující den prodlení.
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Podání souhrnného hlášení
identifikované osoby za květen 2020, o intrakomunitárních plněních:
poskytnutí služby podle § 9 odst. 1, kterou má zdanit příjemce, nebo dodání
zboží formou třístranného obchodu (jde-li o prostřední osobu)
|
Identifikovaná osoba
§ 102 odst. 2, 3 a 4 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné tvrzení
(hlášení) daně činí 0,05 % (nejvýše 0,5 %) z celkové částky daně, kterou
byl povinen v hlášení uvést za každý následující den prodlení.
|
30. červen
Úterý
|
Odvod „srážkové“ daně sražené v květnu 2020
|
Plátce daně z příjmů vybírané
srážkou
§ 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Oznámení plátce příjmu plynoucího
v květnu 2020 ze zdroje na území ČR daňovému nerezidentovi, ze kterého je daň
vybírána srážkou (i když je příjem osvobozen od daně nebo nepodléhá
zdanění v ČR, kromě příjmů uvedených v § 6 odst. 4, nebo osvobozených nebo
nezdaňovaných do úhrnu 100 000 Kč)
|
Plátce daně z příjmů vybírané
srážkou
§ 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Pokuta za nesplnění nepeněžité povahy až do výše
500 000 Kč.
|
Odvod zajištění daně sraženého v květnu 2020 ze stanovených druhů
příjmů nerezidentů EU/EHP ze zdroje na území ČR a hlášení plátce daně o provedeném
zajištění daně
|
Plátce zajišťující daň z příjmů
§ 38e odst. 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 16,00 % p.a. za každý den prodlení,
počínaje 5. pracovním dnem po splatnosti.
|
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za červen 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ
za červen 2020
|
Osoba samostatně výdělečně
činná
§ 14c
odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý kalendářní den
prodlení.
|
Žádost o vrácení DPH za rok 2019 z přijatých
zdanitelných plnění uskutečněných v ČR (při splnění stanovených
podmínek)
|
Zahraniční osoba povinná k dani
§ 83 odst. 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
|
Zánik nároku na vrácení daně
|
* * *
|
|
|
RIZIKA MEDITACE POD HLADINOU
Hloubky
vod jezer, řek, moří a oceánů jsou prostředím, které mnohé láká svým
tajemstvím, předpokládanou krásou i pestrostí či určitým adrenalinovým
nebezpečím. Těm, co se odváží do něj sami ponořit a nakouknout hlouběji
pod hladinu, se naskytne možnost uvidět všechno na vlastní oči.
Potápět
se můžeme
různě
hluboko, rozličným způsobem, s větším či menším zdravotním rizikem. I když je potápění známé především jako
sportovní disciplína, stále častěji ho vnímáme jako rekreační činnost, která je
součástí pohybových i relaxačních aktivit na dovolených. Jde také
o pocit úplné volnosti, estetického vnímání, zážitku dotyku
s hranicemi vlastních i lidských možností.
Vědci,
kteří v 60. letech 20. století vypočítali, že člověk nemůže přežít bez
pomůcek již v hloubce 50 metrů, se dnes nestačí divit. Současná hranice
trénovaných lidských možností krátkodobého „nádechového“ potápění bez dýchacího
přístroje, jen se zásobou vzduchu v plicích vytvořenou na jeden nádech nad
hladinou vody, leží až v hloubce 214 (!) metrů. Té je dosahováno ve
sportovních soutěžích při hloubkovém potápění bez omezení pomocí zátěžových
„saní“. Potápěč potom vystupuje nahoru pomocí vztlakového zařízení, nejčastěji
vzduchového vaku („balonu“), většinou podél lana. Jde o nejrizikovější
disciplínu, při které často dochází ke smrtelným zraněním. Atraktivní je
i dosahování velké hloubky vlastními silami, bez ploutví nebo závaží.
Zde je rekordem 85 metrů a potápěč, který se naučí dokonale ovládat své
tělo, často vydrží pod vodou na jeden nádech i 10 minut. To jsou tak
trochu extrémy, které se dají trénovat, ale s upevňováním lidského zdraví
příliš nesouvisejí. Je to nápor na mozek, sluchový aparát i plíce, jistý
druh vášně - zkoušet, co ještě člověk vydrží.
Organismus
člověka
není
svou podstatou a vývojem přizpůsoben k dlouhodobějšímu pobytu ve
vodním prostředí. Hlavním
problémem je nemožnost dýchání. Proto se většinou při sportovním
i rekreačním potápění používá specializovaná potápěčská výstroj
a postupy umožňující bezpečně přežít určitou dobu strávenou pod hladinou
vody. Vyžaduje to trénink v odborných kurzech či školách potápění. Úkolem
je, kromě dosažení schopnosti absolvovat zajímavé zážitky, zajistit základní
životní funkce lidského těla a ochránit ho před poškozením
a poraněním.
RIZIKA - Pobyt ve vodě je totiž spojen s více
riziky, z nichž jedním je také možnost ztráty tělesného tepla, která
někdy vede až k nebezpečnému podchlazení. Větším rizikem je však tichá hypotermie,
při níž dochází k postupnému snižování tělesné teploty bez výrazně
nepříjemného pocitu chladu a bez charakteristického třesu a „škubání“
svalstva. Důsledkem bývá takzvaný tepelný dluh, což je zdraví nebezpečný
dlouhodobý chladový stres. Nechráněný potápěč pociťuje dostatečný tepelný
komfort při pohybu ve vodě s teplotou 28 stupňů Celsia. Při nedostatečném
pohybu však musí mít voda až 33 stupňů Celsia, což se přibližuje normální
teplotě lidské pokožky. V chladnější vodě ztrácí tělo svoje teplo
rychleji, než je schopno jej produkovat. Tyto údaje jsou však jen orientační,
protože pocit tepelného komfortu je individuální a závisí i na
trénovanosti dotyčného jedince či míře jeho adaptační přípravy otužováním. Ztrátě
tepla ale není dost dobře možné fyzikálně zabránit, může se však díky pomocným
mechanismům významně zpomalit. K ochraně se používá potápěčské
oblečení nebo je potápěč zásobován teplem (teplou vodou) prostřednictvím
připojených hadic. V teplejších vodách v tropech hrozí potápěčům
opačné riziko - přehřátí
(hypertermie).
Další
překážkou při potápění bývá vzrůstající vnější tlak vody, který stoupá
s přibývající hloubkou a každých deset metrů se oproti tlaku nad
hladinou násobí (v hloubce 10 m je dvojnásobný, ve 20 m trojnásobný atd.).
Většina tkání a orgánů lidského těla se při zvýšeném vnějším tlaku chová
podobně jako voda - ta nakonec tvoří jeho
podstatnou část - a sice: přenáší tlak rovnoměrně
a ani jeho značné zvýšení nemění jejich strukturu a funkci. Problémem
však mohou být dutiny uvnitř těla vyplněné plyny - dýchací cesty a plíce, vedlejší dutiny nosní,
středoušní dutina (bubínková), dutiny v zažívacím traktu - a dutiny na povrchu těla (prostor ohraničený
tváří a potápěčskou maskou, vnější zvukovod uzavřený kuklou potápěčského
obleku nebo zátkou, dutinky v nestlačitelných záhybech suchého obleku
a podobně).
U potápěčů,
kteří absolvují kvalitní kurzy a školení,
se obvykle
nesetkáváme s problémy jejich vlastního dechového aparátu. Nebezpečí ale
nastává při pokusech dýchat pod vodou pomocí amatérsky zhotovených dlouhých
dýchacích trubic, s kterými se občas setkáváme u méně informovaných
a neškolených „podvodních“ plavců. Stejně tak je třeba věnovat velkou
pozornost kvalitě přístrojového dýchacího zařízení. Při chybném výběru
může dojít k nedostatečnému vyrovnávání tlaku v přilbě skafandru.
Podtlak v plicích může vzniknout u nezkušeného potápěče, když se
ponoří do hloubky a nenadechuje se. Riziko potom spočívá v narušení
krevního oběhu a poškození plicní tkáně s následným otokem.
Párové
dutiny v kostech lebky
- v čelisti, čelní
nebo klínové kosti - jsou za normálních
okolností spojeny přirozenými průduchy s nosní dutinou a tlak
v nich je stejný jako v dýchacích cestách. Problém nastává při
jejich částečném nebo úplném uzavření, což se obvykle stává při zánětlivých
zduřeních výstelky těchto dutin. Pokud se v takovém stavu sestupuje do
hloubky, podtlak způsobí v dutině krvácení i výrazný otok výstelky
a její možné odloučení. To všechno je spojeno se stupňující se bolestí.
Nosní kapky nebo jiné prostředky zmírňující zduření pomáhají jen dočasně
a jejich efekt skončí obvykle v nepravou chvíli. Proto se při
jakýchkoliv podobných potížích nedoporučuje potápět.
Bubínková
dutina středního ucha je spojena sluchovou (Eustachovou) trubicí
s dýchacími cestami. Funkcí této trubice je regulovat tlak vzduchu ve
středoušní dutině tak, aby byl stejný na obou stranách bubínku. Stálé
vyrovnávání tohoto tlaku patří k základním úkolům potápěče. Když je
správně proškolen, nedopustí vznik většího tlakového rozdílu. Nácvikem
různých triků i zkušenostmi se naučí šetrně doplňovat vzduch v dutině
při zanořování a vyhýbá se situacím, při kterých může vzniknout tlakový
rozdíl při vynořování. Jinak nastávají problémy podobné komplikacím ve
vedlejších dutinách nosních, vrcholící protržením bubínku. Kromě bolestí
dochází ke ztrátě orientace v prostoru, závratím a nevolnosti.
Někteří potápěči mají problémy z důvodu anatomického (ne)uspořádání
sluchové trubice. Pro ně není bohužel potápění ani vhodným sportem, ani
rekreační aktivitou. Téměř všichni musí počítat s problémy při zánětlivých
onemocněních dýchacích cest. Malé dutinky vyplněné vzduchem mohou být pod
nedokonale provedenou plombou nebo pod korunkou zubu, jiné může vytvářet zubní
kaz. Pokud jsou uzavřené, působí při sestupu bolest z podtlaku. Dutiny
vytvořené vzduchovou bublinou v žaludku a střevními plyny většinou potíže
nezpůsobují.
Podtlak,
který vzniká při sestupu v masce, školený potápěč snadno vyrovná občasným
výdechem nosem. Podtlak či přetlak ve vnějším zvukovodu může být stejně
nebezpečný jako nevyrovnávání tlaku v bubínkové dutině. Problém souvisí
často s kvalitou výstroje a výsledkem může být krvácení do očních
víček a spojivek, krevní podlitiny ve vnějším zvukovodu a na ušním
boltci, protržení bubínku, pohmoždění a krvácení do kůže.
V důsledku
rozdílného indexu lomu vody (1,33) a vzduchu (1,0) není lidské oko schopno
pod vodou bez masky zaostřit obraz na sítnici. Výsledný obraz pak odpovídá zraku dalekozraké osoby
s chybou až 20 dioptrií. V potápěčské masce se tento problém
neobjevuje. Vysoký index vody může ovlivnit i trojrozměrné vnímání - hůře se odhaduje vzdálenost a velikost předmětů.
Objekty se zdají asi o 30 procent bližší a větší, než ve skutečnosti
jsou. Voda také rozdílně pohlcuje světlo s různou vlnovou délkou - červená je pohlcována nejlépe, modrá nejhůře.
S narůstající hloubkou je barevné spektrum ochuzováno o červené
světlo a vnímání skutečných barev je narušené. Mozek dokáže tento posun
částečně kompenzovat - stejně jako funkce
white balance na digitálních fotoaparátech -, ale navzdory tomu je obraz viditelně namodralý.
ROZMACH
REKREAČNÍHO POTÁPĚNÍ přináší
i zvýšený počet nehod, spojených s tímto druhem aktivity. Vina se
často připisuje nedostatečným lékařským prohlídkám - stačí potvrzení praktického lékaře -, i když každý potápěč by měl ve svém vlastním
zájmu absolvovat širokospektrální vyšetření u odborníků - tělovýchovného, očního a zubního lékaře,
neurologa a specialisty na onemocnění ušní, nosní a krční. Stejně tak
je chybou komercionalizace výcviku, protože požadavky na množství znalostí
a dovedností potřebných k získání potápěčského oprávnění jsou poměrně
malé. Ve většině výcvikových organizací stačí k získání základního
stupně potápěčské kvalifikace (OWD - Open
Water Diver) několik hodin teoretické výuky a pět ponorů na otevřené vodě
(jezero, moře). Taková kvalifikace opravňuje držitele pronajmout si nebo
zakoupit potápěčskou výstroj, požadovat naplnění tlakových lahví vzduchem
a vykonávat samostatné ponory (ve dvojici) bez dalšího dozoru. Kritici
tvrdí, že během pěti ponorů není „student“ schopen získat dostatečné dovednosti
a zkušenosti k vykonávání samostatných ponorů a řešení
mimořádných situací. Kvalifikační agentury na to reagují doporučením
vykonávání ponorů pouze v rozsahu, v jakém probíhal výcvik,
a postupného získávání vyššího stupně potápěčské kvalifikace pod dohledem
profesionálních instruktorů.
A tak
je nejoblíbenější „podvodní“ zábavou, která obyčejně zdraví neohrozí, rekreační
nádechové potápění jako součást šnorchlování. Jde o plavání na hladině s ponořenou tváří
s maskou a dostatečně dlouhou, respektive krátkou dýchací trubicí
(šnorchlem), která umožňuje dýchat s tváří ponořenou do vody
a pozorovat prostředí pod hladinou.
MUDr.
Pavel Malovič
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 13/2020 (VI/2020)
·
Zákon o místních poplatcích s komentářem – Mgr. Petr
Taranda
·
Mzdové otázky v praxi – JUDr. Ladislav
Jouza
Práce
a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále
– (PaM) – měsíčník,
č. 9/2020 (VI/2020)
- Karanténa a zdravotní pojištění
- Insolvenční návrh zaměstnanců - dočasně jinak
- Hypoteční úvěry a odpočet úroků
- Novela vyhlášky FKSP a vazba na zdanění benefitů
zaměstnance
·
Práva a povinnosti zaměstnavatele v oblasti BOZP
v době pandemie
- Dočasné přidělení zaměstnance
k jinému zaměstnavateli - zmírnění dopadů pandemie
- Letní problémy na pracovišti – BOZP
- Pravomoci Policie ČR a obecní policie postihovat
porušení krizových opatření
Daně
a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 9/2020 (VI/2020)
- Daňová opatření
- Daňový řád – další změny
- Internetový obchod
- Elektronicky poskytované služby
- Opravné a dozorčí prostředky
- Souhrnné hlášení v roce 2020
- Personální situace po skončení pandemie
Daně,
účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník,
č. 9/2020 (VI/2020)
- Novela zákoníku práce v příkladech
- Novela DPH v příkladech
- Cizí měny a kursové rozdíly v účetnictví
1000
řešení – měsíčník č. 8/2020 (VI/2020)
·
DPH po novele
·
Dopady pandemie v praxi
·
Daň z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Účetnictví
·
Odvody
·
Zákoník práce
Aktualizace
III/3 (VI/2020)
·
Zákon o organizaci a
provádění sociálního zabezpečení
·
Zákon o pojistném na
sociální zabezpečení
·
Zákon o nemocenském pojištění
Aktualizace
III/2 (V/2020)
- Zákon o
zaměstnanosti
- Zákon o
pojistném na veřejném zdravotní pojištění
- Zákon o veřejném
zdravotním pojištění
Aktualizace
III/1 (IV/2020)
·
Zákon č. 133/2020 Sb.,
o některých úpravách v sociálním zabezpečení v souvislosti s mimořádnými
opatřeními při epidemii v roce 2020
·
Zákon č. 592/1992 Sb.,
o pojistném na veřejné zdravotní pojištění
·
Zákon č. 136/2020 Sb.,
o některých úpravách v oblasti pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku
na státní politiku zaměstnanosti a důchodového pojištění v souvislosti s
mimořádnými opatřeními při epidemii v roce 2020
Aktualizace
II/4 (V/2020)
·
Zákon č. 634/1992 Sb.,
o ochraně spotřebitele
·
Zákon č. 182/2006 Sb.,
o úpadku a způsobech jeho řešení (insolvenční zákon)
·
Zákon č. 191/2020 Sb.,
o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie koronaviru SARS CoV-2
na osoby účastnící se soudního řízení, poškozené, oběti trestných činů
a právnické osoby a o změně insolvenčního zákona a občanského
soudního řádu
·
Zákon č. 243/2020 Sb.,
o pravomoci Policie České republiky a obecní policie postihovat
porušení krizových opatření a mimořádných opatření nařízených
v souvislosti s prokázáním výskytu koronaviru SARS CoV-2 na území
České republiky
Aktualizace
II/3 (IV/2020)
·
Zákon
č. 40/2009 Sb., trestní zákoník
·
Zákon
č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád)
·
Zákon
č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích
Aktualizace
II/2 (IV/2020)
·
Zákon č. 89/2012 Sb.,
občanský zákoník
·
Zákon č. 90/2012 Sb., o
obchodních společnostech a družstvech (zákon o obchodních korporacích)
- Zákon č.
177/2020 Sb., o některých opatřeních v oblasti splácení úvěrů v
souvislosti s pandemií COVID-19
TAKÉ TYTO
ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKACE VÁM POMOHOU V PODNIKÁNÍ V ČASE PANDEMIE
- Příručka mzdové účetní 2020 (příručka mzdové účetní s příklady)
- 100 otázek Mzdy nově, Archivace (praktická řešení týkající se zpracování
a zdaňování mezd a archivace)
- Daňové a nedaňové výdaje A-Z 2020 (výdaje, které lze uplatnit do daňových
výdajů a výdaje nedaňové v abecedním pořadí)
- 100 otázek Daňové výdaje, Odpisy (praktická řešení z praxe týkající
se daňových výdajů a odpisů)
- Podnikání a koronavirus (komplexní přehled opatření a jejich
podrobný popis týkající se daňového řádu, daně z příjmů, DPH, EET,
zákoníku práce, mezd)
- 100
otázek Zaměstnávání, Nemovitosti (praktická řešení týkající se pracovněprávních
opatření v období pandemie koronaviru a praktická řešení týkající se
nájmu, odpisů a prodeje nemovitostí)
- s.r.o.
– Průvodce bez chyb, pokut a penále (komplexní a přehledné zpracování problematiky
společnosti s ručením omezeným od jejího založení, vzniku až po
možnosti zrušení)
PŘIPRAVUJEME
|
|
|
HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích |
1. ZAMĚSTNÁVÁNÍ BĚHEM PANDEMIE
Období pandemie koronaviru má mnoho pracovněprávních důsledků. Do obtížných situací se dostávají zaměstnavatelé i zaměstnanci. Přinášíme komplexní přehled odpovědi na nejčastější dotazy související s touto situací. Najdete je v našich publikacích, které jsou určeny zaměstnavatelům, podnikatelům, personalistům, mzdovým účetním …
1. 100 otázek a odpovědí Zaměstnávání, Nemovitosti - praktické příklady
/A5, str.96/
2. PaM 6/2020 - Dávky nemocenského a dlouhodobé ošetřovné v čase pandemie - příspěvek
/A4, str. 112/
3. DÚVaP 7-8/2020 - Cestovní náhrady - daňové souvislosti - příspěvek
/A5, str. 272/
4. Aktualizace III/2 - Zákon o zaměstnanosti - úplné znění zákona
/A5, str. 80/
5. Zákony IIIA/2020 - Zákoník práce, Zákon o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 416/
Cena balíčku je 980 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 490 Kč.
Ušetříte 490 Kč.
2. ŠKOLY A KORONA
Zákon o zvláštních pravidlech pro přijímání k některým druhům vzdělávání a k jejich ukončování ve školním roce 2019/2020 stanovil pravidla pro školy a školská zařízení v tomto školním roce. Jaká pravidla zákon stanovil? Najdete v našich publikacích, které jsou určeny pedagogickým pracovníkům a ředitelům předškolních, základních, středních, vyšších odborných škol, obcím a krajům, ale i zaměstnavatelům, personalistům …
1. Podnikání a koronavirus - Zákon o maturitách ve školním roce 2019/ 2020 - příspěvek
/A5, str. 176/
2. 100 otázek - Zaměstnávání, Nemovitosti - odborná tematická publikace
/A5, str. 96/
3 . PaM 7-8/2020 - Dovolená ve školství - příspěvek
/A4, str. 112/
4 . Zákony V/2020 - Školský zákon, Zákon o vysokých školách ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 656/
Cena balíčku je 941 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 470 Kč.
Ušetříte 470 Kč.
3. ZÁKONY A AKTUALIZACE I. - III. PO NOVELÁCH - JARNÍ AKCE
Potřebujete ke své práci aktuální znění zákonů po posledních novelách? Nabízíme vám úplná znění zákonů, které vám pomohou při vaší činnosti. Máte jedinečnou možnost získat je se slevou.
Zákony a Aktualizace jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, živnostníkům, účetním, mzdovým účetním, fyzickým osobám, daňovým poplatníkům, daňovým poradcům, ekonomům, orgánům činným v trestním konaní, auditorům, exekutorům …
1. Zákony IA/2020 - Zákon o daních z příjmů, zákon o DPH ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 544/
2 . Zákony IB/2020 - Zákon o účetnictví, ČÚS ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 528/
3. Zákony IIA/2020 - Občanský zákoník, občanský soudní řád .... - úplná znění zákonů
/A5, str. 736/
4. Zákony IIB/2020 - Zákon odpovědnosti za přestupky, správní řád ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 640/
5. Zákony IIIA/2020 - Zákoník práce, zákon o zaměstnanosti ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 416/
6. Zákony IIIB/2020 - Zákon o nemocenském pojištění, zákon o zdravotním pojištění ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 464/
7. Aktualizace I/1 - Živnostenský zákon - úplné znění zákona
/A5, str. 96/
8. Aktualizace I/2 - Zákon o některých úpravách v oblasti evidence tržeb v souvislosti s vyhlášením nouzového stavu - úplné znění zákona
/A5, str. 96/
9. Aktualizace II/1 - Obchodní korporace - úplné znění zákona
/A5, str. 144/
10. Aktualizace II/2 - Občanský zákoník, ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 400/
11. Aktualizace II/3 - Trestní zákoník, trestní řád... - úplná znění zákonů
/A5, str. 304/
12. Aktualizace III/1 - Zákon o pojistném na veřejné zdravotní pojištění .. - úplná znění zákonů
/A5, str. 32)
13. Aktualizace III/2 - Zákon o zaměstnanosti ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 96)
Cena balíčku je 1884 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 942 Kč.
Ušetříte 942 Kč.
4. ZÁKONY A AKTUALIZACE IV. - VI. PO NOVELÁCH - JARNÍ AKCE
Potřebujete ke své práci aktuální znění zákonů po posledních novelách? Nabízíme vám úplná znění zákonů, které vám pomohou při vaší činnosti. Máte jedinečnou možnost získat je se slevou.
Zákony a Aktualizace jsou určeny pracovníkům veřejné správy, obecním úřadům, městům, školám, podnikatelům, zaměstnavatelům, živnostníkům, daňovým poradcům, stavebníkům, pronajimatelům staveb …
1. Zákony IV/2020 - Katastrální zákon, zákon o veřejných zakázkách ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 720/
2. Zákony V/2020 - Zákon o obcích, Školský zákon ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 656/
3. Zákony VIA/2020 - Zákon o životním prostředí, zákon o ochraně přírody a krajiny .... - úplná znění zákonů
/A5, str. 608/
4. Zákony VIB/2020 - Zákon o odpadech, zákon o obalech ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 432/
5. Aktualizace IV/1 - Stavební zákon - úplné znění zákona
/A5, str. 104/
6. Aktualizace V/1 - Zákon o informačních systémech veřejné správy, ... - úplné znění zákona
/A5, str. 40/
7. Aktualizace VI/1 - Zákon o hospodaření energií, ... - úplné znění zákona
/A5, str. 56/
Cena balíčku je 1560 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 780 Kč.
Ušetříte 780 Kč.
Cena balíčků je konečná, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou - adekvátní k obsahu balíčku.
Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu (ceny jsou konečné).
RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |