HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích:
|
1. AUTOMOBIL V PODNIKÁNÍ
Bez automobilu se prakticky žádné podnikání
neobejde. Dozvíte se daňová a účetní specifika týkající se používání
automobilu, na poli daní z příjmů se věnuje metodice odpisování firemních
(vlastních) aut, uplatnění provozních výloh, zejména pohonných hmot u
všemožných druhů právních titulů používání vozidel, cestovním náhradám,
paušálním výdajům na dopravu a dalším oblastem. Potřebujete komplexní
informace?
Přináší Vám je naše publikace, které jsou
určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, mzdovým účetním, daňovým poradcům,
ekonomům, manažerům …
1.
DÚVaP 10-11/2022 – Automobil v podnikání – příspěvek /A5, str. 192/
2.
DÚVaP 7-8/2022 – Cestovní náhrady v podnikání – příspěvek /A5, str. 160/
3.
Aktualizace I/3 – Zákon o dani silniční, ... – úplná znění
zákonů a vyhlášek /A5, str. 160/
4.
DaÚ 10-11/2022 – Automobil pro soukromé účely zaměstnance – příspěvek /A4,
str. 112/
Cena
balíčku je 1044 Kč
Cena
balíčku se 45 % slevou je 574 Kč.
Ušetříte
470 Kč.
Poštovné a balné je 70 Kč
|
2. VZORY SMLUV, ŽALOB A PODÁNÍ
Potřebujete ke své
práci nejpoužívanější vzory smluv, žalob a podání z oblasti pracovněprávních
vztahů, občanského a obchodního práva, rodinného práva, trestního práva,
exekucí, daňového a správního řízení a stavebního práva?
Vzory smluv
urychlí a ulehčí přípravu smluv a dalších dokumentů, zajistí jejich správné a
přesné znění, přičemž nevyžadují žádné právní znalosti. Doprovodný komentář
poskytuje informace a pomoc při realizování smluvních vztahů. Součástí
publikace Vzory smluv je editovatelné CD, které Vám práci výrazně ulehčí.
Balíček je určen
podnikatelům, zaměstnavatelům, orgánům činným v trestním řízení, daňovým
poradcům, auditorům, ekonomům, manažerům, pracovníkům veřejné správy, obcím,
stavebníkům, všem občanům ...
1. Vzory smluv, žalob
a podání 2022 – komentované vzory smluv
+ editovatelné CD - odborná tematická publikace /A5, str. 448/
2.
Daňový průvodce - zákony 2022 po novelách – úplná znění zákonů /A5,
str. 400/
3.
100 otázek a odpovědí Zaměstnávání, DPH v praxi – odborná
tematická publikace /A5, str. 96/
4.
Aktualizace II/2 – Trestní zákoník, Trestní řád ... – úplná znění
zákonů A4,
str. 272/
Balíček
Vzory smluv, žalob a podání obsahuje:
Cena
balíčku je 708 Kč.
Cena
balíčku s 30 % slevou je 495 Kč.
Ušetříte
213 Kč.
Poštovné a balné je
70 Kč
|
3. ŠKOLSTVÍ
PO NOVELÁCH
Od 1. září 2022
nastanou ve školství změny, které přinesly novely týkající se pedagogické
činnosti; opatření v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na
území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace; vzdělávání ve středních
školách a konzervatoři, zájmového vzdělávání a další ... Jaké
konkrétní změny nastanou od 1. září ve školství?
Dočtete se
v našich publikacích, které jsou určeny pedagogickým pracovníkům a
ředitelům předškolních, základních, středních, vyšších odborných škol, obcím,
krajům ...
1.
PaM 9/2022 – Pedagogická činnost - novela – příspěvek /A4, str. 80/
2. Aktualizace V/1 –
Zákon o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na
území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, Nařízení vlády o stanovení
rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické ... – úplná
znění zákonů a vyhlášek /A5, str. 32/
3.
PVS 7-9/2022 – Školy a školská zařízení, Platební neschopnost – úplná znění
vyhlášek a nařízení
/A5,
str. 112/
4.
100 otázek a odpovědí Nemovitosti v podnikání, Lex Ukrajina – odborná
tematická publikace
/A5,
str. 96/
5.
100 otázek a odpovědí Pracovní volno, Zaměstnávání – odborná
tematická publikace
/A5,
str. 80/
Cena
balíčků je včetně DPH. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou
publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
Cena
balíčku je 646 Kč.
Cena
balíčku s 50 % slevou je 323 Kč.
Ušetříte
323 Kč.
Poštovné
a balné je 70 Kč
|
4. DĚDICKÉ ŘÍZENÍ
Dědické právo je
soubor práv, která určité osobě připadnou podle objektivního dědického práva
v důsledku smrti jejího předchůdce. Účelem dědického práva je zabezpečení
změny v subjektech majetkových práv a povinností po smrti
zůstavitele. Děděním je realizována zásada zachování hodnot se zřetelem
k budoucnosti jako výraz solidarity lidí a sledování cílů sahajících
přes více generací. Jaké
jsou základní pojmy dědického práva? Jak správně sepsat závěť? Kdo je
z dědictví vyloučen? Za jakých podmínek lze odmítnout dědictví?
Podrobné informace
najdete v našich publikacích, které jsou určeny všem občanům,
podnikatelům, právníkům …
1.
DÚVaP 10-11/2022 – Dědické právo – příspěvek /A5, str. 192/
2.
Zákony IIA/2022 – Občanský zákoník, Zákon o obchodních korporacích ... – úplná znění
zákonů /A5, str. 688/
3.
Aktualizace II/3 – Živnostenský zákon, Zákon o zvláštních důvodech pro
zastavení exekuce... – úplná znění zákonů /A5, str. 96/
Uvedená
nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit
vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
Cena
balíčku je 537 Kč.
Cena
balíčku s 30 % slevou je 375 Kč.
Ušetříte
162 Kč.
Poštovné
a balné je 70 Kč
|
Cena balíčků je
včetně DPH. Uvedená
nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit
vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
HMOTNÝ MAJETEK - DAŇOVÉ ODPISY
Daňové odpisy
hmotného majetku patří k důležitým výdajům vynaložených na dosažení,
zajištění a udržení příjmů daňového poplatníka. Současně se prostřednictvím
daňových odpisů dá výrazně optimalizovat daňová povinnost poplatníka daně
z příjmů. V příspěvku si uvedeme v jednotlivých kapitolách
s využitím četných příkladů základní principy daňového odpisování hmotného
majetku v roce 2022 a 2023. Vycházíme přitom z aktuálního znění
zákona o daních z příjmů ke dni 15. 9. 2022 včetně předpokládaných
změn vyplývajících z novely ZDP (sněmovní tisk č. 254/2022)
a dále ze znění pokynu GFŘ č. D-22.
V jednotlivých
kapitolách se zabýváme vymezením hmotného majetku a stanovením jeho
vstupní ceny pro účely odpisování, a dále využitím daňových odpisů
k optimalizaci pro možné uplatnění veškerých odpočtů od základu daně
a slev na dani u poplatníka daně z příjmů fyzických osob. Jedná
se o uplatnění rovnoměrného odpisování, zrychleného odpisování
a uplatnění mimořádných odpisů dle jednotlivých ustanovení ZDP.
V samostatných kapitolách rozebíráme specifické otázky odpisování, jako je
např. odpisování v 6. odpisové skupině, odpisování při účtování
v hospodářském roce, odpisování zděděného nebo darovaného hmotného
majetku, odpisování při uplatnění paušálních výdajů a odpisování hmotného
majetku ve spoluvlastnictví. Upozorňujeme dále na specifické problémy
odpisování technického zhodnocení hmotného majetku a na daňové řešení
nehmotného majetku vyplývající ze zákona č. 609/2020 Sb.
1. Vymezení
hmotného majetku
1.1 Základní členění hmotného majetku
v zákoně o daních z příjmů
Hmotným majetkem pro
účely zákona o daních z příjmů rozumíme podle znění § 26
odst. 2 ZDP:
a) samostatné
hmotné movité věci, popřípadě soubory hmotných movitých věcí se samostatným
technickoekonomickým určením, jejichž vstupní cena je vyšší než 80 000 Kč
a mají provozně-technické funkce delší než jeden rok,
b) budovy, domy
a jednotky,
c) stavby (bez
ohledu na výši vstupní ceny) s výjimkou provozních důlních
děl, drobných staveb na pozemcích určených k plnění funkcí lesa,
sloužících k zajišťování provozu lesních školek nebo k provozování
myslivosti, pokud jejich zastavěná plocha nepřesahuje 30 m2
a výšku 5 m, a dále s výjimkou oplocení sloužícího
k zajišťování lesní výroby a myslivosti, které je drobnou stavbou,
d) pěstitelské
celky trvalých porostů s dobou plodnosti delší než 3 roky (bez ohledu
na výši vstupní ceny), kterými se rozumějí dle § 26 odst. 9 ZDP:
-
ovocné stromy vysázené na
souvislém pozemku o výměře nad 0,25 ha v hustotě nejméně 90 stromů na
1 ha,
-
ovocné keře vysázené na
souvislém pozemku o výměře nad 0,25 ha v hustotě nejméně 1 000 keřů
na 1 ha,
-
chmelnice a vinice
e) dospělá zvířata
a jejich skupiny, jejichž vstupní cena je vyšší než 40 000 Kč,
f) jiný majetek,
který je blíže specifikován v § 26 odst. 3 ZDP.
Hmotným majetkem
může být i soubor hmotných movitých věcí se samostatným
technickoekonomickým určením. Rozumí
se jím dílčí část výrobního či jiného celku. Soubor hmotných movitých věcí je
nutné evidovat zvlášť tak, aby byly zajištěny průkazné technické
i hodnotové údaje o jednotlivých věcech zařazených do souboru, určení
hlavního funkčního předmětu a o všech změnách souboru (přírůstky,
úbytky) včetně údajů o datu změny, rozsahu změny, vstupních cenách
jednotlivých přírůstků nebo úbytků, celkové ceny souboru věcí a dále
částky odpisů včetně jejich změn vyplývajících ze změny vstupní ceny souboru
hmotných movitých věcí. Soubor movitých věcí se zařazuje do odpisové skupiny
podle hlavního funkčního předmětu. Soubor movitých věcí lze vytvářet pouze
z věcí movitých, nikdy nemůže být jeho součástí nemovitá věc.
Zatímco samostatné hmotné movité věci musí splňovat dva znaky – dobu
použitelnosti delší než jeden rok a vstupní cenu nad 80 000 Kč, musí
soubor hmotných movitých věcí splňovat ještě třetí znak a to – soubor
hmotných movitých věcí musí mít samostatné technickoekonomické určení, podle
kterého je určován hlavní funkční předmět a podle něhož je soubor odpisován.
Zákonem
č. 609/2020 Sb. došlo s účinností od 1. 1. 2021 ke zvýšení hranice
hmotného majetku pro účely daně z příjmů v § 26 odst. 2
písm. a) a písm. e) ZDP, a to z dosavadních 40 000 Kč
na 80 000 Kč. Ke stejnému zvýšení dochází i u hranice pro technické
zhodnocení v § 33 odst. 1 ZDP na 80 000 Kč.
Z bodů 13 až
15 přechodných ustanovení zákona č. 609/2020 Sb. k novele ZDP
vyplývá:
-
na hmotný majetek
pořízený přede dnem nabytí účinnosti zákona č. 609/2020 Sb. se použije
zákon č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona;
-
novou úpravu lze použít již od 1. ledna 2020 na hmotný majetek
pořízený od 1. ledna 2020 a technické zhodnocení dokončené a uvedené
do stavu způsobilého obvyklému užívání od 1. ledna 2020. Využije-li poplatník
takový postup, použije se na tento majetek zákon č. 586/1992 Sb., ve znění
účinném ode dne nabytí účinnosti zákona č. 609/2020 Sb., ve všech
následujících zdaňovacích obdobích;
-
na hmotný majetek
pořízený ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona a na technické zhodnocení
hmotného majetku dokončené a uvedené do stavu způsobilého obvyklému
užívání ode dne 1. 1. 2021 se ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona
použije zákon č. 586/1992 Sb., ve znění zákona č. 609/2020 Sb.
V pokynu GFŘ
č. D-22 v části k § 26 ZDP nalezneme řadu podrobných údajů
k vymezení hmotného majetku. Jedná se o:
-
Příklady výrobních
zařízení, zařízení a předmětů k provozování služeb (výkonů),
účelových zařízení a předmětů, které jsou samostatnými movitými věcmi
i přesto, že jsou pevně spojeny s budovou nebo se stavbou (zejména
stroje, přístroje, zařízení, konstrukce a příslušné technologické
rozvody);
-
Samostatnými
movitými věcmi jsou také výměníkové, popř. předávací stanice uvedené do užívání
po 1. lednu 1995, které jsou součástí rozvodů ve smyslu § 2 odst. 2
písm. c) energetického zákona, i přesto, že jsou pevně spojeny se
stavebním dílem, jejichž instalace nebyla podmínkou funkčnosti stavebního díla
pro vydání původního kolaudačního rozhodnutí;
-
Hmotným
majetkem podle § 26 odst. 2 písm. b) zákona jsou jednotky
vzniklé podle zákona o vlastnictví bytů i podle občanského zákoníku.
Součástí vstupní ceny jednotky není ta část jednotky, která je pozemkem;
-
Vymezení,
co se pro účely zákona rozumí provozními důlními díly a co se za provozní
důlní díla nepovažuje;
-
Elektrické
přípojky, plynovodní přípojky a tepelné přípojky podle energetického
zákona, které odběratel zřizuje na svůj náklad, jsou pro odběratele pořízením
hmotného majetku, který se odpisuje v odpisové skupině 4;
-
Stanovení
odpisů dospělých zvířat a jejich skupin;
-
Jiným
majetkem podle § 26 odst. 3 písm. a) ZDP je i technické
zhodnocení provedené na účetně neodpisovaném drobném hmotném majetku. Toto
technické zhodnocení se zatřídí do odpisové skupiny, do které by byl zatříděn
majetek, na němž bylo technické zhodnocení provedeno, a samostatně se
odpisuje podle zákona. Takto postupuje i poplatník uvedený v § 2
zákona, který nevede účetnictví, pokud se jedná o majetek obdobného
charakteru;
-
Daňovými výdaji hrazenými
uživatelem podle § 26 odst. 3 písm. c) ZDP jsou např. clo,
výdaje na dopravu, montáž, provize a jiné úplaty související
s uzavřením smlouvy;
-
Odpisy za každý jednotlivý
hmotný a nehmotný majetek uplatňované jako daňový výdaj musí být vedeny
průkazným způsobem po celou dobu odpisování.
1.2 Co rozumíme jiným majetkem,
který je hmotným majetkem
Jiným majetkem se dle
§ 26 odst. 3 ZDP rozumí:
a) technické
zhodnocení a výdaje na otvírky nových lomů, pískoven a hlinišť, pokud
nezvyšuje vstupní cenu a zůstatkovou cenu hmotného majetku,
s výjimkou uvedenou v § 29 odst. 1 písm. f) ZDP. Jedná
se i o technické zhodnocení provedené na hmotném majetku s nižší
vstupní cenou než 80 000 Kč;
b) technické
rekultivace;
c) výdaje hrazené
uživatelem, které podle účetních předpisů nebo podle daňové evidence tvoří součást
ocenění hmotného majetku, který je předmětem finančního leasingu, a které
v úhrnu se sjednanou kupní cenou ve smlouvě převýší u movitého
majetku hodnotu 80 000 Kč;
Může
se stát, že při sjednání finančního leasingu a přenechání hmotného
majetku k užívání uživateli musí uživatel uhradit například dopravu
hmotného majetku, clo, jeho montáž nebo zapojení. Pokud tyto výdaje spolu
se sjednanou kupní cenou, kterou má po ukončení finančního leasingu uživatel
v souvislosti s převodem vlastnického práva k předmětu
finančního leasingu zaplatit, jsou nižší než 80 000 Kč, bude postupovat
uživatel podle znění § 24 odst. 2 písm. zl) ZDP. Zde se uvádí,
že daňově uznatelnými výdaji (náklady) jsou výdaje (náklady) hrazené uživatelem
hmotného majetku, které podle účetních předpisů tvoří součást ocenění hmotného
majetku [§ 47 odst. 1 písm. d) a další vyhlášky
č. 500/2002 Sb.], který je předmětem finančního leasingu, pokud
v úhrnu se sjednanou kupní cenou ve smlouvě nepřevýší u movitého
majetku částku uvedenou v § 26 odst. 3 písm. c) ZDP (částku
80 000 Kč). V tomto případě je uhrazená doprava s montáží
předmětu finančního leasingu daňovým výdajem uživatele.
Pokud však částky za
dopravu, clo, montáž a zapojení, které musí uživatel předmětu finančního
leasingu uhradit, spolu se sjednanou kupní cenou ve smlouvě o finančním
leasingu převýší částku 80 000 Kč, uživatel nemůže uplatnit výdaje
zaplacené za dopravu, clo, montáž a zapojení předmětu finančního leasingu
jako daňové výdaje a musí postupovat podle § 26 odst. 3
písm. c) ZDP – jde o jiný majetek.
d) právo stavby
u poplatníka, který nevede účetnictví.
Právo stavby
(vymezené v § 1240 až 1256 ObčZ) je tak u těchto poplatníků
daňově odpisováno, přičemž roční odpis práva stavby se stanoví jako podíl
vstupní ceny a sjednané doby trvání (dle § 30 odst. 4 ZDP),
aby se výdaje na pořízení práva stavby uplatnily do daňových výdajů postupně po
sjednanou dobu trvání práva stavby.
1.3 Hmotný majetek vyloučený
z odpisování
V ustanovení
§ 27 odst. 1 ZDP je specifikován hmotný majetek, který je vyloučen
z odpisování. Půjde například o následující případy:
-
bezúplatně převedený
majetek podle smlouvy o finančním leasingu, pokud výdaje (náklady)
související s jeho pořízením nepřevýší 80 000 Kč (písm. a),
-
pěstitelský celek trvalých
porostů s dobou plodnosti delší než 3 roky, jež nedosáhl plodonosného
stáří (písm. b),
-
umělecké dílo, které je
hmotným majetkem a není součástí stavby a budovy (písm. d),
-
movitá kulturní památka
a soubory movitých kulturních památek (písm. e),
-
inventarizační přebytky
hmotného majetku zjištěné podle zákona o účetnictví, pokud nebyly při
zjištění zaúčtovány ve prospěch výnosů (písm. g),
-
hmotný movitý majetek
nabytý věřitelem v důsledku zajištění dluhu převodem práva, a to po
dobu zajištění tohoto dluhu a za předpokladu, že jej po tuto dobu bude
odpisovat původní odpisovatel, uzavře-li s věřitelem smlouvu
o výpůjčce (písm. h),
-
hmotný majetek nabytý
darováním, plněním ze svěřenského fondu nebo z rodinné fundace, jehož
nabytí bylo od daně z příjmů osvobozeno nebo nebylo předmětem daně
(písm. j).
V pokynu GFŘ
č. D-22 se k § 27 ZDP uvádí:
1. Pěstitelské
celky trvalých porostů s dobou plodnosti delší, než tři roky jsou
hmotným majetkem vyloučeným z odpisování do konce zdaňovacího období,
předcházejícího zdaňovacímu období, ve kterém dosáhly plodonosného stáří. Pro
určení plodonosného stáří, které není upraveno právním předpisem, je
rozhodující vnitřní směrnice vycházející z platných agrotechnických lhůt.
2. Uměleckými díly
vyloučenými z odpisování jsou i umělecká díla (samostatné movité
věci), u nichž skončila doba trvání práv podle zákona č. 121/2000
Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem
autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění
pozdějších předpisů, a nadále u nich trvá právo na ochranu autorství.
Příklad 1
Občan obdržel
v roce 2020 darem od svých rodičů rodinný domek. Do domku se nastěhoval se
svou manželkou a od září 2022 dvě místnosti rodinného domu hodlá použít
k zahájení podnikání. Za tím účelem provede v roce 2022 stavební
úpravy těchto prostor ve výši 89 000 Kč, mající charakter technického
zhodnocení a domek zařadí do svého obchodního majetku.
Nabytí rodinného
domku darem je v roce 2020 osvobozeno od daně z příjmů podle
§ 10 odst. 3 písm. c) bod 1 ZDP. Z toho důvodu se jedná podle
§ 27 písm. j) ZDP o hmotný majetek vyloučený z odpisování,
i když bude zčásti od roku 2022 využíván k podnikání.
Pokud jde
o technické zhodnocení, provedené v souvislosti s podnikáním
v prostorách rodinného domku, toto technické zhodnocení je tzv. jiným
majetkem ve smyslu znění § 26 odst. 3 písm. a) ZDP a lze je
samostatně odpisovat jako hmotný majetek [§ 26 odst. 2 písm. f)
ZDP]. Poplatník zařadí technické zhodnocení do odpisové skupiny, ve které by
byl zařazen rodinný domek, který nelze daňově odpisovat (5. odpisová skupina)
a může toto technické zhodnocení odpisovat rovnoměrným nebo zrychleným
způsobem a takto stanovené odpisy může uplatnit jako daňový výdaj
k příjmům z podnikání zdaňovaným dle § 7 ZDP.
2. Daňový
odpis jako daňový výdaj
Daňové odpisy hmotného majetku jsou součástí výdajů (nákladů)
vynaložených na dosažení, zajištění a udržení příjmů, a to ve výši vypočtené podle
§ 26 až § 33 ZDP. Odpisováním se dle § 26 odst. 5 ZDP
rozumí zahrnování odpisů z hmotného majetku evidovaného u poplatníka,
který se vztahuje k zajištění zdanitelného příjmu, do výdajů (nákladů)
k zajištění tohoto příjmu.
U poplatníka daně z příjmů fyzických osob jsou daňové odpisy
součástí daňových výdajů (nákladů), pokud poplatník vykazuje příjmy ze
samostatné činnosti zdaňované dle § 7 ZDP anebo příjmy z nájmu
zdaňované dle § 9 ZDP. Daňové odpisy nelze uplatnit k ostatním příjmům
zdaňovaným dle § 10 ZDP, protože základem daně u těchto příjmů je
příjem snížený pouze o výdaje prokazatelně vynaložené na jeho dosažení.
Z toho vyplývá, že daňové odpisy může např. uplatnit zemědělský
podnikatel, který provozuje zemědělskou výrobu dle § 7 ZDP, ale nemůže je
uplatnit poplatník, který sice provozuje zemědělskou výrobu, ale není
zemědělským podnikatelem a příjmy zdaňuje jako ostatní příjem dle
§ 10 ZDP.
Odpis ve výši ročního odpisu vypočtený podle § 31 nebo § 32 ZDP
lze uplatnit z hmotného majetku evidovaného u poplatníka ke konci
příslušného zdaňovacího období [kromě případů uvedených v § 26 odst. 7
písm. b) až d) ZDP]. Ročním odpisem se rozumí u poplatníků daně
z příjmů právnických osob odpis za zdaňovací období.
Daňové
odpisování lze zahájit po uvedení pořizované věci do stavu způsobilého
obvyklému užívání, kterým se rozumí dokončení věci a splnění technických
funkcí a povinností stanovených zvláštními právními předpisy pro užívání.
Obdobně to platí pro technické zhodnocení.
V případě
zakoupení nemovité věci se vlastnictví nabývá až vkladem do katastru
nemovitostí, to znamená, že nelze zahájit daňové odpisování v důsledku
podpisu kupní smlouvy, ale odpisy může uplatnit nový vlastník, až dojde ke
vkladu nemovité věci v katastru nemovitostí.
Příklad 2
Podnikatel
uzavře kupní smlouvu na pořízení budovy s pozemkem a zaplatí kupní
cenu v druhé polovině prosince 2022. Nemovitou věc vloží do svého
obchodního majetku a využívá ji ke svému podnikání. S ohledem na
vánoční svátky podá návrh na vklad začátkem ledna 2023.
V daném
případě nemůže podnikatel zahájit odpisování již v roce 2022, ale až
v roce 2023, kdy dojde ke vkladu, protože až vkladem do katastru
nemovitostí se nabyvatel nemovité věci stává jejím vlastníkem.
Více již
najdete v měsíčníku Daně a účetnictví, vzory a případy 12/2022.
ZÁKON O ZPRACOVÁNÍ OSOBNÍCH ÚDAJŮ
Ochrana
osobních údajů není jen záležitost našeho práva, je to problematika, která se
řeší na úrovni Evropské unie. A právě na této platformě bylo přijato
nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) ze dne 27. dubna 2016
o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů
a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice
95/46/ES (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů). Nařízení je anglicky
označované General Data Protection Regulation (GDPR). Jeho účinnost nastala 25.
května 2018. Od tohoto data je tedy základním předpisem i u nás. Kromě
GDPR však budeme mít i nadále tuto oblast regulovanou našimi
vnitrostátními zákony. Dosud platil zákon č. 101/2000 Sb.,
o ochraně osobních údajů, ale ten je nahrazen novým zákonem
č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, který nabyl
účinnosti dne 24. dubna 2019 vyhlášením ve Sbírce zákonů.
Nařízení GDPR představuje nový
právní rámec osobních údajů v Evropě, který od 25. května 2018
stanoví jednotná pravidla pro zpracování osobních údajů, včetně práv subjektů
údajů (fyzických osob) ve všech státech Evropské unie včetně Islandu, Norska
a Lichtenštejnska. V právní praxi známe, jak jednotlivé směrnice ES
(Evropského parlamentu nebo Rady) transponujeme do našich zákonů. Nařízení GDPR
je však přímo použitelný předpis, který v uvedený den 25. května 2018 nahradil
z větší části v té době platný zákon č. 101/2000 Sb.,
o ochraně osobních údajů a ten se do národní legislativy nemusí
přenášet, ten platí přímo.
Zákon č. 101/2000 Sb.,
o ochraně osobních údajů je dnes již rekodifikován zákonem
č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů. Tento zákon
však upravuje především otázky týkající se Úřadu pro ochranu osobních údajů
a některé dílčí otázky, které nařízení GDPR umožňuje řešit vnitrostátní
právní úpravou (jedná se o zpracování osobních údajů pro účely výkonu
svobody projevu, práva na informace, svobody vědeckého bádání a umělecké
tvorby). Vlastní hmotněprávní úprava ochrany osobních údajů bude obsahem
nařízení GDPR.
Cílem nařízení GDPR je
přizpůsobení právního rámce ochrany osobních údajů dnešní době, dosažení větší
jednoty právního rámce ve všech výše jmenovaných zemích a posílení práv
subjektů údajů. Do roku 2017
platila v této oblasti směrnice 95/46/ES o ochraně fyzických osob
v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu
těchto údajů a o volném pohybu těchto údajů. Podle názoru Evropské
unie však přestala odpovídat současné době, zejména pokud jde
o prostředky, které jsou ke zpracování využívány a též i pokud
jde o zpracování jako takové, které je daleko komplexnější, než bylo před
několika desítkami let (např. v oblasti automatizace zpracování osobních
údajů).
Jak jsme si uvedli, nařízení
GDPR v podstatě v České republice nahradilo obsah zákona č. 101/2000 Sb.,
o ochraně osobních údajů. V tomto směru není mezi nařízením GDPR
a zákonem rozdíl, oba právní předpisy stanovují práva a povinnosti. Určitou
zvláštností nařízení GDPR je jeho Preambule, která obsahuje tzv. recitály, což
jsou ustanovení předcházející vlastnímu textu nařízení a tato ustanovení
jsou v některých případech výkladem či do jisté míry důvodovou zprávou
k některým ustanovením vlastního textu nařízení GDPR. V praxi se
proto budou muset při výkladu jednotlivých ustanovení nařízení GDPR brát do
úvahy i příslušné recitály, které se ke konkrétním článkům nařízení GDPR
vztahují.
Hlavním cílem nového zákona
o ochraně osobních údajů je provést transpozici směrnice Evropského
parlamentu a Rady (EU) 2016/680 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně
fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů příslušnými
orgány za účelem prevence, vyšetřování, odhalování či stíhání trestných činů
nebo výkonu trestů, o volném pohybu těchto údajů a o zrušení
rámcového rozhodnutí Rady 2008/977/SVV (v praxi zvaná „trestněprávní
směrnice“). Nový zákon samozřejmě také v dotčených oblastech reaguje
na nařízení GDPR. Jeho cílem je zajistit soulad vnitrostátní právní úpravy
s nařízením GDPR i s trestněprávní směrnicí a adaptovat
český právní řád na relevantní ustanovení těchto předpisů.
Ochrana osobních údajů není samoúčelná, řádné fungování
vnitřního trhu vyžaduje, aby volný pohyb osobních údajů v Evropské unii
nebyl omezován z důvodů souvisejících s ochranou osobních údajů
fyzických osob. Jednotná úroveň ochrany fyzických osob v celé Evropské unii zamezí
rozdílům bránícím volnému pohybu osobních údajů v rámci vnitřního trhu a poskytne
hospodářským subjektům, včetně mikropodniků a malých a středních
podniků, právní jistotu a transparentnost, které fyzickým osobám ve všech
členských státech zajistí stejnou úroveň práv vymahatelných právními prostředky
a správcům a zpracovatelům uloží povinnosti a úkoly,
prostřednictvím důsledného monitorování zpracování osobních údajů
a rovnocenných sankcí ve všech členských státech, jakož i účinné
spolupráce mezi dozorovými úřady jednotlivých členských států. Z těchto
důvodů bylo přijato nařízení, které je tak přímo použitelným právním předpisem.
Platí tak tedy, že zákon nemůže zdvojovat právní úpravu obsaženou
v nařízení, do zákona tak nelze opětovně přepisovat definice (správce,
zpracovatel, osobní údaj) či jednotlivá práva subjektu údajů ani jiné prvky
nařízení GDPR. Zákon o zpracování osobních údajů tak obsahuje pouze tu
právní úpravu, kdy obecné nařízení o ochraně osobních údajů předpokládá,
že národní legislativa bude přijata (např. k využití výjimek, které
jsou v nařízení GDPR obsaženy).
Zákon sám po stanovení působnosti a definicích obsahuje
principy nebo zásady ochrany dat, pak práva subjektu údajů, povinnosti správců
a zpracovatelů, mezinárodní transfery, dozorové úřady a jejich
spolupráce, soudní a správní ochrana, odpovědnost a sankce, sektorová
ustanovení. Na rozdíl od směrnice však nařízení GDPR nepředpokládá a ani
neumožňuje, aby se provedlo v rámci národní legislativy, pokud tak není
v nařízení přímo umožněno. Nebylo tedy možné do nového zákona znovu
přebírat pojmy a jiné součásti nařízení GDPR. Zákon o zpracování
osobních údajů tak musí být aplikován současně s nařízením GDPR. Obdobně
jako u současného zákona o ochraně osobních údajů platí, že obecná
úprava je v tomto předpisu a zvláštní výjimky a postupy jsou dle
potřeby v jiných zákonech.
Nyní po
nabytí účinnosti nového zákona o ochraně osobních údajů tak v České
republice tvoří kompletní právní rámec ochrany osobních údajů nařízení GDPR
a nový zákon o zpracování osobních údajů.
§ 1
Předmět úpravy
Tento zákon
zapracovává příslušné předpisy Evropské unie1), zároveň navazuje na
přímo použitelný předpis Evropské unie2) a k naplnění
práva každého na ochranu soukromí upravuje práva a povinnosti při
zpracování osobních údajů.
Komentář
k § 1
Ochrana osobních
údajů patří mezi základní osobnostní práva člověka. Zaručuje ji přímo Ústava
(ústavní zákon č. 1/1993 Sb.) ve svém čl. 2 odst. 4. Podle
tohoto článku „Každý občan může činit, co není zákonem zakázáno, a nikdo
nesmí být nucen činit, co zákon neukládá.“
Listina
základních práv a svobod (ústavní zákon č. 2/1993 Sb.) jde ve vymezení těchto práv
ještě dále a v čl. 10 uvádí, že každý má právo, aby byla
zachována jeho lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst a chráněno
jeho jméno, na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a rodinného
života, na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným
zneužíváním údajů o své osobě a právo na ochranu osobních údajů,
přitom musí být respektováno právo občana na ochranu osobních údajů, která je
součástí práva na soukromí a ochranu osobnosti.
Vedle Ústavy
a Listiny základních práv a svobod, které jsou ústavněprávním
základem práva občana na ochranu osobnosti, musíme vzít v úvahu
i další naše předpisy, zejména:
-
nový občanský zákoník
č. 89/2012 Sb.,
-
zákoník práce
č. 262/2006 Sb.,
-
školský zákon
č. 561/2004 Sb.
Ochrana
osobních údajů není však jen záležitost našeho práva, je to problematika, která
se řeší na úrovni Evropské unie. A právě na této platformě bylo přijato nařízení
Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016
o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů
a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice
95/46/ES (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů). Nařízení je anglicky
označované General Data Protection Regulation (GDPR) (dále jen nařízení GDPR).
Jeho účinnost nastala 25. května 2018. Od tohoto data je tedy základním
předpisem i u nás.
Z působnosti
nařízení GDPR jsou vyloučeny činnosti fyzické osoby, při kterých jsou
zpracovány osobní údaje výlučně pro osobní či domácí činnost. Dále je z působnosti nařízení GDPR
vyloučeno zpracování prováděné příslušnými orgány za účelem prevence,
vyšetřování, odhalování či stíhání trestných činů nebo výkonu trestu, včetně
ochrany před hrozbami pro veřejnou bezpečnost a jejich předcházení.
Tuto oblast
upravuje v rámci Evropské unie směrnice Evropského parlamentu a Rady
(EU) 2016/680 ze dne 27. dubna 2016, o ochraně fyzických osob
v souvislosti se zpracováním osobních údajů příslušnými orgány za účelem
prevence, vyšetřování, odhalování či stíhání trestných činů nebo výkonu trestů,
o volném pohybu těchto údajů a o zrušení rámcového rozhodnutí
Rady 2008/977/SVV.
Předmětné
ustanovení upravuje standardní úvodní ustanovení podle legislativních pravidel. Přímo použitelným předpisem je nařízení GDPR
neboli Obecné nařízení o ochraně osobních údajů. V budoucnosti bude
dalším takovým předpisem pravděpodobně nařízení, které nahradí směrnici 2002/58
(ES) o soukromí v elektronických komunikacích.
Zapracovávaným
předpisem je směrnice 2016/680 o ochraně fyzických osob
v souvislosti se zpracováním osobních údajů příslušnými orgány za účelem
prevence, vyšetřování odhalování a stíhání trestných činů nebo výkonu
trestů, o volném pohybu těchto údajů a o zrušení rámcového
rozhodnutí Rady 2008/977/SVV (dále jen „směrnice 2016/680“).
Ochrana
osobních údajů není samoúčelná, řádné fungování vnitřního trhu vyžaduje, aby
volný pohyb osobních údajů v Evropské unii nebyl omezován z důvodů
souvisejících s ochranou osobních údajů fyzických osob.
Jednotná úroveň
ochrany fyzických osob v celé Evropské unii zamezí rozdílům bránícím
volnému pohybu osobních údajů v rámci vnitřního trhu a poskytne
hospodářským subjektům, včetně mikropodniků a malých a středních
podniků, právní jistotu a transparentnost, které fyzickým osobám ve všech
členských státech zajistí stejnou úroveň práv vymahatelných právními prostředky
a správcům a zpracovatelům uloží povinnosti a úkoly,
prostřednictvím důsledného monitorování zpracování osobních údajů
a rovnocenných sankcí ve všech členských státech, jakož i účinné
spolupráce mezi dozorovými úřady jednotlivých členských států. Z těchto
důvodů bylo přijato nařízení, které je tak přímo použitelným právním
předpisem. Platí tak tedy, že zákon nemůže zdvojovat právní úpravu obsaženou
v nařízení GDPR, do zákona tak nelze opětovně přepisovat definice
(správce, zpracovatel, osobní údaj) či jednotlivá práva subjektu údajů ani jiné
prvky nařízení GDPR. Zákon o zpracování osobních údajů tak obsahuje pouze
tu právní úpravu, kdy nařízení GDPR předpokládá, že národní legislativa bude
přijata (např. k využití výjimek, které jsou v nařízení GDPR
obsaženy).
§ 2
Působnost zákona
Tento zákon upravuje
a) zpracování
osobních údajů podle nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/6792),
b) zpracování
osobních údajů příslušnými orgány za účelem předcházení, vyhledávání nebo
odhalování trestné činnosti, stíhání trestných činů, výkonu trestů
a ochranných opatření, zajišťování bezpečnosti České republiky nebo
zajišťování veřejného pořádku a vnitřní bezpečnosti, včetně pátrání po
osobách a věcech,
c) zpracování
osobních údajů při zajišťování obranných a bezpečnostních zájmů České
republiky,
d) další
zpracování osobních údajů, které mají být nebo jsou zařazeny do evidence nebo
jejichž zpracování probíhá zcela nebo částečně automatizovaně, nejde-li
o zpracování osobních údajů fyzickou osobou v průběhu výlučně
osobních nebo domácích činností, a
e) postavení
a pravomoc Úřadu pro ochranu osobních údajů (dále jen „Úřad“).
Komentář
k § 2
Předmětné
ustanovení vymezuje přehledně působnost zákona. Z hlediska působnosti lze
rozdělit zákon na 5 části. Pod písm. a) a d) upravuje zákon tzv.
„unijní“ zpracování osobních údajů, jde o zpracování, které předpokládá
nařízení GDPR. Pod písm. b) zákon upravuje zpracování osobních údajů za
účelem jejich zpracování podle směrnice 2016/680. Pod písm. c) dopadá
zákon na tzv. „neunijní“ zpracování osobních údajů při zajišťování obranných
a bezpečnostních zájmů České republiky. Pod poslední bodem e) dopadá
působnost zákona na úpravu struktury a pravomoci Úřadu pro ochranu
osobních údajů, která je adaptací českého právního řádu na nařízení GDPR.
Pod písm. d)
ustanovení se zdůrazňuje, že se jedná o zpracování osobních údajů,
která mají být zařazeny do evidence nebo jejichž zpracování probíhá zcela nebo
částečně automatizovaně, kdy nejde o zpracování osobních údajů fyzickou
osobou v průběhu výlučně osobních nebo domácích činností. Tím zákon
vymezuje svoji působnost shodně s nařízením GDPR, konkrétně s jeho
článkem 2(2). Tento článek mimo jiné stanoví, že toto nařízení se vztahuje na
zcela nebo částečně automatizované zpracování osobních údajů a na
neautomatizované zpracování těch osobních údajů, které jsou obsaženy
v evidenci nebo do ní mají být zařazeny fyzickou osobou v průběhu výlučně
osobních či domácích činností. Ustanovení má odstranit pochybnosti, zda např.
pravidla pro výběr daní, která nejsou upravena právem EU, podléhají nařízení
GDPR nebo pro ně platí jiná pravidla.
Takovým
zpracováním osobních údajů je, kromě příkladů uváděných v úvodním ustanovení
(recitálu 18), tedy korespondence nebo vedení adresářů nebo využívání
sociálních sítí a internetu fyzickou osobou pro osobní účely, také
například kamera v bytě nebo rodinném domě nebo kamera zabírající pouze
soukromý pozemek patřící osobě nebo členu domácnosti. Tato zpracování se totiž
neřídí nařízením GDPR ani tím tímto zákonem.
Důležité!
Z předmětného
ustanovení vyplývá v podstatě základní členění ochrany osobních údajů
v našem právu do oblasti:
-
vnitřní trh
a veřejná sféra,
-
činnost orgánů
v trestním řízení,
-
ochrana
a národní bezpečnost.
Na první oblast
– zpracování osobních údajů v rámci vnitřního trhu a v rámci
veřejnoprávní sféry
s výjimkou obrany, národní bezpečnosti a bezpečnostních hrozeb,
dopadá nařízení GDPR [viz čl. 2 (2) nařízení GDPR].
Oblast
zpracování osobních údajů za účelem předcházení a vyhledávání trestné
činnosti
[písm. b)] je na úrovni EU upravena směrnicí 2016/680. V českém právu
pak zákonem č. 141/1961 Sb., trestní řád, zákonem
č. 283/1991 Sb., o Policii ČR, zákonem č. 300/2013 Sb.,
o Vojenské policii, zákonem č. 17/2012 Sb., o Celní správě
České republiky, zákonem č. 269/1994 Sb., o Rejstříku trestů,
zákonem č. 257/2000 Sb., o Probační a mediační službě,
zákonem č. 283/1993 Sb., o státním zastupitelství a zákonem
č. 104/2013 Sb., o mezinárodní justiční spolupráci ve věcech
trestních.
Třetí oblast
ochrany osobních údajů v oblasti obrany a národní bezpečnosti není upravena na úrovni EU vůbec. Některá
pravidla nalezneme v zákoně č. 153/1994 Sb.,
o zpravodajských službách ČR, v zákoně č. 412/2005 Sb.,
o ochraně utajovaných skutečností a v zákoně č. 320/2015 Sb.,
o hasičském záchranném sboru.
§ 3
Subjekt údajů
Subjektem údajů se
rozumí fyzická osoba, k níž se osobní údaje vztahují.
Komentář
k § 3
Podle nařízení
GDPR je subjektem údajů fyzická osoba, jíž se osobní údaje týkají.
Subjekt údajů
nemůže být nikdy právnická osoba – viz úvodní ustanovení (recitál 14) „Toto
nařízení se nevztahuje na zpracování osobních údajů právnických osob,
a zejména podniků vytvořených jako právnické osoby, včetně názvu, právní
formy a kontaktních údajů právnické osoby.“ Údaje vztahující se
k právnické osobě tak nejsou osobními údaji.
Osobní údaje
mohou být pouze ve vztahu k žijící fyzické osobě, jelikož nařízení GDPR
vylučuje svoji působnost na údaje o zesnulých osobách – viz úvodní ustanovení (recitál 27) „Toto
nařízení se nevztahuje na osobní údaje zesnulých osob.“ Nicméně úmrtím
nepozbývá osobnost člověka občanskoprávní ochrany – viz § 82 odst. 2
OZ „Po smrti člověka se může ochrany jeho osobnosti domáhat kterákoli
z osob jemu blízkých.“ Někdy mohou údaje o zemřelé osobě vypovídat
o osobě žijící.
Je třeba
připomenout, že působnost nařízení GDPR se nevztahuje na počaté dítě. Údaje
o něm se v praxi překrývají s údaji o matce. Podle
§ 25 OZ se však na počaté dítě se hledí jako na již narozené, pokud to
vyhovuje jeho zájmům a má se za to, že se dítě narodilo živé.
Více již
najdete v měsíčníku Poradce 4-5/2023.
|