Jste
zaměstnavatel? Určitě uzavíráte se zaměstnanci pracovní poměr, a tak se
vykonává „závislá práce“. Je to vlastně základ pracovního práva jako takového.
V našem článku proto probereme závislou práci kompletně, a to jak
pracovní poměr, tak dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr.
Pracovní poměr pak probereme od jeho vzniku, přes možné změny až k jeho
zániku nebo skončení.
1. Závislá práce
Závislou prací je
práce, která je vykonávána ve vztahu nadřízenosti zaměstnavatele
a podřízenosti zaměstnance, jménem zaměstnavatele, podle pokynů
zaměstnavatele a zaměstnanec ji pro zaměstnavatele vykonává osobně. Závislá
práce musí být vykonávána za mzdu, plat nebo odměnu za práci, na náklady
a odpovědnost zaměstnavatele, v pracovní době na pracovišti
zaměstnavatele, popřípadě na jiném dohodnutém místě.
Podle tohoto
ustanovení je závislou prací vztah vykazující následující znaky:
-
výkon práce ve vztahu
nadřízenosti zaměstnavatele a podřízenosti zaměstnance,
-
osobní výkon práce
zaměstnance pro zaměstnavatele,
-
výkon práce podle pokynů
zaměstnavatele a jménem zaměstnavatele,
-
výkon práce za mzdu, plat
nebo jinou odměnu za práci,
-
výkon práce
v pracovní době nebo jinak stanovené nebo dohodnuté době na pracovišti
zaměstnavatele, popřípadě na jiném dohodnutém místě,
-
výkon práce na náklady
zaměstnavatele a na jeho odpovědnost.
Rozlišení,
zda jde o závislou práci nebo o výkon tzv. nezávislé práce (např.
osoby samostatně výdělečně činné, živnostníci, lékaři, advokáti apod.) má
obrovské dopady do ostatních zákonů, a to především do oblasti daně
z příjmů a do oblasti zdravotního a sociálního pojištění.
Z pohledu těchto předpisů je samozřejmě výhodnější práce nezávislá. Proto
také hned po r. 1989 byl vytvořen tzv. švarcsystém, kdy zaměstnanci pracovali
pro zaměstnavatele jako osoby samostatně výdělečně činné, v podstatě na
občanskoprávní (nepojmenovanou) nebo obchodněprávní smlouvu. Zaměstnavatelé je
nutili, aby si samy zařizovaly odvod daní a platby pojistného jako
živnostníci, přestože vykonávali práci jako ostatní zaměstnanci
v pracovněprávním vztahu. Tím samozřejmě docházelo k obrovským
únikům, zejména na daních, neboť stát po r. 1989 z politických důvodů do
jisté míry preferoval živnostníky a osoby samostatně výdělečně činné.
Horší však ještě bylo, že tyto osoby prakticky nebyly chráněny jako ostatní
zaměstnanci, při jakékoliv organizační změně u zaměstnavatele byly první
na řadě ve skončení výkonu práce.
Z těch všech
důvodů se dostala do ustanovení § 5 písm. e) zákona o zaměstnanosti
definice nelegální práce. Podle ní nelegální prací je:
-
výkon závislé práce
fyzickou osobou mimo pracovněprávní vztah, nebo
-
pokud fyzická
osoba-cizinec vykonává práci v rozporu s vydaným povolením
k zaměstnání nebo bez tohoto povolení, je-li podle tohoto zákona
vyžadováno, nebo v rozporu se zaměstnaneckou kartou vnitropodnikově
převedeného zaměstnance nebo modrou kartou vydanými podle zákona
o pobytu cizinců na území České republiky nebo bez některé z těchto
karet; to neplatí v případě výkonu jiné práce podle § 41 odst. 1 písm. c)
zákoníku práce, nebo;
-
pokud fyzická
osoba-cizinec vykonává práci pro právnickou nebo fyzickou osobu bez platného
povolení k pobytu na území České republiky, je-li podle zvláštního
právního předpisu vyžadováno.
Tato definice je
protipólem pojmu závislá práce v zákoníku práce. Vyplývá z ní jediné a zásadní – legální
práce může být vykonávána pouze jako práce závislá podle zákoníku práce, tedy
v pracovněprávním vztahu.
Těmito ustanoveními není a priori vyloučen výkon práce na základě
smluv uzavřených podle obchodního, popř. občanského zákoníku, ovšem za předpokladu, že
na základě těchto smluv nebude vykonávána práce naplňující znaky závislé práce.
Nejčastěji se v této souvislosti setkáváme se smlouvou o obchodním
zastoupení, mandátní smlouvou, smlouvou o zprostředkování, smlouvou
o dílo.
Práce vykonávaná na
základě těchto jiných (ne – pracovněprávních) smluv např. formou
jednorázových – byť i opakujících se – zakázek, při kterých dodavatel
prací používá své vlastní pracovní prostředky (kancelář, výpočetní techniku
apod.) a nepodléhá pokynům objednatele práce ohledně pracovních postupů
a pracovní doby, zakázek poskytovaných tímto způsobem více firmám, apod.
(například práce daňového poradce, externí účetní, různé obory poradenství)
znaky závislé práce nenaplňuje a je možno ji vykonávat
i v obchodněprávním nebo občanskoprávním smluvním vztahu. Podpůrnou
informací pro posouzení výkonu závislé práce je také skutečnost, zda
u objednatele díla pracují na totožných pozicích vedle osob pracujících na
základě obchodní smlouvy i zaměstnanci objednatele s pracovními smlouvami
nebo dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr.
Pro úplnost je třeba
konstatovat, že k tzv. zastřenému výkonu závislé práce může docházet
pouze v případě, že dodavatelem díla (obchodním zástupcem, mandatářem
atd.) je fyzická osoba vlastnící živnostenský list, nikoli obchodní
společnost.
Při posuzování
konkrétního případu je vždy nutno vycházet z podrobného posouzení
charakteru práce, kterou konkrétní fyzická osoba (obchodní zástupce, mandatář,
zprostředkovatel, zhotovitel díla, potenciální „zaměstnanec“) pro druhou
smluvní stranu (zastoupeného, mandanta, objednatele díla, resp. potenciálního
„zaměstnavatele“) vykonává. Rozhodující přitom je, zda se jedná o výkon
tzv. závislé práce či nikoli.
Pokud by smluvní
strany chtěly občanskoprávní nebo obchodněprávní smlouvou zastřít pracovní
smlouvu nebo dohodu o práci konané mimo pracovní poměr, bylo by nutno
aplikovat občanský zákoník a jeho ustanovení o zastřených právních
jednáních. Podle § 555 OZ
totiž platí, že právní jednání se posuzuje podle svého obsahu a že má-li
být určitým právním jednáním zastřeno jiné právní jednání, posoudí se podle
jeho pravé povahy.
Důsledky toho, že
bylo uzavřeno zastřené právní jednání namísto pracovněprávního vztahu, tedy
občanskoprávní nebo obchodněprávní smlouva, se projeví rovněž v oblasti
práva veřejného, neboť v takových případech pravidelně vznikají nedoplatky
na daních a na zdravotním a sociálním pojištění.
Významnou roli při
zjišťování, zda jde o závislou práci nebo o výkon práce na základě
švarcsystému hrají inspektoráty práce. Státní úřad inspekce práce se prakticky
od svého založení v r. 2005 pravidelně každoročně věnuje potírání
nelegální práce. Podle zákona o inspekci práce orgán inspekce práce může
zaměstnavateli uložit v případě, kdy řádně se zaměstnancem neuzavře
pracovní smlouvu nebo dohodu o práci konané mimo pracovní poměr až do výše
10 000 000 Kč.
V zákoně
o zaměstnanosti je pak uveden „speciální“ přestupek a správní delikt
pro nelegální práci. Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že vykonává nelegální
práci a může očekávat pokutu až do výše 100 000 Kč. Pokud právnická osoba
umožní výkon nelegální práce, může očekávat pokutu až do výše 10 000 000 Kč.
Z judikatury:
rozsudek NSS sp. zn. 6 A 45/2001 (157/2004 Sb. NSS) „Povinnost prokázat, že jde o zastřený
pracovněprávní vztah, leží na správním orgánu, jelikož jeho úlohou je vyvrátit
tvrzení účastníka řízení o tom, že se o takový zastřený
pracovněprávní vztah nejedná. Pokud správní orgán nevyzval účastníka správního
řízení k předložení důkazů, jejichž provedení účastník řízení navrhoval,
nevyslechl jej a nevyslechl ani osoby, se kterými měl účastník řízení
podle závěru učiněného správním orgánem uzavřít zastřený pracovněprávní vztah,
a přitom se v rozhodnutí ani nevypořádal s odmítnutím
navrhovaných důkazů, odepřel tím účastníku řízení právo na spravedlivý proces
a porušil § 3 odst. 4, § 32, § 33 a § 46 správního řádu (nyní § 3
a § 50 správního řádu).
1.1 Znaky
pracovních smluv
Vymezujícím znakem
pracovní smlouvy na rozdíl od smluv občanskoprávních (obchodněprávních) je
především ona skutečnost, že jejich obsahem je výkon závislé práce. Závislá
práce je vykonávána ve vztahu nadřízenosti a podřízenosti mezi smluvními
stranami. Zaměstnavatel je oprávněn dávat zaměstnanci pokyny, řídit
a organizovat jeho práci a zaměstnanec je povinen tyto pokyny
respektovat a pracovat podle pokynů zaměstnavatele. Tím je dáno dominantní
postavení zaměstnavatele.
Druhým znakem
pracovního práva je skutečnost, že zákoník práce, spíše, než obsah pracovní
smlouvy upravuje průběh pracovního poměru od jeho vzniku až k jeho zániku
a řídí jednání zaměstnavatele a zaměstnance. Tomu tak
v případě občanskoprávních a obchodněprávních smluv není. Občanský
zákoník definuje jednotlivé typy smluv, ale neupravuje vlastní obsah jednání
tak konkrétně a smluvní strany tak „nevede za ručičku“ jako je vede
z mnoha důvodů (zejména ochrany zaměstnance jako potenciálně slabší
strany) zákoník práce.
Třetím momentem
odlišujícím pracovní smlouvy od smluv občanskoprávních a obchodněprávních
je skutečnost, že vytváří zvláštní vztah mezi zaměstnancem
a zaměstnavatelem se zvláštními právy a povinnostmi na obou stranách.
Zaměstnanec je především povinen vykonávat práci osobně a nemůže se nechat
při výkonu práce zastupovat, plnit povinnosti z pracovní smlouvy nemůže za
zaměstnance třetí subjekt.
Čtvrtou specifickou
skutečností je fakt, že v řadě směrů má zaměstnavatel oprávnění
jednostranně (i když v některých případech po projednání se
zástupci zaměstnanců) určovat pracovní podmínky, a to prakticky bez
ujednání mezi smluvními stranami. Jedná se např. o stanovení rozvržení
pracovní doby a čerpání dob odpočinku, včetně dovolené.
Kromě uvedených znaků
je třeba připomenout i další dvě specifika pracovních smluv. První
a základní je skutečnost, že pracovní smlouva je uzavírána mezi partnery,
kteří se vyznačují nestejnou vyjednávací silou. Tato skutečnost je obecně
považována za charakteristický a zvláštní rys pracovních smluv, neboť pro
oblast soukromého práva by mělo zásadně platit i faktické rovné postavení
smluvních stran při sjednávání závazkového vztahu. Nestejná vyjednávací síla
mezi smluvními stranami při sjednávání závazkového vztahu v pracovním
právu vede k intervenci zákonodárce směrem k ochraně zaměstnance před
nepříznivými sociálními dopady, které by na něj mohla mít ničím neomezená síla
zaměstnavatele. Proto se již v 19. století vžil také pro pracovní právo
název „ochranné zákonodárství“.
Právní předpis
proto často stanoví povinnost chovat se určitým způsobem a neumožňuje
odchylné ujednání, a to ani tehdy, kdyby s tím zaměstnanec souhlasil.
Právní úprava pracovněprávních vztahů vychází
z předpokladu, že svobodná vůle zaměstnance, například při uzavírání
pracovní smlouvy nebo jejím prodloužení, může být ekonomicky a sociálně
determinována pod tlakem získat práci. Snahou pracovněprávních norem proto je
vyrovnávat tuto nerovnost poskytnutím právní ochrany nebo zvýhodněním
zaměstnance, jakožto slabší smluvní strany.
Pro fyzickou osobu
je získání zaměstnání a jeho udržení v zásadě nezbytný předpoklad
k uspokojování potřeb svých i osob jí blízkých. V základním pracovněprávním vztahu
navíc zaměstnanec koná práci v organizační podřízenosti podle pokynů
zaměstnavatele. Jeho postavení je proto poskytována zvláštní ochrana, a to
jak co do pracovních podmínek, tak do zvýšené stability zaměstnání.
V duchu tohoto přístupu by zákoník práce i nadále měl obsahovat
právní úpravu, která zaručuje vyšší míru ochrany zaměstnance
a interpretace zákoníku práce by měla být prováděna v duchu základních
zásad pracovněprávních vztahů.
Konečně je třeba
zmínit skutečnost, že individuální pracovní smlouvy jsou právně podřízeny
smlouvám kolektivním. Přitom je třeba zdůraznit, že tyto kolektivní smlouvy
nebyly či nemusely být vůbec odsouhlaseny stranami individuální smlouvy, tedy
zaměstnanci. To platí obecně o zaměstnancích, ale v případě vyšších
kolektivních smluv, to platí i o zaměstnavatelích. V neposlední
řadě je třeba zdůraznit, že kolektivní smlouvy dopadají, a to nejen
v České republice, ale i v řadě dalších zemí, i na ty
zaměstnance, kteří nejsou členy odborů.
1.2 Definice
pojmu závislá práce
Závislá práce může být vykonávána výlučně v základním
pracovněprávním vztahu, není-li upravena zvláštními právními předpisy. Základními
pracovněprávními vztahy jsou pracovní poměr a právní vztahy založené
dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr. Tyto definice obsahuje
ustanovení § 2 ZP.
Definice pojmu
závislá práce se poprvé objevila v nyní platném zákoníku práce v r.
2006. Určitými změnami prošla v r. 2012 (novela provedená zákonem č.
365/2011 Sb.). Jednalo se však víceméně o změny formulační. Ustanovení
bylo rozčleněno do dvou odstavců, aby v prvním byly vyjádřeny znaky
závislé práce a v odstavci druhém podmínky jejího výkonu.
Základním
definičním znakem závislé práce, který ji odlišuje od občanskoprávních
a obchodněprávních vztahů je skutečnost, že tato práce je vykonávána ve
vztahu nadřízenosti a podřízenosti mezi smluvními stranami. Zaměstnavatel je oprávněn dávat zaměstnanci
pokyny a zaměstnanec je povinen tyto pokyny respektovat. Právní rámec
pracovněprávních smluv pak vytváří vymezení dominantního postavení
zaměstnavatele. Druhým odlišujícím se znakem od občanskoprávních
a obchodněprávních vztahů je skutečnost, že pracovněprávní vztahy
vytvářejí zvláštní osobní vztahy mezi zaměstnavatelem a zaměstnancem se
zvláštními právy a povinnostmi na obou stranách. Zaměstnanec je především
povinen vykonávat práci osobně a nemůže se nechat při výkonu práce
zastupovat, plnit povinnosti ze smlouvy nemůže za zaměstnance třetí subjekt. Pracovní
vztah rovněž zakládá závazek loajality zaměstnance vůči zaměstnavateli.
Zaměstnavatel má naproti tomu velké povinnosti v oblasti bezpečnosti
a ochrany zdraví při práci, zákon mu ukládá povinnost chránit zdraví
a život zaměstnance.
Tento
pracovněprávní vztah tak má charakter jakési „služby“, skládající se
z pokynů zaměstnavatele, které je zaměstnanec povinen plnit. Zaměstnavatel tak prostřednictvím
(s využitím) pracovní síly zaměstnance realizuje svoji činnost.
V jednání zaměstnance tak lze velmi obtížně rozlišit autonomii projevu
vůle a plnění pokynů uložených mu zaměstnavatelem. Právní předpis z tohoto
důvodu poskytuje zaměstnanci zvláštní zákonnou ochranu jeho postavení při
výkonu práce.
Definiční prvek
závislosti je dán také tím, že k uzavření pracovněprávního vztahu
zpravidla dochází v zájmu osoby tuto činnost vykonávající, protože tu by
ve svém důsledku neuzavření smlouvy vážně poškodilo.
Zákon dále stanoví
výslovně, že závislá práce může být vykonávána výlučně v základním
pracovněprávním vztahu, není-li upravena zvláštními právními předpisy.
Základními pracovněprávními vztahy jsou pracovní poměr a právní vztahy
založené dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr.
Výkon závislé
práce může být jednak na základě pracovního poměru a jednak na základě
dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr, tedy dohody o provedení práce a dohody
o pracovní činnosti. Dále pak z výše uvedeného vyplývá, že závislá
práce může být upravena kromě zákoníku práce i zvláštními právními
předpisy. Příkladmo je odkazováno na služební zákon, který asi zákonodárce
považuje (i s ohledem na množství subjektů, na které působí) za druhý
největší zákon upravující závislou práci.
Zákoník práce
v původní verzi z r. 2006 obsahoval dokonce taxativní výčet
pracovněprávních vztahů, na které se aplikoval. Zákoník práce se na tyto
pracovněprávní vztahy aplikoval jednak na principu subsidiarity, tj. vždy pokud
zvláštní předpis nestanovil jinak. Naproti tomu na některé pracovněprávní
vztahy se vztahoval na principu delegace, jen pokud to výslovně stanovil nebo
pokud to stanovily tyto zvláštní předpisy. I v celé řadě těchto
případů však platilo, že předpisy, na něž zákoník práce odkazoval, subsidiaritu
zákoníku práce zakládaly.
Novela zákoníku práce
v r. 2012 však toto zrušila s tím, že zákoník práce si nechce
osvojovat úlohu komplexního pracovněprávního zákona, ale pouze úlohu zákona
základního. Problémem se zdálo být, že dosavadní základní výčet se nejevil
účelný v tom, že v průběhu legislativního procesu se nedařilo vždy
postihnout příslušné odchylky od zákoníku práce provedené v jiných
zákonech a zákoník práce se za platným a účinným právním stavem
opožďoval. Pro příklad pracovněprávních vztahů upravených jinými zákony si
uveďme státní zástupce. Postavení státních zástupců upravuje zákon
o státním zastupitelství. Podle tohoto zákona státní zástupci vykonávají
svoji funkci v pracovním poměru. Podle tohoto zákona se na pracovní poměr
státních zástupců vztahuje zákoník práce, pokud zákon o státním
zastupitelství nestanoví jinak. Odchylky se týkají zejména vzniku
a skončení pracovního poměru a dále přidělení k výkonu služby.
Právní čekatelé na státních zastupitelstvích vykonávají čekatelskou praxi
v pracovním poměru, a pokud zákon o státním zastupitelství
nestanoví jinak, řídí se pracovní poměr právního čekatele ustanoveními zákoníku
práce. Justiční čekatelé realizují svoji činnost v pracovním poměru
a podle zákona o soudech, soudcích, přísedících a státní správě
soudů se jejich pracovní poměr řídí zákoníkem práce, pokud zákon nestanoví
jinak. Služební zákon také v řadě ustanovení stanoví, že na státní
zaměstnance ve služebním poměru se vztahují jednotlivá ustanovení zákoníku
práce v oblasti náhrady škody, v podmínkách služby státních
zaměstnankyň či bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Zákoník práce se dále
vztahuje např. na pracovněprávní vztahy čekatelů připravujících se na výkon
státní služby, úředníků územních samosprávných celků, akademických pracovníků
vysokých škol, pedagogických pracovníků, ředitelů veřejně prospěšných
institucí, velitelů posádek a členů posádek plavidel provozujících námořní
plavbu, zaměstnanců v probační a mediační službě, advokátů
vykonávajících advokacii v pracovním poměru, asistentů soudců, asistentů státních
zástupců, veřejného ochránce práv, zástupce veřejného ochránce práv, notářských
kandidátů, notářských koncipientů, exekutorských kandidátů, exekutorských
koncipientů a advokátních koncipientů. Na všechny tyto vztahy je aplikován
zákoník práce na principu subsidiarity, tzn., vztahuje se vždy, pokud zvláštní
zákon nestanoví jinak.
1.3 Statutární
orgán a závislá práce
Pracovněprávním
vztahem nemůže být nikdy vztah mezi obchodní společností (družstvem)
a členem statutárního orgánu, pokud jde o výkon funkce statutárního
orgánu. Tento vztah se řídí přiměřeně ustanoveními o mandátní smlouvě
(občanský zákoník), pokud ze smlouvy o výkonu funkce, byla-li uzavřena,
nebo ze zákona, nevyplývá jiné určení práv a povinností. Vztah mezi členem
statutárního orgánu obchodní společnosti (družstva) a mezi společností
(družstvem) není a nemůže být vztahem pracovněprávním. Obdobně jako
nemůže být uzavřen pracovní poměr se statutárními orgány zaměstnavatele (který
je obchodní společností či družstvem) tak, aby druhem práce byl výkon
povinností vyplývajících z funkce statutárního orgánu, nelze uzavřít ani
pracovněprávní vztah s prokuristou tak, aby druhem práce byla prokura.
Na druhou stranu však
v celé řadě zvláštních zákonů je upraven výkon činnosti statutárního
orgánu v pracovním poměru. Je tomu tak např. u ředitele státního
podniku podle zákona o státním podniku, generálního ředitele České tiskové
kanceláře podle zákona o České tiskové kanceláři, generálního ředitele
Českého rozhlasu podle zákona o Českém rozhlasu či generálního ředitele
České televize podle zákona o České televizi.
Nicméně
i u statutárního orgánu (prokuristy) obchodní společnosti (družstva)
je možné, aby byl mezi ním a společností uzavřen pracovní poměr, kdy
druhem práce bude jiná činnost než výkon funkce statutárního orgánu.
V takovém případě vzniknou dva paralelní a na sobě nezávislé právní
vztahy, a to jednak vztah člena statutárního orgánu a společnosti,
který se bude řídit mandátní smlouvou nebo přímo zákonem o obchodních korporacích,
a pracovněprávní vztah mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, jehož
předmětem však nemůže být výkon funkce statutárního orgánu, ale práce jiného
druhu.
Z judikatury:
Rozsudek VS v Praze, sp. zn. 6 Cdo 108/92 „Činnost statutárního orgánu (popřípadě jeho člena,
jde-li o kolektivní orgán) obchodní společnosti s ručením omezeným
nevykonává fyzická osoba v pracovním poměru, a to ani v případě,
že není společníkem. Právní předpisy ani povaha společnosti s ručením
omezeným nebrání tomu, aby jiné činnosti pro tuto obchodní společnost
vykonávaly fyzické osoby na základě pracovněprávních vztahů, pokud náplní
pracovního poměru (nebo jiného pracovněprávního vztahu) není výkon činnosti
statutárního orgánu. Skutečnost, že fyzická osoba je společníkem společnosti
s ručením omezeným, nebo že byla ustanovena statutárním orgánem
společnosti, sama o sobě nebrání tomu, aby navázala s touto
společností pracovní poměr nebo jiný pracovněprávní vztah, pokud jeho náplní
není výkon činnosti statutárního orgánu.“
Rozsudek NS sp.
zn. 21 Cdo 1269/2003 „Prokura
je zvláštním druhem plné moci, kterou může udělit jen podnikatel; vztah mezi
prokuristou a podnikatelem není vztahem pracovněprávním. Skutečnost, že
fyzická osoba je prokuristou společnosti s ručením omezeným, sama
o sobě nebrání tomu, aby navázala s touto společností pracovní poměr
nebo jiný pracovní vztah, pokud jeho náplní není výkon činnosti prokuristy.“
Více již
najdete v měsíčníku DÚVaP 6-7/2021.
Poplatníci daně
z příjmů fyzických osob mohou při splnění zákonem stanovených podmínek
základ daně snížit o odčitatelné položky, kterými je i daňová ztráta.
Zákon o daních z příjmů v § 5 odst. 3 stanoví, že
pokud podle účetnictví, daňové evidence nebo podle záznamů o příjmech
a výdajích přesáhnou výdaje příjmy uvedené v § 7 a 9, je
rozdíl ztrátou. Za jakých podmínek lze uplatnit stratu pro daňové účely?
Ztrátu lze na straně
poplatníků daně z příjmů fyzických osob pro daňové účely uplatnit pouze
u dvou druhů příjmů – dílčích základů daně, tj. u příjmů ze samostatné
činnosti podle § 7 zákona a u příjmů z nájmu podle § 9
zákona. Při vykázání ztráty je základ daně nulový.
Ztrátou se rozumějí
i případy, kdy poplatník při výkonu činnosti, z níž mohou plynout
příjmy ze samostatné činnosti podle § 7 nebo příjmy z nájmu podle
§ 9, nedosáhl ve zdaňovacím období příjmů, ale měl pouze výdaje.
V tomto případě je důležité, aby poplatník činnost skutečně prováděl
a správci daně tuto skutečnost prokázal.
O daňovou ztrátu
se sníží úhrn dílčích základů daně zjištěných podle jednotlivých druhů příjmů,
s výjimkou dílčího základu daně z příjmů ze závislé činnosti podle
§ 6 zákona.
Snížení základu
daně o vykázanou daňovou ztrátu
Novela
č. 299/2020 Sb., zákona o daních z příjmů počínaje r. 2020
rozšířila v § 34 možnost uplatnění daňové ztráty i na 2
předcházející zdaňovací období. Podle § 34 odst. 1 zákona lze od
základu daně odečíst pravomocně stanovenou daňovou ztrátu nebo její část,
a to ve 2 zdaňovacích obdobích bezprostředně předcházejících
zdaňovacímu období nebo období, za které se podává daňové přiznání, za která se
daňová ztráta stanoví, nebo v 5 zdaňovacích obdobích bezprostředně
následujících po období, za které se daňová ztráta stanoví.
Bude-li
mít poplatník za zdaňovací období 2020 vyměřenou daňovou ztrátu, může tuto
ztrátu uplatnit ve zdaňovacím období roku 2019 i zdaňovacím období 2018.
Měl-li poplatník za zdaňovací období 2019 a 2018 kladnou daň, kterou již
zaplatil, vznikne mu přeplatek. O vrácení vratitelného přeplatku si může poplatník
standardně požádat. Dochází k časovému posunu daňové povinnosti, kdy
poplatník namísto kompenzace daňové ztráty v následujících zdaňovacích
obdobích může toto učinit již v okamžiku, kdy je mu ztráta stanovena
a kdy finanční prostředky potřebuje nejvíce, a to zpětně za období
započatá v uplynulých dvou letech.
V daňovém
přiznání nebo dodatečném daňovém přiznání poplatník podle § 34 zákona
uvede zdaňovací období nebo období, za které se podává daňové přiznání, za
která byla daňová ztráta, kterou uplatňuje jako položku odčitatelnou od základu
daně, stanovena, a výši, v jaké ji uplatňuje.
Nově zákon stanoví
povinnost uvést v daňovém přiznání, za jaké zdaňovací období se ztráta
uplatňuje a v jaké výši.
Vzdání se práva na
uplatnění ztráty
Podle § 34 zákona
se poplatník může vzdát práva na uplatnění daňové ztráty pro zdaňovací
období následující po období, za které se tato daňová ztráta stanoví, a to
oznámením správci daně ve lhůtě pro podání daňového přiznání za období, za
které se daňová ztráta stanoví. Lhůtu pro podání tohoto oznámení nelze navrátit
v předešlý stav. Vzdání se práva na uplatnění daňové ztráty má účinky
pro všechna období následující po období, za které se tato daňová ztráta
stanoví. Vzdání se práva na uplatnění daňové ztráty nelze vzít zpět.
Zákon od r. 2020
umožňuje vzdát se práva na uplatnění daňové ztráty jako položky odčitatelné od
základu daně ve zdaňovacích obdobích následujících po období, za které byla
stanovena. Toto vzdání se musí poplatník učinit ve lhůtě pro podání daňového
přiznání s tím, že se vztahuje na všechna následující zdaňovací období
a na celou daňovou ztrátu, nelze ho tedy uplatnit jen na některá
následující zdaňovací období nebo jen vůči části daňové ztráty. V takovém
případě lze daňovou ztrátu uplatnit jen ve 2 zdaňovacích obdobích bezprostředně
předcházejících období, za které byla stanovena. Vzdání se práva na uplatnění
daňové ztráty nelze vzít zpět.
Limit pro zpětný
odečet ztráty
Ve zdaňovacích
obdobích předcházejících období, za které se daňová ztráta stanoví, lze
v souladu s § 34 zákona tuto daňovou ztrátu odečíst od základu
daně pouze do souhrnné výše nepřesahující 30 000 000 Kč.
Zákon umožňuje
poplatníkům na základě jejich rozhodnutí uplatnění daňové ztráty zpětně 2
zdaňovací období bezprostředně předcházející zdaňovacímu období, za které
daňová ztráta stanoví, a to do souhrnné výše nepřesahující 30 000
000 Kč. Pokud se tak poplatník rozhodne, uplatní odečet této ztráty
dodatečným daňovým přiznáním.
Příklad
č. 1
Podnikatel
vykázal v r. 2018 základ daně ve výši 200 000 Kč, v r. 2019
ve výši 300 000 Kč s tím, že odpovídající daň uhradil. Za rok
2020 mu byla vyměřena daňová ztráta ve výši 310 000 Kč. Otázkou je,
jak bude postupovat z hlediska daně z příjmů.
Poplatník může,
pokud se tak rozhodne, podat dodatečné daňové přiznání za r. 2018 a 2019,
ve kterých si od základu daně odečte vyměřenou daňovou ztrátu, a to podle
svého uvážení, maximálně však do celkové výše 300 000 Kč.
Přeplatek na dani
bude v příslušné výši za r. 2018 a 2019 podnikateli na základě žádosti
vrácen. Následně v daňovém přiznání za rok 2021
a v bezprostředně následujících 4 zdaňovacích obdobích bude moci
uplatnit zbývající část daňové ztráty z roku 2020 ve zbývající výši.
Příklad
č. 2
Poplatník
fyzická osoba pronajímal od roku 2014 bytovou jednotku, příjmy z nájmu
vykazoval jako příjem podle § 9 zákona. Výdaje uplatňoval ve skutečné
doložené výši, včetně oprav a odpisů bytové jednotky. V roce 2019
provedl v bytě opravu za 500 000 Kč. Příjmy z nájmu byly jen 250
000 Kč. Za r. 2019 vznikla tedy daňová ztráta ve výši 250 000 Kč.
V roce 2020 začal podnikat s tím, že počátkem roku 2020 pronajímanou
bytovou jednotku prodal. Otázkou je, zda si může odečíst daňovou ztrátu
z nájmu bytové jednotky od příjmů z podnikání podle § 7 zákona
i v případě, že již byt nepronajímá a nemá tedy příjmy
z nájmu podle § 9 zákona.
Od příjmů
z podnikatelské činnosti v roce 2020 je obecně možno odečíst daňovou
ztrátu z roku 2019, která vznikla u dílčího základu daně z nájmu
podle § 9 zákona.
V konkrétním případě je však třeba prokázat, že výdaje spojené
s opravou bytu byly skutečně výdaji na dosažení, zajištění a udržení
příjmů z nájmu v souladu s § 24 odst. 1 zákona. Pokud
např. pronajímatel nájem bytové jednotky ukončil, poté bytovou jednotku opravil
a následně prodal, nejsou výdaje spojené s danou opravou výdaji
dílčího základu daně podle § 9 zákona, tj. výdaji u příjmů
z nájmu. Tyto výdaje by mohl poplatník uplatnit proti příjmům
z prodeje bytové jednotky, a to za podmínky, že příjem z prodeje
není od daně osvobozen v souladu s § 4 zákona.
Kdy je vhodné
ztrátu uplatnit
Odpočet daňové ztráty
od základu daně, resp. od dílčích základů daně podle § 7 až 10 zákona,
musí poplatník řádně zvážit. Především musí pamatovat, že daňovou ztrátu lze
odečítat po dobu 5 následujících let, případně 2 roky zpětně, zatím co některé
odpočty, resp. daňové výhody, jsou možné pouze v daném roce.
Pokud poplatník
odečte daňovou ztrátu tak, že výsledný základ daně je nízký, může se stát, že:
- nevyužije (a tedy
propadne) slevu na dani na poplatníka a další slevy na dani dané
§ 35ba, tj. sleva na manžela (manželku), invaliditu, na studenta
a na umístění dítěte (školkovné),
- nevyužije
nezdanitelné částky podle § 15 zákona, tj. odečet z titulu darů,
bytové potřeby, životního pojištění, členské příspěvky zaplacené odborové
organizaci, úhrady za zkoušky ověřující výsledky dalšího vzdělávání,
- nevyužije slevu
z titulu zaměstnávání zdravotně postižených osob,
- nevyužije daňové
zvýhodnění na děti.
Vhodné je uplatnit
odečet daňové ztráty tak, aby poplatník o výše uvedené daňové výhody
nepřišel.
Vykázal-li např.
podnikatel v roce, za který právě podává daňové přiznání základ daně 110
000 Kč s tím, že má z minulého roku daňovou ztrátu
30 000 Kč, není výhodné tuto ztrátu od základu daně odečíst.
V daném případě je základ daně tak nízký, že pro poplatníka je výhodnější
ztrátu převést do dalších let a v letošním roce si uplatnit alespoň
základní slevu na poplatníka.
Více již
najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 6-7/2021.