E-noviny
Em@ilové noviny
č. 13/2025
12.9.2025

Vážení čtenáři!


V roce 2025 byl stavební zákon opakovaně novelizován. Nová právní úprava si v původních verzích záměru předsevzala sledovat tyto základní principy nového stavebního práva oproti dosavadní právní úpravě: institucionální změny, důsledná digitalizace stavební agendy, změny v územním plánování, procesní změny, řízení o povolení stavby, odstraňování staveb, změny veřejného hmotného práva, změny v soudním přezkumu. Potřebujete nové a praktické informace? Čtěte rubriku Témata novin, kde je uveřejněn příspěvek Stavební zákon po novelách a úplné znění zákona s komentářem již najdete v měsíčníku Poradce 3-4/2026, který právě vychází.

Školský zákon byl také v průběhu roku 2025 víckrát novelizován. Jaké jsou změny týkající se odkladu povinné školní docházky, asistentů pedagogů, přípravných tříd a známkování? Čtěte příspěvek Školský zákon – novela a více informací již najdete v měsíčníku PaM 10/2025.

Důležité informace na Vás čekají také v tematických balíčcích: Zákoník práce po novele, Školský zákon po novelách, Stavební zákon po novelách, Zaměstnávání po novelách zákonů.
Pokud Vás zaujaly, můžete si je objednat prostřednictvím zákaznického servisu, telefonicky nebo e-mailem.

Věříme, že jste si na dovolených pořádně odpočinuli a že Vám informace z e-mailových novin a našich publikací budou opět pomáhat při Vaši práci.

Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
redakce@i-poradce.cz

Z aktuální nabídky vybíráme:

Poradce
Poradce
DUO
PaM
Poradce
DUVaP
Aktualizace
Aktualizace
Aktualizace
Aktualizace
Aktualizace
Aktualizace

HORKÁ TÉMATA

– najdete v tematických balíčcích:

  

1. STAVEBNÍ ZÁKON PO NOVELE

 

I v roce 2025 byl stavební zákon opakovaně novelizován. Nová právní úprava si v původních verzích záměru předsevzala sledovat tyto základní principy nového stavebního práva oproti dosavadní právní úpravě: institucionální změny, důsledná digitalizace stavební agendy, změny v územním plánování, procesní změny, řízení o povolení stavby, odstraňování staveb, změny veřejného hmotného práva, změny v soudním přezkumu. Potřebujete podrobné a praktické informace? Potřebujete také informace k stavebním pracím z hlediska DPH?

Najdete je v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, majitelům staveb, pracovníkům veřejné správy, obcím, živnostníkům, daňovým poradcům, stavebníkům, pronajimatelům staveb, auditorům, ekonomům …

 

 

1. Poradce 3-4/2026 – Stavební zákon po novelách s komentářem – komentář /A5, str. 320/

 

2. Aktualizace IV/2 – Stavební zákon – úplné znění zákona po novelách /A5, str. 96/

 

3. DÚVaP 9-10/2025 – Odpočet DPH v poměrné a krácené výši – příspěvek /A5, str. 176/

 

 

Cena balíčku je 1173 Kč.

Cena balíčku s 30 % slevou je 821 Kč.

Ušetříte 352 Kč.

 

Poštovné a balné je 112 Kč.

 

 

 

 

2. ZÁKONÍK PRÁCE PO NOVELE

 

Mezi nejvýznamnější změny flexibilní novely ZP 2025, patří právní úprava zkušební doby. Zejména se jedná o prodloužení doby jejího trvání. Dále nastávají velké změny týkající se rychlejších výpovědi z pracovního poměru, doručování výpovědí, výhod pro pracující matky, úprav práce mladistvých, odstupného, podpory v nezaměstnanosti, rozvrhování pracovní doby, vstupních prohlídek, výplat v cizí měně …

Nové informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, personalistům, podnikatelům, zaměstnavatelům, manažerům, ekonomům ...

 

 

1. Poradce 1-2/2026 – Zákoník práce po novele s komentářem – komentář /A5, str. 528/

 

2. Aktualizace III/3 – Zákoník práce, Zákon o zaměstnanosti – úplná znění zákonů /A5, str. 200/

 

3. PaM 8-9/2025 – Pracovní volno z osobních důvodů – změny, Agenturní zaměstnávání a pracovnělékařské prohlídky – změny …- příspěvky /A4, str. 104/

 

 

 

Cena balíčku je 1321 Kč

Cena balíčku s 30 % slevou je 925 Kč.

Ušetříte 396 Kč.

 

Poštovné a balné je 112 Kč.

 

 

 

 

3. ŠKOLSKÝ ZÁKON – PO NOVELÁCH

 

V ČR je možnost odložení začátku povinné školní docházky využívána ve zdaleka nejvyšší míře v rámci celé Evropy. Novela z tohoto důvodu přináší opatření, jež mají tento stav korigovat. Má se dotknout rovněž povinnosti vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu v případě odložení začátku povinné školní docházky.

Velká novela školského zákona přináší balíček změn pro základní a střední školy. Změny nastanou ve financování nepedagogických pracovníků, které by měly nově hradit obce z vlastních rozpočtů. Novela se dále týká následujících problematik: slučování malých škol; sociálních a speciálních pedagogů a psychologů; více peněz pro potřebné školy, návrat online výuky, „malých bakalářek“ a certifikátů místo maturit, většího vlivu dětí na chod školy.

Potřebujete nové informace?

Najdete je v našich publikacích, které jsou určeny ředitelům předškolních, základních, středních, vyšších odborných škol; vysokým školám, pedagogickým pracovníkům ...

 

 

1. Aktualizace V/3 – Školský zákon, Zákon o informačních systémech veřejné správy - úplná znění zákonů /A5, str. 136/

 

2. Aktualizace V/2 – Školský zákon, Zákon o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek - úplná znění zákonů /A5, str. 120/

 

3. PaM 10/2025 – Novela školského zákona – příspěvek /A4, str. 72/

 

4. Poradce 11-12/2025 – Zákon o důchodovém pojištění po novele s komentářem – komentář /A5, str. 256/

 

 

Cena balíčku je 936 Kč

Cena balíčku s 30 % slevou je 655 Kč.

Ušetříte 281 Kč.

 

Poštovné a balné je 112 Kč.

 

 

 

4. ZAMĚSTNÁVÁNÍ PO NOVELÁCH ZÁKONŮ

 

Novela zákoníku práce a novela zákona o inspekci práce přinesly změny do pracovněprávní praxe. Novela zákoníku práce přinesla změny týkající se zkušební doby, výpovědí z pracovního poměru, výhod pro pracující matky, úprav práce mladistvých, odstupného, rozvrhování pracovní doby, vstupních prohlídek, výplat v cizí měně ...

Jak mají zaměstnavatelé uplatňovat práva a plnit povinnosti vyplývající z pracovněprávních předpisů, aby nedostali sankci od inspektorátu práce? Potřebujete nové informace?

Najdete je v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, personalistům, podnikatelům, zaměstnavatelům, manažerům, ekonomům ...

 

 

1. DÚVaP 5-6/2025 – Zaměstnanecké benefitypříspěvek /A5, str. 224/

 

2. PaM 10/2025 – Jak se ochránit před pokutami od inspektorátu práce, Flexibilní a zvláštní formy zaměstnávání po novele ZP …- příspěvky /A4, str. 72/

 

3. Aktualizace III/3 – Zákoník práce, Zákon o zaměstnanosti – úplná znění zákonů /A5, str. 200/

 

4. Aktualizace III/4 – Zákon o státní sociální podpoře, Zákon o sociálních službách - úplná znění zákonů po novelách /A5, str. 224/

 

 

 

Cena balíčku je 1190 Kč

Cena balíčku s 30 % slevou je 833 Kč.

Ušetříte 357 Kč.

 

Poštovné a balné je 112 Kč.

 

 

TÉMATA NOVIN

STAVEBNÍ ZÁKON PO NOVELÁCH

 

I v tomto roce (2025) byl stavební zákon novelizován opakovaně, nejprve jen dílčími drobnějšími úpravami zákonem č. 23/2025 Sb. a zákonem č. 39/2025 Sb., avšak znovu podstatně a rozsáhle zákonem č. 87/2025 Sb., kterým byl novelizován zákon o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích (energetický zákon), tzv. OZE III, který zasáhl do stavebního zákona v řadě ustanovení. Nejvýznamnějším a nejcharakterističtějším rysem nové právní úpravy je mimořádná míra centralizace správy v území a ingerence státu na všech úrovních správy území, a to bez ohledu na návrat k systému stavebních úřadu na obcích.

A následně v červenci tohoto roku zákonem č. 248/2025 Sb., o urychlení využívání některých obnovitelných zdrojů energie a o změně souvisejících zákonů, který nabyl účinnosti prakticky ihned s jeho vyhlášením (25. 07. 2025); tímto zákonem bylo dotčeno znovu přes dvacet ustanovení – opět v souvislosti se zaváděním OZE.

 

Jaká je tedy struktura schváleného stavebního zákona? Především zůstává u koncepce jednoho právního předpisu pro územní plánování a stavební řád, avšak s výrazným rozšířením části hmotného stavebního práva, byť – jak poukážeme dále – ne zcela dotaženým. Celý zákon je rozdělen do třinácti částí a doplněn devíti přílohami. U každé jednotlivé části souhrnně popisujeme, co a v jakém rozsahu bylo novelizováno. Podrobnější informace jsou následně uvedeny v příslušných pasážích stavebního zákona.

části první je upraven předmět a jsou vyloženy, obdobně jako v předchozím zákonu, pojmy, avšak podstatně obsáhleji. Řada pojmů, dříve uvedených v prováděcích vyhláškách, je definována nyní zákonem (pojmy územní plánování, mezi nimiž se právo podle pražských stavebních předpisů vrací k některým tradičním pojmům, například uliční a stavební čára; pojmy stavebního řádu s inovovanou definicí rodinného domu; pojmy ostatní, zejména se týkající jednotlivých aktérů výstavbového procesu).

 

-        Novelou [SZ 2021/2023] první části byl především zrušen pojem „koordinované vyjádření“, který byl klíčovým pojmem strukturální koncepce „státní stavební správy“, který je také opuštěn. Zpřesněna byla definice souboru staveb se stavbou hlavní. Staronově je definována politika územního rozvoje, která byla novým stavebním zákonem opuštěna, avšak s novelou se vrací. Doplněny byly dva, resp. tři podstatné pojmy, a to jednak pojem architektonická soutěž, pojem urbanistická soutěž a konečně pojem dozor projektanta (který se stává konečně vybranou činností ve výstavbě).

-        Novelou [SZ 2024] byla první část novelizována v ustanovení § 13, jímž byl nově vymezen pojem „dům pro dostupné nájemní bydlení“.

části druhé jsou pojednány, obdobně jako v předchozí právní úpravě, organizace a výkon veřejné správy, a to obecně a s rozlišením výkonu v územním plánování a ve stavebním řádu. Ponecháním pořizování v režimu přenesené působnosti státní správy (proti vší věcné i právní logice) tak víceméně setrvává stávající model. Původně byl ústředním orgánem územního plánování míněn Nejvyšší stavební úřad, jemuž mělo příslušet obdobné postavení i ve věcech stavebního řádu. Jako jeho specifická součást byl koncipován „Specializovaný stavební úřad“. Ponechán byl i formát „jiných stavebních úřadů“ (MO, MV, MSp). V samostatném režimu pak budou MO a MV určovat opatřením obecné povahy „vymezená území“.

-        Novelou [SZ 2021/2023] byla tato druhá část stavební zákona zcela zásadně koncepčně přepracována a důsledky této změny se promítají prakticky do celého právního předpisu, jakož i do řady zákonů v souvislosti s touto novelou rovněž novelizovaných (změnová ustanovení). Systém „státní stavební správy“ je opuštěn, Nejvyšší stavební úřad je zrušen a jeho místo zaujímá zpět ministerstvo pro místní rozvoj (MMR). Speciální stavební úřad je nyní nově koncipován jako Dopravní a energetický stavební úřad, který má dvě nadřízená ministerstva (MD a MPO). Soustava stavebních úřadů se vrací ke koncepci výkonu stavební správy prostřednictvím obcí a krajů v režimu přenesené působnosti. Lze důvodně předpokládat, že se s touto koncepcí vrátí rovněž jedna z významných procesních překážek, a to námitka podjatosti, resp. dokonce námitka systémové podjatosti. V souvislosti s jednotným environmentálním stanoviskem (JES) vstupuje do hry vedle ministerstva životního prostředí i MZe a MZd. Bylo-li záměrem zákonodárcovým co nejvíce systém stavební správy zkomplikovat a znepřehlednit, pak se to povedlo a rozbujelý resortismus byl potvrzen!

-        Novelou [SZ 2025] byla druhá část novelizována v ustanovení týkajícím se kvalifikačních požadavků.

části třetí je pojednáno územní plánování; jak už bylo řečeno, zůstává prakticky zachován stávající (nefunkční) model pouze s některými drobnými odchylkami (například vymezení pojmu „charakter území“). Rozsáhlá pasáž je věnována „pořizování“ jakožto výkonu státní správy v přenesené působnosti, se zachováním principu určeného zastupitele, pouze s upřesněním jejich vzájemného vztahu, který však činí určeného zastupitele faktickým podřízeným a obec rukojmím pořizovatele, potažmo ministerstva, které je určeno arbitrem pro případy vzájemných sporů!

Podrobněji je v zákonu popsáno postavení a výkon dotčených orgánů. Do společných ustanovení byly uvedeny některé obsahové náležitosti, zejména požadavky na úplné znění, na koordinační výkres, stanoven jednotný standard dokumentace, popis mapových podkladů. V obsahu nástrojů územního plánování byla ponechána dosavadní struktura podkladů a dokumentací (s novým názvem územní rozvojový plán, který nahradil politiku územního rozvoje) a byla pouze doplněna Politika architektury a stavební kultury ČR. Procesní náležitosti byly, oproti stávající právní úpravě, sjednoceny. Upraveny byly i některé zvláštní postupy a podmínky zrušení územně plánovací dokumentace a následky takového zrušení. Poněkud obšírněji je pojednáno vymezení zastavěného území a možnosti výstavby v území nezastavěném. Mezi nástroje územního plánování pak byla – oproti předchozí úpravě – zařazena územní opatření o stavební uzávěře a o asanaci území (avšak svěřené státu) a úprava vztahů v území (plánovací smlouva, náhrady za změnu v území).

-        Novelou [SZ 2021/2023] třetí části byla dosavadní koncepce jenom prohloubena. Vrácena byla Politika územního rozvoje, které je věnována řada nových ustanovení (§ 70, § 71 a nové § 71a až § 71e). V souvislosti s tím byla také pozměněna a doplněna koncepce územního rozvojového plánu (§ 74 an.). Jen drobnou pozitivní změnou je uvedení možnosti podmínit vymezení ploch nebo koridorů územním plánem, popřípadě regulačním plánem architektonickou nebo urbanistickou soutěží, jejíž definice je podána v první části [SZ 2021/2023] a vychází z mezinárodních standardů těchto soutěží, jak jsou obsaženy jednak v AutZ, jednak jakožto soutěž o návrh [§ 143 až § 150 ZVZ]. Obecné vymezení tohoto typu závazku je obsaženo v ObčZ [§ 1772 až § 1779 – veřejná soutěž o nejvhodnější nabídku]. Určitá zpřesnění, nikoliv však zpřehlednění, se týkají možností nápravy stavu, při němž byla provedena v územně plánovací dokumentaci podstatná úprava, aniž byla dána dotčeným orgánům a dotčeným vlastníkům odpovídající možnost ochrany svých práv. Nově byla pojednána Politika architektury a stavební kultury (§ 136a).

-        Novelou [SZ 2025] byla třetí část novelizována v ustanoveních týkajících územního plánování v souvislosti s vymezováním nezbytných a akceleračních oblastí při umísťování a provozování záměrů pro využití obnovitelného zdroje energie, a to jak na úrovni státu, tak kraje a obce; tato ustanovení se následně promítají i do příslušných příloh č. 6, 7 a 8.

části čtvrté je pojednáno stavební právo hmotné, které v předchozí právní úpravě [SZ 2006] prakticky chybí (je mu věnováno jen velmi málo ustanovení a většina byla součástí podzákonných právních předpisů). Jedná se především o územní požadavky na výstavbu (na pozemky a umísťování staveb na nich) a na technické požadavky na stavby a na výrobky (právní předpis se vrací k jejich výslovnému uvedení, nejen odkazu na evropské předpisy). Součástí této části jsou rovněž vybrané činnosti ve výstavbě (projektování a provádění staveb) a vymezení práv a povinností osob při přípravě, provádění a užívání staveb (stavebník, projektant, zhotovitel, stavbyvedoucí a stavební dozor, vlastník) včetně podmínek obsahu a vedení stavebního deníku. Nicméně ani v této části se nepodařilo upravit nově a lépe podmínky územní ekonomie.

-        Novelou [SZ 2021/2023] čtvrté části byla zpřesněny případy, na něž dopadá uplatňování technických požadavků. Uvedena je rovněž podrobněji možnost odchýlit se v regulačních, popřípadě i územních plánech od prováděcího právního předpisu (výjimky z požadavků a odchylná řešení). Zpřesněna byla definice uličního prostranství. Upřesněno bylo rovněž vymezení povinnosti projektanta respektovat při projektování veřejné zájmy.

-        Novelou [SZ 2025] byla čtvrtá část novelizována v ustanoveních týkajících se výkonu vybraných a odborných činností, oprávnění k jejich výkonu, jakož i obsahu dokumentací. V obsáhlé novele ustanovení § 167 se promítá především požadavek na tranzici energetiky, přechod na „energeticky úsporná opatření“ a prosazování elektromobility (shora a direktivně, nikoliv technickými přednostmi a nízkou cenou, tedy tržními prostředky).

části páté jsou pojednány účely vyvlastnění (tzv. „vyvlastňovací tituly“ podle stavebního zákona), jejichž podoba zůstává víceméně zachována. Toto jedno paragrafové ustanovení (§ 170) novelizováno nebylo, avšak institucionální změny stavebního zákona do jeho implementace dopadat budou, jak uvádíme v komentáři k této části.

části šesté je upraven stavební řád, který doznal nejrozsáhlejších změn v souvislosti s přechodem na jeden povolovací proces. Upraveny byly podmínky podání žádosti, úkony před zahájením řízení, kromě podání předběžné informace stavebním úřadem zejména podmínky a náležitosti vyjádření, koordinovaného vyjádření a závazného stanoviska dotčeného správního orgánu. Jako základní byla stanovena lhůta 30 dnů, která může být v odůvodněných případech prodloužena ještě o 30 dnů. Součástí byla a zůstává též omezená forma též fikce souhlasu, nebyl-li ve stanovené lhůtě předepsaný úkon učiněn, a to především s výjimkami týkajícími se posouzení vlivu na životní prostředí a některých záležitostí ochrany přírody a krajiny. Do stejné části je zařazeno i vyjádření vlastníků a provozovatelů veřejné dopravní a technické infrastruktury – a to ve stejných lhůtách, jako pro dotčené správní orgány (!?). Určitým přínosem by mohla být skutečnost, že v případě nepředložení vyjádření, koordinovaného vyjádření či závazného stanoviska spolu se žádostí si je vyžádá u dotčeného orgánu stavební úřad, přičemž se běh lhůt správního řízení meritorního staví, a to nejpozději do doby, kdy se nevydáním těchto úkonů považují za souhlasná.

V ustanoveních o řízení o povolení záměru jsou v obecných ustanoveních pojednáni účastníci řízení ve výměru víceméně odpovídajícím ustanovení § 27 správního řádu (stavebník, obec, vlastník pozemku nebo stavby anebo ten, kdo má jiné věcné právo, osoby, jejich práva mohou být záměrem přímo dotčena, a osoby, o nichž to stanoví speciální právní předpis). Samostatné ustanovení je věnováno společenstvím vlastníků jednotek.

Obsah žádosti je uveden v zákonu, stejně jako podmínky předložení dokumentace k žádosti a doložení souhlasu vlastníka. Následuje popis samotného procesu (vyrozumění o zahájeném řízení, ústní jednání, námitky účastníků a připomínky veřejnosti, posouzení záměru stavebním úřadem, což představuje návrat k § 90 ve znění před novelou stávajícího zákona v roce 2017, vyjádření stavebníka).

Upřesněna a sjednocena byla ustanovení o lhůtách z hlediska jejich struktury a délky (i nadále 30 dnů, resp. 60 dnů, resp. 120 dnů-EIA, s možností jejich prodloužení o 30 resp. 60 dnů před uplynutím prodlužované lhůty). Součástí zákona je též obsah vydaného povolení a doba jeho platnosti (2 roky, až 5 let – s možností i opakovaného prodloužení, vždy však nejdéle o dva roky) a v případě zahájení realizace záměru se lhůtou nejdéle desetiletou.

Samostatně bylo upraveno řízení s posouzením vlivu na životní prostředí (včetně podmínek zadání a vypracování posudku a vydání rozhodnutí). Stavební zákon rovněž stanovuje možnost samostatného posouzení vlivu. Zákon stanovuje obsah povolení stavby ve výrokové části a možnosti a náležitosti zrychleného řízení, pokud o to stavebník požádá a charakter stavby to umožní. V některých specifických případech v uzavřených areálech jaderných zařízení, popřípadě u záměrů v působnosti jiných stavebních úřadů (MO, MV, MSp) lze vydat též rámcové povolení, vymezující pouze stavební pozemek a v jeho rámci skladbu, druh a účel staveb a rámcové podmínky pro jejich umístění v maximálních nebo minimálních prostorových parametrech.

Samostatně jsou také upraveny náležitosti povolování záměrů nestavebních (vyžadujících povolení a nevyžadujících povolení), změn v užívání území, dělení a scelování pozemků, stanovení ochranných pásem opatřením obecné povahy. Novým nástrojem povolování staveb je rámcové povolení pro areály jaderných zařízení nebo záměrů v působnosti jiného stavebního úřadu.

Samostatně jsou upraveny podmínky změny záměru před dokončením (v obdobném režimu jako v současnosti).

Zásadní změnou prošly podmínky řízení o odvolání. Jak bylo již uvedeno, prosazuje se apelační princip rozhodování; zjistí-li odvolací orgán, že rozhodnutí bylo vydáno v rozporu s právními přepisy nebo je nesprávné, změní je a vydá rozhodnutí. Při tom je vázán týmiž procesními lhůtami.

Další ustanovení jsou věnována kontrolním prohlídkám, opět v režimu obdobném režimu současnému. Možnostem udělování výjimek z požadavků na výstavbu, k podmínkám a náležitostem náhrad za škodu, řízení o užívání staveb – kolaudační řízení, závěrečná kontrolní prohlídka a kolaudační rozhodnutí. Obdobně současné právní úpravě je koncipováno rovněž předčasné užívání staveb a zkušební provoz. Samostatně jsou upraveny podmínky a náležitosti rekolaudace (změn v užívání stavby), včetně podmínek zrychleného řízení.

Vzhledem ke skutečnosti, že se zákon vrací k rozlišování drobných a jednoduchých staveb, stanovuje pro tyto případy i samostatný režim povolení změny v jejich užívání.

Odstraňování staveb sleduje rovněž víceméně platnou právní úpravu, avšak s některými zásadními odchylkami, týkajícími se případů nařízení odstranění stavby. Možnost dodatečného povolení stavby je připuštěna pouze u staveb, které se odchýlily od vydaného povolení, nikoliv však u staveb, které vznikly zcela bez právního důvodu – tedy s absencí dobré vůle.

Ve společných ustanoveních jsou především stanoveny podmínky a náležitosti mimořádných postupů (mimořádných opatření a obnovy po zničení mimořádnými událostmi). Obdobně jako dosud jsou upraveny i podmínky neočekávaných nálezů archeologických, paleontologických nebo kulturně cenných předmětů nebo chráněné části přírod\y a krajiny.

-        Novelou [SZ 2021/2023] byla ustanovení šesté části přímo i nepřímo zásadně dotčena, a to zejména důsledky návratu ke koncepci stavební správy vykonávané na obecní a krajské úrovni. Opuštěna byla prakticky myšlenka kooperace a koordinace uvnitř státní stavební správy. Opuštěn je model vyjádření a vrací se zpět (závazná) stanoviska, dokonce speciálně jednotné environmentální stanovisko (JES), přestože bylo původně koncipováno jako resortní „obrana“ před silou stavebních úřadů, jejichž součástí měly být též některé dotčené správní orgány (jediným rozdílem je delší doba platnosti těchto stanovisek, a to 5 let). Místo koordinovaného vyjádření je znovu ordinováno koordinované závazné stanovisko (také s platností pětiletou). V souvislosti s návratem k (závazným) stanoviskům bylo do zákona vloženo ustanovení § 179a o podmínkách a náležitostech přezkumu závazného stanoviska v přezkumném řízení s nově koncipovanými lhůtami.

Jak uvádíme níže, již od samého počátku nejsou vyloučeny ani případy podmiňujících správních rozhodnutí (například podle zákona o ochraně přírody a krajiny)! V souvislosti s JES byla také vypuštěna část týkající se společného povolení záměr s posouzením vlivu na životní prostředí (§ 201 až 210); řízení o povolení záměru, jakož i případná další řízení podle zvláštních právních předpisů, budou navazujícími řízeními na posouzení vlivu na životní prostředí podle příslušné právní úpravy.

Upraveny jsou drobněji i některé další procesní souvislosti: souhlas vlastníka a nemožnost jeho zpětvzetí, podmínky rozhodování o záměrech uvnitř areálů dokončených staveb, podmínky rozhodování v odvolacím řízení, týkající se účasti spolků, některé detaily kolaudace, předčasného užívání stavby, podmínky dodatečného povolování staveb, možnosti dokladu splnění podmínek pro udělení výjimky, podmínky úhrady nákladů vynaložených na náhradní výkon exekuce státem a podobně.

-        Novelou [SZ 2025] byla šestá část novelizována v ustanoveních týkajících se v souvislosti s výše uvedenou novelou § 30a a některých ustanovení části čtvrté staveb jednoduchých pro bydlení a rodinnou rekreaci.

části sedmé je pojednán informační systém veřejné správy, portál stavebníka, Národní geoportál územního plánování a podrobnější podmínky elektronizace výkonu veřejné správy na úseku výstavby. Novelou [SZ 2021/2023] sedmé části byla provedena (vedle dopadů institucionálních změn) spíše jen drobnější doplnění a zpřesnění, například podmínek nahlížení do spisu. Na tato ustanovení do určité míry dopadá novela provedená zákonem č. 437/2024 Sb. („bypass“).

části osmé jsou stanoveny podmínky a náležitosti autorizace a činnosti autorizovaných inspektorů. Jejich činnost byla zásadně redukována na poskytování odborných posudků staveb pro účely kolaudace a pro porovnání dokumentace pro provádění stavby s dokumentací pro povolení stavby. Novelou [SZ 2021/2023] osmé části byla pouze tato ustanovení dílčím způsobem zpřesněna.

části deváté je pojednán systém kontrol a nápravných opatření v územním plánování a stavebním řádu. Novelou [SZ 2021/2023] deváté části byla především promítnuta změna institucionální a z ní plynoucí důsledky pro oprávnění ke kontrolním činnostem. Drobně upřesněny byly podmínky vstupu na pozemek a do staveb.

části desáté jsou upraveny přestupky v obdobném rozsahu, jako ve stávající právní úpravě, pochopitelně ovšem s rozdílnými skutkovými podstatami. Obdobně jako v předchozích částech, i v novele [SZ 2021/2023] desáté části byla promítnuta především institucionální změna stavební správy. Upřesněny byly například podmínky odpovědnosti za plnění podmínek rozhodnutí, byly-li převzaty z vydaného JES.V této části se promítá i novela provedená zákonem č. 87/2025 Sb. (OZE III).

Novou úpravou je část jedenáctá, pojednávající o soudním přezkumu ve věcech výstavbových, zejména důsledné prosazování apelačního principu a tudíž urychlení soudního řízení. Novelou [SZ 2021/2023] jedenácté části byla významně oslabena procesní pozice žadatele jakožto účastníka (soudního) řízení, jemuž je nyní přiznáno pouze postavení osoby zúčastněné na řízení, jejíž procesní práva jsou podstatně užší a okleštěná.

Ze standardní úpravy společných, přechodných a závěrečných ustanovení, která je obsažena v části dvanácté, se stala úprava ne zcela standardní. V důsledku již dvojí novely provedené před nabytím účinnosti zákona v legisvakanční lhůtě máme před sebou přechodná ustanovení přechodných ustanovení. Obdobné platí i pro účinnost, kterou měl nabýt zákon 1. července 2023 (část třináctá), avšak některá ustanovení účinnosti nabyla již bezprostředně po vydání a některá měla nabýt (a zčásti nabyla) účinnosti k 1. lednu 2022. Novelou [SZ 2021/­2023] dvanácté a třinácté části byla tedy zejména dotčena přechodná ustanovení, jimiž se souhrnně zabýváme v příslušné části komentáře. Novela se rovněž promítla do nabývání účinnosti, které pro přehlednost uvádíme již zde:

Ø  ustanovení § 36, 319, § 322 odst. 1 a 3, § 324 a § 326 odst. 1 nabyla účinnosti dnem následujícím po dni vyhlášení, tj. 30. července 2021;

Ø  ustanovení § 15 až 18, § 312 odst. 1 a 7, § 313 odst. 1 a 2 a § 315 odst. 1 nabyla účinnosti dnem 1. ledna 2022;

Ø  ustanovení § 312 odst. 4 nabyla účinnosti dnem 1. ledna 2023;

Ø  veškerá zbylá ustanovení nabývají (alespoň zatím) účinnosti dnem 1. ledna 2024.

-        Novelou [SZ 2024 a 2025] byla dvanáctá část novelizována ustanovením § 334b („bypass“), jímž se řeší kolaps digitalizace řízení ve výstavbě, a v souvislosti s OZE III pak novelou zmocňovacího ustanovení § 333.

K zákonu bylo připojeno devět příloh. Jedna příloha byla doplněna, jedna revidována a jedna zrušena (jednotný standard). Součástí stavebního zákona [2021/2023] je devět příloh, a to výčet drobných staveb nevyžadujících povolení záměru, výčet jednoduchých staveb podléhajících v některých případech zjednodušujícím postupům, výčet vyhrazených staveb, jejichž rozhodování přísluší specializovanému a odvolacímu stavebnímu úřadu, obsah a struktura vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj, a velmi problematické výčty obsahu a struktury znovu „obnovené“ politiky územního rozvoje, územního rozvojového plánu a jeho odůvodnění, obsahu a struktury zásad územního rozvoje a jejich odůvodnění, obsahu a struktury územního plánu a jeho odůvodnění, obsahu a struktury regulačního plánu a jeho odůvodnění.

 

Více se již dočtete v měsíčníku Poradce 3-4/2026, který právě vychází.

 

 


ŠKOLSKÝ ZÁKON - NOVELA

 

Zákon č. 239/2025 Sb. novelizuje zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Tento zákon byl přijat na základě poslaneckého návrhu skupiny poslanců. Zákon má dělenou účinnost. Část zákona nabývá účinnosti 1. září 2025, část 1. září 2026, jeden bod 1. září 2027 a další body dokonce až 1. září 2029. Jaké jsou změny týkající se odkladu povinné školní docházky a známkování?

 

Důvod nové právní úpravy

Školský zákon v § 37 stanovuje možnost odložení začátku povinné školní docházky ředitelem základní školy o jeden školní rok, pokud je žádost zákonného zástupce doložena doporučujícím posouzením příslušného školského poradenského zařízení a odborného lékaře nebo klinického psychologa. Ustanovení umožňuje odklad školní docházky pouze v případě, není-li dítě tělesně nebo duševně přiměřeně vyspělé.

 

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy provedlo výzkum ověření dopadů zavedení povinného posledního ročníku předškolního vzdělávání. Bylo zjištěno, že zákonní zástupci uváděli jako nejčastější důvody k odkladu školní docházky dvě kategorie – důvody týkající se stavu a potřeb dítěte a dále také důvody ve vztahu k rodinné situaci a potřebám rodičů. Zároveň je při doporučení odkladu školní docházky ze strany školských poradenských zařízení zohledňována řada faktorů, které nesouvisejí se zralostí dítěte. Podle analýzy skoro 30 % poradenských pracovníků při rozhodování o školní zralosti přihlíží, kromě výsledků vyšetření, na přání rodičů získat odklad školní docházky, přitom berou ohled na rodinnou situaci jako je rozvod rodičů nebo střídavá péče.

MŠMT také zjistilo, že např. v roce 2023 byl celkový počet dětí zapisovaných do první třídy 162 487 a z toho 25 642 dětí (15,78 %) žádalo o odklad školní docházky. Dne 1. září 2023 nastoupilo do první třídy 117 168 žáků a z toho bylo 28 147 žáků (24,02 %) starších sedmi let.

Navíc MŠMT zjistilo na základě šetření a doporučení České školní inspekce, že školská poradenská zařízení postupují při vydání doporučení k odkladu školní docházky velmi nejednotně, a to nejen v rámci krajů, ale i v rámci jednotlivých subjektů.

 

Podle § 37 odst. 3 ŠZ může ředitel školy se souhlasem zákonného zástupce žákovi dodatečně v průběhu prvního pololetí školního roku odložit začátek plnění povinné školní docházky na následující školní rok. MŠMT v této souvislosti také zjistilo obrovské rozdíly v počtech dodatečných odkladů školní docházky v jednotlivých krajích, přičemž např. v Ústeckém kraji bylo ve školním roce 2022/2023 udělováno bezmála 18 % ze všech dodatečných odkladů školní docházky. Dodatečný odklad školní docházky ale představuje velkou zátěž především pro dítě a měl by se využívat pouze ve výjimečných případech.

 

Druhým problémem výše uvedené novely školského zákona je otázka přípravných tříd. V porovnání se vzděláváním v dopoledním bloku v mateřské škole je v přípravné třídě zhruba o 20 % častější výskyt frontálního vzdělávání, které je v přípravných třídách využíváno častěji i než na prvním stupni základních škol. Naopak kvalitnější organizační formy se vyskytují v přípravné třídě s nižší frekvencí, a to opět vzhledem k jejich výskytu v mateřských školách, ale i vzhledem k jejich využití na prvním stupni základních škol. Ve vzdělávání v přípravných třídách je častěji nedostatečný prostor pro spontánní činnosti dětí (cca o 40 %). S organizací souvisí i nižší výskyt spolupráce dětí mezi sebou (cca o 15 %).

Třetím problémem výše uvedené novely školského zákona je problematika známkování v základních školách. Celosvětový trend potvrzuje odklon od známkování v nejnižších ročnících. Česká republika je jednou z mála evropských zemí, které ještě stále dovolují v nejnižších ročnících základního vzdělávání známkování, resp. pouze známkování. V průzkumu z roku 2022 MŠMT získalo data z 19 států EU. Podle tohoto šetření se ve 12 zemích neznámkuje vůbec, ve čtyřech včetně ČR se známkovat může a nemusí (dle rozhodnutí školy) a pouze ve třech se povinně známkuje (Rakousko, Švédsko, Francie), ale z toho ve dvou zemích je známka vždy povinně doprovázena ještě slovním hodnocením. Kromě toho má MŠMT povědomí o mnoha dalších státech v rámci OECD, které rovněž známkování v nejnižších ročnících zrušily (např. Japonsko, Kanada aj.). Počet ročníků, ve kterých se neznámkuje, se v jednotlivých státech liší. Nejradikálnější je v tomto směru Norsko, kde se začíná známkovat až v 8. ročníku.

 

HLAVNÍ ZMĚNY, KTERÉ PŘINÁŠÍ NOVELA – První velkou změnou je úprava § 37 ŠZ a zařazení do přípravného stupně základní školy speciální.

 

Podle nové úpravy bude doporučující posouzení k odkladu školní docházky ze strany školského poradenského zařízení možné pouze dětem s dlouhodobým závažným zdravotním znevýhodněním (popř. s náhlou závažnou změnou zdravotního stavu), přičemž toto zdravotní znevýhodnění neumožňuje dítěti každodenní prezenční účast na vzdělávání. Zdravotní stav musí být doložen vyjádřením odborného lékaře-specialisty či klinického psychologa. Nebude umožněno posouzení zdravotního stavu lékařem v oboru praktický lékař pro děti a dorost nebo v oboru pediatrie.

 

Odklad školní docházky může být udělen např. dítěti se závažným chronickým onemocněním, onkologickým onemocněním, imunologickým onemocněním, středním, těžkým a hlubokým mentálním postižením, po úrazu vyžadujícím dlouhodobou rehabilitaci, tedy v případech, kdy je dítě vždy v péči odborného lékaře-specialisty či klinického psychologa, který je kompetentní posoudit závažnost zdravotního stavu u specifických onemocnění.

 

Pokud dítě onemocní po přijetí k základnímu vzdělávání či v průběhu 1. ročníku, může být při jeho vzdělávání využit § 50 ŠZ, případně nastavena podpůrná opatření. Možnost zařazení dítěte do přípravného stupně základní školy speciální zůstává beze změny. Přípravný stupeň umožňuje nezbytnou přípravu na vzdělávání dětem se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, postižením více vadami a autismem, u nichž je zpomaleno zrání centrální nervové soustavy.

Z důvodu nejednotnosti v udělování a zároveň nadužívání dodatečných odkladů školní docházky se zamezuje využití institutu tzv. dodatečného odkladu, kdy ředitel základní školy měl možnost dodatečně odložit povinnou školní docházku během prvního roku plnění povinné školní docházky.

 

Druhu změnou je zavedení povinnosti vzdělávání podle individuálního vzdělávacího plánu v případě odkladu školní docházky. Dítěti, které má doporučující posouzení k odkladu školní docházky a nevzdělává se v přípravném stupni základní školy speciální, musí být v dalším roce předškolního vzdělávání zpracován individuální vzdělávací plán. Pokud by nebyla v době odkladu školní docházky dítěti zajištěna systematická a zacílená vzdělávací podpora, byl by takový krok bez dalšího zbytný.

 

Z tohoto důvodu se zavádí povinnost školského poradenského zařízení spolu s doporučujícím posouzením k odkladu školní docházky také vydat doporučení podpůrného opatření spočívajícího ve vzdělávání dítěte v mateřské škole nebo v přípravné třídě základní školy podle individuálního vzdělávacího plánu.

 

Třetí změna se týká asistentů pedagogů v 1. ročnících. Nárok na 20 hodin přímé pedagogické činnosti asistenta pedagoga bude v každé běžné třídě 1. ročníku základní školy s počtem žáků 15 a více. U malotřídních škol bude fungovat stejný princip – nárok na parametrizovaného asistenta pedagoga vznikne, pokud bude ve třídě složené z více ročníků alespoň 15 žáků prvního ročníku. Zároveň, pokud již žák bude mít doporučeného asistenta pedagoga jako podpůrné opatření, bude možné zajistit toto podpůrné opatření pomocí parametrizovaného asistenta pedagoga.

 

Druhého asistenta pedagoga jako podpůrné opatření bude možné doporučit na základě posouzení situace konkrétní třídy a speciálních vzdělávacích potřeb žáka, v situaci, kdy jeden asistent pedagoga (v případě 1. ročníků parametrizovaný asistent pedagoga) nepostačuje, a to zejména za následujících okolností:

-        ve třídě jsou více než tři žáci s přiznaným podpůrným opatřením 3. až 5. stupně;

-        ve třídě jsou alespoň tři žáci s přiznaným podpůrným opatřením 3. až 5. stupně, z nichž alespoň jeden má diagnostikované závažné poruchy chování, autismus či kombinaci závažné poruchy chování s dalším zdravotním znevýhodněním.

 

Tento princip již funguje od 1. 1. 2020 na běžných základních školách na úrovni Metodického doporučení, nyní zakotven přímo v zákoně.

 

Další změnou je posun termínu zápisu do 1. ročníku základní školy. Podle zjištění MŠMT posun termínu zápisů do základního vzdělávání nepřinesl očekávané snížení počtu odkladů školní docházky, ba naopak se ředitelům škol výrazně snížil časový prostor na přípravu organizace vzdělávání 1. ročníků (stanovení počtu tříd a rozdělení dětí do nich, personální zajištění, zabezpečení nastavených podpůrných opatření až po komunikaci a spolupráci se zákonnými zástupci, společná setkání s dětmi ještě před koncem školního roku). Z toho důvodu zápisy budou probíhat v termínu 15. ledna – 15. února. Zákon také nově stanoví povinnost při zápisu uvádět informaci o tom, jakým způsobem dítě plnilo povinnou předškolní docházku (mateřská škola, přípravná třída/přípravný stupeň, zahraničí, zahraniční škola na území ČR).

 

Další otázkou, kterou řeší uvedená novela č. 239/2025 Sb. je otázka povinnosti předávání výsledků pedagogického diagnostikování a vyhodnocení poskytovaných podpůrných opatření z mateřské školy do nástupní základní školy. Bude platit, že ředitelé základních škol, kteří dítě přijali, budou žádat příslušnou školu, v níž dítě plnilo povinnou předškolní docházku o předání výsledků pedagogického diagnostikování a vyhodnocení poskytovaných podpůrných opatření.

 

Formulář se specifikací, jaké informace ředitel školy do nástupnické základní školy předává, bude součástí vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání. Obsah formuláře bude vystihovat to, co učiteli základní školy na začátku školního roku pomůže při mapování potřeb a možností dětí, aby mohl individualizaci vzdělávání konkrétně zacílit i na sociální kompetence, pracovní dovednosti apod., nikoliv pouze na plnění výstupů vzdělávání. Jeho rozsah bude nezatěžující, aby se zbytečně nenavyšovala administrativní zátěž základním i mateřským školám. Bude-li se jednat o předávání informací v rámci totožného subjektu, upraví vyhláška zjednodušený postup při předávání informací.

Zásadní změnou bude v budoucnu (konkrétně k 1. září 2029) zrušení přípravných tříd. S ohledem na snížení počtu dětí s odkladem školní docházky a další opatření k zajištění podpory dětí, které by jinak byly vzdělávány v přípravných třídách, dojde s účinností od 1. 9. 2029 ke zrušení přípravných tříd. Podle zjištění MŠMT nejsou přípravné třídy zřizovány plošně dle počtu dětí z odlišného kulturního prostředí či počtu dětí s odkladem školní docházky v daném regionu. Nerovnoměrně jsou zřizovány při školách běžných i zřízených podle § 16 odst. 9 ŠZ, při školách zřizovaných státem, církví i soukromými zřizovateli a dokonce částečně jsou jimi nahrazovány nedostačující kapacity mateřských škol. MŠMT se bude dále zabývat tématem umožňování plynulého přechodu z předškolního do základního vzdělávání.

 

Další významnou změnou, kterou přináší novela č. 239/­2025 Sb., je omezení opakování 1. ročníku a zrušení klasifikace známkou v 1. a 2. ročníku základní školy. Nová právní úprava klade velký důraz na plynulý přechod z předškolního do základního vzdělávání. Rozvolnění učiva nejnižších ročníků základní školy a důsledná individualizace výuky dle možností a úrovně jednotlivých žáků s sebou logicky nese změnu v hodnocení výsledků vzdělávání. Z toho důvodu tedy dochází ke zrušení možnosti opakování 1. ročníku základního vzdělávání i zrušení klasifikace známkou v 1. a 2. ročníku základní školy.

 

Opakování ročníku bude za normálních okolností umožněno nejdříve žákům po skončení 2. ročníku, pokud to pomůže vyrovnat případný deficit žáka ve zvládnutí trivia. Zároveň je stanovena výjimka pro žáka, jehož zákonný zástupce podá žádost o opakování prvního ročníku, pokud je tato žádost doložena doporučujícím posouzením lékaře či klinického psychologa a školského poradenského zařízení a doporučením podpůrného opatření spočívajícího ve vzdělávání žáka podle individuálního vzdělávacího plánu. Dojde ke změně hodnocení žáků v 1. a 2. ročníku, a to ke zrušení klasifikace a její nahrazení slovním nebo kriteriálním hodnocením. Tyto typy hodnocení lépe podporují individuální přístup k žákům a zohlednění jejich specifických potřeb. Na rozdíl od známek přirozeně umožňují formativní zpětnou vazbu podporující další rozvoj žáků a poskytují konstruktivní informace o pokroku žáků, čímž zvyšují jejich vnitřní motivaci a zájem o učení. Zároveň oslabují stres a tlak na výkon, který je jednou z hlavních příčin nadměrného počtu odkladů školní docházky v ČR.

 

V neposlední řadě dochází k postupnému omezování odkladů školní docházky. Účinnost omezení odkladů školní docházky předpokládá postupný náběh rozložený do tří let, a to podle data narození dětí. Toto řešení je nastaveno z důvodu kapacitních možností základních škol i s ohledem na získávání zkušeností učitelů elementaristů s výukou heterogenních třídních kolektivů.

 

Změny ve školském zákoně k 1. září 2029

Jak jsme uvedli úvodem, zákon má dělenou účinnost a k datu 1. září 2025 dojde pouze k pěti změnám. Další čtyři změny nabudou účinnosti 1. září 2026, jedna 1. září 2027 a 11 změn nastane až 1. září 2029. Pro nás jsou důležité změny, které nastanou letos.

 

Podle stávajícího znění § 34 odst. 2 ŠZ se zápis k předškolnímu vzdělávání od následujícího školního roku se koná v období od 2. května do 16. května s tím, že termín a místo zápisu stanoví ředitel mateřské školy v dohodě se zřizovatelem a zveřejní je způsobem v místě obvyklým. Nová právní úprava posouvá termín zápisu na období od 15. března do 15. dubna. To souvisí se zrušením přípravných tříd základní školy.

 

Do ustanovení § 34b odst. 3 ŠZ se doplňuje poslední věta, která ukládá povinnost mateřské škole sepsat zápis o ověření osvojování očekávaných výstupů při vzdělávání. Mateřská škola bude mít tedy nově povinnost vyhotovit zápis o ověření úrovně osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech vycházejících z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání, a to u dítěte, které se vzdělává individuálně. Toto doplnění úzce souvisí s nově zaváděnou povinností předávání informací při zahájení povinné školní docházky a zajištění písemného podkladu pro mateřskou školu, který bude předávat řediteli nástupnické základní školy.

 

Formulace ustanovení § 36 odst. 4 ŠZ se zcela mění. Předně dochází k posunu zápisu do 1. ročníku základní školy na období od 15. ledna do 15. února. Dále se pak stanoví nová povinnost pro zákonného zástupce uvádět při zápisu informaci o tom, na jaké škole dítě plnilo povinnou předškolní docházku, tj. uvést mateřskou školu, přípravnou třídu základní školy, přípravný stupeň základní školy speciální, zahraniční školu na území ČR nebo zda se dítě vzdělávalo v zahraničí. Nová právní úprava má za cíl zejména zvýšení připravenosti základní školy na přijetí a vzdělávání dítěte.

Dále se za ustanovení § 36 ŠZ vkládá nový paragraf § 36a ŠZ s názvem „Předávání informací při zahájení povinné školní docházky“. Z ustanovení vyplývá, že ředitel základní školy, který v rámci zápisu k povinné školní docházce rozhodl o přijetí dítěte, požádá do 31. března nebo do 14 dnů od vydání rozhodnutí o přijetí dítěte (v případě, kdy o přijetí dítěte rozhodl ředitel školy po 31. březnu), školu, z níž dítě přichází (§ 36 odst. 4 ŠZ), o předání výsledků pedagogického diagnostikování a vyhodnocení poskytovaných podpůrných opatření. Ředitel školy podle § 36 odst. 4 ŠZ předává údaje řediteli základní školy do 30 dnů od doručení žádosti, v případě individuálně vzdělávaného dítěte formou zápisu z ověření úrovně osvojování očekávaných výstupů (viz doplněný § 34b odst. 3 ŠZ). Formulář se specifikací, jaké informace ředitel mateřské školy nástupnické základní škole předává, bude součástí vyhlášky č. 14/­2005 Sb., o předškolním vzdělávání.

 

Poslední změnou, která nastane s účinností k 1. září 2025 je nové znění ustanovení § 37 ŠZ nazvaného „Odklad povinné školní docházky“. Podle tohoto ustanovení budou odklady školní docházky nově umožněny na žádost zákonného zástupce pouze v případech, kdy zdravotní stav dítěte dlouhodobě neumožňuje jeho účast ve vyučování a tato skutečnost je doložena doporučujícím posouzením lékaře (s výjimkou pediatra) nebo klinického psychologa a školského poradenského zařízení. Zároveň bude povinností školského poradenského zařízení spolu s doporučujícím posouzením vydat doporučení podpůrného opatření ke vzdělávání dítěte s odloženou povinnou školní docházkou (kromě dítěte vzdělávaného v přípravném stupni základní školy speciální) podle individuálního vzdělávacího plánu. Tato úprava vzdělávání umožní zajištění systematické podpory dítěti. Nová úprava současně neumožňuje využít institutu dodatečného odkladu. O odklad lze tedy požádat pouze v době zápisu dítěte k povinné školní docházce. Pozdějším žádostem nelze vyhovět. Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných stanoví náležitosti doporučujícího posouzení.

 

Více se již dočtete v měsíčníku PaM 10/2025, který právě vychází.

 

P6 V LEGISLATIVĚ



299/2025 Sb.
Zákon, kterým se mění zákon č. 170/2002 Sb., o válečných veteránech, ve znění pozdějších předpisů 03.09.2025

300/2025 Sb.
Zákon, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 329/2011 Sb., o poskytování dávek osobám se zdravotním postižením a o změně souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony 01.07.2026

301/2025 Sb.
Vyhláška o procentním podílu jednotlivých obcí na částech celostátního hrubého výnosu daně z přidané hodnoty a daní z příjmů 01.09.2025

302/2025 Sb.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 16/2016 Sb., o podmínkách připojení k elektrizační soustavě, ve znění pozdějších předpisů 01.10.2025

303/2025 Sb.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 289/2007 Sb., o veterinárních a hygienických požadavcích na živočišné produkty, které nejsou upraveny přímo použitelnými předpisy Evropských společenství, ve znění pozdějších předpisů 01.09.2025

304/2025 Sb.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 105/2008 Sb., o naturálních a peněžních náležitostech žáků vojenských středních škol, ve znění pozdějších předpisů 01.09.2025

305/2025 Sb.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 189/2019 Sb., o způsobu určení hodnoty obydlí, které dlužník není povinen vydat ke zpeněžení 01.09.2025

306/2025 Sb.
Vyhláška, kterou se mění některé vyhlášky v oblasti školství 01.09.2025

307/2025 Sb.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 296/2012 Sb., o požadavcích na vybavení poskytovatele zdravotnické dopravní služby, poskytovatele zdravotnické záchranné služby a poskytovatele přepravy pacientů neodkladné péče dopravními prostředky a o požadavcích na tyto dopravní prostředky, ve znění vyhlášky č. 110/2025 Sb. 27.08.2025

308/2025 Sb.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 160/2024 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých a dětských skupin 01.01.2026

309/2025 Sb.
Sdělení Ministerstva financí o vydání cenové mapy nájemného za druhé čtvrtletí roku 2025

310/2025 Sb.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování, ve znění pozdějších předpisů 01.09.2025

311/2025 Sb.
Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o rozšíření závaznosti kolektivní smlouvy vyššího stupně

312/2025 Sb.
Sdělení Ministerstva financí o vyhlášení predikce průměrné hrubé měsíční nominální mzdy v národním hospodářství pro rok 2026

313/2025 Sb.
Nařízení vlády, kterým se mění některá nařízení vlády v oblasti školství 01.09.2025

314/2025 Sb.
Zákon, kterým se mění zákon č. 325/1999 Sb., o azylu, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 326/1999 Sb., o pobytu cizinců na území České republiky a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony 12.06.2026

315/2025 Sb.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 79/2022 Sb., o technicko-ekonomických parametrech pro stanovení referenčních výkupních cen a zelených bonusů a k provedení některých dalších ustanovení zákona o podporovaných zdrojích energie (vyhláška o technicko-ekonomických parametrech), ve znění pozdějších předpisů 01.01.2026

316/2025 Sb.
Zákon, kterým se mění zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů (zákon o auditorech), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 416/2023 Sb., o dorovnávacích daních pro velké nadnárodní skupiny a velké vnitrostátní skupiny 01.01.2026

317/2025 Sb.
Zákon, kterým se mění některé zákony v oblasti finančního trhu v souvislosti se zřízením a fungováním jednotného evropského přístupového místa 10.01.2028

318/2025 Sb.
Zákon, kterým se mění zákon č. 309/2006 Sb., kterým se upravují další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy (zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony 01.11.2025

319/2025 Sb.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 591/2006 Sb., o bližších minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví při práci na staveništích, ve znění nařízení vlády č. 136/2016 Sb. 01.11.2025

320/2025 Sb.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 60/2022 Sb., o sazbách poplatků za odbornou činnost pověřené organizace v oblasti bezpečnosti provozu vyhrazených technických zařízení 01.11.2025

321/2025 Sb.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 592/2006 Sb., o podmínkách akreditace a provádění zkoušek z odborné způsobilosti, ve znění nařízení vlády č. 136/2016 Sb. 01.11.2025

322/2025 Sb.
Nařízení vlády o povinnostech zaměstnavatele při pracovních úrazech 01.01.2026

323/2025 Sb.
Zákon o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele 01.01.2026

324/2025 Sb.
Zákon o povinném příspěvku na produkty spoření na stáří a o změně souvisejících zákonů (zákon o povinném příspěvku na produkty spoření na stáří) 01.01.2026

325/2025 Sb.
Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstev obcí

326/2025 Sb.
Nařízení vlády o stanovení některých podmínek provádění mimořádné finanční podpory pro zemědělská odvětví zasažená nepříznivými klimatickými jevy a přírodními katastrofami v České republice 08.09.2025

327/2025 Sb.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 240/2014 Sb., o výši sazeb mýtného, slevě na mýtném a výši odměny za poskytování evropské služby elektronického mýtného, ve znění pozdějších předpisů 01.01.2026

CHYBIT ZNAMENÁ PLATIT

KALENDÁŘ Září 2025

1. září Pondělí (za neděli 31. 8.)

Daně z příjmů- plátce

Odvod „srážkové“ daně ve smyslu § 36 sražené v červenci 2025

(§ 36 a § 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Oznámení příjmu plynoucího v červenci 2025 z ČR nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou dle § 36 (kromě odměn za závislou činnost § 6 odst. 4)

(§ 36 a § 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Odvod zajištění daně sraženého v červenci 2025 ze stanovených druhů příjmů nerezidentů států EU nebo EHP ze zdroje na území ČR a hlášení o zajištění daně

(§ 38e odst. 1, 2 a 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Daň z nemovitých věcí

Odvod první ze dvou stejných splátek (á 50 %) daně na rok 2025 u poplatníků provozujících zemědělskou výrobu a chov ryb, pokud daň přesahuje 5 000 Kč

(§ 15 odst. 1 písm. a), odst. 2 zákona č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitých věcí)

Sociální pojištění – OSVČ

Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za srpen 2025, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu

(§ 13a odst. 9, § 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zab.)

Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za srpen 2025

(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

8. září Pondělí

Zdravotní pojištění – OSVČ

Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za srpen 2025, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu

(§ 7 odst. 2, § 7a zák. č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

15. září Pondělí

Daně z příjmů

Odvod čtvrtletní zálohy na rok 2025 (á 25 %), přesáhla-li daň za rok 2024 150.000 Kč a zdaňovacím obdobím poplatníka je kalendářní rok

(§ 38a odst. 4 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

22. září

Pondělí (za sobotu 20. 9.)

Daň z příj. – zaměstnavatel

Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za srpen 2025

(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Daň z příjmů – OSVČ

Zaplacení paušální zálohy na září 2025 poplatníka v paušálním režimu, zahrnuje zálohy: na daň z příjmů, na sociální a zdravotní pojistné

(§ 38lk odst. 1, 2 a 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Sociální pojištění – zaměstnavatel

Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za srpen 2025

(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za srpen 2025

(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Předložení měsíčního přehledu o dohodách o provedení práce za srpen 2025

(§ 9a zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Zdravotní pojištění – zaměstnavatel

Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za srpen 2025

(§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za srpen 2025

(§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)

25. září Čtvrtek

DPH

Podání přiznání k DPH a její zaplacení za srpen 2025 - u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím

(§ 99, § 99a, § 101, § 101a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

Podání kontrolního hlášení plátce za srpen 2025 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen pokud mají měsíční zdaňovací období

(§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

Podání souhrnného hlášení plátce za srpen 2025, o plněních v rámci EU: dodání nebo přemístění zboží z ČR, dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu, poskytnutí služby jinde v EU podle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemce, a přemístění zboží v režimu skladu prodávajícím z ČR

(§ 102 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

Podání přiznání k DPH identifikované osoby za srpen 2025, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení

(§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

(§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za srpen 2025, o plněních v rámci EU: poskytnutí služby jinde v EU podle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemce a dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu

(§ 102 odst. 3 až 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

30. září

Úterý

DPH

Podání přiznání a zaplacení DPH za srpen 2025 uživatele registrovaného k dani v ČR ve zvláštním režimu jednoho správního místa „OSS – dovozní režim“

(§ 110zb, § 110zc zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

(§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)

Podání žádosti plátce o vrácení DPH z jiného státu EU za rok 2024

(§ 82 odst. 1, 2 a 3 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

Podání žádosti osoby registrované k dani v jiném státě EU o vrácení DPH v ČR za rok 2024

(§ 82a odst. 4, 8 a 10 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)

Daně z příjmů- plátce

Odvod „srážkové“ daně ve smyslu § 36 sražené v srpnu 2025

(§ 36 a § 38d odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Oznámení příjmu plynoucího v srpnu 2025 z ČR nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou podle § 36 (kromě odměn za závislou činnost § 6 odst. 4)

(§ 36 a § 38da zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Odvod zajištění daně sraženého v srpnu 2025 ze stanovených druhů příjmů nerezidentů států EU nebo EHP ze zdroje na území ČR a hlášení o zajištění daně

(§ 38e odst. 1, 2 a 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)

Sociální pojištění – OSVČ

Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za září 2025, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu

(§ 13a odst. 9, § 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské pojištění OSVČ za září 2025

(§ 14c odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)

 

PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE


Poradce 3-4/2026 – měsíčník
(VIII/2025)

·         Stavební zákon po novele s komentářem

 

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále(PaM)měsíčník, č. 10/2025 (VIII/2025)

·         Jak se ochránit před pokutami od inspektorátu práce

·         Změny v zákonech zdravotního pojištění – porovnání právního stavu

·         Novela zákona o zdravotních službách

·         Změny v pracovnělékařské péči

·         Flexibilní a zvláštní formy zaměstnávání po novele ZP

·         Krátkodobá zaměstnání a minimum ve zdravotním pojištění

·         Školský zákon – novela

·         Obce ve světle vybraných novel stavebního práva

·         Dary – finanční zdroj pro obce

 

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) měsíčník, č. 10/2025 (VIII/2025)

·         Spolupracující osoby – výhody

·         Stavební a montážní práce – sazby daně

·         Úplatný převod kryptoměn – zdanění

·         Spolupracující osoby rozdělení příjmů a výdajů

·         OSVČ – obchodování s pozemky

·         Umělá inteligence – využití v účetnictví a mzdovém účetnictví

·         Technické zhodnocení a vstupní cena

·         Vyšší náhrada za nevyplacenou mzdu

·         Dohody o práci v praxi zaměstnavatelů

 

Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 9-10/2025 (VI/2025)

·         Odpočet DPH v poměrné a krácené výši

·         Vzory smluv podle zákoníku práce

 

1000 řešení – měsíčník č. 7-8/2025 (VIII/2025)

·         Odpočet DPH – základní pravidla

·         Automobil v podnikání

·         Přehledy zaměstnavatele a OSVČ

·         Daně v praxi

·         Postupy účtování

·         Zaměstnávání

 

ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKACE, KTERÉ VÁM POMOHOU V PODNIKÁNÍ

1. Souvztažnosti pro podnikatele 2022 (přehled základních účetních souvztažností pro podnikatelské subjekty a to dle ČÚS a syntetických účtů)

2. Živnostenský zákon s komentářem (živnostenský zákon s komentářem v rámci všech změn a novinek)

3. Vzory smluv, žalob a podání 2022 (aktualizované nejvíce používané vzory smluv, žalob a podání z oblasti občanského a obchodního práva, pracovněprávních vztahů, daňového a správního řízení, trestního práva, exekucí, soudních sporů a stavebního práva, součástí publikace je editovatelné CD)

4. Příručka mzdové účetní pro rok 2023 (odměňování podle zákoníku práce, zdravotní a sociální pojištění, daň z příjmů ze závislé činnosti, daňové zvýhodnění, slevu na dani, nejčastější a složité problémové okruhy pracovněprávních vztahů, včetně pracovněprávních novinek)

5. Daňová přiznání FO a PO za rok 2024 (kdo podává daňové přiznání, kdy a jak ho podat, kdy a jak zaplatit daň. Upozorňujeme také na změny týkající se daňového přiznání, které nastaly v průběhu roku. Dále rozebíráme roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2024 - výhody ročního zúčtování, daňové přiznání zaměstnance, nezdanitelné části základu daně, žádost o roční zúčtování…)

6. Daňové a nedaňové výdaje 2025 (publikace rozebírá každý druh výdaje z hlediska právního minima, daní z příjmů, DPH a účetního hlediska po rozsáhlých novelách a upozorňuje na změny)

 

PŘIPRAVUJEME


Poradce 5/2026 – měsíčník (X/2025)

·         Zákon o zaměstnanosti po novelách s komentářem

 

Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále(PaM)měsíčník, č. 11-12/2025 (X/2025)

·         Minimální mzda od 1. ledna 2026 zvyšuje nároky zaměstnanců

·         Nové povinnosti zaměstnavatelů při pracovních úrazech

·         Rozhlasové a TV poplatky u zaměstnavatelů

·         Jiné důležité osobní překážky v práci na straně zaměstnance – nově

·         Evidence pracovní doby

·         Vyšší mzdy podle kolektivních smluv

·         Zaměstnanec zahájí v průběhu kalendářního roku činnost jako OSVČ

·         Velká novela školského zákona

·         Nové právní předpisy v oblasti veřejné správy

 

Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) měsíčník, č. 11-12/2025 (X/2025)

·         Pozor – platíte rozhlasové a televizní poplatky?

·         Zaměstnavatel v konfliktu s trestním zákoníkem

·         Dříve než sjednáte pracovní smlouvu

·         Smlouvy a dohody o prací před vznikem pracovního poměru 

 

Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 11-12/2025 (X/2025)

·         Nemocenské pojištění - komplexně

·         Daňové řešení investování v roce 2025

·         Úvěry a zápůjčky

·         Zdravotní pojištění – správné postupy zaměstnavatele

 

1000 řešení – měsíčník č. 9-10/2025 (X/2025)

·         Kontrolní činnosti zdravotních pojišťoven

·         Daně v praxi

·         Postupy účtování

·         Zaměstnávání

 

-->

NOVINKY

Aktualizace II/4 (VIII/2025)

 

Aktualizace IV/2 (VIII/2025)

 

Aktualizace II/3 (VIII/2025)

 

Aktualizace I/4 (VIII/2025)

 

Aktualizace V/3 (VIII/2025)

 

Aktualizace III/6 (VIII/2025)

 

Aktualizace II/2 (VII/2025)

 

Aktualizace V/2 (VII/2025)

 

Aktualizace III/5 (VII/2025)

 

Aktualizace I/3 (VII/2025)

 

ZÁKONY 2025

 

ZÁKONY IA (daňové)

·         Správa daní

·         Daně z příjmů

·         Daň z přidané hodnoty

·         Silniční daň

·         Daň z nemovitosti

 

ZÁKONY IB (účetní)

·         Účetnictví

·         Související předpisy

·         Rozpočtová pravidla

·         Finanční správa ČR

 

ZÁKONY IIA (občanské, obchodní)

·         Občanský zákoník

·         Obchodní korporace

·         Občanský soudní řád

·         Živnostenské podnikání

 

ZÁKONY IIB (trestní právo, správní právo)

·         Trestní právo

·         Exekuce

·         Insolvenční řízení

·         Správní právo

 

ZÁKONY III (pracovněprávní, pojištění, sociální služby)

·         Zákoník práce

·         Mzdové a platové předpisy

·         Předpisy k zaměstnanosti

·         Sociální zabezpečení, důchodové a nemocenské pojištění

·         Zdravotní pojištění

 

 

ZÁKONY IV (stavební, katastrální)

·         Stavební zákon

·         Katastr nemovitosti

·         Bydlení

·         Požární bezpečnost

·         Pozemkové úpravy

·         Související předpisy

 

 

ZÁKONY V (veřejná správa, školství)

·         Územní celky a členění státu

·         Organizace veřejné správy

·         Veřejná správa ve vztahu k občanům

·         Školy a školská zařízení

 

 

 

Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu.

RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.

Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.


E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!

Kontakty

Adresa:

MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika

E-mail:

objednavky@exicon.cz

IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285

Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.

V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.cz, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.

Copyright (c) 2023

^ Hore
Untitled Page