|
HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích:
|
1. AUTOMOBIL V PODNIKÁNÍ
Bez automobilu se prakticky žádné podnikání
neobejde. Dozvíte se daňová a účetní specifika týkající se používání
automobilu, na poli daní z příjmů se věnuje metodice odpisování firemních
(vlastních) aut, uplatnění provozních výloh, zejména pohonných hmot u všemožných
druhů právních titulů používání vozidel, cestovním náhradám, paušálním výdajům
na dopravu a dalším oblastem. Potřebujete komplexní informace?
Přináší Vám jich naše publikace, které jsou
určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, mzdovým účetním, daňovým poradcům,
ekonomům, manažerům …
1.
DÚVaP 10-11/2022 – Automobil v podnikání – příspěvek /A5, str. 192/
2.
DÚVaP 7-8/2022 – Cestovní náhrady v podnikání – příspěvek /A5, str. 160/
3.
Aktualizace I/3 – Zákon o dani silniční, ... – úplná znění
zákonů a vyhlášek /A5, str. 160/
4.
DaÚ 10-11/2022 – Automobil pro soukromé účely zaměstnance – příspěvek /A4,
str. 112/
Cena
balíčku je 1044 Kč
Cena
balíčku se 45 % slevou je 574 Kč.
Ušetříte
470 Kč.
Poštovné a balné je 70 Kč
|
2. VZORY SMLUV, ŽALOB A PODÁNÍ
Potřebujete ke své
práci nejpoužívanější vzory smluv, žalob a podání z oblasti pracovněprávních
vztahů, občanského a obchodního práva, rodinného práva, trestního práva,
exekucí, daňového a správního řízení a stavebního práva?
Vzory smluv
urychlí a ulehčí přípravu smluv a dalších dokumentů, zajistí jejich správné a
přesné znění, přičemž nevyžadují žádné právní znalosti. Doprovodný komentář
poskytuje informace a pomoc při realizování smluvních vztahů. Součástí
publikace Vzory smluv je editovatelné CD, které Vám práci výrazně ulehčí.
Balíček je určen
podnikatelům, zaměstnavatelům, orgánům činným v trestním řízení, daňovým
poradcům, auditorům, ekonomům, manažerům, pracovníkům veřejné správy, obcím,
stavebníkům, všem občanům ...
1. Vzory smluv, žalob
a podání 2022 – komentované vzory smluv
+ editovatelné CD - odborná tematická publikace /A5, str. 448/
2.
Daňový průvodce - zákony 2022 po novelách – úplná znění zákonů /A5,
str. 400/
3.
100 otázek a odpovědí Zaměstnávání, DPH v praxi – odborná
tematická publikace /A5, str. 96/
4.
Aktualizace II/2 – Trestní zákoník, Trestní řád ... – úplná znění
zákonů A4,
str. 272/
Balíček
Vzory smluv, žalob a podání obsahuje:
Cena
balíčku je 708 Kč.
Cena
balíčku s 30 % slevou je 495 Kč.
Ušetříte
213 Kč.
Poštovné a balné je
70 Kč
|
3. ŠKOLSTVÍ
PO NOVELÁCH
Od 1. září 2022
nastanou ve školství změny, které přinesly novely týkající se pedagogické
činnosti; opatření v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na
území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace; vzdělávání ve středních
školách a konzervatoři, zájmového vzdělávání a další ... Jaké
konkrétní změny nastanou od 1. září ve školství?
Dočtete se
v našich publikacích, které jsou určeny pedagogickým pracovníkům a
ředitelům předškolních, základních, středních, vyšších odborných škol, obcím,
krajům ...
1.
PaM 9/2022 – Pedagogická činnost - novela – příspěvek /A4, str. 80/
2. Aktualizace V/1 –
Zákon o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na
území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, Nařízení vlády o stanovení
rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické ... – úplná
znění zákonů a vyhlášek /A5, str. 32/
3.
PVS 7-9/2022 – Školy a školská zařízení, Platební neschopnost – úplná znění
vyhlášek a nařízení
/A5,
str. 112/
4.
100 otázek a odpovědí Nemovitosti v podnikání, Lex Ukrajina – odborná
tematická publikace
/A5,
str. 96/
5.
100 otázek a odpovědí Pracovní volno, Zaměstnávání – odborná
tematická publikace
/A5,
str. 80/
Cena
balíčků je včetně DPH. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou
publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
Cena
balíčku je 646 Kč.
Cena
balíčku s 50 % slevou je 323 Kč.
Ušetříte
323 Kč.
Poštovné
a balné je 70 Kč
|
4. DĚDICKÉ ŘÍZENÍ
Dědické právo je
soubor práv, která určité osobě připadnou podle objektivního dědického práva
v důsledku smrti jejího předchůdce. Účelem dědického práva je zabezpečení
změny v subjektech majetkových práv a povinností po smrti
zůstavitele. Děděním je realizována zásada zachování hodnot se zřetelem
k budoucnosti jako výraz solidarity lidí a sledování cílů sahajících
přes více generací. Jaké
jsou základní pojmy dědického práva? Jak správně sepsat závěť? Kdo je
z dědictví vyloučen? Za jakých podmínek lze odmítnout dědictví?
Podrobné informace
najdete v našich publikacích, které jsou určeny všem občanům,
podnikatelům, právníkům …
1.
DÚVaP 10-11/2022 – Dědické právo – příspěvek /A5, str. 192/
2.
Zákony IIA/2022 – Občanský zákoník, Zákon o obchodních korporacích ... – úplná znění zákonů
/A5, str. 688/
3.
Aktualizace II/3 – Živnostenský zákon, Zákon o zvláštních důvodech pro
zastavení exekuce... – úplná znění zákonů /A5, str. 96/
Uvedená
nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit
vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
Cena
balíčku je 537 Kč.
Cena
balíčku s 30 % slevou je 375 Kč.
Ušetříte
162 Kč.
Poštovné
a balné je 70 Kč
|
Cena balíčků je
včetně DPH. Uvedená
nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit
vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
AUTOMOBIL V PODNIKÁNÍ
Častým
nepeněžním zvýhodněním zaměstnanců je možnost bezúplatného používání firemního
vozidla poskytnutého zaměstnavatelem i pro jejich soukromé účely. Zdálo by
se, že daňově nevzniká žádný problém, auto přece i nadále slouží – obvykle
převážně – pro potřeby firmy a zaměstnanci tímto žádné peníze do kapsy
nepřibudou.
Daňové
právo považuje za zdanitelné příjmy rovněž nepeněžní spočívající třeba
v úspoře výdajů zaměstnance, které by jinak musel za jízdu autem uhradit
ze svého. U zaměstnavatelů z řad plátců DPH navíc přistupuje problém
s oprávněností uplatnění odpočtu DPH, jelikož soukromé využití automobilu
zaměstnancem rozhodně není ekonomickou činnosti zaměstnavatele, ale soukromou
spotřebou. I když to nijak vážně mnohý zaměstnanec nebere, tak majitelem
firemního automobilu je zaměstnavatel a proto je pouze on oprávněn jej
užívat a rozhodnout o jeho případném dočasném přenechání jiné osobě.
Takže když firemní vůz čistě o své vůli pro soukromé účely použije
zaměstnanec, pak jedná neoprávněně. Jde totiž o obdobnou situaci, jako
kdyby si od cyklisty – bez jeho svolení – „vypůjčil“ jeho kolo, které nechal
stát chvíli bez dozoru. Ostatně mnozí zloději se před soudem hájí, že věc
neukradli, ale jen „vypůjčili“, když zrovna byla volná a zahálela... Což
nemůže obstát, jelikož takové vypůjčení – alias smlouva o výpůjčce –
vyžaduje aktivní jednání obou stran, nikoli jen aktivitu vypůjčitele. Souhlas půjčitele
(vlastníka) sice nemusí být písemný ani slovní, stačí souhlasné kývnutí hlavou,
ale není možné vlastníka ignorovat a užívat jeho věc (majetek), jak se nám
hodí…
Příklad 1
S.r.o.
a jeho společník jsou dvě rozdílné osoby
Pan Jiří léta
podnikal jako fyzická osoba – OSVČ. Po čase se ale rozhodl přejít na
právní formu s.r.o., kde je jediným společníkem a jednatelem zároveň.
Přičemž kromě činnosti v s.r.o. stále ještě podniká jako OSVČ. S.r.o.
si pro své potřeby koupilo nákladní automobil, který ale využívá i pan Jiří
pro své vlastní podnikání OSVČ.
Pan Jiří je totiž za ty roky podnikání coby fyzická osoba zvyklý, že
vše, co pořídil pro podnikání, je jeho a může to tedy volně využívat.
Jenže chyba lávky, co patří s.r.o., to už nyní není ve vlastnictví pana Jiřího
a proto není oprávněn tyto „cizí“ věci pro sebe používat – ať už soukromě
nebo pro své vlastní podnikání formou fyzické osoby (OSVČ). Samozřejmě coby
společník a nejvyšší pán s.r.o. jistě může dát a také bez problémů dá
souhlas s bezúplatným využíváním majetku s.r.o. pro potřeby „pana Jiřího“,
jenže to nebude bez daňových následků…
Třebaže se
v praxi běžně smlouvy neřeší a svolení s dočasným přenecháním
věci jiné osobě – v našem případě zaměstnanci – probíhá bez formalit,
z právního hlediska přesto dochází k uzavření smlouvy. Může sice jít
o typově nepojmenovanou smlouvu (výslovně neuvedenou v OZ) sestavenou
na míru oběma stranám. Ovšem obvykle je uzavírána smlouva o výpůjčce
upravená v § 2193 až § 2200 OZ, jejíž základní vymezení je
takovéto:
- „Smlouvou
o výpůjčce půjčitel přenechává vypůjčiteli nezuživatelnou věc
a zavazuje se mu umožnit její bezplatné dočasné užívání.“
V souladu
s § 500 OZ věci zuživatelnou je: movitá věc, jejíž běžné použití
spočívá v jejím spotřebování, zpracování nebo zcizení (zejména prodejem).
Zatímco ostatní věci jsou nezuživatelné. Příkladem zuživatelné věci jsou
peníze, potraviny, stavební materiál, zkrátka movité věci, které nám
nepřinášejí užitek pouhou jejich existencí, ale až jejich následným využitím,
při kterém ale přestávají být samy sebou nebo mění vlastníka. Tyto věci nemohou
být předmětem výpůjčky. Naproti tomu nezužitkovatelnou věcí je třeba právě
automobil nebo stavba, ale i mobilní telefon, počítač, zkrátka věci,
které nám přinášejí užitek samy o sobě.
Obdobou je smlouva
o výprose, kterou definuje § 2189 až § 2192 OZ. Odlišností je,
že není sjednána doba přenechání věci ani jeho účel, výprosník je povinen
půjčiteli věc vrátit až na jeho vyzvaní. Ani pro tento smluvní typ není zákonem
předepsána písemná forma, ledaže by na ní trvala některá ze smluvních stran.
- „Přenechá-li
půjčitel někomu bezplatně věc k užívání, aniž se ujedná doba, po
kterou se má věc užívat, ani účel, ke kterému se má věc užívat, vzniká
výprosa.“
Výpůjčka
a výprosa jsou z titulu jejich definice – bezúplatné. Úplatnou
obdobou je nájem (pacht), což je povinně úplatný dočasný smluvní vztah
o užívání (a požívání) nezužitkovatelné věci – jako je třeba
automobil. Z hlediska systematiky občanského práva uvedené typy smluv
patří do širší kategorie „Přenechání věci k užití jinému“, kde dále
najdeme ještě licenci (oprávnění k výkonu práva duševního vlastnictví),
zápůjčku (dočasné přenechání zastupitelné věci k užití, nejčastěji peněz)
a úvěr (dočasné poskytnutí peněžních prostředků).
Takže, aby
zaměstnanec mohl firemní automobil – jehož vlastníkem je zaměstnavatel –
dočasně využít pro své osobní (soukromé) potřeby, měl by k tomu mít
příslušné oprávnění. Jinak by se jednalo o neoprávněnou držbu a mohlo
by to mít pro něj neblahé důsledky pracovněprávní (výpověď), případně až
trestněprávní. A jak již z textu výše víme, automobil je
nezužitkovatelná věc a nejde ani o věc zastupitelnou
(o movitou věc, která může být nahrazena jinou věcí téhož druhu, prakticky
že by postačovalo zaměstnavateli, aby mu bylo vráceno jakékoli jiné auto).
Proto může jít buď o bezúplatnou smlouvu o výpůjčce (výprose),
a v případě sjednané úplaty za dočasné užití cizí věci o smlouvu
nájemní. Což nutně neznamená, že musejí být sepsány písemně.
Možnost
soukromého využití firemního vozidla zaměstnancem je poměrně častý nepeněžitý
benefit, který je v praxi poskytován v maximální možné míře – tedy
zcela bezúplatně. Nicméně výhodou zaměstnance je nesporně i případný
(mírně) úplatný nájem za výrazně pod-volnotržní cenu.
Je kardinální rozdíl
mezi použitím firemního automobilu
- pouze pro
soukromé potřeby zaměstnance, versus
- pro firemní
účely i pro soukromé potřeby zaměstnance.
Je nasnadě, že
v prvém případě nebude moci zaměstnavatel do daňových výdajů zahrnout ani
část výloh spojených s takovýmto vozidlem. Nijak mu totiž nepřispívá
k dosažení, zajištění nebo udržení zdanitelných příjmů, jelikož slouží
čistě pro osobní potřeby zaměstnance. Je to obdobná situace, jako kdyby
zaměstnavatel koupil postel, kterou by si od něj trvale „vypůjčil“ jeden ze zaměstnanců
– v praxi zřejmě někdo ze společníků nebo z vedení firmy – nic by
daňově firmě nepomohlo, že je formálně vzato vlastníkem postele. Platí zde
totiž spravedlivá logika – daná věc nijak neslouží potřebám firmy, proto výdaje
s ní spojené nebudou daňově uznány.
Nedaňové výdaje ale
firmy nemají rády, proto se v praxi se zmíněnou první variantou setkáme
jen zcela výjimečně. Naproti tomu druhý případ je poměrně častý. Někteří
samolibí manažeři přitom ale zapomínají, že „jejich“ plechový miláček musí být
skutečně alespoň zčásti využíván pro firemní účely. Což ale nenaplní jeho
využívání k přepravě dotyčného zaměstnance z místa jeho bydliště do
zaměstnání a zpět, protože tyto jízdy nelze považovat za pracovní, ale
soukromé a tudíž jde pouze o jeden ze způsobů osobního použití auta
zaměstnancem.
Firemní automobil
slouží jak zaměstnavateli, tak i pro potřeby zaměstnance
(situace, kdy jedno
auto takto využívá více zaměstnanců najednou je v praxi zcela výjimečná).
Á propos oním „firemním vozidlem“ nemusí být nutně automobil ve vlastnictví
daného zaměstnavatele, ale třeba také vůz, který pořizuje formou finančního
leasingu nebo má najatý, či vypůjčený. Pochopitelně tato okolnost pak má
zásadní vliv na rozsah výdajů, které s jeho užíváním firma má.
Zdálo by se
spravedlivé, že když firemní vůz slouží pro potřeby zaměstnavatele jen zčásti,
mohou být také jen zčásti daňově uplatněny související výdaje. Známe to přece
z jiných obdobných případů, kdy třeba pan Novák coby živnostník (OSVČ)
používá rodinný automobil pro své podnikání např. z 60 %, pročež pak
může do daňových výdajů vcelku bezpečně uplatnit 60 % vypočtených ročních
odpisů auta. Stanoví tak § 28 odst. 6 ZDP:
- „Při odpisování
hmotného majetku, který je pouze zčásti používán k zajištění
zdanitelného příjmu, se do výdajů k zajištění zdanitelného příjmu
zahrnuje poměrná část odpisů.
- Při odpisování silničního motorového vozidla, u kterého je
poplatník povinen uplatnit krácený paušální výdaj na dopravu, se poměrnou
částí odpisů rozumí 80 % odpisů.“ Poznamenejme, že tato možnost
se daného případu netýká, jelikož paušální výdaje na dopravu – ani
v krácené výši 4 000 Kč měsíčně – nelze uplatnit
u vozidla přenechaného k užívání jiné osobě, kterou je zde
dotyčný zaměstnanec využívající firemní auto pro své soukromé účely.
Jenže
v našem případě se toto krácení daňové účinnosti výdajů souvisejících
s firemním vozidlem neuplatní. Důvodem je skutečnost, že ona část
nefiremního využití automobilu zaměstnancem představuje jeho zdanitelný příjem,
u něhož také není nijak zohledněno, že možnost soukromého využití je
omezena potřebou firemních jízd, ani nehraje roli stáří nebo opotřebení auta
a podobně. Jedná se o bezpečný názor potvrzený metodickým Pokynem
GFŘ D–22 k jednotnému postupu při uplatňování ZDP, v části
k § 24 odst. 2, bod 26:
·
„Při využívání
motorového vozidla, které je zahrnuto v obchodním majetku poplatníka
nebo v nájmu, jak pro služební, tak i pro soukromé účely
zaměstnanců, a u kterého proto nemůže byt uplatněn paušální výdaj na
dopravu [§ 24 odst. 2 písm. zt) zákona], se neuplatňuje
režim poměrné výše výdajů, např. podle § 28 odst. 6 zákona, neboť
tento režim není uplatňován ani pro poměrnou výši pořizovací ceny motorového
vozidla zahrnované podle § 6 odst. 6 zákona do základu daně
zaměstnance (společníka), která rovněž není závislá na skutečném fyzickém
opotřebeni, resp. na počtu ujetých kilometrů. Přitom výdaje za pohonné hmoty
jsou daňovým výdajem pouze při použiti vozidla pro služební účely.“
Příklad 2
Výdaje
u firemního vozidla sloužícího i pro soukromé potřeby zaměstnance
Firma Stavaři,
s.r.o. se zabývá převážně výstavbou rodinných domů a chat.
V obchodním majetku má osobní automobil značky Škoda, který využívá pro
své běžné pracovní cesty, ale současně je jednatel – pan Petr – oprávněn
používat toto vozidlo také pro své soukromé potřeby. Dále si firma dlouhodobě
pronajala terénní auto značky Ford, které ji slouží pro pracovní cesty do
náročnějšího terénu v souvislosti s výstavbou rekreačních chat
v odlehlejších částech podhůří. Rovněž u tohoto vozidla je jedna ze
zaměstnankyň – paní Petra – oprávněna využívat jej pro své osobní potřeby,
jelikož sama bydlí na samotě v těžce sjízdné části podhorské vesnice.
Z důvodu částečně soukromého využívání auta značky Škoda firma
nijak nemusí poměrově krátit daňovou uznatelnost vypočtených daňových odpisů
ani výdaje za jeho opravy a údržbu či pojištění apod. Rovněž
u najatého Fordu zůstává plně daňovým výdajem celé sjednané nájemné,
samozřejmě v časovém rozlišení.
Naproti tomu u výdajů za pohonné hmoty – u obou vozidel – může
s.r.o. daňově uplatnit pouze část odpovídající jejich využití pro firemní
účely. Což si vyžádá průkaznou podrobnou evidenci ujetých kilometrů pro firemní
versus osobní potřeby. Například pokud bylo v září natankováno do Fordu
nafty za 3 000 Kč, a z ujetých 600 km připadá na pracovní
cesty 400 km (2/3), pak lze daňově uplatnit za naftu jen 2 000 Kč
(2/3 ze 3 000 Kč). Snazší by to bylo při uplatnění tzv. krácených
paušálních výdajů na dopravu 4 000 Kč měsíčně, kdy není třeba vést
knihu jízd ani prokazovat výdaje za palivo. Jenže tato možnost padá, protože
vůz byl přenechán jiné osobě.
Smutnější je daňový
pohled ze strany zaměstnance, benefit mu totiž přináší zdanitelný
i zpojistitelný majetkový prospěch, a to ve výši speciálně stanovené
podle § 6 odst. 6 ZDP. Ale začněme hezky popořádku.
Dle § 3
odst. 1 a 2 ZDP jsou předmětem daně z příjmů fyzických
osob („DPFO“) nejrůznější druhy příjmů – peněžní i nepeněžní.
Přičemž s koncem daně dědické a daně darovací od roku 2014 již
nezáleží ani na tom, jestli se jedná o příjmy úplatné (např. za prodej
věci, za práci) nebo bezúplatné (např. dar, odpuštěný dluh, výpomoc rodinných
příslušníků zdarma, všemožné typy majetkového prospěchu). O rozsahu
bezúplatných příjmů se sice vedou odborné debaty, nicméně ohledně probírané benefitu
zaměstnance spočívající v možnosti soukromého využití firemního auta
panuje odborná shoda, že tento majetkový prospěch podléhá DPFO.
Ovšem předmět daně
ještě vždy nemusí nutně znamenat skutečné zdanění, jelikož řada typů příjmů je
od DPFO osvobozena. A takovýchto výhodných typů příjmů je
v případě fyzických osob kolem stovky, přičemž osvobození bezúplatných
příjmů je náplní hlavně § 4a ZDP, kde najdeme pod písmenem m) osvobození
příjmu:
- „v podobě
majetkového prospěchu vydlužitele při bezúročné zápůjčce, vypůjčitele při
výpůjčce nebo výprosníka při výprose, pokud tyto příjmy nejsou příjmy ze
závislé činnosti, a pokud
1. se jedná o příjmy od příbuzného (…),
2. se jedná o příjmy od osoby, se kterou
poplatník žil nejméně po dobu jednoho roku (…),
3. se jedná o příjmy obmyšleného z jeho
majetku, který do svěřenského fondu vyčlenil (…), nebo
4. v úhrnu příjmy z těchto majetkových
prospěchů od téhož poplatníka nepřesáhnou ve zdaňovacím období částku
100 000 Kč,“
Radost
z osvobození majetkového prospěchu plynoucího od zaměstnavatele dle bodu 4
– tj. do 100 000 Kč za rok – bohužel v našem případě hatí
vylučovací podmínka z úvodu celého tohoto osvobozovacího ustanovení:
„pokud tyto příjmy nejsou příjmy ze závislé činnosti“. Protože přes toto omezení
se nedostaneme…
Podle
§ 6 odst. 3 ZDP se totiž příjmem ze závislé činnosti (ze
zaměstnání) rozumí rovněž částka, o kterou je úhrada zaměstnance
zaměstnavateli za poskytnuté plnění, nižší, než je – zjednodušeně řečeno –
„cena obvyklá“. Je jasné, že plnění poskytnuté zaměstnavatelem – možnost
soukromého využití jeho automobilu – má určitou nenulovou „cenu obvyklou“,
kterou by za obdobné plnění musel zaplatit kdokoli jiný než takto jeho
zvýhodněný zaměstnanec. A jelikož se tímto majetkový prospěch
z výpůjčky/výprosy firemního auta považuje za příjem ze závislé činnosti,
je vyloučen z výhodného a širokého režimu osvobození od daně podle
§ 4a ZDP.
Žádné obdobné
osvobození těchto příjmů ze závislé činnosti nenajdeme ani v § 6
odst. 9 ZDP, kde je jinak pod písmeny a) až v) spousta druhů příjmů, které
zaměstnanci nezdaňují (např. nepeněžní příspěvky zaměstnavatele na sportovní
a kulturní vyžití, zájezdy a rekreace do 20 000 Kč, závodní
stravování). Z čehož vyplývá smutný závěr, že výhoda soukromého využití
firemního auta je zdanitelným příjmem zaměstnance.
Daňový zákon se zde
navíc nepokojil s obecným odkazem na zdanění tohoto majetkového prospěchu
ve výši „ceny obvyklé“ – tradičně podle zákona č. 151/1997 Sb.,
o oceňování majetku ve znění pozdějších předpisů – ale stanovil vlastní speciální
ocenění tohoto zdanitelného příjmu v § 6 odst. 6 ZDP, které má
přednost::
- „Poskytuje-li
zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně motorové vozidlo k používání pro
služební ii soukromé účely, považuje se za příjem zaměstnance částka
ve výši 1 % vstupní ceny vozidla za každý i započatý
kalendářní měsíc poskytnutí vozidla.
- Jde-li
o najaté vozidlo, vychází se ze vstupní ceny vozidla u původního
vlastníka, a to i v případě, že dojde k následné koupi
vozidla.
- Pokud ve vstupní
ceně není zahrnuta DPH, pro účely tohoto ustanovení se o tuto daň
zvýší.
- Je-li částka, která
se posuzuje jako příjem zaměstnance za každý i započatý kalendářní
měsíc poskytnutí vozidla, nižší než 1 000 Kč, považuje se za
příjem zaměstnance částka ve výši 1 000 Kč.
- Poskytne-li
zaměstnavatel zaměstnanci bezplatně v průběhu kalendářního měsíce:
-
postupně
za sebou více motorových vozidel k používání pro služební i soukromé
účely, považuje se za příjem zaměstnance částka ve výši 1 %
z nejvyšší vstupní ceny motorového vozidla.
-
více
motorových vozidel současně, považuje se za příjem zaměstnance částka ve výši
1 % z úhrnu vstupních cen všech motorových vozidel poskytnutých pro
služební i soukromé účely.
- Vstupní cenou
vozidla se pro účely tohoto ustanovení rozumí vstupní cena uvedená
v § 29 odst. 1 až 9.“
Více již
najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 12/2022.
TŘETÍ VALORIZACE RENT
Nové nařízení vlády – NV č. 255/2022 Sb.,
NV č. 256/2022 Sb. a NV č. 257/2022 Sb. mají
jeden společný úkol – provést úpravu náhrady za ztrátu na příjmu a náhrady
nákladů na výživu pozůstalých. Jaké úpravy nastaly?
VALORIZACE RENT - Je všeobecně známo, že zákoník práce, který
upravuje vztahy mezi zaměstnanci a zaměstnavateli, obsahuje i úpravu
povinnosti zaměstnavatele nahradit poškozenému zaměstnanci nebo pozůstalému
škodu nebo nemajetkovou újmu vzniklou v důsledku pracovního úrazu
nebo nemoci z povolání. Mezi druhy náhrady škody patří i náhrada
za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti a náhrada
nákladů na výživu pozůstalých.
Výpočet náhrady za
ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti se na základě
zákona provádí tak, že se vychází z průměrného výdělku před vznikem
škody a z výdělku dosahovaného po pracovním úrazu nebo
po zjištění nemoci z povolání s připočtením případného
invalidního důchodu poskytovaného z téhož důvodu. Je-li výdělek
zaměstnance po pracovním úrazu nebo nemoci z povolání
s připočtením případného invalidního důchodu nižší než jeho průměrný
výdělek před vznikem škody, pak je zaměstnavatel povinen tento rozdíl dorovnat
náhradou za ztrátu na výdělku. Dojde-li u poškozeného ke zvýšení
dosahovaného výdělku nebo zvýšení invalidního důchodu, sníží se mu poskytovaná
náhrada za ztrátu na výdělku. Poškozený tudíž pobírá stále stejnou
částku.
Obdobnou úpravu obsahuje
zákoník práce i pro pozůstalé po zaměstnanci, který následkem pracovního
úrazu nebo nemoci z povolání zemřel. Při výpočtu náhrady nákladů na výživu
pozůstalých se vychází z průměrného výdělku zaměstnance zjištěného před
jeho smrtí s tím, že pokud zemřelý před svou smrtí poskytoval nebo
byl povinen poskytovat výživu jedné osobě, pak náhrada nákladů na výživu
pozůstalých činí 50 % uvedeného průměrného výdělku, pokud poskytoval nebo
byl povinen poskytovat výživu více osobám, činí náhrada 80 % průměrného výdělku.
Aby z důvodu
výše uvedeného výpočtu předmětných náhrad nedošlo k neodůvodněnému rozdílu
mezi poškozenými a ostatními zaměstnanci nebo důchodci ve výši pobíraných
částek, obsahuje zákoník práce (§ 271u odst. 2 ZP) zmocnění
pro vládu, aby vzhledem ke změnám, které nastaly ve vývoji mzdové úrovně
a životních nákladů, upravila nařízením podmínky, výši a způsob
náhrady za ztrátu na výdělku příslušející zaměstnanci po skončení pracovní
neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemoci z povolání, a to zpravidla
s účinností od počátku kalendářního roku. To se vztahuje
i na náhradu nákladů na výživu pozůstalých. Běžně se tomuto postupu
říká „valorizace rent“.
V prvním období
vydávání nařízení vlády se zvyšování provádělo v zásadě tak, že se
průměrný výdělek před vznikem škody zvyšoval v závislosti na zvýšení
průměrné mzdy v národním hospodářství v daném období. Protože se však
ukázalo, že tento systém není objektivní, neboť v průměrné mzdě
v národním hospodářství byly zohledňovány i vysoko příjmové kategorie
zaměstnanců, avšak většině zaměstnanců o tak vysoké procento výdělky
nevzrůstaly, bylo zvoleno zvýšení podle procentní výměry důchodů (usnesení
vlády č. 302/2005 Sb.).
Důvodem byla
skutečnost, že alespoň o toto procento musí být zvýšení provedeno,
neboť kdyby tomu tak nebylo, poškození a pozůstalí, kteří pobírají
z důvodu pracovního úrazu nebo nemoci z povolání invalidní důchod
nebo pozůstalostní důchod, a kterým by se tento důchod zvýšil jako
ostatním důchodcům, by zvýšení vlastně neobdrželi, neboť o částku,
o kterou se jim zvýší důchod, se jim sníží poskytovaná náhrada. Faktického
zvýšení tedy lze dosáhnout pouze zvýšením průměrného výdělku, do kterého
se jim náhrada poskytuje.
ZPŮSOB ZVÝŠENÍ
DŮCHODŮ určuje § 67
zákona o důchodovém pojištění. Podle tohoto ustanovení se důchody zvyšují
v pravidelném termínu od 1. ledna kalendářního roku podle stanovených
pravidel. Vedle zvýšení důchodů v tomto pravidelném termínu se důchody
zvyšují ještě v mimořádném termínu, pokud ve vymezeném rozhodném období
dosáhl růst cen aspoň 5 %. Toto období počíná kalendářním měsícem
následujícím po posledním kalendářním měsíci použitém pro zjišťování růstu cen
při předchozím zvýšení důchodů a končí kalendářním měsícem, v němž
růst cen dosáhl aspoň 5 %. Taková
situace nastala v roce 2022 poprvé v únoru, kdy vláda schválila dvě
nařízení vlády týkající se mimořádného zvýšení důchodů od června 2022.
Pro naše pojednání je
rozhodující nařízení vlády č. 35/2022 Sb., o druhém zvýšení
důchodů v roce 2022. Toto nařízení vlády se týkalo všech důchodů, tedy
důchodů starobních, invalidních i pozůstalostních a k datu 1.
června 2022 se podle tyto důchody zvyšovaly
o 8,2 % procentní výměry důchodu, která náleží ke dni, od něhož se
procentní výměra zvyšuje.
O tom
jsme se na stránkách našeho časopisu informovali.
V roce 2022
však došlo k dalšímu nárůstu inflace, a to v období únor 2022 až
duben 2022, kdy růst cen opět překročil hranici 5 %.
Výpočet růstu cen se
podle zákona o důchodovém pojištění se totiž provádí ze dvou
originálních bazických úhrnných indexů spotřebitelských cen (životních
nákladů), přičemž se použije ten růst cen, který je vyšší. Podle zjištění
Českého statistického úřadu došlo v období leden 2022 až únor 2022
k nárůstu spotřebitelských cen (životních nákladů) za domácnosti o 4,
8 %. Procentní přírůstek indexu spotřebitelských cen za domácnosti celkem
tedy činil 4,8 %. Procentní přírůstek indexu spotřebitelských cen za
domácnosti důchodců ve stejném období činil 5,2 %. O více než
5 % tedy vzrostl v rozhodném období index životních nákladů
domácností důchodců, a to přesně tempem o 5,2 %. Pro výpočet zvýšení
důchodů byl tedy použit růst cen o 5,2 %.
Z toho důvodu
bylo dne 31. května 2022 ve
Sbírce zákonů publikováno další nařízení vlády č. 136/2022 Sb.,
o třetím zvýšení důchodů v roce 2022, které provedlo valorizaci
důchodů o částku 5,2 % k datu 1. září 2022.
Při zvýšení důchodů
v mimořádném termínu se kromě vyplácených důchodů, tj. důchodů přiznaných
ve smyslu § 67 odst. 1 ZDP před 1. zářím 2022, zvyšují též důchody
přiznané v období od 1. září do 31. prosince 2022, neboť podle § 67
odst. 15 ZDP zvýšení procentní výměry vyplácených důchodů
v mimořádném termínu náleží i k důchodům přiznávaným v tom
kalendářním roce, v němž byly zvýšeny procentní výměry vyplácených důchodů
v mimořádném termínu. Důchody přiznané od 1. září 2022 do 31. prosince
2022 tak budou zvýšeny dvakrát – poprvé podle § 1 odst. 2 nařízení
vlády č. 35/2022 Sb. a podruhé podle citovaného nařízení vlády;
přitom se vypočtená procentní výměra přiznávaného důchodu zvýší nejdříve podle
nařízení vlády č. 35/2022 Sb. o 8,2 % a takto zvýšená
procentní výměra se následně zvýší o 5,2 % podle navrhovaného
nařízení vlády.
VALORIZACE RENT
V ROCE 2022 -Z výše citovaného ustanovení § 271u
ZP vyplývá, že vláda provádí tzv. valorizaci náhrady za ztrátu na výdělku po
skončení pracovní neschopnosti a valorizaci náhrady na výživu pozůstalých
podle zákoníku práce každoročně, a to k 1. lednu. Také jsme si
uvedli, že v posledních letech se ustálila praxe, že se tak děje
v návaznosti na valorizaci důchodů, která podle zákona o důchodovém
pojištění probíhá také pravidelně každoročně k 1. lednu.
Z toho důvodu
byla první valorizace v letošním roce provedena k 1. lednu 2022.
Stalo se tak na základě nařízení vlády č. 508/2021 Sb., o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po skončení
pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí z povolání
a o úpravě náhrady nákladů na výživu pozůstalých podle
pracovněprávních předpisů (nařízení o úpravě náhrady).
Tehdy
vzhledem k tomu, že podle
nařízení vlády č. 356/2021 Sb. došlo od 1. ledna 2022
k procentnímu zvýšení všech důchodů přiznaných před tímto datem
o 1,3 % a o 300 Kč, došlo i ke zvýšení náhrady za
ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti a náhrady na výživu
pozůstalých, jimž vznikl nárok podle zákoníku práce před 1. lednem 2022
o stejnou částku, tedy o 1,3 % a o 300 Kč.
V únoru vláda schválila nařízení vlády týkající
se mimořádného zvýšení důchodů od června 2022. Jednalo se nařízení vlády
č. 35/2022 Sb., o druhém zvýšení důchodů v roce 2022, podle
kterého se k datu 1. června 2022 důchody
starobní, invalidní, vdovské, vdovecké a sirotčí zvyšovaly
o 8,2 % procentní výměry důchodu, která náleží ke dni, od něhož se
procentní výměra zvyšuje.
Na
to musela samozřejmě navázat i mimořádná valorizace náhrad podle zákoníku
práce v r. 2022. Stalo se tak na základě nařízení vlády č. 138/2022 Sb., o úpravě náhrady za
ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem
nebo nemocí z povolání a o úpravě náhrady nákladů na výživu
pozůstalých podle pracovněprávních předpisů (nařízení o úpravě náhrady),
podle kterého došlo ke zvýšení obou náhrad – také k datu 1. června 2022 –
o stejnou částku 8,2 %.
O tom jsme se na
stránkách našeho časopisu také informovali.
VALORIZACE RENT
K 1. ZÁŘÍ 2022 -
V období únor 2022 až duben 2022 došlo však k dalšímu nárůstu inflace
a růst cen opět překročil opět onu hranici 5 %. Z toho důvodu
bylo – jak jsme uvedli výše – dne 31. května 2022 ve Sbírce zákonů publikováno
další nařízení vlády č. 136/2022 Sb., o třetím zvýšení důchodů
v roce 2022, které provedlo valorizaci důchodů o částku 5,2 %
k datu 1. září 2022.
Na to samozřejmě
muselo dojít – také k datu 1. září 2022 – k valorizaci rent (náhrady
za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti a náhrady na výživu
pozůstalých). Stalo se tak na
základě nařízení vlády č. 256/2022 Sb., o úpravě náhrady za
ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem
nebo nemocí z povolání a o úpravě náhrady nákladů na výživu pozůstalých
podle pracovněprávních předpisů (nařízení o úpravě náhrady).
Zvýšení předmětné
náhrady se provádí tak, že se zvyšuje průměrný výdělek před vznikem škody nebo
zvýšený podle předchozích nařízení vlády vydaných k provedení zákona
zákoníku práce, starého zákoníku práce a podle zákona
č. 297/1991 Sb., o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po
skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí
z povolání. Zvýšení uvedené náhrady se provádí od 1. září 2022
o 5,2 %, jako je tomu u zvýšení procentní výměry důchodů,
od kterého se zvýšení náhrady za ztrátu na výdělku odvozuje.
Nařízení vlády
zvyšuje také náhradu nákladů na výživu pozůstalých, která přísluší pozůstalým
(vdovy, vdovci, sirotci rodiče) po zaměstnanci, který v důsledku pracovního
úrazu nebo nemoci z povolání zemřel a jimž uvedená náhrada přísluší
podle zákoníku práce a starého zákoníku práce. Zvýšení předmětné náhrady
se provádí tak, že se zvyšuje průměrný výdělek před vznikem škody
nebo zvýšený podle předchozích nařízení vlády vydaných k provedení zákona
č. 262/2006 Sb., zákoník práce, a zákona
č. 65/12965 Sb., zákoník práce. Zvýšení uvedené náhrady bylo
provedeno od 1. září 2022 o 5,2 %, jako je tomu u zvýšení
procentní výměry důchodů, od kterého se zvýšení náhrady za ztrátu na výdělku
odvozuje.
Více již
najdete v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále 12/2022.
|
|
|
Částka 141, rozeslaná dne 14. října 2022
308.
Nařízení vlády o stanovení výjimky z nepřijatelnosti žádostí o udělení oprávnění k pobytu na území České republiky podávaných na zastupitelských úřadech
309.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 200/2022 Sb., o nepřijatelnosti žádostí občanů třetích zemí o udělení oprávnění k pobytu na území České republiky podávaných na zastupitelských úřadech
310.
Nařízení vlády o stanovení vzoru služebního průkazu příslušníka Vojenského zpravodajství
311.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 328/2020 Sb., o územních pracovištích celních úřadů, která se nenacházejí v jejich sídlech
Částka 140, rozeslaná dne 11. října 2022
303.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se stanoví podmínky ochrany zdraví při práci, ve znění pozdějších předpisů
304.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 6/2003 Sb., kterou se stanoví hygienické limity chemických, fyzikálních a biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností některých staveb
305.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 238/2011 Sb., o stanovení hygienických požadavků na koupaliště, sauny a hygienické limity písku v pískovištích venkovních hracích ploch, ve znění pozdějších předpisů
306.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých, ve znění pozdějších předpisů
307.
Sdělení Energetického regulačního úřadu o vydání cenových rozhodnutí
Částka 139, rozeslaná dne 7. října 2022
298.
Nařízení vlády o stanovení cen elektřiny a plynu v mimořádné tržní situaci
299.
Nařízení vlády, kterým se zrušuje nařízení vlády č. 263/2022 Sb., o příspěvku na úhradu nákladů za elektřinu, zemní plyn a teplo
300.
Nařízení vlády o stanovení hodnot vnitřního výnosového procenta investic pro jednotlivé druhy obnovitelných zdrojů
301.
Nařízení vlády o povolání vojáků v činné službě a příslušníků Celní správy České republiky k plnění úkolů Policie České republiky v souvislosti s dočasným znovuzavedením ochrany vnitřních hranic
302.
Sdělení Českého statistického úřadu o aktualizaci Klasifikace hospitalizovaných pacientů CZ-DRG
Částka 138, rozeslaná dne 7. října 2022
296.
Vyhláška o nákladech na stravování a jejich úhradě v organizačních složkách státu a příspěvkových organizacích
297.
Vyhláška o zrušení některých nařízení okresních úřadů
Sdělení Ministerstva vnitra o opravě tiskové chyby ve vyhlášce č. 275/2022 Sb.
Částka 137, rozeslaná dne 7. října 2022
295.
Vyhláška o stanovení ochranných pásem přírodních léčivých zdrojů minerální vody lázeňského místa Janské Lázně a vymezení konkrétních ochranných opatření
Částka 136, rozeslaná dne 4. října 2022
293.
Sdělení Státní volební komise o vyhlášení a uveřejnění celkových výsledků voleb do třetiny Senátu Parlamentu České republiky konaných ve dnech 23. a 24. září 2022 (I. kolo) a ve dnech 30. září a 1. října 2022 (II. kolo)
294.
Sdělení Ministerstva vnitra o vyhlášení nových voleb do zastupitelstva obce
Částka 135, rozeslaná dne 30. září 2022
289.
Nařízení vlády, kterým se pro účely příspěvku na bydlení ze státní sociální podpory pro období do 31. prosince 2022 zvyšují částky navýšení měsíčních normativních nákladů na bydlení a mění nařízení vlády č. 595/2006 Sb., o způsobu výpočtu základní částky, která nesmí být sražena povinnému z měsíční mzdy při výkonu rozhodnutí, a o stanovení částky, nad kterou je mzda postižitelná srážkami bez omezení (nařízení o nezabavitelných částkách), ve znění pozdějších předpisů
290.
Nařízení vlády o výši všeobecného vyměřovacího základu za rok 2021, přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2021, redukčních hranic pro stanovení výpočtového základu pro rok 2023 a základní výměry důchodu stanovené pro rok 2023 a o zvýšení důchodů v roce 2023
291.
Nařízení vlády o zvýšení příplatků k důchodu v roce 2023
292.
Nařízení vlády o zvýšení některých dávek pěstounské péče a zaopatřovacího příspěvku podle zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů
Částka 134, rozeslaná dne 30. září 2022
286.
Zákon, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů
287.
Zákon, kterým se mění zákon č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 265/1991 Sb., o působnosti orgánů České republiky v oblasti cen, ve znění pozdějších předpisů
288.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 60/2015 Sb., o stanovení seznamu činností pro jednotlivé vojenské hodnosti, ve znění pozdějších předpisů
Částka 133, rozeslaná dne 30. září 2022
284.
Vyhláška o kontrole provozovaného systému klimatizace a kombinovaného systému klimatizace a větrání
285.
Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí o uložení kolektivní smlouvy vyššího stupně
|
|
|
KALENDÁŘ
Říjen 2022
10. říjen
Pondělí (za sobotu 8. 10.)
|
Zdravotní
pojištění – OSVČ
|
Odvod zálohy na zdravotní pojištění
OSVČ za září 2022, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu
(§ 7
odst. 2, § 7a zákona č. 592/92 Sb., o pojistném na
veřejné zdravotní pojištění)
|
17. říjen
Pondělí (za sobotu 15.)
|
Daň silniční
|
Připomeňme, že od 1. 7. 2022, resp. od roku 2022 bylo
zrušeno placení záloh na daň silniční! Jestlipak jste nenechali
v platnosti trvalý příkaz k úhradě (viz zrušení § 10 zákona
č. 16/1993 Sb., o dani silniční novelou
č. 142/2022 Sb.)
|
20. říjen
Čtvrtek
|
Daň z příjmů
– zaměstnavatel
|
Odvod úhrnu sražených záloh na daň
z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za září 2022
(§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů)
|
Daň z příjmů
– OSVČ
|
Zaplacení
paušální zálohy na říjen 2022
poplatníka v paušálním režimu, zahrnuje zálohy: na daň z příjmů,
na sociální a zdravotní pojistné (§ 38lk odst. 1, 2 a 5
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění
– zaměstnavatel
|
Odvod pojistného na sociální pojištění za
zaměstnance za září 2022
(§ 9
odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální
zabezpečení)
|
Předložení měsíčního přehledu pro
účely sociálního pojištění za září 2022
(§ 9
odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální
zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění
– zaměstnavatel
|
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za
zaměstnance za září 2022
(§ 5
odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné
zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro
účely zdravotního pojištění za září 2022
(§ 25
odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné
zdravotní pojištění)
|
25. říjen
Úterý
|
DPH
|
Podání přiznání plátce k DPH
a její zaplacení za září nebo III. čtvrtletí 2022
(§ 99, § 99a, § 101, § 101a
zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
(§ 135
odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád)
|
Podání kontrolního hlášení plátce
za září nebo za III. čtvrtletí 2022
(§ 101e zákona
č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
Podání souhrnného hlášení plátce za
září, případně za III. čtvrtletí 2022, o plněních v rámci EU:
dodání
nebo přemístění zboží z ČR, dodání zboží prostřední osobou
v třístranném obchodu, poskytnutí služby jinde v EU
podle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemce, a přemístění zboží
v režimu skladu prodávajícím z ČR
(§ 102 zákona
č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
Podání přiznání k DPH
identifikované osoby za září 2022, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona
č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
(§ 135
odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád)
|
Podání souhrnného hlášení
identifikované osoby za září 2022, o plněních v rámci EU: poskytnutí služby
jinde v EU podle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemce
a dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu
(§ 102
odst. 3 až 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty)
|
Daň
z hazardních her
|
Podání přiznání a zaplacení
daně z hazardních her za III. čtvrtletí 2022
(§ 1, § 6 a § 9 zákona
č. 187/2016 Sb., o dani z hazardních her)
(§ 135
odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb.,
daňový řád)
|
31. říjen
Pondělí
|
Daně z příjmů
– plátce
|
Odvod „srážkové“ daně ve smyslu
§ 36 sražené v září 2022
(§ 38d
odst. 3 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Oznámení příjmu
plynoucího v září 2022 z ČR nerezidentovi, ze kterého je daň
vybírána srážkou podle § 36
(kromě odměn za závislou
činnost § 6 odst. 4) (§ 38da zákona č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění
daně sraženého v září 2022 ze stanovených druhů příjmů nerezidentů ČR z EU nebo EHP
ze zdroje
na území ČR a hlášení o zajištění daně (§ 38e
odst. 1, 2 a 6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů)
|
Sociální pojištění
– OSVČ
|
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ
za říjen 2022, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu
(§ 13a
odst. 9, § 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb.,
o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Odvod pojistného na dobrovolné nemocenské
pojištění OSVČ za říjen 2022
(§ 14c odst. 2
zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zaměstnavatel
|
Odvod pojistného na zákonné pojištění
odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu
nebo nemoci z povolání za IV. čtvrtletí 2022
(§ 365 zákona č. 262/2006 Sb., „nový“
zákoník práce)
(§ 205d zákona č. 65/1965 Sb.,
„starý“ zákoník práce, ve znění do 31. 12. 2006)
(§ 12
odst. 3 prováděcí vyhlášky č. 125/1993 Sb.)
|
DPH
|
Podání přihlášky
k registraci skupiny,
která chce být registrována k DPH jako plátce od 1. 1. 2023, nebo
žádosti
o zrušení či změnu skupinové registrace k 31. 12. 2022,
obdobně při přistoupení anebo odstoupení jednotlivých členů skupiny
(§ 95a, § 106e, § 106f zákona č. 235/2004 Sb.,
o dani z přidané hodnoty)
|
Podání přiznání a zaplacení
DPH za III. čtvrtletí, resp. za září 2022 uživatele registrovaného k dani
v ČR
ve zvláštním režimu jednoho správního místa „OSS – režim mimo
EU, režim EU, dovozní režim“
(§ 110zb, § 110zc zákona
č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
(§ 135
odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
|
|
|
POPLATNÍK V INSOLVENČNÍM ŘÍZENÍ
Zákon
č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění p.p., řeší postup poplatníka
v insolvenčnímu řízení v § 242 až 245. Ten v § 244
odst. 1 stanoví, že při insolvenčním řízení je daňový subjekt povinen
podat nejpozději do 30 dnů ode dne účinnosti rozhodnutí o úpadku řádné
daňové tvrzení za část zdaňovacího období, která uplynula do dne
předcházejícího účinnosti tohoto rozhodnutí a za kterou dosud nebylo
podáno; tuto lhůtu nelze prodloužit.
Dále § 244
odst. 3 a 4 daňového řádu stanoví, že ke dni předložení konečné
zprávy je daňový subjekt povinen zpracovat řádné daňové tvrzení za uplynulou
část zdaňovacího období, za kterou nebylo dosud podáno, a tvrzenou daň
zahrnout do příslušného dokumentu.
Postup při podání
daňového přiznání k dani z příjmů fyzických osob v rámci
insolvenčního řízení
podle
insolvenčního zákona stanoví zákon o daních z příjmů v § 38gb. Podle odstavce 1 tohoto ustanovení
poplatník, který je fyzickou osobou, s výjimkou poplatníka s příjmy
pouze podle § 6 (tj. s příjmy ze závislé činnosti), který podává
daňové přiznání v průběhu zdaňovacího období z důvodu insolvenčního
řízení, neuplatní nezdanitelné části základu daně, položky odčitatelné od
základu daně, slevy na dani s výjimkou slevy podle § 35ba
odst. 1 písm. a) ve výši jedné dvanáctiny za každý započatý měsíc té
části zdaňovacího období, za kterou se podává daňové přiznání.
Dále
neuplatní daňové zvýhodnění s výjimkou slevy na dani podle § 35c
odst. 1 ve výši jedné dvanáctiny za každý započatý měsíc té části
zdaňovacího období, za kterou se podává daňové přiznání. Při stanovení základu
daně se vychází z rozdílu mezi příjmy a výdaji, u poplatníka
vedoucího účetnictví z výsledku hospodaření, za tu část zdaňovacího
období, za kterou se podává daňové přiznání.
Zákon
v § 38gb odst. 2 stanoví, že nezdanitelné části základu
daně, položky odčitatelné od základu daně, slevy na dani a daňové zvýhodnění
poplatník uplatní v daňovém přiznání za uplynulé zdaňovací období, ve
kterém se vychází z rozdílu mezi příjmy (výnosy) a výdaji
(náklady) za celé zdaňovací období, nebo se uplatní v daňovém přiznání
podávaném osobou spravující pozůstalost za část zdaňovacího období, která
uplynula přede dnem smrti poplatníka. Daň vyměřená na základě podání daňového
přiznání podle odstavce 1 se považuje za zálohu na daň po vyměření daně podle
daňového přiznání podaného po uplynutí zdaňovacího období nebo podaného osobou
spravující pozůstalost za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem
smrti.
Zákon
stanoví, že poplatník pouze s příjmy podle § 6 zákona o daních
z příjmů, tj. s příjmy ze závislé činnosti, nemusí podávat daňové
přiznání (v uvedeném případě je daňová povinnost zaměstnance vyrovnána
zaměstnavatelem měsíčními zálohami z příjmů ze závislé činnosti).
V daňovém přiznání za část zdaňovacího období, za kterou musí poplatník
podat daňové přiznání v souladu s daňovým řádem, může poplatník
uplatnit poměrnou část základní slevy na dani na poplatníka (tj. poměrnou část
z částky 30 840 Kč) a dále poměrnou část slevy na vyživované
dítě tak, aby jeho daňová povinnost byla rovnoměrně rozložena.
Příklad 1
Dne 24. dubna
nabylo účinnosti rozhodnutí o vyhlášení konkursu na podnikatele, který
vyživuje jedno nezletilé dítě. Jak se bude postupovat z hlediska daně
z příjmů?
V daňovém
přiznání k dani z příjmů fyzických osob, které musí být podáno do 30
dnů ode dne nabytí účinnosti rozhodnutí o vyhlášení konkursu, je možno
uplatnit 4 poměrné části základní slevy, tj. 4/12 z částky
30 840 Kč a dále uplatnit 4 poměrné části slevy na vyživované
dítě, tj. 4/12 z částky 15 204 Kč.
V daňovém
přiznání, které bude podáno po ukončení zdaňovacího období, bude uplatněna celá
výše slevy na poplatníka i na vyživované dítě (případně i další slevy
a odčitatelné položky) s tím, že daň vypočtená na základě podání
daňového přiznání v průběhu roku, se odečte od daně vypočtené za celý rok.
Příjmy
z prodeje věcí dlužníka
Dojde-li v rámci
insolvenčního řízení k prodeji věcích, které nebyly na straně dlužníka
zahrnuty v obchodním majetku, uplatní se na příjmy z jejich prodeje
ustanovení § 4 zákona o daních z příjmů, týkající se osvobození
příjmů od daňové povinnosti.
Budou-li splněny
zákonem stanovené podmínky, bude příjem z prodeje věcí v rámci
insolvenčního řízení od daně z příjmů fyzických osob osvobozen.
Budou-li však
v rámci insolvenčního řízení prodány věci, které byly na straně dlužníka
zahrnuty v jeho obchodním majetku, nebo nebyly splněny zákonem stanovené
podmínky pro osvobození těchto příjmů od daně, jedná se o příjmy, které je
třeba do daňového přiznání uvést.
Jako daňový výdaj je
možno uplatnit pořizovací cenu (pokud již nebyla jako daňový výdaj uplatněna),
případně jde-li o příjmy z prodeje odpisovaného hmotného majetku,
zůstatkovou cenu.
V souvislosti
s insolvenčním řízením poplatníka s příjmy ze samostatné činnosti
a uplatnění zůstatkové ceny hmotného majetku do daňových výdajů, je třeba
pamatovat i na postup při odpisování hmotného majetku. Ustanovení
§ 26 odst. 7 písm. a) bod 3 zákona o daních z příjmů
stanoví mimo jiné, že odpis pouze ve výši jedné poloviny ročního odpisu
vypočteného podle § 31 a 32 lze uplatnit z hmotného majetku
evidovaného u poplatníka na počátku příslušného
zdaňovacího období, dojde-li v průběhu zdaňovacího období k účinkům
rozhodnutí o úpadku nebo k přechodu oprávnění nakládat
s majetkem náležejícím do majetkové podstaty z insolvenčního správce
na daňový subjekt nebo opačně. Dále pak § 26 odst. 7 písm. c) zákona
o daních z příjmů stanoví mimo jiné, že odpis pouze ve výši jedné
poloviny ročního odpisu vypočteného podle § 31 a 32 lze uplatnit
z hmotného majetku evidovaného po celé zdaňovací období
u poplatníka, u něhož v průběhu zdaňovacího období nastaly účinky
rozhodnutí o úpadku nebo došlo k přechodu oprávnění nakládat
s majetkem náležejícím do majetkové podstaty z insolvenčního správce
na daňový subjekt a opačně.
V daňovém přiznání, které je poplatník v úpadku povinen podat
v průběhu roku, může uplatnit u hmotného majetku odpis podle
§ 31 nebo § 32 zákona, tj. rovnoměrný nebo zrychlený, pouze
v poloviční výši. Nedojde-li do konce zdaňovacího období k prodeji
předmětného hmotného majetku, uplatní v daňovém přiznání po uplynutí
příslušného roku také pouze polovinu odpisu podle § 31 nebo § 32
zákona. Tím za dané zdaňovací období uplatní odpis hmotného majetku v plné
roční výši.
V rámci
insolvenčního řízení může insolvenční správce prodat i věci třetích osob,
na kterých je ve
prospěch dlužníka v insolvenci zřízeno zástavní právo. Dojde-li
v rámci insolvenčního řízení k prodeji zastavených věcí třetích osob,
bude celkový příjem z prodeje těchto věcí předmětem daně z příjmů na
straně vlastníka těchto věcí. Splní-li vlastník předmětných věcí podmínky dané
§ 4 zákona, týkající se osvobození příjmů od daně, bude se jednat
o příjem od daně osvobozený. Pokud podmínky pro osvobození příjmů od daně
poplatník nesplní, bude se na jeho straně jednat o zdanitelný příjem
s tím, že jako daňový výdaj může uplatnit příslušné výdaje.
Na straně osoby
oprávněné z titulu zástavního práva může jít také o zdanitelný
příjem, a to v návaznosti na skutečnost z jakého důvodu bylo
zástavní právo zřízeno.
Ukončí-li dlužník
při zahájení insolvenčního řízení samostatnou činnost
podle § 7 zákona
o daních z příjmů, musí upravit základ daně podle § 23
odst. 8 zákona. Příjem z následného prodeje majetku, který byl
v obchodním majetku dlužníka před ukončením jeho samostatné činnosti, se
posuzuje podle § 4 zákona. Nebudou-li splněny zákonné podmínky pro
osvobození příjmů od daně, jedná se o příjem podle § 10 zákona.
Zemře-li poplatník
v průběhu konkursu,
je třeba postupovat
podle insolvenčního zákona, který v § 310 stanoví, že jestliže
dlužník v průběhu konkursu zemře, nastupují na jeho místo jeho dědicové,
a není-li jich, stát.
Jak
již bylo výše uvedeno, podle § 38gb odst. 2 zákona nezdanitelné části
základu daně, položky odčitatelné od základu daně, slevy na dani a daňové
zvýhodnění poplatník uplatní v daňovém přiznání za uplynulé zdaňovací
období, ve kterém se vychází z rozdílu mezi příjmy (výnosy) a výdaji
(náklady) za celé zdaňovací období, nebo se uplatní v daňovém
přiznání podávaném osobou spravující pozůstalost za část zdaňovacího období,
která uplynula přede dnem smrti poplatníka. Daň vyměřená na základě podání
daňového přiznání podle odstavce 1 se považuje za zálohu na daň po vyměření
daně podle daňového přiznání podaného po uplynutí zdaňovacího období nebo
podaného osobou spravující pozůstalost za část zdaňovacího období, která
uplynula přede dnem smrti.
Zemře-li
poplatník před koncem zdaňovacího období, je osoba spravující pozůstalost podle
§ 239b daňového řádu povinna podat daňové přiznání do 3 měsíců ode
dne jeho smrti, a to za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem
jeho smrti. Pro daný případ § 38gb odst. 2 zákona stanoví, že
daň vyměřená na základě podání daňového přiznání po zahájení insolvenčního
řízení bude považována za zálohu na daň i vzhledem k dani vyměřené na
základě daňového přiznání podaného po smrti poplatníka osobou spravující
pozůstalost za část zdaňovacího období, která uplynula přede dnem jeho smrti
a dále pak, že v daňovém přiznání podaném osobou spravující
pozůstalost se uplatní nezdanitelné části základu daně, položky odčitatelné od
základu daně, slevy na dani a daňové zvýhodnění.
Odpis dluhů při
insolvenci
Zákon o daních
z příjmů v § 4a písm. h) stanoví, že od daně z příjmů
je osvobozen příjem plynoucí z odpisu dluhu při reorganizaci nebo při
oddlužení provedeném podle zákona upravujícího řešení úpadku.
Insolvenční zákon v § 356 stanoví mimo jiné, že není-li tímto
zákonem nebo reorganizačním plánem stanoveno jinak, zanikají účinností tohoto
plánu práva všech věřitelů vůči dlužníkovi, a to i v případě, že
svou pohledávku do insolvenčního řízení nepřihlásili; za věřitele dlužníka se
považují osoby uvedené v reorganizačním plánu za podmínek v něm
stanovených, včetně rozsahu jejich práv. Účinností reorganizačního plánu
zanikají práva třetích osob k majetku, který náleží do majetkové podstaty,
a tato práva vznikají osobám uvedeným v reorganizačním plánu za
podmínek v něm stanovených, není-li v tomto zákoně nebo
v reorganizačním plánu stanoveno jinak. To platí i pro majetek, který
podle reorganizačního plánu má připadnout osobě odlišné od dlužníka. Právo
třetích osob na vyloučení věci nebo jiné majetkové hodnoty z majetkové
podstaty tím není dotčeno.
Dále § 414 insolvenčního zákona stanoví, že jestliže insolvenční
soud rozhodne o splnění oddlužení a dlužník splní řádně a včas
všechny povinnosti podle schváleného způsobu oddlužení, spojí insolvenční soud
s rozhodnutím o splnění oddlužení rozhodnutí, jímž dlužníka osvobodí od
placení pohledávek, zahrnutých do oddlužení, v rozsahu, v němž dosud
nebyly uspokojeny.
Osvobození podle věty
první se nevztahuje na pohledávky vzniklé po rozhodnutí o úpadku. Toto
osvobození se vztahuje také na věřitele, k jejichž pohledávkám se
v insolvenčním řízení nepřihlíželo, a na věřitele, kteří své
pohledávky do insolvenčního řízení nepřihlásili, ač tak měli učinit. Osvobození
se vztahuje i na ručitele a jiné osoby, které měly vůči dlužníku pro
tyto pohledávky právo postihu. V daném případě se jedná o právně
zaniklé dluhy dlužníka, tj. o bezúplatný příjem, jehož hodnota zvyšuje
základ daně. Podle § 4a písm. h) ZDP je tento příjem od daně
z příjmů osvobozený.
Pohledávky za
dlužníkem v insolvenčním řízení
Zákon
v § 24 odst. 2 písm. y) stanoví mimo jiné, že daňovým
výdajem u poplatníků, kteří vedou účetnictví, je jmenovitá hodnota
pohledávky nebo pořizovací cena pohledávky nabyté postoupením, vkladem
a při přeměně obchodní korporace, a to za předpokladu, že lze
k této pohledávce uplatňovat opravné položky podle § 24 odst. 2
písm. i) nebo se jedná o pohledávku, ke které nelze tvořit opravnou
položku podle právního předpisu upravujícího tvorbu rezerv a opravných
položek pro zjištění základu daně z příjmů pouze proto, že od její
splatnosti uplynulo méně než 18 měsíců a u pohledávek nabytých
postoupením i v případě, že se jedná o pohledávku se jmenovitou
hodnotou v okamžiku vzniku vyšší než 200 000 Kč, ohledně které
nebylo zahájeno rozhodčí řízení, soudní řízení nebo správní řízení, za
dlužníkem,
- u něhož soud
zrušil konkurs proto, že majetek dlužníka je zcela nepostačující,
a pohledávka byla poplatníkem přihlášena u insolvenčního soudu
a měla být vypořádána z majetkové podstaty,
- který je
v úpadku nebo jemuž úpadek hrozí na základě výsledků
insolvenčního řízení.
Dále
zákon v § 24 odst. 2 písm. y) stanoví, že
u poplatníků, kteří přešli z vedení daňové evidence na vedení
účetnictví, se postupuje obdobně. Poplatníci, kteří přejdou z daňové
evidence na vedení účetnictví, mají stejné podmínky pro uplatňování daňových
výdajů, jako poplatníci vedoucí účetnictví od počátku, i když
k uvedeným pohledávkám nemohou tvořit opravné položky, protože o pohledávce
při jejím vzniku nebylo účtováno ve výnosech (§ 2 odst. 2 zákona
č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně
z příjmů, ve znění pozdějších předpisů).
Příklad 2
Podnikatel
vedoucí účetnictví nepřihlásil pohledávku do konkursu, a ta proto po
skončení konkursního řízení nebyla zahrnuta do vyrovnání. Otázkou je, zda je
možno uplatnit do daňových výdajů hodnotu pohledávky podle § 24
odst. 2 písm. y) bod 2 zákona.
Hodnotu pohledávky
podle § 24 odst. 2 písm. y) bod 2 zákona v případě, kdy
pohledávka nebyla zahrnuta do vyrovnání, do daňových výdajů zahrnout nelze.
Pohledávka není uvedena ve výsledku vyrovnacího řízení.
Více již
najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 12/2022.
|
|
|
FLUKTUACE ZAMĚSTNANCŮ - PŘÍČINY A ŘEŠENÍ
Fluktuace
zaměstnanců je pro každou firmu nákladná záležitost, i když si to ne každý
uvědomuje. Při vyčíslení nákladů se musíme dívat nejen na přímé, ale i na
nepřímé náklady, tedy náklady na inzerci pracovního místa, poplatek personální
agentuře, zaměstnanecký bonus za doporučení nového zaměstnance, náklady na
výběrové řízení, dobu výcviku nového zaměstnance, pokles na křivce produktivity
a další.
PŘI ODCHODU
ŠIKOVNÉHO KOLEGY dochází mezi
zůstávajícími zaměstnanci často k demotivaci, musejí za něj dočasně
převzít jeho práci, věnovat se zaškolení nového pracovníka, s odchodem
zaměstnance rovněž ve firmě dochází ke ztrátám zkušeností a vědomostí, které se
nedají ihned plnohodnotně nahradit.
FLUKTUACE JE NĚCO
PŘIROZENÉHO a
v určité míře je pro firmu i žádoucím jevem. Pokud by všichni
zaměstnanci ve firmě zůstávali a ta by se rozrůstala, většina z nich by
časem dosáhla svého platového stropu a výdaje na platy by byly velmi vysoké. Na
druhou stranu, noví zaměstnanci přinášejí do firmy nové nápady a schopnosti,
které posunují firmu dopředu a zabraňují její stagnaci. Pokud pracovní trh
normálně funguje, firma nedokáže zabránit tomu, aby její zaměstnance
neoslovovaly personální agentury nebo aby ti nesledovali nabídky práce na
internetu. I když se snaží jakkoliv, je nereálné očekávat, že si udrží každého
zaměstnance. Důležité však je, aby se snažila udržet si ty nejlepší.
Většina manažerů
stále ještě věří, že udržení zaměstnanců je otázkou peněz. Je jednodušší řešit
problémy přidáním na platu, než bojovat s náročně uchopitelným fenoménem
motivace zaměstnanců. Průzkumy ukazují, že pokud jde o odchody i udržení
zaměstnanců, mají manažeři nad společností navrch - tedy, že manažeři do velké míry ovlivňují
rozhodnutí zaměstnanců o odchodu nebo setrvání ve firmě. Proto by i
primární zodpovědnost za udržení zaměstnanců měli mít jejich přímí nadřízení,
nikoliv personální oddělení.
FIRMY BY MĚLY SVÉ
MANAŽERY HODNOTIT i na
základě toho, jak dobře vybírají lidi do týmu a také jak je udrží ve firmě. Je
třeba odevzdat jim náležitou odpovědnost a také je odměňovat za dobré výsledky.
Pro manažera nižší úrovně je však těžké snažit se o udržení zaměstnanců, pokud
samotná kultura a politika dané firmy tyto jeho snahy podkopává.
Firma by si měla
odpovědět na otázku, které zaměstnance si může nejméně dovolit ztratit. Jsou to
ti nejvýkonnější, nejzkušenější, ti, kteří s sebou můžou odvést zákazníky
a zisky, nebo špatně dostupní specialisté? Obvykle je třeba zvážit tři faktory:
náklady, potíže při hledání zaměstnance a hodnotu, kterou má zaměstnanec pro
danou firmu.
Ve firmě existuje
skupina zaměstnanců s nadstandardní výkonností, kteří neustále překračují
očekávání firmy i zákazníků. Pokud zapadají do firemní kultury, je to skupina,
kterou se firma musí snažit za každou cenu udržet. Pokud ale tito pracovníci
nejsou týmoví hráči, působí konflikty a odcházejí kvůli nim ostatní
zaměstnanci, je na zvážení nadřízených, zda stojí za způsobené potíže. Největší
skupinou jsou pracovníci se stabilní průměrnou výkonností, kteří jsou občas ochotni
pracovat přesčas, nemají velké kariérní ambice, chtějí od zaměstnavatele, aby
akceptoval, že mají i osobní život. Menší skupinu tvoří zaměstnanci
s nízkou výkonností, kteří byli vybráni na nevhodné místo, mají špatnou
pracovní morálku nebo nemají požadované schopnosti. Když jsou ve firmě
tolerováni, způsobují u šikovnějších zaměstnanců snížení pracovní morálky a
demotivaci. Někdy je pro ně možné najít více vyhovující zařazení
v organizaci, jindy je nejlepší se s nimi rozloučit.
NEJČASTĚJŠÍ
PŘÍČINY ODCHODU ZAMĚSTNANCŮ
·
Práce
zaměstnanců není oceňována.
I když zaměstnance práce baví a ve společnosti pracuje v dobrém týmu,
pokud nemá pocit, že je jeho práce užitečná a oceňovaná zaměstnavatelem,
snadněji ho zláká jiná pracovní nabídka. Lidé potřebují slyšet pochvalu,
nedokážou donekonečna sami sebe motivovat a pracovat bez pozitivní zpětné
vazby.
·
K podstatným
faktorům patří výška platu.
Jsou lidé, kteří jsou ochotni změnit práci i kvůli malému zvýšení platu, ale
většina lidí zvažuje, zda se jim vyplatí kvůli nepatrnému zvýšení měnit práci,
kolektiv, místo výkonu práce. Významnějším důvodem je vnímaná souvislost mezi
výkonem zaměstnance a odměnou. Pokud pracuje více a lépe než kolegové, ale má
stejný plat a stejné zvýšení platu jako oni, buď se přestane snažit a klesne
jeho pracovní výkonnost, nebo se velmi brzy začne ohlížet po pracovním místě,
které by vnímal jako spravedlivější vzhledem ke své snaze, jinde.
·
Pro
mnoho lidí jsou nejdůležitějším faktorem vztahy na pracovišti a způsob
komunikace.
Mnoho manažerů se neumí k lidem chovat, ať už je problém v jejich
osobnosti, nebo řídicím stylu. Jsou arogantní, své osobní problémy si ventilují
na zaměstnancích, neposkytují jim zpětnou vazbu, nedodržují sliby, komunikují
neadekvátním způsobem, neřídí podřízené tak, jak by bylo třeba. Je pouze
otázkou času, kdy si podřízení začnou hledat jiné pracovní prostředí, i když je
práce u současného zaměstnavatele baví. Stejně tak, pokud pracují
v kolektivu plném intrik, mobbingu a vzájemného nepochopení, je to důvod k rychlému
odchodu.
·
Někdy
zaměstnanci odcházejí, neboť mají pocit, že jejich schopnosti nejsou na daném
pracovišti využity.
Musejí dělat věci, které jim nevyhovují a nebaví je, naopak nemohou dělat věci,
do nichž by se chtěli zapojit a jež by je bavily. Pro každého zaměstnavatele je
výhodnější, když přizpůsobí pracovní místo člověku, než když se člověk musí
přizpůsobit přesně vymezenému pracovnímu místu.
·
Někdy
lidé odcházejí kvůli pocitu frustrace a bezmoci, kdy se jim zdá, že nemají možnost
ve firmě ovlivnit věci, které jim brání dobře dělat svou práci, chybějí jim
potřebné informace, jsou závislí na rozhodnutích jiných, která přicházejí pozdě
či chaoticky apod.
·
V mnoha
firmách nadřízení se zaměstnanci málo komunikují. Zaměstnanci tak nevědí, co se ve
firmě plánuje, jaká je jejich kariérní perspektiva. Pokud před sebou nevidí ve
firmě nějakou budoucnost a jsou ambiciózní, často se dozvědí, že s nimi
měla firma nějaké plány, až ve chvíli, kdy už dají výpověď a nemají chuť ji
brát zpět. Manažeři by měli s lidmi komunikovat i o jejich střednědobé až
dlouhodobé perspektivě ve firmě, což se však často neděje a přispívá to ke
zbytečným odchodům.
·
Někdy
je důvodem změny zaměstnání tzv. vyhoření člověka. Jde o souhrn příznaků, které se
rozvíjejí postupně v důsledku nerovnováhy. Projevují se nechutí
k práci, nízkou motivací, podrážděností vůči kolegům i klientům, přidruží
se i různé psychosomatické poruchy -
úzkost, bušení srdce, únava, vysoký tlak, bolesti hlavy nebo potíže
s trávením. Díky moderním technologiím a zefektivnění práce nám
z pracovní náplně odpadlo všechno to méně důležité, ale také méně
stresující. Kdysi věci trvaly déle, na všechno se čekalo, člověk měl více
aktivit, více se hýbal, měl více přestávek. Dnes na nic čekat nemusíme a měli
bychom osm hodin podávat plný výkon, což však způsobuje mnohem větší nápor na
naši psychiku.
·
Nejnovější
výzkumy ukazují, že existuje nejen příčinná, ale také časová souvislost
s odchody zaměstnanců.
K odchodům dochází, když se zaměstnanci porovnávají s ostatními ve
skupině svých vrstevníků nebo s tím, kde si mysleli, že budou
v určitém bodě svého života. Hledání nového pracovního místa je častější
v době pracovního jubilea zaměstnance (od nástupu do společnosti),
dovršení 40. nebo 50. roku života, kdy lidé hodnotí svou kariéru, a podniknou
kroky, když nejsou s výsledky spokojeni. Katalyzátorem můžou být i velká
společenská setkání vrstevníků - třídní srazy, kdy lidé
srovnávají svou kariéru s ostatními spolužáky.
JEDNÍM
Z PRVKŮ, KTERÝ MŮŽE PŘINÉST ZAMĚSTNAVATELI ZAJÍMAVÉ INFORMACE, je tzv. exit interview (výstupní
pohovor). Výstupní pohovor je výměna informací mezi zaměstnavatelem a
zaměstnancem na konci jejich vzájemné spolupráce. Výstupní pohovor může být
formální nebo neformální. Může to být písemný dotazník, může být veden výlučně
ústně nebo může obsahovat obě složky. I když nejčastěji jde o rozhovor se
zaměstnancem oddělení lidských zdrojů, výstupní pohovor může být veden
s různými lidmi - ideálně by měl být
veden i s manažerem odcházejícího člověka.
Spolehlivost
získaných informací na výstupním pohovoru - tedy zjišťování, proč zaměstnanec odchází -, nemusí být vysoká. Závisí na tom, kdo z firmy,
kdy a jakým způsobem toto interview vede, a navíc lidé se nechtějí rozejít ve
zlém, takže někdy pravé důvody odchodu na interview nezaznějí. Často převládají
spíš diplomatické odpovědi typu lepší nabídka, kariérní postup, únava ze
současné práce, rodinné důvody.
Lepší než výstupní
interview se jeví využívat tzv. stay interview - rozhovor s tím, kdo zůstává. Stay interview je rozhovor s lidmi ve
firmě, kteří v ní stále pracují, a může přinést vhodnější data a poznatky.
Ptáme se těch nejlepších zaměstnanců, proč ve firmě pracují, jak jsou
spokojeni, co by je vedlo k hledání nové práce, a pokud zjistíme, že
takové věci existují, můžeme s nimi něco dělat preventivně, a zamezit tak
odchodu zaměstnanců. Tyto pohovory rovněž budují důvěru mezi manažery a členy
jejich týmu, ukazují zaměstnancům, že jejich názory jsou důležité, pomáhají
zjistit, co zaměstnanci vnímají jako podstatné. Otázky, které můžeme
zaměstnancům položit, jsou například: Co by vám pomohlo dělat vaši práci
efektivněji, tak, aby vás více bavila? Jste spokojen se zpětnou vazbou, kterou
dostáváte? Máte pocit, že vaše schopnosti a silné stránky jsou aktuálně
v práci naplno využity?
ZÁVĚR - Fluktuace
je přirozený jev, kterému se nedá úplně vyhnout. Pro firmu je podstatné udržet
si ty nejhodnotnější zaměstnance, což lze zjišťováním jejich potřeb,
přizpůsobováním jejich pracovní náplně a také nabídkou kariérní perspektivy do
budoucnosti.
Mgr. Monika
Jakubíková, Ph.D.
* * *
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 4-5/2023 (X/2022)
·
Zákon o zpracování osobních údajů s komentářem – komentář
·
Zákon o důchodovém pojištění s komentářem - komentář
·
Sankce v daňovém řízení ve vazbě na průběžně se zvyšující
reposazbu 2022
·
Prodej zboží prostřednictvím e-shopu
·
Pracovnělékařské prohlídky řidičů
Práce
a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále
– (PaM) – měsíčník,
č. 12/2022 (X/2022)
·
Třetí valorizace rent
·
Platby státu zdravotním pojišťovnám a odpočty po změně
·
Nové limity pro daňové příspěvky na stravování
·
Platové poměry zaměstnanců ve VS - změny
·
Novela vyhlášky o základním vzdělávání
·
Kybernetická bezpečnost - změny
Daně
a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 12/2022 (X/2022)
·
Vybrané benefity z hlediska ZDP
·
Zdaňovací období a DPH
·
Paušální výdaje poplatníků pro účely DPH
·
Zákonná rezerva – oprava auta
·
Ukončení a přerušení podnikání
·
Význam lhůt pro personální práci
·
Poživatel důchodu a výdělečná činnost
Daně,
účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 12/2022 (X/2022)
·
Hmotný majetek – daňové odpisy
·
Vedení účetnictví pobočky zahraniční osoby
·
Nemoc a další překážky v práci
·
Obchodní korporace – účetní a daňový pohled
1000
řešení – měsíčník č. 11-12/2022 (X/2022)
·
Autmobil v podnikání
·
Zaměstnávání – postupy a povinnosti v ZP
·
Daně v praxi
·
Postupy účtování
·
Zaměstnávání
·
Veřejný sektor
ODBORNÉ
TEMATICKÉ PUBLIKACE, KTERÉ VÁM POMOHOU V PODNIKÁNÍ V ČASE PANDEMIE
1. 100
otázek a odpovědí Pandemický zákon s komentářem, OSVČ (komentář k pandemickému zákonu a
související příklad, OSVČ z pohledu daní, odvodů a ukončení podnikání)
2. Ústava
České republiky (úplná znění Ústavy
České republiky a volebních zákonů po posledních novelách)
3. 100 otázek a odpovědí
Cestovní náhrady, Společnost s.r.o. (příklady
z praxe týkající se cestovních náhrad, stravování zaměstnanců, automobilu
v podnikání a vzniku, zániku společnosti s.r.o., využití zisku a řešení
ztráty ve spol. s.r.o.)
4. 100
otázek a odpovědí Kurzarbeit, Odpočet DPH (příklady
z praxe se v první kapitole týkají částečné práce, poskytování
příspěvků, zaměstnávání, příspěvků pro podnikatele a ve druhé kapitole odpočtu
DPH v poměrné a krácené výši)
5. 100
otázek a odpovědí Pracovní volno, Zaměstnávání
(první kapitola obsahuje článek s praktickými příklady, které se týkají různých
typů pracovního volna, například dovolené, překážek v práci, pracovní
volno bez náhrady mzdy a druhá kapitola obsahuje otázky týkající se pracovního
poměru a inspekce práce)
6. Účetní
závěrka podnikatelů za rok 2021 (komplexní
informace potřebné při sestavování účetní závěrky podnikatelů za rok 2021)
7. 100
otázek a odpovědí Účetní závěrka, Zdaňování zahraničních příjmů (první kapitola obsahuje příklady z praxe týkající se sestavování
účetní závěrky a druhá kapitola správné postupy při zdaňování zahraničních
příjmů)
8. Daňová
přiznání FO a PO za rok 2021, Roční zúčtování příjmů a daňového zvýhodnění za
rok 2021 (komplexní
informace potřebné při podávání daňového přiznání a ročního zúčtování příjmů,
včetně změn, které nastaly)
9. Pomocník
mzdové účetní k 1. 1. 2022 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z
oblasti mezd a platů)
10. Daňový
průvodce – Zákony 2022 po novelách
(daň z příjmů, daňový řád, DPH, rezervy, mezinárodní spolupráce při správě
daní, elektronická evidence tržeb)
11. 100
otázek a odpovědí Zdravotní pojištění po novele (zákon
o pojistném na veřejné zdravotní pojištění s komentářem a příklady)
12. Souvztažnosti
pro podnikatele 2022(přehled základních
účetních souvztažností pro podnikatelské subjekty a to dle ČÚS a syntetických
účtů)
13. Živnostenský
zákon s komentářem (živnostenský zákon s
komentářem v rámci všech změn a novinek)
14. Daňové
a nedaňové výdaje A-Z 2022 (výdaje, které lze uplatnit do daňových výdajů a výdaje nedaňové
v abecedním pořadí)
15. 100
otázek a odpovědí Nemovitosti, Lex Ukrajina (praktická řešení na témata nemovitosti
v podnikání z daňového a účetního hlediska a ukrajinští zaměstnanci a
uprchlíci; přidaná nová kapitola Zákony, právní předpisy)
16. 100
otázek a odpovědí Zaměstnávání, DPH v praxi (problematika zaměstnávání a DPH řešena
prostřednictvím dotazů a odpovědí; aktualizované zákony, vyhlášky a nařízení)
17. Vzory
smluv, žalob a podání 2022 (aktualizované
nejvíce používané vzory
smluv, žalob a podání z oblasti občanského a obchodního práva, pracovněprávních
vztahů, daňového a správního řízení, trestního práva, exekucí, soudních sporů a
stavebního práva)
NOVINKY
Aktualizace
VI/6 (X/2022)
·
Energetický zákon
- Nařízení vlády o
stanovení cen elektřiny a plynu v mimořádné tržní situaci
Aktualizace
IV/3 (IX/2022)
·
Zákon o zadávání veřejných zakázek
·
Katastrální zákon
Aktualizace
I/5 (IX/2022)
·
Zákon o provádění mezinárodních sankcí
·
Vyhláška o změně sazby základní náhrady za používání
silničních motorových vozidel ...
Aktualizace
III/5 (IX/2022)
·
Zákon č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní
pojištění
·
Nařízení vlády č. 341/2017 Sb. o platových poměrech
zaměstnanců ve veřejných službách a správě
·
Nařízení vlády č. 304/2014 Sb. o platových poměrech státních
zaměstnanců
·
NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 256/2022 Sb. o úpravě náhrady za ztrátu na
výdělku po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo nemocí
z povolání a o úpravě náhrady nákladů na výživu pozůstalých podle
pracovněprávních předpisů (nařízení o úpravě náhrady)
Aktualizace
VI/5 (IX/2022)
·
Zákon o omezení dopadu vybraných plastových výrobků na
životní prostředí
·
Zákon o právu na informace o životním prostředí
·
Zákon o obalech a o změně některých zákonů (zákon o obalech)
·
Vyhláška o přípustné úrovni znečišťování a jejím zjišťování
a o provedení některých dalších ustanovení zákona o ochraně ovzduší
Aktualizace
V/3 (IX/2022)
·
Zákon o svobodném přístupu k informacím
·
Vyhláška o základním vzdělávání a některých náležitostech
plnění povinné školní docházky
ZÁKONY 2022 (Podzimní akce: 30 % sleva na Zákony
2022)
ZÁKONY IA (daňové)
· Správa daní
· Daně z příjmů
· Daň z přidané hodnoty
· Silniční daň
· Spotřební daně
· Daň z nemovitosti
· Rozpočtová pravidla
|
ZÁKONY IB (účetní)
· Účetnictví
· Související předpisy
|
ZÁKONY IIA (občanské, obchodní)
· Občanský zákoník
· Obchodní korporace
· Občanský soudní řád
· Živnostenské podnikání
|
ZÁKONY IIB (trestní)
· Trestní právo
· Právní pomoc • Policie ČR
· Správní právo• Střelné zbraně
|
ZÁKONY IIC (exekuce, ochrana
spotřebitele)
· Exekuce
· Insolvenční řízení
· Ochrana spotřebitele
· Notářský řád • Advokacie
|
|
ZÁKONY IIIA (pracovněprávní)
· Zákoník práce
· Mzdové a platové předpisy
· Předpisy k zaměstnanosti
· Požární ochrana a BOZP
|
ZÁKONY IIIB (odvody)
· Sociální zabezpečení
· Důchodové a nemocenské pojištění
· Zdravotní pojištění
|
ZÁKONY IV (stavební, katastrální)
· Stavební zákon • Katastr nemovitostí
· Požární bezpečnost
· Pozemkové úpravy
|
ZÁKONY V (veřejná správa,
školství)
· Územní celky a členění státu
· Organizace veřejné správy
· Veřejná správa ve vztahu k občanům
· Školy a školská zařízení
|
ZÁKONY VIA (životní prostředí)
· Životní prostředí • znečištění
· Ochrana přírody a krajiny
· Ochrana ovzduší a vod
· Integrovaná prevence
· Ekologické zemědělství
· Ochrana půdy a rostlin
|
ZÁKONY VIB (odpady, obaly)
· Odpady a obaly • hospodaření
· Energetická náročnost budov
· Podnikání v energetice
· Podporované zdroje energie
· Průmyslové havárie
|
|
|
Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu.
RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |