
Vážení čtenáři!
Andrea Súkeníková
odpovědná redaktorka
redakce@i-poradce.cz
1. ZMĚNY V ZAMĚSTNÁVÁNÍ
Novela zákoníku práce ukotvuje do ekonomiky našeho státu moderní a flexibilní trh práce. Tato reforma je také s účinností od 1. ledna 2026 doprovázena novelou zákona o zaměstnanosti, která mění systém podpory v nezaměstnanosti, přináší vyšší finanční podporu a lepší ochranu uchazečů o zaměstnání, ruší snížení podpory při dobrovolném odchodu ze zaměstnání a motivuje k účasti na rekvalifikacích. Jaké další změny přináší novela zákoníku práce a zákona o zaměstnanosti?
Novinky najdete v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, personalistům, podnikatelům, zaměstnavatelům, manažerům, ekonomům ...
1. Poradce 5/2026 – Zákon o zaměstnanosti s komentářem – komentář
/A5, str. 224/
2. Poradce 1-2/2026 – Zákoník práce s komentářem - komentář
/A5, str. 528/
3. PaM 10/2025 – Jak se ochránit před pokutami od inspektorátu práce, Změny v pracovnělékařské péči - příspěvky
/A4, str. 72/
|
Cena balíčku je 1188 Kč Cena balíčku s 20 % slevou je 950 Kč. Ušetříte 238 Kč.
Poštovné a balné je 112 Kč.
|
2. OBČANSKÝ ZÁKONÍK PO NOVELÁCH
Občanský zákoník komplexně a systematicky upravuje hmotné soukromé právo. Občanský zákoník zahrnuje i rodinné, spolkové, pojišťovací právo a další právní oblasti, navíc v sobě sjednotil závazkové právo. Novela Občanského zákoníku přináší zásadní změny v rodinném právu. O jaké změny se jedná?
Dočtete se v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, ekonomům, manažerům, mzdovým účetním, personalistům, orgánům činným v trestním konaní, auditorům, exekutorům, všem občanům …
1. Poradce 1/2024 – Občanský zákoník s komentářem – komentář
/A5, str. 336/
2. Poradce 2/2024 – Občanský zákoník s komentářem – komentář
/A5, str. 272/
3. Aktualizace II/3 – Občanský zákoník – úplná znění zákona po poslední novele
/A5, str. 304/
4. Ústava ČR – Ústava České republiky, Zákon o volbách do Parlamentu České republiky - úplná znění zákonů
/A6, str. 208/
5. Zákony IV/2025 – Katastrální zákon, Zákon o pozemkových úpravách a pozemkových úřadech … - úplná znění zákonů
/A5, str. 448/
|
Cena balíčku je 1172 Kč Cena balíčku s 40 % slevou je 703 Kč. Ušetříte 469 Kč.
Poštovné a balné je 112 Kč.
|
3. STAVEBNÍ ZÁKON PO NOVELE
I v roce 2025 byl stavební zákon opakovaně novelizován. Nová právní úprava si v původních verzích záměru předsevzala sledovat tyto základní principy nového stavebního práva oproti dosavadní právní úpravě: institucionální změny, důsledná digitalizace stavební agendy, změny v územním plánování, procesní změny, řízení o povolení stavby, odstraňování staveb, změny veřejného hmotného práva, změny v soudním přezkumu. Potřebujete podrobné a praktické informace? Potřebujete také informace k stavebním pracím z hlediska DPH?
Najdete je v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, majitelům staveb, pracovníkům veřejné správy, obcím, živnostníkům, daňovým poradcům, stavebníkům, pronajimatelům staveb, auditorům, ekonomům …
1. Poradce 3-4/2026 – Stavební zákon po novelách s komentářem – komentář /A5, str. 320/
2. Aktualizace IV/2 – Stavební zákon – úplné znění zákona po novelách /A5, str. 96/
3. DÚVaP 9-10/2025 – Odpočet DPH v poměrné a krácené výši – příspěvek /A5, str. 176/
|
Cena balíčku je 1173 Kč. Cena balíčku s 30 % slevou je 821 Kč. Ušetříte 352 Kč.
Poštovné a balné je 112 Kč.
|
4. ZÁKONÍK PRÁCE PO NOVELE
Mezi nejvýznamnější změny flexibilní novely ZP 2025, patří právní úprava zkušební doby. Zejména se jedná o prodloužení doby jejího trvání. Dále nastávají velké změny týkající se rychlejších výpovědi z pracovního poměru, doručování výpovědí, výhod pro pracující matky, úprav práce mladistvých, odstupného, podpory v nezaměstnanosti, rozvrhování pracovní doby, vstupních prohlídek, výplat v cizí měně …
Nové informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, personalistům, podnikatelům, zaměstnavatelům, manažerům, ekonomům ...
1. Poradce 1-2/2026 – Zákoník práce po novele s komentářem – komentář /A5, str. 528/
2. Aktualizace III/3 – Zákoník práce, Zákon o zaměstnanosti – úplná znění zákonů /A5, str. 200/
3. PaM 8-9/2025 – Pracovní volno z osobních důvodů – změny, Agenturní zaměstnávání a pracovnělékařské prohlídky – změny …- příspěvky /A4, str. 104/
|
Cena balíčku je 1321 Kč Cena balíčku s 30 % slevou je 925 Kč. Ušetříte 396 Kč.
Poštovné a balné je 112 Kč.
|
ZVÝŠENÍ MINIMÁLNÍ MZDY
Právní úprava minimální mzdy je legislativním prostředkem ochrany zaměstnanců před nepřiměřeně nízkými mzdami nebo odměnami. Je obsažena v ustanovení § 111 zákoníku práce č. 262/2006 Sb. (dále ZP). Od 1. ledna 2026 je výše minimální mzdy 22 400 Kč měsíčně (dosud 20 800 Kč měsíčně).
Minimální mzda podle zákoníku práce
V právní úpravě se zdůraznila ochrana práv zaměstnance na mzdu nebo plat podle ZP a právních předpisů vydaných k jeho provedení. Tato zásada se týká i mzdy, kterou v rámci právních předpisů s ním nebo s odborovou organizací zaměstnavatel sjednal, nebo stanovil vnitřním předpisem nebo jeho právo vyplývá z písemného oznámení zaměstnavatele.
Minimální mzda je nejnižší přípustná výše odměny za práci zaměstnance, který nemá právo na některou z nejnižších úrovní zaručeného platu podle § 112 odst. 2 ZP. Rovněž mzda nebo odměna z dohody nesmí být nižší než minimální mzda. Do mzdy nebo odměny z dohody se pro tento účel nezahrnuje mzda za práci přesčas, příplatek za práci ve svátek, za noční práci, za práci ve ztíženém pracovním prostředí a za práci v sobotu a v neděli.
DOPLATEK DO MINIMÁLNÍ MZDY
Nedosáhne-li mzda nebo odměna z dohody zaměstnance minimální mzdy, je mu zaměstnavatel povinen poskytnout doplatek:
- ke mzdě ve výši rozdílu mezi mzdou, které dosáhl v kalendářním měsíci a příslušnou měsíční minimální mzdou, nebo ve výši rozdílu mezi mzdou připadající na 1 odpracovanou hodinu a příslušnou hodinovou minimální mzdou. Použití hodinové nebo měsíční minimální mzdy se sjedná, stanoví nebo určí předem, jinak se pro účely doplatku použije hodinová minimální mzda, nebo
- k odměně z dohody ve výši rozdílu mezi výší odměny z dohody připadající na 1 hodinu a příslušnou hodinovou minimální mzdou.
Měsíční minimální mzda je součinem predikce (předpokladu) průměrné hrubé měsíční nominální mzdy v národním hospodářství na následující kalendářní rok a koeficientu pro výpočet minimální mzdy. Koeficient pro výpočet minimální mzdy se stanoví tak, aby výsledná výše minimální mzdy byla přiměřená zejména ve vztahu ke kupní síle minimální mzdy s ohledem na životní náklady, obecné úrovni mezd a jejich rozdělení, tempu růstu mezd, dlouhodobému vývoji a míře produktivity.
Hodinová minimální mzda
pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin se vypočte jako podíl měsíční minimální mzdy a průměrného počtu pracovních hodin připadajících v kalendářním roce, pro který se výpočet provádí, na jeden kalendářní měsíc. Do počtu pracovních hodin se pro tento účel nezahrnují pracovní hodiny, na které připadá při rovnoměrném rozvržení pracovní doby do pětidenního pracovního týdne v kalendářním roce svátek. Výše hodinové minimální mzdy se zaokrouhluje na desetihaléře směrem nahoru.
Zaměstnanci, který má sjednánu kratší pracovní dobu podle § 80 ZP nebo který neodpracoval v kalendářním měsíci pracovní dobu odpovídající stanovené týdenní pracovní době, se měsíční minimální mzda snižuje úměrně odpracované době.
Při jiné délce stanovené týdenní pracovní doby než 40 hodin podle § 79 odst. 2 a 3 se hodinová minimální mzda zvyšuje úměrně zkrácení týdenní pracovní doby.
Zaměstnavatel doplácí
Může se stát, že si zaměstnanec vydělá méně, než je minimální mzda. Pokud by měl po odečtení mzdy nebo platu za práci přesčas, příplatku za práci ve svátek, za noční práci, za práci ve zdraví ztíženém prostředí a za práci v sobotu a v neděli, nižší mzdu, než je minimální výše, zaměstnavatel mu rozdíl doplatí.
Ke mzdě přísluší zaměstnanci doplatek ve výši rozdílu mezi mzdou dosaženou v kalendářním měsíci a příslušnou minimální měsíční mzdou, nebo ve výši rozdílu mezi mzdou připadající na jednu odpracovanou hodinu a příslušnou minimální hodinovou mzdou. Možnost volby doplatku do hodinové nebo měsíční minimální mzdy podmiňuje ZP sjednáním, stanovením nebo určením formy doplatku před započetím práce. V opačném případě je zaměstnavatel povinen použít doplatku do minimální hodinové mzdy.
Jak v Evropské unii?
Úlohu minimální mzdy v ČR zvýrazňuje skutečnost, že z 28 členských států EU má zákonem danou minimální mzdu 22 zemí. Jedná se např. o Belgii, Nizozemsko, Lucembursko, Francii, Německo, Španělsko, Portugalsko. Minimální mzda není zákonem stanovena např. ve Švédsku, Finsku, Dánsku, Itálii, Rakousku a na Kypru. V těchto zemích se minimální mzda většinou upravuje v kolektivních smlouvách, které stanoví jednu minimální mzdu nebo více jejich úrovní v členění podle odvětví, oborů, kvalifikačních, případně profesních struktur. Je to způsobeno tím, že v těchto zemích je – na rozdíl od České republiky– vysoká míra odborové organizovanosti a kolektivní smlouvy tam mají významnou úlohu v personální činnosti. Úroveň minimální mzdy v ČR od roku 2025 se významně přiblíží výši této mzdy většině států EU.
Minimální odměna v dohodách
V poslední době se značně zvýšil zájem zaměstnanců o dohody o pracovní činnosti a o provedení práce. Vedle „novinky,“ že mají tito zaměstnanci nárok i na mzdu (odměnu) např. za práci v sobotu a v neděli, za noční práci, a ve ztíženém pracovním prostředí, mohou počítat i s minimální mzdou (odměnou).
V uvedených vztazích nejde o mzdu, ale odměnu. Ochrana prostřednictvím minimální mzdy je pro všechny zaměstnance a typy odměn za práci. Podle ZP se vztahuje i na odměny za práci konanou podle dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce. Odměna za práce podle dohod není limitována, uplatňuje se smluvní volnost a přihlíží se k charakteru práce. Zaměstnavatel by však při jejím sjednávání měl dodržovat rovnost v pracovněprávních vztazích. Sjednaná odměna by měla odpovídat charakteru práce, pracoviště nebo vykonané práci a měla by být přiměřená.
MINIMÁLNÍ A NEVYPLACENÁ MZDA - Mnohdy se stává, že zaměstnavatel se dostane do platební neschopnosti, která mnohdy končí insolvenčním řízením. Z toho pak vznikají nepříznivé důsledky nejen pro zaměstnavatele, ale i pro zaměstnance. Zaměstnavatel není schopen jim vyplatit za vykonanou práci mzdu. „Pomocí“ může být zákon č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele, který v řadě ustanovení používá pojem „minimální mzda“.
Zaměstnanci mohou žádat o vyplacení mzdy úřad práce. V případě, že zaměstnanec uplatňuje nárok na mzdu, úřad práce zjistí, zda na zaměstnavatele, který mzdu neposkytl, byl podán návrh na zahájení insolvenčního řízení. V opačném případě zaměstnanec musí podat návrh na zahájení tohoto řízení.
Má-li zaměstnanec k disposici doklady nebo důkazy, kterými může být prokázána výše jeho uplatňovaných nároků, může je přiložit k žádosti. Jde např. o pracovní smlouvu, mzdové vyúčtování, mzdový výměr, zápočtový list, potvrzení zaměstnavatele apod. Tento postup může urychlit rozhodování úřadu práce a přinést zaměstnanci dřívější poskytnutí mzdy. Souhlasí-li výše uplatňovaných mzdových nároků s údaji, které úřadu práce poskytuje zaměstnavatel, dostane zaměstnanec mzdu v požadované výši. Nelze-li výši mzdového nároku prokázat, úřad práce přizná mzdový nárok ve výši odpovídající minimální mzdě platné ke dni podání insolvenčního návrhu. Pokud se zaměstnanci podaří nesporně prokázat výši požadovaných mzdových nároků později, poskytne mu úřad práce mzdu ve výši rozdílu mezi minimální mzdou a prokázanou částkou.
Příklad
Údaje o výši nevyplacené mzdy sdělené úřadu práce zaměstnancem a předběžným správcem se neshodovaly. Úřad práce poskytne zaměstnanci náhradu mzdy maximálně za 3 měsíce ve výši minimální mzdy (3 × 22 400 Kč, celkem 67 200 Kč – dosud 62 400 Kč).
Pokud se zaměstnanci dodatečně podaří prokázat např. pracovní smlouvou, mzdovým výměrem, skutečnou výši nevyplacené mzdy, úřad práce rozdíl doplatí.
NOVÁ VÝŠE MINIMÁLNÍ MZDY se projevuje nejen v přímých částkách, které zaměstnanec dostane ve výplatě, ale má odraz v řadě dalších pracovněprávních předpisech. Pracovněprávní nároky zaměstnanců se tak od 1. ledna 2026 zvyšují. Jedním z nich je příspěvek na zapracování.
Tento příspěvek má zabezpečit, aby uchazečům o zaměstnání, kterým úřad práce věnuje zvýšenou péči (§ 33 zák. č. 435/2004 Sb., zákon o zaměstnanosti – dále ZOZ) byla tato péče věnována i u zaměstnavatelů v počátcích jejich začlenění na trhu práce. Zejména se jedná o osoby, které nastupují do pracovního procesu bezprostředně po absolvování školy. Mohou to však být i jiní zaměstnanci, kteří nastupují do pracovněprávního vztahu bez potřebných znalostí a dovedností a zaměstnavatel jim umožní zapracování, případně zaškolení podle § 228 ZP. Přitom i nadále platí povinnost zaměstnavatele, že musí zaučit zaměstnance, který vstupuje do zaměstnání bez kvalifikace.
Příspěvek se poskytuje jednorázově zpětně na základě dohody mezi úřadem práce a zaměstnavatelem po dobu maximálně tří měsíců. Měsíční příspěvek na jednoho zaměstnance pověřeného zapracováním může činit nejvýše polovinu minimální mzdy, tedy 11 200 Kč. Celková částka může být 33 600 Kč (dosud 31 200 Kč).
Více se již dočtete v měsíčníku PaM 11-12/2025.
ÚVĚRY A ZÁPŮJČKY – DAŇOVÉ A ÚČETNÍ PŘEDPISY
Mnozí podnikatelé si nedokážou představit svůj profesní život bez využívání úvěrů či zápůjček. Nedostatečné finanční zajištění může způsobit komplikace, či dokonce konec provozování výdělečné činnosti. Z tohoto důvodu je problematika úvěrů a zápůjček poměrně ostře sledovaným tématem, kterému se budeme věnovat i v rámci tohoto příspěvku. V něm se pokusíme nejen uvést základní informace důležité pro účetní a daňové pracovníky, ale i pro samotné podnikatele. Podstatou zpracování tohoto článku je, aby na jeho základě bylo možné dohledat případné další potřebné informace (pokud taková potřeba u našich čtenářů nastane).
Postupně se pokusíme uvést základní údaje vyplývající z občanského práva a účetnictví. Následně se pokusíme o exkursi do nejdůležitějších daňových zákonů s vazbou právě na námi popisovanou problematiku. Možná překvapivě se dozvíme informace, které na první pohled s oblastí zápůjček a úvěrů nemají mnoho společného. Ale i takovéto odbočení od hlavního tématu by mohlo pro čtenáře přinést významné informace. I když se v rámci tohoto článku budeme úvěrům a zápůjčkám věnovat především z pohledu daňových a účetních předpisů, nebude jistě na škodu začít od základního vymezení dle občanského práva. Na úvod si uvedeme rozdíl mezi zápůjčkou a úvěrem, jak je definují příslušné legislativní normy.
1. Zápůjčka a úvěr dle občanského zákoníku
Ve kterém případě hovoříme o zápůjčce a kdy budeme mít na mysli úvěr?
Základní rozdíly mezi zápůjčkou a úvěrem jsou tyto:
- předmětem smlouvy o úvěru mohou být pouze peněžní prostředky (u smlouvy o zápůjčce je možné přenechání libovolné věci určené podle druhu),
- ke vzniku smlouvy o úvěru postačuje dohoda o výše uvedených podstatných náležitostech, není nezbytné, aby k poskytnutí peněžních prostředků skutečně došlo,
- smlouva o úvěru musí vždy obsahovat závazek zaplatit za poskytnuté peněžní prostředky úroky (není možné uzavřít bezúročnou smlouvu o úvěru).
Smlouva o zápůjčce i smlouvy o úvěru jsou definovány v zákoně č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen občanský zákoník).
1.1 Smlouva o zápůjčce
Podrobné informace a povinné náležitosti tohoto smluvního typu uvádí občanský zákoník v § 2390–2394. V rámci tohoto smluvního typu hovoříme o smluvních stranách: zapůjčitel a vydlužitel. Definice smlouvy o zápůjčce zní tak, že pokud přenechá zapůjčitel vydlužiteli zastupitelnou věc tak, aby ji užil podle libosti a po čase vrátil věc stejného druhu. Má-li se peněžitá zápůjčka vrátit v jiné měně, než v jaké byla dána, splatí vydlužitel zápůjčku tak, aby se to, co se vrací, hodnotou rovnalo tomu, co bylo dáno. Zápůjčka se splácí v měně místa plnění. Při peněžité zápůjčce lze ujednat úroky. Totéž platí o zápůjčce poskytnuté v cenných papírech.
Pokud smlouva o zápůjčce neurčí, kdy má být zápůjčka vrácena, je splatnost závislá na vypovězení smlouvy. Jestliže není o výpovědi nic jiného ujednáno, je výpovědní doba šest týdnů. Vydlužitel může zápůjčku splatit i bez výpovědi, pokud nejsou ujednány úroky.
Jestliže bylo vrácení zápůjčky ujednáno ve splátkách, může zapůjčitel od smlouvy odstoupit a požadovat splnění dluhu i s úroky při prodlení vydlužitele s vrácením více než dvou splátek nebo jedné splátky po dobu delší než tři měsíce.
VZOR
Smlouva o zápůjčce
dle § 2390 a násl. občanského zákoníku
Smluvní strany:
Petr Oliva, r. č. 660101/0101
Bytem Hradec Králové, Severní 6666, PSČ 599 99
Číslo bankovního účtu: 13579246/8088
(dále jen „zapůjčitel“)
a
Jindřiška Bezděková
Bytem Hradec Králové, západní 8888, PSČ 599 99
Číslo bankovního účtu: 24680135/7912
(dále jen „vydlužitel“)
se dohodly na uzavření smlouvy o zápůjčce takto:
I. Předmět zápůjčky
1. Zapůjčitel se zavazuje, že na základě této smlouvy a za podmínek v ní uvedených zapůjčí vydlužiteli peněžitou částku 300 000 Kč (slovy tři sta tisíc korun českých).
2. Vydlužitel se zavazuje vrátit zapůjčiteli zápůjčku ve stejné výši a měně nejpozději do konce lhůty, stanovené v bodě III. této smlouvy a zaplatit sjednaný úrok.
II. Podmínky zápůjčky
1. Zapůjčitel poskytne celou částku sjednané zápůjčky vydlužiteli najednou převodem na účet. Příkaz na převod bude bance předán v den podpisu této smlouvy. Kopie potvrzeného příkazu bance bude předán vydlužiteli.
2. Vydlužitel se zavazuje zaplatit zapůjčiteli ze zápůjčky úrok, a to ve výši 5,5 % z dlužné částky.
3. Po uplynutí sjednané doby je vydlužitel povinen vrátit celou dlužnou částku pomocí bankovního převodu na účet zapůjčitele včetně úroku. Kopie potvrzeného příkazu bance bude předán zapůjčiteli.
III. Trvání zápůjčky
1. Zápůjčka se mezi smluvními stranami sjednává na dobu do 30. 6. 2025.
2. Uplynutím posledního dne této lhůty se stává dluh splatným.
IV. Ostatní ujednání
1. Smlouvu lze změnit, zejména prodloužit dobu zápůjčky, pouze písemným dodatkem odsouhlaseným oběma smluvními stranami.
2. Podmínky v této smlouvě neuvedené se řídí dle občanského zákoníku v platném znění.
3. Smlouva se vyhotovuje ve dvou výtiscích, po jednom pro každou ze smluvních stran.
V Hradci Králové dne 30. června 2024
Podpisy účastníků smlouvy:
Zapůjčitel: Vydlužitel:
Poznámka pro doplnění: při nepeněžité zápůjčce se vrací věc stejného druhu, jaká byla zápůjčkou dána. Nezáleží na tom, zda její cena mezitím stoupla nebo klesla. Při nepeněžité zápůjčce lze ujednat místo úroků plnění přiměřeného většího množství nebo věcí lepší jakosti, ale téhož druhu.
Tolik krátce ke smlouvě o zápůjčce. A nyní základní informace ke smlouvě o úvěru.
1.2 Smlouva o úvěru
Smluvní strany: úvěrující a úvěrovaný. Smlouvou o úvěru se úvěrující zavazuje, že úvěrovanému poskytne na jeho požádání a v jeho prospěch peněžní prostředky do určité částky, a úvěrovaný se zavazuje poskytnuté peněžní prostředky vrátit a zaplatit úroky. Úvěrovaný vrátí úvěrujícímu peněžní prostředky v měně, ve které mu byly poskytnuty. V téže měně platí i úroky. Úvěrovaný vrátí úvěrujícímu poskytnuté peněžní prostředky v dohodnuté době, jinak do měsíce ode dne, kdy byl o vrácení požádán. Nový občanský zákoník to podrobněji upravuje v § 2395 – § 2400.
Úvěrující poskytne peněžní prostředky úvěrovanému na jeho žádost v době určené v žádosti. Pokud úvěrovaný dobu plnění v žádosti neurčí, poskytne je úvěrující bezodkladně. Jestliže smlouva váže použití úvěru jen na určitý účel, má úvěrující právo poskytnutí peněz omezit pouze na tento účel.
Úvěrovaný může vrátit peněžní prostředky před smluvenou dobou. Úroky zaplatí jen za dobu od poskytnutí do vrácení peněžních prostředků. Jestliže úvěrovaný nedodrží účel, na který mají být peněžní prostředky podle smlouvy použity, může úvěrující od smlouvy odstoupit a požadovat bezodkladné vrácení peněžních prostředků i s úroky. To platí i v případě, kdy je použití peněz k smluvenému účelu nemožné.
Tolik tedy ke smlouvě o úvěru. V čem přesně spočívá rozdíl mezi zápůjčkou a úvěrem?
Z právní úpravy vyplývá, že předmětem úvěru jsou výhradně finanční prostředky, zatímco předmětem zápůjčky může i jakákoliv jiná movitá věc. Z hlediska člověka, který si půjčuje peníze, tedy mezi zápůjčkou a úvěrem není znatelný rozdíl – v obou případech je poskytnut určitý finanční obnos. Odměnou za zapůjčení peněz obvykle bývá úrok, existují však tzv. bezúročné úvěry, u nichž se úroky neplatí. Samozřejmě ani v případě zápůjčky nemusí mít odměna formu úroků.
Smlouva o zápůjčce se od úvěrové smlouvy v několika ohledech liší. Smlouva o zápůjčce nabývá platnosti až po předání peněz (či jiné libovolné movité věci) a jedná se proto o tzv. smlouvu reálnou. Smlouva o úvěru vzniká jejím uzavřením nezávisle na tom, zda k předání finančních prostředků skutečně dojde. V tomto případě proto hovoříme o tzv. smlouvě konsenzuální.
Podrobnější regulace se týká spotřebitelských úvěrů, a to podle zákona č. 257/2016 Sb., o spotřebitelském úvěru, ve znění pozdějších předpisů (dále zákon o spotřebitelském úvěru). Podle tohoto zákona se spotřebitelským úvěrem rozumí odložená platba, peněžitá zápůjčka, úvěr nebo obdobná finanční služba poskytovaná nebo zprostředkovaná spotřebiteli. Spotřebitelem tedy může být pouze fyzická osoba, která s podnikatelem uzavírá smlouvu mimo rámec své podnikatelské činnosti nebo mimo rámec samostatného výkonu svého povolání. Taková společnost s ručením omezeným (právnická osoba) tedy spotřebitelem být za žádných okolností nemůže.
Zaměstnavatelé mají výjimku při poskytování zápůjček svým zaměstnancům jako vedlejší činnost s roční procentní sazbou nákladů nižší než roční procentní sazba nákladů spotřebitelských úvěrů obvykle nabízených na trhu, pokud je nenabízejí veřejnosti. Tato výjimka je zbavuje většiny obtížné regulace týkající se spotřebitelských úvěrů.
Poskytování spotřebitelských úvěrů není živností, ale vyžaduje povolení (licenci) od České národní banky. Ta samozřejmě provádí i náležitou kontrolou těchto subjektů. Sankce za nepovolené poskytování takovýchto zápůjček spotřebitelům jsou poměrně významné.
Spotřebitelský úvěr je zápůjčka poskytnutá spotřebiteli jako soukromé osobě. Úvěr může být neúčelový, ale může také sloužit k uhrazení závazků klienta nebo za účelem pořízení spotřebního zboží nebo služeb.
U účelového úvěru si zapůjčujete od banky peníze na konkrétní zboží (např. vybavení bytu). Neúčelový úvěr je zápůjčka na cokoliv. Účelový úvěr se čerpá až po předložení dokladu dokazujícího účelové čerpání prostředků, obvykle je to faktura za zboží či kupní smlouva.
Spotřebitelský úvěr je typicky splácen v měsíčních splátkách v dohodnutém datu v měsíci (na rozdíl od některých komerčních úvěrů, které mohou být poukazovány na denní bázi). Počet splátek je volitelný a odvíjí se od toho, co nabízí úvěrová společnost, od finančních možností jednotlivce a výše úvěru.
Spotřebitel je oprávněn kdykoliv vypovědět spotřebitelský úvěr sjednaný na dobu neurčitou. Výpovědní doba běží pouze tehdy, byla-li sjednána, a nesmí být delší než 1 měsíc. Za podání výpovědi nesmí být poskytovatelem požadována úplata. Poskytovatel je oprávněn, je-li to sjednáno ve smlouvě o spotřebitelském úvěru, vypovědět v písemné formě spotřebitelský úvěr sjednaný na dobu neurčitou, a to v listinné podobě nebo na jiném trvalém nosiči dat. Výpovědní doba nesmí být kratší než 2 měsíce.
Vedle toho však nepříjemné regulované podmínky umožňují daňovou uznatelnost zákonných opravných položek k problémovým pohledávkám z titulu těchto úvěrů. Omezení tvorby těchto speciálních daňových opravných položek stanovuje § 5a zákona č. 593/1992 Sb., o rezervách pro zjištění základu daně z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o rezervách).
Tolik tedy krátce ke spotřebitelskému úvěru. V dalším textu se zmíníme o speciálním druhu zápůjčky nebo úvěru, a to finanční asistenci.
VZOR
Smlouva o úvěru
uzavřená dle § 2395 a násl. občanského zákoníku
Smluvní strany:
Úvěrová a. s., Podzimní 888, PSČ 500 00 Hradec Králové
IČ: 12345678, DIČ CZ12345678
zapsaná v obchodním rejstříku vedeném u Krajského soudu v Hradci Králové oddíle C, spisová značka B 8800
zastoupen předsedou představenstva Ing. Karlem Vzestupným
(dále jen „úvěrující“)
Dlužnická s. r. o., Jarní ulice 1234, PSČ 500 00 Hradec Králové
IČ: 44444445, DIČ CZ44444445
zapsaná v obchodním rejstříku vedeném u Krajského soudu v Hradci Králové oddíle C, spisová značka B 7700
zastoupena jednatelem p. Karlem Chudým
(dále jen „úvěrovaný“)
Dne, měsíce a roku níže uvedeného uzavírají smluvní strany tuto smlouvu o úvěru:
I. Předmět smlouvy
1. Úvěrující se zavazuje, že úvěrovanému na jeho požádání a v jeho prospěch poskytne úvěr ve výši 2 000 000 Kč (slovy dva miliony korun českých).
2. Úvěrovaný se zavazuje poskytnuté prostředky vrátit ve lhůtě dle bodu III. této smlouvy a zaplatit věřiteli sjednané úroky.
II. Podmínky poskytnutí úvěru
a jeho čerpání
1. Úvěr se sjednává jako účelový a poskytnuté úvěrové prostředky mohou být úvěrovaným použity pouze k opravě provozovny úvěrovaného dle podkladů, které tvoří přílohu této smlouvy.
2. Tento úvěr bude poskytnut jednorázově, a to do 15 dnů od podpisu této smlouvy na účet dlužníka u Banky, a. s., číslo účtu 1234-12345679/9999.
III. Návratnost úvěru
1. Úvěrové prostředky dle této smlouvy poskytne věřitel dlužníku na dobu 18 měsíců počínaje dnem 1. 7. 2024.
2. Úvěrovaný vrátí věřiteli poskytnuté finanční prostředky ve třech splátkách:
- první splátka ve výši 1 000 000 Kč ke dni 31. 12. 2024,
- druhá splátka ve výši 500 000 Kč nejpozději ke dni 30. 6. 2025,
- třetí splátka ve výši 500 000 Kč nejpozději ke dni 31. 12. 2025,
3. Úvěrovaný splatí sjednané splátky úvěru na účet věřitele u Banky, a. s., číslo účtu 4321-987654321/9999.
IV. Úroky
1. Úvěrovaný se zavazuje platit úvěrujícímu ode dne poskytnutí do dne vrácení peněžních prostředků (včetně) úroky z dlužné částky, jejichž roční sazba činí 8 %. Úroky jsou splatné vždy k jednotlivé splátce ve výši odpovídající období k datu jednotlivé splátky.
2. Jiná úplata, než sjednané úroky věřiteli za poskytnutí tohoto úvěru nepřísluší.
V. Odstoupení od smlouvy
a výpověď
1. Pokud úvěrovaný použije poskytnuté úvěrové prostředky k jinému účelu, než byl sjednán v bodě II/1 této smlouvy, je úvěrující oprávněn od smlouvy odstoupit a žádat po úvěrovaném vrácení použitých prostředků spolu s úroky.
2. Úvěrující je oprávněn od smlouvy odstoupit a žádat vrácení celé dlužné částky spolu s úroky v případě prodlení úvěrovaného se splácením první splátky úvěru delším než dva měsíce.
3. Úvěrovaný může tuto smlouvu vypovědět s okamžitou účinností. Tímto dnem je i splatná celková dlužná částka včetně úroků k tomuto dni.
4. Úvěrující může od smlouvy odstoupit ke konci kalendářního měsíce následujícího po měsíci, ve kterém byla dlužníku doručena výpověď.
VI. Závěrečná ujednání
1. Sjednanou výši úroků dle bodu IV. a další závazky z této smlouvy smluvním stranám vyplývající lze změnit pouze změnou smlouvy ve formě písemného oboustranného podepsaného dodatku.
2. Smlouva se vyhotovuje ve dvou výtiscích, po jednom pro každou ze smluvních stran.
3. Účastníci prohlašují, že tato smlouva vyjadřuje jejich skutečnou a svobodnou vůli. Smlouvu přečetli, s jejím obsahem souhlasí, což stvrzují svými podpisy.
V Hradci Králové dne 30. června 2024
Podpisy účastníků smlouvy:
Úvěrující: Úvěrovaný:
1.3 Finanční asistence vyplývající ze zákona o obchodních korporacích
Zákon č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (dále jen zákon o obchodních korporacích) definuje finanční asistenci jako poskytnutí zálohy, zápůjčky nebo úvěru obchodní korporací k získání podílů ve společnosti nebo poskytnutí zajištění obchodní korporací za účelem získání účasti v ní. Vždy platí, že je rozhodný skutečný účel plnění a není podstatné, jak je právní jednání označeno.
Zákon o obchodních korporacích finanční asistenci definuje na několika místech, konkrétně:
- v § 200 (zaměřeno na společnost s ručením omezeným),
- v § 311 – § 313 (zaměřeno na akciovou společnost),
- v § 608 – § 609 (zaměřeno na družstvo).
Uveďme si, co nám v uvedených ustanoveních zákon o obchodních korporacích sděluje.
Finanční asistence u společnosti s ručením omezeným
V ustanovení § 200 zákona o obchodních korporacích je uvedeno, že společnost může poskytnout finanční asistenci (pokud společenská smlouva neurčuje další podmínky), jestliže:
a) finanční asistence je poskytnuta za spravedlivých podmínek, zejména pokud jde o úročení nebo zajištění finanční asistence ve prospěch společnosti,
b) jednatel vypracuje písemnou zprávu, ve které poskytnutí finanční asistence věcně zdůvodní, včetně uvedení výhod a rizik z toho pro společnost plynoucích, uvede podmínky, za jakých bude finanční asistence poskytnuta, a zdůvodní, proč poskytnutí finanční asistence není v konfliktu se zájmem společnosti.
Uvedenou zprávu musí společnost uložit do sbírky listin bez zbytečného odkladu poté, co valná hromada finanční asistenci schválí. Vedle toho zpráva musí být k dispozici společníkům v sídle společnosti od odeslání pozvánek na valnou hromadu a musí být volně dostupná na této valné hromadě společníkům.
Finanční asistence u akciové společnosti
U akciové společnosti lze poskytnout, pokud tak určují stanovy. I zde zákon o obchodních korporacích požaduje splnění dále uvedených podmínek:
a) finanční asistence je poskytnuta za spravedlivých podmínek trhu, zejména pokud jde o úročení nebo zajištění finanční asistence ve prospěch společnosti,
b) představenstvo nebo správní rada řádně prošetří finanční způsobilost osoby, které je finanční asistence poskytována,
c) poskytnutí finanční asistence předem schválí valná hromada, a to na základě zprávy představenstva nebo správní rady podle písmene d); k přijetí rozhodnutí je potřebný souhlas alespoň dvou třetin hlasů přítomných akcionářů,
d) představenstvo nebo správní rada vypracuje písemnou zprávu, ve které
1. poskytnutí finanční asistence věcně zdůvodní, včetně uvedení výhod a rizik z toho pro společnost plynoucích,
2. uvede podmínky, za jakých bude finanční asistence poskytnuta, včetně ceny, za kterou budou akcie příjemcem finanční asistence získány,
3. uvede závěry prošetření finanční způsobilosti,
4. zdůvodní, proč je poskytnutí finanční asistence v zájmu společnosti; jsou-li za pomoci finanční asistence získávány akcie od společnosti finanční asistenci poskytující, musí být cena, za kterou budou tyto akcie získány, přiměřená,
e) poskytnutí finanční asistence nezpůsobí snížení vlastního kapitálu pod upsaný základní kapitál zvýšený o fondy, které nelze podle tohoto zákona nebo stanov rozdělit mezi akcionáře, s přihlédnutím k případnému snížení vlastního kapitálu, k němuž může dojít, pokud společnost nebo jiná osoba na její účet nabývá její akcie,
f) společnost vytvoří ve výši poskytnuté finanční asistence zvláštní rezervní fond.
Výše uvedenou zprávu uloží společnost bez zbytečného odkladu poté, co valná hromada finanční asistenci schválila, do sbírky listin. Zpráva musí být k dispozici akcionářům v sídle společnosti ode dne svolání valné hromady, která má finanční asistenci schválit, a musí být ve stejné lhůtě umístěna na internetové stránky společnosti a musí být na této valné hromadě volně akcionářům dostupná.
Pokud má být finanční asistence poskytnuta členu představenstva nebo správní rady, osobě společnost ovládající, členu jejího statutárního orgánu nebo osobě, která jedná se společností nebo s kteroukoli z výše uvedených osob ve shodě, nebo osobě, která jedná vlastním jménem, ale na účet výše uvedených osob, přezkoumá zprávu na společnosti a těchto osobách obecně uznávaný nezávislý odborník určený dozorčí radou nebo správní radou. Ve své písemné zprávě zhodnotí správnost písemné zprávy představenstva nebo správní rady a výslovně se vyjádří k tomu, zda poskytnutí finanční asistence není v rozporu se zájmy společnosti.
Více se již dočtete v měsíčníku DÚVaP 11-12/2025.
|
10. listopad Pondělí (za sobotu 8. 11.) |
Zdravotní pojištění – OSVČ |
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za říjen 2025, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu (§ 7 odst. 2, § 7a zák. č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
|
20. listopad Čtvrtek |
Daň z příjmů – zaměstnavatel |
Odvod úhrnu sražených záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za říjen 2025 (§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
|
Daň z příjmů – OSVČ |
Zaplacení paušální zálohy na listopad 2025 poplatníka v paušálním režimu, zahrnuje zálohy: na daň z příjmů, na sociální a zdravotní pojistné (§ 38lk odst. 1, 2 a 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů) |
|
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na sociální pojištění za zaměstnance za říjen 2025(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za říjen 2025(§ 9 odst. 2 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
||
Předložení měsíčního přehledu o dohodách o provedení práce za říjen 2025(§ 9a zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení) |
||
|
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel |
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za říjen 2025 (§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
|
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za říjen 2025 (§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění) |
||
|
25. listopad Úterý |
DPH |
Podání přiznání k DPH a její zaplacení za říjen 2025 - u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím (§ 99, § 99a, § 101, § 101a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád) |
|
Podání kontrolního hlášení plátce za říjen 2025 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických jen pokud mají měsíční zdaňovací období (§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) |
||
|
Podání souhrnného hlášení plátce za říjen 2025, o plněních v rámci EU: dodání nebo přemístění zboží z ČR, dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu, poskytnutí služby jinde v EU podle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemce, a přemístění zboží v režimu skladu prodávajícím z ČR (§ 102 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) |
||
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za říjen 2025, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení (§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) (§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád) |
||
|
Podání souhrnného hlášení identifikované osoby za říjen 2025, o plněních v rámci EU: poskytnutí služby jinde v EU podle § 9 odst. 1, kterou zdaní příjemce a dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu (§ 102 odst. 3 až 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) |
||
|
30. listopad Neděle |
DPH |
Podání přiznání a zaplacení DPH za říjen 2025 uživatele registrovaného k dani v ČR ve zvláštním režimu jednoho správního místa „OSS – dovozní režim“ Pozor: konec lhůty se neodsouvá na následující pracovní den! (§ 110zb, § 110zc zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty) (§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád) |
|
Různé |
Daňové a pojistné povinnosti se přesouvají na pondělí 1. prosince 2025. |
Poradce 5/2026 – měsíčník (X/2025)
· Zákon o zaměstnanosti po novelách s komentářem
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 11-12/2025 (X/2025)
· Minimální mzda od 1. ledna 2026 zvyšuje nároky zaměstnanců
· Nové povinnosti zaměstnavatelů při pracovních úrazech
· Rozhlasové a TV poplatky u zaměstnavatelů
· Jiné důležité osobní překážky v práci na straně zaměstnance – nově
· Evidence pracovní doby
· Vyšší mzdy podle kolektivních smluv
· Zaměstnanec zahájí v průběhu kalendářního roku činnost jako OSVČ
· Velká novela školského zákona
· Nové právní předpisy v oblasti veřejné správy
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 11-12/2025 (X/2025)
· Finanční plán firmy
· Nový stavební zákon
· Oprava odpočtu DPH u dlužníků
· Pozor – platíte rozhlasové a televizní poplatky?
· Zaměstnavatel v konfliktu s trestním zákoníkem
· Dříve než sjednáte pracovní smlouvu
· Smlouvy a dohody o prací před vznikem pracovního poměru
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 11-12/2025 (X/2025)
· Nemocenské pojištění - komplexně
· Daňové řešení investování v roce 2025
· Úvěry a zápůjčky
· Zdravotní pojištění – správné postupy zaměstnavatele
1000 řešení – měsíčník č. 9-10/2025 (X/2025)
· Investování – daňové řešení
· Zápůjčka a úvěr
· Kontrolní činnosti zdravotních pojišťoven
· Daně v praxi
· Postupy účtování
· Zaměstnávání
1. Souvztažnosti pro podnikatele 2022 (přehled základních účetních souvztažností pro podnikatelské subjekty a to dle ČÚS a syntetických účtů)
2. Živnostenský zákon s komentářem (živnostenský zákon s komentářem v rámci všech změn a novinek)
3. Vzory smluv, žalob a podání 2022 (aktualizované nejvíce používané vzory smluv, žalob a podání z oblasti občanského a obchodního práva, pracovněprávních vztahů, daňového a správního řízení, trestního práva, exekucí, soudních sporů a stavebního práva, součástí publikace je editovatelné CD)
4. Příručka mzdové účetní pro rok 2023 (odměňování podle zákoníku práce, zdravotní a sociální pojištění, daň z příjmů ze závislé činnosti, daňové zvýhodnění, slevu na dani, nejčastější a složité problémové okruhy pracovněprávních vztahů, včetně pracovněprávních novinek)
5. Daňová přiznání FO a PO za rok 2024 (kdo podává daňové přiznání, kdy a jak ho podat, kdy a jak zaplatit daň. Upozorňujeme také na změny týkající se daňového přiznání, které nastaly v průběhu roku. Dále rozebíráme roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2024 - výhody ročního zúčtování, daňové přiznání zaměstnance, nezdanitelné části základu daně, žádost o roční zúčtování…)
6. Daňové a nedaňové výdaje 2025 (publikace rozebírá každý druh výdaje z hlediska právního minima, daní z příjmů, DPH a účetního hlediska po rozsáhlých novelách a upozorňuje na změny)
Poradce 6-7/2026 – měsíčník (XI/2025)
· Zákon o platebním styku po novelách s komentářem
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 1/2026 (XI/2025)
· Zákon o jednotném měsíčním hlášení zaměstnavatele - nový zákon
· Nelegální práce - nové povinnosti zaměstnavatelů
· Zaměstnanecké benefity-osvobození od daně v r. 2026.
· Další práce u stejného zaměstnavatele - změny po novele ZP
· Konec roku ve mzdové účtárně
· Zdravotní pojištění - změny a důležité hodnoty od 1. ledna 2026
· Zaměstnavatelé ve zdravotním pojištění na přelomu let 2025 – 2026
· Účetní závěrka vybraných účetních jednotek
· Změny ve školním stravování
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 1/2026 (XI/2025)
· Finanční činností a DPH od 1. 1. 2026
· Paušální daň OSVČ v roce 2026
· Rozhodné částky příjmu ve ZP – změny od 1. 1. 2026
· Zrušení srážkové daně
· Prodej CP a kryptoměn v roce 2026
· Starosti s DPH – nově i po zrušení registrace plátce
· Konec roku – povinnosti personalisty
· Poživatelé důchodu po změnách ZP od 1. 1. 2026
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 1-2/2026 (XI/2025)
· Korespondence se správcem daně
· Účetní a daňové odpisy majetku
· Povinnosti plátce DPH na konci roku
1000 řešení – měsíčník č. 11-12/2026 (XII/2025)
· Účetní závěrka podnikatelů za rok 2025
· Daně v praxi
· Zaměstnávání
|
ZÁKONY IA (daňové) · Správa daní · Daně z příjmů · Daň z přidané hodnoty · Silniční daň · Daň z nemovitosti
|
ZÁKONY IB (účetní) · Účetnictví · Související předpisy · Rozpočtová pravidla · Finanční správa ČR
|
|
ZÁKONY IIA (občanské, obchodní) · Občanský zákoník · Obchodní korporace · Občanský soudní řád · Živnostenské podnikání
|
ZÁKONY IIB (trestní právo, správní právo) · Trestní právo · Exekuce · Insolvenční řízení · Správní právo
|
|
ZÁKONY III (pracovněprávní, pojištění, sociální služby) · Zákoník práce · Mzdové a platové předpisy · Předpisy k zaměstnanosti · Sociální zabezpečení, důchodové a nemocenské pojištění · Zdravotní pojištění
|
|
|
ZÁKONY IV (stavební, katastrální) · Stavební zákon · Katastr nemovitosti · Bydlení · Požární bezpečnost · Pozemkové úpravy · Související předpisy
|
|
|
ZÁKONY V (veřejná správa, školství) · Územní celky a členění státu · Organizace veřejné správy · Veřejná správa ve vztahu k občanům · Školy a školská zařízení
|
|
Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu.
RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
Adresa:
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
E-mail:
objednavky@exicon.cz
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L.
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu
s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.cz, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
Copyright (c) 2023