HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích:
|
1. AUTOMOBIL V PODNIKÁNÍ
Bez automobilu se prakticky žádné podnikání
neobejde. Dozvíte se daňová a účetní specifika týkající se používání
automobilu, na poli daní z příjmů se věnuje metodice odpisování firemních
(vlastních) aut, uplatnění provozních výloh, zejména pohonných hmot u
všemožných druhů právních titulů používání vozidel, cestovním náhradám,
paušálním výdajům na dopravu a dalším oblastem. Potřebujete komplexní
informace?
Přináší Vám je naše publikace, které jsou
určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, mzdovým účetním, daňovým poradcům,
ekonomům, manažerům …
1.
DÚVaP 10-11/2022 – Automobil v podnikání – příspěvek /A5, str. 192/
2.
DÚVaP 7-8/2022 – Cestovní náhrady v podnikání – příspěvek /A5, str. 160/
3.
Aktualizace I/3 – Zákon o dani silniční, ... – úplná znění
zákonů a vyhlášek /A5, str. 160/
4.
DaÚ 10-11/2022 – Automobil pro soukromé účely zaměstnance – příspěvek /A4,
str. 112/
Cena
balíčku je 1044 Kč
Cena
balíčku se 45 % slevou je 574 Kč.
Ušetříte
470 Kč.
Poštovné a balné je 70 Kč
|
2. VZORY SMLUV, ŽALOB A PODÁNÍ
Potřebujete ke své
práci nejpoužívanější vzory smluv, žalob a podání z oblasti pracovněprávních
vztahů, občanského a obchodního práva, rodinného práva, trestního práva,
exekucí, daňového a správního řízení a stavebního práva?
Vzory smluv
urychlí a ulehčí přípravu smluv a dalších dokumentů, zajistí jejich správné a
přesné znění, přičemž nevyžadují žádné právní znalosti. Doprovodný komentář
poskytuje informace a pomoc při realizování smluvních vztahů. Součástí
publikace Vzory smluv je editovatelné CD, které Vám práci výrazně ulehčí.
Balíček je určen
podnikatelům, zaměstnavatelům, orgánům činným v trestním řízení, daňovým
poradcům, auditorům, ekonomům, manažerům, pracovníkům veřejné správy, obcím,
stavebníkům, všem občanům ...
1. Vzory smluv, žalob
a podání 2022 – komentované vzory smluv
+ editovatelné CD - odborná tematická publikace /A5, str. 448/
2.
Daňový průvodce - zákony 2022 po novelách – úplná znění zákonů /A5,
str. 400/
3.
100 otázek a odpovědí Zaměstnávání, DPH v praxi – odborná
tematická publikace /A5, str. 96/
4.
Aktualizace II/2 – Trestní zákoník, Trestní řád ... – úplná znění
zákonů A4,
str. 272/
Balíček
Vzory smluv, žalob a podání obsahuje:
Cena
balíčku je 708 Kč.
Cena
balíčku s 30 % slevou je 495 Kč.
Ušetříte
213 Kč.
Poštovné a balné je
70 Kč
|
3. ŠKOLSTVÍ
PO NOVELÁCH
Od 1. září 2022
nastanou ve školství změny, které přinesly novely týkající se pedagogické
činnosti; opatření v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na
území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace; vzdělávání ve středních
školách a konzervatoři, zájmového vzdělávání a další ... Jaké
konkrétní změny nastanou od 1. září ve školství?
Dočtete se
v našich publikacích, které jsou určeny pedagogickým pracovníkům a
ředitelům předškolních, základních, středních, vyšších odborných škol, obcím,
krajům ...
1.
PaM 9/2022 – Pedagogická činnost - novela – příspěvek /A4, str. 80/
2. Aktualizace V/1 –
Zákon o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na
území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, Nařízení vlády o stanovení
rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické ... – úplná
znění zákonů a vyhlášek /A5, str. 32/
3.
PVS 7-9/2022 – Školy a školská zařízení, Platební neschopnost – úplná znění
vyhlášek a nařízení
/A5,
str. 112/
4.
100 otázek a odpovědí Nemovitosti v podnikání, Lex Ukrajina – odborná
tematická publikace
/A5,
str. 96/
5.
100 otázek a odpovědí Pracovní volno, Zaměstnávání – odborná
tematická publikace
/A5,
str. 80/
Cena
balíčků je včetně DPH. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou
publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
Cena
balíčku je 646 Kč.
Cena
balíčku s 50 % slevou je 323 Kč.
Ušetříte
323 Kč.
Poštovné
a balné je 70 Kč
|
4. DĚDICKÉ ŘÍZENÍ
Dědické právo je
soubor práv, která určité osobě připadnou podle objektivního dědického práva
v důsledku smrti jejího předchůdce. Účelem dědického práva je zabezpečení
změny v subjektech majetkových práv a povinností po smrti
zůstavitele. Děděním je realizována zásada zachování hodnot se zřetelem
k budoucnosti jako výraz solidarity lidí a sledování cílů sahajících
přes více generací. Jaké
jsou základní pojmy dědického práva? Jak správně sepsat závěť? Kdo je
z dědictví vyloučen? Za jakých podmínek lze odmítnout dědictví?
Podrobné informace
najdete v našich publikacích, které jsou určeny všem občanům,
podnikatelům, právníkům …
1.
DÚVaP 10-11/2022 – Dědické právo – příspěvek /A5, str. 192/
2.
Zákony IIA/2022 – Občanský zákoník, Zákon o obchodních korporacích ... – úplná znění
zákonů /A5, str. 688/
3.
Aktualizace II/3 – Živnostenský zákon, Zákon o zvláštních důvodech pro
zastavení exekuce... – úplná znění zákonů /A5, str. 96/
Uvedená
nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit
vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
Cena
balíčku je 537 Kč.
Cena
balíčku s 30 % slevou je 375 Kč.
Ušetříte
162 Kč.
Poštovné
a balné je 70 Kč
|
Cena balíčků je
včetně DPH. Uvedená
nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit
vyprodanou publikaci jinou – adekvátní k obsahu balíčku.
POVINNOSTI MZDOVÉ ÚČETNÍ NA KONCI ROKU
Konec kalendářního
roku je spojen se zvýšenou pracovní agendou mzdové účetní. Jedná se nejen
o pracovní povinnosti spojené s pracovněprávní tematikou, ale
i se sociálními otázkami – zejména v důchodové a mzdové oblasti.
Jaké jsou nejdůležitější z nich?
MZDOVÁ ÚČETNÍ A
DOVOLENÁ
- Nezastupitelnou roli má mzdová účetní při určování nástupu dovolené za
příslušný kalendářní rok. Připravuje příslušné podklady pro zástupce
zaměstnavatele, který o nástupu dovolené rozhoduje nebo – zejména
u zaměstnavatelů s menším počtem zaměstnanců – tuto agendu vykonává
sama. Mzdová účetní dbá na to, aby zaměstnavatel určil dobu čerpání dovolené
tak, aby si zaměstnanec celou dovolenou za příslušný kalendářní rok vyčerpal do
konce kalendářního roku, ve kterém mu právo na tuto dovolenou vzniklo.
V případě, že určení doby čerpání dovolené do konce kalendářního roku, ve
kterém zaměstnanci právo na dovolenou vzniklo, brání překážky v práci na
straně zaměstnance nebo vážné provozní důvody na straně zaměstnavatele, je
zaměstnavatel povinen zaměstnanci určit tuto dovolenou do konce následujícího
kalendářního roku. Bude-li zaměstnanci v čerpání dovolené do konce
následujícího kalendářního roku bránit dočasná pracovní neschopnost, mateřská
dovolená nebo rodičovská dovolená, zaměstnavatel je povinen určit dobu čerpání
dovolené po skončení těchto překážek v práci. Zaměstnanec může nastoupit
na dovolenou bez souhlasu zaměstnavatele. Je to tehdy, jestliže
zaměstnavatel neurčí zaměstnanci dobu čerpání dovolené ani do 30. června
následujícího kalendářního roku (po roce, kdy zaměstnanci právo na dovolenou
vzniklo). Zaměstnanec je však povinen zaměstnavateli oznámit nástup čerpání
dovolené alespoň 14 dnů předem, nedohodne-li se s ním na jiné době [§ 218
odst. 3 zákoníku práce (dále ZP)].
Převedení
dovolené
Novela ZP č.
285/2020 Sb., od 1. ledna 2021 přinesla výhodu pro zaměstnance
a připouští možnost převedení nevyčerpané části dovolené do následujícího
kalendářního roku (§ 218 odst. 2 ZP). Je to však možné jen
u dovolené, která přesahuje minimální výměru 4 týdnů
a u pedagogických pracovníků a akademických pracovníků vysokých
škol 6 týdnů v kalendářním roce, do následujícího kalendářního roku. Podmínkou
je písemná žádost zaměstnance o převedení a uvedení jeho oprávněných
zájmů. Výhodu mohou uplatnit zaměstnanci zaměstnavatelů, kteří jsou uvedeni
v § 109 odst. 3 ZP, neboť mají nárok na rozsah dovolené
přesahující 4 kalendářní týdny (5 týdnů).
Příklad 1
Jedná se zejména
o zaměstnance územních samosprávných celků, státního fondu, některých
příspěvkových organizací a dalších uvedených v tomto ustanovení.
Zaměstnanci, kteří jsou odměňováni mzdou a pracují v tzv.
podnikatelských subjektech, např. v obchodních korporacích, mohou požádat
o převod dovolené, pokud mají její výměru u zaměstnavatele delší než
4 kalendářní týdny.
Pedagogičtí pracovníci
a akademičtí pracovníci vysokých škol mohou požádat o převedení
dovolené v rozsahu 2 kalendářních týdnů, neboť její výměra u nich
činí 8 týdnů v kalendářním roce.
Příklad 2
V písemné žádosti
o převedení části dovolené do příštího roku zaměstnanec například uvede,
že v příslušném roce u něj existují rodinné nebo jiné vážné důvody,
pro které nemůže čerpat dovolenou v příslušném kalendářním roce.
VYDÁNÍ
POTVRZENÍ O ZAMĚSTNÁNÍ - Konec kalendářního roku bývá často spojen se skončením
pracovního poměru. Zaměstnavatel v těchto případech musí zaměstnanci vydat
potvrzení o zaměstnání (tzv. zápočtový list), případně oddělené potvrzení. Údaje
v něm obsažené zpravidla zpracovává mzdová účetní.
-
údaje o zaměstnání,
zda se jednalo o pracovní poměr nebo dohodu o pracovní činnosti nebo
o dohodu o provedení práce a o době jejich trvání,
-
druh konaných prací,
-
dosaženou kvalifikaci,
-
odpracovanou dobu
a další skutečnosti rozhodné pro dosažení nejvýše přípustné expoziční
doby,
-
zda ze zaměstnancovy mzdy
jsou prováděny srážky, v čí prospěch, jak vysoká je pohledávka, pro kterou
mají být srážky dále prováděny, jaká je výše dosud provedených srážek
a jaké je pořadí pohledávky,
-
údaje o započitatelné
době zaměstnání v I. a II. pracovní kategorii před 1. lednem 1993 pro
účely důchodového pojištění.
Delší dovolená při
přesčasech
Do
znění novely ZP se dostalo i zcela nové ustanovení, které zvyšuje počet
dní dovolené pro zaměstnance, kteří odpracovali větší množství přesčasů. Tato
„výhoda“ zvyšuje úlohu mzdové účetní při vedení a zaznamenávání přesčasové
práce.
Příklad 3
Pokud by zaměstnanec
v rozvržených směnách odpracoval např. v přesčasech během 52 týdnů
v kalendářním roce více hodin, například 2 160, tedy o 80 více, bude
mít delší dovolenou. Postupuje se podle § 213 odst. 5 ZP.
Odpracoval-li zaměstnanec v kalendářním roce podle rozvrhu směn více než
dvaapadesátinásobnek stanovené týdenní pracovní doby nebo kratší týdenní
pracovní doby, prodlouží se mu délka dovolené vždy o jednu dvaapadesátinu
dovolené za kalendářní rok za každou další odpracovanou stanovenou týdenní
pracovní dobu nebo kratší pracovní dobu. Podle tohoto vzorce získá jeden den
dovolené navíc.
Druh konaných
prací
V potvrzení o zaměstnání se rovněž
uvádí údaj o druhu konaných prací, který je rozhodující pro zařazení do
platové třídy. Podle § 123 odst. 1 ZP přísluší zaměstnanci
platový tarif stanovený pro platovou třídu a platový stupeň, do kterých je
zařazen. Platový stupeň se stanoví pomocí tzv. započitatelné praxe,
kterou zaměstnavatel určí podle stanovené míry zápočtu předchozí praxe
a náhradních dob, redukované v případě zaměstnanců, kteří nezískali
potřebné vzdělání (nebo při alternativně stanoveném vzdělání získali nižší ze
stupňů vzdělání stanovených pro příslušnou platovou třídu) odpočtem stanoveného
počtu let.
Doba praxe se započítá diferencovaně podle
toho, zda se jedná o dobu praxe v oboru požadované práce nebo
o dobu jiné praxe.
Posouzení, zda se jedná o praxi v oboru vykonávané práce nebo jinou
praxi se ponechává na zaměstnavateli, protože u každého zaměstnance je
třeba individuálně posoudit podle druhu práce sjednaného v pracovní
smlouvě a druhu práce sjednaného s předchozími zaměstnavateli (popř.
vykonávaného na základě jiného právního vztahu), zda se jedná o praxi
v oboru požadované práce nebo o jinou praxi.
Doba praxe v oboru požadované práce se
započítá v plném rozsahu, doba jiné praxe nejvýše v rozsahu dvou
třetin, podle míry její využitelnosti pro výkon požadované práce. Doba praxe v oboru požadované práce se
započítá v plném rozsahu všem zaměstnancům, nikoliv pouze zaměstnancům,
kteří získali potřebné vzdělání, nebo splňují odbornou způsobilost pro výkon
práce, popřípadě dosáhli vzdělání umožňující jejich výjimečné zařazení do
příslušné platové třídy.
Dosažená
kvalifikace
Zaměstnanec mohl u předchozího
zaměstnavatele získat další kvalifikaci nebo si dosavadní prohloubit či
rozšířit. Tato skutečnost by rovněž měla být vyjádřena v potvrzení, aby
nový zaměstnavatel mohl sjednávat se zaměstnancem mzdu nebo stanovit plat podle
dosažené kvalifikace. Údaj o dosažené kvalifikaci vyjadřuje její
hodnotu a formu, jaké zaměstnanec u zaměstnavatele, který potvrzení
vystavuje, dosáhl.
Nejvýše přípustná
expozice
Další údaj
v potvrzení vyjadřuje, jakou dobu zaměstnanec odpracoval pro dosažení
přípustné expoziční doby. Nejvyšší přípustnou expozici pro práce vykonávané na
vybraných pracovištích stanoví rozhodnutím krajská hygienická stanice jako
příslušný orgány ochrany veřejného zdraví [§ 78 odstavec 1 písm. b),
§ 78 odstavec 2 a § 82 zákona č. 258/2000 Sb.,
o ochraně veřejného zdraví].
Tento údaj
v potvrzení „upozorní“ nového zaměstnavatele, že při zařazení na
pracovní pozici musí přihlížet a hodnotit dobu, kdy zaměstnanec pracoval
za podmínek příslušné expozice. To je hlavní důvod pro uvádění tohoto údaje
v potvrzení. Při překročení přípustných hodnot expozice by musel být
zaměstnanec převeden na jinou práci podle § 41 odstavec 1 písm. b)
ZP.
ROZHODUJE HRUBÁ
MZDA
- Konec roku je pro mzdovou účtárnu znamením, že musí v případě potřeby
zjišťovat průměrný výdělek zaměstnance za předchozí kalendářní čtvrtletí, tedy
za období 1. 10. až 31. 12. 2022. Jedná se zejména o nároky
zaměstnanců, které jsou spojené s poskytováním náhrady mzdy ve výši
průměrného výdělku, jako je např. odstupné, různé překážky v práci,
dovolená apod.
Pro výpočet
průměrného výdělku je rozhodující hrubá mzda, která byla zaměstnanci zúčtována
v předchozím
kalendářním čtvrtletí. Při rozhodování, které částky patří do základu pro
výpočet průměrného výdělku, je nutné si uvědomit, co se rozumí mzdou. Do
základu pro výpočet se započítávají jen částky, které jsou poskytovány za
vykonanou práci. Za odpracovanou dobu, kterou se dělí příslušná hrubá mzda, se
považuje doba skutečného výkonu práce, za níž přísluší mzda (plat). Jde např.
o práci přesčas, dobu účasti na školení či studiu k prohloubení
kvalifikace apod.
Do odpracované
doby se nezapočítávají zejména překážky v práci, ať již jde
o pracovní volno s náhradou mzdy nebo neplacené, dovolená, neomluvená
nepřítomnost v práci, náhradní volno za práci přesčas nebo ve svátek,
přestávky v práci na jídlo a oddech, studijní volno apod.
Do hrubého výdělku se
zahrnuje mzda, zúčtovaná
k výplatě v rozhodném období, bez ohledu na to, zda byla vyplacena až
po jeho skončení. Do hrubé mzdy se však nezahrnují plnění, která
nemají povahu mzdy nebo platu, protože nejsou poskytovaná za práci. Většinou
jde o plnění v souvislosti se zaměstnáním, jako např. náhrady mzdy,
odstupné, cestovní náhrady, náhrady za opotřebení vlastního nářadí.
Oddělené potvrzení
Požádá–li
zaměstnanec, je zaměstnavatel povinen podle § 313 odstavec 2 ZP uvést
v odděleném potvrzení údaje o výši jeho průměrného výdělku
a o tom, zda pracovní poměr, dohoda o provedení práce nebo
dohoda o pracovní činnosti byly zaměstnavatelem rozvázány z důvodu
porušení povinností vyplývající z právních předpisů vztahujících se
k zaměstnancem vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem [§ 39
odst. 2 písm. a) zákona č. 435/2004 Sb.]. Povinností
zaměstnavatele je dále uvést skutečnost, zda ke skončení pracovněprávního
vztahu nedošlo z důvodu porušení jiné povinnosti zaměstnance podle
§ 301a ZP zvlášť hrubým způsobem (porušení dočasného režimu práce
neschopného zaměstnance).
EVIDENČNÍ LIST
DŮCHODOVÉHO POJIŠTĚNÍ vede
zaměstnavatel a orgány plnící úkoly v důchodovém pojištění, ve
většině případů mzdové účetní. Jeho obsah i postup při
vyplňování a předkládání je uveden v zákoně č. 582/1991 Sb.
o organizaci a provádění sociálního zabezpečení v § 36
a § 39. Vede se pro každého občana za jednotlivý kalendářní rok,
a to vždy od 1. ledna kalendářního roku, nebo od vzniku účasti občana na
důchodovém pojištění. Ukončuje se 31. prosince příslušného kalendářního roku
nebo dnem skončení účasti na důchodovém pojištění. Zaměstnavatel (většinou
mzdová účetní) do evidenčního listu zapisuje identifikační údaje pojištěnce. To
jsou identifikační údaje zaměstnavatele, jméno a poslední příjmení
zaměstnance, rodné příjmení, datum a místo narození, místo trvalého pobytu
a rodné číslo. Dále se zapisuje druh výdělečné činnosti, doba účasti na
důchodovém pojištění a doba tohoto pojištění, vyměřovací základ pro pojistné
na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti,
vznik a skončení pracovního poměru. Důležitý je údaj o dobách, které
se vylučují při stanovení osobního vyměřovacího základu (např. doba dočasné
pracovní neschopnosti, kterou si pojištěnec nezpůsobil úmyslně, dobo karantény,
doba ošetřování nebo péče o dítě ve věku do 10 let nebo jiného člena
domácnosti apod.).
Předkládání ELDP
ELDP spolu
s identifikačními údaji zaměstnavatele předkládá zaměstnavatel
prostřednictvím Okresní nebo Pražské správy sociálního zabezpečení České správě
sociálního zabezpečení. Termín je do 30 dnů ode dne zápisu uvedených údajů do
ELDP, zpravidla do 30. ledna následujícího roku, případně od skončení
pracovního poměru nebo ode dne zániku zaměstnavatele, při úmrtí pojištěnce
apod.
Zaměstnavatel je povinen
předložit občanovi stejnopis ELDP k podpisu a založit do své
evidence, zpravidla do osobního spisu zaměstnance. Druhý stejnopis
s podpisem pověřeného zaměstnance (zpravidla mzdová účetní) je povinen
vydat občanovi v den, kdy předkládá ELDP příslušné správě sociálního
zabezpečení. Nesouhlasí–li občan s údaji uvedenými v ELDP
a zaměstnavatel je na základě žádosti občana neopraví, může o sporu
rozhodnout okresní správa sociálního zabezpečení.
MZDOVÝ LIST - Plátci daně (zaměstnavatelé) jsou povinni podle
§ 38j zákona o daních z příjmů č. 586/1992 Sb. (dále
ZDP) vést za každého poplatníka daně z příjmu (zaměstnance) mzdový list.
Ten musí obsahovat:
-
poplatníkovo jméno,
i dřívější,
-
rodné číslo (u daňového nerezidenta datum narození, číslo
a typ dokladu totožnosti s uvedením kódu státu výstavce a dále
kód státu rezidentství),
-
bydliště (u daňového nerezidenta bydliště ve státě
rezidentství),
-
jméno a rodné číslo
osoby, na kterou uplatňuje slevu na dani a daňové zvýhodnění (tedy na manželku a děti),
-
dále nezdanitelné částky
podle § 15 ZDP (např. odpočet životního pojištění, dary, úroky
z hypotéky) a
-
částku slev na dani (např. slevu za studium, vlastní
invaliditu, slevy na vyživovanou manželku a děti),
-
den nástupu do zaměstnání (u daňového nerezidenta i datum ukončení
zaměstnání v ČR).
Za
každý kalendářní měsíc se vede: úhrn zúčtovaných mezd (peněžních
i naturálních), částky osvobozené
od daně z úhrnu mezd, základ pro výpočet zálohy na daň nebo srážkové daně, vypočtená záloha nebo srážková daň, měsíční sleva na dani a záloha snížená
o slevy, měsíční
daňové zvýhodnění, sleva na dani za dítě a daňový bonus a záloha snížená o měsíční slevy,
skutečně sražená záloha,
součet údajů za zdaňovací období
podle předchozího bodu a úhrn
měsíčních daňových bonusů, údaje o výpočtu daně a provedeném ročním zúčtování daně.
Údaje o pojistném
V § 38j
odst. 10 ZDP se dále hovoří o tom, že je plátce daně (tedy zaměstnavatel)
povinen uvést na mzdovém listě i částky pojistného
na sociální zabezpečení a příspěvek na státní politiku
zaměstnanosti (obvykle zkracováno jako sociální pojištění) a na veřejné
zdravotní pojištění, které je povinen ze svých příjmů platit poplatník
(tedy zaměstnanec).
Více
již najdete v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále 1/2023.
VNITROPODNIKOVÉ SMĚRNICE PRO PODNIKATELE
V publikaci 100
otázek a odpovědí Vám přinášíme vnitropodnikové směrnice k problematice
cestovních náhrad, inventarizace (provedení a termíny), organizační struktuře,
používání služebních motorových vozidel, pracovněprávních nároků zaměstnanců,
pracovního řádu, výdajů hrazených zaměstnavatelem zaměstnanci paušální částkou,
základních informací pro zpracování účetních agend.
- Cestovní náhrady
Co
by měla směrnice například obsahovat:
- poskytnutí
cestovních náhrad zaměstnanci zaměstnavatelem,
- náhradu
jízdních výdajů,
- náhradu
jízdních výdajů k návštěvě člena rodiny,
- náhradu
výdajů za ubytování,
- stravné,
- náhradu
nutných vedlejších výdajů,
- náhrady
při přeložení,
- cestovní
náhrady při zahraniční pracovní cestě,
- zahraniční
stravné,
- odchylky
při poskytnutí cestovních náhrad při zahraniční pracovní cestě,
- společná
ustanovení o cestovních náhradách,
- záloha
na cestovní náhrady a její vyúčtování,
- apod.
·
Problematika cestovních náhrad je
řešena v zákoníku práce v části sedmé, která se věnuje náhradám
výdajů poskytovaných zaměstnanci v souvislosti s výkonem práce. (Poznámka:
v této části zákoníku práce nalezneme i náhrady za opotřebování
vlastního nářadí, zařízení a předmětů potřebných pro výkon práce. Výdaje hrazené
zaměstnavatelem zaměstnanci paušální částkou).
Cestovní náhrady jsou
rozděleny v zákoníku práce čtyř hlav:
·
Obecná ustanovení o náhradách poskytovaných zaměstnanci
v souvislosti s výkonem práce;
·
Poskytnutí cestovních náhrad
zaměstnanci zaměstnavatele – podnikatele. Poznámka – celý a přesný název: Poskytnutí
cestovních náhrad zaměstnanci zaměstnavatele, který není uveden
v § 109 odst. 3 (zaměstnanci zaměstnavatele, který není státem,
územním samosprávným celkem, státním fondem, příspěvkovou organizací, jejíž
náklady na platy a odměny za pracovní pohotovost jsou plně zabezpečovány
z příspěvku na provoz poskytovaného z rozpočtu zřizovatele nebo
z úhrad podle zvláštních právních předpisů, školskou právnickou osobou
zřízenou podle školského zákona nebo regionální radou regionu soudržnosti (s
výjimkou peněžitého plnění poskytovaného občanům cizích států s místem
výkonu práce mimo území České republiky);
·
Poskytnutí cestovních náhrad
zaměstnanci zaměstnavatele – nepodnikatele. Poznámka – celý a přesný název: Poskytnutí cestovních
náhrad zaměstnanci zaměstnavatele, který je uveden v § 109
odst. 3;
·
Společná ustanovení
o cestovních náhradách
Poznámka: úprava cestovních náhrad u „nepodnikatelů“ je
řešena tak, že jsou stanoveny odchylky od úpravy platné pro podnikatele.
Není záměrem tohoto příspěvku
popisovat celou problematiku cestovních náhrad. Uveďme si, že v rámci
vnitřního předpisu podnikatele by měly být upraveny minimálně následující
oblasti (vyplývající ze zákoníku práce):
·
Tuzemské stravné (viz § 163):
→ Prováděcí
předpis uvádí každoročně nejnižší hodnotu pro tuzemské stravné ve vazbě na
trvání pracovní cesty,
→ Krácení
stravného v případě, pokud bylo zaměstnanci během pracovní cesty
poskytnuto jídlo, které má charakter snídaně, oběda nebo večeře, na které
zaměstnanec finančně nepřispívá;
·
Zahraniční stravné (viz
§ 170);
→ Případné
snížení základní sazby zahraničního stravného,
→ Krácení
zahraničního stravného v případě poskytnutí bezplatného jídla během
zahraniční pracovní cesty
·
Kapesní (viz § 180);
·
Případná paušalizace cestovních
náhrad (viz § 182).
NÁSTIN VNITROPODNIKOVÉ
SMĚRNICE CESTOVNÍ NÁHRADY
Název účetní jednotky:
|
ABCXYZ a. s.
|
Den a místo vydání:
|
Praha dne: xx. xx. 202x
|
Účinnost:
|
xx. xx. 202x
|
Identifikace směrnice
(číselné označení):
|
|
Vypracoval:
|
|
Kontroloval:
|
|
Schválil:
|
|
Revize č.:
|
|
Rozdělovník:
|
|
Ve ABCXYZ a.s. se
poskytují náhrady výdajů při pracovních cestách, při jiných změnách místa
výkonu práce, při přijetí do zaměstnání, při přidělení k výkonu práce
v zahraničí:
a)
osobám, na které se vztahuje zákoník
práce,
b)
osobám na základě smluvního
vztahu, ve kterém jsou sjednány cestovní náhrady.
Pracovní cestou se rozumí časově omezené vyslání zaměstnance
zaměstnavatelem k výkonu práce mimo sjednané místo výkonu práce.
Zaměstnanec může být vyslán na dobu nezbytné potřeby na pracovní cestu jen na
základě vzájemné dohody, kterou sjednává personální ředitel (vedoucí
cestovního odboru apod.). Zaměstnanec na pracovní cestě koná práci podle
pokynů vedoucího zaměstnance, který ho na pracovní cestu vyslal.
Zahraniční pracovní cestou se rozumí cesta konaná mimo území České republiky.
Zahraniční pracovní cestu schvaluje předseda představenstva (obchodní
ředitel, nadřízený apod.). Právo
zaměstnance na náhradu
cestovních výdajů v cizí měně je doba přechodu státní hranice České
republiky, kterou oznámí zaměstnanec zaměstnavateli (cestovnímu odboru,
pracovníkovi ekonomického útvaru apod.), nebo doba odletu z České
republiky a příletu do České republiky při letecké přepravě.
Pravidelným pracovištěm se rozumí místo dohodnuté se zaměstnancem
v pracovní smlouvě. Toto pravidelné pracoviště sjednává vedoucí
personálního oddělení (vedoucí střediska, přímý nadřízený apod.)
v okamžiku sjednávání pracovní smlouvy.
Poskytnutí cestovních
náhrad zaměstnanci zaměstnavatele
Vyslání zaměstnance na
pracovní cestu je ve ABCXYZ a.s. vždy závislé na účelu a cíli
pracovní cesty. Ta musí být uskutečněna za účelem plnění pracovních povinností.
Vyslání na pracovní cestu
musí být projednáno se zaměstnancem alespoň pět pracovních dnů (tři, deset
dní, měsíc apod.) před zahájením pracovní cesty. Pro případ překážek na
straně zaměstnance (zdravotní problémy, nemoc apod.) je stanoven náhradník,
který musí být seznámen s cílem a povinnostmi pracovní cesty.
Stanovení rozsahu a cíle
pracovní cesty se určuje na Cestovním příkazu (ústně, pokud zaměstnanec
netrvá na písemném příkazu), na kterém musí být stanoveno:
·
název zaměstnavatele
(ABCXYZ a. s.),
·
osobní číslo zaměstnance (evidenční
číslo apod.),
·
jméno, příjmení, bydliště,
·
počátek cesty (místo, datum a hodina
nástupu na pracovní cestu),
·
místo jednání či výkonu práce,
·
účel cesty,
·
doba trvání pracovní cesty (včetně
výkonu práce na cestě, případné přesčasy apod.),
·
způsob dopravy při pracovní cestě,
·
určený dopravní prostředek (u
vlastního vozidla druh, evidenční značka),
·
určení spolucestujících,
·
stanovení zálohy a závdavků
včetně oznámení o způsobu a místa vyplacení,
·
ukončení pracovní cesty (místo
a datum),
·
případně další podmínky pracovní
cesty.
Osobou odpovědnou za
schválení vyslání zaměstnance na pracovní cestu je ve ABCXYZ a.s. předseda
představenstva (obchodní ředitel, finanční ředitel, přímý nadřízený apod.).
V případě vyslání na
zahraniční pracovní cestu je třeba ověřit platnost dokladů zaměstnance,
případně zařídit lékařské prohlídky, očkování apod. Odpovědnost za splnění
veškerých náležitostí nese vedoucí personálního oddělení (cestovního odboru,
odděleníobchodního styku, přímý nadřízený apod.). Tento odpovědný
pracovník předá zaměstnanci 3 dny (týden, měsíc apod.) před nástupem na
pracovní cestu Instrukční list (itinerář, popis cesty apod.), ve kterém
budou uvedeny hlavní úkoly, postup plnění pokynů, záměry zaměstnavatele apod.
Varianta: Instrukční list
(itinerář, popis cesty apod.), ve kterém budou uvedeny hlavní úkoly, postup
plnění pokynů, záměry zaměstnavatele apod., se předává zaměstnanci i při
tuzemských pracovních cestách.
Dále bude zaměstnanec vybaven
příslušným tiskopisem pro předání zprávy o průběhu pracovní cesty, který
je zaměstnanec povinen předat svému nadřízenému (předsedovi představenstva,
obchodnímu řediteli, výrobnímu řediteli apod.) do pěti dnů (deseti dnů,
měsíceapod.) po ukončení pracovní cesty.
V této cestovní zprávě
zaměstnanec uvede:
·
rozsah služební cesty (kam,
v jakém termínu apod.),
·
účastníky cesty,
·
účel cesty (přehled navštívených
obchodních partnerů či institucí apod.),
·
odbornou část zprávy (náplň
jednání, poznatky z těchto jednání, získané materiály, zhodnocení
získaných informací, návrhy na využití získaných poznatků apod.),
·
vyjádření ostatních okolností
pracovní cesty,
·
apod.
Varianta: Příslušný
tiskopis pro předání zprávy o průběhu pracovní cesty je povinen
zaměstnanec předat svému nadřízenému i při tuzemských pracovních cestách.
Náhrada jízdních výdajů
Ve ABCXYZ a.s. se
k pracovním cestám používají služební motorová vozidla. Využít soukromého
motorového vozidla zaměstnance lze pouze v případě, kdy vozový park
obchodní korporace je vyčerpán a vyslání na pracovní cestu zaměstnance je
nezbytné a není ji možno uskutečnit jiným, náhradním druhem dopravy
Ve ABCXYZ a.s. žádá
o použití soukromého motorového vozidla zaměstnance při pracovní cestě
pouze vedoucí cestovního referátu (finanční ředitel, předseda
představenstva, personální ředitel apod.). Žádost musí být projednána
a informace o použití soukromého motorového vozidla uvedena na
cestovním příkaze, který zaměstnanec obdrží, minimálně předcházející den (2
dny, týden apod.) pracovní cestě.
Žádat použití soukromého
motorového vozidla zaměstnance lze pouze v případě, kdy zaměstnanec
prokáže, že jeho vozidlo je zákonem pojištěné (povinné ručení), havarijně
pojištěné a pojistné je na dané období zaplacené. Odpovědnost za tuto
kontrolu má vedoucí cestovního referátu (finanční ředitel, předseda
představenstva, personální ředitel apod.).
Varianta: O použití
soukromého motorového vozidla zaměstnance bez havarijního pojištění lze žádat
pouze ve výjimečných případech. Schválení musí být provedeno předsedou
představenstva (finančním ředitelem apod.).
V případě využití
soukromého motorového vozidla pro pracovní cestu přísluší zaměstnanci za každý
1 km jízdy sazba základní náhrady (4,70 Kč) a náhrada za spotřebované
pohonné hmoty. Při použití přívěsu k silničnímu motorovému vozidlu se
sazba základní náhrady ve ABCXYZ a.s. za 1 km jízdy zvýší o 15 %
(30 %, 45 % apod.).
Vedoucí cestovního referátu
je povinen zabezpečit kopii technického průkazu od zaměstnance při první
žádosti o využití soukromého motorového vozidla. Tento doklad bude sloužit
k dokladování a k výpočtu průměrné spotřeby. V případě, že
motorové vozidlo nemá v technickém průkazu uvedenu spotřebu pohonných
hmot, je zaměstnanec povinen předložit vedoucímu cestovního referátu nejdéle
v den nástupu (v den podání vyúčtování apod.) kopii technického
průkazu motorového vozidla obdobného – se stejným počtem válců (údaj stanovený
autorizovanou zkušebnou).
Použití přívěsu
k silničnímu motorovému vozidlu schvaluje vedoucí cestovního referátu (technolog,
výrobní ředitel, vedoucí oddělení doprava apod.).
V případě použití
soukromého nákladního vozidla či autobusu je výše základní náhrady na úrovni
dvojnásobku náhrady pro osobní silniční motorová vozidla.
Vedoucí cestovního referátu (vedoucí
ekonomického úseku apod.) povinně seznámí zaměstnance s tím, že při
výpočtu výše náhrady za spotřebované pohonné hmoty se vychází z ceny pohonné
hmoty prokázané zaměstnancem, tzn. dokladem od čerpací stanice ze dne
uskutečnění pracovní cesty. V případě vícedenní pracovní cesty jeden
z těchto dnů. Prokáže-li zaměstnanec cenu pohonné hmoty více doklady
o jejím nákupu v souvislosti s pracovní cestou, vypočítá se cena
pohonné hmoty pro určení výše náhrady aritmetickým průměrem zaměstnancem
prokázaných cen. Pokud po skončení pracovní cesty zaměstnanec neprokáže cenu
pohonné hmoty, vypočte se výše náhrady z průměrné ceny pohonné hmoty
stanovené vyhláškou Ministerstva práce a sociálních věcí platné na dané
období.
Náhrada jízdních výdajů
k návštěvě člena rodiny
Zaměstnanci ABCXYZ a.s.
vyslanému na pracovní cestu delší než 7 po sobě následujících kalendářních dnů
přísluší náhrada prokázaných jízdních výdajů za cesty k návštěvě rodiny do
místa bydliště. V případě potřeby může zaměstnanec požádat vedoucího
cestovního referátu (finančního ředitele, personálního ředitele apod.)
o schválení změny – v podobě dohodnutého pobytu rodiny (je-li
odlišný od trvalého pobytu, např. při přechodném ubytování, dovolené rodiny,
umístění v nemocničním prostředí apod.). Schválení této změny musí být
učiněno před nástupem na pracovní cestu.
Náhrada výdajů za
ubytování
Zaměstnanci ABCXYZ a.s.
vyslanému na pracovní cestu přísluší náhrada prokázaných výdajů za ubytování
bez omezení kategorie hotelu (s omezením hotelu do kategorie xx apod.).
Výdaje za ubytování se prokazují daňovým dokladem, kde musí být uvedeny
náležitosti (daňového) dokladu včetně jména zaměstnance a jeho zaměstnavatele.
Stravné
Zaměstnanci ABCXYZ a.s.
vyslanému na tuzemskou pracovní cestu přísluší stravné, které činí:
délka pracovní cesty
|
varianta 1
|
varianta 2
|
atd.
|
5–12 hod.
|
142 Kč
|
120 Kč
|
131 Kč
|
12–18 hod.
|
219 Kč
|
181 Kč
|
200 Kč
|
více než 18 hod.
|
340 Kč
|
284 Kč
|
312 Kč
|
Pokud je zaměstnanci během
pracovní cesty poskytnuto jídlo, které má charakter snídaně, oběda nebo večeře,
na které zaměstnanec finančně nepřispívá, zaměstnavatel za každé uvedené jídlo
stravné krátit o hodnotu:
·
70 % (60 %, 50 %
apod.) stravného, trvá-li pracovní cesta 5 až 12 hodin,
·
35 %(30 %, 15 %
apod.) stravného, trvá-li pracovní cesta déle než 12 hodin, nejdéle však 18
hodin,
·
25 %(20 %, 10 %
apod.) stravného, trvá-li pracovní cesta déle než 18 hodin.
Za poskytnuté občerstvení na
pracovní cestě se stravné nekrátí.
Případnou míru krácení
stravného oznámí zaměstnavatel zaměstnanci před vysláním na pracovní cestu.
Pokud tak neučiní, stravné se nekrátí.
Míru krácení stravného oznámí
zaměstnavatel zaměstnanci před vysláním na pracovní cestu. Oznámení za toto
krácení je v kompetenci vedoucího cestovního referátu (vedoucího
ekonomického oddělení apod.) dle základních podmínek uvedených
v Kolektivní smlouvě (vnitřním předpisu).
Pro řidiče ABCXYZ a. s.,
kteří jsou vysláni na pracovní cestu, aniž by splnili podmínky pro nárok na
stravné (méně než 5 hodin v každém dni, ale celkem alespoň 5 hodin),
se stravné vyplácí podle ujetých kilometrů (čekací doby apod.) ve výši
71 Kč (60 Kč apod.) v každém z obou kalendářních
dnů.
Náhrada nutných vedlejších
výdajů
Zaměstnanci ABCXYZ a.s.
vyslanému na pracovní cestu přísluší náhrada prokázaných nutných vedlejších
výdajů. Tyto výdaje se:
·
prokazují příslušnými doklady
(např. vstupenky, parkovné, sprchy apod.),
·
prohlašují (např. telefonické
hovory vztahující se k plnění úkolů a cílů služební cesty).
O oprávněnosti nutných
vedlejších výdajů v případě sporu mezi oddělením cestovního referátu
a zaměstnancem rozhoduje s konečnou platností finanční ředitel (předseda
představenstva, vedoucí cestovního referátu apod.).
Náhrady při přeložení
a dočasném přidělení
V souvislosti
s výkonem práce může ve ABCXYZ a.s. dojít:
·
ke změnám místa výkonu práce,
např. při dočasném přidělení zaměstnance k výkonu práce k jiné
právnické nebo fyzické osobě,
·
k přeložení z důvodu nezbytné
provozní potřeby.
V těchto případech
zaměstnavatel poskytuje zaměstnanci náhrady jako při pracovní cestě
v rozsahu a do stanovené výše.
Obchodní korporace
ABCXYZ a.s. poskytuje zaměstnanci náhrady jako při pracovní cestě nejvýše
v rozsahu a do stanovené výše v případech:
·
je-li tak písemně sjednáno se
zaměstnancem (při vzniku pracovního poměru, před pracovní cestou apod.),
·
při přeložení na žádost
zaměstnance.
Ve výjimečných případech
zaměstnavatel poskytne zaměstnanci náhradu prokázaných stěhovacích výdajů,
a to v případech:
·
při přeložení na žádost
zaměstnance,
·
při dočasném přidělení zaměstnance
k výkonu práce k jiné právnické nebo fyzické osobě,
·
při přeložení z důvodu
nezbytné provozní potřeby.
Uplatnit poskytování náhrad
zaměstnanci jako při pracovní cestě nejvýše v rozsahu stanoveném
v Kolektivní smlouvě lze v případě vzniku pracovního poměru
v profesích svářeč a obráběč (účetní, uklízečka apod.)
a konkrétní podmínky pracovní smlouvy sjednává vedoucí personálního odboru
(finanční ředitel, jednatel apod.). Tyto náhrady však lze zaměstnanci
poskytovat nejdéle po dobu 4 let (2 let, 18 měsíců apod.).
Cestovní náhrady při
zahraniční pracovní cestě
Ve ABCXYZ a.s. se pro
poskytování náhrad při zahraničních pracovních cestách postupuje shodně jako
u tuzemských pracovních cest s výjimkami uvedenými dále.
Více
již najdete v odborné tematické publikaci 100 otázek a odpovědí
Vnitropodnikové směrnice.
|