Daňové přiznání
podle § 38g ZDP je povinen podat každý, jehož roční příjmy, které jsou
předmětem daně z příjmů fyzických osob, přesáhly 15 000 Kč, pokud se nejedná o
příjmy od daně osvobozené nebo o příjmy, z nichž je daň vybírána srážkou podle
zvláštní sazby daně. Daňové přiznání je povinen podat i ten, jehož roční
příjmy, které jsou předmětem daně z příjmů fyzických osob, nepřesáhly 15 000
Kč, ale vykazuje daňovou ztrátu.
1. Zásadní změny zákonů
1.1 Přehled
změn týkajících se zákona o daních z příjmů
V této
kapitole jsou heslovitě souhrnně uvedeny zásadní změny zákona
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen „ZDP“)
týkající se zdaňování příjmů fyzických osob platné pro zdaňovací období 2021
a 2022.
Zákon č. č. 343/2020 Sb., mění některé zákony v souvislosti
s implementací daňových předpisů Evropské unie a v oblasti
zamezení dvojímu zdanění v § 37 Mezinárodní smlouva jasně
stanovil, že se mezinárodní smlouvou pro účely daní z příjmů rozumí
mezinárodní smlouva, která je součástí právního řádu České republiky.
Dále bylo ve zmíněném ustanovení stanoveno, že výraz „stálá základna“ používaný
v mezinárodních smlouvách je obsahově totožný s výrazem „stálá
provozovna“.
Podle přechodných
ustanovení k tomuto zákonu pro daňové povinnosti u daně z příjmů
za zdaňovací období započatá přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, jakož
i pro práva a povinnosti s nimi související se použije zákon
č. 586/1992 Sb., ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti tohoto
zákona (Účinnost zákona od 29. 8. 2020).
Zákon č. 386/2020 Sb., kterým se zrušuje zákonné opatření Senátu
č. 340/2013 Sb., o dani z nabytí nemovitých věcí, ve znění
pozdějších předpisů, a mění a zrušují další související právní
předpisy, znamenal velkou úpravu ve vztahu k ZDP především k bytové
potřebě.
- Pojem „uspokojení“ byl nahrazen slovem „obstarání“
– § 4 odst. 1 písm. a) ZDP.
·
Došlo
k prodloužení obecného časového testu pro osvobození příjmu z prodeje
nemovitých věci/vypořádání spoluvlastnictví k nemovitým věcem a to
z 5 na 10 let – § 4 odst. 1 písm. b) ZDP.
·
Obecné
osvobození příjmu z prodeje nemovitých věci / vypořádání spoluvlastnictví
k nemovitým věcem při použití získaných prostředků na obstarání
bytové potřeby je upraveno v § 4 odst. 1 písm. v) ZDP.
·
Pro
vymezení pojmu bytová potřeba bylo zavedeno nové ustanovení § 4b ZDP, kde
jsou uvedeny podmínky osvobození vázané na obstarání bytové
potřeby.
·
V návaznosti
na nový § 4b došlo ke změnám v § 15 odst. 3 ZDP.
·
A došlo
ke snížení limitu částky úroků, které lze uplatnit v rámci společně
hospodařící domácnosti z 300 000 Kč na 150 000 Kč –
§ 15 odst. 4, a ustanovení § 38k odst. 5
písm. e) bod 3 ZDP (úprava ve vztahu k závislé činnosti).
Podle přechodných ustanovení zákona platí, že pro daňové povinnosti
u daně z příjmů za zdaňovací období započatá přede dnem nabytí
účinnosti tohoto zákona, jakož i pro práva a povinnosti s nimi
související se použije ZDP, ve znění účinném přede dnem nabytí účinnosti novely
tohoto zákona.
POZOR rozhodující pro aplikaci osvobození je datum obstarání bytové
potřeby.
Zákon č. 588/2020 Sb., o náhradním výživném pro nezaopatřené dítě
a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o náhradním
výživném) nově v § 4 odst. 1 písm. i) ZDP osvobozuje
od daně z příjmů fyzických osob náhradní výživné pro nezaopatřené dítě
podle zákona o náhradním výživném. Účinnost 1. července 2021.
Zákonem č. 609/2020 Sb., kterým se mění některé zákony v oblasti
daní a některé další zákony, u zákona č. 586/1992 Sb.,
o daních z příjmů byly přijaty následující vybrané zásadní změny
- V § 6 odst. 9 písm. b)
se slovo „závodního“ zrušuje a na konci textu písmene se doplňují
slova „nebo peněžitý příspěvek poskytovaný zaměstnavatelem zaměstnanci na
stravování za jednu směnu podle zákoníku práce do výše 70 % horní
hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem
při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin“.
Nově se zavádí peněžitý příspěvek (takzvaný „stravenkový
paušál“) poskytovaný zaměstnavatelem zaměstnanci na stravování za
jednu směnu podle zákona č. 262/2006 Sb.,
zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákoník práce“) do
výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout zaměstnancům
odměňovaným platem (§ 109 odst. 3 zákoníku
práce), při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin.
Limit stravného je upraven v § 176 odst. 1
písm. a) zákoníku práce a v každoročně vydávané
vyhlášce Ministerstva práce a sociálních věcí o změně sazby základní
náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného
a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování
cestovních náhrad.
Pro rok 2021 činí na základě vyhlášky č. 589/2020 Sb.,
o změně sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel
a stravného a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely
poskytování cestovních náhrad, ve znění pozdějších předpisů, horní limit
stravného při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin 108 Kč.
To znamená, že horní limit peněžitého příspěvku poskytnutého
zaměstnanci na jeho stravování osvobozený od daně z příjmů činí 108 Kč
x 0,70 = 75,60 Kč.
Do výše uvedeného limitu je tento peněžitý příspěvek na stravování
osvobozen od daně z příjmů a nepodléhá tak ani zdravotnímu
a sociálnímu pojištění. Část peněžitého příspěvku nad výše uvedený limit příspěvku
na stravování se u zaměstnance zdaní jako příjem ze závislé činnosti
a rovněž podléhá odvodu pojistného na zdravotní a sociální pojištění.
·
Zrušení
„superhrubé“ mzdy
– úprava v § 6 odst. 12 ZDP kde nově základem daně
(dílčím základem daně) jsou příjmy ze závislé činnosti.
·
Zavedení
progresivní sazby daně § 16 odst. 1 ZDP – nově sazba daně činí
a)
15 % pro část základu daně do 48násobku průměrné mzdy a
b)
23 % pro část základu daně přesahující 48násobek průměrné mzdy.
Podle
§ 16 odst. 2 ZDP se daň vypočte ze základu daně sníženého
o nezdanitelné části základu daně a o odčitatelné položky od
základu daně a zaokrouhleného na celá sta Kč dolů, a to jako
součet součinů příslušné části takového základu daně a sazby pro tuto část
základu daně. Sazba daně 23 % tak nově nahrazuje původní solidární zvýšení
daně ve výši 7 % z kladného rozdílu mezi součtem příjmů zahrnovaných
do dílčího základu daně podle § 6 ZDP a dílčího základu daně podle § 7 ZDP
a osmačtyřicetinásobkem průměrné mzdy.
·
Změny
v § 38h odstavec 2 ZDP týkající se závislé činnosti. Sazba
zálohy činí 15 % pro část základu pro výpočet zálohy do 4násobku
průměrné mzdy a 23 % pro část základu pro výpočet zálohy
přesahující 4násobek průměrné mzdy. Záloha se vypočte jako součet součinů
příslušné části základu pro výpočet zálohy a sazby zálohy pro tuto část
základu pro výpočet zálohy.“
·
Zavedení
samostatného základu daně § 16a ZDP.
Sazba
daně pro samostatný základ daně činí 15 %. Daň se vypočte jako
součin samostatného základu daně zaokrouhleného na celá sta Kč dolů
a sazby daně pro tento základ daně.".
·
Z nového
ustanovení § 16ab ZDP
vyplývá, nově definovaný výpočet daně z příjmů fyzických osob
-
Daň
poplatníka se vypočte jako součet daně podle § 16 ZDP snížené
o slevy na dani a daně podle § 16a ZDP.
-
Pokud
je daňový bonus podle § 35c odst. 3
ZDP vyšší nebo roven dani podle
§ 16a ZDP, sníží
se o tuto daň daňový bonus a daň poplatníka se rovná nule.
-
Pokud
je daňový bonus podle § 35c odst. 3
ZDP nižší než daň podle § 16a ZDP, daňový
bonus je roven nule a daň poplatníka se rovná dani podle § 16a ZDP snížené
o daňový bonus podle § 35c odst. 3
ZDP.
·
V § 35ba
odst. 1 písm. a) – základní sleva na poplatníka se částka 24
840 Kč nahrazuje částkou 27 840 Kč.
Po
13 letech se zvyšuje daňová sleva na poplatníka a to ve dvou krocích, pro
zdaňovací období 2021 lze nově uplatnit slevu ve výši 27 840 Kč
a v roce 2022 ve výši 30 840 Kč.
·
V § 35c
odst. 3 se slova „maximálně však do výše 60 300 Kč ročně“ zrušují.
Daňový bonus
uplatní poplatník v případě, je-li jeho nárok na daňové zvýhodnění na
vyživované děti žijící s ním ve společně hospodařící domácnosti vyšší než
jeho daňová povinnost vypočtená za příslušné zdaňovací období.
V ustanovení § 35c odst. 3 ZDP
byla do konce roku 2020 stanovena maximální hranice pro uplatnění daňového
bonusu ve výši 60 300 Kč ročně. Nyní je možné nárokovat při splnění
zákonných podmínek daňový bonus bez omezení jeho výše.
Účinnost od 1. 1. 2021
Zákon č. 39/2021 Sb., kterým se mění zákon
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů, byl upraven na dočasnou dobu maximální limit pro uplatnění
bezúplatného plnění (daru) dle § 15 odst. 1 ZDP.
·
v úhrnu
lze odečíst vždy nejvýše 30 % základu daně,
·
zvýšení
lze uplatnit pouze pro zdaňovací období 2020 a 2021.
Účinnost od 4. 2. 2021
Zákon č. 121/2021 Sb., o mimořádném příspěvku zaměstnanci při
nařízené karanténě, jedná se o nepřímou novelu ZDP, kde podle § 8
odst. 1 zákona č. 121/2021 Sb. je mimořádný příspěvek
zaměstnanci při nařízené karanténě osvobozen od daně z příjmů fyzických
osob.
- § 3 odst. 1 – Zaměstnanci přísluší za
každý kalendářní den, nejdéle však po dobu prvních 14 kalendářních dnů
trvání nařízené karantény příspěvek ve výši 370,– Kč.
- § 4 odst. 1 – Příspěvek vyplácí
zaměstnanci zaměstnavatel společně s náhradou příjmu za příslušné
období.
- § 8 odst. 1 – Příspěvek je osvobozen od daně z příjmů
fyzických osob (není řešeno v zákoně o daních z příjmů).
- § 8 odst. 2 – Zjišťuje-li
se pro účely jiných právních předpisů výše příjmu, k příspěvku se
nepřihlíží.
Účinnost od 5. 3. 2021
Zákon č. 284/2021 Sb., kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím stavebního zákona, upravil pojmosloví. Novela
v § 38l ZDP upravuje způsob prokazování nároku na odečet
nezdanitelné části základu daně, slevy na dani podle § 35 odst. 4
a § 35ba a daňového zvýhodnění z příjmů fyzických osob ze
závislé činnosti u plátce daně následujícím způsobem:
·
text
„stavebním povolením, společným povolením, kterým se stavba umisťuje
a povoluje, nebo ohlášením stavby" se nahrazuje slovy "povolením
podle stavebního zákona,
·
odst. 1
písm. c) v případě úvěru poskytnutého na účely uvedené
v § 4b odst. 1 písm. a) povolením podle stavebního
zákona,
·
odst. 1
písm. d) v případě úvěru poskytnutého na účely uvedené
v § 4b odst. 1 písm. b) a c) výpisem z listu
vlastnictví a v případě úvěru poskytnutého na úplatné nabytí pozemku
po uplynutí 4 let od okamžiku nabytí pozemku povolením podle stavebního
zákona.
Účinnost novely ZDP část 11 čl. XX od 1. 7. 2023
Zákon č. 285/2021 Sb., kterým se mění zákon
č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších
předpisů, a zákon č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů,
ve znění pozdějších předpisů, zvýšil částky daňového zvýhodnění na druhé a na
třetí a další dítě.
·
V § 35c
odst. 1 ZDP se částka „19 404 Kč“ nahrazuje částkou „22
320 Kč“ a částka „24 204 Kč“ se nahrazuje částkou „27
840 Kč“.
·
Dále
byla v § 35d odst. 4 ZDP zrušena se slova „maximálně
však do výše 5 025 Kč měsíčně“.
Přechodná ustanovení
1.
Ustanovení
§ 35c odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném ode
dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se použije již pro zdaňovací období roku
2021. Při zúčtování mzdy a výpočtu zálohy na daň z příjmů
fyzických osob ze závislé činnosti za kalendářní měsíce roku 2021 se použije
§ 35c odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., ve znění účinném
přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona.
POZOR
Zvýšení částek na druhé, třetí a další dítě se nepromítne do zúčtování
mzdy
v jednotlivých měsících roku 2021, ale vše se bude řešit až v ročním zúčtování
záloh a daňového zvýhodnění nebo v daňovém přiznání za rok 2021, kde
se použijí zvýšené částky za celý rok 2021.
Částky daňového zvýhodnění uplatňované v průběhu
roku 2021
jedno dítě 15 204 Kč měsíčně 1 267 Kč
druhé dítě 19 404 Kč měsíčně 1 617 Kč
třetí a další dítě 24 204 Kč měsíčně 2
017 Kč
Částky daňového zvýhodnění na děti, které budou
uplatněny po skončení zdaňovacího období v ročním zúčtování záloh
a daňového zvýhodnění nebo v daňovém přiznání k dani
z příjmů fyzických osob poplatníka za rok 2021
jedno dítě 15 204 Kč měsíčně 1 267 Kč
druhé dítě 22 320 Kč měsíčně 1 860 Kč
třetí a další dítě 27 840 Kč měsíčně 2
320 Kč
Z přechodných ustanovení novely však vyplývá, že zrušení
limitu pro měsíční daňový bonus se použije poprvé až při výpočtu zálohy na
daň za měsíc leden 2022 pro zdaňovací období roku 2022.
Pro zaměstnavatele (plátce daně z příjmů ze závislé činnosti), tak
platí, že zaměstnancům nemohou na měsíčním daňovém bonusu, který náleží za
jednotlivé kalendářní měsíce roku 2021, vyplatit více než 5 025 Kč
měsíčně.
POZOR
Maximální limit pro měsíční daňový bonus 5025 Kč zůstává zachován pro celý
rok 2021 a ruší se až od roku 2022.
Účinnost od 28. 7. 2021
Zákon č. 286/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 99/1963 Sb.,
občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů, zákon
č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti
(exekuční řád) a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších
předpisů, a některé další zákony, přidal další novou slevu na dani.
V § 35 ZDP se za odstavec 3 vkládá nový odstavec
4, který zní:
„Daň poplatníka vypočtená za zdaňovací období nebo období, za které se
podává daňové přiznání, se snižuje o slevu za zastavenou exekuci,
jejíž výše odpovídá výši náhrady, kterou oprávněnému v daném zdaňovacím
období nebo období, za které se podává daňové přiznání, přizná exekutor při
zastavení exekuce, jejímž předmětem:
- byla pohledávka nepřevyšující částku 1
500 Kč bez příslušenství,
- a která probíhala po dobu alespoň tří let přede
dnem nabytí účinnosti zákona č. 286/2021 Sb.,
- z důvodu, že v těchto třech letech nebyla
tato pohledávka vymožena ani z části.“.
Výše slevy odpovídá přiznané náhradě v usnesení
o zastavení exekuce (30 % vymáhané pohledávky bez
příslušenství – usnesení slouží jako doklad pro uplatnění slevy). To, že se
jedná o pohledávku nepřevyšující výši 1 500 Kč, toto označení
slouží pouze pro specifikaci řízení, za jehož zastavení náleží náhrada
a na které se uplatňuje sleva na dani.
Z přechodného ustanovení vyplývá, že sleva na dani má sloužit jako
forma poskytnutí náhrady za každé takové zastavení v případě nevymožení
pohledávky, tj. pokud nedošlo ke spojení řízení, je nutné poskytnout slevu za
každé takové zastavené řízení.
V tiskopisech daňového přiznání pro zdaňovací období 2022 bude
sleva na dani uvedena na nových řádcích ř. 62a (ř. 35) Sleva za
zastavenou exekuci podle § 35 odst. 4 zákona – na zmíněné řádky
uvede poplatník výši náhrady, kterou mu ve zdaňovacím období nebo období,
za které se podává daňové přiznání, přiznal exekutor při zastavení exekuce,
jejímž předmětem byla pohledávka nepřevyšující částku 1 500 Kč bez
příslušenství, a která probíhala po dobu alespoň tří let přede dnem nabytí
účinnosti zákona č. 286/2021 Sb., z důvodu, že v těchto
třech letech nebyla tato pohledávka vymožena ani z části.
Účinnost od 01. 01. 2022
Zákon č. 297/2021 Sb., o poskytnutí jednorázové peněžní částky osobám
sterilizovaným v rozporu s právem a o změně některých
souvisejících zákonů, došlo k rozšíření osvobozených částek, kdy:
·
v
§ 4 odst. 1 písm. g) ZDP nový bod 5, se od daně osvobozuje příjem
v podobě jednorázové peněžní částky vyplacené státem osobě
sterilizované v rozporu s právem.
·
Oprávněnou
osobou je fyzická osoba, která se podrobila v období od 1. července 1966
do 31. března 2012 (dále jen „rozhodné období“) ve zdravotnickém zařízení na
území, které je součástí území České republiky, sterilizaci v rozporu
s právem.
·
Nárok
je třeba uplatnit u Ministerstva zdravotnictví nejpozději do tří let od
účinnosti tohoto zákona, jinak zaniká.
·
Pokud
bude nárok prokázán, jednorázová peněžitá částka činí 300 000 korun.
Účinnost od 01. 01. 2022
Zákon č. 324/2021 Sb., o jednorázovém odškodnění subjektů
dotčených mimořádnou událostí v areálu muničních skladů
Vlachovice-Vrbětice a o změně některých zákonů, došlo k rozšíření osvobozených částek, kdy
·
v § 4 odst. 1
písm. g) bod 6, nově od
daně osvobozuje jednorázové odškodnění vyplaceného státem osobě
v souvislosti s mimořádnou událostí v areálu muničních skladů
Vlachovice-Vrbětice.
Účinnost od 1. 1. 2022
Zákon č. 329/2021 Sb., kterým se mění zákon
č. 247/2014 Sb., o poskytování služby péče o dítě
v dětské skupině a o změně souvisejících zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, a některé další zákony, novela ZDP upravuje vymezení
předškolního zařízení.
- § 2 – Službou péče o dítě v dětské skupině
se rozumí nevýdělečná činnost spočívající v pravidelné péči
o dítě od 6 měsíců věku do zahájení povinné školní docházky.
- § 4 odst. 2 – Evidenci poskytovatelů vede MPSV.
- § 5 odst. 2 písm. c) – Poskytovatel je povinen zajistit
poskytování služby péče o dítě v dětské skupině v rozsahu
nejméně 6 hodin během provozního dne, provozním dnem se rozumí den
v týdnu, po který je poskytovatelem poskytována služba péče
o dítě v dětské skupině.
Podle § 35bb odstavec 6 ZDP se pro účely daní z příjmů se předškolním
zařízením rozumí:
a) mateřská škola podle školského zákona nebo obdobné zařízení
v zahraničí (včetně registrované lesní školky podle školského zákona),
b) zařízení služby péče o dítě v dětské
skupině podle zákona
upravujícího poskytování služby péče o dítě v dětské skupině nebo
obdobné zařízení v zahraničí,
c) zařízení péče o dítě předškolního věku provozované na základě
živnostenského oprávnění, pokud charakter takto poskytnuté péče je
srovnatelný s péčí poskytovanou
1. zařízením služby péče o dítě v dětské skupině podle
zákona upravujícího poskytování služby péče o dítě v dětské skupině
nebo
2. mateřskou školou podle školského zákona.
Účinnost od 1. 10. 2021
Vyhláška
č. 375
ze dne 8. října 2021, kterou se mění vyhláška č. 589/2020 Sb.,
o změně sazby základní náhrady za používání silničních motorových vozidel
a stravného a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely
poskytování cestovních náhrad
- Podle § 189
odst. 2 zákoníku práce v mimořádném termínu Ministerstvo práce
a sociálních věcí upravilo vyhláškou sazbu základní náhrady za
používání silničních motorových vozidel, stravné nebo průměrnou cenu
pohonných hmot, jakmile se podle údajů Českého statistického úřadu některá
z cen uvedených v odstavci 1 ode dne účinnosti tohoto zákona,
nebo ode dne účinnosti poslední úpravy obsažené ve vyhlášce, zvýší nebo
sníží alespoň o 20 %.
- Zvýšení průměrné
ceny naturalu 95 na 33,80 Kč/l s účinností od 19. října 2021.
Vyhláška
č. 335
ze dne 7. září
2021, kterou se mění vyhláška č. 525/2020 Sb., o formulářových
podáních pro daně z příjmů, stanovila podrobnosti jednotlivých údajů na
daňových tvrzeních pro zdaňovací období 2021, tedy i na daňovém přiznání
pro fyzické osoby.
Účinnost od dne 14. 9. 2021
Více již
najdete v odborné tematické publikaci Daňová přiznání FO a PO za rok
2021, Roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2021.
Možnost vypořádat svoje daňové záležitosti týkající se
daně z příjmů fyzických osob prostřednictvím žádosti o provedení ročního
zúčtování záloh na daň a daňového zvýhodnění je určena výlučně jen pro
poplatníky, kteří mají příjmy ze závislé činnosti. Předpokladem je splnění
určitých podmínek, kterým bude věnována pozornost dále.
Výčet příjmů, které jsou považovány z pohledu
daně z příjmů fyzických osob za příjmy ze závislé činnosti, je uveden v §
6 zákona č. 586/1992 Sb. o daních z příjmů (pro zákon o daních
z příjmů je dále v textu též použita zkratka „ZDP“).
Nutno v této souvislosti uvést, že pojem „příjmy
ze zaměstnání“ ZDP používá pouze v § 22 odst. 1 písm. b), a to
v souvislosti s příjmy ze závislé činnosti ze zdrojů na území ČR
dosahovanými daňovými nerezidenty (cizinci). V ostatních případech ZDP
důsledně používá pojem „příjmy ze závislé činnosti“. Na druhou stranu však ZDP důsledně
používá označení „zaměstnanec“ pro poplatníka s příjmy ze závislé činnosti
a pojem „zaměstnavatel“ pro plátce takového příjmu.
Přednostním úkolem tohoto textu je přinést čtenářům
informace, týkající se problematiky ročního zúčtování záloh a daňového
zvýhodnění, a to konkrétně za uplynulý kalendářní rok 2021.
1. Roční zúčtování
1.1 Výhody
a nevýhody ročního zúčtování
Výhody pro zaměstnance:
Pokud jde o provedení ročního zúčtování, základním pravidlem je, že
zaměstnanec má možnost, avšak nikoliv povinnost požádat svého zaměstnavatele
o provedení ročního zúčtování. Provedení ročního zúčtování je přitom
výhodné pro zaměstnance, nikoliv však pro zaměstnavatele. Jinak řečeno, podáním
žádosti o provedení ročního zúčtování zaměstnanec žádnou daňovou újmu či ztrátu
neriskuje. Naopak může jen finančně získat, a to v podobě přeplatku na
dani z příjmů fyzických osob. Samozřejmě toto platí za předpokladu, pokud
uvedenou žádost zaměstnanec podal v souladu s podmínkami
uvedenými v zákonu o daních z příjmů.
Není tedy možné požadovat po zaměstnavateli roční zúčtování
v situaci, kdy zaměstnanec má i jiné zdanitelné příjmy, než příjmy ze
závislé činnosti, a je z tohoto důvodu povinen podat daňové přiznání
k dani z příjmů fyzických osob. To se týká například zaměstnanců,
kteří vedle zaměstnání mají ještě příjmy z podnikání nebo z nájmu,
případně některé další zdanitelné příjmy. Tito zaměstnanci musí vypořádat svoje
daňové povinnosti k dani z příjmů prostřednictvím daňového přiznání,
pokud jim tato povinnost vznikla (§ 38g).
Zaměstnanec žádostí o provedení ročního zúčtování může dosáhnout
úsporu na dani z příjmů tím, že může případně:
·
uplatnit nezdanitelné
části základu daně (§ 15), neboť tyto nelze uplatnit v měsíční výši při
výpočtu záloh na daň podle § 38h,
·
uplatnit slevu na dani na
manželku (manžela) podle 35ba odst. 1 písm. b),
·
uplatnit slevu na dani
podle § 35bb, respektive podle § 35ba odst. 1 písm. g), pokud má vyživované
dítě (děti) v předškolním zařízení,
·
napravit některé opomenutí
v průběhu roku, kdy zaměstnavateli nenahlásil ve stanovené lhůtě příslušné
skutečnosti (např. nenahlásil včas narození dítěte, nepředložil včas doklady o
tom, že se soustavně připravuje na budoucí povolání studiem nebo se soustavně
připravuje na budoucí povolání jeho zletilé dítě apod.).
·
odstranit daňové nevýhody
plynoucí ze skutečnosti, že nepodepsal ve stanovené lhůtě u svého
zaměstnavatele Prohlášení k dani podle § 38k odst. 4, což napravil
tak, že podepsal toto Prohlášení dodatečně (§ 38k odst. 7 ZDP),
·
v případě, že byl
zaměstnán jen po část roku, uplatnit základní slevu na dani podle § 35ba odst.
1 v plné roční výši 27 840 Kč (platí pro rok 2021, od roku
2022 se tato částka zvyšuje na 30 840 Kč), případně dodatečně
využít i ostatní slevy na dani podle § 35ba odst. 1 písm. c) až f). Například,
pokud byl studentem po celý rok, může v plné výši využít slevu podle §
35ba odst. 1 písm. f) v roční výši 4 020 Kč, i když příjem ze závislé
činnosti pobíral jen po část roku. Obdobně například v případě
zaměstnankyně, která se vrátila do zaměstnání v průběhu roku po rodičovské
dovolené, nebo starobního důchodce, který pobíral příjmy ze závislé činnosti
jen po část roku. Výše základní slevy na dani se totiž nekrátí
v závislosti na počtu měsíců, po který zaměstnanec pobíral příjmy ze
závislé činnosti.
Co je velmi významné pro rok 2021:
Požádat zaměstnavatele o roční zúčtování za rok 2021
bude obzvláště výhodné pro zaměstnance, kteří uplatňují daňové zvýhodnění na
děti. V červenci 2021 totiž vstoupila
v účinnost novela ZDP, která zvyšuje daňové zvýhodnění na druhé dítě
z částky 19 404 Kč na 22 320 Kč a daňové zvýhodnění na
třetí a další dítě z částky 24 204 Kč na 27 840 Kč. Toto
zvýšení daňového zvýhodnění platí již pro rok 2021, avšak bude aplikováno až po
skončení roku 2021. To znamená až tehdy, pokud zaměstnanec požádá
zaměstnavatele o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění. Pokud tedy
zaměstnanec uplatňuje daňové zvýhodnění například na 3 děti, může vyzískat při
ročním zúčtování až částku 6 552 Kč (výpočet 6 552 Kč =
22 320 Kč – 19 404 Kč + 27 840 Kč – 24 204 Kč).
Zaměstnanec samozřejmě nemusí spoléhat jen na svého zaměstnavatele, a
místo toho, aby zaměstnavatele požádal o roční zúčtování, může podat správci
daně (finančnímu úřadu) svoje daňové přiznání k dani z příjmů
fyzických osob v příslušné lhůtě po skončení běžného roku. Možnost
využít roční zúčtování u svého zaměstnavatele je však pro zaměstnance
v porovnání s postupem vyplnění a podání daňového přiznání
k dani z příjmů fyzických osob za uplynulý kalendářní rok samozřejmě
výhodnější a snazší. Možnost požádat zaměstnavatele o provedení ročního
zúčtování tak do určité míry zbavuje zaměstnance nutnosti sledovat veškeré
změny zákona o daních z příjmů a vyznat se v tom, jaké lze uplatnit
odpočitatelné položky, které mají vliv na výši daně z příjmů fyzických
osob.
V zásadě zaměstnanec nesmí nepromeškat lhůtu, ve které může
zaměstnavatele o provedení ročního zúčtování požádat. Pokud zaměstnanec tuto
lhůtu promešká, pak už není jiná možnost, jak to napravit, než podat daňové
přiznání. Zvláště pokud zaměstnanec tímto postupem získává daňový prospěch.
V daném případě je tedy znalost některých mzdových souvislostí a daně
z příjmů důležitá i pro zaměstnance. Nelze spoléhat na to, že mzdová
účetní ohlídá za zaměstnance veškeré povinnosti, které nese na svých bedrech
zaměstnanec, nikoliv však mzdová účetní.
Ovšem pozor ! Pokud zaměstnanec včas požádá zaměstnavatele o roční
zúčtování, není ještě z jeho strany splněno všechno, co je potřeba
vykonat. Musí vůči zaměstnavateli též splnit další povinnosti, které
s tímto úkonem spojené stanoví ZDP. Nesmí se tedy divit, že mzdová účetní
bude po zaměstnanci požadovat některé další doklady a i tyto doklady je nutné
předložit mzdové účtárně včas.
Nevýhody pro zaměstnavatele:
Z pohledu zaměstnavatele provedení ročního zúčtování zaměstnavateli
daňové výhody v podstatě nepřináší naprosto žádné. Tato činnost představuje pro
zaměstnavatele (přesněji řečeno především pro mzdovou účetní) jen zvýšenou
administrativu a další práci spojenou s prověřováním a získáváním příslušných
podkladů od zaměstnance. Co je pro zaměstnavatele značnou nevýhodou, je
skutečnost, že odpovědnost za správné stanovení a výpočet daně z příjmů se
provedením ročního zúčtování do značné míry přenáší ze zaměstnance na
zaměstnavatele.
Zaměstnavatel totiž musí mimo jiné zkoumat a prověřovat, zda
zaměstnancem předložené doklady, smlouvy či potvrzení splňují veškeré požadavky
vyplývající ze zákona o daních z příjmů. Dále musí zaměstnavatel řešit
další komplikované otázky s tímto úkolem spojené. Například v jaké
výši lze příslušné částky uplatnit, aby bylo správně provedeno příslušné
zúčtování záloh a daňového zvýhodnění, a současně výsledný vypočet daně
z příjmů u zaměstnance, který o provedení ročního zúčtování oprávněně
požádal, byl zcela v souladu se zákonem o daních z příjmů.
Postup zaměstnavatele:
Co je zcela neopominutelné, je skutečnost, že zaměstnavatel na rozdíl
od zaměstnance nemá možnost volby, zda roční zúčtování zaměstnanci provede nebo
nikoliv. Z tohoto hlediska je možné konstatovat, že zákonem o daních
z příjmů je pro zaměstnavatele stanovena povinnost provést roční
zúčtování, pokud zaměstnanec o to oprávněně požádal a splnil všechny požadované
podmínky. Věk zaměstnance přitom není omezen. Obdobně není nutnou
podmínkou, že v době, kdy zaměstnanec požádá o roční zúčtování, je stále
ještě zaměstnancem u zaměstnavatele, kterého požádal o roční zúčtování.
V případě, pokud zaměstnavatel zaměstnával brigádníky, tak není
vyloučeno, že o provedení ročního zúčtování požádá zaměstnanec, který je ještě
nezletilý a v době, kdy žádá o toto roční zúčtování, již není
zaměstnancem. Všeobecně ale platí, že v případě, pokud zaměstnanec o roční
zúčtování nepožádal včas, případně vůbec, anebo nesplnil některé další
podmínky, pak zaměstnavatel roční zúčtování neprovádí, popřípadě provede jen
v určité, zákonem stanovené míře.
V tomto ohledu však mohou vznikat určité spory o to, zda
zaměstnanec prokázal zaměstnavateli (mzdové účetní) svoje daňové nároky
dostatečným způsobem. V pochybnostech se totiž může stát, že mzdová účetní
doporučí zaměstnanci, aby si podal raději daňové přiznání.
Jedinou výhodou je tedy pro zaměstnavatele skutečnost, že není jeho
povinností upozorňovat zaměstnance, aby si požádal o provedení ročního
zúčtování. Není ani povinností zaměstnavatele, aby zjišťoval veškeré možnosti
pro snížení daně z příjmů ze závislé činnosti konkrétního zaměstnance. Tím
je myšleno to, že v případě, pokud zaměstnanec některé důležité podklady
zaměstnavateli včas nedodal, případně nevěděl, že může daňově uplatnit i
některé další položky, nelze toto zaměstnavateli dávat za vinu. Zde může být
poněkud rozdíl v tomto přístupu oproti daňovému poradci, který z
titulu své profese může poradit fyzické osobě s tím, jak optimálně
sestavit její daňové přiznání.
Postup zaměstnance:
Počáteční iniciativa je bezesporu na zaměstnanci, aby učinil patřičné kroky, pokud chce využít
výhod, které roční zúčtování přináší. K tomuto lze uvést následující
informace:
·
Zaměstnanec musí
zaměstnavatele o roční zúčtování požádat předepsaným způsobem a ve stanovené
lhůtě. Postup a příslušné požadavky, které je nutné splnit, vyplývají
z ustanovení § 38k odst. 5 a 7 ZDP. Zaměstnanec musí učinit nejpozději do
15. února za uplynulé zdaňovací období (kalendářní rok) příslušné
prohlášení, ve kterém uvede potřebné skutečnosti, uvedené v § 38k odst. 5 ZDP.
Pro účely tohoto prohlášení se v současné době používá tiskopis MFin
5457/B Žádost o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění. Pro rok 2021
byl vydán vzor č. 2 uvedeného formuláře. Vzor č. 1 obsahuje zastaralé údaje,
pokud jde o možnost odpočtu úroků z úvěrů na bytové potřeby ve výši
300 000 Kč. V případě, pokud zaměstnavatel zaměstnává cizince, je
k dispozici též anglická verze této žádosti, která však slouží pouze jako
metodická pomůcka. Má název: Request for annual account of prepayments and
tax benefits for tax period.
·
Učinit Prohlášení podle
§ 38k odst. 5 tedy znamená pro zaměstnance mimo jiné podepsat písemně nebo
elektronicky výše uvedený samostatný formulář Žádosti o roční zúčtování
záloh a daňového zvýhodnění. Dále se uvede i datum, kdy tuto žádost
zaměstnanec podepsal.
·
Povinnost předložit
potřebné doklady: Zaměstnanci
je stanovena povinnost předložit plátci daně (zaměstnavateli):
o Doklady od všech předchozích plátců daně (zaměstnavatelů), které musí obsahovat údaje
(§ 38ch odst. 3):
§ o zúčtované nebo vyplacené mzdě,
§ o sražených zálohách na daň z těchto příjmů,
§ o poskytnuté měsíční slevě na dani podle § 35ba,
§ o poskytnuté měsíční slevě na dani podle § 35c
a vyplacených měsíčních daňových bonusech.
o Doklady, kterými prokáže nárok na snížení základu daně podle
§ 15. Výčet těchto dokladů je uveden v § 38l odst. 1 ZDP.
o Doklady, kterými prokáže rozhodné skutečnosti pro poskytnutí
slevy na dani podle § 35ba. Výčet těchto dokladů je uveden v § 38l odst. 2 ZDP.
o Doklady, kterými prokáže rozhodné skutečnosti pro poskytnutí
daňového zvýhodnění (§ 35c). Výčet těchto dokladů je uveden v § 38l odst. 3
ZDP. V případě, pokud je vyživované dítě ve společně hospodařící
domácnosti, kde oba poplatníci (rodiče) jsou zaměstnání, předloží zaměstnanec
potvrzení od zaměstnavatele druhého z poplatníků. V tomto potvrzení
plátce daně (zaměstnavatel) uvede, na které děti druhý z poplatníků
uplatňuje daňové zvýhodnění a v jaké výši, případě, že nárok na daňové
zvýhodnění neuplatňuje. Viz například nepovinný formulář MFin 5556 „Potvrzení
zaměstnavatele druhého z poplatníků pro uplatnění nároku na daňové
zvýhodnění“. V této souvislosti lze též upozornit na nepovinný
formulář MFin 5558 „Potvrzení zaměstnavatele druhého z poplatníků
pro uplatnění nároku na daňové zvýhodnění pro účely podání přiznání k dani
z příjmů fyzických osob“. Tento druhý formulář se tedy liší
v tom, že je vystaven pro zaměstnance, který bude podávat daňové přiznání.
ZDP však neřeší situaci, kdy druhý z rodičů má pouze příjmy ze samostatné
činnosti a tudíž logicky nemůže předložit uvedené Potvrzení od zaměstnavatele,
protože žádného takového nemá.
·
Jak vyplývá z výše
uvedeného, v případě, pokud měl zaměstnanec v průběhu kalendářního
roku příjem ze závislé činnosti od více plátců (zaměstnavatelů), musí je
požádat o vystavení dokladu o souhrnných údajích uvedených ve mzdovém listě.
Tento doklad je zaměstnavatel, pokud jde o plátce daně, povinen vystavit do 10
dnů od podání žádosti (§ 38j odst. 3). Pro tyto účely se používá tiskopis MFin
5460 „Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti, sražených zálohách
na daň a daňovém zvýhodnění„. Plátce daně (zaměstnavatel) má povinnost
uschovat si kopii vystaveného dokladu. ZDP v tomto případě důsledně
rozlišuje, že se musí jednat o „plátce daně“. Ne každý zaměstnavatel je
totiž plátcem daně ze závislé činnosti. Dále v textu bude blíže popsáno,
jaký je důležitý rozdíl mezi pojmy „zaměstnavatel“ a „plátce daně“.
·
Závazná lhůta pro
předložení potřebných dokladů zaměstnancem: Jak vyplývá z jednotlivých ustanovení ZDP,
poplatník (tj. zaměstnanec) je povinen příslušné doklady za uplynulé zdaňovací
období předložit plátci daně (zaměstnavateli), kterého žádá o provedení ročního
zúčtování, v zásadě nejpozději do 15. února následujícího kalendářního
roku. Tedy za rok 2021 tak musí učinit nejpozději do 15. února 2022
(úterý), pokud chce po zaměstnavateli, aby provedl roční zúčtování. Kdy tak
může zaměstnanec učinit nejdříve, ZDP nestanoví, avšak jako logické se jeví, že
by tak měl učinit nejdříve od 2. ledna 2022 za rok 2021. Vzhledem k tomu,
že datum, v případě, kdy zaměstnanec písemně požádal o roční zúčtování, se
vpisuje do příslušného formuláře ručně, nelze si nevšimnout jistých možností,
jak toto datum „ohlídat“, aby splňovalo podmínku, že nebyl překročen hraniční
den 15. únor. Pokud jde o možnost podepsat žádost o roční zúčtování před 1.
lednem, viz dále uvedený rozsudek Krajského soudu v Ústí nad Labem čj.
59 Ca 104/2004-28, který takovou možnost připouští.
·
Vzhledem k tomu, že
lze též využít elektronickou formu jak v případě Prohlášení k dani,
tak v případě Žádosti o roční zúčtování, je v případě elektronické formy
nezbytné, aby dokumenty byly opatřeny uznávaným elektronickým podpisem nebo aby
plátce daně zaručil v rámci svého vnitřního systému jednoznačnou
identifikaci poplatníků (zaměstnanců). K předání příslušných dokumentů
elektronickou formou plátcům daně může poplatník (zaměstnanec) také využít
datové schránky, pokud s ní disponuje a na základě judikatury Nejvyššího
správního soudu lze akceptovat předání těchto dokumentů prostřednictvím
e-mailové zprávy opatřené uznávaným elektronickým podpisem (viz například
rozsudek čj. Afs 428/2019-42).
·
Pokud jde o plátce daně,
jeho povinností je uvést datum, kdy ověřil nárok na slevy na dani podle
§ 35ba a nárok na nezdanitelné části základu daně podle § 15 ZDP. Dále
je ve formuláři Žádosti o roční zúčtování stanovena povinnost doplnit
písemně nebo elektronicky podpis za plátce daně.
Důsledky nedodržení stanovených lhůt:
·
ZDP stanovuje závazné
lhůty jednak pro vlastní úkon zaměstnance, týkající se podání žádosti o
provedení ročního zúčtování, jednak pro předložení potřebných dokladů, to
znamená pro předložení:
o dokladů, kterými zaměstnanec uplatňuje nárok na slevy
na dani podle § 35ba, na daňové zvýhodnění podle § 35c a nárok na snížení
základu daně podle § 15,
o dokladů od předchozích plátců daně s údaji o
zúčtované nebo vyplacené mzdě a dalšími údaji.
·
Závazná lhůta pro podání
žádosti zaměstnance o provedení ročního zúčtování je stanovena do 15. února
za uplynulé zdaňovací období. Tato lhůta je uvedena v ustanovení § 38ch odst. 1
ZDP. V případě, pokud poplatník (zaměstnanec) do 15. února o provedení
ročního zúčtování předepsaným způsobem zaměstnavatele nepožádá, zaměstnavatel
nemá povinnost (ale ani možnost) provést roční zúčtování. Možnost podání
žádosti o prodloužení této lhůty ZDP nedává. Důvodem pro prodloužení této lhůty
není ani nemoc či nařízená karanténa, živelná katastrofa, ani dočasné
pozastavení činnosti zaměstnavatele. Vzhledem tomu, že nelze v době
přípravy tohoto textu odhadovat, jaká nastane situace v souvislosti
s pandemií nemoci COVID-19 během ledna a února 2022, lze doporučit
sledovat aktuální informace k této problematice na webových stránkách
Finanční správy ČR.
·
V případě, pokud
zaměstnanec nedodrží závaznou lhůtu do 15. února pro předložení:
o dokladů od všech předchozích plátců daně
s údaji o zúčtované nebo vyplacené mzdě a dalšími údaji, pak roční
zúčtování záloh a daňového zvýhodnění zaměstnavatel neprovede (tedy
ani v případě, pokud by zaměstnavatel chtěl usnadnit zaměstnanci tento
postup a chtěl roční zúčtování z dobré vůle provést, tak z § 38ch odst. 3
vyplývá striktní zákaz, stanovující, že „plátce daně roční zúčtování
neprovede“),
o dokladů, kterými zaměstnanec uplatňuje nárok na slevy
na dani podle § 35ba, nárok na daňové zvýhodnění podle § 35c a nárok na snížení
základu daně podle § 15, pak zaměstnavatel příslušné skutečnosti při ročním
zúčtování nezohlední. Zaměstnanec má však stále možnost podat daňové
přiznání, v takovém případě však zaměstnavatel roční zúčtování neprovede
(§ 38ch odst. 1). Pokud ho však již provedl, projeví se tato skutečnost
v části 14 příslušného Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé
činnosti, který zaměstnanci vystaví (vzor 29, který platí pro rok 2021).
Lhůta pro
zaměstnavatele pro výpočet daně a ročního zúčtování:
·
Zákon o daních
z příjmů stanovuje pevnou lhůtu v ustanovení § 38ch odst. 4.
Zaměstnavatel výpočet daně a roční zúčtování záloh a daňového
zvýhodnění provede nejpozději do 31. března po uplynutí kalendářního
roku. To znamená za rok 2021 nejpozději do 31. března 2022 (čtvrtek). Důsledky
případného nedodržení této lhůty, stanovené závazně tentokrát nikoliv pro
zaměstnance, nýbrž pro zaměstnavatele, však ZDP neřeší. Samozřejmě i
v tomto případě nelze vyloučit, že z důvodu pandemie nemoci COVID-19
může na straně zaměstnavatele nastat problém s dodržením této lhůty,
například z důvodu nemoci nebo karantény příslušné mzdové účetní nebo
z jiné závažné příčiny.
Výběr zaměstnavatele, který provádí roční zúčtování:
·
Platí tato důležitá
zásada. V případě, pokud zaměstnanec pobíral mzdu v daném kalendářním
roce postupně od více plátců daně (zaměstnavatelů), může požádat o provedení
ročního zúčtování v zásadě jen posledního plátce daně (zaměstnavatele)
v daném kalendářním roce. Zaměstnanec tedy nemá v daném případě
možnost volby, musí postupovat přesně podle zákona o daních z příjmů.
Pokud tedy například zaměstnanec pobíral mzdu v kalendářním roce 2021
v lednu až říjnu od zaměstnavatele A, v prosinci 2021 od
zaměstnavatele B a v lednu 2022 od zaměstnavatele C, požádá o roční
zúčtování za rok 2021 posledního zaměstnavatele, kterým byl v roce 2021
zaměstnavatel B. V uvedeném případě tedy zaměstnanec nemůže požádat o roční
zúčtování za rok 2021 zaměstnavatele C, i když se jedná o jeho posledního
zaměstnavatele. Uvedené pravidlo vyplývá z ustanovení § 38ch odst. 1 ZDP,
kde je uvedeno, že poplatník může požádat o provedení ročního zúčtování
posledního z plátců daně, od kterých pobíral mzdu ve zdaňovacím období.
Jak vyplývá z ustanovení § 16b ZDP, zdaňovacím obdobím daně
z příjmů fyzických osob je kalendářní rok.
·
Samozřejmě uvedené
pravidlo neznamená, že posledním zaměstnavatelem v roce 2021 je pouze
zaměstnavatel, od kterého zaměstnanec pobíral příjmy ze závislé činnosti ještě
za měsíc prosinec 2021. Pokud zaměstnanec kupříkladu pobíral příjmy ze závislé
činnosti jen po část roku (nejpozději například za červenec 2021), a pak již od
žádného dalšího zaměstnavatele příjmy ze závislé činnosti nepobíral (například
z důvodu ukončení pracovního poměru, dohody o pracovní činnosti, mateřské
dovolené, studentské brigády, odchodu do starobního nebo invalidního důchodu
atd.), pak je jeho posledním zaměstnavatelem ten zaměstnavatel, od kterého měl
příjmy ze závislé činnosti za dotyčný měsíc roku 2021.
·
Vzhledem k tomu, že
se vždy musí jednat o posledního plátce v daném kalendářním roce, není též
vyloučeno, že tímto posledním plátcem bude zahraniční zaměstnavatel. Zde se pak
může projevit rozdíl mezi pojmem „zaměstnavatel“ a „plátce“. Pokud posledním
zaměstnavatelem v daném kalendářním roce byl zahraniční zaměstnavatel,
který není daňovým rezidentem ČR, pak musí být splněno, že je plátcem daně
z příjmů ve smyslu příslušné definice, uvedené v § 38c ZDP. Pokud
tedy kupříkladu posledním zaměstnavatelem je firma se sídlem v jiném
členském státě, která není českým plátcem daně z příjmů, pak samozřejmě
zaměstnanec nebude tuto firmu považovat pro účely ročního zúčtování za svého
posledního zaměstnavatele, protože ten není plátcem.
Zaměstnanec nepožádal o roční zúčtování:
·
V případě, pokud
zaměstnavatel zaměstnanci srážel zálohy na daň podle § 38h, postup
zaměstnavatele vyplývá z ustanovení § 38h odst. 9 ZDP. Pokud poplatník
(zaměstnanec) nepožádá o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění, je
sraženými zálohami jeho daňová povinnost splněna, pokud není povinen podat
daňové přiznání podle § 38g. Není však povinností zaměstnavatele prověřovat,
zda zaměstnanci vznikla povinnost podat daňové přiznání. Výjimkou je
oznamovací povinnost plátce daně v případě uvedeném v § 38i odst. 5 písm.
b) ZDP.
·
V případě, pokud
zaměstnavatel u zaměstnance s nepodepsaným prohlášením podle § 38k odst. 4
srážel daň zvláštní sazbou u příjmů podle § 6 odst. 4, je daňová povinnost
poplatníka (zaměstnance) splněna řádným a včasným provedením srážky daně [§ 38d
odst. 4 písm. a) ZDP]. Jiná situace však může nastat v případě, pokud se
zaměstnanec rozhodne příjmy zdaněné podle § 6 odst. 4 uvést v daňovém
přiznání (jde o postup podle 38d odst. 4 písm. a) bod 2 ZDP). Zaměstnavatel
v takovém případě vystaví Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé
činnosti a o sražené dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně
z těchto příjmů. Viz tiskopis MFin 5460/A.
Více již
najdete v odborné tematické publikaci Daňová přiznání FO a PO za rok
2021, Roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za rok 2021.