Účetní jednotky, které vedou účetnictví v plném
rozsahu, nebo ve zjednodušeném rozsahu, účtují podvojnými zápisy o stavu
a pohybu majetku a jiných aktiv, závazků včetně dluhů a jiných
pasiv, dále o nákladech a výnosech a o výsledku
hospodaření. Tyto jednotky účtují podvojnými zápisy o skutečnostech, které
jsou předmětem účetnictví, do období, s nímž tyto skutečnosti časově
a věcně souvisí. Není-li možno tuto zásadu dodržet, mohou účtovat i v
účetním období, v němž zjistily uvedené skutečnosti. U jednoduchého
účetnictví jsou předmětem účetnictví výdaje a příjmy, majetek
a závazky. Skutečnosti, které jsou předmětem účetnictví, se musí
zachycovat účetními doklady. Dále účetní případy se zaznamenávají
v účetních knihách. Na konci roka jste povinni inventarizovat majetek
a zpracovat účetní závěrku. Účetní jednotky mohou pověřit vedením svého
účetnictví i jinou právnickou nebo fyzickou osobu. No pozor tímto
pověřením se nezbavujete odpovědnosti za vedení účetnictví.
Úvodem
Od větší novely zákona
o účetnictví č. 221/2015 Sb., účinné od 1. 1. 2016, která zavedla
zejména kategorie účetních jednotek a s tím související změny, došlo
pouze k dílčím novelám provedeným zákony:
-
č. 377/2015 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti
s přijetím zákona o ukončení důchodového spoření (nabytí
účinnosti dnem 1. 1. 2018);
-
č. 298/2016 Sb., kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím zákona o službách vytvářejících důvěru
pro elektronické transakce, zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném
přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 121/2000 Sb.,
o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským
a o změně některých zákonů (autorský zákon), ve znění
pozdějších předpisů (nabytí účinnosti dnem 19. 9. 2016);
-
č. 462/2016 Sb., kterým se mění zákon
č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů
(nabytí účinnosti dnem 1. 1. 2017);
-
č. 183/2017 Sb., kterým se mění některé zákony
v souvislosti s přijetím zákona o odpovědnosti za přestupky
a řízení o nich a zákona o některých přestupcích (nabytí
účinnosti dnem 1. 7. 2017);
-
č. 33/2020 Sb., kterým se mění zákon
č. 90/2012 Sb., o obchodních společnostech a družstvech (zákon
o obchodních korporacích), ve znění pozdějších předpisů, a další
související zákony (nabytí účinnosti pro zákon o účetnictví
dnem 1. 1. 2021);
-
č. 609/2020 Sb., kterým se mění některé zákony
v oblasti daní a některé další zákony (nabytí účinnosti pro
zákon o účetnictví dnem 1. 1. 2021);
-
č. 251/2021 Sb.,
kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního
rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony ((nabytí účinnosti pro zákon
o účetnictví dnem 1. 1. 2022).
V komentáři k zákonu
o účetnictví jsou uvedena i data nabytí účinnosti příslušných změn.
Poznámka
V současné době se připravuje nový zákon
o účetnictví, účinnost nové účetní legislativy (nejen
nového zákona o účetnictví, ale i prováděcích vyhlášek, případně
českých účetních standardů) by mohla být od 1. ledna 2024.
ČÁST
PRVNÍ
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
(1) Tento zákon zapracovává
příslušný předpis Evropské unie1),
zároveň navazuje na přímo použitelný předpis Evropské unie38) a upravuje
rozsah a způsob vedení účetnictví, požadavky na jeho průkaznost, rozsah
a způsob zveřejňování informací z účetnictví a podmínky
předávání účetních záznamů pro potřeby státu.
(2) Tento zákon se vztahuje na
účetní jednotky, kterými jsou
a) právnické
osoby, které mají sídlo na území České republiky,
b) zahraniční
právnické osoby a zahraniční jednotky, které jsou podle právního řádu,
podle kterého jsou založeny nebo zřízeny, účetní jednotkou nebo jsou povinny
vést účetnictví, pokud na území České republiky podnikají nebo provozují jinou
činnost podle zvláštních právních předpisů,
c)
organizační složky státu,
d) fyzické
osoby, které jsou jako podnikatelé zapsány v obchodním rejstříku,
e) ostatní
fyzické osoby, které jsou podnikateli, pokud jejich obrat podle zákona
o dani z přidané hodnoty, včetně plnění osvobozených od této daně,
jež nejsou součástí obratu, v rámci jejich podnikatelské činnosti přesáhl
za bezprostředně předcházející kalendářní rok částku 25 000 000 Kč,
a to od prvního dne kalendářního roku,
f) ostatní
fyzické osoby, které vedou účetnictví na základě svého rozhodnutí,
g) ostatní
fyzické osoby, které jsou podnikateli a jsou společníky sdruženými ve
společnosti, pokud alespoň jeden ze společníků sdružených v této
společnosti je osobou uvedenou v písmenech a) až f) nebo h) až l),
h) ostatní
fyzické osoby, kterým povinnost vedení účetnictví ukládá zvláštní právní
předpis,
i) svěřenské
fondy podle občanského zákoníku,
j) fondy
obhospodařované penzijní společností podle zákona upravujícího doplňkové
penzijní spoření,
k) investiční
fondy bez právní osobnosti podle zákona upravujícího investiční společnosti
a investiční fondy, nebo
l) ty, kterým
povinnost sestavení účetní závěrky stanoví zvláštní právní předpis nebo které
jsou účetní jednotkou podle zvláštního právního předpisu.
Ustanovení písmen d) až h) se
použijí i pro zahraniční fyzické osoby. Tento zákon se vztahuje také na
osoby odpovědné za vedení účetnictví podle § 4a.
(3) Tento zákon dále stanoví
podmínky zjišťování účetních záznamů pro potřeby státu. Zjišťováním účetních
záznamů pro potřeby státu se rozumí soubor činností, které směřují ke
shromažďování účetních záznamů od vybraných účetních jednotek a účetních
jednotek, o kterých tak stanoví tento zákon nebo zvláštní právní předpis,
v centrálním systému účetních informací státu a k sestavení
účetních výkazů za Českou republiku. Vybranými účetními jednotkami jsou
organizační složky státu, státní fondy podle rozpočtových pravidel, územní
samosprávné celky, dobrovolné svazky obcí, příspěvkové organizace
a zdravotní pojišťovny.
(4)
Zjišťování účetních záznamů pro potřeby státu, včetně sestavování účetních
výkazů za Českou republiku, provádí Ministerstvo financí (dále jen
„ministerstvo“), které též spravuje centrální systém účetních informací státu,
zajišťuje jeho využívání v rámci monitorovacích, zjišťovacích
a kontrolních činností orgánů veřejné správy podle zvláštního zákona
a zajišťuje metodickou podporu vybraným účetním jednotkám v rámci
zjišťování účetních záznamů pro potřeby státu.
Komentář k § 1
Zákon zapracovává:
– Směrnice
Evropského parlamentu a Rady 2013/34/EU ze dne 26. června 2013 o ročních
účetních závěrkách, konsolidovaných účetních závěrkách a souvisejících
zprávách některých forem podniků, o změně směrnice Evropského
parlamentu a Rady 2006/43/ES a o zrušení směrnic 78/660/EHS
a 83/349/EHS.
– Nařízení
Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1606/2002 ze dne 19. července
2002 o uplatňování mezinárodních účetních standardů, ve znění
nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 297/2008.
V úvodním ustanovení zákona
o účetnictví jsou vymezeny účetní jednotky (jednotky,
kterých se zákon o účetnictví týká):
Právnické osoby:
a) právnické osoby, které
mají sídlo na území ČR;
b) zahraniční
právnické osoby a zahraniční jednotky, které nejsou právnickou
osobou, ale v zemi jejich původu jsou účetní jednotkou, pokud na
území ČR podnikají nebo provozují jinou činnost podle zvláštních
předpisů;
c) organizační složky
státu.
Fyzické osoby (tuzemské i zahraniční, pokud u nás
podnikají):
d) fyzické
osoby, které jsou jako podnikatelé zapsány v obchodním
rejstříku;
e) ostatní
fyzické osoby, které jsou podnikateli, pokud jejich obrat podle
zákona o dani z přidané hodnoty, včetně plnění osvobozených od této
daně, jež nejsou součástí obratu, v rámci jejich podnikatelské
činnosti přesáhl za bezprostředně předcházející kalendářní rok částku
25 000 000 Kč, a to od prvního dne kalendářního roku;
f) ostatní
fyzické osoby, které vedou účetnictví na základě svého rozhodnutí;
g) ostatní
fyzické osoby, které jsou podnikateli a jsou společníky
sdruženými ve společnosti, pokud alespoň jeden ze společníků
sdružených v této společnosti je osobou uvedenou v písmenech a) až f)
nebo h) až l);
h) ostatní fyzické
osoby, kterým povinnost vedení účetnictví ukládá zvláštní právní předpis.
Účetní jednotky zařazené s účinností od
1. 1. 2014:
i) svěřenské fondy podle
občanského zákoníku;
j) fondy
obhospodařované penzijní společností;
k) investiční
fondy bez právní osobnosti;
l) ty, kterým povinnost sestavení
účetní závěrky stanoví zvláštní právní předpis nebo které jsou účetní jednotkou
podle zvláštního právního předpisu.
S účinností
od 1. 1. 2018 byl
z textu pod písmenem j) vyloučen fond penzijní společnosti
podle zákona upravujícího důchodové spoření (dle zákona č. 377/2015 Sb.,
kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona
o ukončení důchodového spoření).
Vybrané účetní jednotky (s účinností od 1. 1. 2010, kdy bylo
zavedeno tzv. účetnictví státu a s nimi i vymezení těchto
účetních jednotek) jsou
-
organizační složky
státu,
-
státní fondy podle
rozpočtových pravidel,
-
územní samosprávné
celky, dobrovolné svazky obcí,
-
příspěvkové organizace
a
-
zdravotní pojišťovny.
V navazujících nových ustanovení § 1
jsou členěny účetní jednotky do kategorií.
DŮLEŽITÉ
S účinností od 1. 1.
2022 byly vyjmuty
z vybraných účetních jednotek „Regionální rady regionů soudržnosti“.
Důvod:
Regionální rada regionu
soudržnosti Střední Čechy, Regionální rada regionu soudržnosti Jihozápad,
Regionální rada regionu soudržnosti Severozápad, Regionální rada regionu
soudržnosti Severovýchod, Regionální rada regionu soudržnosti Jihovýchod,
Regionální rada regionu soudržnosti Střední Morava a Regionální rada
regionu soudržnosti Moravskoslezsko se zrušují uplynutím dne 31. prosince
2021. Jejich právním nástupcem je Česká republika.
Dnem následujícím po dni
zrušení Regionálních rad vstupuje Česká republika do všech práv
a povinností z právních vztahů Regionálních rad výše uvedených.
Hospodaření s majetkem, který na Českou republiku přešel, přísluší
Ministerstvu pro místní rozvoj.
§ 1a
Subjekty veřejného
zájmu
Za subjekt veřejného
zájmu se považuje účetní jednotka se sídlem v České republice, která je
a) uvedena v § 19a odst. 1,
b) bankou podle zákona
upravujícího činnost bank nebo spořitelním a úvěrním družstvem podle
zákona upravujícího činnost spořitelních a úvěrních družstev,
c) pojišťovnou nebo
zajišťovnou podle zákona upravujícího činnost pojišťoven a zajišťoven,
d) penzijní společností
podle zákona upravujícího důchodové spoření nebo doplňkové penzijní spoření,
nebo
e) zdravotní pojišťovnou.
Komentář k § 1a
Za subjekt
veřejného zájmu se
dle vymezení zákonem o účetnictví (s účinností od 1. 1. 2016)
považuje účetní jednotka se sídlem v České republice, která je
a) obchodní
společností a je emitentem investičních cenných
papírů přijatých k obchodování na evropském regulovaném trhu, která pro
účtování a sestavení účetní závěrky závazně používá mezinárodní
účetní standardy upravené právem Evropské unie („mezinárodní účetní
standardy“),
b) bankou nebo
spořitelním a úvěrním družstvem,
c) pojišťovnou
nebo zajišťovnou,
d) penzijní
společností, nebo
e) zdravotní
pojišťovnou.
Subjekt veřejného
je v zákoně o účetnictví novým pojmem; do data 31. 12. 2015 byl
subjekt veřejného zájmu definován zákonem o auditorech č. 93/2009 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů.
Pro porovnání uveďme, jakým způsobem byly
definovány subjekty veřejného zájmu uvedené v zákoně
o auditorech do 31. 12. 2015:
a) právnická osoba
založená podle českého práva, která vydala investiční cenné papíry, které jsou
přijaty k obchodování na evropském regulovaném trhu nebo zahraničním trhu
obdobném regulovanému trhu smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském
prostoru,
b) banka podle zákona
o bankách,
c) tuzemská pojišťovna
podle zákona o pojišťovnictví,
d) tuzemská zajišťovna
podle zákona o pojišťovnictví,
e) zdravotní
pojišťovna podle zákona upravujícího činnost zdravotních pojišťoven,
f) spořitelní a úvěrní
družstvo podle zákona upravujícího činnost spořitelních a úvěrních
družstev,
g) obchodník
s cennými papíry podle zákona upravujícího podnikání na kapitálovém trhu,
h) centrální depozitář
podle zákona upravujícího podnikání na kapitálovém trhu,
i) investiční společnost
podle zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy,
j) penzijní společnost
podle zákona upravujícího doplňkové penzijní spoření a důchodové spoření,
k) Všeobecná zdravotní
pojišťovna České republiky,
l) účastnický
a transformovaný fond podle zákona upravujícího doplňkové penzijní
spoření,
m) investiční fond podle
zákona upravujícího investiční společnosti a investiční fondy,
n) důchodový fond
podle zákona upravujícího důchodové spoření a
o) obchodní korporace
nebo konsolidující účetní jednotka, pokud průměrný přepočtený stav zaměstnanců
obchodní korporace nebo konsolidačního celku za bezprostředně předcházející
účetní období převýšil 4 000 zaměstnanců.
Definice subjektů veřejného
zájmu byla tedy přesunuta ze zákona o auditorech do zákona
o účetnictví a zároveň byla upravena.
Kategorie účetních jednotek a kategorie skupin
účetních jednotek
§ 1b
(1) Mikro účetní jednotkou je ta, která k rozvahovému dni
nepřekračuje alespoň 2 z uvedených hraničních hodnot
a) aktiva celkem 9 000 000 Kč,
b) roční úhrn čistého obratu 18 000 000 Kč,
c) průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 10.
(2) Malou účetní jednotkou je ta, která není mikro účetní jednotkou
a k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň 2 z uvedených hraničních
hodnot
a) aktiva celkem 100 000 000 Kč,
b) roční úhrn čistého obratu 200 000 000 Kč,
c) průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 50.
(3) Střední účetní jednotkou je ta, která není mikro účetní jednotkou
ani malou účetní jednotkou a k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň 2
z uvedených hraničních hodnot
a) aktiva celkem 500 000 000 Kč,
b) roční úhrn čistého obratu 1 000 000 000 Kč,
c) průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 250.
(4) Velkou účetní jednotkou je ta, která k rozvahovému dni
překračuje alespoň 2 hraniční hodnoty uvedené v odstavci 3.
(5) Za velkou účetní jednotku se vždy považuje
a) subjekt veřejného zájmu,
b) vybraná účetní jednotka.
Komentář k § 1b
Novelou zákona o účetnictví s účinností od
1. 1. 2016 byly zavedeny čtyři kategorie účetních jednotek –
mikro, malá, střední a velká.
Přehled
kategorií účetních jednotek
Mikro účetní jednotkou je ta, která k rozvahovému dni nepřekračuje
alespoň 2 z uvedených hraničních hodnot:
Aktiva celkem Kč
|
Roční úhrn čistého obratu Kč
|
Průměrný počet zaměstnanců
|
do 9 000 000
|
do 18 000 000
|
do 10
|
Malou účetní jednotkou je ta, která není mikro účetní
jednotkou a k rozvahovému dni nepřekračuje alespoň 2 z uvedených
hraničních hodnot:
Aktiva celkem Kč
|
Roční úhrn čistého obratu Kč
|
Průměrný počet zaměstnanců
|
do 100 000 000
|
do 200 000 000
|
do 50
|
Střední účetní jednotkou je ta, která není mikro účetní
jednotkou ani malou účetní jednotkou a k rozvahovému dni nepřekračuje
alespoň 2 z uvedených hraničních hodnot:
Aktiva celkem Kč
|
Roční úhrn čistého obratu Kč
|
Průměrný počet zaměstnanců
|
do 500 000 000
|
do 1 000 000 000
|
do 250
|
Velkou účetní jednotkou je ta, která k rozvahovému dni překračuje
alespoň 2 hraniční hodnoty uvedené u střední účetní jednotky.
Aktiva celkem Kč
|
Roční úhrn čistého obratu Kč
|
Průměrný počet zaměstnanců
|
Více než 500 000 000
|
Více než 1 000 000 000
|
Více než
250
|
A dále za velkou účetní jednotku se
vždy považuje
-
subjekt veřejného zájmu
(tj. obchodní společnost, která vede účetnictví podle mezinárodních standardů,
banka, pojišťovna, penzijní společnost, zdravotní pojišťovna),
-
vybraná účetní
jednotka.
Více již
najdete v měsíčníku Poradce 10/2022, kde je uveřejněn Zákon o
účetnictví s komentářem.
Komentář k jednotlivým ustanovením zákona
č. 592/1992 Sb. vychází z dlouholetých zkušeností
a permanentního kontaktu autora s praxí. Kromě státu jsou plátci
pojistného zaměstnavatelé, osoby samostatně výdělečně činné a osoby bez zdanitelných
příjmů. Každá z těchto skupin nalezne v následujícím textu návod, jak
postupovat při řešení vzniklé situace s cílem předejít problémům.
Důsledkem nesprávného postupu plátce při placení pojistného je vždy vznik
dlužného pojistného a souvisejícího penále. Za porušení zákona pak může
zdravotní pojišťovna uložit sankci ve formě pokuty.
Přestože se v minulém období určitým způsobem sblížily
podmínky při stanovení vyměřovacího základu zaměstnance pro placení pojistného
na zdravotní a sociální pojištění, nadále přetrvávají mezi oběma druhy
pojištění poměrně výrazné rozdíly, což je patrné i ve výkladu některých
ustanovením zákona o pojistném na veřejné zdravotní pojištění. Komentář
k jednotlivým ustanovením zákona č. 592/1992 Sb. zahrnuje na základě
poznatků a zkušeností z praxe jak rozbor aktuálně platné právní
úpravy, tak změny, ke kterým došlo v oblasti placení pojistného na
zdravotní pojištění a při plnění dalších zákonných povinností
v uplynulých letech. Součástí komentáře je i spousta příkladů,
vysvětlujících postup zaměstnavatele při odvodu pojistného a plnění
zákonných povinností
Zákon č. 592/1992 Sb. představuje společně se zákonem
č. 48/1997 Sb. pilíř právní úpravy českého systému veřejného zdravotního
pojištění. Zatímco zákon č. 48/1997 Sb. řeší především účast na zdravotním
pojištění, vymezení jednotlivých kategorií plátců pojistného a systém
hrazených služeb, zákon o pojistném na veřejné zdravotní pojištění
již přímo určuje, kdo, v jaké výši a v jakých termínech
příslušné pojistné platí. V této souvislosti jsou důležitými i zákony
č. 551/1991 Sb., o Všeobecné zdravotní pojišťovně České republiky
a č. 280/1992 Sb., o resortních, oborových, podnikových
a dalších zdravotních pojišťovnách, oba ve znění pozdějších předpisů.
Zákonná úprava zdravotního pojištění nemůže v českém ekonomicko-podnikatelském
prostředí fungovat izolovaně, ale je v mnoha případech navázána na
související právní úpravu, kterou představují především tyto zákony včetně
konkrétních dopadů některých ustanovení na oblast zdravotního pojištění:
– zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce (nástup
zaměstnance do zaměstnání na základě pracovní smlouvy – § 34
a § 36, odstupné – § 52 a § 67, překážky v práci
– § 191 a násl., § 207–209),
– zákon č. 187/2006 Sb., o nemocenském
pojištění (vazba na rozhodnou částku 10 000 Kč u dohody
o provedení práce – § 7a odst. 1, vazba na rozhodnou částku 3
500 Kč u dohody o pracovní činnosti – § 6 odst. 2),
v praxi se fakticky jedná o jedinou přetrvávající návaznost
zdravotního pojištění na nemocenské pojištění,
– zákon č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů (stanovení vyměřovacího základu zaměstnance ve zdravotním
pojištění – příjmy ze závislé činnosti v § 6 odst. 1
a § 6 odst. 10, s výjimkou příjmů dani nepodléhajících nebo
od daně osvobozených dle § 6 odst. 7 a odst. 9 zákona
o daních z příjmů (dále jen ZDP),
– zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální
podpoře (soustavná příprava dítěte na budoucí povolání – § 12 až
§ 14),
– zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti
(§ 25 odst. 3 – nekolidující zaměstnání).
Oddíl I
§ 1
Předmět zákona
Tento zákon upravuje výši pojistného na veřejné zdravotní
pojištění1) (dále jen „pojistné“), penále, způsob jejich
placení, kontrolu, vedení centrálního registru pojištěnců, přerozdělování
pojistného a zřízení zvláštního účtu veřejného zdravotního pojištění.
Komentář
k § 1
Zákon o pojistném na veřejné
zdravotní pojištění, představující jednu ze základních norem
v oblasti veřejného zdravotního pojištění, je rozdělený do čtyř částí.
Pro všechny plátce pojistného je
nejdůležitější první část, ve které jsou upraveny podmínky placení pojistného. Zaměstnavatelé
i podnikatelé mají (mimo výjimek) odlišným způsobem stanoven minimální
vyměřovací základ, od roku 2013 již není určen maximální vyměřovací základ ani
pro zaměstnance (zaměstnavatele), ani pro OSVČ. Osoby bez zdanitelných příjmů
platí měsíční pojistné sazbou 13,5 % z minimální mzdy, což je
v roce 2022 částka 2 187 Kč. Vyměřovacím základem pro platbu pojistného
státem je od 1. ledna 2022 částka 14 570 Kč. Tato hodnota je zároveň
i výší odpočtu od dosaženého příjmu za podmínek daných ustanovením
§ 3 odst. 7 zákona č. 592/1992 Sb. V první části je dále
řešena například problematika placení pojistného při souběhu příjmů, postupy
v případě vzniku přeplatku nebo promlčení, jakož i pořadí splácení
závazků plátce vůči zdravotní pojišťovně.
Část druhá se týká penále. Penále vznikne, pokud není
úhrada provedena podle zákona, tedy pojistné je zaplaceno po dni splatnosti
nebo v nižší částce, než jak je stanoveno zákonem, anebo není úhrada
provedena vůbec.
S účinností od 1. 1. 2007 do 31. 12.
2021 činila sazba penále 0,05 % z dlužné částky za každý den
prodlení. Zákonem č. 286/2021 Sb., část šestá, se od 1. 1. 2022 stanoví
výše penále podle předpisů práva občanského
o výši úroku z prodlení.
Penále naopak nevzniká tehdy, pokud plátce
pojistného, tedy zaměstnavatel, osoba samostatně výdělečně činná nebo osoba bez
zdanitelných příjmů platí pojistné (zálohy na pojistné u OSVČ) včas
a ve správné výši.
V části třetí je řešen způsob
přerozdělování pojistného mezi jednotlivými zdravotními pojišťovnami.
Část čtvrtá, nazvaná „Ustanovení společná,
přechodná a závěrečná“ obsahuje například oblast kontroly placení
pojistného, zachovávání mlčenlivosti, stanovení pravděpodobné výše pojistného,
odepsání dluhů, používání tiskopisů, ukládání pokut apod.
S účinností od 1. 1. 2022 jsou
zrušena ustanovení § 26b a 26d. To znamená, že v případě
počítání času se bude v dalším období vycházet z ustanovení § 39
a následujících zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, v platném
znění. Doručování písemností správním orgánem je komplexně řešeno
úpravou obsaženou ve správním řádu v ustanovení § 19
a následujících.
ČÁST PRVNÍ
POJISTNÉ
§ 2
Výše pojistného
(1) Výše pojistného činí 13,5 % z vyměřovacího
základu za rozhodné období.
(2) Výši pojistného je jeho plátce povinen si sám
vypočítat. Pojistné se zaokrouhluje na celé koruny směrem nahoru.
Komentář
k § 2
Rozhodným obdobím pro placení pojistného
je u zaměstnavatele a osoby bez zdanitelných příjmů kalendářní měsíc,
u osoby samostatně výdělečně činné pak kalendářní rok.
Základním úkolem zaměstnavatele je správně
stanovit vyměřovací základ a včas uhradit příslušnou částku na účet určený
zdravotní pojišťovnou.
Sazba pojistného je ve zdravotním
pojištění pro všechny plátce jednotná a vypočítává se z vyměřovacího
základu za rozhodné období.
Výše pojistného činí u jednotlivých
skupin plátců 13,5 % z vyměřovacího základu, kterým je:
–
u zaměstnance úhrn příjmů za rozhodné období kalendářního měsíce, případně
i s ohledem na minimální vyměřovací základ,
– u OSVČ
sazba 50 % daňového základu za rozhodné období kalendářního roku,
– u osob bez
zdanitelných příjmů minimální mzda 16 200 Kč.
Vyměřovací základ zaměstnance je stanoven
podle podmínek daných ustanovením § 3 odst. 1 zákona č. 592/1992
Sb. Výše pojistného činí 13,5 % z vyměřovacího základu za
rozhodné období kalendářního měsíce. Vypočtené pojistné se
zaokrouhluje na celé koruny směrem nahoru. Takto vypočtená výše pojistného
představuje částku, kterou zaměstnavatel za zaměstnance odvádí té zdravotní
pojišťovně, u které je zaměstnanec pojištěn v měsíci, do kterého je
příjem zúčtován.
Z hlediska podílu zaměstnance
a zaměstnavatele na celkové úhradě pojistného je standardní variantou
situace, kdy zaměstnavatel:
– jednu třetinu z celkové
částky pojistného (sraženou zaměstnanci) zaokrouhlí na celou korunu směrem
nahoru a
– sám ze svých prostředků pak
zaplatí rozdíl mezi takto vypočtenou jednou třetinou a celkovou výší
pojistného, placeného za příslušný kalendářní měsíc za zaměstnance.
Příklad 1
Hrubý příjem zaměstnance – vyměřovací
základ pro výpočet pojistného = 34 610 Kč
– zaměstnavatel po
zaokrouhlení odvede pojistné 0,135 × 34 610 = 4 673 Kč,
–
zaměstnanci strhne z platu 4 673 : 3 = 1 558 Kč (zaokrouhleno
nahoru),
– zaměstnavatel uhradí ze
svých prostředků 4 673 – 1 558 = 3 115 Kč.
V následujícím příkladě již
není nutno zaokrouhlovat část pojistného, hrazenou zaměstnancem.
Příklad 2
Hrubý příjem zaměstnance – vyměřovací
základ pro výpočet pojistného = 28 000 Kč
– zaměstnavatel po
zaokrouhlení odvede pojistné 0,135 × 28 000 = 3 780 Kč,
– zaměstnanci strhne
z platu 3 780 : 3 = 1 260 Kč,
– zaměstnavatel uhradí ze
svých prostředků 3 780 – 1 260 = 2 520 Kč.
Jednou z nesprávných (resp. ne zcela
přesných) variant výpočtu výše pojistného je situace, kdy zaměstnavatel:
- vypočte pojistné ve výši 4,5 % z hrubého příjmu
zaměstnance a tuto částku zaokrouhlí nahoru a současně
- vypočte pojistné ve výši 9 % z hrubého příjmu
zaměstnance a tuto částku taktéž zaokrouhlí nahoru.
-
Tímto postupem dochází (může
dojít) ke „korunovým“ rozdílům, v konečné fázi v neprospěch
zaměstnavatele, odvádějícího v určitých případech zdravotní pojišťovně
nepatrně vyšší částku pojistného, než jak je stanoveno zákonem.
Výše uvedený postup lze však použít pouze
u zaměstnance dosahujícího alespoň minimálního vyměřovacího základu. Je-li
zaměstnanci zúčtován příjem nižší než minimální vyměřovací základ 16 200
Kč, provádí zaměstnavatel při zaměstnání trvajícím celý kalendářní měsíc
dopočet a doplatek pojistného do minimálního vyměřovacího základu, resp.
do jeho poměrné části, za předpokladu, že se na zaměstnance (a tedy
i na zaměstnavatele – plátce pojistného) vztahuje povinnost odvodu
pojistného alespoň ze zákonného minima.
Zdravotní pojišťovna má nárok na výši
pojistného podle zákona. Pokud zaměstnavatel odvede vyšší pojistné, než jak
stanovuje zákon, vzniká přeplatek, který může zaměstnavatel vyrovnat buď tím,
že:
– sníží
v dalším měsíci (měsících) odváděné pojistné o výši přeplatku nebo
– požádá
v této souvislosti zdravotní pojišťovnu vrácení přeplatku, který si sám
vypočítá, nebo o provedení kontroly.
Upravuje-li zaměstnavatel sám výši
pojistného, musí mít pro účely kontroly ze strany zdravotní pojišťovny
příslušná opatření prokazatelně doložena ve své evidenci včetně podání
opravných Přehledů za příslušné měsíce. Pokud zaměstnavatel naopak zjistí dluh
na pojistném, musí být v jeho vlastním zájmu okamžité doplacení tohoto
dluhu, neboť přímým důsledkem nezaplacení pojistného podle zákona je vznik
penále.
Vyměřovací základ
§ 3
(1) Vyměřovacím
základem zaměstnance2) je úhrn příjmů ze závislé činnosti,
s výjimkou náhrad výdajů poskytovaných procentem z platové základny
představitelům státní moci a některých státních orgánů
a soudcům 55), které jsou nebo by byly, pokud by podléhaly
zdanění v České republice, předmětem daně z příjmů fyzických osob
podle zákona o daních z příjmů3) a nejsou od
této daně osvobozeny a které mu zaměstnavatel zúčtoval v souvislosti
se zaměstnáním. Zúčtovaným příjmem se pro účely věty první rozumí plnění, které
bylo v peněžní nebo nepeněžní formě nebo formou výhody poskytnuto
zaměstnavatelem zaměstnanci nebo předáno v jeho prospěch, popřípadě
připsáno k jeho dobru anebo spočívá v jiné formě plnění prováděné
zaměstnavatelem za zaměstnance.
(2) Vyměřovací základ zaměstnance podle odstavce 1 se
snižuje o
a) náhradu škody podle zákoníku práce a právních
předpisů upravujících služební poměry,
b) odstupné a další odstupné, odchodné
a odbytné, na která vznikl nárok podle zvláštních právních předpisů,
a odměna při skončení funkčního období, na kterou vznikl nárok podle
zvláštních právních předpisů,
c) věrnostní přídavek horníků5),
d) plnění, které bylo poskytnuto poživateli
starobního důchodu nebo invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně po
uplynutí jednoho roku ode dne skončení zaměstnání,
e) jednorázovou sociální výpomoc poskytnutou
zaměstnanci k překlenutí jeho mimořádně obtížných poměrů vzniklých
v důsledku živelní pohromy, požáru, ekologické nebo průmyslové havárie
nebo jiné mimořádně závažné události.
(3) Pro stanovení vyměřovacího základu
zaměstnance, kterému byly zúčtovány příjmy po skončení zaměstnání, se použijí
odstavce 1 a 2 obdobně.
(4) Pojistné za zaměstnance se stanoví
z vyměřovacího základu podle odstavců 1 až 3, nejméně však
z minimálního vyměřovacího základu, není-li dále stanoveno jinak.
(5) Je-li zaměstnanci vyplácen příjem
v cizí měně, přepočte se na českou měnu způsobem stanoveným zákonem
upravujícím daně z příjmů. Zaměstnavatel je povinen vést ve svých
záznamech pro stanovení a odvod pojistného kurz, který použil.
(6) Minimálním vyměřovacím základem je
minimální mzda.
(7) Je-li zaměstnancem zaměstnavatele
zaměstnávajícího více než 50 % osob se zdravotním postižením11a) z celkového
průměrného přepočteného počtu svých zaměstnanců11b) osoba,
které byl přiznán invalidní důchod11c), je u ní vyměřovacím
základem částka přesahující částku, která je vyměřovacím základem
u osoby, za kterou je plátcem pojistného stát.
(8) Minimální vyměřovací základ neplatí pro osobu:
a) s těžkým tělesným, smyslovým nebo mentálním
postižením, která je držitelem průkazu ZTP nebo ZTP/P podle zvláštního právního
předpisu12);
b) která dosáhla věku potřebného pro nárok na
starobní důchod, avšak nesplňuje další podmínky pro jeho přiznání;
c) která celodenně osobně a řádně pečuje alespoň
o jedno dítě do sedmi let věku nebo nejméně o dvě děti do 15 let
věku. Podmínka celodenní péče se považuje za splněnou, je-li dítě předškolního
věku umístěno v jeslích (mateřské škole), popřípadě v obdobném
zařízení na dobu, která nepřevyšuje čtyři hodiny denně, a jde-li
o dítě plnící povinnou školní docházku, po dobu návštěvy školy,
s výjimkou umístění v zařízení s týdenním či celoročním pobytem.
Za takovou osobu se považuje vždy pouze jedna osoba, a to buď otec nebo
matka dítěte, nebo osoba, která převzala dítě do trvalé péče nahrazující péči
rodičů;14)
d) která současně vedle zaměstnání vykonává
samostatnou výdělečnou činnost a odvádí zálohy na pojistné vypočtené
alespoň z minimálního vyměřovacího základu stanoveného pro osoby
samostatně výdělečně činné,
e) za kterou je plátcem pojistného stát (§ 3c),
f) která je pouze příjemcem odměny
pěstouna,
pokud tyto skutečnosti trvají po celé rozhodné období.
Vyměřovacím základem u těchto zaměstnanců je jejich skutečný příjem.
(9) Minimální vyměřovací základ zaměstnance
se snižuje na poměrnou část odpovídající počtu kalendářních dnů, pokud
a) zaměstnání netrvalo po celé rozhodné období,
b) zaměstnanci bylo poskytnuto pracovní volno pro
důležité osobní překážky v práci,15)
c) zaměstnanec se stal v průběhu rozhodného
období osobou, za kterou platí pojistné i stát,13) nebo
osobou uvedenou v odstavci 8 písm. a) až c).
(10) Pokud je vyměřovací základ
zaměstnance nižší než minimální vyměřovací základ, je zaměstnanec povinen
doplatit zdravotní pojišťovně prostřednictvím svého zaměstnavatele pojistné ve
výši 13,5 % z rozdílu těchto základů. Má-li zaměstnanec více
zaměstnavatelů, je povinen doplatit pojistné podle předchozí věty
prostřednictvím toho zaměstnavatele, kterého si zvolí, a to vždy současně
s odvodem pojistného v následujícím kalendářním měsíci. Pokud je
vyměřovací základ nižší z důvodů překážek na straně organizace,16) je
tento rozdíl povinen doplatit zaměstnavatel.
(11) Pro účely pojistného na veřejné
zdravotní pojištění se mzdové nároky zaměstnanců vyplacené Úřadem práce České
republiky – krajskou pobočkou nebo pobočkou pro hlavní město Prahu (dále jen
„krajská pobočka Úřadu práce“) podle zákona o ochraně zaměstnanců při
platební neschopnosti zaměstnavatele a o změně některých zákonů
považují za příjmy zúčtované zaměstnavatelem zaměstnanci, a to
v rozsahu, ve kterém je zaměstnavatel zaměstnancům nezúčtoval. Tyto příjmy
jsou vyměřovacím základem zaměstnanců pro daný kalendářní měsíc, případně jeho
poměrnou částí, pokud zaměstnavatel vyplatil zaměstnancům mzdu pouze za část
měsíce.
(12) Vyměřovacím základem pracovníka
v pracovním vztahu uzavřeném podle cizích právních předpisů16a) je
úhrn příjmů zúčtovaných mu zaměstnavatelem v souvislosti s tímto
pracovním vztahem, a to ve výši, ve které jsou nebo by byly předmětem daně
z příjmů fyzických osob podle zákona o daních z příjmů3),
s výjimkou příjmů, které tomuto pracovníku nahrazují výdaje jím za
zaměstnavatele vynaložené v souvislosti s tímto pracovním vztahem
nebo škodou vzniklou v souvislosti s tímto pracovním vztahem,
a příjmů uvedených v odstavci 2. Ustanovení o minimálním
vyměřovacím základu podle odstavce 6 se použije obdobně.
(13) Do vyměřovacího
základu zaměstnance, kterému podle zákoníku práce nepřísluší náhrada mzdy nebo
platu za dovolenou v rozsahu, ve kterém mu tato náhrada přísluší podle
právních předpisů členského státu Evropské unie, do něhož byl zaměstnanec
vyslán56), se zahrnuje náhrada mzdy nebo platu za dovolenou ve výši,
v jaké by příslušela tato náhrada za dovolenou podle zákoníku práce, i když
nebyla zaměstnavatelem zúčtována; je-li náhrada mzdy nebo platu za dovolenou
příslušející podle právních předpisů členského státu vyšší než tato náhrada,
která by příslušela podle zákoníku práce, zahrnuje se do vyměřovacího základu
zaměstnance též rozdíl mezi těmito náhradami, a to v tom kalendářním
měsíci, v němž byla výše tohoto rozdílu zjištěna.
Komentář
k § 3
Jedná se o jedno
z nejdůležitějších ustanovení, týkajících se placení pojistného
zaměstnavatelem. Pro stanovení vyměřovacího základu zaměstnance je související
právní normou ZDP.
Odstavec
1
Placení pojistného
zaměstnavatelem za zaměstnance je primárně, tedy mimo určených výjimek,
založeno na principu, že co se zdaňuje podle § 6 ZDP (popřípadě by se
zdaňovalo, pokud by podléhalo zdanění v České republice), to podléhá
odvodu pojistného na zdravotní pojištění – a naopak.
Příjmy ze závislé
činnosti jsou i funkční požitky, kterými jsou ve smyslu
§ 6 odst. 1 písm. a) bodu 2 a odst. 10 ZDP
např. odměny za výkon funkce a plnění poskytovaná v souvislosti
se současným nebo dřívějším výkonem funkce v orgánech obcí, v jiných
orgánech územní samosprávy, státních orgánech, spolcích a zájmových
sdruženích, komorách a v jiných orgánech a institucích.
K tomu, aby
konkrétní plnění, zúčtované zaměstnavatelem zaměstnanci, bylo započitatelné do
vyměřovacího základu pro placení pojistného, musí být splněny tyto dvě
podmínky:
– musí se jednat o příjem zdanitelný, to znamená, že podléhá dani
z příjmů fyzických osob podle § 6 ZDP jako příjem ze závislé činnosti
a není od této daně osvobozen.
– musí se jednat o příjem zúčtovaný, tj. příjem, který zaměstnavatel
zaměstnanci nějakou formou poskytl, resp. zúčtoval v jeho prospěch.
Příjmům, které
podléhají dani z příjmů, se kladou naroveň též příjmy, které by této dani
podléhaly, pokud by byl příjem zdaňován v ČR. Toto pravidlo
se uplatní především v případech, kdy se příjem podle mezinárodních smluv
o zamezení dvojího zdanění nezdaňuje podle právních předpisů platných
v ČR, ale příslušný zaměstnanec je účasten zdravotního pojištění v ČR
a zaměstnavatel proto podle koordinačních pravidel EU odvádí pojistné na
zdravotní pojištění podle českých právních předpisů.
Povinnost placení
pojistného za zaměstnance včetně plnění ostatních souvisejících zákonných
povinností se vztahuje na zaměstnavatele tehdy, pokud se pojištěnec považuje ve
zdravotním pojištění za zaměstnance. Je-li pojištěnec
uveden mezi taxativně vyjmenovanými osobami, které se pro účely zdravotního
pojištění nepovažují za zaměstnance (například u sjednaných dohod o provedení
práce při příjmu nepřevyšujícím 10 000 Kč nebo u dohod o pracovní
činnosti s měsíčním příjmem nedosahujícím částky 3 500 Kč), neplatí
v takových případech zaměstnavatel pojistné a ani neplní další
povinnosti ve zdravotním pojištění. Ve zdravotním pojištění se pro účel vzniku
zaměstnání sčítají příjmy z více dohod o pracovní činnosti nebo dohod
o provedení práce u jednoho zaměstnavatele.
Pojistné se neplatí
z příjmů, které nejsou předmětem daně z příjmů fyzických osob nebo
jsou od této daně osvobozeny (§ 3 odst. 4, § 4, § 4a,
a zejména pak § 6 odst. 7 a § 6 odst. 9 ZDP).
S výjimkami uvedenými v ustanovení § 5 písm. a) zákona
č. 48/1997 Sb. (například u osoby činné na základě dohody
o pracovní činnosti při příjmu nižším než 3 500 Kč – viz výše) již není
účast zaměstnance na zdravotním pojištění vázána na jeho účast na nemocenském
pojištění. Jediná návaznost zdravotního pojištění na nemocenské pojištění
přetrvala v tomto směru pouze u dohod o pracích konaných mimo
pracovní poměr, a to u částek rozhodných pro vznik zaměstnání ve
zdravotním pojištění. Z pohledu zdravotního pojištění se jako na
zaměstnance (s příjmy ze závislé činnosti) pohlíží ve zdravotním pojištění
rovněž na osoby, kterým je zúčtována odměna z titulu členství ve statutárních
orgánech a dalších orgánech právnických osob.
Vyměřovacím základem
pracovníka v pracovním vztahu uzavřeném podle cizích právních předpisů je úhrn
příjmů zúčtovaných mu zaměstnavatelem v souvislosti s tímto pracovním
vztahem, a to ve výši, ve které jsou nebo by byly předmětem daně
z příjmů fyzických osob podle zákona o daních z příjmů,
s výjimkou příjmů, které tomuto pracovníkovi nahrazují výdaje jím za
zaměstnavatele vynaložené v souvislosti s tímto pracovním vztahem
nebo škodou vzniklou v souvislosti s tímto pracovním vztahem,
a příjmů uvedených v § 3 odst. 2 zákona
č. 592/1992 Sb. Podotýkám, že i u pracovněprávního vztahu
uzavřeného podle cizích právních předpisů platí ustanovení o minimálním
vyměřovacím základu zaměstnance.
Příjmy nezahrnované do vyměřovacího základu
zaměstnance můžeme v podstatě rozdělit do dvou skupin:
1. Příjmy, které nejsou předmětem daně
Podle § 6 odst. 7 písm. a)
ZDP se za příjmy ze závislé činnosti nepovažují a předmětem daně nejsou
například náhrady cestovních výdajů, poskytované v souvislosti
s výkonem závislé činnosti do výše stanovené nebo umožněné
v příslušných ustanoveních zákoníku práce (například v části sedmé
hlavě třetí). Do vyměřovacího základu zaměstnance se ve zdravotním pojištění
zahrnuje pouze ta část cestovních náhrad, která je předmětem daně. Obdobný
postup platí i v případě hodnoty osobních ochranných pracovních
prostředků, pracovních oděvů a obuvi, mycích, čistících
a dezinfekčních prostředků a ochranných nápojů, poskytovaných podle
§ 6 odst. 7 písm. b) ZDP. Do vyměřovacího základu zaměstnance se
nezahrne ani náhrada za opotřebení vlastního nářadí, zařízení a předmětů
potřebných pro výkon práce, poskytovaných zaměstnanci podle zákoníku práce.
2. Příjmy od daně osvobozené
U těchto příjmů musíme rozlišovat,
zda jsou osvobozeny:
a) vždy, to znamená bez dalších
doplňujících či omezujících podmínek nebo
b) tehdy, jsou-li zaměstnavatelem
zaměstnanci poskytnuty z fondu kulturních a sociálních potřeb, ze
sociálního fondu, ze zisku (příjmu) po jeho zdanění anebo na vrub výdajů
(nákladů), které nejsou výdaji (náklady) na dosažení zajištění a udržení
příjmu
ad a) Příjmy vždy osvobozené od daně
Ve smyslu ustanovení § 6 odst. 9
ZDP nepodléhají povinnosti placení pojistného na zdravotní pojištění například
tyto příjmy (plnění):
– nepeněžní plnění vynaložená
zaměstnavatelem na odborný rozvoj zaměstnanců související s předmětem
činnosti zaměstnavatele nebo nepeněžní plnění vynaložená zaměstnavatelem na
rekvalifikaci zaměstnanců podle jiného právního předpisu upravujícího
zaměstnanost; toto osvobození se nevztahuje na příjmy plynoucí zaměstnancům
v této souvislosti jako mzda, plat, odměna nebo jako náhrada za ušlý
příjem, jakož i na další peněžní plnění poskytovaná v této
souvislosti zaměstnancům,
– hodnota stravování
poskytovaného jako nepeněžní plnění zaměstnavatelem zaměstnancům ke spotřebě na
pracovišti nebo v rámci závodního stravování zajišťovaného jinými
subjekty,
– hodnota přechodného
ubytování maximálně do výše 3 500 Kč měsíčně, nejedná-li se
o ubytování při pracovní cestě. Jedná se o nepeněžní plnění
poskytované zaměstnancům v souvislosti s výkonem práce, pokud obec
přechodného ubytování není shodná s obcí zaměstnancova bydliště.
ad
b) Příjmy osvobozené za uvedených podmínek
Z hlediska právní úpravy daně
z příjmů i zdravotního pojištění v návaznosti na ustanovení
§ 6 odst. 9 písm. g) ZDP jsme do konce roku 2013 pracovali
s pojmem nepeněžní dar, od 1. 1. 2014 máme pojem nepeněžní bezúplatné
plnění.
Od daně z příjmů (a tedy
i od povinnosti placení pojistného na zdravotní pojištění) je dle
citovaného § 6 odst. 9 písm. g) ZDP osvobozena hodnota
nepeněžního bezúplatného plnění poskytovaného z fondu kulturních
a sociálních potřeb podle Vyhlášky č. 114/2002 Sb., o fondu
kulturních a sociálních potřeb, ve znění vyhlášky č. 510/2002 Sb.
U zaměstnavatelů, na které se tento předpis nevztahuje, se jedná
o hodnotu nepeněžního bezúplatného plnění poskytovaného za obdobných
podmínek ze sociálních fondů nebo ze zisku (příjmu) po jeho zdanění, anebo na
vrub výdajů (nákladů), které nejsou výdaji (náklady) na dosažení, zajištění
a udržení příjmů, a to až do úhrnné výše 2 000 Kč ročně
u každého zaměstnance.
Funkční požitky
Ustanovení ZDP, případně jiného právního
předpisu, pojednávající o příjmech ze závislé činnosti, se vztahují
i na příjmy poskytované v souvislosti s výkonem funkce. Funkční
požitky již (od 1. 1. 2014) sice nejsou postaveny na roveň příjmům ze závislé
činnosti, nicméně jejich specifikace zůstává i nadále v § 6
odst. 1 písm. a) bod 2 a § 6 odst. 10 ZDP.
Povinnosti placení pojistného podléhají
i velmi nízké zúčtované příjmy povahy funkčních požitků, zdaňované podle
§ 6 ZDP, tedy i příjmy například nižší než 3 500 Kč, což je ve
zdravotním pojištění výše příjmu rozhodná pro vznik zaměstnání třeba
u dohody o pracovní činnosti. Návaznost na minimální vyměřovací
základ samozřejmě platí i v tomto případě. Bude-li zúčtovaný příjem
funkcionáře nižší než aktuální výše minimální mzdy 16 200 Kč, přičemž se
na takovou osobu bude vztahovat ustanovení o povinnosti odvodu pojistného
ze zákonného minima, musí mít tento zaměstnavatel doloženy skutečnosti,
opravňující jej k odvodu pojistného z částky nižší než zákonné
minimum, například dokladem o nároku osoby na registraci ve „státní
kategorii“. Pokud zaměstnavatel takovým dokladem nedisponuje, provádí při
zaměstnání trvajícím celý kalendářní měsíc dopočet a doplatek pojistného
do aktuální výše minimálního vyměřovacího základu, platného pro zaměstnance.
Společníci
a jednatelé s. r. o.
Pro společníky a jednatele
společnosti s ručením omezeným (a komanditisty komanditní
společnosti) platí ve zdravotním pojištění obecná pravidla pro účast na
zdravotním pojištění. Pokud jsou těmto osobám zúčtovány příjmy zdaňované podle
§ 6 ZDP, považují se z pohledu zdravotního pojištění za zaměstnance,
a to bez ohledu na charakter tohoto příjmu – příjem za práci pro
společnost na základě dvoustranného vztahu nebo i bez něho, funkční
požitek apod.
Tyto osoby představují ve zdravotním
pojištění zcela specifickou skupinu, kdy jednatelé a společníci
s. r. o. mají jisté zvláštnosti v tom smyslu, že například:
– mohou mít sjednán
pracovněprávní vztah se společností,
– nemusí mít se společností
tento vztah uzavřen, nicméně jim mohou být za práci vykonanou pro společnost
vypláceny odměny (příjem), které zdaněním podle § 6 ZDP tak z pohledu
zdravotního pojištění (bez ohledu na jejich výši) zajistí v daném měsíci
účast na zdravotním pojištění,
– mohou být ve zdravotním
pojištění registrovány jako OSVČ s pravidelným měsíčním placením záloh
podle zákona apod.
Každá z těchto variant (stejně jako
registrace v kategorii osob, za které platí pojistné stát) řeší
v příslušném kalendářním měsíci pojistný vztah jednatele nebo společníka
s. r. o. vůči zdravotní pojišťovně, u které je tato osoba
pojištěna.
Dvoustranným vztahem může být míněna
pracovní smlouva v duchu rozsudku velkého senátu ze dne 11. dubna 2018, sp. zn. 31 Cdo 4831/2017.
Více již
najdete v odborné tematické publikaci 100 otázek a odpovědí Zdravotní
pojištění, kde je uveřejněn Zákon o pojistném na zdravotní pojištění
s komentářem a příklady.