Kontrola dodržování pracovněprávních předpisů
a předpisů bezpečnosti a ochrany zdraví při práci je nedílnou
součástí pracovního práva. Mezi nejvýznamnější kontrolní subjekty patří orgány
inspekce práce, které jsou oprávněny ukládat zaměstnavatelům vysoké pokuty za
přestupky a správní delikty (až do výše 10 000 000 Kč).
Zřízení a postavení orgánů inspekce práce jako
kontrolních orgánů na úseku ochrany pracovních vztahů a pracovních
podmínek je upraveno zákonem č. 251/2005 Sb., o inspekci práce.
Zákon upravuje zřízení a postavení orgánů inspekce práce jako kontrolních
orgánů na úseku ochrany pracovních vztahů a pracovních podmínek, působnost
a příslušnost orgánů inspekce práce, práva a povinnosti při kontrole
a sankce za porušení stanovených povinností. Zákonem o inspekci práce
byl zřízen Státní úřad inspekce práce a 8 oblastních inspektorátů práce.
Státní úřad inspekce práce a oblastní inspektoráty práce jsou oprávněny:
kontrolovat u zaměstnavatelů dodržování povinností vyplývajících
z právních předpisů, vyžadovat odstranění zjištěných nedostatků, ukládat
pokuty.
Úvodem
Pracovněprávní nároky se týkají více jak 4 milionů
občanů České republiky, neboť v pracovním zapojení se na ně vztahuje
zákoník práce a další předpisy z oblasti pracovních vztahů.
I zde platí známá zásada, že právu na jedné straně odpovídá povinnost na
straně druhé. Kromě toho nové pojetí zákoníku práce od 1. ledna 2007 umožňuje
zaměstnavatelům navyšovat práva nad rámec ustanovení zákoníku práce. Rozšířený
předmět kontroly přinesla i novela zákoníku práce
č. 285/2020 Sb., s účinností od 30. července 2020 a 1.
ledna 2021.
Právě z těchto pohledů je nutno posuzovat postavení,
působnost a oprávnění subjektů, které mohou kontrolovat dodržování
povinností v pracovněprávních vztazích. Náš výklad tohoto tématu je
metodickou pomůckou s praktickými příklady a komentářem pro všechny
zaměstnavatele, kteří se chtějí vyvarovat možných sankcí ze strany kontrolních
orgánů.
Poznámka:
-
Výše jednotlivých pokut
(sankcí) je uvedena u příslušných ustanovení zákona, v nichž jsou
obsaženy přestupky a správní delikty zaměstnavatelů. Z toho důvodu
není nutné je uvádět v textu komentáře.
Použité zkratky:
-
zákon
č. 251/2005 Sb., o inspekci práce (dále jen „ZIP“)
-
zákon
č. 262/2006 Sb., zákoník práce (dále jen „ZP“),
-
zákon
č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti (dále jen „ZOZ“).
Komentář k § 1
Dodržování pracovněprávních předpisů není zatím
u zaměstnavatelů příliš silná stránka. Některé firmy tyto předpisy,
zejména ZP, porušují vědomě, u některých je příčinou neznalost těchto
předpisů. Ať již je důvod jakýkoliv, právní úprava kontrolní činnosti od 1.
července 2005 je účinnější a přinesla do této oblasti více srozumitelnosti
a přehlednosti. Zákon o inspekci práce č. 251/2005 Sb.
(dále jen ZIP), jehož účinnost nastala od 1. července 2005, se vztahuje na
zaměstnavatele, kteří mají tzv. podnikatelský, ale i nepodnikatelský
charakter, zejména územní samosprávné celky a další zaměstnavatelé
v oblasti veřejné správy. ZIP musí dodržovat i osoby samostatně
výdělečné činné, pokud zaměstnávají zaměstnance. I u nich mohou
inspektoráty práce provádět kontrolu dodržování pracovněprávních předpisů.
V průběhu dalších let bylo přijato celkem 26 novel ZIP, které ve většině
případů navazovaly na změny v zákoníku práce a v dalších
pracovněprávních předpisech.
Před přijetím ZIP kontrolu nad dodržováním
pracovněprávních předpisů prováděly úřady práce. ZIP ponechal úřadům práce
nadále kontrolní působnost v oblasti zaměstnanosti (zejména zákon
o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb.) a při ochraně
zaměstnanců při platební neschopnosti zaměstnavatele (zákon
č. 118/2000 Sb.) Dodržování ostatních pracovněprávních předpisů,
včetně předpisů k bezpečnosti a ochraně zdraví při práci, kontrolují
inspektoráty práce.
Komentář k § 2
Zákon upravuje zřízení a postavení orgánů
inspekce práce jako kontrolních orgánů na úseku ochrany pracovních vztahů
a pracovních podmínek (např. bezpečnost a ochrana zdraví při
práci), působnost a příslušnost těchto orgánů, práva
a povinnosti při kontrole a sankce za porušení stanovených
povinností. V souladu s čl. 79 odst. 1 Ústavy ČR
a § 3 zákona č. 219/2000 Sb., o majetku České
republiky a jejím vystupování v právních vztazích, se zřídily Státní
úřad inspekce práce (sídlo má v Opavě – dále jen „úřad“) a oblastní
inspektoráty práce (dále jen „inspektorát“) jako správní úřady.
Inspektorát má působnost (s dvěma
výjimkami) pro dva kraje: oblastní
inspektorát práce pro hlavní město Prahu se sídlem v Praze vykonává
působnost v hlavním městě Praze, inspektorát pro Středočeský kraj má sídlo
v Praze, pro Jihočeský kraj a Vysočinu v Českých Budějovicích,
pro Plzeňský a Karlovarský kraj v Plzni, pro Ústecký a Liberecký
kraj v Ústí nad Labem, pro Královéhradecký a Pardubický kraj
v Hradci Králové, pro Jihomoravský a Zlínský kraj v Brně
a pro Moravskoslezský a Olomoucký kraj v Ostravě.
Komentář k § 3
-
K odstavci 1
Rozsah kontroly, kterou provádějí úřad a inspektoráty,
zákon vymezuje nikoli odkazem na příslušné právní předpisy, nýbrž věcným
vymezením příslušných právních předpisů, které upravují pracovněprávní vztahy.
Předmětem kontroly je dodržování povinností vyplývajících
z právních předpisů, z nichž vznikají zaměstnancům, příslušnému
odborovému orgánu nebo radě zaměstnanců (případně zástupci pro oblast
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci), práva a povinnosti
v pracovněprávních vztazích.
DŮLEŽITÉ!
Zejména se jedná o předpisy týkající se:
-
odměňování zaměstnanců
(např. části ZP upravující poskytování mzdy a platu),
-
náhrady mzdy nebo platu
a náhrady výdajů zaměstnancům,
-
pracovní doby
a doby odpočinku (např. dovolená),
-
zajištění bezpečnosti
práce, provozu technických zařízení,
-
zaměstnávání
zaměstnankyň, mladistvých zaměstnanců, zaměstnanců pečujících o děti,
jakož i zaměstnanců, kteří prokázali, že převážně sami dlouhodobě pečují
o převážně nebo úplně bezmocnou osobu,
-
výkonu umělecké,
kulturní, sportovní a reklamní činnosti dětí.
-
K odstavci 2
Předmětem kontroly jsou i kolektivní smlouvy
v částech, ve kterých jsou upraveny individuální pracovněprávní nároky
zaměstnanců vyplývající z právních předpisů, jakož i vnitřních
předpisů podle § 22 a § 305 zák. práce. Jedná se např.
o:
-
zvýšení odstupného
o další násobky průměrného výdělku nad zákonem stanovenou tříměsíční
a dvanáctiměsíční hranici (§ 67 ZP),
-
nároky vyplývající
z dalšího zkrácení pracovní doby bez snížení mzdy, např. ze zdravotních
důvodů (§ 79 odst. 3 ZP),
-
nárok zaměstnance na
prodloužení dovolené u subjektů, jejichž zaměstnanci jsou odměňováni mzdou
(dříve tzv. podnikatelské subjekty – viz § 109 odstavec 3 ZP)
o další týdny nad výměru stanovenou v zákoníku práce (§ 213
odst. 2 ZP.) Prodloužení dovolené není limitováno jedním týdnem, ale může
být prodloužena o další týdny nebo dny. Délka takto určené dovolené je
závislá na rozhodnutí vedení zaměstnavatele.
-
poskytnutí náhrady za
opotřebení vlastního nářadí zaměstnance, zařízení a předmětů potřebných
pro výkon práce, pokud jich používá se souhlasem zaměstnavatele (§ 190
ZP),
-
nároky zaměstnanců na
pracovní volno v obecném zájmu a stanovení příznivějších podmínek
poskytování tohoto volna a náhrady mzdy. Pro zaměstnavatele, kteří
neprovozují podnikatelskou činnost, bylo dříve možné takto stanovit pouze
nároky na pracovní volno bez náhrady mzdy, ZP č. 262/2006 Sb., tuto
možnost rozšířil i na nepodnikatelské subjekty.
-
Kontrola
individuálních nároků zaměstnanců
Podle § 3 odst. 2 zákona mohou
inspektoráty kontrolovat dodržování kolektivních smluv, z nichž vyplývají
nároky jednotlivým zaměstnancům. Rovněž kontrolují vnitřní předpisy,
které mohou podle § 305 ZP vydávat zaměstnavatelé a uvádět
v nich nároky zaměstnanců.
-
Kolektivní smlouvy
Mezi nejdůležitější a nejčetnější individuální
nároky, patří práva ve mzdové oblasti. Tato část kolektivní smlouvy je
významná, neboť mzdové nároky se sjednávají podle mzdové části zákoníku práce,
v němž se uplatňuje zásada, „co není zakázáno, je dovoleno“. To umožňuje
zaměstnavatelům i odborům, aby do této části kolektivní smlouvy zařadili
veškerá „mzdová“ ustanovení ZP, v nichž se uvádí nejmenší míra nároku,
např. slovy „nejméně“, „alespoň“ atd. Kolektivní smlouva se vedle pracovní nebo
jiné smlouvy (např. manažerské), vnitřního mzdového předpisu a mzdového
výměru stává důležitou právní formou sjednání mzdy mezi zaměstnavatelem
a zaměstnancem.
Příklad 1
Některé mzdové nároky, které může upravovat
kolektivní smlouva a které může kontrolovat inspektorát.
ZP v mzdových ustanoveních upravuje jen
nejnižší částky forem mezd. Např. za práci přesčas (§ 114 ZP) přísluší
dosažená mzda zvýšená nejméně o čtvrtinu. Při kolektivním vyjednávání lze
však sjednat náhradní volno nebo vyšší mzdu za práci přesčas.
Mzda se zaručuje i za práci ve svátek
(§ 115 ZP). Zaměstnanec se může se zaměstnavatelem dohodnout na poskytnutí
příplatku k dosažené mzdě nejméně ve výši průměrného výdělku místo
náhradního volna. Podrobnosti lze rovněž sjednat v kolektivních smlouvách.
Rovněž odměňování pracovní pohotovosti lze
dojednat v kolektivní smlouvě. Zaměstnanci mají zaručeno nejméně 10
procent průměrného výdělku, není-li sjednáno v kolektivní smlouvě jinak
(§ 140 ZP).
Ze mzdových nároků lze v kolektivní
smlouvě dále sjednat za:
-
noční práci vyšší
příplatek než 10 % průměrného výdělku (§ 116 ZP),
-
dobu práce ve ztíženém
pracovním prostředí (§ 117 ZP) vyšší příplatek než 10 % částky
minimální mzdy,
-
práci v sobotu
a v neděli vyšší příplatek než 10 % průměrného výdělku
zaměstnance.
Dále může být např. sjednána výše naturální
mzdy vyplácena v penězích, která musí být nejméně ve výši příslušné sazby
minimální mzdy nebo příslušné sazby nejnižší úrovně zaručené mzdy.
Mzda nebo plat jsou splatné po vykonání práce,
a to nejpozději v kalendářním měsíci následujícím po měsíci, ve
kterém vznikl zaměstnanci nárok na mzdu nebo plat nebo na některou její složku,
pokud nebylo v pracovní smlouvě nebo v kolektivní smlouvě sjednáno
kratší než měsíční období splatnosti mzdy.
Příklad 2
Je v kolektivní smlouvě možno dohodnout
delší dovolenou? Může toto případné ujednání kontrolovat inspektorát, zda je
zaměstnavatel dodržuje?
Zaměstnavatelé, jejichž odměňování je závislé
na státním rozpočtu, nemají možnost prodlužovat dovolenou. ZP stanoví, že
zaměstnancům těchto zaměstnavatelů přísluší dovolená o 1 týden delší, než
činí základní výměra, tedy 5 kalendářních týdnů (§ 213 odst. 2 ZP).
Zaměstnancům zaměstnavatelů uvedeným v § 2 odst. 1 věta třetí ZP
– zaměstnanci tzv. nepodnikatelských subjektů – tak přísluší při splnění
stanovených podmínek právo na 5 týdnů dovolené. Další prodloužení dovolené
těmto zaměstnancům však není možné, a to ani v kolektivní smlouvě.
Zákon rovněž nepřipouští prodlužování dovolené pedagogickým pracovníkům
a akademickým pracovníkům vysokých škol, jejichž zákonná dovolená činí 8
týdnů.
ZP však umožňuje, aby každý zaměstnavatel tzv.
podnikatelského charakteru prodloužil dovolenou, a bude záležet jen na
něm, jaký rozsah podle svých finančních i výrobních možností zvolí.
Dovolená může být v rozsahu pěti nebo třeba i osmi týdnů, zákoník
práce ji neomezuje. Na rozdíl od dřívější právní úpravy, která vycházela ze
zásady „co není dovoleno, je zakázáno“ současná právní úprava nezakazuje
sjednání podmínek pro prodloužení dovolené. Není vyloučeno, aby zaměstnavatel
prodloužil dovolenou pouze určitým skupinám zaměstnanců, např. delší dovolenou
přiznal zaměstnancům pracujícím u zaměstnavatele delší počet let,
nebo zaměstnancům konajícím práce fyzicky nebo duševně náročné. Zaměstnavatel
však musí při takovém prodloužení dovolené respektovat úpravu rovného
zacházení.
Zaměstnavatel může diferencovat, např. podle
věku zaměstnanců nebo podle druhu nebo obtížnosti práce či pracovního
prostředí. Stanovená délka dovolené je pak závazná pro všechny zaměstnance.
Zaměstnanci podnikatelských subjektů mohou mít dovolenou v délce několika
týdnů nad základní limit 4 kalendářních týdnů, zaměstnanci nepodnikatelských
subjektů vždy 5 kalendářních týdnů.
-
Vnitřní předpisy
DŮLEŽITÉ!
Inspektoráty mohou rovněž kontrolovat
dodržování vnitřních předpisů zaměstnavatele. Jde o předpisy, které
zakládají individuální nároky zaměstnanců.
Bylo by však chybou, kdyby se zaměstnavatelé
domnívali, že každý předpis vnitrofiremního charakteru, který vydají, podléhá
kontrole inspektorátu. Za vnitřní předpis, který mohou kontrolovat
inspektoráty, se považuje pouze předpis, kterým zaměstnavatel stanoví mzdová
a ostatní práva zaměstnanců. Vnitřní předpis, který práva (nároky)
zaměstnanců neuvádí, a ani stanovit nemůže, není vnitřním předpisem pro
pracovněprávní účely. Zejména mezi ně nepatří písemná opatření zaměstnavatele,
vnitrofiremní úkony, řídící akty a metodické postupy, organizační řády
a další předpisy, které nestanoví práva, z nichž je oprávněn
zaměstnanec. Základním znakem vnitřního předpisu podle § 305 ZP
je, že zaměstnanci mohou nároky v nich uvedené uplatňovat v krajním
případě (nevyhoví-li zaměstnavatel) u soudu, jako ostatní nároky
vyplývající ze ZP. To u ostatních vnitřních předpisů
zaměstnavatele, které nejsou vydávány podle § 305 ZP, nepřichází
v úvahu.
Vnitřní předpis
musí být písemný, v souladu s právními předpisy, nesmí být vydaný se
zpětnou účinností, mzdová práva musí v něm být stanovena před začátkem
výkonu práce. Musí být vydán nejméně na dobu jednoho roku, ale práva týkající
se odměňování mohou být i na dobu kratší.
Vnitřní předpis
patří mezi legislativní opatření, které zaměstnavatel nemusí vydávat. Je
to rozdíl od jiných předpisů, které zaměstnavatel musí vydat. Mezi ně patří
např. předpis k poskytování ochranných pracovních prostředků, který
zaměstnavatel musí vydávat po zhodnocení rizik vyplývající z práce,
i kdyby zaměstnával např. jen jednoho zaměstnance.
Mezi předpisy,
které zaměstnavatel může vydávat, patří dále např. opatření k vymezení
vážných provozních důvodů nebo důvodů spočívající ve zvláštní povaze práce,
kterou má zaměstnanec vykonávat v pracovním poměru na dobu určitou podle
§ 39 odstavec 4 zákoníku práce. Zaměstnavatel může uvedené důvody vymezit ve
vnitřním předpise. Potom nemusí omezovat pracovní poměr na dobu určitou jen
na dva roky.
Je nutno
rozeznávat platnost a účinnost vnitřního předpisu. Platný je
od jeho vydání (podpisu statutárním orgánem) a účinný je ode dne, na něhož
je účinnost stanovena.
Více již
najdete v měsíčníku Poradce 13/2021.
Řada daňových
poplatníků žije v obavách před kontrolou finančního úřadu. Často neznají nejen
své povinnosti, ale i svá práva. V následujícím příspěvku se pokusíme
tuto problematiku podrobněji objasnit.
1.
Prekluze vyměření daně
Právní úprava daná
daňovým řádem
Základním průvodcem
problematikou kontroly nám bude zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád,
v platném znění (dále jen „daňový řád“)
Daňový řád
zakotvuje úpravu prekluze v § 148. Z něj vyplývá, že:
Daň nelze stanovit
po uplynutí lhůty pro stanovení daně, která činí 3 roky. Lhůta pro
stanovení daně počne běžet dnem, v němž uplynula lhůta pro podání řádného
daňového tvrzení, nebo v němž se stala daň splatnou, aniž by zde byla
současně povinnost podat řádné daňové tvrzení.
Lhůta pro
stanovení daně končí nejpozději uplynutím 10 let od jejího počátku.
Příklad 1
Daňové přiznání
k dani z příjmů za rok 2018 bylo nutno podat do 1. dubna 2019.
Od 2. dubna 2019
začala běžet tříletá prekluzivní lhůta pro doměření daně a skončí 2. dubna
2022. I kdyby došlo k jejímu prodloužení z důvodů popsaných
v dalším textu, nemůže být přesažen horizont deseti let, tedy maximálně do
2. dubna 2029.
Lhůta pro stanovení
daně se prodlužuje o 1 rok, pokud v posledních 12 měsících před
uplynutím dosavadní lhůty pro stanovení daně došlo k
a) podání
dodatečného daňového tvrzení nebo oznámení výzvy k podání dodatečného daňového
tvrzení, pokud tato výzva vedla k doměření daně,
b) oznámení
rozhodnutí o stanovení daně,
c) zahájení
řízení o mimořádném opravném nebo dozorčím prostředku,
d) oznámení
rozhodnutí ve věci opravného nebo dozorčího prostředku, nebo
e) oznámení
rozhodnutí o prohlášení nicotnosti rozhodnutí o stanovení daně.
Příklad 2
Daňové přiznání
k dani z příjmů rok 2018 bylo nutno podat do 1. dubna 2019.
Od 2. dubna 2019
začíná běžet tříletá prekluzivní lhůta pro doměření daně a skončí 2. dubna
2022.
Dejme
tomu, že 2. ledna 2022 bude podáno dodatečné daňové přiznání za rok 2018.
Prekluzivní lhůta pak neuplyne 2. dubna 2022, ale o rok později, tedy 2.
dubna 2023. Pokud by bylo dodatečné daňové přiznání podáno např. 5. února 2020,
pak by se podle tohoto ustanovení prekluzivní lhůta o rok neprodlužovala.
Byla-li před
uplynutím lhůty pro stanovení daně zahájena daňová kontrola, podáno řádné
daňové tvrzení nebo oznámena výzva k podání řádného daňového tvrzení, běží
lhůta pro stanovení daně znovu ode dne, kdy byl tento úkon učiněn.
Příklad 3
Daňové přiznání
k dani z příjmů za rok 2018 bylo nutno podat do 1. dubna 2019.
Od 2. dubna 2019
začala běžet tříletá prekluzivní lhůta pro doměření daně a skončí 2. dubna
2022. 7. ledna 2020 však byla zahájena daňová kontrola daně z příjmů za
rok 2018.
Nová tříletá
prekluzivní lhůta na rok 2018 tak běží od 7. ledna 2020 a skončí 7. ledna
2023. (Prekluzivní lhůtu protrhlo zahájení kontroly, nikoli její ukončení).
Lhůta pro stanovení
daně neběží po dobu:
a) řízení,
které je v souvislosti se stanovením daně vedeno před soudem ve správním
soudnictví a před Ústavním soudem,
b) řízení
o otázce, o níž je příslušný rozhodnout soud a která je nezbytná
pro správné stanovení daně,
c) trestního
stíhání pro daňový trestný čin související s touto daní,
d) od zmeškání
odvolací lhůty proti rozhodnutí o stanovení daně až do oznámení rozhodnutí
o jejím navrácení v předešlý stav,
e) od marného
uplynutí úložní doby až do dne doručení rozhodnutí, kterým je prohlášena
neúčinnost doručení rozhodnutí vydaného v nalézacím řízení, nebo
f) ode dne odeslání
žádosti o mezinárodní spolupráci při správě daní až do dne obdržení
odpovědi na tuto žádost nebo do dne odeslání oznámení o ukončení
mezinárodní spolupráce při správě daní v dané věci.
Příklad 4
U daňového
subjektu byla zahájena kontrola. Prekluzivní lhůta měla uplynout 2. dubna 2020.
2. března 2019 správce daně v rámci mezinárodní spolupráce požádal své
italské kolegy o výslech dodavatele kontrolované firmy. Z Itálie
přišla odpověď až za dva roky – 2. března 2021.
Po dobu 2. března
2019 – 2. března 2021 neběžela prekluzivní lhůta, skončí tedy o dva roky
později – 2. dubna 2022.
Prodloužení
prekluzivních lhůt (i opakované) má však, podobně své hranice:
Lhůta pro
stanovení daně končí nejpozději uplynutím 10 let od jejího počátku.
S výkladem
možného prodloužení prekluzivních lhůt však ještě nekončíme. Zajímavá situace
nastane v případě, kdy v dané oblasti bude spáchán trestný čin.
Daňový řád pak
stanovuje (zcela bez ohledu na výše uvedený výklad o prekluzi) samostatné
lhůty:
V důsledku
jednání, které bylo předmětem pravomocného rozhodnutí soudu o spáchání
daňového trestného činu, lze daň stanovit do konce druhého roku následujícího
po roce, v němž nabylo rozhodnutí soudu právní moci, bez ohledu na to, zda
již uplynula lhůta pro stanovení daně.
Příklad 5
Daňové přiznání
k dani z příjmů za rok 2018 bylo nutno podat do 1. dubna 2019.
Od 2. dubna 2019
začala běžet tříletá prekluzivní lhůta pro doměření daně a skončila by 2.
dubna 2022.
V roce 2024 však
nabylo právní moci rozhodnutí soudu o tom, že byl spáchán daňový trestný
čin. Bez ohledu na všechna předešlá ustanovení pak je možno stanovit daň do
konce roku 2026.
Dále z daňového řádu můžeme zjistit, že:
„Pokud
daňový subjekt podá řádné daňové tvrzení nebo dodatečné daňové tvrzení
a současně tvrzenou daň včetně jejího příslušenství uhradí, je-li toho
třeba pro zánik trestnosti daňového trestného činu z důvodu účinné
lítosti, lze daň stanovit bez ohledu na to, zda již uplynula lhůta pro stanovení
daně.“
Tato
úprava reaguje na skutečnosti, které občas nastávaly díky nekoordinaci
dřívějšího zákona o správě daní a poplatků a trestněprávní
úpravy, kdy mohla nastat situace, kdy daňový subjekt v rámci účinné
lítosti ve snaze zabránit odsouzení za daňový trestný čin provedl úhradu daně.
Pokud však již mezitím uplynula lhůta pro vyměření daně daná zákonem
o správě daní a poplatků, pak finanční úřad již daň vyměřit nemohl
a na poukázané finanční prostředky musel nahlížet jako na přeplatek daně.
Nyní tedy je možno daň v takových případech stanovit a platbu
přijmout, i když prekluzivní lhůty dle daňového řádu již předtím vypršely.
Kombinace daňového
řádu a ostatních zákonů
Ve výše uvedeném
textu byly zmíněny prekluzivní lhůty vyplývající z daňového řádu. Pokud
však má některý z jednotlivých daňových zákonů speciální úpravu, je nutno
přednostně vzít v úvahu i ji.
Zákon o daních
z příjmů v § 38r řeší prekluzi v případě daňové ztráty,
nesplnění podmínek v rámci finančního leasingu a investičních
pobídek. Pokud by tedy daňový subjekt vykázal daňovou ztrátu, kterou je možné
podle zákona o daních z příjmů odečítat od základu daně po
následujících pět let, pak, zjednodušeně řečeno, nemůže počítat se základní
tříletou prekluzivní lhůtou, ale ta se mu prodlouží o dalších pět let, po
které mohl být odečet ztráty uplatňován.
Příklad 6
Firma XYZ vykázala za
rok 2020 daňovou ztrátu.
Tu
může odečíst od základu daně v následujících pěti létech, tedy nejpozději
v daňovém přiznání za rok 2025. Zkontrolovat ji pak bude možno do 2. dubna
2028.
Příklad 7
Dejme tomu, že firma
z předcházejícího příkladu za rok 2021 již vykáže zisk.
Ztráta z roku
2020 však způsobila, že prekluze roku 2021 skončí také až 2. dubna 2028.
Přednostně
kontrolované subjekty
V některých
případech je správci daně aplikována kontrola častěji než v jiných.
V oblasti daně z přidané hodnoty jsou to například ty, které vykazují
často nadměrný odpočet DPH nebo ty, které se čerstvě zaregistrovaly za plátce
DPH a hned v prvních přiznáních vykazují nárok na vysoký nadměrný
odpočet. Díky častým podvodům jsou též cílenější kontroly v rámci prodeje
pohonných hmot či alkoholu. Cenné informace též správci daně poskytují
kontrolní hlášení k DPH. Pokud se údaje vykázané odběratelem
a dodavatelem vzájemně neshodují, je pravděpodobnost prověřování ze strany
správce daně velmi vysoká.
V oblasti
daně z příjmů jsou pak na čelném místě ti, kteří jsou řadu let po sobě
ztrátoví. Obecně jsou pak také v podezření ti, u nichž se náhle
výrazně mění daňová povinnost (např. dlouho ziskoví, najednou vysoká ztráta).
Řada kontrol chodí též na udání spoluobčanů. Může se též stát, že daňový
subjekt obchoduje s firmou, která se dostala do podezření správců daně,
a tak je prověřován i on jako její obchodní partner. Též některé
druhy podnikání jsou častěji prověřovány (stánkaři, taxíkáři, distribuce
alkoholu a pohonných hmot apod.).
Namátková kontrola
Často se setkáváme
s otázkou, zda finanční úřad musí na začátku kontroly sdělit,
z jakého konkrétního důvodu přišel či zda může kontrolovat „namátkově“,
tedy zahájit kontrolu, u které nemá dopředu specifikované jasné
a konkrétní, odůvodněné podezření, že daňový subjekt postupoval při
zjišťování své daňové povinnosti chybně.
Z hlediska
daňových subjektů byl velice zajímavý nález Ústavního soudu z roku 2008,
který označil namátkovou kontrolu za nezákonnou.
Z judikatury
1. Nepřípustnost
namátkové kontroly (podle
nálezu Ústavního soudu I.ÚS 1835/07 ze dne 18. listopadu 2008)
„Jedním
z procesních oprávnění, jímž je správce daně v průběhu daňového
řízení nadán, je i daňová kontrola. Lze konstatovat, že daňové řízení
jako celek má, pokud jde o pořizování důkazů, vyšetřovací charakter:
správce daně je nadán celou řadou vyšetřovacích pravomocí k tomu, aby
realizoval zájem státu na zajištění toho, co „jeho jest”, tj. ověření,
přezkoumání a vymožení daňové povinnosti jednotlivce.
Daňová kontrola je
z tohoto pohledu specifická v tom, že „vyšetřovací” charakter
daňového řízení je v ní výrazně posílen. Z pohledu ústavněprávního
se tedy jedná o zákonem aprobované omezení osobní sféry jednotlivce. Takové
omezení, kromě toho, že musí být stanoveno zákonem, musí současně
sledovat určitý cíl a být ve vztahu k tomuto cíli přiměřené.
V podmínkách
materiálního právního státu je proto nezbytné trvat na požadavku, aby takové
omezení či narušení autonomní sféry jednotlivce mělo jasný a předem
seznatelný důvod, legitimující použití takového omezení, a takový důvod
musí spočívat v konkrétních skutečnostech. Jinak řečeno, v případě
daňové kontroly nemůže být takovým důvodem obecně formulovaný zájem státu na
výběru daní, který je účelem zákona o správě daní a poplatků, nýbrž musí
zde existovat konkrétními skutečnostmi podložené podezření, že konkrétní daňový
subjekt, u něhož je daňová kontrola zahajována zřejmě svou daňovou
povinnost nesplnil, nebo splnil, avšak v míře menší, než by měl.
V případě
daňového řízení to znamená, že použití daňové kontroly nemůže být zcela
svévolné, nýbrž je třeba vyžadovat existenci správcem daně formulovaných důvodů
k jejímu zahájení, tj. existenci konkrétních pochybností či podezření,
že daňovým subjektem původně přiznaná a správcem daně vyměřená (byť
i jen konkludentně) daň je nižší, než by měla být. Šlo by
o realizaci svévole, kdyby správce daně mohl provádět daňovou kontrolu
kdykoliv a bezdůvodně u libovolných daňových subjektů, resp.
v případech, kdy sám uzná za vhodné a takříkajíc „na zkoušku”.
Názor rozhodujícího
senátu však nebyl jednotný – přehlasovaná předsedkyně senátu si vyhradila právo
zveřejnit svůj odlišný názor, který se naopak klonil k tomu, že namátková
kontrola možná je. Tento „přehlasovaný“ názor však přijaly finanční orgány,
které se (s výjimkou daného konkrétního případu), odmítly rozhodnutím
Ústavního soudu řídit plošně a v namátkových kontrolách nadále
pokračují. Tomuto postupu pak svědčil i další vývoj judikatury.
2. Přípustnost
namátkové kontroly (podle
rozsudku Nejvyššího správního soudu 8 Afs 46/2009–46 ze 26. října 2009,
publikováno ve Sbírce rozhodnutí NSS 2/2010 pod č. 1983/2010) Zveřejněná právní
věta: „Správce daně nemusí při zahájení daňové kontroly u právnické
osoby disponovat konkrétním podezřením či pochybnostmi o řádném splnění
kontrolované daňové povinnosti“
Naplnění hlediska
potřebnosti Nejvyšší správní soud shledal v tom, že v případě
daňové kontroly jde o relativně šetrný z možných způsobů dotčení
autonomní sféry jednotlivce, a to s ohledem na široký katalog
oprávnění, jimiž daňový subjekt v rámci daňové kontroly disponuje,
a jejich reálnou a efektivní ochranu nejen v daňovém řízení, ale
zejména v případném soudním řízení správním.
Požadavek, aby
správce daně disponoval při zahájení daňové kontroly konkrétním podezřením či
pochybnostmi o řádném splnění daňové povinnosti nemá opodstatnění
a je v rozporu s pojmovým chápáním kontroly ve správním právu
jako takové. Navíc by znamenal negaci institutu daňové kontroly v daňovém
řízení.
3. Potvrzení
přípustnosti namátkové kontroly (podle
rozsudku Nejvyššího správního soudu 2 Aps 2/2009–52 ze dne 3. prosince 2009,
publikováno ve Sbírce rozhodnutí NSS 3/2010 pod č. 2000/2010)
„Nejvyšší správní soud plně respektuje a sdílí cíl, který sledoval
Ústavní soud v nálezu sp. zn. I. ÚS 1835/07: ochrana před svévolným
prováděním daňové kontroly a minimalizace zásahů správce daně do autonomní
sféry daňového subjektu. Ke stejnému cíli však lze dospět i jinými
prostředky, než volil Ústavní soud v citovaném nálezu; za situace, kdy
k efektivnímu dosažení ochrany stejných ústavně zaručených práv mohou
dostatečně sloužit prostředky plynoucí z ustálené judikatury Nejvyššího
správního soudu, přičemž Ústavní soud se touto výkladovou alternativou
nezabýval, je Nejvyšší správní soud oprávněn se od předmětného právního názoru
Ústavního soudu odchýlit.“
4. Nutnost sdělení
důvodů kontroly (podle
usnesení Ústavního soudu I.ÚS 378/10 ze dne 3. 11. 2010)
Ústavní
soud došel k názoru, že to byla právě stěžovatelka (a nikoli FÚ),
kdo řádně a včas neplnil ve sledovaném období roku 2006 a 2007
některé povinnosti v daňovém řízení týkající se podávaní daňových
přiznání (pozdní podání daňových přiznání k daní z příjmů právnických
osob , resp. chybějící předepsané náležitosti v žádostí o prodloužení
lhůt podání, neuhrazení správních poplatků s tím spojených)
a daňových nedoplatků. Nelze přehlédnout i to, že se na FÚ předvolaný
jednatel stěžovatelky ani nedostavil. Za této situace lze přisvědčit
finančnímu úřadu, že to byla právě sama stěžovatelku, která se zařadila mezi
rizikové daňové subjekty. Zahájení daňové kontroly u stěžovatelky, pro
kterou se FÚ rozhodl a jež přitom byla první kontrolou od roku 1996, tedy
od doby její registrace u správce daně, nelze tedy považovat za projev
šikany či nerovnosti (stěžovatelčiny diskriminace) v postavení
jednotlivých daňových subjektů.
Ústavní soud proto
dovozuje, že již výše uvedené neplnění daňových povinností v daném stádiu
daňového řízení svědčí o odlišnosti této souzené věci od stěžovatelkou
připomínaného nálezu Ústavního soudu ve věci sp. zn. I. ÚS 1835/07.
Od důvodu výběru určitého subjektu (v souzené věci stěžovatelky)
k zahájení daňové kontroly je přitom třeba odlišit zákonem vymezené
předpoklady daňové kontroly směřující k správnému stanovení daně, tj. k zjištění
nebo prověření daňového základu nebo jiné rozhodné okolnosti (§ 16 odst. 1
ZSDP). Zcela jinak je pak tomu u vytýkacího řízení, kde „vznik
pochybností” o správnosti nebo úplnosti daňového přiznání nebo hlášení
nutně vede správce daně k vydání příslušné výzvy (podrobněji srov. § 43
odst. 1 ZSDP).
To
lze ostatně přehledně a jednoznačně seznat z citovaného Protokolu,
kdy na otázku zmocněného zástupce stěžovatelky, zda „existují nějaké
pochybnosti o některém údaji uváděném společností E.T. Holding s.r.o.?”
správce daně odpověděl „Ne. Žádné specifické nejsou”. FÚ tedy při zahájení
daňové kontroly stěžovatelce jednoznačně sdělil, že „pochybnosti
o některém údaji uváděném společností E.T. Holding s.r.o.” ve vztahu
k předmětu kontroly, tj. zjištění nebo prověření daňového základu nebo
jiné okolnosti rozhodné pro správné stanovení daně nejsou dány. Toto
konstatování správce daně bylo – vzhledem k zahájení toliko daňové kontroly
a zákonným podmínkám uvedeným v § 16 odst. 1 ZSDP – zcela namístě.
(Poznámka: Jinými slovy, neexistence těchto pochybností sama o sobě
legitimitu daňové kontroly nezpochybňuje.)
Proto nezbývá než
uzavřít, že zmocněnému zástupci stěžovatelky byly důvody zahájení daňové
kontroly sděleny, byly vyjádřeny v protokolu, a FÚ konstatoval, že
nejsou specifické
Více již
najdete v měsíčníku DÚVaP 6-7/2021.