Do zákona
o zaměstnanosti byla novelou vložena nová ustanovení, ve kterých jsou
uvedeny podmínky pro přiznání příspěvku v době částečné práce. Jak dlouho
bude moci zaměstnanec příspěvek pobírat? Jaké jsou podmínky pro vznik nároku na
příspěvek? Jaká je výše příspěvku a jak se bude příspěvek vyplácet?
První údaje
o tzv. kurzarbeitu jsou již v novelách zákoníku práce (dále zák.práce)
před jeho druhým vydáním v roce 2006 jako č. 262/2006 Sb. Tento
pojem však nebyl a neměl by být v legislativní praxi podle
Legislativních pravidel vlády používán, jednalo se a jedná o tzv.
částečnou nezaměstnanost.
V ustanovení
§ 209 zák. práce se uvádělo, že o jinou překážku v práci jde
také tehdy, kdy zaměstnavatel nemůže přidělovat zaměstnanci práci
v rozsahu týdenní pracovní doby z důvodu dočasného omezení odbytu
jeho výrobků nebo omezení poptávky po jím poskytovaných službách.
Toto znění platí
dosud i po schválené novele Poslaneckou sněmovnou a Senátem 9. června
2021. Z § 209 zák. práce pouze byl vypuštěn pojem „částečná
nezaměstnanost,“ ale zásadně byla přepracována právní úprava tzv. příspěvku
v době částečné práce (dále „příspěvek.). Jde rozhodně
o vhodnější pojem, než v období koronaviru velmi často používaný
termín „ částečná nezaměstnanost.“
Do zákona
o zaměstnanosti č. 435/2004 Sb., (dále ZOZ), byla novelou
vložena nová ustanovení § 120a až 120f. Jsou v něm uvedeny podmínky
pro přiznání příspěvku. Dosavadní § 115 upravující příspěvek v době
částečné nezaměstnanosti byl zrušen.
PO DOBU NEJVÝŠE 12
MĚSÍCŮ má zaměstnanec
v pracovním poměru při splnění stanovených podmínek nárok na příspěvek v době
částečné práce. Příspěvek nelze poskytnout zaměstnavateli, který je uveden
v § 109 odst. 3 zák.práce. Jedná se např.
o zaměstnavatele, kterým je stát, územní samosprávný celek, státní fond,
příspěvková organizace, jejíž náklady na platy jsou plně zabezpečovány
z příspěvku na provoz poskytovaného z rozpočtu zřizovatele nebo
z úhrad podle zvláštních předpisů.
Příspěvek se bude
poskytovat zaměstnavateli na zaměstnance, jehož pracovní poměr trvá ke dni
oznámení příslušných (zákonných) skutečností zaměstnavatelem úřadu práce
alespoň 3 měsíce. Před tím je
však zaměstnavatel povinen písemně informovat zaměstnance o tom, že
nastala překážka v práci na jeho straně, na jejímž základě bude
zaměstnavateli poskytován příspěvek v době částečné práce.
Podrobnosti
v nařízení vlády
Poskytování příspěvku
stanoví vláda nařízením v případě, že je závažným způsobem ohrožena
ekonomika České republiky anebo její odvětví z hospodářských důvodů, které
jsou charakterizovány ekonomickými ukazateli. Důvodem může být např. živelní
událost spočívající v přírodní pohromě nebo epidemii, kybernetickém útoku
nebo jiné mimořádné situaci, která je způsobena vyšší mocí.
Vláda může nařízení
vydat po projednání v Radě hospodářské a sociální dohody. Rovněž může
omezit jeho poskytování na část území České republiky nebo na odvětví ekonomiky
a na určitý okruh zaměstnavatelů a stanoví jim závazné ukazatele.
V takovém případě nařízení vlády určí způsob posouzení naplnění závazných
ukazatelů státní orgán, který bude oprávněn k posouzení, kontrole
a vydání stanoviska o splnění závazných ukazatelů s určením
lhůty pro jeho vydání.
Důležité je, že
v nařízení vlády může být poprvé stanovena doba poskytování příspěvku na 6
měsíců. Může však být prodloužena vždy maximálně o 3 měsíce, a to až
do vyčerpání její maximální délky 12 měsíců.
Podmínkou pro
vznik nároku
na poskytování
příspěvku je existence překážek v práci na straně zaměstnavatele
z důvodů stanovených zákonem, což bude mít za následek nepřidělování
práce zaměstnancům v rozsahu nejméně 20 % a nejvíce 80 %
týdenní pracovní doby rozvržené jim v písemném rozvrhu směn na příslušný
kalendářní měsíc. Při 40 hodinovém týdenním rozsahu pracovní doby to
znamená úbytek práce v rozsahu 8 až 32 hodin u jednoho zaměstnance. Snížení
potřeby výkonu práce se bude sledovat u každého jednotlivého zaměstnance.
Příspěvek neposkytne úřad práce na zaměstnance, kteří budou mít zvláštní rozvrh
pracovní doby podle § 86 a 87 zák. práce (konto pracovní doby.) Jedná
se o způsob rozvržení pracovní doby, který smí zavést jen kolektivní
smlouva nebo vnitřní předpis u zaměstnavatele, u kterého nepůsobí
odborová organizace. Při uplatnění konta pracovní doby je zaměstnavatel povinen
vést účet pracovní doby a účet mzdy zaměstnance.
VÝŠE PŘÍSPĚVKU - Příspěvek bude zaměstnancům poskytovat úřad
práce prostřednictvím jejich zaměstnavatele za část týdenní pracovní doby
zaměstnance, po kterou mu zaměstnavatel nepřiděluje práci. Jeho výše je
80 % náhrady mzdy náležející zaměstnanci a pojistného na sociální
zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti vypočteného
z této části náhrady mzdy, kterou má zaplatit zaměstnavatel jako
poplatník. Maximální výše příspěvku činí měsíčně 1,5 násobek průměrné mzdy
v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí kalendářního roku
předcházejícího kalendářnímu roku, ve kterém bude příspěvek poskytován.
Pro rok 2021 je tato
mzda podle Sdělení MPSV č. 574/2020 Sb. z 23. 12. 2020 ve
výši 34 611 Kč. Pro účely příspěvku je tedy jeho maximální výše na
zaměstnance v roce 2021 částka 51 916 Kč.
Příspěvek podle průměrného výdělku
O výši příspěvku 80 %
rozhoduje průměrný čistý hodinový výdělek zaměstnance. Při jeho výpočtu se
vychází z právní úpravy průměrného výdělku v zákoníku práce. Ten se
zjistí z hrubé mzdy zúčtované zaměstnanci k výplatě v rozhodném
období a z odpracované doby v tomto období (§ 353
odst. 1 zák.práce). Rozhodným obdobím je zpravidla předchozí kalendářní
čtvrtletí.
Příklad 1
Zaměstnanec
s týdenní pracovní dobou 40 hodin odpracoval ve 2. čtvrtletí 5200 hodin
a měl měsíční mzdu 22 000 Kč. Průměrný hrubý hodinový výdělek se
zjistí jako podíl hrubé mzdy zaměstnance a jím odpracované doby
v rozhodném období: 3x 22 000 Kč: 520 = 126,92 Kč. Dále se
vypočítá průměrný hrubý měsíční výdělek podle § 356 odst. 2 zák.práce
tak, že se průměrný hodinový výdělek zaměstnance vynásobí jeho týdenní pracovní
dobou a koeficientem 4,348, který vyjadřuje průměrný počet týdnů
připadajících na 1 měsíc v průměrném roce: 126,92 Kč 40 x 4,348=
22,073 Kč. Z této částky se zjistí průměrný měsíční čistý výdělek
odečtením pojistného a zálohy na daň podle podmínek a sazeb
v daném měsíci: 22,073 Kč – 2 305 Kč (odvod) – 2100 Kč
(odvod) = 17 668 Kč. Průměrný hodinový čistý výdělek, který je
rozhodující pro poskytnutí příspěvku, se zjistí dělením průměrného měsíčního
čistého výdělku týdenní pracovní dobou zaměstnance a koeficientem 4,348
takto: 17 668 Kč děleno 40 hodinami a děleno 4,348 = 101,58 Kč.
PODMÍNKOU PRO POSKYTNUTÍ PŘÍSPĚVKU je oznámení zaměstnavatele krajské pobočce
Úřadu práce, v jejímž obvodu má sídlo zaměstnavatel, který je právnickou
osobou, nebo v jejímž obvodu má bydliště zaměstnavatel, který je fyzickou
osobou.
Oznámení musí
obsahovat např.
-
identifikační údaje
zaměstnavatele,
-
místo a předmět
podnikání nebo místo a předmět činnosti zaměstnavatele, a bližší
označení částí zaměstnavatele, člení–li se zaměstnavatele na části,
-
celkový počet zaměstnanců,
případně počet v jednotlivých částech,
-
důvod poskytnutí příspěvku
v době + částečné práce a předpokládané období jeho čerpání,
-
předpokládaný počet
zaměstnanců, na které má být příspěvek poskytnut.
Trvání pracovního poměru
Důležitou podmínkou pro poskytnutí příspěvku
je prohlášení zaměstnavatele, že se zaměstnancem, na něhož bude poskytován
příspěvek, nerozváže pracovní poměr z důvodů uvedených v § 52
písm. a) až c) zák.práce. Jedná s e o důvody spočívající
v organizačních změnách, např. nadbytečnost zaměstnance, sloučení nebo
rozdělení zaměstnavatele apod. Doba trvání tohoto závazku odpovídá období,
za které je tento příspěvek poskytován. Tento zákaz skončení pracovního
poměru z uvedených důvodů bude trvat ještě po dobu počínající dnem
následujícím po dni, k němuž byl o poskytování příspěvku ukončeno.
Délka odpovídá polovině počtu kalendářních měsíců, za které byl příspěvek na
tohoto zaměstnance poskytnut.
Příklad 2
Byl-li příspěvek poskytnut na dobu šesti měsíců, zákaz
nerozvázat pracovní poměr bude trvat ještě tři měsíce po ukončení poskytování
příspěvku.
Účast na školení
Zaměstnavatel bude mít ještě řadu povinností
v oblasti udržování nebo prohlubování kvalifikační úrovně zaměstnanců, na
které bude poskytnut příspěvek. K tomu účelu uzavře s úřadem práce
dohodu. Zaměstnancům umožní např. v době, kdy pro něj nebude mít práci,
účastnit se různých aktivit, které bude úřad práce zabezpečovat nebo
zprostředkovávat. Jedná se např. o školení pro zájemce o zaměstnání, různé
druhy rekvalifikací, kursy, semináře apod. Těmto zaměstnanců musí poskytnout
náhradu mzdy, pokud by se jednalo o „školící“ akce v pracovní době
zaměstnance.
VÝPLATA PŘÍSPĚVKU - Proces poskytnutí příspěvku bude představovat
minimální administrativní zátěž. Zaměstnanci bude vyplacen stejně jako mzda
nebo náhrada mzdy za příslušný měsíc a bude splatný do 8 kalendářních
dnů ode dne doručení úplného a řádně vyplněného přehledu podle
§ 120e) ZOZ zaměstnavatelem příslušné pobočce úřadu práce.
V elektronickém přehledu podle zákona
č. 297/2016 Sb. o službách vytvářejících důvěru pro elektronické
transakce, musí zaměstnavatel uvést:
-
identifikační údaje všech
zaměstnanců, na které byl příspěvek poskytnut,
-
den vzniku pracovního
poměru a délku týdenní pracovní doby jednotlivých zaměstnanců, včetně
informace, že s e jedná o pracovní poměr trvající po dobu určitou
nebo po dobu určitou a dobu jeho trvání,
-
výši příspěvku
v době trvání částečné práce u jednotlivých zaměstnanců,
-
počet rozvržených hodin
jednotlivým zaměstnancům podle § 84 zák.práce a počet hodin trvání
překážky v práci,která byla důvodem pro poskytnutí příspěvku,
-
údaj o evidenci
odpracované pracovní doby jednotlivých zaměstnanců podle § 96 zák. práce
a výši jejich průměrného výdělku.
Kdy vrátit příspěvek?
V případě, že by zaměstnavatel nesplnil některou
povinnost stanovenou novelou ZOZ, musí poskytnutý příspěvek nebo jeho poměrnou
část vrátit úřadu práce. Je to tehdy, jestliže:
-
mu byl vyplacen neprávem
nebo v nesprávné výši na základě nesprávných údajů, které sdělil úřadu
práce,
-
nesplnil závazek
vyplývající z jeho prohlášení k zákazu skončení pracovního poměru
nebo neumožnil účast zaměstnance na různých formách školení a jiných akcí
úřadu práce.
Příspěvek musí vrátit do 30 kalendářních dnů ode dne
doručení výzvy úřadu práce.
Nevrácení příspěvku je porušením rozpočtové kázně a bude postihováno
odvodem podle zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech.
Novela zákona
o zaměstnanosti č. 248/2021 Sb.,
která upravuje
podmínky pro příspěvek v době částečné práce, nabyla účinnosti 1. července
2021. Je vhodné podotknout, že cesta k přijetí nové právní úpravy
příspěvku při částečné práci nebyla jednoduchá. Pozměňovací připomínky
k původnímu návrhu Ministerstva práce a sociálních věcí ze září 2020
byly ze strany odborů, Hospodářské komory i zástupců zaměstnavatelů.
Nakonec došlo po vzájemné dohodě k vypořádání připomínek a návrh
novely byl přijat zákonodárnými orgány. Senát neměl k navržené právní
úpravě zásadní připomínky.
Více již
najdete v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále 9/2021.
Stát je plátcem
zdravotního pojištění prostřednictvím státního rozpočtu České republiky za
nezaopatřené děti, kdy se nezaopatřenost dítěte posuzuje podle zákona
č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších
předpisů (dále jen zákon č. 117/1995 Sb. nebo zákon o státní
sociální podpoře).
Za nezaopatřené
dítě se považuje dítě do skončení povinné školní docházky a poté, nejdéle
však do 26 let věku, jestliže:
a) se soustavně
připravuje na budoucí povolání (§ 12 až § 15 zákona č. 117/1995
Sb.), nebo
b) se nemůže
soustavně připravovat na budoucí povolání nebo vykonávat výdělečnou činnost pro
nemoc nebo úraz, anebo
c) z důvodu
dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu je neschopno vykonávat soustavnou
výdělečnou činnost.
Jako nezaopatřené
dítě, za které je ve zdravotním pojištění plátcem pojistného stát, se osoba
považuje po uvedené období a za stanovených podmínek.
Za studium na
středních školách se považuje například studium na gymnáziu, konzervatoři,
střední odborné škole, vyšší odborné škole, středním odborném učilišti. Za
studium na střední škole se naopak nepovažuje dálkové, distanční, večerní nebo
kombinované studium na střední škole, je-li dítě v době takového studia
výdělečně činné podle § 10 zákona o státní sociální podpoře nebo má
nárok na podporu v nezaměstnanosti nebo podporu při rekvalifikaci.
Studium na vysoké
škole (v jakékoli formě,
tedy i kombinovaně) se považuje za soustavnou přípravu dítěte na budoucí
povolání ve smyslu ustanovení § 12 odst. 1 písm. a) zákona
č. 117/1995 Sb., a to bez ohledu na výkon zaměstnání.
V zákoně
o vysokých školách je uvedeno, že dnem ukončení studia je den, kdy byla
vykonána státní zkouška předepsaná na závěr studia nebo její poslední část.
Není zde stanoveno, v jakém termínu musí být státní zkouška vykonána, zda
v termínu řádném, nebo „náhradním“. Podmínkou je, že studium musí být
ukončeno vykonáním stanovené zkoušky. Do dne takového ukončení studia (anebo
obecně do dovršení 26 let věku) zůstává osoba studentem a tím
i nezaopatřeným dítětem s platbou pojistného státem.
Od 1. ledna 2018 je
stát plátcem pojistného za osoby starší 26 let studující prvně
v doktorském studijním programu uskutečňovaném vysokou školou v České
republice ve standardní době v prezenční formě studia, pokud nejsou
zaměstnanci nebo osobami samostatně výdělečně činnými podle § 5 zákona
č. 48/1997 Sb. ve znění pozdějších předpisů; za dobu uvedeného studia
se pro daný účel považuje také kalendářní měsíc, v němž osoba ukončila
uvedené studium. Aby mohl být tento student zařazen u zdravotní pojišťovny
do kategorie osob, za které platí pojistné stát, nesmí být ve zdravotním
pojištění zaměstnancem nebo osobou samostatně výdělečně činnou.
589. Studenti
a jejich výdělečná činnost
Výdělečná činnost
studentů, tedy zaměstnání nebo samostatná výdělečná činnost, má v oblasti
zdravotního pojištění četná specifika zejména s ohledem na skutečnost, že
tyto pojištěnce řadíme mezi osoby, za které platí pojistné stát.
Jaké formy
pracovněprávního vztahu lze se studentem uzavřít?
Podle zákoníku práce
je v podstatě možné uzavřít se studentem jakýkoli smluvní vztah, což
znamená, že student, který si chce (nejen) o prázdninách přivydělat, může
se zaměstnavatelem podepsat dohodu o provedení práce, dohodu
o pracovní činnosti nebo se nechat zaměstnat na „klasický“ pracovní poměr.
Ve zdravotním
pojištění není řešena problematika tzv. zaměstnání malého rozsahu. Pokud je
však na základě pracovní smlouvy zúčtován za rozhodné období kalendářního
měsíce jakýkoli příjem (tedy i nižší než 3 500 Kč), pojistné se
odvádí, u studentů bez ohledu na minimální vyměřovací základ – minimální
mzdu. U pracovní smlouvy (a obdobně například i u odměn
členů statutárních orgánů) nehraje rozhodná částka 3 500 Kč žádnou roli
a pojistné se odvádí vždy.
Osoba činná na
základě dohody (dohod) o pracovní činnosti není považována ve zdravotním
pojištění za zaměstnance tehdy, pokud její příjem nedosáhl v kalendářním
měsíci částky, která je podmínkou pro její účast na nemocenském pojištění, čili
nebylo dosaženo tzv. „započitatelného příjmu“, který v roce 2021
představuje částka 3 500 Kč.
Od ledna 2012 se
musejí zaměstnavatelé ve zdravotním pojištění zabývat i dohodami
o provedení práce. Podmínkou pro přihlášení osoby jako zaměstnance
a následnou úhradu pojistného podle zákona je výše příjmu přesahujícího
v kalendářním měsíci u této dohody (dohod) 10 000 Kč. Pokud tato
podmínka splněna není, zaměstnavatel dohody o provedení práce „neřeší“.
Ve zdravotním
pojištění se pro účel vzniku zaměstnání sčítají v rámci rozhodného období
kalendářního měsíce příjmy z více dohod o pracovní činnosti nebo
dohod o provedení práce u jednoho zaměstnavatele.
590. Ukončení
studia na střední škole a nezaopatřenost
Student ukončil
střední školu maturitou v květnu a po prázdninách již nebude
pokračovat v dalším studiu. Na část měsíce července 2021 má sjednanou
brigádu, pracovní činnost bude vykonávána v období od 1. 7. do 30. 7.
včetně. Na základě dohody o pracovní činnosti činí výše odměny 10 800
Kč. V měsíci srpnu pracovat nebude.
Do kdy je
student nezaopatřeným dítětem a jak postupuje zaměstnavatel?
Do konce června platí
za tohoto studenta pojistné na zdravotní pojištění stát. Vzhledem k tomu,
že uzavřená dohoda o pracovní činnosti netrvá po celý kalendářní měsíc
červenec, je tento bývalý student i nadále nezaopatřeným dítětem, osobou,
za kterou platí pojistné stát.
Povinnosti
zaměstnavatele:
-
nejpozději do 9. 7. se
přihlásí u zdravotní pojišťovny (u které je bývalý student pojištěn)
prostřednictvím formuláře „Hromadné oznámení zaměstnavatele“ k platbě
pojistného za tohoto zaměstnance kódem „P“ s datem 1. 7.,
-
nejpozději do 9. 8. se
odhlásí od platby pojistného za tohoto zaměstnance kódem „O“ k datu 30.
7.,
-
pojistné za měsíc červenec
ve výši 1 458 Kč odvede zdravotní pojišťovně nejpozději k datu 20. 8.
Pojistné bude vypočteno z hrubé mzdy 10 800 Kč a osoba bude započtena
do počtu zaměstnanců na Přehledu o platbě pojistného zaměstnavatele za
měsíc červenec.
V období obou
prázdninových měsíců nemá pojištěnec v daných souvislostech žádné
povinnosti, řešit musí až měsíc září a měsíce následující, jak je dále
uvedeno. Nárok na zařazení do kategorie osob, za které platí pojistné stát, by
měl tento bývalý student i v případě, kdyby byl v měsíci srpnu
zaměstnán také pouze po část tohoto měsíce nebo by měl po část měsíce nárok na
podporu v nezaměstnanosti nebo podporu při rekvalifikaci.
591.
Přihlašování a odhlašování studentů – zaměstnanců
Stanovení
vyměřovacího základu, jakož i přihlašování zaměstnanců k platbě
pojistného není ve zdravotním pojištění vázáno na jejich účast na nemocenském
pojištění.
Jak
zaměstnavatel plní u studentů oznamovací povinnost?
U pracovní
smlouvy se za den nástupu zaměstnance do zaměstnání považuje den, ve kterém
zaměstnanec nastoupil do práce, a za den ukončení zaměstnání se považuje
den skončení pracovního poměru. Bude-li zaměstnavatel zaměstnávat studenta na
základě dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce, pak
jej přihlašuje u zdravotní pojišťovny kódem „P“ ke dni, ve kterém poprvé
po uzavření dohody začal student vykonávat sjednanou práci, a odhlašuje
jej kódem „O“ ke dni, jímž uplynula doba, na kterou byla příslušná dohoda
sjednána, za podmínky, že zúčtovaný příjem činí za rozhodné období kalendářního
měsíce:
-
u dohody (dohod)
o pracovní činnosti alespoň 3 500 Kč,
-
dohody (dohod)
o provedení práce více než 10 000 Kč.
Při zaměstnávání
studentů se jedná o osobu, za kterou je plátcem pojistného i stát.
V této souvislosti používá zaměstnavatel při zahájení zaměstnání současně
kódu „G“, kterým oznamuje nástup nezaopatřeného dítěte, tj. učně, studenta
střední nebo vysoké školy, do zaměstnání v průběhu studia, a to vždy
společně s kódem „P“. Kód „G“ se rovněž použije i v případě
přiznání nezaopatřenosti dítěte v průběhu zaměstnání.
Pokud student
například končí brigádu (anebo i zaměstnání) a nadále pokračuje ve
studiu, oznámí zaměstnavatel zdravotní pojišťovně pouze ukončení sjednaného
pracovněprávního vztahu kódem „O“. V těchto případech zaměstnavatel
nepoužívá kód „F“, kterým by fakticky ukončil evidenci studenta – pojištěnce –
v kategorii osob, za které je plátcem pojistného stát. Z praktického
hlediska slouží kód „F“ k oznámení ukončení nezaopatřenosti, zpravidla
v souvislosti s tzv. posledními prázdninami nebo dovršením věku 26
let.
592. Registrace
brigádníků ve „státní kategorii“ u zdravotní pojišťovny
Aby mohl
zaměstnavatel za zaměstnaného studenta odvádět pojistné na zdravotní pojištění
ze skutečně dosaženého příjmu bez povinnosti dopočtu do minimálního
vyměřovacího základu, musí mít jednoznačně potvrzeno, že za tuto osobu je ve
zdravotním pojištění stát plátcem pojistného po celý kalendářní měsíc.
Jakým způsobem
musí být zaměstnavateli tato skutečnost doložena?
U studentů to
obvykle znamená posoudit, zda jsou mladší 26 let věku s potřebou doložení
potvrzení o studiu. Studenti, kteří po prázdninách plynule pokračují ve
studiu na střední nebo vysoké škole, zůstávají nezaopatřenými dětmi po celou
dobu prázdnin bez ohledu na skutečnost, zda vykonávají výdělečnou činnost, či
nikoli. Naopak studenti, kteří ukončí studium na střední škole a po
prázdninách již v dalším studiu nebudou pokračovat, jsou v období
tzv. „posledních prázdnin“ nezaopatřenými dětmi v měsících červenci
a srpnu za předpokladu, že zaměstnání nebo výkon samostatné výdělečné
činnosti netrvají po celý kalendářní měsíc ani po celý kalendářní měsíc
nepobírají podporu v nezaměstnanosti nebo podporu při rekvalifikaci.
U studentů řádně
končících vysokou školu je nárok na nezaopatřenost ještě v kalendářním
měsíci následujícím po kalendářním měsíci, ve kterém toto studium ukončili,
taktéž za podmínky, že po celý tento kalendářní měsíc nevykonávají výdělečnou
činnost anebo nepobírají podporu v nezaměstnanosti nebo podporu při
rekvalifikaci.
593. Vyměřovací
základ
Do vyměřovacího
základu zaměstnaného studenta se zahrnují stejné položky příjmu jako
u kteréhokoli jiného zaměstnance.
Řeší
zaměstnavatel u zaměstnaného studenta problematiku minimálního
vyměřovacího základu?
Vyměřovacím základem
pro placení pojistného je u studenta skutečně dosažený příjem bez
povinnosti dopočtu do minimálního vyměřovacího základu (výjimku představuje
například zaměstnání po celý kalendářní měsíc červenec nebo srpen v období
tzv. „posledních prázdnin“ po ukončení studia na střední škole v situaci,
že osoba nepokračuje v dalším studiu).
V příslušném
měsíci taktéž zaměstnavatel započítává tuto osobu do celkového počtu
zaměstnanců včetně započtení jeho příjmu do úhrnné částky vyměřovacího základu
a částky pojistného. Tyto údaje sděluje zaměstnavatel každý měsíc
příslušné zdravotní pojišťovně v Přehledu o platbě pojistného
zaměstnavatele.
594. Přerušení
studia
Student
v únoru přerušil studium z důvodu odchodu ze školy
a v měsíci květnu bude skládat přijímací zkoušku na vyšší odbornou
školu.
Musí se student
přihlásit k placení zdravotního pojištění předtím, než začne opět
navštěvovat školu?
Vzhledem k tomu,
že k přerušení studia došlo v průběhu měsíce února, má tato osoba
z pohledu zdravotního pojištění vyřešen ještě měsíc únor. Postačí, že tato
státní kategorie trvala po část kalendářního měsíce února, student bude muset
zdravotní pojišťovně dokladovat, ke kterému datu k přerušení (ukončení)
studia došlo. Od měsíce března si bude muset tato osoba řešit svůj pojistný
vztah, a pokud
-
nebude zaměstnána nebo
-
nebude podnikat jako OSVČ
nebo
-
nebude registrována
u zdravotní pojišťovny v některé z kategorií osob, za které
platí pojistné stát, anebo
-
nebude jinak vyňata
z českého systému veřejného zdravotního pojištění (třeba výkonem výdělečné
činnosti v rámci Evropské unie podle koordinačních nařízení EU
č. 883/2004 a 987/2009),
-
bude si platit pojistné
sama, tedy stane se od 1. 3. 2021 ve zdravotním pojištění osobou bez
zdanitelných příjmů s povinností přihlásit se do osmi dnů u zdravotní
pojišťovny do této kategorie a platit měsíční pojistné 2 052 Kč.
Pokud student začne
od září studovat na vyšší odborné škole, oznámí a doloží zahájení studia
zdravotní pojišťovně a naposledy zaplatí pojistné jako osoba bez
zdanitelných příjmů ve výši 2 052 Kč za měsíc srpen 2021.
595. Práce
v zahraničí
Jestliže je bývalý
student jazykově zdatný, může jít po skončení studia pracovat do zahraničí, kdy
je zapotřebí primárně rozlišit výkon výdělečné činnosti podle koordinačních
pravidel Evropské unie a práci v tzv. třetích zemích.
Které podmínky
platí pro osoby pracující v zahraničí?
Pokud se občan České
republiky rozhodne pracovat v rámci Evropské unie, postupuje se podle
nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004
o koordinaci systémů sociálního zabezpečení a nařízení Evropského
parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009, kterým se stanoví prováděcí
pravidla k nařízení č. 883/2004. S účinností od 1. 4. 2012 se
tato nařízení vztahují na občany a instituce ze Švýcarska a od 1. 6.
2012 jsou aplikována i vůči Norsku, Islandu a Lichtenštejnsku. To
znamená, že i v těchto čtyřech státech se postupuje podle uvedených
koordinačních pravidel Evropské unie.
Protože bylo koncem
roku 2020 dosaženo dohody mezi Spojeným královstvím a Evropskou unií
o obchodu a spolupráci, nedochází od roku 2021 ve zdravotním
pojištění z pohledu pojištěnce k zásadním změnám. Dohoda obsahuje
i protokol o sociálním zabezpečení, který zahrnuje i pravidla
pro zdravotní pojištění a poskytování zdravotních služeb, která prakticky
nemění nařízení o koordinaci systémů sociálního zabezpečení, aplikovaná
ještě po přechodné období roku 2020. Lze tak konstatovat, že veškeré běžné
situace jsou upraveny stejným způsobem, jako by Spojené království z EU
nevystoupilo.
Má-li český občan
v úmyslu vycestovat do některé z těchto zemí za účelem získání
zaměstnání, je českým pojištěncem do okamžiku, kdy práci v této zemi
získá. V případě potřeby může do doby získání zaměstnání čerpat zdravotní
péči v této zemi na základě Evropského průkazu zdravotního pojištění (European
Health Insurance Card – EHIC), který mu vystavila česká zdravotní pojišťovna
Jakmile český
pojištěnec začne v jiném členském státě vykonávat výdělečnou činnost,
podléhá právním předpisům příslušného státu. Stává se pojištěncem státu, ve
kterém pracuje a je mu vystaven místní doklad o nároku na zdravotní
péči. V této souvislosti pak přestává být českým pojištěncem a ztrácí
nárok na zdravotní péči z titulu EHIC, vystaveného českou zdravotní
pojišťovnou. Zahájení výkonu výdělečné činnosti v členském státě je český
občan povinen oznámit v zákonné osmidenní lhůtě své dosavadní české
zdravotní pojišťovně a současně vrací vystavený EHIC. Pokud je tedy
českému občanovi jednoznačně známo, od kterého data začne vykonávat výdělečnou
činnost v jiném členském státě, odhlásí se od tohoto data z českého
systému zdravotního pojištění. Jestliže již výdělečnou činnost v jiném
členském státě zahájil, musí tuto skutečnost oznámit dodatečně
(a neprodleně).
Po ukončení
výdělečné činnosti v jiném členském státě oznamuje český občan své české zdravotní pojišťovně,
že již opět podléhá českým právním předpisům v oblasti zdravotního
pojištění. Současně dokládá dobu pojištění v příslušném státě tak, aby po
něm nemohlo být požadováno doplacení pojistného za pojištěním nepokryté období.
Rozhodne-li se náš
občan pracovat v tzv. třetí zemi, tedy mimo státy výše uvedené a mimo
státy v režimu dvoustranné mezistátní smlouvy o sociálním
zabezpečení, zůstává i nadále účasten českého systému veřejného
zdravotního pojištění. Aby mu v této souvislosti nevznikl u zdravotní
pojišťovny problém, nabízejí se v podstatě dvě možnosti:
1. placení pojistného
jako osoba bez zdanitelných příjmů, což je v roce 2021 měsíčně částka 2
052 Kč, nebo
2. uplatnění
institutu dlouhodobého pobytu pojištěnce v cizině podle § 8
odst. 4 zákona č. 48/1997 Sb., kdy se musí jednat
o nepřetržitý pobyt delší šesti měsíců (pojištěnec se odhlašuje ze systému
veřejného zdravotního pojištění).
Podle bodu 1 může
pojištěnec kdykoli přijet zpět do České republiky a bude mít standardní
nárok na plnou péči v českém systému veřejného zdravotního pojištění.
Naproti tomu, pokud si vyřídí na zdravotní pojišťovně tzv. dlouhodobý pobyt
v cizině, nemá po dobu odhlášení ze systému nárok na poskytování hrazených
služeb a po návratu musí zdravotní pojišťovně doložit, že byl po celou
dobu v cizině zdravotně pojištěn.
596.
Pokračování studia na vysoké škole
Student
v červnu řádně ukončil studium na jedné vysoké škole a na jiné nebo
téže vysoké škole začal studovat 5. října.
Je student
v měsících červnu až říjnu nezaopatřeným dítětem?
V tomto případě
je splněna podmínka daná ustanovením § 14 odst. 2 písm. c) zákon
č. 117/1995 Sb., za tuto osobu (studenta) je nepřetržitě plátcem
pojistného stát. Podmínka nezaopatřenosti je splněna z toho důvodu, že doba
od ukončení studia na vysoké škole do dne, kdy se dítě stalo studentem téže
nebo jiné vysoké školy, pokud studium na téže nebo jiné vysoké škole
bezprostředně navazuje na ukončení studia na vysoké škole, činí nejdéle tři
celé kalendářní měsíce následující po kalendářním měsíci, v němž dítě
ukončilo (předcházející) studium na vysoké škole.
Kdyby ovšem student
začal studovat (byl zapsán ke studiu) až v listopadu, pak by byl
nezaopatřeným dítětem každopádně v červnu a v červenci pouze
tehdy, pokud by po celý červenec nevykonával výdělečnou činnost nebo by neměl
nárok na podporu v nezaměstnanosti nebo podporu při rekvalifikaci. Nicméně
v měsících srpnu až říjnu by si musel nějakým způsobem řešit svůj pojistný
vztah, například zaměstnáním zakládajícím povinnost placení pojistného na
zdravotní pojištění (třeba jen po část příslušného měsíce) nebo registrací
v kategorii osoba bez zdanitelných příjmů, v tomto případě na měsíce
srpen až říjen. Anebo by mohl být z nějakého důvodu „státním pojištěncem“
– viz § 7 odst. 1 zákon č. 48/1997 Sb.
Více již
najdete v měsíčníku 1000 řešení 7-8/2021.