|
ZRUŠENÍ SUPERHRUBÉ MZDY, DVĚ SAZBY DANĚ, ZVÝŠENÍ SLEVY NA POPLATNÍKA
Dne 31. 12.
2020 vyšel ve Sbírce zákonů zákon č. 609/2020 Sb., který kromě většího množství
změn zákonů v oblasti daní a dalších zákonů obsahuje i rozsáhlou a všemi očekávanou
novelu zákona o daních z příjmů. Jaké změny novela přinesla? Zaměříme se na tři rozhodující změny,
dotýkající se především zaměstnanců, ale i všech poplatníků daně z příjmů
fyzických osob.
Daňový balíček
provázel neobvyklý
proces jeho schvalování, kdy nejdříve došlo k jeho nečekaným změnám při
schvalování v Poslanecké sněmovně (kromě obsaženého zrušení superhrubé
mzdy došlo současně k odsouhlasení i poslaneckého variantního návrhu
s podstatným zvýšením slevy na dani na poplatníka). Následně při
projednávání v Senátu bylo předloženo několik návrhů korigujících enormní
zatížení státního rozpočtu. Schválený změněný daňový balíček Senátem pro jeho
vrácení Poslanecké sněmovně byl sněmovnou odsouhlasen. Následovalo rozhodnutí
prezidenta, který nepodepsaný zákon vrátil Poslanecké sněmovně. Přesto došlo
k jeho vydání ve Sbírce zákonů, přičemž zákon obsahuje pouze podpis
předsedy vlády a za Poslaneckou sněmovnu v z. podpis předsedy KSČM. Účinnost
změn je od 1. 1. 2021.
ZRUŠENÍ SUPERHRUBÉ
MZDY - Ruší se zvýšení
základu daně z příjmů ze závislé činnosti o částku odpovídající pojistnému
na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a
pojistnému na veřejné zdravotní pojištění, které je z těchto příjmů podle
zvláštních právních předpisů povinen platit zaměstnavatel (33,8% z hrubé
mzdy zaměstnance). Z toho důvodu dochází ke zrušení obsáhlého textu
uvedeného v §6 odst. 12 ZDP a zůstává v tomto odstavci pouze
text, stanovící, že základem daně (dílčím základem daně) jsou příjmy ze
závislé činnosti. Daň z příjmů ze závislé činnosti (resp. měsíční záloha na
daň z příjmů ze závislé činnosti) se už počínaje měsícem leden 2021 nebude
počítat ze superhrubé mzdy, ale jenom z hrubé mzdy zaměstnance, tedy z
menší částky.
K obdobné
úpravě došlo v §6 odst. 13 a dále došlo v §6 ke zrušení odstavce 14 a 15 ZDP.
V souvislosti se
zrušením superhrubé mzdy se upravuje ustanovení §38h odst. 1 ZDP, týkající
se vybírání a placení záloh na daň z příjmů fyzických osob ze závislé
činnosti. Nové znění uvádí, že plátce daně vypočte zálohu na daň
z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti ze základu pro výpočet zálohy.
Tato záloha se spravuje jako daň podle daňového řádu. Základem pro výpočet
zálohy je úhrn příjmů ze závislé činnosti zúčtovaných nebo vyplacených poplatníkovi
za kalendářní měsíc nebo za zdaňovací období, s výjimkou příjmu, který není
předmětem daně, který je od daně osvobozen nebo z něhož je daň vybírána srážkou
podle zvláštní sazby daně. Základ pro výpočet zálohy do 100 Kč se zaokrouhlí na
celé koruny nahoru a nad 100 Kč na celé stokoruny nahoru.
V novém znění
§38h odst. 2 ZDP se uvádí, že sazba zálohy činí 15% pro část základu pro
výpočet zálohy do 4násobku průměrné mzdy a 23% pro část základu pro výpočet
zálohy přesahující 4násobek průměrné mzdy. Záloha se vypočte jako součet
součinů příslušné části základu pro výpočet zálohy a sazby zálohy pro tuto část
základu pro výpočet zálohy.
S ohledem na
zrušení solidárního zvýšení daně, dochází ke zrušení stávajícího §38g
odstavec 4 (týká se povinnosti podat daňové přiznání poplatníkem, u něhož
se daň zvyšuje o solidární zvýšení daně) a ke zrušení §38ha ZDP (týká se
solidárního zvýšení daně u zálohy na daň z příjmů fyzických osob ze
závislé činnosti).
ZMĚNA U SAZBY DANĚ
Nově zákon v §16 ZDP
obsahuje dvě sazby daně z příjmů fyzických osob. Sazba daně činí
a) 15 % pro část
základu daně do 48násobku průměrné mzdy a
b) 23 % pro část
základu daně přesahující 48násobek průměrné mzdy.
Daň se vypočte ze
základu daně sníženého o nezdanitelné části základu daně a o odčitatelné
položky od základu daně a zaokrouhleného na celá sta Kč dolů, a to jako součet
součinů příslušné části takového základu daně a sazby pro tuto část základu
daně.
Zvýšená sazba daně
23% nahrazuje dosavadní solidární zvýšení daně ve výši 7% z kladného
rozdílu mezi součtem příjmů zahrnovaných do dílčího základu daně podle §6 a
dílčího základu daně podle §7 ZDP a 48násobkem průměrné mzdy (dosavadní znění
§16a ZDP).
Výše průměrné mzdy
pro účely uplatnění druhé zvýšené sazby daně vyplývá pro rok 2021 z nařízení
vlády č. 381/2020 Sb.
Všeobecný vyměřovací základ za rok 2019 činí 34 766 Kč, přepočítací
koeficient 1,0194, takže průměrná mzda za rok 2019 činí 34 766 Kč x 1,0194
= 35 441 Kč.
Do částky základu
daně 48 x 35 441 Kč = 1 701 168 Kč se použije sazba daně ve výši
15%, nad tuto výši základu daně se použije sazba daně 23%. U příjmů zaměstnance
v přepočtu na 1 měsíc, půjde v roce 2021 o hraniční částku měsíční
hrubé mzdy 141 764 Kč. Nad tuto výši je nutno počítat měsíční zálohu na
daň se sazbou daně 23%.
V §16a ZDP je obsažen
výpočet daně pro samostatný základ daně. Uvádí se zde, že sazba daně pro
samostatný základ daně činí 15%. Daň se vypočte jako součin samostatného
základu daně zaokrouhleného na celá sta Kč dolů a sazby daně pro tento základ
daně.
Způsob výpočtu
daně je obsažen v novém ustanovení §16ab ZDP. Daň poplatníka se vypočte jako součet daně podle §16
snížené o slevy na dani a daně podle §16a. Pokud je daňový bonus podle §35c
odst. 3 ZDP vyšší nebo roven dani podle §16a, sníží se o tuto daň daňový bonus
a daň poplatníka se rovná nule. Pokud je daňový bonus podle §35c odst. 3 nižší
než daň podle §16a, daňový bonus je roven nule a daň poplatníka se rovná dani
podle §16a snížené o daňový bonus podle §35c odst. 3 ZDP.
Zatímco solidární
zvýšení daně se vztahovalo pouze na příjmy ze závislé činnosti (§6 ZDP) a dílčí
základ daně ze samostatné činnosti (§7 ZDP), pak nová progresivní sazba 23% se
vztahuje na celkový základ daně z příjmů fyzické osoby přesahující
48násobek měsíční průměrné mzdy.
Jedná se o celkový základ daně, jehož součástí jsou i dílčí základy daně
z kapitálového majetku, z nájmu a z ostatních příjmů.
Zvýšení základní
slevy na dani na poplatníka
Zákonem č. 609/2020
Sb. dochází ke zvýšení i základní daňové slevy na poplatníka, která od roku
2008 zůstávala stejná navzdory inflaci i růstu mezd. V §35ba odst. 1 písm. a) ZDP se zvyšuje základní sleva
na dani na poplatníka z dosavadních 24 840 Kč
·
na částku 27 840 Kč
pro rok 2021,
·
a na částku 30 840 Kč
pro rok 2022.
Příklad č. 1
Občan, který
pobírá starobní důchod osvobozený od daně z příjmů, pronajímá bytové
jednotky v soukromém bytovém domě. Příjmy zdaňuje dle §9 ZDP. Uplatňuje
pouze slevu na dani na poplatníka.
Údaje
v Kč
|
Rok 2020
|
Rok 2021
|
Výše dosažených
příjmů z pronájmu
|
500 000
|
500 000
|
Paušální výdaje
30% z příjmů
|
150 000
|
150 000
|
Základ daně
|
350 000
|
350 000
|
Daň 15%
|
52 500
|
52 500
|
Základní sleva
na dani na poplatníka
|
24 840
|
27 840
|
Daň po slevě
|
27 660
|
24 660
|
Rozdíl –
roční úspora 2021
|
|
3 000
|
Příklady řešení
zdanění zaměstnanců 2021 x 2020
Uvedeme si několik
příkladů výpočtu čisté mzdy s porovnáním roku 2021 s rokem 2020 u
zaměstnance s různě vysokou měsíční hrubou mzdou. Pro zjednodušení výpočtu
a rozsahu tabulky nebudeme uvažovat s žádným odpočtem nezdanitelné části základu
daně a ze slev na dani zohledníme pouze zvýšení základní slevy na dani na
poplatníka.
Příklad č. 2
Zaměstnanec má
měsíční hrubou mzdu 34 000 Kč a učinil u zaměstnavatele prohlášení k dani.
Údaje
v Kč
|
Měsíce
1-12/2020
|
Měsíce
1-12/2021
|
Výše hrubé mzdy
|
34 000
|
34 000
|
Pojistné hrazené
zaměstnavatelem (33,8%)
|
11 492
|
11 492
|
Superhrubá mzda
po zaokrouhlení na stovky
|
45 500
|
zrušena
|
Daň 15%
|
6 825
|
5 100
|
Základní sleva
na dani na poplatníka
|
2 070
|
2 320
|
Pojistné hrazené
zaměstnancem (11%)
|
3 740
|
3 740
|
Čistá mzda
|
25 505
|
27 480
|
Rozdíl –
měsíční úspora 2021
|
|
1 975
|
Příklad č. 3
Zaměstnanec má
měsíční hrubou mzdu 20 000 Kč a učinil u zaměstnavatele prohlášení k dani.
Údaje
v Kč
|
Měsíce
1-12/2020
|
Měsíce
1-12/2021
|
Výše hrubé mzdy
|
20 000
|
20 000
|
Pojistné hrazené
zaměstnavatelem (33,8%)
|
6 760
|
6 760
|
Superhrubá mzda
po zaokrouhlení na stovky
|
26 800
|
zrušena
|
Daň 15%
|
4 020
|
3 000
|
Základní sleva
na dani na poplatníka
|
2 070
|
2 320
|
Pojistné hrazené
zaměstnancem (11%)
|
2 200
|
2 200
|
Čistá mzda
|
15 850
|
17 120
|
Rozdíl –
měsíční úspora 2021
|
|
1 270
|
Příklad č. 4
Zaměstnanec má
měsíční hrubou mzdu 50 000 Kč a učinil u zaměstnavatele prohlášení k dani.
Údaje
v Kč
|
Měsíce
1-12/2020
|
Měsíce
1-12/2021
|
Výše hrubé mzdy
|
50 000
|
50 000
|
Pojistné hrazené
zaměstnavatelem (33,8%)
|
16 900
|
16 900
|
Superhrubá mzda
po zaokrouhlení na stovky
|
66 900
|
zrušena
|
Daň 15%
|
10 035
|
7 500
|
Základní sleva
na dani na poplatníka
|
2 070
|
2 320
|
Pojistné hrazené
zaměstnancem (11%)
|
5 500
|
5 500
|
Čistá mzda
|
36 535
|
39 320
|
Rozdíl –
měsíční úspora 2021
|
|
2 785
|
Poznámka
k výpočtům v tabulce:
Rok 2020
1)
Maximální roční
vyměřovací základ pro výpočet pojistného na sociální pojištění činil
1 672 080 Kč, takže plnou výši měsíčního pojistného na sociální
pojištění hrazeného zaměstnavatelem 24,8% z hrubé mzdy bylo možno uplatnit
pouze od ledna do listopadu, a za prosinec zůstal vyměřovací základ ve výši
1 800 000 Kč – 1 672 080 Kč = 127 920 Kč. Proto
uvažujeme pro srovnání roku 2020 s rokem 2021 pouze údaje pro měsíc leden
až listopad, které jsou shodné.
2)
Výpočet daně ve
výši 15% vychází ze superhrubé mzdy: 200 700 Kč x 0,15 = 30 105 Kč
3)
Výpočet solidárního
zvýšení daně činí: (150 000 Kč – 139 340 Kč) x 0,07 = 746,20 Kč
Rok 2021
1)
Maximální roční
vyměřovací základ pro výpočet pojistného na sociální pojištění činí
1 701 168 Kč, takže plnou výši měsíčního pojistného na sociální
pojištění hrazeného zaměstnavatelem 24,8% z hrubé mzdy je možno uplatnit
pouze do měsíce listopad a za prosinec zůstává vyměřovací základ ve výši
1 800 000 Kč – 1 701 168 Kč = 98 832 Kč. Proto uvažujeme pro
srovnání roku 2021 s rokem 2020 pouze údaje pro měsíc leden až listopad,
které jsou shodné.
2)
Výpočet daně ve
výši 15% vychází ze základu daně 141 764 Kč se zaokrouhlením na stovky
nahoru: 141 800 Kč x 0,15 = 21 270 Kč
3)
Výpočet daně ve
výši 23% vychází ze základu daně 150 000 Kč – 141 800 Kč = 8 200
Kč: 8 200 Kč x 0,23 = 1 886 Kč
Více již
najdete v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále 3/2021.
ZVÝŠENÍ MINIMÁLNÍ I ZARUČENÉ MZDY OD 1. LEDNA 2021
Dnem 1. ledna
2021 nabylo účinnosti nařízení vlády č. 487 /2020 Sb., kterým se mění
nařízení vlády č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, o nejnižších
úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí
a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí.
O jakou částku se zvýšila minimální mzda a jaké jsou dopady zvýšení minimální
mzdy?
Minimální mzda je
nejnižší přípustná výše odměny,
kterou je povinen
zaměstnavatel poskytnout za práci svému zaměstnanci. Týká se všech
pracovněprávních vztahů – pracovních poměrů a právních vztahů založených
dohodami o pracích konaných mimo pracovní poměr. Základní právní úprava
minimální mzdy a nejnižších úrovní zaručené mzdy je obsažena
v § 111 a § 112 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce,
ve znění pozdějších předpisů. Výši základní sazby minimální mzdy, podmínky
pro její poskytování a výši sazeb zaručené mzdy stanovuje nařízení vlády
č. 567/2006 Sb. Poslední úprava minimální mzdy a nejnižších
úrovní zaručené mzdy se uskutečnila s účinností od 1. ledna 2020 a od
tohoto data činila výše základní sazby minimální mzdy 14 600 Kč za měsíc
tj. 87,30 Kč za hodinu pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin, tj.
vzrostla o 1 250 Kč a v relativním vyjádření se jednalo
o 9,4 % zvýšení.
V evropském
kontextu je považován podíl minimální a průměrné mzdy jako referenční hodnoty
za uspokojivý, když dosahuje úrovně 50 %. I přes dynamický nárůst
minimální mzdy v předchozích letech se stále ještě nepodařilo výrazněji
přiblížit uvedenému podílu. V roce 2019 činil podíl minimální
a průměrné mzdy 39,1 %. Navrhované zvýšení minimální mzdy by mělo
zajistit vzhledem k prognózovanému nárůstu průměrné mzdy v roce 2020
dosažení podílu 41,6 %.
Cílem novely
nařízení vlády č. 567/2006 Sb.,
je zvýšení úrovně
základní sazby minimální mzdy
včetně nejnižších úrovní zaručené mzdy. Růst minimální mzdy má přispět
k pokrytí vyšších životních nákladů zaměstnanců z pracovních příjmů
a posílit reálnou úroveň minimální mzdy. Pracovní příjem zaměstnanců
odměňovaných minimální mzdou by měl dosahovat takové úrovně, aby byl dostatečně
motivační a zajistil alespoň základní životní potřeby bez nutné závislosti
na příjmech v podobě dodatečných sociálních dávek chránících před hmotnou
nouzí. Aby minimální mzda mohla plnit svoje základní funkce, měla by být její
úroveň stanovena v dostatečné výši. Zároveň je nutné
i zohlednit rozdílnou míru složitosti, odpovědnosti a namáhavosti
různých prací a odpovídajícím způsobem diferencovat výši nejnižších úrovní
zaručené mzdy. Dalším záměrem intenzivnějšího zvyšování minimální mzdy včetně
nejnižších úrovní zaručené mzdy je rovněž vytvořit podmínky pro přiblížení
výdělků v České republice mzdám, kterými jsou zaměstnanci odměňováni ve
vyspělejších evropských zemích a to i s ohledem na evropské
standardy, které jsou zakotveny v Evropské sociální chartě.
MINIMÁLNÍ MZDA
Nová právní úprava
s účinností od 1. ledna 2021 zvýšila základní sazbu minimální mzdy pro
stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin ze současných 14 600 Kč na 15
200 Kč, tj. o 600 Kč a dosáhne tak na 42,4 % průměrné
mzdy. Základní hodinovou sazbu zvyšuje z 87,30 Kč na 90,50 Kč.
Navrhované zvýšení minimální mzdy o 600 Kč by mělo zajistit vzhledem
k v současnosti prognózovanému nárůstu průměrné mzdy v roce 2021
dosažení podílu 42,4 %.
ZARUČENÁ MZDA - V návaznosti na to se zvyšují
rovněž nejnižší úrovně zaručené mzdy pro zaměstnance, jejichž mzdy nejsou
sjednány v kolektivních smlouvách a pro zaměstnance ve veřejných
službách a správě, jimž je za práci poskytován plat tak, aby byl zachován
poměr mezi minimální mzdou a zaručenou mzdou stanovený v § 112
odst. 2 zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění
pozdějších předpisů.
Sazby nejnižších
úrovní zaručené mzdy se v souladu s vymezením obsaženým
v § 112 odst. 2 zákoníku práce od úrovně minimální mzdy
odvíjejí, přičemž nejnižší úroveň zaručené mzdy nesmí být nižší než částka,
která je stanovena jako základní sazba minimální mzdy. Nutnost zvýšení
nejnižších úrovní zaručené mzdy plyne také z potřeby zabezpečit
spravedlivou diferenciaci nejnižší přípustné úrovně odměny za práci
s ohledem na její složitost, namáhavost a odpovědnost a proto
z těchto důvodů se valorizují tyto sazby.
Spolu
s minimální mzdou se tudíž zvedá i zaručená mzda, která představuje
nejnižší výdělek, na který má pracovník podle odborností a složitosti
práce nárok. Místo dosavadních 14 600 Kč až 29 200 Kč zaručená mzda
od 1. ledna 2021 činí 15 200 Kč až 30 400 Kč.
Za minimální mzdu
pracují cca 4,6 % zaměstnanců, tj. 171 tis., ale zvýšení minimální
mzdy se netýká jen těchto lidí, ale všech pracujících, neboť tím stát vytváří
tlak na růst mezd v celém národním hospodářství.
Nejnižší úrovně
zaručené mzdy pro stanovenou týdenní pracovní dobu 40 hodin jsou odstupňovány
podle složitosti, odpovědnosti a namáhavosti vykonávaných prací zařazených
do 8 skupin, a nově činí:
Skupina prací Nejnižší
úroveň zaručené mzdy v Kč za hodinu (+ zvýšení) v Kč za
měsíc (+ zvýšení)
1.
90,50 (+
3,2 Kč) 15 200 (+ 600 Kč)
2.
99,90 (+
3,6 Kč) 16 800 (+ 700 Kč)
3.
110,30 (+
3,9 Kč) 18 500 (+ 700 Kč)
4.
121,80 (+
4,4 Kč) 20 500 (+ 900 Kč)
5.
134,40 (+
4,7 Kč) 22 600 (+ 900 Kč)
6.
148,40 (+
5,2 Kč) 24 900 (+ 900 Kč)
7.
163,90 (+
5,8 Kč) 27 500 (+ 1 000 Kč)
8.
181,00 (+
6,4 Kč) 30 400 (+ 1 200 Kč)
Jde-li
o zaměstnance, kterým je podle zákoníku práce poskytován plat, zahrnují
skupiny prací práce zařazené do jednotlivých platových tříd zvláštním právním
předpisem, a to:
a)
1.
skupina prací zahrnuje práce v 1. a 2. platové třídě,
b)
2.
skupina prací zahrnuje práce ve 3. a 4. platové třídě,
c)
3.
skupina prací zahrnuje práce v 5. a 6. platové třídě,
d)
4.
skupina prací zahrnuje práce v 7. a 8. platové třídě,
e)
5. skupina
prací zahrnuje práce v 9. a 10. platové třídě,
f)
6.
skupina prací zahrnuje práce v 11. a 12. platové třídě,
g)
7.
skupina prací zahrnuje práce ve 13. a 14. platové třídě a
h)
8.
skupina prací zahrnuje práce v 15. a 16. platové třídě.
Zaměstnanci
v pracovním poměru, jejichž mzda není sjednána v kolektivní
smlouvě, a zaměstnanci ve veřejných službách a správě, jimž je za
práci poskytován plat, jsou navíc chráněni před poskytováním příliš nízkých
mezd, resp. platů, systémem nejnižších úrovní zaručených mezd. Zaručenou mzdou
se podle § 112 odst. 1 zákoníku práce rozumí mzda nebo plat, na
kterou zaměstnanci vzniklo právo podle ustanovení tohoto zákona, podle smlouvy,
vnitřního předpisu, mzdového nebo platového výměru. Tento systém zaručené mzdy
spočívá v odstupňování vykonávaných prací podle jejich složitosti,
odpovědnosti a namáhavosti do 8 skupin, pro které jsou úrovně zaručené
mzdy stanoveny jednotlivě.
Zvýšení minimální
mzdy je žádoucí
Zvýšení minimální
mzdy o 600 Kč za měsíc je stanoveno s cílem posílení kupní síly
minimální mzdy, resp. nízkovýdělkových zaměstnanců a jejich rodin. V současné nepříznivé době související
s pandemií viru SARS-CoV-2 způsobující onemocnění Covid-19 je důležité
udržet koupěschopnou poptávku a důvěru spotřebitelů.
Další záměrem intenzivnějšího
zvyšování minimální mzdy, resp. výdělků všeobecně je přiblížení mzdové úrovně
v České republice ke mzdám, kterými jsou zaměstnanci odměňováni ve
vyspělejších evropských zemích.
Na nominální dynamiku růstu průměrné mzdy působí zejména vysoká poptávka po
pracovní síle, zejména její nedostatek v řadě průmyslových oborů
a profesí, a zostřená mzdová konkurence mezi zaměstnavateli.
Nižší průměrná mzda
byla zaznamenána z evropských zemí např. v Litvě, Lotyšsku, Řecku,
Portugalsku, Maďarsku nebo Slovensku. Průměr za země OECD činil 48 587
US dolarů PPP (v ČR 29 281 US dolarů PPP). Více než dvojnásobnou
úroveň výdělků mají podle zveřejněné statistiky zaměstnanci ve Švýcarsku,
Lucembursku a Islandu.
Zákonem je minimální
mzda stanovena ve 21 z 27 států Evropské unie. K 1. lednu 2020
převyšovala úroveň minimální mzdy podle Eurostatu hranici 1 500 euro
v šesti zemích, jedná se o Lucembursko, Irsko, Nizozemsko, Belgii,
Německo a Francii. Minimální mzdu mezi 700 až 1 500 euro pobírají zaměstnanci
v pěti zemích, tj. v Portugalsku, Řecku, na Maltě, ve Slovinsku
a Španělsku. V ostatních deseti zemích EU se její výše pohybuje
v rozmezí 312 euro (Bulharsko) až 611 euro (Polsko). V České
republice činila minimální mzda k 1. lednu 2020 podle databáze Eurostatu
575 euro, což je šestá nejnižší úroveň ze sledovaných zemí.
Nepříznivě pro
Českou republiku vyznívá rovněž mezinárodní srovnání s ostatními státy
v rámci tzv. Visegrádské skupiny, ze kterého vyplývá, že je v České
republice nejnižší minimální mzda.
Zvýšení minimální
mzdy by se mělo pozitivně projevit
také ve vyšších
příjmech systémů sociálního a zdravotního pojištění. Předpokládaný nárůst příjmů sociálního
pojištění (od zaměstnavatelů i zaměstnanců) by mohl činit cca 330 mil. Kč
za rok. Příjmy ze zdravotního pojištění by se mohly zvýšit o cca
140 mil. Kč za rok.
Počet zaměstnanců
odměňovaných minimální mzdou se týká jen jejich velmi malého počtu.
V souvislosti se zvýšením minimální mzdy dojde k nárůstu mzdových
nákladů na jednoho zaměstnance odměňovaného touto mzdou (včetně odvodů
pojistného na sociální a zdravotní pojištění). Lze předpokládat
zvýšení ročních mzdových nákladů zaměstnavatelů ve mzdové (podnikatelské) sféře
o cca 1,4 mld. Kč, v nepodnikatelské sféře o zhruba 54
mil Kč. Pro zaměstnavatele by zvýšení minimální mzdy nemělo
představovat podstatné riziko spojené s neúměrným zvýšením jejich nákladů,
které by bylo spojené s propouštěním a nárůstem nezaměstnanosti.
A to zejména v době, kdy úroveň nezaměstnanosti dosahuje rekordně
nízkých hodnot a na trhu práce panuje nedostatek potřebné volné pracovní
síly (včetně té nekvalifikované) a silná konkurence zaměstnavatelů při
udržení stávajících i náboru nových zaměstnanců.
V současné době
zvýšené poptávky po pracovní síle i na pozice, které nevyžadují vyšší
požadavky na vzdělání nebo pracovní zkušenosti, musejí zaměstnavatelé reagovat
i v oblasti odměňování, aby získali nové zaměstnance. V souvislosti
s úpravou minimální mzdy nebyl v České republice nikdy
v minulosti zaznamenán přímý vliv na růst nezaměstnanosti. Zvýšení
minimální mzdy také snižuje časté střídání zaměstnanců na těchto
nekvalifikovaných pozicích a může motivovat zaměstnance ke zvýšení
produktivity v zájmu udržení svého pracovního místa. Úprava minimální mzdy
by mohla přispět k omezení výplat mezd „na černo“, které jsou některými
zaměstnavateli vypláceny vedle minimální mzdy a ke zvýšení zájmu
o práci domácích zaměstnanců na pracovních místech. Zvýšení minimální
mzdy se projeví v legalizaci části výdělků, které jsou zaměstnancům
vypláceny „na černo“. To příznivě ovlivní šanci zaměstnanců na získání půjčky
a zvyšuje např. základ pro výpočet jejich starobních důchodů nebo
popřípadě podpor v nezaměstnanosti.
Nárůst minimální mzdy
a nejnižších úrovní zaručené mzdy přispěje k pokrytí vyššího podílu životních
nákladů na zabezpečení základních životních potřeb z vlastních pracovních
příjmů zaměstnanců. Zvýšení minimální mzdy a nejnižších úrovní zaručené
mzdy příznivě ovlivní úroveň mezd, platů a odměn z dohod zaměstnanců
a zvýší tedy kupní sílu spotřebitelů – zaměstnanců i celkovou
spotřebu domácností. Posílení kupní síly zaměstnanců by se mělo pozitivně
projevit v poptávce po výrobcích a službách jednotlivých firem
a podniků a jejich odbytu.
Více již
najdete v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále 3/2021.
|
|
|
Částka 5, rozeslaná dne 12. ledna 2021
8.
Vyhláška o Katalogu odpadů a posuzování vlastností odpadů (Katalog odpadů)
Částka 4, rozeslaná dne 12. ledna 2021
7.
Nález Ústavního soudu ze dne 24. listopadu 2020 sp. zn. Pl. ÚS 24/19 ve věci návrhu na zrušení § 72 odst. 1 věty třetí zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění zákona č. 263/2019 Sb., § 47 odst. 1 věty třetí zákona č. 129/ /2000 Sb., o krajích (krajské zřízení), ve znění zákona č. 263/2019 Sb., a § 53 odst. 1 věty třetí zákona č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění zákona č. 263/2019 Sb.
Částka 3, rozeslaná dne 12. ledna 2021
6.
Nález Ústavního soudu ze dne 10. listopadu 2020 sp. zn. Pl. ÚS 33/16 ve věci návrhu na zrušení § 70 až 78 zákona č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách), ve znění pozdějších předpisů, a § 41a odst. 1 zákona č. 48/1997 Sb., o veřejném zdravotním pojištění a o změně a doplnění některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů
Částka 6, rozeslaná dne 7. ledna 2021
10.
Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
11.
Usnesení vlády České republiky o přijetí krizového opatření
9.
Usnesení vlády České republiky o změně krizových opatření
Částka 2, rozeslaná dne 7. ledna 2021
4.
Sdělení Ministerstva financí, jímž se určují emisní podmínky pro Reinvestiční státní dluhopis České republiky, 2021–2027, FIX %
5.
Sdělení Ministerstva financí, jímž se určují emisní podmínky pro Proti-inflační státní dluhopis České republiky, 2021–2027, CPI %
Částka 1, rozeslaná dne 7. ledna 2021
1.
Nařízení vlády o podmínkách použití peněžních prostředků Státního fondu podpory investic formou úvěru poskytovaného na modernizaci nebo pořízení obydlí
2.
Nařízení vlády o podmínkách použití peněžních prostředků Státního fondu podpory investic formou úvěru na podporu výstavby nájemních bytů na území České republiky
3.
Vyhláška o stanovení vzorů průkazů průvodců a údajů v nich uvedených podle jednotlivých druhů
Sdělení Ministerstva vnitra o opravě tiskové chyby ve vyhlášce č. 553/2020 Sb.
|
|
|
Daňový kalendář - DUBEN 2003
Termíny pro
praxi v lednu 2021
Termín
zákonné povinnosti
|
Charakteristika
zákonné povinnosti
|
Povinná
osoba a zákon v platném znění
|
Sankce
za nesplnění povinnosti
|
8.
ledna
Pátek
|
Odvod zálohy
na zdravotní pojištění OSVČ za prosinec 2020
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 7 odst. 2, § 26b zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý
kalendářní den prodlení.
|
11.
ledna
Pondělí
(za
neděli 10. 1.)
|
Oznámení o vstupu do paušálního režimu
poplatníka daně z příjmů fyzických osob od ledna 2021
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 38lc odst. 1 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Ztráta možnosti využití paušální daně
z příjmů v roce 2021.
|
20.
ledna
Středa
|
Podání přiznání a zaplacení DPH za 4. čtvrtletí 2020 uživatele registrovaného k dani
v ČR ve zvláštním režimu jednoho správního místa („MOSS“)
poskytujícího vybrané služby (telekomunikační, rozhlasové, televizní a
elektronicky poskytované)
|
Uživatel (ve smyslu DPH)
§ 110q, § 110r odst. 1 a 3 zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
§ 135 odst. 3 zákona č. 280/2009 Sb., daňový
řád
|
Úrok z prodlení 8,25 % p.a. za každý den
prodlení, počínaje 4. dnem po splatnosti.
|
Odvod úhrnu sražených
záloh na daň z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za prosinec 2020
|
Zaměstnavatel
§ 38h odst. 10 zákona č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů
|
Úrok z prodlení 8,25 % p.a. za každý den
prodlení, počínaje 4. dnem po splatnosti.
|
Odvod pojistného na sociální pojištění za
zaměstnance za
prosinec 2020
|
Zaměstnavatel
§ 9 odst. 1
zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý
kalendářní den prodlení.
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely sociálního
pojištění za prosinec
2020
|
Zaměstnavatel
§ 9 odst. 2
zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení
|
Pokuta až 50 000 Kč za včasné
nepředložení přehledu příslušné správě sociálního zabezpečení.
|
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za prosinec 2020
|
Zaměstnavatel
§ 5 odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění
|
Penále 0,05 % dlužné částky za každý
kalendářní den prodlení.
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za prosinec 2020
|
Zaměstnavatel
§ 25 odst. 3 zákona č. 592/1992 Sb., o
pojistném na veřejné zdravotní pojištění
|
Pokuta až 50 000 Kč za včasné
nepředložení tiskopisu přehledu příslušné zdravotní pojišťovně.
|
Zaplacení paušální zálohy OSVČ za leden
2021 (přechodné ustanovení odkládá splatnost této
první zálohy až na 20. únor)
|
Osoba samostatně výdělečně činná
§ 38lk odst. 5 zákona č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů
|
Úrok z prodlení 8,25 % p.a. za každý den
prodlení, počínaje 4. dnem po splatnosti.
|
25.
ledna
Pondělí
|
Podání přiznání k DPH a její
zaplacení za prosinec nebo za 4. čtvrtletí 2020 u plátců, včetně opravy
poměrného odpočtu, vypořádání kráceného odpočtu a úpravy odpočtu daně
|
Plátce DPH
§ 99, § 99a, § 101 odst. 1 až 3, § 75 odst. 4,
§ 76 odst. 7 a § 78 odst. 6 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané
hodnoty
§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č.
280/2009 Sb., daňový řád
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné
přiznání 0,05 % (až 5 %) stanovené daně nebo odpočtu za každý další den
prodlení. Úrok z prodlení 8,25% p.a. za každý den prodlení od 4. dne po splatnosti.
|
Podání kontrolního hlášení plátce za prosinec
nebo za 4, čtvrtletí 2020
|
Plátce DPH
§ 101e zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
|
Pokuta od 1 000 Kč do 500 000 Kč závisí
na závažnosti provinění.
|
Podání souhrnného hlášení plátce za prosinec
2020, o intrakomunitárních
plněních: dodání zboží, přemístění zboží, dodání zboží prostřední osobou formou
třístranného obchodu, poskytnutí služby jinde v EU dle § 9 odst. 1,
kterou zdaní příjemce a přemístění zboží v režimu skladu prodávajícím z
ČR
|
Plátce DPH
§ 102 odst. 1, 2, 4 až 6 zákona č. 235/2004
Sb., o dani z přidané hodnoty
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné
hlášení činí 0,05 % (až 0,5 %) z celkové částky daně, kterou byl povinen
v hlášení uvést za každý další den prodlení.
|
Podání přiznání k DPH identifikované osoby za prosinec 2020, pokud jí vznikla
daňová povinnost, a její zaplacení
|
Identifikovaná osoba (ve smyslu DPH)
§ 99, § 101 odst. 1 a 5 zákona č. 235/2004
Sb., o dani z přidané hodnoty
§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č.
280/2009 Sb., daňový řád
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné
přiznání 0,05 % (až 5 %) stanovené daně nebo odpočtu za každý další den
prodlení. Úrok z prodlení 8,25% p.a. za každý den prodlení od 4. dne po
splatnosti.
|
Podání souhrnného hlášení identifikované
osoby za prosinec 2020, o intrakomunitárních
plněních: poskytnutí služby jinde v EU dle § 9 odst. 1, kterou zdaní
příjemce a dodání zboží prostřední osobou formou třístranného obchodu
|
Identifikovaná osoba (ve smyslu DPH)
§ 102 odst. 3 až 5 zákona č. 235/2004 Sb., o
dani z přidané hodnoty
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné
hlášení činí 0,05 % (až 0,5 %) z celkové částky daně, kterou byl povinen
v hlášení uvést za každý další den prodlení.
|
Poslední možnost uplatnit nárok na
odpočet daně v částečné výši v řádném přiznání DPH u přijatých
plnění uskutečněných v kalendářním roce 2020 (omezení neplatí pro
vypořádací koeficient 95 % a vyšší, ledaže jde o dlouhodobý majetek)
|
Plátce DPH
§ 73 odst. 4 zákona č. 235/2004 Sb., o dani
z přidané hodnoty
|
Později už bude plátce moci nárokovat
částečný odpočet pouze v dodatečném daňovém přiznání.
|
Podání přiznání a zaplacení daně
z hazardních her za 4. čtvrtletí 2020
|
Poplatník daně z hazardních her
§ 1, § 6 a § 9 zákona č. 187/2016 Sb., o
dani z hazardních her
§ 135 odst. 3, § 136 odst. 4 zákona č.
280/2009 Sb., daňový řád
|
Pokuta za více než 5 pracovních dnů opožděné
přiznání 0,05 % (až 5 %) stanovené daně nebo odpočtu za každý další den
prodlení. Úrok z prodlení 8,25% p.a. za každý den prodlení od 4. dne po
splatnosti.
|
31.
ledna
Neděle
|
Daňové a pojistné povinnosti se
přesouvají na pondělí 1. února 2021
|
Různé
|
Různé
|
* * *
|
|
|
ZDRAVÍ ŠKODLIVÉ PRACOVNÍ PROSTŘEDÍ - PŘÍPLATKY
V praxi
jsou nejčastějším předmětem zájmů zaměstnavatelů i zaměstnanců příplatky.
Příplatků je však celá řada. Nyní platný zákoník práce používá namísto pojmu
„zdraví škodlivé pracovní prostředí“ pojem „ztížené pracovní prostředí“,
nicméně v personalistice se běžně užívá první z uvedených pojmů. Jak
je to s příplatky za práci ve ztíženém pracovním prostředí?
Zákoník práce pro
podnikatelskou sféru upravuje příplatek za práci přesčas, příplatek za práci ve
svátek, příplatek za noční práci, příplatek za práci ve ztíženém pracovním
prostředí a příplatek za práci v sobotu a neděli.
Nepodnikatelská
sféra, tedy zaměstnavatelé vyjmenovaní v ustanovení § 109
odst. 3 ZP, poskytuje zaměstnancům více příplatků, konkrétně příplatek za
vedení, příplatek za noční práci, příplatek za práci v sobotu
a v neděli, příplatek za práci přesčas, příplatek za práci ve
ztíženém prostředí, příplatek za rozdělenou směnu, osobní příplatek, příplatek
za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah, specializační příplatek
pedagogického pracovníka a příplatek za práci ve svátek.
Ztížené pracovní
prostředí
Pokud zaměstnanec
koná práci ve ztíženém pracovním prostředí, má právo na mzdovou/platovou
kompenzaci. Ztížené pracovní prostředí vymezuje § 6 nařízení vlády
č. 567/2006 Sb., o minimální mzdě, nejnižších úrovních zaručené
mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku
ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí jednotně pro všechny
zaměstnavatele, tj. pro zaměstnavatele odměňující mzdou i platem.
Za ztížené pracovní
prostředí se považuje takové prostředí, ve kterém je zaměstnanec vystaven
mimořádným obtížím vyplývajícím jeden z účinků ztěžujících vlivů, jednak
z opatření směřujících ke snížení nebo odstranění těchto účinků. Jedná se
např. o povinnost používat při práci ochranné pracovní pomůcky (dýchací
přístroje, ochranné oděvy, jejichž použití je spojeno s pohybovým nebo
jiným omezením) nebo dodržovat zvláštní režim pracovní doby (např. bezpečnostní
přestávky), popř. snášet jiná (např. zvýšené požadavky na osobní
hygienu). Pokud je nezbytné, aby zaměstnanec konal práci ve ztíženém
pracovním prostředí, má zaměstnanec podnikatelské sféry právo
na mzdovou kompenzaci podle § 117 ZP a zaměstnanec
nepodnikatelské sféry podle § 128 ZP.
Vymezení ztíženého
pracovního prostředí nepřímo navazuje na kategorizaci prací, kterou jsou
zaměstnavatelé povinni provádět podle § 37 zákona
č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a podle
§ 103 ZP. Mzdová/platová kompenzace přísluší zaměstnancům, kteří jsou při
výkonu své práce vystaveni ztěžujícím vlivům v intenzitě odpovídající
čtvrté kategorii, s výjimkou ztěžujících vlivů z působení
biologických činitelů, kde tato vazba není důsledně dodržena. Postup při
kategorizaci prací upravuje vyhláška č. 432/2003 Sb., kterou se
stanoví podmínky pro zařazování prací do kategorií, limitní hodnoty ukazatelů
biologických expozičních testů, podmínky odběru biologického materiálu pro
provádění biologických expozičních testů a náležitosti hlášení prací
s azbestem a biologickými činiteli.
Okruh ztěžujících
vlivů stanoví nařízení vlády č. 567/2006 Sb., taxativním výčtem, od
kterého se nelze odchýlit.
Prach
je ztěžujícím vlivem za předpokladu, že jeho průměrné celosměnové
koncentrace v pracovním ovzduší jsou vyšší než trojnásobek hodnoty
přípustného expozičního limitu stanoveného v příloze č. 3 (části A,
tabulkách č. 1 až 5) k nařízení vlády č. 361/2007 Sb.
Nařízení vlády č. 567/2006 Sb. sice v poznámce pod čarou
odkazuje na nařízení vlády č. 178/2001 Sb., to však již dnes není
aktuální.
Přípustné expoziční limity směsí prachů (PELs) s různým PEL se
stanoví výpočtem z PEL jednotlivých prachů podle poměrně složitých vzorců.
Chemické látky
jsou ztěžujícím vlivem za předpokladu, že jejich průměrné celosměnové
koncentrace v pracovním ovzduší překračují hodnotu nejvyšší přípustné
koncentrace v pracovním ovzduší stanovené § 9 nařízení vlády
č. 361/2007 Sb. a přílohou č. 2, částí A k tomuto
nařízení nebo, pokud pro danou látku není hodnota nejvyšší přípustné
koncentrace v pracovním ovzduší stanovena, překračují trojnásobek hodnoty
jejího přípustného expozičního limitu stanoveného zvláštním právním předpisem.
Směsi chemických
látek s předpokládaným aditivním účinkem
jsou ztěžujícím vlivem pracovního prostředí za předpokladu, že součet
podílů celosměnových průměrných koncentrací jednotlivých chemických látek
v ovzduší z jejich hodnot přípustného expozičního limitu je vyšší než
2. Zde se postupuje zcela obdobně jako v případě posuzování ztěžujícího
pracovního vlivu chemické látky, takže se opět řídíme přílohou č. 2 část B
k nařízení vlády č. 361/2007 Sb.
Jde-li o 2 nebo více látek, které působí na
týž orgánový systém, předpokládá se, že působí aditivně (účinek se sčítá).
Součet poměrů jejich naměřených koncentrací k jejich PEL nebo NPK-P nesmí
obecně přesahovat 1 a když přesahuje 2, jedná se ztěžující vliv pracovního
prostředí. Výpočet se provádí podle složité rovnice součtu podílu celosměnových
průměrných koncentrací jednotlivých chemických látek.
Pracovní procesy
s rizikem chemické karcinogenity
jsou ztěžujícím vlivem pracovního prostředí, pokud jsou definované
v § 16 odst. 2 nařízení vlády č. 361/2007 Sb. Odkaz
pod čarou na nařízení vlády č. 178/2001 Sb. je opět zastaralý.
Podle tohoto ustanovení se za karcinogeny kategorie 1 a 2,
mutageny kategorie 1 a 2 a látky toxické pro reprodukci kategorie 1
a 2, uvedené na trh před 1. prosincem 2010, karcinogeny kategorie 1A
a 1B, mutageny kategorie 1A a 1B a látky toxické pro reprodukci
kategorie 1A a 1B podle přímo použitelného předpisu Evropské unie. Za tyto
látky se považují též směsi karcinogenní, mutagenní nebo toxické pro reprodukci
kategorie 1A a 1B, jestliže obsah těchto látek je nad koncentračním
limitem obecným nebo specifickým stanoveným podle přímo použitelného předpisu
Evropské unie, kterým je Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES)
č. 1907/2006 a Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1272/2008,
o klasifikaci, označování a balení látek a směsí.
Ustálený
a proměnný hluk nebo impulzní hluk
je ztěžujícím vlivem pracovního prostředí pokud ekvivalentní hladina
akustického tlaku A L Aeq,8h překračuje hygienický
limit stanovený zvláštním právním předpisem nebo přípustný expoziční limit
stanovený zvláštním právním předpisem nejméně o 20 dB, nebo impulsní hluk,
jehož průměrná hladina špičkového akustického tlaku C stanovená zvláštním
právním předpisem překračuje 145 dB.
Tímto zvláštním právním předpisem je § 3 odst. 2 a 3
nařízení vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před
nepříznivými účinky hluku a vibrací, které nahradilo nařízení vlády
č. 148/2006 Sb.
Dvojí vibrace
jsou ztěžujícím vlivem pracovního prostředí,
jednak vibrace přenášené na ruce a dále celkové horizontální nebo
vertikální vibrace přenášené na zaměstnance, jejichž průměrná souhrnná vážená
hladina zrychlení Lahv,8h nebo průměrná vážená hladina zrychlení Law,8h překračuje
přípustný expoziční limit pro osmihodinovou pracovní dobu stanovený
v § 13 nařízení vlády č. 272/2011 Sb., nejméně o 17
dB.
Základní veličinou měření vibrací je ekvivalentní hladina zrychlení
vibrací, která se stanoví podle velice složitého matematického vzorce.
Mikroklimatické
podmínky
Za ztěžující vliv pracovního prostředí je považováno pracovní
prostředí, ve kterém jsou překračovány hodnoty přípustných mikroklimatických
podmínek uvedené v § 3 až § 7 nařízení vlády
č. 361/2007 Sb., kdy ani při používání osobních ochranných pracovních
prostředků a úpravy režimu práce nelze vyloučit poškození zdraví, tj.
zátěž teplem a zátěž chladem.
Limitní hodnoty dlouhodobě únosné pracovně tepelné zátěže jsou uvedeny
v tabulce č. 4. Za neaklimatizované se považují osoby po dobu
3 týdnů od nástupu na posuzované pracoviště.
Krátkodobě únosná pracovně tepelná zátěž je limitována množstvím
akumulovaného tepla v organizmu, které nesmí překročit pro osoby
aklimatizované i neaklimatizované 180 kJ. m -2. Této
hodnotě odpovídá vzestup teploty tělesného jádra o 0,8 K, vzestup průměrné
teploty kůže o 3,5 K a vzestup srdeční frekvence na max. 150
min -1.
Zátěž chladem je definována tak, že zaměstnanec je exponován zátěži
chladem tehdy, vykonává-li práci odpovídající energetickému výdeji 106 W.m-2
a vyššímu na nevenkovním pracovišti, na němž musí být udržována operativní
nebo výsledná teplota jako technologický požadavek nižší, než je minimální
teplota upravená v příloze č. 1 k citovanému nařízení vlády,
části A, tabulce č. 2, nebo vykonává-li práci na venkovním pracovišti
s korigovanou teplotou vzduchu 4 °C a nižší, nebo v případě
zdolávání mimořádných událostí.
Vědomé zacházení
s biologickými činiteli nebo jejich zdroji nebo přenašeči
je ztěžujícím vlivem pracovního prostředí pokud
dochází k vědomému zacházení s biologickými činiteli nebo jejich
zdroji nebo přenášeči, kterými jsou Guanarito, virus horečky Lasa, virus Junin
(Argentinská nemoc), virus Machupo, Amapari, Sabia, virus krymskokonžské
hemoragické horečky, virus Ebola, virus Marburské horečky, všechny typy viru
varioly, Equine morbilli virus, Brucella abortus, Brucella melitensis, Brucella
suis, Mycobacterium leprae, Burkholderia pseudomallei (Pseudomonas
pseudomallei), Burkholderia mallei (Pseudomonas mallei), Rickettsia prowazekii,
Rickettsia rickettsii, Rickettsia tsutsugamushi, Rickettsia typhi (Rickettsia
mooseri), Yersinia pestis, virus opičích neštovic nebo viry lidské
imunodeficience, Avia influenza virus typu A, podtypu H 5 nebo H 7 a jeho
genetické mutace, Mycobacterium tuberculosis.
V tomto případě jsou škodlivé vlivy přímo vyjmenovány
v ustanovení § 6 odst. 1 písm. h) nařízení vlády
č. 567/2006 Sb., takže nepůsobí výkladové problémy a ani asi
nepotřebují zvláštního komentáře.
Zvýšený tlak
je ztěžujícím vlivem pracovního prostředí pokud se jedná o tlak
nad 400 kPa, který u prací pod hladinou odpovídá hloubce nejméně 40 metrů,
I v tomto případě je škodlivý vliv definován přímo v ustanovení
§ 6 odst. 2 písm. i) nařízení vlády č. 567/2006 Sb.,
takže nepůsobí výkladové problémy a ani asi nepotřebují zvláštního
komentáře.
Radiační činnosti
jsou ztěžujícím vlivem pracovního prostředí, pokud
jde o činnosti vykonávané v kontrolovaném pásmu pracovníky kategorie
A stanovenými ve zvláštním právním předpisu. Tímto prováděcím předpisem je
ustanovení vyhláška č. 422/2016 Sb., o radiační ochraně
a zabezpečení radionuklidového zdroje.
V ustanovení § 20 odst. 1 je pak
blíže specifikováno, že limity pro radiační pracovníky skupiny A jsou
pracovníci, kteří by mohli obdržet
• efektivní dávku vyšší než 6 mSv
ročně,
• ekvivalentní dávku vyšší než 15
mSv na oční čočku, nebo
• ekvivalentní dávku vyšší než 3/10
limitu ozáření pro kůži a končetiny.
Ostatní radiační pracovníci jsou pracovníky kategorie B.
Problematika radiační činnosti však věcně spadá pod zákon
č. 263/2016 Sb., atomový zákon. Dozor nad ním vykonává Statní úřad
jaderné bezpečnosti.
Pracovní činnosti
spojené s vyšetřováním a léčením osob hospitalizovaných na klinických
pracovištích
jsou posledním ztěžujícím vlivem. Do nařízení
vlády č. 567/2006 Sb. byly zařazeny až jeho novelou v roce 2007.
Bližší konkretizaci těchto osob provádí zaměstnavatel.
Rozdělení směny nebo
výkonu práce zaměstnavatelem
je ztěžujícím vlivem pokud v souhrnu činí
alespoň 90 minut, jestliže je v době přerušení výkonu práce pro
zaměstnance nedostupné jeho obvyklé společenské prostředí a sociální
zázemí, nebo je jejich dostupnost značně ztížena, nebo je ztížena ochrana
místa, ve kterém musí zaměstnanec dobu přerušení práce trávit, před
klimatickými a jinými nepříznivými vlivy. Bližší konkretizaci těchto osob
provádí zaměstnavatel.
Příplatek
u zaměstnanců odměňovaných mzdou
Podle § 117
ZP za dobu práce ve
ztíženém pracovním prostředí přísluší zaměstnanci k dosažené mzdě
příplatek, jehož výše musí činit minimálně 10 % částky, která je
v nařízení vlády č. 567/2006 Sb. stanovena jako základní sazba
minimální mzdy.
Pro letošní rok
2020 činí minimální mzda 14 6000 Kč měsíčně a 87,30 Kč na
hodinu. Tudíž minimální částka příplatku za práci ve ztíženém pracovním
prostředí činí nejméně 8,70 Kč na hodinu. Příplatek zaměstnanci přísluší
za každý ztěžující vliv, a když tedy zaměstnanec pracuje např. zároveň
v prachu a hluku, pak obdrží příplatek ve výši nejméně 17,40 Kč
na hodinu.
Výše příplatku je
stanovena jako zákonné minimum, lze ji tedy v kolektivních smlouvách,
pracovních smlouvách a vnitřních předpisech zaměstnavatele navyšovat.
|
Nakonec
okruh ztěžujících vlivů je stanoven nařízením vlády č. 567/2006 Sb.
taxativním výčtem, od kterého se zaměstnavatel nemůže odchýlit. Tím však není
vyloučena u zaměstnavatelů poskytujících zaměstnancům za výkon práce
v pracovním poměru mzdu možnost kompenzovat specifickým příplatkem
i výkon práce v prostředí ztíženém jinými vlivy, než stanoví uvedené
nařízení vlády č. 567/2006 Sb., popřípadě v prostředí ztíženém
shodnými vlivy, avšak v nižší intenzitě působení. Nebude se však již
jednat o příplatek za práci ve ztíženém pracovním prostředí ve smyslu
§ 117 ZP, ale o jiný příplatek, definovaný vnitřní úpravou mzdových
poměrů u zaměstnavatele. Při případném poskytování tohoto příplatku by
zaměstnavatel nebyl vázán minimální výší příplatku za práci ve ztíženém
pracovním prostředí stanovenou v § 117 ZP.
S příplatkem za práci ve ztíženém pracovním prostředí však nelze
zacházet jako s příplatkem za práci v noci nebo s příplatkem za
práci v sobotu a neděli. U těchto příplatků sice zákon také
stanoví zákonné minimum, zákonné minimum zde však činí 10 % průměrného
výdělku (ne tedy minimální mzdy) a navíc zákon umožňuje sjednat jinou
minimální výši a způsob určení příplatků v kolektivní smlouvě nebo
individuální smlouvě (pracovní nebo jiné). Příplatek za práci v noci
a příplatek za práci v sobotu a neděli spolu se smluvním platem
jsou jedinými výjimkami ze zásady, že odchylná úprava práv
v pracovněprávních vztazích nesmí být nižší než práva, která stanoví
zákoník práce. Od výše příplatků za práci ve ztíženém pracovním prostředí se
tedy odchýlit nelze, zákonem stanovených 10 % minimální mzdy je minimum
a příplatek může být pouze vyšší než tato minimální hranice.
Více již
najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 2/2021.
|
|
|
JAK SPRÁVNĚ ČÍST
Podle oficiálních zpráv u nás prakticky každý umí
číst. Život ale ukazuje, že skutečně číst, tj. nejen slabikovat písmena, ale
i porozumět tomu, co čte, ví daleko méně lidí. Ještě méně lidí umí číst
rychle a přitom si vybrat, pochopit a zapamatovat to podstatné.
Za špičkového čtenáře se považuje
ten, kdo přečte víc než 1000 slov za
minutu a současně porozumí čtenému na víc než 80 %. Takových lidí
je podle celosvětových testů méně než 1 %. Naopak, šedivý průměr zvládá
maximálně 200 slov za minutu a rozumí zhruba polovině toho, co čte. Rozdíl
mezi těmito dvěma skupinami je asi takový, jako rozdíl mezi rychlostí auta
formule jedna a vyhláškou povolenou rychlostí v obci. O těch
ostatních se říká, že jsou jen formálně gramotní. Co dělá celou situaci
ještě horší, je skutečnost, že čtení z monitoru, které dnes převládá,
je o cca 25 % pomalejší než čtení z knihy, a to bez
ohledu na schopnosti čtenáře.
My se tímto příspěvkem pokoušíme dát návod, jak se stát „dobrým“ čtenářem. Jaký
jsem čtenář
|
Už před víc než 70 roky rozdělil jistý pan Adler
lidi podle jejich schopnosti číst do čtyř škatulek:
|
Člověk s elementární schopností číst – ten, který s odřenýma ušima ukončí
pět tříd základní školy a umí číst slova.
|
Člověk schopný číst s přehledem – takový, kdo umí přelétnout očima text
a pochopit, o čem je.
|
Analytický čtenář – umí se ponořit do textu a kriticky ho vnímat.
|
Synoptický čtenář – člověk, který si po přečtení pěti knih
popisujících pěti způsoby ten samý problém, umí vytvořit představu
o jednom správném řešení problému.
|
Když čteme jen pro zábavu, stačí, když se zařadíme do škatulky
č. 2 – čtení s přehledem. Když čteme, abychom vyřešili problém
v práci, potřebujeme minimálně třetí úroveň (analytický čtenář)
a ještě lepší je nejvyšší úroveň synoptického čtenáře.
Jak se stát „synoptikem“
|
Jako ve většině případů, i při čtení pomáhá,
když má člověk vytvořený vlastní systém. Na to, abychom ze čtení
vytěžili maximum, bychom si měli osvojit následující postup:
|
Informační průzkum – cílem je vybrat ze záplavy nabízených informací 10
– 15 dokumentů (knih, článků, zdrojů z internetu), které stojí za to
přečíst, když chceme vyřešit určitý problém.
|
Průzkum vybraných zdrojů – ve vybraných dokumentech si vybereme ty
části (kapitoly, odstavce), které jsou v nich klíčové.
|
Asimilace – snažíme se pochopit jazyk dokumentů, autorův styl,
slovník, terminologii.
|
Sebezpytování – sami sobě si ujasníme, na jakou (jaké)
otázku/otázky hledáme odpovědi a do jaké míry jsou naše problémy totožné
s těmi, které řeší daný dokument. Když zjistíme významné rozdíly,
dokument vyřadíme.
|
Definování klíčového problému – když jsme správně zformulovali otázky,
dokážeme pomocí čtení vybraných dokumentů přesněji identifikovat, v čem
je (náš) problém. Seznámení se s různými pohledy na problém nám pomůže
nastavit mantinely, mezi kterými může ležet jeho řešení.
|
Diskuse o řešení problému – na základě získaných informací, jejich
„přežvýkání“ a zformulování vlastního řešení jsme připraveni diskutovat
ho s jinými experty, ať už v rámci vlastní instituce, nebo na
internetu.
|
Existuje mnoho technik rychlého čtení,
které se zaměřují nejen na rychlost čtení, ale i na porozumění
podstaty toho, o čem čtený text je. Jejich společným základem je skenování
textu, tj. rychlé přeběhnutí textu a identifikace důležitých částí. Jak
ale víme, co je důležité? O tom rozhodneme jednak na základě vlastních
zkušeností (je to, co čteme, pro nás nové?), na základě více
méně dodržované zásady organizace odborných textů (abstrakt, stručně
popisující, o čem text pojednává a co nového přináší, klíčová slova,
ukazující směřování článku, úvod, popisující problém a způsob jeho řešení,
závěr, shrnující nové poznatky) a identifikováním „návěstí“
v textu (slovní spojení typu: podle našeho názoru…, definujme…,
ukázali jsme, že… dospěli jsme k …, výsledkem je… apod.). U delších
textů v orientaci pomůžou i názvy jednotlivých kapitol nebo odstavců, ze
kterých se dá vyčíst, která část dokumentu je jádrem. Rychlosti čtení
a porozumění naopak nepomáhá dnes často používané zvýrazňování slov
a vět, které kromě toho, že zdržuje, obvykle končí tím, že větší část
textu je zvýrazněna různými barvami.
U důležitých dokumentů
doporučujeme třístupňové čtení
– v prvním
čtení si děláme přehled o užitečnosti textu pro naše potřeby, ve
druhém čtení si děláme obraz o jeho obsahu a ve
třetím čtení se snažíme pochopit podstatu textu.
Při prvním čtení
tedy jde o tzv. pohled shora, kdy si všímáme názvu, přečteme si
abstrakt, případně úvod textu, proletíme názvy kapitol a podíváme se na
závěry. Cílem je rozhodnout, jestli text je natolik užitečný, že ho budeme číst
podruhé. Též si děláme představu o typu textu – jde o analýzu, popis
metody, popis experimentu atd. Dále posuzujeme souvislost textu s jinými
dokumenty, které máme, posuzujeme věrohodnost závěrů, a co nového
přinášejí.
Ve druhém čtení
se víc soustředíme na nalezení a pochopení nejdůležitějších částí
textu, ale ještě stále ignorujeme detaily (podrobný popis postupu, důkazy
apod.). Když text obsahuje grafy a obrázky, posoudíme, jestli pro nás mají
význam. Také se podíváme na seznam literatury, případně na odkazy na jiné
dokumenty. Když ani při druhém čtení nerozumíme podstatě textu, jsou pro to jen
dva důvody: buď je text na nás příliš „moudrý“, anebo je špatně napsaný.
V obou případech je nejrozumnější dát ho stranou a momentálně se jím
víc nezabývat.
Smyslem třetího čtení
je vydolovat z textu všechno, co pro nás může být užitečné. Třetí
čtení si vyžaduje koncentrovat se na detaily, identifikovat základní myšlenku,
na které text staví, a zároveň si v mysli porovnávat způsob řešení
problému se způsobem, kterým bychom ho řešili my. Dokonce by nás třetí čtení
mělo inspirovat k novým nápadům, případně by mělo vést k identifikaci
dalších skrytých problémů, o kterých jsme dosud neuvažovali.
Technika vícenásobného čtení
má ještě i další výhodu: když jde o těžký a složitý text
z oblasti, ve které nejsme úplně doma, pak je přirozené, že při prvním
čtení nám bude mnoho věcí nejasných, nebo jim nebudeme rozumět.
Když bychom se pokaždé zastavili a pokoušeli se věc pochopit
čtením jiných textů, nejen že bychom byli za chvíli pochovaní pod záplavou
informací, ale mohlo by se stát, že potom, co bychom se prokousali na konec,
bychom museli konstatovat, že jsme se sice hodně nového naučili, ale řešení
našeho problému to nepomohlo.
Proto při prvním čtení jedeme bez zastávek, jako kdybychom
zkoumali terén, jestli vyhovuje našemu účelu. Když zjistíme, že ano, čtení
opakujeme, teď už pomaleji a důsledněji. Rychlost čtení přitom už
podřizujeme tomu, jak rychle dokážeme porozumět čtenému. Přitom porozumění
čteného napomáhá, jak se naučíme číst ne jednotlivá slova, ale věty, resp.
krátké odstavce jako jeden celek.
O výsledku čtení rozhoduje mnoho faktorů – naše koncentrace na
čtení, naše předcházející znalosti, styl textu a slovník, prostředí
apod. To, jestli čtení splnilo účel, zjistíme, když se pokusíme odpovědět na
následující otázky:
Jaký problém řeší text, který
jsme četli?
K jakým závěrům autor
dospěl?
Jaké důkazy uvádí na podporu
svých závěrů?
Jsou uváděné důkazy
přesvědčivé/věrohodné?
Jak umíme využít to, co jsme se
dověděli?
Ing. Milan
Konvit
|
* * *
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník
č. 9/2021 (I/2021)
·
Zákon o účetnictví s komentářem – Ing. Zdenka
Cardová
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 3/2021 (I/2021)
- Zvýšení
minimální mzdy
- Cestovní náhrady
od 1. 1. 2021
- Valorizace rent
v roce 2021
- Zdanění
fyzických osob po novele
- Mzdová
kalkulačka 2021
- Archivace mzdové
agendy
- Zvýšení
minimální mzdy a zdravotní pojištění
- Ukončování
vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou - změny
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 3/2021 (I/2021)
- Zákon o daních z
příjmů po novele
- Nemocenské
pojištění zaměstnanců
- Daň z nabytí
nemovitých věcí – zrušení
- „Rozhodné
částky“ ve ZP – zvýšení od 1. 1. 2021
- Krácení dovolené
– sankce za neomluvené absence
- Vzory smluv -
tiskopisy
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č.
3/2021 (I/2021)
·
Vzory smluv dle Občanského zákoníku
·
DPH u služeb a zboží pravidla pro rok 2021
·
Zdravotní pojištění pro mzdovou účetní v roce 2021
1000 řešení – měsíčník č. 3/2021 (I/2021)
·
Daň z příjmů – po novele
·
Daň z přidané hodnoty
·
Účetnictví
·
Zákoník práce
·
Mzdy
·
Odvody
TAKÉ TYTO
ODBORNÉ TEMATICKÉ PUBLIKACE VÁM POMOHOU V PODNIKÁNÍ V ČASE PANDEMIE
- Daňové
a nedaňové výdaje A-Z 2020 (výdaje, které lze uplatnit do daňových výdajů a
výdaje nedaňové v abecedním pořadí)
- 100
otázek Daňové výdaje, Odpisy (praktická řešení z praxe týkající se
daňových výdajů a odpisů)
- Podnikání
a koronavirus (komplexní
přehled opatření a jejich podrobný popis týkající se daňového řádu, daně
z příjmů, DPH, EET, zákoníku práce, mezd)
- 100
otázek Zaměstnávání, Nemovitosti (praktická řešení týkající se pracovněprávních
opatření v období pandemie koronaviru a praktická řešení týkající se
nájmu, odpisů a prodeje nemovitostí)
- s.r.o.
– Průvodce bez chyb, pokut a penále (komplexní a přehledné zpracování problematiky
společnosti s ručením omezeným od jejího založení, vzniku až po
možnosti zrušení)
- 100
otázek a odpovědí Zaměstnanecké benefity, Obchodování (praktická řešení týkající se poskytování
zaměstnaneckých benefitů a obchodování)
- Zaměstnávání
v období pandemie
(řešení pracovněprávních otázek po pandemii koronaviru)
- 100
otázek a odpovědí Zákoník práce po novele, Reklama, propagace (praktická řešení týkající se změn
v zákoníku práce a reklamy z daňového a účetního hlediska)
- 100
otázek a odpovědí DPH nově, Zásoby (praktická řešení týkající se dani z přidané
hodnoty po novelách a zásob z hlediska účetnictví a daní)
- Vzory
smluv, žalob a podání (nejvíce
používané vzory smluv, žalob a podání z oblasti občanského a obchodního
práva, pracovněprávních vztahů, daňového a správního řízení, trestního
práva, exekucí, soudních sporů a stavebního práva)
- Účetní
závěrka podnikatelů za rok 2020 (komplexní informace potřebné při sestavování
účetní závěrky)
- Daňová
přiznání FO a PO za rok 2020, Roční zúčtování příjmů a daňového zvýhodnění
za rok 2020 (komplexní
informace potřebné při podávání daňového přiznání a ročního zúčtování
příjmů)
- Pomocník
mzdové účetní k 1. 1. 2021 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z
oblasti mezd a platů)
- Daňové, mzdové a účetní zákony 2021 (daňové a mzdové zákony aktualizované
k 1. 1. 2021)
- Příručka
mzdové účetní 2021 (příručka mzdové účetní s příklady)
ODBORNÉ
TEMATICKÉ PUBLIKACE
Vzory
smluv, žalob a podání (XII/2020)
·
Občanský zákoník
·
Rodinné právo
·
Zákoník práce
·
Občanský soudní řád
·
Trestní právo
·
Exekuční řád
·
Daňové řízení
·
Správní řízení
·
Stavební právo
100
otázek a odpovědí DPH po novele, Zásoby (XI/2020)
·
DPH nově
·
Zásoby
Účetní
závěrka podnikatelů za rok 2020 bez chyb,
pokut a penále (I/2021)
·
Účetní zásady a principy
·
Druhy účetních závěrek
·
Účetní období
·
Účetní uzávěrka
·
Účetní závěrka
·
Opravy účetních zápisů
·
Nové účetní období
Daňová
přiznání za rok 2020, Roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění bez chyb, pokut a penále (I/2021)
·
Přiznání k dani z příjmů právnických osob
·
Přiznání k dani z příjmů fyzických osob
·
Roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění
Pomocník
mzdové účetní 2021 bez chyb, pokut a penále
(I/2021)
·
Pomocník mzdové účetní
·
Povinnosti zaměstnavatele a mzdové účetní
Příručka
mzdové účetní 2021 bez chyb, pokut a penále
(I/2021)
·
Mzda a plat
·
Zdravotní pojištění
·
Sociální pojištění
·
Daň z příjmů ze závislé činnosti
ZÁKONY
2021
Zákony
IA/2021 (I/2021)
·
Správa daní
·
Daně z příjmů
·
Daň z přidané hodnoty
·
Silniční daň
·
Spotřební daně
·
Daň z nemovitosti
·
Rozpočtová pravidla
Zákony
IB/2021 (I/2021)
·
Účetnictví
·
Související předpisy
Zákony
IIA/2021 (I/2021)
·
Občanský zákoník
·
Obchodní korporace
·
Občanský soudní řád
·
Živnostenské podnikání
Zákony
IIB/2021 (I/2021)
·
Trestní právo
·
Právní pomoc
·
Policie ČR
·
Střelné zbraně
·
Správní právo
Zákony
IIC/2021 (I/2021)
·
Exekuce
·
Insolvenční řízení
·
Ochrana spotřebitele
·
Notářský řád
·
Advokacie
·
Související předpisy
Zákony
IIIA/2021 (I/2021)
·
Zákoník práce
·
Mzdové a platové předpisy
·
Předpisy k zaměstnanosti
·
Požární ochrana a BOZP
Zákony
IIIB/2021 (I/2021)
·
Sociální zabezpečení
·
Důchodové pojištění
·
Nemocenské pojištění
·
Zdravotní pojištění
Zákony
IV/2021 (I/2021)
·
Stavební zákon
·
Katastr nemovitostí
·
Bydlení
·
Požární bezpečnost
·
Pozemkové úpravy
·
Související předpisy
Zákony
V/2021 (I/2021)
·
Územní celky a členění státu
·
Organizace veřejné správy
·
Veřejná správa ve vztahu k občanům
·
Školy a školská zařízení
Zákony
VIA/2021 (I/2021)
·
Životní prostředí
·
Ochrana vod
·
Ochrana přírody a krajiny
·
Ochrana ovzduší
·
Integrovaná prevence
·
Ekologické zemědělství
·
Ochrana půdy a rostlin
·
Kontrola znečištění
Zákony
VIB/2021 (I/2021)
·
Odpady a obaly
·
Katalog odpadů, evidence
·
Hospodaření s odpady
·
Energetická náročnost budov
·
Podnikání v energetice
·
Podporované zdroje energie
·
Průmyslové havárie
|
|
|
HORKÁ TÉMATA - najdete v tematických balíčcích |
1. KONEC ROKU V ÚČETNICTVÍ
Současně s koncem kalendářního roku nastává pro většinu účetních jednotek období, kdy začnou sestavovat účetní závěrku. S koncem roku je spojena řada jednorázových, každoročně se opakujících účetních operací. Může se zdát, že se jedná o operace rutinní, notoricky známé, které se každoročně opakují. Není to však pravda. Co všechno je nutno připravit na ukončení účetního roku?
Podrobné informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny účetním, podnikatelům, daňovým poradcům, ekonomům, manažerům …
1. Účetní závěrka podnikatelů za rok 2020 - odborná tematická publikace
/A5, str. 128/
2. DÚVaP 1-2/2021 - Konec roku v účetnictví - harmonogram účetní závěrky - příspěvek
/A5, str. 256/
3 . 1000 řešení 1-2/2021 - Konec roku v účetnictví - praktické příklady
/A5, str. 128/
4 . Daňové a nedaňové výdaje 2020 - odborná tematická publikace
/A5, str. 344/
5. 100 otázek a odpovědí DPH nově, Zásoby - odborná tematická publikace
/A5, str. 96/
Cena balíčku je 1193 Kč.
Cena balíčku s 60 % slevou je 478 Kč.
Ušetříte 715 Kč.
2. MZDOVÁ ÚČTÁRNA NOVĚ
Vláda ČR schválila zvýšení minimální mzdy. Nová výše minimální mzdy se projevuje nejen v přímých částkách, které zaměstnanec dostane ve výplatě, ale má odraz v řadě dalších pracovněprávních předpisů. Jak se změnila výše jednotlivých příspěvků a příplatků, jak se zvýšení odrazilo ve zdravotním pojištění a jaké další změny nastaly? Najdete v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, personalistům, zaměstnavatelům, podnikatelům, živnostníkům, daňovým poradcům, ekonomům, auditorům …
1. PaM 2/2021 - Změny parametrů nemocenského pojištění pro rok 2021 - příspěvek
/A4, str. 80/
2. Poradce 8/2021 - Zvýšení minimální mzdy a postupy ve zdravotním pojištění od 1. 1. 2021 - příspěvek
/A5, str. 288/
3. 1000 řešení 1-2/2021 - Zvýšení minimální mzdy - praktická řešení
/A5, str. 112/
4. Aktualizace III/4 - Zákoník práce, Zákon o zaměstnanosti ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 208/
5. Pracovněprávní slovník - slovník - ZDARMA
/A5, str. 277/
6. Zákony IIIA/2020 - Zákoník práce, zákon o zaměstnanosti ... - úplná znění zákonů - ZDARMA
/A5, str. 416/
7. Zákony IIIB/2020 - Sociální zabezpečení, nemocenské pojištění ... - úplná znění zákonů - ZDARMA
/A5, str. 464/
Cena balíčku je 580 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 290 Kč.
Ušetříte 290 Kč.
3. VZORY SMLUV PO NOVELÁCH (Občanský zákoník, Zákoník práce, Občanský soudní řád, Trestní zákoník, Exekuční řád, Daňový řád, Stavební zákon)
Potřebujete ke své práci nejpoužívanější vzory smluv, žalob a podání z oblasti pracovněprávních vztahů, občanského a obchodního práva, rodinného práva, trestního práva, exekucí, daňového a správního řízení a stavebního práva?
Vzory smluv urychlí a ulehčí přípravu smluv a dalších dokumentů, zajistí jejich správné a přesné znění, přičemž nevyžadují žádné právní znalosti. Doprovodný komentář poskytuje informace a pomoc při realizování smluvních vztahů s odvolávkou na příslušný právní předpis.
Balíček je určen podnikatelům, zaměstnavatelům, orgánům činným v trestním řízení, daňovým poradcům, auditorům, ekonomům, manažerům, pracovníkům veřejné správy, obcím, stavebníkům, všem občanům ...
1. Vzory smluv, žalob a podání - komentované vzory smluv + editovatelné CD - odborná tematická publikace
/A5, cca str. 528/
2. s.r.o. - Průvodce - odborná tematická publikace
/A5, cca str. 240/
3. 100 otázek Zákoník práce po novele, Reklama - odborná tematická publikace
/A5, str. 96/
4. Daňové a nedaňové výdaje 2020 - odborná tematická publikace
/A5, str. 344/
5. Ekonomický a personalistický slovník - slovník odborných pojmů - ZDARMA
/A5, str. 272/
Cena balíčku je 1300 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 650 Kč.
Ušetříte 650 Kč.
4. OBCHODNÍ KORPORACE - NOVELA
Rozsáhlá novela zákona o obchodních korporacích nabývá účinnosti 1. ledna 2021. Novela se snaží o novou úpravu monistického systému akciové společnosti. Dotýká se také problému mnoha "neaktivních" společností, zpřísňuje se odpovědnost členů statutárních orgánů v případě způsobení úpadku obchodní korporace; změny se týkají i konání valných hromad, některé změny se týkají výplaty podílu na zisku. Potřebujete podrobné informace?
Najdete je v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, daňovým poradcům, ekonomům, manažerům …
1. Poradce 7/2021 - Zákon o obchodních korporacích s komentářem - komentář
/A5, cca str. 288/
2. DÚVaP 12/2020 - Obchodní korporace - přeměny - příspěvek
/A5, cca str. 192/
3. Aktualizace II/2 - Zákon o obchodních korporacích a družstvech, ... - úplná znění zákonů
/A5, str. 400/
4. Poradce 1/2021 - Novela zákona o obchodních korporacích z pohledu účetnictví - příspěvek
/A5, str. 240/
5. Podnikání a koronavirus - odborná tematická publikace - ZDARMA
/A5, str. 176/
Cena balíčku je 620 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 310 Kč.
Ušetříte 310 Kč.
Cena balíčků je konečná, včetně DPH a distribučních nákladů. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou - adekvátní k obsahu balíčku.
Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), faxem: 558 731 128, e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu (ceny jsou konečné).
RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |