Co mají
společného zaměstnanci, OSVČ, malé i obrovské firmy? Neradi platí daně
z příjmů. Tyto tzv. přímé daně totiž bezostyšně odebírají reálné peníze
z kapes lidí a firemních pokladen. Na rozdíl od nepřímých daní, které
jsou nenápadně ukryty v cenách a jejich plátci (obvykle prodávající)
je pouze přeposílají finančním úřadům. Daň z příjmů má holt tu smůlu, že
je hodně vidět, na výplatní pásce, v daňovém přiznání nebo v účetní
závěrce. Proto i když daleko více státu zaplatíme na DPH – téměř
z každého nákupu – a řidiči či kuřáci na spotřebních daních, tak
nejčastěji nadáváme na „příjmovku“. Přitom prakticky jen u daní
z příjmů má poplatník možnost aktivně ovlivnit její výši a případně
se jí zcela vyhnout. A to v principu třemi způsoby její eliminace.
Úvod k daňovému posuzování výdajů
Zákon o daních z příjmů nemá tak docela pravdu v tom, že
jde o daň z – příjmů. Ve skutečnosti se totiž až na výše zmíněné
výjimky (zaměstnanci a příjmy podléhající srážkové dani) jedná o daň
ze základu daně, a ještě přesněji řečeno ze základu daně sníženého
o odpočty a patřičně zaokrouhleného. O čemž nás přesvědčí § 16
odst. 2, resp. § 21 odst. 1 ZDP, kde je stanoven výpočet daně
z příjmů osob fyzických, respektive právnických.:
·
„Daň se vypočte ze
základu daně sníženého o nezdanitelné části základu daně
a o odčitatelné položky od základu daně a zaokrouhleného na celá
sta Kč dolů, …“
·
„… Daň se vypočte
jako součin základu daně sníženého o položky snižující základ daně
a o odčitatelné položky od základu daně zaokrouhleného na celé tisíce Kč
dolů a sazby daně.“
Nicméně předmětem zdanění je skutečně „příjem“ – jak se dočteme
v § 3 odst. 1, resp. § 18 odst. 1 ZDP – a od něj
odvozený základ daně slouží pouze pro potřeby zvoleného technického způsobu
výpočtu daně. Paradoxně však ZDP svůj ústřední pojem – příjem – nijak blíže
nedefinuje, neboť „je přece jasné, o co se jedná“. Pouze se
dozvíme, že se zdaňují příjmy peněžní i nepeněžní, dosažené i směnou,
a v jednotlivých ustanoveních zákona jsou uvedeny početné příklady
konkrétních druhů příjmů, které jednoznačně jsou nebo naopak nejsou zdanitelné.
Bohužel jde jenom o příklady a nikoli o úplný výčet předmětu
daně, jak vyplývá z velmi obecného vymezení rozsahu „příjmů“ například stylem
„z veškeré činnosti a z nakládání s veškerým majetkem“
a podobně.
Nás ale bude zajímat příznivější složka výpočtu základu daně, která zdanitelné
příjmy snižuje a tím i samotnou daň z příjmů. Tímto
menšitelem, který aktivně zmenšuje, resp. se odečítá od příjmů, jsou – výdaje.
Tato poplatníkům milá položka až na malé výjimky (zejména u zaměstnanců
a tzv. srážkové daně) dokáže snížit obecně každý zdanitelný (dílčí) základ
daně z příjmů. Jak potvrdí např. § 5 odst. 1, respektive § 23
odst. 1 ZDP.:
·
„Základem daně je
částka, o kterou příjmy plynoucí poplatníkovi ve zdaňovacím období přesahují výdaje
prokazatelně vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení, pokud
dále u jednotlivých příjmů podle § 6 až 10 není stanoveno jinak.“
·
„Základem daně je
rozdíl, o který příjmy, s výjimkou příjmů, které nejsou předmětem daně, a příjmů
osvobozených od daně, převyšují výdaje (náklady), a to při
respektování jejich věcné a časové souvislosti v daném zdaňovacím
období; rozdíl se upraví podle tohoto zákona.“
Stručně vyjádřeno, daň se počítá ze základu daně, který jsou příjmy
převyšující výdaje, neboli příjmy snížené o výdaje. Takže kdo chce
platit co nejmenší daň z příjmů, má na výběr dvě strategie, případně
jejich kombinaci.:
1. Minimalizovat zdanitelné (!) příjmy, nebo
2. Maximalizovat daňově uznatelné (!) výdaje.
Není výdaj jako výdaj
Vydáme se druhou cestou. A opět si hned na počátku musíme
postesknout, že vlastně vůbec nevíme, co jsou ty „výdaje“ zač, ZDP jejich
definici neuvádí. Trochu lépe jsou na tom poplatníci s podvojným
účetnictvím, kteří díky § 21h ZDP alespoň vědí, že se jedná o „náklady“
ve smyslu účetních předpisů. Sice české účetní předpisy rovněž neuvádějí
definici „nákladů“, nicméně podpůrně je využitelné jejich vymezení v mezinárodních
účetních standardech. Ovšem i v případě účetních jednotek existují
výdaje ve smyslu ZDP, které nejsou účetními náklady, a přesto ovlivní
základ daně z příjmů. Třeba daňové odpisy, o těch se rozhodně
neúčtuje, stejně tak je tomu s populárními paušálními výdaji na dopravu,
mimo účetní svět je dále rovněž zákonná rezerva na nakládání s elektro-odpadem
nebo od roku 2020 nově pojaté rezervy v pojišťovnictví, nabývací ceny
akcií neoceňovaných reálnou hodnotou také nejsou účetními náklady, přičemž při
prodeji mohou být daňovými výdaji, a tak podobně.
Zanechme už ale akademických hrátek se slovíčky a marného hledání
obsahu pojmu „výdaje“, protože z praktického hlediska je daleko
významnější, za jakých podmínek může výdaj snížit zdanitelné příjmy a tedy
základ daně a tím pádem i daň z příjmů. Pouze o tyto – tzv.
daňové výdaje – ve skutečnosti totiž poplatníkům jde. Jejich základní
vymezení v první větě § 24 odst. 1 ZDP je asi nejznámější větou
z celého daňového zákona.:
„Výdaje (náklady) vynaložené na dosažení, zajištění
a udržení zdanitelných příjmů se pro zjištění základu daně odečtou ve výši
prokázané poplatníkem a ve výši stanovené tímto zákonem a zvláštními
předpisy.5)“
Jak víme z judikatury, poznámka pod čarou není součástí závazného
textu právního předpisu, ale pouze přispívá k jeho lepšímu porozumění
a usnadňuje uplatňování normy. Když nahlédneme do příslušné poznámky pod
čarou – 5) – dozvíme se, že nám zákonodárce sděluje, že může jít např. o část
7. hlavu třetí zákoníku práce. Pokud si tento odkaz nalistujeme, najdeme tam
regulaci cestovních náhrad zaměstnanců tzv. veřejného sektoru, která je pro
podnikatelský sektor známější coby tzv. náhrady do limitu, které se u zaměstnanců
nezdaňují.
Ve zbytku tohoto úvodu se prakticky budeme zabývat již pouze (převážně)
touto jedinou větičkou, o kterou podnikatelé často svádějí tuhé boje se
správci daně, potažmo také až se soudci. Co může být na daňových výdajích tak
složitého? Takto se mohou oprávněně podivovat zejména tři typy čtenářů.
Zaměstnanci, jejichž daní z příjmů se žádné uznatelné výdaje netýkají,
dále „paušálisté“ uplatňující u příjmů ze samostatné činnosti nebo z nájmu
výdaje ve výši zákonem stanoveného procenta z příjmů, a příliš
opatrní poplatníci nárokující jen zcela bezproblémové výdaje. Ano, daňová
korektnost a autocenzura podnikateli nepochybně zajistí klidné spaní
a jen výjimečný střet se správcem daně. Zaplatí za to sice možná vyšší
daní, než by bylo nutné, ale je to jeho strategie.
Někdy však narazí i velmi obezřetný poplatník, který snižuje
základ daně pouze o „bezpečně uznatelné“ výdaje prokázané řadou
hodnověrných a přesvědčivých listinných i jiných důkazů. Obvykle cizí
vinou… kvůli nepoctivému dodavateli, který ve skutečnosti nebyl tím, za koho se
vydával. Například tesař koupí na pile pár trámů, za které hotově zaplatí
a se standardním dokladem o prodeji odjíždí. Při daňové kontrole se
proto notně podiví, proč má berňák problém s tímto výdajem. A důvod?
Třeba údaj o dodavateli neodpovídá skutečnosti, žádná takováto firma
v úřední databázi není, nebo předmětný doklad nemá ve své evidenci příjmů.
Není totiž výjimkou, že někteří zaměstnanci si tu a tam přilepší na úkor
zaměstnavatele a především hotovostní příjmy „zapomenou“ standardně vložit
do interního účetního systému – a tedy oficiálně dodavatel nic nedodal a žádnou
platbu od našeho nebohého tesaře nepřijal. Co s tím? Číst dále! Dozvíme
se, jak si s problémem v obdobných případech „neprokázaného
dodavatele“ poradili jiní, a můžeme předeslat, že soudy zde jsou na straně
„tesaře“.
Čtyři podmínky
daňových výdajů
O výdaji hovoříme jako o daňovém výdaji tehdy, pokud má
daňovou účinnost (uznatelnost), a proto může snížit základ daně z příjmů.
Naproti tomu nedaňový alias daňově neúčinný/neuznatelný výdaj základ daně
nesníží. Prakticky vyjádřeno: na daňové výdaje poplatníkovi „přispívá stát“ – vzdá
se poměrné části daně z takto sníženého základu daně – zatímco nedaňově
výdaje si poplatník hradí plně sám ze svých zdaněných příjmů. Ekonomicky tak
přinášejí podnikateli daňové výdaje snížení pořizovacích cen nakupovaného zboží
a služeb.
Příklad
Ekonomický
význam výdajů daňových versus nedaňových
Paní
Lenka podniká jako OSVČ v zahradnictví a pro tyto účely zakoupila
kvalitní zahradnické nůžky za 1 000 Kč. Tento výdaj je pro ni daňově
uznatelný a proto si v rámci daňové evidence o něj sníží základ
daně z příjmů, což jí při sazbě daně 15 % přinese reálnou úsporu na
dani 150 Kč. Touto částkou se na kupní ceně nůžek nepřímo podílel stát,
který oželel uvedenou částku na potenciálním inkasu daně z jejich
podnikatelských příjmů.
Ale
když by si paní Lenka za 1 000 Kč koupila náušnice, tak by se
nejednalo o daňový výdaj a nemohla by o tuto částku snížit
základ daně a návazně ani daň z příjmů. Tentokrát by stát paní
Lence nepřispěl na nákup ze svých daňových příjmů, a vůbec nehraje roli,
že ji náušnice sluší a dost možná zlákají některého zákazníka, aby za její
zahradnické služby zaplatil více, než měl v plánu. Důvod je zřejmý,
v případě paní Lenky (zahradnice) náušnice nesouvisejí s jejím
podnikáním. Ovšem kdyby podnikala jako společnice, moderátorka nebo tanečnice,
bylo by tomu přesně naopak. Daňovým výdajem by pak už mohly být náušnice,
nikoli však zahradnické nůžky.
Připomeňme si citovanou základní podmínku pro uznání výdaje za daňově
účinný ke snížení základu daně dle první věty § 24 odst. 1 ZDP. Z čehož
vyplývají čtyři obecné předpoklady uznání daňového výdaje.:
1)
Výdaj je vynaložen
na zdanitelný příjem nebo speciálně uvedený v § 24 ZDP.
2)
Uznatelnost není
vyloučena § 25 anebo jiným speciálním ustanovením ZDP.
3)
Výdaj nepřesahuje
určitý limit stanovený ZDP, případně jiným zákonem.
4)
Výdaj poplatník
prokázal…
ad 1)
Základní podmínkou daňové uznatelnosti výdaje je vazba na zdanitelný
příjem poplatníka. Jako tomu
bylo v případě zmíněné Lenky podnikající v zahradnictví, které zcela
jistě správce daně nezpochybní jako daňový výdaj zahradnické nůžky. Samozřejmě
mlčky předpokládáme běžnou situaci, tedy že si jich nekoupila nepřiměřeně
hodně, nebude je (ani zčásti) využívat soukromě (mimo vlastní podnikání)
a není důvod rozporovat případně výši kupní ceny (např. když by prodejcem
nůžek byla tzv. spojená osoba ve smyslu § 23 odst. 7 ZDP).
Jak ale vyplývá z textu pokračujícího za spojkou slučovací – nebo
– může být na základě speciálního ustanovení § 24 ZDP, zejména jeho
odstavce 2 daňově uznán i výdaj, který nebyl vynaložen, na dosažení, ani
na zajištění, ani na udržení zdanitelných příjmů. V tomto ohledu se
někdy pletou jak poplatníci (ke své škodě), tak někdy i pracovníci
finančních úřadů (ke škodě nebohých poplatníků). Protože § 24 odst. 2
ZDP je speciálním, zvláštním ustanovením vůči základnímu pravidlu § 24 odst. 1
ZDP, má před ním přednost. Přičemž si všimněme, jak toto obsáhlé speciální ustanovení začíná: „Výdaji
(náklady) podle odstavce 1 jsou také …“.
Prakticky vyjádřeno to znamená, že pokud poplatník vynaložil výdaj,
který výslovně upravuje některé z písmen a) až zz) speciálního § 24 odst. 2
ZDP, pak již nemusí řešit, jestli dokáže prokázat, že se jedná o výdaj
vynaložený na dosažení, zajištění nebo udržení jeho zdanitelných příjmů. A nejde
o můj odvážný osobní názor, ale uvádí to bezpečně metodický Pokyn
Generálního finančního ředitelství č. GFŘ D – 22, k jednotnému
uplatňování některých ustanovení ZDP; Finanční zpravodaj č. 3/2015, trvale
visí na webu Finanční správy ČR.
·
„Výdaje vymezené v § 24
odst. 2 zákona jsou daňovými výdaji podle § 24 odst. 1 zákona
bez ohledu na skutečnost, zda slouží k dosažení, zajištění nebo udržení
zdanitelných příjmů, za předpokladu, že v příslušném ustanovení není
omezující podmínka jinými ustanoveními tohoto zákona nebo jiného zvláštního
právního předpisu.“
Ostatně v řadě případů by bylo značně obtížné až zhola marné
prokázat, že výdaj byl vynaložen na dosažení, zajištění a/nebo udržení
zdanitelných příjmů poplatníka. Například smluvní úrok z prodlení za pozdní
úhradu faktury, škody v důsledku
živelních pohrom anebo neznámým pachatelem, likvidace „dlouhodobého“ hmotného
majetku apod. Proto je dobře, že
jsou uvedeny ve speciálním ustanovení § 24 odst. 2 ZDP, čímž padá
stres ohledně splnění podmínky dle obecného (základního) ustanovení daňových
výdajů v § 24 odst. 1 ZDP.
Příklad
Daňové výdaje nesouvisející se zdanitelnými příjmy
Pan Dobrák je živnostník provozující tradiční českou hospůdku ve stylu
První republiky, a je plně hoden svého jména. Proto svým zaměstnancům
vyplácí mzdu 80 000 Kč a navrch jim ještě přispívá měsíčně
2 000 Kč na doplňkové penzijní spoření a za 1 000 Kč
pro ně nakupuje vstupenky do kina, divadla nebo na fotbal.
Jsou to ale všechno jeho daňové výdaje? I když pročítal § 24
odst. 2 ZDP pečlivě, nenašel tam položku „mzdy“. Nejblíže věci se mu zdálo
písmeno p) ZDP, podle kterého jsou daňově účinné výdaje, k jejichž úhradě
je poplatník povinen podle zvláštních zákonů – protože zákoník práce ukládá
povinnost dát zaměstnancům mzdu. Jenže to by se dalo využít asi jen pro zákonem
stanovenou minimální mzdu, nikoli pro jeho štědré super mzdy.
Živnostník se však obává zbytečně, ať už je mzda jeho zaměstnanců
jakkoli super vysoká, může ji klidně uplatnit jako daňový výdaj. A to
nikoli podle speciálního § 24 odst. 2 ZDP, nýbrž s oporou
v základní ustanovení § 24 odst. 1 ZDP, protože jde o výdaj
vynaložený na dosažení jeho zdanitelných příjmů – z provozu restaurace.
Složitější je to s příspěvkem na doplňkové penzijní spoření
zaměstnanců, kde je opravdu třeba hledat oporu pro daňové uznání
v § 24 odst. 2 ZDP – průkaznost se zdanitelnými příjmy zde totiž
patrně neobhájíme. Naštěstí je možno tento výdaj začlenit pod speciální
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP – práva zaměstnanců zaručená
vnitřním předpisem, pracovní či jinou smlouvou – což z něj činí opět
bezpečný daňově uznatelný výdaj.
Naproti tomu nepeněžní benefit z titulu volnočasových radovánek
zaměstnanců je výslovně vyloučen z daňových výdajů speciálním ustanovením
§ 25 odst. 1 písm. h) ZDP. Tím pádem padá možnost uplatnění výše
zmíněného příznivého § 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP, jelikož
zákon stanoví (ještě speciálněji) jinak v § 25 ZDP.
ad 2)
Právě jsme si ukázali, jak příznivě může rozšířit paletu daňových
výdajů speciální ustanovení § 24 odst. 2 ZDP, u nichž nezáleží
na souvislosti se zdanitelnými příjmy. Ovšem jsou i právě opačná speciální
ustanovení – v § 25 ZDP – označující určité výdaje za a priori
nedaňové, opět bez ohledu na souvislost s příjmy. Jde například
o pořizovací cenu „dlouhodobého“ hmotného majetku (daňovými výdaji jsou až
jeho odpisy podle pravidel ZDP), „nesmluvní, úřední“ pokuty a penále,
dary, daň z příjmů (většinou), povinné pojistné na sociální a zdravotní
pojištění OSVČ, výše zmíněné nepeněžní benefity zaměstnanců na kulturu, sport,
rekreaci apod.
Někdy však paradoxně znamenají omezení i ta prvně zmíněná
speciální ustanovení v § 24 odst. 2 ZDP. Daňovou účinnost totiž
často vážou na splnění podmínky, proto by bylo lepší, kdyby nebyly a postačilo
prokázat souvislost s příjmy. Třeba motivační příspěvek učni, s kterým
firma do budoucna počítá jako se zaměstnancem. § 24 odst. 2 písm. zu)
ZDP jeho daňový účinek omezuje na 5 000 Kč měsíčně. Přičemž pokud by
toto „vstřícné“ speciální ustanovení nebylo, mohl by být daňovým výdajem
i vyšší motivační příspěvek, protože by budoucí zaměstnavatel mohl
uplatnit výše zmíněný obecněji pojatý speciální § 24 odst. 2 písm. j)
bod 5 ZDP, dle něhož lze daňově uznat výdaje na práva zaměstnanců – včetně těch
budoucích – k nimž se zaměstnavatel zavázal.
ad 3)
Většina výdajů je uznatelných plně v rozsahu jejich vynaložení,
ovšem u některých platí omezení, která mohou být trojího typu. Zaprvé
omezení hodnotové, např. u toho motivačního příspěvku učni nebo u stravování
zaměstnanců. Zadruhé časové, třeba u zákonné rezervy na opravy hmotného
majetku, kterou je nutno deponovat na účet včas. Třetí omezení dopadá na
účtující poplatníky, pro které platí ve vybraných případech podmínka zaplacení
daného výdaje (např. daň z nemovitých věcí, smluvní sankce, úroky ze zápůjček
neúčtujících věřitelů).
A nesmíme zapomenout na výdaje, které se vztahují ke zdanitelným
příjmům poplatníka jen částečně, typicky automobil nebo dům OSVČ používaný jak
pro podnikání, tak i pro soukromé účely. Jednotné kritérium rozdělení na
daňovou a nedaňovou složku ovšem neexistuje. U auta bude zřejmě
nejpříhodnější poměr kilometrů ujetých tak či onak, u domu poměr
podlahových ploch, při smíšeném používání počítače to bude složitější. Vždy je
třeba použít kritérium, které pokud možno co nejvěrněji vystihuje skutečný stav
týkající se situace poplatníka. Kdo chce mít jistotu, může požádat správce daně
o závazné posouzení podle § 24b ZDP, za poplatek 10 000 Kč.
Příklad
IT kancelář
v části bytu programátora
Pan Hekr podniká
jako OSVČ v zakázkové výrobě nejrůznějších programátorských „kouzel“.
Jelikož ke své tvůrčí práci potřebuje prakticky jen kvalitní počítač, internet
a zejména klidné místečko, zřídil si IT kancelář v jednom
z pokojů najatého bytu. Výdaje prokazuje daňovou evidencí podle § 7b
ZDP, což ale komplikuje fakt, že jsou často sporné, neboť prostor
i předměty využívané pro podnikání slouží zčásti i pro jeho osobní
potřeby. Na straně jedné tedy provozní výlohy spojené s bytem prokazatelně
souvisejí se zdanitelnými příjmy z podnikání pana Hekra a splňují tak
obecnou podmínku daňové uznatelnosti. Ovšem na straně druhé se věcně rovněž
jedná o výdaje na jeho osobní potřebu, které jsou speciálním ustanovením
a priori vyloučeny z daňově účinných.
Z hlediska
průkaznosti by ideálním řešením této patové situace bylo jednoznačné přiřazení
dílčích výloh spojených s bytem pro podnikatelské versus ostatní (osobní,
rodinné) potřeby. Což si lze reálně představit snad jen u elektřiny, pokud
by její odběr IT kanceláří pana Hekra měřil podružný elektroměr. Ani nadmíru
pedantního úředníka by nenapadlo nutit nebohého živnostníka k pečlivému
odměřování a zaznamenávání vody spotřebované během programátorské
činnosti, k propočítávání tepelné energie dodané do zmíněného pokoje,
k vážení odpadků vzniklých v souvislosti s podnikáním atp.
Stejně tak není možné – patrně ani právně – aby se dohodl s vlastníkem
bytu na dvojí fakturaci nájemného, zvlášť za onen IT pokoj, a odděleně za
zbývající část bytu užívanou privátně.
V praxi
respektovaným kompromisním řešením se osvědčilo rozklíčování celkových výdajů
placených v souvislosti s užíváním bytu na část soukromou versus
podnikatelskou v poměru podlahových ploch. Pokud tedy činí celková vnitřní
nášlapná plocha bytu např. 100 m2, z čehož výhradně
k podnikání slouží pokoj o ploše 20 m2, pak „průkazný“
klíčovací poměr bude 20 % (= 20 m2 / 100 m2). Tuto
část výdajů na bydlení pak bude moci pan Hekr zahrnovat mezi své daňové výdaje
vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů OSVČ.
ad 4)
Podmínka průkaznosti je v praxi asi nejdůležitější, jelikož obecně platí: „V daních je
pravdou pouze to, co se podaří prokázat“. Základ daně z příjmů – při
uplatňování skutečných, prokázaných výdajů – vychází z účetnictví či
z daňové evidence, a proto by měl být každý výdaj zaúčtován/zaevidován.
A to na základě nějakého dokladu, jako je faktura nebo příjmový pokladní
doklad dodavatele, potvrzení (účtenka) o platbě za nakoupené zásoby,
pohonné hmoty, nejrůznější poplatky apod. Zejména vyšší částky a méně
běžné druhy výdajů je vhodné mít nepřímo potvrzené dalšími hodnověrnými
způsoby, jako jsou obchodní smlouvy, zápisy z jednání, dodací listy,
bankovní výpisy. Často lze zmapovat logický sled událostí týkajících se třeba
výdaje za zboží souvisejícím cestovním příkazem a knihou jízd, a jeho
využitím při realizaci zakázky nebo navazujícím prodejem zboží atp.
Daňové řízení je značně formalizováno – což by mělo chránit daňový
subjekt před libovůli úřední osoby – a ovládáno obecnými zásadami. Z nichž
stěžejní jsou čtyři podle § 8 DŘ: volné hodnocení důkazů, legitimní
očekávání, materiální pravda (v praxi asi největší „strašák“) a zákaz
zneužití veřejného (tedy daňového) práva.:
(1)
Správce daně při
dokazování hodnotí důkazy podle své úvahy. Správce daně posuzuje každý důkaz
jednotlivě a všechny důkazy v jejich vzájemné souvislosti; přitom
přihlíží ke všemu, co při správě daní vyšlo najevo.
(2)
Správce daně dbá na
to, aby při rozhodování skutkově shodných nebo podobných případů nevznikaly
nedůvodné rozdíly.
(3)
Správce daně
vychází ze skutečného obsahu právního jednání nebo jiné skutečnosti rozhodné
pro správu daní.
(4)
Při správě
daní se nepřihlíží k právnímu jednání a jiným skutečnostem rozhodným
pro správu daní, jejichž převažujícím účelem je získání daňové výhody v rozporu
se smyslem a účelem daňového právního předpisu.
V souladu s § 92 odst. 3 DŘ poplatník prokazuje všechny skutečnosti,
které je povinen uvádět v daňovém tvrzení (tento pojem zahrnuje
přiznání, hlášení a vyúčtování daně) a v dalších podáních. Učeně řečeno jej stíhá prvotní důkazní
břemeno, a to ohledně všeho, co uvedl (zejména) do svého daňového přiznání
k dani z příjmů. Takže pokud v přiznání uplatňuje skutečné
výdaje prokázané účetní či daňovou evidencí, pak je musí být připraven a schopen
hodnověrně (uvěřitelně) doložit a prokázat. Naproti tomu správce daně
prokazuje skutečnosti
vyvracející věrohodnost, průkaznost, správnost či úplnost povinných evidencí,
účetních záznamů, jakož i jiných záznamů, listin a dalších důkazních
prostředků uplatněných daňovým subjektem.
I když v České
republice neplatí anglosaský systém precedenčního práva, které kromě psaných
zákonů dotváří rozhodnutí soudů, tak je dobré vědět, jak věcně obdobné spory se
správci daně posuzovaly zdejší soudy. A to zejména Nejvyšší správní soud,
u něhož končí daňové kauzy poté, co se poplatník nebo správce daně
nespokojili s výsledkem odvolání ani žaloby (řešené krajským soudem)
a podali tzv. kasační stížnost. Obecně sice platí, že každý daňový spor je
jedinečný, nicméně pokud již Nejvyšší správní soud v minulosti řešil věcně
obdobnou kauzu, pak je vysoká pravděpodobnost, že „nezapře sám sebe“, a bude
i později věc posuzovat stejně.
Je proto užitečné
vědět, jak Nejvyšší správní soud (dále také jen „NSS“) posuzoval
obdobné spory poplatníků se správci daně, a vzít si z nich ponaučení.
Logiku, principy a postupy uvažování soudců k tématu prokazování
daňových výdajů si demonstrujeme na rozsudku č.j. 10 Afs 181/2017 – 36; viz www.nssoud.cz
Komplexní
informace již najdete v odborné tematické publikaci Daňové a nedaňové
výdaje 2022, která právě vychází.
Novela
pandemického zákona byla zpracována a schválena především z toho důvodu,
že podstatná část zákona č. 94/2021
Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 a o změně
některých souvisejících zákonů pozbývá platnosti uplynutím dne 28. února 2022.
Jaké změny novela přinesla?
V měsíci únoru byl v popředí zájmu poslanců Poslanecké
sněmovny i senátorů Senátu ČR návrh zákona, zákona, kterým se mění zákon č.
94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 a o
změně některých souvisejících zákonů, ve znění nálezu Ústavního soudu,
vyhlášeného pod č. 4/2022 Sb., zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného
zdraví a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a
zákon č. 520/2021 Sb., o dalších úpravách poskytování ošetřovného v souvislosti
s mimořádnými opatřeními při epidemii onemocnění COVID-19 (dále jen „pandemický
zákon“). Zákon byl po dlouhé debatě v Poslanecké sněmovně schválen,
neprošel však Senátem a byl vrácen Poslanecké sněmovně. Ta 18. února 2022
setrvala na svém stanovisku a návrh zákona opětovně schválila. Pan prezident
zákon podepsal 21. února 2022.
Novela pandemického
zákona byla zpracována a schválena především z toho důvodu, že podstatná
část zákona č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při
epidemii onemocnění COVID-19 a o změně některých souvisejících zákonů pozbývá
platnosti uplynutím dne 28. února 2022. Podle ministerstva zdravotnictví by
tím, že stěžejní ustanovení zákona by pozbyla platnosti, došlo k výraznému
snížení akceschopnosti Ministerstva zdravotnictví a krajských hygienických
stanic a jejich možností, jak čelit pandemii onemocnění Covid-19. Novela
pandemického zákona obsahuje především prodloužení doby platnosti a účinnosti
zákona a zohledňuje aplikační a soudní praxi týkající se vydávání mimořádných
opatření k ochraně zdraví před epidemií onemocnění Covid-19.
Při přípravě novely
zákona byl vzat v úvahu především současný nepříznivý globální vývoj
výskytu onemocnění covid-19 a bylo přihlédnuto k aktuální situaci a predikci
jejího vývoje na území střední Evropy, resp. přímo České republiky.
Ministerstvo zdravotnictví tvrdilo, že v návaznosti na poznatky a zkušenosti z
průběhu pandemie onemocnění Covid-19 v zimě a na jaře roku 2021 lze
důvodně očekávat, že onemocnění Covid-19 bude i nadále představovat vážnou
hrozbu pro veřejné zdraví, a to zejména s ohledem na rychlost jeho šíření
a možný výskyt nových nebezpečných variant (aktuálně varianta „omikron“), které
mohou být příp. rezistentnější k očkování a které mohou být příčinou
dalších vln výskytu onemocnění Covid-19.
Pandemický zákon, jak
vyplývá již z jeho názvu, obsahuje novely tří předpisů, a to:
·
zákona
č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění COVID-19 a o
změně některých souvisejících zákonů,
·
zákon
č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a o změně některých souvisejících
zákonů,
·
zákona
č. 520/2021 Sb., o dalších úpravách poskytování ošetřovného v souvislosti s
mimořádnými opatřeními při epidemii onemocnění COVID-19.
První část (novela zákona č. 94/2021 Sb.) je poměrně rozsáhlá, obsahuje
téměř 50 novelizačních bodů. Druhá část (novela zákona č. 258/2000 Sb.)
obsahuje dva novelizační body a část třetí (novela zákona č. 550/2021 Sb.)
obsahuje 5 novelizačních bodů. Z toho důvodu se naše pojednání zaměří
pouze na stěžejní změny. Pandemický zákon byl publikován ve Sbírce zákonů
28. února 2022 a nabývá účinnosti dnem následujícím po vyhlášení, tedy 1.
března 2022.
PRÁVNÍ VÝCHODISKA - Původní pandemický zákon se po nabytí
účinnosti 27. února 2021 stal zákonnou oporou pro vydávání podstatné části
mimořádných opatření vydávaných Ministerstvem zdravotnictví za účelem boje s
pandemií onemocnění Covid-19. Jak jsme uvedli výše, podstatná část pandemického
zákona, konkrétně ustanovení § 1 až 8, však pozbývá platnosti uplynutím dne 28.
února 2022, čímž dojde k výraznému snížení akceschopnosti Ministerstva
zdravotnictví a krajských hygienických stanic a jejich možností, jak pandemii onemocnění
Covid-19 účinně čelit.
Všechny poznatky a
zkušenosti z průběhu pandemie onemocnění Covid-19 v zimě a na jaře roku
2021 ukazují, že lze důvodně očekávat, že onemocnění Covid-19 bude i nadále
představovat vážnou hrozbu pro veřejné zdraví. Největší nebezpečí tohoto
onemocnění spočívá v rychlosti jeho šíření a možném výskytu nových nebezpečných
variant, které mohou být příp. rezistentnější k očkování a které mohou být
příčinou dalších vln výskytu onemocnění Covid-19. Vysoké riziko pro veřejné
zdraví ukazuje i současná vlna způsobená variantou delta, která nejvíce zasáhla
evropský kontinent a vynutila si přijímání specifických protiepidemických
opatření k zabránění šíření onemocnění v populaci a minimalizaci dopadů na
veřejné zdraví. Z těch všech důvodů považovalo Ministerstvo zdravotnictví
v zájmu zajištění efektivních protiepidemických nástrojů pro řízení epidemie
covid-19 za nanejvýš žádoucí prodloužit platnost stěžejních částí
pandemického zákona, tj. předmětných ustanovení § 1 až 8, a to do 30. listopadu
2022.
Dalším důvodem
předkládané novely pandemického zákona byly zkušenosti z aplikační praxe a
závěry aktuální judikatury Nejvyššího správního soudu.
V r. 2021, kdy
návrh pandemického zákona procházel legislativním procesem, nebylo
z logických důvodů možné předvídat celou šíři opatření, která budou pro
boj s onemocněním Covid-19 vhodná, nezbytná a účinná. Předkladatel měl rovněž
v té době za to, že § 69 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného
zdraví lze aplikovat podstatně šířeji a plošně, než jak následně upřesnila
judikatura správních soudů, zejména pak Nejvyššího správního soudu.
Z těchto důvodů
nemohla být do předmětné novely pandemického zákona zakotvena některá z těchto
mimořádných opatření. To však v praxi působí značné obtíže, neboť znamenají až
zrušení některých (podle názoru Ministerstva zdravotnictví pro zvládání
pandemie Covid-19 stěžejních) opatření ze strany správních soudů. Konkrétně se
jedná například o možnost omezit provoz provozoven stravovacích či ubytovacích
služeb či pro něj stanovit podmínky, aniž by toto opatření bylo vázáno na
existenci konkrétních osob podezřelých z nákazy či konkrétního ohniska
nákazy. Dále se jedná o možnost regulovat (omezit či stanovit podmínky, nikoli
však zcela zakázat) provoz vnitřních a vnějších sportovišť, kulturních,
společenských a jiných obdobných akcí a v neposlední řadě pak jde o možnost
regulovat provoz škol, školských a dalších typově obdobných zařízení a stanovit
povinnost podrobit se testování na přítomnost viru SARS-CoV-2.
Ministerstvo
zdravotnictví trvalo na stanovisku, že s ohledem na nepříznivý vývoj
pandemie onemocnění Covid-19 a v návaznosti na poznatky a zkušenosti
z dosavadního průběhu pandemie lze důvodně očekávat, že toto onemocnění bude i nadále představovat
vážnou hrozbu pro veřejné zdraví. K tomuto závěru vedla Ministerstvo
zdravotnictví především letošní rychlost šíření onemocnění covid-19
v populaci a možný výskyt nových nebezpečných variant, s vyšší rezistencí
k očkování. Vysoké riziko pro veřejné zdraví ukazuje i současná vlna
pandemie způsobená variantou delta a nastupující vlna varianty omikron, která
v evropském regionu způsobuje masivní šíření onemocnění napříč
kontinentem, a znamená i přijímání některých specifických protiepidemických
opatření k zabránění šíření onemocnění v populaci (např. dočasný lockdown
zavedený ve druhé polovině listopadu 2021 v Rakousku).
Zároveň byl vzat
zřetel na nově se šířící variantu omikron, která je stejně jako varianta delta
řazena mezi „variant of concern“ (VOC), tedy mezi varianty, u kterých existují
jasné důkazy, že vlastnosti této varianty mohou negativně ovlivnit vývoj
pandemie a mohou tak představovat větší zdravotní riziko. Tato varianta byla
poprvé detekována ve vzorcích odebraných 11. listopadu 2021 v Botswaně a 14.
listopadu 2021 v Jihoafrické republice. Dne 26. listopadu 2021 byla označena za
variantu vzbuzující obavy (VOC). Vážné obavy vzbuzuje proto, že může být
spojena se snadnějším přenosem, významným snížením účinnosti vakcíny a zvýšeným
rizikem reinfekcí. Vzhledem k jejímu potenciálu uniknout imunitě a snadnějšímu
přenosu (ve srovnání s delta variantou), je pravděpodobnost jejího zavlečení a
komunitního šíření ve společenství zemí EU a EHP, posuzována jako vysoká.
Z těchto všech
důvodů bylo rozhodnuto, že musí být přijímána taková opatření, která zabrání
šíření onemocnění a tím minimalizují případné škody a ztráty, zejména na
životech a zdraví fyzických osob.
OPATŘENÍ VE VZTAHU K PODNIKATELŮM A VEŘEJNOSTI - Již původní znění zákona stanovilo
v úvodním ustanovení (§ 2), že Ministerstvo
zdravotnictví, krajská hygienická stanice nebo Hygienická stanice hlavního
města Prahy může za účelem likvidace epidemie COVID-19 nebo nebezpečí jejího
opětovného vzniku nařídit mimořádné opatření, kterým přikáže určitou činnost
přispívající k naplnění uvedeného účelu, nebo zakáže nebo omezí určité činnosti
nebo služby, jejichž výkonem by mohlo být šířeno onemocnění COVID-19, anebo
stanoví podmínky provádění takových činností nebo poskytování takových služeb.
Jednotlivá mimořádná opatření jsou pak vyjmenována v odstavci 2 a tohoto
ustanovení se také týkají hlavní změny obsažené v předmětné novele.
Zákon ve znění platném do 28. února 2022 stanovil v ustanovení § 2
odst. 2, písm. b), že mimořádným opatřením je omezení činnosti obchodní nebo
výrobní provozovny nebo provozu obchodního centra nebo stanovení podmínek pro
jejich provoz.
Nejvyšší správní soud v rozsudcíchč. j. 6 Ao 22/2021 – 44 ze dne 21.
května 2021 a č. j. 1 Ao 5/2021 – 73 ze dne 1. července 2021 však opakovaně
vyslovil názor, že podle stávajícího znění pandemického zákona nelze vůbec
regulovat činnost provozoven služeb, včetně stravovacích a ubytovacích služeb
či trhů a tržnic. Dále pak Nejvyšší správní soud judikoval, že pro plošnou
regulaci uvedených provozoven (popř. trhů) nelze použít ani ustanovení § 69
odst. 1 písm. b) zákona o ochraně veřejného zdraví, neboť tak lze učinit pouze
za předpokladu, že uzavření těchto provozoven má omezit styk skupin fyzických
osob podezřelých z nákazy.
Z těchto důvodů
proto předkladatel toto písmeno upravil tak, že rozšířil stávající výčet
objektů, které lze mimořádným opatřením regulovat. Zvlášť vyjmenovává
provozovnu, obchodním centrum, tržiště, tržnici nebo v jiný prostor
prostoru sloužící k podnikatelské nebo obdobné činnosti. Ponechal tedy
samostatně obchodní centra, neboť tato nejsou jako celek provozovnou, nýbrž
objektem a zvlášť také reguloval provoz tržiště a tržnice. Nově je vyjasněno,
že mezi možnosti omezení provozu provozovny, obchodního centra, tržiště nebo
tržnice je i možnost omezení jejich provozní doby.
V dalším novelizovaném písmenuc) bylo dále stanoveno omezení provozování holičství, kadeřnictví, pedikúry, manikúry nebo solária, poskytování
kosmetických, masérských, regeneračních nebo rekondičních služeb nebo
provozování živnosti, při níž je porušována integrita kůže. S ohledem
na skutečnost, že některé tyto činnosti nemusí být vykonávány
v provozovnách, nýbrž přímo u zákazníka či na místech, která provozovnami
nejsou, došlo k zobecnění právní úpravy. Předmětný novelizační bod zakládá
obecně omezení podnikatelské nebo obdobné činnosti, při jejímž výkonu přichází
fyzická osoba do přímého osobního kontaktu s jinou fyzickou osobou, anebo
stanovení podmínek pro výkon takové činnosti.
Ustanovení § 2 odst.
2 písm. d) se původně vztahovalo na omezení
provozování přírodního nebo umělého koupaliště nebo sauny. Předmětné
ustanovení bylo rozšířeno o sportoviště ve vnitřním prostoru
stavby a venkovní sportoviště. Regulace sportu, ať už profesionálního či
amatérského, provozovaného na vnitřních či venkovních sportovištích byla, na
rozdíl od využívání přírodního či umělého koupaliště, totiž dosud možná pouze
za použití ustanovení § 69 odst. 1 písm. i) zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně
veřejného zdraví a nikoli pandemického zákona. Vzhledem k tomu, že se
jedná o obdobné činnosti, které by mělo být možné i stejným způsobem regulovat
a aby nevznikaly nedůvodné rozdíly mezi omezeními, jimž se musí podřídit
provozovatelé sportovišť a provozovatelé koupališť, přiřazeny k sobě.
V případě
omezení konání veřejných nebo soukromých akcí, při nichž dochází ke kumulaci
fyzických osob na jednom místě v jednom čase, došlo v ustanovení § 2 odst.
2 písm. e) pouze k legislativnímu zpřesnění.
Za pozornost
bezesporu stojí novelizované písmeno f), které po novelizaci stanoví omezení
výuky nebo jiné činnosti vysoké školy, vyšší odborné školy, školy nebo
školského zařízení, dětské skupiny, zařízení pro děti vyžadující okamžitou
pomoc, zařízení péče o děti do 3 let věku, zařízení pro výchovu, výuku anebo
mimoškolní vzdělávání dětí nad 3 roky věku nebo jiného obdobného zařízení anebo
stanovení podmínek pro výuku nebo jinou činnost v nich. Původní omezení výuky nebo jiného provozu vysoké
školy bylo rozšířeno o množinu školy, školských zařízení
(základní a střední úrovně vzdělání), dětských skupin, zařízení péče o děti
do 3 let věku, zařízení pro výchovu, výuku anebo mimoškolní vzdělávání dětí nad
3 roky věku nebo jiných obdobných zařízení. Nyní tento novelizační bod
stanovuje možnost vydání mimořádného opatření, které může omezit nebo stanovit
jiný provoz ve všech stupních vzdělávacího systému, v dalších zařízeních
určených pro výuku dětí či zařízení pro výchovu.
Širokou veřejnost bude zajisté zajímat nejvíce právní úprava testování.
Oproti stručnému ustanovení § 2 odst. 2 písm. m), které stanovilo „příkaz testovat zaměstnance a jiné pracovníky na
přítomnost onemocnění COVID-19“ bylo písmeno rozšířeno a především zpřesněno.
Nově je stanoveno, že mimořádným opatřením je „příkaz testovat fyzické osoby, které jsou členy
orgánu právnické osoby, podnikající fyzické osoby, zaměstnance a jiné
pracovníky, studenty vysoké školy nebo vyšší odborné školy nebo žáky nebo děti
navštěvující školu nebo školské zařízení nebo dětskou skupinu na stanovení
přítomnosti viru SARS-CoV-2 nebo jeho antigenu, stanovení podmínek pro osobní
přítomnost těchto osob na pracovišti, na vysoké škole, vyšší odborné škole ve
škole nebo školském zařízení anebo v dětské skupině a stanovení podmínek a
způsobu hlášení výsledku tohoto testování nebo odmítnutí podstoupení tohoto
testování orgánu ochrany veřejného zdraví“.
Tímto novelizačním
bodem dochází k rozšíření možnosti přikázat testování a korespondující
povinnosti testování podstoupit na další okruh osob, konkrétně na žáky či děti
docházející do škol nebo školských zařízení a na studenty vysokých škol a
vyšších odborných škol. Stejně jako v případě zaměstnanců se totiž
jedná o případy, kdy se na jednom místě po určitou (často i delší) dobu a
opakovaně potkává shodná skupina osob, čímž se podstatně zvyšuje riziko, že
jedna případně nakažená osoba nakazí onemocněním Covid-19 ostatní členy skupiny
(třídy, družiny, studijní skupiny apod.). Zároveň se tímto bodem zavádí možnost
stanovit podmínky, za kterých se mohou zaměstnanci, studenti, žáci a další
vyjmenované osoby nacházet v prostorech pracoviště, vysoké školy nebo
školy nebo školského zařízení.
Předkladatel tuto
možnost do zákona doplnil zejména proto, aby orgány ochrany veřejného zdraví
mohly v případě pozitivního testu zaměstnance či studenta nebo žáka (popř.
dalších osob, na které se povinnost testování může vztahovat) pružně reagovat a
stanovit s ohledem na situaci takové podmínky pro přítomnost těchto osob
na pracovišti či ve škole (včetně vysoké školy a školského zařízení). Důvodem
je minimalizace rizika dalšího šíření viru SARS-CoV-2 v tomto kolektivu,
aniž by muselo dojít např. k uzavření daného provozu či školy.
Nakonec bylo
stávající spektrum subjektů či činností, kterým je možné mimořádným opatřením
stanovit omezení nebo podmínky provozu jako protiepidemického opatření v
ustanovení § 2 odst. 2 rozšířeno o dalších 9 novelizačních písmen n) až u).
Jedná se o
subjekty, které doposud nebyly pandemickým zákonem upraveny i přesto, že se
jedná o obdobné subjekty nebo činnosti, které tento zákon již upravuje. V návaznosti na aplikační zjištění byl
okruh činností rozšířen o spolkovou činnost a dále hudební, taneční, herní a
podobné společenské kluby a diskotéky, herny a kasina, zoologické a botanické
zahrady, muzea, galerie, výstavní prostory, hrady, zámky a obdobné historické
nebo kulturní objekty, veřejné knihovny, hvězdárny a planetária a konání
slavností, divadelních a filmových představení, veletrhů a prodejních
hospodářských výstav. Obecně se jedná o skupinu subjektů či činností, kde
dochází k možné větší kumulaci osob, což s sebou přináší vyšší riziko
přenosu onemocnění.
V novém písmenu
s) je založena možnost regulace zotavovacích akcí, jiných podobných akcí pro
děti nebo příměstských táborů tak, aby je bylo možné omezit nebo stanovit
podmínky pro jejich konání. I v tomto případě se totiž jedná o možné větší
seskupení osob v jednom okamžiku na jednom místě, kdy jde o specificky
vytvořenou homogenní skupinu, která se spolu setkává po určitou, často i delší
dobu, a riziko přenosu nákazy z jedné osoby na druhou se tím podstatně zvyšuje.
Nové písmeno t)
reflektuje specifika jednání orgánů právnických osob (např. členské
schůze bytových družstev, jednání výboru společenství vlastníků jednotek,
jednání řídících orgánů obchodních korporací apod.), kde rovněž v důsledku
osobního kontaktu dvou nebo více osob roste riziko přenosu onemocnění covid-19.
V novém písmenu
u) se zakládá možnost nařídit tzv. samoizolaci (obdobně jako
v novém bodu n)) fyzickým osobám, které po stanovenou dobu pobývaly v
zahraničí na území státu, v němž na základě seznamu zveřejňovaného
Ministerstvem zdravotnictví existuje zvýšené riziko nákazy virem SARS-CoV-2.
Záměrem tohoto opatření je, aby v České republice nedocházelo k
nekontrolovanému šíření stávajících nebo případně i možných nových variant
koronaviru s původem v cizině.
Ustanovení písmene u)
pamatuje i na situaci, kdy bude zmíněné podezření vyvráceno – dojde k
automatickému ukončení tzv. samoizolace.
Nové písmeno v) se pak týká tzv. příjezdových formulářů, které
mají orgánům ochrany veřejného zdraví umožnit získat od osob, které po
stanovenou dobu pobývaly na území cizího státu nebo jeho části, v němž existuje
zvýšené riziko nákazy virem SARS-CoV-2, údaje nezbytné pro případné následné
dohledání této osoby, pro účely trasování, nařízení izolace či karanténního
opatření apod.
Zvláštní opatření
ve vztahu k rozhodování orgánů právnických osob
Nové ustanovení § 2a zákona stanoví, že pokud orgán ochrany veřejného zdraví mimořádným
opatřením (podle tohoto zákona nebo podle zákona o ochraně veřejného zdraví),
omezí nebo zakáže činnost právnické osoby spočívající v rozhodování na zasedání
orgánu právnické osoby, může orgán právnické osoby rozhodovat mimo zasedání
v písemné formě nebo s využitím technických prostředků i tehdy, nepřipouští-li
to zakladatelské právní jednání.
Cílem tohoto ustanovení je umožnit všem orgánům právnických osob jednat
distančně, třebaže tuto možnost nemají zakotvenu ve svých dokumentech. Jedná se
o oprávnění, nikoliv povinnost takto jednat, a je podmíněno existencí
mimořádného opatření, které by osobní jednání omezovalo. V úvahu připadá jak
písemná forma, tak i jednání prostřednictvím technického prostředku (typicky
telekonferenčně). Právnické osoby tak získají nástroj, jak fungovat i přes
existenci mimořádných opatření, aniž by musely měnit své vnitřní dokumenty, a
je jen na nich, jak tohoto nástroje využijí.
V podstatě totožné ustanovení bylo již dříve obsaženo v ustanovení
§ 19 zákona č. 191/2020 Sb., o některých opatřeních ke zmírnění dopadů epidemie
koronaviru SARS-CoV-2 na osoby účastnící se soudního řízení, poškozené, oběti
trestných činů a právnické osoby a o změně insolvenčního zákona a občanského
soudního řádu, ale bylo vázáno pouze na mimořádná opatření vydaná v roce 2020 a
dnes je tedy již nepoužitelné.
Více již
najdete v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále 4-5/2022.