Školský zákon určuje
výchovně vzdělávací soustavy, které tvoří základní školy, základní umělecké
školy, učiliště, střední školy, speciální školy a vyšší odborné školy,
pokud jsou zařazeny do sítě škol, předškolních zařízení a školských
zařízení. Tyto zařízení v právních vztazích vystupují svým jménem
a mají odpovědnost vyplývající z těchto vztahů. Pro každý obor
vzdělání v základním a středním vzdělávání a pro předškolní,
základní umělecké a jazykové vzdělávání se vydávají rámcové vzdělávací
programy. Rámcové vzdělávací programy vymezují povinný obsah, rozsah
a podmínky vzdělávání; jsou závazné pro tvorbu školních vzdělávacích
programů, hodnocení výsledků vzdělávání dětí a žáků, tvorbu
a posuzování učebnic a učebních textů a dále závazným základem
pro stanovení výše finančních přidělovaných prostředků. Co musí obsahovat
rámcové vzdělávací programy? Jak se uskutečňuje hodnocení škol? Poslední
novela školského zákona upravuje mimo jiné
ukončování středního vzdělávání maturitní zkouškou, výdejnu lesní mateřské
školy a jiné legislativní změny.
ČÁST PRVNÍ
OBECNÁ USTANOVENÍ
§ 1
Předmět úpravy
Tento zákon upravuje
předškolní, základní, střední, vyšší odborné a některé jiné vzdělávání ve
školách a školských zařízeních, stanoví podmínky, za nichž se vzdělávání a
výchova (dále jen "vzdělávání") uskutečňuje, vymezuje práva a
povinnosti fyzických a právnických osob při vzdělávání a stanoví působnost orgánů
vykonávajících státní správu a samosprávu ve školství.
Komentář k § 1
Článek 33 LZPS stanoví, že každý má
právo na vzdělání. Pojem vzdělání však v pedagogice vyjadřuje úspěšný
konec, výsledek celého procesu vzdělávání. Proto úvodní ustanovení školského
zákona nepojednává jen o vzdělání, ale definuje jako předmět zákona
vzdělávání a stanoví podmínky, za nichž se vzdělávání uskutečňuje, tedy
podmínky onoho vzdělávacího procesu, který vede k cíli – úspěšnému
ukončení vzdělání.
§ 2
Zásady a cíle
vzdělávání
(1) Vzdělávání je
založeno na zásadách
a) rovného přístupu
každého státního občana České republiky nebo jiného členského státu Evropské
unie ke vzdělávání bez jakékoli diskriminace z důvodu rasy, barvy pleti,
pohlaví, jazyka, víry a náboženství, národnosti, etnického nebo sociálního
původu, majetku, rodu a zdravotního stavu nebo jiného postavení občana,
b) zohledňování
vzdělávacích potřeb jednotlivce,
c) vzájemné úcty,
respektu, názorové snášenlivosti, solidarity a důstojnosti všech účastníků
vzdělávání,
d) bezplatného
základního a středního vzdělávání státních občanů České republiky nebo jiného
členského státu Evropské unie ve školách, které zřizuje stát, kraj, obec nebo
svazek obcí,
e) svobodného šíření
poznatků, které vyplývají z výsledků soudobého stavu poznání světa a jsou v
souladu s obecnými cíli vzdělávání,
f) zdokonalování
procesu vzdělávání na základě výsledků dosažených ve vědě, výzkumu a vývoji a
co nejširšího uplatňování účinných moderních pedagogických přístupů a metod,
g) hodnocení výsledků
vzdělávání vzhledem k dosahování cílů vzdělávání stanovených tímto zákonem a
vzdělávacími programy,
h) možnosti každého
vzdělávat se po dobu celého života při vědomí spoluodpovědnosti za své
vzdělávání.
(2) Obecnými cíli
vzdělávání jsou zejména
a) rozvoj osobnosti
člověka, který bude vybaven poznávacími a sociálními způsobilostmi, mravními a
duchovními hodnotami pro osobní a občanský život, výkon povolání nebo pracovní
činnosti, získávání informací a učení se v průběhu celého života,
b) získání
všeobecného vzdělání nebo všeobecného a odborného vzdělání,
c) pochopení a
uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a
svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost,
d) pochopení a
uplatňování principu rovnosti žen a mužů ve společnosti,
e) utváření vědomí
národní a státní příslušnosti a respektu k etnické, národnostní, kulturní,
jazykové a náboženské identitě každého,
f) poznání světových
a evropských kulturních hodnot a tradic, pochopení a osvojení zásad a pravidel
vycházejících z evropské integrace jako základu pro soužití v národním a
mezinárodním měřítku,
g) získání a
uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně vycházející ze zásad
trvale udržitelného rozvoje a o bezpečnosti a ochraně zdraví.
(3)
Vzdělávání poskytované podle tohoto zákona je veřejnou službou.
Komentář k § 2
Zákon definuje zásady, na kterých je
proces vzdělávání založen a cíle vzdělávání.
Zásada rovného přístupu a zákazu
diskriminace je transposicí čl. 2 odst. 1 písm. a) Úmluvy
o právech dítěte. Zvláštní důraz je ovšem kladen na zásadu
rovnosti vzdělávacích příležitostí pro všechny a respektování vzdělávacích
potřeb jednotlivce. S tím souvisí i možnost každého vzdělávat se po
dobu celého života při vědomí spoluodpovědnosti za své vzdělání.
Za zvláštní pozornost stojí zásada
bezplatnosti základního a středního vzdělávání ve veřejných školách
zřizovaných státem, krajem obcí nebo dobrovolným svazkem obcí. Jde
o naplnění ústavní zásady čl. 33 odst. 2 LZPS, podle kterého
mají občané právo na bezplatné vzdělání v základních a středních
školách. Je ovšem třeba zdůraznit, že uvedená zásada bezplatného vzdělání se
týká veřejných škol, tedy škol zřizovaných státem, krajem, obcí nebo
dobrovolným svazkem obcí. Jiné školy než školy veřejné, tedy školy tzv.
soukromé a školy církevní poskytují vzdělání za úplatu (školné), jak
nakonec připouští i čl. 33 odst. 3 LZPS.
Vzdělávací
programy
§ 3
Systém
vzdělávacích programů
(1) Pro
každý obor vzdělání v základním a středním vzdělávání a pro předškolní,
základní umělecké a jazykové vzdělávání se vydávají rámcové vzdělávací
programy. Rámcové vzdělávací programy vymezují povinný obsah, rozsah a podmínky
vzdělávání; jsou závazné pro tvorbu školních vzdělávacích programů, hodnocení
výsledků vzdělávání dětí a žáků, tvorbu a posuzování učebnic a učebních textů a
dále závazným základem pro stanovení výše finančních prostředků přidělovaných
podle § 160 až 162.
(2)
Vzdělávání v jednotlivé škole a školském zařízení se uskutečňuje podle školních
vzdělávacích programů. (3) Vyšší odborné vzdělávání v každém oboru vzdělání v
jednotlivé vyšší odborné škole se uskutečňuje podle vzdělávacího programu
akreditovaného podle § 104 až 106.
(4)
Soustavu oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání a
podmínky zdravotní způsobilosti uchazeče ke vzdělávání stanoví vláda nařízením
po projednání s příslušnými ústředními odborovými orgány, příslušnými
organizacemi zaměstnavatelů s celostátní působností a kraji.
Komentář k § 3
Novela
č. 178/2016 Sb. nahradila pojmy učební osnovy a učební plány
jednotlivých studijních a učebních oborů pojmem vzdělávací programy.
Vzdělávacích
programů existovaly tři druhy – Národní program vzdělávání, rámcové vzdělávací
programy a školní vzdělávací programy. Rámcové vzdělávací programy vymezují konkrétní
povinný obsah, rozsah a podmínky vzdělávání
v jednotlivých
oborech. Rámcové vzdělávací programy jsou vydány pro předškolní vzdělávání,
základní vzdělávání, pro gymnaziální vzdělávání, pro střední odborné
vzdělávání, pro základní umělecké vzdělávání a pro jazykové vzdělávání. Nejnižší stupeň
vzdělávacích programů – školní vzdělávací programy si vydává každá škola nebo
školské zařízení sama.
Národní program
vzdělávání měl být víceméně politický dokument, zpracovat jej mělo MŠMT a vláda jej
měla předložit oběma komorám Parlamentu ke schválení.
Vzhledem k tomu, že
zatím nebyl přijat a k disposici je pouze tzv. Bílá kniha a Strategie
vzdělávací politiky do roku 2030, došlo novelou č. 284/2020 Sb. s účinností k 1. 10. 2020 k jeho zrušení a zrušení příslušného zákonného zmocnění v odstavci
1. Původní odstavce 2 až 5 byly přečíslovány.
Rámcové
vzdělávací programy vymezují konkrétní povinný obsah, rozsah a podmínky
vzdělávání v jednotlivých oborech. Rámcové
vzdělávací programy jsou vydány pro předškolní vzdělávání, základní vzdělávání,
pro gymnaziální vzdělávání, pro střední odborné vzdělávání, pro základní
umělecké vzdělávání a pro jazykové vzdělávání. Nejnižší stupeň
vzdělávacích programů – školní vzdělávací programy si vydává každá škola nebo
školské zařízení sama.
Zákon ukládá vydání těchto rámcových
vzdělávacích programů
-
rámcový
vzdělávací program pro předškolní vzdělávání,
-
rámcový
vzdělávací program pro základní vzdělávání,
-
rámcový
vzdělávací program pro gymnaziální vzdělávání,
-
rámcové
vzdělávací programy pro střední odborné vzdělávání,
-
rámcový
vzdělávací program pro základní umělecké vzdělávání,
-
rámcový
vzdělávací program pro jazykové vzdělávání.
Soustavu oborů vzdělávání stanoví nařízení
vlády č. 211/2010 Sb., o soustavě oborů vzdělání v základním,
středním a vyšším odborném vzdělávání.
§ 4
Rámcové vzdělávací
programy
(1) Rámcové
vzdělávací programy stanoví zejména konkrétní cíle, formy, délku a povinný
obsah vzdělávání, a to všeobecného a odborného podle zaměření daného oboru
vzdělání, jeho organizační uspořádání, profesní profil, podmínky průběhu a
ukončování vzdělávání a zásady pro tvorbu školních vzdělávacích programů, jakož
i podmínky pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a nezbytné
materiální, personální a organizační podmínky a podmínky bezpečnosti a ochrany
zdraví. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání dále stanoví členění
obsahu vzdělávání podle jednotlivých období nebo ročníků. Podmínky ochrany
zdraví pro uskutečňování vzdělávání stanoví Ministerstvo školství, mládeže a
tělovýchovy (dále jen "ministerstvo") v dohodě s Ministerstvem
zdravotnictví.
(2) Rámcové
vzdělávací programy musí odpovídat nejnovějším poznatkům:
a) vědních disciplín,
jejichž základy a praktické využití má vzdělávání zprostředkovat, a
b) pedagogiky a
psychologie o účinných metodách a organizačním uspořádání vzdělávání přiměřeně
věku a rozvoji vzdělávaného.
Podle
těchto hledisek budou rámcové vzdělávací programy také upravovány. Tvorbu a
oponenturu rámcových vzdělávacích programů zajišťují příslušná ministerstva
prostřednictvím odborníků vědy a praxe, včetně pedagogiky a psychologie.
(3)
Rámcové vzdělávací programy vydává ministerstvo po projednání s příslušnými
ministerstvy. Rámcové vzdělávací programy pro zdravotnické obory vydává
ministerstvo po projednání s Ministerstvem zdravotnictví. Rámcové vzdělávací
programy zaměřené na přípravu k výkonu regulovaného povolání vydává
ministerstvo po projednání s příslušným uznávacím orgánem1). Rámcové
vzdělávací programy pro obory vzdělání ve školách v působnosti Ministerstva
obrany, Ministerstva vnitra a Ministerstva spravedlnosti vydávají tato
ministerstva po projednání s ministerstvem. Rámcové vzdělávací programy pro
odborné vzdělávání projednají ministerstva před jejich vydáním s příslušnými
ústředními odborovými orgány, příslušnými organizacemi zaměstnavatelů s
celostátní působností a kraji.
(4)
Rámcové vzdělávací programy je možné v závažných případech měnit, a to s
účinností nejdříve od začátku následujícího školního roku, pokud nejde o změny
vyplývající z platných právních předpisů. V takovém případě ministerstvo, které
rámcový vzdělávací program vydalo, zveřejní změnu s dostatečným časovým
předstihem.
(5)
Rámcové vzdělávací programy a jejich změny zveřejňují ministerstva, která je
vydala, vždy způsobem umožňujícím dálkový přístup.
Komentář k § 4
Rámcové vzdělávací programy stanoví
zejména konkrétní cíle, formy, délku a povinný obsah vzdělávání, a to
všeobecného a odborného podle zaměření daného oboru vzdělání, podmínky
průběhu a ukončování vzdělávání a zásady pro tvorbu školních
vzdělávacích programů.
Rámcové vzdělávací programy vydává MŠMT po
projednání s příslušnými ministerstvy. Rámcové vzdělávací programy pro
zdravotnické obory vydává MŠMT po projednání s Ministerstvem
zdravotnictví.
Každý rámcový vzdělávací program je
zveřejněn způsobem umožňujícím dálkový přístup. Zákon
předpokládá, že rámcové vzdělávací programy je možné v závažných případech
měnit, a to vždy s účinností k začátku nového školního roku.
V přechodných ustanoveních zákona je
stanoveno, že do doby vydání rámcových programů zůstávají v platnosti
učební dokumenty vydané a schválené podle dosavadních právních předpisů
a je umožněno tyto dokumenty měnit a doplňovat.
Důležité
Novela č. 284/2020 Sb. s účinností k 1. 10. 2020upřesňuje, že rámcový vzdělávací
program pro základní vzdělávání dále stanoví členění obsahu vzdělávání podle
jednotlivých období nebo ročníků a provedla legislativně technickou změnu –
zavedla do zákona zkratku MŠMT.
§ 5
Školní vzdělávací
programy
(1)
Školní vzdělávací program pro vzdělávání, pro nějž je podle § 3 odst. 1 vydán
rámcový vzdělávací program, musí být v souladu s tímto rámcovým vzdělávacím
programem; obsah vzdělávání může být ve školním vzdělávacím programu uspořádán
do předmětů nebo jiných ucelených částí učiva (například modulů).
(2)
Školní vzdělávací program pro vzdělávání, pro nějž není vydán rámcový
vzdělávací program, stanoví zejména konkrétní cíle vzdělávání, délku, formy,
obsah a časový plán vzdělávání, podmínky přijímání uchazečů, průběhu a ukončování
vzdělávání, včetně podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími
potřebami, označení dokladu o ukončeném vzdělání, pokud bude tento doklad
vydáván. Dále stanoví popis materiálních, personálních a ekonomických podmínek
a podmínek bezpečnosti práce a ochrany zdraví, za nichž se vzdělávání v
konkrétní škole nebo školském zařízení uskutečňuje.
(3)
Školní vzdělávací program vydává ředitel školy nebo školského zařízení. Školní
vzdělávací program ředitel školy nebo školského zařízení zveřejní na přístupném
místě ve škole nebo školském zařízení; do školního vzdělávacího programu může
každý nahlížet a pořizovat si z něj opisy a výpisy, anebo za cenu v místě
obvyklou může obdržet jeho kopii. Poskytování informací podle zákona o
svobodném přístupu k informacím tím není dotčeno.
Komentář k § 5
Školní vzdělávací program vydává ředitel
školy nebo školského zařízení a k návrhu se vyjadřuje školská rada (§ 168).
Školská rada však ke školnímu vzdělávacímu programu nedává svůj souhlas.
Ředitel školy nebo školského zařízení má také povinnost školní vzdělávací
program zveřejnit na přístupném místě ve škole nebo školním zařízení. Školní
vzdělávací program pro vzdělávání, pro nějž je vydán rámcový vzdělávací
program, musí být v souladu s tímto rámcovým vzdělávacím programem. Obsah
vzdělávání může být ve školním vzdělávacím programu uspořádán do předmětů nebo
jiných ucelených částí učiva.
Vzhledem k tomu, že rámcové
vzdělávací programy byly vydány cca před 10 lety a školy musely podle
nich postupovat nejpozději po uplynutí 2 let ode dne jejich vydání, je
tato struktura základních pedagogických dokumentů škol již ustálena.
Školní vzdělávací program v případech,
kde není vydán rámcový vzdělávací program (např. zájmové vzdělávání a vzdělávání
ve školských zařízeních) v podstatě nahrazuje rámcový vzdělávací program.
Musí stanovit konkrétní cíle vzdělávání, délku, formy, obsah a časový plán
vzdělávání, podmínky přijímání uchazečů, průběhu a ukončování vzdělávání,
včetně podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami,
označení dokladu o ukončeném vzdělání, pokud bude tento doklad vydáván.
Soulad školních vzdělávacích programů
s rámcovými vzdělávacími programy sleduje v rámci své inspekční
činnosti ČŠI.
Důležité
Novela
č. 284/2020 Sb. s účinností k 1. 10. 2020 provedla
v odstavci 1 legislativně technickou změnu – upravila odkaz na § 3
odst. 1 zákona.
Více již
najdete v měsíčníku Poradce 1/2022.
Novela zákona o
daních z příjmů zavedla další formu podpory stravování zaměstnanců, a to
peněžitý příspěvek na stravování, tzv. stravenkový paušál. Zaměstnavatelé tak
mohou poskytovat svým zaměstnancům daňově zvýhodněné stravování ve třech
formách. Jaké je daňové řešení stravenek a stravenkového paušálu u
zaměstnavatelů a zaměstnanců?
V úvodu si
připomeňme, že podle § 236 ZP je zaměstnavatel povinen umožnit
zaměstnancům ve všech směnách stravování, přičemž tuto povinnost nemá vůči
zaměstnancům vyslaným na pracovní cestu. Z výše uvedeného vyplývá, že
zaměstnavatel nemá povinnost zajistit stravování svých zaměstnanců, má jen
povinnost umožnit zaměstnancům stravování. S tím souvisí
i skutečnost, že poskytování stravenek zaměstnancům (nepeněžní
příspěvek na stravování) nebo poskytování stravenkového paušálu (peněžitý
příspěvek na stravování) je fakultativním plněním zaměstnavatele, které vyplývá
z jeho vlastního rozhodnutí. V pravomoci zaměstnavatele je rovněž
rozhodnutí, zda zaměstnancům poskytne příspěvek na stravování formou stravenky
anebo formou stravenkového paušálu.
Možnosti řešení
stravování zaměstnanců
K nejčastějším
formám stravování zaměstnanců patřilo dosud poskytování stravenek
zaměstnavatelem. Výše
nominální hodnoty stravenky poskytnuté zaměstnavatelem zaměstnanci není nijak
omezena, vždy záleží na rozhodnutí zaměstnavatele. Rovněž tak není zákonem
stanoveno, za jakou částku z nominální hodnoty stravenky bude tato
stravenka poskytována zaměstnancům. Může dojít i k situaci, že
stravenka je zaměstnancům poskytována zcela bezplatně.
S účinností od
1. 1. 2021 zákon č. 609/2020 Sb. zavedl další formu podpory
stravování zaměstnanců, a to peněžitý příspěvek na stravování, tzv.
stravenkový paušál. V roce 2021 tak mohou zaměstnavatelé poskytovat svým
zaměstnancům daňově zvýhodněné stravování ve třech formách:
·
zajištění stravování ve
vlastním stravovacím zařízení,
·
zajištění stravování
prostřednictvím jiných subjektů (zahrnujeme sem i poskytování stravenek),
·
a poskytování peněžitého
příspěvku na stravování.
DAŇOVÉ ŘEŠENÍ
STRAVENEK A STRAVENKOVÉHO PAUŠÁLU U ZAMĚSTNANCE - Rozhodování o způsobu
použití poskytnuté stravenky a poskytnutého stravenkového paušálu, jakožto
peněžitého příspěvku zaměstnavatele zohledněného ve mzdě zaměstnance, je
výlučně na zaměstnanci. Poskytnutou
stravenku může zaměstnanec použít nejen k zakoupení hlavního jídla (obědu)
ve veřejném stravovacím zařízení, ale velmi často zaměstnanec libovolně dle
svého uvážení stravenkou platí nákup v prodejnách potravin, supermarketech
apod., tedy všude tam, kde se dá stravenkou platit za příslušný nákup.
Na základě
§ 6 odst. 9 písm. b) ZDP ve znění zákona
č. 609/2020 Sb. jsou od daně z příjmů ze
závislé činnosti osvobozeny:
·
hodnota stravování poskytovaného jako nepeněžní plnění
zaměstnavatelem zaměstnancům ke spotřebě na pracovišti, nebo v rámci
stravování zajišťovaného prostřednictvím jiných subjektů. Na osvobození od daně
z příjmů u zaměstnance nemá vliv výše daňové uznatelnosti výdajů
(nákladů) vynaložených zaměstnavatelem na stravování, a rovněž tak výše
poskytnutého nepeněžního plnění zaměstnavatele, a to ani v tom případě,
když zaměstnavatel poskytuje svým zaměstnancům stravování zdarma. V případě, že zaměstnavatel
poskytuje svým zaměstnancům stravenky, a to buď za úplatu, která je nižší
než nominální hodnota stravenky, anebo je poskytuje bezplatně, pak na straně
zaměstnanců je nepeněžní příspěvek
zaměstnavatele na stravování osvobozen od daně z příjmů ze závislé
činnosti v plné výši;
·
peněžitý příspěvek
poskytovaný zaměstnavatelem zaměstnanci na stravování za jednu směnu podle
zákoníku práce do výše 70 % horní hranice stravného, které lze poskytnout
zaměstnancům odměňovaným platem (§ 109 odst. 3 zákoníku práce) při
pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin. Limit stravného je upraven v § 176
odst. 1 písm. a) zákoníku práce a v každoročně vydávané
vyhlášce Ministerstva práce a sociálních věcí o změně sazby základní
náhrady za používání silničních motorových vozidel a stravného
a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot pro účely poskytování
cestovních náhrad. Pro rok 2021 činí na základě vyhlášky č. 589/2020 Sb.
horní limit stravného při pracovní cestě trvající 5 až 12 hodin 108 Kč,
takže horní limit peněžitého příspěvku poskytnutého zaměstnanci na jeho
stravování osvobozený od daně z příjmů činí 108 Kč x 0,70 =
75,60 Kč. Do výše uvedeného limitu je poskytnutý peněžitý příspěvek
zaměstnavatelem na stravování zaměstnance osvobozen od daně z příjmů.
Výše poskytnutého nepeněžního příspěvku zaměstnavatele, který je
osvobozen od daně z příjmů ze závislé činnosti a rovněž výše
peněžitého příspěvku zaměstnavatele, který je osvobozen u zaměstnance od
příjmů ze závislé činnosti, nepodléhá platbě pojistného na sociální
a zdravotní pojištění. Část
peněžitého příspěvku nad výše uvedený limit (v roce 2021 nad částku
75,60 Kč) podléhající zdanění jako příjem ze závislé činnosti rovněž
podléhá odvodu pojistného na sociální a zdravotní pojištění a to jak
za zaměstnance, tak za zaměstnavatele.
DAŇOVĚ ŘEŠENÍ STRAVENEK A STRAVENKOVÉHO PAUŠÁLU U
ZAMĚSTNAVATELE - Daňově
uznatelnými výdaji (náklady) vynaloženými zaměstnavatelem na stravování
zaměstnanců se zabývá § 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP.
Zákonem č. 609/2020 Sb. došlo v souvislosti se zavedením
peněžitého příspěvku zaměstnavatele na stravování zaměstnanců k dílčí
úpravě tohoto ustanovení. Na základě upraveného znění § 24 odst. 2
písm. j) bod 4 ZDP se za daňově uznatelné považují výdaje (náklady)
vynaložené na:
·
provoz vlastního
stravovacího zařízení, kromě
hodnoty potravin (za stravování ve vlastním stravovacím zařízení se považuje
i stravování zabezpečované ve vlastním stravovacím zařízení prostřednictvím
jiných subjektů);
·
nebo příspěvky na
stravování zajišťované prostřednictvím jiných subjektů a poskytované jako
nepeněžní plnění až do výše 55 % ceny jednoho jídla za jednu směnu
podle zákoníku práce, maximálně však do výše 70 % horní hranice stravného,
které lze poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem při pracovní cestě
trvající 5 až 12 hodin, přičemž se u zaměstnavatele za zajištění
stravování zaměstnanců prostřednictvím jiných subjektů považuje
i poskytování stravenek;
·
nebo na peněžitý příspěvek
na stravování, přičemž daňově uznatelným je celá výše poskytnutého
peněžitého příspěvku zaměstnavatelem zaměstnanci na jeho stravování.
Příspěvek na
stravování (nepeněžní –
stravenky, i peněžitý – stravenkový paušál) lze u zaměstnavatele
uplatnit jako daňově uznatelný výdaj (náklad) při splnění dalších následujících
podmínek:
- přítomnost
zaměstnance v práci během stanovené směny trvá aspoň 3 hodiny. Pokud se zaměstnanec nezúčastní pracovní
směny anebo odpracuje pouze její část kratší než tři hodiny (z titulu
dovolené, pracovní neschopnosti, poskytnutí neplaceného volna apod.), není
u zaměstnavatele případně poskytnutý příspěvek zaměstnanci na jeho
stravování daňově uznatelný výdaj (náklad);
- příspěvek na
stravování lze uplatnit jako výdaj (náklad) na další jedno jídlo
za zaměstnance, pokud délka jeho směny v úhrnu s povinnou
přestávkou v práci, kterou je zaměstnavatel povinen poskytnout
zaměstnanci podle § 88 odst. 4 ZP, bude delší než 11 hodin;
- příspěvek nelze
uplatnit na stravování za zaměstnance, kterému v průběhu směny vznikl
nárok na stravné podle
§ 176 odst. 1 písm. a) ZP. Na daňově uznatelný příspěvek
není nárok ani v případě, že zaměstnanec konal pracovní cestu
v délce trvání od 5 hodin v příslušném kalendářním dni, tj.
v případě, že zaměstnanci přísluší stravné.
Příspěvek poskytnutý
zaměstnavatelem na stravování důchodcům – bývalým zaměstnancům nebo
zaměstnancům čerpajícím řádnou dovolenou, nelze považovat za daňově uznatelný
výdaj (náklad) na straně zaměstnavatele.
Za stravování ve
vlastním stravovacím zařízení se považuje i stravování zabezpečované ve
vlastním stravovacím zařízení prostřednictvím jiných subjektů.
Směnou se podle
§ 78 odst. 1 písm. c) ZP rozumí část týdenní pracovní doby bez
práce přesčas, kterou je zaměstnanec povinen na základě předem stanoveného
rozvrhu pracovních směn odpracovat.
Pracovní doba je
definována v § 78 odst. 1 písm. a) ZP jako doba, v níž
je zaměstnanec povinen vykonávat pro zaměstnavatele práci, a doba,
v níž je zaměstnanec na pracovišti připraven k výkonu práce podle
pokynů zaměstnavatele.
Pokud chce
zaměstnavatel poskytnout daňově účinný příspěvek na stravování
i zaměstnancům, kteří u něho pracují na základě dohod o pracích
konaných mimo pracovní poměr, je třeba, aby příslušná dohoda obsahovala
ujednání o stanovené pracovní době. Je totiž nutné ošetřit, že daňově
účinný příspěvek bude poskytnut zaměstnavatelem jen v případě směny, kdy
přítomnost v práci bude alespoň 3 hodiny. Pokud ale není dohodnuta
pracovní doba, nemohou být daňově účinné příspěvky na stravování zaměstnancům
pracujícím na základě takové dohody poskytovány. Ke sjednání rozvržení směn
a rozvržení pracovní doby u dohody o provedení práce
a u dohody o pracovní činnosti nalezneme více v rozsudku
Nejvyššího soudu ze dne 27. srpna 2020 sp.zn. 21 Cdo 1840/2020.
V bodu 18 pokynu GFŘ č. D-22 k § 24 odst. 2
ZDP se uvádí, že při zajištění stravování prostřednictvím stravenek nebo
elektronických karet se cenou jídla rozumí hodnota stravenky včetně poplatku za
zprostředkování jejího nákupu.
Příklad 1
variantní výše
hodnoty stravenek
Zaměstnavatel
poskytuje v roce 2021 svým zaměstnancům bezplatně stravenky
s vyznačenou nominální hodnotou:
varianta
A – 100 Kč
varianta B –
140 Kč
U zaměstnance
se bude jednat v obou variantách o nepeněžní plnění, které je podle
§ 6 odst. 9 písm. b) ZDP plně osvobozeno od daně z příjmů
ze závislé činnosti.
Zaměstnavatel pro
stanovení daňové uznatelnosti příspěvku na stravenku bude postupovat podle
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP:
-
ve variantě A může
zaměstnavatel uplatnit do daňových nákladů 55 % z nominální hodnoty
stravenky, tj. 55 Kč (55 % z částky 100 Kč), zbývající
hodnota bezplatně poskytnuté stravenky 45 Kč bude daňově neuznatelná (může
být však hrazena ze sociálního fondu zaměstnavatele tvořeného ze zisku popř. je
nedaňovým nákladem zaměstnavatele),
-
ve variantě B nemůže
zaměstnavatel uplatnit do daňových nákladů 55 % z nominální hodnoty
stravenky, protože tato částka 77 Kč (55 % z částky 140 Kč)
převyšuje stanovený horní limit 70 % stravného; zaměstnavatel může do daňových
nákladů uplatnit pouze částku 75,60 Kč (limit 70 % z částky
108 Kč) a zbývající hodnota bezplatně poskytnuté stravenky
64,40 Kč bude daňově neuznatelná.
Příklad 2
Stravenkový paušál 70 Kč
Zaměstnavatel poskytuje zaměstnanci na jeho stravování
peněžitý příspěvek ve výši 70 Kč na jednu směnu.
Maximální částka peněžitého příspěvku, která je
u zaměstnance osvobozená od daně z příjmů ze závislé činnosti, činí
v roce 2021 částku 75,60 Kč. Vzhledem k tomu, že poskytnutý
peněžitý příspěvek zaměstnanci na jeho stravování je nižší než maximální možná
výše příspěvku, je poskytnutý peněžitý příspěvek na stravování
u zaměstnance plně osvobozen od daně z příjmů ze závislé činnosti
a nepodléhá odvodu sociálního a zdravotního pojistného. Plná výše peněžitého
příspěvku poskytnutého zaměstnavatelem bude u zaměstnavatele jeho daňově
uznatelným výdajem (nákladem), pokud přítomnost zaměstnance v práci během
stanovené směny trvá aspoň 3 hodiny.
Příklad 3
Stravenkový paušál 100 Kč
Zaměstnavatel poskytuje zaměstnanci na jeho stravování
peněžitý příspěvek ve výši 100 Kč na jednu směnu.
Maximální částka peněžitého příspěvku, která je
u zaměstnance osvobozena od daně z příjmů ze závislé činnosti, činí
v roce 2021 částku 75,60 Kč. Ke zdanění u zaměstnance přichází
v úvahu částka 100 Kč – 75,60 Kč = 24,40 Kč. Částka
24,40 Kč x počet směn odpracovaných v příslušném měsíci bude zdaněna
u zaměstnance jako příjem ze závislé činnosti a současně tato částka
podléhá odvodům na sociální a zdravotní pojištění. Plná výše peněžitého
příspěvku poskytnutého zaměstnavatelem (100 Kč na jednu směnu) bude
u zaměstnavatele jeho daňově uznatelným výdajem (nákladem), pokud
přítomnost zaměstnance v práci během stanovené směny trvá aspoň 3 hodiny.
Daňovým výdajem zaměstnavatele bude v příslušném měsíci dále platba
zákonného pojistného na sociální a zdravotní pojištění 33,80 %
z částky 24,40 Kč x počet směn.
Příklad 4
Stravenkový
paušál a návštěva lékaře
Zaměstnavatel
poskytuje zaměstnancům stravenkový paušál. Zaměstnanec má stanovenou 8
hodinovou směnu. V příslušném měsíci je zaměstnanec dvakrát v rámci
směny 4 hodiny u lékaře.
U zaměstnance
je osvobozen peněžitý
příspěvek (stravenkový paušál) poskytovaný zaměstnavatelem zaměstnanci na
stravování za jednu směnu do výše 70 % horní hranice stravného, které lze
poskytnout zaměstnancům odměňovaným platem, při pracovní cestě trvající 5 až 12
hodin. Při splnění výše uvedené limitující podmínky má zaměstnanec v den,
kdy ze stanovené 8 hodinové směny je 4 hodiny u lékaře a 4 hodiny je
přítomen na pracovišti, rovněž nárok na peněžitý příspěvek na stravování
osvobozený od daně z příjmů.
Podle ustanovení
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP může zaměstnavatel příspěvek na
stravování uplatnit jako daňový výdaj, pokud přítomnost zaměstnance
v práci během stanovené směny trvá aspoň 3 hodiny. V našem případě je
tato podmínka splněna.
Příklad 5
Stravenkový
paušál poskytnutý zaměstnanci se zkrácenou pracovní dobou
Zaměstnavatel
poskytuje zaměstnancům peněžitý příspěvek na stravování, přičemž tento peněžitý
příspěvek poskytuje i zaměstnancům pracujícím na zkrácený pracovní úvazek.
Z § 24
odst. 2 písm. j) bod 4 ZDP vyplývá podmínka pro daňovou uznatelnost
peněžitého (ale i nepeněžního) příspěvku na stravování
u zaměstnavatele, že je poskytován zaměstnancům, jejichž přítomnost
v práci během stanovené směny trvá 3 hodiny a více. V opačném
případě je příspěvek poskytnutý na stravování zaměstnanců u zaměstnavatele
daňově neuznatelným výdajem (nákladem).
Více již
najdete v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále 8/2021.