|
VYŠŠÍ NÁHRADA ZA NEVYČERPANOU MZDU
Právo na mzdu za
vykonanou práci patří mezi základní práva. Přesto jsou v pracovněprávní
praxi situace, kdy zaměstnavatel nemůže tuto povinnost splnit. Je to
v případech, kdy se z různých ekonomických důvodů dostane do platební
neschopnosti. I v této nepříznivé sociální situaci je zaměstnanec
právně chráněn. Na pomoc přichází zákon o ochraně zaměstnanců při platební
neschopnosti zaměstnavatele (č. 118/2000 Sb.). Od 1. května 2022 došlo
k významné zákonné změně ve prospěch zaměstnanců.
1. Platební neschopnost zaměstnavatele
je
jednou z důležitých právních skutečností pro postavení zaměstnavatelů
a zaměstnanců. Ovlivňuje peněžité nároky zaměstnanců a je jednou
z podmínek pro uplatňování nevyplacené mzdy u úřadu práce.
Insolvenční zákon č. 182/2006 Sb., stanoví, kdy je zaměstnavatel (dlužník)
v úpadku. Je to tehdy, jestliže má více věřitelů, má peněžité závazky
po dobu delší 30 dnů po lhůtě splatnosti a tyto závazky není schopen
plnit. Dlužník není schopen plnit své peněžité závazky, jestliže zastavil
platby podstatné části svých peněžitých závazků, nebo je neplní po dobu delší 3
měsíců po lhůtě splatnosti, nebo není možné dosáhnout uspokojení některé ze
splatných peněžitých pohledávek vůči dlužníku výkonem rozhodnutí nebo exekucí.
V pracovněprávních
vztazích se může zaměstnavatel nejčastěji dostat do platební neschopnosti
např., jestliže nevyplatí zaměstnancům mzdu. Je to tehdy, jestliže
zaměstnavatel:
– zastavil platby podstatné části svých peněžitých závazků nebo je
– neplní po dobu delší 3 měsíců po lhůtě splatnosti.
V prvním případě
by se muselo jednat o neplnění peněžitých závazků v rozsahu, který
s přihlédnutím k ekonomické situaci dlužníka nelze vyhodnotit jako
nepodstatný. Vždy bude nutno tento rozsah posuzovat v konkrétním
insolvenčním řízení s ohledem na charakter podnikatelské činnosti
dlužníka.
V případě
neplnění závazku po dobu delší než 3 měsíce to znamená, že teprve po uplynutí
této lhůty se může věřitel, např. zaměstnanec, domáhat úspěšně svým insolvenčním
návrhem rozhodnutí soudu o úpadku.
Zaměstnanec, kterému
tento zaměstnavatel dluží mzdu, má možnost přihlásit se o svůj nárok na
úřadu práce podle zákona č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při
platební neschopnosti zaměstnavatele a současně může podat – třeba
i s ostatními zaměstnanci – návrh na zahájení insolvenčního řízení.
2. Mzdové nároky u úřadu práce
Mzdové nároky může
u úřadu práce uplatnit zaměstnanec, který má sjednán se zaměstnavatelem
pracovní poměr nebo dohodu o pracovní činnosti na základě kterých mu
vznikly v době 6 měsíců předcházejících měsíci, ve kterém by podán návrh
na prohlášení konkursu, mzdové nároky nevyplacené zaměstnavatelem (tzv.
rozhodné období). To se vztahuje i na zaměstnance, kteří pracovněprávní
vztah ukončili v době šesti měsíců před podáním návrhu na prohlášení
konkursu a u zaměstnavatele již nepracují, pokud nevyplacené mzdové
nároky spadají do rozhodného období.
3. Vyšší mzdový limit od 1. 5. 2022
Zákon vychází
z praxe, kdy výplaty jsou zaměstnavatelem poskytovány nepravidelně,
v některých měsících buď vůbec, jindy pouze částečně apod.
Je ovšem stanoven
limit, nejvýše jedenapůlnásobek průměrné mzdy platné v národním
hospodářství v době podání návrhu na konkurs. Maximální limit se týká
nejen částek, které budou vypláceny jednorázově za měsíční období, ale
i částek, které budou rozděleny do delšího, např. několikaměsíčního
období, např. částka ve výši minimální mzdy a následující doplatek.
Celková výše mzdových
nároků za 1 měsíc nesmí překročit jeden a půl násobek rozhodné částky.
Průměrná měsíční mzda (rozhodná částka) je pro období od 1. května 2022 do 30.
dubna 2023 pro tyto účely 37 839 Kč. Tato částka byla publikována ve Sbírce
zákonů dne 26. 4. 2022 jako sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí
č. 104. Jedenapůlnásobek této mzdy je 56 758 Kč. Maximální částka za
období 3 měsíců, kterou může zaměstnanec dostat od úřadu práce od 1. května
2022, je 170 275 Kč.
Ať už jsou příčiny
platební neschopnosti jakékoliv, skutečností zůstává, že tento postup zaměstnavatelů
přivádí většinu zaměstnanců do svízelných sociálních situací. Postup podle
„ochranného“ zákona jim napomůže finanční problémy částečně odstranit.
4. Okamžité zrušení pracovního poměru pro
nevyplacení mzdy
Požadavek
zaměstnance, aby obdržel náhradu mzdy od úřadu práce, je jednou
z možností, které má při platební neschopnosti zaměstnavatele. Zaměstnanec
může dále zvolit okamžité zrušení pracovního poměru. Na zaměstnanci nelze
požadovat, aby setrvával v pracovním poměru v případě, že mu
zaměstnavatel neposkytuje mzdu za vykonanou práci nebo náhradu mzdy. Rozhodnutí
je však na zaměstnanci, který může zvolit jeden z postupů – uplatní
nevyplacený mzdový nárok u úřadu práce nebo okamžitě zruší pracovní poměr.
Bylo by logické, kdyby okamžité zrušení zvolil tehdy, má-li zajištěno nové
zaměstnání, aby se nedostal do seznamu uchazečů o zaměstnání.
Jestliže
zaměstnavatel nevyplatil zaměstnanci mzdu nebo náhradu mzdy, může zaměstnanec
okamžitě zrušit pracovní poměr podle § 56 písm. b) zákoníku práce
(dále ZP). Může to provést do patnácti dnů ode dne, kdy je mzda splatná.
Dříve byly
v personální a mzdově – právní praxi problémy s vymezením pojmu
„nevyplacení mzdy nebo její části“. Byly dohady o tom, co se rozumí částí
mzdy, zda je to částka ve výši minimální mzdy nebo převážná část mzdy apod. ZP
„hovoří“ jasně: pokud zaměstnavatel nevyplatí v termínu splatnosti
jakoukoliv část mzdy, třeba nepatrnou částku, existuje důvod pro okamžité
zrušení pracovního poměru zaměstnancem.
Zaměstnavatel má
povinnost vyplatit celou mzdu nebo plat, na kterou vznikl nárok, nebo byla
sjednána.
Mzda nebo plat jsou
splatné po vykonání práce, a to nejpozději v kalendářním měsíci
následujícím po měsíci, ve kterém vznikl zaměstnanci nárok na mzdu nebo plat
nebo na některou její složku, pokud nebylo v pracovní smlouvě nebo
v kolektivní smlouvě sjednáno kratší než měsíční období splatnosti mzdy.
Zaměstnavatel po projednání s odborovou organizací určí pravidelný termín
výplaty mzdy, není-li tento termín sjednán v kolektivní smlouvě.
Stejně jako
zaměstnavatel, i zaměstnanec může okamžitě zrušit pracovní poměr jen do 1
měsíce ode dne, kdy mu důvod ke zrušení byl znám, nejdéle do 1 roku ode dne,
kdy tento důvod vznikl. Zaměstnanec má však nárok na to, aby jestliže
okamžitě zrušil pracovní poměr, obdržel od zaměstnavatele náhradu mzdy ve výši
průměrného výdělku za výpovědní dobu. Zaměstnavatel je povinen mu
tuto náhradu poskytnout.
Pro platné skončení
pracovního poměru okamžitým zrušením platí pro zaměstnance
(i zaměstnavatele) přísná právní úprava, jejíž nedodržení má za následek
neplatnost okamžitého zrušení. Jde zejména o písemnou formu, přesné
skutkové vymezení důvodu, okamžitého zrušení a včasné doručení druhé
straně. Důvod okamžitého zrušení nelze dodatečně měnit.
5. Zaměstnanec může podat návrh
na zahájení
insolvenčního řízení, například kdy mu zaměstnavatel nevyplatil mzdu. Návrh
musí obsahovat označení insolvenčního navrhovatele (zaměstnance)
a označení dlužníka (zaměstnavatele), kterého se týká, případně označení
jejich zástupců. Právnická osoba (firma) musí být označena obchodní firmou nebo
názvem, sídlem a identifikačním číslem. V návrhu musí být dále
uvedeny rozhodující skutečnosti, které osvědčují úpadek dlužníka nebo jeho
hrozící úpadek, skutečnosti, ze kterých vyplývá oprávnění podat návrh, není-li
navrhovatelem dlužník. Je samozřejmé, že v návrhu musí být označeny
důkazy, kterých se navrhovatel, např. zaměstnanec, dovolává.
Uvede se např., že
zaměstnanec vykonal pro zaměstnavatele práce, za které mu měla být vyplacena
mzda ve sjednané částce. Zaměstnavatel však po splatnosti této mzdy částku
neproplatil nebo oznámil, že tak učiní dodatečně nebo že v současné době
nemá prostředky na účtu.
Mezi subjekty, kterým
insolvenční soud oznamuje zahájení insolvenčního řízení, patří příslušný úřad
práce. Je to úřad práce, v jehož obvodu má dlužník, který je
zaměstnavatelem, sídlo nebo místo podnikání. Tato povinnost usnadňuje
a urychluje postup zaměstnanců u úřadu práce při uplatňování svých
nevyplacených mezd. Úřady práce tak mohou mít okamžitý přehled
o zaměstnavatelích, jejichž zaměstnanci žádají o výplatu dlužných
mezd.
6. Záloha na náklady
Insolvenční soud může
před rozhodnutím o návrhu uložit navrhovateli, aby složil zálohu na
náklady insolvenčního řízení a to až do částky 50 tisíc korun. Vzhledem
k tomu, že zaměstnanci dlužníka jsou významnými a častými věřiteli,
zejména při nevyplacení mezd zaměstnavatelem, navazuje ustanovení § 108
insolvenčního zákona na zákon č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců
při platební neschopnosti zaměstnavatele. Věřitelé – zaměstnanci nebo bývalí
zaměstnanci, kteří insolvenční návrh podali, jsou proto na rozdíl od ostatních
navrhovatelů zproštěni povinnosti platit zálohu na náklady insolvenčního
řízení.
Je-li insolvenční
řízení zahájeno, mohou věřitelé podávat přihlášky svých pohledávek
u insolvenčního soudu. Přihláška kromě obecných náležitostí musí
obsahovat důvod vzniku a výši přihlašované pohledávky a věřitel
(zaměstnanec) ji vyčíslí v penězích. Zaměstnanec např. uplatní svou
pohledávku, která představuje nevyplacenou mzdu. Přihlášku může každý
věřitel podat jen sám za sebe. Nepřipouštějí se hromadné nebo skupinové
přihlášky, což platí zejména v případě věřitelů – zaměstnanců dlužníka.
V insolvenčním
řízení se nejprve uspokojí tzv. pohledávky za podstatou. Mezi ně patří
pracovněprávní pohledávky (např. mzdy) dlužníkových zaměstnanců, které vznikly
v posledních 3 letech před rozhodnutím o úpadku nebo po něm.
Neuplatní-li zaměstnanec svou pohledávku v jiné výši, vychází se pak
z účetnictví dlužníka nebo z jeho evidence.
Více již najdete
v měsíčníku Poradce 1-2/2023, který právě vychází.
SEZONNÍ PRÁCE - PRACOVNĚPRÁVNÍ SOUVISLOSTI
Realizace
sezonní nebo kampaňové práce má odraz v pracovněprávních předpisech.
Zejména se jedná o pracovní poměr na dobu určitou, dohody o pracích
konaných mimo pracovní poměr v době naléhavé pracovní potřeby, veřejně
prospěšné práce, prodlužování pracovních směn apod. Jak mají zaměstnavatelé
správně postupovat při zaměstnávání sezonních zaměstnanců?
Pracovní činnost v období
sezony nebo kampaně snižuje nezaměstnanost. Úřad práce
v březnu 2022 evidoval 252 873 nezaměstnaných,
což je o 53 743 méně než loni ve stejnou dobu. Snížení počtu
nezaměstnaných je znát i v meziměsíčním srovnání. Oproti únoru jich na
konci března bylo méně o 10
560.
SEZONNÍ
PRÁCE A KRÁTKODOBÝ PRACOVNÍ POMĚR - Zaměstnavatelé nemohou vždy nabídnout zaměstnanci, aby jeho pracovní
poměr trval po dobu neurčitou. Vedou je
k tomu zejména provozní důvody, sezonní nebo
kampaňové práce, omezená doba trvání výkonu určitých prací, která je dopředu
známa nebo zástup za dosavadního zaměstnance, který čerpá překážku v práci
na své straně. Postup
některých zaměstnavatelů má jeden háček: se zaměstnanci mnohdy uzavírají jen
dočasné pracovní smlouvy, většinou jen na pár měsíců. Zaměstnavatelé se tak
snaží zvládnout nárazové zakázky a úkoly.
Doba
trvání pracovního poměru na dobu určitou
může
podle § 39 zákoníku práce č. 262/2006 Sb. (dále ZP) trvat nejdéle 3 roky s tím, že o stejně dlouhou dobu by mohlo být
trvání tohoto pracovního poměru ještě dvakrát opakováno. Opakováním tohoto
pracovního poměru se rozumí také jeho prodloužení. Smluvní strany mohou
uzavřít pracovní poměr na dobu určitou celkem třikrát na dobu
maximálně 9 let (3r + 3r + 3r). V případě sezonních nebo kampaňových prací
v letním nebo podzimním období se pracovní poměr neuzavírá na tak dlouhou
dobu.
Výjimky
ze zákona
ZP v § 39 odst. 4 (dále ZP) umožňuje řešit
nejen problém sezonních prací, ale i další situace vážných provozních
důvodů na straně zaměstnavatele, případně důvody spočívající ve zvláštní povaze
práce. Budou–li u zaměstnavatele vážné provozní
důvody nebo důvody spočívající ve zvláštní povaze nebo sezonnosti práce, může
být pracovní poměr na dobu určitou uzavřen i na dobu přesahující 3 roky a jeho opakování není omezeno.
Podmínkou je, že zaměstnavatel
v písemné dohodě s odborovou organizací vymezí tyto
důvody, okruh zaměstnanců, kterých se bude jiný postup týkat a dobu, na kterou se tato dohoda
uzavírá.
V případě, že na pracovišti nejsou odbory, může zaměstnavatel
uvedenou dohodu nahradit vnitřním předpisem, v němž uvede obdobné obsahové
náležitosti. Rovněž musí existovat důvody, na jejichž základě nelze na zaměstnavateli
spravedlivě požadovat, aby se zaměstnancem sjednal pracovní poměr na dobu
neurčitou.
Mezi vážné důvody
patří zejména organizační nebo racionalizační úpravy, technologická opatření,
sezonní nebo kampaňové práce, okamžitá potřeba zvýšení počtu pracovních
sil, nárazové práce, kdy bude třeba obsadit přechodně neobsazené místo i nahradit
na omezenou dobu chybějícího zaměstnance apod.
Změna
na dobu neurčitou
Zaměstnavatelé by však měli pozorně sledovat termín ukončení sezonních
nebo kampaňových prací, na které
sjednali se zaměstnancem pracovní poměr na dobu určitou. Jestliže zaměstnanec
neoznámí zaměstnavateli, že trvá na tom, aby ho po uplynutí původně sjednané
doby dále zaměstnával, jeho pracovní poměr skončí uplynutím sjednané doby.
Byla-li doba trvání tohoto pracovního poměru určena na dobu konání určitých
prací (např. letní zemědělské práce), má zaměstnavatel upozornit zaměstnance na
skončení těchto prací včas, zpravidla alespoň tři dny předem. Pokračuje-li
zaměstnanec po uplynutí sjednané doby
s vědomím zaměstnavatele
dále v konání prací, změní se tento
pracovní poměr
v pracovní poměr uzavřený na
dobu neurčitou, pokud se zaměstnavatel se zaměstnancem nedohodnou jinak (§ 65
ZP). Pro naplnění pojmu „s vědomím zaměstnavatele“ stačí, je-li práce konána i jen s vědomím nejbližšího nadřízeného
zaměstnance.
Práva
a povinnosti vyplývající z pracovních poměrů na dobu určitou nejsou
rozdílné od „ obvyklých“ pracovních poměrů na dobu neurčitou. To znamená, že
zaměstnanec má např. nárok na dovolenou, pracovní volno při překážkách
v práci, poskytování ochranných pracovních prostředků, zajištění vhodného
pracovního prostředí, přidělování práce ve stanovené pracovní době apod. Není
vyloučeno ani sjednání zkušební doby, i když se to nejeví příliš
praktické.
Starobní důchodci a sezonní práce
S tzv.
pracujícími starobními důchodci, kteří vypomáhají v sezoně nebo v kampani, není již nutné uzavírat
pracovní poměr na dobu určitou jako podmínku k tomu, aby pobírali starobní
důchod
a ještě si přivydělávali. Současná
právní úprava je pro seniory podstatně výhodnější. Pracovní poměr nebo
dohodu
o pracovní činnosti,
případně dohodu o provedení práce může senior sjednat i na dobu určitou delší než jeden
rok anebo na dobu neurčitou a může přitom pobírat starobní důchod. Tuto možnost nemá však
zaměstnanec, který pobírá tzv. předčasný starobní důchod. Ten je ve své sezonní
práci omezen výdělkem, jinak by mu byl tento důchod odebrán. Je tomu např.
v pracovním poměru a v dohodě o pracovní činnosti
s měsíčním výdělkem více jak 3 500 Kč a při dohodě o provedení
práce více jak 10 000 Kč měsíčně.
Sezonní
práce a dovolená
Při krátkodobých
sezonních nebo kampaňových pracích, kdy pracovní poměr netrval celý kalendářní
rok, se jedná o poměrnou část dovolené podle §
213 odst. 4
ZP. Jestliže zaměstnanci nevznikne právo na dovolenou za kalendářní
rok, protože za nepřetržitého trvání
pracovního poměru k témuž
zaměstnavateli nekonal u něho během kalendářního roku práci po dobu
52 týdnů, má právo na poměrnou část dovolené. Předpokladem je, že u zaměstnavatele
konal za nepřetržitého trvání pracovního poměru práci alespoň po dob 4 týdnů po
stanovenou nebo sjednanou kratší týdenní pracovní dobu. Délka této poměrné
části dovolené za kalendářní rok činí jednu dvaapadesátinu dovolené za
kalendářní rok za každou odpracovanou stanovenou nebo sjednanou kratší týdenní
pracovní dobu.
Dohody o pracích konaných mimo pracovní
poměr
Naléhavost sezonních a kampaňových
prací patří mezi důvody sjednávání dohod konaných mimo pracovní poměr. Jedná se o dohodu o pracovní
činnosti (dále DPČ) a o dohodu
o provedení práce (dále DPP). Zaměstnavatelé
je mohou plně využít k zajištění operativních nebo naléhavých prací
nebo ke splnění krátkodobých zakázek
a výrobních potřeb nebo
k plnění pracovních úkolů v sezoně a kampani.
Dalším důvodem je i skutečnost,
že dohody jsou flexibilní formou zaměstnávání
a zaměstnavatelé je mohou využívat k zajištění
nárazových a operativních pracovních potřeb a za jejich
pomoci mohou řešit přechodný nedostatek výrobních zakázek.
Dohody o pracovní činnosti
jsou výhodné zejména
v případech, kdy rozsah pracovní činnosti nebo možnosti zaměstnance
nedovolují zaměstnání na plný pracovní úvazek či pracovní zájem na splnění
pracovních úkolů je jen příležitostný a časový (např. malý rozsah výrobní
a obchodní činnosti zaměstnavatele), práce sezonní a v kampani,
údržbářské práce apod. ZP požaduje, aby tyto dohody byly sjednávány písemně.
Na
polovinu pracovní doby
Podle DPČ může
zaměstnanec vykonávat práce jen do poloviny stanovené týdenní pracovní doby.
Je-li tedy týdenní pracovní doba 40 hodin týdně, může rozsah dohody být do 20
hodin týdně. Dodržování sjednaného a nejvýše přípustného rozsahu poloviny stanovené
týdenní pracovní doby se posuzuje za celou dobu, na kterou byla dohoda
uzavřena, nejdéle však za období 52 týdnů. Stanovená týdenní pracovní doba je
uvedena v § 79 ZP. Většinou je v rozsahu 40 hodin týdně. Od týdenní pracovní
doby se pak zjišťuje polovina pracovních hodin, které může zaměstnanec v této dohodě
odpracovat.
Doba
trvání
DPČ lze uzavírat na
dobu určitou i neurčitou. Při dohodách na dobu určitou lze
dobu jejich trvání vymezit obdobně jako
v pracovních smlouvách. Pokud nebyla doba trvání
této dohody výslovně omezena na určitou dobu, popřípadě pokud omezení nevyplývá
přímo z povahy prací, jde
o dohodu uzavřenou na dobu neurčitou.
Nevyplývá-li způsob zrušení přímo z uzavřené dohody, lze ji zrušit vzájemnou
dohodou a jednostranně výpovědí
z jakéhokoli důvodu
s 15denní výpovědní dobou. I když to ZP
výslovně neuvádí, je podle povahy sjednané činnosti zpravidla třeba v dohodě uvést místo výkonu
práce, které může být určeno podobným způsobem jako
v pracovní smlouvě. Toto ujednání se nemůže
měnit jednostranným opatřením, nýbrž vždy vzájemnou dohodou. ZP v § 76
odst. 4 uvádí další náležitosti DPČ. Měly by být uvedeny sjednané práce, sjednaný rozsah pracovní doby a doba, na
kterou se DPČ uzavírá.
VEŘEJNĚ
PROSPĚŠNÉ PRÁCE mohou být formou zapojení
v sezoně nebo kampani. Jsou to časově omezené pracovní příležitosti spočívající
zejména v údržbě veřejných prostranství,
úklidu a údržbě veřejných budov a komunikací nebo jiných podobných činnostech ve
prospěch obcí, které vytváří zaměstnavatel nejdéle na dobu 12 měsíců. Právní úprava je v § 112
zákona č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti (dále ZOZ). Tyto práce mají
charakter sezónnosti.
Pracovní
příležitosti zaměstnavatelé vytvářejí na základě dohody s úřadem práce, který na ně může zaměstnavateli poskytnout příspěvek.
Jeho výše může být až do skutečně vyplacených mzdových nákladů na zaměstnance, včetně pojistného na
sociální zabezpečení
a příspěvku na aktivní politiku
zaměstnanosti a pojistného na všeobecné zdravotní
pojištění. Poskytuje se měsíčně nebo
v jiném dohodnutém období a je splatný do 30 kalendářních dnů
od předložení vyúčtování mzdových nákladů.
Příspěvek může být
poskytnut i při kombinaci veřejně prospěšných prací a krátkodobého
zaměstnání (doba trvání nejdéle 3 měsíce).
Finanční podpora na
aktivní politiku zaměstnanosti je podle ZOZ (ustanovení §
118 a § 119)
poskytována formou příspěvku, případně úhrady za provedené služby. Organizačním
složkám státu a příspěvkovým organizacím státu nelze z finančních
prostředků určených na aktivní politiku zaměstnanosti poskytovat žádné
příspěvky. Příspěvek může však úřad práce poskytnout územnímu samosprávnému
celku i dobrovolnému svazku obcí (DSO). O poskytnutí
příspěvku uzavírá úřad práce se zaměstnavateli,
s jinými právnickými osobami a fyzickými
osobami, případně dalšími subjekty, písemnou dohodu podle ustanovení § 119
ZOZ. Dohodu tedy uzavírá úřad práce
s obcí nebo městem jako se zaměstnavatelem.
AGENTURA A SEZONNÍ PRÁCE - Sezonní práce se mohou
uskutečňovat i prostřednictvím agentur práce
podle §
307
a ZP. Agentura práce (dále
„agentura“) podle tohoto ustanovení je zaměstnavatelem a dočasně přiděluje svého
zaměstnance
k výkonu práce k jinému zaměstnavateli (uživateli). Agentura sjedná se
zaměstnancem, kterého chce dočasně přidělit, pracovní smlouvu nebo dohodu o pracovní činnosti. V těchto úkonech se zaváže zajistit
svému zaměstnanci dočasný výkon práce
u jiného zaměstnavatele, a zaměstnanec se zaváže tuto práci
konat podle pokynů tohoto uživatele
a na základě dohody o dočasném přidělení zaměstnance,
uzavřené mezi agenturou práce
a uživatelem.
Rovnocenné
mzdové podmínky
V písemné
dohodě mezi agenturou
a uživatelem (zaměstnavatelem) by
měla být uvedena informace
o pracovních a mzdových podmínkách
zaměstnance uživatele, který vykonává nebo by vykonával stejnou práci jako
dočasně přidělený zaměstnanec,
s přihlédnutím ke kvalifikaci a délce odborné praxe. Jde o zajištění stejných např. mzdových
podmínek, jako mají srovnatelní zaměstnanci zaměstnavatele (uživatele), k němuž agentura přidělila svého
zaměstnance.
U agenturního zaměstnance nesmí být mzdové podmínky horší, než jsou
nebo by byly podmínky srovnatelného zaměstnance. Neprávnicky řečeno:
agenturní zaměstnanec musí mít mzdu nebo plat při nejmenším stejný, jako mají
trvalí (srovnatelní) zaměstnanci uživatele. Tuto povinnost agentura i uživatel zabezpečí např. v obsahu vzájemné dohody.
Dočasné přidělení na sezonní práce
umožňuje
ZP v § 43a na základě shodně projevené vůle všech
zúčastněných subjektů (zaměstnance, dále zaměstnavatele, který zaměstnance
dočasně přidělil, a zaměstnavatele, ke
kterému byl zaměstnanec dočasně přidělen – tzv. uživatel). Pro
zaměstnavatele se však na rozdíl od agentury jedná o činnost nevýdělečnou. Může se jednat o dočasné přidělení ke
splnění krátkodobého úkolu (např. sezonní práce) u jiného zaměstnavatele, který k tomuto výkonu nemá kvalifikované zaměstnance.
Zaměstnavateli ZP
umožňuje dočasně přidělit zaměstnance až po uplynutí 6 měsíců ode dne vzniku
pracovního poměru. Po dobu dočasného přidělení ukládá zaměstnanci pracovní
úkoly, řídí a kontroluje jeho práci zaměstnavatel, k němuž
byl zaměstnanec přidělen (uživatel). Tento zaměstnavatel rovněž zajišťuje přidělenému zaměstnanci příznivé
pracovní podmínky a bezpečnost
a ochranu zdraví při výkonu práce. Nesmí však
vůči přidělenému zaměstnanci činit jménem zaměstnavatele, který zaměstnance
dočasně přidělil, právní úkony. Nemůže
s ním např. skončit pracovní poměr nebo změnit
druh práce. Mzdu nebo plat, popřípadě náhradu cestovních výdajů zaměstnanci
poskytuje zaměstnavatel, který zaměstnance dočasně přidělil. ZP nevylučuje
dohodu o tom, že výše uvedené náležitosti bude poskytovat
zaměstnavatel, ke kterému je zaměstnanec přidělen. Zaměstnavatelé mohou rovněž
uzavřít dohodu o tzv. refundaci poskytnutého plnění. I při
dočasném přidělení může být zaměstnanec vysílán zaměstnavatelem, ke kterému byl
přidělen, na pracovní cesty k plnění pracovních úkolů.
OCHRANA
SEZONNÍCH ZAMĚSTNANCŮ -
Vzhledem k tomu, že se sezonní
a kampaňové práce uskutečňují převážně v letním
období, měl by zaměstnavatel realizovat řadu opatření, která by mohla předejít
případným nemocem z důvodu přehřátí organismu zaměstnance.
Povinnosti jsou stanoveny v nařízení vlády č. 361/2007 Sb., kterým se
stanoví podmínky ochrany zdraví při práci.
Zejména
se jedná o ochranu zaměstnanců před venkovním teplem, zejména vhodnou
klimatizací nebo větráním. Na pracovišti musí být k ochraně zdraví
zaměstnance zajištěna dostatečná výměna vzduchu přirozeným nebo nuceným větráním.
Množství vyměňovaného vzduchu se určuje s ohledem na fyzickou náročnost
práce. Vyhovující mikroklimatické podmínky musí být zajištěny již od počátku
směny. Minimální množství venkovního vzduchu přiváděného na pracoviště musí být
podle druhu práce od 50 m3 do 90 m3 za hodinu. Při
venkovních teplotách vyšších než 26 °C a nižších než 0 °C může být
množství venkovního vzduchu zmenšeno, nejvýše však na polovinu.
Na
pracovišti, na kterém může v důsledku mimořádné
události dojít
k úniku těkavé chemické
látky v míře, která může způsobit akutní
poškození zdraví, musí být zřízeno havarijní větrání. Pokud je to technicky
možné, havarijní větrání musí mít zajištěno automatické spouštění v závislosti na koncentraci uniklé
těkavé chemické látky. Spouštění musí být umístěno před vstupem na pracoviště a musí být zajištěna jeho snadná
dostupnost. Havarijní větrání musí být podtlakové, tak, aby při jeho chodu
nemohla těkavá chemická látka pronikat do prostor jiných pracovišť. Výduch
odpadního vzduchu musí být umístěn v takové výši, aby při
chodu havarijního větrání nemohlo dojít k ohrožení zdraví osob na ostatních pracovištích a ve venkovním prostoru.
Nový je právní požadavek, aby nuceným větráním nebyl zaměstnanec
vystaven průvanu. Ochranu sezonních zaměstnanců musí zaměstnavatel zajišťovat
zejména
v létě, např. poskytováním
chlazených nápojů, vhodnou organizací práce apod.
Více již
najdete v měsíčníku Práce a mzdy bez chyb, pokut a penále 8/2022.
|
|
|
Částka 66, rozeslaná dne 27. května 2022
135.
Usnesení vlády České republiky o dalším prodloužení nouzového stavu v souvislosti s migrační vlnou velkého rozsahu
Částka 65, rozeslaná dne 27. května 2022
134.
Vyhláška o vydání pamětní stříbrné pětisetkoruny se smaltováním „Motocykl Jawa 250“
Částka 64, rozeslaná dne 27. května 2022
128.
Zákon o opatřeních v oblasti daní v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace
129.
Zákon, kterým se mění zákon č. 370/2017 Sb., o platebním styku, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
130.
Zákon, kterým se mění zákon č. 40/2009 Sb., trestní zákoník, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 45/2013 Sb., o obětech trestných činů a o změně některých zákonů (zákon o obětech trestných činů), ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony
131.
Zákon, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb., o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů
132.
Zákon, kterým se mění zákon č. 78/2004 Sb., o nakládání s geneticky modifikovanými organismy a genetickými produkty, ve znění pozdějších předpisů
133.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 438/2006 Sb., kterou se upravují podrobnosti výkonu ústavní výchovy a ochranné výchovy ve školských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů
Částka 63, rozeslaná dne 25. května 2022
125.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů
126.
Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 13/2005 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři, ve znění pozdějších předpisů
127.
Sdělení Ministerstva práce a sociálních věcí, kterým se vyhlašuje částka odpovídající 50 % průměrné měsíční mzdy v národním hospodářství pro účely životního a existenčního minima a částka 50 % a 25 % průměrné měsíční mzdy v národním hospodářství pro účely státní sociální podpory
Částka 62, rozeslaná dne 25. května 2022
123.
Vyhláška o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a bezpečnosti provozu vyhrazených elektrických zařízení při hornické činnosti, činnosti prováděné hornickým způsobem a při nakládání s výbušninami
124.
Vyhláška, kterou se mění některé vyhlášky související s vyhláškou o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a bezpečnosti provozu vyhrazených elektrických zařízení při hornické činnosti, činnosti prováděné hornickým způsobem a při nakládání s výbušninami
Částka 61, rozeslaná dne 20. května 2022
120.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 481/2012 Sb., o omezení používání některých nebezpečných látek v elektrických a elektronických zařízeních, ve znění pozdějších předpisů
121.
Nařízení vlády, kterým se mění nařízení vlády č. 86/2011 Sb., o technických požadavcích na hračky, ve znění pozdějších předpisů
122.
Vyhláška o stanovení činností, které může vykonávat lékař bez odborného dohledu po získání certifikátu o absolvování základního kmene radiologického
|
|
|
KALENDÁŘ
Červen 2022
1. červen Středa
|
Sociální pojištění – OSVČ
|
Podání Přehledu o příjmech a výdajích správě sociálního
zabezpečení za rok 2021 OSVČ podávající daňové přiznání elektronicky
bez poradce ve lhůtě do 1. 5. 2022, s výjimkou osoby, jejíž daň
z příjmů za rok 2021 je rovna paušální dani
(§ 15 odst. 1, § 23 zákona č. 589/1992 Sb., o
pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – OSVČ
|
Podání Přehledu o příjmech a výdajích zdravotní pojišťovně za
rok 2021 OSVČ podávající daňové přiznání elektronicky bez poradce ve
lhůtě do 1. 5. 2022, s výjimkou osoby, jejíž daň z příjmů za rok
2021 je rovna paušální dani
(§ 24 odst. 2
zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
8. červen Středa
|
Zdravotní pojištění – OSVČ
|
Odvod zálohy na zdravotní pojištění OSVČ za květen
2022, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu
(§ 7 odst. 2, § 7a
zák. č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
9. červen Čtvrtek
|
Sociální pojištění – OSVČ
|
Doplacení
pojistného na sociální
pojištění za rok 2021, pokud uplynula lhůta pro podání daňové přiznání
1. 5. 2022 a OSVČ podal pojistný Přehled o příjmech a výdajích až poslední
den lhůty 1. 6. 2022; jinak do 8 dnů od jeho dřívějšího podání
(§ 14a odst. 3 zákona č. 589/1992 Sb., o
pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – OSVČ
|
Doplacení
pojistného na zdravotní
pojištění za rok 2021, pokud uplynula lhůta pro podání daňové přiznání
1. 5. 2022 a OSVČ podal pojistný Přehled o příjmech a výdajích až poslední
den lhůty 1. 6. 2022; jinak do 8 dnů od jeho dřívějšího podání
(§ 8 odst. 5 zákona
č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
15. červen Středa
|
Daně z příjmů - poplatník
|
Odvod 1.
pololetní zálohy na rok 2022
ve výši 40 % daně za rok 2021, pokud přesáhla 30 000 Kč, ale ne 150 000 Kč,
je-li zdaňovacím obdobím kalendářní rok
(§ 38a odst. 3
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod 2.
čtvrtletní zálohy na rok 2022
ve výši 25 % daně za rok 2021, pokud přesáhla 150 000 Kč, je-li zdaňovacím
obdobím kalendářní rok
(§ 38a odst. 4 zákona
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
20. červen Pondělí
|
Daň z příjmů – zaměstnav.
|
Odvod úhrnu sražených záloh na daň
z příjmů ze závislé činnosti (z mezd) za květen 2022
(§ 38h odst. 10
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Daň z příjmů – OSVČ
|
Zaplacení
paušální zálohy na červen 2022 poplatníka v paušálním režimu; zahrnuje zálohy: na daň z příjmů,
na sociální a zdravotní pojistné
(§ 38lk odst. 2 a 5
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění – zaměstnavatel
|
Odvod
pojistného
na sociální pojištění za zaměstnance za květen 2022
(§ 9 odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na
sociální zabezpečení)
|
Předložení
měsíčního přehledu pro účely sociálního pojištění za květen 2022
(§ 9 odst. 2 zákona
č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Zdravotní pojištění – zaměstnavatel
|
Odvod pojistného na zdravotní pojištění za zaměstnance za
květen 2022
(§ 5 odst. 2 zákona
č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
Předložení měsíčního přehledu pro účely zdravotního pojištění za
květen 2022
(§ 25 odst. 3
zákona č. 592/1992 Sb., o pojistném na veřejné zdravotní pojištění)
|
27. červen Pondělí (za sobotu 25. 6.)
|
DPH
|
Podání přiznání k DPH a její zaplacení za květen 2022 u plátců s měsíčním zdaňovacím obdobím
(§ 99, § 99a, §
101, § 101a zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
(§ 135 odst. 3, §
136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání
kontrolního hlášení plátce za květen 2022 - u všech právnických osob, zatímco u osob fyzických
jen pokud mají měsíční zdaňovací období
(§ 101e zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
Podání
souhrnného hlášení plátce za květen 2022, o
intrakomunitárních (vnitrounijních) plněních: dodání zboží, přemístění zboží
z tuzemska, dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu, poskytnutí
služby jinde v EU podle § 9 odst. 1 daněnou příjemcem, a přemístění
zboží v režimu skladu prodávajícím z ČR
(§ 102 zákona č.
235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
Podání přiznání
k DPH identifikované
osoby za květen 2022, pokud jí vznikla daňová povinnost, a její zaplacení
(§ 99, § 101 odst.
1 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
(§ 135 odst. 3, §
136 odst. 4 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Podání
souhrnného hlášení identifikované osoby za květen 2022, o intrakomunitárních (vnitrounijních)
plněních: poskytnutí služby jinde v EU dle § 9 odst. 1 daněnou
příjemcem, dodání zboží prostřední osobou v třístranném obchodu (§ 102 odst.
3 a 5 zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
|
30. červen Čtvrtek
|
Daně z příjmů - plátce
|
Odvod „srážkové“
daně ve smyslu § 36 sražené v květnu 2022
(§ 38d odst. 3
zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Oznámení příjmu
plynoucího v květnu
2022 z ČR nerezidentovi, ze kterého je daň vybírána srážkou podle § 36 (kromě odměn za závislou činnost § 6 odst. 4)
(§ 38da zákona č.
586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Odvod zajištění
daně sraženého v květnu
2022 ze stanovených druhů
příjmů nerezidentů států EU nebo EHP ze zdroje na území ČR a hlášení o zajištění daně
(§ 38e odst. 1, 2 a
6 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů)
|
Sociální pojištění – OSVČ
|
Odvod zálohy na sociální pojištění OSVČ za červen
2022, s výjimkou poplatníka v paušálním režimu (§ 13a odst. 9,
§ 14a odst. 1 zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
Odvod
pojistného na
dobrovolné nemocenské pojištění
OSVČ za červen 2022
(§ 14c odst. 2
zákona č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení)
|
DPH
|
Podání přiznání
a zaplacení DPH za
květen 2022 uživatele registrovaného k dani v ČR ve
zvláštním režimu jednoho správního místa „OSS – dovozní režim“
(§ 110zb, § 110zc
zákona č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty)
(§ 135 odst. 3
zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád)
|
Žádost zahraniční osoby povinné k dani o vrácení DPH
za rok 2021 z přijatých
zdanitelných plnění uskutečněných v ČR (při splnění stanovených
podmínek)
§ 83 odst. 6 zákona
č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty
|
|
|
|
NEJDŮLEŽITĚJŠÍ POVINNOSTI ZAMĚSTNAVATELE - SANKCE
Oznamuje
se zdravotní pojišťovně i změna již nahlášených údajů? Jak se
v uplynulém období změnila sazba penále? Které možnosti přicházejí
v úvahu při existenci přeplatku na pojistném? Jak dlouhá je ve zdravotním
pojištění promlčecí doba pro uplatňování pohledávek resp. závazků?
Mezi základní
povinnosti zaměstnavatele ve zdravotním pojištění patří především řádné placení
pojistného a plnění oznamovací povinnosti za své zaměstnance. Jestliže
zaměstnavatel tyto a další zákonem dané povinnosti neplní, může zcela
reálně očekávat sankce ze strany zdravotních pojišťoven, které se při výkonu
svých práv soustřeďují především na dlužníky, resp. na ty zaměstnavatele, kteří
zákonné povinnosti porušují.
Oznamovací
povinnost
Při
zahájení své činnosti sděluje zaměstnavatel každé zdravotní pojišťovně, jejíž
pojištěnce bude zaměstnávat, důležité identifikační údaje, především obchodní
název, právní formu právnické osoby, sídlo, identifikační číslo organizace
a číslo bankovního účtu, pokud z něj bude provádět platby pojistného.
Je-li zaměstnavatelem fyzická osoba, doplňuje též jméno, příjmení, rodné číslo
a adresu trvalého bydliště. Pro tento účel vyplňuje zaměstnavatel formulář
„Přihláška a evidenční list zaměstnavatele“ a současně přikládá
doklad o právní formě podnikání (výpis z obchodního rejstříku,
živnostenský list aj).
Povinnost
ohlašovat změny
V praxi je
spoustu případů, kdy zaměstnavatelé opomněli oznámit v zákonné osmidenní
lhůtě zdravotní pojišťovně, které odvádějí pojistné, změnu údajů výše
uvedených. Tyto informace jsou důležité zejména z důvodu bezproblémové
komunikace mezi zaměstnavatelem a zdravotní pojišťovnou a rovněž
neoznámení příslušné změny je pod sankcí (viz dále). Mimoto jsou rovněž
zaměstnavatelé povinni oznamovat ukončení činnosti, zrušení organizace nebo
její vstup do likvidace.
Nezbytností je taktéž
vedení průkazné evidence o zúčtovaném hrubém příjmu (vyměřovacím základu)
zaměstnanců, pojištěných u příslušné zdravotní pojišťovny (rekapitulace
výplatních listin, mzdové listy) a o uskutečněných platbách
pojistného. Pro účely kontroly ze strany zdravotní pojišťovny je zaměstnavatel
– hromadný plátce, povinen výše uvedené skutečnosti doložit.
Oznamování změn
zdravotní pojišťovně
Významné
povinnosti zaměstnavatele jsou spojeny s přihlašováním a odhlašováním
jeho zaměstnanců. V tomto případě se vyplňuje formulář Hromadné oznámení
zaměstnavatele, kdy za použití příslušných kódů dává zaměstnavatel zdravotní
pojišťovně na vědomí změnové informace o jejích pojištěncích. Ve smyslu
zákona je zaměstnavatel povinen sdělit nejpozději do osmi dnů od vzniku
skutečnosti, která se oznamuje, zejména následující:
a) oznámení o nástupu zaměstnance do zaměstnání a jeho
ukončení.
Mohou nastat situace, kdy datum sjednání pracovní smlouvy není totožné se dnem
skutečného zahájení (nástupu do) práce. Například: Pracovní smlouva byla
uzavřena s platností od 1. 5. 2022 (neděle), kdy je tento den uveden
v pracovní smlouvě jako den nástupu do práce, přičemž zaměstnanec fakticky
nastoupil do zaměstnání až dne 2. května. V tomto případě přihlašuje
zaměstnavatel zaměstnance u zdravotní pojišťovny ke dni uvedenému
v pracovní smlouvě jako den nástupu do práce, to znamená, že použije kód
„P“ s datem 1. 5. 2022. Pro účely zdravotního pojištění vychází tento
postup z aplikace ustanovení § 34 odst. 1 písm. c)
a § 36 zákoníku práce.
b) oznámení
o změně zdravotní pojišťovny zaměstnancem, pokud zaměstnanec zaměstnavatele o této
skutečnosti informoval. Vyměří-li zdravotní pojišťovna zaměstnavateli penále
z dlužné částky pojistného v důsledku zaměstnancova neoznámení
(opožděného oznámení) změny zdravotní pojišťovny, je zaměstnavatel podle zákona
oprávněn požadovat úhradu tohoto penále po zaměstnanci, který svým jednáním
porušil zákon. Vždy však může zaměstnavatel o prominutí vyměřeného penále
požádat.
c) oznámení o skutečnostech rozhodných pro vznik (zánik)
povinnosti státu platit za zaměstnance pojistné, a to i v těch
případech, kdy povinnost státu vznikla v době, kdy zaměstnanci poskytl
pracovní volno bez náhrady příjmu, jsou-li mu tyto skutečnosti známy.
Neoznámením zařazení zaměstnance do skupiny osob, za které platí pojistné stát
(například poživatelé některého z důchodů, ženy na mateřské dovolené,
studenti), přichází zdravotní pojišťovna o pravidelné platby pojistného za
tyto „státní pojištěnce“.
Za nesplnění
oznamovací povinnosti může zdravotní pojišťovna uložit zaměstnavateli pokutu až
do výše 200 000 Kč.
Placení pojistného
Podle § 3 odst. 1 zákona č. 592/1992 Sb. je vyměřovacím základem
zaměstnance úhrn příjmů ze závislé činnosti, s výjimkou náhrad výdajů
poskytovaných procentem z platové základny představitelům státní moci
a některých státních orgánů a soudcům podle zákona
č. 236/1995 Sb., které jsou nebo by byly, pokud by podléhaly zdanění
v ČR, předmětem daně z příjmů fyzických osob podle
§ 6 zákona o daních z příjmů, a nejsou od této daně
osvobozeny a které mu zaměstnavatel zúčtoval v souvislosti se
zaměstnáním. Zúčtovaným příjmem se pro tyto účely rozumí plnění, které bylo
v peněžní nebo nepeněžní formě nebo formou výhody poskytnuto
zaměstnavatelem zaměstnanci nebo předáno v jeho prospěch, popř. připsáno
k jeho dobru anebo spočívá v jiné formě plnění prováděné
zaměstnavatelem za zaměstnance.
Pojistné placené
zaměstnavatelem za příslušný kalendářní měsíc je splatné od 1. do 20. dne
následujícího kalendářního měsíce. Dnem úhrady pojistného je připsání platby na
účet zdravotní pojišťovny nebo jeho úhrada v hotovosti na pokladně
zdravotní pojišťovny. Pokud připadne 20. den na sobotu, neděli nebo svátek, lze
tuto zákonnou povinnost splnit ještě nejbližší následující pracovní den.
Podávání hlášení
V tomto
směru se jedná o povinnost buď pravidelnou nebo takzvaně ad hoc.
Měsíční podávání
„Přehledu“
Nejpozději
do 20. dne následujícího kalendářního měsíce je zaměstnavatel povinen předložit
všem zdravotním pojišťovnám, jejichž pojištěnce zaměstnává, formulář „Přehled
o platbě pojistné zaměstnavatele“ (dále jen Přehled). Tento formulář
obsahuje součet vyměřovacích základů zaměstnanců, pojištěných u příslušné
zdravotní pojišťovny, úhrnnou výši pojistného, vypočtenou jako součet
pojistného jednotlivých zaměstnanců (13,5 % z vyměřovacího základu)
a počet zaměstnanců, ke kterým se údaje vztahují. To znamená, že do
celkového počtu zaměstnanců se zahrnují všechny osoby, splňující
v příslušném měsíci kritéria pro posouzení této osoby jako zaměstnance ve
zdravotním pojištění. Pokud zaměstnavatel tuto svoji zákonnou povinnost
(i přes výzvu zdravotní pojišťovny) nesplní, může mu příslušná zdravotní
pojišťovna stanovit rozhodnutím pravděpodobnou výši pojistného. V této
souvislosti si musí zaměstnavatel uvědomit, že stanovením pravděpodobné výše
pojistného není dotčena jednak jeho povinnost předložit Přehled, jednak možnost
zdravotní pojišťovny uložit plátci – zaměstnavateli – pokutu. Na základě
stanovené pravděpodobné výše pojistného je zaměstnavatel taktéž povinen platit
penále.
Zjistí-li
zaměstnavatel, že došlo ke změně v některém z výše uvedených údajů
(tj. úhrn vyměřovacích základů, částka pojistného za všechny zaměstnance, počet
zaměstnanců), pak podává zdravotní pojišťovně opravný Přehled. Tento opravný
Přehled se dodatečně předkládá zdravotní pojišťovně i v situaci,
kdy:
•
zaměstnavatel uzavřel se zaměstnancem dohodu o pracovní činnosti nebo
dohodu o provedení práce, která výší příjmu nezaložila účast na zdravotním
pojištění, přičemž
•
po skončení takové dohody je dodatečně zúčtován příjem, který v součtu
s výší příjmu v kalendářním měsíci, ve kterém dohoda skončila, již
účast na zdravotním pojištění založí.
V takovém
případě dochází mj. ke změně v počtu zaměstnanců v posledním
kalendářním měsíci trvání takové dohody.
Oznamování
pracovních úrazů
Podle § 45
odst. 4 zákona č. 48/1997 Sb., ve znění p.p., jsou zaměstnavatelé povinni zasílat
příslušné zdravotní pojišťovně kopie záznamů o pracovních úrazech.
Zaměstnavatel tyto kopie zasílá za uplynulý kalendářní měsíc najednou, vždy
však nejpozději do pátého dne následujícího měsíce. Při nesplnění této
povinnosti může příslušná zdravotní pojišťovna uložit zaměstnavateli pokutu až do
výše 100 000 Kč.
Pracovněprávní
vztahy
Osoba
je ve zdravotním pojištění považována za zaměstnance tehdy, je-li jí zúčtován
příjem ze závislé činnosti zdaňovaný podle § 6 zákona o daních
z příjmů.
Zaměstnání
v roce 2022 vzniká:
a)
u pracovní smlouvy při jakékoli výši zúčtovaného příjmu,
b)
u dohody o pracovní činnosti (popřípadě u více dohod
o pracovní činnosti u jednoho zaměstnavatele) při příjmu alespoň 3
500 Kč,
c)
u dohody o provedení práce (popřípadě u více dohod
o provedení práce u jednoho zaměstnavatele) při příjmu převyšujícím
10 000 Kč.
U pracovní
smlouvy vždycky, u dohody o pracovní činnosti (při příjmu alespoň
3 500 Kč) a také u dohody o provedení práce (při
příjmu převyšujícím 10 000 Kč) musí zaměstnavatel přihlédnout
k tomu, zda je částkou dosaženého příjmu a odvedenou výší pojistného
dodržen u zaměstnance minimální vyměřovací základ, případně jeho poměrná
část. Samozřejmě za podmínky, že pro zaměstnance (a zaměstnavatele jako
plátce pojistného) tato povinnost platí.
Pro vznik
zaměstnání u dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení
práce nerozhoduje, zda tato
dohoda trvá po celý kalendářní měsíc nebo jen po jeho část, podstatná je
dosažená výše příjmu za rozhodné období kalendářního měsíce. Upozorňuji, že ve
zdravotním pojištění se pro účel vzniku zaměstnání sčítají v rámci
rozhodného období kalendářního měsíce příjmy z více dohod o pracovní
činnosti nebo dohod o provedení práce u jednoho zaměstnavatele.
Osoby, pro které jako
zaměstnance neplatí ve zdravotním pojištění minimální vyměřovací základ, jsou
taxativně vyjmenovány v ustanovení § 3 odst. 8 zákona
č. 592/1992 Sb.
Pojistné na
zdravotní pojištění se neodvádí tehdy, pokud se:
•
osoba nepovažuje ve zdravotním pojištění za zaměstnance podle § 5
písm. a) bodů 1.– 7. zákona č. 48/1997 Sb.,
•
jedná o příjmy taxativně vyjmenované jako výjimky v § 3
odst. 2 zákona č. 592/1992 Sb.
Dluhy resp.
přeplatky zaměstnavatele
Dostane-li se
zaměstnavatel přechodně do situace, že má problém zajistit odvod pojistného
podle zákona, pak každopádně doporučuji konzultovat tuto záležitost
s příslušnou zdravotní pojišťovnou, která sice nemůže s platbou
pojistného „posečkat“, nicméně může zaujmout určité stanovisko akceptovatelné
oběma stranami. Především nebude okamžitě vyhrožovat správním řízením, případně
exekutorským úřadem, ale v reakci na tento postoj zaměstnavatele dohlédne
například na splnění jím daného příslibu pozdějšího provedení úhrady
s tím, že všechny okolnosti budou brány v úvahu při případně podané
žádosti o prominutí penále.
Dluží-li
zaměstnavatel pojistné za delší období, nebo dluží-li na pojistném vyšší
částku, může se domluvit se zdravotní pojišťovnou na splátkovém kalendáři. Bez
ohledu na tuto eventualitu (zdravotní pojišťovna ke sjednání splátek přistoupit
může, ale také nemusí) určitě doporučuji jakoukoli částečnou úhradu
existujícího dluhu na pojistném dle možností zaměstnavatele. Vždy je třeba mít
na paměti, že každá úhrada snižuje dlužnou částku pojistného, ze které běží
penále.
Do
konce roku 2021 činila sazba penále 0,05 % z dlužné částky za každý
den prodlení. Zákonem č. 286/2021 Sb. se od 1. 1. 2022 stanoví výše
penále podle předpisů práva občanského o výši úroku z prodlení.
Dluhy
zaměstnavatele
Neplacení pojistného,
popřípadě jeho odvádění opožděně nebo v nižší částce, než jak je stanoveno
zákonem, zakládá nárok zdravotní pojišťovny na penále. Má-li zaměstnavatel jako
plátce pojistného vůči zdravotní pojišťovně více splatných závazků, je pořadí
jejich splácení následující:
a) pokuty,
b) přirážka
k pojistnému,
c) nejstarší
nedoplatky pojistného,
d) běžné platby
pojistného,
e) penále.
Nerespektuje-li
plátce provedenou úhradou zákonem určený postup, je zdravotní pojišťovna
oprávněna použít příslušnou platbu podle takto stanoveného pořadí. Provedení
této finanční transakce (změny účelu úhrady) však musí plátci oznámit.
Přeplatek na
pojistném
Jak
má zaměstnavatel postupovat v případě, kdy zjistí, že má u zdravotní
pojišťovny přeplatek na pojistném? Je-li jinak zcela jednoznačně přesvědčen
o správnosti výpočtu a odvodu pojistného, může při příští platbě
snížit odváděné pojistné o zjištěný přeplatek. V případě, že je
přeplatek několikanásobně vyšší, než měsíčně odváděné běžné pojistné, nemusí
třeba i více měsíců toto pojistné platit. Pro možnou kontrolu ze strany
zdravotní pojišťovny je však žádoucí vést průkaznou evidenci o učiněných
opatřeních včetně podání vysvětlivek kontrolnímu orgánu. V informačním
systému zdravotní pojišťovny nelze tuto formu vyrovnání přeplatku (bez
komunikace s plátcem) jednoznačně a snadno identifikovat. Součástí
tohoto postupu je i podání opravných Přehledů za příslušné měsíce.
Jestliže
však zaměstnavatel není přesvědčen o správnosti výpočtu a odvodu
pojistného, je v souvislosti se vznikem přeplatku vhodné požádat
příslušnou zdravotní pojišťovnu o provedení kontroly. Ta vzniklý přeplatek
vrátí buď na základě kontroly příslušných dokladů (výplatní listiny, mzdové
listy, doklady o platbách pojistného atd.), nebo i bez kontroly.
Přeplatek pojistného je zdravotní pojišťovna povinna vrátit plátci nebo jeho
právnímu nástupci do jednoho měsíce od jeho zjištění, pokud není splatného
závazku vůči zdravotní pojišťovně. Eviduje-li zdravotní pojišťovna takový
splatný závazek, použije se přeplatku k jeho (úplné či částečné) úhradě.
Sankce zdravotních
pojišťoven
Jaký je
z pohledu zdravotního pojištění rozdíl mezi pokutou a penále?
V případě ukládání pokut se jedná o nárok zdravotní pojišťovny, který
je volitelný (fakultativní). Zdravotní pojišťovna tak podle povahy zavinění
zaměstnavatele rozhoduje o tom, zda pokutu vůbec uloží a pokud se po
úvaze k tomuto kroku odhodlá, stanovuje i přiměřenou výši sankčního
postihu v rámci zákonem určeného rozmezí.
Proti uložené pokutě
se může zaměstnavatel odvolat. Naopak v případě vzniku penále je zdravotní
pojišťovna povinna toto penále (stejně jako dlužné pojistné) plošně uplatňovat
vůči všem dlužníkům, to znamená, že zdravotní pojišťovna si nemůže vybrat,
kterému plátci penále vyměří a kterému nikoliv.
Odstranění
tvrdosti
V případě
vyměření penále nebo uložení pokuty může plátce požádat o prominutí
uplatněného sankčního postihu cestou odstranění tvrdosti. Rozhodnutí
o žádosti zaměstnavatele o prominutí vyměřeného penále do výše
30 000 Kč je v kompetenci zdravotní pojišťovny. Rozhodčí orgán příslušné
zdravotní pojišťovny pak rozhoduje o všech žádostech o odstranění
tvrdosti u částek penále převyšujících 30 000 Kč, jakož
i u podání majících povahu odvolání (plátce namítá, že zdravotní
pojišťovna nepostupovala při ukládání sankce v souladu se zákonem).
Od
1. 1. 2022 nelze podat žádost o odstranění tvrdosti při uložení pokuty.
Institut odstranění tvrdosti se tedy nadále nevztahuje na pokutu, protože je ta
ukládána v řízení o přestupku.
Rozhodnutí
o odstranění tvrdosti je prvním úkonem v řízení. Na prominutí
přirážky k pojistnému nebo penále není právní nárok. Proti rozhodnutí
o odstranění tvrdosti nejsou přípustné odvolání ani obnova řízení.
Lhůty pro uložení
pokuty
V případě
nesplnění oznamovací povinnosti podle § 10 zákona č. 48/1997 Sb.
lze pokutu uložit do dvou let ode dne, kdy zdravotní pojišťovna zjistila
nesplnění oznamovací povinnosti plátcem pojistného, nejdéle však do pěti let od
doby, kdy oznamovací povinnost měla být splněna.
Při
porušení povinností stanovených v § 22 odst. 3 písm. a)
a b), § 24 odst. 2 a 3, § 25 a § 28 větě
druhé zákona č. 592/1992 Sb. (například nepodání Přehledu
zaměstnavatelem či OSVČ nebo porušení povinností v souvislosti
s prováděnou kontrolou) lze pokutu uložit do dvou let ode dne, kdy se
příslušná zdravotní pojišťovna o nesplnění nebo porušení povinností
dozvěděla, nejpozději však do pěti let ode dne, kdy k nesplnění nebo
porušení povinnosti došlo.
Více již
najdete v měsíčníku Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále 8/2022.
|
|
|
HOUBY NA JÍDELNIČKU
Houbařských
znalostí a informací přibývá, ale stále platí, že je třeba sbírat
a kupovat pouze houby, které bezpečně poznáme. Neustále se totiž objevují
nebezpečné otravy, i když z přibližně 120 druhů toxických hub, které
se u nás vyskytují, je životu nebezpečných asi sedm.
HOUBY PRO NÁS MAJÍ
VLASTNĚ JEDINOU NEVÝHODU -
jsou hůře stravitelné (tráví se téměř čtyři hodiny) -, a proto je není dobré konzumovat ve velkém
množství. Na jídlo nejsou vhodné před pracovním procesem či poradou, ale ani
večer přede dnem, kdy má proběhnout očekávaná zátěž. Jejich stravitelnost
může zlepšit přidání petržele, pažitky, kmínu nebo citronové šťávy.
Svou výživovou
hodnotou se nevyrovnají masu, ale připomínají zvláštní druh zeleniny
s vysokým podílem vlákniny.
Složením se různé druhy hub liší, ale v průměru obsahují všechny 90
procent vody. Také se však nazývají „lesní maso“ - obsahují totiž značné množství bílkovin (proteinů),
z nichž ale lidský organismus dokáže vstřebat a zužitkovat jen
40 %. To znamená, že proteinová hodnota je v tomto případě asi taková
jako u zeleniny. Nízký obsah cukrů a tuků dává houbám vlastnosti
nízkokalorické potraviny. Dva kilogramy této plodiny obsahuje tolik kalorií
jako 100 gramů šunky. Velmi důležitý je obsah minerálů v houbách, přičemž
v sušených se vyskytují ve větších koncentracích, nejvíc v nich
nacházíme draslík, fosfor, vápník, železo, hořčík (magnézium), síru
a mnoho významných stopových prvků (tzv. „nerostné“ vitaminy - zinek, měď, mangan, titan), které jsou pro organismus
podnikatele nepostradatelné. V houbách jsou přítomny i vitaminy
skupiny B (tiamin, riboflavin, niacin, biotin, kyselina pantotenová, kyselina
listová) a v čerstvých i vitamin C. Některé žlutě zbarvené houby
obsahují ochrannou látku - karoten,
důležitý antioxidant.
POKUD CHCEME
S ÚSPĚCHEM VYUŽÍVAT HOUBY K PŘÍPRAVĚ POKRMŮ, nesmíme zapomenout, že:
·
používáme
čerstvé a zdravé plodnice
(vyhýbáme se přestárlým, změklým a zplesnivělým),
·
v chladničce
můžeme uchovávat houby celé nebo překrojené maximálně týden; rozkrájené jen do druhého
dne,
·
houbový
pokrm z nezávadných hub, pokud byl uložený v chladu, můžeme bez obav
ohřát;
lepší je však konzumovat jej čerstvý,
·
houby
vždy dostatečně dlouho tepelně upravujeme a krájíme raději na menší
kousky; jíst je v syrovém stavu se nedoporučuje, i když to některé
recepty na saláty předpisují,
·
houbové
pokrmy patří k hůře stravitelným, proto se nedoporučuje jíst je
v nadměrném množství, večer a před jakýmkoliv výkonem,
·
huby
by neměly jíst děti mladší pěti let a jedinci, kteří mají jakékoliv potíže
s ledvinami, játry, žlučníkem nebo žaludkem,
·
sušené
houby by se měly používat jen jako dochucovadlo, neměly by být hlavní složkou
jídla.
U SUŠENÝCH HUB
VŠAK MUSEJÍ DÁVAT VELKÝ POZOR ALERGICI - Jako alergen mohou působit spory plísní, které
se často nacházejí i na povrchu čerstvých plodnic. Mezi nejzdravější
houby patří hlíva ústřičná, která je dostupná po celý rok a velmi kladně
ovlivňuje hladinu krevních tuků a cholesterolu, což je zajímavé pro
všechny věkové kategorie.
Za určitých okolností
můžeme mít výrazné potíže, které se podobají otravě jídlem, i po snědení
jedlých hub. Stává se to, pokud jsou houby při sbírání nebo po něm nesprávně
skladovány (například v igelitovém nebo mikrotenovém sáčku) a „zapaří
se“. Zapařené houby je třeba vyhodit; nepomůže ani nevylepší je žádná kuchyňská
úprava! V současnosti je módou používat syrové jedlé houby i jako
příměs do salátů. Kvůli chitinu, z kterého jsou složeny jejich buněčné
stěny, je trávení hub v syrovém stavu velmi problematické a může
způsobit závažné střevní problémy spojené s bolestmi. Jedlé houby zároveň
produkují obrovské množství výtrusů, které působí jako alergeny a dokážou
být původci záchvatovitých dýchacích potíží, tyto problémy připomínají
klasickou sennou rýmu, někdy se dostaví astmatický záchvat vyžadující lékařskou
pomoc.
ZÁVĚR - Navzdory
tomu, že jedlé houby jsou vítaným osvěžením jídelníčku, Světová zdravotnická
organizace (WHO) doporučuje, aby děti do pěti let nekonzumovaly houby vůbec.
U dospělých je „povolena“ maximální dávka čerstvých hub v množství
tři sta gramů na týden.
MUDr. Pavel
Malovič
* * *
|
|
|
PRÁVĚ VYCHÁZEJÍ MĚSÍČNÍKY A ODBORNÉ PUBLIKACE |
Poradce, měsíčník č. 1-2/2023 (VI/2022)
·
Exekuční řád s komentářem
·
Dlouhodobý nehmotný majetek v rozvaze
·
Režim přenesené daňové povinnosti
·
Pohledávky z hlediska daně z příjmů
·
Vyšší náhrada za nevyplacenou mzdu
·
Dotazy z praxe k zaměstnávání Ukrajinců
Práce
a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále
– (PaM) – měsíčník,
č. 8/2022 (VI/2022)
·
Zvýšení životního minima
·
Sezonní práce v souvislostech
·
Změny srážek ze mzdy – podle valorizace životního minima
·
Uvolnění zaměstnanců na dětské tábory a soustředění
·
Právní problémy v personální agendě zaměstnavatele
·
Daňové limity stravování 2022
·
Zaměstnávání studentů a daň z příjmů
·
Poradenské služby ve školách a školských poradenských
zařízeních
·
Zápůjčky z FKSP
Daně
a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 8/2022 (VI/2022)
·
Těžba kryptoměny – daňové souvislosti
·
DPH u digitálních služeb
·
Sociální a zdravotní pojištění – vybrané situace
·
Darování a dědictví – jak řešit daňově
·
Vklad zásob do základního kapitálu s.r.o.
·
Dlouhodobý hmotný majetek – daňový pohled
·
Životní pojištění a porušení podmínek dle ZDP
·
Konsignační sklady a DPH
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č.
9/2022 (VI/2022)
·
Mzdová účetní a její problémy
·
Výsledek hospodaření u podnikatelských subjektů
1000
řešení – měsíčník č. 8/2022 (VI/2022)
·
Lex Ukrajina
·
Vyúčtování ze zdravotní pojišťovny
·
Změna zdravotní pojišťovny
·
Daň z příjmů, DPH
·
Mzdy, zákoník práce, odvody
·
Veřejná správa
Poradce
veřejné správy – (PVS) – měsíčník, č. 5-6/2022 (VI/2022)
·
Lex Ukrajina
·
Elektronická komunikace
·
Zdroje energie
ODBORNÉ
TEMATICKÉ PUBLIKACE, KTERÉ VÁM POMOHOU V PODNIKÁNÍ V ČASE PANDEMIE
1. Vzory
smluv, žalob a podání (nejvíce
používané vzory smluv, žalob a podání z oblasti občanského a obchodního práva,
pracovněprávních vztahů, daňového a správního řízení, trestního práva, exekucí,
soudních sporů a stavebního práva)
2. Příručka
mzdové účetní 2021 (příručka mzdové účetní s příklady)
3. 100
otázek a odpovědí Optimalizace daně, ZDP po novele (praktická řešení týkající se využití
zákonných možností optimalizace daně a změn, které přinesla rozsáhlá novela
zákona o daních z příjmů)
4. 100
otázek a odpovědí Výdaje, Mzdy (praktická řešení týkající se daňových a nedaňových výdajů a
odměňování)
5. 100
otázek a odpovědí Pandemický zákon s komentářem, OSVČ (komentář k pandemickému zákonu a
související příklad, OSVČ z pohledu daní, odvodů a ukončení podnikání)
6. Ústava
České republiky (úplná znění Ústavy
České republiky a volebních zákonů po posledních novelách)
7. 100 otázek a odpovědí
Cestovní náhrady, Společnost s.r.o. (příklady
z praxe týkající se cestovních náhrad, stravování zaměstnanců, automobilu
v podnikání a vzniku, zániku společnosti s.r.o., využití zisku a řešení
ztráty ve spol. s.r.o.)
8.
100 otázek a odpovědí Kurzarbeit, Odpočet DPH (příklady
z praxe se v první kapitole týkají částečné práce, poskytování
příspěvků, zaměstnávání, příspěvků pro podnikatele a ve druhé kapitole odpočtu
DPH v poměrné a krácené výši)
9.
100 otázek a odpovědí Pracovní volno, Zaměstnávání
(první kapitola obsahuje článek s praktickými příklady, které se týkají různých
typů pracovního volna, například dovolené, překážek v práci, pracovní
volno bez náhrady mzdy a druhá kapitola obsahuje otázky týkající se pracovního
poměru a inspekce práce)
10. Účetní
závěrka podnikatelů za rok 2021 (komplexní
informace potřebné při sestavování účetní závěrky podnikatelů za rok 2021)
11.
100 otázek a odpovědí Účetní závěrka, Zdaňování zahraničních příjmů (první kapitola obsahuje příklady z praxe týkající se sestavování
účetní závěrky a druhá kapitola správné postupy při zdaňování zahraničních
příjmů)
12. Daňová
přiznání FO a PO za rok 2021, Roční zúčtování příjmů a daňového zvýhodnění za rok
2021 (komplexní informace
potřebné při podávání daňového přiznání a ročního zúčtování příjmů, včetně
změn, které nastaly)
13. Pomocník
mzdové účetní k 1. 1. 2022 (přehled parametrů, sazeb, vzorových výpočtů … z
oblasti mezd a platů)
14. Daňový
průvodce – Zákony 2022 po novelách
(daň z příjmů, daňový řád, DPH, rezevy, mezinárodní spolupráce při správě
daní, elektronická evidence tržeb)
15. 100
otázek a odpovědí Zdravotní pojištění po novele (zákon
o pojistném na veřejné zdravotní pojištění s komentářem a příklady)
16. Souvztažnosti
pro podnikatele (přehled základních
účetních souvztažností pro podnikatelské subjekty a to dle ČÚS a syntetických
účtů)
17. Živnostenský
zákon s komentářem (živnostenský zákon s
komentářem v rámci všech změn a novinek)
18. Daňové
a nedaňové výdaje A-Z 2022 (výdaje, které lze uplatnit do daňových výdajů a výdaje nedaňové
v abecedním pořadí)
19. 100
otázek a odpovědí Nemovitosti, Lex Ukrajina (praktická řešení na témata nemovitosti
v podnikání z daňového a účetního hlediska a ukrajinští zaměstnanci a
uprchlíci; přidaná nová kapitola Zákony, právní předpisy)
PŘIPRAVUJEME
Poradce, měsíčník
č. 3/2023 (VIII/2022)
·
Zákon o inspekci práce s komentářem - komentář
Práce a mzdy, odvody bez chyb, pokut a penále – (PaM) – měsíčník, č. 9/2022 (VIII/2022)
·
Dovolená - určení po 30. 6. 2022
·
Neomluvená absence
·
Daňové řešení darů v souvislosti s Ukrajinou
·
Krajské normativy - novela
Daně a účetnictví bez chyb, pokut a penále – (DaÚ) – měsíčník, č. 9/2022 (VIII/2022)
·
Daně v účetnictví
·
Změny v zákoně o DPH
·
Časové rozlišení v účetnictví
·
Daně z příjmů
Daně, účetnictví, vzory a případy – (DÚVaP) – měsíčník, č. 10-11/2022 (VIII/2022)
·
Dědické právo
·
Automobil v podnikání firemní a najatý
·
Dohadné položky – daňový dopad
1000 řešení – měsíčník č. 9/2022 (VI/2022)
·
Daně v praxi
·
Postupy účtování
·
Zaměstnávání
·
Veřejný sektor
NOVINKY
Aktualizace
II/1 (V/2022)
·
Zákon o správních poplatcích
Aktualizace
I/1 (V/2022)
·
Zákon o DPH
·
Zákon o spotřebních daních
·
Vyhláška o změně sazby základní náhrady za používání
silničních motorových vozidel
Aktualizace
III/1 (I/2022)
·
Zákon o státní sociální podpoře
Aktualizace
VI/1 (I/2022)
·
Vyhláška o podrobnostech nakládání s některými výrobky s
ukončenou životností
ZÁKONY
2022 novelizované zákony k 1. 1. 2022
ZÁKONY IA (daňové)
· Správa daní
· Daně z příjmů
· Daň z přidané hodnoty
· Silniční daň
· Spotřební daně
· Daň z nemovitosti
· Rozpočtová pravidla
|
ZÁKONY IB (účetní)
· Účetnictví
· Související předpisy
|
ZÁKONY IIA (občanské, obchodní)
· Občanský zákoník
· Obchodní korporace
· Občanský soudní řád
· Živnostenské podnikání
|
ZÁKONY IIB (trestní)
· Trestní právo
· Právní pomoc • Policie ČR
· Správní právo• Střelné zbraně
|
ZÁKONY IIC (exekuce, ochrana
spotřebitele)
· Exekuce
· Insolvenční řízení
· Ochrana spotřebitele
· Notářský řád • Advokacie
|
|
ZÁKONY IIIA (pracovněprávní)
· Zákoník práce
· Mzdové a platové předpisy
· Předpisy k zaměstnanosti
· Požární ochrana a BOZP
|
ZÁKONY IIIB (odvody)
· Sociální zabezpečení
· Důchodové a nemocenské pojištění
· Zdravotní pojištění
|
ZÁKONY IV (stavební, katastrální)
· Stavební zákon • Katastr nemovitostí
· Požární bezpečnost
· Pozemkové úpravy
|
ZÁKONY V (veřejná správa,
školství)
· Územní celky a členění státu
· Organizace veřejné správy
· Veřejná správa ve vztahu k občanům
· Školy a školská zařízení
|
ZÁKONY VIA (životní prostředí)
· Životní prostředí • znečištění
· Ochrana přírody a krajiny
· Ochrana ovzduší a vod
· Integrovaná prevence
· Ekologické zemědělství
· Ochrana půdy a rostlin
|
ZÁKONY VIB (odpady, obaly)
· Odpady a obaly • hospodaření
· Energetická náročnost budov
· Podnikání v energetice
· Podporované zdroje energie
· Průmyslové havárie
|
|
|
1. LEX UKRAJINA
V rámci pracovněprávních vztahů v ČR válečný konflikt na Ukrajině ovlivňuje dvě oblasti, a to jednak zaměstnance z Ukrajiny pracující v ČR již před vypuknutím válečného konfliktu a dále nově příchozí uprchlíky, kteří se snaží vstoupit na český trh práce. Jak mají čeští zaměstnavatelé postupovat? Na jaké příspěvky mají nárok občané, kteří ubytovávají uprchlíky?
Více se dozvíte v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, daňovým poradcům, účetním, ekonomům, všem občanům …
1. 100 otázek a odpovědí Nemovitosti, Lex Ukrajina - odborná tematická publikace /A5, str. 96/
2. PaM 6-7/2022 - Válečný konflikt na Ukrajině - pracovněprávní souvislosti - příspěvek /A4, str. 112/
3. 1000 řešení 8/2022 - Lex Ukrajina - praktické příklady /A5, str. 96/
4. PVS 5-6/2022 - Lex Ukrajina, Elektronické komunikace ... - úplná znění právních předpisů /A5, str.96/
Cena balíčku je 656 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 456 Kč.
Ušetříte 200 Kč.
Poštovné a balné je 70 Kč
2. ZÁKONY 2022 PO NOVELÁCH - JARNÍ AKCE
Potřebujete ke své práci aktuální znění zákonů po posledních novelách? Nabízíme vám úplná znění zákonů, které vám pomohou při vaší činnosti. Máte jedinečnou možnost získat je se slevou.
Úplná znění zákonů po novelách jsou určeny podnikatelům, zaměstnavatelům, personalistům, živnostníkům, účetním, mzdovým účetním, fyzickým osobám, daňovým poplatníkům, daňovým poradcům, ekonomům, orgánům činným v trestním řízení, auditorům, exekutorům …
1. Zákony IA/2022 - Zákon o daních z příjmů, zákon o DPH ... - úplná znění zákonů /A5, str. 576/
2. Zákony IB/2022 - Zákon o účetnictví, ČÚS ... - úplná znění zákonů /A5, str. 528/
3. Zákony IIA/2022 - Občanský zákoník, občanský soudní řád, živnostenský zákon .... - úplná znění zákonů /A5, str. 688/
4. Zákony IIB/2022 - Trestní zákoník, trestní řád, zákon o Policii ČR ... - úplná znění zákonů /A5, str. 640/
5. Zákony IIC/2022 - Exekuční řád, insolvenční zákon, zákon o ochraně spotřebitele … - úplná znění zákonů /A5, str. 560/
6. Zákony IIIA/2022 - Zákoník práce, zákon o zaměstnanosti, zákon o inspekci práce ... - úplná znění zákonů /A5, str. 512/
7. Zákony IIIB/2022 - Zákon o nemocenském pojištění, zákon o zdravotním pojištění ... - úplná znění zákonů /A5, str. 576/
8. Aktualizace III/1 - Zákon o státní sociální podpoře ... - úplná znění zákona /A5, str. 48/
Cena balíčku je 1400 Kč.
Cena balíčku s 30 % slevou je 980 Kč.
Ušetříte 420 Kč.
Poštovné a balné je 70 Kč
3. ZAMĚSTNÁVÁNÍ PO NOVELE
Zákon o nemocenském pojištění a zákon o zdravotním pojištění přináší v praxi řadu dotazů zaměstnanců i zaměstnavatelů. Jaké změny nastaly počátkem a v průběhu roku 2022 a jak je aplikovat v praxi?
Podrobné informace najdete v našich publikacích, které jsou určeny mzdovým účetním, zaměstnavatelům, podnikatelům, personalistům …
1. Poradce 13/2022 - Nemocenské pojištění po novele s komentářem - komentář /A5, str. 240/
2. Poradce 2-3/2022 - Zákon o zaměstnanosti s komentářem - komentář /A5, str. 320/
3. DÚVaP 5-6/2022 - Nemocenské pojištění komplexně pro praxi, Zdravotní pojištění po novelách - příspěvky /A5, str. 192/
4. 100 otázek a odpovědí Zdravotní pojištění po novele s komentářem - odborná tematická publikace /A5, str. 96/
5. Aktualizace III/1 - Zákon o státní sociální podpoře - úplné znění zákona /A5, str. 48/
Cena balíčku je 888 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 444 Kč.
Ušetříte 444 Kč.
Poštovné a balné je 70 Kč
4. ODLOŽENÉ DAŇOVÉ PŘIZNÁNÍ - ZAHRANIČNÍ PŘÍJMY
Daňoví poplatníci, kteří budou daňové přiznání podávat elektronicky, mají prodlouženou lhůtu podání daňového přiznání do 2. 5. 2022. Obchodní korporace (např. společnosti s ručením omezeným) mohou podat daňové přiznání do 1. 7. 2022, pokud mají povinnost auditu anebo pokud daňové přiznání podává daňový poradce po 1. 4. 2022.
Pracujete v zahraničí? Do daňového přiznání k české dani z příjmů v případě daňových rezidentů ČR patří veškeré příjmy poplatníka bez ohledu na to, jestli byly v cizině zdaněny nebo ne.
Více se dozvíte v našich publikacích, které jsou určeny podnikatelům, účetním, zaměstnavatelům, daňovým poradcům, živnostníkům, ekonomům …
1. 100 otázek a odpovědí Účetní závěrka, Zahraniční příjmy - odborná tematická publikace /A5, str. 80/
2. Účetní závěrka podnikatelů za rok 2021 - odborná tematická publikace /A5, str. 128/
3. 100 otázek a odpovědí Optimalizace daně, ZDP - odborná tematická publikace /A5, str.96/
4. Daňové a nedaňové výdaje 2021 - odborná tematická publikace /A5, str. 320/
5. CD Poradce listopad 2021
Cena balíčku je 688 Kč.
Cena balíčku s 50 % slevou je 344 Kč.
Ušetříte 344 Kč.
Poštovné a balné je 70 Kč
Cena balíčků je včetně DPH. Uvedená nabídka je platná do vyprodání zásob. Vydavatelství si vyhrazuje právo nahradit vyprodanou publikaci jinou - adekvátní k obsahu balíčku.
Všechny publikace a tematické balíčky si můžete objednat telefonicky: 558 731 125, 732 708 627 (Po-Pá od 9,00 do 15,00 hod.), e-mailem: abo@i-poradce.cz nebo zakoupit prostřednictvím e-shopu.
RÁDI ZODPOVÍME VAŠE DOTAZY NA VŠECH UVEDENÝCH TELEFONNÍCH ČÍSLECH V ČASE OD 9,00 DO 15,00 HOD. A PROSTŘEDNICTVÍM E-MAILU.
Publikace vydavatelství si můžete objednat na internetové stránce, nebo telefonický na číslech uvedených v sekci kontakty.
E-mailové noviny jsou bezplatnou službou, která je určena čtenářům (abonentům) vydavatelství Poradce s.r.o., Český Těšín.
- Tyto e-mailové noviny Vám byly doručeny výhradně na základě žádosti o zasílání e-mailových novín.
- Obsah novin je chráněn autorskými právy. Zákazník je oprávněn používat příspěvky novin jen pro vlastní účely, nesmějí být bez souhlasu vydavatelství Poradce s.r.o. upravovány, ani rozšiřovány!
|
|
|
Adresa: |
|
E-mail: |
MK Media, s.r.o.
Martina Rázusa 1140
010 01 Žilina
Slovenská republika
|
|
objednavky@exicon.eu
|
|
IČO: 36419176
DIČ: 2021832285
IČ DPH: SK2021832285
|
|
|
|
|
|
Společnost je zapsána v Obchodním rejstříku Okresního soudu Žilina, oddíl Sro, vložka číslo 15012/L. |
|
|
V případě, že jste si noviny osobně nevyžádal(a), nebo si přejete ukončit jejich zasílání na Vaši adresu, zašlete prosím zprávu s předmětem NEPOSÍLAT včetně originální zprávy na adresu objednavky@exicon.eu, následně budete vyřazen(a) z databáze příjemců e-mailových novin.
|
Copyright (c) MK Media, s.r.o, 2015 |