Pohonné hmoty v ČR v uplynulém týdnu zlevnily
11.03.2025
PHM v Česku v uplynulém týdnu zlevnily o desítky haléřů. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 se aktuálně u čerpacích stanic v Česku prodává v průměru za 36,22 koruny, před týdnem byl o 26 haléřů dražší.
Nafta zlevnila o 31 haléřů, za litr teď řidiči dají průměrně 35,53 koruny. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje. Zlevňování bude podle analytiků i v dalších týdnech pokračovat.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Jak snížit zadlužení Česka? S důchody se dají dělat divy, ne vše ale může fungovat
22.06.2023
Kromě čísel vysokého státního zadlužení, začíná mít Česko velkou starost s hodně rychle rostoucím schodkem také na důchodovém účtu. Z veřejně dostupných zdrojů vyplývá, že systém důchodového pojištění skončil v prvním čtvrtletí roku 2023 se schodkem 25,7 miliardy korun. A podle veřejně dostupných hodnocení, je to zatím nejhorší výsledek za první čtvrtletí od novodobého měření.
Za celý loňský rok příjmy převýšily výdaje na penze o 21,5 miliardy korun. Celkem se pro letošní rok v důchodovém pojištění počítá s propadem zhruba 80 miliard korun. Jedním z nápadů, který se v souvislosti s řešením deficitů státního rozpočtu objevuje je idea, jednoduše řečená: Pro manžele stejný vyměřovací základ pro výpočet důchodu. Otázkou je, zda to opravdu pomůže naplnit a srazit mínusová čísla státního rozpočtu i důchodovému účtu.
„V rámci připravované důchodové reformy se zvažuje zavedení jednoduchého systému, který by umožnil manželům sdílet společný vyměřovací základ pro výpočet jejich důchodu. Podstatou tohoto systému by bylo, že se dva důchody manželů sečtou a následně rozdělí přesně na poloviny. Tímto způsobem by se výpočet důchodu zjednodušil a manželé by měli stejný důchodový příjem. Tato reforma by mohla mít za následek rovnější rozdělení důchodových příjmů mezi manžely a eliminovat situace, kdy jeden partner má výrazně nižší důchod než druhý,“ řekl severu EuroZprávy.cz analytik společnosti analytik Argos Capital.
Jde o to, jak uvádí i analytik Míšek, že dosud se nám nepodařilo prosadit významnou důchodovou reformu, která by zásadně změnila současný systém. Tedy nejen rychle rostoucích výdajů nad možnosti příjmů státu, ale úprav, které se místo zásadních náprav zaměřují na drobné parametrické úpravy stávajícího systému.
B
Mýtné na dálnicích by se příští rok mělo zvýšit o deset až 15 procent
19.06.2023
Mýtné na českých dálnicích by se od příštího března mohlo zvýšit o deset až 15 procent. V pořadu Otázky Václava Moravce České televize (ČT) to dnes řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Uvedl, že zvýšení umožňuje změna evropské směrnice a mýtné lze navýšit o poplatky za emise. Zvýšení je podle něj potřeba i kvůli investicím do dopravní infrastruktury. V příštím roce by se mělo otevřít přes 100 kilometrů dálnic. Zvýšení mýtného by podle Kupky mělo přinést 1,4 až dvě miliardy korun navíc do státního rozpočtu, nyní se vybere ročně 14 miliard korun.
Kupka uvedl, že vláda doposud neměla možnost mýtné zvyšovat, nyní to umožní změna evropské směrnice. Podle Kupky se bude hledat míra zdražení, která by neohrozila dopravce.
Vláda již dříve oznámila, že příští rok se zvýší cena roční dálniční známky na 2300 korun ze současných 1500 korun. Spolu se zvýšením mýtného by to podle Kupky mělo přinést do rozpočtu až 3,5 miliardy korun. Doplnil, že pokud by se dálniční známka zdražovala o inflaci, stála by více než plánovaných 2300 korun.
Se zvýšením mýtného souhlasili v ČT i místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček a hejtman Pardubického kraje Martin Netolický (3PK/ČSSD). Havlíček by byl v navyšování střízlivější, podle Netolického je to jedna z cest, jak zvýšit konkurenceschopnost železniční dopravy. Kupka řekl, že je ale potřeba stavět železniční tratě, protože ve srovnání například s Německem jezdí po nejvíce vytížených trasách v ČR výrazně méně vlaků. "Při současné síti nejsme s to posilovat dál železniční dopravu," řekl. Je potřeba budovat vysokorychlostní železnici.
B
Analytici očekávají ponechání základní úrokové sazby ČNB na sedmi procentech
19.06.2023
Bankovní rada České národní banky (ČNB) zřejmě i na středečním jednání ponechá základní
Podle nich data z ekonomiky ukazují nižší inflační tlaky než v minulosti, takže rada zřejmě nebude mít důvod k růstu sazeb. Jejich snížení opakovaně vyloučil guvernér ČNB Aleš Michl. Centrální banka naposledy upravovala sazby před rokem, kdy je zvýšila o 1,25 procentního bodu na současnou úroveň.
Hlavní ekonom Cyrrusu Vít Hradil očekává ponechání sazeb beze změny. "Aktuálně platná prognóza ČNB počítá s tím, že i při stávající úrovni sazeb se česká inflace sníží ke dvouprocentnímu cíli v horizontu jednoho roku. Od momentu zpracování této prognózy navíc prakticky všechna ekonomická data ukazovala na nižší inflační tlaky, než ČNB očekávala. Případným zvýšením sazeb by tedy centrální banka hasila požár, který podle její vlastní prognózy již nehoří," uvedl.
Analytik investiční společnosti Portu Marek Pokorný připomíná, že sazby jsou na sedmi procentech už rok, přestože se inflace v té době pohybovala nahoru i dolů. "Důvodů pro růst sazeb má ČNB méně než na posledním měnovém zasedání. To ještě podtrhává skutečnost, že inflace v květnu zmírnila a klesla o 1,6 procentního bodu na 11,1 procenta," uvedl.
B
Výroba aut do konce května stoupla o čtvrtinu, podíl elektrických aut byl 12 procent
16.06.2023
Výroba osobních aut v Česku v prvních pěti měsících meziročně stoupla o 23,7 procenta na 595 580 vozidel. Podíl elektrických aut na celkové produkci byl 12 procent. Automobilky vyrobily 52 668 elektromobilů a 20 128 plug-in hybridů. Oznámilo to Sdružení automobilového průmyslu. Největší tuzemská automobilka Škoda Auto zvýšila produkci o 34,4 procenta na 375 981 aut, z toho bylo 11 procent bateriových vozů.
V nošovickém závodě Hyundai bylo vyrobeno 145 200 vozidel, tedy o 7,7 procenta víc než ve stejném období loni. Podíl elektromobilů a plug-in hybridů byl 21 procent. A kolínská Toyota zvýšila produkci o 10,9 procenta na 74 399 automobilů. Z toho 53 procent byly hybridy. "Oživení trhu a lepšící se situace v dodavatelských řetězcích se pozitivně odráží i v tuzemské výrobě osobních vozidel. Ta tak i nadále pokračuje v růstovém trendu a svými pětiměsíčními i květnovými údaji atakuje předkrizové hodnoty z roku 2019. Nižší výrobní výsledky v segmentu autobusů a motocyklů, způsobené cyklickým charakterem objednávek a přetrvávajícím nedostatkem řady komponent však potvrzují, že s dopady rozkolísané situace několika posledních let budeme muset počítat i v průběhu roku 2023," uvedl výkonný ředitel sdružení Zdeněk Petzl.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)