Růst ekonomiky EU loni zrychlil na jedno procento z 0,4 procenta o rok dříve
11.03.2025
Hrubý domácí produkt Evropské unie se v loňském roce zvýšil o jedno procento, růst zrychlil z tempa 0,4 procenta v předchozím roce.
Oznámil to statistický úřad Eurostat. V zemích eurozóny hospodářský růst loni podle zpřesněných údajů zrychlil na 0,9 procenta z předloňských 0,4 procenta. Předběžná zpráva loňský růst v eurozóně odhadovala na 0,7 procenta.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Europoslanci a státy potvrdili zelené cíle
23.04.2021
Státy Evropské unie se vracejí k tlaku na ekologičtější provoz svých ekonomik, který utlumila pandemie koronaviru a odchod USA od mezinárodní klimatické dohody. S ústupem pandemie a „zelenou otočkou“ nového amerického prezidenta Joea Bidena zrychlili tempo tímto směrem i Evropané. Před čtvrtečním virtuálním klimatickým summitem se Spojenými státy, který inicioval Biden, se tak EU stane prvním velkým znečišťovatelem na světě, který si hodlá klimatickou neutralitu vtělit do své legislativy.
Zástupci členských států EU a Evropského parlamentu se ve středu nad ránem dohodli na základních parametrech nového klimatického zákona. Ten bude páteřní normou pro to, aby země sedmadvacítky dospěly v roce 2050 do stadia, kdy budou vypouštět do ovzduší jen tolik oxidu uhličitého, kolik ho zachytí technologiemi nebo pohltí lesy.
V
Na podporu výzkumu z evropských dotací zbylo pro firmy 4,5 miliardy
16.04.2021
České firmy mají letos poslední větší možnost získat evropské dotace na svůj výzkum a vývoj. V původně 80miliardovém průmyslovém programu OPPIK, který spadá pod ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO), zbylo 4,5 miliardy z předchozích nedokončených nebo levněji realizovaných projektů. Ministerstvo nyní tyto peníze ještě hodlá na poslední chvíli využít, aby se nemusely vracet do Bruselu.
„Na květen máme naplánovanou výzvu v programu Aplikace, kde je vůbec nejvyšší alokace 2,5 miliardy korun, po miliardě potom zbylo pro programy Inovace a Potenciál,“ potvrdil HN Marian Piecha, náměstek na MPO pro evropské fondy. Pokud si firmy podají projekty, mohou mít podle Piechy jistotu o tom, zda dotaci získaly, během října.
Kromě těchto prostředků už letos MPO na podporu výzkumu a vývoje bude mít pouze 300 milionů korun pro digitalizaci podniků.
V
Vytlačit spalovací motory z Evropy by byla chyba ekonomická i sociální
13.04.2021
Výrobci dieselových motorů si minulý týden oddechli. Do německého tisku totiž unikly informace o tom, jak by do budoucna měla vypadat regulace emisí pro nová dieselová auta. Návrh, který chce Evropská komise předložit během léta, připravila pracovní skupina CLOVE (Consortium for ultra Low Vehicle Emissions). Její loňská předběžná studie pro normu Euro 7 vyvolala mezi automobilkami zděšení, protože prakticky znamenala úplný konec spalovacích motorů. Podle těch, kdo zprávu viděli, ale finální verze už k výrobcům tak přísná není.
„Obávali jsme se, že nově nastavené parametry mohou být takové, že za několik let vytlačí spalovací motory z trhu,“ říká v rozhovoru pro HN ředitel českého Bosche Milan Šlachta. Jeho závody v Jihlavě a Českých Budějovicích by na přísnější limity doplatily, protože dodávají klíčové automobilové systémy a komponenty. Podle Šlachty je moderní spalovací motor důležitou součástí řešení bezemisní dopravy, nikoli problémem.
V
Do Česka míří bilion korun z EU na oživení ekonomiky
29.03.2021
Česko získá v následujících sedmi až deseti letech jeden bilion korun. Rekordní suma z rozpočtu Evropské unie by měla české ekonomice pomoci zvládnout následky pandemie, postavit ji zpátky na nohy a vyslat ji na cestu hospodářského růstu.
Polovina z této částky má směřovat přímo do českých regionů, zejména do těch nejchudších. Evropská unie si totiž uvědomuje, že podporu si zaslouží i obce a drobní podnikatelé v odlehlých koutech země. To ale není jedinou podmínkou, kterou musí Česká republika při čerpání peněz z rozpočtu splnit. Podle EU by mělo Česko zaměřit investice do ochrany klimatu, digitálních technologií a modernizace.
Pro české regiony představují taková témata výzvu, dosud totiž investovaly zejména do nových silnic, školních budov či dětských hřišť. Nyní je však na čase posunout se dál – alespoň podle EU – a začít investovat do chytré budoucnosti.
V