Češi si za koncesionářské poplatky připlatí, rozhodla Sněmovna
07.03.2025
Poslanecká sněmovna schválila vládní návrh zákona, který přináší zásadní změny v oblasti financování veřejnoprávních médií. Takzvaná velká mediální novela, která zvyšuje koncesionářské poplatky a rozšiřuje okruh jejich plátců, prošla dolní komorou Parlamentu hlasy vládní čtyřkoalice, navzdory ostré kritice opozice. Předloha nyní míří k projednání do Senátu.
Schválená novela přináší první zvýšení koncesionářských poplatků po více než patnácti letech. Poplatek za Českou televizi vzroste o 15 korun na 150 korun měsíčně, zatímco poplatek za Český rozhlas se zvýší o 10 korun na celkových 55 korun. Podle vlády je toto navýšení nezbytné pro finanční stabilizaci veřejnoprávních médií a zachování jejich dlouhodobé udržitelnosti. Kabinet také argumentuje tím, že reálná hodnota těchto poplatků v důsledku inflace výrazně klesla.
Novela však neřeší pouze výši poplatků, ale také rozšiřuje jejich výběr. Nově budou muset poplatky platit i domácnosti, které nevlastní televizní nebo rozhlasový přijímač, ale mají zařízení schopné přehrávat obsah České televize a Českého rozhlasu přes internet – například chytré telefony, tablety či počítače. Zákon rovněž zavádí inflační doložku, která umožní pravidelné zvyšování poplatků podle míry inflace.
Debata o budoucnosti veřejnoprávních médií zůstává jedním z klíčových politických témat a rozhodující slovo nyní bude mít Senát. Pokud schválenou normu podpoří, novela vstoupí v platnost a nové poplatky by začaly platit už od příštího roku.
S
(Zdroj: eurozpravy.cz)
E-shop Ikea nezvládá nápor zákazníků
30.11.2020
Největší tuzemský obchod s nábytkem Ikea má po vypuknutí druhé vlny pandemie koronaviru problémy, protože jeho e-shop nezvládá nápor zákazníků. Ti tak každé ráno naplňují nákupní košíky, aby se jim poměrně rychle dostalo sdělení, že kapacita e-shopu je vyčerpaná. Z pozitivního faktu, že lidé chtějí v obchodech Ikey nakupovat, se tak stal logistický problém, který je pro firmu dost nepříjemný. Týdenní kapacita e-shopu, která je 30 tisíc objednávek, nestačí.
"Množství zákazníků, které dokážeme obsloužit, úzce souvisí i s kapacitami našich dopravců a celkovou situací na trhu. Poptávka zákazníků v současnosti naše kapacity převyšuje," říká v rozhovoru František Šašek, manažer komunikace Ikey Česká republika, Maďarsko a Slovensko.
Firma si uvědomuje, že v digitalizaci zaspala, a hodlá do jejího rozvoje během tří let investovat miliardu korun.
V
Sbírka potravin vynesla dosud nejvíc v historii
24.11.2020
V sobotní sbírce potravin v Česku lidé v obchodech darovali 440 tun zboží pro potřebné. Z toho 396 tun potravin a 44 tun hygienických potřeb. Je to dosud nejvíc v této akci.
Sbírka přitom pokračuje v e-shopech a další zboží zřejmě přinesou slíbené firemní a komunitní sbírky. Rekordní výsledek má akce i přesto, že ji letos doprovázela bezpečnostní opatření proti šíření nemoci covid-19.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Hodnota bankovek a mincí v oběhu poprvé překonala 700 miliard Kč
23.11.2020
Celková hodnota bankovek a mincí v oběhu překonala ve čtvrtek poprvé 700 miliard korun. Informovala o tom Česká národní banka. Celkový počet bankovek a mincí v oběhu překonal 2,6 miliardy kusů. Nejvíce je v oběhu dvoutisícikorun a korunových mincí. Ke konci loňského roku bylo v oběhu zhruba 2,5 miliardy bankovek a mincí za zhruba 642 miliard korun.
Za nárůstem je především jarní hromadění hotovosti u lidí i podnikatelů v souvislosti s pandemií koronaviru. Po skončení první vlny tak podle banky zůstalo v oběhu o zhruba 30 miliard korun hotovosti více, než by odpovídalo standardnímu nekrizovému vývoji ve společnosti. Podle ČNB lze u bankovek a mincí v oběhu pozorovat růst dlouhodobě. V letech 1997 a 1998 počet stagnoval kvůli měnovým turbulencím. Například v polovině roku 2000 se na růstu hodnoty oběživa projevil pád Investiční a poštovní banky. A na konci roku 2008 bylo možné pozorovat extrémní výběry hotovosti, poté následovala dvouletá stagnace. Další mimořádný nárůst hodnoty oběživa pak podle banky nastal právě letos v březnu.
V
Bezkontaktní nákup tvoří skoro polovinu tržeb
18.11.2020
Ovoce, zelenina, maso, pečivo a drogerie. Zatímco na jaře vzali Češi trvanlivé produkty v obchodech útokem, na podzim už nakupují "normálně" a především čerstvé potraviny, potvrzuje v rozhovoru pro on-line deník Aktuálně.cz šéf české sítě prodejen Globus Hans-Jörg Bauer.
Trendem je podle něj bezkontaktní nakupování přes telefon nebo skener. To podle něj využívá už čtvrtina zákazníků řetězce. Respekt je patrný, hygienická doporučení i nařízení zákazníci dodržují. Část z nich, protože je to povinné, a část dobrovolně kvůli sobě a ohledům na druhé.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)