Češi si za koncesionářské poplatky připlatí, rozhodla Sněmovna
07.03.2025
Poslanecká sněmovna schválila vládní návrh zákona, který přináší zásadní změny v oblasti financování veřejnoprávních médií. Takzvaná velká mediální novela, která zvyšuje koncesionářské poplatky a rozšiřuje okruh jejich plátců, prošla dolní komorou Parlamentu hlasy vládní čtyřkoalice, navzdory ostré kritice opozice. Předloha nyní míří k projednání do Senátu.
Schválená novela přináší první zvýšení koncesionářských poplatků po více než patnácti letech. Poplatek za Českou televizi vzroste o 15 korun na 150 korun měsíčně, zatímco poplatek za Český rozhlas se zvýší o 10 korun na celkových 55 korun. Podle vlády je toto navýšení nezbytné pro finanční stabilizaci veřejnoprávních médií a zachování jejich dlouhodobé udržitelnosti. Kabinet také argumentuje tím, že reálná hodnota těchto poplatků v důsledku inflace výrazně klesla.
Novela však neřeší pouze výši poplatků, ale také rozšiřuje jejich výběr. Nově budou muset poplatky platit i domácnosti, které nevlastní televizní nebo rozhlasový přijímač, ale mají zařízení schopné přehrávat obsah České televize a Českého rozhlasu přes internet – například chytré telefony, tablety či počítače. Zákon rovněž zavádí inflační doložku, která umožní pravidelné zvyšování poplatků podle míry inflace.
Debata o budoucnosti veřejnoprávních médií zůstává jedním z klíčových politických témat a rozhodující slovo nyní bude mít Senát. Pokud schválenou normu podpoří, novela vstoupí v platnost a nové poplatky by začaly platit už od příštího roku.
S
(Zdroj: eurozpravy.cz)
Lidé v továrnách chtějí kvůli rouškám delší přestávky
09.10.2020
Zaměstnanci kolínské automobilky TPCA jsou ve sporu s vedením společnosti kvůli nošení roušek ve výrobě. Odboráři po firmě požadují, aby pracovníkům tuto povinnost nějak vynahradila, třeba zavedením dodatečných přestávek nebo lepším odvětráváním hal. "Rouška se i po krátkém nošení ušpiní. Čím víc je znečištěn okolní vzduch, tím rychleji se kontaminuje i rouška," říká šéf místní odborové organizace ASO Josef Stibůrek.
Pracovníci by proto podle něj měli mít nárok na několik kratších přestávek, během kterých by si roušky mohli vyměnit a na chvíli si odpočinout. Vedení automobilky ale na jeho výzvy ani po několika jednáních zatím neslyší. "Firma teď jede na 110 procent, každý den děláme přesčasy, takže vedení společnosti teď výrobu tlumit nechce," myslí si Stibůrek. Zástupci automobilky na dotazy HN do uzávěrky vydání neodpověděli.
Google se rozhodl platit médiím
02.10.2020
Americká společnost Google v příštích třech letech zaplatí miliardu dolarů (22,9 miliardy korun) mediálním firmám za to, že bude moci využívat jejich obsah. Oznámil to ve čtvrtek šéf mateřské společnosti Alphabet Sundar Pichai. Je to poprvé, co firma jasně řekla, kdy a kolik hodlá v první fázi dohody s vydavateli platit. Google v červnu nastínil, že se k takovému kroku chystá.
Tvůrci zpravodajství, v čele s evropskými mediálními skupinami, vedou s Googlem ohledně plateb za využívaní obsahu spor už mnoho let. Google je nejpopulárnějším internetovým vyhledávačem s největším podílem na světovém trhu.
Google spustí službu Google News Showcase nejprve v Německu a v Brazílii. V Německu Alphabet uzavřel partnerství s dvěma desítkami vydavatelských firem, mimo jiné se zpravodajským serverem Der Spiegel nebo s časopisy Stern a Die Zeit. V Brazílii Google spolupracuje například s deníkem Folha de S. Paulo, s televizí Band a se zpravodajským serverem Infobae.
Česká pošta představila první mobilní pobočky
25.09.2020
Česká pošta chystá na venkově zavedení pojízdných poboček v automobilech, které budou mít plnohodnotnou funkci poštovní kamenné pobočky. Testování mobilní pošty začne 1. října v obcích v okolí Dobrušky na Rychnovsku a následně v obcích na Bruntálsku. Při dnešním představení prvních dvou automobilů mobilní pošty v Náchodě to řekli představitelé České pošty.
Podle ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD) vznikl nápad nového konceptu mobilní pošty v době jarní koronavirové krize, kdy nebylo jasné, jak rychle se podaří pobočky pošt otevřít. "Je to trošku návrat do minulosti. Věřím, že to bude fungovat a lidé to ocení," řekl Hamáček s poukazem na dřívější poštovní pobočky v autobusech či aviích, které v Česku fungovaly do druhé poloviny 90. let minulého století. "Je to kamenná pobočka na kolečkách. Po vyhodnocení dat z fungování pilotního provozu a zjištění zájmu veřejnosti budeme dál rozhodovat o dalším rozšíření," řekl ředitel byznys developmentu České pošty Martin Vránek. Postupně by pošta podle něj mohla pořídit desítky mobilních poboček, přičemž s nákupem více vozů by měla klesnout i jejich pořizovací cena.
Hospody zřejmě budou zavírat dřív
23.09.2020
Uzavření podniků ve 22:00 bude znamenat ztrátu až 30 procent denních tržeb. ČTK to sdělila výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová.
Svaz chce kompromis, ve 22:00 by se přijímaly poslední objednávky a restaurace by musely být zavřené do 23:00. Obdobně se vyjádřila Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR (AMSP ČR).