Cestujících bylo ve vlacích meziročně více
06.03.2025
České dráhy se pochlubily čísly za loňský rok. Největší tuzemský železniční dopravce přepravil téměř 169 milionů cestujících, kteří dohromady ujeli přes osm miliard kilometrů. Cestujících bylo o čtyři miliony více než v předchozím roce. Meziročně došlo k růstu počtu pasažérů ve vnitrostátních i mezinárodních vlacích národního dopravce. "Pro České dráhy byl uplynulý rok z hlediska počtu přepravených cestujících úspěšný. Znovu došlo k meziročnímu navýšení počtu přepravených cestujících o přibližně 3 % na 168,8 milionů cestujících.
K nárůstu došlo ve vnitrostátní přepravě a výrazněji i na mezinárodních linkách, kde byl nárůst počtu cestujících oproti roku 2023 o 12 % a počet cestujících na mezistátních linkách překročil 7 milionů. Tyto trendy ukazují, že rozhodnutí masivně investovat do pořízení nových vozidel do regionální a dálkové dopravy bylo správné a vidíme pozitivní odezvu u cestujících," řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel ČD.
Cestující ve vlacích Českých drah v roce 2024 ujeli o 211 milionů kilometrů více. Průměrná přepravní vzdálenost byla za celé období 49 kilometrů, tj. prakticky beze změny proti roku 2023. Ve vnitrostátní osobní dopravě bylo přepraveno meziročně o 2 % více cestujících. V mezinárodní osobní dopravě pak došlo k nárůstu počtu cestujících o 12 % a stejným procentem rostl v mezistátní vlakové dopravě i přepravní výkon.
ČD vypraví během roční platnosti jízdního řádu 2024/2025 zhruba 2,4 milionů spojů, které ujedou přibližně 119 milionů kilometrů. Průměrný denní počet vlaků je 6 605. Díky modernizacím vlaků meziročně přibylo např. 439 bezbariérových spojů, 798 spojů s palubní Wi-Fi sítí nebo 1 430 vlaků, ve kterých jsou elektrické zásuvky.
S
(Zdroj: eurozpravy.cz)
Zájem Čechů o exotickou dovolenou roste
20.02.2019
Zájem Čechů o dovolené v exotických destinacích loni vzrostl zhruba o desetinu. Nejpopulárnější bylo Thajsko, kam vycestovalo zhruba 50.000 českých turistů.
Na druhém místě jsou Kapverdské ostrovy v Atlantiku a třetí je Indonésie. Vyplývá to z údajů Asociace cestovních kanceláří.
Česko čeká další kolo leteckého snímkování, vzniknou ortofotomapy
01.02.2019
Obyvatelé regionů na západě Česka budou moci již letos na jaře spatřit nad svými domovy přelétat Cessnu 404 nebo Partenavii P68 brněnské společnosti TopGis. Specialista na letecké snímkování totiž zahájí již třetí detailní mapování republiky.
Od pozdního jara do časného podzimu tak vzniknou ortofotomapy Plzeňského, Ústeckého, Libereckého a Středočeského kraje a Prahy. K leteckému snímkování používá TopGis vlastní techniku. Nad tuzemskou krajinou tak bude v letošním roce létat Cessna 404 vybavená velkoformátovou kamerou nebo stejně vybavená dvoumotorová Partenavia P68. Výstupem budou velmi detailní snímky s rozlišením 12,5 cm/pixel. Na fotografiích tak budou vidět i různé detaily jako nápisy v krajině, na střechách nebo vozovce. Výsledné ortofotomapy poslouží klientům společnosti. „Pracovat s nimi budou například energetické firmy, Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), Státní zemědělský intervenční fond (SZIF), poskytovatelé infrastruktury, města a obce či některé univerzity. Zároveň se po zpracování objeví ve webové mapové aplikaci GisOnline.cz a také na webu ChytreMapy.cz, který kombinuje naše vlastní ortofotomapy s přímým přístupem do katastru a dalšími nástroji,“ popsala Drahomíra Zedníčková.
Test nákupních tašek
21.01.2019
Zkoumání životního cyklu třeba překvapivě prokázalo, že bavlněná taška má vyšší environmentální dopady než polyesterová. To platí i v případě, že je vyrobena z organické bavlny. Mohou za to škody vzniklé ve fázi pěstování bavlny. Jde třeba o emise do ovzduší, vyšší spotřebu vody nebo vliv na ozonovou vrstvu.
I papírová taška by se polyesterové kolegyni vyrovnala až ve chvíli, kdy by její papírová vlákna prošla sedmi cykly recyklace. To je však momentálně technologicky nemožné. Ještě horší dopad na životní prostředí pak mají plastové tašky, překvapí, že bez ohledu na to, zda skončí na skládce nebo dojde k jejich dalšímu využití. Z výsledků testů tak vyplývá, že nelze jednoznačně určit, která taška má nejhorší dopady na životní prostředí. Platí proto, že každou tašku se vyplatí použít vícekrát. Snížíte tak dopady na životní prostředí a omezíte i vznik odpadů. Jednorázovou tašku je třeba využít do roztrhání, tašky z polyesteru zase nezapomínat doma. Rozhodně každé vícenásobné použití tašky snižuje její dopady a omezuje vznik odpadů. Pokud si tedy už koupíte jednorázovou tašku, zkuste ji využít do roztrhání. A šikovné tašky z polyesteru nebo látky doma nezapomínejte a co nejméně ztrácejte.
Češi si začali do obchodů nosit vlastní tašky
14.01.2019
Češi si do obchodů s potravinami začali opět častěji nosit vlastní tašky. Papírových tašek, které postupně nahrazují ty plastové, se prodává daleko méně než dříve igelitek. Obchodní řetězce stále hledají alternativu k mikrotenovým sáčkům na pečivo či zeleninu, třeba Makro místo nich zvažuje zavést plátěné sáčky.
Diskonty Lidl zrušily prodej plastových tašek na jedno použití v březnu 2017. " Po zrušení prodeje igelitových tašek se alternativních variant prodává daleko méně než tašek igelitových v předcházejících letech, což považujeme za pozitivní trend. Nejžádanější je papírová taška střední velikosti," uvedla mluvčí Lidlu Zuzana Holá. Trend potvrzuje řetězec Tesco. "Podíl prodávaných tašek se postupem času stále snižuje a zákazníci si stále častěji nosí vlastní nákupní tašky k opakovatelnému použití," řekl mluvčí Václav Koukolíček.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)