Cestujících bylo ve vlacích meziročně více
06.03.2025
České dráhy se pochlubily čísly za loňský rok. Největší tuzemský železniční dopravce přepravil téměř 169 milionů cestujících, kteří dohromady ujeli přes osm miliard kilometrů. Cestujících bylo o čtyři miliony více než v předchozím roce. Meziročně došlo k růstu počtu pasažérů ve vnitrostátních i mezinárodních vlacích národního dopravce. "Pro České dráhy byl uplynulý rok z hlediska počtu přepravených cestujících úspěšný. Znovu došlo k meziročnímu navýšení počtu přepravených cestujících o přibližně 3 % na 168,8 milionů cestujících.
K nárůstu došlo ve vnitrostátní přepravě a výrazněji i na mezinárodních linkách, kde byl nárůst počtu cestujících oproti roku 2023 o 12 % a počet cestujících na mezistátních linkách překročil 7 milionů. Tyto trendy ukazují, že rozhodnutí masivně investovat do pořízení nových vozidel do regionální a dálkové dopravy bylo správné a vidíme pozitivní odezvu u cestujících," řekl Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel ČD.
Cestující ve vlacích Českých drah v roce 2024 ujeli o 211 milionů kilometrů více. Průměrná přepravní vzdálenost byla za celé období 49 kilometrů, tj. prakticky beze změny proti roku 2023. Ve vnitrostátní osobní dopravě bylo přepraveno meziročně o 2 % více cestujících. V mezinárodní osobní dopravě pak došlo k nárůstu počtu cestujících o 12 % a stejným procentem rostl v mezistátní vlakové dopravě i přepravní výkon.
ČD vypraví během roční platnosti jízdního řádu 2024/2025 zhruba 2,4 milionů spojů, které ujedou přibližně 119 milionů kilometrů. Průměrný denní počet vlaků je 6 605. Díky modernizacím vlaků meziročně přibylo např. 439 bezbariérových spojů, 798 spojů s palubní Wi-Fi sítí nebo 1 430 vlaků, ve kterých jsou elektrické zásuvky.
S
(Zdroj: eurozpravy.cz)
Praha od září zkrátí víkendové intervaly metra, posílí hlavně linka C
20.07.2018
Víkendové intervaly na lince B Praha zkrátí na šest minut a na lince C dokonce na pět. Opatření vyjdou metropoli na zhruba 130 milionů korun. Hlavní město zkrátí víkendové intervaly metra.
Na třech linkách se budou lišit podle toho, kolik jimi cestuje lidí a jak na ně navazují povrchové spoje. Praha zároveň zruší takzvaný pásmový provoz na lince C, kdy každá druhá souprava mezi 9:00 a 19:00 nejezdí na konečnou stanici Letňany, ale končí už ve stanici Ládví. Obě opatření, která mají začít platit od září, schválili radní. Ročně mají městskou pokladnu stát dohromady zhruba 130 milionů korun.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Praha chce automatizovaný provoz nové linky metra
25.06.2018
Automatizovaný provoz metra si podle náměstka primátorky vyžádá vyšší prvotní investici, výrazně nižší by ale byly provozní náklady. Na chystané lince pražského metra D možná budou moci jezdit vlaky bez strojvůdců.
Poslanec ČSSD a náměstek primátorky Petr Dolínek nyní předložil novelu drážního zákona, která by automatický provoz podzemní dráhy umožnila. Podle nyní platného zákona musí dopravce zajistit, aby drážní vozidla řídily osoby, které mají platný průkaz způsobilosti. Návrh by pro metro s automatickým provozem stanovil výjimku. "Novela je připravena z toho důvodu, že se očekává, že metro bez strojvedoucího by mělo jezdit na trase D," řekl Dolínek. Praha podle něho potřebuje mít zákonnou jistotu, že bude moci vypsat výběrové řízení na vlaky metra, bezpečnostní systém a dispečink pro automatický provoz na této lince. "Je klíčové vědět, zda to bude moci být touto formou, nebo ne," dodal. Automatizovaný provoz speciální dráhy, tedy metra, si sice podle důvodové zprávy vyžádá vyšší prvotní investici, výrazně nižší by ale byly provozní náklady. Vyšší by byl podle zdůvodnění provozní standard dráhy.
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Češi bohatnou i na sběru lesních plodů
18.06.2018
Loni si přinesli z lesů plody za 6,64 miliardy korun. Podle statistik České zemědělské univerzity jen za loňský rok Češi nasbírali 41 300 tun lesních plodů v odhadované hodnotě 6,64 miliardy korun.
Oproti roku 2016 množství a celková hodnota sesbíraných hub, borůvek, malin a dalšího lesního ovoce prudce narostly. Předloni totiž Češi nasbírali „jen“ 33 800 tun za 5,06 miliardy korun. Nejpopulárnější komoditou zůstaly i v loňském roce houby, kterých Češi nasbírali 27 700 tun za 4,6 miliardy korun. Za nimi následovaly borůvky (7 100 tun za 1,055 miliardy korun) a maliny (2200 tun za 367 miliónů korun). Za růstem celkové hodnoty nasbíraných plodů stálo nejen jejich větší nasbírané množství, ale i rostoucí cena. Například v loňském roce se kilogram hřibů ve vybraných lokalitách prodával i za 400 korun a obvyklá cena litru borůvek se pohybovala mezi 60 až 90 korunami.
Kontrola kvality řek
06.06.2018
I přesto, že se kvalita našich řek v posledním desetiletí výrazně zlepšila, nedoporučuje se koupání pod velkými zdroji průmyslového znečištění nebo pod většími městy. Je tam mnohem vyšší výskyt chemických látek, mikroorganismů a čas, které mohou způsobit plavci rozličné zdravotní problémy, jako jsou kožní ekzémy nebo alergické reakce.
Kvalita vody se měří dvanáctkrát ročně na určitých úsecích všech našich větších řek. Prověřuje se mnoho ukazatelů – základní parametry jakosti vody (teplota, množství rozpuštěného kyslíku), její chemické složení (pH, tvrdost, množství živin nebo síranů), přítomnost mikroorganismů a zelených řas. Měří se i výskyt těžkých kovů a různých organických látek. Sleduje se více než sto údajů a možných nálezů – nejčastěji:
• koliformní baktérie a enteroviry, které mohou způsobit žaludeční a střevní problémy i žloutenku typu A,
• viditelné znečištění (odpadky, dehet, dřevo, plasty, obaly ze skla),
• chlorofyl (stupeň jeho obsahu ukazuje znečištění řasami a sinicemi),
• fosfor (způsobuje rozvoj fytoplanktonu),
• dusík (podporuje zelené zbarvení vody) a
• mikroskopický obraz (podává informaci o druzích přítomných řas, sinic a drobných živočichů i neživých částic rozptýlených ve vodě).
Hodnoty naměřené v našich řekách jsou poměrně přehledně znázorněné na internetu.