Elektromobily ztrácí po třech letech téměř 50 % hodnoty
24.03.2025
Elektromobily americké Tesly patří mezi nejhůře zhodnocené vozy na českém trhu, ukazuje analýza cen ojetin na portálu TipCars. Modely Y a 3 ztratily za tři roky téměř polovinu své původní hodnoty – konkrétně 47 %. Naopak Škoda Enyaq vychází lépe, její cena klesla „jen“ o 31 % a průměrně ji prodejci nabízejí za 1,07 milionu korun. Každé auto si uchovává svou hodnotu jinak a některá ji ztrácí o poznání rychleji než ostatní.
Obzvlášť často se přitom o ztrátě hodnoty hovoří u elektromobilů. Motoristický portál TipCars proto porovnal ceny deseti modelů elektromobilů vyrobených v roce 2022, které jsou na portálu aktuálně nejčastěji v nabídce. Zjistil, které z populárních elektromobilů přišly za 3 roky o největší část původní hodnoty1. Zdaleka nejhůře ze srovnání vyšly vozy americké Tesly – Model Y a Model 3. U obou došlo během tří let od výroby k poklesu hodnoty o 47 %. Ojetý Model Y ve verzi Long Range z roku 2022 dnes prodejci průměrně nabízí za 913 tisíc korun. To je o 811 tisíc korun méně, než stál nový. V případě Modelu 3 Long Range letos průměrná nabídková cena dosahuje 791 tisíc korun, tedy o 696 tisíc korun méně než před třemi lety.
Společným jmenovatelem obou modelů je, že toho za sebou nabízené vozy obvykle mají opravdu hodně. U Modelu 3 dosahuje průměrný nájezd tříletých vozů 51 tisíc kilometrů, v případě Modelu Y se dokonce blíží k 90 tisícům kilometrů. Výrazně tak převyšuje ostatní srovnávané modely, jejichž nájezdy se zpravidla pohybují mezi 20 a 40 tisíci kilometry.
V relativně blízkém závěsu za Teslami následuje dvojice modelů Hyundai Kona a BMW i3. V obou případech je možné tři roky starý vůz v bazarech najít s cenovkou okolo 600 tisíc korun. Oproti původním cenám tak došlo u Hyundai Kona k poklesu o 44 %, v případě BMW i3 o 43 %.
S
(Zdroj: moneymag.cz)
Češi jedli v pandemii zdravěji, zjistili statistici
08.12.2021
Koronavirová epidemie mění i stravovací návyky Čechů. Spotřeba alkoholu byla loni kvůli uzavření restaurací nejnižší od roku 1996. Naopak rýže a luštěnin lidé snědli nejvíc od začátku sledování, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ). Celkově podle něj loni spotřeba potravin v Česku stoupla. V meziročním srovnání se loni v Česku zvýšila spotřeba masa, mléka, mléčných výrobků, ovoce i zeleniny. Menší zájem byl o pekárenské výrobky, brambory, tuky a oleje a nealkoholické i alkoholické nápoje.
"Meziroční změny ve spotřebě potravin v porovnání s předcovidovým obdobím dokládají zájem obyvatel zásobit se preventivně během nouzového stavu některými potravinami s delší trvanlivostí a dobrou nutriční hodnotou a také pečovat o imunitu organismu zvýšenou konzumací ovoce a zeleniny," uvedla vedoucí oddělení statistiky zemědělství a lesnictví ČSÚ Renata Vodičková. Ovoce loni snědl každý Čech v průměru 87,8 kilogramu, o 1,3 kilogramu více než v roce 2019. Z ovoce mírného pásma připadala polovina celkové spotřeby na jablka, následovaly švestky se zhruba 12procentním podílem. U jižního ovoce tvořily shodně zhruba třetinu spotřeby banány a pomeranče spolu s mandarinkami.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Nejabsurdnějším bankovním poplatkem je výběr z bankomatu vlastní banky
02.12.2021
Vítězem ankety o nejabsurdnější bankovní poplatek se stal poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky. Rozhodlo o tom téměř 2500 hlasů od čtenářů serveru Bankovnipoplatky.com.
Poplatek za výběr z bankomatu vlastní banky obdržel 24 procent hlasů. Druhý v pořadí se umístil poplatek za potvrzení o zůstatku úvěru za účelem jeho splacení s dvaceti procenty a třetí místo obsadil poplatek za změnu oznámením banky s 19 procenty hlasů.
S
Za elektronické dálniční známky se vybralo více peněz než za papírové kupony
02.12.2021
Řidiči v Česku mohou už rok kupovat pro cesty na dálnicích elektronické dálniční známky. K dnešnímu dní jich pořídili téměř 5,75 milionu kusů za 5,2 miliardy korun. Největší zájem je o roční kupony.
Nejoblíbenějším prodejním kanálem je internetový obchod na webu edalnice.cz. Jeho prostřednictvím si e-známku kupuje zhruba 83 procent motoristů. Elektronické dálniční známky od letoška nahradily staré papírové kupony. Výnosy jsou zatím asi o 400 milionů korun vyšší než za celý loňský rok.
S
(Zdroj: zpravy.aktualne.cz)
Česká pošta očekává letos nárůst počtu doručených balíků o tři miliony
26.11.2021
Bude se tak jednat o 55 milionů zásilek. Z toho přibližně třetina připadá na předvánoční období, kdy se počet přepravovaných zásilek ve špičkách proti průměru až zdvojnásobuje. Vyplývá to z Podle mluvčího pošty Matyáše Vitíka již nyní vzrůstá počet přepravovaných zásilek.
Největší nápor nicméně podnik očekává v souvislosti se slevovými akcemi e-shopů, například Black Friday, na přelomu listopadu a prosince. "Delší dobu probíhá náborová kampaň, přičemž pro letošní rok budeme nabírat zhruba stejný počet výpomocí v provozu jako v loňském roce, tedy zhruba 5000 lidí. Brigádníkům přitom nabízíme až 150 Kč na hodinu, což je samozřejmě horní hranice výdělku podle typu práce," uvedl. Zásadní pro letošní Vánoce bude výrazné rozšíření sítě výdejen balíků Balíkovna, které jsou jak v podobě speciálních přepážek na poštách, tak u partnerů nebo v podobě samoobslužných boxů. Celkem jich funguje po České republice přes 5000, což je proti loňsku více než dvojnásobek. Novinkou je možnost přes Balíkovny zásilky také odesílat. Balík lze tímto způsobem poslat za 65 korun. Za odeslání zákazník zaplatí on-line na stránkách Balíkovny, kde také zadá údaje k zásilce. Následně se mu vygeneruje štítek, který vytiskne a nalepí na balík. Novinka má ulevit standardní pobočkové síti, která zahrnuje 3200 poboček.
Více než 50 milionů zásilek letos plánuje doručit i konkurenční kurýrní služba PPL. Zásilkovna, která má v tuzemsku kolem 6000 výdejních míst, letos očekává doručení 75 milionů balíků.
S